De 31ste Sezoensrally bestaat terug uit vier KP's (Goolder, Veldhoven, Beek-Bree en Vogelsdonk) die elk driemaal gereden wordt, goed voor 167 km KP. Het Criterium werkt twee van de drie ronden af, ofte 111 km tegen de klok. Start om 9u in het centrum van Bocholt, finish om 20u.
:: Website Sezoensrally: www.sezoensrally.be
Zondag staat de sprint voor de internationale en Historic-deelnemers op het programma. Op de deelnemerslijst, nog altijd voorlopig, prijken tot nu slechts 19 deelnemers. Ook op zondag staan drie doortochen op het programma met start om 13u, 14u40 en 16u20.
:: Voorlopige deelnemerlijst zaterdag
:: Voorlopige deelnemerslijst zondag
:: Resultaten
Vrijdagavond won Pieter Tsjoen de showproef op de Citadel van Namen, maar die was weinig representatief voor het verdere verloop van de wedstrijd. Het was Larry Cols die vanaf de eerste proef op zaterdagmorgen de forcing voerde. Met de Colsoul-Lancer Evo 7 groep A had hij al snel een ruime voorsprong bij mekaar gereden, zeker toen zijn dichtste belagers met pech af te rekenen kregen. Met meer dan twee minuten voorsprong ging Cols de slotdag in, die hij rustig controleerde. Een overtuigende zege voor de Mitsubishi-rijder, die vrijdag bijna forfait gegeven had omdat het buget nog niet volledig rond was... "Voor het kampioenschap is deze overwinning een schitterende zaak. Toch was het lastig om geconcentreerd te blijven met zoveel voorsprong. Ik denk trouwens dat ik Freddy wel had kunnen verslagen op dit parcours. We waren immers zaterdag telkens sneller dan Pieter Tsjoen met zijn Super 2000 en hij kent het parcours ook goed.", aldus Cols.
Achter Cols was François Duval de snelste man in koers. 'Dudu' had de Porsche 911 GT3 snel onder de knie en kon profiteren van diens hoge topsnelheid (230 km/u) op het snelle parcours van de Wallonie. Toch verloor Duval zaterdag de aansluiting met Cols toen hij tweemaal lek reed en het ook nog eens begon te regenen. Ook Pieter Tsjoen zag veel tijd verloren gaan met lekke banden. "Zaterdagochtend was ik al lek gereden. Later, in Hamois, had ik weer een lekke band. Voor de volgende bocht remde ik vroeger, maar toch blokkeerden de wielen. We gingen rond en de motor sloeg af. Omdat de starter defect was, stonden we minuten stil. Uiteindelijk zijn we toch verder gereden om nog wat testkilometers te maken met de Fiat. Zondag draaiden we een aantal snelste tijden met een andere versnellingsbak, die kortere verhoudingen heeft." Tsjoen kon nog uiteindelijk nog opklimmen naar de vijfde plaats.
Zaterdagavond was de derde plaats in handen van Xavier Bouche, maar hij werd vandaag uit koers gezet nadat hij zijn tijdenboekje vervalste. Melissa Debackere nam de derde plek over en pakte zo een oververdiende podiumplaats, na haar twee vroege opgaves in Spa en Tielt. De vierde plaats ging naar ex-winnaar Chris Van Woensel, die zaterdag enkel opgehouden werd door een cardanbreuk op zijn Nissan 350Z. De zesde plaats was ook al voor een achterwielaangedreven wagen: de BMW M3 van Francis Lejeune, die zich al in de kijker reed in de East Belgian Rally.
Fréderic Béco werd zevende en winnaar van de officieuze C2 R2 Cup, waarin Cédric Cherain aanvankelijk het snelst was, tot hij zaterdag van de baan ging. Fréderic Hébette finishte mooi achtste met zijn Citroën Saxo, voor Stéphane Boelens, die uitzicht had op de vijfde plaats , tot zijn BMW M3 weer geveld werd door technische problemen. Een 11de plaats in Spa, maar in Namen haalde Erik Vleminckx wel de top-10 met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5. Raphaël Venant (Subaru Impreza) finishte als 11de en winnaar in groep N. Favoriet Grooten (Lancer Evo 8) moest zaterdag opgeven nadat een lekke band door het verderrijden elektrische problemen veroorzaakte.
De Fiesta Sporting Trophy werd overheersd door de jongeren. Anthony Martin had na zijn nipte tweede plaats in Tielt dit keer wel prijs en neemt ook de leiding in de tussenstand over. Bernard Servais nam de snelste start maar hij werd na een lekke band pas vierde. Frédéric Briclet en Cédric Clément vervolledigden het podium.
Bij de Historics haalden drie wagens de finish. Christophe Derez (BMW 2002ti) haalde het van Chris Debyser (Opel Ascona) en broer Alexander Derez (BMW 1600ti). Opgaves van ondermeer Romain (oververhitting), Princen (motor), Fumal (sortie), Deblieck (sortie), Schmelcher (sortie), Bodson (wielnaaf), Maertens (wiel afgebroken), Coene (rotule),...
:: Volledige uitslag + foto's volgen!
:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
Vanmorgen gebeurde op KP Bois-de-Villers een ongeval waarbij een toeschouwers gewond werd. "Tijdens KP 15 (Bois-de-Villers) miste de deelnemer met het nummer 42 (Alain Renkin- Philippe Chiaradia-BMW M3) een remzone (post 11). Niettegenstaande de zone waarin hij tot stilstand kwam een verboden zone was, stonden er toch drie toeschouwers. Ondanks diverse verwittigingen van de veiligheidsmensen wilden die de zone voordien immers niet verlaten. Twee van deze mensen konden de wagen ontwijken, maar een derde raakte gewond. Men bracht hem voor verder onderzoek over naar het ziekenhuis CHR in Namen.", zo meldt de organisatie.
1. Cols-Dejalle (Mitsubishi Evo8-A8) 1.24.17.2;
2. Duval-Muth (Porsche GT3-GTP24) +2.20.0;
3. Bouche-Lecomte (Subaru-A8) +2.48.7;
4. Debackere-Smets (Toyota Celica-R12) +3.20.9;
5. Van Woensel-Snaet (Nissan 350Z-GTP24)+4.58.6;
6. Lejeune-Rosa (BMW M3-R12) +7.50.5;
7. Venant-Burniat (Subaru Sti-N4)+9.20.2;
8. Béco-Didion (Citroën C2 R2-A6) +9.32.4;
9. Tsjoen-Heyndrickx (Fiat PuntoS2000-A7) +9.54.1;
10. Vleminckx-Vandeweyers (Mitsubishi Evo6.5-A8) +9.56.7...
Uitgebreid verslag volgt na afloop van de wedstrijd.
Tuner René Georges: "Dit was een heel moeilijke beslissing, maar we hadden geen andere optie. We hebben de laatste onderdelen pas om 3u30 deze vrijdagochtend vanuit Zuid-Afrika ontvangen. Bij de verzending werd er echter een fout begaan: we kregen twee linkerdriehoeken en geen rechtse. We mochten dus onmiddellijk ophouden om alles te monteren: zonder dit onderdeel (de driehoeken van de Polo Super 1600 zijn niet compatibel) was het onmogelijk te starten in de Rally van Wallonië."
"Sinds twee weken werken mijn mensen zonder ophouden aan de opbouw van deze nieuwe wagen. De laatste dagen waren we zelfs 20 uur op 24 open. Helaas kregen we de onderdelen maar mondjesmaat toegestuurd. De Super 2000 is hier zonder twijfel het slachtoffer van haar eigen succes. De leveranciers in Zuid-Afrika en Europa kunnen de vraag niet aan en hebben duidelijk moeite om het ritme van de bestellingen te volgen. Toch dachten we even dat we deze schier onmogelijke opdracht tot een goed einde hadden gebracht. Deze vrijdagochtend bleef er nog twee uur werk over, vooraleer Freddy nog voor de technische controle een korte oefengalop had kunnen uitvoeren. Een foutje van onze leverancier sloeg echter alle illusies stuk."
De Polo waarmee Loix in Spa en Tielt reed is niet beschikbaar. "Dit weekend staat die wagen aan de start in het Kampioenschap van Polen, met Tomas Czopik aan het stuur. Hij was de eerste die bij ons een VW Polo S2000 bestelde, al eind 2006, om er 18 wedstrijden mee te rijden. Ik kon hem onmogelijk een wedstrijd van zijn nationaal kampioenschap ontzeggen ten voordele van een wedstrijd bij ons.", aldus René Georges. "Ik moet het team trouwens bedanken voor hun begrip. Freddy was op de hoogte van de leveringsproblemen, maar begreep de situatie. Hij is niet alleen een groot sportman, maar ook een echte gentleman."
Dit keer wel raak voor Bouche?
Xavier Bouche stond al meermaals met een WRC aan de start van een BK-rally. Meestal stuitte hij op Pieter Tsjoen of kende hij teveel pech. Misschien volgt dit weekend de eerste zege? De Ardenees zal in elk geval geen steken mogen laten vallen. Een andere attractie is de komst van François Duval. Onze nationale trots in het WK
komt het publiek animeren met een Porsche 911 GT3 van Future World. Al maakt 'Dudu', rekening houdend met de snelle stukken en het droge weer, zeker kans op een podiumplaats. Andere kandidaten voor het podium zijn uiteraard titelkandidaten Freddy Loix en Larry Cols. Loix mag zich met een nieuwe Polo opnieuw meten
met de Lancer Evo 8 groep A van Cols. Bovedien heeft Fast Freddy met Pieter Tsjoen en zijn Punto Super 2000 opnieuw een niet te onderschatten tegenstander
in eigen klasse. Een andere favoriet is Hubert Deferm, die deelneemt met zijn vertrouwde Subaru Impreza WRC '99. Ook in de voorste gelederen te verwachten: Melissa Debackere (Toyota Celica GT4), Jean-Jacques Lebrun (Toyota Celica GT4), Yannick Bodson (Audi S2), Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Kris Princen (Renault Clio R3),... In Groep N mag Bertrand Grooten (Lancer Evo 8) zich dit keer meten met Olivier Collard (Renault Clio Ragnotti).
Het is ook uitkijken naar de C2 (R2)-strijd tussen oa. Béco, Romain, Burton, Lhonnay, Chérain en Boesmans, de tweede manche van de Fiesta Sporting Trophy en het West-Vlaamse onderonsje (6 deelnemers) bij de Historics. Duval gaat als eerste van start, maar ook net daarvoor is een Porsche aan het werk te zien: de wagen van Christian Guillemin krijgt de 0 opgeplakt.
Op zaterdag vervoegen een 65-tal deelnemers van het RACB Rally Criterium het veld. De deelnemerslijst bevat de vaste
Criterium-rijders en heel wat lokale vedetten. Steve Matterne (Lancer Evo 7) krijgt opnieuw Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) als tegenstander. Ondermeer Lamquet, Damsin, Bouts, Castremanne, Jamoulle, Petitjean, Tufano,... moeten voor weerwerk van Waalse zijde zorgen, terwijl Van Tricht, Claesen, Vermeulen, Ceenaeme, Vandenberghe, Leune, Lenotte en Degeling de Vlaamse inbreng versterken.
(deelnemers)
Timing & Parcours
De wedstrijd gaat vrijdagavond van start om 20u45 met een showproef op de Citadel. Zaterdag staan 3 x 4 KP's op het
programma, zondag 2 x 4 proeven. De deelnemers aan het Criterium rijden zaterdag 8 van de 12 proeven.
(timing)
Rallycentrum
Jambes, nabij het centrum van Namen, is terug het rallycentrum van de wedstrijd. Voor plannetjes van het rallycentrum kun je
hier terecht.
De toegangsprijs bedraagt 20 € voor een gans weekend, 5 € per KP, 8 € voor de show-KP's en 10 € voor de showproef op vrijdag.
Website: www.rallyedewallonie.be.
Het Waals-Vlaamse duo zal niet onvoorbereid aan de start verschijnen. Eind mei rijden Boelens-Degandt de 12u van Wervik met de JDR-Lancer Evo 8 waarmee Wim Soenens onlangs nog tweede werd in het TAC Criterium. Eerst trekt het team richting Bocholt, waar naast Boelens met de BMW ook Soenens aan de start verschijnt met de Evo 8 Mitsu. In de Short Rally van Oostrozebeke begin juni, een thuisrally voor de Geko-patron, neemt Wim zelf het stuur van de BMW M3 in handen.
Al enkele dagen zijn de deelnemers aan de Fiesta Sporting Trophy de dagen aan het aftellen. Het seizoen is eindelijk begonnen en de openingsmanche bewees dat het een uitermate spannend kampioenschap wordt.
De tijden lagen extreem dicht bij elkaar op alle proeven, zowel die van de nieuwkomers als de oudgedienden. Daardoor wordt het ongetwijfeld enorm spannend in de Fiesta Sporting Trophy 2007. Het zal de titel op het einde van het seizoen des te meer glans geven. Kortom, deze nieuwe merkencup speelt ten volle zijn rol als kweekvijver van talent.
In Tielt zaten heel wat piloten meteen in het goede ritme. Alleen al op de eerste proef bedroeg het verschil tussen Anthony Martin, Frederik Verstraete, Bert Coene, Ferdi Perneel, Marc Deblieck, Charles Antoine Hastir en Bernard Servais amper 6"4 over 9 km 400. De top 5 zat zelfs binnen 1"4! Ongetwijfeld zullen we op het snelle parcours van de Rally van Wallonië hetzelfde beeld zien, of zelfs nog spannender! Het is immers duidelijk dat de andere deelnemers zich niet zullen laten doen, te beginnen met Cédric Clément en Nikias Priem, die pech hadden of te voorzichtig van start gingen in Tielt. Ook zij bewezen hun snelheid in de loop van de wedstrijd.
Hein Derynck en Kurt Olivier zullen niet aan de start verschijnen in Jambes, want zijn vieren de communie van hun respectievelijke zonen. Kristof Verloo heeft zijn intrede in de Ford merkencup (wagen niet klaar) uitgesteld. Marco Christen zal wel van de partij zijn, opnieuw met de vroegere wagen van Gilles Schammel, net als de 21- jarige Frédérique Briclet. Yves Olivier wordt vervangen door de charmante Burcu Cetinkaya, een jonge presentatrice van autosportprogramma's in Turkije. Zij ontdekte via de Fiesta Sporting Trophy 2006 de autosport in eigen land. De Turkse kon in Tielt niet aan de start komen omdat tegelijkertijd de eerste manche van de Turkse Fiesta Sporting Trophy verreden werd. Daarin werd ze 8ste, na heel wat technische problemen. Laat ons hopen dat ze dit weekend meer geluk heeft, al geeft ze toe dat ze het parcours moeilijk onder de knie krijgt. De Belgische proeven zijn immers helemaal anders dan de Turkse.
Afspraak vrijdagavond op de esplanade van de Citadel, waar dit groot feest van de Belgische autosport op grandioze wijze van start gaat. Kom ook eens langs in de servicezone van Ford, waar alle teams van de Fiesta Sporting Trophy 2007 gegroepeerd staan.
(persbericht)
De gelegenheidsco-piloot van Duval wordt John Muth, eerder al co en geldschieter van Patrick Snijers en Marc Duez. De Porsche krijgt het startnummer 5 toegewezen, maar gaat wel als eerste van start omwille van Duval's FIA B-statuut.
"Na zes jaar te hebben gereden op provinciaal niveau wilden we eens polsen bij de grote mannen waar we zouden staan. Na enkele mooie prestaties in het VAS-kampioenschap in 2006 wilde ik eens iets anders proberen: starten in de Ypres Westhoek Rally. We zullen dit doen met de Citroën C2 Maxi Challenge van Flo Racing. Pieter Lemahieu zal mij navigeren in deze wedstrijd. Nadat ik het hem vroeg of hij dat zag zitten heeft Pieter geen seconde geaarzeld om in dit avontuur mee te stappen. Pieter, ook nog actief als co-piloot bij Steve Parmentier, is een goede jeugdvriend, waarmee ik samen nog een mooie prestatie heb behaald in afgelopen Hemicuda Rally door de klassezege op onze naam te zetten. Natuurlijk zal dit een heel andere wagen zijn dan de AX groep A, ik zal me moeten aanpassen..."
"Hierbij wil ik iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt en ons hun vertrouwen gaf in deze uitdaging: Citroen Defever Ieper, Verzekeringen Bruno Denijs, Mexx Family Store Ieper, Schilderwerken bvba Vanmeenen, The Roxy Ieper, Pizzeria Babilonia Ieper, Letterop, Pixel Creations,... en de mensen die anomiem willen bliijven, nogmaals bedankt. De website waar ik jullie op de hoogte zal houden zal later nog volgen, alsook het ontwerp van de wagen.", aldus Fréderic Berville.
Alle info over de Rallye de Wallonie (27-28-29 april) op www.rallyedewallonie.be.
Co-piloot Bernard Boeckx: "In tegenstelling tot wat oorspronkelijk voorzien was in ons programma zal Schmid Racing toch deelnemen aan het RACB Criterium tijdens de Rallye de Wallonie. Deze wedstrijd wordt gezien als compensatie voor de gemiste seizoensopener in Hannuit. Aangezien de wagen ongehavend uit de strijd kwam na de wedstrijd in Tielt, zal het voor Schmid Racing geen moeite kosten om de wagen wedstrijdklaar te krijgen. Voor piloot Bart, die reeds aan de start stond in 2004, is dit een droom die waarheid wordt. Deze rally mag terecht als één van de mooiste van België en omstreken genoemd worden. Snelle passages, tops, haarspelden, ... Wederom in het kader van het leerproces is het van belang om de wagen aan te tand te voelen op diverse soorten parcours. De prestatie in Tielt evenaren zal evenwel geen sinecure zijn, de parcourskennis in Tielt was optimaal, aan deze in Jambes en omstreken zal nog moeten gewerkt worden." Het worden drukke weken voor Schmid-Racing. De week na Rallye de Wallonie staat er immers de RS van de Monteberg op het programma.
Meer info en foto's op www.fiestasportingtrophy.be.
Klik hier voor de voorlopige deelnemerslijst.
Fiat zal het best vertegenwoordigd zijn in de Kattenstad, met twee Punto's van het officiële team (Andrea Navarra en Umberto Scandola of Anton Alen) en de exemplaren van enkele EK-rijders: de Italiaan Corrado Fontana, de Turk Volkan Isik en de Pool Michal Solowow. Bernd Casier komt aan de start met de 207 van Peugeot België-Luxemburg, terwijl Peugeot Spanje Nicolas Vouilloz en Enrique Garcia-Ojeda van een stuur voorziet. Ook de Hongaar Janus Toth Jr. neemt deel met een Peugeot 207. Het team van René Georges brengt VW Polo's in stelling voor Freddy Loix en de Tsjech Tomek Czopik. Pieter Tsjoen moet zijn keuze tussen Fiat en Peugeot nog maken. Verder hebben ook Larry Cols, Gilles Panizzi en het Britse RED Team (Toyota) plannen om deel te nemen in Ieper met een Super 2000.
Nu Super 2000 de hype is, moet de Super 1600-klasse wat aan aandacht inboeten. Toch liggen ook daar enkele mooie deelnames in het verschiet. Zo werkt Simon Jean-Joseph het EK af met een Citroën C2 S1600, al heeft hij momenteel maar budget voor de eerste twee proeven. Conrad Rautenbach (Citroën C2 S1600) en Urmo Aava (Suzuki Swift S1600) hebben plannen om Ieper te rijden als voorbereiding op de WK-rally van Duitsland. De Nederlander Jan de Winkel mogen we ook aan de start verwachten met zijn Clio S1600. Tenslotte belooft ook de nieuwe categorie de moeite te worden. Kris Princen (Clio) mag alvast weerwerk verwachten van Luca Betti en Dani Sola, twee snelle Juniors uit het JWRC, die beiden een Honda Civic R3 van het Itialiaanse team JAS zullen besturen.
Om het plaatje te financieren organiseren ze nu vrijdag 'Rallykip aan't spit' in Café Français op de Zwarte Berg en dit van 19u30 tot 22u. Kaarten kosten 12 € voor volwassenen en 8 € voor kinderen en te verkrijgen bij Bernie (0478 72 68 98) of David (0478 51 89 19). Bekijk hier de affiche.
Voor de start de 5de LRT Comines Rally was de wedstrijd al enkele favorieten kwijt. De Mitsubishi's van Pyck en Deconinck kwamen niet aan de start, zodat alle ogen gericht waren op Andy Lefevere (Mitsu Evo 8) en Paul Lietaer (Subaru Impreza). Van een duel was echter geen sprake want Lefevere moest vrijwel meteen aan de kant met een defect (tussenboite) op de Lancer van JDR. De weg lag zo open voor Paul Lietaer, die dit keer geen problemen kende met zijn Subaru Impreza. Na 16 proeven had de Polle meer dan drie minuten voorsprong op zijn dichtste achtervolger verzameld, goed voor zijn tweede zege in Komen. Meteen ook de eerste met zijn Impreza, twee jaar nadat hij in Komen voor het eerst met de M3 won.
De strijd voor de tweede plaats was een stuk spannender. Patrick Milleville lag halfweg wedstrijd in een mooie strijd verwikkeld met Ronny Hosten en Stefaan Prinzie. Hosten verloor echter de aansluiting in de derde ronde, nadat zijn Corolla Kit Car begon warm te lopen. Prinzie nam de derde plaats over, maar verloor die terug in de laatste ronde na een foute bandenkeuze en motorproblemen op zijn BMW. De vijfde plaats was voor Didier Ceenaeme, die met zijn BMW eerder het spektakel dan de chrono's in de gaten hield.
Stephen Vankemmel finishte met de Goudezeune-Transeurope als zesde en eerste Historic. Bij de oudjes leek het een spannende strijd te gaan worden met een verrassend snelle Peter Lemahieu, tot die aan de kant moest met een kapotte ophangingsdriehoek op zijn Escort MK I. In Div 3-2-1 (straatbanden) was Eric Moulin opnieuw de snelste met zijn Opel Astra, gevolgd door Emmanuel Cantraine en zijn originele Lancia Delta Integrale.
Heel wat teams moesten vroegtijdig aan de kant: Decloedt (ophangingsdriehoek), Cools (versnellingsbak), Bostyn (sortie), Vandewaetere (transmissie),...
:: Volledige uitslag + foto's volgen!
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
Het wedstrijdverloop in 'de Wallonie' kondigt zich in elk geval veelbelovend aan. Strijden Loix en Cols, samen aan de leiding in het BK, opnieuw voor de overwinning?
Of komen Hubert Deferm (Impreza WRC) en Pieter Tsjoen (Punto Super 2000) zich mengen in de debatten? Of probeert Tsjoen deze keer een Peugeot 207 Super 2000
uit? Ook aan de start te verwachten: Melissa Debackere (Toyota Celica GT4), Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Kris Princen (Renault Clio R3), Yannick
Bodson (Audi S2), Renaud Verreydt (BMW M3), Kurt Heckters (Lancer Evo 8 groep N),... De deelname van Peter Desmet (Toyota Corolla WRC) is nog onzeker.
Zaterdag wordt de BK-wedstrijd gevolgd door het RACB Rally Criterium. De vaste klanten zijn reeds ingeschreven: Matterne, Van Craenenbroeck, Vandenberghe,
Ceenaeme, Claesen, Potvin,...
Meer info en voorlopige deelnemerslijsten op www.rallyedewallonie.be.
Houdt Lietaer de Mitsubishi's af?
Vorig jaar stonden heel wat snelle BMW's aan de start in Komen. De editie 2007 wordt één met veel Mitsubishi's, met de exemplaren van Andy Lefevere (Evo 8),
John Deconinck (Evo 9), Filip Pyck (Evo 6) en Patrick Milleville (Evo 7). Daarentegenover plaatst Paul Lietaer zijn Subaru Impreza, die in de afgelopen TAC Rally
nog wat problemen kende, oa. met de motor en versnellingsbak. Met een Impreza op punt lijkt een mooi duel met Andy Lefevere in de maak, al moet zeker rekening gehouden worden met John Deconinck, als de Mitsu-tuner van start gaat tenminste. Andere namen die we in de voorste gelederen mogen verwachten zijn
oa. Ceenaeme (BMW), Prinzie (BMW), Herpoel (Sierra Cosworth), Hosten (Corolla KC), Decloedt (Impreza), Beernaert (Peugeot 106), Vandenberghe (Peugeot 106)... Weinig Walen in Divisie 4, echter des te meer in de Divisie's 3-2-1: Moulin (Astra), Dumon (Impreza), Simeone (Manta), Cantraine (Lancia Delta), Benoit (306 S16),...
Tenslotte zullen oa. Vankemmel (Transeurope), Vandewaetere (BMW), Vermeulen (BMW), Dene (Ascona), Dochy (Kadett), Dejonghe (Ascona),... zeker
voor het nodige spektakel zorgen. Jan Czech (Subaru) komt niet aan de start na de opgelopen schade in de TAC Rally.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De LRT Comines Rally gaat zondag om 8u van start aan het Koninklijk Atheneum voor vier ronden van vier KP's. De organisatie heeft zoals
elk jaar alle proeven gewijzigd.
(timing)
Rallycentrum
Het wedstrijdsecretariaat, podium en gesloten wagenpark zijn terug gevestigd in het Koninlijk Atheneum Fernand Jacquemin
in Komen. Daar kun je terecht voor een programmaboekje (5 €), de toegang zelf is gratis!
:: Website: www.lysracingteam.be.
Na zijn vroege opgave in de TAC Rally, komt Andy Lefevere herkansen in Komen met de Lancer Evo 8 groep A. Het wordt tevens een revanche op de vorige editie, toen zijn BMW 10 km voor het einde aan de kant moest... Lefevere mag het opnemen tegen de Impreza van Paul Lietaer en de Mitsubishi van zijn eigen tuner, John Dekoninck. Andere Mitsu's zijn in handen van Filip Pyck, Stefaan Prinzie en thuisrijder Patrick Milleville. Verder deelname van onder meer Ceenaeme (BMW), Hosten (Corolla KC), Decloedt (Impreza), Vankemmel (Transeurope), Herpoel (Sierra Cosworth),... en onder andere Moulin en Simeone van Waalse zijde. Hubert Deferm komt niet aan de start, de Impreza-rijder heeft het te druk met zijn zaak. Er bestaat ook kans dat niemand minder dan Pascal Gaban aan de start komt met de nieuwe Citroën C2 R2 van Francis Leroy. Gaban zoekt wel nog een stukje budget, geïnteresseerde sponsors kunnen altijd contact opnemen via 0477/547933.
De LRT Comines Rally gaat zondag om 8u van start aan het Koninklijk Atheneum voor vier ronden van vier KP's. De exacte timing is hier te bekijken. Meer info op www.lysracingteam.be.
Miguel: "De wagen is gevoelig veranderd daar er een nieuwe motor is in ingeplaatst, die nu verzorgd wordt door de Engelse topmotorist van de Datsun 240Z, namelijk David Jarman, die ons nu ruim 200 pk garandeerd met een gevoelige verbetering van het koppel. Alsook is er een totaal nieuwe achterbrug in de wagen gemonteerd, aangepast aan onze nieuwe 15" velgen die nu in 2007 aanvaard zijn door de FIA, na lang lobbywerk."
"Het is tevens het eerste aantreden van mijn nieuwe co-driver Jacques France voor wie het de echte vuurproef wordt. In Griekenland wordt de service verzorgd door Dieter Ghillemyn Motorsport die tevens het transport naar Athene voor zijn rekening neemt, 14 volle dagen onderweg, rally inbegrepen. Tevens zijn we vergezeld van een 12-tal trouwe supporters die ook de verre verplaatsing maken om ons ginder aan te moedigen."
Meer info over het team op www.casier-historic-racing.be, de website van de Acropolis Rally is hier terug te vinden.
Aan het Mitsu-duel van Spa kwam echter geen vervolg, want Van Craenenbroeck moest al meteen op de eerste proef aan de kant. Matterne startte het snelst met zijn Mitsubishi op Schuiferskapelle, maar na KP 2 nam Xavier Alliet verrassend het commando over. De BMW-rijder kreeg echter op de volgende proef met remproblemen te kampen, die bleven aanhouden en in de tweede ronde voor de opgave zorgden. Na de eerste ronde van vier proeven had Matterne al een kleine minuut voorsprong op Nicolas Leune met zijn indrukwekkende BMW M3 E90, kortbij gevolgd door Chris Dobbelaere (Opel Kadett), Bert Cornelis (Sierra Cosworth) en Wim Soenens (Lancer Evo 8).
In de tweede ronde bleef Matterne rustig zijn voorsprong uitbreiden tot 1'39" op Soenens, die van de vijfde naar de tweede plaats ging, met op korte afstand het trio Leune, Cornelis en Dobbelaere. De positie's in de top-5 bleven in de laatste ronde ongewijzigd. Matterne controleerde en won uiteindelijk met 2'02" voorsprong op Geko Woonwereld-zaakvoerder Soenens. Leune, derde op 2'17", kon nog net thuisrijders Cornelis en Dobbelaere achter zich houden.
Achter de top-5 haalde Stéphane Petitjean (Citroën C2) het in de strijd om snelste voorwielaangedreven van Kristof Vermeulen (Opel Corsa). Ronny Hosten kende problemen met de oliekoeler en koppeling in het wedstrijdbegin maar kon na een reeks snelle tijden in de eindfase opklimmen naar de achtste plaats. Stijn Vandenberghe (106) en Timothy Alliet (BMW) sloten de top-10 af.
Lootens (Clio, versnellingsbak), Ceenaeme (BMW, wiel afgebroken), Cools (Saxo, draagarm) en Van Tricht (Subaru, turbo) hadden een top-10 plaats beet alvorens ze moesten opgeven.
:: Uitslagen
Met een handvol wagens die aanspraak maakten op de overwinning, beloofde de zegestrijd in de 34ste TAC Rally een ware thriller te worden. Vanaf de eerste proef werd meteen duidelijk dat voor elke seconde gestreden zou worden. Na de eerste lus van vier proeven keerde Peter Desmet (Corolla WRC) als leider terug naar de Europahal, op de hielen gezeten door Cols (Lancer Evo 8, +0.6") en Loix (Polo S2000, + 2.5"). Andy Lefevere volgde met de JDR Lancer Evo 8 op zes tellen, terwijl Pieter Tsjoen bij zijn debuut met de Punto S2000 de vijfde plaats innam, weliswaar op een kleine halve minuut.
De wedstrijd had toen al reeds enkele toppers verloren. Melissa Debackere en Claudie Tanghe moesten hun Celica's aan de kant zetten met een kapotte transmissie. In het begin van de tweede ronde moest ook Andy Lefevere opgeven, nadat de motor van zijn Lancer warmliep. Lefevere zien we volgende week wel terug in Komen. In die tweede boucle ging Loix meteen over Desmet naar de leiding, maar Fast Freddy kon in vier proeven slechts 2" voorsprong vergaren. Larry Cols nam na KP 6 de tweede plaats over van Desmet, maar verloor op proef 8 meer dan een minuut toen de turbo het liet afweten. Pieter Tsjoen nam zo de derde positie in, voor Van Woensel, Cols en Princen.
Loix kon in de derde ronde zijn voorsprong op Desmet gestaag uitbreiden, tot 8.8" na KP 12. Cols was ondertussen terug opgeklommen naar de derde plaats en kreeg even later de tweede plaats in de schoot geworpen, toen Peter Desmet op KP 14 bijna twee minuten verloor met een lekke band. Freddy Loix, de ganse rally fout- en pechloos, won uiteindelijk met een kleine minuut voorsprong van Larry Cols, goed voor de eerste algemene overwinning ooit van de Volkswagen Polo Super 2000. Na twee wedstrijden Loix en Cols delen de koppositie in de BK-tussenstand, met elk een overwinning en een tweede plaats achter hun naam.
Pieter Tsjoen finishte bij zijn debuut met Fiat Grande Punto Super 2000 derde, ondanks een uitstapje in een gracht. Na zijn lekke band werd Peter Desmet uiteindelijk nog vierde. Chris Van Woensel (Nissan 350Z) had de ganse dag Kris Princen in zijn zog, die voor een schitterend debuut zorgde van de Clio R3 op asfalt. De zevende plaats ging naar Paul Lietaer, die in de openingsronde veel tijd verloor met een kapotte cardan. Na een trage start klopte Filip Barbier (Lancer Evo 6.5) Yves Bruneel (Lancer Evo 9) voor de zege in groep N en de achtste plaats algemeen. Koen Lauwaert (Citroën C2 R2) rondde de top-10 af.
De winnaar bij de Historics, Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK 2), finishte net buiten de top-10. Stefaan Stouf, eveneens in een MK2, was echter de ganse dag sneller, tot hij op twee proeven van het einde aan de kant moest na een kortsluiting. Geert Vandoorne (Escort MK 1) finishte als tweede op een dikke minuut, Chris Debyser (Ascona B) maakte het podium volledig.
Niet enkel vooraan maar ook in de Fiesta Sporting Trophy was de spanning te snijden. Frederik Verstraete en Ferdi Perneel maakten er een pittig duel van, met Bert Coene in de rol van scheidsrechter. In de laatste ging Perneel van de baan, al kreeg Verstraete de zege daarna niet cadeau. Hij kon maar net een oprukkende Anthony Martin, de winnaar van de Ford RACB Rally Contest, met 0.8" afhouden. Kampioen Coene en Trophy-debutanten Servais en Hastir maakten de top-5 rond.
:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
Andere piloten die forfait geven zijn Nijs (Subaru), Casier (Datsun 240Z), Beyne (Lancer) en Dautzenberg (Clio).
Voor de thuisblijvers zijn de tijden en het laatste nieuws via de TAC-website te volgen, of je kan ook volgende links in je RSS-reader stoppen:
Nieuws
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACNieuws.xml
Uitslagen - Nationaal
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResult.xml
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResultoverall.xml
Uitslagen - Criterium
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResultHIST.xml
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResultHISTOverall.xml
Timothy: "Na weken hard labeur is het eindelijk zover, de wagen is af en gisteren reden we er onze eerste meters mee. We hebben wat gezocht naar de beste afstelling en wat banden uitgebrobeerd op de shakedown in Tielt. Het zal zaterdag grotendeels op aan komen een mooi tempo te rijden. Gisteren hebben we het spektakel wat achterwege gelaten maar, we proberen toch de mensen te plezieren met een vlotte passage,. Geveld door de griep is dat niet evident, maar met mijn co van dienst, Benoit Lacante, zal dat wel lukken... Ook wil ik alle vrienden en supporters bedanken voor alle hulp de voorbije maanden want zonder hen was dit niet gelukt, en in het bijzonder mijn sponsors voor dit jaar: Interieur Deplanter, Tegels Delaere, Garage en Banden Feys, Agence Cambre, Publimax, Lazoore en Plastics 4 Performance. See you on saturday voor een spetterende rally."
Stefaan Brackx van AC Targa Florio: "Al jarenlang komen buitenlandse teams naar onze mooie Vlaamse proeven maar omwille van verschillende redenen (financiële, logistieke en andere) kunnen zij niet deelnemen aan een volledig kampioenschap op Belgische bodem. De resultaten die zij hier behalen kunnen zij ook niet laten meetellen in het nationale of regionale kampioenschap in eigen land. Daarom hebben de drie organisatoren beslist om een Challenge te creëren met een beperkt aantal proeven. Het staat de deelnemers vrij om deel te nemen aan 1, 2, 3 of alle 4 de proeven. Om hen te belonen voor hun inspanning om oa. de verplaatsing te maken is er ook een apart puntensysteem uitgedokterd. Iedere deelnemer behaalt punten, zelfs al moet men opgeven voor het eindpodium. Aan de hand van het aantal verreden wedstrijdkilometers (1 punt per kilometer in een rally en 2 per kilometer in een rallysprint) samen met het behaalde eindresultaat en klassenresultaat zal ieder prestatie beloond worden. Teams met een "kleinere wagen" kunnen zodoende ook hoog eindigen in deze Challenge."
De FBRC bestaat uit vier proeven: de RS van de Monteberg, de 12u van Wervik, de RS van Reningelst en de Hemicuda Rally. "Ook de prijzenpot is niet te versmaden met gratis starts tijdens dezelfde proeven in 2008 en een te verdelen geldprijs van 600 euro. Om deel te nemen aan de Challenge is inschrijven niet vereist, ieder buitenlands team dat meedoet aan één of meerdere proeven is automatisch opgenomen in de rangschikking. Er zijn trouwens voor elk van deze proeven nu al in 2007 voordelige inschrijvingsvoorwaarden voor buitenlandse teams."
Belgen kunnen dus niet deelnemen aan dit initiatief. Stefaan Brackx legt uit waarom. "Omdat we helemaal niet in concurrentie willen komen met het VAS & PAK kampioenschap. Met een aantal buitenlandse teams erbij kan de strijd alleen maar mooier worden. Getuige de overwinning van Pattison in de Hemicuda Rally in 2006 en de veelvuldige overwinningen door buitenlandse piloten tijdens de Internationale Rallysprint van de Monteberg. In de Rally van Wervik zien we de laatste jaren betere wagens en piloten dan in andere "grote" rally's. De Rallysprint van Reningelst is nu ook een tweedaags evenement vanaf dit jaar en heeft ambities om op hetzelfde niveau te komen als zijn grotere broer van de Monteberg. Slotconclusie: iedereen wordt beter van deze nieuwe Challenge. Organisatoren, publiek en piloten kunnen er alleen maar wel bij varen."
Secondenstrijd in de maak
Zonder een uitgesproken favoriet, kunnen we zaterdag wel eens een héél spannende strijd voor de overwinning krijgen. Eén WRC, twee Super 2000's, een handvol
snelle groep A's en nog enkele snelle achterwielaangedreven wagens vormen de perfecte mix. Larry Cols (Lancer Evo 8) en Freddy Loix (VW Super 2000),
de twee grootste titelfavorieten, mogen het opnemen tegen een reeks lokale specialisten: Melissa Debackere (Celica GT4), Paul Lietaer (Impreza), Andy Lefevere
(Lancer Evo 7 groep A), Claudie Tanghe (Celica 4WD), Didier Duquesne (Celica GT4),.... zonder evenwel Peter Desmet te vergeten, die misschien wel voor de verrassing kan zorgen
met zijn Toyota Corolla WRC. Xavier Bouche (Impreza) en Bob Colsoul (Lancer Evo 9) zijn ook geen onbekenden in Tielt en zullen zeker trachten aanspraak te maken
op een top-5 plaats. Van Woensel (Nissan 350Z), Boelens (BMW M3) en Schmelcher (Porsche 911 GT3) zorgen voor het RWD-spektakel, terwijl Kris Princen (Renault
Clio R3) en Pieter Tsjoen (Fiat Punto Super 2000) voor twee mooie debuten zullen zorgen. Bij de Historics, die een koers in de koers rijden, mogen we ons verwachten
aan een Escort-strijd tussen Vanwijnsberghe, Stouf en Vandoorne. Daarnaast zullen outsiders als Vanmarcke, Vantieghem, Delplace,... zeker meehelpen het spektakel
te verzorgen. Een andere blikvanger wordt Paul Allerts, die debuteert met de ex-Floral Ford Fiesta Super 1600. Ford wordt ook sterk vertegenwoordigd met de
Fiesta Sporting Trophy, met maar liefst 14 Fiesta ST's aan de start.
Het RACB Rally Criterium, de nevenwedstrijd voor de regionale rijders, heeft een 60-tal teams op de deelnemerslijst. Stefan Van Craenenbroeck en Steve Matterne,
de nummers één en twee van het afgelopen Criterium in Spa, zijn terug de favorieten met hun Lancers. De concurrentie is dit keer echter heel wat sterker. Met deelname
van oa. Alliet X (BMW M3), Claesen (Escort Cosworth), Vermeulen (Corsa), Van Tricht (Impreza), Hosten (Corolla KC), Soenens (Lancer Evo 8), Dobbelaere (Kadett),
Dekeersgieter (Celica GT4), Ceenaeme (BMW M3), Lootens (Clio RS),... ligt ook in het Criterium een mooie strijd in het verschiet.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Zaterdagmorgen gaat de eerste wagen om 8u op het podium van start voor vier ronden van vier KP's. KP Schuiferskapelle en Oosthoek zijn ongewijzigd
gebleven tegenover 2006, KP Poelberg
wordt terug gereden zoals in 2005 en KP Ondank krijgt er een stukje onverhard bij.
De 16 proeven zijn goed voor 153 km KP. De Criterium-rijders rijden enkel de eerste
drie ronden. De eerste wagen mag om iets voor 20u terug op het podium verwacht worden.
(timing)
Rallycentrum - Inkom
Place to be dit weekend is de Europahal in Tielt. Daar bevindt zich het podium, met rondom het servicepark. De inkomprijs voor alle KP's bedraagt 15 €.
De technische keuring gaat door op vrijdagnamiddag- en avond.
:: Website: www.tacrally.be
Op de deelnemerslijst staat met een 'S' aangegeven welke deelnemers morgen zouden komen proefrijden.
"Na een geslaagde voorstelling enkele weken geleden van de wagen aan onze sponsors, blikken we vooruit op de vuurdoop van Schmid-Racing tijdens de TAC Rally. Nadat, wie anders dan Charles Schmid, de laatste onvoorziene problemen met ophanging en transmissie heeft bedwongen is de wagen klaar voor de eerste grote test. Nog voor de eerste wedstrijd werd gereden slaagde onze tuner Charles Schmid erin om zichzelf nogmaals te verslaan. In een spreekwoordelijke race tegen de klok slaagde onze tuner erin de BMW E30 van Schmid-Racing klaar te krijgen om te starten tijdens de TAC Rally (Tielt) op 07/03/’07. Wie aanwezig zal zijn in Tielt zal het merken, de wagen mag gezien worden! Tuner Schmid bouwde een baanwagen om tot een op-en-top rallybeest met oog voor het kleinste detail. Een potente 3,2-liter 6-cilinder werd overgebouwd uit een Z3 M3, de ophanging werd aangepast in functie van een set Proflexen Evo 2 (waarvoor we Ronny Grauwels alvast willen bedanken voor de technische support), Brembo remschijven -en klauwen, and many many more.", aldus co-piloot Bernard Boeckx.
Uiteraard wordt de TAC Rally een testwedstrijd voor het team. Daarom wordt morgen ook deelgenomen aan de shakedown op KP De Ratte. "Kilometers malen en finishen zal alvast ons hoofddoel zijn.", aldus nog Bernard Boeckx.
Schmid Racing is on-line terug te vinden via www.schmid-racing.be.
Komende zaterdag gaat Lefevere van start in de TAC Rally met een Mitsubishi Lancer van JDR.
Komende zaterdag gaat Lefevere van start in de TAC Rally met een Mitsubishi Lancer van JDR.
:: Uitslag