[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

28.08.06 ::  Short Rally van Kasterlee: Vier op een rij voor Piet Van Hoof
Na twee zeges in de rallysprint, heeft Piet Van Hoof voor de tweede keer de Short Rally van Kasterlee gewonnen. Aan de finish had de Evo 4-rijder 47" voorsprong op land- en teamgenoot Arjen De Koning (Lancer Evo 7). Claesen (Escort), De Keyser (Impreza) en Vleminckx (Celica) maakten de top-5 rond. In Div 3-2-1 was de zege voor Marc Spilstyns (VW Golf).

Het Paradigit-team had opnieuw een sterke delegatie naar Kasterlee gestuurd. Piet Van Hoof (Lancer Evo 4) en Arjan De Koning (Lancer Evo 7 ex-Van Eerd) maakten hun favorietenrol meteen waar. Van Hoof pakte de scratch op KP 1, De Koning en Haverkate (Octavia WRC) deelden die op KP 2. Na die twee proeven leidde Van Hoof met 4" op De Koning. Wim Alaerts (Subaru) en Chris Van Woensel (Nissan 350Z) volgden binnen de 15".
In de tweede ronde begon de regen op te zetten en dat vertaalde zich in de tijden. De scratch op KP 3 ging naar Willy Cools (Kadett), met 2" voorsprong op Wim Alaerts, die nu gedeeld de leiding had samen met Van Hoof. Dankzij een derde en vierde tijd namen Claesen (Escort) en De Keyser (Impreza) ook die plaatsen in in het klassement. Op KP 4 pakte Van Hoof terug de scratch, waardoor hij opnieuw alleen op kop stond met 9" bonus op Alaerts.

 

De ondertussen vettige omstandigheden zorgden voor een ideaal 4x4-parcours. Van Hoof kon in de derde ronde zijn voorsprong uitbreiden tot 45" op Dany Claesen, die op gelijke hoogte was gekomen met Wim Alaerts. Door twee tweede tijden was Arjan De Koning terug opgerukt naar de vierde plaats.
De laatste ronde, waarbij nog eenmaal de eerste KP moest afgewerkt worden, werd gewonnen door Arjan De Koning, die zo nog de... tweede plaats pakte! De Koning ging voorbij Claesen en kon profiteren van de opgave van revelatie Alaerts. Samen met een vierde opeenvolgende zege voor Piet Van Hoof, zorgde de Paradagit-baas voor de dubbel in Kasterlee.

 

Frederik De Keyser (Impreza WRX '06) kon uiteindelijk nog een oprukkende Erik Vleminckx (Celica 4WD) van zich afhouden in de strijd om de vierde plaats. Chris Van Woensel finishte met zijn Nissan 350Z als zesde en eerste achterwielaangedreven wagen, voor BMW-rijder Gunther Monnens en de Astra's van Franky Boulat en de Nederlander Jeroen De Jong.
Marc Spilstyns werd met zijn VW Golf II winnaar in Div 3-2-1. Hij haalde het met 20" van thuisrijder Kim Colson (Citroën Saxo). Hij klopte Guy Dierckx (Corolla), eveneens op eigen terrein, met slechts één seconde. Net als in Div 4 was ook de zege in Div 5 (Historics) voor een Nederlander. Michel Straub (Ford Escort) haalde het van Frans Van Ryckeghem (MG B) en Götz Pfauder (Mercedes 450 SLC).

:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere - Carl Daems
:: Reacties/wedstrijdverslagen van teams mogen altijd doorgestuurd worden naar info@shakedown.be.

25.08.06 ::  Nieuw op het net
:: AMCS Staden, organisator van de RS van Staden, heeft een nieuwe webmaster. Glenn Lambert, bekend van www.lambertpictures.be, zette www.amcstaden.be in een nieuw kleedje. Je kunt er een hele resem foto's van de afgelopen rallysprint bekijken. De site is voorlopig nog niet geoptimaliseerd voor wie met Firefox surft.

:: Als Franki Detraux niet naast Bart Windmolders of Stefan Trekels zit om de nota's te lezen, gaat hij naar rally- en circuitwedstrijden om er te fotograferen. Al deze foto's stelt hij vanaf nu tentoon op www.race-rally-pics.be.

:: Tom Devogelaere en Christophe Panis, twee jeugdige rallyfreaks, sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een eigen media-site. Op www.rallyzone.tk zijn foto's van Tom en videocompilaties van Christophe terug te vinden.

:: Een andere jonge rallyliefhebber, een zekere Davy, zette www.rallydrive.come2me.nl op poten, met nieuws, foto's, filmpjes, kalender, links,... zowel zelfgemaakt als gelinkt/gekopiëerd.

:: Het intussen welbekende radioprogramma Power & Passion breidde zijn populariteit uit met een eigen website, www.powerandpassion.be. Dit is al lang geen nieuws meer, maar voor wie vorige week niet luisterde, moet dit volgende week wel zeker doen. Er zijn dan namelijk 25 tickets voor de Omloop van Vlaanderen te winnen, net als 2x2 VIP-tickets. Dinsdag dus afstemmen op 105.0 FM, ofwel 's anderendaags naar de webstek surfen.

25.08.06 ::  Voorbeschouwing Short Rally van Kasterlee
Zondag wordt in de provincie Antwerpen de achtste manche van het VAS-kampioenschap verreden, de 2de Short Rally van Kasterlee. RT Titanic heeft alvast een hoogst interessant deelnemersveld bij mekaar gebracht. De ingrediënten zijn de VAS-top, de traditionele Nederlandse inbreng, een 10-tal VAS-Historics en een 10-tal 'Kasterlee Legends', waaronder de Belga-Escort en een Metro 6R4.

Vier op een rij voor Piet Van Hoof?
De Nederlandse inbreng is altijd al een troef geweest in Kasterlee, maar dit keer die wel erg groot. Niet minder dan 25 noorderburen nemen deel, waaronder drievoudig ex-winnaar Piet Van Hoof, die met de Paradigit-Lancer opnieuw tot de topfavorieten behoord. Samen met landgenoten Leemans (Lancer), De Koning (Lancer), Haverkate (Octavia WRC), Kepser (Escort WRC), Van Gennip (Lancer),... mag hij het opnemen tegen een hele reeks Vlamingen, waaronder Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Gunther Monnens (BMW M3), Frederik De Keyser (Subaru) en VAS-toppers Alaerts (Subaru), Boulat (Astra), Vermeulen (Corsa), Vleminckx (Celica), Decloedt (Subaru),...
In Kasterlee komen 10-tal VAS-Historics aan de start, oa Frans, Deveux, Czech,... Zij worden voorafgegaan door de 'Kasterlee Legends', een reeks niet alledaagse Historic-wagens, zoals de Belga-Escort MK 2 van Christophe Jacob, de Metro 6R4 van Chris Tilly of de Triumph TR7 V8 van Bert Smeets. Spektakel en nostalgie verzekerd!

Timing & Parcours
De Short Rally van Kasterlee wordt over twee proeven verreden: de showproef van de vroegere rallysprint (11 km) en een korte (niet voor het publiek toegankelijke) KP met onverhard. De start wordt omstreeks 10u gegeven, om 17u is de finish voorzien.

Rallycentrum
Het rallycentrum ligt vlakbij de start van KP 1, op Reties Heike, langs de baan Kasterlee-Retie. Een grote parking is voorzien en de inkom (5€) gaat integraal naar het Murgestie-comité.

Website RT Titanic: www.titanic.be.

21.08.06 ::  Zesde Famenne-zege voor JP Vandewauwer
Jean-Pierre Vandewauwer heeft voor de zesde keer de Rallye de la Famenne gewonnen. Gelegenheidsco-piloot Guy Hérion zorgde dit keer voor een Fabia WRC van First Motorsport om zijn thuiswedstrijd te winnen. Xavier Bouche, de winnaar van vorig jaar, moest al vroeg opgeven met de Skoda Octavia WRC waarmee hij eerder dit jaar al de ABR en Wallonie reed. Ook Kris Princen (Renault Clio) moest vroegtijdig aan de kant. De officieuze top-4 zou verder bestaan uit Bodson (Audi), Deferm (Impreza WRC) en Collard (Clio). In Div 3-2-1 ging de zege naar Meurens, gevolgd door Escort Challenge-winnaar Kurt Heckters. Complete uitslag en meer nieuws volgt!

21.08.06 ::  Eerste info Hemicuda Rally
De Hemicuda Rally van Koekelare werd dit jaar een maand achteruitgeschoven wegens de gemeenteraadsverkiezingen op 8 oktober. De laatste Vlaamse rally van het seizoen vindt nu plaats in het weekend van 11 en 12 november.

Er staan terug 14 KP's op het programma van deze 6de editie, die uitgebreid wordt tot 105 km KP. Guy Desmet van AC Hemicuda: "De klassementsproeven bevinden zich opnieuw op het grondgebied van de gemeente Koekelare en de stad Gistel. Eén van de twee overheden gaf zijn fiat voor het uittekenen van een 10,5 kilometer lange KP. Meteen de reden waarom de wedstrijd dit jaar niet minder dan 105 kilometer KP telt. Het podium en het rallycentrum bevinden zich opnieuw op het marktplein te Koekelare."

De wedstrijd start om 8u en eindigt om 17u45. Naast het VAS-kampioenschap rally telt de wedstrijd ook terug mee voor het Historic-kampioenschap. Verdere info volgt op www.hemicuda.be.

21.08.06 ::  Update deelnemerslijst Short Rally van Kasterlee
De deelnemerslijst van de Short Rally van Kasterlee van komende zondag is zo goed als compleet. Ondertussen zijn 94 teams ingeschreven, waaronder ook de leden van het Paradigit-team. Drievoudig ex-winnaar Piet Van Hoof is terug van de partij met zijn Mitsu, net als Arjen De Koning en Noortje Van Gennip. Gunther Monnens zal opnieuw aan het stuur van de Gommers-BMW M3 te zien zijn. Na motorproblemen in Komen kreeg de motor een volledige revisie.

16.08.06 ::  Peter Desmet wint Rallysprint van Staden
Peter Desmet heeft voor de tweede opeenvolgende keer de Rallysprint van Staden gewonnen. Met zijn 4x4 haalde hij het na twee natte en twee droge rondes van de achtertrekkers van Paul Lietaer, Chris Van Woensel en Patrick Snijers. Andy Lefevere moest opgeven in de derde ronde met een kapotte ophanging. De rally werd gekenmerkt door fel regenweer in het wedstrijdbegin en de bijhorende sorties en vertragingen.

De weersvoorspellers kregen jammergenoeg gelijk gisteren. Toch was er nog geen felle regen nodig om de boel in de war sturen. Al na een kwartier in de eerste ronde moesten twee wagens getakeld worden, waardoor de wedstrijd meteen bijna twee uur vertraging opliep. Net toen men opnieuw van start ging, werden de hemelssluizen pas echt opengedraaid.

Het weer had natuurlijk een invloed op de sportieve kant van de zaak. De 4x4's waren ruim in het voordeel, en ook diegenen die in minder felle regen konden rijden zaten mee voorin. Na de eerste ronde leidde Peter Desmet (Corolla WRC) zoals verwacht de debatten, Stef Depuydt (Saxo KC) en Didier Duquesne (Clio) volgden verrassend binnen 10". De andere favorieten bleven nog binnen de top-10, enkel Snijers kreeg al 43" aangesmeerd.

Geen regen meer voor de toppers in de tweede ronde, maar wel een bijzonder natte omloop. Desmet won terug de rit met een kleine 10" voorsprong. Snijers herpakte zich met een tweede tijd, twee tienden sneller dan Filip Dekeerle, die sterk voor de dag kwam met de Lancer Evo 9 waarmee Snijers in Ieper reed. Lietaer, Lefevere en Van Woensel gingen met hun achtertrekkers de Lancers van Barbier en Pyck vooraf. Koen Lauwaert ging met een 9de tijd naar de 12de plaats in de tussenstand, net voor een sterke Kris Cools (Saxo), die later van de baan ging.

De derde ronde, verreden op een quasi droog parcours met vettige koorden, zorgde voor een schifting vooraan. Dekeerle (2de), Lefevere (3de, ophanging) moesten aan de kant, waardoor Lietaer, samen met een tweede tijd in die derde ronde, kon doorstoten naar de tweede plaats. Ondertussen had Peter Desmet al een comfortabele voorsprong van 45". Chris Van Woensel en Patrick Snijers schoven - vaak letterlijk - op naar plaatsen drie en vier.

Na een lange eerste ronde kende de wedstrijd verder een vlot verloop, waardoor men de piloten toch nog een vierde ronde kon aanbieden. Op een verder opdrogend parcours werd net dezelfde top-3 als in de derde ronde gereden: besttijd voor Desmet, met Lietaer op 8" en Snijers op 10". Peter Desmet werd zo voor de tweede opeenvolgende keer eindwinnaar in Staden. Tweede op 53" werd ex-winnaar Paul Lietaer, waarvan het mindere vermogen van zijn M3 (tgo dichtste concurrenten) dit keer in zijn voordeel speelde. Binnenkort komt een nieuwe krachtbron in de Beemer. Patrick Snijers kwam net iets te kort om Chris Van Woensel te kloppen voor de derde plaats. Zou de Lange zich eens 'miss-tast' hebben bij het schakelen? Door de opgave van Depuydt (sortie) werd Filip Barbier nog vijfde, merkgenoot Pyck moest nog aan de kant.

In het droge weer kon Koen Lauwaert (Clio) nog oprukken naar de zesde plaats. In klasse M ging hij Dimitri Christiaens vooraf, 9de algemeen met zijn Clio. Daartussen ging Nicolas Leune met zijn BMW E90 naar de zevende plaats, zijn beste resultaat tot nu met zijn nieuwe bolide. Stefaan Stouf finishte als achtste en werd winnaar bij de VAS-Historics. De top-10, waarvan het merendeel trouwens in actie komt in de Omloop van Vlaanderen, werd afgesloten door spektakelman Xavier Alliet (BMW M3).

De winnaar in Div 3-2-1 finishte net buiten de top-10 algemeen: Wim Lootens, winnaar van het TAC Rally Criterium, ook al in regenweer verreden. Met zijn Citroën Saxo had hij bijna anderhalve minuut voorsprong op John Desreumaux (Fiat Tipo). Hans Van Onacker (Nissan), Jordy Heyrick (Corsa) en thuisrijder Jo Vandenabeele (Corolla) finishten telkens met een seconde tussen op de overige top-5 plaatsen. Eddy Buntinx, leider in het kampioenschap, finishte pas 11de. Power & Passion-presentator werd met de Caen-Saxo 15de in D3-2-1, net voor Anneke Bouchaert (17de), die met de Seat Ibiza van haar echtgenoot Filip Weyne de vuurdoop aan het stuur beleefde.

Bij de Historics ging Stefaan Stouf, net als vorig jaar, met een ruime zege lopen. Ondanks een schuiver in de derde ronde had hij bijna 2' voorsprong op Jeannick Breyne, die voor de gelegenheid de Maertens-Manta A bestuurde. Hij hield net Bruneel (Monza), Vanmarcke (Talbot) Taillieu (BMW) achter zich.

Het regenweer maakte het niet echt leuk voor de toeschouwers, gelukkig is er dan wel wat meer spektakel te zien. In Staden was dit zeker aanwezig, want ondermeer Lietaer, Alliet, Spillebeen, Denys, Soenens, Louies, Declerck, Lyphout, Ceenaeme, Dereu, Vermeirsch, Devos, Vandewaetere,... lieten de handrem niet onaangeroerd.

:: Uitslagen
:: Reacties/verslagen mogen altijd doorgemaild worden naar info@shakedown.be!
:: Foto's en beelden (oa onboard!) in de loop van de week on-line!

14.08.06 ::  RS Roes geannuleerd
De Roes Rallysprint, die voorzien was voor zondag 24 september, gaat niet door. Bruno Vandeput van de organiserende club TVC geeft een woordje uitleg: "De Roes RS zal niet doorgaan gezien de gemeente Kortenaken, na negatief advies van de politiezone IPZ Hageland, besloten heeft ons geen toelating te geven voor het inrichten van een rallysprint in hun gemeente. Dit betekent dat wij onze laatste organisatie van 2006 achter de rug hebben en dan ook zullen starten met de voorbereidingen van onze organisaties voor 2007."

13.08.06 ::  Voorbeschouwing Rallysprint van Staden
Komende dinsdag gaat in Staden 'Vlaanderens grootste kleine wedstrijd' door. AMCS kan rekenen op een 140-tal inschrijvingen, een veld dat overigens heel wat toppers bevat. Zo komen Chris Van Woensel (Nissan) en Patrick Snijers (BMW) de Omloop van Vlaanderen voorbereiden, net als de hoofdrolspelers uit de vorige editie: Peter Desmet (Corolla WRC) en Andy Lefevere (BMW). Zonder uitgesproken favoriet èn met heel wat spektakelpiloten belooft de 13de RS van Staden meer dan de moeite te worden.

Desmet tegen de achtertrekkers
Kleppers genoeg in deze 13 editie. Vorig jaar behaalde Peter Desmet in Staden de eerste zege met zijn Corolla WRC, mede geholpen door een foutje van Andy Lefevere. Of Desmet het dit jaar opnieuw haalt is verre van zeker, want naast Lefevere moet hij het ook opnemen tegen gelegenheidsrijders Chris Van Woensel (Nissan 350Z) en Patrick Snijers (BMW M3). De een heeft Stadenaar Rik Snaet naast zich, de ander Miss Belgian Beauty Céline Du Caju. Kanshebbers op een dichte ereplaats zijn Lietaer (BMW M3), Pyck (Lancer Evo 6), Alliet (BMW M3), Barbier (Lancer Evo 6), Leune (BMW M3), Lauwaert (Clio), Joseph (205), Depuydt (Saxo KC), Cooman (Sierra Cosworth), Cornelis (Sierra Cosworth),... Aan brede schuivers zal het ook niet ontbreken in Staden, met de deelnames van Denys, Vermeirsch, Spillebeen, Dereu, Soenens, Declerck, Alliet, Louies,... De VAS-Historics zijn terug in grote getale aanwezig, met voorop Stouf (Escort MK 2), Bruneel (Opel Monza), Vanmarcke (Talbot), Taillieu (BMW),... De volledige deelnemerslijst kun je hier bekijken.

Timing & Parcours
Het parcours, gelegen tussen Staden en Westrozebeke, is 10,5 km lang en wordt viermaal verreden. Na een verkenningsrit om 8u volgen om 9u30, 11u45, 14u00 en 16u30 de wedstrijdrondes.

Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in zaal Blommenhof achter de kerk in Staden. Een plannetje kun je terugvinden op de website van AMCS.

Website AMC Staden: www.amcstaden.be.

11.08.06 ::  Eerste info Omloop van Vlaanderen
Binnen een viertal weken vormt Roeselare terug het mekka van de Belgische rallysport. Dan wordt immers de 47ste Omloop van Vlaanderen verreden, de zesde manche van het BK. Een BK dat trouwens relatief spannend verloopt, want het verschil tussen de eerste vier piloten in de tussenstand bedraagt slechts acht punten. Pieter Tsjoen, derde op zes punten van leider Deferm en de enige met echte titelambities, zal dus moeten scoren in de Rodenbachstad.

Momenteel zijn nog geen deelnemers bekend in de BK-wedstrijd. De populaire Historic-wedstrijd daarentegen heeft al 50 teams op de voorlopige deelnemerslijst staan, waaronder Stefaan Stouf (Escort MK 2), Geert Beauprez (Porsche), Geert Vandoorne (Escort MK 1), Fredericq Delplace (BMW 2002),... en uiteraard een hele resem Engelsen, met als blikvangers Jimmy McRae (Porsche) en Tony Fall (Datsun 240Z). Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe, die in Ieper het mooie weer maakten en ook nu de favorieten zijn, worden nog verwacht.

De Omloop van Vlaanderen heeft ook een manche van het RACB Rally Criterium. Zij rijden 15 van de 19 KP's op zaterdag. Ook hier is nog geen voorlopige deelnemerslijst bekend, maar veel streekrijders tonen interesse.

Alle info (oa timing) & voorlopige deelnemerslijst Historics op www.omloopvanvlaanderen.be.

11.08.06 ::  Voorlopige deelnemerslijst Short Rally van Kasterlee
Eind deze maand houdt Autoclub Titanic voor de tweede maal de Short Rally van Kasterlee. Momenteel zijn al 67 deelnemers ingeschreven, waaronder ook, naar jaarlijkse traditie, een aantal Nederlanders. Hun delegatie zal nog fel uitgebreid worden met de komst van het Paradigit-team. De inbreng uit het BK is ook niet min, met de komst van oa Chris Van Woensel (Nissan 350Z) en Frederik De Keyser (Subaru Impreza). Met Boulat, Alaerts, Vermeulen, Decloedt, Vleminckx, Buntinx, Schockaert,... zullen ook de VAS-rijders weer prominent aanwezig zijn. Ook is er de deelname van Kristof Van Tricht met de ex-Van Hove/Scheers Subaru Impreza, waarmee hij vorig jaar een sterk one-shot neerzette op de Monteberg.
De Short Rally van Kasterlee verloopt terug over twee KP's: de gekende rallysprintproef en de korte KP met onverhard, goed voor een totaal van 52,4 wedstrijdkilometers.

Alle info & voorlopige deelnemerslijst op www.titanic.be.

04.08.06 ::  Alle uitslagen Short Rally van Linter
Alle uitslagen (KP's, best performers, eindstanden,...) zijn nu hier beschikbaar in een ZIP-bestand.

Organisator Bruno Vandeput met een reactie: "Wij zijn tevreden over de wedstrijd, ondanks het oponthoud 's morgens bij de eerste proef. Na deze aarzelende start verliep de wedstrijd zonder het minste probleem tot de hemelsluizen opengingen bij het begin van de laatste ronde. Na twee opeenvolgende schuivers op dezelfde plaats op de voorlaatste KP, hebben wij na een controle van de beide proeven beslist dat het te gevaarlijk was om nog verder te rijden in deze omstandigheden. Om de veiligheid van iedereen niet in gevaar te brengen, hebben wij de twee laatste proeven stilgelegd na deelnemer 18. De deelnemers die nadien kwamen hebben op de beide proeven een normtijd gekregen. Deze normtijden waren in het voordeel van sommigen, maar ook in het nadeel van anderen. Jammergenoeg is dit het gevolg van het toekennen van normtijden. Wij hopen bij de volgende editie toch wat meer deelnemers te mogen verwelkomen."

De organisatie richt zo ook tot diegene die de toekomst van de rallysport in gevaar brengen. "Eén minpunt echter aan onze Short Rally van Linter: het gedrag van bepaalde 'supporters' die het nodig vinden om overal de stoppelvelden op te rijden en zich hierop uit te leven door het maken van schuivers en pirouettes. Hierdoor komt natuurlijk de verstandhouding met de landbouwers in het gedrang waardoor wij niet alleen dienen op te draaien voor de schade veroorzaakt door deze 'dwazerikken', maar het ook alsmaar moeilijker wordt om gebruik te mogen maken van de velden en om de nodige toelatingen te verkrijgen. Om het voortbestaan van de rally niet in het gedrang te brengen zou ik deze 'dwazerikken' willen vragen om in de toekomst respect op te brengen voor de eigendommen van anderen. Diegenen die dit niet kunnen opbrengen roep ik op om de volgende maal thuis in de luie zetel te blijven liggen. Dan zullen diegenen die wel het nodige respect kunnen opbrengen nog lang kunnen genieten van hun geliefkoosde sport. Het zijn namelijk die enkelingen die zich niet aan de regels van het fatsoen kunnen houden, die ervoor zorgen dat het overgrote deel die zich wel houden aan de regels op termijn ook gestraft worden. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn!!!"

02.08.06 ::  Rallysprint van Staden veelbelovend
Op nationaal niveau is de zomer traditioneel een rustige periode. Dit in tegenstelling tot de regionale wedstrijden, waar de piloten geen pauze is gegund. Na de VAS-rally's van Tienen, Oudenburg en Linter - waarvan laatste twee meetelden voor het rallysprintkampioenschap - volgt binnen twee weken de Rallysprint van Staden. Deze sprint kan telkens rekenen op een sterk startveld, maar deze keer belooft het echt wel schitterend te worden.

Voorlopig zijn 128 teams ingeschreven, waaronder heel wat deelnemers die komen testen met het oog om de Omloop van Vlaanderen, die een maand later wordt verreden op een vergelijkbaar parcours. Zo zien we Patrick Snijers terug in actie met de BMW M3 van Caen, met naast zich Miss Belgian Beauty Céline Du Caju. Een andere BK-rijder is Chris Van Woensel, geen onbekende in deze wedstrijd dankzij zijn Stadense co-piloot Rik Snaet. Met zijn Nissan 350Z zal hij met streekrijders Peter Desmet (Toyota Corolla WRC) en Andy Lefevere (BMW E36) alvast een sterke tegenstand hebben. Andere reeds ingeschreven deelnemers zijn Alliet (BMW M3), Dekeerle (Lancer Evo 9), Barbier (Lancer Evo 6), Soenens (BMW M3), Beauprez (Porsche 911), Joseph (205), Depuydt (Saxo KC),... Op vlak van spektakel kunnen we terug rekenen op Vermeirsch, Louies, Spillebeen, Denys, Alliet, Dereu,... De VAS-Historics blijven uitbreiden en zijn nu al met een 20-tal deelnemers, waaronder Stouf (Escort MK II), Taillieu (BMW E21) en Vanmarcke (Talbot Lotus).

Het parcours van 10,5 km blijft hetzelde als vorig jaar. Er is één verkenningsronde voorzien om 8u en vier wedstrijdronden, die van start gaan om 9u30, 11u45, 14u00 en 16u00.

Voorlopige deelnemerslijst en alle verdere info op www.amcstaden.be.

01.08.06 ::  Wim Alaerts wint Short Rally van Linter
Wim Alaerts heeft in Linter zijn eerste algemene overwinning behaald. De Subaru-rijder versloeg Franky Boulat (Opel Astra) met 8 seconden. David Croes finishte met zijn Citroën C2 als derde op 27", voor de Porsche van Schmelcher en de Mitsubishi's van Vanlaer, Beyne en Windmolders. In Div 3-2-1 was Sven Holsbeeks (Opel Kadett) de snelste voor Spilstyns en Bleser. Peter Frans (Ascona A) was de beste Historic-rijder.

Wim Alaerts werd dan wel als eerste afgevlagd, hij was niet de snelste man op het parcours. Dat was Marc Turrion, aangekondigd als topfavoriet. Maar, net als in Tienen werd Turrion betrapt op illegale assistentie. Omdat de Lancer-rijder toch gediskwalificeerd zou worden, liet hij het gesloten wagenpark links liggen waardoor de zege naar Alaerts ging. Het voorval doet niets af van de prestatie van Alaerts, die met zijn Impreza WRX stelselmatig vooruitgang boekte en ditmaal zelfs Franky Boulat kon verslaan met 8 seconden. Hierdoor komt Alaerts aan de leiding in het VAS-kampioenschap met 3 punten voorsprong op Boulat.

Achter het tweetal dat streed voor de overwinning, reed David Croes zich naar de derde podiumplek op 27". Met zijn Citroën C2 ging hij net Henri Schmelcher (Porsche GT3) en de Lancers Evo 6 van Vanlaer, Beyne en Windmolders. Jambe (Sierra), Plessers (BMW) en Deveux (Ascona) maakten de top-10 rond. In Div 3-2-1 ging de zege naar Sven Holsbeeks met zijn Opel Kadett. Hij haalde het met 18" van Spilstyns (VW Golf), die de leiding heeft in het kampioenschap in Div 3-2-1, èn (ex-aequo) Bleser (Renault R5 GT Turbo). Ook Alliet (BMW) en Hendrickx (Kadett) finishten ex-aequo, maar het was Alliet die door een snellere tijd op de eerste proef vierde werd. In Div 5, de VAS-Historics, ging de overwinning naar Peter Frans met zijn Opel Ascona A.

:: Uitslagen en tussenstanden in het kampioenschap op www.vas.be.
:: Foto's Koen Demeyere

Bekijk hier het nieuwsarchief