Ongeziene WRC-invasie
Voor een rallysprint kunnen Automobielclub Midden-Vlaanderen en werkgroep De Pompeschitter op een schitterende affiche rekenen. Met dank aan het
nakende BK en weinig beschikbare testmogelijkheden komen enkele BK-rijders hun bolides proefdraaien voor het nieuwe seizoen. Patrick Snijers
(Impreza WRC '06) en Bernard Munster (Octavia WRC Evo 3) komen hun pas aangekochte wagens aan een eerste test onderwerpen, de Crack-bolides
van Paul Lietaer (Impreza WRC) en Melissa Debackere (Corolla WRC) komen het nodige ritme opdoen voor de Rallye des Routes
du Nord volgend weekend. Dirk Vermeirsch (Impreza WRC - wagen niet klaar) geeft forfait. Verder kan men in Dadizele rekenen op thuisrijder Andy Lefevere, voor de gelegenheid aan de start met de Geko-Porsche
911 GT3, enkele snelle BMW's (Alliet, Duquesne, Breda,...), groep N 4x4's (Coene, Cools, Hermans, Czech, T'Joens,...) en voorwielaangedreven
wagens (Lauwaert, Vanneste, Pyck, Cailliez, Lynneel, Pyck, Vermeeren, Van Lancker, Heuninck,...). Uiteraard staan weer heel wat Historics aan de start, met voorop
Vandoorne (Escort MK I), Debyser (Escort MK II), Bruneel (Transeurope), Verschueren (Ascona), Monnens (Manta), Declerck (Ascona),...
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De KP van 7,5 km met kleine rondkoers bleef ongewijzigd. De proef wordt viermaal afgewerkt: om 8u30, 11u, 13u30 en 16u.
Op zaterdag 28 februari om 15u30 start de administratieve controle en vanaf 16 uur kan het roadboek afgehaald worden in café De Pompeschitter.
De technische controle start om 16 uur en deze gaat door in de tent op de Plaats te Dadizele. De vrije verkenningen zijn voorzien tussen 16 en 20 uur.
Rallycentrum
Het rallycentrum met tent en podium bevindt zich opnieuw op de Plaats van Dadizele, het servicepark op de parking van het vroegere Dadipark.
Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be.
De rol als co-piloot ligt De Buze blijkbaar goed want onlangs werd beslist dat hij opnieuw Didier Vanwijnsberghe gaat vergezellen in diens Ford Escort MK 2, dit tijdens de TAC Rally. In de RS van de Monteberg neemt Beauprez zelf nog eens het stuur in handen, hij zal er de Ford Sierra Cosworth van Mies Racing besturen.
De wagen wordt komende zondag bestuurd door Coene's vaste co-piloot, Werner Thores, genavigeerd door Emmerson Bekaert. Bert zelf gaat van start met de ondertussen vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N, bijgestaan door sponsor Mario Froyman als gelegenheidsco-piloot. "Ook de Mitusbishi onderging een kleine gedaanteverwisseling, de grote Brembo-remmen werden gemonteerd evenals de Drenth-dogbox, het wordt dus ook weer even wennen.", aldus Bert Coene, die zondag een thuiswedstrijd afwerkt.
De voorlopige deelnemerslijst telt ondertussen zo'n 120 teams waaronder een 25-tal Historics.
“Mijn BMW M3 E30 was eind vorig jaar aan een flinke opknapbeurt toe en dat vertaalde zich niet enkel in een nieuw blauw kleurtje,“ vertelt Xavier Alliet. “Zo werd de wagen afgelopen winter uitgerust met een nieuwe 3.6l motor met hoge druk pistons van bij M-Race-Tech uit Ingelmunster. Daarnaast werd ook een nieuwe versnellingsbak met 6 verhoudingen en Dogbox gemonteerd, een andere HP koppeling geplaatst en een dikkere en krachtigere achterbrug voorzien. Andere wijzigingen zijn het plaatsen van een Drachsler Sper differentieel van 90%, nieuwe aandrijfassen van D’Hondt, grotere remmen van Brembo, nieuwe voorbrug, nieuwe spoilers om de aerodynamica te verbeteren… Kortom enkel de kas is niet veranderd, maar die is dan weer compleet heropgefrist…”
Mogen we na deze winter met hoge onkosten aangescherpte ambities verwachten? “Samen met mijn copiloot Patrick Depoorter zullen we ons vel weer duur proberen te verkopen om zo hoog mogelijk te eindigen. Maar als we het aantal WRC’s bekijken dat aan de start komt in de RS Moorslede, beseffen we dat het opnieuw geen sinecure zal worden. Desondanks geloven we dat onze investeringen hun nut zullen afwerpen, want alles moet eerst gereden worden en wij zullen alvast flink doortrappen… “
Ook de BMW 325i E30 van Didier werd de afgelopen maanden onder handen genomen door Jean-Yves Maelfait van M-Race-Tech. “Tijdens de TBR Rally 2008 durfde onze motor al eens te sputteren, maar dankzij deze grondige revisie moet alles nu orde zijn voor de start van het nieuwe seizoen, “ aldus Didier Spillebeen. Om in de huidige VAS-proeven een vooraanstaande rol te spelen, heb je meer pk’s nodig dan een standaard BMW 325i E30. Maar er zijn nog meer manieren om je in de kijker te rijden… “Na mijn zware crash in de TBR 2007, was 2008 een zeer beperkt seizoen dat in het teken stond van de opbouw van een nieuwe BMW. 2009 wordt dat betreft een soort ‘Back To The Roots‘, waarin voluit voor het spektakel wordt gekozen. Maar dat betekent nog niet dat we zullen stilstaan in de bochten… Dit seizoen telt enkel ons amusement en daarom is het ideaal om eens enkele kameraden en sponsors in de navigatorstoel mee te nemen. Ik begin het jaar met Jelle Segers in Moorslede en het Criterium in de TAC Rally. Daarna neemt Wim Vanhuyse van Publi-CT de notablok ter hand tijdens het VAS-luik van de RS Monteberg. Jurgen Pauwels, eveneens een sponsor,rijdt dan weer mee in de Short Rally Van Staden. En tijdens de Short Rally Van Ettelgem en de TBR Rally worden de honeurs waargenomen door Kevin Mullebroeck. Kevin is de vaste mechaniecker van ons team en hij zal ook samen met Xavier nog de Hemicuda Rally rijden. De belangrijkste wedstrijd van ons seizoen wordt net als de voorbije jaren de Omloop Van Vlaanderen, die ik ditmaal zal rijden met stadsgenoot Kristof Martens (de webmaster van www.flyingfinish.be). Om goed voorbereid aan de start te komen rij ik samen met Kristof ook nog de RS Monteberg Nationaal op zondag en de 12u Van Wervik.”
Kalender 2009 Blue Racing Team:
- RS Moorslede
- TAC Rally Criterium
- RS Monteberg VAS
- RS Monteberg Internationaal (enkel Didier)
- Eetfestijn Blue Racing Team (09-10/05)
- 12u Van Wervik
- Short Rally Ettelgem
- Short Rally Staden
- Omloop Van Vlaanderen (enkel Didier)
- Hemicuda Rally (enkel Xavier)
- TBR Rally
Het Blue Racing Team wil langs deze weg tevens al zijn sponsors en sympathisanten bedanken, want zonder hen is het beoefenen van hun geliefkoosde hobby niet mogelijk. Bedankt aan: Tuinaanleg Boucherie, Manu Racing, Muylle Carrosserie, Vloeren Giovannie Vanneste, Algemene Bouwwerken Bremico, grondwerken P-J Maeyaert, Materiaal & uitrusting bouwfirma’s Amerlynck, Car Cleaning Elvis, Trappen RVW, Bakkerij ’t Krokantje, Garage Patrick Buyse, Publi-CT belettering, Timmerwerken Jurgen Pauwels en Pactons Trailers.
Andy: "Door een mooi gebaar van Geko-baas Wim Soenens staan we toch aan de start van mijn bijna thuisrally, de RS van Moorslede en dit met de Porsche 911 GT3 in de GEKO-kleuren. Ook krijgen we de steun van een plaatselijke sponsor namelijk DEMO-pleisterwerken. We kunnen ook op de service van Caen Rallysport rekenen. Naast mij zit opnieuw Ferdi Messelis, ook een man van Moorslede, zo gaan we een tof weekend tegemoet waarvoor ik iedereen die dit mogelijk maakt nu al wil bedanken."
De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Moorslede heeft ondertussen de kaap van 100 deelnemers overschreden.
Vanaf volgende week zal ook de nieuwe website www.ypresrally.com on-line zijn, waarop alle verdere info te vinden zal zijn met betrekking tot de Belgium Ypres Rally, de Ypres Historic Rally en de RS van de Monteberg.
Meer info op www.jmd-racing.be.
"Als voorbereiding op onze thuisrally (Ypres Historic) gaan we ook eens proeven van de ORC Rally in Oostrozebeke, om daarna de draad terug op te nemen in het BK Historic in ons eigen dorp Boezinge met de Ypres Historic Rally. Na de zomervakantie gaat de Ascona van start in de Omloop van Vlaanderen in Roeselare, waar we vorig jaar de strijd moesten staken na technische problemen. En als afsluiter dit seizoen gaan we ons zelf iets gunnen (we worden allebei 40 jaar) en nemen we deel aan een van de moeilijkste rally's in Belgie, namelijk de Condroz Rally in Hoei.", aldus het Boezings Rallyteam, dat komend weekend een eetfestijn organiseert. Meer info hierover op de teamspagina.
Het Boezings Rallyteam heeft ook een vernieuwde website, zie www.boezingsrallyteam.tk.
De winterse omstandigheden maakten het de deelnemers er echter niet makkelijker op. ’s Morgens lagen de proeven van Creppe en Stoumont er zeer glad bij, de Clémentine en Ster zagen wit van de overvloedige sneeuw, terwijl de proef op het militaire domein van Luik zeer modderig was. Maar heel de dag genoten de toeschouwers wel van een prachtige winterzon en de wedstrijd zelf verliep zonder ernstige incidenten, wat Pierre Delettre toeliet een positieve balans op te maken. “Bijna 250 deelnemers in goede banen leiden, is niet makkelijk”, legt de man achter het concept van de Legend uit. “Er is het risico op ongevallen, maar daar zijn we dit jaar opnieuw van gespaard gebleven. Dat is voor mij in eerste instantie al een zeer grote voldoening. We hebben de RT van Stoumont en de tweede passsage in Creppe wel moeten annuleren, maar enerzijds de enorm slechte condities door de ijzel en anderzijds de wagen van Droogmans die vuur vatte, waren twee gevallen van overmacht. Alleen het annuleren van de laatste proef op Creppe na een intern probleem, doet me pijn. Ik zal daar lessen uit trekken.”
Pierre Delettre was ook onder de indruk van de menigte. “Ik kwam tien minuten voor de wagens zelf door en dacht dat ik terug in de jaren ’80 aanbeland was.” Maar met de gegeven startlijst en het feit dat de grote tenoren toch in de eerste plaats voor het spektakel reden, waren daar zeker niet vreemd aan.
De wedstrijd zelf dan. De eerste leider van de dag was verrassend genoeg Patrick… Philips, als voorlaatste gestart aan het stuur van een kleine VW Polo. Vervolgens schoven Alfred Vahsen en de Mini van Maxi François de Spa naar voor. de Spa hield de leiding in handen tot de eerste echte doortocht aan Stoumont, een snelle RT waar hij de leiding aan Marku Alen diende te laten. De Fin deed er verbluffende dingen... “Ik was onder de indruk”, liet zijn co Stéphane Prévot zich na de RT ontvallen. “Hij is een man van sneeuw en ijs en zette Patrick Snijers er op 12 seconden, toch wel een grootse prestatie.” Jammer genoeg draaide de motor van de 911 uit de ateliers van Tuthill enkele proeven later nog maar op 3 cilinders, te weinig om de rally verder te zetten. “We verloren vermogen en wilde de motor niet stuk rijden of ergens te midden het veld eindigen”, vertelde Marku, die volgend jaar weer van de partij wil zijn. “Ik wil hier echt winnen. Ik ga ook de andere Finnen overtuigen om naar hier te komen. Ik heb me echt geamuseerd, behalve toen Marc Duez me, tijdens de proef van Ster, zeven kilometer lang ophield. Stéphane werd er nerveus van, vooral omdat wij sneller waren, maar ik ben er filosofisch onder gebleven. Het is uiteindelijk vooral het plezier dat hier telt.”
Op het ogenblik van de opgave van Alen ging Duez dan even van de baan en verloor ook kostbare tijd. Hierdoor kon Patrick Snijers, auteur van een prachtige chrono op de tweede passage van Ster, naar de leiding doorstoten. Hij sloeg een kloof en kon zijn achtste zege, de tweede op rij aan de zijde van Wim Soenens veilig stellen. “Het was zeker geen makkelijke zege, vooral gezien de sterke concurrentie en de winterse omstandigheden. Maar ik heb me echt geamuseerd en Pierre Delettre weet al dat ik volgend jaar terugkeer. Dit is mijn rally!”
Jean-Pierre Van de Wauwer was aan boord van zijn mooie en unieke Lancia Beta Monte-Carlo opnieuw tweede, op 84 punten of ongeveer 1min24, voor de Opel Manta 400 Gr.B van Marc Duez en de Porsche 911 van Bernard Munster, die de rally als Valentijnscadeau samen met zijn vriendin Andrée Hansen reed. François de Spa werd bijzonder knap vijfde, voor Pascal Gaban, die wat tijd achter een andere deelnemer verloor, en de beide Opel Kadett van Bruno Thiry en Freddy Loix, die Stefan Everts een leuke rallydoop gaf. “Hij mocht van mij zelfs even het stuur overnemen, maar hij wilde niet...”
De Escort RS1600 van Stouf werd achtste, vader en zoon de Mevius negende, na een besttijd op de militaire zone van Saive. Hun Mazda RX7 was zeker niet de makkelijkste wagen om te besturen. Ze bleven Chris Van Woensel en de Porsche Groep 3 van François Duval net voor. Die laatste was wel wat ontzet over voorbereidingen van sommige van zijn collega’s. “Ik denk dat ik één van de weinige was die het parcours niet verkend heeft. Op de militaire basis en in Theux zaten we vooraan, voor het overige was het, zeker zonder handrem, niet makkelijk. Maar volgend jaar wil ik het team van Christian Kelders en de Porsche Groep 4 zeker vervoegen.”
Jammer genoeg waren er ook opgaven, onder meer voor Fred Bouvy (ongeval RT5), Robert Droogmans (brand RT7), Steve Vanbellingen (motor RT4), Guy Colsoul (vrijwillige opgave), Pol Lietaer en Hubert Deferm.
Onthouden we zeker ook nog de zege in Classic (50 km/u) van Alain Lopes en Joseph Lambert in een Porsche 911. Zij kwamen net terug uit de Monte-Carlo (de Cortina van Verhelle en de BMW van Chaballe stonden mee op het podium).
Last but not least was er de Talbot Lotus Gr.2 van Guy Fréquelin. De Fransman kende problemen met de benzinepomp in Stoumont en reed uiteindelijk nog een nachtelijk lus om van de ambiance te genieten. Ook hij wil over 364 dagen terugkomen...
(persbericht)
:: Einduitslag Legend
:: Einduitslag Classic
:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be waarvoor dank!
De beide proeven van de Short Rally situeren zich op het grondgebied van Groot-Staden. De proeven van 7,5 km en 10,8 km zullen elk viermaal verreden worden. In totaal staat, inclusief verbinding, 158,8 km op het programma waaronder 1% onverhard (landbouwweg). Bepaalde delen van het parcours zijn nog nooit voor rallydoeleinden gebruikt. AMCS laat nu al weten dat maximum 120 deelnemers toegelaten zullen worden.
"De wetenschap dat wij over een sterke groep medewerkers beschikken in Staden sterkt ons dat onze Short ook nu weer hoge ogen zal gooien. Onze Short Rally wordt nu zeker een perfecte wedstrijd in voorbereiding voor de Omloop van Vlaanderen, wat dan weer perspectieven opent qua 'grote' namen bij de deelnemers. We hadden trouwens ook met de RS Staden steeds sterke toprijders aan de start. Het predicaat 'Vlaanderens Grootste Kleine Wedstrijd' zal ook nu weer van toepassing zijn, zeker weten!", aldus nog Freddy Trio. Later meer info op www.amcstaden.be.
Deelnemerslijst en meer info zijn terug te vinden op www.lesroutesdunord.com.
"Het betreft een groep N met standaardversnellingsbak -en motor, met Proflex-ophanging en ALS. De eerste wedstrijden zullen een grote aanpassing worden aan de wagen. Dit jaar opteren we terug voor een Criterium-campagne, met nog een testrally voor de TAC Rally.", aldus het L&M Racing Team.
Daarna gaat het programma met de Celica GT4 van start. "Met deze betrouwbare wagen werden al enkele goeie resultaten gereden en daarom ook deze keuze om terug met deze wagen te starten in de volgende rally's: TAC Criterium Tielt, LRT Comines Rally, Claudy Desoil Rally, 12u van Wervik en Boucles de la Semois.", aldus co-piloot Diederik Pattyn, die Jean-Yves Maelfait vervangt wegens dien drukke agenda met M-Race Tech. "Eventueel kunnen er nog enkele wedstrijden bijkomen met de BMW M3 Compact, als de test in Moorslede meevalt en indien de wagen nog niet verkocht is, zoals bv. de Omloop van Vlaanderen."
Voor de deelnemers heeft men nog volgende boodschap. "Teams die deelnemen aan de rallysprint met meerdere voertuigen gelieve voordien contact op te nemen aub. (0496/88.15.98 of marnik.malengier@telenet.be). Er wordt slechts één servicevoertuig toegelaten per wedstrijdwagen in de servicezone. Er worden ook geen teams toegelaten in het servicepark voor zondagmorgen. Het aanbieden in het servicepark gebeurt via de ingang ter hoogte van café De Pompeschitter op de Plaats te Dadizele. Het aanbieden aan het servicepark gebeurt zonder trailer. Trailers zijn niet toegelaten in het servicepark. Aan de teams wordt ook gevraagd de richtlijnen van het servicepark te respecteren (ontvangen de teams aan de inschrijvingstafel). Dank bij voorbaat."
De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Moorslede is terug te vinden op www.omloopvanvlaanderen.be.
Voor de deelnemers heeft men nog volgende boodschap. "Teams die deelnemen aan de rallysprint met meerdere voertuigen gelieve voordien contact op te nemen aub. (0496/88.15.98 of marnik.malengier@telenet.be). Er wordt slechts één servicevoertuig toegelaten per wedstrijdwagen in de servicezone. Er worden ook geen teams toegelaten in het servicepark voor zondagmorgen. Het aanbieden in het servicepark gebeurt via de ingang ter hoogte van café De Pompeschitter op de Plaats te Dadizele. Het aanbieden aan het servicepark gebeurt zonder trailer. Trailers zijn niet toegelaten in het servicepark. Aan de teams wordt ook gevraagd de richtlijnen van het servicepark te respecteren (ontvangen de teams aan de inschrijvingstafel). Dank bij voorbaat."
De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Moorslede is terug te vinden op www.omloopvanvlaanderen.be.
Naar aanleiding van deze deelname geeft TT Autosport komende zondag 8 februari een persvoorstelling. Ook andere wagens, namelijk de Opel Kadett group2 van Dirk Van Rompuy – Filip De Munck, de Opel Manta group 2 van Michel Casseyas en de Opel Ascona group 2 van Filip Vanmarcke – Vincent Despriet zullen er te zien zijn. TT Autosport is gelegen in de Kortrijkstraat 90 in Zwevegem, iedereen is welkom van 14u tot 18u.
Met een gehuurde wagen wil Pyck van start gaan in de RS van Moorslede, de RS van de Monteberg (VAS + Internationaal), de 12u van Wervik, de Ypres Westhoek Rally, de Terre de Langres, de Omloop van Vlaanderen en de TBR Rally.
Een vaste huurwagen is er nog niet maar het seizoen wordt in elk geval aangevat in Moorslede met een originele Mini Cooper S. Op 28 maart geeft het team een kipfestijn in Zaal Oud-Vlaenderen in Poperinge, meer info hierover op hun website: www.picosracingteam.be.