:: Timothy Van Parijs debuteerde in Spa met de Mitsubishi Lancer Evo 6.5 van Peter Bijvelds. Het werd verre van een probleemloze rally. Co-piloot Yves Peyskens vertelt: "Op KP 2 liep het al direct fout toen een darm aan de turbo los kwam, waardoor we anderhalve KP zonder turbo druk moesten rijden. Op KP 4 schoot een klips los van de bediening van de versnellingsbak waardoor 1ste en 2de versnelling niet meer kon genomen worden. Aan de hairpin viel de auto stil waarna hij vier minuten weigerde om terug te starten. In de tweede lus verliep alles beter, ware het niet dat we geen smalle banden konden monteren met nagels, daar we niet over de kleine remmen beschikten. Hierdoor konden we ook geen vuist meer maken tegen de toppers en schoven we tot overmaat van ramp nog rechtdoor op Ster, waarna we 20 minuten vast zaten op een sneeuwmuur. Bedankt aan de enkele supporters die ons hebben helpen graven! De zondag hebben we enkel nog voor de ervaring en het amusement gereden... Op naar de volgende en met iets meer geluk!"
:: De eerste manche van de nieuwe RACB Cup werd een succes. De nieuwkomers reden zich in de kijker, er werd slechts één opgave genoteerd en zes C2's reden zich in de top-15. Op een negende plaats was Stéphane Boelens terug te vinden, de winnaar van de C2 Challenge 2004. Ondanks hun ruime voorsprong op Marnic Van Lancker, werd het voor Boelens-Degandt geen makkie in de buurt van Spa. Nieuwkomer Bertrand Grooten ging samen met Caren Burton het snelst van start, maar toen beiden van de baan gingen kon Boelens de leiding overnemen. Marnic Van Lancker kwam door een normtijd van KP 9 heel wat dichter, maar de leidersplaats was nooit in gevaar. Op zondagmorgen zette de door Francis Leroy geprepareerde C2 terug twee besttijden neer, tot de versnellingsbak begon te haperen. Zonder eerste en derde versnelling werd alsnog de finish gehaald, met een eerste zege in de nieuwe RACB Cup. "Dit is onvoorstelbaar, als een droom die uitkomt! De sneeuw, ijzel, de nagelbanden, alles was nieuw, maar blijkbaar ligt het ons wel. Het team van Francis Leroy leverde ook opnieuw perfect werk. Het is een overwinning die kan tellen en waar we nog jaren gaan aan terugdenken. Dit nieuwe seizoen kon voor ons in ieder geval niet beter beginnen.", aldus een tevreden Boelens.
:: Met een achtertrekker besneeuwde wegen trotseren is geen sinecure. BMW-rijder Bert Bosmans slaagde erin, en dat zonder enige sneeuwervaring. De Limburger, die nog nooit in Spa had gereden, moest het zaterdaggedeelte afwerken met sneeuwbanden, in tegenstelling tot de concurrentie die over spijkerbanden beschikte. Dankzij Guy Colsoul konden s'avonds twee spijkerbanden geleverd worden, zodat Bert en co Geert Grooten wat meer grip kregen met hun BMW. Toch was de situatie nog niet ideaal, want met slechts twee spijkerbanden (van de vier) was de wegligging nog altijd niet zo best. Het belette hen echter niet het publiek te plezieren met heel wat spektakel. Met een 29ste plaats en winst in groep M, is het seizoen alvast goed van start gegaan. Groep R-kampioen Bert, die dit jaar vader wordt, mikt immers op de titel in de nieuwe groep M. Om de deelname in Hannuit (met dan Jo Van Lee als co-piloot) niet te hypothekeren, wordt voor de Short Rally van Zuid-Limburg van nu zondag nog eens de Subaru Impreza ex-Schiettecatte van stal gehaald.
:: Kris Princen liet eens meer te zien over welk immens talent hij beschikt. Hij streed het hele weekend mee met de top in groep N en was bovendien sneller dan de Clio Super 1600. Voor de gelegenheid werd hij bijgestaan door Vincent Loix. Vincent: "Aangezien de vaste co van Kris wegens te druk beroepsleven niet kon deelnemen aan de ABR werd aan mij gevraagd of ik niet in de rechterkuip wou zitten. Dit heb ik natuurlijk direct aanvaard! De ABR was dus de eerste rally die ik met Kris reed en ik mag zeggen dat dit voor mij een waar succes was! Over het verloop van de rally kan ik enkel maar zeggen dat we in deze moeilijke omstandigheden toch nog wel zeer straffe tijden konden draaien! We bleven de Clio S1600 van Bouche voor en legden het vuur aan de schenen van de Evo's, die op dit parcours met hun vierwielaandrijving toch wel in het voordeel waren. De zaterdag verliep zeer vlot, geen enkel probleem gekend en heel veel geschoven, tot groot jolijt van de toeschouwers! Vooral in de lange bochten op KP Chicane was het betere drifwerk aannwezig, en dit met een voorwielaandrijver!!! We sloten de dag af met meer dan 2 minuten voorsprong op Bouche en in de top-tien, en dit met de kleine gele Clio! Een enorme prestatie op zich! Zondag hadden we het iets moeilijker doordat we niet over de goede banden beschikten, we reden namelijk op brede nagelbanden, die waren niet zo efficiënt op ijs, want de sneeuw had plaats gemaakt voor het ijs. Daardoor maakten we ook een kleine sortie, weliswaar zonder veel erg. Hierdoor kon Bouche, die over de goede, smalle nagelbanden beschikte iets korter komen. Maar op de laatste doortocht in Chevron heeft Kris terug de puntjes op de i gezet en een vierde tijd algemeen neergezet, fenomenaal! Hierdoor zijn we dus zesde algemeen, eerste in klasse N3, eerste voorwiel aangedreven en derde groep N geworden! Van een knappe prestatie gesproken! Het talent van Kris werd al meermaals geprezen, maar nu ik er zelf langs gezeten heb kan ik niet meer dan dit dubbel bevestigen, het is een toppiloot! Ik ben enorm onder de indruk van zijn rijstijl, je moet erin gezeten hebben om het te geloven! Bij deze wil ik toch ook nog eens benadrukken dat deze prestatie ook te danken is aan de preparateur Eddy Spelmans, die ervoor zorgde dat weeral de Clio draaide als een klokje! Ook Kris zelf wil ik enorm bedanken voor deze prachtige ervaring en hopelijk kunnen we er nog ooit een vervolg aan breien!".
:: De Ardenne Bleue Rally was niet meteen de beste wedstrijd voor het Vabeco-team van Robby Vanhees en Eddy Smeets. Zaterdag beschikte de Focus Kit Car niet over nagelbanden en werd geopteerd voor een iets veiligere rijstijl. s'Zondags kon het team wel over twee nagelbanden beschikken en werden de tijden van de concurrenten in A7 benaderd. Eens alles goed begon, belemmerde een defecte voorruitondooiing het zicht in de cockpit... Al bij al was het team tevreden met een 34ste plaats en de 4de stek in klasse A7. De wagen was na de wedstrijd intact, en dat was wat de teamchef wou. Het Vabeco Racing Team kan er dus weer volop tegenaan kan gaan in de Rally van Hannuit op 12 maart.
:: Bernd Casier mocht in de Ardenne Bleue kennismaken met de tweede Toyota Corolla WRC van Future World. Ondanks de opgave op de eerste dag, blikt de West-Vlaming tevreden terug. "Het was een mega mooie rally, waar we zeker veel geleerd hebben en ook wel bewezen hebben dat we ons redelijk snel aangepast hebben aan de auto. Dit waren namelijk niet de ideale omstandigheden om een WRC te leren kennen. Het enige nadeel was dat wij geen smalle banden konden leggen en daardoor veel tijd verloren, want met gelijke banden kregen we zo ongeveer een 6 à 10 seconden op 10 km. Op zaterdag hebben we een klein foutje gemaakt door in een koord te rijden waar er nog gereden hadden, maar blijkbaar hebben we iets te diep gesneden en een fundament in beton geraakt hebben van een omheining, waardoor we ons wiel hebben afgereden. De schade was niet erg groot, maar we konden niet verder. Op de spéciale ervoor was de krik kapot gegaan en hadden we 2' straftijd moeten nemen, dus waren we met wat stress aan die KP begonnen. De zondag zijn we begonnen met 8' straftijd te nemen door een kapotte turbo, dus hebben we dan maar kilometers gereden om ervaring op te doen en het publiek een beetje te amuseren, met toch wel enkele goede tijden gezien de banden."
:: Larry Cols loste op de eerste wedstrijddag zijn favorietenrol in. Maar op de laatste doortocht van KP Ster coupeerde Cols iets te diep, met een lekke band en bijna 3' tijdsverlies tot gevolg. De Subaru-rijder stond derde alvorens op Ster van de baan te gaan. De wagen had vrijwel geen schade maar zat geblokkeerd. Cols kon herstarten maar verkoos om dat niet te doen. "Zonder inzet is het niet hetzelfde. Niettemin ben ik gecharmeerd door deze Impreza, die ondanks zijn leeftijd een uitstekende wagen blijft, zonder de korte leertijd en het plezier te vergeten. Ik hoop er nog mee te kunnen rijden, maar alles een kwestie van budget, zoals gewoonlijk."
:: Phil Nijs kende geen al te beste wedstrijd aan het stuur van zijn Subaru Impreza WRX. Co-piloot Ward Hanssens doet het verhaal: "Phil en ik hebben een vrij rampzalig weekend meegemaakt! Wegens het overlijden van mijn grootmoeder werden onze verkenningen beperkt. Vrijdag moesten we dan sowieso nog een aantal keren over het parcours om de nota's op punt te stellen. Alvorens naar de officiële verkenningen van de Raidillon te gaan, besloten we nog eens Basse-Bodeux af te rijden. In het bos zijn we op een haakse linkse eraf gegaan, op een klein boompje. We zaten muurvast in de sneeuw. Dankzij een lift van Yannick Bodson ben ik bij een plaatselijke boer geraakt, die ons uit de miserie bevrijd heeft (waarvoor dank!). We kwamen natuurlijk tien minuten te laat op de Raidillon, waardoor we deze proef niet meer konden verkennen. Na de nodige controles vrijdag beslisten we over onze banden. Phil en ik gokten, maar verkeerd! We kozen voor de brede spijkerbanden, daar waar we eerder voor de smallere versie dienden gekozen te hebben.
Zaterdag zijn we toch vol goede moed vertrokken. Met een - voor ons - knaltijd op Aywaille. De tweede proef, Spa, verliep nog vrij vlot, maar wat we tot dan toe aan bonus bijeen gesprokkeld hadden zagen we 'smelten als sneeuw voor de zon'. Letterlijk, de sneeuw op de Chicane bezorgde ons heel wat last. Voor Phil niet zo aangenaam om op te rijden: hij had moeilijkheden met het inschatten van afstanden én door het vermogen van onze wagen brak die onmiddellijk uit bij de minste druk op het gaspedaal. Toen al speelden we met het idee om de wagen te parkeren, die niet verder te beschadigen en onze pijlen op Hannuit te richten. Want onze wagen, die perfect onderhouden wordt door Jos Boon, is tijdens de winter een stuk competitiever gemaakt. En dat laat zich voelen op een droog wegdek zoals bvb. in Aywaille. We zijn er dan ook van overtuigd dat we in de komende, onbesneeuwde rally's mooie dingen zullen laten zien!
We zijn toch verder blijven rijden en we zetten vrij gemiddelde tijden op de tabellen. Tot proef 7, Aywaille. Een proef die ons lag/ligt. We draaiden een heel mooie tijd op de eerste passage én die waren we aan het verbeteren (gezien de vergelijking van de tussentijdse chrono's). We waren een goeie 12 seconden sneller tot naar de finish toe op een snelle T-rechts de wagen bij het uitkomen van de bocht volledig uitbrak. Onbestuurbaar! Gelukkig was er een sneeuwberm die ons kon stoppen. We konden verder rijden, zonder al te veel schade.
Opnieuw op de voor ons duivelse Chicane (proef 9) liep het fout. Kort samengevat, een aantal keer vast gezeten in de sneeuw, op een scherpe T-links te ver uitgeweken en onze achterbumper eraf gereden én op een U-rechts 6 een tijdje vast gezeten in de sneeuw. Toen was de moraal weg, maar bovendien ook onze nummerplaat! We konden bijgevolg niet verder rijden, daar we niet meer wettig op de baan konden komen. In plaats van een tijd later uit de koers gehaald te worden, hielden we de eer aan onszelf en lieten we de wagen in de box staan.
Ondertussen hebben we onze bumper én onze nummerplaat terug, zodat de wagen opnieuw kan opgelapt worden voor Hannuit. We zijn geprikkeld om er iets moois te laten zien, want nog meer dan de supporters langs de parcours waren wij enorm ontgoocheld door onze prestatie.
We zijn echter een team dat niet bij de pakken blijft zitten! Binnen 14 dagen staan we er opnieuw en willen we uit de wagen halen wat er effectief ook wel inzit!
Rest mij niet enkel de mechaniekers van het Jos Boon Racing Team te bedanken, maar ook Geert Grooten en Bert Bosmans, voor de leuke verpozingen tussen de ritten door! Bert, prachtig wat je met je BMW liet zien op de Chicane én op de andere proeven! Niet evident, maar groots werk, van een kerel met een groot hart!".