Francis heeft nu ook een eigen website met daarop het laatste nieuws en een uitgebreid overzicht van zijn carrière: www.franciscaesemaeker.be.
Het doel van de organisatie blijft namelijk hetzelfde: een zo groot mogelijk aantal Subaru eigenaars verzamelen op het mooiste circuit ter wereld. En dit in de beste veiligheidsomstandigheden. Daarom moet een pacecar sessie aan de beginnende piloot de kans geven zijn rijprestaties te verbeteren door de perfecte rempunten en rijlijnen te ontdekken. Tijdens de Open Pitlane sessies geven we de deelnemers dan weer alle vrijheid om zich optimaal en legaal uit te leven op dit schitterende circuit.
Bovendien zal er ter plekke allerhande animatie verzorgd worden dankzij verschillende partners en komt er een heuse Subaru rallyshowroom. Momenteel kan de organisatie al enkele gedenkwaardige Subaru’s in hun rallygarage parkeren en ze hopen uiteraard op nog meer aanmeldingen naarmate de rallykalenders bekend worden voor de teams. Verschillende Subaruclubs uit Europa zakken op 21 maart 2010 af naar Francorchamps om samen de bekende boxer roffel te laten weergalmen in de Belgische Ardennen. Meer informatie op www.subarutrackday.com
(persbericht)
In samenspraak met de politiediensten, zoals toen was afgesproken, werd een prachtig parcours uitgetekend met ongeveer 98 km klassementsproeven. Er werd rekening gehouden met de problemen van vorige keer en getracht een zo laag mogelijk aantal bewoners te hinderen. Alle voorbereidingen werden getroffen en alle nodige documenten werden ingediend. De uitgebreide bundels voor de aanvraag werden tijdig naar de besturen van de betrokken gemeentes verzonden. De gemeente Kortessem heeft echter de wettelijk voorziene aanplakking van de aanvraag niet uitgevoerd, ondanks de uitdrukkelijke vermelding in het begeleidend schrijven van de organisatie.
De mensen van de organisatie zijn verbolgen over deze gang van zaken. Indien de burgemeester Hugo Philtjens, dewelke uiteindelijk zijn veto stelde, zou aangegeven hebben dat er geen ruimte meer was voor dit initiatief hadden honderden vrijwilligersuren bespaard gebleven, alsook de kosten van administratie. Door de fout tegen de wettelijke voorschriften door de gemeente, zal de organisatie haar hiervoor financieel verantwoordelijk stellen. Frederic Debuyst, secretaris van Trudo Racing Team, stelt onomwonden: "Een gegeven woord vind ik voldoende als basis voor het voorbereiden van een dergelijk project. Een woord achteraf met blikken en blozen, breken, zegt veel over de kwaliteiten van de persoon."
(persbericht Trudo Racing)
Tijdens de 30 minuten durende kwalificaties werd het al snel duidelijk dat iedereen gekomen was om een goed resultaat neer te zetten. De meeste piloten draaiden chrono’s binnen dezelfde seconde met Freddy Loix en Robin Frijns (Chill Team) als snelste team. Van bij de start werd er elkaar geen milimeter gegund en eerste slachtoffer van een duw incident was... organisator Peter Hopmans. Vanop de 8ste plaats vertrokken, mocht hij als laatste terug aansluiten.
90 minuten lang werd er loeiend hard gereden met meerdere positiewissels in het klassement. De teamgenoot van Freddy Loix was het beste uitgeslapen. De Formule BMW-piloot draaide de ene snelste ronde na de andere. Freddy, die nog wat moest bekomen van zijn feestweekend, liet Robin dan ook het grootste deel rijden. Voor de ereplaatsen werd het een boeiende strijd tot letterlijk de laatste meters. Anthony Kumpen en Nico Verdonck (PK Carsport) reden een uitstekende wedstrijd en konden het tempo van Freddy en Robin het beste volgen. Het JWRC-team NL (Hans Weijs en Kevin Abbring) reden lange tijd in 3de positie maar moesten deze plaats in extremis afstaan aan een fel remonterende duo, EGP Racing (Wim Eyckmans – Marc Goossens). EGP Racing reed lange tijd op een 5de plaats maar in de slotronde slaagden zij erin om de 3de plaats te veroveren.
Na afloop bleek iedereen tevreden te zijn. Organisator Peter Hopmans vertelt : “Ik ben een tevreden man. Zo een event inrichten vraagt enorm veel tijd en energie. Ondermeer onze sponsors Speedwear.be en JPR Karting hebben ertoe bijgedragen dat het een geslaagd event werd. Ik was blij dat alle deelnemers positief waren en dat zij het een leuke wedstrijd vonden. Wat mij betreft wil ik er gerust een jaarlijks event van maken”, aldus Peter.
1 – Freddy Loix – Robin Frijns (Chill Team) – 128 laps
2 – Anthony Kumpen – Nico Verdonck (PK Carsport) – 128 laps
3 – Wim Eyckmans – Marc Goossens (EGP Racing) – 128 laps
4 – Kevin Abbring – Hans Weijs (JWRC-team NL) – 128 laps
5 – Maxime Soulet – Armand Fumal (Cybernet) – 127 laps
6 – Peter Hopmans – Robin Buysmans (Speedwear) – 127 laps
7 – Julien Schroyen – Maxim Martin (Total Team) – 127 laps
8 – Thierry Neuville – Achim Maraitte (RACB team) – 126 laps
9 – Jeffrey Van Hooydonck – Robert Doornbos (Team Rosso) – 126 laps
10 – Bert Longin – Francois Verbist (CPL-Trans) – 126 laps
11 – Jasper Van Den Heuvel – Timo Van Der Marel (Team Evo) – 125 laps
12 – Matthias Boon – Daniël Sonck (Boon Racing) – 125 laps
13 – Ron Marchal – Hans Vandeven (DSMEC team) – 124 laps
14 – Vincent Verschueren – Frederic Miclotte (Heli Racing) – 123 laps
15 – Raphael Auquier – Laurent Dujaquier (Rafanen) – 123 laps
16 – Patrick Snijers – Cindy Cokelaere (Geko Racing) 123 laps
17 – Chris Vanwoensel – Filip Godde (CVW Rallysport) – 122 laps
18 – Nico Bertels – Micha Robijn (P-1 Powerboat) – 121 laps
(persbericht)
Verder wordt bevestigd dat de prijzen voor inschrijving (325 € per wedstrijd) en dagvergunning (van 50 € naar 60 €) verhoogd worden. Ondanks de bekendmaking in VAS News - zie ons artikel van 08/12 hieronder - laat RACB ook weten dat rond de prijzenpot en puntenverdeling nog geen definitieve beslissing werd genomen. De deelnemende wagens zullen in enkel geval wel moeten voldoen aan de technische voorschriften van zowel VAS/ASAF als RACB. VAS en RACB hebben reeds samengezeten om de technische reglementen gelijk te stellen.
Ondanks de eindzege in de Belgische Trophy dit jaar bedankte Boon vriendelijk voor een nieuwe deelname zodat België met Cédric De Cecco en 'wildcard' Ghislain de Mévius twee vertegenwoordigers had. Uit de 16 kandidaten werd vijf superfinalisten gekozen waaronder Cédric De Cecco. De uiteindelijke winnaar van de ShootOut werd de 19-jarige Ier Craig Breen, die dit jaar de Internationale en Ierse Fiesta Sporting Trophy op zijn naam schreef.
Om het geheel aantrekkelijker te maken voor de deelnemers werd wel wat gesleuteld aan het Criterium-concept. Alle wagens die in orde zijn met de voorschriften volgens VAS of ASAF mogen starten in een Criterium-manche. Voor de puntentelling zal gewerkt worden volgens het VAS-systeem: niet enkel algemeen maar ook per klasse zijn punten te verdienen, zodat misschien ook kleinere wagens vooraan kunnen eindigen in het eindklassement. Het inschrijvingsgeld voor elke Criterium-manche stijgt wel naar 325 € en de prijs van de dagvergunning gaat van 50 € naar 60 €. De vier inrichters bieden echter wel een mooie prijzenpakket aan voor de top-3 in het Criterium-eindklassement: gratis deelnames aan hun nationale wedstrijd in 2011. De eindwinnaar van het Criterium-klassement krijgt drie gratis deelnames, de tweede krijgt er twee en de derde wint één gratis inschrijving.
(VAS News)
Organisator Peter Hopmans: ”Iedereen valt in de winterperiode een beetje in een competitief zwart gat. Zo kwamen mijn sponsor Speedwear.be en ikzelf tot het idee om een kartingwedstrijd te organiseren. Ons idee om alle toppers uit verschillende disciplines van de autosport een keertje samen te brengen mag geslaagd genoemd worden. De race op zich is zeer leuk, maar ook het feit dat het publiek alle toppiloten een keertje van dichtbij kan bewonderen leek mij leuk. De race moet verplicht met twee piloten gereden worden en het is de bedoeling dat er in eenzelfde team configuratie gereden wordt als tijdens het jaar. Hiermee bedoel ik dat bvb. Anthony Kumpen zal rijden met teamgenoot Mike Hezemans en een rallypiloot met zijn co-piloot. Uiteraard is dit niet voor alle teams mogelijk (eenzitters) en zal er naar een oplossing gezocht worden. Feit is wel dat er op het scherp van het mes zal gereden worden, want iedere piloot aan de start kent maar één woord... WINNEN."
Uiteindelijk staan 18 teams aan de start met volgende bezetting:
1. Peter Hopmans - Robin Buysmans
2. Anthony Kumpen - Mike Hezemans
3. Bert Longin - Francois Verbist
4. Chris Van Woensel - Filip Goddé
5. Raphael Auquier - Laurent Dujacquier
6. Maxime Soulet - Armand Fumal
7. Freddy Loix - Robin Frijns
8. Vincent Verschueren - Isidoor Smets
9. Wim Eyckmans - Marc Goossens
10. Thierry Neuville - Achim Maraite
11. Julien Schroyen - Maxime Martin
12. Ron Marchal - Hans Vandeven
13. Patrick Snijers - Cindy Cokelaere
14. Jeffrey Van Hooydonck - Robert Doornbos
15. Kevin Abbring - Hans Weijs
16. Matthias Boon - Daniël Sonck
17. Jasper van den Heuvel - Timo van der Marel
18. Marc Sluszny - Micha Robyn
Vanaf 13u30 zijn alle toeschouwers welkom in karting JPR, gelegen in Europark Noord 29 in Sint-Niklaas. Om 14u30 gaat de briefing door voor alle piloten, om een kwartier later te starten met de warm-up en kwalificatie (30 minuten). Om 15u30 gaat de uiteindelijke wedstrijd van anderhalfuur van start, met achteraf een prijsuitreiking en de mogelijkheid om uitgebreid na te praten over het voorbije seizoen. De toegang voor het publiek is volledig gratis.
Meer info via www.speedwearcompetition.be (rubriek Rally > News) of via mail.
Team of The Year
Pekaracing, FIA GT
Kronos Racing, IRC
Prospeed Competition, FIA GT
Rookie of The Year
Sébastien Bailly, Karting KF2
Stoffel Vandoorne, Karting KF2
Yannick De Brabander, Karting Super KF
RACB Awards – Special Mention
Anthony Kumpen, FIA GT
Patrick Snijers, Rally
Jonathan Thonon, Karting
Grote nieuwigheid in 2010: de terugkeer van de East Belgian Rally als 8ste wedstrijd van het Belgisch Kampioenschap!
“Om een beter taalevenwicht te krijgen was het noodzakelijk dat we naast vijf wedstrijden in
het Noorden van het land minstens drie keer naar Wallonië zouden kunnen trekken. Gezien het unieke
parcours dat de Oostkantons bieden, was het niet meer dan logisch dat we de opportuniteiten met
de gemeentelijke overheden en de lokale clubs verder bleven bekijken. Na heel wat vergaderingen
werd uiteindelijk een akkoord gevonden tussen de Tieltse Auto Club, de AMC Saint-Vith en de gemeenten rondom
Saint-Vith om op 8 en 9 oktober de East Belgian Rally plaats te laten vinden.”
Na de TAC Rally als openingsmanche in 2009, wordt het kampioenschap 2010 deze keer wél op gang geschoten met de Haspengouw Rally.
“De organisatoren van de Haspengouw Rally hadden geen andere keuze. De gemeentelijke overheden boden hen enkel de mogelijkheid om de rally te organiseren in de maanden december, januari of februari. Hierdoor zaten we op de kalender wel met een té lange dode periode tussen Omloop van Vlaanderen en Condroz. Vandaar de beslissing om de East Belgian Rally naar oktober te verhuizen. Hierdoor begint het BK in februari met de Haspengouw en blijft de TAC begin april.”
De Geko Ypres Rally blijft op de kalender staan, maar titelkandidaten moesten steeds weer een andere, toegelaten auto huren!
“Toch even het geheugen opfrissen… Met het afschaffen van het D2-kampioenschap, erfde het “grote” BK in 2004 alle niet meer gehomologeerde auto’s, die
totdan wél in D2 waren toegelaten. En omdat het BK aan bloedarmoede leed, hebben wij via het in het leven roepen van alle mogelijke
groepen en klassen de startvelden terug vol gekregen.
Resultaat was wél dat al deze auto’s en meestal ook titelverdedigers
niet werden toegelaten tot deelname in Ieper, omdat de koninginnewedstrijd
verreden wordt volgens de FIA-regels. Tot hiertoe zagen de titelkandidaten zich
hierdoor verplicht voor de Ieperse klassieker een auto te huren, maar zonder
zekerheid om dikke punten te scoren. Omdat Ieper nog altijd een belangrijke wedstrijd
is in het BK en we ons geen Belgisch Kampioenschap kunnen voorstellen zonder deze sterrit, hebben we een andere oplossing gezocht.
Om punten te scoren in één van de acht rally’s van het kampioenschap moet men over een RACB-vergunning beschikken of voor 1 juni inschrijven
voor het BK. Op die manier kunnen buitenlandse deelnemers geen punten meer wegkapen van hen die het kampioenschap betwisten. De eerste
tien scoren punten, maar voor de eindberekening worden de 6 beste resultaten op 8 rally’s weerhouden.”
RACB lanceerde dit jaar het Team-kampioenschap. Voor herhaling vatbaar?
“Ja, want het feit dat de betrokken teams steeds tijdig hun genomineerde rijders doorgaven aan het secretariaat, zegt veel over het belang dat zij hechten aan dit nieuwe kampioenschap. En doordat de punten werden verdeeld volgens de klasse en niét het algemeen klassement, konden kleinere formaties ook meespelen. Het afgelopen seizoen leverde alvast een leuke strijd op tussen de teams van Jos Boon, Autosport Debackere, BMA en R Tec, terwijl in het Historic Team-kampioenschap de debatten werden gedomineerd door Team SMS en ConXion Rally Sport.”
Het capteren van tv-beelden door RACB was andermaal succesvol.
“De kijkcijfers spreken voor zich! En voor 2010 staat RACB voor de 4de achtereenvolgende keer garant voor het inblikken van de beelden van alle manches van het Belgisch
Kampioenschap, hetgeen tot hiertoe resulteerde in een goede covering van de Belgische rally’s bij VRT, RTBF en RTL. We kunnen nu al meegeven dat VRT het akkoord heeft gegeven voor het uitzenden van alle manches van het Belgisch Kampioenschap 2010 in Sporza, op zondagnamiddag. Dat is alleszins een pluspunt voor het komende seizoen in de Belgische rally’s.”
De Tieltse Automobiel Club, organisator van de TAC Rally op 10 april 2010, besloot echter de East Belgian Rally nieuw leven in te blazen. Met behulp van de lokale club AMC Saint-Vith zullen TAC de East Belgian Rally organiseren in het weekend van 8 en 9 oktober 2010. Het rallycentrum zal gelegen zijn in Saint-Vith. De vijf gemeenten van de Eifel, Burg-Reuland, Saint-Vith, Amel, Büllingen en Bütgenbach, verlenen alvast hun medewerking.
Fréderic Maeyens, directeur van de vroegere organisatie RACE, is tevreden met de nieuwe impuls. "Er bestaat in deze regio een waarachtige autosportcultuur en de 12 Uren van het Oosten waren in de jaren zeventig een absolute topper. Het is geen toeval dat Bruno Thiry, één van onze beste rallyrijders ooit, en Thierry Neuville, de grote belofte, afkomstig zijn van de Duitstalige Gemeenschap van België. Wij zijn dan ook zeer tevreden dat de East Belgian Rally een tweede adem krijgt."
:: Resultaten
De organisatie kondigt ondertussen met trots een nieuwe partner aan: Geko Woonwereld. De meubelzaak uit Zulte, al langer één van de bekendste sponsors in de Belgische rallywereld, wordt hoofdsponsor van de Ypres Rally voor de komende twee jaar. De Belgium Ypres Rally wordt zo officieel omgedoopt tot 'Geko Ypres Rally'.
Alain Penasse, rally manager van de Belgium Ypres Rally: "We zijn zeer blij met deze samenwerking omdat Geko een stevige partner is, die uitermate goed onze sport begrijpt. Wim Soenens van Geko is iemand die al jaren actief is en we hebben steeds zijn initiatieven van dichtbij gevolgd. In deze moeilijke tijden was het een dappere zet van Geko om dit partnership met onze rally aan te gaan. We zijn ervan overtuigd dat dit voor beide partijen een perfect moment is om zich te verenigen en dat we zo de Belgium Ypres Rally verder kunnen uitbouwen naar een nog groter evenement."
Wim Soenens van Geko Woonwereld: "We zijn uitermate fier op deze samenwerking met één van de grootste sportevenementen van het land. Geko Woonwereld wil zich constant in de schijnwerpers gooien en deze partnership met de Belgium Ypres Rally is daar een ideale gelegenheid voor. Nu gaan we nauw samenwerken met de organisatoren van Ieper om nog een aantal acties op punt te zetten rond deze wedstrijd. Binnenkort zullen de fans daar meer over horen."
De Geko Ypres Rally gaat door van 24 tot 26 juni 2010.
Komend weekend viert Verschueren zijn Historic-titel met een heus kampioenenfeest. Dit gaat door op vrijdagavond 4 december vanaf 21u in Café Gran Canyon in Nazareth (Steenweg Deinze 137). 'Tsanne' trakteert alle aanwezigen op twee gratis vaten. Iedereen is welkom!