VAS: Dirk Vermeirsch opnieuw favoriet
Komende zaterdag staat de tweede en meteen ook laatste rallysprint van het VAS-kampioenschap op het programma, aangezien de rest
van het VAS-rallysprintkampioenschap daarna enkel nog short rally's telt, oa. de nieuwe SR van Staden die de rallysprint vervangt. De klassieker
op de kalender kan opnieuw op een vol huis rekenen. 'Mister Monteberg' Dirk Vermeirsch voert de deelnemerslijst aan en is vastbesloten er een nieuwe
zege bij te doen in Dranouter met zijn Subaru Impreza WRC. Andere favorieten zijn Hendrik Debackere (Celica GT4), Cornelis (Escort Cosworth),
Pyck (Lancer Evo 8), Declercq (Lancer Evo 8), Alliet (BMW M3), Hosten (Corolla Kit Car) en Verschueren, die debuteert met zijn nieuwe BMW M3.
Jean-Marc Decloedt zal zijn Subaru niet tijdig klaar krijgen en geeft forfait.
Bij de Historics zien we het debuut van Melissa Debackere met een Ford Escort MK I, verder de Opels van oa. Deleersnijder, Declerck, Vancoillie en Maes
en de Talbot Lotus van Vantieghem.
Inter + Historic: Belgisch-Britse WRC-strijd
Net als vorig jaar dreigt het zondaggedeelte van de RS van de Monteberg uit te draaien op een Brits-Belgische strijd met Impreza WRC's. Paul Lietaer
komt zijn titel verdedigen tegenover ex-winnaar Will Nicholls en Dirk Vermeirsch. Van over de plas zien we ook nog oa. MacColum (Impreza WRC),
Moroney (Impreza WRC) en Straker (Darrian) aan de start verschijnen, samen met nog heel wat niet alledaagse rallywagens. Verder is er
een uitgebreid Nederlandse delegatie, met de Lancers van
Van den Heuvel, Van Loon, Moree, Eckhaus,... De Belgische eer wordt verder hoog gehouden door oa. Hendrik Debackere (Celica GT4), Pyck (Lancer Evo 8),
Lauwaert (Clio R3), Czech (Subaru), Spillebeen (BMW), Declercq (Lancer Evo 8), Stouf (Escort MK 2),...
Parcours & Timing
Het parcours blijft onveranderd: de KP start aan de voet van de Monteberg en eindigt er na een tweede passage ongeveer 9 km later. Klik
hier voor de timing
van beide dagen.
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in Dranouter (Heuvelland), met servicepark in de Kruisabelestraat (richting Kemmel-Wulvergem) en
start-biertent in de Lettingstraat.
Website organisatie: www.ypresrally.com/monteberg.
Wim Soenens, zaakvoerder van Geko Woonwereld en co-rijder van Patrick Snijers, is bezeten van de rallysport. “Freddy Loix nam al twee keer, met een Opel Kadett, deel aan de Legend Boucles de Spa. Ik wist dat hij graag eens met een Ford Escort BDA wou rijden. Toen ik Freddy voorstelde om met de Geko-Escort te starten in de Rally van Wervik reageerde hij meteen enthousiast. Deze wedstrijd past in de voorbereiding van de Belgium Ypres Rally, een wedstrijd die Freddy al vijf keer won. Freddy vroeg en kreeg toestemming van Peugeot. Ik ben enorm fier dat hij onze kleuren wil verdedigen en dat nog wel in de streek waar wij actief zijn."
“Ik ben blij dat Peugeot België-Luxemburg mij de toestemming heeft gegeven om deze wedstrijd te rijden.”, zegt Freddy Loix. “Het is tof dat ik met de Ford Escort BDA mag rijden. Niet alleen omdat ik rijden plezant vind maar ook omdat het een voordeel is om enkele weken voor de start van de Belgium Ypres Rally met een rallywagen over gelijkaardige wegen te rijden als dewelke we krijgen voorgeschoteld in Ieper. Ieper is de thuiswedstrijd van Peugeot België-Luxemburg. Ik wil er opnieuw sterk presteren, een goeie voorbereiding is daarom belangrijk. Ik ben Wim Soenens dankbaar dat hij mij aan mij dacht om met de Ford Escort BDA te rijden en me zo helpt bij de voorbereiding op de rally van Ieper.”
(persbericht)
Traditiegetrouw steekt de Rallye de Wallonie van wal met een showproef bovenop de Citadel van Namen. Het publiek is massaal aanwezig en daar is de komst van François Duval niet vreemd aan. 'Dudu' ontgoochelt zijn fans niet en geeft met de Toyota Corolla WRC van Wevers meteen zijn visitekaartje af door met 3" voorsprong op Pieter Tsjoen (Focus WRC 07) de 4 km lange proef te winnen. Patrick Snijers kijkt meteen aan op een achterstand van 18", want aangezien hij zijn rijbewijs pas zaterdagmorgen terugkrijgt neemt co-piloot Wim Soenens opnieuw het stuur van de Impreza WRC 06 in handen.
Tsjoen begint het zaterdaggedeelte met een nipte scratch maar wordt na een lekke band op de tweede proef meteen op achtervolgen aangewezen. Op die tweede KP spelen we ook Snijers kwijt, die de Impreza aan de kant moet zetten met motorpech. Duval heeft na de eerste wedstrijdronde de leiding al stevig in handen: 32" voorsprong op Debackere en 44" op Van Parijs. Voor de start van de tweede ronde gaat het regenen boven Namen: Duval opteert voor slicks, Tsjoen kiest voor regenbanden. Het blijft echter droog, zodat Duval vier opeenvolgende besttijden kan neerzetten terwijl Tsjoen reeds een minuut achterstand heeft en blijft worstelen met het weggedrag van zijn Focus. Hij klimt wel terug op naar de tweede plaats, voor Debackere, Van Parijs en Deferm, die met zijn Impreza WRC lek rijdt op de openingsproef.
De derde ronde, die door oa. veiligheidsproblemen en sorties met meer dan een uur achterstand van start gaat, wijzigt weinig vooraan. Duval vergroot zijn voorsprong op Tsjoen met 11", terwijl Debackere haar derde plaats veilig stelt en Deferm over Van Parijs gaat naar de vierde plaats. In de twee slotproeven in het donker zet Duval nog twee keer de scratch neer, zodat hij de tweede wedstrijddag kan afsluiten met 1'27" voorsprong op Tsjoen. Debackere staat al op 2'14", Van Parijs neemt opnieuw de vierde plaats over van Deferm, op drie minuten van de leider. Paul Lietaer, die kampt met gebrek aan parcourskennis, ligt zaterdagavond zesde in zijn Impreza WRC, voor een indrukwekkende Kris Princen (Clio R3), eerste niet-WRC voor de groep A-4X4's van Colsoul, Collard en Lhonnay.
Het zondaggedeelte opent met een showproef op Malonne, waar Tsjoen gehinderd wordt door Deferm en zo weer 15" verliest op Duval, die in de eerste ronde de besttijden netjes verdeeld met Tsjoen. Deferm wipt opnieuw over Van Parijs terwijl Princen nadert op Lietaer. Princen voelt zelf de hete adem van Bob Colsoul in zijn nek, maar met nog een halve seconde achterstand op de Clio gaat de jongste Colsoul zwaar van de baan tijdens de tweede doortocht op Malonne. Ondertussen moet ook Collard het strijdperk verlaten na een brandje. Op zaterdag moesten oa. Romain (cardan), Van Woensel (motor), Bonjean (turbo-transmissie), Schmelcher (sortie),... reeds aan de kant.
Daarna blijven de top-10 posities ongewijzigd tot aan de finish. Tsjoen zet nog enkele besttijden neer maar moet finaal 1'16" toegeven op Duval, overduidelijk de snelste man in koers en dat met een Corolla WRC uit 1999. Melissa Debackere finisht mooi derde en komt zo op kop in het BK. Bovendien klopte ze de recentere WRC's van Hubert Deferm en Timothy Van Parijs. Paul Lietaer rijdt nog lek in het zondaggedeelte maar gaat toch met de zesde plaats naar huis, net voor de snelste F2 in koers, de Clio R3 van Princen. Stéphane Lhonnay wordt uiteindelijk achtste met zijn Lancer Evo 9, die nu in groep A uitkomt, voor Abbring (Clio R3) en Lejeune, winnaar in GT met zijn Porsche 911 GT3. Jonas Langenakens (Lancer Evo 6) gaat met de finish en een elfde plaats in zicht nog van de baan. De elfde plaats gaat zo naar Bertrand Grooten, winnaar in groep N met de BMA-Impreza N14. Andy Lefevere (BMW M3) finisht na servoproblemen 13de algemeen en wint de groep M.
Kris Princen was in de Clio R3 West European Trophy een klasse te sterk voor de concurrentie, al mag de prestatie van de jonge Nederlander Kevin Abbring, tweede R3 en negende algemeen, zeker ook gezien worden. Koen Lauwaert tikte als derde aan bij de Clio's en 14de algemeen.
In de Citroën Racing Trophy ging de zege naar Thierry Neuville, 12de algemeen met zijn R2 Max waarmee hij vanaf het begin verbaasde. Bij de Citroëns werd de strijd al meteen onthoofd naar de sorties van Cherain en Baugnet op de eerste zaterdagproef. Even later ging ook Burton van de baan. Gilles Schammel klopte Fréderic Béco voor de tweede plaats.
Bij de Historics werd uitgekeken naar een duel tussen de BDA-Escorts van Viaene en Debyser en de SMS-Ascona's van Verschueren en Vankemmel. Viaene verspeelt echter meteen alle zegekansen na een rondje te weinig op de showproef van Mohiville. Verschueren neemt zo de leiding en kan zonder veel problemen naar de Historic-zege rijden, als 21ste algemeen. De Oost-Vlaming komt zijn na tweede plaats in Tielt ook aan de leiding in het Historic-BK. Viaene wordt tweede voor Vankemmel en Barbier.
De tweede manche in de Fiesta Sporting Trophy werd net als in Tielt gewonnen door Matthias Boon. De jonge werknemer van M-Sport haalde het zonder veel moeite van De Cecco en Briclet en verstevigt zo zijn leiderspositie.
:: Uitslagen
Van Craenenbroeck opende zaterdagmorgen met een scratch op Mohiville maar vanaf de tweede proef nam Damsin de leiding over in zijn Lancer Evo 9 groep N. Na de eerste lus van vier proeven had hij 25" voorsprong op de BMW Compact van Lamquet, Van Craenenbroeck volgde op 32". Tufano lag met zijn Peugeot 306 Kit Car vierde, net voor de Evo 9 van Deconinck.
In de tweede ronde bleven de posities vooraan ongewijzigd. Damsin vergrootte verder zijn voorsprong op Lamquet (38") terwijl Van Craenenbroeck na negen proeven reeds een minuut moest toegeven. Tufano gaf op met mechanische problemen zodat Deconinck de vierde plaats overnam, voor Docquier en Sacré. Boelens (Clio) en Vermeulen (Corsa KC) vochten ondertussen een duel uit voor de zevende plaats en de zege in F2.
In de laatste ronde van twee proeven werd de laatste proef wegens hevige regen geschrapt, zodat de laatste doortocht op KP Mohiville maar weinig meer aan het klassement veranderde. Damsin won met 48" van Lamquet, terwijl Van Craenenbroeck derde eindigde en 10" voorsprong behield op Deconinck. Renkin (Lancer Evo 9) werd na een inhaalrace en scratch op de laatste proef vijfde, voor Docquier (Escort RS 2000) en Vermeulen (Corsa KC). Sacré (BMW E46), Van Keer (Lancer Evo 8) en Boelens (Clio) maakten de top-10 volledig. Kris Cools (Subaru Impreza) verloor op de laatste proef nog zijn tiende plaats en finishte 14de. Van de 74 gestarte wagens haalden 47 er de eindmeet in Jambes. Oa. Cornelis (joint de culasse), Claesen (warmgelopen motor), Czech, de broers Heyrick,... moesten vroegtijdig aan de kant.
:: Uitslagen
Reservering is enkel mogelijk via mail (erik.vleminckx@telenet.be of geert.grooten@telenet.be). Meer info is te verkrijgen op (0477) 684689 of (0475) 623594. Wees er tijdig bij want men wil de plaatsen beperkt houden.
U zal misschien merken dat de beelden en het bijhorend geluid iets anders zijn dan vroeger. Nadat onze vorige on-boardcamera na drie seizoenen trouwe dienst de geest gaf in Moorslede, gingen we op zoek naar een nieuw gespecialiseerd systeem waarover u hier meer info vindt!
Een eerste voorlopige deelnemerslijst voor de 33ste Sezoensrally is ondertussen verschenen. Deze kun je samen met alle andere info (timing, reglement, inschrijving,...) reeds terugvinden op www.sezoensrally.be.
Wielerlegendes Bettini en Ballerini hebben interesse in de Belgium Ypres Rally
Het budget is nog lang niet rond (in tegenstelling tot wat hier en daar al werd geschreven), maar wielerlegendes Paolo Bettini en
Franco Ballerini hebben interesse om aan de start te komen van de komende Belgium Ypres Rally.
Begin dit jaar zette Paolo Bettini zijn eerste stapjes in de rallywereld door met als co zijn vriend Franco Ballerini deel
te nemen aan een wedstrijd in Italië in een Abarth Super 2000. Het werd een moeilijke vuurdoop voor de kleine Italiaan
want het hele weekend regende het nonstop. Maar zowel Paolo als Franco hadden de smaak te pakken en reden vorig weekend al
hun derde rally in de Rally Città di Pistoia. Zo willen zij stelselmatig hun ervaring laten groeien om misschien
eind juni het grotere werk aan te pakken en af te zakken naar Ieper.
Hun Abarth Super 2000 komt uit de stal van het Italiaanse Procar dat vorig jaar nog Dani Sola liet rijden in het IRC. Daniele Pelliccioni van Procar legt uit "Zij willen vooral in de toekomst enkele grotere wedstrijden rijden maar wel puur voor de fun. Hun keuze voor Ieper is evident: zij hebben beiden nog steeds vele supporters in Vlaanderen, en zij kennen en houden van de streek in de Westhoek dankzij de vele wielerwedstrijden die zij daar reden. Dus het project bestaat en we werken hard om het rond te krijgen." Hopelijk lukt deze opzet en kunnen we deze twee populaire wielergoden opnieuw verwelkomen in de Westhoek, maar dan deze keer op vier wielen.
Gareth MacHale wil Ypres rijden met de Opel Corsa Super 2000
Het is de bedoeling dat de Ier Gareth MacHale aan de start komt van de Belgium Ypres Rally 09 met een Opel Corsa Super 2000.
Dit wondermooie speeltje van MSD zal zo zijn debuut maken op onze Belgische wegen.
Het Engelse MSD van David Whitehead, dat vroeger nog onze landgenoot Freddy Loix met de Hyundai in het WRC liet rijden,
presenteerde vorige zomer haar nieuwe realisatie : de Opel Corsa Super 2000. Ondertussen werd er al
veel getest en hier en daar gereden, maar tot nu toe kon deze, nochtans bloedmooie Super 2000, zich niet echt in de kijker rijden.
De 28-jarige MacHale die we nog kennen van in het wereldkampioenschap met een Ford Focus WRC, heeft de intentie om met
de Corsa Super 2000 naar Ieper af te zakken en hem daar te laten debuteren op hoger niveau. Na Ieper
zouden we de Opel Corsa Super 2000 in nog een paar andere IRC wedstrijden kunnen zien met MacHale.
(persbericht)
:: Uitslagen
Omdat Didier zich moeilijk kan vrijmaken voor bepaalde rally's werd op zoek gegaan naar een reserve co-piloot. Al vlug werd contact opgenomen met Kurt Guillemyn, reeds 3-tal jaren de vaste co-piloot van Hein Dewitte in het VAS-kampioenschap. Daar Hein in december de helm aan de haak hing - volgens Kurt nog altijd voorlopig! - was de link vlug gemaakt. Wegens het werk van Frank als zelfstandige wordt dit jaar enkel binnen de provinciegrenzen gereden. Het team moest de seizoenstart in Moorslede en Tielt aan hun neus laten voorbijgaan, maar dit weekend zijn ze klaar om van start te gaan in Komen om de motor eens goed warm te laten draaien. Kurt neemt er de nota's voor zijn rekening.
Het startveld in Namen belooft meer dan de moeite te worden, met verder de WRC's van Tsjoen (Focus WRC '07), Deferm (Impreza WRC S10), Snijers (Impreza WRC S12) en Debackere (Corolla WRC). Daarbij mag nog de Focus WRC '05 van Timothy Van Parijs verwacht worden, die na zijn vroege opgave in Tielt een tweede kans krijgt van Steven Vergalle. Ook Paul Lietaer (Impreza WRC) zien we hoogstwaarschijnlijk aan de start, want na zijn uitstekende prestatie in Tielt gaf Crack-baas André Ollevier te kennen dat hij 'de Polle' wil steunen in een volledige BK-campagne.
In Tielt waren er opvallend weinig voorwielaangedreven wagens maar daar zal in Namen geen gebrek aan zijn dankzij de Renault Clio R3 West European Trophy en de Citroën Racing Trophy. Oa. Princen, Lauwaert, De Winkel, Abbring, Mauffrey,... gaan van start met een Clio R3. De eerste manche van de nieuwe Citroën Racing Trophy kan rekenen op deelname van oa. Neuville, Baugnet, Béco, Schammel, Croes en Cherain in een C2 R2 Max.
Helaas kende het team met de rode Celica geen geluk. Na de ganse dag mooi mee te draaien in de top-10, met in het begin van de wedstrijd zelfs een 7de tijd algemeen tussen al het WRC-geweld, doken er net na de laatste proef van de derde ronde fatale problemen op. “De ganse dag hadden we al problemen met de ALS en af en toe begon de motor te sputteren. Na een grondige check-up tijdens de service van het team van DMS bleek alles opgelost te zijn, maar onderweg naar de eerste proef van de vierde ronde begon de motor opnieuw nukkig te doen. Om de motor geen verdere schade toe te brengen werd besloten de handdoek in de ring te gooien. We stonden toen op een mooie zesde plaats algemeen en waren in gevecht voor de vijfde plaats met Dirk Vermeirsch, maar helaas…”
Door dat euvel zal de wagen niet tijdig kunnen worden hersteld voor de volgende afspraak, namelijk de LRT Comines Rally van komend weekend. Daarom werd beslist om opnieuw in de snelle BMW Compact te kruipen waarmee ze eerder al in Moorslede voor de dag kwamen. “Het is de bedoeling om ons goed te amuseren en natuurlijk ook om snelle tijden op de tabellen te plaatsen”, aldus co-piloot Diederik Pattyn.
Geert: "Tijdens de TAC babbelden we regelmatig wat met elkaar. Vincent en zijn gelegenheids co-rijder Frederic Miclotte waren overigens de eersten om ons te feliciteren met de overwinning. Toen wist Vincent te vertellen dat hij de Wallonie wou rijden, maar nog altijd geen co-piloot had. Na een nachtje slapen besloot ik contact te nemen met de snelle Oost-Vlaming en meteen was de zaak beklonken. Vincent bewees nog maar eens in Tielt dat hij uit het goede rallyhout is gesneden. Het was pas in de laatste kilometers dat we definitief met de Opel Ascona-rijder konden afrekenen. En misschien opent dit voor mij persoonlijk wel perspectieven met het oog op het kampioenschap der co-rijders, een titel die nooit misstaat op een palmares. In Tielt haalde ik de volle puntenbuit binnen. Wanneer ik in de omgeving van Jambes ook de nodige punten kan scoren, zet me dit toch al een beetje op de goede weg. Gezien ik in Ieper met Didier in de FIA Historic-rally rij, kan ik geen punten scoren voor het kampioenschap, zodat we nu best al een 'reserve' aanleggen. Maar dat is toekomstmuziek, nu wil ik eerst een perfecte rally betwisten aan de zijde van Vincent. De concurrentie zal niet gering zijn, met kleppers als Mathias Viaene, Chris Debyser en andere Stephen Vankemmels aan de start. Maar het geloof en het vertrouwen in Vincent is er. We gaan voor een podiumplaats, zoveel is zeker!"
Door de deelname aan de rally van Wallonië verzaakt Geert Beauprez aan de rallysprint van de Monteberg, waar hij ging deelnemen met een Ford Sierra Cosworth. Meer info is terug te vinden op www.debuze.be.
Een on-boardvideo in de snelle Opel Ascona A van Verschueren/Miclotte volgt nog!
Bekijk hier de voorlopige deelnemerslijst voor de Rallye de Wallonie.
Achter het Lancer-duo speelde zich een mooie strijd af voor de derde plaats. Jan Czech (Subaru Impreza) haalde het daarin van Grégoire Coulembier (Puma S1600) en Xavier Alliet (BMW M3). Ook Chris Dobbelaere (Opel Kadett) zat aanvankelijk in dit groepje, tot de thuisrijder aan de kant moest met motorpech. De Nederlander Muilwijk (BMW E46) werd zesde voor de 4x4 van Cools (Subaru) en Coene (Lancer). Schockaert (C2 R2) werd negende terwijl Jordy Heyrick bij zijn debuut met de ex-JMD Subaru een eerste top-10 plaats pakte.
Voor de start keek iedereen uit naar het langverwachte duel Snijers-Tsjoen. Vrijdagnamiddag kwam daar echter plots verandering in, toen Snijers geflitst werd tijdens de verkenningen en onmiddelijk zijn rijbewijs moest inleveren. Geko-baas Wim Soenens besloot dan maar zelf het stuur van de Impreza WRC S12 in handen te nemen. Alle ogen waren zo gericht op de Ford Focus WRC '07 van Pieter Tsjoen, die de leiding nam na de eerste wedstrijdronde. Tsjoen kon echter niet overtuigen, want bij het links remmen om de mechanische differentiëlen optimaal te benutten liet hij 3x de motor afslaan en zo kostbare seconden liggen. Door een lekke band op KP 5 ging Tsjoen van de baan, waarbij hij meer dan een kwartier bleef vaststeken. De Focus-rijder reed de tweede wedstrijdronde nog uit maar hield het daarna voor bekeken.
Ondertussen was Paul Lietaer op kop gekomen, met slechts een handvol seconden voorsprong op Melissa Debackere. Timothy Van Parijs volgde op korte afstand bij zijn debuut met de Ford Focus WRC '05 maar moest even later aan de kant met een gebroken ophanging. In de strijd om de zege haalde Lietaer alles uit de kast, Debackere zette de tegenaanval in maar kon niet naderen op de Impreza WRC van haar Crack-teamgenoot, behalve dan in de slotronde. De snor hield echter het hoofd koel en behaalde met een kleine voorsprong zijn achtste overwinning in Tielt.
Paul Lietaer:
"In de eerste ronde moest ik even mijn draai vinden, want het was al enkele maanden geleden dat ik nog met
mijn Subaru gereden had. Rustig opbouwen was de boodschap, om dan vanaf de tweede lus een tandje bij te schakelen.
Vanaf de derde ronde heb ik mijn voorsprong op Melissa Debackere rustig kunnen controleren, tot ze in de laatste ronde
alle registers open trok. Ik ging even van de baan op de voorlaatste proef en de laatste proef lag er voor de helft nat bij.
Ik stond op slicks, terwijl Melissa twee regenbanden vooraan had gemonteerd. Ik bleef wel rustig, want mijn voorsprong was
groot genoeg. Ik hield nog 9" over. Ik hoop nu dat ik mijn sponsors kan overtuigen om toch te investeren in een volledig programma
in het Belgisch kampioenschap."
Melissa Debackere: "Gelet op het startveld had ik vooraf zeker getekend voor een tweede plaats.
In de laatste ronde heb ik nog alles geprobeerd. Op de laatste proef, met twee regenbanden vooraan, geloofde ik er
nog in. Helaas lag niet de volledige proef nat…"
Bob Colsoul (Lancer Evo X) en Andy Lefevere (BMW M3 E46) vochten een mooi duel uit voor de derde plaats, tot Colsoul lek reed en drie minuten verloor. Lefevere kon zo zonder druk naar een schitterende podiumplaats rijden met zijn geëvolueerde M3 terwij Colsoul nog vijfde werd. De vierde plaats was voor thuisrijder Dirk Vermeirsch en zijn Impreza WRC, die aanvankelijk moest wennen aan zijn nieuwe Silverstone-banden. Wim Soenens werd zesde bij zijn WRC-debuut en ging nipt groep N-winnaar David Bonjean (Lancer Evo 9) vooraf.
Bij de Historics werd de strijd al snel onthoofd na de vroege opgaves van Vandoorne (Escort MK I) en Stouf (Escort MK II). Beide injectie-BDA's kende motorproblemen en ook Vanwijnsberghe sukkelde met de injectie, zodat Viaene en Monnens met hun MK 2's vooraan een secondenduel uitvochten. Het mooie Escort-debuut werd echter verstoord door een kapotte steekas en voor de slotronde moest ook een sterk rijdende Viaene aan de kant met ontstekingsproblemen. De leiding kwam zo weer in handen van Didier Vanwijnsberghe, die na zijn problemen in het wedstrijdbegin veel moeite had om nog over Vincent Verschueren (Ascona A) te gaan maar het uiteindelijk toch haalde met 8". Bart Maes finishte als derde bij de Historics met de ConXion-Transeurope.
De zege in de openingsmanche van de Fiesta Trophy ging zonder veel problemen naar Matthias Boon. Hij won met ruime voorsprong van Fréderic Briclet en Stevy Courteyn. De andere vier Fiesta's aan de start haalde finish niet. Uiteindelijk haalden maar 31 deelnemers van de nationale wedstrijd de eindmeet.
De wedstrijd kende reeds heel wat opgaves. Tsjoen lag aan de leiding toen hij op KP Schuiferskapelle van de baan ging en minutenlang vaststak, de Focus-rijder gaf aan het einde van de twee ronde op. Teamgenoot Van Parijs (Focus WRC) moest aan de kant met een afgebroken wiel en ook reeds Romain, Stouf, Vandoorne, Monnens, Bruneel, Braeckevelt, Vantieghem staan reeds in het opgavepark.
In het Criterium leidt John Deconinck (Lancer Evo 9) voor thuisrijder Wim Lootens (Lancer Evo 6). Czech, Alliet en Coulembier volgen binnen de minuut.
Johan Van Keer: "Na alle commotie van het afgelopen jaar wouden we het dit jaar over een heel andere boeg gooien. Ik wil mezelf in de eerste plaats amuseren en daarom hebben we een aantal veranderingen moeten doorvoeren. Zo zal de verhuur op een lager pitje gezet worden. Let op! We hebben nog steeds onze wagens te huur maar de grote les van 2008 is dat én een 5-tal wagens verhuren én zelf rijden een heel moeilijke combinatie is die de nodige stress met zich meebrengt. Daarnaast werd het service-team aangevuld met een aantal mensen uit de vriendenkring. Aangezien Eddy voor een Nederlands programma koos, ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe Co. Het is Frank geworden; ook iemand uit mijn directe vriendenkring. Frank was vroege reeds actief in de rally en wil nu, na enkele jaren inactiviteit, de draad terug opnemen. De grootste verandering is natuurlijk de komst van mijn zoon Tuur in ons team. Ik kijk er echt naar uit om met Tuur te rijden. Een hele boel veranderingen dus, hopelijk hebben we wat meer geluk dan vorig jaar en dan kan er niets meer mis gaan dit seizoen."
Frank Van Perre: "Vorig jaar kwam ik via Johan terug in contact met de rallysport. Het begon meteen terug te kriebelen. Toen ik hoorde dat de stoel naast Johan vrij kwam heb ik dan ook niet lang getwijfeld. Ik ben natuurlijk een pak jaren uit de rally wereld weggeweest en zal dus veel moeten leren. We hebben dan ook ons programma wat aangepast, zodat we voldoende kunnen oefenen voor de rally van Ieper. Daar aan de start komen is voor mij echt een droom die werkelijkheid wordt."
Tuur Van keer: "Ik ga al jaren met papa naar de rally. Eerst als toeschouwer en later als deel van het Team. Als je zo vaak in contact komt met de rallyscene is het natuurlijk een logische stap om het zelf ook eens te proberen. We hebben een mooi programma bij elkaar gekregen. Ik zal dit jaar 10-tal rallys rijden. De eerste rally's zal ik rijden met een Peugeot 106 van Philcars om daarna over te stappen op een van onze eigen auto’s, de EVO VIII grN. We gingen eveneens op zoek naar een ervaren Co-piloot om mij te begeleiden in mijn eerste kilometers als piloot. Met Davy Thirie hebben we die zeker gevonden. Hij heeft alle rally’s die op ons programma staan al minstens 1 keer gereden en heeft een heel mooi palmares. Ik kijk er al naar uit om samen met hem mijn papa het vuur aan de schenen te leggen."
Programma 2009:
Rally De Wallonie - Johan
Rallysprint Warzee - Johan & Tuur
Rally de Salamandre - Tuur
Sezoensrally (Criterium) - Johan & Tuur
ORC Rally - Johan & Tuur
12 uur van Wervik - Johan & Tuur
Belgium Ypres Westhoek Rally - Johan
Shortrally vd Suikerstreek - Johan & Tuur
Shortrally van Oudenburg - Johan & Tuur
Omloop van Vlaanderen - Johan & Tuur
Hemicuda Rally - Johan
Rally van Haspengouw (Criterium) - Johan & Tuur
TBR - Johan & Tuur
Rally vd Condroz - Johan
Zelf hebben we onze nieuwe on-boardcamera aan een test onderworpen, het resultaat ziet u hieronder.
:: On-board Vincent Verschueren/Fréderic Miclotte - Opel Ascona A
Snijers-Tsjoen, de langverwachte clash
Voor de start van de Condroz Rally naaiden ze mekaar op in de pers over het feit wie er het snelst zou zijn in een gelijkaardige wagen... Komende zaterdag staan
Pieter Tsjoen en Patrick Snijers in vergelijkbare WRC's tegenover mekaar en zal de chrono spreken. Met de regerende Belgische kampioen, Hubert Deferm,
zullen ze in elk geval geen rekening moeten houden, de kassseienlegger geeft om professionele redenen forfait. De kemphanen zullen evenwel de andere WRC's
niet uit het oog mogen verliezen, zoals de Ford Focus WRC '05 van Steven Vergalle waarmee Timothy Van Parijs debuteert of de Toyota Corolla WRC
van Melissa Debackere, die ze ondertussen door en door kent. Paul Lietaer (Impreza WRC) mogen we ook in de voorste gelederen verwachten, net als
thuisrijder Dirk Vermeirsch (Impreza WRC) en de Brit Steve Hendy (Focus WRC). Daarachter wordt het uitkijken naar enkele snelle groep A-rijders:
Duquesne (Celica GT4), Colsoul (Lancer Evo X), Lhonnay (Lancer Evo 9), Romain (Lancer Evo 9), zonder ook de snelle achtertrekkers van ex-TAC winnaar
Lefevere (BMW M3) en Bruneel (Porsche 911 GT3) te vergeten. Groep N is onderbezet, met in N4 enkel de Lancers van Bonjean, Hermans en Vandeweyers.
De spectaculaire Historic-klasse is daarentegen drukbevolkt. Er zit een veelbelovende Escort BDA-strijd aan te komen tussen Stouf, Vandoorne,
Vanwijnsberghe, Debyser, Monnens en Viane
met Verschueren (Ascona A) als outsider. De TAC Rally is ook de eerste manche van de Fiesta Sporting Trophy, waarin Boon, De Cecco, Briclet
en de Mévius de meest in het oog springende deelnemers zijn.
(deelnemerslijst BK)
Vanaf KP 3 vervoegen de deelnemers van het RACB Rally Criterium het veld. Ook hier mag een mooie strijd verwacht worden, met oa. Deconinck (Lancer Evo ?) Van Craenenboeck (Lancer Evo 6), Louies (BMW M3), Alliet (BMW M3), Allerts (Impreza N14), Lootens (Lancer Evo 6), Coene (Lancer Evo 9), Dobbelaere (Kadett), Cornelis (Escort Cosworth), Coulembier (Puma Super 1600), Cailliez (Clio), Cools (Subaru), Czech (Subaru), Decloedt (Subaru) en de broers Heyrick die elk debuteren met een Subaru. Ronny Hosten (Corolla Kit Car) zal zijn wagen niet tijd klaar krijgen en laat verstek gaan. (deelnemerslijst Criterium)
Timing & Parcours
Op een kleine wijziging op KP Ondank na bleef het parcours ongewijzigd ten opzichte van de vorige editie. Er wordt opnieuw gestart met de 15 km lange
proef van Schuiferskapelle, gevolgd door de KP's Ondanks, Oosthoek en Poelberg. De BK-rijders werken vier ronden af, de Criterium-deelnemers sluiten aan
vanaf KP 3 maar rijden een ronde minder.
(timing)
Rallycentrum & Inkom
Zoals steeds bevindt het rallycentrum van de TAC Rally zich in de Europahal. Podium en infostand bevinden zich in de hal, het servicepark in de nabije
omgeving. Algemene inkomkaarten kosten 15 €.
Website organisatie + live uitslagen: www.tacrally.be.
"Het is alweer een tijdje geleden dat we nog eens te samen op stap waren "aldus De Buze. "Eind november reden we de Franse Rallye du Var, maar moesten in het zaterdaggedeelte de handdoek werpen. Dus toch een dikke 4 maanden dat we geen competitie meer betwisten, mijn deelname met Jeoffrey Lerminez in Moorslede buiten beschouwing gelaten. Maar we gaan ons zeker niet laten verleiden tot een tweederangsrol. Van bij de start zullen we zorgen dat we mee zijn met de top, en dan denk ik de eerste plaats aan mensen als Geert Vandoorne, Stefaan Stouf, Chris Debyser, Matthias Viaene en Gunther Monnens, allen met Ford Escort en Vincent Verschueren, die al meermalen aantoonde razendsnel te zijn met de Opel Ascona. Het kan zeker een boeiende en ongemeen harde strijd gaan worden voor de eindzege en ereplaatsen. Stouf heeft al de nodige wedstrijdkilometers achter de tanden, ondermeer in Spa en Engeland, en zal zeker de te kloppen favoriet worden. Het wordt zaak in de buurt te blijven en op het gepaste moment toe te slaan. De afgelopen weken werd de motor nog eens flink onder handen genomen, en werd ook voorzien van een injectie, wat al weer enkele pk's verschil zal maken. Vraag is natuurlijk of de nodige kinderziektes al zullen verdwenen zijn. We proberen in ieder geval nog de wagen vooraf grondig te testen. Met het plaatsen van de injectie kunnen we nog meer op gelijke voet gaan strijden met onze collega's. Nu we weer gewoon tussen de 'moderne' rally starten, wordt het toch ook wel eens uitkijken met welke tijden de "oudjes" kunnen uitpakken tegen het recentere en meer gesofisticeerde materiaal."
Didier Vanwijnsberghe en Geert Beauprez kregen startnummer 21 in de TAC-Rally. Meer info rond het team en de TAC Rally kun je steeds vinden op www.debuze.be.
(persbericht)
Naast Geert Vandoorne (winnaar van vorig jaar) en Stefaan Stouf komt ook Gunter Monnens aan de start. Wagen van dienst is de Ford Escort MK II van Chris Debyser. Het wordt uitkijken naar Gunter die wellicht de spectaculaire passages die hij demonstreerde met de gele Manta even opzij zal zetten. Gunter, genavigeerd door Luc Jordens, zal zich zeker vooraan mengen in de strijd voor de 1ste plaats. Tegen de iets krachtiger bolides van Vandoorne, Stouf en Vanwijnsberghe (allen met injectie) en met kleppers als Matthias Viaene en Vincent Verschueren, wordt het alle hens aan dek en zullen de talrijke valstrikken en gladde situaties wellicht een beslissing brengen over wie aan het langste eind zal trekken.
Voor de ereplaatsen zal Chris Debyser (voor de gelegenheid met de Ford Escort MK II van Paul Lietaer) ook tegenstand krijgen van een wagen uit eigen stal. De Opel Transeurope maakt zijn debuut in het BK, nadat de motor volledig werd vernieuwd. Bart Maes met in het co-zitje Wouter Polfliet, zullen zeker snelle en mooie passages laten zien. Dat bewezen de testen van verleden week reeds waar Bart uitvoerig kennis maakte met de TE.
Vermelden we nog dat Dirk Dumon, die voor de eerste keer met een nieuwe Opel Ascona 2.4 aan de start zal komen, popelt om de strijd aan te gaan met oa. Lieven Denys, Michel Casseyas en het vele andere Historic-geweld. Tot slot nog even vermelden dat ConXioN Rallysport zich ook heeft ingeschreven in het Kampioenschap voor Teams. Voor de TAC Rally worden Stefaan Stouf en Gunter Monnens naar voor gebracht. Dat het een spannende start van het kampioenschap mag worden! ConXioN wenst alle Historic-collega's veel succes en vooral een zorgenvrij seizoen!
(persbericht)
Het Cools Racing Team met de 11-jarige Arne Verbeek en rallypiloot Kris Cools bezette de eerste twee plaatsen tijdens de halfuur durende kwalificatiesessie. Het favorietenduo reed daarna, elk afzonderlijk 1u30 lang, weg van de concurrentie om zo vrij overtuigend deze 4de GP Shakedown.be te winnen. Youngster Arne haalde het vrij overtuigend van zijn teamgenoot en gewezen Belgisch kampioen karting en zette ook nog eens de snelste rondetijd neer. Het Lazer Racing finishte als tweede voor New Limits. De vierde plaats ging naar Dub Sport voor de teams Jamal en Vandamme.
Hoewel de opkomst beter kon werd toch een sportieve en spannende strijd uitgevochten, waarna alle deelnemers voldaan huiswaarts keerden met een mooi aandenken. We willen langs deze nog eens alle aanwezige piloten en supporters bedanken alsook Eurokart Poperinge voor het perfecte verloop van de avond!
Voorlopige deelnemerslijsten TAC Rally:
:: Nationaal
:: Criterium
De cup start in de Rallye de Wallonie, gevolgd door de Sezoensrally, de Ypres Westhoek Rally, de Omloop van Vlaanderen, de Rally van Luxemburg en de Condroz Rally. Meer info bij MY Racing via crtbelux@myracing.be of 0471 28 12 54.