VAS: Nationale toppers op de afspraak
De VAS-wedstrijd kan rekenen op een 120-tal inschrijvingen met Bernard Munster (Skoda Octavia WRC) als absolute blikvanger. Big Bernie mag het samen
met Lara Vanneste als co-pilote opnemen tegen de Subaru's van Dirk Vermeirsch (Impreza WRC), Patrick Snijers en Melissa Debackere (beiden NCRS-Impreza N12).
Het 4x4-veld wordt versterkt door de Escort Cosworth van ex-winnaar Bert Cornelis, de Celica's van Filip Pyck en Piet Declercq en de Lancer
Evo 9 van Johan Van Keer. Bij de achtertrekkers vinden we de snelle BMW's van Andy Lefevere, Vincent Verschueren, Kurt Braeckevelt, Thierry Cokelaere en
Xavier Alliet terug terwijl Stefaan Prinzie voor de gelegenheid de Porsche 911 GT3 van NCRS bestuurt. Bij de F2's is het uitkijken naar de strijd
tussen oa. Hosten (Corolla KC), Ozeel (Clio), Vercruysse (Clio), Priem (Fiesta R2), Beernaert (106),... Tot slot is terug een uitgebreid Historic-luik
voorzien
met Deleersnijder (Manta), Vanden Abeele (BMW E21), Cools (Kadett), Lemahieu (Escort), Denys (Ascona), Declerck (Ascona),... als
meest opvallende deelnemers.
(deelnemerslijst)
Inter + Historic: Dubbel voor Munster?
Met het ritme van de VAS-wedstrijd in de benen wordt Bernard Munster ook de te kloppen man voor het zondaggedeelte. De tegenstand belooft echter
iets sterker te zijn met de komst van enkele Engelse piloten zoals Hendy (Focus WRC), McCollum (Impreza WRC), Mauger (Focus WRC), Morgan
(Escort Cosworth ex-Snijers) en Worley
(Impreza WRC S9). Snijers en Debackere gaan opnieuw elk met een groep N-Impreza van start terwijl extra Belgische versterking moet komen van
Vermeirsch (Sierra Cosworth), Cornelis (Escort Cosworth), Berleur (Lancer Evo 6), Pyck (Celica GT4), Vanden Abeele (Heli-BMW M3),... De Historic-wedstrijd
belooft een ware Escort-strijd te worden met Vincent Verschueren (Fixion-Escort MK 2) als favoriet.
Noteren we ook nog dat - in tegenstelling tot de wedstrijd op zaterdag - enkel de beste van drie verreden tijden telt voor het eindklassement.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours van de rallysprint is sinds lang terug gewijzigd, al blijft de start en het belangrijkste publiekspunt gelegen aan de voet van de Monteberg
in Dranouter. Zaterdag mogen de VAS-rijders om 10u en 11u een verkenningsrit afwerken, de wedstrijdrondes starten om 13u, 15u en 17u. Op zondag
starten de verkennningen om 9u en 10u30, de wedstrijdrondes om 13u30, 15u10 en 16u50.
Rallycentrum
Het rallycentrum is gelegen in het centrum van Dranouter. Het servicepark bevindt zich in de Kruisabelestraat terwijl de tent opgesteld staat
aan de start van de proef in de Lettingstraat. Toegang kost 10 € per dag of 12 € voor de twee wedstrijddagen.
Website organisatie: www.monteberg.com
Eiglsperger reed in zijn pas tweede wedstrijd met de Clio naar een schitterende achtste plaats algemeen en een tweede plaats in F2000 (op 145 starters). "De voorbije maanden is de Clio Ragniotti groep A sterk geëvolueerd, de auto was reeds snel met z'n 240 pk, maar met een stabiel weggedrag is de Clio pas echt snel...", zegt Nikolaas Seys. Voor Raphael Lefrancois eindigde zijn avontuur helaas op zijn dak. De rally werd gewonnen door José Barbara (Impreza WRC) voor Vincent Christiann (Corolla WRC) en Anthony Mortier (Saxo Kit Car).
Bekijk hier een video van de Clio van Eiglsperger in actie.
De Clio groep A wordt in de komende Rallysprint van de Monteberg twee dagen bestuurd door Luc Vercruysse.
"Na een lange en drukke winterstop zijn we er terug klaar voor. De Peugeot werd grondig onder handen genomen, zo hebben we die herspoten en werd er een nieuw ontwerp aangebracht door Int-Tex Printing. Ook de 1300 gr. A motor is vervangen door een 1600 16v gr. A motor geprepareerd door Dahamo. De gr.A voortrein zit er nu ook volledig onder. Na de Monteberg staan Wervik, Staden, Hemicuda, TBR Rally de LRT Comines nog op ons programma. Langs deze weg wil ik onze trouwe sponsors nog eens bedanken voor alle steun! DAHAMO, PMO, Keurslager Ignace en Liliane, Luc Deketele, Verzekeringen Slembrouck, West-Flanders Motorbikes, Bakkerij Lemahieu, Glashandel Haubourdin, Electricteit Parmentier Gregory en Int-Tex printing.", aldus co-piloot Pieter Lemahieu.
:: VAS
:: Inter - Historic
Volledige voorbeschouwing volgt!
Renkin nam in de eerste zaterdagproef meteen de leiding over van Bouts maar ging een KP later zwaar van de baan. Eén proef later verdween ook Bouts uit koers met een defecte achterbrug zodat de jonge Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6) de leiding overnam. Op de volgende proef werd hij echter gepasseerd door een sterk rijdende Vermeulen, die als verrassende leider de eerste ronde mocht afsluiten.
Berleur verloor ettelijke minuten in de eerste proef van de tweede ronde en moest even later opgeven met stuurproblemen. Leider Vermeulen onderging hetzelfde lot want halfweg koers moest ook hij aan de kant met mechanische pech. Olivier Docquier (Escort MK 2) werd de volgende leider en leek met een halve minuut voorsprong te gaan winnen, maar een lekke band en het gebrek aan reservewiel op de laatste KP deden hem op een zucht van de zege stranden.
Achter Docquier was een felle strijd aan de gang tussen Castremanne (Swift) en Léonard (Clio Ragnotti). Na een lekke band, eveneens op de laatste proef, viel Castremanne nog terug naar de vierde plaats waardoor Laurent Léonard de overwinning op zak kon steken. Spiertz (C2 R2) en Lenges (Corsa) mochten mee op het podium. Net achter Castremanne finishte Doha (Subaru) als eerste 4x4. Johan Van Keer (Lancer Evo 9) moest opgeven met een defect stuurhuis maar blijft wel aan de leiding in het Criterium-kampioenschap.
:: resultaten
De rally begon traditioneel met een showproef bovenop de Citadel. Patrick Snijers begon de wedstrijd opnieuw met een valse noot want door een schuiver verloor de Impreza-rijder meteen 20". Pieter Tsjoen zette er de besttijd neer voor teamgenoot Bernd Casier. Op zaterdag bleef Tsjoen zoals verwacht veruit de snelste man in koers. Achter de Focus-piloot ontstond een mooie strijd tussen Casier en Snijers, tot eerstgenoemde de Structo-Focus WRC aan de kant moest zetten met turboproblemen. Snijers kon nog enkele scratches uit de brand slepen op zondag maar moest finaal toch 1'11" toegeven op Tsjoen, die met drie opeenvolgende zeges ongeslagen blijft in het BK.
Na de opgave van Casier streden de Impreza's van Eric Brunson en Matthias Boon lange tijd voor de derde podiumplaats. De Fransman maakte een mooi debuut op Belgische bodem, tot hij zondagmorgen moest opgeven met versnellingsbakproblemen. Ook Boon maakte indruk bij zijn eerste wedstrijd met een WRC, de wagen van Hubert Deferm. Het jonge talent uit Pellenberg bedankte zijn partners met een schitterende derde plek. Fredy Loix sloot zijn testwedstrijd met de Skoda Fabia Super 2000 af op een vierde plaats.
Melissa Debackere werd na oa. een lekke band op zaterdag vijfde in haar Toyota Corolla WRC, de minst geëvolueerde WRC van het pak. Van Eldik (Lancer WRC) kende versnellingsbakproblemen op zaterdag maar finishte wel als eerste Nederlander voor De Jong (Focus WRC). Tussen de Lancers van Romain en Van Hoof in wist David Bonjean zijn Impreza WRC naar de negende plaats te rijden. Andere top-10 kandidaten hadden minder geluk, zo gingen Van Parijs (Punto S2000) en Huzink (Impreza WRC) van de baan terwijl ook Vossen en De Jong met hun Lancers de strijd vroegtijdig moest staken.
In de standaardklasse ging de Nederlander Jasper Van den Heuvel het snelst van start tot een cardan brak op zijn Lancer Evo X. Alexandre Romain nam het commando over en stond de leiding niet meer af tot aan de finish. De jonge Nederlander Timo Van der Marel had lang de tweede plaats in handen tot een lekkende koppakking en een probleem met de ophanging op de laatste proef hem minuten deden verliezen. Stéphanne Lhonnay (Lancer Evo 9) finishte zo als tweede voor Jonas Langenakens (Lancer Evo X) en Vincent Verschueren, die niet op het volle vermogen van zijn Impreza N14 kon rekenen.
Bij de Historics ging de overwinning met ruime voorsprong naar Arnaud Clause (Ford Escort MK 2). Hij versloeg Filip Barbier (Porsche 911), die op zijn beurt een mooie strijd uitvocht met de Fixion-Escorts van Bruneel en Debyser. Bruneel werd derde voor teamgenoot Debyser, die aan de leiding blijft in het kampioenschap.
In de Citroën Racing Trophy stond opnieuw geen maat op Hans Weijs, tot hij zijn C2 R2 Max zondagmorgen aan de kant moest zetten met een kapotte cardan. David Croes behaalde zo (onder voorbehoud wegens voorlopig geschrapte uitslag) de overwinning voor Fernement en Foxius.
In de eerste manche van de Fiesta Sport Trophy ging de zege naar Cédric De Cecco. De 19-jarige Kevin Demaerschalk pakte in zijn derde rally ooit de tweede plaats voor Meurens en de Mévius.
:: resultaten
In het Criterium vallen heel wat meer forfaits te melden: Bruno Blaise, Jan Czech, Josué Damsin, Julien Delleuse, Olivier Martin, Jacky Branders, Dimitri Benali en Christophe Gilet haken af. Ook Ronny Hosten moet verstek laten gaan omdat de nieuwe cardans voor zijn Corolla Kit Car zich door de aswolk nog in Zweden bevinden.
Het afhaken van deze deelnemers zorgt ervoor dat heel wat deelnemers vanop de reservelijst de start zullen kunnen nemen. Het gaat om Harold De Hemptinne (Peugeot 106), Hein Jonkers (Mitsubishi Evo 6), Kristof Vermeulen (Opel Corsa KC), Jean-Philippe Moes (Peugeot 106), Thomas Wullaert (VW Golf III), Joël Davin (Renault Clio RS), Joeri De Bouvere (Daihatsu Charade) en Gerry Heusdens (BMW M3 E30).
In Italië nemen Kris Princen en Koen Lauwaert deel aan de Mille Miglia-rally die meetelt voor de Clio R3 European Trophy. Princen start er met nummer 46, Lauwaert met 72. In totaal gaan er maar liefst 41 Clio's R3 van start. Koen Lauwaert: “We hebben speciaal een laat nummer gevraagd aan de organisatie. Dit komt omdat onze servicemensen samen zullen werken met die van Kris Princen, die met het nummer 46 start. Om alle mankracht op één wagen te kunnen inzetten, mogen er dus geen twee wagens tegelijk in de service aankomen, vandaar het late startnummer.” De co-piloot van Koen is ook geen onbekende voor het team van Kris Princen, want Kevin Pallen zal de nota’s lezen. Dat Kevin zijn werk zal hebben, bleek al na het bekijken van de onboardbeelden van vorig jaar. “Alles lijkt hier enorm op elkaar, we hebben net hetzelfde gevoel als wanneer buitenlanders in Ieper komen rijden. Het zal een uitdaging worden!” Toch legt Koen zichzelf geen enkele prestatiedruk op: “We rijden puur om ons te amuseren, met al die Italianen met gelijkwaardig materiaal en een pak meer parcourskennis moeten we ons trouwens geen illusies maken. In Tielt twee weken geleden was het precies 10 jaar geleden dat ik debuteerde in de rallysport. Ik wou dit jaar een aantal Europese toprally’s rijden om dat jubileum te vieren. De Mille Miglia telt ook mee voor de European R3 Trophy waardoor we goede voorwaarden kregen van de organisatie en Renault Sport om te starten. De keuze voor deze rally was dan ook snel gemaakt.” De wedstrijd start vrijdagavond en eindigt zaterdagavond.
Hattrick voor Tsjoen?
Nadat hij het seizoen perfect begon met overwinningen in Landen en Tielt wordt Pieter Tsjoen dit weekend opnieuw als de te kloppen man aangeduid.
De Focus-rijder krijgt terug Patrick Snijers (Impreza WRC S12)
als belangrijkste tegenstander tegenover zich. Andere podiumkandidaten voor komend weekend zijn Melissa Debackere (Corolla WRC) en Bernd Casier (Focus
WRC). Het wordt ook uitkijken naar het WRC-debuut van Matthias Boon met de Impreza S10 van Hubert Deferm.
Wat de vele buitenlanders, met op kop de Nederlander
Van Eldik (Lancer WRC) en de Fransman Brunson (Impreza WRC), op het typische Waalse parcours gaan uitrichten is afwachten geblazen.
De Jong
(Lancer WRC), Huzink (Impreza WRC), Van Loon (Focus WRC), Bolhaar (Fabia WRC), Vossen (Lancer WRC) en Bonjean (Impreza WRC) brengen
het totaal aantal deelnemende WRC's op dertien.
Ongetwijfeld zal ook veel aandacht uitgaan naar Freddy Loix die debuteert in de Skoda Fabia Super 2000 van RGRS.
In Super 2000 krijgt hij enkel Tim Van Parijs (Punto) tegenover zich. Verder mogen we in groep A nog Collard (Impreza) en de Nederlanders Van Hoof
(Lancer Evo 4) en De Koning (Lancer Evo 7) verwachten. In groep N mag Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X) het komen opnemen tegen de brede
Belgische top in groep N, met op kop Verschueren, Romain en Lhonnay.
Het spektakel zal zeker verzorgd worden door de Porsches van oa. Schmelcher,
Lejeune en Gaban en de groep M-BMW's van oa. Deferm, Scailliet, Louies en Sacré. Bij de Historics staat
TAC-winnaar Barbier (Porsche 911) tegenover het Escort-trio Bruneel-Debyser-Deveux, al moeten ook Monnens (Transeurope)
en Clause (Escort) tot de favorieten gerekend worden.
Het lijstje voorwielaangedreven wagens wordt aangevoerd door de Clio R3 van de Nederlander Jan De Winkel
en de C2 R2 Max van dienslandgenoot Weijs Junior. Laatstgenoemde krijgt in de Citroën Racing Trophy af te rekenen
met oa. Baugnet, Croes en Burton. De Wallonie betekent ook de start van de Fiesta Trophy met Cherain, Martin, De Cecco, de Mévius en Servais als belangrijkste deelnemers. Uitstekende referenties voor de Fransman Manu Guigou, die de Renault Twingo R2 aan het Belgische publiek komt voorstellen.
(deelnemerslijst)
Criterium
Zo'n 65 teams gaan van start in de Criterium-wedstrijd, dat op een heel gevarieerd deelnemersveld kan rekenen. Nadat hij nipt de zege in de Haspengouwrally
miste, kan het dit weekend wel eens raak worden voor Alain Renkin (Lancer Evo 9). Ex-winnaars Bouts (BMW M3) en Debaty (Sierra Cosworth)
behoren samen met Leonard (BMW M3), Berleur (Lancer Evo 6) en Castremanne (Swift) tot zijn belangrijkste tegenstanders.
Van Keer (Lancer Evo 9), Vermeulen (Corsa KC) en Heusdens (BMW M3) zorgen voor de Vlaamse inbreng, Ronny Hosten (Corolla KC) moet forfait
geven wegens niet tijdig geleverde stukken. De Criterium-rijders rijden vrijdag de Citadel-showproef
voor de nationale wedstrijd en rijden zaterdag alle proeven mee na de BK-piloten.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De wedstrijd start terug met een showproef op de Citadel van Namen. Zaterdag staan drie ronden van vier proeven op het programma. Gesves maakte plaats
voor Wartet, de rondkoers van Mohiville werd lichtjes gewijzigd. Op zondag staan nog eens drie ronden van drie proeven (Malonne, Bois-de-Villers
en Naninne) op het programma.
Rallycentrum
Het rallycentrum is gelegen in Jambes (Namen) langs de Avenue Gouverneur Bovesse.
(plan rallycentrum)
Website organisatie: www.automobileclubnamur.be
Live resultaten via www.ris-timing.be
Ondertussen zijn reeds 75 deelnemers ingeschreven voor de VAS-wedstrijd op zaterdag en 51 voor het zondaggedeelte (Inter + Historic).
Eric Vleminckx finishte met zijn BMW M3 als derde op 42" van de winnaar. Vleminckx klopt Bert Coene (Lancer Evo 9) met drie seconden, even verderop in de stand wist Koen Beyne (Lancer Evo 7) nipt Dirk Jambé (Sierra Cosworth) te verslaan in de strijd om de vijfde plaats. Boulat (BMW M3), Sutens (BMW Compact), Cools (Kadett) en Ubaghs (Escort) maakten de top-10 in Linter compleet.
Ronny Declerck (Ascona, 12de) won bij de Historics in Divisie 4, Polle Geusens (Suzuki Swift, 15de) was de beste in Divisie 1-2. In totaal haalden 24 wagens de finish.
De blikvangers op de startlijst zijn uiteraard de WRC's, waarvan er niet minder dan 13 exemplaren aan de start worden verwacht. Indien hij dit weekend zonder kleerscheuren uit de Franse Rally van Lyon-Charbonnières komt, neemt Pieter Tsjoen deel met zijn Ford Focus WRC 07. Net als in Tielt zijn ook Casier (Focus WRC 05), Snijers (Impreza WRC S12), Debackere (Corolla WRC) en Bonjean (Impreza WRC S11) van de partij. Matthias Boon maakt zijn WRC-debuut in de Impreza van Hubert Deferm terwijl de Fransman Eric Brunson zijn Impreza WRC S8 naar België meebrengt. Aangezien de Rallye de Wallonie ook meetelt voor het Nederlands kampioenschap wordt het lijstje WRC's compleet gemaakt door de wagens van de Nederlanders Van Eldik (Lancer WRC), De Jong (Lancer WRC), Huzink (Impreza WRC), Van Loon (Focus WRC), Bolhaar (Fabia WRC) en Vossen (Lancer WRC).
Ongetwijfeld zal ook veel aandacht uitgaan naar Freddy Loix die debuteert in de Skoda Fabia Super 2000 van RGRS. In Super 2000 krijgt hij enkel Tim Van Parijs (Punto) tegenover zich. Verder mogen we in groep A nog Collard (Impreza) en de Nederlanders Van Hoof (Lancer Evo 4) en De Koning (Lancer Evo 7) verwachten. In groep N mag Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X) het komen opnemen tegen de brede Belgische top in groep N, met op kop Verschueren, Romain en Lhonnay.
Het spektakel zal zeker verzorgd worden door de Porsches van oa. Schmelcher, Lejeune en Gaban en de groep M-BMW's van oa. Deferm, Scailliet en Sacré. Bij de Historics staat TAC-winnaar Barbier (Porsche 911) tegenover het Escort-trio Bruneel-Debyser-Deveux, al moeten ook Monnens (Transeurope) en Clause (Escort) tot de favorieten gerekend worden.
Het lijstje voorwielaangedreven wagens wordt aangevoerd door de Clio R3 van de Nederlander Jan De Winkel en de C2 R2 Max van dienslandgenoot Weijs Junior. Laatstgenoemde krijgt in de Citroën Racing Trophy af te rekenen met oa. Baugnet, Croes en Burton. De Wallonie betekent ook de start van de Fiesta Trophy met Cherain, Martin, De Cecco, de Mévius en Servais als belangrijkste deelnemers. Uitstekende referenties voor de Fransman Manu Guigou, die de Renault Twingo R2 aan het Belgische publiek komt voorstellen.
De deelnemerslijst van het RACB Rally Criterium, waarin uiteindelijk 65 teams mogen starten, vindt u met meer info verder op deze pagina. In afwachting van een volledige voorbeschouwing verwijzen we graag door naar www.automobileclubnamur.be voor meer info.
Voor het zaterdaggedeelte zijn al zo'n 50 deelnemers ingeschreven, waaronder oa. Van Keer (Lancer Evo 9), Bertier (Lancer Evo 8), Spillebeen (BMW 327i), Lerminez (C2 R2 Max) en Deleersnijder (Manta). Op zondag mogen oa. Morgan (Escort Cosworth), McCollum (Impreza WRC) en Hendy (Focus WRC) aan de start verwacht worden.
Reglement, inschrijvingsformulier en voorlopige deelnemerslijsten via www.monteberg.com.
Voor Bjorn Waldegard is Ieper geen onbekende en hij is dan ook heel blij met zijn deelname: “Ik kom met plezier terug naar Ieper want bij mijn vorige deelnames was het evenement telkens heel goed georganiseerd en was de sfeer fantastisch. Ik kijk ook uit naar de samenwerking met Denis Giraudet.We kennen elkaar al heel lang maar hebben nog nooit samen gereden. Denis is een heel ervaren co-piloot die nog aan de zijde van ondere andere Juha Kankkunen, Didier Auriol en Stéphane Sarrazin heeft gereden en verschillende WRC-rally’s heeft gewonnen. Zijn rijke ervaring zal ons helpen om mee te strijden voor een podiumplaats.”
Ondanks zijn 66-jarige leeftijd ontbreekt het Bjorn Waldegard dus niet aan ambitie. Onlangs was hij in ons land nog aan het werk te zien in de Legend Boucles de Spa waar hij in een Ford Escort meer dan verdienstelijk tweede werd na Bruno Thiry met een Audi Quattro. Bart Vanhaverbeke, oprichter van Silver Arrows Racing, is bijzonder opgetogen over de deelname van de ex-wereldkampioen in een Mercedes: “Wij zijn heel fier op de deelname van Bjorn Waldegard aan deze wedstrijd die ook meetelt voor het FIA European Historic Rally kampioenschap. Dit is eens te meer een bewijs van onze professionele aanpak. We zijn nu volop bezig met de preparatie van de wagen die eind mei klaar moet zijn voor uitgebreide testen in de maand juni.”
Over zijn deelname met de Mercedes 500SLC is Bjorn Waldegard alvast bijzonder enthousiast: “Rijden met de Mercedes 500SLC zal mooie herinneringen uit de jaren 70 terugbrengen toen ik als Mercedes fabrieksrijder deelnam aan het wereldkampioenschap rally. De wagen was toen al een opgemerkte verschijning en haar prestaties hebben toen al heel wat mensen verrast. Ik ben ervan overtuigd dat we dit opnieuw gaan kunnen doen.” Bart Vanhaverbeke besluit: “De rijke ervaring van Bjorn zal ons toelaten de wagen verder te ontwikkelen en te verbeteren zodat we onze klanten niet alleen een heel exclusieve maar ook heel competitieve racewagen zullen kunnen aanbieden.”
(persbericht)
Hoewel heel wat vertrouwde VAS-piloten op de afspraak zullen zijn betreurt organisator Bruno Vandeput het aantal inschrijvingen tot nu toe. "Een grote tegenvaller is de lage opkomst van deelnemers tot op dit ogenblik, een 30-tal. Diegenen die zich al weken en maanden bezig houden met het verspreiden van geruchten dat de Short Rally van Linter niet zal doorgaan hebben blijkbaar hun doel bereikt, namelijk de toekomst van deze wedstrijd op het spel zetten. Vanzelfsprekend zal het lage aantal deelnemers zijn financiële gevolgen hebben waarbij het de vraag is of we dat nog kunnen opvangen nadat de opkomst vorig jaar ook al niet groot was. Hopelijk zijn de verspreiders van de valse geruchten 'tevreden' nu ze hun slag lijken thuis te halen. Als je je dan nog eens bedenkt dat er vooraanstaande personen vanuit de federatie bij zijn... In ieder geval zal de kwaliteit van de organisatie er niet onder lijden, de aanwezige deelnemers verdienen het om zo veel mogelijk in de watten gelegd te worden zodat zij tenminste tevreden zijn over onze wedstrijd. De inschrijvingen worden dan ook verlengd tot zaterdag zelf, de wedstrijdnummers van de reeds ingeschreven teams worden donderdag bekendgemaakt."
Bert Coene bekampt de streekrijders
Nadat hij in Moorslede en Tielt heel wat punten kon sprokkelen voor de VAS-kampioenschappen rally en rallysprint trekt Bert Coene dit weekend naar Linter met zijn Lancer
Evo 9 groep A. De Moorsledenaar heeft immers een uitslag buiten West-Vlaanderen nodig om kans te maken op de algemene VAS-titel. Om in Vlaams-Brabant
de volle pot te pakken zal hij moeten afrekenen met enkele streekrijders, vooral dan Lancer-piloten Erik Deveux en Stefan Hermans. Deveux (Evo X) won dit seizoen
reeds het Criterium van de Haspengouwrally terwijl Hermans (Evo 6) in de afgelopen twee edities reeds derde en tweede eindigde. Koen Beyne
brengt een vierde Lancer aan de start. Outsiders voor een dichte ereplaats
komen vooral uit het BMW-kamp, met M3's in handen van Vleminckx, Boulat en Heusdens. Ronny Declerck, Michel Casseyas en Willy Cools voeren met hun Opels
het Historic-veld aan.
Bij de ingeschreven spektalpiloten horen oa. Laeremans (BMW) en Schrooten (Manta).
In de Regularity van Linter, die na de deelnemers aan de VAS-rally van start gaan, zijn er voorlopig een 15-tal inschrijvingen. Inschrijven voor deze
wedstrijd kan ook nog tot zaterdag.
Timing & Parcours
De Short Rally van Linter bestaat terug uit vijf doortochten over de proeven Orsmaal en Neerhespen, goed voor 64 km KP. "De eerste start is om
09u01, de laatste om 16u41.
In vergelijking met de vorige jaren zijn er enkele aanpassingen aan het parcours doorgevoerd.
KP Neerhespen werd verlengd met een 2-tal km dankzij de medewerking van Topspeed Rally Club Haspengouw om een gedeelte van hun KP Neerlanden
te mogen gebruiken. Vlak voor de finish is er nu de gekende haarspeld in Neerlanden, spektakel verzekerd. Door het verlengen van KP Neerhespen
wordt op KP Orsmaal slechts één rondje meer gereden, dit om binnen de grens van 70 km KP te blijven.
Het traject van KP Orsmaal is identiek aan vorig jaar, behalve dat er nu op de kasseien een chicane is geplaatst.
Deze is voorzien op aanraden van enkele ervaren piloten om de maximum snelheid op de kasseien een beetje te verlagen.", aldus Bruno Vandeput.
Rallycentrum
Het rallycentrum is gelegen in en rond de kantine van voetbalclub SC Orsmaal. Inkomkaarten en programmaboekjes zijn er te vinden op zaterdag van
13 tot 19 uur en zondag vanaf 7 uur. Zaterdag gaat de technische controle er door tussen 14u en 17u.
:: Reglement
:: Reglement Regularity
:: Inschrijvingsformulier
:: Inschrijvingsformulier Regularity
Verdere vragen en info via shortrallylinter@hotmail.com of regularitylinter@hotmail.com.
De eerste 50 ingeschrevenen zullen zeker kunnen deelnemen. Daaronder bevinden zich oa. ex-winnaars Damsin, Bouts en Lamquet. Débaty, Léonard en Docquier zullen ook van de partij zijn, net als Mitsu-rijders Renkin en Berleur die al een podiumplaats scoorden in de respectievelijk het Criterium van de Haspengouw en TAC Rally. De lijst bevat verder de namen van oa. Castremanne (Suzuki Swift), Jamoulle (Skoda Octavia kit-car), Hannon (Ford Escort), Dorn (Opel Ascona 400), Charlot (Peugeot 205 GTI), Burlet (VW Golf 16V) en Dahm (Mitsubishi Colt). Hosten (Corolla Kit Car) en Czech (Subaru Impreza) zorgen voor de Vlaamse inbreng. Op de reservelijst prijken de namen van oa. Van Keer, Lenges, Blaise, Compère, Van den Dries, Martin of Jonkers, die op tal van forfaits zullen moeten hopen om effectief te kunnen starten.
Het Criterium van de Rallye de Wallonie gaat net als de nationale wedstrijd op vrijdagavond van start met de showproef op de Citadel. Zaterdag wordt alle proeven na de nationale deelnemers worden gereden, goed voor 126 km tegen de klok.
De zege van Boon in de Rallye des Ardennes heeft duidelijk deuren geopend. Matthias: "Twee maanden geleden had ik nog geen programma en nu kan ik met een WRC rijden... Het voorstel van Hubert heeft ook andere mensen aangezet mij te steunen. Het is ook dankzij Wim Soenens en zijn bedrijf Geko dat ik het budget rondkreeg. Hij en Hubert kan ik niet genoeg bedanken. Ook mijn co-piloot Daniël Sonck zorgt met zijn bedrijf Electromax voor een deel van het budget."
Boon heeft reeds wat WRC-ervaring opgedaan met testen bij M-Sport. "Maar niets vervangt een wedstrijd! Mijn doel is zoveel mogelijk te leren en vooral de finish te halen. Een top-5 zou super zijn maar mijn tegenstanders hebben heel wat meer ervaring dan ik. Ik hoop dat de mensen die mij steunen dit verder zullen blijven doen door mijn prestatie.", aldus Boon, die in twee jaar tijd een mooie weg heeft afgelegd. "In 2008 reed ik in Namen mijn eerste rally, vorig jaar won ik er in de Fiesta Trophy en dit jaar rij ik er met een WRC. Een droom!"
Hoewel het BK niet zijn hoofddoel is dit seizoen verscheen Pieter Tsjoen wel aan de start van de TAC Rally, de thuisrally van hoofdsponsor Structo. De Focus-rijder kreeg opnieuw Patrick Snijers als belangrijkste opponent maar van een echte strijd kwam niet veel in huis. Tsjoen nam in de eerste ronde meteen 19" voorsprong op 'de Lange', die de ganse dag enkele seconden per proef moest prijsgeven. Toen Tsjoen in de laatste ronde begon te controleren kreeg Snijers nog even last van een haperende motor. Uiteindelijk wist Tsjoen met 1'16" voorsprong de TAC Rally te winnen, zijn derde zege in Tielt en de derde van het seizoen, na winst in de openingsmanches van het Belgisch (Haspengouw) en Frans kampioenschap (Touquet).
Achter het kopduo nam Paul Lietaer een verbluffende start door met de oudste WRC van het pak de derde plaats in te nemen. In de tweede wedstrijdhelft moest hij echter Berd Casier voor zich dulden, die zich snel had aangepast aan de Ford Focus WRC '05. Casier maakte met de derde podiumplek het Structo-feest compleet. Lietaer strandde op een eervolle vierde plaats op 16" van Casier en hield met ruime voorsprong de Nederlanders Van Eldik (Lancer WRC) en Wevers (Corolla WRC) achter zich. Melissa Debackere finishte met haar Corolla WRC op de zevende stek na oa. een lekke band en turboproblemen. De Nederlander Huzink sloot met zijn Impreza WRC de top-8 af.
Zoals verwacht kregen we in een groep N een adembenemende strijd van start tot finish. Alexandre Romain (Lancer Evo X) nam de snelste start maar werd al gauw op achtervolgen aangewezen na een lekke band en een koppelingsprobleem. Vincent Verschueren nam het commando over tot hij aan het begin van de derde ronde de motor van de Fixion-Impreza N14 zag begeven. Ondertussen hadden ook Boon (lekke band), Viaene (remleiding) en Colsoul (tijdsverlies) elk hun deel van de pech gehad waardoor Stéphane Lhonnay de nieuwe leider werd. De Waal had aan de finish nog slechts 3" bonus op Viaene, Colsoul werd derde voor Romain en Benoit.
Bij de Historics moest favoriet Stouf nog voor KP 1 zijn Escort MK 2 aan de kant zetten wegens injectieproblemen. Filip Barbier (Porsche 911) nam de snelste start en zag zijn belangrijkste tegenstrever, Yves Bruneel met de Escort MK 2, opgeven op KP 2 met een kapotte achterbrug. Chris Debyser (Escort MK 2) redde de Fixion-eer met een tweede plaats, Glenn Janssens (Porsche 911) klopte in extremis Bart Aerts (Escort MK 2) in de strijd om de derde plaats.
:: Uitslagen
Tijdens de eerste doortocht in Schuiferskapelle nam Lauwaert nog eens een dikke 20" bonus op de concurrentie. Czech was nog even in strijd met Coene voor de tweede plaats maar moest aan het eind van de tweede ronde de handdoek werpen met een kapotte turbo. Ook Dobbelaere (KP 1) en Hosten (KP 4, cardan) waren toen al uit de wedstrijd verdwenen. De jonge Waal Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6) had ondertussen de derde plaats ingenomen, gevolgd door Van Keer (Lancer Evo 9) en Alliet (BMW M3).
In de derde en laatste ronde wist Lauwaert zijn voorsprong op Coene nog tot 1'18" uit te breiden. Voor de Ichtegemnaar werd het zijn tweede Criterium-zege in Tielt, nadat hij in 2008 won met zijn Clio Williams. Berleur, bij zijn debuut in West-Vlaanderen begeleid door Kurt Declerck, werd derde op bijna twee minuten van de winnaar. Alliet nam in de laatste ronde nog de vierde plaats over van Van Keer, die de leiding overneemt in het RACB Rally Criterium. Dieter Verbeke (Peugeot 206 RC) finishte zesde en won in groep N. Willy Cools reed zijn Kadett naar de zevende plaats, voor Potvin (Celica GT4) en Roelens (Escort MK 2). Spektakelpiloot Didier Spillebeen (BMW 325i) maakte de top-10 rond terwijl Jeroen Catelin (Citroën Saxo) zijn prestatie van Moorslede bevestigde met een 11de plaats.
:: Uitslagen
Met twee overwinningen in twee rally's bevindt Pieter Tsjoen zich in een winning mood. In de thuisrally van sponsor Structo gaat de Focus-rijder
terug als favoriet van start, met Patrick Snijers (Impreza WRC '06) als belangrijkste tegenstrever. Komt het dit keer
tot een heuse secondenstrijd tussen beide kemphanen? De spectaculaire Nederlander Mark Van Eldik
(Lancer WRC 05) mag ook terug vooraan verwacht worden, al is hij net als landgenoot Erik Wevers (Corolla WRC) nog niet vertrouwd met het verraderlijke parcours
van Tielt. Paul Lietaer (Impreza WRC) en Melissa Debackere (Corolla WRC) zijn dat zeker wel, al wordt het voor hen moeilijker dan vorig jaar om
voor het podium mee te strijden.
Ook voor Berd Casier is de TAC geen onbekend terrein, maar hij dient wel de Structo-Focus WRC '05 te ontdekken. David Bonjean koos uiteindelijk
een Impreza WRC S11 boven de BMA-Octavia voor zijn WRC-debuut in het BK.
Ook Huzink, Coffey en Turnbull brengen een Impreza WRC aan de start wat het totaal aantal WRC's op 11 brengt.
Achter de WRC's mag een felle strijd verwacht worden tussen oa. Lefevere (BMW M3), Duquesne (Celica GT4), thuisrijder Vermeirsch (Sierra Cosworth),
Van Parijs (Punto S2000) en de prominenten in groep N.
Die standaardklasse leed vorig jaar aan bloedarmoede maar is dit seizoen helemaal terug. Vincent Verschueren (Impreza N14)
lijkt na zijn overwinning in de Haspengouw de te kloppen man. Met Boon (Impreza N12) en oa. Colsoul, Romain, Lhonnay, Langenakens en Viaene
in een Lancer mag de Fixion-rijder zich alvast aan heel wat weerwerk verwachten.
Het deelnemersveld bestaat voor ongeveer 1/3de uit Historics. In afwezigheid van Gunther Monnens zijn alle
ogen gericht op de BDA-Escorts MK 2 van Stefaan Stouf en Yves Bruneel, winnaar
van de eerste manche in Landen. Chris Debyser kan met zijn Escort MK 2 terug voor een Fixion-gekleurd podium
zorgen maar zal eerst moeten afrekenen met oa. Vanden Abeele (BMW E21), Barbier (Porsche 911)
en Deveux (Escort MK 2), allen belust op revanche na hun opgave in de Rally van Haspengouw.
Verderop in het deelnemersveld mogen we ons aan een mooie strijd verwachten in de Nederlandse Nissan 350Z Cup,
waarin oa. de talentvolle Kevin Abbring aan de start komt. Interessant wordt zeker ook de BMW-strijd in groep M met
oa. Louies, Prinzie, Braeckevelt, Cokelaere, Vleminckx,...
(deelnemerslijst)
Net als de nationale wedstrijd is ook de Criterium-manche van de TAC Rally volgeboekt. Ex-winnaar Koen Lauwaert gaat er met zijn Renault Clio R3 als favoriet van start. Lancer-piloten Bert Coene en Johan Van Keer moeten zijn voornaamste tegenstanders gaan worden. Het lijstje outsiders bestaat uit oa. Alliet (BMW M3), Hosten (Corolla Kit Car), Dobbelaere (Kadett) en Czech (Impreza). (deelnemerslijst Criterium)
Timing & Parcours
Behoudens een kleine wijziging op KP Oosthoek bleef het parcours identiek aan dat van 2009. De proeven Schuiferskapelle,
Ondank, Oosthoek en Poelberg worden elk viermaal gereden, goed voor een totaal van 165 km KP.
De Criterium-rijders starten op KP 3 en rijden vervolgens 10 KP's mee na de deelnemers van de nationale
wedstrijd. (timing)
Rallycentrum
Zoals steeds bevindt het rallycentrum van de TAC Rally zich in de Europahal. Podium en infostand bevinden zich in de hal,
het servicepark in de nabije omgeving. Algemene inkomkaarten kosten 15 €.
Website organisatie met live resultaten: www.tacrally.be
Aangezien meer dan 140 deelnemers zijn ingeschreven voor deze editie mogen ook morgen heel wat teams aan de start verwacht worden. Op de lijsten via onderstaande links staat aangegeven welke deelnemers mogelijk aanwezig zullen zijn (zie kolom 'SD').
:: Deelnemerlijst Nationaal
- genummerde versie
:: Deelnemerlijst Criterium
- genummerde versie
Geert Beauprez: “A dream comes true. Wim Soenens van Geko geeft me dit uitzonderlijk voorstel gedaan omdat hij wist dat ik dolgraag eens met de Geko Porsche wou rijden. Dat ik nu mijn “thuisrally” kan rijden is voor mij gewoon fantastisch. Ik zal de toeschouwers en de Geko-klanten niet ontgoochelen, wees daar maar zeker van!"
Wim Soenens: "De Buze is een fenomeen in de Vlaamse rallywereld. Hij was heel succesvol in het verleden zowel als piloot en als co-piloot. Hij is een rallyman voor het volk en met het volk en dat is net wat Geert siert. Hij is volgens mij de geschikte ambassadeur voor het Geko-team en zal deze opdracht, namelijk de mensen op een veilige en spectaculaire manier van de rally laten proeven, met brio vervullen."
Het co-zitje wordt bemand door winnaars van een door Geko Woonwereld georganiseerde wedstrijd, waaraan nog steeds kan deelgenomen worden (meer info via Autonews).
:: Genummerde deelnemerslijst Nationaal
:: Genummerde deelnemerslijst Criterium
Samen met co-piloot Steven Deweirt zal Maertens het 'Fixion Junior Team' vormen. Het debuut is voorzien in de komende TAC Rally. "De bedoeling is dan ook om tijdens het BK 2010 de wagen steeds beter en beter te leren kennen en deze steeds fijner af te stellen voor het volgende jaar waar we ons meer op resultaten gaan orienteren. Maar uiteraard hopen we om nu reeds al een goeie beurt te maken en niet in het minste voor het publiek.", zegt Filip Maertens. "Verdere acties met het team worden nog aangekondigd, maar het programma voor ons Fixion Junior Rally Team bestaat er in om het volledige BK 2010 af te werken. Ook zijn we aan het evalueren om deel te nemen aan Rallye du Valais maar dat is nog toekomstmuziek en afhankelijk van overleg met onze partners.", aldus Steven Deweirt.
Meer info via www.maertensracing.be.
In Tielt mogen maar liefst 11 WRC's aan de start verwacht worden. Structo-rijders Tsjoen en Casier, elk met een Focus WRC op pad, moeten het opnemen tegen BK-rijders Snijers (Impreza) en Debackere (Corolla WRC), ERC-deelnemers Wevers (Corolla) en Van Eldik (Lancer) en de winnaar van vorig jaar, Paul Lietaer (Impreza). Verder zijn er nog de Impreza's van de Britten Turnbull en Coffey en de BMA-Octavia WRC voor Bonjean. Groep N wordt verder aangevuld door de Subaru's van Boon (Impreza N12 NCRS) en de Nederlander Kuipers (Impreza N2010). Uit Nederland mogen we ook de Porsche 911 GT3 van Jan Van der Marel verwachten en enkele Nissans 350Z, waaronder een wagen bestuurd door Kevin Abbring.
:: Voorlopige deelnemerslijst Nationaal
:: Voorlopige deelnemerslijst Criterium
In Tielt zullen heel wat vernieuwde wagens te zien zijn, zoals de Punto Super 2000 van Vergalle voor Timothy Van Parijs (foto RTec) en de Corolla WRC van Melissa Debackere (foto foto Steffix) in een lichtjes gewijzigde lay-out.
Matthias: "Na de verkenningen van de snelle en technische proeven had ik echt een goed gevoel bij mijn nieuwe co-piloot Sebastien Cosse. Hoewel het de eerste keer was dat hij naast me zat voelde het aan alsof we al langer samenwerkten. We besloten om niet meteen aan te vallen maar een goed en vloeiend ritme aan te houden. Verrassend genoeg waren onze tijden vrij goed. Na de eerste ronde stonden we derde, achter de WRC's van Bouche en Bonjean maar wel een handvol seconden voor Patrick Snijers, die de rally al negen keer won. In de tweede ronde ging het nog beter. Na een lekke band en een sortie van Bonjean en een illegale bandenwissel van Bouche - die later uit koers werd gezet, nvdr - reden we na 10 KP's virtueel aan de leiding, met 14 seconden voorsprong op Snijers. In de derde ronde veranderde het weer want we kregen felle regen op sommige plaatsen. De KP's werden verraderlijk, wat in het voordeel van Snijers en zijn ervaring zou moeten spelen. Het ging ons echter ook goed af in de regen, met een scratch op KP 12 waar we 9" sneller waren dan Snijers. Met een voorsprong van 23 seconden besloten we niet meer aan te vallen om geen fouten meer te maken, wat we ook deden. Uiteindelijk wonnen we de rally met 15" voorsprong op Snijers en meer dan een minuut op Bonjean. Dit was zeker één van onze beste rally's ooit. Dankzij de spannende secondenstrijd met Snijers moesten we voortdurend heel geconcentreerd zijn op de proeven. Na de Rally van de Suikerstreek was dit mijn tweede algemene overwinning in mijn carrière. Hopelijk mogen er nog vele volgen!"