[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

28.02.07 ::  Website Short Rally Oostrozebeke on-line
De Short Rally van Oostrozebeke is een nieuwe wedstrijd op de VAS-kalender, georganiseerd door vzw Rally Events in samenwerking met de Oostrozebeekse rallyclub. De wedstrijd vindt plaats op zondag 3 juni en bevat 75 km KP. De website is nu al on-line via www.orc-rally.be. Uniek voor Vlaanderen is dat de toegang voor de toeschouwers volledig gratis is!

28.02.07 ::  De 207 S2000 voor... Bernd Casier
Reeds enkele weken was het met spanning afwachten op de beslissing van Peugeot Belux. Welke piloot zou de Peugeot 207 Super 2000 voor vijf IRC-manches mogen besturen? Nadat Freddy Loix zeker werd van zijn programma met VW, bleven met Pieter Tsjoen, Bernd Casier en Larry Cols nog drie kanshebbers over. Peugeot koos uiteindelijk voor de jongste van het drietal: Bernd Casier. De West-Vlaming debuteert in Ieper en zal er zich meteen kunnen meten met heel wat andere Super 2000-piloten.

28.02.07 ::  Programma 2007: Benny Roosen
Na een reeks rally's met de originele MG ZR is het een tijdje stil geweest rond Benny Roosen en het VJB Racing Team. Nu VJB Motors, de garage van vader en zonen Roosen, Mitsubishi-dealer is geworden kon het niet langer uitblijven. Het nieuwe rallywapen wordt een Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N. Voor piloot Benny zal het aanpassen worden aan 4x4. Daarom ook dat men een leerperiode inlast. "Alhoewel initieel in veilige configuratie gestart zal worden met het oog op een degelijke aanpassingsperiode, is de Lancer EVO IX van meet af aan zeer competitief. Doorheen het seizoen zal de wagen dan verder evolueren. Toch wordt de lat nog niet al te hoog gelegd, temeer daar het deelnemersveld in groep N in 2007 erg goed gestoffeerd zal zijn. Meedraaien in de subtop is een haalbare kaart. Doorheen het seizoen zal die doelstelling verder bijgesteld worden.", zo luidt het. Met uitzondering van de Ardenne Bleu East Belgian Rally worden alle manches van het Belgisch kampioenschap afgewerkt. Vooraleer de TAC Rally aan te vatten zal eerst nog worden opgewarmd in de Rally van Hannuit, die gereden wordt op zondag 11 maart.

Meer info over het team op www.vjbmotors.be/rally.

28.02.07 ::  Sporza covert BK rally
Goed nieuws voor de promotie van de Belgische rallysport: Sporza, de sportzender van de openbare omroep, heeft een akkoord gesloten met de RACB voor het coveren van het BK rally. Het is de bedoeling dat verslag wordt uitgebracht van alle 8 manches van het BK op Sporza. Zondagnamiddag 4 maart is er al de eerste reportage over de Ardenne Bleu East Belgian Rally.

28.02.07 ::  Routes du Nord: Verslag Lacante/Hanssens
Benoit Lacante en Ward Hanssens waren afgelopen weekend actief in de Rallye des Routes du Nord. Met de Saxo zetten ze snelle chrono's neer, maar het liep jammergenoeg minder goed af...

Ward: "Ondertussen zijn al heel wat mensen op de hoogte van onze ‘sortie’ in Les Routes du Nord. Tot zondag kort voor de middag liep alles al bij al vrij vlot. Zaterdag hadden we de eerste boucle verkeerd gegokt qua bandenkeuze, waardoor we in de eerste drie proeven een aantal keer rechtdoor gegaan zijn. In de tweede ronde, toen het vrij droog maar toch nog verraderlijk lag, hadden we de juiste keuze qua banden gemaakt. Tot onze grote spijt hebben we wel op de eerste en tweede proef telkens de 205 die voor ons startte, gedubbeld. Ook hier laten we de nodige seconden liggen, met het oog op onze strijd om de eerste plaats in de A6. De Kit Car was ons te snel af, maar bepaalde proeven snoepten we hem de scratch in de A6 af. De zaterdag sluiten we af als 20ste algemeen, en tweede in de klasse, 48 sec. achter op de kitcar, en slechts 11 seconden voor op de C2 van Buisine. Op zondag probeerden we onze rijstijl verder te zetten, snel maar ook vrij spectaculair! Het loonde, want de C2 kwam niet dichterbij, integendeel. Zo draaiden we op de tweede proef op zondag een 11de tijd algemeen! Daardoor hadden we ook al op de kitcar wat tijd teruggenomen, tot aan de voor ons beruchte en later fatale proef 3: Les Weppes. De eerste passage vinden we geen grip op een snel stuk, richting een T-rechts. Benoit probeert nog de wagen te plaatsen maar tevergeefs. We belanden op een stevige houten paal, vliegen door de prikkeldraad en komen tot stilstand in de weide, met de wielen over een rioolbuis. Uiteindelijk kunnen we na een 4-tal minuten onze weg vervolgen, maar de wagen is totaal ontspoord. In de service blijkt de schade mee te vallen, wordt de wagen vlot hersteld (dank aan de mannen van Philcars voor de voortreffelijke service dit weekend!) en wordt de wagen opnieuw uitgelijnd. We vatten de tweede boucle aan met slechts één doel: het talrijke publiek enkel maar spektakel brengen! Ons klassement was toch verloren, we bouwden dan ook een zekere marge in. Enkel maar spektakel brengen en niks forceren was de doelstelling. Ondanks de herstellingen aan de wagen merken we al snel dat de wagen zeer delicaat was om te besturen en ook op oneffen stroken het niet makkelijk was om hem op de weg te houden. Op een snel stuk, opnieuw op de proef Les Weppes, breekt de wagen linksachter uit, Benoit corrigeert nagenoeg perfect, maar we belandden met de rechterkant op een grasveld. Jammer genoeg had Benoit in die rechts à fond blijkbaar niet genoeg reserve overgehouden tegenover het weggedrag van onze wagen. De wagen breekt uit, de rechterkant haalt ons in en daardoor wordt de wagen oncontroleerbaar. We vliegen aan de linkerkant een gracht binnen, waarbij we een muurtje van een ‘duiker’ raken. Daardoor gaan we overkop en belanden we op Benoit zijn kant midden op straat. We zijn vrij snel, zonder lichamelijke letsels, uit de wagen geraakt, maar één blik op de wagen was genoeg om te weten dat het er niet goed uitzag. De wagen is voor de vuilnisbak. Ook de mechaniek heeft het zwaar te verduren gehad. Een dikke, ferme streep door onze rekening. Toch durven we al aan de toekomst te denken. Zaak is nu om een paar projecten naast elkaar te leggen, de nodige budgetten te bereiken en ons seizoen verder te zetten. Graag nog een woord van dank aan John en Vicky, die gans het weekend ons perfect voorzagen van de tijden, drank,... aan de stops. Nogmaals dank aan Philippe en zijn team voor de geleverde service. Ik wil ook graag Benoit bedanken. Hij was weer sterk bezig, wat ook leidde tot heel wat positieve reacties tijdens en na de wedstrijd. Hopelijk vinden we snel genoeg de moed, de steun, het budget,... om een nieuw project te realiseren. Want laat ons eerlijk zijn, een piloot met dergelijk talent hoort thuis op de rallywegen. Ten slotte wil ik ook graag Frank Ypma bedanken die dit Franse avontuur mee mogelijk maakte. Voor volgend jaar zetten we deze rally terug op ons agenda. Het is een zeer leuke, goed georganiseerde rally, dicht bij huis met gevarieerde, technisch uitdagende en schitterende parcours."

28.02.07 ::  Reglement/inschrijving TAC Rally on-line
Vanaf morgen starten de inschrijvingen voor de TAC Rally. Het inschrijvingsformulier en Nederlandstalig reglement zijn nu on-line op www.tacrally.be.

26.02.07 ::  Verslag testdag Bitburg
Gisteren trokken we naar het verre Bitburg (Duitsland) voor de ondertussen gekende testdag, georganiseerd door de Nederlander Paul Allerts. De testsessie was terug snel volgeboekt. Aan testmogelijkheden ontbreekt het namelijk in België en Nederland en met het nieuwe seizoen voor de boeg komen veel rally- en rallycrossteams nog wat afstellingen uitproberen. Niet enkel competitiewagens zijn er aanwezig, maar ook gewone straatwagens of 'funbakken' waarmee men zich eens komt uitleven. Het spektakel is op een testdag in elk geval aanwezig, zeker omdat de meesten puur voor het plezier komen rijden en driften de regel is. De geur van verbrand rubber is nooit ver weg...

 

Het wordt natuurlijk nog leuker als je er zelf even van mag proeven. Ik mag genieten van een codrive in de BMW M3 van Wim Soenens en de Toyota Corolla Kit Car van Ronny Hosten. Twee totaal verschillende wagens, met een aparte rijstijl, een ander snelheidsgevoel,... maar zeker even leuk om in mee te rijden. Al zijn smalle rallyproeven ongetwijfeld nog indrukwekkender... Medewerker Thijs mocht plaatsnemen naast Gunther Monnens in de Ford Focus Kit Car. De Limburger, die trouwens bezig is met de opbouw van een BMW E46, bestuurt met voorsprong de spectaculairste voorwielaangedreven wagen van het pak. Onboardbeelden volgen... Dankzij Paul Allerts kan Thijs ook eens zelf achter het stuur plaatsnemen. Een aftandse Opel Omega 2.6 doet dienst als driftauto. Zonder enige ervaring met 'achtertrekkers', slaagt hij er meermaals in de wagen in een mooie drift te plaatsen (foto). De twee rondjes waren te kort, maar de ervaring is uniek. Ter info: de volgende testdag in Bitburg vindt plaats op 7 april.

 

Videobeelden inclusief onboards met Boelens, Hosten en Monnens volgen binnenkort!

26.02.07 ::  Volledige deelnemerlijst East Belgian Rally
Deze twee PDF-bestanden bevatten de volledige genummerde deelnemerslijsten van de East Belgian Rally.

:: Deelnemers BK
:: Deelnemers Criterium

De BK-wedstrijd heeft 78 deelnemers, de Criterium-manche 30. Yannick Bodson (Audi S2) staat wel ingeschreven in beide wedstrijden. In de Criterium-wedstrijd zien we verder de deelname van Steve Matterne (Lancer), Bernard Servais (VW Polo Super 1600), Pirotte (Peugeot 205), Kornwolf (Opel Corsa),... Ook heel wat Vlamingen nemen deel: Boulat, Vermeulen, Van Craenenbroeck, Cools, Vandenberghe, Ceenaeme, Baert, Buntinx,...

26.02.07 ::  Rallye des Routes du Nord: Winst voor Knapick en Perrard
De Belgen zijn er niet in geslaagd de Rallye des Routes du Nord te winnen. Bij de moderne wagens speelde Claudie Tanghe op de eerste proef op zondagmorgen de leiding kwijt. Op een nat parcours kon hij met zijn Toyota Celica 4WD niet optornen tegen de Subaru Impreza WRC van Hervé Knapick, die de wedstrijd uiteindelijk won met 18" voorsprong. 'Good old' José Barbara finishte derde met zijn Impreza WRC op een dikke minuut. Benoit Lacante ging zwaar van de baan met zijn Saxo terwijl Stefaan Vanneste 26ste werd met zijn 106. Bij de Historics moest leider Vankemmel op zondag aan de kant met mechanische problemen, Dominique Perrard (Porsche 911) kreeg zo de overwinning in de schoot geworpen. César Mottrie finishte met zijn Ascona A tweede op meer dan vijf minuten. Patrick Spillebeen (Seat 124 Abarth) haalde het einde niet.

26.02.07 ::  Philippe Dewulf wint RS Blanc Bleu
Gisteren werd in Mohiville, in de omgeving van Hoei, de eerste Belgische wedstrijd van het nieuwe seizoen gereden. De RS Blanc Bleu werd gewonnen door Philippe Dewulf (Toyota Celica 4WD). In Div 4 had hij een kleine twee minuten voorsprong op Dany Roose (Audi TT), maar het was Vincent Compère (Opel Ascona) die tweede algemeen werd en winnaar in Div 3-2-1. Cédric Pirotte eindigde met zijn Peugeot 205 derde. De RS Blanc Bleue betekende ook het debuut van de originele Mazda RX7 van Christophe Jacob. Hij stond derde alvorens zonder veel erg van de baan te gaan.

:: Foto's Juha Bos

26.02.07 ::  Programma 2007: Koen Lauwaert
Koen Lauwaert zal in 2007 aan het werk te zien zijn met de Citroën C2 R2 van Caen Rallysport. Door een laattijdige inschrijving staat hij niet op de deelnemerslijst van de East Belgian Rally vermeld, maar hij neemt er deel samen met Kurt Declerck. In Spa mag de vice-kampioen van de RACB Rally Cup het alvast opnemen tegen de C2 R2's van oa. Schammel, Burton en Flohimont. De Ichtegemnaar plant het ganse BK af te werken.

26.02.07 ::  Programma 2007: Ronny Hosten
Ronny Hosten gaat dit seizoen opnieuw het VAS-rallykampioenschap betwisten. De Handzaamse garagist zal behalve het Criterium van de Sezoensrally alle manches afwerken. Daarnaast worden nog de LRT Comines Rally en de Rallysprint van Staden gereden. De Toyota Corolla Kit Car is ondertussen voorzien van nieuwe Proflex-schokdempers door MR Motorsport (Ronnie Grauwels). De testen die afgelopen zondag werden afgewerkt in Bitburg zijn alvast hoopgevend. Ook wordt nog voor de start van het seizoen de motor vernieuwd. Meer info over het team op www.hostenrallysport.eu.

24.02.07 ::  Belgen leiden in Rallye des Routes du Nord
Onze landgenoot Claudie Tanghe heeft de leiding in de Rallye des Routes du Nord. Met zijn Toyota Celica 4WD heeft hij slechts 3.8" voorsprong op Hervé Knapick, de winnaar van vorig jaar die een Subaru Impreza WRC '01 bestuurt. José Barbara, ook al in een Impreza WRC maar dan een '99-model, heeft de derde plaats in handen op een kleine halve minuut. Lemonnier (Lancer Evo 9 JDR) ligt vierde en leidt groep N, Lexcellent sluit met zijn Peugeot 206 WRC de top-5 af. Ook de andere Belgen zijn nog in koers. Benoit Lacante (Saxo) ligt 20ste, Stefaan Vanneste (106) is 34ste. Stephen Vankemmel is met de ex-Goudezeune Transeurope leider bij de Historics. César Mottrie (Ascona A) ligt derde op een kleine twee minuten. (foto's Koen Demeyere)

   

23.02.07 ::  East Belgian Rally: De deelnemers
De belangrijkste deelnemers voor de East Belgian Rally, de vroegere Ardenne Bleue Rally, zijn bekend. Eerder al werd de deelname van Freddy Loix (VW Polo Super 2000) aangekondigd, maar over zijn tegenstanders bleven we lange tijd in het ongewisse. Fast Freddy zal het in elk geval niet gemakkelijk hebben. Tegenstander nummer 1 wordt wellicht Larry Cols, de winnaar van vorig jaar, die opnieuw een Mitsubishi Lancer Evo 8 groep A aan de start brengt. Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Peter Desmet (Toyota Corolla) brengen hun WRC's in stelling, terwijl we ook Marc Duez (Subaru Impreza groep A BMA), Xavier Bouche (Subaru Impreza groep A) en Melissa Debackere (Toyota Celica GT4) aan de start mogen verwachten. Yannick Bodson zal ook van de partij zijn met zijn Audi S2.

In de categorie achterwielaangedreven wagens vinden we oa. Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Stéphane Boelens (BMW M3 E36), Francis Lejeune (BMW M3 E30) en Henri Schmelcher (Porsche 911 GT3) terug. Bij de Historics zijn Geert Beauprez en Jean-Pierre Vandewauwer, beiden met een Porsche, de blikvangers. In groep N is 'local hero' Kurt Heckters (Lancer Evo 8) de onbetwiste favoriet. De klasse N4 wordt verder aangevuld door oa. de Lancers van Daisy Cols, Bertrand Grooten en Michel Lentz en de Subaru's van Frederik De Keyser en Raphaël Venant.

In Spa gaan ook zes Citroën C2 R2's van start, in handen van oa. Gilles Schammel, Caren Burton en Didier Flohimont. Verder zijn er nog de deelnames van Frédéric Bouvy (Mini Cooper S) en Anthony Martin (Ford Fiesta ST), de winnaar van de Ford RACB Rally Contest. Op zondag is er de eerste manche van het RACB Rally Criterium, waaraan een dertigtal teams deelnemen.

Een volledige deelnemerslijst is nog niet beschikbaar, de timing is dat wel en kun je hier raadplegen.
Meer info op www.eastbelgianrally.be.

23.02.07 ::  Fréderic Briclet in de Fiesta Sporting Trophy
Fréderic Briclet, een jonge Waalse piloot die vorig jaar ASAF-kampioen van Henegouwen in klasse 2-5 werd, zal dit seizoen de volledige Fiesta Sporting Trophy betwisten. Briclet huurt hiervoor een wagen van Didier Vertommen, die vorig jaar al instond voor de Fiesta ST van Cédric Clement. "Het doel is om dit seizoen zo veel mogelijk ervaring op te doen. We willen eind dit jaar ook deelnemen aan de FFST Shootout, georganiseerd door M-Sport.", zegt Briclet, die een top-5 in de Trophy vooropstelt. Zijn co-piloot wordt de eveneens 22-jarige Tony Lefebvre.

23.02.07 ::  Info Rallye des Routes du Nord
Komend weekend vindt net over de grens met Frankrijk de Rallye des Routes du Nord plaats. Deze wedstrijd telt mee voor Frans kampioenschap Divisie 1 en kan dus een mooi deelnemersveld voorleggen. Zo brengen Knapick (Subaru), Barbara (Subaru) en Lexcellent (206) een WRC aan de start. Met Valentin (BMW M3), Lebrun (Toyota Celica), Lemmonier (Lancer Evo 9), Colpaert (Lancer Evo 6),... nemen nog enkele bekende namen uit de regio deel. De Belgische afvaardiging bestaat uit Claudie Tanghe (Toyota Celica 4WD), Stefaan Vanneste (Peugeot 106) en Benoit Lacante (Citroën Saxo) in de moderne wedstrijd en Stephen Vankemmel (Opel Manta), César Mottrie (Opel Ascona) en Patrick Spillebeen (Seat 124) bij de Historics.

De wedstrijd start morgenmiddag voor twee ronden van drie proeven, waarvan KP Boeschepe vlak tegen de grens ligt. Zondag worden nog eens drie ronden van drie proeven gereden. Het rallycentrum bevindt zich in Armentières.

Alle info op www.lesroutesdunord.com.

20.02.07 ::  Zondag testdag in Bitburg
Komende zondag organiseert Paul Allerts opnieuw een testsessie op het oude vliegveld van Bitburg. De Nederlander heeft terug heel wat mooi volk verzameld. Zelf zal hij er alweer een nieuwe wagen presenteren. Niet de Fiesta Super 1600, die nog bij M-Sport is, maar wel een pas aangekochte Porsche 996 GT3 Cup die op circuit gebruikt werd. Allerts is van plan er enkele klimkoersen mee te rijden.

Een greep uit het deelnemersveld:
Paul Allerts - Porsche 996 GT3 Cup
Edwin Geerarts - Ford Focus WRC
Marc Spilstyns - Golf (Div 3-2-1 VAS-kampioen)
Flip Dierickx - Ascona
Ronny Hosten - Corolla Kit Car
Jack Gillis - Impreza N12 Prodrive
Dirk Jambe - Sierra Cosworth
Ludo Helven - Cosworth
Jack Pantsers - Cosworth
Hart Team - Puma Super 1600
Eddy Buntinx - Saxo
Renzo Herpoel - Cosworth
Wim Soenens - BMW M3
Cindy Cockelaere - Kalos
Kim Colson
Anton Moree Ford Escort - BDA
Theo Van De Bergh - BMW 325
Kurt Lambers - BMW
John de Heide - Mercedes 190 2.5 16v (spektakelman)
Leon Meyer - Anglia
Jack Tichelaar - Evo 6
Bart v Deun - Escort WRC
Gunther Monnens - Ford Focus
Henk v/d Warrenburg - Yaris

Ook vindt in Bitburg de verkiezing van een snelle dame plaats die dit seizoen mag plaatsnamen aan het stuur van de Chevrolet Kalos van Remax/Allerts Autosport.
De toegang voor toeschouwers is volledig gratis. Bitburg, net over de grens met Duitsland, ligt 40 km ten zuidoosten van St-Vith en is bereikbaar via de snelweg Verviers - St-Vith - Trier, waarbij men dan via afslag Bitburg de borden naar het vliegveld kan volgen.

20.02.07 ::  Programma 2007: Stéphane Boelens
Na zijn zege in de RACB Rally Cup met de C2, ging Stéphane Boelens vorig jaar van start met een BMW M3 met de steun van Geko Woonwereld. Ook in 2007 zal Wim Soenens met zijn bedrijf de Waalse piloot steunen. De M3 werd volledig uit elkaar gehaald in de ateliers van Caen Rallysport, waarna een nieuwe motor en sequentiële versnellingsbak werden ingebouwd. Zondag wordt de M3, die tevens in een nieuw kleurtje werd gezet, getest in Bitburg.

Stéphane: "Na een lange winterstop sta ik niet alleen te popelen om opnieuw te rijden, maar vooral om onze 'nieuwe' BMW aan de tand te voelen! Het verschil zal groot zijn. Dat zulllen we al ondervinden volgend weekend, als we gaan testen in Bitburg. Ideaal als voorbereiding op de Ardenne Bleue die een week later gereden wordt."
Co-piloot Björn Degandt licht de amibities toe: "Een nieuwe titel is uiteraard mooi meegenomen, maar onze bedoeling is vooral tijdens iedere rally een mooie ereplaats te behalen om zo een top-10 plaats te ambiëren in het algemeen Belgisch kampioenschap."

Boelens en Degandt rijden, behalve Ieper, alle manches van het BK. Daarnaast zal Wim Soenens enkele regionale wedstrijden rijden met de M3, te beginnen met de Rallysprint van Moorslede.

19.02.07 ::  Programma 2007: Eric Louies
Spektakelpiloot Eric Louies gaat in 2007 met twee verschillende wagens van start. Zijn bekende Kadett, waarmee hij twee pechjaren kende, wordt voorzien van een nieuwe achterbrug en motor. Tevens rijdt hij enkele wedstrijden met de Mitsubishi Lancer Evo 3 waarmee hij de Hemicuda Rally reed. De wagen krijgt voor het nieuwe seizoen enkele evoluties mee. Guy Maes fungeert opnieuw als co-piloot. In de Sezoensrally en de Rally van de Suikerstreek neemt echtgenote Ann Deraedt de rechterstoel in.

TAC Rally (Evo)
LRT Comines Rally (Kadett)
Rallye de Wallonie (Kadett of Evo)
Sezoensrally (Kadett of Evo)
Short Rally van Oostrozebeke (Kadett)
Rally van de Suikerstreek (Kadett)
Short Rally van Oudenburg (Kadett)
Rallysprint van Staden (Kadett)
Omloop van Vlaanderen (Evo)
Rallysprint van Reningelst (Kadett)
Rally van Haspengouw (Evo)
Condroz Rally (Evo)

 

19.02.07 ::  Anthony Martin wint Ford RACB Rally Contest
Anthony Martin is eindwinnaar geworden in de Ford RACB Rally Contest. De 22-jarige Waal haalde het in de finale van Olivier Van Oost en Kristof Van Tricht. Martin, die al ervaring opdeed in ASAF met een AX en C2, mag over twee weken al van start gaan in de Ardenne Bleue Rally, gevolgd door de zes wedstrijden van de Fiesta Sporting Trophy.

Zondagochtend 7u30. De 20 finalisten van de Ford RACB Rally Contest verzamelen in het VOC in Brugge. Jo Declercq van Ford opent de briefing. "De beste in de rijproeven van vorige week is er vandaag niet bij. De beste in het interview is er ook niet bij. We zoeken een allroundpiloot.", zo luidt het. De veelzijdigheid van de kandidaten wordt meteen op de proef gesteld. We begeven ons naar een nabijgelegen fitnessclub, waar de twintig aan twee fysieke testen worden onderworpen. De eerste is een proef op de roeitoestellen: zoveel mogelijk afstand afleggen in een bepaalde tijd. In een tweede test wordt nog meer nadruk gelegd op uithouding. Onder leiding van oud-judoka Ingrid Berghmans wordt de coopertest gelopen: zoveel mogelijk afstand afleggen in 12 minuten. Het komt er op aan te doseren. Wie te hard van stapel loopt en na enkele minuten begint te wandelen, scoort minder goed.

 
De voormiddag wordt besteed aan fysieke testen en een mediatraining door Koen Wijckmans en Dany Colenbunders.

Ondertussen is het bijna middag en staan de wagens, de Fiesta's van Hein Derynck en Marc Deblieck, al warm te draaien voor de rijtest. De af te werken KP is precies één kilometer lang: bijzonder technisch, met veel korte bochten, enkele chicanes, een blinde 'overtop' en twee natte stroken. Elke finalist krijgt een co-piloot naast zich. Afhankelijk van de groep waarin ze ingedeeld zijn, nemen Fréderic Miclotte, Davie Meert, Eddy Chevallier of Filip Goddé naast hen plaats. Na drie verkenningsronden volgen twee rondjes tegen tijd, waarvan enkel de beste chrono meetelt. Langs het parcours geven Timothy Van Parijs en Robert Droogmans punten en aanmerkingen. Sommigen gaan iets te wild van start en raken banden of kegels of laten zich vangen op de gladde stroken. Anderen zetten met een aanvallende rijstijl een scherpe tijd neer. De Fiesta's worden zeker niet gespaard. De MoveBrugge-wagen is zelfs even buiten strijd na een kapotte cardan.

 
Na de rijtest ondergaan de kandidaten een interview met Autonews-journalist Hugo Van Opstal.

Thijs Deburghgraeve, medewerker van deze site, behoort ook tot de 20 finalisten. Zijn hoop tot het halen van de superfinale valt weg na de rijproef. In zijn tweede rondje tegen tijd gaat hij na de laatste chicane bijna van de baan. Het foutje wordt goed opgevangen, maar een snelle tijd zit er niet in. Toch is hij, net als de andere finalisten, erg te spreken over de wagen. "Een heel amusante en gemakkelijke wagen. Vooral het sturen, de remmen en de versnellingsbak vielen mij op. Het was leuk eens te rijden zonder te ontkoppelen. Dit smaakt naar meer!".
De finalisten hebben ondertussen hun rondjes kunnen afwerken en na het afleggen van een kennistest - de finalisten kregen de opdracht om vooraf het FFST en BK-reglement te studeren, zo'n 100 bladzijden - en een psychologisch test worden alle punten samengeteld. Jo Declercq maakt de drie superfinalisten bekend. Een logische keuze zo blijkt, want het wordt de top-3 van het tijdenklassement: Anthony Martin, Olivier Van Oost en Kristof Van Tricht. Zij mogen met een co-piloot naar keuze nog drie ronden tegen tijd afwerken. Wie de scratch neerzet is niet meteen de winnaar, maar de tijd telt natuurlijk wel mee tijdens het oordeel van de eindjury.

 
De drie finalisten, vlnr Martin, Van Tricht en Van Oost, luisteren naar de laatste richtlijnen voor de superfinale.

Niet geheel verwonderlijk blijken de superfinalisten over aardig wat ervaring te beschikken. De 21-jarige Antwerpenaar Kristof Van Tricht kennen we uit de VAS-wedstrijden. Hij begon met een Ford Fiesta en rijdt nu met een Subaru Impreza groep A. Olivier Van Oost, net 24 geworden, woont in Loppem en is actief in de VW Fun Cup op circuit. Aan de zijde van Ruben Maes draait hij telkens mee voorin. Anthony Martin, de snelste in de eerste rijproef, is een 22-jarige student marketing uit Bombaye (Luik). Met een zelfgebouwde AX (foto) en een gehuurde C2 reed hij al ASAF-wedstrijden.
Ondertussen maakt iedereen zich op voor de superfinale. Kristof Van Tricht bijt de spits af. Hij gaat even rechtdoor op de natte strook, maar ook Van Oost en Martin krijgen een strafseconde aangerekend na het raken van een obstakel. "Het is héél spannend.", zegt de Nederlander die zorgt voor de tijdsmeting, terwijl hij snel het scherm van zijn laptop dichtklapt.

Even later is het tijd voor de proclamatie. "And the winner is... Anthony Martin!" De jonge Waal is dolgelukkig. Met een brede glimlach ontvangt hij de sleutel van de Ford Fiesta ST uit handen van Robert Droogmans. Volgend weekend al staan de verkenningen van de Ardenne Bleue Rally op het programma, een testwedstrijd die hij gratis mag afwerken. Vervolgens mag hij zijn talent bewijzen in de zes wedstrijden van de Fiesta Sporting Trophy. We kijken nu al hoopvol uit naar de TAC Rally... Anthony, veel succes!

Meer foto's op www.fiestasportingtrophy.be, video volgt!

16.02.07 ::  Testsessie TVC geannuleerd
Komende zondag zou de Tiense Veiligheidsclub een testsessie inrichten op een bekend stukje KP. Deze gaat echter niet door. Bruno Vandeput, secretaris van TVC: "Wegens omstandigheden buiten onze wil om kan de geplande oefensessie van zondag 18 februari niet doorgaan. Wij hebben er alles aan gedaan om dit te organiseren maar bepaalde omstandigheden maken het ons onmogelijk om de oefensessie op een veilige en ordelijke wijze in te richten. In het belang van de rallysport wensen wij, Tiense Veiligheidsclub vzw TVC, dan ook geen enkel risico te nemen om de geplande oefensessie te laten plaatsvinden zonder de volledige zekerheid te hebben dat alles wettelijk in orde is. Wij verontschuldigen ons dan ook bij iedereen die al plannen gemaakt had om de oefensessie zondag bij te wonen. Wij verzekeren jullie dat we ons voor de volle 100 % zullen blijven inzetten voor de provinciale rallysport. Voor verdere info kan je ons contacteren : bruno.vandeput@telenet.be.

16.02.07 ::  Info Regularity Rally Ronde van Vlaanderen
Op zaterdag 3 maart houdt AC Hemicuda voor de zevende keer de Ronde van Vlaanderen, een combinatie van een navigatie- en regelmatigheidsrally, die zowel openstaat voor historic wagens als voor moderne wagens. Het parcours, dat ongeveer 230 km lang is, zullen de deelnemers zelf moeten uitstippelen aan de hand van diverse kaartoefeningen. Er zijn tussenstops voorzien in West-Vleteren en Kemmel, om zo omstreeks 21u30 te finishen in Lauwe. Deelnameprijs bedraagt 30 €. Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.hemicuda.be.

16.02.07 ::  Freddy Loix rijdt volledig BK met Polo Super 2000
Het is officieel: Freddy Loix en Robin Buysmans gaan in 2007 het ganse BK afwerken met de VW Polo Super 2000 uit de stal van René Georges. Samen met de Belgian VW Club, dat achter het project zit, worden op dit moment enkele deelnames aan buitenlandse wedstrijden bestudeerd.

15.02.07 ::  East Belgian Rally: Freddy Loix met Polo Super 2000
De East Belgian Rally, de vroegere Ardenne Bleue Rally of Boucles de Spa, opent op 3-4 maart het Belgisch kampioenschap. Voorlopig is de organisatie karig met informatie, maar één topper staat al zeker aan de start: Freddy Loix. Fast Freddy neemt er deel met de Volkswagen Polo Super 2000 van Rene Georges, zo staat te lezen op de website van de tuner. De deelname is naar alle waarschijnlijkheid de voorbode van een volledige campagne met de Polo. Het programma is nog niet officieel bekend gemaakt, maar met steun van Rhinos zou het IRC en BK gereden worden.

Het BK kondigt zich trouwens veelbelovend aan. Nu Pieter Tsjoen wellicht het Frans asfaltkampioenschap zal aandoen, mogen we een open strijd verwachten voor de titel. Loix mag het alvast opnemen tegen de Toyota's van Melissa Debackere en Peter Desmet.

14.02.07 ::  Programma 2007: Ferdi Perneel
Een eindje geleden al verscheen het nieuws dat Kurt Olivier team zou vormen met Ferdi Perneel in de Fiesta Sporting Trophy, maar nu pas is de knoop definitief doorgehakt. De vroegere Focus Tour-rijder gaat dit jaar de zes manches van de Fiesta Sporting Trophy betwisten. Filip Collez wordt zijn navigator en Tengtools, VTC en Lucifer zijn opnieuw de sponsors. Net als teamgenoot Olivier gaat Perneel van start in de Rallysprint van Moorslede om proef te rijden met de Fiesta ST.

14.02.07 ::  Programma 2007: E-Crane Rallyteam
Het E-Crane Rallyteam van Wim Vlaeminck en Geert Watteeuw gaat in 2007 terug met de wit-gele Saxo VTS van Caen Rallysport van start. Het team begint pas in de Ypres Westhoek Rally aan het seizoen, gevolgd door de Omloop van Vlaanderen, de TBR Rally en de Hemicuda Rally. Meer info over het team op www.ecrane-rally-team.tk.

12.02.07 ::  Programma 2007: Frédericq Delplace
Het rallyteam van Frédericq Delplace en Dominique Callens gaat in 2007 terug verder met de BMW 2002 tii. Ze gaan van start in de Historic-gedeeltes van de rally's van Tielt, Wervik, Ieper, Omloop, Reningelst, TBR of Hemicuda en misschien wordt ook nog de Condroz Rally aan het programma toegevoegd.

Het team organiseert trouwens op 23 maart voor de tweede keer hun grootse Rallyfuif in de vernieuwde Douveshop op de Zwarteberg, Bellestraat 58 Westouter. Iedereen is welkom op vrijdag 23 maart vanaf 19u30 voor een lekkere barbecue met spetterende fuif achteraf, met Studio One en gastoptreden van DJ Steph. De toegangsprijs bedraagt 3 €, inclusief BBQ betaal je 10 € (bbq met boereworst en kotelet op de plank, verse groentjes en patat in de pel). Kinderen tot 7 jaar betalen 7 €. Voor meer info contacteer info@douve.be, Dominique Callens (0477/632188) of Frédericq Delplace (057/444682).

11.02.07 ::  Ford RACB Rally Contest: De finalisten
De 20 finalisten voor de Ford RACB Rally Contest zijn bekend... Goed nieuws voor de Shakedown-crew: Thijs Deburghgraeve, medewerker achter de schermen van deze site, is geselecteerd! Het onderstaande verslag krijgt dus volgende week een vervolg...

De finalisten en de vijf reservekandidaten zijn terug te vinden op www.fiestasportingtrophy.be of www.racb.be.

11.02.07 ::  Verslag Ford RACB Rally Contest
Vandaag werden in Brugge de preselecties van de Ford RACB Rally Contest gehouden. Ook wij trokken er heen in de hoop de finale halen...

Na amper vier uur slaap en met last van enkele stramme spieren van het karten, vertrekken we omstreeks 6u30 met een driekoppige afvaardiging naar het VOC (Verkeers Opleidings Centrum) in Brugge. Om 7u30 al wordt de eerste van de drie groepen, groep A met overwegend West-Vlamingen, er verwacht voor de selecties. Bij het 'inchecken' ontvangen we een startnummer en badge en even later roept Jo Declercq, de PR-man van Ford België, iedereen samen voor een briefing. De groep wordt nog eens onderverdeeld in vier aparte groepen, die elk een coach krijgen. Eddy Chevallier (co-piloot Pieter Tsjoen), Fréderic Miclotte (co-piloot Bernd Casier), Filip Goddé (co-piloot Larry Cols) en Davie Meert (FFST-coördinator) begeleiden elk een groep van een tiental personen naar de verschillende opdrachten. Voor de vier testen, een interview en drie rijtesten, wordt met een doorschuifsysteem gewerkt.

Wij maken deel uit van de blauwe groep onder leiding van Eddy Chevallier en beginnen met het interview. Elke kandidaat mag, in volgorde van nummer, drie minuten spreken met Jo Declercq (Ford) en Koen Wijckmans (RACB). Er wordt gevraagd wat te vertellen over jezelf, je hobby's, je motivatie om deel te nemen, je ervaring,... Met "Et maintenant en français" wordt ook de talenkennis getest. Ondertussen kunnen de wachtenden al even de proeven op het circuit bekijken en wordt er kennis gemaakt met de sympathieke Eddy Chevallier. Nadat iedereen geïnterviewd is, staat de eerste van de drie rijtesten op het programma: twee rondjes met een basis-Fiesta op een overwegend bochtig parcours. De co-piloot van dienst geeft weinig of geen aanwijzigingen, wel punten achteraf.

Vervolgens zijn we toe aan de moeilijkste opdrachten: de slipproeven. De eerste bestaat er in bij een snelheid van ongeveer 40 km/u de wielen te doen blokkeren bij het remmen en vervolgens een rij kegels te ontwijken. De instructeur toont het eenmaal voor, Chevallier geeft wat tips en dan krijgt elk kandidaat drie kansen, waarvan de beste twee meetellen. Vanaf de remzone is het parcours spekglad, wat de Fiesta meteen doet schuiven. Sommigen gaan rond of raken de kegels, anderen werken de proef met het nodige bijstuurwerk perfect af. "Ah, daar is Tim met zijn 4x4!", zegt onze coach. Timothy Van Parijs komt aangereden met zijn rolstoel, puntenkaart op de schoot. Tim geeft ons meteen een tip mee. "Opletten bij de andere slipproef, men zegt 40 km/u rijden maar best iets trager."

Die proef, de laatste in de rij, blijkt meteen ook de moeilijkste: tussen kegels een snelheid van ongeveer 40 km/u aanhouden en daarna, opnieuw op een spekglad stuk, naar links sturen en de wagen proberen te controleren. Opnieuw wordt de proef gedemonstreerd door een instructeur en ook deze keer tellen de beste twee van drie doortochten. Bijna iedereen speelt de Fiesta eens kwijt. Net als je denkt dat je hem hebt, gooit een laatste glad stuk de wagen rond. De schuivers zijn niet te tellen, slechts enkelingen kunnen de Fiesta telkens in een mooie drift zetten. Moeilijk, maar erg leuk.

Omstreeks 10u45 worden alle kandidaten uit groep A herenigd voor een debriefing. "Wie heeft vandaag niets bijgeleerd?", vraagt Jo Declercq. Dat niemand zijn hand opsteekt is veelzeggend. Ook worden er maar twintig finalisten verkozen in deze 'Idool' voor rallypiloten, elke deelnemer heeft zich duidelijk geamuseerd. Tegelijk is het bang afwachten tot vanavond, wanneer de 20 finalisten en 5 reservekandidaten worden bekend gemaakt op de websites van de RACB en de Ford Fiesta Sporting Trophy.

11.02.07 ::  Gio Blue Star wint 2de Grand Prix Shakedown.be
Gisterenavond werd in Eurokart Poperinge de 2de Grand Prix Shakedown.be verreden. Het werd een geslaagde avond, met een faire en sportieve wedstrijd van hoog niveau. De winnaar werd het Blue Star Racing Team, met als enige piloot Giovanni Craeynest. Hij startte vanaf de pole en werd na 3u wedstrijd en 193 ronden als terechte winnaar afgevlagd. The Fighters en RS Karting mochten mee op het podium.

Onze 2de GP Shakedown.be kreeg 39 piloten aan de start, verdeeld over 12 teams. Het niveau was in elk geval aanwezig, want heel wat doorwinterde karters (oa. deelnemers van het BK indoorkarting Belkart) stonden aan de start. Er werd van start gegaan met één uur kwalificatie. Het Blue Star Racing Team, dat door ziekte van twee naar één piloot werd herleid, had lange tijd de beste chrono. The Fighters, met de leider van de Eurokart Club-tussenstand in hun rangen, namen even de kop over maar het was uiteindelijk toch 'Gio' van Blue Star die vanop de pole position mocht vertrekken met een tijd van 55"45. Zijn solo-rit bracht hem geen voordelen want ook hij moest net als alle andere teams twee pitstops maken (rondje rond de kart lopen) en hij moest het natuurlijk drie uur volhouden. Dit bleek echter geen enkel probleem, want al van bij de start nam hij een ruime voorsprong. Daarachter ontstond een mooie strijd tussen The Fighters, RS Karting en het Sideways Team, die vorig jaar de top-3 vormden. Achter een ongenaakbare 'Gio Blue Star' eindigden de Fighters als tweede op twee ronden. RS Karting hield nog net het Sideways Team achter zich voor de derde plek. De top-5 werd afgesloten door ons eigen Shakedown.be-team.

Uitslag (piloten - ronden)
1. Gio Blue Star - (1 - 193)
2. The Fighters - (3 - 191)
3. RS Karting - (2 - 190)
4. Sideways Team - (2 - 190)
5. Shakedown.be - (2 - 188)
6. Style & Concept (2 - 187)
7. Blue Racing (4 - 186)
8. ALK (3 - 185)
9. Stoffelkes Racing Team (6 - 180)
10. Mecopol (4 - 179)
11. Just for Fun (6 - 175)
12. The Duval Devils (4 - 162)

Nog eens dank aan alle deelnemers voor hun deelname en sportieve strijd, de mensen van Eurokart voor de uitstekende service en karts en Filip Supply voor de mooie foto's. Wie meer foto's van zijn team wil kan altijd mailen naar filipsupply@scarlet.be.

De reacties na de wedstrijd waren terug erg positief, dus tot volgend jaar?!

10.02.07 ::  GP Shakedown.be: 12 teams aan de start
Straks gaat in Eurokart Poperinge de 2de Grand Prix Shakedown.be door. Uiteindelijk staan 39 piloten, verdeeld over 12 teams, aan de start. Voor de overwinning verwachten een mooie strijd tussen Blue Star Racing en RS Karting, maar ook voor de resterende ereplaatsen belooft het spannend te worden... Morgen, na onze deelname aan de Ford RACB Rally Contest, volgt een uitgebreid verslag van beide evenementen.

10.02.07 ::  Voorlopige deelnemerslijst Rally van Sint-Truiden
De Rally van Sint-Truiden opent op zondag 25 maar het VAS-rallykampioenschap. De eerste deelnemers zijn reeds bekend en kun je hier terugvinden.

Organiserende club TVC heeft nog een ander evenement in het verschiet. "Op zondag 18 februari organiseert de Tiense Veiligheidsclub vzw TVC een oefensessie waarop de deelnemers hun rallywagen kunnen testen en afstellen in functie van het komende seizoen.", aldus Bruno Vandeput. Voor meer info en voorwaarden kan je hem contacteren via 0496/51 43 74 of bruno.vandeput@telenet.be.

10.02.07 ::  Programma 2007: Eddy Vanreusel
Eddy Vanreusel en Gert Pauchet gaan in 2007 het VAS-rallykampioenschap betwisten. Met de geel-rode Mitsubishi Lancer Evo 4 gaan ze alle wedstrijden rijden, inclusief de Criterium-manches. Het team is ook nog op zoek naar servicemensen, meer info via info@evr-gpa-racing.be. Het team heeft vanaf nu ook een eigen website: www.evr-gpa-racing.be.

08.02.07 ::  Programma 2007: Jan Czech
Jan Czech gaat in 2007 een nieuwe uitdaging aan. Met een nieuwe wagen en twee voor hem nieuwe co-piloten gaat hij een goedgevuld seizoen tegemoet. "Dit jaar zal het Czech Rally Team van start gaan met de aangekochte ex-Frederik De Keyser Subaru Impreza. Zo zullen we proberen om het volledige VAS-rallykampioenschap te rijden met daarbijhorende vier proeven van het RACB Rally Criterium, zijnde Tielt, Bocholt, Omloop en Haspengouw. Dit jaar wordt ons team verrijkt met de mooie verschijning van Kim Lootens, die de praatstoel zal delen met Bart Bunneghem. Ook zal Fabrice Gaublomme er bij zijn in Ettelgem en de Hemicuda Rally. Fabrice staat ook in voor de vernieuwde website die een dezer dagen on-line zou komen. Hij verdiende reeds zijn strepen bij het opstarten van Historicrally.be en heeft ook nog een eigen site speciaal voor de oudjes onder de wagens, strallye.be. Het seizoen kan niet snel genoeg beginnen, want behalve de pré-keuring op 3 maart zijn we er klaar voor.", aldus de Oost-Vlaming.

08.02.07 ::  127 kandidaten voor Ford RACB Rally Contest
Zondag gaat in Brugge de eerste selectiedag voor de Ford RACB Rally Contest door. In totaal hebben zich 127 kandidaten aangemeld: 70 Nederlandstaligen en 57 Franstaligen. De selectie verloopt in verschillende groepen, die elk drie verschillende rijtests en een interview zullen ondergaan. Uiteindelijk zullen de 20 beste kandidaten uitgenodigd worden voor de finale op zondag 18 februari. Fysieke en psychologische proeven, een kennistest en uiteraard opnieuw een aantal rijproeven, maar ditmaal met de FFST-rallywagen. Het is op hetzelfde Brugse parcours dat uiteindelijk drie finalisten tegen het uurwerk gaan strijden voor het unieke stuur van de Ford Fiesta Sporting Trophy. De winnaar mag de volledige Trophy afwerken, voorafgaand door de Ardenne Bleue Rally op 3 en 4 maart.

Volgende week uitgebreid verslag!

08.02.07 ::  Programma 2007: Didier Potvin
Didier Potvin, de Waal die al enkele jaren uitkomt voor de stal van Auto's Dekeersgieter, heeft zijn programma voor 2007 bekend gemaakt. De ASAF-rijder heeft een programma op poten gezet met de Toyota Celica GT4 groep N, een bolide die reeds zijn snelheid en betrouwbaarheid heeft bewezen in handen van Erik Vleminckx. Het wedstrijdprogramma van de piloot uit Braine-le-Comte omvat dit keer geen wedstrijden à la carte maar wel een volledig kampioenschap. De keuze viel op het populaire RACB Rally Criterium, dat zes eendagswedstrijden omvat, te beginnen met de Ardenne Bleue Rally begin maart.

Foto's van de decoratie van de GT4 volgende week op www.autosdekeersgieter.be.

04.02.07 ::  Programma 2007: Tommy Aeck
Zoals eerder vermeld gaat Tommy Aeck één van de twee VW Golfs besturen uit de stal van Manu Racing besturen. "Dit jaar rijden we terug met een wagen uit de stal van Manu Racing uit Kemmel. Vorig jaar kreeg ik de kans om gesponsord door Manu als jongste deelnemer aan de start te komen in Ypres Historic Rally met één van zijn wagens, dit gebeurde ook in Reningelst. Voor het seizoen 2007 kregen we één van zijn nieuwe heropgebouwde wagens ter beschikking, een VW Golf 1 GTI waarmee we uitkomen bij de Historics. Onze eerste kennismaking met deze wagen zal normaal gezien ofwel in Moorslede ofwel in Komen gebeuren, daarna volgt Wervik, Monteberg, Ieper,... Bij deze wens ik Manu te bedanken voor deze unieke kans!"

 

03.02.07 ::  GP Shakedown.be: De laatste dagen...
Nog één week en dan wordt in Eurokart Poperinge de 2de Grand Prix Shakedown.be verreden. Voorlopig zijn negen teams ingeschreven, maar er kunnen er nog heel wat bij. Wie nog van plan is deel te nemen, laat het ons weten! Inschrijven kan nog tot dinsdag...
De voorlopige deelnemerslijst en meer info over de wedstrijd kun je terugvinden op de aparte website!

03.02.07 ::  Programma 2007: Erik Vleminckx
Erik Vleminckx maakte twee jaar geleden zijn comeback in de rallysport na een afwezigheid van 17 jaar. Met een Toyota Celica GT4 van Dekeersgieter behaalde hij aardige resultaten in het VAS-kampioenschap. In 2007 gooit de taverne-uitbater het over een compleet andere boeg. Samen met co-piloot Johan Vandeweyers gaat hij het volledige BK betwisten met een Mitsubishi Lancer Evo 6.5 groep N. De wagen komt van het nieuwe verhuurbedrijf Jetcar Racing Team, dat tijdens de wedstrijden ondersteund wordt door Koen Pauwels Motorsport. Een eerste test was alvast veelbelovend. "Vlot rijdend en héél gemakkelijk om te besturen. Doet me denken aan mijn Opel Kadett uit de jaren ‘80. Ik denk dat ik me ga amuseren en geloof me, ik niet alleen.", aldus Vleminckx. In hun campagne wordt het duo Vleminckx/Vandeweyers ondersteund door oa. Wim Soenens, de zaakvoerder van Geko Woonwereld, die via deze weg zijn nieuwe winkelketen van tuinmeubelen 'Stock-Depot' wil bekend maken. Meer info over het team op www.e-v-a-racing.be.

 

01.02.07 ::  Schammel en Auquier in JWRC met Citroën C2 R2
Gilles Schammel en Raphaël Auquier gaan in 2007 zes manches van het JWRC betwisten. Met een Citroën C2 R2 geprepareerd door Kronos hebben ze zich ingeschreven in de C2 Junior Experience, een promotieformule van Citroën Sport voor C2 S1600's en R2's.

Vorig seizoen waren Schammel en Auquier nog actief met een Fiesta ST. Luxemburger Schammel eindigde derde in de internationale Fiesta Trophy en trad ook tweemaal aan met de Fiesta S1600 van Floral (Luxemburg en Condroz). Auquier werd in de Belgische Trophy vijfde, maar mocht met een wildcard naar de FFST ShootOut. De jonge Waal haalde er de finale en trok de aandacht van M-Sport-baas Malcolm Wilson.

De youngsters kunnen voor hun zes WK-trips rekenen op ondersteuning van Kronos Racing, het team van Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron dat Sebastien Loeb vorig jaar naar de wereldtitel leidde. "In België is er veel kwaliteit. Ik ben trots op het feit dat ik in België steun gekregen heb en dat ik kan rijden voor het team dat vorig jaar Sébastien Loeb naar de wereldtitel bij de piloten begeleidde. Kronos heeft zijn capaciteiten op het hoogste niveau al afdoende bewezen.", zegt Auquier, die een duidelijke doelstelling heeft. "Leren en ervaring opdoen in de zes wedstrijden die ik zal rijden. Zoals steeds sinds mijn debuut, leg ik mezelf niet teveel druk op, al zal ik er alles aan doen om deze uitdaging tot een goed einde te brengen."

De C2 Junior Experience kent geen eigen klassement, maar de standen worden afgeleid uit de rangschikking in het JWRC. De beste R2-rijder mag in de laatste manche van het WK, de Wales Rally in Groot-Brittannië, aantreden met een WRC. De kalender bestaat uit zeven manches waarvan er zes ingebracht mogen worden. Het programma van het Kronos Junior Team omvat de Rally van Portugal, de Rally van Sardinië, de Rally van Finland, de Rally van Duitsland, de Rally van Catalonië en de Rally van Corsica.

01.02.07 ::  Programma 2007: FP Rallysport
Jeroen Tommein en Maxim Froyman van FP Rallysport hebben hun programma voor 2007 vastgelegd. Maxim: "We hebben tijdens het seizoen 2006 een nieuwe 205 Rallye groep A opgebouwd, het betreft een mini groep A om in de klasse 3H te rijden. Met enkel de RS van Staden te rijden vorig jaar met een Manta, begint de microbe serieus te kriebelen om weer van start te gaan. We zijn van plan om een gevarieerd programma te rijden tussen VAS en ASAF met normaal als start de RS van Moorslede. Dit seizoen staan 'big fun' en 'sideways' op de eerste plaats dus spektakel verzekerd! Verder geven we nog een reuze spaghetti-avond zaterdag 24 februari in zaal Familiekring te Ieper, meer info bij mij op 0495/12.58.73, en we hopen jullie allen daar te ontmoeten voor de start van een nieuw rallyseizoen."

Bekijk hier het nieuwsarchief