De jongste Van Hoof was sneller dan Hein Jonkers (Lancer Evo 6), Hans Stacey (Lancer Evo X) en Noortje Van Gennip (Lancer Evox X). Ferdi Biesheuvel werd eerste met zijn Subaru Impreza zevende op bijna drie minuten terwijl Benny Roosen (Lancer Evo 9) als eerste Belg finishte op een achtste plaats. Antoine van Ballegooijen (Lancer Evo X) werd negende en klopte nipt de eerste tweewielaangedreven wagen, de BMW M3 van Erik Vleminckx.
Bij de Historics won Dirk Deveux (Ford Escort MK 2) net als vorig jaar van merkgenoot Bart Aerts. Ronny Declerck (Opel Ascona) werd derde voor Hendrik Aerts (Escort MK 1) en ex-motard Geert Verelst (Toyota MR). In Divisie 1-2 was het podium volledig West-Vlaams gekleurd. De overwinning ging naar Mehdy Capoen (Peugeot 205) die het met 50" haalde van Steven Dolfen (Renault Clio). Die had op zijn beurt maar 5" bonus op Stefaan T'Joens (Subaru Impreza).
:: uitslagen
Begin september wordt de website van de organisatie bijgewerkt met alle nodige info zoals het reglement en inschrijvingsformulier. De organisatie is ook nog steeds op zoek naar medewerkers voor de wedstrijd die contact kunnen opnemen via i.dumortier@skynet.be.
Het Paradigit-team kan uiteraard niet op de afspraak ontbreken in Kasterlee. Zesvoudig winnaar
Piet Van Hoof (Lancer Evo 4), Arjen de Koning (Lancer Evo 6 ex-Makinen) en Noortje Van Gennip (Lancer Evo X) zullen zeker terug voorin meedraaien.
Hetzelfde geldt voor hun landgenoten Hein Jonkers, Sander Van Hoof en Hans Stacey, allen in een Lancer. Jeroen Swaanen komt dan weer een Subaru Impreza S9 WRC
testen. Voor Belgisch weerwerk wordt gerekend op Dirk Vermeirsch (Impreza WRC), Tony Schepers (Impreza), Benny Roosen (Lancer Evo 9)
en Olrik Hanegreefs (Lancer Evo 6) en BMW-rijders Boulat, Sutens, Vleminckx en Cokelaere. Bij de Historics, die de moderne voorafgaan, wordt
het dan weer een puur Belgisch onderonsje. Deveux (Escort MK 2) neemt het op tegen merkgenoten Aerts en Frans en de West-Vlaamse Opelisten Declerck,
Casseyas en Mylleville.
(genummerde deelnemerslijst)
Parcours & Timing
De SR van Kasterlee bestaat uit de proeven Retiesheike
en Goor. Er wordt van start gegaan om 9u (KP 1), de finish is voorzien rond 17u.
In totaal dient 59 km tegen de klok gereden te worden.
Rallycentrum
Het rallycentrum met tent, service, wagenpark en start KP van Retiesheike is gelegen langs de baan Kasterlee-Retie. De toegangsprijs bedraagt 7 €.
Website organisatie: www.titanic.be
Bij zijn terugkeer in het WK had François Duval een plaats in de top-6 vooropgesteld. De garagehouder uit Cul-des-Sarts werd echter vrijwel meteen op achtervolgen aangewezen. In de eerste ronde op vrijdag kreeg zijn Ford Focus WRC af te rekenen met aandrijvingsproblemen. Duval kon de eerste wedstrijddag nog als zesde afsluiten, weliswaar op meer dan drie minuten van leider en latere winnaar Loeb. Op zaterdag werden nog enkele hoopgevende tijden gedraaid, waarbij af en toe sneller werd afgeklokt dan Hirvonen en Latvala. Dudu's wedstrijd eindigde helaas op de laatste Panzerplatte-doortocht toen hij onzacht in aanraking kwam met een 'hinkelstein' (zie video). Duval bezeerde hierbij zijn rug, co-piloot Denis Giraudet brak twee ribben. Beiden hopen dit jaar nog aan de start te staan van de WK-rally's van Frankrijk en Spanje.
Ook Thierry Neuville kon niet schitteren in de buurt van Trier. De Oostkantonner had zijn zinnen gezet op deze JWRC-manche maar al vanaf de shakedown liep het mis. Neuville ging even van de baan en vond geen goeie afstelling voor de rally, waardoor hij tijd verloor op de eerste wedstrijddag. Neuville en co Klinger stonden tweede bij de Juniors op 25" van Hans Weijs toen een klepje van de ventilator brak. Dit kwam in de radiator terecht, wat voor een oververhitte motor zorgde. Neuville moest hierdoor diep ontgoocheld de handdoek werpen en mag de JWRC-titel vergeten. Hij hoopt nu nog op een goed resultaat in de Franse JWRC-manche. Gregory Moreels (Citroën C2 R2) was de derde Belgische piloot die aan de start stond maar ook hij moest vroegtijdig opgeven.
Meer succes was er voor de Belgische co-piloten in Nederlandse loondienst. Eerste Belg aan de finish werd Robin Buysmans, die mooi negende algemeen werd naast Mark Van Eldik (Subaru Impreza WRC S14). In een onderlinge Nederlandse strijd klopte Van Eldik Bernhard Ten Brinke (Ford Focus WRC). Ten Brinke werd 12de bij zijn eerste WK-deelname waarbij hij genavigeerd werd door Eddy Chevallier. Hans Weijs Junior won overtuigend het JWRC-klassement en mocht zo zijn Belgische co-piloot Bjorn Degandt met de champagne laten spuiten. Aan de zijde van Dennis Kuipers (Ford Fiesta Super 2000) finishte Fréderic Miclotte 25ste algemeen. Renaul Jamoul navigeerde Mathieu Arzeno (C2 1600) maar moest opgeven, net als Edwin Mombaerts die met Kevin Abbring (Renault Clio R3) een sortie maakte.
Foto's binnenkort on-line!
:: uitslagen
Voor de tweede editie van hun Short Rally kon AMCS Staden met bijna 150 inschrijvingen uitpakken. Na een resem forfaits gingen uiteindelijk zo'n 130 teams van start. Topfavoriet Paul Lietaer schoot het snelst uit de startblokken en had na twee proeven 11" voorsprong op Jeroen Swaanen, de Nederlander die voor het eerst de Skoda Octavia WRC van Bernard Munster bestuurde. Snaet en Van Keer volgden met hun Lancers op een gedeelde derde plaats. BMW-rijders Verschueren en Lefevere waren toen al uit koers verdwenen. Verschueren misschakelde in de eerste meters en joeg hierbij de motor te hoog in toeren terwijl ook Lefevere in de openingsronde zijn M3-krachtbron zag begeven.
In de eerste proef van de derde ronde werd Lietaer van zijn dichtste belager verlost toen Swaanen vlakbij de finish van de eerste proef zwaar van de baan ging met de BMA-Octavia. Ook Hans Vancampenhoudt (Impreza) verdween op KP 3 uit koers na een sortie. Halfweg wedstrijd had 'de Snor' al 50" bonus op Eddy Snaet, die op twee proeven 20" voorsprong had genomen op Johan Van Keer. Stefaan Stouf had ondertussen de leiding bij de Historics in handen vanop een mooie vierde plaats met Kurt Braeckevelt (BMW M3) en Bart Maes (Octavia WRC) in zijn zog.
De winnaar leek ondertussen gekend maar de strijd om de ereplaatsen woedde nog hevig verder. Na een foutje van Snaet op KP 5 nam Van Keer even de tweede plaats over maar na de volgende proef werden de posities terug gewisseld, weliswaar met één seconde verschil. In de strijd om de vierde plaats kwam Maes ondanks een inlokfoutje ex-aequo te staan met Historic-leider Stouf.
In de slotronde wist de Polle terug overtuigende besttijden te draaien, waarna hij met 2'13" voorsprong op Eddy Snaet al voor de vierde keer mocht zegevieren in Staden. Thuisrijder Snaet klopte Van Keer uiteindelijk met 19". Het duel Maes-Stouf voor de vierde plaats werd beslecht in het voordeel van WRC-debutant Maes, nadat Stouf in de slotproef meer dan drie minuten verloor door een sortie. Kurt Braeckevelt (BMW M3) werkte een geslaagde Omloop-test af en eindigde als vijfde op slechts 5" van Maes en de BMA-Octavia WRC.
Achter Braeckevelt werd de ganse dag een mooie strijd uitgevochten tussen de 4x4's van Bert Coene (Lancer Evo 9), Stefaan Prinzie (Impreza N12) en Andy Rowe (Lancer Evo 3). Coene wist Prinzie met 15" te kloppen terwijl de Subaru-rijder op zijn beurt Rowe met twee tellen wist voor te blijven. De negende plaats was voor Tuur Vanden Abeele (BMW E21), die na de sortie van Stouf de Historic-overwinning cadeau kreeg. In Divisie 4 ging hij Deleersnijder (Manta) met meer dan een minuut vooraf. Stouf werd nog derde voor de Ascona's van Declerck en Dumon.
In een onderbezette F2-categorie nam Kevin Demaerschalk (Fiesta F2) van meet af aan de leiding. Het jonge talent uit Hoeilaart finishte 10de algemeen en klopte Tim van Parijs (Fiesta R2) met meer dan een halve minuut. In Divisie 1-2 ging de zege naar Kurt Cloet (Clio). Hij klopte merkgenoot Steven Dolfen met 22". Deckmijn (Saxo), Weyne (Ibiza) en Lefevere (Impreza) vervolledigden de top-5.
:: resultaten
Vanmorgen raakten nog de forfaits van Peter Desmet (BMW M3) en Dieter Verbeke (Peugeot 206 - wagen niet klaar) bekend, zodat er morgen bijna 140 wagens van start zullen gaan in Staden.
Chris Van Woensel en zijn ervaren en gepassioneerde vriendenmecaniciens brachten de uitdaging om zelf een competitieve rallywagen te ontwikkelen tot een goed einde. Meer dan goed, want zowel in 2006 als in 2007 won de Nissan 350Z het Kampioenschap van België in Groep GT, terwijl de wagen heel goed stand kon houden tussen het 4x4-geweld in de kopgroep van het algemene klassement van de Belgische rally's. Na vier jaar trouwe en succesvolle dienst, wordt de 350Z vandaag vervangen door een nieuwe 370Z, opnieuw een uniek exemplaar made by CVW.
Eind vorig seizoen werd door het team een analyse gemaakt van de mogelijkheden en alternatieven... Chris Van Woensel legt uit waarom gekozen werd voor een nieuwe Nissan 370Z GT.
"We hebben ook gedacht aan het aankopen van een oudere WRC, maar uiteindelijk hebben we toch beslist om opnieuw een GT te bouwen. Vooral onze sponsors waren vragende partij, want een unieke 370Z is publicitair veel interessanter dan een zoveelste Lancer of Impreza. In het najaar van 2009 kregen we de bevestiging van Nissan dat ze ons verder wensten te steunen, maar dan wel met het nieuwe model, de 370Z. Nissan België heeft ons eind januari 2010 een nieuwe Nissan 370Z geleverd en iets meer dan zes maanden later kunnen we de rallyversie van de 370Z presenteren. Ik ben ook blij dat we verder doen in GT. Het rijden met een GT geeft je als piloot enorm veel voldoening. Het is een wagen die stuurmanskunst vergt. Om snelle tijden te klokken moet je er echt voor gaan zitten, vechten aan het stuur. Je kan het een beetje vergelijken met het gevoel dat piloten in een S2000 of een R3 hebben. De chrono's volgen niet vanzelf, maar je moet echt werken aan het stuur. In de jaren dat ik met een Groep N reed, had ik als piloot op dat vlak veel minder voldoening en rijplezier."
"Ook financieel is een GT interessant. Natuurlijk is het niet evident om een wagen van A tot Z helemaal zelf met je team te ontwikkelen, maar onze Nissan 370Z is rijklaar nog altijd goedkoper dan een nieuwe top Groep N. Bovendien is de running cost nadien veel goedkoper. Je hebt standaard een dikke 3,7-liter. Die motor wordt echt niet geforceerd wanneer je er 400 pk uit puurt. Verder is de transmissie berekend op dit soort vermogen, rijden we met een sequentiële versnellingsbak die gemaakt is voor de sport en is de achterbrug van een 370Z beresterk."
Een ander aspect dat enorm veel voldoening geeft is het feit dat de wagen door het team zelf van A tot Z werd ontwikkeld. "Wanneer ik het eindresultaat zie, dan ben ik echt trots op het geleverde werk. Vanaf eind januari tot nu hebben we bijna elke avond en elke zaterdag samen aan de wagen gewerkt. We hebben een heel hecht en ervaren team. Het werk werd verricht door 4 mecaniciens, aangevuld met mezelf. Ook Filip Goddé, mijn copiloot, heeft geholpen, vooral bij het strippen van de wagen en het verwijderen van de isolatie. Het lassen van het aluminium en het frezen en draaien van de specifieke, zelf ontworpen onderdelen, zoals de draagarmen van de ophanging, werd gedaan door een gepassioneerde vriend van het team die op rust is. En Frans, onze teammanager, heeft alles gecoördineerd. Hij zorgde dat alle onderdelen op tijd werden besteld, zocht de typenummers van de onderdelen op, hield zich bezig met de logistiek, de planning, enz. Een erg belangrijke schakel in het geheel. Je kan je niet voorstellen wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen van een wagen. Een team als Kronos assembleert de onderdelen die van de fabriek komen, maar wij moesten alles zelf ontwikkelen. Daarbij hebben we natuurlijk maximaal gebruik gemaakt van de ervaring die we opgedaan hebben bij de bouw van de 350Z."
Van de vorige Nissan 350Z werd trouwens niets overgebouwd... "Nee, want het reglement is ondertussen ook geëvolueerd. Toen we in 2006 de 350Z bouwden, mocht er amper iets aan gewijzigd worden. In feite was het een straatversie met een aangepaste ophanging, maar met de seriemotor en de originele versnellingsbak. In de loop der jaren hebben we, dankzij onderhandelingen met de RACB, de wagen steeds sneller kunnen maken. Met de 370Z zijn we met een nieuwe lei kunnen beginnen..."
De 350Z was een publiekslieveling
Eind januari begon het team met het strippen van de 370Z. Tot de
laatste schroef werd de wagen gedemonteerd.
"Daarna begon het echte stripwerk: het verwijderen van de isolatie en
de verf. De overbodige onderdelen metaal werden dan al verwijderd om
gewicht te besparen. Daarna werd de kas naar Rallyrent gedaan. Het
team van Jasper Van den Heuvel heeft de rolkooi in de wagen gelast.
Omdat ik in de 350Z weinig hoofdruimte had, werden de staven van de
rolkooi gebogen en zo dicht mogelijk tegen het koetswerk gelast.
Daarvoor werd zelfs het dakpaneel verwijderd. Het resultaat is
schitterend.
Na die twee weken, konden we beginnen met het opbouwen van de
wagen. Maar, elke aanpassing vergde tijd. We hebben de kuipstoelen
verder naar achteren gemonteerd, om een ideale gewichtsverdeling te
bekomen. Daarvoor werd een stuk uit het koetwerk verwijderd. Ook de
batterij werd achterin geplaatst, waardoor er een speciale bak
ingebouwd moest worden. Waar normaal de handrem staat, moest een
plaat ingelast worden om het gat te dichten, de pedal box moest
aangepast worden... Eind april werd de wagen naar de spuiterij gebracht
en daarna konden we de mechanische en technische onderdelen
inbouwen.
Zelf ontwikkelde ophanging op uniballs
Ook op dat vlak werd over de kleinste details nagedacht. De
remleidingen en de bekabeling is volledig nieuw geplaatst. Een mooi
voorbeeld is ook de verwarming. In een seriewagen zit een
verwarmingssysteem dat fors van omvang en gewicht is, maar in een
rallywagen heb je enkel verwarming nodig om de voorruit bij regenweer
vrij te houden. In onze zoektocht kwamen we uit bij een kleine
verwarmingseenheid die gebruikt wordt op heftrucks die in koelcellen of
in de winter buiten vrachtwagens moeten laden. Zij hebben ook een
verwarming enkel om de voorruit vrij te houden. Kortom, een detail dat
weer een gewichtsbesparing opleverde...
Wat het gewicht betreft, weten we nog niet waar we uit zullen komen,
maar ik reken toch op een vermindering van 25 tot 50 kg in vergelijking
met de 350Z. Ik denk dat onze 370Z zowat 1350 kg zal wegen.
Net zoals uiteindelijk op de 350Z, werd een volledig nieuwe
achterwielophanging ontwikkeld en geproduceerd. Een vriend van het
huis heeft de draagarmen en de benodigde onderdelen zelf op maat
gemaakt. De wagen staat rondom op uniballs. Ook de uitlaat en de
carterbescherming maken we voortaan zelf. Uit de beginperiode met de
350 Z hebben we geleerd dat we de uitlaat zo hoog mogelijk moeten
leggen, om problemen bij het couperen in de bochten te vermijden."
GT4-motor ontwikkeld door IES - "400 pk en meer koppel"
De preparatie van de motor werd opnieuw toevertrouwd aan de Brit
Graham Dale-Jones en zijn bedrijf International Engine Services.
"Ook dat was een uitdaging, want de 3,7 V6 heeft niet alleen meer
inhoud, maar is ook van een ander type. Deze motor heeft een variabel
systeem zonder nokkenassen. Omdat een dergelijke motor erg moeilijk
te tunen is, werden klassieke cilinderkoppen gemaakt met specifieke
nokkenassen. IES prepareert ook de GT4-motoren voor de Nissans in
het GT4 FIA-kampioenschap op circuit. De motor zal een ander karakter
hebben. Het vermogen is 400 pk, met een koppel van 410 Nm. Die
trekkracht is beschikbaar tussen 3.500 t/min en quasi het maximale
toerental van 7.500 t/min."
Sadev sequentiële zesbak
"De motor wordt gekoppeld aan een sequentiële zesbak van Sadev. Via
Fabio Lazzerini hebben we gekozen voor een Sadev-bak met powershift,
wat ook een verbetering is ten opzichte van de 350Z. De versnellingen
zijn heel mooi gespreid. De eerste versnelling is korter, terwijl we in
zesde een top van 203 km/h zullen halen. De eindverhouding van de
350Z was iets langer. Deze versnellingsbak wordt trouwens ook gebruikt
door Guino Kenis in zijn BMW 120i in de rallycross en door de Nissans
van Overdrive, het team van Grégoire de Mevius, in rallyraid. Kortom,
het moet een bedrijfszekere competitiebak zijn."
Proflex, Advan, Genesis en Giso
De schokdempers onder de Nissan 370Z zijn speciaal ontwikkeld door
Proflex, het bedrijf van Maurice Huisman. Ook dat is maatwerk.
Yokohama wordt opnieuw een belangrijke partner, want Chris Van
Woensel en Filip Goddé zullen opnieuw op Advan-banden rijden.
"In principe zijn dat WRC-banden. Die zijn echter nogal smal voor de
achterwielen, zodat ik ook eens ga testen met circuitbanden van Advan.
De banden liggen in elk geval op competitievelgen van Genesis. Die
velgen gaan we vanaf dit seizoen ook commercialiseren in de rallysport
onder de benaming "Competition 66 Wheels". Ik heb er al een paar jaar
mee gereden en ik sta volledig achter dit product. Ik heb geen enkele
velg stuk gereden, dus de kwaliteit is onberispelijk.
De decoratie van de Nissan is het resultaat van de studenten van Giso in
Machelen. De mat rode kleur en de zwarte motorkap verwijzen naar de
legendarische Nissan 240Z."
3 testwedstrijden met het oog op 2011 - "Stevig in de top 10 algemeen..."
Met uitzondering van een optreden in de Exotic Green Rally in Nederland
aan het stuur van een BMW M3 met VIP's aan boord, heeft Chris Van
Woensel nog geen rally gereden in 2010. Natuurlijk staat Chris te
popelen van ongeduld om zijn nieuwe Nissan 370Z aan de tand te
voelen op de Belgische rallyproeven.
"Hoe interessant en boeiend het bouwen van de wagen ook was, het is
tijd voor het echte rallywerk! Ik kijk uit naar mijn eerste meters met de
Nissan. We rijden de drie resterende wedstrijden van het
Kampioenschap van België: de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian
Rally en de Condroz Rally. Deze drie wedstrijden beschouw ik als
testwedstrijden voor 2011, want dan gaan we het volledige
kampioenschap afwerken.
Wat ik sportief van de nieuwe Nissan 370Z verwacht? Het is moeilijk in
te schatten, maar ik vond de straatversie in elk geval een stuk
baanvaster en stabieler dan het vorige model. Dat gedrag hoop ik ook
terug te vinden op de rallyproeven. Omdat elk onderdeel verbeterd werd
en de wagen lichter is, reken ik toch op een plaats in de top 10
algemeen. Met de 350Z zaten we regelmatig kort bij de top 5, met onder
andere die prachtige leidersplaats algemeen in de Rally van Wallonië in
2008.
In de eerste wedstrijd, de Omloop van Vlaanderen, zal ik alles nog
moeten ontdekken, de ophanging verder afstellen of verbeteren, enz.
Die wedstrijd zal een pure test worden. In de EBR wil ik het tempo al
iets verhogen om het seizoen op een mooie wijze te kunnen afsluiten in
de Condroz Rally..."
(persbericht - foto's Wim Delmel)
"Dankzij de steun van ConXioN en Worldkarts kan ik mijn thuisrally aanvatten met de Opel Ascona B uit de stal van TT Autosport uit Zwevegem. Ik had al wat ervaring opgedaan als co-pilote van mijn pa in de Short Rally van Staden, maar nu is dit mijn eerste keer aan het stuur in een rallywagen en dan nog in mijn achtertuin. Blunderen is dus uitgesloten", lacht Steffi.
Chris Debyser: "De Short Rally van Staden is nu reeds een succes te noemen mede dankzij de vele inschrijvingen. Ik ben ervan overtuigd dat ook heel wat supporters en toeschouwers langs de weg zullen staan na een kleine maand rallystilte. Bovendien telt deze rally voor velen als voorbereiding op de Omloop. Zo kunnen we commercieel met FIXION ook scoren want Steffi is naast Lara ook het gezicht voor de publiciteit die FIXION vanaf september uitgebreid zal voeren voor ons gamma Sparco, Stilo, Historic Racing Wheels en Dunlop. Ik hoop vooral dat Steffi en Justine een leuk weekend beleven en wie weet heeft dit team wel meer in petto voor de toekomst."
Verder is ook Debyser zelf van de partij met de vertrouwde FIXION Ford Escort MK II, zowel Patrick Mylleville (Opel Manta) als Dirk Dumon (Opel Ascona) verdedigen dan weer de kleuren van ConXion.
Automobielclub Staden organiseerde vorig jaar voor het eerst met succes een short rally. De populariteit van de vroegere rallysprint lijkt zich in stijgende lijn door te trekken want de club mocht voor de tweede editie een 150-tal inschrijvingen ontvangen. Het indrukwekkende veld wordt aangevoerd door drievoudig winnaar Paul Lietaer, die zijn gereviseerde Subaru Impreza WRC komt proefrijden voor de Omloop van Vlaanderen. Het leek aanvankelijk een interessante strijd te gaan worden met Bernard Munster, maar 'Big Bernie' kon zijn Skoda Octavia WRC verhuren aan Jeroen Swaanen. De Nederlander heeft reeds een eerste WRC-ervaring achter de rug en kan een referentie vormen voor Bart Maes, die met een identieke wagen debuteert maar het parcours wel beter kent.
Naast drie WRC's heeft men in Staden nog heel wat snelle 4x4's aan de start, zoals de Lancers van Snaet, Coene en Van Keer en de Sierra Cosworth van Vermeirsch. Het zijn mogelijke speelkameraden voor de Engelse FIRC-rijders Morgan (Escort Cosworth) en Rowe (Lancer Evo 3), die de West-Vlaamse KP's ondertussen goed kennen. Verder zijn er nog de comebacks van Eddy Van Oost (Celica) en Hans Vancampenhoudt (NCRS-Impreza N12). Daartegenover staat een indrukwekkende BMW-armada met daarin Andy Lefevere (BMW M3 E46) en Vincent Verschueren (BMW M3 E30) als blikvangers. Andere Beamer-rijders zijn Prinzie, Braeckevelt, Heusdens, Alliet, Cokelaere, Louies, Van Lancker, Desmet, Vleminckx,... met M3's van verschillende generaties. Verder mag ook spektakel verwacht worden van Wim Soenens met zijn Porsche 911 GT3.
In afwezigheid van Hosten en Beernaert is het veld bij de voorwielaangedreven wagens dan weer minder uitgebreid dan gewoonlijk. De talentvolle Demaerschalk (Fiesta R2) krijgt oa. thuisrijder Lerminez (C2 R2 Max) en Lynneel (Clio Maxi) als tegenstanders. In Divisie 1-2 is het uitkijken naar een nieuw duel tussen T'Joens (Subaru Impreza) en Dolfen (Renault Clio), al mag Verbeke (Peugeot 206) zeker niet uit het oog worden verloren. Met een 40-tal deelnemers zijn ook de Historics terug goed vertegenwoordigd. In aanloop naar de Omloop van Vlaanderen komen oa. Stouf (Escort MK 2), Debyser (Escort MK 2), Vanden Abeele (BMW E21) en Janssens (Porsche 911) kilometers maken. Tot slot is er de opgemerkte deelname van Steffi Snaet, de dochter van Eddy die haar rallydebuut maakt met een Opel Ascona. (deelnemerslijst - startnummers woensdagavond on-line)
Parcours & Timing
Automobielclub Staden heeft een volwaardige rally met drie proeven in gedachten maar houdt het dit jaar nog bij de KP's Staden (7,1 km) en
Oostnieuwkerke (10,5 km).
Beide proeven ondergingen een wijziging op het einde, zo werd oa. de beruchte onverhardstrook in Oostnieuwkerke geschrapt. De timing bleef
nagenoeg identiek, met start omstreeks 8u in het centrum van Staden. Even voor 19u wordt de eerste wagen terug in het gesloten wagenpark verwacht.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is opnieuw gelegen rondom zaal 't Blommenhof, nabij de kerk van Staden. Het servicepark bevindt zich in de
omliggende straten. De regroup tussen elke ronde vindt plaats op de parking van Dicogel, te bereiken via
de baan Staden-Sleihage. De algemene inkomprijs bedraagt 10 €, een programmaboekje kost 2,5 €.
(plan rallycentrum)
Website organisatie: www.amcstaden.be
De co-piloot van dienst wordt Jeroen Van Wanseele van Subaru- en Toyota-garage Bert uit Tielt. "Later op het jaar zou Hans nog de TBR Rally in Roeselare willen rijden, om dan volgend jaar meerdere rally’s af te werken naar gelang het budget dat wordt gevonden.", aldus Jeroen.
:: De buitenlandse deelnemers van de Flanders International Rally Challenge, waarvan Staden de vierde manche vormt, zijn opnieuw goed vertegenwoordigd. Oa. de Britten Rowe (Lancer Evo 3), Morgan (Escort Cosworth) en Reed (Escort Cosworth) zullen van de partij zijn. Na drie manches leidt Andy Rowe in de FIRC-tussenstand voor David Wheeler en Eep Borgers. Meer info op www.firc.be.
:: Geert Beauprez, Belgisch Historic-kampioen bij de co-piloten, maakt volgend weekend zijn debuut naast Stefaan Stouf. Met de Nieuwpoorste visboer hoopt 'De Buze' mee te strijden voor de overwinning bij de Historics. "Wanneer je zo'n aanbod krijgt, dan kun je dat niet zomaar naast je neerleggen. Ik heb al meerdere jaren een goede band met Stefaan en zijn entourage en zie het echt zitten om met de Nieuwpoortse visboer onze kans te wagen. Maar er zullen wel meerdere gevaarlijke tegenstanders aan de start komen, al of niet in functie van de kort daaropvolgende Omloop van Vlaanderen. Dus ga je ons zeker nog geen victorie horen kraaien. Staden zal hoe dan ook het scherp van de snee beslecht worden.", aldus De Buze.
:: Ondertussen loopt op de website van AMC Staden een wedstrijd waarbij tien duo-tickets te winnen zijn.