Geert Beauprez: "Bij onze Zonnebeekse tuner Geert Windels zijn ze inderdaad druk aan het sleutelen om een Porsche klaar te stomen. Alles wordt
nieuw aan deze hagelwitte 911, die voorzien zal worden van een door Tuthill geprepareerde 3-liter motor. Deze krachtbron zou er voor moeten
zorgen dat we toch een 50-tal pk's meer onder de motorkap hebben! We verstoppen inderdaad onze ambities niet, we willen volop onze kans gaan
in het kampioenschap.
Ik start het seizoen in de Legend Boucles de Spa, weliswaar met Jeannick Breyne in de navigatiezetel. Nadien volgen dan op een rijtje, en
natuurlijk met Daniel Defever in de kuip, de East Belgian Rally, TAC Rally Tielt, Rallye de Wallonie, Sezoensrally Bocholt, Ypres Historic,
Omloop van Vlaanderen, Haspengouwrally en indien nodig ook nog de Condroz. De Omloop wordt ook met Jeannick Breyne gereden.
Tussendoor rij ik ook nog de de Rally van Wervik medio juni met de bij Caen gehuurde Citroën C2 R2 Max. Voor de gelegenheid neemt Sylvie
"Fifi" Bonduwe, ofte mevrouw Jeannick Breyne, de rol van co-pilote voor haar rekening.
De concurrentie in het nationale Historic-kampioenschap zal natuurlijk bikkelhard zijn, en we horen uit verschillende kampen stemmen
opgaan die de titel voorop stellen. We gaan alles van rally tot rally bekijken, maar wees er maar zeker van dat 'De Buze' zijn huid duur zal verkopen.
Een eventuele titel zou zeker een bekroning zijn. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor Daniel en voor het hele
assistentieteam onder leiding van Geert Windels. En natuurlijk voor de hele entourage en de vele supporters. Maar laat ons zeker niet
op de zaken vooruitlopen.
Meteen zouden we langs deze weg ook aan iedereen een gelukkig 2008 willen toewensen, vol van geluk en gezondheid, en met flink wat rallyplezier!"
Enkele grote namen zijn al zeker van de partij. Zo komt Jean Ragnotti opnieuw aan de start met een Renault Alpine, weliswaar een 1800cc die iets sneller zal zijn dan de wagen waarmee hij vorig jaar reed. De A110 wordt voor de gelegenheid uit het museum van Renault Sport gehaald. Ragnotti zal team vormen met Alain Serpaggi, een vriend van hem die een knalgele Alpine aan de start brengt.
Een andere snelle Fransman op de inschrijvingslijst is François Delecour, die op uitnodiging met een Porsche 911 groep 4 uit 1973 komt rijden. Vader en zoon Duval komen beiden met een identieke wagen aan de start: zowel René als François zullen een Toyota Corolla 16S uit 1985 besturen. Zijn reeds ingeschreven: Gaban (Kadett GTE), Deferm (BMW 323i), Beauprez (Porsche 911)... terwijl er heel wat anderen van plan zijn deel te nemen: Verreydt, Vandewauwer, Snijers, Duez, Timmers, Munster, Bouvy, Marcy, Colsoul... De organisatie hoopt nog enkele andere vedetten aan te trekken, zoals Loix, Thiry of de Mévius.
Wie de eerste rallysfeer van het nieuwe seizoen wil opsnuiven, zij het in een regurality-kleedje, moet dus zeker op 16 februari naar Spa afzakken. Meer info op de website van de Legends Boucles de Spa.
Voor 2008 stond voor Princen een gemengd BK-programma op stapel: zowel actief met de Lancer Evo 9 groep N als de eigen Renault Clio R3, afhankelijk van het type wedstrijd. Uiteindelijk werd met JetCar een volledig BK-programma met een Mitsubishi uitgewerkt. Geen groep N, wel een Evo 8 groep A waarmee hoge ambities gekoesterd worden... "Daarmee moet het mogelijk zijn om een gooi te doen naar de Belgische rallytitel, al is het momenteel nog koffiedik kijken welke andere titelkandidaten zich nog zullen aanmelden.“, aldus Princen. Bram Eelbode wordt opnieuw co-piloot van Princen, behalve dan in Bocholt waar thuisrijder Eddy Smeets opnieuw het rechterzitje inpalmt. De Renault Clio R3 zal enkel tijdens provinciale en buitenlandse wedstrijden nog eens naar buiten komen.
Een ander duo dat in 2008 de kleuren van JetCar gaat verdedigen is Vleminckx-Vandeweyers. Zij werkten in 2007 het BK af met een Lancer Evo 6.5 mini groep A, maar die maakt volgend seizoen plaats voor een Lancer Evo 9 groep N. Vleminckx kon al in de Hemicuda Rally kennismaken met de wagen en probeert ook nu weer een BK-campagne op te zetten. Vlemincxk: "Helaas hebben twee van onze hoofdsponsors afgehaakt voor komend seizoen. Nu verkondigen dat we een volledig BK gaan rijden, is op dit moment nog een beetje voorbarig. Vanzelfsprekend zullen we proberen om zoveel mogelijk wedstrijden van het BK op onze kalender te krijgen. “
Teambaas Johan Van Keer probeert opnieuw het ganse BK af te werken met een Lancer Evo 9 maar... "...als het zakelijk gezien moeilijk ligt of als een andere soort aanwezigheid vereist is op een wedstrijd – bijvoorbeeld een meer coördinerende rol binnen het Jetcar Racing Team – zal ik zélf niet rijden. Het seizoen 2008 wordt heel belangrijk nu we een topper als Kris Princen in huis hebben. Kris legt de lat erg hoog voor zichzelf. Hij wil niets liever dan topprestaties leveren. Als patron van het team moet ik erover waken dat iedereen zich daarvan bewust is en dat er dan ook te allen tijde een ideaal kader is waarin die topprestaties geleverd kunnen worden."
Meer info op www.jetcar-racingteam.be - Foto's David Mares
Gunther Monnens had het over zijn nieuwe aankoop uit Slovenië, een Subaru Impreza mini groep A, terwijl Marc Van Dalen de projecten van Kronos verder toelichtte. Twee programma's met een Peugeot 207 S2000 voor het IRC zijn al zeker (Loix + in elke wedstrijd andere piloot van BF Goodrich), maar over dat van Casier met Peugeot-België kon (en wou) Van Dalen niets kwijt. Over naar Duval dan, die hoopt op centen voor een WK-programma bij Ford maar eveneens interesse heeft in IRC met Kronos-Peugeot èn gepolst werd door Volkswagen België als nieuwe piloot voor de Polo Super 2000. Wie wel al zeker met een Polo gaat rijden in België is Gaby Goudezeune, wat zoon Hans, ingenieur bij René Georges, vorige week nog trachtte te verzwijgen.
Verder schenkt P&P aandacht aan de Nederlandse Chevrolut Kalos Cup, wordt gebeld met spektakelman Didier Spillebeen en worden ook Freddy Loix en co Robin Buysmans naar hun vooruitzichten voor 2008 gevraagd i.v.m. het IRC-project met Kronos-Peugeot. Beluister het allemaal opnieuw, samen met nog veel meer nieuwtjes, via www.powerandpassion.be!
Uitslag:
1. Jérôme D’Ambrosio – 426 punten
2. Pierre-Yves Corthals – 396 punten
3. François Duval – 317 punten
4. Anthony Kumpen – 312 punten
5. Freddy Loix – 279 punten
6. Jan Heylen – 271 punten
7. Bert Longin – 270 punten
8. Larry Cols – 261 punten
9. Bertrand Baguette – 237 punten
10. Maxime Soulet – 176 punten
11. Marc Goossens – 129 punten
12. Vincent Vosse – 127 punten
13. Michaël De Keersmaecker – 114 punten
14. Kris Princen – 91 punten
15. Eric van de Poele – 88 punten
Naast 'Driver of the Year' en trofeëen voor alle kampioenen en klassewinnaars werden ook nog enkele andere prijzen uitgedeeld. Stéphane Prévot mocht de trofee 'Speciale verdienste' mee naar huis nemen, een erkenning voor zijn werk als co-piloot naast ondermeer Thiry, Duval en Atkinson. WTCC-team RBM haalde het van Kronos en Colsoul bij 'Team of the Year'. Benjamin Bailly, actief in het WK Karting, werd 'Rookie of the Year'. Eerste rallypiloot werd François Duval op een derde plaats, voor Loix en Cols. Klik hier voor meer foto's.
Het team onder leiding van Steven Vergalle en Pieter Tsjoen koos uiteindelijk voor de Peugeot 207 Super 2000 van Kronos om het IRC te betwisten. Met steun van de Peugeot België-Luxemburg wordt resoluut op de titel in de Intercontinental Rally Challenge gemikt. Bovendien zal de Vergokan-Peugeot meermaals in België aan het werk te zien zijn, want naast de Ypres Westhoek Rally staan ook de East Belgian Rally en de Condroz Rally op het programma.
Over een mogelijk tweede programma met Peugeot-steun, dat van Bernd Casier, piloot voor Peugeot België-Luxemburg in 2007 en nog altijd onder contract, werd voorlopig nog niets meegedeeld.
De Motor Club van Hoei blijft er echter overtuigd van dat hun wedstrijd een internationaal niveau heeft. Daarom wordt de piste van het EK niet uitgesloten voor de toekomst. Bij herziening van de reglementen zal opnieuw een aanvraag voor een EK-manche ingediend worden.
Steven: "Graag had ik langs deze weg de mensen van Philcars, AL Decor, Spuiterij Delplace en CRS Autoshop bedankt voor de heel vlotte samenwerking en zeker ook alle mensen die zondag langsgekomen zijn aan onze stand, voor het tweede jaar op rij waren we weer de stand met de meeste ambiance."
Alvorens met de wagen het VAS-kampioenschap aan te vatten geeft het team nog een steakweekend op 23 en 24 februari in zaal 't Vliegend Paard in Geluwe. (foto's Frederik Sohier)
"Ik had de eer om samen met Eric, mijn co-piloot, Bernard Servais en Nikias Priem België te vertegenwoordigen op de FFST Shootout 2007. De Shootout bracht teams samen uit alle landen waar een Trophy verreden wordt: Finland, Engeland, Zweden, Ierland, Turkije, Italië, Nieuw-Zeeland, Bulgarije en de Internationale (WK) Trophy. Maandag ondergingen we fysieke en psyschologische testen en interviews met internationale journalisten. Dinsdag mochten we op een typische RAC-spéciale drie doortochten maken met een Fiesta ST, voorafgegaan door twee verkenningspassages. De testen op maandag waren goed verlopen, ik was al vol ongeduld om op dinsdag het rijden op onverhard te ontdekken. Het heeft niet me teleurgesteld! De weersomstandigheden waren typisch Engels, wat voor heel wat plezier zorgde op de snelle proef in het bos. In het begin dienden we wel de wagen, die we huurden aan Italianen, en de onverhardinstellingen te ontdekken. Ook hadden we, in vergelijking met vele andere aanwezige piloten, nog nooit op onverhard gereden. Het belangrijkste was om elke passage de tijden te verbeteren, waarin we slaagden door onze eerste chrono met 5" te verbeteren, om vervolgens nog eens 4" sneller te gaan, en dit op een KP van 3,5 km. Na geslaagde testen met een mooie progressie op onverhard voor een debutant behoorde ik tot de vijf finalisten die Malcolm Wilson mochten ontmoeten. In elk geval was de Shootout een super-ervaring en ben ik tevreden dat mijn kwaliteiten nogmaals opgemerkt werden, en dan nog door Malcolm Wilson in hoogsteigen persoon!", aldus Anthony Martin.
Morgen vertelt West-Vlaming Nikias Priem over zijn Shooutout-avontuur in Power & Passion.
Co-piloot Frank: "Polen is rallygek. Dat is het minste wat we kunnen zeggen. Voor zo'n kleine rally stond er meer materiaal aan de start dan in Ieper. Er waren slecht vier klassen waarvan wij in de zwaarste klasse 4 zaten. Van de 45 wagens in onze klasse waren er 5 WRC's (2 Subaru's , 2 Corolla's en 1 Skoda Fabia), 14 Subaru's, 18 Evo's en de 207 van Kronos. We hadden dus al direct door dat we voor de fun moesten rijden. En dat hebben we dan ook gedaan. De BMW had wel succes bij het massaal opgekomen publiek want een achtertrekker is daar een uitzondering. De parcours op zich waren niet zo denderend en vooral heel vettig met hopen modder. Al dat 4x4-geweld had daar geen enkel probleem mee maar voor ons was het glijden van de ene bocht naar de andere, wat ook plezant is natuurlijk en aan de reacties van het publiek en de fotografen vonden die het ook wel super. Op de voorlaatste KP hebben we dan nog een uitstekende ijzeren balk meegehad waardoor we lek reden en de triangel rechtsvoor plooiden. Net voor het einde dreigde er nog een opgave maar met een zware hamer heeft het serviceteam de triangel recht geklopt waarna we de laatste KP op het gemak uitgereden hebben. Zo eindigen we uiteindelijk op de 66ste plaats van de 106 deelnemers maar hebben we in ieder geval de rally in Polen uitgereden en hopen plezier gehad. Met dank aan Marc voor dit prachtig avontuur.", aldus Frank.
Graag herinneren we ook nog eens aan onze DVD 'Best of On-board 2006-2007' die 2u on-boardbeelden toont bij de snelste en spectaculairste piloten van België voor de prijs van 20 € inclusief verzending. Klik hier voor meer info!
De eerste dag van de Shootout bestond uit verschillende proeven, maar rallyrijden kwam er nog niet aan te pas: psychologische testen, fitnessproeven en een camera-interview met verschillende journalisten. Burcu Cetinkaya bezette met een score 78 % de vierde plaats, Martin haalde 74 %, Priem 68 % en Servais 62 %. Op de tweede dag werden de rijproeven gehouden: drie doortochten per kandidaat op een proef van 3,5 km, een testparcours voor het Ford-team. Uit de twee beste tijden werd opnieuw een klassement opgemaakt. Bij de Belgen bleef Martin Servais en Priem met respectievelijk 2" en 3" voor.
Op basis van de verschillende proeven koos M-Sport-baas Malclom Wilson vijf finalisten: vijf, overwegend jonge, talenten die in alle testen goed scoorden. Na Raphaël Auquier vorig jaar haalde opnieuw een Belg de Shootout-finale: Anthony Martin. Als winnaar van de Ford RACB Rally Contest werd hij dit seizoen opgenomen in de RS Academy, het Junior Team van Ford België als het ware waarvan ook Burcu Cetinkaya, Nikias Priem en Fréderic Briclet deel uitmaakten, opgericht met als voornaamste doel jongeren beter voor te bereiden bij een deelname aan de Shoutout. Met opnieuw een finalist is het opzet in elk geval geslaagd.
Martin mocht het in de finale opnemen tegen Emre Yurdakul (Turkije), Andreas Sjölander (Zweden), Barry Clark (Internationale Trophy) en Adam Gould (Verenigd Koninkrijk). Nadat ze elk een gesprek met Malcolm Wilson afwerkten, werd uiteindelijk de 20-jarige Adam Gould als winnaar uitgeroepen.