Bij zijn wederoptreden mag Tsjoen het meteen opnemen tegen de WRC's van oa. Lietaer (Impreza), Debackere (Corolla) en Deferm (Impreza). Een voorlopige deelnemerslijst volgt binnenkort, een voorlopige Historic-lijst is reeds terug te vinden op www.omloopvanvlaanderen.be.
Houdt Vermeirsch Van Hoof van zesde zege?
De Short Rally van Kasterlee van komende zondag kondigt zich veelbelovend aan. Renstal Titanic kan al zeker op een 100-tal teams rekenen, met opnieuw
de gekende inbreng vanuit Nederland. Piet Van Hoof gaat op zoek naar zijn zesde opeenvolgende zege en brengt opnieuw Paradigit-teamgenoten
De Koning en Van Gennip mee, allen in een Lancer. Ook Jonkers en Swaanen gaan met een Mitsubishi van start. Daartegenover komt een Subaru-peloton te staan,
aangevoerd door Dirk Vermeirsch (Impreza WRC '98), Wim Soenens (Impreza N12 BMA), Frederik De Keyser
(Impreza N12) en Nelis Verkooijen (Impreza N14). Verder zien we oa. de BMW's van Claesen, Sutens en Boulat, de Opels van Cools, Vermeulen, Verbeke,
Swerts en Declerck en de Citroëns C2 van Prinzie, Caen en Schockaert aan de start in Kasterlee.
Titanic kan ook op een mooi deelnemersveld bij de Historics rekenen. Chris Debyser komt de Omloop van Vlaanderen voorbereiden in de Ford Escort MK 2 van Wim Soenens en heeft met Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK 2) meteen een referentie. De Nederlander en Historic-winnaar van vorig jaar, Henk Verzeyl, komt hen bekampen in een derde BDA Escort. In Divisie 4 gaan ook Peter Frans (Ascona A) en Gunther Monnens (Manta A) van start. Voor de eerste wagens gaat voor het eerst een regularity-nevenwedstrijd van start met een 15-tal oude wagens (1957-1982) die het parcours zullen afwerken aan een gemiddelde van 49.99 km/u.
Parcours & Timing
De SR van Kasterlee bestaat uit de proeven Retiesheike (rondkoers omgekeerd tgo. vorig jaar) en Goor (ongewijzigd). Er wordt van start gegaan
om 8u45, de finish is voorzien rond 18u. In totaal dient 64 km tegen de klok gereden te worden.
Rallycentrum
Het rallycentrum met tent, service, wagenpark en start KP van Retiesheike is gelegen langs de baan Kasterlee-Retie. Daar bevindt zich ook een publiekszone
met tribune, met overzicht op de start en twee passages langs een haarspeldbocht. Er is gratis parking voorzien, de algemene toegang bedraagt 7 €.
Website RT Titanic: www.titanic.be.
In Div 3-2-1 stond weer geen maat op Eric Moulin en zijn Opel Astra. In de straatbandendivisie haalde hij met een dikke minuut voorsprong van Laurent Benoit (Lancer Evo 7), Bruno Blaise (Opel Corsa) volgde als derde op 1'26".
:: uitslag
:: foto's Tom Buyse
AMC Staden had opnieuw mooi volk bijmekaar gekregen voor de 15de editie van hun rallysprint. De affiche werd gemaakt door het trio Lietaer-Vermeirsch-Snijers, die dan ook de favorieten waren om het podium in te palmen. Lietaer nam zoals verwacht de snelste start met zijn pas gereviseerde Subaru Impreza WRC. De snor nam in de eerste ronde 3" voorsprong op Snijers, Vermeirsch verloor in de proef van 11 km al meteen 12". De volgende drie ronden verliepen volgens hetzelfde stramien: Lietaer telkens enkele seconden voor op Snijers, terwijl Vermeirsch telkens ongeveer 10" moest toegeven op het kopduo op per KP. Lietaer behaalde uiteindelijk verdiend zijn tweede Staden-zege. Patrick Snijers strandde met de Porsche 911 GT3 op 16" van de Polle, Vermeirsch moest uiteindelijk 51" toegeven.
De vierde plaats ging net als in Oudenburg naar Xavier Alliet in zijn BMW M3 op bijna twee minuten van de winnaar. Daarachter leek Koen Lauwaert (Renault Clio) op weg naar een vijfde plaats tot in de laatste ronde een wiel afbrak. Frederik De Keyser (Subaru Impreza WRX) nam de vijfde plaats over en won ook Divisie 1 & 2 na een duel met Bert Coene, zevende met zijn Mitsubishi Lancer Evo 8. Daartussen reed Björn Joseph zich met zijn Peugeot 205 Maxi naar de zesde plaats algemeen. Eric Louies (BMW M3) werd achtste en ging nipt merkgenoot Stefaan Prinzie vooraf. De tiende plaats ging verrassend naar Vincent Verschueren (Ford Sierra Cosworth ex-Cooman), voorheen al actief in drifting en met een Opel Ascona A in het Historic-gebeuren.
De Historic-klasse werd overtuigend gewonnen door Wim Soenens, die met zijn spectaculaire Ford Escort MK 2 bovendien 11de algemeen werd. Hij haalde het met ruime voorsprong van Nico Wyffels (Ford Escort MK 2) en Wim Dereu, die debuteerde met de ex-Taillieu BMW E21. In Divisie 1-2 reed John Desreumaux (Fiat Tipo) zich naar de derde plaats na het ongenaakbare duo De Keyser-Coene. Clio-rijders David Victor en Geert Bertier vervolledigden de top-5. Voor de fictieve spektakelprijs kwamen heel wat teams in aanmerking, maar uiteindelijk leek BMW-rijder Didier Spillebeen opnieuw het populairst en dit na bijna een jaar afwezigheid.
Opgaves waren er van oa. Beernaert (C2 R2 - sortie), Schutz (Civic - sortie), Duquesne (Clio), Lietaert (BMW - sortie),...
:: uitslag
Voornaamste wijziging is dat de rally al op zaterdagnamiddag van start gaat. De BK-rijders werken dan driemaal de proeven Lincent en Walshoutem af. Zondag staan vier verschillende KP's op het programma: Landen, Velm, Zepperen en Neerlanden. De eerste drie proeven worden elk driemaal afgewerkt, de lange proef van Neerlanden (14 km) wordt in de laatste ronde achterwege gelaten wat het totaal aantal proeven op zondag op 11 brengt. Het RACB Rally Criterium rijdt alle 11 KP's op zondag na de nationale wedstrijd. De finish is al voorzien omstreeks 16u, om zo op tijd de Sporza-reportage te kunnen inblikken.
TRCH trekt dit jaar weg uit het centrum van Landen en centraliseert het rallycentrum op de industriezone, meerbepaald in en rond de gebouwen van Guy Colsoul Rallysport. Voor de editie 2008 werd ook een volledig nieuwe website in mekaar gestoken: alle nodige info is vanaf nu terug te vinden op www.rallyvanhaspengouw.be. Voor de live resultaten wordt vanaf dit jaar beroep gedaan op www.rallytiming.nl.
Deelnemers kunnen nu reeds het reglement en inschrijvingsformulier downloaden op www.rallyvanhaspengouw.be.
Staden blijft ideale Omloop-shakedown
De Rallysprint van Staden is dit jaar aan zijn 15de editie toe. In al die jaren heeft AMC Staden al heel wat toppers mogen verwelkomen, van Chris Van Woensel over
Paul Lietaer tot Patrick Snijers. Die laatste twee staan opnieuw aan de start maar dan vooral met de Omloop van Vlaanderen in het achterhoofd. Lietaer
en zijn Subaru Impreza WRC zijn opnieuw de te kloppen combinatie, want na zeges in Komen, Monteberg en Oostrozebeke heeft de snor zijn Japanner
ondertussen volledig onder de knie. Dirk Vermeirsch, aan de start met een iets minder geëvolueerd exemplaar van de Impreza, wordt opnieuw zijn belangrijkste
oponnent. Patrick Snijers komt het duel animeren in de Geko-Porsche 911 GT3. Met oa. Prinzie, Louies, Alliet, Cooman en Spillebeen - die zijn
comeback maakt - neemt opnieuw
een indrukwekkende BMW-armada deel. Verder aan de start: Lauwaert (Clio Williams), Joseph (205 Maxi), Beernaert
(C2 R2), Duquesne (Clio Seys), Dekeerle (Lancer Evo 9), Verbeke (205), Lerminez (Celica GT4) en Div 1 & 2-favorieten Coene (Lancer Evo 8) en De Keyser
(Impreza). Onder de 120 deelnemende teams bevinden zich ook een een twintigtal Historics, met voorop Soenens (Escort MK 2), Olivier (Escort MK 2) en
Dereu, die debuteert met de ex-Taillieu Martini BMW.
(deelnemerlijst)
Parcours & Timing
Zowel parcours als timing ondergingen wijzigingen. Wegens wegenwerken rond Dicogel moet de vijfjaarlijkse parcourshernieuwing in Staden noodgedwongen een
jaar vroeger doorgevoerd worden. Het tweede deel van het parcours (vanaf recht stuk met chicance) blijft identiek maar het eerste deel bestaat nu deels
uit
nieuw tracé en stukken die tegenover de vorige edities omgekeerd worden verreden, goed voor een totaal van 11 km. De proef dient vier keer afgewerkt te worden
en dit in een iets uitgebreidere timing, kwestie van mogelijke vertragingen door sorties wat op te vangen. Daarom werd de verkenningsronde met wedstrijdwagen
geschrapt. De wedstrijdrondes gaan van start om 8u, 10u30, 13u en 15u30.
Rallycentrum
Staden is komende vrijdag weer één en al rally, want rond de kerk en in de omliggende straten bevindt zich het servicepark. Naast de kerk ligt zaal 't
Blommenhof waar je terecht kan voor de nodige info. (plan rallycentrum)
Website AMC Staden: www.amcstaden.be.
Teambaas Johan Van Keer: "We hadden ons het Belgisch kampioenschap een beetje anders voorgesteld. Het seizoen begon in mineur met de dubbele koprol van Kris in de East Belgian maar dat was voor Jetcar géén man overboord. In TAC Tielt werd zelfs een klinkende revanche genomen met een algemene overwinning, één van de weinige lichtpuntjes van dit seizoen. De drievoudige motorpech - Wallonie & Sezoens met de Evo 8 en in Ieper met de Clio – zorgden ervoor dat we de algemene titel wel kunnen vergeten. De slechte positie in het kampioenschap én de zware financiële kost van de eerste seizoenshelft deed ons besluiten om niet verder te strijden voor de titel. Veel beloften en verhalen werden helaas niet omgezet in daden (of euro’s). Aan de inzet van het Jetcar Racing Team zal het zeker niet gelegen hebben: budget noch moeite werd gespaard om Kris in optimale omstandigheden te laten rijden maar de pechduivel besliste er te vaak anders over. Kris en ik hebben samen besloten om het BK niet verder af te werken. Kwade tongen die spreken over een breuk tussen Kris en Jetcar hebben het bij het verkeerde eind… “
Kris Princen: "In Ieper werd ik al aangesproken of er een breuk met Jetcar was aangezien ik er met de Clio R3 reed. Blijkbaar hadden die mensen een brilletje nodig want de Clio was toch duidelijk Jetcar-getint. De beslissing om het BK niet verder af te werken met de Evo 8 groep A is in onderling overleg genomen. Voor alle duidelijkheid: Johan Van Keer en ikzelf zijn nog steeds beste vrienden. Ik blijf trouwens onder contract bij Jetcar, zelfs tot en met 2009. Dit seizoen zal ik wellicht nog enkele keren rijden met de R3. Renault Sport ziet ons graag naar de Rallye de Touquet komen, iets wat ik zelf wel graag zou rijden. Er was zelfs sprake van de WK-manche in Duitsland maar dat is voor mij als zelfstandige niet haalbaar met de zaak. Wat een Jetcar-Mitsubishi betreft: als er een Evo X komt, zal ik die met veel plezier laten debuteren. Maar om daar een wedstrijd op te prikken, is nog te voorbarig. Die Evo X (en ook de andere wagens) zullen voortaan in volledig beheer van het Jetcar Racing Team rijden. Insiders weten al langer dat ik de samenwerking met de vroegere tuner niet meer zag zitten… “
Jetcar stopt dus met onmiddelijke ingang de samenwerking met Pauwels Motorsport. Johan Van Keer zal zijn Lancers voortaan in eigen beheer onderhouden. "Door verschillende omstandigheden, waar ik conform de afspraak met Pauwels Motorsport niet verder op in zal gaan, is de samenwerking met tuner Koen Pauwels met onmiddellijke ingang stopgezet. Op dit moment beschikt Jetcar enkel nog over een vijftal Evo IX in groep N. Die blijven we nog altijd aanbieden voor de verhuur. Ook zijn we volop bezig om de eerste Evo X’s klaar te stomen. De Evo 8 groep A ex-Princen is niet langer in ons bezit. Naar de toekomst toe zullen we de verhuur van de wagens én de service in eigen beheer verzorgen. Mijn broer en technisch coördinator Flip Van Keer zal daar de sleutelfiguur in worden, op termijn wellicht samen met een mecanicien tewerkgesteld bij Jetcar. Tijdens de wedstrijden werken we met vakbekwame mecaniciens voor de assistentie. Er zijn al ver gevorderde gesprekken met enkelen en zelfs spontane aanbiedingen van anderen. Samengevat kan ik stellen dat we de tweede seizoenshelft niet alleen een pagina omdraaien maar met een volledig nieuw Jetcar-boek beginnen!"
Ondanks de opgegeven titelstrijd met Princen blijft het Jetcar Racing Team nadrukkelijk aanwezig in het BK. In de komende Omloop van Vlaanderen gaan - als alles goed gaat - vier Lancers van het team van start. Teambaas Johan Van Keer (Lancer Evo 9) en youngster Jonas Langenakens (Lancer Evo 6.5) zetten hun BK-campagne verder. Na forfait in Ieper zal ook Erik Vleminckx (Lancer Evo 9) er weer bij zijn terwijl Kristof Van Tricht, die van de baan ging in Ieper, nog budget zoekt om opnieuw in een Evo 9 te stappen.
:: Pieter Seys was tot enkele jaren actief als piloot, tot hij zijn Opel Corsa verkocht en als co-piloot begon te fungeren. Nadat hij oa. Michaël Lynneel, Kris Cools en Jean-Marc Decloedt navigeerde neemt hij in Staden opnieuw zelf het stuur in handen. De Koekelarenaar huurt voor de gelegenheid de Citroën Saxo groep A van Philcars. Zijn vroegere co-piloot Andy Simoen neemt opnieuw plaats in de rechterstoel.
:: Staden wordt het pilotendebuut voor Steven Ramboer. Na een loopbaan van 13 jaar als co-piloot, naast oa. Ronny Declerck, Stefaan Prinzie en Phil Nijs, kreeg Steven op een wel speciale manier de kans om zelf eens te rijden. Hij won de hoofdprijs in de tombola op het eetfestijn van Jeoffrey Lerminez, meerbepaald een gratis deelname in Staden met de Toyota Starlet van Freddy Dekeersgieter.
:: Francis Veranneman is een vaste klant in Staden: voor de presentator van Power & Passion is het de enige wedstrijd in het jaar waarbij hij zich langs de andere kant van de microfoon bevindt. Normaal had zoon Lorenzo de co-zetel moeten innemen maar aangezien die verhinderd is wordt Peter Desmedt zijn vervanger. Niet de gelijknamige WRC-rijder maar wel de vaste co van Geert Glorieux. Francis gaat opnieuw van start met een wagen uit de Caen-stal, meerbepaald de Chevrolet Kalos.
De week daarop, op zondag 17 augustus, is het Eurocircuit in Valkenswaard (NL) de place to be voor alle rallycrossfanaten. Ook daar hebben ze een ex-rallyrijder als speciale gast: niemand minder dan Marcus Grönholm zal er de start nemen met een Ford Fiesta ST T16 4x4. De Fin schreef reeds de manche in Zweden op zijn naam en kan dus voor heel wat spektakel zorgen, samen met oa. Hunsbedt, Hansen, Jernberg, Isachsen, Eriksson,... Meer info via www.eurocircuit.nl.
Wie gratis naar Valksenwaard win kan deelnemen aan een wedstrijd van Power & Passion. Het radioprogramma gewijd aan de rallysport geeft opnieuw prijzen weg. "Vijf mensen winnen een kaart voor de buitenpiste t.w.v. 20€ terwijl vier mensen aan de haal gaan met een kaart voor de zogenaamde binnenpiste, inclusief de paddock dus, waarde 30€! Maar één gelukkige krijgt naast de binnenpistekaart, de kers op de taart. Deze persoon beleeft op 23 augustus de dag van zijn leven met een heuse ‘experienceday’ !!! (waarde 150€) Luister en win dus!", aldus presentator Francis Veranneman. De uitzending met alle info om deel te nemen aan de wedstrijd kun je herbeluisteren via www.powerandpassion.be.
"We zijn nog volop bezig met het heropbouwen van de wagen. Alles is zo goed als vernieuwd en gereviseerd. Het is de bedoeling om eventueel in Staden te starten maar dat kan nog niet met 100% zekerheid worden gezegd, daar we nog wachten op verschillende stukken die maar niet binnenkomen wegens de verlofperiode.", aldus het team.
Indien Staden niet lukt is het debuut voorzien voor de Omloop van Vlaanderen, met vervolgens nog de Hemicuda Rally, TBR Rally en de Condroz Rally op het programma.
De deelnemerslijst voor de traditionele drukbezette rallysprint begint er trouwens al vrij aardig uit te zien. Twee weken voor de wedstrijd zijn ongeveer 80 teams ingeschreven. Na zijn zege op de Monteberg gaat Dirk Vermeirsch ongetwijfeld opnieuw meestrijden voor de overwinning met zijn Subaru Impreza WRC. Met Patrick Snijers, die met zijn Porsche 911 GT3 de Omloop van Vlaanderen komt voorbereiden, heeft hij in elk geval al een interessante concurrent. Verder vinden we oa. Louies (BMW), Prinzie (BMW), Joseph (205 Maxi), Lauwaert (Clio Williams), Cailliez (Clio R3), Coene (Lancer Evo 8), Czech (Impreza), Dolfen (106 Kit Car), Cooman (BMW) en Cools (Kadett) terug op de voorlopige deelnemerslijst.
Staden betekent ook de comeback van spektakelman Didier Spillebeen en zijn heropgebouwde BMW 325i. Verder mogen we er het debuut verwachten van Wim Dereu met de Historic BMW E21 die hij kocht van Jean-Baptiste Samyn, beter bekend als de Martini-BMW waarmee Pieter Taillieu reed.
:: Voorlopige deelnemerslijst
:: Ticketwedstrijd