:: Bert Bosmans (BMW E30): "De titel in de R12-klasse was al binnen van in de Omloop en dus konden we nog gaan voor de algemene titel in groep R. Het snelle parcours van Landen was dan ook het perfecte traject voor de paarse BMW, die na de opgave van Kasterlee, nu toch terug klaar was in tegenstelling tot de Omloop. We gingen dus ook van start met titel als doel, eventueel met de overwinning in groep. Daarnaast wilden we zo hoog mogelijk eindigen algemeen. Helaas sloeg het noodlot al snel toe op KP 4 waar we even na de start compleet lek reden en dus besloten te wisselen om meer schade te voorkomen wat een verlies van vijf minuten tot gevolg had. Na een reeks toch wel sterke tijden zijn we uiteindelijk gestrand op drie seconden van de overwinning in de klasse. Maar voor ons was het belangrijkste dat de titel binnen was. Wat ons zeker zoveel plezier nog doet en wat zeker vermeld mag worden is het enthousiasme van het publiek bij onze doortochtn want ook nu hebben we toch ook weer voor het nodige spektakel gezorgd. We zijn dan ook zeer tevreden over ons seizoen en zullen er wellicht volgend jaar weer bij zijn, met wat of waar weten we nog niet juist, alles zal ook een beetje afhangen van de nieuwe reglementen die er waarschijnlijk komen voor de groep R. We willen toch ook nog alle supporters bedanken voor de steun het afgelopen seizoen. Onze volgende afspraak wordt de TBR en daarna de Sombreffe, waar we terug in het algemeen klassement gaan proberen te scoren.", aldus co-piloot Jo Van Lee.
:: Didier Vandenheede (Citroën Saxo): "Vol goede moed gingen we onze laatste koers van het seizoen (misschien wel van VDN_racing!!!) tegemoet. De moed zakte echter zeer snel in de schoenen toen we de zaterdag op weg naar de technische controle problemen kregen met alweer de versnellingsbak. Hij raakte geblokkeerd in eerste zonder enige aanleiding. Nadat dit euvel zichzelf had opgelost konden we toch tijdig de technische controle bereiken. Dit leverde geen problemen op, maar na enkele honderden meters kregen we terug hetzelfde probleem. Geblokkeerd in eerste. DAHAMO vervangde de overbrenging, waar blijkbaar iets te veel spel opzat. Zondag waren de weergoden ons goed gezind. Het was koud, maar droog! We gingen van start met het mes tussen te tanden. We wilden dit seizoen in schoonheid eindigen. De resultaten logen er niet om. De eerste 3 KP's stonden we al 28 seconden voor op onze naaste concurrent. Maar zoals het ganse jaar, bleek de pechduivel zich terug in de debatten te moeien. Op KP4 begon de Saxo zonder enig teken te pruttelen. Alhoewel de benzinemeter nog 1/4 vol aangaf, bleek dat we zonder benzine zaten. We konden gelukkig (door te stoppen, alles te laten bezinken en opnieuw te starten) de finish bereiken (we gaven slechts 19sec toe aan de finish). De verbinding werd een ware hel. We klokten 12 minuten te laat in het wagenpark, wat overeenstemt met 2 minuten straftijd. Onze mooie uitgangspositie werd teniet gedaan door een defect metertje. Het werd dus alles of niets, maar een achterstand ophalen van zo'n 2 minuten is niet niks. We regen de ene snelste klasse-tijd na de andere na elkaar (in totaal 12 van de 14) om finaal te stranden op 1m 21 van Tondeur in een Saxo. In onze laatste rally van het jaar werden we niet echt beloond waarvoor we gereden hebben. Toch hebben we enorm genoten en plezier beleefd aan deze rally. De toekomst zal uitwijzen of VDN_racing al dan niet volgend jaar terug rijdt. Wordt zeker vervolgd..."
:: Jan de Winkel zat de ganse dag in het spoor van officiële Clio-rijder Emmanuel Guigou. Een prestatie waarmee hij meer dan tevreden was. "We hebben een erg goede en foutloze rally gereden, waarin we vele ex-aequo tijden gereden hebben met Guigou en Thiry, en dat is gewoon een gaaf gevoel! Het verschil met de heren van stand is nu minimaal. Ik moet wel toegeven dat we er echt gigantisch voor hebben moeten knokken...we hebben echt op de limiet gereden...maar dat moest Guigou ook ruiterlijk toegeven! Ook Guigou heeft helemaal flat-out moeten rijden om die 2e plaats te bemachtigen! Hij had die grote tegenstand uit het eigen Renault kamp niet verwacht, omdat hij nog nooit tegen mij gereden had. Al met al een erg goed weekend, waarin we hebben laten zien dat we meetellen in de zeer competitieve S1600 klasse. En dat was de opdracht die we ons zelf meegaven voor de rally!". Co-piloot Radboud Van Hoek was minder verrast door de uitslag. "Het klinkt misschien wat uit de hoogte, maar dat is het zeker niet: maar ik was er al van overtuigd dat Jan de Winkel in het rijtje 'zeer goede S1600 rijders' thuishoorde... Nu weet de rest van de wereld het dus ook! Het hele plaatje paste nu gewoon: de absolute stuurmanskunst van Jan, de professionele eigen service crew (Bert, Arjan en Jan-Willem), de geweldige technische ondersteuning van de Fabriek en de algehele opzet en toewijding van het team. Vanaf de start met de Renault Clio, aan het begin van het seizoen, is het steeds en steeds beter gegaan met de resultaten. Werden we in de eerste serieuze confrontatie met de S1600 top op grote achterstand gereden, nu is het verschil met de top minimaal. Toprijders als Bernd Cassier (Belgisch S1600 kampioen, FIAT Punto S1600), hielden eerst geen rekening met ons, maar nu moeten ze buigen voor ons. En dat smaakt zoet," , aldus Radboud.
:: Peter Hopmans verscheen in Landen aan de start met een Citroën Saxo groep A van bij Caen Rallysport, omdat de vertrouwde Opel Astra Kit Car van tuner Putzeys niet tijdig klaar raakte. Navigator van dienst was Hein Verschuuren, eerder al co bij onder andere Hein en Max Jonkers. Het eerste wedstrijdgedeelte bestond erin om een goed gevoel in de wagen te krijgen. Toen dat lukte, werd het tempo opgedreven en werden er tijden gedraaid in de buurt van de andere Saxo's. Het duo Hopmans-Verschuuren ging als 50ste over de eindstreep. Na afloop waren zowel piloot als co-piloot zeer te spreken over de samenwerking, zodat een vervolg niet uitgesloten lijkt.
:: In de C2 Challenge ging de overwinning deze keer naar Alexandre Romain. De vroegere winnar van de Focus Cup gaf in Ieper al blijk van zijn talent, maar aan zijn exploot kwam toen vroegtijdig een eind. In de Omloop van Vlaanderen kon hij niet starten als gevolg van een blessure, opgelopen tijdens een mountainbike-ongeval. De Rally van Haspengouw echter liep wel perfect. Romain reed aan de leiding van de eerste tot de laatste proef. Marnic Van Lancker - met co Kurt Declerck omdat François Geerlandt met Claudie Tanghe de Rally van Touqet reed - bood aanvankelijk nog wat weerwerk, maar hij werd terug geslagen door een lekke band en eindigde daardoor pas zesde. Een leegloper die de Ronsenaar wellicht wel de titel kost, want om alsnog kampioen te worden moet Van Lancker niet enkel winnen in de Condroz, hij moet ook nog eens bij de eerste 15 algemeen en bij de eerste drie in klasse A6 eindigen. Zo wordt Stéphane Boelens, die in Landen als tweede over het podium mocht, de titelfavoriet. "We durfden hier in Landen niet dromen van zo’n goed resultaat!” vertelde Stéphane met een brede glimlach na de finish. “Een wedstrijd zonder fouten en problemen, een fantastisch team en een perfecte wagen van start tot finish en daarbovenop een goed resultaat. Wat kunnen we meer vragen? Mathematisch zijn we nog niet zeker, maar we hebben wel een grote stap richting titel gezet. Deze situatie zorgt ervoor dat we met heel het Roeselaars AutoCenter Team sereen de Condrozrally kunnen voorbereiden en er een mooie seizoensafsluiter kunnen proberen van te maken. Wat er ook gebeurt, een groot feest zullen we bouwen!” De derde plaats ging naar de jonge Johan Van Loo, die het met vier tellen haalde van ex-circuitrijder Caren Burton. Stéphane Petitjean behaalde een vijfde plaats en staat daarmee derde in de voorlopige tussenstand, op vijf gevolgd door Didier Flohimont. De volledige tussenstand kun je hier terugvinden.
:: Chris Van Woensel werd tweede in groep N, hoewel hij alles uit zijn Lancer Evo 7 haalde wat er in zat. Thuisrijder Bob Colsoul, die de laatste wedstrijden duidelijk begrepen heeft waarvoor een handrem dient, bleek een maatje te sterk voor CVW. Al van bij de start had Bob de leiding, gevolgd door Bouche en Van Woensel, die bijna zonder benzine viel. "We zaten bijna zonder benzine. Een vergetelheid. We hadden de kilometers die we reden naar de technische keuring en terug vergeten mee te tellen. Daardoor zaten we bijzonder krap. Ik moest de vierde proef zonder ALS rijden om de service te halen. Daardoor verloren we zes seconden, bijna onze volledige achterstand. Bovendien kreeg ik de banden niet voldoende op temperatuur." Met zachtere banden verbeterden de chrono's en door het tijdsverlies van Bouche, als gevolg van een kapotte turbo, schoof de bandenhandelaar uit Schriek op naar de tweede plaats. "We zijn absoluut tot het uiterste gegaan, maar Bob was verschrikkelijk snel," vertelde Chris na de finish. "In de slotronde heb ik alle risico's genomen. Elke situatie die volgens onze nota's net niet vol gas genomen kon worden, nam ik toch met de rechtervoet op de bodem. We hebben alles gegeven en foutloos gereden. Meer kan je niet doen." Co-piloot Robin Buysmans kon dit alleen maar bevestigen. "Ik doe nooit mijn ogen dicht, maar ik heb het toch een paar keer warm gehad! Chris ging enorm hard. We reden echt van graskant naar graskant, elke centimeter asfalt benuttend. Een marge was er niet meer. Jammer dat dit niet beloond werd met een zege, want Chris reed grandioos!" Van Woensel werd uiteindelijk tweede groep N op een halve minuut van Colsoul en zesde algemeen. Tevens behaalde hij ook de eindzege in de 'Challenge Guy Colsoul', de competitie voor de piloten van een Mitsu groep N. In principe is de volgende manche de Rally van Luxemburg, maar misschien zien we CVW ook in actie in de Condroz Rally. Dit weekend zijn namelijk in dat verband voorstellen op tafel gegooid...
:: Bruno Thiry kon niet anders dan tevreden zijn met zijn zege in Super 1600. "Ik ben verheugd om de Citroën voor de eerste keer in België op de eerste plaats te brengen. Het is slechts de tweede maal dat de C2 in het nationale kampioenschap van start is gegaan. Het is duidelijk dat onze Citroën er op is vooruitgegaan sinds de Belgium Ypres Westhoek Rally in juli laatstleden. Ik moet toegeven dat ik dit parcours heb geapprecieerd, zelfs wanneer ik er weinig gemeenschappelijke punten in heb teruggevonden met dat dat ik ken van in de jaren '80. In tegenstelling tot wat men al wel eens hoort, bestaat dit tracé niet enkel en alleen uit rem- en acceleratiezones. In de lange rechte stukken hebben wij al ons kunnen aan de dag gelegd om het verschil kunnen te maken. De Citroën was steeds perfect. Tijdens de service hadden de mecaniciens enkel het routinewerk uit te voeren. Het was gewoonweg een droomkoers. Deze overwinning, net voor de laatste confrontatie van het seizoen, kan ons alleen maar aansporen onze C2 in de Condrozrally op het hoogste schavotje te rijden."
:: De Nederlanders van het Paradigit Rallyteam keerden tevreden terug uit Landen. Niet zozeer omwille van de resultaten, wel omdat er goeie tijden werden neergezet. Zo bezette Piet Van Hoof de vierde plaats, toen hij op KP 5 met een kapotte steekas aan de kant moest. Ook Arjen De Koning bleef niet gespaard van problemen, maar de mechaniekers hielden hem in koers. Arjen eindigde uiteindelijk 19de. Noortje Van Gennip had eveneens een top-20 kunnen behalen in haar eerste Haspengouw, maar twee lekke banden beletten haar beter te doen dan de 42de plaats.
:: Gunther Monnens (Opel Ascona) vervulden zijn favorietenrol in de Historic-wedstrijd met brio. Co-piloot Kristof Dejonghe blikt tevreden terug. "We waren al na twee proeven 43 seconden voor op de tweede en we waren dan nog rond geweest op KP 1. Dus gingen we niet meer zo voluit en namen we zeker geen risico's meer, zodat de zege binnen was. Maar Monnens kon het natuurlijk weer niet laten om toch bijna voluit te gaan en overal waar hij kon dwars te gaan. Maar toch, na KP 9, met nog een proef te gaan en vier minuten voorsprong, hoorden we plots een raar geluid onder de motorkap. We hebben dan de laatste KP afgewerkt onder de 2000 toeren. Aan het podium hadden we dan nog uiteindelijk 2'40" over."
:: Bernd Casier (Fiat Punto Super 1600): "Het was wel een frustrerend weekend voor mij als je weet dat we alles gegeven hebben wat er in zat. Dan nog zie je dat we niet een paar seconden aan de broek krijgen per KP maar soms bijna 10", dit is dit natuurlijk niet plezant. s'Morgens konden we niet veel doen aangezien we de juiste banden niet hadden, ze kregen namelijk helemaal niet warm. Natuurlijk is de Haspengouw ook niet bepaald het parcours waar je goed aan een stuur moet kunnen draaien of een groot hart hebben, wat niet wil zeggen dat de organisatie hun best niet gedaan heeft! Ze roeien met de middelen die ze hebben. Enkel de eerste spéciale was een beetje technisch en daar verloor ik 2 à 3 seconden, daarmee kon ik nog leven. Maar op de andere KP's kregen we bijna 10" en dat was te veel. Wat is de oorzaak? Ik denk power en een te lange verhouding van onze boîte, maar bon, we hebben niets te verliezen. Revanche in de Condroz waar we nog eens zullen bewijzen dat je niet enkel power nodig hebt om snel te gaan!"
:: Timothy Van Parijs had een lastige klant aan Erik Wevers, de Nederlander met een quasi gelijkaardige Toyota Corolla WRC. "We hadden een sterke start, de eerste drie proeven konden we van Parijs netjes achter ons houden, maar Tsjoen is zoals gebruikelijk onhoudbaar.", zei Wevers na de eerste ronde. Daarna keerde het tij. Van Parijs zette de aanval in, wat voor een spetterend secondenduel stond. "‘Wij pakten een seconde of twee, vervolgens reden we gelijke tijden, dan verloren we weer een seconden. Zo rijden we graag! Het verschil was niet groter dan 11 seconden geweest en telkens konden we weer een seconde vinden, met nog 7 seconden voor de laatste twee proeven te gaan moeten we het gaan proberen.", aldus Wevers. De Corolla-rijder moest echter nipt de duimen leggen voor Van Parijs. Niettemin een schitterende wedstrijd van Erik, vond ook navigator Michiel Poel. "Machtig zoals Erik de laatste proeven reed, harder kon gewoon niet, maar toch kwamen we nog twee seconden tekort. Zonde!" Wevers heeft nog kans op de eindoverwinning in de BeNeLux Trophy, al wordt dat moeilijk. "In het BeNeLux kampioenschap hadden we al een achterstand op Tsjoen en die is nu twee punten te veel gegroeid naar onze zin. Toch liggen er nog wel kansen als Tsjoen besluit in Luxemburg met de Porsche 911 te starten, al zijn ook die kansen slechts beperkt."
:: En dan nu het verhaal van Wevers' tegenspeler in dit steekspel: Timothy Van Parijs. "Direct werd duidelijk dat we met onze wagen geen vuist gingen kunnen maken tegen de Corolla van Pieter op deze zeer snelle omloop! Wevers daarentegen bleef aanklampen en na twee ronden stonden we 11" voor. Na twee proeven in de derde ronde nam Erik tweemaal twee seconden terug, waarna we besloten op de vierde proef aan te vallen. Tot op een kilomter van het einde liep alles goed, maar na een kruispunt rechts verlaten brak een clips van de pook van de versnellingsbak, waardoor Tim deze in zijn handen had. Hierdoor moesten we één kilmoter afleggen in tweede versnelling We dachten dat we hier wel eens de strijd om de tweede plaats verloren hadden, verdict: één seconde sneller dan Wevers, vijf seconden trager dan Tsjoen! De laatste ronde heeft mijn piloot laten zien dat hij een hete adem WEL kan weerstaan, in tegenstelling tot wat sommigen beweerden. Na analyse van de besttijden van ons, van Pieter en van Wevers op de laatste twee proeven wisten we dat we gewoon moesten blijven verder rijden zonder druk en zonder risico, met de uitstlag tot gevolg!", aldus co-piloot Yves Peyskens.
:: Philippe Bouckaert kende met zijn Nissan Sunny nog maar weinig succes. Ook dit keer moest hij met pech aan de kant. Co-piloot Fréderic Verin vertelt: "Na de eerste ronde gereden te hebben aan 80%, wilden we het tempo opdrijven. We waren goed bezig, daar waren we met ons twee rotvast van overtuigt, tot we bijna aan het beruchte bruggetje waren. Daar weigerde de wagen geen meter meer vooruit tegaan. Bleek dat de cardan af was. Hopelijk kunnen we in de Condroz Rally het seizoen afsluiten met een goed resultaat."
:: Melissa Debackere blijft verbazen. De 20-jarige Celica-pilote uit Geluwe verraste eerder dit jaar al in Hannuit met een vierde plaats, in Landen eindigde ze zevende. Debackere en co Isidoor Smets kwamen naar de Haspengouwrally om er zich te meten met de beste Super 1600's en groep N's. Dit lukte vrij aardig, zelfs na versnellingsbakproblemen en een kleine sortie op de eerste KP. Ze zat in de tijden van Colsoul, Bouche en Van Woensel en hield in de eindstand Bruno Thiry met de officiële C2 Super 1600 achter zich. Melissa en Isidoor sluiten het seizoen af met de Rally van Picardië, die verreden wordt hetzelfde weekend van de Condroz, en de Rally van Luxemburg, die een week later valt.
:: Robby Vanhees kroonde zich in Landen tot de nieuwe kampioen in de Ford Focus Tour. Het vooropgestelde doel werd dus behaald, en dit nog voor de laatste manche, de Condroz Rally. Bovendien werd Vanhees ook kampioen in de klasse A7, een titel die bij het begin van het seizoen aanvankelijk een bijzaak was. In het algemeen klassement werden Vanhees en Smeets mooi 25ste, net achter Alexandre Romain, de winnaar van de C2 Challenge. Zonder 20 seconden straftijd zou dit gelukt zijn. De vroege titelzekerheid biedt misschien andere perspectieven voor de Condroz 2004... of voor het seizoen 2005.
:: De Porsche 911 GT3 van Future World maakte terug een geslaagd optreden. Marc Duez reed deze keer geen scratches, maar de concurrentie was dan ook sterker dan in de Omloop van Vlaanderen. Toch blikt het team tevreden terug met een vierde plaats algemeen.
Jean-Jacques Lalmand, D'Ieteren Porsche Import: ""We zijn bijzonder tevreden. Het project slaat aan, zoveel is duidelijk. Het publiek is enorm enthousiast, het personeel van Porsche is supergemotiveerd, de concessiehouders worden overstelpt met positieve reacties van klanten en diverse piloten komen polsen naar de mogelijkheden om volgend jaar in de Porsche GT3 Road Challenge te rijden. Zelfs internationaal wordt het project warm onthaald. Ik wil nog wel benadrukken dat het belang van deze vierde plaats niet overdreven mag worden. We willen dat de 911 GT3 een niveau haalt dat vergelijkbaar is met dat van de Super 1600's en de Groep N's, maar wel gekoppeld aan spektakel, want daar komen de toeschouwers voor, en betaalbaar."
Gérard Magniette benadrukt de evolutie van de rubbers. "We zijn, net als na de Omloop van Vlaanderen, heel tevreden. De reacties waren eens te meer positief en de wagen blijkt een toonbeeld van betrouwbaarheid te zijn. Dit was natuurlijk een parcours dat 100% op het lijf van de Porsche geschreven was. Het ontwikkelingswerk van Michelin Competition wierp ook zijn vruchten af. Onze bandenpartner reageert heel snel, want de banden van vandaag presteerden duidelijk beter dan die in Roeselare."
Duez tenslotte vindt dat de remmen nog niet helemaal op punt staan. "Het was een goede beslissing om de wagen 50 mm hoger te zetten. Wat de remmen betreft, had ik al ervaring met ABS in de rallysport, maar het huidige systeem moet nog verfijnd worden. Vooral op hobbelige stroken, greep het ABS-systeem te snel in. Wat de tijden betreft, waren onze snelle chrono's te voorspellen. Onze topsnelheid was hier, op dit specifiek parcours, een belangrijke troef."