“Door een gebrek aan tijd konden we de verkenning niet optimaal afwerken, hierdoor startten we de eerste ronde met onvolledige nota’s en onvoldoende parcourskennis. De volgende rondes konden we mits de nodige aanpassingen het tempo opvoeren en klokten we in de laatste ronde zelfs de snelste tijd algemeen !” aldus co-piloot Hendrik Béatse. Uiteindelijk finishte het duo nog mooi tweede algemeen.
Ook in de Omloop van Vlaanderen zal de Porsche aan het werk te zien zijn, opnieuw met Timothy Van Parijs achter het stuur. Hendrik Béatse leest dit keer de nota's i.p.v. echtgenote Julie. Hendrik: "De ambities voor de start liggen in dezelfde lijn als de voorgaande deelnames van Tim: veel plezier beleven en het publiek trakteren op enkele spectaculaire doortochten. We gaan niet op zoek naar ereplaatsen, maar traag rijden gaan we toch ook niet doen !”.
"Ik ben lange tijd in contact geweest met François Duval (via John Muth), later Bruno Thiry, Walter Röhrl, enz.... Ik had een sponsor, namelijk Soenen International nv, die mij wilde helpen om onze proef, de Omloop van Vlaanderen, extra op de kaart te zetten. Uiteindelijk viel de keuze op Larry Cols. Larry is één van de snelste piloten van België, is spaarzaam op het materiaal en de Mitsu is betrouwbaar. Uiteindelijk wordt het een Evo 8 groep A.", aldus Joost Demeestere.
AMV en sponsor Soenen redden zo, zonder dat het hun bedoeling was, de titelstrijd in het BK. Cols vertrekt in Roeselare met 22 punten voorsprong op Freddy Loix (VW Polo Super 2000), die in tegenstelling tot Cols zeker is van deelname aan de resterende manches (Haspengouw & Condroz).
RT Titanic krijgt in Kasterlee telkens heel wat Nederlanders over de vloer. De Nederlandse delegatie wordt al jarenlang aangevoerd door het Paradigit-team, met Piet Van Hoof als kopman. Ook dit jaar was dat niet anders: Van Hoof reed met zijn Lancer Evo 6 vrij makkelijk naar de overwinning, voor de vijfde keer al in Kasterlee. Na twee zeges in de rallysprint was het zijn derde overwinning in de short rally. Van Hoof haalde het met 51" van Hein Jonkers, ook al met een Lancer Evo 6. Jonkers klopte Paradigit-teambaas Arjen de Koning (Lancer Evo 7) met zes seconden, die zorgde voor een compleet Nederlands podium.
Eerste Belg werd Kristof Van Tricht op een vierde plaats. Met de gehuurde Impreza WRX van Jos Boon moest hij 10" toegeven op Arjen De Koning. Dirk Garvelink pakte de vijfde plaats en de zege in Divisie 3-2-1 met zijn Lancer Evo 7. Frederik De Keyser werd tweede in Div 3-2-1 en zesde algemeen met zijn Subaru Impreza '06. De zevende plaats was voor Noortje Van Gennip en haar Lancer Evo 7 in de kleuren van Paradigit. Ronny Hosten, finishte als achtste met zijn Toyota Corolla Kit Car en verstevigt dankzij een klassezege opnieuw zijn koppositie in het VAS-kampioenschap.
De Nederlander Henk Verzeyl werd met zijn Ford Escort MK 2 overwinnaar bij de Historics en eindigde bovendien sterk negende algemeen. Dirk Deveux (Escort) en Peter Frans (Ascona A) vervolledigden het podium in Divisie 5. In Div 3-2-1 ging de zege naar Garvelink, voor De Keyser en Van Loo (Saxo).
:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be!.
Power & Passion-frontman Francis Veranneman wist het nieuws dankzij Omloop-organisator Joost Demeestere. "Het was een publiek geheim dat A.M.V. voor de komende 48ste Omloop van Vlaanderen met 'iets' bezig was. Tot vorige dinsdag waren er onderhandelingen geweest met François Duval om de 'Omloop' te rijden. Daar hij enkel met een WRC wilde deelnemen, werd er gezocht én had Joost Demestere zelfs een laatste versie Toyota Corolla WRC op de kop kunnen tikken. Jammerlijk genoeg werd er dinsdagavond de beslissing genomen om niet met Duval verder te gaan. Er werd zelfs contact opgenomen met Bruno Thiry en even kwam zelfs Walter Rörhl ter sprake om de wedstrijd te rijden met een topwagen. Nu werd de knoop dus definitief doorgehakt en zal Larry Cols, die niet ging rijden in de Omloop na het avontuur in Ieper, deelnemen in een 'top'-Mitsubishi en dit compleet in de kleuren van de firma Soenen uit Roeselare. Meer 'tekst en uitleg' aanstaande dinsdag in aflevering 111 van 'Power & Passion' met Joost Demeestere van A.M.V. In deze uitzending wordt een wedstrijd opgestart en kun je trouwens meedingen naar 1 van de 25 gratis inkomkaarten voor de 'Omloop van Vlaanderen'!", aldus Francis.
Op www.omloopvanvlaanderen.be blijft een voorlopige deelnemerslijst van de moderne rally voorlopig uit, maar Cols is in elk geval een nieuwe mooie naam bij op de affiche. Met verder deelname van oa. Loix, Desmet, Debackere, Munster, Snijers, Lefevere, Duquesne en Van Woensel mogen we ons aan een mooie strijd verwachten in het Roeselaarse. Bij de Historics zijn reeds 60 teams ingeschreven, met opnieuw deelname van Jimmy McRae, ditmaal met een Ford Escort MK 2.
De deelnemers mogen zich in elk geval aan een uitgebreider parcours verwachten. Guy Desmet van Autostal Hemicuda: "Op het programma staan vier verschillende klassementsproeven die elk vier keer zullen worden gereden. De KP’s op het grondgebied van Koekelare (De Mokker, 7 km en Hovaeremolen 4,5 km) blijven zo goed als ongewijzigd, dus ook dit jaar starten deze KP’s naast elkaar. De KP te Gistel (4,5 km) is nieuw, omdat op het ‘bomentraject’ van vorig jaar wegenwerken gepland worden in het week-end van de rally. Nog nieuw is een uiterst technische KP op het grondgebied van Kortemark (7,5 km). In totaal zal de Hemicuda Rally ongeveer 95 km KP tellen, verdeeld over 16 klassementsproeven."
Een andere verandering situeert zich in het rallycentrum. Wegens herdenkingsplechtigheden die plaatsvinden in het centrum van Koekelare (11 november Wapenstilstand WO I) kan er dit jaar geen gebruik gemaakt worden van de Markt. Daarom verhuizen het podium en het gesloten wagenpark voor een jaartje en proberen de organisatoren alle parken (service, regroup en ‘parc fermé’) op één site te groeperen.
De inschrijvingen van de rally worden pas geopend op 11 september maar toch denkt men al luidop aan enkele buitenlandse deelnemers. "Het is nu al zeker dat de Belgische piloten opnieuw heel wat weerwerk zullen krijgen uit Engeland. De Hemicuda Rally is de laatste manche van de Britse ‘Fairfield Motorsport 2007 Rallysport Cup’ en telt ook mee voor de ‘Flanders Battlefield Rally Challenge’. Vraag is dus of een Brits team er net zoals in 2006 in slaagt om de Hemicuda Rally op zijn naam te schrijven? Mogelijks wordt de winnende wagen wel een attractie op zich, want we voeren op dit ogenblik gesprekken rond het toelaten van de schitterende Groep B wagens tot de Hemicuda Rally 2007 ... To be continued.", aldus Guy Desmet namens de organisatie.
Meer info op www.hemicuda.be.
Deelnemen kan al vanaf 30 euro. Meer info, zowel voor deelnemers als kijklustigen, via www.belgianwesthoekclassic.tk of via Bjorn Vanoverschelde op het nummer 056/60 62 57.
De VAS-rijders krijgen opnieuw met heel wat Nederlanders af te rekenen. Viervoudig winnaar Piet Van Hoof komt opnieuw voor de zege rijden met zijn snelle Lancer. Landgenoten De Koning (Lancer), Jonkers (Lancer), Haverkate (Octavia WRC), Hoendervangers (Lancer), Garvelink (Lancer) en Van Gennip (Lancer) zullen ook van de partij zijn. Van Belgische zijde mogen we oa. Van Tricht (Subaru), Hosten (Corolla KC), Prinzie (BMW M3), Monnens (Focus KC), Cools (Kadett) en Czech (Subaru) vooraan verwachten. Voor het spektakel zullen we zeker mogen reken op oa. Sutens (BMW), Schrooten (Manta), Swerts (Manta), Plessers (BMW) en Vanmarcke, die voor de gelegenheid de BMW M3 van Geko zal besturen.
De Short Rally van Kasterlee gaat opnieuw over twee proeven maar deze ondergingen wijzigingen tegenover vorig jaar. Zowel de KP van Retiesheike als die van Goor werden verlengd, deels met een stuk onverhard. Het rallycentrum is gelegen in Retiesheike, gelegen op de baan van Kasterlee naar Retie. Daar vindt ook de start van KP Retiesheike plaats, waar de toeschouwers de wagen tweemaal kunnen zien.
Meer info en voorlopige deelnemerslijst (84 deelnemers) op www.titanic.be.
Divisie 4: 1.Van de Wauwer-Hérion (Toyota Corolla WRC-4/14) 1.14.45; 2. Bouche- Leboutte (Subaru Impreza-4/14) op 0.57; 3. Turrion-Botson (Mitsubishi Evo9-4/14) op 2.06; 4. Princen-Geuns (Renault Clio R3-4/13) op 2.15; 5. Bodson-Bodson (Audi S2-4/14) op 2.30; 6. Collard-Herion (Renault Clio R3-4/13) op 3.33; 7. Bonjean-Degeimbre (Mitsubishi Evo7-4/14) op 4.12; 8. Van Parijs-Van Parijs (Porsche 996GT3-4/14) op 6.01; 9. Wirtz-Bechoux (Mitsubishi Evo6- 4/14) op 6.05... 10.Lhonnay (C2 R2) (21 finishers)
Divisie 1-2-3: 1. Moulin-Cheval (Opel Astra-3/1) 1.21.41; 2. Meurens-Pirard (Renault Clio RS-3/10) op 1.28; 3. Castremanne-Libert (Suzuki Swift-3/8) op 2.04; 4. Benoît- Vandersmissen (Peugeot 306-3/10) op 2.13; 5.K-H Dahm 6. Charlot-Genon (Peugeot 205GTI-3/10) op 3.34; 7. Sacré-Marion (BMW 328i-2/7) op 4.00; 8. Legrand-Zians (Escort RS-3/10) op 4.39; 9. Minet-Macors (Seat Ibiza Tdi-2/7) op 4.41; 10. Fuger-Iserentant (Escort RS- 3/10) op 4.49; (74 finishers)
Thijs: “Met wat stress werd aan de verkenningsronde begonnen. Proberen en aanvoelen hoe de wagen reageert was de bedoeling. Na een warm moment zonk de moed mij even in de schoenen. Met dit in het achterhoofd begonnen we aan de eerste wedstrijdronde. Hier en daar maakte ik wat foutjes tijdens het schakelen maar uiteindelijk werd een 7’25” gerealiseerd. Ik was niet echt tevreden over mijn tijd, maar het vertrouwen was er terug en de tweede ronde zag ik helemaal zitten. In de tweede ronde ging alles goed, het kon op sommige plaatsen nog wat sneller, maar omdat we niet over racebanden beschikten moesten we wat lossen. Uiteindelijk werd in de tweede ronde 13” van onze tijd afgedaan, wat resulteerde in een 7’12”. Maar volgens Andy en mij kon dat nog beter. Tijdens de derde ronde, die gelukkig nog in droge omstandigheden kon worden afgewerkt werd nogmaals ‘een schelle’ van drie seconden van onze tijd afgedaan wat ons uiteindelijk een 7’09” opleverde, goed voor een 5de tijd en een 7de plaats in de klasse 2E. Met nog één ronde te gaan werd geopteerd om het wat kalmer aan te doen, want kort voor de start werden de hemelsluizen eventjes open gezet. Met terug wat stress en de bedoeling om een resultaat te behalen om zo een hogere vergunning te krijgen, gingen we van start voor de laatste ronde. De freinages werden wat vroeger gelegd en in de waaiers reden we een stuk kalmer. Het resultaat: 7’34” en nog steeds een 7de plaats in de klasse.”
Naast een zevende plaats in klasse 2 E (op 16 finishers) eindigen Thijs en Andy ook mooi 44ste algemeen op 92 finishers, en dat met een standaardwagen van amper 120 pk op straatbanden! Een verre van onaardig resultaat voor een debuut, stelt ook Andy vast. “Zonder het warme moment tijdens de verkenningsronde hadden we zeker nog beter geklasseerd gestaan, maar de eerste maal is nooit simpel als je al direct een mooi resultaat wil neerzetten met een beperkte wagen en tegelijkertijd wil uitrijden in functie van je vergunning. Maar toch ben ik uiterst tevreden wat deze eerste deelname betreft, ik denk dat Thijs toch getoond heeft dat hij z’n mannetje zal kunnen staan. Na wat meer ervaring op te doen zou dit voor mij terug een snelle piloot kunnen worden! Alsook bedankt aan de mannen van Philcars voor de uitstekende service. Keep up the good work!”
Uiteraard heeft Thijs nu de smaak te pakken. "Ik ben zeer tevreden over het resultaat en hier komt zeker een vervolg aan, maar dan wel op racebanden. Ik wil iedereen bedanken die mij geholpen heeft om aan de start van deze wedstrijd te staan. Vooral mijn sponsors, supporters en Philcars ben ik zeer dankbaar, maar natuurlijk ook Andy, want zonder hem was het resultaat zo mooi niet geweest! Bedankt allemaal en tot gauw….”, aldus Thijs. Kortom, een erg geslaagd debuut van het Shakedown Rallyteam, dat zeker nog van zich zal laten horen.
Onboardbeelden volgen nog! Bekijken ondertussen hier wat sfeer- en actiefoto's.
Foto's/filmpjes mogen ook nog altijd doorgemaild worden, waarvoor dank!
Automobielclub Staden had opnieuw mooi volk bij mekaar gekregen voor hun 14de rallysprint. Een duel Desmet-Lietaer lag in het verschiet, zeker wanneer het parcours er nat zou gaan bijliggen. De regen bleef echter uit tot halfweg de derde rone. Desmet had toen al een mooie voorsprong bij elkaar gereden, zodat hij de laatste regenronde rustig kon aanvatten. De Polle deed nog 7" van zijn achterstand af, om uiteindelijk tweede te finishen op 23" van de Corolla-rijder. John Deconinck, voor het eerst met de ex-Du Jardin Lancer Evo 6.5 groep A, kon enigzins aanklampen en finishte als derde op een dikke halve minuut. Dirk Vermeirsch eindigde vierde met zijn Ford Escort Cosworth op 47" van de winnaar.
De vijfde plaats ging naar Filip Barbier, die deze cadeau kreeg in de laatste ronde nadat Koen Lauwaert, in de jacht op Dirk Vermeirsch, van de baan ging met de C2 R2 van Caen. Barbier won tevens in Divisie 3-2-1 met zijn groep N-Mitsubishi. Hij haalde het makkelijk van Dimitri Christiaens, die met de Seys-Clio zesde algemeen en eerste F2 werd. Ronny Hosten, zevende op drie tellen, finishte als vijfde in Div 4 met zijn Corolla KC en wordt daarmee de nieuwe leider in het VAS-rallysprintkampioenschap.
Staden werd ook het debuut van onze medewerker Thijs Deburghgraeve. Hij zat voor het eerst aan het stuur van een rallywagen, meerbepaald de Peugeot 106 van Philcars. Het debuut is meer dan geslaagd te noemen, met een 44ste plaats algemeen (op 92), een 25ste plaats Div 3-2-1 (op 60) de 7de plaats in klasse 2E (op 16), als derde op straatbanden. Uitgebreid relaas volgt!
:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be!.
:: Foto's en onboardbeelden volgen!
:: Foto's/filmpjes van het Shakedown Rallyteam (nr 29 - Thijs Deburghgraeve) mogen ook altijd doorgemaild worden, waarvoor dank!
Bert: "Al een tijdje droomde ik van een BMW M3 E30. In het begin van het jaar kwam ik in contact met Steve Daele. Hij huurde verleden jaar mijn Saxo voor de Ypres Westhoek Rally. Deze winter vroeg ik Steve mij te contacteren mocht hij de wagen verkopen. Dat gebeurde en zo zijn we verleden week tot een koop overgegaan. Het is de bedoeling dat we verder met de Fiesta de Fiesta Trophy rijden en dat we de BMW eens grondig onder handen gaan pakken. Dit jaar rijden we zeker nog als 0-wagen in de Hemicuda Rally met de M3. Het is de bedoeling om ieder jaar enkele kleinere wedstrijden te rijden met de BMW en deze te bewaren later Historic te gaan rijden."
Desmet voor de derde keer op rij?
De leuze 'Vlaanderens grootste kleine wedstrijd' mag dan al een tijdje niet meer volledig kloppen, de RS van Staden kan altijd rekenen op een sterk en
goedgevuld deelnemersveld. De 14de editie krijgt zo'n 130 deelnemers aan de start. Peter Desmet, de winnaar van de jongste twee edities, is opnieuw
van de partij met zijn Toyota Corolla WRC. Met Paul Lietaer, aan de start met de Subaru Impreza omdat de Escort nog niet klaar is, heeft hij alvast
een taaie klant. In Wervik had 'de Polle' alvast geen moeite om Desmet voor te blijven. Afwachten hoe het duel zal uitdraaien... en vooral in welke
weeromstandigheden gereden zal worden. Een regenbui kan voor verrassingen zorgen, remember 2006... Wie dan zeker snel uit de hoek kan komen is
John Deconinck, die voor het eerst met ex-Du Jardin Lancer Evo 6.5 groep A naar buiten komt. In Moorslede en Wervik toonde de Mitsu-tuner alvast dat hij het zeker
nog niet verleerd is... Een andere blikvanger is Patrick Snijers, die met de BMW M3 van Geko nog wat competitieritme komt opdoen voor de Omloop van Vlaanderen,
waar hij deelneemt met de nieuwe Porsche 911 GT3 van co-piloot/mecenas Wim Soenens.
Ook niet uit het oog te verliezen: Dirk Vermeirsch (Ford Escort Cosworth), Filip Barbier (Lancer Evo 6.5) en Bart Du Jardin, die komt testen met een Colsoul-Evo 9 met het oog op de Omloop. Ook Dominique Bruyneel komt een nieuwe bolide testen voor Roeselare: de BMW Compact van Didier Duquesne. Het lijstje top-10 kandidaten kan verder aangevuld worden met Leune (BMW M3), Prinzie (BMW M3), Hosten (Corolla KC), Christiaens (Clio), Dekeersgieter (Celica GT4), De Keyser (Subaru), Lauwaert (C2 R2), Depuydt (Saxo KC), Deleersnijder (Manta),... Voor de brede schuivers mogen we zeker rekenen op oa. Spillebeen, Ceenaeme, Vandewaetere, Vandenbulcke, Louies,... en de vele Historic-rijders waaronder Denys, Maroy, Taillieu, Lemahieu, Vantieghem,... Bemerken we ook het debuut van Bart Cooman en Frederic Berville in een Fiesta ST uit de Trophy, met de exemplaren van respectievelijk Verloo en Priem. (deelnemerslijst)
De RS van Staden betekent het ook debuut van onze medewerker Thijs Deburghgraeve. Hij neemt er deel met de Peugeot 106 van Philcars met naast zich Andy Vangheluwe. Ze gaan van start met nummer 29 en dit in de drukbezette klasse 2E (19 deelnemers). De voornaamste doelstelling is de finish halen en uiteraard veel bijleren met het oog op de toekomst. Foto's en videobeelden van het team mogen achteraf zeker doorgemaild worden, waarvoor alvast dank.
Timing & Parcours
De deelnemers beginnen met een verkenningsronde die aanvangt om 8u. De wedstrijdrondes beginnen om 9u30, 11u45, 14u00 en 16u30. Het parcours
van 10,5 km is voor het vierde opeenvolgende jaar hetzelfde.
(kaart)
Rallycentrum
Het Blommenhof nabij de kerk in Staden vormt opnieuw het episch centrum van de wedstrijd. In de straten achter de kerk is het servicepark gelegen.
De technische keuring gaat dinsdagnamiddag- en avond door bij Carrosserie Hoirelbeke in de Grote Veldstraat.
(plattegrond rallycentrum)
Alvast een grote dank aan volgende parnters/sponsors die meehielpen met deze deelname:
"Om 12u30 werd ik samen met streekgenoot Pieter Snick, die in Staden ook zijn debuut in de rallysport maakt, verwacht op het domein van rijschool Willemyns te Brugge. Op het programma staan om te beginnen 20 minuten “theorie” les, gevolgd door een 3 uur durende “slipcursus”.
Tijdens de theorieles werden enkele basisbegrippen en theorieën uitgelegd. De reden van een slip, hoe een slip ontstaat en natuurlijk hoe die op te vangen. Kort werd alles even uitgelegd en duidelijk gemaakt alvorens naar de praktijk over te gaan. Op het terrein kregen we een Skoda Fabia toegewezen, met rechtsachter een slick-tyre gemonteerd. Als eerste opdracht werden drie rondjes rond het parcours afgewerkt waarin de begeleider lette op de houding aan het stuur, de handeling met de pedalen en de bochtentechniek, gevolgd door een persoonlijke beoordeling. De stagebegeleider gaf ons heel wat tips, en opnieuw werden enkele rondjes rond het parcours afgewerkt.
Op naar het slipgedeelte. Op het speciaal gladde wegdek werd aan een snelheid van 40 km/u een “onverwachte” slip gesimuleerd. De bedoeling was deze natuurlijk onder controle te houden en de wagen terug recht te krijgen. Hierbij werd duidelijk een verschil gemaakt tussen een slip en driften, wat totaal verschillend is. De tweede oefening was een uitwijkmanoeuvre waarbij terug bij een snelheid van 40 km/u een obstakel moest ontweken worden. De derde oefening was een rem/ontwijk oefening waarbij eerst kort moest geremd worden en daarna een obstakel moest worden ontweken. Eerst met behulp van technische snufjes als ABS en ASR en nadien zonder. Telkens moest goed worden rekening gehouden met het op het juiste moment opvangen van de slip en tijdig te reageren zodat een tête-op-queu kon vermeden worden. Deze cursus was leerrijk en zeker goed bruikbaar, iets wat iedere automobilist zou moeten volgen, op naar het echte werk!"
Met Henri Schmelcher verdween al meteen één van de outsiders uit de wedstrijd. De Porsche-rijder ging reeds op KP 1 van de baan. Vooraan was Marc Turrion (Lancer Evo 9) goed op weg naar de overwinning, maar het werd geen walkover voor de thuisrijder. Kristof Van Tricht, die een recentere Boon-Subaru kwam testen met het oog op Kasterlee en misschien aankoop, kon het tempo iet of wat volgen en werd uiteindelijk verdienstelijk tweede op 20 seconden.
Daarachter ontstond een mooie strijd tussen Croes, Prinzie, Hosten en Deveux. Stefaan Prinzie (BMW M3) had lang de derde positie in handen, maar door een foutje moest hij de resterende podiumplaats uiteindelijk aan David Croes (Citroën C2) laten met 4". De vijfde plaats algemeen op 2" van Prinzie was voor Ronny Hosten (Toyota Corolla KC), ex-aequo met Eric Deveux (Mitsubishi Lancer Evo 6). Door zijn klassewinst loopt verder uit op Van Tricht in de strijd om de VAS-titel.
Croes pakte naast een podiumplaats ook de zege in de Divisie's 3-2-1. Bart Windmolders volgde met zijn mooie Bartos-BMW M3 op een kleine minuut als tweede. Spektakelrijder Bert Swerts (Manta) maakte de top-3 compleet. Titelfavoriet en leider in de tussenstand, Jan Czech, crashte met zijn Subaru in een mesthoop. Ook Kevin Hoet, tweede in de tussenstand, haalde de finish niet zodat Marc Spilstyns als leider naar Kasterlee gaat. Peter Frans was met zijn Ascona de enige Historic-rijder en won zo in Divisie 5.
:: Uitslagen
:: Foto's Frans Bonte
Frederik: "Na het forfait voor Ieper is het Kitana-racing team klaar om vol ongeduld de tweede seizoenshelft van 2007 aan te pakken. Ter voorbereiding daarvan wordt er volgende week woensdag deelgenomen aan de rallysprint van Staden met gelegenheidscopiloot Mike Vanhoecke. In het laatste weekend nemen we, bijna traditioneel, deel aan de Short Rally van Kasterlee. De rest van het seizoen wordt opgevuld door de 3 resterende wedstrijden van het BK: de Omloop, Haspengouw en Condroz. Na ons minder geslaagd seizoensbegin hopen we om met enkele mooie resultaten 2007 toch nog in schoonheid te eindigen. Ook wil ik nu reeds vermelden dat we voor volgend seizoen op zoek zijn naar een vaste co-piloot voor het volledige BK, omdat Nathalie volgend jaar meer tijd wil vrijmaken voor onze kindjes."
Turrion voert 70-koppig deelnemersveld aan
Marc Turrion was de laatste tijd weinig succesvol in eigen streek. In de Rally van de Suikerstreek had hij de zege bijna
op zak toen hij lek reed en ook in Linter kende hij de afgelopen edities geen geluk. Benieuwd of het deze keer wel meezit
voor de Lancer-rijder. Een andere Mitsubishi-piloot die misschien een bedreiging kan vormen is Stefan Van Craenenbroeck,
terug van weggeweest in het VAS-gebeuren met zijn Lancer Evo 6.5. Ook Kristof Van Tricht (Subaru Impreza) kan opnieuw
voor een verrassing zorgen. Andere kanshebbers voor een dichte ereplaats zijn
Schepers (Subaru), Schmelcher (Porsche 911 GT3), Vanlaer (Lancer Evo 6), Deveux (Lancer Evo 6),
Cools (Kadett), Czech (Subaru), Prinzie (BMW M3) en de snelle voortrekkers van het trio Vermeulen (Corsa), Hosten (Corolla)
en Croes (C2). Vermelden we nog de comeback van Franky Boulat als co-piloot van Peggy De Busser met de Putseys-Astra
en de forfaits van Beyne (Lancer - sterfgeval in supportersclub), Degeling (Lancer - rijdt RS des Bles), Grauwels (Golf - motor kapot)
en Decloedt (Subaru - programmawijziging).
Bekijk hier de volledige genummerde deelnemerslijst.
Timing & Parcours
De wedstrijd bestaat uit twee klassementsproeven die elk vijfmaal verreden worden, goed voor 70 km wedstrijd.
De eerste KP bevindt zich in Neerhespen (gedeelte van KP Neerlanden uit de Haspengouw) en
de tweede KP is de show-KP van Orsmaal (twee rondjes) met de beruchte kasseien.
De eerste proef start om 9u, de laatste om 16u41.
Rallycentrum
Organisator Bruno Vandeput:
"De toeschouwers kunnen op zaterdag van 14 tot 19 uur en op zondag vanaf 7 uur de nodige info
verkrijgen in de voetbalkantine van Sporting Club Orsmaal.
De programmaboekjes kosten 2 €, een algemeen toegangsbewijs 8 €.
De parkings voor de toeschouwers die zich naar het wedstrijdcentrum willen begeven,
bevinden zich in de onmiddellijke nabijheid van het wedstrijdcentrum,
zijnde op de parking van het gemeentehuis van Linter (Helen-Bosstraat) en in
de Derde Regiment Lanciersstraat (rechtover het gemeentehuis). Van hieruit is
het slechts een 250-tal meter wandelen naar de voetbalkantine.
Het wedstrijdcentrum, wagenpark en servicepark bevinden zich in en rond de voetbalkantine van
Sporting Club Orsmaal (Helen-Bosstraat te Linter).
De inschrijvingen en verkenningen gebeuren zaterdag van 12u30 tot 15u30,
de technische controle van de deelnemende voertuigen gebeurt tussen 14 en 17 uur ter hoogte van het
wedstrijdcentrum."
"Aan de toeschouwers wensen wij nog te verzoeken zich NIET in de verboden zones te begeven en de richtlijnen van de stewards trachten op te volgen. Deze vrijwilligers offeren hun vrije tijd op ten dienste van de rallysport, behandel hen dan ook met het nodige respect. Denk eraan: zonder deze vrijwilligers zouden de rally 's niet meer kunnen doorgaan.", aldus Bruno Vandeput.
In Roeselare wordt de strijd om de Belgische titel verder gezet. Freddy Loix (VW Polo Super 2000) komt in elk geval nog een gooi doen naar de titel. Of hij alsnog kampioen kan worden hangt grotendeels af van Larry Cols, die na Ieper twijfels had rond de rest van zijn BK-programma. Voor de zegestrijd mag Loix het al zeker opnemen tegen drie WRC's: de Corolla's van Debackere en Desmet en de Deferm-Impreza '99 van Bernard Munster. Duquesne (Celica GT4), Bruyneel (BMW E36 Compact Duquesne), Lefevere (BMW E46), Van Woensel (Nissan 350Z), Schmelcher (Porsche 911 GT3),... mogen ook aan de start worden verwacht, net als de Fiesta's uit de Trophy en de Chevrolets uit de Nederlandse Kalos Cup. In groep N is met Bart Dujardin al één favoriet bekend. Hij liet gisteren in Power & Passion weten een Lancer Evo 9 te huren van bij Colsoul, waarmee getest zal worden in de RS van Staden. Een andere smaakmaker in Roeselare wordt ongetwijfeld Didier Spillebeen, die zijn thuisrally op nationaal niveau zal afwerken met zijn BMW 325. Verder werkt de organisatie aan de deelname van een vedette, mogelijk met een Porsche 911 GT3.
Ook voor de Historic-manche ziet het er op dit moment goed uit. Opnieuw ligt een Escort-strijd in het verschiet, met Paul Lietaer, Didier Vanwijnsberghe en Stefaan Stouf en hun MK 2's tegen de MK 1's van Claudie Tanghe en Geert Vandoorne. Stephen Vankemmel (Ascona A) en Chris Debyser (Transeurope ex-Goudezeune) zullen ook van de partij zijn, net als heel wat Engelsen uiteraard. Een eerste voorlopige deelnemerslijst van de Historics is reeds beschikbaar.
Voor meer info (timing, reglement,...) verwijzen we door naar de site van AMV: www.omloopvanvlaanderen.be.
Een eerste nieuwigheid dit jaar is het parcours. In totaal staan vijf verschilende KP's op het programma, waarvan twee nieuwe en drie gewijzigde proeven. Eén proef ligt opnieuw op Waals grondgebied. In totaal kan men de deelnemers 144 km KP aanbieden, waarvan 10% onverhard. De deelnemers van het RACB Rally Criterium, waarvan Haspengouw de laatste manche is, krijgen 108 km voorgeschoteld.
Ook nieuw in deze editie zijn de wijzigingen in het rallycentrum. Zo vertrekt het servicepark vanaf nu op het Marktplein, richting Pepijnstraat tot aan de Industriezone. De technische keuring vindt plaats op zaterdag in de nieuwe gebouwen van Garage Soers in Tienen, en dus niet meer in Landen zelf. De regroup ligt nu net voor het stadhuis. Het stadhuis is opnieuw het hoofdkwartier van de rally, waar je terecht kan voor een inkomkaart (15 € algemeen - 6 € per KP) en een programmaboekje met overzichtskaart (5 €).
De inschrijvingen zijn nog maar pas geopend maar toch kunnen we al een klein beeld vormen van het deelnemersveld. In de strijd om de Belgische titel mogen we opnieuw Freddy Loix (VW Polo Super 2000) aan de start verwachten, net als Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). Hubert Deferm zal in Landen op nationaal niveau debuteren met de ex-Van Eldik Subaru Impreza WRC S10. Verder telt Haspengouw mee voor de Fiesta Sporting Trophy en het Historic-kampioenschap. In het Criterium is de kampioen reeds gekend zodat alle aandacht zal uitgaan naar de VAS-titelstrijd.
Timing en reglement zijn reeds terug te vinden op www.rallyvanhaspengouw.be.
De keuze voor Staden lag voor de hand, aangezien thuisbasis Woumen op slechts 15 km ligt en het bijgevolg onze thuiswedstrijd is. Voor het plaatsje in de rechterstoel wordt beroep gedaan op een ervaren co-piloot, kwestie van het debuut zo goed mogelijk te laten verlopen. Andy Vangheluwe zal Thijs bij zijn eerste wedstrijd begeleiden. Hij reed reeds mee met oa. Geert Beauprez, Geert Steenkiste en Christof Desimpel en zit dit seizoen naast Jean-Marc 'drup drup' Decloedt en Kris Cools.
In de aanloop van de wedstrijd zullen we af en toe berichten over hun deelname en voorbereiding.
Geïnteresseerden kunnen hier het sponsordossier downloaden.
Het parcours is voor het vierde (en wellicht laatste jaar) dezelfde KP van 10,5 km, die opnieuw viermaal wordt afgewerkt. De voorlopige deelnemerslijst is terug te vinden op www.amcstaden.be, net als een wedstrijd voor gratis tickets.
De voorlopige deelnemerslijst bevat zo'n 70 deelnemers, waaronder Turrion (Lancer Evo 9), Van Tricht (Subaru Impreza), Schmelcher (Porsche 911 GT3), Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Vermeulen (Corsa), Hosten (Corolla KC), Windmolders (BMW M3), Czech (Subaru), Croes (C2), Cools (Kadett), Grauwels (Golf KC),... De voorlopige deelnemerslijst kun je hier raadplegen. De volledige lijst en meer info over deze wedstrijd later deze week.