[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

30.04.07 ::  Vooruitblik Sezoensrally Bocholt
Drie weken na de Rallye de Wallonie gaat in het Limburgse Bocholt de vierde manche van het BK door: de Sezoensrally. De wedstrijd genoemd naar het plaatselijke bier is een geval apart op de kalender. In Bocholt wordt immers voor 30% op Maaskiezel gereden. Het onverhard kan heel wat deelnemers en toeschouwers bekoren, al laten ook veel piloten de rally links liggen wegens het 'brekende karakter'.
De Sezoensrally is misschien de kans voor Freddy Loix om de puntenkloof met Larry Cols in het BK te dichten. Na afloop van de Rallye de Wallonie gaf Cols aan dat het budget voor de Sezoens nog niet rond is. Afwachten of we een vervolg in de strijd tussen de VW Polo S2000 en de Lancer Evo 8 zien... Pieter Tsjoen komt in elk geval niet aan de start, hij rijdt dat weekend de Rallye de Flandres in Noord-Frankrijk met het oog op Ieper. Wel steeds present in Bocholt is Patrick Snijers, maar met welke wagen (wellicht 4x4) de Lange in zijn thuiswedstrijd aan de start komt is nog niet bekend. De deelname van die andere thuisrijder, Gunther Monnens, is sterk twijfelachtig. "Ik ben nog volop met de budgetten bezig maar het ziet er nog altijd niet zo goed uit...", aldus Monnens. Verder aan de start te verwachten: Debackere, Van Woensel, Boelens, Soenens, De Keyser, Schmelcher,... aangevuld met enkele snelle Nederlanders en een boeiend veld in het Criterium met oa. Matterne, Van Craenenbroeck, Claesen, Van Tricht, Swerts, Louies,...

De 31ste Sezoensrally bestaat terug uit vier KP's (Goolder, Veldhoven, Beek-Bree en Vogelsdonk) die elk driemaal gereden wordt, goed voor 167 km KP. Het Criterium werkt twee van de drie ronden af, ofte 111 km tegen de klok. Start om 9u in het centrum van Bocholt, finish om 20u.

:: Website Sezoensrally: www.sezoensrally.be

30.04.07 ::  Deelnemerslijst RS Monteberg
Komend weekend vindt in Dranouter de Rallysprint van de Monteberg plaats. Zaterdag is het de beurt aan de VAS-rijders voor de regionale sprint, goed voor zo'n 100 deelnemers. De winnaar van vorig jaar, Andy Lefevere, zal er niet bij zijn, in tegenstelling tot vaste klanten Vermeirsch (Escort Cosworth), Pyck (Lancer Evo 6), Alliet (BMW M3), Prinzie (BMW M3), Leune (BMW M3) ... aangevuld met Pauwelyn (Sierra Cosworth), Declercq (Lancer Evo 6), Roosen (Lancer Evo 9), Deleersnijder (Manta), Czech (Subaru), Depuydt (Saxo Kit Car), Declerck (Ascona), Beernaert (106),... De deelnemers dienen het 9,1 km lange parcours driemaal af te leggen, met start om 13u, 15u en 17u.

Zondag staat de sprint voor de internationale en Historic-deelnemers op het programma. Op de deelnemerslijst, nog altijd voorlopig, prijken tot nu slechts 19 deelnemers. Ook op zondag staan drie doortochen op het programma met start om 13u, 14u40 en 16u20.

:: Voorlopige deelnemerlijst zaterdag
:: Voorlopige deelnemerslijst zondag

29.04.07 ::  Wallonie Criterium: Opnieuw Steve Matterne
Het RACB Rally Criterium, dat zaterdag acht KP's afwerkte, draaide uit op een volledig Mitsubishi-podium. Steve Matterne kwam niet met de Evo 7 groep N maar wel met de ondertussen bekende Lancer Evo 9 groep A aan de start. Matterne won zoals verwacht, voor Damsin (Evo 8 groep N) en Van Craenenbroeck (Evo 6.5 groep A). Lamquet (BMW M3) en Petitjean (Citroën C2) vervolledigden de top-5. Kristof Vermeulen (Opel Corsa, 7de) en Didier Ceenaeme (BMW M3, 9de) waren de andere Vlamingen in de top-10.

:: Resultaten

29.04.07 ::  Rallye de Wallonie: Larry Cols overtuigend
Larry Cols heeft de 24ste Rallye de Wallonie gewonnen. Met zijn tweede zege in het BK neemt hij alleen de leiding in de tussenstand die hij deelde met Freddy Loix, die niet aan de start kwam. François Duval eindigde met de Porsche 911 GT3 als tweede, Melissa Debackere finishte met haar Toyota Celica GT4 derde. Chris Van Woensel (Nissan 350Z) en Pieter Tsjoen (Fiat Punto S2000) vervolledigden de top-5.

Vrijdagavond won Pieter Tsjoen de showproef op de Citadel van Namen, maar die was weinig representatief voor het verdere verloop van de wedstrijd. Het was Larry Cols die vanaf de eerste proef op zaterdagmorgen de forcing voerde. Met de Colsoul-Lancer Evo 7 groep A had hij al snel een ruime voorsprong bij mekaar gereden, zeker toen zijn dichtste belagers met pech af te rekenen kregen. Met meer dan twee minuten voorsprong ging Cols de slotdag in, die hij rustig controleerde. Een overtuigende zege voor de Mitsubishi-rijder, die vrijdag bijna forfait gegeven had omdat het buget nog niet volledig rond was... "Voor het kampioenschap is deze overwinning een schitterende zaak. Toch was het lastig om geconcentreerd te blijven met zoveel voorsprong. Ik denk trouwens dat ik Freddy wel had kunnen verslagen op dit parcours. We waren immers zaterdag telkens sneller dan Pieter Tsjoen met zijn Super 2000 en hij kent het parcours ook goed.", aldus Cols.

 

Achter Cols was François Duval de snelste man in koers. 'Dudu' had de Porsche 911 GT3 snel onder de knie en kon profiteren van diens hoge topsnelheid (230 km/u) op het snelle parcours van de Wallonie. Toch verloor Duval zaterdag de aansluiting met Cols toen hij tweemaal lek reed en het ook nog eens begon te regenen. Ook Pieter Tsjoen zag veel tijd verloren gaan met lekke banden. "Zaterdagochtend was ik al lek gereden. Later, in Hamois, had ik weer een lekke band. Voor de volgende bocht remde ik vroeger, maar toch blokkeerden de wielen. We gingen rond en de motor sloeg af. Omdat de starter defect was, stonden we minuten stil. Uiteindelijk zijn we toch verder gereden om nog wat testkilometers te maken met de Fiat. Zondag draaiden we een aantal snelste tijden met een andere versnellingsbak, die kortere verhoudingen heeft." Tsjoen kon nog uiteindelijk nog opklimmen naar de vijfde plaats.

Zaterdagavond was de derde plaats in handen van Xavier Bouche, maar hij werd vandaag uit koers gezet nadat hij zijn tijdenboekje vervalste. Melissa Debackere nam de derde plek over en pakte zo een oververdiende podiumplaats, na haar twee vroege opgaves in Spa en Tielt. De vierde plaats ging naar ex-winnaar Chris Van Woensel, die zaterdag enkel opgehouden werd door een cardanbreuk op zijn Nissan 350Z. De zesde plaats was ook al voor een achterwielaangedreven wagen: de BMW M3 van Francis Lejeune, die zich al in de kijker reed in de East Belgian Rally.

 

Fréderic Béco werd zevende en winnaar van de officieuze C2 R2 Cup, waarin Cédric Cherain aanvankelijk het snelst was, tot hij zaterdag van de baan ging. Fréderic Hébette finishte mooi achtste met zijn Citroën Saxo, voor Stéphane Boelens, die uitzicht had op de vijfde plaats , tot zijn BMW M3 weer geveld werd door technische problemen. Een 11de plaats in Spa, maar in Namen haalde Erik Vleminckx wel de top-10 met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5. Raphaël Venant (Subaru Impreza) finishte als 11de en winnaar in groep N. Favoriet Grooten (Lancer Evo 8) moest zaterdag opgeven nadat een lekke band door het verderrijden elektrische problemen veroorzaakte.

De Fiesta Sporting Trophy werd overheersd door de jongeren. Anthony Martin had na zijn nipte tweede plaats in Tielt dit keer wel prijs en neemt ook de leiding in de tussenstand over. Bernard Servais nam de snelste start maar hij werd na een lekke band pas vierde. Frédéric Briclet en Cédric Clément vervolledigden het podium.

Bij de Historics haalden drie wagens de finish. Christophe Derez (BMW 2002ti) haalde het van Chris Debyser (Opel Ascona) en broer Alexander Derez (BMW 1600ti). Opgaves van ondermeer Romain (oververhitting), Princen (motor), Fumal (sortie), Deblieck (sortie), Schmelcher (sortie), Bodson (wielnaaf), Maertens (wiel afgebroken), Coene (rotule),...

:: Volledige uitslag + foto's volgen!
:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!

29.04.07 ::  Wallonie: Bouche uit koers genomen
Xavier Bouche, gisterenavond nog derde in de tussenstand van de Rallye de Wallonie, is vanmorgen uit de wedstrijd gezet. Bouche en co Lecomte hebben gisteren hun tijdenboekje vervalst. De verantwoordelijke van KP 10, Crupet, merkte dit op aan de start en stelde hiervan verslag op. Op basis daarvan beslisten de sportcommissarisen van de RACB Bouche uit koers te zetten bij de eerste regroup na KP Bois-de-Villers.

Vanmorgen gebeurde op KP Bois-de-Villers een ongeval waarbij een toeschouwers gewond werd. "Tijdens KP 15 (Bois-de-Villers) miste de deelnemer met het nummer 42 (Alain Renkin- Philippe Chiaradia-BMW M3) een remzone (post 11). Niettegenstaande de zone waarin hij tot stilstand kwam een verboden zone was, stonden er toch drie toeschouwers. Ondanks diverse verwittigingen van de veiligheidsmensen wilden die de zone voordien immers niet verlaten. Twee van deze mensen konden de wagen ontwijken, maar een derde raakte gewond. Men bracht hem voor verder onderzoek over naar het ziekenhuis CHR in Namen.", zo meldt de organisatie.

29.04.07 ::  Wallonie: Stand na dag 1
Vrijdag ging de Rallye de Wallonie van start met een showproef, gewonnen door Pieter Tsjoen. De eerste echte wedstrijddag werd gedomineerd door Larry Cols en zijn Lancer Evo 8 groep A. Hij werd van pech gespaard, in tegenstelling tot dichtste concurrenten Duval (twee lekke banden) en Tsjoen (lek + sortie). Oa. Deferm (brandje), Princen (mech. prob), Bodson (wielnaaf) en Cherain (sortie) moesten opgeven. In de Fiesta Sporting Trophy leidt Anthony Martin, terwijl Steve Matterne de derde manche van het RACB Rally Criterium won.

1. Cols-Dejalle (Mitsubishi Evo8-A8) 1.24.17.2;
2. Duval-Muth (Porsche GT3-GTP24) +2.20.0;
3. Bouche-Lecomte (Subaru-A8) +2.48.7;
4. Debackere-Smets (Toyota Celica-R12) +3.20.9;
5. Van Woensel-Snaet (Nissan 350Z-GTP24)+4.58.6;
6. Lejeune-Rosa (BMW M3-R12) +7.50.5;
7. Venant-Burniat (Subaru Sti-N4)+9.20.2;
8. Béco-Didion (Citroën C2 R2-A6) +9.32.4;
9. Tsjoen-Heyndrickx (Fiat PuntoS2000-A7) +9.54.1;
10. Vleminckx-Vandeweyers (Mitsubishi Evo6.5-A8) +9.56.7...

Uitgebreid verslag volgt na afloop van de wedstrijd.

27.04.07 ::  Wallonie: Forfait Freddy Loix!
Freddy Loix verschijnt vanavond niet aan de start van de Rallye de Wallonie. De nieuwe VW Polo Super 2000 die in de ateliers van René Georges werd opgebouwd is niet tijdig klaargeraakt. Een foute levering van stukken is de oorzaak.

Tuner René Georges: "Dit was een heel moeilijke beslissing, maar we hadden geen andere optie. We hebben de laatste onderdelen pas om 3u30 deze vrijdagochtend vanuit Zuid-Afrika ontvangen. Bij de verzending werd er echter een fout begaan: we kregen twee linkerdriehoeken en geen rechtse. We mochten dus onmiddellijk ophouden om alles te monteren: zonder dit onderdeel (de driehoeken van de Polo Super 1600 zijn niet compatibel) was het onmogelijk te starten in de Rally van Wallonië."

"Sinds twee weken werken mijn mensen zonder ophouden aan de opbouw van deze nieuwe wagen. De laatste dagen waren we zelfs 20 uur op 24 open. Helaas kregen we de onderdelen maar mondjesmaat toegestuurd. De Super 2000 is hier zonder twijfel het slachtoffer van haar eigen succes. De leveranciers in Zuid-Afrika en Europa kunnen de vraag niet aan en hebben duidelijk moeite om het ritme van de bestellingen te volgen. Toch dachten we even dat we deze schier onmogelijke opdracht tot een goed einde hadden gebracht. Deze vrijdagochtend bleef er nog twee uur werk over, vooraleer Freddy nog voor de technische controle een korte oefengalop had kunnen uitvoeren. Een foutje van onze leverancier sloeg echter alle illusies stuk."

De Polo waarmee Loix in Spa en Tielt reed is niet beschikbaar. "Dit weekend staat die wagen aan de start in het Kampioenschap van Polen, met Tomas Czopik aan het stuur. Hij was de eerste die bij ons een VW Polo S2000 bestelde, al eind 2006, om er 18 wedstrijden mee te rijden. Ik kon hem onmogelijk een wedstrijd van zijn nationaal kampioenschap ontzeggen ten voordele van een wedstrijd bij ons.", aldus René Georges. "Ik moet het team trouwens bedanken voor hun begrip. Freddy was op de hoogte van de leveringsproblemen, maar begreep de situatie. Hij is niet alleen een groot sportman, maar ook een echte gentleman."

26.04.07 ::  Wallonie: Foto Porsche François Duval

 

25.04.07 ::  Voorbeschouwing Rallye de Wallonie
Het Belgisch kampioenschap strijkt komend weekend neer in Namen, waar de 24ste Rallye de Wallonie wordt verreden. De Waalse klassieker heeft niet enkel een schitterend parcours te bieden maar ook een uitmuntend deelnemersveld. François Duval komt het spektakel verzorgen met een Porsche, terwijl Bouche opnieuw de Octavia WRC aan de start brengt. Zij mogen de strijd aanbinden met oa. Loix, Cols, Tsjoen en Deferm.

Dit keer wel raak voor Bouche?
Xavier Bouche stond al meermaals met een WRC aan de start van een BK-rally. Meestal stuitte hij op Pieter Tsjoen of kende hij teveel pech. Misschien volgt dit weekend de eerste zege? De Ardenees zal in elk geval geen steken mogen laten vallen. Een andere attractie is de komst van François Duval. Onze nationale trots in het WK komt het publiek animeren met een Porsche 911 GT3 van Future World. Al maakt 'Dudu', rekening houdend met de snelle stukken en het droge weer, zeker kans op een podiumplaats. Andere kandidaten voor het podium zijn uiteraard titelkandidaten Freddy Loix en Larry Cols. Loix mag zich met een nieuwe Polo opnieuw meten met de Lancer Evo 8 groep A van Cols. Bovedien heeft Fast Freddy met Pieter Tsjoen en zijn Punto Super 2000 opnieuw een niet te onderschatten tegenstander in eigen klasse. Een andere favoriet is Hubert Deferm, die deelneemt met zijn vertrouwde Subaru Impreza WRC '99. Ook in de voorste gelederen te verwachten: Melissa Debackere (Toyota Celica GT4), Jean-Jacques Lebrun (Toyota Celica GT4), Yannick Bodson (Audi S2), Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Kris Princen (Renault Clio R3),... In Groep N mag Bertrand Grooten (Lancer Evo 8) zich dit keer meten met Olivier Collard (Renault Clio Ragnotti). Het is ook uitkijken naar de C2 (R2)-strijd tussen oa. Béco, Romain, Burton, Lhonnay, Chérain en Boesmans, de tweede manche van de Fiesta Sporting Trophy en het West-Vlaamse onderonsje (6 deelnemers) bij de Historics. Duval gaat als eerste van start, maar ook net daarvoor is een Porsche aan het werk te zien: de wagen van Christian Guillemin krijgt de 0 opgeplakt.
Op zaterdag vervoegen een 65-tal deelnemers van het RACB Rally Criterium het veld. De deelnemerslijst bevat de vaste Criterium-rijders en heel wat lokale vedetten. Steve Matterne (Lancer Evo 7) krijgt opnieuw Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) als tegenstander. Ondermeer Lamquet, Damsin, Bouts, Castremanne, Jamoulle, Petitjean, Tufano,... moeten voor weerwerk van Waalse zijde zorgen, terwijl Van Tricht, Claesen, Vermeulen, Ceenaeme, Vandenberghe, Leune, Lenotte en Degeling de Vlaamse inbreng versterken. (deelnemers)

Timing & Parcours
De wedstrijd gaat vrijdagavond van start om 20u45 met een showproef op de Citadel. Zaterdag staan 3 x 4 KP's op het programma, zondag 2 x 4 proeven. De deelnemers aan het Criterium rijden zaterdag 8 van de 12 proeven. (timing)

Rallycentrum
Jambes, nabij het centrum van Namen, is terug het rallycentrum van de wedstrijd. Voor plannetjes van het rallycentrum kun je hier terecht. De toegangsprijs bedraagt 20 € voor een gans weekend, 5 € per KP, 8 € voor de show-KP's en 10 € voor de showproef op vrijdag.

Website: www.rallyedewallonie.be.

25.04.07 ::  Wallonie: Xavier Bouche met Octavia WRC
De organisatie van de Rallye de Wallonie bevestigde vandaag dat Xavier Bouche aan de start komt met een Skoda Octavia WRC. De Belgische kampioen van 2005 kreeg uiteindelijk het budget rond om opnieuw de Tsjechische WRC te huren, een wagen waarmee hij al meermaals aan het werk te zien was en tweede eindigde in de Rallye de Wallonie vorig jaar.

25.04.07 ::  Wallonie: Decoratie Porsche François Duval
De decoratie van de Porsche 911 GT3 Road Challenge waarmee François Duval en John Muth de Rallye de Wallonie zullen rijden is bekend:

24.04.07 ::  Geko Rallyteam met Lancer Evo 9 in Ieper
Stéphane Boelens en Bjorn Degandt van het Geko Rallyteam rijden dit jaar opnieuw het ganse BK met de BMW M3. In de Ypres Westhoek Rally mag hun wagen echter niet van start gaan. Daarom werd met sponsor Wim Soenens naar een oplossing gezocht. "Gezien het potentieel dat Stéphane en Bjorn al hebben laten zien, wou ik hen per sé aan de start zien in Ieper. We hebben daarom beslist een top Mitsubishi Lancer Evo 9 te huren bij John Deconinck."

Het Waals-Vlaamse duo zal niet onvoorbereid aan de start verschijnen. Eind mei rijden Boelens-Degandt de 12u van Wervik met de JDR-Lancer Evo 8 waarmee Wim Soenens onlangs nog tweede werd in het TAC Criterium. Eerst trekt het team richting Bocholt, waar naast Boelens met de BMW ook Soenens aan de start verschijnt met de Evo 8 Mitsu. In de Short Rally van Oostrozebeke begin juni, een thuisrally voor de Geko-patron, neemt Wim zelf het stuur van de BMW M3 in handen.

   

24.04.07 ::  Wallonie: Voorbeschouwing Fiesta Sporting Trophy
Na de eerste confrontatie van het seizoen in de TAC Rally van Tielt, die alle verwachtingen inloste, wordt dit weekend de tweede manche van de Ford Fiesta Sporting Trophy verreden in de omgeving van Namen. Het belooft weer een spannende strijd te worden.

Al enkele dagen zijn de deelnemers aan de Fiesta Sporting Trophy de dagen aan het aftellen. Het seizoen is eindelijk begonnen en de openingsmanche bewees dat het een uitermate spannend kampioenschap wordt.

De tijden lagen extreem dicht bij elkaar op alle proeven, zowel die van de nieuwkomers als de oudgedienden. Daardoor wordt het ongetwijfeld enorm spannend in de Fiesta Sporting Trophy 2007. Het zal de titel op het einde van het seizoen des te meer glans geven. Kortom, deze nieuwe merkencup speelt ten volle zijn rol als kweekvijver van talent.

In Tielt zaten heel wat piloten meteen in het goede ritme. Alleen al op de eerste proef bedroeg het verschil tussen Anthony Martin, Frederik Verstraete, Bert Coene, Ferdi Perneel, Marc Deblieck, Charles Antoine Hastir en Bernard Servais amper 6"4 over 9 km 400. De top 5 zat zelfs binnen 1"4! Ongetwijfeld zullen we op het snelle parcours van de Rally van Wallonië hetzelfde beeld zien, of zelfs nog spannender! Het is immers duidelijk dat de andere deelnemers zich niet zullen laten doen, te beginnen met Cédric Clément en Nikias Priem, die pech hadden of te voorzichtig van start gingen in Tielt. Ook zij bewezen hun snelheid in de loop van de wedstrijd.

Hein Derynck en Kurt Olivier zullen niet aan de start verschijnen in Jambes, want zijn vieren de communie van hun respectievelijke zonen. Kristof Verloo heeft zijn intrede in de Ford merkencup (wagen niet klaar) uitgesteld. Marco Christen zal wel van de partij zijn, opnieuw met de vroegere wagen van Gilles Schammel, net als de 21- jarige Frédérique Briclet. Yves Olivier wordt vervangen door de charmante Burcu Cetinkaya, een jonge presentatrice van autosportprogramma's in Turkije. Zij ontdekte via de Fiesta Sporting Trophy 2006 de autosport in eigen land. De Turkse kon in Tielt niet aan de start komen omdat tegelijkertijd de eerste manche van de Turkse Fiesta Sporting Trophy verreden werd. Daarin werd ze 8ste, na heel wat technische problemen. Laat ons hopen dat ze dit weekend meer geluk heeft, al geeft ze toe dat ze het parcours moeilijk onder de knie krijgt. De Belgische proeven zijn immers helemaal anders dan de Turkse.

Afspraak vrijdagavond op de esplanade van de Citadel, waar dit groot feest van de Belgische autosport op grandioze wijze van start gaat. Kom ook eens langs in de servicezone van Ford, waar alle teams van de Fiesta Sporting Trophy 2007 gegroepeerd staan.

(persbericht)

24.04.07 ::  Wallonie: François Duval met Porsche 911 GT3!
De Rallye de Wallonie heeft 'last-minute' nog een absolute topper weten te strikken: François Duval! 'Dudu' komt in Namen aan de start met een Porsche 911 GT3 van Future World. Zijn deelname werd vannamiddag officieel bevestigd door de organisatie. De Road Challenge Porsche is geen onbekende voor Duval. Tijdens de Race of Champions in Parijs eind 2005 verzorgde hij al het spektakel met deze wagen.

De gelegenheidsco-piloot van Duval wordt John Muth, eerder al co en geldschieter van Patrick Snijers en Marc Duez. De Porsche krijgt het startnummer 5 toegewezen, maar gaat wel als eerste van start omwille van Duval's FIA B-statuut.

24.04.07 ::  Fréderic Berville met C2 in Ypres Westhoek Rally
Fréderic was de afgelopen seizoen actief met een Citroën AX GTi in VAS-wedstrijden. De Ieperling wil het in 2007 over een andere boeg gooien door deel te nemen aan de Belgium Ypres Westhoek Rally.

"Na zes jaar te hebben gereden op provinciaal niveau wilden we eens polsen bij de grote mannen waar we zouden staan. Na enkele mooie prestaties in het VAS-kampioenschap in 2006 wilde ik eens iets anders proberen: starten in de Ypres Westhoek Rally. We zullen dit doen met de Citroën C2 Maxi Challenge van Flo Racing. Pieter Lemahieu zal mij navigeren in deze wedstrijd. Nadat ik het hem vroeg of hij dat zag zitten heeft Pieter geen seconde geaarzeld om in dit avontuur mee te stappen. Pieter, ook nog actief als co-piloot bij Steve Parmentier, is een goede jeugdvriend, waarmee ik samen nog een mooie prestatie heb behaald in afgelopen Hemicuda Rally door de klassezege op onze naam te zetten. Natuurlijk zal dit een heel andere wagen zijn dan de AX groep A, ik zal me moeten aanpassen..."

"Hierbij wil ik iedereen bedanken die dit mogelijk heeft gemaakt en ons hun vertrouwen gaf in deze uitdaging: Citroen Defever Ieper, Verzekeringen Bruno Denijs, Mexx Family Store Ieper, Schilderwerken bvba Vanmeenen, The Roxy Ieper, Pizzeria Babilonia Ieper, Letterop, Pixel Creations,... en de mensen die anomiem willen bliijven, nogmaals bedankt. De website waar ik jullie op de hoogte zal houden zal later nog volgen, alsook het ontwerp van de wagen.", aldus Fréderic Berville.

20.04.07 ::  Emily Vandermeersch debuteert in RS Monteberg
Emily Vandermeersch, de echtgenote van Yves Bruyneel (co-piloot van Vincent Verstraete), zat al meermaals in de rechterstoel naast Andy Casteleyn en Jean-Claude Vandergucht. In de Rallysprint van de Monteberg zal Emily voor het eerst zelf het stuur in handen nemen. Emily kreeg de smaak te pakken in Bitburg, waar ze met heel wat andere pilotes meestreed voor het stuur voor een Chevrolet Kalos Challenge. Het strijdros wordt de ex-Dejonckheere Toyota Starlet van Auto's Dekeersgieter.

19.04.07 ::  Rallye de Wallonie opent met een spectaculaire showproef
Voor de derde keer al opent de Rallye de Wallonie met een showproef op vrijdagavond. De deelnemers gaan om 20u45 in omgekeerde volgende van start voor een korte KP op de Esplanade van de Citadel van Namen. Voor de start wordt randanimatie voorzien met wagens uit andere takken van de autosport. Zo komen Grégoire de Mévius en Stéphane Henrard een demonstratie geven met hun rallyraid-voertuigen, respectievleijk een Nissan pick-up en VW Buggy. De tenoren uit het BK rallycross zijn ook van de partij: Koen Pauwels (Ford Focus WRC), Ronny Scheveneels (VW Golf 4x4), Jochen Coox (VW Golf 4x4), Michaël De Keersmaecker (Opel Corsa), Dave Van Beers (Renault Clio S1600), Ludo Helven (Escort MK 2),... aangevuld met nog enkele spectaculaire Volvo's en BMW's. Tot slot brengt Jean-Louis Meynaert zijn 'Hot-Buggy' mee, waarvan hij het stuur aan diverse vedetten zal overlaten.

Alle info over de Rallye de Wallonie (27-28-29 april) op www.rallyedewallonie.be.

19.04.07 ::  Schmid Racing in de Rallye de Wallonie
Na hun debuut in de TAC Rally met hun oorverdovende BMW M3, gaat Schmid Racing, het team van Bart Cooman en Bernard Boeckx, van start in de Rallye de Wallonie.

Co-piloot Bernard Boeckx: "In tegenstelling tot wat oorspronkelijk voorzien was in ons programma zal Schmid Racing toch deelnemen aan het RACB Criterium tijdens de Rallye de Wallonie. Deze wedstrijd wordt gezien als compensatie voor de gemiste seizoensopener in Hannuit. Aangezien de wagen ongehavend uit de strijd kwam na de wedstrijd in Tielt, zal het voor Schmid Racing geen moeite kosten om de wagen wedstrijdklaar te krijgen. Voor piloot Bart, die reeds aan de start stond in 2004, is dit een droom die waarheid wordt. Deze rally mag terecht als één van de mooiste van België en omstreken genoemd worden. Snelle passages, tops, haarspelden, ... Wederom in het kader van het leerproces is het van belang om de wagen aan te tand te voelen op diverse soorten parcours. De prestatie in Tielt evenaren zal evenwel geen sinecure zijn, de parcourskennis in Tielt was optimaal, aan deze in Jambes en omstreken zal nog moeten gewerkt worden." Het worden drukke weken voor Schmid-Racing. De week na Rallye de Wallonie staat er immers de RS van de Monteberg op het programma.

18.04.07 ::  Burcu Cetinkaya in de Fiesta Sporting Trophy
Vanaf de Rallye de Wallonie komt een Turkse pilote de Fiesta Sporting Trophy versterken: Burcu Cetinkaya. Ze begon haar rallycarrière anderhalf jaar geleden nadat ze een zwaar ongeval had tijdens een internationale wedstrijd snowboarden, ze behoorde tot de Turkse top. Het Ford TeamRS Belgium ontmoette haar voor het eerst tijdens de 'shoot out' bij M-Sport vorig jaar. Vanaf toen werden de plannen gesmeed om in 2007 zowel de Belgische als Turkse Fiesta Trophy te rijden. In Tielt was ze er niet bij omdat dan de eerste manche in Turkije gereden werd. Ook de Omloop van Vlaanderen valt samen met een wedstrijd in Turkije, maar in welke gestart wordt hangt af van de stand in de betreffende kampioenschappen. Burcu zal bij haar eerste Belgische optreden genavigeerd worden door Fréderic Miclotte.

Meer info en foto's op www.fiestasportingtrophy.be.

18.04.07 ::  Wallonie: Tsjoen dan toch niet met Peugeot 207 Super 2000 (update)
Pieter Tsjoen gaat in de Rallye de Wallonie dan toch niet met een Peugeot 207 Super 2000 van start. Gisteren stond hijmet deze wagen vermeld op de voorlopige deelnemerslijst, vandaag werd dat veranderd in een Fiat Punto Super 2000. De reden is dat er dan toch geen Peugeot beschikbaar is, waardoor Tsjoen terug met de Grifone-Punto zal aantreden, zo meldt Rallyonline.be.

Klik hier voor de voorlopige deelnemerslijst.

17.04.07 ::  Ypres Westhoek Rally: Al een dozijn Super 2000's
De Ypres Westhoek Rally ligt nog een tweetal maanden van ons verwijderd, maar het deelnemersveld krijgt al beetje bij beetje vorm. De organisatie kan al zeker 12 Super 2000-wagens verwelkomen, vooral te danken aan het feit dat de wedstrijd meetelt voor zowel het EK als de nieuwe Intercontinental Rally Challenge.

Fiat zal het best vertegenwoordigd zijn in de Kattenstad, met twee Punto's van het officiële team (Andrea Navarra en Umberto Scandola of Anton Alen) en de exemplaren van enkele EK-rijders: de Italiaan Corrado Fontana, de Turk Volkan Isik en de Pool Michal Solowow. Bernd Casier komt aan de start met de 207 van Peugeot België-Luxemburg, terwijl Peugeot Spanje Nicolas Vouilloz en Enrique Garcia-Ojeda van een stuur voorziet. Ook de Hongaar Janus Toth Jr. neemt deel met een Peugeot 207. Het team van René Georges brengt VW Polo's in stelling voor Freddy Loix en de Tsjech Tomek Czopik. Pieter Tsjoen moet zijn keuze tussen Fiat en Peugeot nog maken. Verder hebben ook Larry Cols, Gilles Panizzi en het Britse RED Team (Toyota) plannen om deel te nemen in Ieper met een Super 2000.

Nu Super 2000 de hype is, moet de Super 1600-klasse wat aan aandacht inboeten. Toch liggen ook daar enkele mooie deelnames in het verschiet. Zo werkt Simon Jean-Joseph het EK af met een Citroën C2 S1600, al heeft hij momenteel maar budget voor de eerste twee proeven. Conrad Rautenbach (Citroën C2 S1600) en Urmo Aava (Suzuki Swift S1600) hebben plannen om Ieper te rijden als voorbereiding op de WK-rally van Duitsland. De Nederlander Jan de Winkel mogen we ook aan de start verwachten met zijn Clio S1600. Tenslotte belooft ook de nieuwe categorie de moeite te worden. Kris Princen (Clio) mag alvast weerwerk verwachten van Luca Betti en Dani Sola, twee snelle Juniors uit het JWRC, die beiden een Honda Civic R3 van het Itialiaanse team JAS zullen besturen.

17.04.07 ::  Princen in de Short Rally van Oostrozebeke
Op zondag 3 juni vindt de 1ste Short Rally van Oostrozebeke plaats. De website van de proef is al een tijdje on-line en daar is onlangs een aangepaste timing op verschenen. De wedstrijd bestaat uit vijf ronden van twee KP's die 9,6 en 5,0 km lang zijn. Dankzij steun van de lokale horeca zorgt de organisatie voor gratis toegang. De deelname van Kris Princen met zijn Renault Clio R3 is reeds verzekerd.

15.04.07 ::  Bernie Ozeel met C2 R2 in Ieper en Monteberg
Bernie Ozeel en David Foulon gaan de Ypres Westhoek Rally betwisten met de Citroën C2 R2 van Francis Leroy. Ter voorbereiding rijden ze hun thuiswedstrijd in Dranouter, de Rallysprint van de Monteberg.

Om het plaatje te financieren organiseren ze nu vrijdag 'Rallykip aan't spit' in Café Français op de Zwarte Berg en dit van 19u30 tot 22u. Kaarten kosten 12 € voor volwassenen en 8 € voor kinderen en te verkrijgen bij Bernie (0478 72 68 98) of David (0478 51 89 19). Bekijk hier de affiche.

15.04.07 ::  Paul Lietaer wint LRT Comines Rally
Paul Lietaer heeft de 5de LRT Comines Rally gewonnen. Voor de Polle was het de tweede zege in Komen en de eerste met zijn Subaru Impreza. Thuisrijder Patrick Milleville finishte als tweede met de Lancer Evo 9 van JDR. Ronny Hosten (Corolla Kit Car) haalde het van Stefaan Prinzie (BMW) voor de derde plaats, Didier Ceenaeme (BMW) maakte de top-5 compleet. Eric Moulin (Astra) won in Div 3-2-1, Vankemmel (Transeurope) was de beste Historic.

Voor de start de 5de LRT Comines Rally was de wedstrijd al enkele favorieten kwijt. De Mitsubishi's van Pyck en Deconinck kwamen niet aan de start, zodat alle ogen gericht waren op Andy Lefevere (Mitsu Evo 8) en Paul Lietaer (Subaru Impreza). Van een duel was echter geen sprake want Lefevere moest vrijwel meteen aan de kant met een defect (tussenboite) op de Lancer van JDR. De weg lag zo open voor Paul Lietaer, die dit keer geen problemen kende met zijn Subaru Impreza. Na 16 proeven had de Polle meer dan drie minuten voorsprong op zijn dichtste achtervolger verzameld, goed voor zijn tweede zege in Komen. Meteen ook de eerste met zijn Impreza, twee jaar nadat hij in Komen voor het eerst met de M3 won.

 

De strijd voor de tweede plaats was een stuk spannender. Patrick Milleville lag halfweg wedstrijd in een mooie strijd verwikkeld met Ronny Hosten en Stefaan Prinzie. Hosten verloor echter de aansluiting in de derde ronde, nadat zijn Corolla Kit Car begon warm te lopen. Prinzie nam de derde plaats over, maar verloor die terug in de laatste ronde na een foute bandenkeuze en motorproblemen op zijn BMW. De vijfde plaats was voor Didier Ceenaeme, die met zijn BMW eerder het spektakel dan de chrono's in de gaten hield.

Stephen Vankemmel finishte met de Goudezeune-Transeurope als zesde en eerste Historic. Bij de oudjes leek het een spannende strijd te gaan worden met een verrassend snelle Peter Lemahieu, tot die aan de kant moest met een kapotte ophangingsdriehoek op zijn Escort MK I. In Div 3-2-1 (straatbanden) was Eric Moulin opnieuw de snelste met zijn Opel Astra, gevolgd door Emmanuel Cantraine en zijn originele Lancia Delta Integrale.

Heel wat teams moesten vroegtijdig aan de kant: Decloedt (ophangingsdriehoek), Cools (versnellingsbak), Bostyn (sortie), Vandewaetere (transmissie),...

:: Volledige uitslag + foto's volgen!
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!

13.04.07 ::  Vooruitblik Rallye de Wallonie
Over precies twee weken wordt in Namen het startschot geven voor de Rallye de Wallonie, de derde manche van het BK. De wedstrijd start terug op vrijdagavond voor een showproef op de Citadelle. Zaterdag staat drie keer de lus Crupet-Natoye-Gesves-Hamois op het programma, op zondag worden Malonne, Bois-de-Villers, Loyers en Wartet tweemaal verreden, telkens met service om de twee proeven.

Het wedstrijdverloop in 'de Wallonie' kondigt zich in elk geval veelbelovend aan. Strijden Loix en Cols, samen aan de leiding in het BK, opnieuw voor de overwinning? Of komen Hubert Deferm (Impreza WRC) en Pieter Tsjoen (Punto Super 2000) zich mengen in de debatten? Of probeert Tsjoen deze keer een Peugeot 207 Super 2000 uit? Ook aan de start te verwachten: Melissa Debackere (Toyota Celica GT4), Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Kris Princen (Renault Clio R3), Yannick Bodson (Audi S2), Renaud Verreydt (BMW M3), Kurt Heckters (Lancer Evo 8 groep N),... De deelname van Peter Desmet (Toyota Corolla WRC) is nog onzeker.
Zaterdag wordt de BK-wedstrijd gevolgd door het RACB Rally Criterium. De vaste klanten zijn reeds ingeschreven: Matterne, Van Craenenbroeck, Vandenberghe, Ceenaeme, Claesen, Potvin,...

Meer info en voorlopige deelnemerslijsten op www.rallyedewallonie.be.

13.04.07 ::  Voorbeschouwing LRT Comines Rally
De LRT Comines Rally is zondag aan zijn vijfde editie toe. Deze ASAF-rally telt door zijn ligging net over de taalgrens mee voor het PAK-kampioenschap van West-Vlaanderen, wat zorgt voor heel wat Vlaamse deelnames. Meer zelfs, met oa. Lietaer, Lefevere en Deconinck aan de start lijkt de wedstrijd opnieuw door West-Vlamingen overheersd te worden.

Houdt Lietaer de Mitsubishi's af?
Vorig jaar stonden heel wat snelle BMW's aan de start in Komen. De editie 2007 wordt één met veel Mitsubishi's, met de exemplaren van Andy Lefevere (Evo 8), John Deconinck (Evo 9), Filip Pyck (Evo 6) en Patrick Milleville (Evo 7). Daarentegenover plaatst Paul Lietaer zijn Subaru Impreza, die in de afgelopen TAC Rally nog wat problemen kende, oa. met de motor en versnellingsbak. Met een Impreza op punt lijkt een mooi duel met Andy Lefevere in de maak, al moet zeker rekening gehouden worden met John Deconinck, als de Mitsu-tuner van start gaat tenminste. Andere namen die we in de voorste gelederen mogen verwachten zijn oa. Ceenaeme (BMW), Prinzie (BMW), Herpoel (Sierra Cosworth), Hosten (Corolla KC), Decloedt (Impreza), Beernaert (Peugeot 106), Vandenberghe (Peugeot 106)... Weinig Walen in Divisie 4, echter des te meer in de Divisie's 3-2-1: Moulin (Astra), Dumon (Impreza), Simeone (Manta), Cantraine (Lancia Delta), Benoit (306 S16),... Tenslotte zullen oa. Vankemmel (Transeurope), Vandewaetere (BMW), Vermeulen (BMW), Dene (Ascona), Dochy (Kadett), Dejonghe (Ascona),... zeker voor het nodige spektakel zorgen. Jan Czech (Subaru) komt niet aan de start na de opgelopen schade in de TAC Rally. (deelnemerslijst)

Timing & Parcours
De LRT Comines Rally gaat zondag om 8u van start aan het Koninklijk Atheneum voor vier ronden van vier KP's. De organisatie heeft zoals elk jaar alle proeven gewijzigd. (timing)

Rallycentrum
Het wedstrijdsecretariaat, podium en gesloten wagenpark zijn terug gevestigd in het Koninlijk Atheneum Fernand Jacquemin in Komen. Daar kun je terecht voor een programmaboekje (5 €), de toegang zelf is gratis!

:: Website: www.lysracingteam.be.

11.04.07 ::  Info LRT Comines Rally
Komende zondag gaat net over de taalgrens de 5de LRT Comines Rally door. Tot nu toe was het vrij rustig rond deze ASAF-rally, vooral omdat men door nieuwe regels binnen de ASAF weinig tot geen info over ingeschreven deelnemers mag vrijgeven. Morgen wordt de definitieve startlijst bekend gemaakt, maar de belangrijkste deelnemers zijn reeds bekend.

Na zijn vroege opgave in de TAC Rally, komt Andy Lefevere herkansen in Komen met de Lancer Evo 8 groep A. Het wordt tevens een revanche op de vorige editie, toen zijn BMW 10 km voor het einde aan de kant moest... Lefevere mag het opnemen tegen de Impreza van Paul Lietaer en de Mitsubishi van zijn eigen tuner, John Dekoninck. Andere Mitsu's zijn in handen van Filip Pyck, Stefaan Prinzie en thuisrijder Patrick Milleville. Verder deelname van onder meer Ceenaeme (BMW), Hosten (Corolla KC), Decloedt (Impreza), Vankemmel (Transeurope), Herpoel (Sierra Cosworth),... en onder andere Moulin en Simeone van Waalse zijde. Hubert Deferm komt niet aan de start, de Impreza-rijder heeft het te druk met zijn zaak. Er bestaat ook kans dat niemand minder dan Pascal Gaban aan de start komt met de nieuwe Citroën C2 R2 van Francis Leroy. Gaban zoekt wel nog een stukje budget, geïnteresseerde sponsors kunnen altijd contact opnemen via 0477/547933.

De LRT Comines Rally gaat zondag om 8u van start aan het Koninklijk Atheneum voor vier ronden van vier KP's. De exacte timing is hier te bekijken. Meer info op www.lysracingteam.be.

09.04.07 ::  Miguel Casier naar Acropolis Historic Rally
Miguel Casier moest verstek laten gaan voor de afgelopen TAC Rally omdat zijn originele Datsun 240Z niet tijdig klaar raakte. Als ultieme test op de Acropolis Historic Rally (1-6 mei) komt de Izegemnaar aan de start van de LRT Comines Rally volgende zondag.

Miguel: "De wagen is gevoelig veranderd daar er een nieuwe motor is in ingeplaatst, die nu verzorgd wordt door de Engelse topmotorist van de Datsun 240Z, namelijk David Jarman, die ons nu ruim 200 pk garandeerd met een gevoelige verbetering van het koppel. Alsook is er een totaal nieuwe achterbrug in de wagen gemonteerd, aangepast aan onze nieuwe 15" velgen die nu in 2007 aanvaard zijn door de FIA, na lang lobbywerk."

"Het is tevens het eerste aantreden van mijn nieuwe co-driver Jacques France voor wie het de echte vuurproef wordt. In Griekenland wordt de service verzorgd door Dieter Ghillemyn Motorsport die tevens het transport naar Athene voor zijn rekening neemt, 14 volle dagen onderweg, rally inbegrepen. Tevens zijn we vergezeld van een 12-tal trouwe supporters die ook de verre verplaatsing maken om ons ginder aan te moedigen."

Meer info over het team op www.casier-historic-racing.be, de website van de Acropolis Rally is hier terug te vinden.

08.04.07 ::  TAC Criterium: Overtuigende zege voor Matterne
De TAC Rally had naast de BK-rally ook nog een interessante nevenstrijd. Het RACB Rally Criterium kon op een 60-tal deelnemers rekenen, waaronder de kemphanen uit de openingsmanche in Spa, Stefan Van Craenenbroeck en Steve Matterne, aangevuld met de VAS-titelkandidaten en enkele snelle streekrijders.

Aan het Mitsu-duel van Spa kwam echter geen vervolg, want Van Craenenbroeck moest al meteen op de eerste proef aan de kant. Matterne startte het snelst met zijn Mitsubishi op Schuiferskapelle, maar na KP 2 nam Xavier Alliet verrassend het commando over. De BMW-rijder kreeg echter op de volgende proef met remproblemen te kampen, die bleven aanhouden en in de tweede ronde voor de opgave zorgden. Na de eerste ronde van vier proeven had Matterne al een kleine minuut voorsprong op Nicolas Leune met zijn indrukwekkende BMW M3 E90, kortbij gevolgd door Chris Dobbelaere (Opel Kadett), Bert Cornelis (Sierra Cosworth) en Wim Soenens (Lancer Evo 8).

In de tweede ronde bleef Matterne rustig zijn voorsprong uitbreiden tot 1'39" op Soenens, die van de vijfde naar de tweede plaats ging, met op korte afstand het trio Leune, Cornelis en Dobbelaere. De positie's in de top-5 bleven in de laatste ronde ongewijzigd. Matterne controleerde en won uiteindelijk met 2'02" voorsprong op Geko Woonwereld-zaakvoerder Soenens. Leune, derde op 2'17", kon nog net thuisrijders Cornelis en Dobbelaere achter zich houden.

Achter de top-5 haalde Stéphane Petitjean (Citroën C2) het in de strijd om snelste voorwielaangedreven van Kristof Vermeulen (Opel Corsa). Ronny Hosten kende problemen met de oliekoeler en koppeling in het wedstrijdbegin maar kon na een reeks snelle tijden in de eindfase opklimmen naar de achtste plaats. Stijn Vandenberghe (106) en Timothy Alliet (BMW) sloten de top-10 af.

Lootens (Clio, versnellingsbak), Ceenaeme (BMW, wiel afgebroken), Cools (Saxo, draagarm) en Van Tricht (Subaru, turbo) hadden een top-10 plaats beet alvorens ze moesten opgeven.

:: Uitslagen

08.04.07 ::  Freddy Loix wint 34ste TAC Rally
Freddy Loix heeft de 34ste TAC Rally op zijn naam geschreven. De Polo-rijder haalde het na een spannende strijd van Larry Cols (Lancer Evo 8) en Pieter Tsjoen (Punto S2000). Ook Peter Desmet draaide voorin mee maar viel na een lekke band terug naar de vierde plaats. Chris Van Woensel (Nissan) en Kris Princen (Clio R3) vervolledigden de top-6. In het Criterium won Matterne voor Soenens en Leune.

Met een handvol wagens die aanspraak maakten op de overwinning, beloofde de zegestrijd in de 34ste TAC Rally een ware thriller te worden. Vanaf de eerste proef werd meteen duidelijk dat voor elke seconde gestreden zou worden. Na de eerste lus van vier proeven keerde Peter Desmet (Corolla WRC) als leider terug naar de Europahal, op de hielen gezeten door Cols (Lancer Evo 8, +0.6") en Loix (Polo S2000, + 2.5"). Andy Lefevere volgde met de JDR Lancer Evo 8 op zes tellen, terwijl Pieter Tsjoen bij zijn debuut met de Punto S2000 de vijfde plaats innam, weliswaar op een kleine halve minuut.

De wedstrijd had toen al reeds enkele toppers verloren. Melissa Debackere en Claudie Tanghe moesten hun Celica's aan de kant zetten met een kapotte transmissie. In het begin van de tweede ronde moest ook Andy Lefevere opgeven, nadat de motor van zijn Lancer warmliep. Lefevere zien we volgende week wel terug in Komen. In die tweede boucle ging Loix meteen over Desmet naar de leiding, maar Fast Freddy kon in vier proeven slechts 2" voorsprong vergaren. Larry Cols nam na KP 6 de tweede plaats over van Desmet, maar verloor op proef 8 meer dan een minuut toen de turbo het liet afweten. Pieter Tsjoen nam zo de derde positie in, voor Van Woensel, Cols en Princen.

Loix kon in de derde ronde zijn voorsprong op Desmet gestaag uitbreiden, tot 8.8" na KP 12. Cols was ondertussen terug opgeklommen naar de derde plaats en kreeg even later de tweede plaats in de schoot geworpen, toen Peter Desmet op KP 14 bijna twee minuten verloor met een lekke band. Freddy Loix, de ganse rally fout- en pechloos, won uiteindelijk met een kleine minuut voorsprong van Larry Cols, goed voor de eerste algemene overwinning ooit van de Volkswagen Polo Super 2000. Na twee wedstrijden Loix en Cols delen de koppositie in de BK-tussenstand, met elk een overwinning en een tweede plaats achter hun naam.

Pieter Tsjoen finishte bij zijn debuut met Fiat Grande Punto Super 2000 derde, ondanks een uitstapje in een gracht. Na zijn lekke band werd Peter Desmet uiteindelijk nog vierde. Chris Van Woensel (Nissan 350Z) had de ganse dag Kris Princen in zijn zog, die voor een schitterend debuut zorgde van de Clio R3 op asfalt. De zevende plaats ging naar Paul Lietaer, die in de openingsronde veel tijd verloor met een kapotte cardan. Na een trage start klopte Filip Barbier (Lancer Evo 6.5) Yves Bruneel (Lancer Evo 9) voor de zege in groep N en de achtste plaats algemeen. Koen Lauwaert (Citroën C2 R2) rondde de top-10 af.

De winnaar bij de Historics, Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK 2), finishte net buiten de top-10. Stefaan Stouf, eveneens in een MK2, was echter de ganse dag sneller, tot hij op twee proeven van het einde aan de kant moest na een kortsluiting. Geert Vandoorne (Escort MK 1) finishte als tweede op een dikke minuut, Chris Debyser (Ascona B) maakte het podium volledig.

Niet enkel vooraan maar ook in de Fiesta Sporting Trophy was de spanning te snijden. Frederik Verstraete en Ferdi Perneel maakten er een pittig duel van, met Bert Coene in de rol van scheidsrechter. In de laatste ging Perneel van de baan, al kreeg Verstraete de zege daarna niet cadeau. Hij kon maar net een oprukkende Anthony Martin, de winnaar van de Ford RACB Rally Contest, met 0.8" afhouden. Kampioen Coene en Trophy-debutanten Servais en Hastir maakten de top-5 rond.

:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!

06.04.07 ::  TAC: Forfaits Bouche en Colsoul
Nog voor de start van de TAC Rally moeten twee toppers afhaken. Xavier Bouche komt niet aan de start omdat zijn Subaru Impreza, wegens gebrek aan onderdelen, niet tijdig klaar raakte. Ook Bob Colsoul zal niet te zien zijn in Tielt. Bob ging van start gaan met een Mitsubishi Lancer Evo 9 groep A, op voorwaarde dat die gehomologeerd werd, want er is al een tijdje een dispuut tussen de Mitsubishi-tuner en de RACB over deze kwestie. De technische commissie van de RACB gaf echter te kennen dat de groep A-versie van de Evo 9 niet toegelaten wordt, waardoor Colsoul verstek laat gaan.

Andere piloten die forfait geven zijn Nijs (Subaru), Casier (Datsun 240Z), Beyne (Lancer) en Dautzenberg (Clio).

06.04.07 ::  TAC: De Punto Super 2000 van Pieter Tsjoen
De Fiat Grande Punto Super 2000 van Pieter Tsjoen was vanmorgen al te zien in het rallycentrum. Tsjoen maakt morgen zijn S2000-debuut met een gehuurde wagen van het Italiaanse Grifone. Zonder voorafgaande testkilometers met de wagen, behalve dan een test in Italië, wordt de TAC een testsessie op ware grootte. (foto's Vincent Verstraete)

 

05.04.07 ::  TAC: Verslag shakedown (update)
Wie zaterdag vanop de KP's op de hoogte wil blijven van de tussenstanden kan zich abonneren op een SMS-service. SMS 'Nationaal' of 'Short' naar 3061 en je ontvangt per KP telkens een berichtje (0,5 €) met de resultaten. Uitschrijven kan door 'Stop nationaal' of 'Stop short' te sturen naar 3061.

Voor de thuisblijvers zijn de tijden en het laatste nieuws via de TAC-website te volgen, of je kan ook volgende links in je RSS-reader stoppen:

Nieuws
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACNieuws.xml
Uitslagen - Nationaal
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResult.xml
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResultoverall.xml
Uitslagen - Criterium
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResultHIST.xml
http://www.tacrally.be/a_docs/rssTACResultHISTOverall.xml

05.04.07 ::  BMW Timothy Alliet in nieuw kleedje
Timothy Alliet heeft deze winter zijn BMW 325 volledig gereviseerd. De spektakelpiloot voorzag de ex-Taillieu ook van een nieuwe, opvallende lay-out. Zaterdag start Timothy zijn seizoen in het Criterium van de TAC Rally, waar hij vorig jaar nog derde eindigde.

 

Timothy: "Na weken hard labeur is het eindelijk zover, de wagen is af en gisteren reden we er onze eerste meters mee. We hebben wat gezocht naar de beste afstelling en wat banden uitgebrobeerd op de shakedown in Tielt. Het zal zaterdag grotendeels op aan komen een mooi tempo te rijden. Gisteren hebben we het spektakel wat achterwege gelaten maar, we proberen toch de mensen te plezieren met een vlotte passage,. Geveld door de griep is dat niet evident, maar met mijn co van dienst, Benoit Lacante, zal dat wel lukken... Ook wil ik alle vrienden en supporters bedanken voor alle hulp de voorbije maanden want zonder hen was dit niet gelukt, en in het bijzonder mijn sponsors voor dit jaar: Interieur Deplanter, Tegels Delaere, Garage en Banden Feys, Agence Cambre, Publimax, Lazoore en Plastics 4 Performance. See you on saturday voor een spetterende rally."

05.04.07 ::  Buitenlanders aantrekken met Flanders Rallyfield Challenge
Een nieuw mini-kampioenschap is geboren: de Flanders Rallyfield Challenge, een samenwerking tussen AC Targa Florio, Scuderia Vervica en Autostal Hemicuda. Met deze challenge willen de organisatoren buitenlanders de kans geven het tegen mekaar op te nemen in vier West-Vlaamse wedstrijden.

Stefaan Brackx van AC Targa Florio: "Al jarenlang komen buitenlandse teams naar onze mooie Vlaamse proeven maar omwille van verschillende redenen (financiële, logistieke en andere) kunnen zij niet deelnemen aan een volledig kampioenschap op Belgische bodem. De resultaten die zij hier behalen kunnen zij ook niet laten meetellen in het nationale of regionale kampioenschap in eigen land. Daarom hebben de drie organisatoren beslist om een Challenge te creëren met een beperkt aantal proeven. Het staat de deelnemers vrij om deel te nemen aan 1, 2, 3 of alle 4 de proeven. Om hen te belonen voor hun inspanning om oa. de verplaatsing te maken is er ook een apart puntensysteem uitgedokterd. Iedere deelnemer behaalt punten, zelfs al moet men opgeven voor het eindpodium. Aan de hand van het aantal verreden wedstrijdkilometers (1 punt per kilometer in een rally en 2 per kilometer in een rallysprint) samen met het behaalde eindresultaat en klassenresultaat zal ieder prestatie beloond worden. Teams met een "kleinere wagen" kunnen zodoende ook hoog eindigen in deze Challenge."

De FBRC bestaat uit vier proeven: de RS van de Monteberg, de 12u van Wervik, de RS van Reningelst en de Hemicuda Rally. "Ook de prijzenpot is niet te versmaden met gratis starts tijdens dezelfde proeven in 2008 en een te verdelen geldprijs van 600 euro. Om deel te nemen aan de Challenge is inschrijven niet vereist, ieder buitenlands team dat meedoet aan één of meerdere proeven is automatisch opgenomen in de rangschikking. Er zijn trouwens voor elk van deze proeven nu al in 2007 voordelige inschrijvingsvoorwaarden voor buitenlandse teams."

Belgen kunnen dus niet deelnemen aan dit initiatief. Stefaan Brackx legt uit waarom. "Omdat we helemaal niet in concurrentie willen komen met het VAS & PAK kampioenschap. Met een aantal buitenlandse teams erbij kan de strijd alleen maar mooier worden. Getuige de overwinning van Pattison in de Hemicuda Rally in 2006 en de veelvuldige overwinningen door buitenlandse piloten tijdens de Internationale Rallysprint van de Monteberg. In de Rally van Wervik zien we de laatste jaren betere wagens en piloten dan in andere "grote" rally's. De Rallysprint van Reningelst is nu ook een tweedaags evenement vanaf dit jaar en heeft ambities om op hetzelfde niveau te komen als zijn grotere broer van de Monteberg. Slotconclusie: iedereen wordt beter van deze nieuwe Challenge. Organisatoren, publiek en piloten kunnen er alleen maar wel bij varen."

04.04.07 ::  TAC: Verslag shakedown (update)
Vanavond vond op de oude KP De Ratte de shakedown van de TAC Rally plaats. Weinig tot geen toppers waren aanwezig, wel heel wat Criterium-rijders. Het spektakel kwam vooral van de BMW's (Leune, Prinzie, Ceenaeme, Spillebeen, T Alliet,...), Dirk Vermeirsch en Bert Cornelis (Sierra Cosworth) en de Historics van oa. Vanwijnsberghe (Escort MK II) en Spillebeen (Seat 124). Vandenberghe (Peugeot 106) en Christen (Ford Fiesta ST) doken op het publiekspunt even in de gracht. Andere aanwezigen waren Soenens, Martin, Verstraete, Priem, Cooman, Lootens, Lauwaert, Stouf,...

:: Video C. Panis
:: Video F. Sohier
:: Foto's David Mares

04.04.07 ::  Voorbeschouwing TAC Rally
Zaterdag gaat in het West-Vlaamse Tielt de tweede manche van het Belgisch kampioenschap door. Een BK dat in de lift zit, want sinds lang wordt nog eens echt voor de titel gestreden. De kampioenschapsrijders krijgen in Tielt heel wat lokale specialisten tegenover zich, wat de zegestrijd ongemeen spannend zal maken. Daarnaast belooft ook het goedgevulde RACB Rally Criterium meer dan de moeite te worden.

Secondenstrijd in de maak
Zonder een uitgesproken favoriet, kunnen we zaterdag wel eens een héél spannende strijd voor de overwinning krijgen. Eén WRC, twee Super 2000's, een handvol snelle groep A's en nog enkele snelle achterwielaangedreven wagens vormen de perfecte mix. Larry Cols (Lancer Evo 8) en Freddy Loix (VW Super 2000), de twee grootste titelfavorieten, mogen het opnemen tegen een reeks lokale specialisten: Melissa Debackere (Celica GT4), Paul Lietaer (Impreza), Andy Lefevere (Lancer Evo 7 groep A), Claudie Tanghe (Celica 4WD), Didier Duquesne (Celica GT4),.... zonder evenwel Peter Desmet te vergeten, die misschien wel voor de verrassing kan zorgen met zijn Toyota Corolla WRC. Xavier Bouche (Impreza) en Bob Colsoul (Lancer Evo 9) zijn ook geen onbekenden in Tielt en zullen zeker trachten aanspraak te maken op een top-5 plaats. Van Woensel (Nissan 350Z), Boelens (BMW M3) en Schmelcher (Porsche 911 GT3) zorgen voor het RWD-spektakel, terwijl Kris Princen (Renault Clio R3) en Pieter Tsjoen (Fiat Punto Super 2000) voor twee mooie debuten zullen zorgen. Bij de Historics, die een koers in de koers rijden, mogen we ons verwachten aan een Escort-strijd tussen Vanwijnsberghe, Stouf en Vandoorne. Daarnaast zullen outsiders als Vanmarcke, Vantieghem, Delplace,... zeker meehelpen het spektakel te verzorgen. Een andere blikvanger wordt Paul Allerts, die debuteert met de ex-Floral Ford Fiesta Super 1600. Ford wordt ook sterk vertegenwoordigd met de Fiesta Sporting Trophy, met maar liefst 14 Fiesta ST's aan de start.
Het RACB Rally Criterium, de nevenwedstrijd voor de regionale rijders, heeft een 60-tal teams op de deelnemerslijst. Stefan Van Craenenbroeck en Steve Matterne, de nummers één en twee van het afgelopen Criterium in Spa, zijn terug de favorieten met hun Lancers. De concurrentie is dit keer echter heel wat sterker. Met deelname van oa. Alliet X (BMW M3), Claesen (Escort Cosworth), Vermeulen (Corsa), Van Tricht (Impreza), Hosten (Corolla KC), Soenens (Lancer Evo 8), Dobbelaere (Kadett), Dekeersgieter (Celica GT4), Ceenaeme (BMW M3), Lootens (Clio RS),... ligt ook in het Criterium een mooie strijd in het verschiet.
(deelnemerslijst)

Timing & Parcours
Zaterdagmorgen gaat de eerste wagen om 8u op het podium van start voor vier ronden van vier KP's. KP Schuiferskapelle en Oosthoek zijn ongewijzigd gebleven tegenover 2006, KP Poelberg wordt terug gereden zoals in 2005 en KP Ondank krijgt er een stukje onverhard bij. De 16 proeven zijn goed voor 153 km KP. De Criterium-rijders rijden enkel de eerste drie ronden. De eerste wagen mag om iets voor 20u terug op het podium verwacht worden. (timing)

Rallycentrum - Inkom
Place to be dit weekend is de Europahal in Tielt. Daar bevindt zich het podium, met rondom het servicepark. De inkomprijs voor alle KP's bedraagt 15 €. De technische keuring gaat door op vrijdagnamiddag- en avond.

:: Website: www.tacrally.be

03.04.07 ::  TAC: Morgen shakedown op KP De Ratte
Naar jaarlijkse traditie wordt woensdag een shakedown gehouden en dit op de vroegere KP De Ratte van 19u tot 22u. De start van de proef bevindt zich in de Willekomstraat, te bereiken via de Wingensesteenweg (baan Tielt-Wingene). De inkomprijs bedraagt 5 €.

Op de deelnemerslijst staat met een 'S' aangegeven welke deelnemers morgen zouden komen proefrijden.

03.04.07 ::  TAC: Vooruitblik Schmid Racing
Komend weekend maakt een nieuw team zijn opwachting in de rallysport: Schmid Racing, afkomstig uit het Oost-Vlaamse Wetteren. Preparateur Charles Schmid bouwde afgelopen winter een BMW M3 E30 op voor het duo Bart Cooman-Bernard Boeckx. Bart debuteert als piloot, maar deed al ervaring op als co-piloot van broer van Tom Cooman, eveneens in Tielt aan de start met zijn Sierra Cosworth.

"Na een geslaagde voorstelling enkele weken geleden van de wagen aan onze sponsors, blikken we vooruit op de vuurdoop van Schmid-Racing tijdens de TAC Rally. Nadat, wie anders dan Charles Schmid, de laatste onvoorziene problemen met ophanging en transmissie heeft bedwongen is de wagen klaar voor de eerste grote test. Nog voor de eerste wedstrijd werd gereden slaagde onze tuner Charles Schmid erin om zichzelf nogmaals te verslaan. In een spreekwoordelijke race tegen de klok slaagde onze tuner erin de BMW E30 van Schmid-Racing klaar te krijgen om te starten tijdens de TAC Rally (Tielt) op 07/03/’07. Wie aanwezig zal zijn in Tielt zal het merken, de wagen mag gezien worden! Tuner Schmid bouwde een baanwagen om tot een op-en-top rallybeest met oog voor het kleinste detail. Een potente 3,2-liter 6-cilinder werd overgebouwd uit een Z3 M3, de ophanging werd aangepast in functie van een set Proflexen Evo 2 (waarvoor we Ronny Grauwels alvast willen bedanken voor de technische support), Brembo remschijven -en klauwen, and many many more.", aldus co-piloot Bernard Boeckx.

 

Uiteraard wordt de TAC Rally een testwedstrijd voor het team. Daarom wordt morgen ook deelgenomen aan de shakedown op KP De Ratte. "Kilometers malen en finishen zal alvast ons hoofddoel zijn.", aldus nog Bernard Boeckx.

Schmid Racing is on-line terug te vinden via www.schmid-racing.be.

02.04.07 ::  Foto's BMW E46 Andy Lefevere
Op de website van Andy Lefevere zijn enkele foto's te zien van zijn nieuwe BMW E46 in opbouw. De nieuwe Beamer krijgt een 3-liter onder de motorkap, geprepareerd door Qvick Motors.

Komende zaterdag gaat Lefevere van start in de TAC Rally met een Mitsubishi Lancer van JDR.

02.04.07 ::  Foto's BMW E46 Andy Lefevere
Op de website van Andy Lefevere zijn enkele foto's te zien van zijn nieuwe BMW E46 in opbouw. De nieuwe Beamer krijgt een 3-liter onder de motorkap, geprepareerd door Qvick Motors.

Komende zaterdag gaat Lefevere van start in de TAC Rally met een Mitsubishi Lancer van JDR.

02.04.07 ::  Olivier Cartelle wint Rallye de Trois-Ponts
Olivier Cartelle heeft gisteren de Rallye de Trois-Ponts (Spa) gewonnen. Met zijn Renault Clio op straatbanden haalde hij het met slechts 5" van Kurt Heckters (Escort MK 2). Corsa-rijders Kornwolf en Blaise finishten beiden op 40" van de winnaar. Marcel Van Laarhoven (Ford Escort Cosworth) werd vijfde algemeen en winnaar in Div 4.

:: Uitslag

Bekijk hier het nieuwsarchief