Al vanaf de showproef gisterenavond op de Citadel toonde Pieter Tsjoen zijn meesterschap. Scratch na scratch bouwde hij vandaag een voorsprong op, die na 14 proeven 2'48" bedraagt. Een comfortabele positie, waardoor de Corolla-piloot morgen in een zetel naar de zege kan rijden. Achter hem toonde Patrick Snijers zich duidelijk de snelste. Op KP 11 verloor hij meer dan 30" door een lekke band, maar al snel vergrootte hij zijn voorsprong terug tot 17" op zijn merkgenoot, die trager van start ging.
Timothy Van Parijs lag in het wedstrijdbegin derde, tot hij plots door Bodson werd bijgehaald. Xavier Bouche kwam in de slotproeven gevaarlijk dicht bij de vierde positie en nam die zelfs even over, maar Van Parijs anticipeerde de aanval van de Clio-piloot en ging er in de laatste KP terug voorbij. Met een verschil van 3" belooft de strijd voor de vierde plaats nog spannend te worden. Chris Van Woensel mikte op een top-6 en die heeft hij. De M3-piloot ligt meer dan een minuut achter op Bouche maar heeft ook een mooie voorsprong op de leider in groep N, Gilles Schammel. De Luxemburger heeft op zijn beurt 35" bonus op Mitsu-collega Steve Matterne. Princen en Gaban volgen op 9" van Matterne en sluiten ook de top-10 af. Bob Colsoul, die gisternavond van de baan ging op de showproef, viel vandaag uit met een kapotte versnellingsbak.
Net buiten de top-10 ligt Henri Schmelcher tweede in groep R met zijn Escort. Groep M wordt geleid door Hubert Deferm, die 14de staat met zijn BMW Compact. Deferm wordt op de hielen gezeten door Melissa Debackere, die door pech achterop raakte. Achter de West-Vlaamse volgt Alexandre Romain, die de RACB Cup leidt met 33" voorsprong op David Croes. Boelens, Van Lancker en Petitjean vervolledigen de top-5 van de vroegere C2 Challenge.
Van de Historic-wedstrijd hebben we momenteel nog geen einduitslag.
:: LIVE uitslagen
:: foto's: Koen Demeyere
Het is reeds drie jaar geleden dat nog er eens een MG Metro 6R4 naar de Monteberg-rallysprint in Dranouter kwam. Daar komt echter dit jaar, op Pinksterzondag 15 mei om precies te zijn, verandering in. De Brit Chris Tilly heeft namelijk zijn deelname bevestigd en wordt daarmee één van de hopelijke vele speciale wagens die zullen deelnemen. Tilly behaalde dit jaar steevast top-5 plaatsen in de Britse rallysprints. Co-piloot wordt niemand minder dan Geert Grooten, die volop bezig is om de wagen meerdere keren naar België en zelfs Nederland te halen. Er wordt zelfs gedacht om de wagen in te zetten als 0-wagen in de Omloop van Vlaanderen. Een project om toe te juichen!
|
:: Ook François Schiettecatte geeft forfait en dit wegens het overlijden van de moeder van teamlid Frank. "Alles was reeds geregeld, wij hebben ook de verkenningen gedaan. Doch door het overlijden van de moeder van Frank, kan deze wedstrijd voor ons niet doorgaan. Frank is degene die alles elke rally voor ons regelt, hotelreserveringen, enz... Wij vonden dan ook dat wij in zo'n situatie niet kunnen en willen rijden, waarmee iedereen van ons team akkoord was." Veel sterkte aan de familie in deze donkere periode.
:: De decoratie van de Porsche 911 GT3 van Yannick Bodson was er al een eind op papier, nu is de wagen ook definitief klaar. Zie hieronder de eerste (en zeker niet de laatste) foto's van de wagen.
Zie hier de lay-out van de Porsche 911 GT3 waarmee Patrick Snijers en Filip Dekeerle komend weekend deelnemen aan de Rallye de Wallonie. Klik op de afbeelding voor een grotere versie. Alles over hun deelname op www.patricksnijers.com.
|
:: Sanidel, sponsor van de wedstrijd en van Philippe Stéveny, geeft 50 vrijkaarten weg voor de showproef op vrijdagavond. Hiervoor kun je donderdag vanaf 14u terecht in de Sanidel-winkel (Chaussée de Liège 441) in Jambes.
:: Vanaf 18u kun je vrijdag al terecht in Namen voor randanimatie, in afwachting van de showproef. Een demonstratie van de Legends Cars en de komst van meervoudig Belgisch trail kampioen Thierry Klinkenberg staan op het programma. Vijf Legends Cars - wagens voor circuitraces met een kas uit de jaren '30 en een motomotor van 150 pk - zullen rijden terwijl vijf anderen van dicht te bewonderen zullen zijn. Enkele bekende piloten zouden (als hun agenda het toelaat) een wagen besturen, zoals Vandewauwer en Bouvy.
:: Voorlopige deelnemerslijst
:: Binnenkort geven we vijf vrijkaarten (twv 15 €) weg voor dit evenement!
Zaterdag onderworp Filip Pyck zijn Mitsubishi Lancer Evo 6 aan een test. "Eindelijk was het moment gekomen waarop we de wagen konden testen en afstellen met het oog op onze deelname aan de 12 Uren van Wervik.
We kunnen u meegeven dat deze drie uur durende sessie heel succesvol en bemoedigend is verlopen.", zo meldt het team op hun website. De wagen is nu klaar voor een programma in eigen streek, aangevuld met een uitstap naar Frankrijk voor de Terre de Langres. Foto's en videobeelden van de 'shakedown' kun je bekijken op www.rtoudvlaenderen.be.
|
Bij de Historics vervoegt Alain Vermeulen zich bij onder meer Goudezeune en Vancoillie, zodat het aantal deelnemers er op 11 komt te staan, na het forfait van Alain Calcoen. (Deelnemerslijst Historics)
:: Forfait voor Arnel Calcoen in de Historic-wedstrijd. "Wegens de wielbreuk in de TAC Rally kan de Cortina Lotus onmogelijk klaar zijn voor de Wallonie. De stukken kunnen niet op tijd bij ons geraken en daarbij is de wagen bijna volledig ontmanteld om volledig te herschilderen. Dit was voorzien voor het eind van het seizoen maar door de schade in Tielt zijn we er nu al aan begonnen. Volgende afspraak eind juni in Ieper!"
:: Pascal Gaban is één van de favorieten in groep N met zijn Subaru Impreza van bij LDT (Willy Lux). Hij wordt genavigeerd door Fréderic Miclotte, die we kennen als co van Bernd Casier. Ook Phil Nijs, vaste klant in het BK met zijn Subaru, krijgt een andere navigator mee. Wim Vleugels zal daar de rol van Ward Hanssens overnemen, die er wegens professionele redenen niet kan bij zijn. Vooraf zal Phil nog competitieritme opdoen met Geert Grooten, namelijk nu zaterdag in de Rally van Hulst in Nederland. Samen zullen ze ook de Barum Rally (EK-rally in Turkije, 19-21 augustus) rijden, nadat de plannen om de WK-rally's van Cyprus en Turkije te rijden van tafel werden geveegd. (G.Grooten)
:: Een interessant aspect aan de site van de Rallye de Wallonie is dat men er elke dag een interview met een deelnemer kan terugvinden. Princen, Bouche, Van Woensel, Deferm, Van Parijs,... passeerden reeds de revue. Zie www.rallyedewallonie.be.
Future World zal prominent aanwezig zijn in Namen, met de Corolla WRC voor favoriet Tsjoen en de Porsches voor Snijers en Bodson. Het wordt afwachten of de Duitse monsters kunnen rivaliseren met de WRC op het snelle parcours, maar vooraan zullen ze zich zeker situeren, als het tenminste droog blijft. Er mag alleszins spektakel verwacht worden... Tsjoen is niet de enige die een WRC aan de start brengt. Zoals aangekondigd nemen ook enkele Fransmannen de start, waaronder Jean-Jacques Lebrun met een Toyota Corolla WRC. Christophe Ghillet neemt deel met een Toyota Celica GT4. Ze mogen zich meteen meten met de Belgische A8-rijders: Van Parijs (Evo 6.5), Colsoul (Evo 8) en Debackere (Celica 4WD).
Naast de Porsches zullen vooral heel wat BMW's de show trachten te stelen. Zo mogen Renaud Verreydt en Chris Van Woensel, beiden in een BMW M3, uitmaken wie met de winst in groep R gaat lopen, zonder evenwel de Escort Cosworth van Henri Schmelcher te vergeten. Deferm, Qvick, Bosmans, Roulez, Plessers en Molle zijn de andere vertegenwoordigers van het merk uit Beieren.
Wellicht minder spektakel maar des te meer spanning in groep N. Daar staan de Mitsubishi's van Steve Matterne en Gilles Schammel tegenover de Subaru's van Pascal Gaban, Philippe Stéveny en Thierry Bragard. Nijs, Beyne, Bonjean, Léger en Cooper vormen een tweede peloton in N4. Het wordt ook afwachten of Kris Princen met zijn N3-Clio de snelste standaardwagens kan volgen en of hij eventueel... terug Xavier Bouche in zijn Clio S1600 kan bedreigen.
De Wallonie betekent ook de tweede manche van de RACB Cup en het debuut van de Fiesta ST 150 (toekomstige Cupversie). De 90 deelnemers aan de BK-wedstrijd worden vervoegd door een 15-tal Historic-rijders. Goudezeune, Vancoillie, Calcoen en Maes zijn daarin de voornaamste namen. Het rallyweekend in Namen vangt al aan op vrijdagavond 29 april met een showproef rond de Citadel en een demonstratie van de 'Legends Cars'. Zaterdag en zondag staan respectievelijk 13 en 10 proeven op het menu.
Alle info over de wedstrijd kunt u steeds terugvinden op www.rallyedewallonie.be.
:: Autonews-fotograaf Koen Demeyere heeft zijn fotopagina's van de afgelopen wedstrijden dit jaar gebundeld in een site. De voorlopige link is users.skynet.be/fb121447.
:: De website van Derez Classic Racing werd onlangs vernieuwd. Op www.derez.be/racing.htm kun je terecht voor alle info omtrent de broers Derez, hun team en hun wagens, vier Historic-BMW's om precies te zijn.
:: Manuel Verhaeghe kocht vorig jaar de Ascona van EP Rallysport, die hij heropbouwde om er dit seizoen Historic-wedstrijden mee te rijden. De caféhouder uit Kemmel heeft nu ook een eigen webstek met daarop alle info over zijn team Manu Racing. Zie www.manuracing.tk.
:: Tommy Reynaert, webmaster van bovenstaande site, heeft een eigen site over Opel. Op www.opelrallyloverz.tk kan men terecht voor bv. de historiek van de bekendste Opel-rallywagens, foto's van rallywedstrijden, tuningfoto's,.... Kortom, voor en door Opelliefhebbers.
"Het schuiven met de kalender vindt merkwaardig genoeg zijn oorzaak bij de Belgische Formule 1-wedstrijd van Spa-Francorchamps. Een door RACB Sport opgelegd verbod om in het bewuste F1 weekend twee Belgische nationale wedstrijden te organiseren, verplichtte de organisator van de Omloop van Vlaanderen om één week achteruit te schuiven. Op die manier stonden de OVV en de Hemicuda Rally op exact één week van elkaar geprogrammeerd. Autostal Hemicuda vreesde niet zozeer voor minder toeschouwers of deelnemers, maar dacht vooral aan het veiligheidspersoneel. De meeste stewards en baancommissarissen, maar ook technische ploegen, helpen beide organisaties.", zo luidt het persbericht.
Het rallykalender in West-Vlaanderen is nu terug mooi evenwichtig verdeeld, met de Omloop van Vlaanderen op 17 en 18 september, de Hemicuda Rally op 2 oktober en de TBR Rally op 16 oktober.
Verder meldt Autostal Hemicuda nog dat ook buitenlanders aan hun wedstrijd kunnen deelnemen, zonder hiervoor een VAS-vergunning te nemen. "Naast de kalender van het regionaal VAS-rally en rally-Historic kampioenschap, prijkt de Hemicuda Rally 2005 voor het eerst op de internationale ENPEA-kalender van de FIA.
Op die manier kunnen Belgische én buitenlandse nationale teams starten, zonder dat zij verplicht worden om een VAS-vergunning of VAS-dagtoelating aan te kopen. Naast een VAS -of ASAF-licentie, volstaat dus ook een nationale (al dan niet Belgische) licentie om in de Hemicuda 2005 te kunnen starten."
|
Meer info over de Hemicuda Rally en Autostal Hemicuda op www.hemicuda.be.
Na forfaits van Dewinter en Verreydt in Hannuit, gaat de GT3 Road Challenge pas echt van start in Namen. Met Snijers en Bodson in een Porsche en heel wat BMW's en 4x4's lijken de organisatoren van Rallye de Wallonie te slagen in hun opzet, namelijk zo veel mogelijk spektakel aan bod laten komen.
Ondertussen blijft de deelnemerslijst aandikken. Naast de WRC van Tsjoen en de groep A's van Van Parijs, Debackere en Colsoul mag terug heel wat spektakel verwacht worden van de BMW's. Van Woensel, Deferm, Bosmans, Qvick en Plessers zijn reeds ingeschreven.
Voorlopige deelnemerslijsten:
:: Nationaal
:: Historic
:: Meer info over de Wallonie (29, 30 april & 1 mei): www.rallyedewallonie.be.
De rally begon al meteen met vertraging, toen de eerste KP geannuleerd werd wegens een gebrekkige veiligheid en tijdsmeting. Ook KP 2 begon een stuk later dan voorzien. Logisch, want vijf minuten voor de start moesten de brandblussers nog worden rondgebracht... Na de eerste ronde (van drie ipv vier KP's) had Timothy Van Parijs zoals verwacht de leiding in zijn Lancer Evo 6.5. Deferm (Subaru Impreza) had 7" achterstand, Lietaer volgde al op 41".
Tot zover ongeveer het verhaal van de favorieten, want na KP 5 waren zowel Van Parijs (motor) als Deferm (boîte of koppeling) uit de wedstrijd verdwenen. Paul Lietaer kreeg zo de leidersplaats in handen, een positie die hij meteen kon veilig stellen. Na de tweede ronde bedroeg die bijna een minuut op Evo-rijder Milleville, aan de finish 1'47". Voor Lietaer de eerste algemene overwinning sinds de Historic Omloop van Vlaanderen 2003 en tevens de eerste zege met de BMW M3, na tal van ereplaatsen. Tegen Wervik zal Polle trouwens over de nieuwe M3-krachtbron beschikken, zo heeft zijn motorist hem althans beloofd.
Achter Lietaer kon thuisrijder Patrick Milleville zich al vrij snel verzekeren van de tweede plaats. Daarachter ging Renzo Herpoel het snelst van start, even later voorbijsneld door Nicolas Leune in zijn schitterende BMW Z3. Vooral op KP 3 en 4 kon zijn Beamer profiteren van de vele snelle stukken. Leune werd (in zijn pas vierde rallywedstrijd) derde op 2'14", op bijna een minuut gevolgd door Sierra-rijder Herpoel.
Daarachter vervolledigde Ronny Hosten de top-5 met zijn Toyota Corolla Kit Car. Hosten, die in Ieper zal starten in groep RMS, was ook de beste in klasse M, voor een sterke Demeire, 7de met zijn 'fluo' Ascona. Daartussen ging Marcel Van Laarhoven als 6de over de meet met zijn Escort Cosworth, na tijdsverlies door een sortie en een lekke band. Stefaan Vanneste (Peugeot 106), 8ste in D4, won de klasse L met 9" voorsprong op Nico Dejonghe
(Citroën Saxo). Thuisrijder Xavier Debaere sloot de top-10 af met zijn Citroën ZX.
De strijd om de zege in de divisie's 3, 2 en 1 (straatbanden) kende zoals verwacht een spannend verloop. Raymond Horgnies (Opel Manta) had na de eerste ronde de leiding, al bedroeg zijn voorsprong slechts 1" op Dany Claesen. De Markgum-verdeler verdween echter in de tweede ronde van het toneel, toen de versnellingsbak op zijn Escort haperde. Na de tweede ronde was de leiding nog altijd voor Horgnies, op meer dan een minuut gevolgd door Cantraine (Lancia) en De Keyser (Subaru), onderling gescheiden door één luttele seconde. In de derde en laatste ronde moest Horgnies, toen derde algemeen, de strijd staken als gevolg van een kapotte pont. De Keyser en Cantraine maakten het in de laatste zes proeven nog spannend. De Oost-Vlaming, die pas aan zijn tweede wedstrijd toe is met deze wagen, haalde het uiteindelijk met vijf seconden. Achter de 4x4's volgden Balthasar (309), Moreels (Golf) en Vandenabeele (Corolla). Normaliter werd Jan Czech (Mini) als vijfde afgevlagd, maar hij werd uit koers genomen wegens onconforme banden.
Tot slot vermelden we nog de forfaits van Moulin, Van Kerckhoven en Verhaeghe, de opgaves van Deleersnijder (waterdarm) en Bostyn (boîte) en de spectaculaire passages van onder meer Lietaer, Leune, Denys, Boury, Verbeke, Demeire, Spillebeen, Dereu, Vermeulen, Dene,...
:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Meer foto's en videobeelden volgen zo snel mogelijk.
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be.
Van Parijs favoriet
De LRT Comines Rally is nog maar aan zijn derde editie toe en is nu al gepromoveerd tot wedstrijd meetellend voor het ASAF-rallykampioenschap. De rally telt ook mee voor het PAK-kampioenschap van West-Vlaanderen, wat garant staat voor een mooie mix van VAS- en ASAF-rijders. Eén van die toppers uit het Waals kampioenschap, Hubert Deferm, mag de strijd aangaan met Timothy Van Parijs. De winnaar van vorig jaar - hij won toen voor Tanghe in de M3 - gaat van start met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5 groep A. Paul Lietaer is een derde smaakmaker, al komt zijn M3 misschien iets te kort om de favorieten te bekampen. Thuisrijder Patrick Milleville, die vorig jaar van de baan ging met zijn 306, neemt deel met een Mitsubishi Lancer Evo 7. Andere snelle namen in D4 zijn Alliet, Van Laarhoven (vorig jaar derde), Herpoel, Deleersnijder, Hosten en Ozeel. In de divisie's 3-2-1 is het uitkijken naar een Vlaams-Waals duel tussen Claesen, De Keyser, Roulez, Moulin, Horgnies,... Wie tenslotte dwarse passages wil zien moet zeker wachten op Leune, Denys, Verbeke, Boury, Prinzie, Spillebeen, Dereu, Dene, Bostyn,... Nog dit: Eric Deprez geeft forfait wegens het overlijden van de grootvader van zijn co. De eerste wedstrijd met de geëvolueerde Escort wordt Wervik. (deelnemerslijst)
Timing & parcours
Zondag wordt om 8u30 van start gegaan op het podium voor 14 KP's, goed voor een totaal van 108 km tegen de chrono. De winnaar wordt er terug verwacht omstreeks 18u30. Er zijn drie ronden van vier KP's (Ten Brielen, Warneton, Le Gheer en Ploegsteert), met na de derde ronde nogmaals de eerste twee proeven. De spéciales, die voor 80% gewijzigd zijn in vergelijking met vorig jaar, zullen terug te vinden zijn in het programmaboekje. (timing)
Rallycentrum & servicezones
Het rallycentrum is dit jaar ondergebracht in de sporthal van het Koninklijk Atheneum Fernard Jacquemin (Rue de la 143e Brigade, Komen). Net als vorig jaar zijn er terug twee servicezones. De eerste bevindt zich op de zoning van Komen, terwijl de tweede gevestigd is in Neerwaasten, op de plaats waar zich in 2003 het servicepark bevond. (plan rallycentrum)
Toegang & programmaboekje
De toegang tot de proeven is volledig gratis! Een programmaboekje met daarin onder meer alle KP's en deelnemers is te koop in het rallycentrum ofwel in enkele omliggende restaurants en cafés, vanaf vrijdag 15 april. (verkooppunten)
Alle verder info: www.lysracingteam.be.tf.
Voorts in divisie 4 de Cosworths van Van Laarhoven, Herpoel, Vermeulen en Vankerckhoven en in de klasses 13 en 12 Ronny Hosten (Toyota Corolla KC), Frank Deleersnijder (Opel Manta) en Bernie Ozeel (Citroën Saxo). De strijd om de zege in de divisie's 3-2-1 belooft interessant te worden, met Claesen en De Keyser langs Vlaamse zijde en Moulin, Horgnies en Roulez langs Waalse kant. Laten we ook vooral het spektakel niet vergeten, want dat zal in en rond Komen zeker aanwezig zijn. Dwarse passages gegarandeerd bij Leune, Denys, Verbeke, Boury, Deprez, Spillebeen, Dereu, Dene, Bostyn,...
Momenteel zijn er 110 inschrijvingen ontvangen, de voorlopige deelnemerslijst kun je hier raadplegen, net als de timing.
In de divisie 3-2-1 ging het volledige podium naar Opels. De zege was voor Bruno Blaise met zijn Corsa, voor Manta-rijder Raymond Horgnies en Astra-piloot René Bebronne. Kurt Heckters, al 2,5 jaar niet meer actief, werd vierde en won de eerste manche van de Challenge Escort.
Het geschil tussen deelnemers en organsitie, de reden trouwens waarom de deelnemerslijst van het net werd gehaald, ging over het bevoordelen van 'grote' tegenover 'kleine' piloten bij het overplaatsen van de reservelijst naar de startlijst.
Co-piloot Bart: "Tot onze grote spijt zullen we dit jaar verstek moeten geven voor de mooiste Belgische rally, de Rallye de Wallonie. Wegens mechanische problemen die tot twee maal toe tot de opgave leidde (TAC Tielt, Hannuit), hebben we nog heel wat werk voor de boeg. Vooreerst zal onze mechaniek van onze motor overgebouwd worden in een ander blok, aangezien ons vorig blok gescheurd zat, en tevens zal er voor de tweede maal een nieuwe embrayage gestoken worden!"
Ter vervanging wordt van start gegaan in de 12u van Wervik (7 mei) en de Rallysprint van de Monteberg (14-15 mei). Daarna maakt het team zich op voor de Ypres Cat Rally eind juni.
:: Het Highpower Racing Team is een beginnend rallyteam, bestaande uit Patrick Lefevere en Björn Fonteyne. Ze reden in Moorslede hun eerste wedstrijd met hun Citröen AX GT. De link naar hun site: www.highpower.tk.
:: Capoen Racing is het team van Lindsay en Mehdy Capoen. Met hun Peugeots zullen ze starten in alle West-Vlaamse VAS-wedstrijden, aangevuld met de LRT Comines Rally en de Rally van de Suikerstreek. Meer info op hun webstek: www.capoen-racing.be.
:: Het duo Michiels-Vandeplas maakt dit seizoen zijn rentree in de rallysport. Eerder waren Kris en Michel al actief met een Ford Escort MK II, Ford Sierra Cosworth, Ford Escort Cosworth en Mitsubishi Lancer, zowel op regionaal als nationaal niveau. De wagen voor komend seizoen wordt een Ford Escort MK I. Een uitgebreide fotoshoot van de opbouw kun je vinden op www.escort-historic-rally.be, naast natuurlijk heel wat andere nuttige info over het team.
:: De website van Airnamics bestond al een tijdje. De site werd vernieuwd en geeft nu informatie over enerzijds motoren en datalogging en anderzijds het team van Danny Vancoillie. De eerste wedstrijd van de spektakelman met zijn Ford Escort MK II wordt de Historic Rallye de Wallonie. Zie www.hayworth.be.
:: Frederik De Keyser debuteerde in zijn Zuid-Limburg met zijn nieuwe standaard-Subaru. Met een vijfde plaats algemeen ontpopte de Oost-Vlaming zich meteen tot revelatie. De nieuwe site (met nieuwe link) van zijn team Kitana is net on-line: www.kitana-racing.be.
Ondertussen zijn ook al de eerste deelnemers bekend. Bij de internationalen mag Mike Oates terug verwacht worden, een vaste klant met zijn Subaru Impreza WRC. Voor de VAS-wedstrijd zijn reeds een 15-tal piloten ingeschreven.
Deelnemerslijst, timing, reglement, inschrijvingsformulier,... zie www.ypresrally.com.
:: Patrick Lievens kende vorige zaterdag in Tielt pech met de ex-Vandevenne Porsche. De motor gaf de geest en dat terwijl Patrick net in het ritme kwam. "We reden de tweede ronde zeer goed en dicht bij de top. We willen natuurlijk wat meer. Ik heb gezien dat we zesde, zevende en negende tijden gereden hebben in die tweede ronde, dus belange niet slecht voor de eerste maal met deze auto. Normaal rijden we nog de Historic-wedstrijden van Ieper en de Omloop van Vlaanderen, misschien nog de RS van de Monteberg om de nieuwe motor te testen."
:: Een eindje geleden stond hier te lezen dat Robert Droogmans samen met David Foulon de Ypres Historic Rally zal rijden. De wagen wordt de ex-Fässler Porsche 911 RS. Het is nu zeker dat het duo vooraf de Rallysprint van de Monteberg als testwedstrijd zal afwerken en dit op zondag in de Historic-wedstrijd. Voor David is deze sprint een thuiswedstrijd.
:: Eergisteren kreeg de deelnemerslijst van de 12u van Wervik een update. Ongeveer een maand voor de wedstrijd zijn 47 teams ingeschreven, met als voorlopige blikvangers kampioenschapsrijders Boulat en Vleminckx, de Mitsu's van Du Jardin en Pyck en de spectaculaire BMW's van Lietaer, Alliet en Spillebeen. De voorlopige deelnemerslijst kun u hier raadplegen.
:: :: De LRT Comines Rally van volgende zondag heeft al zo'n 70 aanvragen tot inschrijving gekregen. Momenteel zijn er zo'n 30 daarvan compleet in orde, diegene ook die on-line terug te vinden zijn (voorlopige deelnemerslijst). Daarop prijken al de namen van onder meer Hosten (Toyota Corolla KC), Van der Heide (Nl, Escort F2 Kit Car) en Smeets (Triumph TR7 V8). Andy Lefevere start niet, zodat voorlopig enkel Paul Lietaer (BMW M3) als topper is aangekondigd. Andere grote namen zijn er momenteel niet, zo kon organisator Francis Soete ons meedelen.
Jean-Philippe Radoux kan in Trois-Ponts een vijfde zege behalen. Met de vertrouwde Escort WRC mag hij het opnemen tegen Yannick Bodson (Audi) en Hubert Deferm (Subaru). Andere bekenden in Divisie 4 zijn Fastré (Audi), Lejeune (M3), Degeling (Mazda) en Herman, met zijn nieuwe 205 Maxi. Bij de teams op straatbanden (div 3-2-1) wordt uitgekeken naar Horgnies, Blaise, Listrez, Verstaen (winnaar in RS Capitte), Valepin, Moulin (start ook in Komen), Poncet...
De deelnemers krijgen vier ronden van drie KP's voor de kiezen, goed voor 127 km tegen de klok. De complete timing kunt u hier bekijken. De deelnemerslijst werd van het internet gehaald wegens een geschil tussen de organisatie en enkele deelnemers.
Meer info via www.rco.be.tf.
Vandoorne wist nog enkele scratches uit de brand te slepen, maar verder dan een tweede plaats kwam hij niet. Op de laatste doortocht op Schuiferskapelle moest de MK 1-piloot aan de kant met motorproblemen. De tweede stek ging zo naar Yves Bruneel met een Goudezeune-Manta, weliswaar op meer dan zeven minuten. Wim Soenens werd derde in de Ford Escort MK 2 van Mies Racing, voor Mario Vantieghem, die debuteerde met de ex-Taillieu BMW 2002. Daniel Cappelle werd vijfde in zijn mooie Opel Manta.
De wedstrijd werd gekenmerkt door heel wat opgaves. Slechts 12 wagens haalden de finish. Dirk Vandorpe lag een eind tweede maar gaf op met motorproblemen, terwijl Arnel Calcoen een wiel zag afbreken op zijn Cortina en Johan Bonaventure de versnellingsbak van zijn Mini in de soep zag draaien.
:: Einduitslag
:: Reacties van teams, foto's en videobeelden volgen.
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be.
In afwezigheid van het Vergokan-team werd in Tielt een spannende strijd aangekondigd, en die kwam er ook. Vanaf de eerste proef werd duidelijk dat Bob Colsoul het niet zo simpel zou krijgen als in Hannuit drie weken geleden. De Landenaar sloot de eerste ronde weliswaar als leider af, met slechts 1" voorsprong op Andy Lefevere, die de scratch pakte op de eerste KP, de snelle Zoningproef. Na KP 4 had Subaru-rijder Hubert Deferm nog de leiding, maar hij werd uit koers genomen na een aanrijding aan de TK na KP Poelberg, toen zijn co een tijd had vergeten te noteren in zijn boekje. Na de eerste vijf KP's volgden verder Vermeirsch, Debackere en Bouche op minder dan 10 seconden!
Na de eerste proef van de tweede ronde had Andy Lefevere al de leidersplaats overgenomen van Colsoul. De BMW-rijder kwam na de tweede boucle het servicepark binnengereden met een bonus van 9" op Colsoul. Thuisrijder Dirk Vermeirsch bleef met zijn Sierra Cosworth aanklampen op 16". Xavier Bouche, die ondertussen al enkele besttijden liet noteren met zijn Clio, volgde op 17". Debackere lag vijfde voor een sterke Dujardin, terwijl Paul Lietaer, 7de na de eerste wedstrijdhelft, het spektakel bleef verzorgen met zijn BMW M3. De Polle zou graag tegen de volgende wedstrijd over zijn nieuwe motor beschikken. Tegen het einde van de wedstrijd werd ook duidelijk dat de oude krachtbron niet echt meer in topvorm bleek. M3-collega Chris Van Woensel lag bij zijn kennismaking met zijn M3 9de.
Ondertussen woedde de strijd vooraan verder. Lefevere bleef op kop en vergrootte zijn voorsprong tot 20". Hij moest de scratches wel delen met Vermeirsch en Bouche, die tweede en derde werden. Colsoul zakte weg naar vier op 26", voor Debackere, Lietaer en Van Woensel. In groep N had Gilles Schammel (Lancer Evo 7) ondertussen een voorsprong van bijna 1' op Barbier en Hazeleger.
In de finale zetten Bouche en Vermeirsch nog een sterke eindsprint in, maar Lefevere weerstond aan de druk en won zo voor de eerste maal op nationaal niveau, na zijn vijf regionale zeges vorig jaar. Een oververdiende zege van de autohandelaar, die ietwat te verwachten viel na zijn mooie prestatie in de Omloop vorig jaar, toen hij al sneller was dan de S1600's. Lefevere had uiteindelijk 14" voorsprong op Bouche èn Vermeirsch. Het reglement bepaalt echter dat de snelste op KP 1 tweede wordt, en dat was Bouche. Colsoul verspeelde nog bijna zijn vierde plaats, toen hij op de voorlaatste proef rechtdoor ging en een boerderij binnenreed. Bob blijf echter aan de leiding in het BK.
Celica-pilote Melissa Debackere werd vijfde op een minuut, voor de groep R-wagens van Lietaer, Schmelcher en Van Woensel. Schammel en Barbier, de nummers 1 en 2 in groep N, sloten met hun Mitsubishi's de top-10 af. Nederlander Wout Hazeleger werd derde in de standaardklasse en 11de algemeen, één plaatsje beter dan Bart Pyck, die met zijn Renault Mégane de snelste voortrekker was. Daarachter maakten Bosmans, Dobbelaere en Vanlaer, winnaar van het tweede peloton 4x4's, de eerste 15 compleet. Thuisrijder Hans Vancampenhoudt won met zijn Civic de strijd in F2 groep N van Astra-rijder Schröder.
Samen met groep R-rijder Dirk Vermeirsch bewees Lefevere dat de nieuwe groep RMS een schot in de roos is. Een niet meer zo nieuwe Sierra Cosworth en een self-made BMW belaagden de hele dag de 'nieuwe' wagens van kampioenschapsrijders Bouche en Colsoul. RMS zorgde niet enkel voor spanning maar ook voor spektakel met piloten als Bosmans, Louies, Ceenaeme en Dobbelaere. Verder ook een vermelding voor de Engelsman Stringer, die met zijn Talbot mooi 22ste werd.
Weinig deelnemers en dus ook weinig opgaves in het zonnige Tielt. Vooraleerst waren er de forfaits van Van Eerd, Stéveny en Pasman. Cook en Vlaeminck maakten een sortie terwijl onder meer ook Cooman (koppeling), Dujardin (mech prob) en Broekaert (mech prob) het einde van de wedstrijd niet haalden. (lijst opgevers)
:: Einduitslag
:: Reacties van teams, foto's en videobeelden volgen.
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be.
:: Foto's: Koen Demeyere