Lys Racing Team verzekerde dan ook reeds de komst van 'de Polle' naar hun rally.
Meer info over de Rally van Komen op
www.lysracingteam.be.
Dankzij ConXion kan Bruneel opnieuw een programma met dezelfde wagen opzetten. Er wordt gestart in de TAC Rally van Tielt, gevolgd door de 12u van Wervik, de Belgium Ypres Westhoek Rally, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. Kristof Goethals, beter bekend als de uitbater van Eurokart in Poperinge èn sinds kort ook Worldkarts in Kortrijk, zal opnieuw de taak van co-piloot op zich nemen.
"Na de groep N-overwinning en vierde plaats algemeen in de Omloop van Vlaanderen 2007 is de doelstelling voor 2008 hoofdsponsor ConXioN en co-sponsors in het daglicht zetten met prachtige resultaten!", zo luidt de ambitie bij het team.
Opnieuw Melissa Debackere?
AMV, organisator van de Omloop van Vlaanderen, houdt al voor 7de keer een RS van Moorslede en opnieuw kregen ze een ijzersterk deelnemersveld bij mekaar.
Twee weken voor de opener van het BK kunnen ze dan ook rekenen op heel wat 'testers'. Patrick Snijers (Porsche 911 GT3), Melissa Debackere (Corolla WRC),
Andy Lefevere (BMW M3 E46) en Yannick Bodson (Audi S2) lassen maar al te graag nog een oefengallop in vooraleer ze naar de East Belgian Rally trekken.
Reken daarbij nog spektakelman Timothy Van Parijs (Porsche 911 GT3) en Mitsu-tuner John Deconinck (Lancer Evo 8) en u weet dat we een boeiende
zegestrijd tegemoet gaan. Slaagt Melissa erin voor de tweede keer op rij te winnen in Moorslede? Of lukt Lefevere er eindelijk in om voor eigen publiek te winnen? Of moeten zij
toch de duimen leggen voor een Porsche? Of misschien wordt het toch de nooit te onderschatten Deconinck?
Bij de subtop rekenen we oa. het Mitsu-geweld van Barbier, Pyck, Coene en Milleville, de Escort Cosworth van Claesen en de snelle voortrekkers van oa.
Lauwaert, Joseph en Pyck. Een 15-tal Historics gaan na de moderne van start, waarbij vooral Vandoorne (Escort), Beauprez (Porsche) en Debyser (Transeurope)
in het oog gehouden moeten worden als het op de klassering aankomt.
(genummerde deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours van de RS van Moorslede werd dit jaar grondig gewijzigd. De start wordt gegeven nabij de industriezone van Moorslede, voor een rondje in de buurt
van de finish van vorig jaar, om dan vooral in omgekeerde richting van vorig jaar (en met stukken van vorige edities) richting Dadizele te rijden. Er zijn
vier rondes voorzien met start om 8u30.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich nog altijd in hartje Dadizele, maar daar komt nu wel een tent op het marktplein te staan. Het servicepark bevindt zich in de
straten rondom. De inkomprijs bedraagt 8 €.
(plan Dadizele)
Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be
"In en rond Dadizele wil Peter verderwerken aan zijn ervaring in de rallysport om uiteindelijk te kunnen starten met de wagen aan welke op dit moment in de ateliers van Carroserie Demeyere in Moen koortsachtig wordt gewerkt, namelijk een Porsche 911 om deel te nemen aan verschillende Historic-wedstrijden in Vlaanderen.", aldus Isidoor. Het debuut daarvan is voorzien voor de Rally van Oostrozebeke. Daarna staan de VAS-rally's van Wervik, Oudenburg en TBR op het programma, aangevuld met de RS van Staden en de Historic Omloop van Vlaanderen.
Chris rijdt verder het volledig BK met Kurt Declerck als co-piloot. Daarnaast zal hij nog enkele VAS rally’s rijden met telkens een gelegenheidsco aan zijn zijde. ConXion, het IT-bedrijf van Chris Debyser en Dirk Dumon uit Deerlijk, zal verder op nog enkele andere wagens te zien zijn. Historic-collega's Geert Vandoorne (Ford Escort MK I) en Stefaan Stouf (Ford Escort MK II) zijn vanaf nu ook het ConXion-logo op hun wagen te zien. Daarnaast blijft Conxion Andy Lefevere (BMW) en Yves Bruneel (Lancer Evo 9 JDR) steunen.
Meer info over het team en de wagens in verhuur op www.conxion.be/rallysport.
"Na het analyseren van alle parameters en het afwegen van de voordelen van de verschillende mogelijkheden, hebben we gekozen voor een programma aan het stuur van een wagen die beantwoordt aan het reglement van de toekomst van de rallysport.", geeft Auquier mee in een persmededeling. "De test die ik kon afwerken met een van de Volkswagen Polo's S2000 van het team van René Georges heeft me helemaal overtuigd. Met dat type wagen moet je echt vechten aan het stuur en moet je als piloot tot het uiterste gaan. Net zoals het programma, is de wagen een constante uitdaging!"
Raphaël Auquier en co-piloot Cédric Pirotte gaan deel uitmaken van het officiële VW-team. "De contacten waren uitstekend en de bedenktijd heel kort. Elke partij is duidelijk heel gemotiveerd. Daarom kan ik met veel plezier ons programma aankondigen: de East Belgian Rally, de Rally van Wallonië, de Belgium Ypres Westhoek Rally en de Condroz Rally. We worden opgenomen in het officiële team van VW aan de zijde van Larry Cols, zodat we in optimale omstandigheden kunnen rijden. In de loop van het seizoen staan er verschillende testsessies op het programma. Als we een bijkomend budget vinden, willen we nog een verplaatsing naar het buitenland aan ons programma toevoegen in de tweede helft van het seizoen."
Auquier krijgt in de klasse meteen serieuze concurrentie van Loix (207) en teamgenoot Cols (Polo) en koestert dan ook niet meteen hoge ambities. "Voor ik een doelstelling kan formuleren, moet ik eerst weten waar we ergens staan. Het is een grote uitdaging. In de East Belgian Rally zullen we het in onze categorie opnemen tegen twee absolute referenties van de Belgische rallysport. Ik moet niet alleen het rijden met een 4x4 leren, maar ik zal ook het parcours ontdekken, want ik heb de Boucles de Spa of de Ardenne Bleue Rally nog nooit gereden. Kortom, alles zal nieuw zijn…", aldus Raphaël Auquier.
Het deelnemersveld telt zo'n 160 teams met bij de favorieten enkele Belgen, zowel bij de moderne als de Historic-wedstrijd. Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC) en Claudie Tanghe (Toyota Celica 4WD) zullen het moeten opnemen tegen oa. Barbara (Impreza WRC), Lebrun (Celica GT4), Holton (Celica GT4) en Valentin (BMW M3). Naast het debuut van 'de Polle' met zijn Impreza WRC worden in de streek van Armentières ook de eerste wedstrijdkilometers van Gaby Goudezeune achter het stuur van de VW Polo Super 2000 afgewerkt. Van Belgische zijde gaan ook Grégoire Coulembier (Puma Super 1600) en Manuel Verhaeghe (Subaru Impreza) van start in de moderne wedstrijd.
De Historic-wedstrijd telt een twintigtal deelnemers, met ook hier een degelijke Belgische inbreng. Het lijkt zelfs een Belgische zegestrijd te gaan worden, met deelname van oa. Vankemmel (Ascona A), Lemahieu (Escort MK I) en Vermeulen (Ascona B). Verder op de lijst: De Keyser (Porsche), Maes (Porsche), Lievens (Porsche), Dekimpe (Ascona B), Gouwy (Alfa), Spillebeen (Seat) en Maroy (Escort MK I).
Meer info en volledige genummerde deelnemerslijst op www.lesroutesdunord.com.
Aangezien de VAS- en ASAF-reglementen dit jaar nog meer van mekaar gaan verschillen (oa. klasse-indeling + banden) staat er op de website van LRT een handige pagina voor alle Vlaamse teams met interesse om deel te nemen. Dit alles kun je samen met alle andere nodige info nalezen op www.lysracingteam.be.
Voor het nieuwe seizoen werd de Porsche 911 GT3 in een nieuw kleedje gestoken en ook de website kreeg een opfrisbeurt, zie www.patricksnijers.com.
"Na enkele maanden werd na onderling overleg geopteerd om het Golfje te voorzien van de nodige pk-tjes. Er werd contact opgenomen met Rudy Leblon en na enkele weken mochten we de motor afhalen. De wagen doet het uitstekend en het nodige koppel is aanwezig. Het gebrek aan koppel en vermogen van vorige jaren is definitief van de baan. Wat de nieuwe klasse+indeling betreft wordt het koffiedik uitkijken, na Moorslede zullen we al een stukje wijzer zijn. Normaal rijden we dit jaar géén sprints meer, de lange wachttijden zijn niet aan ons besteed. Enkel Moorslede staat op onze agenda en dit als test met het oog op het TAC-Criterium. Verder wordt er zoveel mogelijk gestart in de VAS-rallywedstrijden, met nog een uitstapje over de taalgrens naar Komen, en nog een keertje op straatbanden! Halfweg het seizoen word er een balans opgemaakt en indien die er positief uitziet werken we verder het VAS-kampioenschap af, zoniet een programma à la carte. Véél succes aan alle teams en weing sleutelwerk in 2008!", aldus Kurt.
De 20 finalisten, alfabetisch gerangschikt:
Adriaenssens Jimmy, Brasschaat
Boon Matthias, Pellenberg
Bouckenooghe Julien, Soumagne
Debrus Gilles, Brussel
De Cecco Cedric, Fleron
Demeyere Bart, Heestert
Demoitié Corentin, Manhay
Deruyter Björn, Beselare
Fernémont Adrian, Vedrin
Galle Arnaud, Chaumont-Gistoux
Lejeune Maxwell, Verviers
Leys Kenny, Bierbeek
Lhoest Pierre, Andenne
Marmifero Julien, Oupeye
Neuville Thierry, St. Vith
Nijs Michaël, Meensel-Kiezegem
Panis Christophe, Lembeke
Parent Shanna, Landen
Taminiaux Vincent, Wépion
Van den Wyngaerdt Thomas, Zaffelare
De reserven, alfabetisch gerangschikt:
Baele Jérôme, Pont-à-Celles
Champenois Dominique, Bourlers
Mortier Sven, Dranouter
Radoux Thibault, Houffalize
Turf Ewoud, Menen
Tegelijk houdt ook CRS Autoshop uit Hooglede een opendeurweekend en dit in samenwerking met Alltec Seys. Ook bij de gebroeders Caen zijn er tal van promoties (voornamelijk op Sparco) en een tombola.
Die Anthony Martin deed het dit jaar uitstekend in de Fiesta Trophy: hij eindigt tweede met evenveel punten als winnaar Bernard Servais, maar het aantal scratches over het ganse seizoen gaf de doorslag en dat speelde in zijn nadeel. De Luikenaar kreeg ondertussen het budget rond om opnieuw de ganse Trophy te rijden en wordt daarmee meteen één van de favorieten voor de titel. Toch laten Ford en RACB hem niet in de steek. Ze steunen Anthony en co-piloot Eric Borguet in een WK-uitstap naar de Deutschland Rallye: een uitgelezen kans om zich op hoger niveau te meten in de Fiesta Sporting Trophy International.
Het verkennen is blijft een heikel punt. "Allereerst wil ik via deze weg een oproep doen en dit voornamelijk aan de deelnemers. We kregen dit jaar enkele klachten over het verkennen. Mogen wij, met aandrang, vragen om dit op een deftige, verstandige manier aan te pakken. Er zijn twee mogelijkheden; ofwel op een toeristische manier (laat ons zeggen ietsje harder dan een slakkegangetje ) ofwel helemaal niet. Alleen op deze manier kan er een vlotte samenwerking blijven met alle betrokken partijen (zijnde gemeentebestuur, politie, bewoners). Volg onze raad op in naam van onze sport. Zo niet, volgen er zeker sancties. Er wordt zeker een oogje in het zeil gehouden. Een verwittigd man is er twee waard. Dit geldt ook voor pseudo-piloten. Dus een beetje respect voor onze energie die we er in stoppen en voor alle betrokkenen."
Het rallycentrum zal dit jaar grondige veranderingen ondergaan. "De inschrijving vindt plaats in café De Pompeschitter op de Plaats te Dadizele. De technische controle is verhuisd naar de tent, die op de Plaats staat te Dadizele. Na de technische controle worden alle deelnemers over het podium geleid, waar ze een interview met de speaker mogen verwachten, dus een soort pilotenvoorstelling. Dit alles vindt een aanvang op zaterdag 1 maart vanaf 15u30. Het servicepark is gelegen in het centrum van Dadizele (zie de richtlijnen op onze site www.omloopvanvlaanderen.be). Aan de deelnemers, gelieve jullie hieraan te houden aub. Het is dit jaar ook een beetje wennen voor ons, dus daarom volg de richtlijnen op van onze medewerkers. Het wagenpark is gelegen net buiten het centrum in de Nijverheidslaan (naast garage Samyn, de vroegere plaats waar de technische controle plaatsvond)."
Opnieuw werd door AMV aan het parcours gesleuteld: "De KP is ook volledig gewijzigd. Het oogt heel wat spectaculairder dan in het verleden. De twee haarspeldbochten en enkele 'louche' rechte stukjes zullen er opnieuw voor spektakel zorgen. En opnieuw is onze publiekstrekker "den oude onverhard" aanwezig. Maar hier is een heel gedeelte publieksvrij (= geen publiek toegelaten). Hou hiermee zeker rekening."
Het deelnemersveld belooft opnieuw meer dan de moeite te worden. "Wat deelnemers betreft, kan ik al dit melden: tot op heden een kleine 100 inschrijvingen. Wat kleppers betreft kan ik het volgende kwijt: Snijers, Bodson en nog onzeker: Debackere, Vermeirsch, Boxoen, Lefevere? Reken hierbij al enkele vlotte Lancers (een 7-tal met oa. Pyck, Barbier, Coene), onze spektakelmannen (Denys, Verbeke, Spillebeen) en enkele BMW M3's (Ceenaeme, Soenens, Braeckevelt) gemixt met de rappe voortrekkers (Beernaert, Pyck, Vanneste) en de Historics (Vandoorne, Debyser, Van Maeckebergh) en we kunnen al spreken van een geslaagde seizoensopener. Maar meer zekerheden hierover in de loop van volgende week. Inkomkaarten (aan 8 €) zijn te verkrijgen in Café De Pompeschitter te Dadizele. Tot op 1 en 2 maart en hou jullie allen aan onze gevraagde afspraken, alleen op deze manier kunnen we denken aan 2009.", aldus Marnik Malengier namens AMV.
Voorlopige deelnemerslijst en meer info op www.omloopvanvlaanderen.be
"Nu het seizoen met rasse schreden ons tegemoet komt kan ik ook vertellen dat de plannen voor dit jaar in zijn definitieve plooien vallen. Zo gaan wij, Kim Lootens, Christophe Degraer en ik, er terug alles aan doen om de VAS-rallytitel naar ons toe te trekken in Divisie 2 daar de Subaru zal blijven zoals hij stond. Het enige wat veranderd zal zijn is dat de Sub in een nieuw kleedje zal zitten omdat er dit jaar nieuwe sponsors zijn gevonden. Nieuw dit jaar voor ons is dat we ook het volledige Criterium zullen rijden, te beginnen met de East Belgian Rally. Verder heb ik deze winter contacten gelegd met de vakschool HTI St-Antonius hier in Gent, waar ik gedurende het hele seizoen hun medewerking krijg voor de service op de rally’s. Gil Stuijk en Steve Rommelaere zullen ons team bijstaan. De vaste serviceman waar ik altijd kan op rekenen blijft Willem D'Hondt, die dit jaar een sabatjaar inlast voor de opbouw van zijn nieuwe wagen. Verder wens ik iedereen een sportief rallyjaar toe.", aldus Jan Czech.
Om het seizoen in te zetten werd een volledig nieuwe website op poten gezet: www.beemerracing.be.
Vanaf 20u kun je er interviews aanschouwen met oa. Marnic Van Lancker, Bernd Casier, Frederik De Keyser, Paul Allerts, vice VAS-kampioen Marc Spilstyns, Dany Claessen, Hein Jonkers, Han Hoendervangers, Billy Wouters, Power & Passion-rallyradioman Francis Veranneman, Bart Cooman, Koen Verhaeghe, Kevin Abbring, Isidoor Smets, John Lavaerts, Fréderic Miclotte, Peter Desmet, Renaud Jamoul,... Chris Courteyn zorgt opnieuw dat alles in beeld wordt gebracht.
Westmeerbeeknaar Van Tricht reed zich in de kijker met menig Boon-Impreza en ook de plannen voor 2008 wezen aanvankelijk opnieuw richting Subaru. Kristof kiest uiteindelijk voor een volledig BK-programma met de Evo 9 groep N. "Het heeft even geduurd en er waren allerhande plannen, wagens en geruchten… maar nu is de knoop doorgehakt. Samen met Ludo zal ik in de East Belgian Rally starten in een Mitsubishi Lancer Evo 9 van het Jetcar Racing Team als teamgenoot van Vleminckx en Van Keer. De bedoeling is om het ganse BK af te werken met deze wagen, uitgezonderd Ieper waar ik wellicht met een Evo 8 zal rijden. Daarnaast hou ik mijn eigen rood-witte Subaru om af en toe eens wat te spelen in een VAS-wedstrijd… Want het BK wordt bittere ernst! Omdat alle beetjes helpen om het budget rond te krijgen, nodigen we iedereen uit op onze restaurantdag op zaterdag 1 maart vanaf 12u00 in het ontmoetingshuis te Stokrooie. Wat je kan eten, vind je terug op www.vtrallysport.be. Wie deze gezellige dag niet wil missen, reserveert best een plaatsje bij Ludo of mij.", aldus Kristof.
Een andere beloftevolle jongere is Jonas Langenakens, die zich vorig jaar liet opmerken met de C2 R2 van Lhonnay in zijn thuiswedstrijd, de Haspengouwrally. "Vorig jaar in de Rally van de Suikerstreek leerde ik Eddy Smeets kennen. Hij bracht me in contact met het Jetcar Racing Team. De laatste keer dat er nog rallywagens op Bitburg mochten, reed ik mijn eerste rondjes in de Evo 9 van Van Keer. De plannen om vorig jaar al in de Haspengouwrally samen te werken, sprongen af zodat ik er met een C2 startte. Maar voor dit jaar hebben we de Lancer Evo 6,5 (ex-Vleminckx) gekocht. Daarmee zal ik starten in de volgende vier BK-wedstrijden: East Belgian Rally, Rallye de Wallonie, Omloop van Vlaanderen en de Haspengouwrally. De wagen wordt terug naar groep N omgebouwd. Hij blijft in de Jetcar-kleuren en trouwens ook nog te huur voor andere wedstrijden. Bij deze wil ik mijn co-piloot Peter Adriaens en mijn vader Felix danken voor dit prachtige project. Last but not least moet ik ook Johan Van Keer danken voor zijn prachtig aanbod. Mede dankzij hem kan ik komend jaar rally rijden in hetzelfde team als mijn voorbeeld en streekgenoot Kris Princen!"
:: "Patrick Snijers wint zevende Boucles de Spa!"
:: "Rechtzetting : Bruno Thiry tweede voor Pascal Gaban!"
De vastgoedmakelaar uit Wingene debuteert met de wagen in Moorslede, maar eerst volgt nog een 'shakedown'. "Op zondagnamiddag 24 februari wordt er een testrit georganiseerd op een lokale KP. Op 2 maart start ons rallyseizoen/kampioenschap in Moorslede, waar ik zal bijgestaan worden door Tom Vandenauwera als co-piloot. En wie weet als het klikt, wordt Tom onze vast co-piloot, we zien wel. Voor de rest van het seizoen zijn we van plan alle rally's te rijden in West-Vlaanderen, zowel VAS als nationaal.", aldus Koen, die bij deze ook wat reclame maakt voor zijn nieuwsbrief. "Een paar honderd mensen volgens ons rallygebeuren op de voet en krijgen bij iedere wedstrijd een aankondiging en een verslag via onze nieuwsbrief. Wenst ook u deze nieuwsbrief te ontvangen, graag een seintje vooraf naar centrum@era.be met de melding : 'graag nieuwsbrief'". (foto's Jurgen Duprez)
"Voor het seizoen 2008 kiezen we voor een gemengd programma: enkele VAS -en ASAF-proeven aangevuld met enkele Criterium-manches. We opteerden eerst voor een volledige VAS-rallycampagne maar door omstandigheden kunnen er enkele VAS-rally’s niet gereden worden. Verder zijn er geen grote wijzigingen, ook dit jaar kunnen we terug rekenen op de steun van onze trouwe sponsors: Renault-concessie V&D Motors Verhulst Tielt, Broeierij David en Schrijnwerken Nick Defour. Zo blijven we trouw aan onze zwarte Renault Clio, die we vorig jaar tijdens de Hemicuda Rally al even konden testen. Deze winter werden enkele verbeteringen aangebracht om zo hopelijk weinig problemen te kennen komend seizoen.", aldus het team uit de streek van Tielt, waarover je meer info vindt op www.lmracingteam.be.
Volgende wedstrijden worden gereden:
09/03: Rally van Hannuit
05/04: TAC Rally
04/05: Rally van Leptines
15/06: Short Rally Hautte Senne
06/07: Rally van de Suikerstreek
20/07: Short Rally van Oudenburg
15/08: RS van Staden
31/08: Short Rally van Kasterlee
07/09: Short Rally van Linter
05/10: Rally van Haspengouw
19/10: TBR Rally
Dit jaar gaat Miguel met een nieuwe co-piloot van start: debutant Tom Rossel. "Tom is zaakvoerder van Alpha West Motorhomes in Torhout. Hij is jarenlang begeleider geweest van Stefan Everts op de verschillende motocross GP's doorheen de wereld. Toen Stefan Everts de helm aan de haak heeft gehangen besloot Tom een nieuwe uitdaging aan te gaan, zo is hij twee jaar terug met een motorhomeverkoop -en verhuurbedrijf gestart. Maar de lokroep van ronkende motoren bleef in zijn oren hangen, vandaar de nieuwe uitdaging om met mij een seizoen aan Historic rally te doen. Het volledige Casier Historic Racing Team heet hem van harte welkom en wenst hem een uitstekend seizoen 2008 toe, vol van spanning, avontuur, plezier en goede resultaten.", aldus Miguel Casier.
Bert: "Na twee prettige jaren Fiesta Sporting Trophy zijn we een andere weg ingeslagen. Het heeft een tijdje aangesleept, we hadden graag de Fiesta verkocht en iets anders, beter en pk-rijker gekocht om ons meer te richten tot het rallygebeuren in West-Vlaanderen. Door het groeien van het transportbedrijf kan ik me moeilijker vrij maken voor de verkenningen van de rally's buiten de provincie. In overleg met hoofdsponsor G&V Petroleum besloten we over te gaan tot de aankoop van een deftige groep N-wagen. We overwogen enkele mogelijkheden en kwamen tot het besluit om de Mitsubishi Evo 8 bij Smal Products aan te kopen. Hugues had interesse om de Fiesta over te nemen en dit was het grote pluspunt. We wilden niet langer wachten met de beslissing te nemen want we willen graag starten in de RS van Moorslede, onze thuiswedstrijd. De wagen wordt wel terug beletterd zoals de Fiesta. De BMW M3 wordt op het gemak klaargemaakt en misschien wordt er nog wel een sprint gereden ermee. Het programma voor dit jaar: RS Moorslede, TAC Tielt, ORC Oostrozebeke, 12u van Wervik, Ypres Westhoek Rally, Short Rally Ettelgem, Omloop Van Vlaanderen, TBR Rally en de Hemicuda Rally."
De TAC Rally 2008 heeft opnieuw enkele parcourswijzigingen ondergaan. Scherprechter wordt dit keer KP Schuiferskapelle, de openingsproef die goed is voor een lengte van 15 km. De in totaal vier proeven worden elk viermaal afgewerkt, goed voor een totaal van 165 km KP. Het RACB Rally Criterium rijdt 10 van de 16 proeven of 99 km KP.
Een andere nieuwigheid dit jaar is de startvolgorde. Wegens geschillen over Historic-rijders die tussen de moderne piloten van start gaan, werd voor dit jaar een andere volgorde uitgewerkt. De Tielste Automobiel Club is van plan de Historics als eerste van start te laten gaan, maar dan wel in omgekeerde volgorde. Daarna volgen de BK-rijders, vanaf KP 3 gevolgd door de deelnemers aan het Criterium. "Zo zullen de betere Historc-rijders zich kunnen meten met de moderne wagens, blijven de Historic-rijders samen en krijgen de moderne wagens de startnummer die ze verdienen. We weten uiteraard wel dat hiermee niet alle problemen wat toekenning van de nummers zal opgelost zijn (tenslotte hoopt iedereen op een beter nummer), maar we doen ons best om bij de trekking van de nummers zo correct en objectief mogelijk tewerk te gaan.", aldus TAC-secretaris Boudewijn Baertsoen. Voor de deurnummers zal trouwens met het kleinere 'WRC-model' gewerkt worden, behalve dan voor de Historics.
Voor de editie 2008 plant Automobielclub Midden-Vlaanderen heel wat wijzigingen. Niet enkel het parcours is veranderd maar ook het rallycentrum. "Dit jaar wordt het rallycentrum van de Rallysprint van Moorslede grondig gewijzigd. Door de geplande werken aan het Dadipark kan de parking niet meer gebruikt worden als servicepark. Daardoor wordt er uitgeweken naar het centrum van Dadizele, waar het vroegere wagenpark nu in een uitgebreidere vorm dienst doet als servicepark. Het wagenpark verhuist dan op zijn beurt naar de plaats waar de technische controle vroeger plaatsvond. Om wat meer sfeer te creëren in het centrum van Dadizele werd voor dit jaar geopteerd een tent te plaatsen over het podium. Daar zal dit jaar dan de dorst kunnen gelest worden, of zal men zich wat kunnen opwarmen. Op zaterdag zal in deze tent de technische controle plaatsvinden met aansluitend een wagenvoorstelling en een kort gesprekje met de deelnemers.", staat er te lezen op hun website.
Voor de deelnemers heeft Marnik Malengier van AMV nog een speciale boodschap. "Er wordt slechts één servicevoertuig toegelaten per team! Er worden geen trailers toegelaten in het servicepark (wedstrijdwagen voor het aanbieden aflossen). Gelieve de richtlijnen te respecteren en te volgen voorgeschreven door de organisatie en de bevoegde instanties, zoniet sanctie. Deze richtlijnen zullen eerstdaags terug te vinden zijn op onze site www.omloopvanvlaanderen.be. Er mag geen enkele plaats ingenomen worden in het servicepark voor zondagmorgen 2 maart. Op zondagmorgen zullen de deelnemers hun plaats door de organisatie toegewezen krijgen. Teams met meerdere voertuigen (bv. 1 vrachtwagen en 5 deelnemers) gelieve voordien contact op te nemen met de organisatie (Marnik Malengier 0496/88.15.98). Het servicepark kan enkel en alleen binnengereden worden thv Café De Pompeschitter en het uitrijden gebeurt enkel en alleen via de service OUT (Azalealaan). Gelieve deze richtlijnen strikt op te volgen. Alleen op deze manier kan er een positieve samenwerking gecreeërd worden met de plaatselijke bewoners. Het deelnemende team is verantwoordelijk voor hun servicecrew.", aldus Marnik, die je voor verdere vragen steeds telefonisch kan contacteren via 0496/88.15.98.
Pieter: "In het seizoen 2008 staat het VAS-rallykampioenschap op het programma met aanvullend enkele sprinten. Uiteraard zal de Saxo terug van dienst zijn voor ons in Divisie 2. De Saxo krijgt voor dit jaar een nieuwe lay-out, omdat enkele sponsors zijn toegevoegd en zo moeten de groene stickers van 2007 plaatsmaken voor enkele kleuren van de nieuwe sponsors. Ook dit jaar rekenen we terug op de goede samenwerking met Philcars voor de service tijdens en na de rally’s. Zoals velen zullen we starten in de RS van Moorslede om terug het ritme te vinden en enkele testen te doen ivm de andere ophanging. Niettegenstaande deze testen zal Michaël al reeds van de eerste KP willen aanvallen om zo een mooie plaats in de klasse te kunnen bemachtigen."
Franky: "We zijn blij te kunnen melden dat we er in seizoen 2008 terug actief van de partij zullen zijn! Dankzij de steun en motivatie van sponsor Motor Wolf Oils hebben de mogelijkheden gevonden om terug een wagen klaar te stomen. Na 10 jaar met een voorwielaangedreven wagen te hebben gereden, gaan we nu de uitdaging aan om een achterwielaangedreven wagen 'te temmen'. We zullen in 2008 de wedstrijden van het RACB Rally Criterium rijden, aangevuld met twee VAS short rally's en dit met een BMW E36 M3. Bij de bouw van deze wagen zijn we vertrokken van een circuit racewagen die vorig jaar nog BTCS heeft gereden. De motor is een 3.0 liter in lijn van ongeveer 300 pk. Samen met de trouwe hulp van de servicemensen zijn we volop bezig de nodige aanpassingen te doen om deze wagen klaar te maken voor rallygebruik: Proflex-ophanging ombouwen, carterplaat, co-pilootzetel,... We hopen de wagen reeds rallyklaar te hebben midden maart voor East Belgian Rally. We geloven dat deze wagen aan het ganse team een nieuwe motivatie, uitdaging en voldoening zal geven. Ook de toeschouwers zullen waarschijnlijk de passages van deze spectaculaire "Beamer" wel appreciëren. Afspraak alvast op de volgende rally.".
"Wij hopen nog vele inschrijvingen te mogen noteren want iedere baanpost kunnen wij gebruiken. Iedereen die de leeftijd van 18 jaar heeft kan daaraan deelnemen, ook personen die in de loop van het jaar 18 worden. Wij doen ook een oproep naar piloten en co-piloten daaraan deel te nemen, wie weet kunnen ze ook dienst doen als ze niet rijden? Tevens vindt dezelfde dag de herscholing plaats voor reeds gevormde baancommissarissen en stewards. Op onze site kan je alle nodige informatie vinden en ook inschrijven: www.vasveiligheid.be.", aldus J-P Deleersnijder.
Vanaf de East Belgian Rally neemt Gregory Verfaillie plaats in de rechterstoel. Gregory is 28 jaar oud en reed o.a. vorig seizoen aan de zijde van Kevin Tanghe in een Citroën Saxo groep A. Dit jaar staat met de pas 20-jarige Thijs de Fiesta Sporting Trophy op het programma. “Ik ben zeer blij met de beslissing van Thijs, na mij vorig jaar geamuseerd te hebben met Kevin wou ik dit jaar een nieuwe uitdaging, namelijk het BK rijden en dat is me gelukt”, aldus een zeer gemotiveerde Gregory, die Kevin dankbaar is voor de opgedane ervaring. Dit weekend organiseren Gregory en Kevin nog samen een kipfestijn en dit in Zaal Familiekring (Crescendostraat Ieper) vanaf 19u. Volwassenen betalen 12€, kinderen 8€. Meer info bij Gregory Verfaillie 0475/26.18.57 of Kevin Tanghe 0473/99.53.91.
In de laatste aflevering van Power & Passion hoor je Thijs trouwens aan het woord over het komende seizoen en zijn nieuwe co-piloot. Luister op het einde van deel 4 of rechtstreeks via deze link.
Met Thijs zal ik proberen nog één of meerdere VAS-wedstrijden te rijden met de Fiesta, maar ondertussen mogen andere piloten me steeds contacteren om eventueel enkele wedstrijden te rijden.
"Als eerste wil ik iedereen bedanken ons die vorig jaar gesteund heeft met de Historic Rally van Ieper om te kunnen deelnemen met de Opel TE. Voor 2008 hopen we het volledige Historic-kampioenschap te rijden. Als test zouden we graag Rallye des Routes Du Nord rijden als want de wagen, de oranje Opel Ascona wordt nu volledig opgefrist: motor, versnellingsbak enz... Hopelijk worden alle stukken op tijd geleverd zodat er geen probleem is om te starten in Noord-Frankrijk.", zegt Bart Ruyssen, in 2008 opnieuw de co van stadsgenoot Alain. Bart was vroeger actief als piloot met een VW Golf II GTI 16v, die hij ondertussen verkocht. Wie de nieuwe eigenaar is geworden houdt hij liever nog even geheim. "Normaal ging ik stoppen met rijden maar we vormen een goed team, daarmee besloten we verder te doen en neem ik nu de plaats in als co.", aldus Bart.
Toch denkt het duo er aan over te stappen naar een andere wagen. "Eerder dit jaar waren we op zoek naar een andere en krachtigere wagen. We hadden onze zinnen gezet op een ferme bolide, maar doordat de eigenaar van de wagen veranderde van gedacht en de wagen toch niet verkocht stonden we weer onderaan de ladder en waren we genoodzaakt verder te doen met de Ascona. Dit wil niet zeggen dat we gestopt zijn met zoeken: twee weken geleden zijn we tot een beslissing gekomen en de wagen die we zoeken is een ferme achterwielaangedreven groep A, welk merk en model laten we jullie zeker nog weten. Natuurlijk is het zoeken naar een goeie niet zo evident waardoor we rustig verder kijken. Met die andere rallywagen zouden we à la carte rijden. Natuurlijk willen we hierbij onze sponsors bedanken die dit mogelijk maken. Wij wensen iedereen een positief rallyseizoen.", aldus nog het team Vermeulen-Ruyssen.
Er wordt begonnen met de regelmatigheidswedstrijd Legend Boucles de Spa, waar Geert Jeannick Breyne als co-piloot krijgt. Ze gaan er van start in de Legend-klasse, waarin alle toppers zijn ondergebracht. "Het gemiddelde van de Legend ligt op 80 km/u, wat een flink stuk hoger is dan in de 'Classic'. Er zal dus aardig geknokt worden op de bekende wegen van de Cléméntine, La Redoute, Stèr en Rahier.", zo luidt het bij het team, waarvan ook Daniel Defever, de co van Geert in de BK-wedstrijden, van start gaat in Spa. "In deze 'Classic' verschijnt Daniel Defever met de andere Porsche 911 aan de start als co-piloot van Krist Vansuypeene, gekend als de RACB Historic Manager, en op dit moment actief in de Historic Rally van Monte-Carlo met een Ford Escort. Ook Daniel heeft er volop vertrouwen in om hoog te eindigen in de Classic Boucles de Spa. Iedere autosportliefhebber moet dus zeker het weekend van 15-16 februari vrijhouden!", aldus nog het enthousiaste team Beauprez-Defever-Breyne.
Didier: "Na enkele positieve gesprekken deze winter werd er beslist om tijdens de Rallysprint van Moorslede een nieuwe BMW te testen en aan het publiek voor te stellen. Het gaat om een BMW 318is E36 mini groep A, die volledig heropgebouwd werd bij M Race Tech en na Moorslede te koop of te huur is. Ikzelf ben heel blij met het voorstel om terug de draad op te pikken in de rallysport, na mijn zware crash in de TBR Rally. Ik ben benieuwd hoe een E36 aanvoelt. Dit zal me zeker ideeën geven voor de verdere toekomst. Er wordt van mij verwacht dat ik hier en daar voor wat spektakel zorg, ik hoop dan ook het publiek te kunnen amuseren. Dit gebeuren wordt gerealiseerd door M Race Tech uit Ingelmunster en Bouw en Renovatie Giovanni Vanneste uit Dadizele. Geïnteresseerden voor het huren of kopen van deze wagen kunnen steeds contact opnemen met Stefaan Vanneste."
Aan de heropbouw van de eigen BMW is nog niet begonnen want bouwplannen hebben momenteel voorrang. "Rond april begin ik aan de auto. Ik start in de RS van Staden, dit om te testen voor de Omloop van Vlaanderen. Als alles goed verloopt en het nodige buget nog aanwezig is rij ik nog de TBR Rally en de Hemicuda Rally.", aldus Didier Spillebeen, die komende zaterdag een eetfestijn geeft. Iedereen is welkom in de Rijksmiddelbare School in Izegem (Belvuestraat) voor stoofvlees met frietjes à volonté. Kaarten (13 € volwassen - 7 € kinderen) en meer info bij Didier op 0479/848360.
"VG Racing heeft nog vier weken om de wagen klaar te stomen voor de Rally van Hannuit. Er is nog zeer veel werk aan de winkel, maar wegens veranderingen op het werk en familiale omstandigheden is de auto een beetje aan zijn lot overgelaten. Ook de mogelijke sponsor voor een nieuwe motor heeft ons aan het lijntje gehouden en dan ook uiteindelijk afgehaakt, waar door we het seizoen 2008 zullen starten met de zelfde set-up als vorig jaar. De plannen die we hadden zijn niet afgevoerd maar voorlopig uitgesteld. Als het ons lukt zullen we starten in Hannuit, vervolgens Circuit des Ardennes, Salamandre Rallye, Claudy Desoil, Estinnes, Famenne, Semois, JL Dumont en Sombreffe. En als alles wat mee zit, Jalhay, de Short Rally van de Suikerstreek en misschien hier en daar een ralllysprint.", aldus Stefan Van Gool.
"Met piloten als Bruyneel, Desmet, Boelens, Snaet, Casier, Colsoul,... in 2007 konden we moeilijk nog spreken van een doordeweekse wedstrijd op VAS-niveau. Door de belangstelling van die diverse nationale en internationale rijders voor onze proef, al of niet ter voorbereiding van de Rally van Ieper, werd er beslist om tussen de Historic-rally en de moderne rally dit geweld los te laten om deze rijders het normale VAS-gedeelte van onze wedstrijd niet te laten verstoren." zegt Scuderia Vervica-voorzitter Filiep Forrest.
Door dit nieuwe gedeelte zullen deze toppers niet langer punten afnemen van piloten die het VAS-kampioenschap rijden. "Wij van Scuderia Vervica denken daarmee de echte VAS-rijders een dienst te bewijzen en gaan tevens de mensen die komen in functie van Ieper de kans bieden hun wagen af te stellen. Daarom zou er voor die mensen een extra service ingebouwd worden van 10 minuten, zodat ze na iedere proef kunnen bijregelen of afstellen. Die service zou niet tellen voor de Historic-wagens en de VAS-wagens. Tevens zouden we bij deze wagens de (buitenlandse) deelnemers aan de Flanders Battlefield Rally Challenge rekenen, een cup die in 2007 werd gewonnen door John Morgan. Voor piloten als Paul Lietaer, Dirk Vermeirsch of Andy Lefevere wordt het een keuze maken: de VAS-wedstrijd of het nieuwe gedeelte rijden.", aldus Forrest.
De nevenwedstrijd wordt genoemd naar de onbetwiste smaakmaker uit de vorige editie. "Dit gedeelte zou de ereprijs Timothy Van Parijs als naam krijgen. Na zijn zwaar ongeval nam Tim vorig jaar in Wervik terug plaats achter het stuur van zijn Porsche, met als doel zijn angst en twijfels uit zijn hoofd te bannen. Als bestuurder van de 00-wagen slaagde hij daarin en leverde tevens rally van de bovenste plank af, hij liet zien wat niemand nog had durven dromen. Tim moest dan ook niet lang nadenken om zijn naam aan dit gedeelte te binden, waarvoor onze oprechte dank.", aldus nog Filiep Forrest.
Meer info over dit wedstrijdgedeelte bij Filip Forrest, via 0475/221795 of info@scuderiavervica.be. Voorinschrijven voor de wedstrijd is reeds mogelijk.
Niet minder dan 16-teams en een 60-tal piloten stonden aan de start van de 3de Grand Prix Shakedown.be. De Grand Prix werd aangevat met een halfuur durende kwalificatiesessie. Het werd een spannende sessie, met voorlopige poles voor Shakedown.be, de Ford Fiesta Boys, Blue Star Racing en Unicars.be. Laatstegenoemde, beter bekend onder de naam RS Karting, mocht uiteindelijk vanop pole position starten, voor Blue Star Racing en Shakedown.be.
In de eerste ronde, waarin niet mocht ingehaald worden, vormden Unicars.be en Blue Star Racing meteen een kopgroep en reden ze weg van de rest. De Ford Fiesta Boys en Cools Racing hadden meteen hun snelste piloot ingezet en wisten al snel voorbij het Shakedown.be-team te komen, maar na de pilotenwissels vielen ze terug in het klassement. Blue Star Racing had ondertussen de koppositie overgenomen nadat vroeger gewisseld werd bij Unicars.be, die met vier piloten reden tegenover Blue Star met drie. Blue Star bleef lange tijd aan de leiding, terwijl Unicars.be voorbijgegaan werd door ons eigenste Shakedown.be-team. Na een inzinking van Blue Star Racing lag plots de eerste plaats in het verschiet voor Shakedown.be. Toen het verschil nog een vijftal seconden bedroeg, op ongeveer 45 minuten van het einde, ging plots het rechtervoorwiel van de kart een eigen leven leiden... Weg zegekansen, en door de kartwissel werden nog eens twee plaatsen verloren. Een sterke laatste stint van Unicars.be zorgde ervoor dat ze nog voorbij Blue Star Racing raakten, die echter bleven aanklampen tot de finish. Unicars.be won na 3u30 racen de wedstrijd met 3" voorsprong op Blue Star Racing. Voor Unicars.be werd het de tweede zege in een GP Shakedown.be, want twee jaar geleden wonnen ze de eerste editie, toen onder de naam RS Karting. De derde plaats leek naar Blanckaert Racing te gaan, maar pech met de kart deed hen achteruitvallen naar de zesde positie. Zo wist Shakedown.be nog de resterende podiumplaats te pakken, voor Paddy's Pub en Eurokart.be.
Uitslag + aantal gereden ronden
1. Unicars.be - 222
2. Blue Star Racing - 222
3. Shakedown.be - 221
4. Paddy's Pub - 220
5. Eurokart.be - 220
6. Blanckaert Racing - 219
7. Ford Fiesta Boys - 219
8. Cools Vrienden - 218 > snelste rondetijd 54.311
9. The Untouchables - 209
10. The Hunters - 209
11. Fun Drivers - 206
12. Cartim - 205
13. Verstraete Racing - 205
14. 106 Go - 205
15. Olaron - 204
16. Stobart Racing - 197
We willen nog eens iedereen bedanken voor zijn/haar komst en deelname! Ook een woord van dank aan Eurokart Poperinge voor de uitstekende omkadering en tevens een proficiat aan alle piloten voor de sportieve en faire strijd op het parcours. Hopelijk allemaal tot volgend jaar?
:: Foto's Tom Buyse
:: Meer foto's volgen!
"Aangezien Sint-Truiden de voorkeur geven om autosportwedstrijden slechts toe te laten tussen begin oktober en eind maart op hun grondgebied, hebben wij besloten om in 2008 de Rally van Sint-Truiden in te richten op 29 en 30 november, i.p.v. 12 en 13 april.", aldus Bruno Vandeput van de organiserende club TVC, die al denkt aan de editie 2009. "In 2009 zullen wij normaal gezien opnieuw op de vertrouwde datum in maart organiseren, zijnde 21 en 22 maart. Dit jaar was het in die periode van maart onmogelijk om de Rally van Sint-Truiden te organiseren aangezien Pasen in 2008 uitzonderlijk vroeg valt op 23 maart en er in het Paasweekend al jaar en dag een grote wielerronde plaatsheeft in de regio (via ondermeer Gingelom, Velm, Kerkom, Engelmanshoven enz...)."
"Ik wil hier dan ook benadrukken dat de Rally van Sint-Truiden in 2008 wel degelijk zal doorgaan op 29 en 30 november. De geruchten die sommigen verspreiden dat er in 2008 geen Rally van Sint-Truiden zal doorgaan zijn dan ook totaal uit de lucht gegrepen.", aldus Bruno Vandeput.
Dany schakelt vervolgens over op zijn nieuwe wagen, de vorig jaar aangekocht BMW E36 Compact. "De auto heeft de 'uitbouwkit' van de M3 Compact Cup zoals die in Nederland en in Engeland wordt betwist, maar dan houdt de vergelijking op. Deze auto werd door het officiële BMW Dealer Team van Zweden gebouwd. Het is een full groep A en er komt een nieuw geprepareerde E46 3.2 in waartegen een nieuwe Drenth sequentiële 6-bak met aangepaste verhoudingen zal zitten. Alles was voorzien voor Moorslede maar enkele motoronderdelen laten op zich wachten. Eigenlijk niet zo erg want dit geeft ons iets meer tijd, ik voorzie het debuut in Tielt.", zegt Dany. Voor de onverhardgetinte wedstrijden in Bocholt en Hellendoorn (NL) zal Dany wel nog naar de Escort teruggrijpen. Indien zich co-piloten met budget aandienen zou Dany graag nog aantreden in enkele rallysprints met de Escort.
Daarnaast is het team ook nog actief in verhuur. "De Peugeot 205 (1.9 16v met 200pk) is reeds voor enkele deelnames besproken.", vertelt Dany, die beroepshalve in de rallysport bezig is en daardoor heel wat wedstrijden zal aandoen dit jaar. "Als invoerder van competitiebanden -en velgen zullen we in 2008 ook op de wedstrijden waar we niet rijden aanwezig zijn met onze servicewagen. Dit om extra service (monteren, demonteren, bijsnijden) en advies te bieden aan onze klanten.", aldus nog Dany Claesen.
"Alle mogelijke pistes werden bekeken, maar uiteindelijk heb ik moeten beslissen dat de Trophy een onhaalbaar doel was, althans dit jaar. Het blijft nog steeds een grote droom een compleet seizoen te kunnen strijden in een schitterende omkadering en ambiance, maar verschillende factoren speelden mee in mijn beslissing. Bij deze zou ik Jean Marc & Roeland van Floral Racing nogmaals willen bedanken voor de uitstekende support die zij mij hebben gegeven in mijn haalbaarheidsstudie. Mede dankzij mijn schitterende ervaringen tijdens de Omloop van Vlaanderen 2007 met Floral zal ik de Trophy van heel nabij blijven volgen. Ik wens dan ook alle deelnemers een schitterend en vooral snel seizoen.”, aldus Bart Cooman.
Bart grijpt dus terug naar de BMW M3 E30 waarmee hij vorig jaar debuteerde in de TAC Rally. De wagen ging zwaar van de baan in de RS van de Monteberg en is nu in heropbouw bij Tom Tytgat. “Alle werk met betrekking tot koetswerk, spuitwerk en dergelijke is reeds achter de rug. De opbouw verloopt voorspoedig, maar we zijn realistisch genoeg om te beseffen dat er nog heel wat werk voor de boeg is.” Er zal worden gekozen voor een gemengd programma, met zowel wedstrijden in VAS, ASAF als het Criterium. Er werd begonnen met de Rally van Hannuit, gevolgd de TAC Rally (criterium), Rallye de Wallonnie (criterium), Rallysprint van de Monteberg, 12u van Wervik, Rallysprint van Staden, Rallye de Famenne, Haspengouw (criterium) en tot slot de Rallye du Condroz (criterium). Bart zal opnieuw worden bijgestaan door Wim Verstraeten, al zal dit door zijn drukke beroepsbezigheden niet in alle wedstrijden zijn. Daarom zal er ook samengewerkt worden met Ward Hanssens.