Onlangs trok Kris Cools samen met oa. Lacante, Prinzie en Leune naar het circuit van Abbeville in Frankrijk. Bekijk hier een filmpje hoe Cools de Saxo van Lacante de sporen geeft.
Stefaan Brackx, persverantwoordelijke van AC Targa Florio: "Op 12, 13 en 14 oktober 2007 staat de eerste Ypres 24 Hours Retro op de kalender. Dit is een rit voor old- en young timers langsheen het legendarische parcours van de “rally van Ieper” uit de jaren ’70. Jonge wagens zullen niet toegelaten worden en daarom mogen enkel wagens met bouwjaar tot 1990 deelnemen. Het roadbook voorziet zowel “bolletje-pijl” als kaartrit met heel wat RT’s. Als organisator willen we er wel de nadruk op leggen dat de Ypres 24 Hours Retro géén snelheidswedstrijd is. Het is zeker niet de bedoeling om er een rally van te maken, in tegendeel, het moet een rit worden voor historische wagens op basis van de historische klassementsproeven van de rally van Ieper. De gemiddelde snelheid willen we door middel van RT's, stempelcontroles en dergelijke meer laag houden zoals het nu gebeurd tijdens de VAS-Classic-ritten. "
Het programma is reeds bekend. "Op vrijdagavond 12 oktober is er een administratieve en (beperkte) technische controle vanaf 18u00 op de markt van Ieper met aansluitend een originaliteitwedstrijd, een zogenaamde “concours d’élégance”. Een jury zal alle deelnemende wagens beoordelen op originaliteit, zeldzaamheid, uitstraling maar ook de motor, het interieur en dergelijke meer zullen een beoordeling krijgen. Rond 20u00 is er de prijsuitreiking van dit eerste deel tijdens een receptie voor alle deelnemers en sponsors."
Zaterdag wordt van start gegaan met het echte werk. "Zaterdagmorgen vroeg start dan de eigenlijke Ypres 24 Hours Retro op de markt van Poperinge want de markt van Ieper is niet vrij omwille van de wekelijkse markt. Poperinge heeft trouwens ook al vele jaren een vaste plaats in het programma van de rally van Ieper. Er is ’s morgens nog een administratieve en (beperkte) technische controle voorzien in Poperinge voor de deelnemers die zich nog niet aangemeld hebben op vrijdag. Op zaterdag zal iedere deelnemer goed wakker moeten zijn want we beginnen met een prachtig ontbijt: de ritten in en rond Heuvelland, sinds jaar en dag een vaste waarde tijdens de rally van Ieper. Het tempo zal er constant ingehouden worden want rond de middag moeten alle wagens verzamelen op de markt van Mesen. Na de tijdscontrole gaan we dan richting … Warneton. Inderdaad, voor de liefhebbers van driften hebben we het circuit van CAMSO gereserveerd. Omdat er voor het publiek niets kan aangeboden worden tijdens de Retro-rit, met uitzondering van Start-, Controle- en Aankomstplaatsen, hebben we een programma uitgewerkt, “Spirit of the 70’s”. Na een voorprogramma van Amerikaanse V8-wagens geven we de gelegenheid aan eigenaars van oldtimer rallywagens om hun kunnen te tonen. Een speaker zal het publiek de nodige informatie bezorgen want onder “de huid” van sommige wagens zit er dikwijls een indrukwekkende geschiedenis. Aansluitend draaien de deelnemers van de Retro ook hun rondjes. Op de parking is er de mogelijkheid om al deze pareltjes van mechaniek te bewonderen en kennis te maken met hun eigenaars. Een aantal standhouders zal er ook aanwezig zijn met aanverwante goederen zoals miniatuurwagens maar ook verdelers van onderdelen voor historische en moderne wagens. Zelfs verhuurders van rallywagens kunnen hier “hun ding” doen. Op en rond het circuit van Camso in Warneton zal je dus als toeschouwer een namiddag je autosporthart kunnen opladen."
"Voor de deelnemers van de Retro gaat het nadien terug richting Mesen voor een regroup. We voorzien daar een rekenbureel zodat we een voorlopige stand van zaken aan de deelnemers kunnen meegeven. Na een pauze voor een hapje, een drankje en een plasje vliegen we er weer in. Kilometers prachtige wegen staan op het programma om tegen de avond aan te komen in Poperinge. En daar is er terug iets speciaals voor de liefhebbers. Een (niet verplichte) rit in het donker is de kers op de taart van het zaterdaggedeelte. Het gevoel om met de “grote lichten” langs de smalle wegen te rijden zal voor velen het orgelpunt van de dag zijn. Van dit deel van de rit zal een apart klassement opgemaakt worden. De zaterdag sluiten we af met een maaltijd voor alle deelnemers maar ook sponsors en sympathisanten kunnen aanschuiven."
Op zondag gaat de Retro-karavaan van start op de markt van Ieper om daarna de streek van Lo aan te doen. "Inderdaad, ook deze wegen zoeken we op want dit maakte vroeger ook deel uit van de “roots” van de rally van Ieper. Na een 4-tal uur is de aankomst voorzien in de schaduw van de lakenhallen van Ieper. Een afsluitende maaltijd binnen in dit historische gebouw met aansluitend de prijsuitreiking zal het einde zijn van de eerste Ypres 24 Hours Retro en hopelijk ook het begin van een succesvolle traditie.", aldus Stefaan Brackx namens AC Targa Florio.
Méér informatie over inschrijving, prijs en timing volgt begin 2007. Zie ook www.rallyevent.be, vragen stellen kan via retro@rallyevent.be vanaf begin januari.
Op zondag 29 april wordt voor de eerste keer de “Keunebus” slalom van Gistel gehouden en dit op de industriezone Konijnenboslaan. Dit is een behendigheidswedstrijd die openstaat voor tal van categorieën auto’s. Er worden een 40-tal verschillende wagens verwacht. Op zondag 22 juli wordt terug de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke gehouden, met als Ettelgem als rallycentrum. Een derde organisatie is de 1ste Garnalenrit, een rittensportwedstrijd die doorgaat op zaterdag 27 oktober. Start en aankomst zijn in het clubhouse van de vzw in de Schoolstraat in Ettelgem. Tot slot is er sinds kort een nieuwe afdeling binnen de vereniging, Noordzee Security. Dit is een groepering van baancommissarissen. Hierdoor kunnen andere autosportorganisatoren een beroep doen op deze club om zo aan voldoende medewerkers te komen. De coördinatie gebeurt door Michaël Vanhoof.
Meer info over Autoclub Noordzee en diens evenementen op de vernieuwde site www.autoclubnoordzee.be.
"Mits de verkoop van m'n wagens wegens te drukke bezigheden als zelfstandige, opteerde ik voor de huur van een wagen. De microbe blijft hé! In Wervik en Ieper rijd ik normaal gezien met de tweede Ford Escort MK 2 van Paul Lietaer. Maar Manu Racing bleef niet stilzitten: in 2006 sponsorde ik een jonge gast van 19 jaar uit Ieper: Tommy Aeck. Dez liet ik volledig gratis rijden met een van m'n wagens in Ieper en Reningelst. Wegens de verkoop van mijn Ascona's zat die jongen dus zonder wagen! Manu Racing kocht dan maar twee VW Golf's 1 GTI, ex-rallywagens. Deze laat ik momenteel volledig heropbouwen naar Historic. Tommy Aeck laat ik het volledige seizoen met een van die wagens rijden als sponsoring. De tweede wagen ga ik eventueel verhuren aan een zeer betaalbare prijs, zelf rijd ik er misschien ook enkele wedstrijden mee. Manu Racing is ook op zoek naar mensen voor de servicecrew, deze worden daarvoor vergoed of mogen zelf eens het stuur in handen nemen met één van de GTI's. Interesse bel 0475/250967 of e-mail manuracing@hotmail.com. Later volgt er meer info. Manu Racing wenst iedereen een prettige kerst en gelukkig nieuwjaar!"
Meer info over Manu Racing op deze pagina, www.manuracing.tk of www.manuswinkel.tk.
"Ik heb besloten er een punt achter te zetten. Ik heb vijf mooie jaren gehad, met alles gereden met wat ik kon rijden, dankzij Steven en Vergokan en nu dankzij Kurt (Hendryckx, co-piloot nvdr) met een fantastische auto."
De chirurg die Tim opereerde liet hem de keuze, maar raadde hem het rijden sterk af. "Bij de minste impact of een klein ongeval kunnen de gevolgen fataal zijn. Ik moet een keuze maken en heb de keuze
gemaakt om te stoppen."
Van Parijs blijft de rallysport wel op de voet volgen, oa. als begeleider van zijn team in de Ford Fiesta Sporting Trophy, het duo Priem/Pattyn.
Het volledige interview kun je herbeluisteren op www.powerandpassion.be.
Vader en zoon Pincket brengen ook telkens een 'Best of On-board' DVD uit. Beleef een volledige KP mee aan boord met Paddy White, Wim Alaerts, Jean-Yves Laruelle, Gunther Monnens, Eric Louies, Stefaan Prinzie, Stephen Vankemmel, Peter Hopmans, Danny Suttens Didier Spillebeen, Kristof Vermeulen, Lieven Denys, Ronny Declerck, Yves Bruneel, Didier Ceenaeme en Nicolas Leune.
De prijs per DVD bedraagt 27 € zonder verzendingskosten. Bestellen kan via freetimevideo@euphonynet.be. Op de pagina van Free Time Video kun je een voorproefje bekijken. >>>
Het inschrijvingsformulier voor de Ford RACB Rally Contest en het eerste info-bulletin zijn beschikbaar op www.fiestasportingtrophy.be. De deelnameprijs bedraagt 100 €, waarvan 50 € teruggegeven wordt aan het einde van de eerste selectie.
Meer info op www.melissadebackere.com.
Coene en Deblieck koesterden geen ambities in de Shootout, in tegenstelling tot Auquier, die wel degelijk in de kijker reed. De Waal werd opgemerkt door Malcolm Wilson en mocht daardoor de 5 finalisten vervoegen. Uiteindelijk koos de baas van M-Sport de 18-jarige Zweed Viktor Henriksson uit als winnaar. In 2007 zal hij 12 maanden werken voor het team van M-Sport. Een jaar lang zal hij meewerken met het weerteam van M-Sport en deelnemen aan de shakedown van de Fiesta's S1600 en Focus WRC's.
Bert Coene: "Het was een schitterende ervaring, maar ook heel moeilijk. Omdat ik nog nooit op onverhard gereden had, ontdekte ik het rijden op gravel en de buitengewone efficiëntie van de banden die we gebruikten. De grip is ongelofelijk. Je kan zelfs zeggen dat je meer tractie hebt dan op asfalt... Maar, voor ik me volledig aangepast had, waren mijn drie doortochten al afgelopen. Ik kon mijn chrono wel met 12" verbeteren. Deze twee dagen zal ik me zeker nog lang koesteren."
Marc Deblieck: "Op mijn 45ste heb ik een buitengewone ervaring beleefd. Wat we gezien hebben heeft veel indruk gemaakt. Vooral het bezoek aan de werkplaats van het fabrieksteam... Het is er zo proper als in een ziekenhuis. Toen we arriveerden, kwamen ook de wagens die de Rally van Groot-Brittannië gereden hadden, terug binnen. Een groots moment... Voor het overige heb ik kennis gemaakt met rijden op onverhard. Ik wil zo snel mogelijk weer op gravel rijden. Bovendien was de sfeer tijdens het verblijf grandioos."
Raphaël Auquier: "Ik ben natuurlijk dolgelukkig! Het resultaat overtreft mijn stoutste dromen. Ik ontdekte het rijden op onverhard en kon voor mezelf bewijzen dat ik wel degelijk een zeker potentieel heb. Ik heb het geluk gehad Malcolm Wilson persoonlijk te kunnen spreken. Volgens hem waren onze passages indrukwekkend, zeker omdat we nog nooit op gravel hadden gereden. (in zijn laatste passage zat Raphaël amper 0"5 achter Barry Clark en was hij zelfs sneller dan Alessandro Bettega, de kampioen van de Internationale Fiesta Sporting Trophy). Wat kan je nog meer wensen? Dit was een prachtige ervaring die me nog extra motiveert om mijn leerproces verder te zetten. Ik wil zo snel mogelijk hogerop als piloot, want ik heb op mijn 24ste geen tijd meer te verliezen."
Meer info over de FFST op www.fiestasportingtrophy.be.
Voor meer info en steunbetuigingen kun je altijd terecht op www.timvanparijs.be.
Ook Pitstop TV is er terug bij met on-line televisie. Na de breuk met Skynet werd gewerkt aan een totaal nieuw station. Alle afleveringen en afzonderlijke reportages zijn vanaf nu terug on-line te bekijken op Pitstop TV of rechtstreeks via deze link.
Wie interesse heeft om deel te nemen kan een e-mail sturen naar fordrallycontest@racb.com met duidelijke vermelding 'Ford RACB Rally Contest'.
Voor meer informatie:
Jo Declercq
Manager Public Affairs
Ford Motor Company (Belgium) nv
jdecler2@ford.com – Tel 03.821.21.03 – Fax 03.821.21.07
Koen Wijckmans
RACB Sport Voorzitter Senaat
koen.wijckmans@racb.com – Tel 02.287.09.60 – Fax 02.675.61.19
Meer info over de Fiesta Sporting Trophy op www.fiestasportingtrophy.be.