[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Archief]

27.02.09 ::  Voorbeschouwing Rallysprint van Moorslede
De 8ste Rallysprint van Moorslede belooft het nieuwe rallyseizoen op sublieme wijze te openen. Liefst 4 WRC's staan aan de start in Dadizele, hoofdzakelijk om zich voor te bereiden op het nieuwe BK dat van start gaat in Tielt op 11 april. Blikvangers worden de debuten van Snijers en Munster in hun respectievelijk Impreza WRC '06 en Octavia WRC Evo 3, maar de deelnemerslijst heeft nog heel wat meer te bieden.

Ongeziene WRC-invasie
Voor een rallysprint kunnen Automobielclub Midden-Vlaanderen en werkgroep De Pompeschitter op een schitterende affiche rekenen. Met dank aan het nakende BK en weinig beschikbare testmogelijkheden komen enkele BK-rijders hun bolides proefdraaien voor het nieuwe seizoen. Patrick Snijers (Impreza WRC '06) en Bernard Munster (Octavia WRC Evo 3) komen hun pas aangekochte wagens aan een eerste test onderwerpen, de Crack-bolides van Paul Lietaer (Impreza WRC) en Melissa Debackere (Corolla WRC) komen het nodige ritme opdoen voor de Rallye des Routes du Nord volgend weekend. Dirk Vermeirsch (Impreza WRC - wagen niet klaar) geeft forfait. Verder kan men in Dadizele rekenen op thuisrijder Andy Lefevere, voor de gelegenheid aan de start met de Geko-Porsche 911 GT3, enkele snelle BMW's (Alliet, Duquesne, Breda,...), groep N 4x4's (Coene, Cools, Hermans, Czech, T'Joens,...) en voorwielaangedreven wagens (Lauwaert, Vanneste, Pyck, Cailliez, Lynneel, Pyck, Vermeeren, Van Lancker, Heuninck,...). Uiteraard staan weer heel wat Historics aan de start, met voorop Vandoorne (Escort MK I), Debyser (Escort MK II), Bruneel (Transeurope), Verschueren (Ascona), Monnens (Manta), Declerck (Ascona),... (deelnemerslijst)

Timing & Parcours
De KP van 7,5 km met kleine rondkoers bleef ongewijzigd. De proef wordt viermaal afgewerkt: om 8u30, 11u, 13u30 en 16u. Op zaterdag 28 februari om 15u30 start de administratieve controle en vanaf 16 uur kan het roadboek afgehaald worden in café De Pompeschitter. De technische controle start om 16 uur en deze gaat door in de tent op de Plaats te Dadizele. De vrije verkenningen zijn voorzien tussen 16 en 20 uur.

Rallycentrum
Het rallycentrum met tent en podium bevindt zich opnieuw op de Plaats van Dadizele, het servicepark op de parking van het vroegere Dadipark.

Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be.

27.02.09 ::  Morgen 'The Big Rally Event' in Maarkedal
Om het nieuwe seizoen in te zetten organiseren Timothy Van Parijs en co Kurt Hendryckx opnieuw 'The Big Rally Event'. Het wordt een gezellige rallyhappening met tal van rallywagens, -piloten, -beelden, -hamburgers,... Iedereen is van harte welkom vanaf 14u bij de Cartim Autohandel-gebouwen langs de Rijksweg 2 in Maarkedal. De toegang is gratis!

27.02.09 ::  RS Moorslede: Jeoffrey Lerminez met C2 R2 Max
Jeoffrey Lerminez maakt komende zondag zijn debuut met een Citroën C2 R2 Max. In de wagen van Caen Rallysport krijgt hij het gezelschap van dorpsgenoot Geert 'De Buze' Beauprez. "In de klasse wordt het zeker bakkeleien om een top plaats te versieren. Er komen in klasse 3F toch enkele serieuze kleppers aan de start, zoals Davy Vanneste, Steven Dolfen en de Fransman Victorien Heuninck, allen ook met een C2R2 en Piet Declercq met de Citroën Saxo. Maar voor ons komt het er in de eerste plaats op aan ons te amuseren. Er was reeds lang sprake om eens een rally tesamen te betwisten, wel nu is het eindelijk zo ver. We stellen niks voorop qua eindresultaat.", aldus Geert.

De rol als co-piloot ligt De Buze blijkbaar goed want onlangs werd beslist dat hij opnieuw Didier Vanwijnsberghe gaat vergezellen in diens Ford Escort MK 2, dit tijdens de TAC Rally. In de RS van de Monteberg neemt Beauprez zelf nog eens het stuur in handen, hij zal er de Ford Sierra Cosworth van Mies Racing besturen.

27.02.09 ::  RS Moorslede: BC Racing met vernieuwde BMW M3
Een tijdje geleden kocht Bert Coene de BMW M3 van Steve Daele met de bedoeling deze volledig opnieuw op te bouwen. Vorige zomer werd de wagen herspoten om vervolgens compleet opnieuw op te bouwen. "Het vergde veel werk en het liep niet van een leien dakje. Vele stukken werden gereviseerd, andere helemaal vervangen. De M3 werd voorzien van nieuwe leidingen (rem-benzine) en ook alles qua vering werd aan grondige revisies onderworpen. Het resultaat mag er wel zijn.", zegt Bert, die terecht fier kan zijn op de M3 in G&V-kleuren.

De wagen wordt komende zondag bestuurd door Coene's vaste co-piloot, Werner Thores, genavigeerd door Emmerson Bekaert. Bert zelf gaat van start met de ondertussen vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N, bijgestaan door sponsor Mario Froyman als gelegenheidsco-piloot. "Ook de Mitusbishi onderging een kleine gedaanteverwisseling, de grote Brembo-remmen werden gemonteerd evenals de Drenth-dogbox, het wordt dus ook weer even wennen.", aldus Bert Coene, die zondag een thuiswedstrijd afwerkt.

 

24.02.09 ::  RS Moorslede: Zonder Deferm maar met Munster
Hubert Deferm komt zondag niet aan de start van de Rallysprint van Moorslede. De regerende Belgische kampioen laat zijn Subaru Impreza WRC '05 nog even op stal en komt pas de week daarop in Hannuit voor het eerst in actie dit jaar met zijn BMW Compact. Organisatie AMV kan echter op een waardige vervanger rekenen in de persoon van Bernard Munster. Hij komt de pas aangekocht Skoda Octavia WRC Evo 3 van Paul Allerts testrijden. De Rallysprint van Moorslede blijft zo een waar WRC-festijn, met verder het debuut van Patrick Snijers in de Impreza WRC '06 en de deelname van Paul Lietaer (Impreza WRC), Melissa Debackere (Corolla WRC) en Dirk Vermeirsch (Impreza WRC).

De voorlopige deelnemerslijst telt ondertussen zo'n 120 teams waaronder een 25-tal Historics.

24.02.09 ::  2009: Programma Blue Racing Team
Didier Spillebeen en Xavier Alliet zijn al jaren geen onbekenden voor elkaar, want laatstgenoemde is samenwonend met de zus van Didier. Komend seizoen zijn beide Izegemnaren nu ook sportief verbonden, want samen vormen ze vanaf nu het Blue Racing Team in hun vertrouwde BMW’s… Of toch niet helemaal?

“Mijn BMW M3 E30 was eind vorig jaar aan een flinke opknapbeurt toe en dat vertaalde zich niet enkel in een nieuw blauw kleurtje,“ vertelt Xavier Alliet. “Zo werd de wagen afgelopen winter uitgerust met een nieuwe 3.6l motor met hoge druk pistons van bij M-Race-Tech uit Ingelmunster. Daarnaast werd ook een nieuwe versnellingsbak met 6 verhoudingen en Dogbox gemonteerd, een andere HP koppeling geplaatst en een dikkere en krachtigere achterbrug voorzien. Andere wijzigingen zijn het plaatsen van een Drachsler Sper differentieel van 90%, nieuwe aandrijfassen van D’Hondt, grotere remmen van Brembo, nieuwe voorbrug, nieuwe spoilers om de aerodynamica te verbeteren… Kortom enkel de kas is niet veranderd, maar die is dan weer compleet heropgefrist…”

Mogen we na deze winter met hoge onkosten aangescherpte ambities verwachten? “Samen met mijn copiloot Patrick Depoorter zullen we ons vel weer duur proberen te verkopen om zo hoog mogelijk te eindigen. Maar als we het aantal WRC’s bekijken dat aan de start komt in de RS Moorslede, beseffen we dat het opnieuw geen sinecure zal worden. Desondanks geloven we dat onze investeringen hun nut zullen afwerpen, want alles moet eerst gereden worden en wij zullen alvast flink doortrappen… “

Ook de BMW 325i E30 van Didier werd de afgelopen maanden onder handen genomen door Jean-Yves Maelfait van M-Race-Tech. “Tijdens de TBR Rally 2008 durfde onze motor al eens te sputteren, maar dankzij deze grondige revisie moet alles nu orde zijn voor de start van het nieuwe seizoen, “ aldus Didier Spillebeen. Om in de huidige VAS-proeven een vooraanstaande rol te spelen, heb je meer pk’s nodig dan een standaard BMW 325i E30. Maar er zijn nog meer manieren om je in de kijker te rijden… “Na mijn zware crash in de TBR 2007, was 2008 een zeer beperkt seizoen dat in het teken stond van de opbouw van een nieuwe BMW. 2009 wordt dat betreft een soort ‘Back To The Roots‘, waarin voluit voor het spektakel wordt gekozen. Maar dat betekent nog niet dat we zullen stilstaan in de bochten… Dit seizoen telt enkel ons amusement en daarom is het ideaal om eens enkele kameraden en sponsors in de navigatorstoel mee te nemen. Ik begin het jaar met Jelle Segers in Moorslede en het Criterium in de TAC Rally. Daarna neemt Wim Vanhuyse van Publi-CT de notablok ter hand tijdens het VAS-luik van de RS Monteberg. Jurgen Pauwels, eveneens een sponsor,rijdt dan weer mee in de Short Rally Van Staden. En tijdens de Short Rally Van Ettelgem en de TBR Rally worden de honeurs waargenomen door Kevin Mullebroeck. Kevin is de vaste mechaniecker van ons team en hij zal ook samen met Xavier nog de Hemicuda Rally rijden. De belangrijkste wedstrijd van ons seizoen wordt net als de voorbije jaren de Omloop Van Vlaanderen, die ik ditmaal zal rijden met stadsgenoot Kristof Martens (de webmaster van www.flyingfinish.be). Om goed voorbereid aan de start te komen rij ik samen met Kristof ook nog de RS Monteberg Nationaal op zondag en de 12u Van Wervik.”

Kalender 2009 Blue Racing Team:
- RS Moorslede
- TAC Rally Criterium
- RS Monteberg VAS
- RS Monteberg Internationaal (enkel Didier)
- Eetfestijn Blue Racing Team (09-10/05)
- 12u Van Wervik
- Short Rally Ettelgem
- Short Rally Staden
- Omloop Van Vlaanderen (enkel Didier)
- Hemicuda Rally (enkel Xavier)
- TBR Rally

Het Blue Racing Team wil langs deze weg tevens al zijn sponsors en sympathisanten bedanken, want zonder hen is het beoefenen van hun geliefkoosde hobby niet mogelijk. Bedankt aan: Tuinaanleg Boucherie, Manu Racing, Muylle Carrosserie, Vloeren Giovannie Vanneste, Algemene Bouwwerken Bremico, grondwerken P-J Maeyaert, Materiaal & uitrusting bouwfirma’s Amerlynck, Car Cleaning Elvis, Trappen RVW, Bakkerij ’t Krokantje, Garage Patrick Buyse, Publi-CT belettering, Timmerwerken Jurgen Pauwels en Pactons Trailers.

 

21.02.09 ::  RS Moorslede: Andy Lefevere met Porsche 911 GT3
Andy Lefevere gaat net als vorig jaar een volledige BK-campagne afwerken met zijn BMW M3, met de Ypres Westhoek Rally in een Super 2000 als uitschieter. Voor de thuiswedstrijd in Moorslede was de Beamer waarschijnlijk niet op tijd klaargeraakt, maar de Beitemnaar komt volgende zondag wel degelijk aan de start.

Andy: "Door een mooi gebaar van Geko-baas Wim Soenens staan we toch aan de start van mijn bijna thuisrally, de RS van Moorslede en dit met de Porsche 911 GT3 in de GEKO-kleuren. Ook krijgen we de steun van een plaatselijke sponsor namelijk DEMO-pleisterwerken. We kunnen ook op de service van Caen Rallysport rekenen. Naast mij zit opnieuw Ferdi Messelis, ook een man van Moorslede, zo gaan we een tof weekend tegemoet waarvoor ik iedereen die dit mogelijk maakt nu al wil bedanken."

De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Moorslede heeft ondertussen de kaap van 100 deelnemers overschreden.

21.02.09 ::  2009: Gemengd programma voor Eric Louies
Met zijn BMW M3 behaalde Eric Louies vorig jaar enkele sterke resultaten, zoals een derde plaats algemeen in de Short Rally van Oudenburg. De naar West-Vlaanderen uitgeweken Limburger gaat opnieuw een druk seizoen tegemoet, te beginnen met het volledige RACB Rally Criterium. Dit bestaat uit de TAC Rally, de Rallye de Wallonie, de Sezoensrally en de Rally van Haspengouw. Het programma wordt aangevuld met een resem VAS-wedstrijden: de ORC Rally en de Short Rally's van de Suikerstreek, Oudenburg en Kasterlee en de TBR Rally. "Maar het hoogtepunt wordt de Omloop van Vlaanderen.", aldus de spektakelrijder.

20.02.09 ::  Nieuwe organisator voor Ypres Westhoek Rally
Na de vereffing van vzw AC Targa Florio onstonden twijfels over het al dan niet doorgaan van de Ypres Westhoek Rally. Alain Penasse en Dirk Van der Sluys toonden echter al snel interesse om de organisatie van België's grootste rally verder te zetten. Het zijn dan ook zij die met de nieuwe vzw Super Stage voor de dag komen. Ze kunnen rekenen op de hulp van een hoop ervaren enthousiastelingen omn zoals gepland, de Ypres Westhoek Rally te laten doorgaan op 19 en 20 juni. De wedstrijd zal opnieuw meetellen voor de Intercontinental Rally Challenge, het Europese en Belgische Rally kampioenschap, de Ypres Historic Rally maakt opnieuw deel uit van het Europese en het Belgische Historic Rally Kampioenschap. Voor de 45ste editie zijn trouwens heel wat nieuwigheden voorzien die binnenkort bekend gemaakt worden.

Vanaf volgende week zal ook de nieuwe website www.ypresrally.com on-line zijn, waarop alle verdere info te vinden zal zijn met betrekking tot de Belgium Ypres Rally, de Ypres Historic Rally en de RS van de Monteberg.

18.02.09 ::  Reglement Regularity van Wellen
Gelijktijdig met de nieuwe rally 'Poort van Haspengouw' in Wellen zal ook een regularity-wedstrijd gehouden worden. "De 'Regularity Porta Hesbaniae' is een regularity wedstrijd en wordt verreden over ongeveer 75 kilometer Het parcours is voor 100 % verhard. Deze wedstrijd wordt verreden parallel met de Rally Poort van Haspengouw. We willen met deze regularity een meerwaarde creëren aan onze wedstrijd, door mooie oude wagens “oude glorie” aan de shortrally te laten voorgaan.", zo vertelt het reglement. Alle wagens van meer 25 jaar oud zijn er toegelaten om voor de deelnemers van de VAS-rally het parcours af te leggen. Er wordt omstreeks 8u van straks gegaan in Wellen om daar rond 17u te finishen.

:: Reglement & inschrijvingsformulier

16.02.09 ::  2009: Programma JMD Racing
Het JMD Racing Team van Oostendenaar Jean-Marc Decloedt kwam vorig jaar met een Subaru Impreza WRX '06 voor de dag. De wagen wordt momenteel volledig op punt gezet voor het komende seizoen, waarin ongeveer een gelijkaardig programma als dat van 2008 wordt gereden. Jean-Marc en zijn nieuwe, nog te bepalen co-piloot starten het jaar in de Poort van Haspengouw in Wellen. Daarna volgt de TAC Rally ofwel de LRT Comines Rally, daarna wordt nog eens gekozen tussen de ORC Rally van Oostrozebeke of de 12u van Wervik. In juli is er het traditionele drukke drieluik: de Rally van de Suikerstreek (05/07), de JMD Racing Team Barbecue (12/07) en de thuisrally in de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke (19/07). In september volgen de Short Rally van Linter en de Hemicuda Rally in Koekelare. Het seizoen wordt normaliter afgesloten in de TBR Rally van Roeselare.

Meer info op www.jmd-racing.be.

16.02.09 ::  2009: Boezings Rallyteam met Transeurope en Ascona 2.4
Het Boezings Rallyteam van Rudi Dekimpe en Geert Seys blijft trouw aan ConXion Rallysport in 2009. Met de gehuurde Opel Ascona 2.4 rijden ze een gelijkaardig programma als dat van vorig jaar. Er wordt echter begonnen met een voor hen compleet nieuwe rally in een nieuwe wagen. De Boezingenaren starten hun seizoen in de Rallye de Wallonie met Opel Transeurope 3-liter van het ConXion-team. Daarna begint het programma met de Opel Ascona 2.4

"Als voorbereiding op onze thuisrally (Ypres Historic) gaan we ook eens proeven van de ORC Rally in Oostrozebeke, om daarna de draad terug op te nemen in het BK Historic in ons eigen dorp Boezinge met de Ypres Historic Rally. Na de zomervakantie gaat de Ascona van start in de Omloop van Vlaanderen in Roeselare, waar we vorig jaar de strijd moesten staken na technische problemen. En als afsluiter dit seizoen gaan we ons zelf iets gunnen (we worden allebei 40 jaar) en nemen we deel aan een van de moeilijkste rally's in Belgie, namelijk de Condroz Rally in Hoei.", aldus het Boezings Rallyteam, dat komend weekend een eetfestijn organiseert. Meer info hierover op de teamspagina.

Het Boezings Rallyteam heeft ook een vernieuwde website, zie www.boezingsrallyteam.tk.

16.02.09 ::  Legend BdS: Achtste succes voor Patrick Snijers, the best of Spa
De vierde uitgave van de Legend Boucles de Spa liet ettelijke records sneuvelen. Zo stonden er uiteindelijk maar liefst 246 wagens aan de start, zagen we tienduizenden toeschouwers op de RT’s en last but not least schreef Patrick Snijers de wedstrijd voor de achtste maal op zijn naam. Aan boord van een Porsche 911 Groep 4 won hij en hij is nu zonder twijfel Mister Boucles.

De winterse omstandigheden maakten het de deelnemers er echter niet makkelijker op. ’s Morgens lagen de proeven van Creppe en Stoumont er zeer glad bij, de Clémentine en Ster zagen wit van de overvloedige sneeuw, terwijl de proef op het militaire domein van Luik zeer modderig was. Maar heel de dag genoten de toeschouwers wel van een prachtige winterzon en de wedstrijd zelf verliep zonder ernstige incidenten, wat Pierre Delettre toeliet een positieve balans op te maken. “Bijna 250 deelnemers in goede banen leiden, is niet makkelijk”, legt de man achter het concept van de Legend uit. “Er is het risico op ongevallen, maar daar zijn we dit jaar opnieuw van gespaard gebleven. Dat is voor mij in eerste instantie al een zeer grote voldoening. We hebben de RT van Stoumont en de tweede passsage in Creppe wel moeten annuleren, maar enerzijds de enorm slechte condities door de ijzel en anderzijds de wagen van Droogmans die vuur vatte, waren twee gevallen van overmacht. Alleen het annuleren van de laatste proef op Creppe na een intern probleem, doet me pijn. Ik zal daar lessen uit trekken.”

Pierre Delettre was ook onder de indruk van de menigte. “Ik kwam tien minuten voor de wagens zelf door en dacht dat ik terug in de jaren ’80 aanbeland was.” Maar met de gegeven startlijst en het feit dat de grote tenoren toch in de eerste plaats voor het spektakel reden, waren daar zeker niet vreemd aan.

De wedstrijd zelf dan. De eerste leider van de dag was verrassend genoeg Patrick… Philips, als voorlaatste gestart aan het stuur van een kleine VW Polo. Vervolgens schoven Alfred Vahsen en de Mini van Maxi François de Spa naar voor. de Spa hield de leiding in handen tot de eerste echte doortocht aan Stoumont, een snelle RT waar hij de leiding aan Marku Alen diende te laten. De Fin deed er verbluffende dingen... “Ik was onder de indruk”, liet zijn co Stéphane Prévot zich na de RT ontvallen. “Hij is een man van sneeuw en ijs en zette Patrick Snijers er op 12 seconden, toch wel een grootse prestatie.” Jammer genoeg draaide de motor van de 911 uit de ateliers van Tuthill enkele proeven later nog maar op 3 cilinders, te weinig om de rally verder te zetten. “We verloren vermogen en wilde de motor niet stuk rijden of ergens te midden het veld eindigen”, vertelde Marku, die volgend jaar weer van de partij wil zijn. “Ik wil hier echt winnen. Ik ga ook de andere Finnen overtuigen om naar hier te komen. Ik heb me echt geamuseerd, behalve toen Marc Duez me, tijdens de proef van Ster, zeven kilometer lang ophield. Stéphane werd er nerveus van, vooral omdat wij sneller waren, maar ik ben er filosofisch onder gebleven. Het is uiteindelijk vooral het plezier dat hier telt.”

Op het ogenblik van de opgave van Alen ging Duez dan even van de baan en verloor ook kostbare tijd. Hierdoor kon Patrick Snijers, auteur van een prachtige chrono op de tweede passage van Ster, naar de leiding doorstoten. Hij sloeg een kloof en kon zijn achtste zege, de tweede op rij aan de zijde van Wim Soenens veilig stellen. “Het was zeker geen makkelijke zege, vooral gezien de sterke concurrentie en de winterse omstandigheden. Maar ik heb me echt geamuseerd en Pierre Delettre weet al dat ik volgend jaar terugkeer. Dit is mijn rally!”

Jean-Pierre Van de Wauwer was aan boord van zijn mooie en unieke Lancia Beta Monte-Carlo opnieuw tweede, op 84 punten of ongeveer 1min24, voor de Opel Manta 400 Gr.B van Marc Duez en de Porsche 911 van Bernard Munster, die de rally als Valentijnscadeau samen met zijn vriendin Andrée Hansen reed. François de Spa werd bijzonder knap vijfde, voor Pascal Gaban, die wat tijd achter een andere deelnemer verloor, en de beide Opel Kadett van Bruno Thiry en Freddy Loix, die Stefan Everts een leuke rallydoop gaf. “Hij mocht van mij zelfs even het stuur overnemen, maar hij wilde niet...”

De Escort RS1600 van Stouf werd achtste, vader en zoon de Mevius negende, na een besttijd op de militaire zone van Saive. Hun Mazda RX7 was zeker niet de makkelijkste wagen om te besturen. Ze bleven Chris Van Woensel en de Porsche Groep 3 van François Duval net voor. Die laatste was wel wat ontzet over voorbereidingen van sommige van zijn collega’s. “Ik denk dat ik één van de weinige was die het parcours niet verkend heeft. Op de militaire basis en in Theux zaten we vooraan, voor het overige was het, zeker zonder handrem, niet makkelijk. Maar volgend jaar wil ik het team van Christian Kelders en de Porsche Groep 4 zeker vervoegen.”

Jammer genoeg waren er ook opgaven, onder meer voor Fred Bouvy (ongeval RT5), Robert Droogmans (brand RT7), Steve Vanbellingen (motor RT4), Guy Colsoul (vrijwillige opgave), Pol Lietaer en Hubert Deferm.

Onthouden we zeker ook nog de zege in Classic (50 km/u) van Alain Lopes en Joseph Lambert in een Porsche 911. Zij kwamen net terug uit de Monte-Carlo (de Cortina van Verhelle en de BMW van Chaballe stonden mee op het podium).

Last but not least was er de Talbot Lotus Gr.2 van Guy Fréquelin. De Fransman kende problemen met de benzinepomp in Stoumont en reed uiteindelijk nog een nachtelijk lus om van de ambiance te genieten. Ook hij wil over 364 dagen terugkomen...

(persbericht)

15.02.09 ::  Legend BdS: Winst voor Snijers en Lopes
In winterse omstandigheden werd gisteren het nieuwe rallyseizoen op gang geschoten met de Legend Boucles de Spa. In de categorie Legend (80 km/u) ging de zege voor de tweede opeenvolgende keer naar Patrick Snijers (Porsche 911). Snijers haalde het met 84 punten van Vandewauwer (Lancia Beta). Marc Duez (Opel Manta 400) ging nipt Bernard Munster (Porsche 911) vooraf voor de derde plaats. François de Spa kon van de sneeuw gebruik maken om zijn Mini naar een sterke vijfde plaats te rijden. De top-10 werd vervolledigd door Gaban, Thiry, Stouf, Loix en De Mévius. De Classic-wedstrijd (50 km/u) werd gewonnen door Alain Lopes (Porsche 911) voor Verhelle (Cortina) en Chaballe (BMW 2002). Later meer nieuws en foto's!

:: Einduitslag Legend
:: Einduitslag Classic

:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be waarvoor dank!

12.02.09 ::  Meer info Short Rally van Staden
Een tijdje geleden raakte bekend dat de Rallysprint van Staden de overstap naar een Short Rally zou maken. AMCS-voorzitter Freddy Trio licht de keuze toe. "Wij waren met AMC Staden zowat de laatste der Mohikanen in Vlaanderen wat betreft het organiseren van een RS. We zagen ook in dat er met de drie resterende rallysprints niet echt sprake kan zijn van een RS-kampioenschap. Ook de steeds terugkerende vraag van de piloten om meer kilometers te kunnen rijden op één wedstijddag is bij ons niet in dovemansoren gevallen. Er is ook het besef dat je met één KP constant met de vrees leeft dat bij een ongeval je het gevaar loopt dat de wedstrijd moet geannuleerd worden. Al deze factoren hebben ons doen besluiten om op 15 augustus 2009 reeds onze 1ste Short Rally Staden te organiseren."

De beide proeven van de Short Rally situeren zich op het grondgebied van Groot-Staden. De proeven van 7,5 km en 10,8 km zullen elk viermaal verreden worden. In totaal staat, inclusief verbinding, 158,8 km op het programma waaronder 1% onverhard (landbouwweg). Bepaalde delen van het parcours zijn nog nooit voor rallydoeleinden gebruikt. AMCS laat nu al weten dat maximum 120 deelnemers toegelaten zullen worden.

"De wetenschap dat wij over een sterke groep medewerkers beschikken in Staden sterkt ons dat onze Short ook nu weer hoge ogen zal gooien. Onze Short Rally wordt nu zeker een perfecte wedstrijd in voorbereiding voor de Omloop van Vlaanderen, wat dan weer perspectieven opent qua 'grote' namen bij de deelnemers. We hadden trouwens ook met de RS Staden steeds sterke toprijders aan de start. Het predicaat 'Vlaanderens Grootste Kleine Wedstrijd' zal ook nu weer van toepassing zijn, zeker weten!", aldus nog Freddy Trio. Later meer info op www.amcstaden.be.

12.02.09 ::  Voorlopige deelnemerslijst Rallye des Routes du Nord
De week na de Belgische seizoensopener in Moorslede staat alweer een druk rallyweekend op het programma. Op zondag 8 maart is er de Rally van Hannuit, met reeds 250 ingeschreven deelnemers terwijl in Frankrijk op zaterdag en zondag de Rallye des Routes du Nord doorgaat. Ook in Noord-Frankrijk zal mooi volk te zien, met nu reeds 160 deelnemers waaronder enkele Belgische toppers. Paul Lietaer (Impreza WRC S5), Melissa Debackere (?), Dominique Bruyneel (Impreza WRC S5 ex-Deferm) en Claudie Tanghe (C2 R2) zijn reeds ingeschreven. Bernard Munster zou er debuteren met de ex-Allerts Octavia WRC Evo 3 maar bepaalde bronnen spreken dit reeds tegen. Verder aanwezig: Barbara (Impreza), Lemonnier (207 Super 2000), Deraedt (Celica GT4),... Van Vlaamse zijde nemen ook Claeys (205) en Vanneste (106) de start, bij de Historics zien we oa. Vankemmel (Ascona) en Spillebeen (Seat) op de deelnemerslijst.

Deelnemerslijst en meer info zijn terug te vinden op www.lesroutesdunord.com.

11.02.09 ::  2009: L&M Racing Team met Lancer Evo 6 groep N
Het L&M Racing Team houdt het jaren rallyrijden met een voorwielaangedreven wagen over een compleet andere boeg. Na een Citroën AX, Saxo en Clio wagen Wim Lootens en Bert Minne zich aan een Mitsubishi Lancer Evo 6 groep N. Na de verkoop van hun Clio vonden ze een Evo 6 in Nederland.

"Het betreft een groep N met standaardversnellingsbak -en motor, met Proflex-ophanging en ALS. De eerste wedstrijden zullen een grote aanpassing worden aan de wagen. Dit jaar opteren we terug voor een Criterium-campagne, met nog een testrally voor de TAC Rally.", aldus het L&M Racing Team.

 

11.02.09 ::  Affiche TAC Rally
De TAC Rally van Tielt opent op zaterdag 11 april het Belgisch rallykampioenschap. Zoals steeds starten de festiviteiten reeds op woensdagavond met een shakedown op KP De Ratte om 19u.

08.02.09 ::  Didier Duquesne opnieuw met Toyota Celica GT4
Didier Duquesne gaat in 2009 verder met de Toyota Celica GT4 van Devos Motor Sport. Het seizoen wordt echter aangevat met de BMW M3 Compact in de Rallysprint van Moorslede. De service zal er verzorgd worden door Jean-Yves Malfait en zijn team M-Race Tech uit Ingelmunster. De M3 Compact staat echter te koop zodat Moorslede een kleine testwedstrijd wordt zonder enige druk.

Daarna gaat het programma met de Celica GT4 van start. "Met deze betrouwbare wagen werden al enkele goeie resultaten gereden en daarom ook deze keuze om terug met deze wagen te starten in de volgende rally's: TAC Criterium Tielt, LRT Comines Rally, Claudy Desoil Rally, 12u van Wervik en Boucles de la Semois.", aldus co-piloot Diederik Pattyn, die Jean-Yves Maelfait vervangt wegens dien drukke agenda met M-Race Tech. "Eventueel kunnen er nog enkele wedstrijden bijkomen met de BMW M3 Compact, als de test in Moorslede meevalt en indien de wagen nog niet verkocht is, zoals bv. de Omloop van Vlaanderen."

06.02.09 ::  Rally van Hannuit laat 250 deelnemers toe
De opener van het ASAF-kampioenschap, de Rally van Hannuit op zondag 8 maart, belooft een groot succes te worden. De inschrijvingen stroomden massaal binnen zodat organiserende club Hesbaye besloot de deelnemerslimiet op te trekken tot 250. De inschrijvingsteller werd vanmorgen zelfs afgesloten op 255 teams. Iedereen die tot 4 februari alle administratieve en financiële formaliteiten in orde heeft gebracht zal zeker van start kunnen gaan. Diverse grote namen en buitenlanders hebben reeds hun komst naar Hannuit aangekondig, maar een volledige lijst met inschrijvingen geeft men voorlopig niet vrij.

05.02.09 ::  Meer info Rallysprint van Moorslede
De deelnemers voor de seizoensopener in Moorslede blijven toestromen. Ondertussen zijn een 40-tal teams effectief ingeschreven maar de lijst is nog verre van volledig. "Naast de 5 WRC’s (Snijers, Deferm, Lietaer, Debackere, Vermeirsch) kregen we ook de bevestiging van enkele vlugge voortrekkers. De terugkeer van Davy Vanneste met een C2 R2 Max, Koen Lauwaert met de Clio R3, Rino Beernaert (C2R2), Jeoffrey Lerminez (C2 R2 Max),... Daarnaast kregen we ook bevestiging van Bert Coene en Jos Hermans (Evo 9), Jan Czech (Subaru), Han Hoendervangers (Evo 10)... En als de geruchten kloppen zal ook het Historic-gedeelte een hoog kwalitatief deelnemersveld bevatten. Kortom het belooft zeker een aanrader te worden.", aldus Marnik Malengier namens AMV. "Verder wordt er naar aanleiding van de 50ste Omloop van Vlaanderen onder zowel de moderne als bij de Historics een gratis start getrokken onder de deelnemers van de rallysprint. De enige vereiste is dat men aanwezig is tijdens de prijsuitreiking. Dus als een team uitvalt tijdens de eerste rit blijft dit team kans maken op de gratis start."

Voor de deelnemers heeft men nog volgende boodschap. "Teams die deelnemen aan de rallysprint met meerdere voertuigen gelieve voordien contact op te nemen aub. (0496/88.15.98 of marnik.malengier@telenet.be). Er wordt slechts één servicevoertuig toegelaten per wedstrijdwagen in de servicezone. Er worden ook geen teams toegelaten in het servicepark voor zondagmorgen. Het aanbieden in het servicepark gebeurt via de ingang ter hoogte van café De Pompeschitter op de Plaats te Dadizele. Het aanbieden aan het servicepark gebeurt zonder trailer. Trailers zijn niet toegelaten in het servicepark. Aan de teams wordt ook gevraagd de richtlijnen van het servicepark te respecteren (ontvangen de teams aan de inschrijvingstafel). Dank bij voorbaat."

De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Moorslede is terug te vinden op www.omloopvanvlaanderen.be.

05.02.09 ::  Meer info Rallysprint van Moorslede
De deelnemers voor de seizoensopener in Moorslede blijven toestromen. Ondertussen zijn een 40-tal teams effectief ingeschreven maar de lijst is nog verre van volledig. "Naast de 5 WRC’s (Snijers, Deferm, Lietaer, Debackere, Vermeirsch) kregen we ook de bevestiging van enkele vlugge voortrekkers. De terugkeer van Davy Vanneste met een C2 R2 Max, Koen Lauwaert met de Clio R3, Rino Beernaert (C2R2), Jeoffrey Lerminez (C2 R2 Max),... Daarnaast kregen we ook bevestiging van Bert Coene en Jos Hermans (Evo 9), Jan Czech (Subaru), Han Hoendervangers (Evo 10)... En als de geruchten kloppen zal ook het Historic-gedeelte een hoog kwalitatief deelnemersveld bevatten. Kortom het belooft zeker een aanrader te worden.", aldus Marnik Malengier namens AMV. "Verder wordt er naar aanleiding van de 50ste Omloop van Vlaanderen onder zowel de moderne als bij de Historics een gratis start getrokken onder de deelnemers van de rallysprint. De enige vereiste is dat men aanwezig is tijdens de prijsuitreiking. Dus als een team uitvalt tijdens de eerste rit blijft dit team kans maken op de gratis start."

Voor de deelnemers heeft men nog volgende boodschap. "Teams die deelnemen aan de rallysprint met meerdere voertuigen gelieve voordien contact op te nemen aub. (0496/88.15.98 of marnik.malengier@telenet.be). Er wordt slechts één servicevoertuig toegelaten per wedstrijdwagen in de servicezone. Er worden ook geen teams toegelaten in het servicepark voor zondagmorgen. Het aanbieden in het servicepark gebeurt via de ingang ter hoogte van café De Pompeschitter op de Plaats te Dadizele. Het aanbieden aan het servicepark gebeurt zonder trailer. Trailers zijn niet toegelaten in het servicepark. Aan de teams wordt ook gevraagd de richtlijnen van het servicepark te respecteren (ontvangen de teams aan de inschrijvingstafel). Dank bij voorbaat."

De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Moorslede is terug te vinden op www.omloopvanvlaanderen.be.

04.02.09 ::  2009: Programma Marc Spilstyns
Marc Spilstyns heeft besloten om komend seizoen een gemengd programma te rijden. De voormalige VAS-kampioen Divisie 3-2-1 zal met zijn VW Golf II 16v al zeker present zijn in de Short Rally's van Linter en de Suikerstreek. Het menu wordt verder aangevuld met de Criterium-wedstrijden van de Wallonie, de Sezoensrally en de Haspengouwrally en misschien enkele ASAF-proeven. Het seizoen wordt aangevat in Wellen tijdens de nieuwe Poort van Haspengouw. Frederik Vandeloock en Tinne Staes zullen Marc afwisselend gaan navigeren.

04.02.09 ::  Reglement Poort van Haspengouw
Het VAS-rallykampioenschap opent dit jaar met de nieuwe rally 'Poort van Haspengouw'. In afwachting van de website van de wedstrijd (www.trudoracing.be) bezorgde organisator Ludo L'Hoyes ons reeds het reglement met inschrijvingsformulier. De Poort van Haspengouw gaat door op zondag 22 maart in de omgeving van Wellen over 75,6 km KP.

:: reglement & inschrijvingsformulier

03.02.09 ::  Legend BdS: Lay-out Escort MK I Geert Vandoorne
Naast de 'grote' namen aan de start van de Legends Boucles de Spa nemen ook de vaste waarden uit het Historic-wereldje de start in Spa. Zo zal ConXion zijn kleuren verdedigd zien door het Escort-trio Stefaan Stouf, Chris Debyser en Geert Vandoorne. Laatstgenoemde voorzag zijn Escort voor het nieuwe seizoen van een volledig nieuwe lay-out.

 

03.02.09 ::  Legend BdS: Voorstelling Loix-Everts bij TT Autosport
Geen enkele Belgische topper zal ontbreken op de Legends Boucles de Spa op 14 februari. Ook Freddy Loix niet, die net als vorig jaar van start gaat met een Opel Kadett GTE uit de stal van Tom Tytgat (TT Autosport). Stefan Everts, een goede vriend van Loix, zal de taak als co-piloot op zich nemen. Samen gaan ze van start met het voor Everts legendarische nummer 72 op de deuren. De wagen zal in de kleuren van Autonews en de Tieltse Automobielclub komen te staan.

Naar aanleiding van deze deelname geeft TT Autosport komende zondag 8 februari een persvoorstelling. Ook andere wagens, namelijk de Opel Kadett group2 van Dirk Van Rompuy – Filip De Munck, de Opel Manta group 2 van Michel Casseyas en de Opel Ascona group 2 van Filip Vanmarcke – Vincent Despriet zullen er te zien zijn. TT Autosport is gelegen in de Kortrijkstraat 90 in Zwevegem, iedereen is welkom van 14u tot 18u.

03.02.09 ::  2009: Filip Pyck in eigen streek met huurwagen
Eind vorig seizoen verkocht Filip Pyck zijn trouwe Mitsubishi Lancer Evo 6 groep N aan het Noord-Franse Heuninck Motorsport. Een nieuwe zal het Pico's Racing Team zich voorlopig niet aanschaffen. "Na onze eerder beperkte aanwezigheid in 2008 gaan we proberen meer wedstrijden te rijden in 2009. Eind vorig jaar verkochten we onze Evo en moesten op zoek naar iets anders. We hebben even de aankoop van een Evo 7 overwogen, maar dit hebben we uiteindelijk niet gedaan omdat we er tegenop zagen het beheer en onderhoud terug in eigen handen te nemen."

Met een gehuurde wagen wil Pyck van start gaan in de RS van Moorslede, de RS van de Monteberg (VAS + Internationaal), de 12u van Wervik, de Ypres Westhoek Rally, de Terre de Langres, de Omloop van Vlaanderen en de TBR Rally.

Een vaste huurwagen is er nog niet maar het seizoen wordt in elk geval aangevat in Moorslede met een originele Mini Cooper S. Op 28 maart geeft het team een kipfestijn in Zaal Oud-Vlaenderen in Poperinge, meer info hierover op hun website: www.picosracingteam.be.

Bekijk het nieuwsarchief