Ook in de strijd om de ereplaatsen werd het weer 'Oranje boven' in Kasterlee. Erik Van Loon (Lancer Evo X) klopte een sterke gestarte Jeroen Swaanen (Lancer Evo 9) in de strijd om de derde plaats. Swaanen wist wel te winnen in Divisie 1-2. Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) finishte als vijfde en eerste landgenoot, nadat hij in de laatste proef nog over Arjen De Koning en zijn ex-Makinen Lancer Evo 6.5 ging in het klassement. Noortje Van Gennip (Lancer Evo X) klopte landgenoot Ferdi Biesheuvel (Subaru Impreza) in de strijd om de zevende plaats in de tweede plaats in Divisie 1-2. Franky Boulat werd met zijn BMW M3 negende, Danny Sutens (BMW Compact) sloot de top-10 af. Grégoire Coulembier (Ford Puma S1600) viel net buiten de top-10 maar komt wel aan de leiding in het VAS-rallykampioenschap Divisie 3.
Na Swaanen, Van Gennip en Biesheuvel vervolledigden landgenoten Smets (Lancer Evo 6) en T'Joens (Impreza) de top-5 in Divisie 1-2. In Divisie 4 (Historic) ging de zege naar Dirk Deveux (Ford Escort MK 2), 16de algemeen en 14" sneller dan Bart Aerts (Ford Escort MK 2).
:: uitslagen
In het nationaal gedeelte mogen we ons terug aan een mooie WRC-strijd verwachten, met deelname van oa. Pieter Tsjoen (Focus WRC '07), Patrick Snijers (Impreza WRC '06), Timothy Van Parijs (Focus WRC '05), Melissa Debackere (Corolla WRC) en Paul Lietaer (Impreza WRC). Uit Groot-Brittanië zien we oa. Hendy (Focus WRC), Coffey (Impreza WRC), Turnbull (Impreza WRC) en Morgan (Escort Cosworth) op de inschrijvingslijst. Verder te verwachten: de Porsches van Bruneel en Mylle, de BMW's van oa. Lefevere, Prinzie, Braeckevelt, Vleminckx, Louies en Spillebeen, de C2's R2 Max van oa. Neuville, Croes en Burton en de nieuwe Fiesta R2 van Anthony Martin.
Ook bij de Historics belooft het topaffiche te worden, want naast Harri Rovanperä (Ascona A) staat met Gwyndaf Evans (Ford Escort MK 2) nog een ex-WK-piloot aan de start in Roeselare. Evans wordt opnieuw vergezeld van heel wat andere Britten, die net als Evans wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. De ganse Belgische Historic-top is uiteraard ook van de partij. Vincent Verschueren (Opel Ascona A) mikt op het behalen van de titel èn de zege. Daarvoor moet hij afrekenen met de BDA-Escorts van oa. Stouf, Vanwijnsberghe, Viaene, Monnens en Debyser.
:: Voorlopige deelnemerslijst moderne
:: Voorlopige deelnemerslijst Historic
"Wat heeft er jou toe gebracht om Harri Rovanperä naar Roeselare te halen?"
Stephen: "Om het SMS-team in het nieuws te brengen en ook om mijn vaste copiloot Marc Vandemoortele, wedstrijdleider van de Historic
Omloop van Vlaanderen, te helpen om van de 50e editie van de Omloop van Vlaanderen een feest te maken ging ik op zoek naar een voormalig
WK-piloot aan de start te brengen. Voorwaarde was dat het iemand was die zijn carrière gestart was met een Opel. Na wat research bleek
dat Harri Rovanperä in het wereldkampioenschap begonnen is met een Opel Manta."
(nvdr: In 1993 kwam hij aan de start van de 1000-meren rally in Finland maar moest opgeven omwille van technische problemen)"
"Hoe heb je hem zover gekregen om een Belgische Historic-wedstrijd te rijden?"
Stephen: "Omdat mijn vaste copiloot niet vrij was had ik reeds een tijdje terug aan Isidoor Smets gevraagd om plaats te nemen in
het zitje naast mij. Tijdens een babbel kwamen we op mijn voornemen om Harri Rovanperä uit te nodigen om met een wagen van het
SMS-team te rijden in de Historic Omloop van Vlaanderen. Isidoor heeft de contacten gelegd, waarschijnlijk zijn we dan wel
gescreend want hij zal wel niet zomaar in om het even welke wagen starten. We hebben een stevig dossier opgestuurd om aan te
tonen dat het ons menens was en dat we ernstig bezig zijn. Uiteindelijk kregen we dan positief nieuws met de toezegging."
"Met welke wagen zal hij aan de start komen?"
Stephen: "Het is de SMS-002, de wagen is volledig nagezien en Lahouter Motorsport staat in voor een revisie van de motor want die
aanbrak het aan wat kracht. Daarnaast ben ik ook tevreden dat Lahouter mee in het project gestapt is en het volledig weekend present
zal zijn in de service."
"Het is een groot project geworden!"
Stephen: "Ja, want voor het SMS-team, Lahouter en de organisator van de Omloop van Vlaanderen, AMV (die ons helpt waar het kan)
zorgt de deelname van Harri Rovanperä met de SMS Opel Ascona A voor héél wat mediabelangstelling.
Je kan het qua belangstelling vergelijken met die keer toen ik in de Rally van Ieper met Jean-Marie Dedecker als copiloot aan de start kwam."
Redactie: "Wat zijn de ambities van het SMS-team?"
Stephen: "Hopelijk kunnen we met twee wagens van het team in de top-5 eindigen en als Verschueren dan
ook nog eens wint staat er er ons niets in de weg om een (kampioenschaps)feestje te bouwen op zondag."
Bjorn Vandecasteele, veiligheidsverantwoordelijke van AMV. "Zo rond de jaarwisseling telkens begint de voorbereiding voor de Omloop van Vlaanderen een goede negen maanden later. Vooraleerst wordt er uitgekeken naar nieuwe uitdagende rallypaden, waarbij we zo weinig mogelijk hinder veroorzaken voor de omliggende bewoners. Daarna worden, rekening houdend met de opmerkingen vanuit de voorgaande edities van onze wedstrijd, de oude met de nieuwe rallypaden samengevoegd tot verschillende klassementsproeven. Hiermee kunnen we dan naar de bevoegde instanties trekken om hun goedkeuring te vragen om rally te rijden op hun grondgebied. De maand maart is dan telkens wel spannend omdat dan de antwoorden van de gemeentes bekend worden. Met die antwoorden kan het rallyschema opgesteld worden en wordt gestart met het tekenen van het veiligheidsplan en worden terug de gemeentes aangeschreven met de officiële aanvraag. Ondertussen zijn we al in juni waar het veiligheidsplan de goedkeuring moet krijgen van de verschillende lokale politiediensten (9!) en de RACB. In augustus volgt er dan de finale controle van het veiligheidsplan door de Rallycommissie van FOD Binnenlandse Zaken, en zo zijn we dan ongeveer klaar om met de rally te starten."
"Normaal gezien kunnen de laatste weken voor de rally gebruikt worden om alle laatste details in orde te krijgen. Echter de laatste weken en dagen hebben we als organisatie echter met een jaarlijks wederkerend probleem te maken, namelijk het illegaal verkennen. Het probleem is dit jaar echter zo erg dat we nu al waarschuwingen gekregen hebben van verschillende gemeentes dat indien het zo verder gaat, er volgend jaar geen toestemming meer komt om er rally te rijden. Daarom vragen wij als organisatie aan alle rallypiloten en pseudo-piloten om op te houden met de illegale verkenningen. Niet alleen de bewoners zijn het beu, ook wij als organisatie die hier maanden aan werk in gestopt hebben. De data voor de verkenningen zijn bekend en ook ruim genoeg om iedereen toe te laten de nodige nota's te nemen. Voor de toeschouwers die gaan kijken en de streek niet kennen, worden er in het programmaboekje publiekspunten aangeraden en hoeven jullie de klassementsproeven niet af te rijden om een mooie plaats te zoeken. Nogmaals, indien jullie een hart voor de rally hebben, hou dan alstublieft op met de illegale verkenningen en respecteer de rust van de bewoners en ons werk als organisatoren!", aldus Bjorn Vandecasteele.
Parcours & Timing De SR van Kasterlee bestaat uit de proeven Retiesheike (rondkoers, ongewijzigd tgo. vorig jaar) en Goor (omgekeerd tgo. vorig jaar). Er wordt van start gegaan om 9u (KP 1), de finish is voorzien rond 17u. In totaal dient 59 km tegen de klok gereden te worden.
Rallycentrum
Het rallycentrum met tent, service, wagenpark en start KP van Retiesheike is gelegen langs de
baan Kasterlee-Retie.
Website RT Titanic: www.titanic.be
:: uitslagen
Tegelijk met de rally wordt ook een regularity-wedstrijd gehouden met wagens uit de jaren '70 en 80'. Deze gaat van start vijf minuten na de laatste deelnemer van de Short Rally. Het reglement en inschrijvingsformulier van beide wedstrijden kunt u hieronder vinden, voor meer info kan men terecht bij Bruno Vandeput van TVC.
:: Reglement rally
:: Inschrijvingsformulier rally
:: Reglement regularity
:: Inschrijvingsformulier regularity
Het veelbesproken stukje onverhard aan het eind van KP Oostnieuwkerke zorgde vrijdagavond voor een belangrijk forfait. Dirk Vermeirsch wou met zijn
Subaru Impreza WRC geen onnodige brokken maken waardoor samen met Xavier Alliet (motorproblemen) meteen twee favorieten minder aan de start stonden.
Topfavoriet Paul Lietaer was op de openingsproef meteen 11" sneller dan Patrick Snijers, maar op de volgende proef maakte 'de snor' een spin
en liet hij de motor van zijn pas gereviseerde Impreza WRC afslaan. Snijers kwam na de eerste ronde terug op 7" van Lietaer, maar een olielek deed de Porsche
voor het ingaan van de tweede ronde in het opgavepark belanden. Ondertussen was ook Stefaan Prinzie (BWM M3 - aandrijving) uit de wedstrijd verdwenen.
Samen met gelegenheidsco-piloot Kurt Declerck vergaarde Lietaer al snel een mooie voorsprong op Eddy Snaet (Lancer Evo 9), de Stadenaar die net als Lietaer de Omloop van Vlaanderen kwam voorbereiden. Uiteindelijk won Lietaer met meer dan twee minuten voorsprong op Snaet de 1ste Short Rally van Staden, nadat hij in 2002 en 2008 reeds de RS van Staden wist te winnen. Door deze zege zet co Kurt Declerck meteen een serieuze stap richting de VAS-rallysprinttitel in Divisie 3.
Achter Snaet speelde zich een mooie strijd af voor de derde plaats algemeen tussen de snelste F2's en Historics. Daarin werden Ronny Hosten (Corolla Kit Car, KP 4 - cardan) en een verrassende Michaël Lynneel (Clio Maxi, KP 3 - sortie) al vroeg uitgeschakeld, nadat ze in het wedstrijdbegin voor Koen Lauwaert (Clio) geklasseerd stonden toen die even rechtdoor ging op KP 1. Lauwaert nam na KP 3 de derde plek in en wist vervolgens een kleine voorsprong uit te bouwen op Bart Maes (ConXion Ford Escort MK 2) en Vincent Verschueren (Opel Ascona A), die op KP 3 zo'n 20" verloor na intercomproblemen en twee schuivers. Na vijf opeenvolgende tweede tijden nam Verschueren net voor de laatste proef de vierde plaats en leiding bij de Historics over van Maes. Lauwaert finishte uiteindelijk derde op 9" van de tweede plaats, Verschueren strandde op 11" van Lauwaert en wist Maes met 5" te kloppen.
David Croes eindigde met zijn Citroën C2 R2 Max net buiten de top-5 als derde in Divisie 3. Bert Coene reed zijn G&V-Lancer Evo 9 naar de zevende plaats en klopte daarmee nipt Gerry Heusdens (BMW M3). Wim Soenens (Ford Escort MK 2) klopte in extremis Gunther Monnens (Transeurope) voor de negende plaats. Na Verschueren en Maes vervolledigden zij samen met Frank Deleersnijder (Opel Manta, 12de) de top-5 bij de Historics. In Divisie 1 & 2 (groep N) ging de zege naar Snaet voor Coene en Beernaert (Clio Ragnotti, 13de).
:: uitslagen
:: Foto's & on-boardbeelden volgen!
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen via info@shakedown.be, waarvoor dank!
Dit betekent beste rallyliefhebber dat U zich niet hoeft te verplaatsen om continu rallyspektakel te zien. Alle mogelijke faciliteiten zullen er zijn: gemakkelijk bereikbare verharde parking, sanitair, catering verzorgd door Marc Lebleu en zijn medewerkers, drankjes via Drankencentrale Dimbour, tijdeninfo via onze vrienden van Rallytiming.be en de klinkers van Jean-Paul Klinkers. De logistieke medewerking van Defensie helpt dit ambitieuze project uit de Haspengouwse grond te stampen. Er is zelfs overkapping moest het eventueel regenen. Deze KP is wel slechts op 1 plaats toegankelijk voor het publiek, maar geen nood, ’t is daar immens groot. Een combiticket (Brustem + KP’s zondag) is mogelijk en voordelig. Parking is gratis.
Na KP 1 en 2, Brustem dus, zal iedereen gegarandeerd minstens banden wisselen alvorens het gesloten wagenpark op te zoeken. In Landen kunnen we op de logistieke steun rekenen van Guy Colsoul Rallysport, het hart van de Rally van Haspengouw. Zondag staan er dan 4 klassementsproeven op het programma, driemaal voor de nationale deelnemers, tweemaal voor het criterium. De wegen worden dan ‘iets’ smaller als daags voordien… Begin september zijn we dan terug met nog meer nieuws. Wij wensen u een zonnige zomer. Begin oktober trekt de lucht gegarandeerd open boven Brustem.
(persbericht)
Reglement, inschrijvingsformulier en timing zijn reeds terug te vinden op www.trch.be.
Paul Lietaer opnieuw topfavoriet
Net als vorig jaar komt Paul Lietaer zijn Subaru Impreza WRC nog een laatste oefengalop geven voor de
Omloop van Vlaanderen. De Crack-piloot is in elk geval het best geplaatst om na 2002 en 2008 een derde
Stadense zege te boeken. Patrick Snijers (Porsche 911 GT3) en Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC) stonden vorig jaar mee op het podium met Lietaer
en zijn ook nu weer de voornaamste kanshebbers op een dichte ereplaats. BMW-rijders Xavier Alliet en Stefaan Prinzie
mogen ook vooraan verwacht worden, net als Eddy Snaet (Lancer Evo 9),
die in zijn thuiswedstrijd zijn wederoptreden maakt. In Divisie 3 vinden we verder heel wat voorwielaangedreven wagens terug.
Koen Lauwaert (Clio) neemt het op tegen oa. David Croes (C2 R2 Max) en Ronny Hosten (Corolla Kit Car).
Bij de standaardwagens in Divisie 1 & 2 is het opnieuw uitkijken naar titelfavoriet Bert Coene (Lancer Evo 9), die één van zijn vroegere
strijdmakkers uit de Fiesta Trophy, Anthony Martin (Ford Fiesta ST), als tegenstander heeft. In dezelfde klasse
zien we ook Raphaël Venant met zijn Fiesta ST aan de start terwijl Rino Beernaert debuteert met een Renault Clio
Ragnotti.
De Historics (Divisie 4) zijn met een 25-tal deelnemers sterk vertegenwoordigd in Staden. Vincent Verschueren,
leider in de BK-tussenstand, gaat als favoriet van start met zijn Opel Ascona A. Soenens (Escort MK 2), Monnens
(Transeurope), Deleersnijder (Manta), Vanden Abeele (BMW E21), De Keyser (Porsche 911) en Maes (Escort MK 2)
moeten zijn belangrijkste tegenstrevers gaan worden.
(deelnemerslijst - vanaf woensdagavond met nummers)
Parcours & Timing
De 1ste Short Rally van Staden bestaat uit twee proeven die elkmaal viermaal verreden worden. KP Staden, met start aan de voet van Stadenberg,
is 7,19 km lang. Vervolgens trekken de deelnemers naar Oostnieuwkerke, waar aanvankelijk een KP van 10,6 km gepland was maar door omstandigheden
- zie nieuwsbericht hieronder - werd deze enkele kilometers ingekort. De eerste deelnemer gaat om 8u20 van start op KP 1, de finish is voorzien omstreeks
17u.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is opnieuw gelegen rondom zaal 't Blommenhof, nabij de kerk van Staden. Het servicepark bevindt zich in de omliggende straten. De
regroup tussen elke ronde vindt plaats op de parking van Dicogel, te bereiken via de baan Staden-Sleihage. De algemene inkomprijs bedraagt 10 €,
een programmaboekje kost 2,5 €.
(plan rallycentrum)
Website organisatie: www.amcstaden.be
Co-piloot Geert Beauprez: "Enkele maanden terug namen we deel aan de Rallysprint van Moorslede met een C2 R2 geprepareerd door de gebroeders Caen. Door een lichte schuiver verloren we nog een top-3 plaats in de klasse, maar de 4de stek en een 14de plaats algemeen deed ons zeker naar meer uitkijken. In die optiek kozen we voor de eerste editie van de Short Rally van Staden. Een wedstrijd die eigenlijk een beetje in onze achtertuin wordt verreden. Zeggen dat het daarom veel gemakkelijker zal lopen zou de waarheid zeker geweld aandoen. Het is intussen al weer een tijdje geleden dat Jeoffrey achter het stuur van een Citroën zat en de concurrentie is zeker niet van de poes. Heel wat teams grijpen immers deze wedstrijd aan om hun bolide aan een laatste test te onderwerpen in functie van de Omloop van Vlaanderen. Wie dan de voornaamste tegenstanders worden in de klasse 3F ? Denken we maar aan David Croes, een rallypiloot met een ellenlange staat van verdienste en ook rijdend met een C2. Een van de ontdekkingen van de Patrick Snijers Contest, met name Thibaut Spillebeen rijdt ook een C2 voor, net zoals Rino Beernaert. Maar ook mensen als Piet Declercq (Citroën Saxo) en Stefaan Vanneste (Peugeot 106) hou je best altijd in de gaten. We hopen op een podiumplaats in de klasse, maar we zullen er voor moeten knokken, zoveel is zeker."
"Het is ondertussen de 17de start aan een rallyevenement en deze keer wordt weer, voor de negende keer, een samenwerking op poten gezet met ‘good old’ Tom Van der Auwera! De laatste samenwerking dateert al van de RS van Staden 2005. De eerste keer was dit trouwens ook in Staden, in 2000. Het Power & Passion– rallyteam blijft ook nu trouw aan Caen Rallysport en aan de Chevrolet Kalos groep A. Benieuwd of de 8 KP’s goed verteerd worden straks. Maar de P&P-leuze blijft: 'amuseren én aankomen'! Hopend op een droog wegdek en geen pech kijkt het Power & Passion-rallyteam vol ongeduld uit naar deze nieuwe West-Vlaamse proef!", aldus Francis Veranneman.
De uitvaartplechtigheid vindt plaats op dinsdag 11 augustus om 11u in de parochiekerk van Sint-Elooi te Zedelgem. Langs deze weg wensen wij de familie en vrienden van Philippe veel sterkte toe in deze moeilijke periode.
Ondertussen is ook de timing van de wedstrijd bekend. De eerste van de vier ronden, bestaande uit de proeven Staden (7,19 km) en Oostnieuwkerke (10,62 km), start omstreeks 8u in het centrum van Staden. Nog voor de klok van 17u zou de winnaar van de 1ste Short Rally van Staden bekend moeten zijn.