"Wij zijn blij en fier om zulk een deelnemersveld te zien bij de organisatie van onze 1ste Short Rally van Sint-Truiden. Jammergenoeg moeten wij wel het forfait melden van Marc Turrion gezien zijn wagen niet klaar raakt. Daarentegen hebben wij ook nog Christian Guillemin met een Porsche 911 kunnen toevoegen aan onze deelnemerslijst, wat zeker het spektakel zal ten goede komen. Hij zal met het nummer 80 starten achter Robert Droogmans (nr. 10 en eveneens met een Porsche 911). Wij hebben overigens nog ruimte om eventuele laatkomers nog te laten deelnemen. Inschrijvingen worden nog steeds aanvaard, zonder bijkomende kosten."
Voor wie dichtbij woont, loont het zeker de moeite zaterdag al eens naar het rallycentrum af te zakken. "Ook nog even meegeven dat in het wedstrijdcentrum (Nijverheidslaan 4062 te 3800 Sint-Truiden) op zaterdagavond om 18u30 een wedstrijdvoorstelling zal plaatsvinden met interviews met enkele deelnemers. Dit zal ongeveer een uurtje duren. Voor de fans een mooie gelegenheid om eens rustig een kijkje te nemen tussen de aanwezige wagens die zich in het overdekt wagenpark bevinden."
Een volledige voorbeschouwing volgt nog deze week, bekijk hieronder reeds de definitieve deelnemerslijst.
"In feite is het redelijk simpel om deze week een korte inhoud te geven wat betreft aflevering 37
van 'Power & Passion'. Een terugblik op de 'Routes de Nord' en een blik in de toekomst op de eerste
'Short Rally van Sint-Truiden'.
Daarvoor hopen we volgende gasten te kunnen bereiken vanavond.
- Davie Meert
- Ronny Hosten
- Yves Préal
- Koen Beyne
- Luc Hugaerts (organisator SR Sint-Truiden)
- Claudie Tanghe
- Wim Dujardin (Routes de Nord)
- Didier Vanwijsberghe
Maar dat zal waarschijnlijk teveel van het goede zijn en hebben we rijkelijk plaats te kort!
Want we bellen misschien ook nog met Jasper Van De Heuvel uit Nederland. Dit over de voorziene 'Colt Cup' en nog wat
anders...
Enfin, aan ons om het nog verder uit te pluizen, aan jullie om het te beluisteren op TopRadio Westhoek op 105.0 FM!
Davie: "Gisterenavond is er voor mij op een totaal onverwachte en onbegrijpelijke manier een einde gekomen aan mijn samenwerking met Henri Schmelcher. Tegen het einde van vorig rallyseizoen alsook in het begin van dit jaar (bij aankoop van de Porsche) werd mij door Henri persoonlijk de vraag gesteld of ik bereid bleef hem te navigeren, waarvoor ik instemde. Nu, één week voor de start van ons seizoen 2006, stopt hij abrupt onze samenwerking. De reden echter 'waarom' blijft mij tot op heden onbekend...".
"Stephen en ikzelf zijn heel tevreden dat we aangekomen zijn zonder enige schade. Stephen heeft het er heel voortreffelijk vanaf gebracht voor zijn eerste wedstrijd en heeft serieus de smaak te pakken. We zijn voorzichtig gestart en hebben wat afgetast wat de wagen in zijn mars had. Eens het vertrouwen in de wagen er was moest Stephen dan ook zijn capaciteiten moeten leren kennen. En capaciteiten heeft hij! Ik was echt verrast door zijn stuurmanskunst. Op zaterdag kreeg hij naarmate de wedstrijd vorderde alsmaar meer zin in het schuiven en op zondag werden de rempunten alsmaar verder gelegd. Het moet ook gezegd dat de Opel Ascona 1.6 uit de Mottrie-stal een heel betrouwbare wagen is. Er is geen sleutel op gezet tijdens de wedstrijd. Het was ons ook een waar genoegen om zoveel supporters te ontmoeten tijdens de wedstrijd. Op iedere KP was er wel ergens een GSI-petje te bespeuren en de Targa Florio-, AMV- en Hemicuda-vesten waren ook talrijk vertegenwoordigd. Er viel misschien niet veel te sleutelen in Laventie (servicepark) maar toch werden we er telkens gesoigneerd door Franky en Wim die ons verrasten door hun kordate aanpak. Kortom, er zijn heel wat mensen die ons aangemoedigd en gesteund hebben tijdens onze eerste wedstrijd en we zijn iedereen heel dankbaar. Het was een prachtige dag!"
05/03: Short Rally Sint Truiden (VAS Rally)
12/03: Rallye de Hannut (VASAF)
08/04: TAC Rally (BK)
23/04: LRT Comines Rally (ASAF - PAK Rally)
06/05: RS v/d Monteberg (VAS RS)
13/05: 12u van Wervik (VAS Rally)
02/07: Rally v/d Suikerstreek (VAS Rally)
16/07 Short Rally Oudenburg (VAS Rally)
27/08: Short Rally Kasterlee (VAS Rally)
17/09: RS Reningelst (VAS RS)
01/10: Haspengouwrally (VAS Rally)
15/10: TBR Rally (VAS Rally)
22/10: Rallye de Sombreffe (VASAF Rally)
04-05/11: Rallye du Condroz (BK)
12/11: Hemicuda Rally (VAS Rally)
Meer info over het team op www.hostenrallysport.tk.
Het Oostendse JMD Racing Team van Jean-Marie Decloedt en Mario Peene gaan terug voor een VAS-campagne met hun
ex-Bollaert Subaru Impreza WRX. Mario: "Na een geslaagd seizoen in 2005 hoopt het JMD Racing Team dit op z'n
minst te evenaren. Net als vorig jaar nemen we opnieuw deel aan de VAS en PAK rally's.
Voor het nieuwe seizoen komen we zelfs in een volledig nieuw kleedje aan de start.
Zowel de Subaru als servicewagen kregen een volledige opfrisbeurt.
Ook de supporters en servicemannen zitten in een volledig nieuwe outfit."
Short Rally Sint-Truiden |
Deze kunnen enkel en alleen besteld worden via:
Con Brio
Goedendaglaan 4
8500 Kortrijk
Email: gert@gilbert-staepelaere.be
Rekeningnummer: 880-4503331-56
Benny: "Met de MG ZR wil ik nog verschillende keren voor vuurwerk zorgen. Ondertussen starten we met de bouw van een nieuwe rallywagen waarmee we in de tweede helft van het seizoen al willen proefdraaien. In 2007 nemen we dan opnieuw deel aan het volledige Belgische kampioenschap."
Het programma voor dit jaar:
Short Rally Sint-Truiden
Rallye de Hannut
Rallyesprint Deux Bottes
RS Monteberg
Sezoensrally Bocholt
Rally van de Suikerstreek
Short Rally Kasterlee
Omloop van Vlaanderen
Haspengouwrally
Rallye de Sombreffe
Hemicuda Rally
Wintercup Zolder (onder voorbehoud)
Alle info over het team op http://www.vjbmotors.be/rally/index.php.
:: Startlijst
Na anderhalf seizoen met de Opel Kadett C Coupé gaan Christophe Barbez en Stijn Verbrugghe in 2006 van start
van met een BMW. Stijn: "Onze oude groen-witte Opel Kadett is verkocht en we zijn trots
om te mogen pronken met onze nieuwe machien." Christophe en Stijn nemen samen aan volgende wedstrijden
deel:
RS Moorslede,
LRT Comines Rally
RS Monteberg,
12u van Wervik,
RS Staden,
RS Reningelst,
Omloop van Vlaanderen,
TBR Rally Roeselare en de
Hemicuda Rally. Meer info, foto's en filmpjes op www.xtof.be. |
De 59-jarige Knapick nam voor het eerst deel aan de Rallye des Routes du Nord, maar dat belette hem niet 14 van de 16 KP's te winnen. Thuisrijder José Barbara, winnaar van de twee vorige editie's, moest deze keer passen. Zijn '99 Subaru schoot iets tekort en bovendien maakte de Subaru-dealer op zaterdag enkele foutjes. Zondag slaagde hij erin nog de tweede plaats te pakken, weliswaar op 2'09" van merkgenoot Knapick.
De derde plaats ging naar Claudie Tanghe met zijn BMW M3, die zaterdagavond nog de tweede plaats bezette. Hij won met ruime voorsprong het M3-duel van Cédric Valentin. Xavier Lemonnier, vijfde algemeen, won bij zijn test met de Lancer Evo 9 de standaardklasse. De andere favorieten werden vlug uitgeschakeld. Paddy White (Impreza WRC '03, versnelllingsbak) en Tom Holton (Celica GT4, transmissie) kenden mechanische problemen, terwijl Lebrun en Lefevre van de baan gingen met hun Celica's.
De zege in het Historic-gedeelte ging overtuigend naar Didier Vanwijnsberghe in zijn Ford Escort MK II. De autohandelaar had bijna 4 minuten voorsprong op de Porsche van Perrard. Bert Smeets finishte als derde met zijn Triumph, Stephen Vankemmel (Opel Ascona A) werd 7de.
:: Uitslag
Al van in de kwalificaties werd duidelijk dat er hard zou gereden worden om de zege. Het uurtje 'oefenen' werd echter abrupt onderbroken na 10 minuten, toen de kart van 'De Daltons' olie lekte en van de kartbaan een ware schaatspiste maakte. De pirouettes waren niet meer te tellen, en er werd dan ook meteen ingegrepen door de ploeg van Eurokart. De sessie lag een klein halfuurtje stil om de piste schoon te maken en de grip terug te brengen. Na dit oponthoud kon er terug een gooi gedaan worden naar de snelste rondetijd. Die kwam op naam te staan van het Sidways Racing Team, kortbij gevolgd door De Blauwe Leeuwen en RS Karting.
De wedstrijd zelf dan. Het Sideways Racing Team kon zijn mannetje staan maar net als De Blauwe Leeuwen moesten ze na een tijd buigen voor de strategie van RS Karting. Zij reden niet met drie maar met twee piloten en maakten bijgevolg maar één pitstop in de hele wedstrijd. Het autocrossteam van De Blauwe Leeuwen raakte even later ver achterop toen een wiel afbrak op hun kart. RS Karting had ondertussen een ronde voorsprong genomen, Sideways RT en de Kortrijkse autocrossers The Fighters streden binnen dezelfde ronde om de tweede plaats. Spannender was de strijd om de vierde plaats tussen Shakedown.be en Kartzone.be. Na 3u wedstrijd en 185 ronden werd RS Karting als verdiende winnaar afgevlagd. Het Sideways RT eindigde (volgens hen) onverhoopt tweede, The Fighters gingen als derde over de streep. Dankzij ID Lettering kon de top-3 met een waardebon voor Sparco-artikelen/belettering naar huis, terwijl het winnende team er nog eens een Sparco T-shirt bovenop kreeg.
Uitslag (team - aantal piloten - aantal ronden):
1.RS Karting - 2 - 185
2.Sideways Racing Team - 3 - 184
3.The Fighters - 3 - 184
4.Shakedown.be - 2 - 182
5.Kartzone.be - 2 - 182
6.De Blauwe Leeuwen - 3 - 179
7.Blue Racing Team - 4 - 179
8.Charly Browns - 3 - 178
9.Scania Kuurne - 3 - 175
10.Mecopol - 5 - 172
11.Power Plants - 5 - 169
12.De Daltons - 4 - 168
13.Ysco - 6 - 162
Namens het Mecopol Racing Team en Shakedown.be willen nog eens alle deelnemers, supporters en sympathisanten bedanken voor hun komst. Eveneens dank aan Eurokart Poperinge, onze sponsors en Filip Supply, wiens foto's nu on-line staan. We kregen alvast heel wat positieve reacties te horen, dus afspraak volgend jaar?!
AMV is maar al te blij met deze nieuwe wending. Marnik Malenger: "Dus nog een naam naast die van Bodson (Audi), Vandewauwer (BMW ex-Qvick) en Van Parijs (Porsche GT3). Naast een hele rits BMW's kunnen we nu al spreken van een heel mooie deelnemerslijst. Er zijn nog enkele contacten lopende met piloten met naam en faam. Later meer daarover met meer zekerheid. Alle info op onze site: www.omloopvanvlaanderen.be of op telefoon 056/50.99.53 of 0496/88.15.98 (na 16 uur)."
Het deelnemersveld valt te vergelijken met de vorige edities. Man van de streek, José Barbara, vertrekt terug als favoriet met zijn Subaru Impreza WRC. Een tweede Impreza is in handen van Hervé Knapick, winnaar van de Rallye de Picardie in 2004 en 2005. Paddy White zorgt voor een derde WRC aan de start. Hij rijdt met een Impreza WRC '03 en wordt bijgestaan door onze landgenoot Frank Blondeel, beter bekend als co van Stefaan Stouf. Lebrun (Celica GT4), Lefevre (Celica GT4), Holton (Celica GT4), Tanghe (BMW M3), Valentin (BMW M3) en Dupont (Impreza WRX) zijn de belangrijkste kandidaten voor een podiumplaats.
Blondeel, Tanghe en Squédin zijn niet de enige Belgen aan de start in Armentières. Ook aan de Historic-wedstrijd nemen enkele landgenoten deel: Didier Van Wijnsberghe (Ford Escort MK II), Bert Smeets (Triumph TR7), César Mottrie (Opel Ascona A) en Stephen Vankemmel (Opel Ascona A).
:: Timing
:: Deelnemerslijst
Meer info: www.lesroutesdunord.com.
Dany: "Doordat we ons gamma van ingevoerde autosportartikelen hebben uitgebreid met twee zeer sterke merken, namelijk Braid competitievelgen en Silverstone rally-en race banden gaan we in 2006 de Escort inzetten in Divisie 4. De auto is technisch niet veranderd, enkel de restrictor is nu 34 ipv 32 mm en dan zijn er uiteraard nog de Silverstone-racingbanden. Het is echter wel de bedoeling de auto te laten evolueren gedurende het seizoen. Zo is de eerste aanpassing, grotere remmen, voorzien na het drieluik Sint-Truiden-Hannuit-Moorslede. We gaan het hele VAS-rallykampioenschap trachten te rijden (inclusief Haspengouw en Bocholt), dit alles samen met Willem Vanbecelaere als co-piloot. Tussendoor zal ik ook nog links of rechts een Waalse proef of VAS-RS meepikken met dochter Deborah als co. Ook zal er een nieuwe website opgestart worden waar het eigen rallygebeuren en de autosportartikelen welke we invoeren en verdelen een plaats zullen vinden."
Niet Pieter Tsjoen maar Xavier Bouche ging zaterdagmorgen het snelst van start. De opmars van de Skoda-piloot duurde echter niet lang. KP 3, Francorchamps, zorgde ervoor dat het klassement danig overhoop gehaald werd. Wedstrijdrevelatie Jasper Van den Heuvel kon dankzij een geslaagde afstelling de kop nemen, kortbij gevolgd door Larry Cols. Van den Heuvel kon maximum 34" voorsprong nemen op Cols, die daarna stelselmatig dichter kwam. Twee proeven voor het einde van de eerste dag nam de thuisrijder de leiding over, om daarna met 23" voorsprong als leider de tweede dag in te gaan. Vandaag kon Van den Heuvel met zijn groep N geen bedreiging meer vormen voor de Colsoul groep A van Cols, die onderweg nog zijn achterbrug brak (weliswaar in een proef net voor service) en even rechtdoor ging. Het werd de tweede zege voor Cols in Spa (toen nog Boucles de Spa), na zijn overwinning met een Evo 6 groep N in 2002.
Achter dit tweetal streden Jean-Pierre Vandewauwer (Evo 7 gr A) en Bernard Munster (Impreza gr A) vandaag voor de derde plaats. Het was uiteindelijk Munster die Vande in de laatste proef klopte met drie seconden, op bijna 2'30" van de winnaar. Beiden kenden motorproblemen, maar ze waren lang niet de enige toppers met pech. Pieter Tsjoen bijvoorbeeld had gisteren te kampen met een slechte ophanging. Vervolgens reed hij nog eens lek, waardoor hij na dag 1 pas achtste stond. Vandaag kon de Vergokan-piloot na een reeks scratches nog opklimmen naar de vijfde plaats. Xavier Bouche begon sterk aan de wedstrijd met zijn Skoda maar ging zaterdag in de voorlaatste proef van de baan. Na tussenkomst van toeschouwers (die 3 deuren afrukten) kon hij weer verder, maar ondertussen waren wel bijna 20' voorbij. Achter Tsjoen pakte Bob Colsoul (6de) de tweede plaats in groep N met zijn Lancer. De spektakelman van de vorige editie, Marc Duez, gaf ook nu weer het beste van zichzelf met de Porsche 911 GT3. Na enkele knappe chrono's eindigde hij zevende algemeen.
De top-8 werd compleet gemaakt door Fréderic Béco, die in zijn C2 zelfs even derde algemeen lag zaterdag. Béco rijdt echter buiten de RACB Rally Cup, waardoor die gewonnen werd door David Croes (11de). Hij had bijna drie minuten voorsprong op Koen Lauwaert (14de). De negende plaats ging naar Chris Van Woensel, die een veelbelovend debuut maakte met zijn Nissan 350Z. CVW ging in de laatste KP de Impreza WRC '99 van Hubert Deferm voorbij, die een velg brak. Van de sneeuwbui op zaterdag konden heel wat rijders met een hoger startnummer profiteren. Zo zorgden onder meer Lejeune (BMW, 12de), Achen (BMW, 13de), Scheppenheim (Saxo, 16de) voor een mooi eindresultaat. Bij de Historics tenslotte, die maar met drie aan de start kwamen, ging de zege naar 'terug van weggeweest' Geert Beauprez met een Porsche 911.
:: Foto's: Koen Demeyere - Carl Daems
:: Resultaten
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag mailen!
Phil: “Bitburg is inderdaad nog een week te gaan maar ik kies voor zekerheid. Ik ga niemand onder druk zetten om die wagen toch maar klaar te hebben. Het ligt niet aan het team van Jos Boon Racing maar ten gevolge van enkele vertragingen in onderdelen. We waren al eens gecontacteerd door de mensen van de Short in Sint-Truiden maar door de geplande test in Bitburg zijn we hier niet op ingegaan. Nu de kaarten anders op tafel liggen gaan we in op hun voorstel. Na overleg met Yves (co-piloot) hebben we dan de beslissing genomen."
Co Yves Préal: “We starten dit seizoen niet onbezonnen en ik wil hierin mijn steentje bijdragen naar het team. De inspanningen van Multy-Cabine zijn te groot om willekeurig te gaan rijden. De Short van Sint-Truiden is ideaal qua kilometers en om de twee proeven service is mooi meegenomen. Het is ook mooi om in mijn geboortestad aan te treden met deze wagen, al is het dan een test. Niettegenstaande wij starten in Sint-Truiden bevestigen wij ook onze deelname in Hannuit. Gezien wij vorige week nog geen bevestiging van toelating hadden van de organisatie van Hannut, kozen we voor de zekerheid in Sint-Truiden.", aldus Yves.
Het team grijpt naast de primeur om als eerste met een 2006-versie van de Impreza in België te verschijnen. Dit weekend debuteert Frederik De Keyser immers met een identiek model in de Ardenne Bleue Rally.
Westrijdleider Bruno Vandeput: "Stilletjesaan benaderen we de gehoopte 80 deelnemers aan onze Short Rally. Bovenop de deelnames van Henri Schmelcher met een nieuwe Porsche 911 GT3 Road Challenge en Phil Nijs met een nieuwe Subaru Impreza WRX STi, kunnen wij ook melden dat ex-Europees en -Belgisch kampioen Robert Droogmans zijn deelname heeft bevestigd met een Historic Porsche 911. Spektakel verzekerd! Ook Didier Potvin, met een Dekeersgieter Toyota Celica GT4, heeft zijn deelname bevestigd. Het is ook nog wachten op de inschrijvingsformulieren van ondermeer Bob en Guy Colsoul, Marc Turrion, Bert Bosmans en Steve Matterne. Inschrijven is trouwens nog steeds mogelijk."
TVC heeft vanaf nu ook een website waarop alle laatste info terug te vinden zal zijn: www.tienseveiligheidsclubvzw.be. Bruno: "Momenteel staan het wedstrijdreglement en actuele deelnemerslijst online (klikken op organisaties), maar wij werken hard door om de site zo snel mogelijk volledig klaar te hebben. Dit zal vermoedelijk het geval zijn begin volgende week. Hopelijk kunnen wij volgende week nog meer positief nieuws brengen wat betreft de deelnemers."
Het parcours gaat er ook ietsje anders gaan uitzien: 4 x 4 KP's, ipv 5 KP's vorig jaar. In totaal dienen de deelnemers over deze 16 proeven 151,2 km tegen de klok te rijden. De deelnemers aan de Short Rally rijden 3 van de 4 ronden, ofte 113,4 km KP.
Alle info, documenten en de eerste deelnemers op www.tacrally.be.
:: VAS-kalender 2006 (wijzigingen in het geel)
:: Koen Lauwaert maakte vorig jaar zijn comeback aan het stuur van de ex-JMD Clio. De uitmuntende
resultaten die hij hierbij behaalde zorgden ervoor dat hij samen met Caen Rallysport een programma in de RACB Rally
Cup rondkreeg. De Ichtegemnaar komt dit weekend aan de start van de Ardenne Bleue Rally met een volledig
vernieuwde C2. Naast de wagen van Lauwaert zal Caen Rallysport ook de service verzorgen voor Boelens (BMW M3),
Prinzie (BMW Z3) en Vanstapel (Saxo). Meer foto's en info:
www.caenrallysport.be.
|
:: Phil Nijs neemt dit weekend niet deel in Spa. "“Zowel Yves (Préal, nvdr) als ikzelf hebben een zeer druk werkschema en door onvoorziene omstandigheden moeten we verstek laten gaan in de Ardenne Bleue. Het is jammer maar het is nog steeds een uit de hand gelopen hobby en andere zaken zijn nu nog éénmaal prioritair. We hadden deze wedstrijd willen rijden om op elkaar ingespeeld te geraken en wat kilometers te doen alvorens onze officiële start...", aldus Phil Nijs.
Verder nog de winnaars van de nieuwjaarswedstrijd:
Johnny Vanspranghe - Poperinge
Nadine Clauw - Boezinge
Nico Beernaert - Moorslede
Stijn Descheemaeker - Roeselare
Eric Werbrouck - Gits
Sébastien Turkery - Menen
Niels Braeckevelt - Kortemark
Lara Vanneste - Roeselare
Wouter Godderis - Oostnieuwkerke
Joris Erard - Langemark
Tom Buyse - Roeselare
Giovani Buseyne - Ieper
Filip Drycke - Harelbeke
Het gaat om een Octavia met de allerlaatste evoluties, afkomstig van een Tsjechisch team, zo zegt Bouche op de ABR-website. Aanvankelijk was een Fabia het plan, maar het team was nog niet klaar voor deze wagen. Bouche zal de wagen nog kort kunnen testen, maar dan nog zal de wedstrijd een testsessie op ware grootte worden.
Christof Desimpel en Andy Vangheluwe van het SVD Racing Team bepalen binnenkort welke wedstrijden ze zullen afwerken met de Saxo Kit Car van Stef Depuydt, waarmee ze vorig jaar al twee rally's reden.
Over de rest van het seizoen is nog onduidelijkheid. "Het verdere verloop is eigenlijk een groot vraagteken. Door de vroegtijdige en plotse geboorte van ons dochter, ben ik wat stilgevallen om ons project verder af te werken. Het is allesinds niet makkelijk dit jaar om budgetten te vinden! Ik heb bewondering voor sommige piloten als ik hun druk (duur) programma bekijk! Enerzijds heb ik het Fiesta-project nog niet laten vallen. Ik heb een aanlokkelijk voorstel gekregen van Philip Peerlings, maar weet niet of wij zullen slagen. Anderzijds lopen er ook plannen om à la carte te rijden met een Colsoul Evo, samen met Ludo L'Hoyes. Ook zal ik samen met Hilde (Gijsbrechts, nvdr) ons wederoptreden maken, maar we weten nog niet waar, wanneer en met welke wagen... Het is gewoon afwachten en zien wat er uit de bus valt...", aldus nog Peter Hopmans.
Meer info over het team op www.hopmansmotorsport.be.
A8
DEFERM Hubert / KLEIN Willy (B/B) Subaru Impreza WRC
HERMANS Jos / LAUDUS Jos (B/B) Mitsubishi Lancer Evo 6
MUNSTER Bernard / LEYH André (B/B) Subaru Impreza 555
TSJOEN Pieter / CHEVAILLIER Eddy (B/B) Ford Focus WRC03
VAN DE WAUVER J-P. / MICHEL Philippe (B/B) Mitsubishi Lancer Evo VII
VAN EERD Frits / MOMBAERTS Erwin (NL/B) Toyota Corola WRC
A7
DEHAYE Jean Marie / DERU Philippe (B/B) VW Golf III Kit Car
HANEGREEFS Olly / HANEGREEFS Marco (B/B) P eugeot 306 GTi
KEVERS Tony / LAGNEAUX Serge (B/B) VW Golf Kit Car
LAHURE Yves / SALNEITMULLER Carlo (L/L) Honda Civic Type R
MEURENS Serge / KOEN Benjamin (B/B) Renault Clio RS
SCHRODER Ralph / AREND Luc (L/L) Nissan Almera GTi
SCHROEDER Gérard / FREICHEL Yves (L/L) Nissan Almera GTi
TONDEUR Georges / ROBYNS Philippe (B/B) Renault Clio RS
VALEPIN Laurent / LIZIN Marlène (B/B) VW Golf III Kit Car
A6
BEAUPAIN Georges / MIGNOT Bernard (B/B) VW Polo S1600
BOESMANS Jean-Louis / BOURGUIGNON Pierre (B/B) Citroën C2 VTS
BURTON Caren / LOUETTE Michael (B/B) Citroën C2 VTS
CROES David / CROMBEZ Koen (B/B) Citroën C2 VTS
DE ZAN Thierry / MARECHAL Jean-Marc (B/B) Peugeot 106 GTi
DORTU Patrick / LEFIN Thierry (B/B) Citroën AX GTi
GILAIN Thierry / DENIS Jean-Michel (B/B) Citroën Saxo VTS
GROOTEN Bertrand / MONJOIE Jérome (B/B) Citroën C2 VTS
LAUWAERT Koen / BEERNAERT Nico (B/B) Citroën C2 VTS
LAHAYE Raphaël / RENSONET Pascal (B/B) Citroën Saxo VTS
LEONARD Laurent / THONON Christophe (B/B) Citroën C2 VTS
LISTREZ Françis / CHARLIER Guy (B/B) Skoda Félicia Kit Car
PETITJEAN Stéphane / DUFRANE Gérard (B/B) Citroën C2 VTS
PIRARD Philippe / KAIRIS Stéphane (B/B) Citroën Saxo VTS
PRESSAC Julien / DE TURCKHEIM Gilles (F/F) Citroën C2 R2
SERVAIS Bernard / SMETS Arnaud (B/B) Citroën C2 VTS
VANSTAPEL Guy / JORIS Alfons (B/B) Citroën Saxo VTS
WAGNER Georges / RIWERS Georges (L/L) Citroën Saxo VTS
A5
CHRISTEN Marco / TOUSCH Joël (L/L) Toyota Yaris
GODINAS Geoffrey / CONSTANT Sébastien (B/B) VW Polo
ROSETTE Jean-Paul / SORET Valery (B/B) Peugeot 106
N4
BIJVELDS Peter / HISSINK Bart (NL/NL) Mitsubishi Lancer Evo VII
CAILLOUX Marcel / X (B/X) Mitsubishi Lancer Evo VII
COLSOUL Bob / JAMOUL Renaud (B/B) Mitsubishi Lancer Evo
DE KEYSER Frédérik / THIENPONT Nathalie (B/B) Subaru Impreza WRX STi
DESTRUMENT Jean-P. / DELMELLE Jean-P. (B/B) Subaru Impreza WRX STi
DUPUIS Thierry / JACOB Didier (B/B) Mitsubishi Lancer Evo VII
FLAGOTHIER Frédéric / DROEVEN Philippe (B/B) Mitsubishi Lancer Evo VII
LEGER Thomas / DORTU François (B/B) Subaru Impreza WRX STi
MASSIN Fabrice / PARENT Rudi (B/B) Subaru Impreza WRX
NIJS Phil / PREAL Yves (B/B) Subaru Impreza WRX STi
V.D.HEUVEL Jasper / KOLMAN Martine (NL/NL) Mitsubishi Lancer Evo VII
WAUTHIER Christian / ROBERT Yohan (B/B) Mitsubishi Lancer Evo VI
N3
ARELLANO Hugo / WILTGEN Joëlle (L/L) Honda Civic Type-R
BEBRONNE René / STOFFELS Frédéric (B/B) Renault Clio
COLLARD Olivier/LUCCHESE Vincent (B/B) Renault Clio RS Ragnotti
GREGORIUS Jacques / HOFFMANN Nathalie (L/L) Renault Clio RS Ragnotti
HICKETHIER Christian / FRIES Johannes (D/D) Honda Integra Type-R
MARIN René / X (B/X) Renault Clio RS
SCHRÖDER Frank / JUSTIN Vincent (B/B) Opel Astra OPC
N2
COUCHARD Philippe / LEJEUNE Jean-Michel (B/B) Peugeot 106 GTi
GRANDJEAN Didier / De MADDALENA J-Fr. (B/B) Opel Corsa GSi
SCHEPPENHEIM Stefan / GRIMBERG Hans-J. (D/D) Citroën Saxo VTS
SCHÜTT Udo / JUCHMES Thomas (D/D) Suzuki Ignis Sport
N1
BEAUPAIN Arnaud / PEUTAT Jacques (B/B) VW Polo
HASTIR Ch. Antoine / RASDOLSKY Philippe (B/B) Peugeot 106 XSi
GT
DUEZ Marc / LANGERS Mario (B/B) Porsche 911 GT3 Road Challenge
VAN PARIJS Timothy / HEYNDRICKX Kurt (B/B) Porsche 911 GT3 Road Challenge
VAN WOENSEL Chris / SNAET Rik (B/B) Nissan 350Z
PRINZIE Stefaan / RAMBOER Steven (B/B) BMW Z3 Coupé (GTN22)
Groep R
ACHEN Pascal / STEICHEN Annick (L/L) BMW 318 IS (R11)
ALLERTS Paul / BOTSON Kris (NL/B) Toyota Celica (R12)
BERGSTEYN Michel / STASSEN Frank (NL/NL) Opel Corsa (R10)
BODSON Yanick / DEJALLE René (B/B) Audi S2 (R11)
HANNAY Michel / LAFRUT Audrey (B/B) Peugeot 205 GTI (R11)
LEJEUNE Francis / ROSA Michel (B/B) BMW M3-E30 (R12)
SCHOENMAKERS Luc / KESTENS Gert (B/B) Opel Astra GSi (R11)
Groep M
BOELENS Stéphane / DEGANDT Bjorn (B/B) BMW E36 (M16)
BOSMANS Bert / Van LEE Jo (B/B) BMW E36 (M16)
DEMEIRE Nico / MOERMAN Peter (B/B) Opel Ascona (M15)
FLOHIMONT Didier / GARNIER Christine (B/B) BMW E36 (M16)
LAUSBERG André / VANDEVORST Robert (B/B) Peugeot 205 GTI (M15)
NOEL Danny / ROYER Laurent (B/B) VW Polo 16v (M14)
ROULEZ Olivier / SALINGROS Christophe (B/B) BMW M3 (M16)
ROULEZ Olivier / SALINGROS Christophe (B/B) Toyota Corolla (M14)
Groep S
BOUVY Frédéric / GODFROID Thierry (B/B) MINI Cooper S (S20)
RACB Rally Criterum (enkel zondag)
BLAISE Bruno / NOEL Alphonse (B/B) Opel Corsa Gsi (A6)
CHARLIER Eric / WIJNANDS Daniel (B/B) Peugeot 306 GTi (A7)
GUILLEMIN Christian / RUYSSEVELDT Christina (B/B) Porsche 911 (4-14)
LUXEN Antoine / FREYMAN Thomas (B/B) Peugeot 106 (N1)
PIROTTE Cédric / VANHERLE Gregory (B/B) Peugeot 205 GTI (R11)
THOMSON Vincent / PIZZINATO Anthony (B/B) Honda Civic (N2)
Historics
BEAUPREZ Geert / DEFEVER Daniel (B/B) Porsche 911 (H5)
MAERTENS Marc / BREYNE Jeannick (B/B) Opel Manta A (C3)
VANDOORNE Geert / MESTDAG Willy (B/B) Ford Escort MK I (C3)
Meer info op www.rally-seventeen.be.
Het wedstrijdprogramma van de eerste seizoenshelft is ondertussen bekends. Er wordt gestart in Moorslede, daarna volgen nog de TAC Rally, de RS van de Monteberg (zowel nationaal als provinciaal), de 12u van Wervik en de Ypres Westhoek Rally. In deze laatste zou Filip graag zijn knalprestatie van vorig jaar, 8ste en 3de groep N, herhalen. Na Ieper wordt de wagen in onverhardconfiguratie gezet voor de 'Terre de Langres' in Frankrijk, die de café-uitbater vorig jaar met een Saxo reed. Aan co-piloten zal het Filip dit jaar in elk geval niet ontbreken. Michaël Pittelioen is gelegenheidsco in Moorslede, Filip Fieu leest de nota's in Tielt en sponsor Ignace Lampaert in de Monteberg-RS. Thomas Vanhee tot slot zal Filip navigeren in Wervik in Ieper.
Meer info over het team op www.rtoudvlaenderen.be.
Vishandelaar Stefaan Stouf komt in 2006 op de proppen met een Ford Escort MK II RS 1800. De wagen is momenteel in volle opbouw, waarbij Paul Lietaer een handje toesteekt. Normaal zal de RS van de Monteberg gereden worden als testwedstrijd voor dè afspraak van het jaar, de Ypres Historic Rally, gevolgd door de Omloop van Vlaanderen. Stefaan zou ook graag de Killarny Rally in Ierland rijden. Wie hem gaat vergezellen is nog niet duidelijk, aangezien zijn vertrouwde co Frank Blondeel een druk programma heeft met de Ier Paddy White in zijn Impreza WRC. Ieper zullen ze in elk geval wel samen rijden.
Arnel Calcoen van zijn kant is bezig met de heropbouw van zijn vertrouwde Ford Cortina Lotus. Daardoor zal hij er bij de eerste manche van het Historic-kampioenschap, de Ardenne Bleu Rally, niet bij zijn. Behalve de Haspengouwrally zal Arnel vervolgens alle Historic-rally's in het BK rijden. Navigator wordt terug de Engelsman Martin Prestage. In de RS van de Monteberg zal Joris Erard als co-piloot debuteren, met op het oog op een verder programma samen met Martin. Laatstgenoemde zal namelijk later op het seizoen zelf het stuur nemen van een Opel Kadett GSI groep N.
Tot slot is er nog Tom Calcoen, zoon van, die we in VAS Historic-wedstrijden aan het werk zullen zien met de Cortina. De plaats in de rechterstoel wordt hier ingenomen door Lux D'Hondt, mechanieker van het team. De rally's van Wervik en Oudenburg staat al zeker op het programma.
Meer info over het team en foto's van de (her)opbouw van de wagens op www.kottensmotorsport.be.
Marnik Malengier van AMV: "De contacten voor de RS lopen momenteel zeer vlot. Dus kunnen we nog enkele mooie namen toevoegen aan onze deelnemers voor dit jaar. Naast Yannick Bodson (Audi S2) komen ook Timothy Van Parijs (Porsche) en Jean-Pierre Vandewauwer (BMW ex-Qvick) zeker aan de start. Chris Van Woensel (Nissan) is nog geen certitude maar voor 90% zal hij er staan. Reken daar nog Joost Boxoen (Subaru), Gunther Monnens (BMW?), Paul Lietaer en Andy Lefevere bij en we kunnen zeker spreken van een deelnemersveld om u tegen te zeggen. Voor alle deelnemende Historics is er een kans om een gratis deelname aan de Omloop van Vlaanderen te winnen. Na de wedstrijd wordt er bij lottrekking een gratis inschrijving verloot onder alle gestarte historics."
Naast 4x4-geweld zullen ook heel wat achterwielaangdreven wagens te bewonderen zijn op en rond het rallycentrum, het circuit van Spa-Francorchamps. Blikvanger wordt de Porsche 911 GT3 van Timothy Van Parijs. In groep GT krijgen we nog een veelbelovend debuut met de Nissan 350Z van Chris Van Woensel. In RMS engageren zich zoals gewoonlijk heel wat BMW's, zoals de exemplaren van Boelens, Prinzie, Bosmans, Roulez, Flohimont en Achen. Nico Demeire gaat van start met zijn Opel Ascona, terwijl de Historics (die tussen de andere deelnemers zullen rijden) voorlopig vertegenwoordigd worden door Lietaer (Escort MK II), Vandoorne (Escort MK I) en Beauprez (Porsche 911). Naast de deelnemers van de RACB Cup (oa Lauwaert) zullen maar weinig snelle 'voortrekkers' te zien zijn. Kris Princen laat verstek gaan wegens professionele bezigheden. Wel aanwezig zijn Beaupain (VW Polo S1600), Bouvy (Mini Coopers S), Meurens (Clio RS), Listrez (Fabia Kit Car) en de Nederlander Bergsteyn (Corsa).
Het parcours van de eerste ABR-editie was vooral geïnspireerd op de Boucles de Spa, maar daar komt dit jaar verandering in. Op één KP na (Theux) zijn alle proeven van vorig jaar gewijzigd. De volledige timing kan je hier bekeken worden. In totaal krijgen de deelnemers 186,4 km voor de kiezen.
Nog dit: de toegangsprijzen zijn terug bewust laag gehouden. Voor een algemene kaart voor twee dagen betaal je 15 €. Per KP betaal je 5 €, enkel de toegang tot de proef en het circuit van Spa-Francorchamps kost 10 €.
Alle verdere info over de wedstrijd op volgende site: www.turbomagazine.be/ardennebleue.
(persbericht)