[Algemeen]   [Extra]   [Archief]

28.02.10 ::  Claudie Tanghe wint Rallye des Routes du Nord
Na de forfaits van Melissa Debackere en Paul Lietaer lag alle druk op Claudie Tanghe om dit weekend de Belgische eer hoog te houden in de Rally des Routes du Nord. De Komense drukker had echter relatief weinig moeite om met zijn Toyota Celica GT4 de Franse WRC's te kloppen. Na de zes zaterdagproeven had Tanghe al een voorsprong van 26" verzameld op Vincent Christiann (Toyota Corolla WRC). Vandaag stonden nog negen KP's op het programma waarbij Tanghe zijn voorsprong op Christiann kon uitdiepen tot meer dan twee minuten. 'Good old' José Barbara (Subaru Impreza WRC) werd derde op meer dan drie minuten, kortbij gevolgd door Tlustak en zijn Skoda Fabia Super 2000. Marc Amourette werd vijfde en won met zijn Citroën C2 Super 1600 de F2-categorie.

Bij de overige Belgische deelnemers noteren we de 27ste plaats van Pieter Cailliez (Renault Clio Williams) en de 42ste stek van Filip Collez (Suzuki Swift). Piet Declercq ging van de baan op KP 13 toen hij in 16de positie lag met de Philcars-Lancer Evo 8 groep N. Bij de Historics finishte Geert Vandoorne (Ford Escort MK I) tweede op 22" van winnaar Chambon (Porsche 911 Turbo). Patrick Spillebeen (Seat 124 Abarth) ging er als vierde over de meet.

:: resultaten moderne
:: resultaten Historic

27.02.10 ::  Rally van Haspengouw: Criterium-zege voor Erik Deveux
De Rally van Haspengouw was niet enkel de opener van het BK maar ook van het RACB Rally Criterium. In Landen kwam zo'n 50 teams opdagen met voorop een resem 4x4-piloten. Topfavoriet Jean-Yves Laruelle mocht de zege al vergeten na een lekke band op de eerste proef. Streekrijder Erik Deveux (Lancer Evo X) reed er de besttijd, 6" sneller dan Alain Renkin die op de volgende proef even van de baan ging met zijn Lancer Evo 9. Na de eerste ronde had Deveux 15" voorsprong verzameld op Renkin, Jordy Heyrick (Subaru Impreza) volgde mooi als derde op 25". Ondertussen waren oa. Hosten (servo), Heusdens en T'joens reeds uit de wedstrijd verdwenen.

Terwijl Laruelle voor de besttijden zorgde wist Renkin zijn achterstand op Deveux te halveren in de tweede ronde van vier proeven. De laatste ronde bevatte enkel nog de showproef van Brustem, waar Renkin nog eens flink uithaalde en voor de scratch zorgde. Deveux had uiteindelijk nog aan 1.7" voorsprong genoeg om de overwinning mee naar huis te nemen.

Heyrick moest met motorproblemen aan de kant op de tweede doortocht in Brustem zodat Johan Van Keer (Lancer Evo 9) de resterende podiumplaats overnam. Edy Paquay (Lancer Evo 5) werd vierde voor een sterk teruggekeerde Laruelle terwijl Tony Schepers zijn Subaru Impreza naar de zesde plaats reed. Rallycrosser Thierry Cokelaere werd in zijn eerste wedstrijd met de ex-Ceenaeme BMW M3 mooi zevende. Hij ging in de laatste proef nog over Kevin Demaerschalk, die een sterk rallydebuut maakte met de Fiesta R2 waarmee hij de Trophy gaat rijden. Patrick Diels (BMW M3) en Theo Loos (Fiesta R2) sloten de top-10 af.

:: resultaten

27.02.10 ::  Pieter Tsjoen wint Rally van Haspengouw
Pieter Tsjoen (Focus WRC '07) heeft de Rally van Haspengouw op zijn naam geschreven. De regerende Belgische kampioen haalde het met 1'22" van Nederlander Mark Van Eldik en zijn Lancer WRC 05. Patrick Snijers liep voor de start 1'30" straftijd op maar werd toch nog derde voor Nederlands kampioen Ten Brinke (Focus WRC 08) en Debackere (Corolla WRC). Verschueren (Impreza N14) won in groep N, Weijs Jr. was de beste in de Citroën Racing Trophy.

Net toen de eerste wagens uit het servicepark vertrokken waren werden de hemelsluizen boven Landen geopend. Mark Van Eldik koos voor intermediates en kon zo op de showproef van Brustem meteen 20" sneller draaien dan Pieter Tsjoen. De voorsprong van de Lancer-rijder werd echter meteen teniet gedaan door enkele foutjes op de volgende KP, de nieuwe proef van Halle-Booienhoven. Pieter Tsjoen draaide er de scratch en deed dat ook op de volgende twee proeven zodat hij met bijna 20" bonus op Van Eldik de eerste ronde mocht afsluiten. De Nederlandse Mitsubishi-rijder, die zich inschreef voor het BK en dus ook punten scoort, bleef zo'n 20" per wedstrijdronde verliezen en strandde uiteindelijk op 1'22" van winnaar Tsjoen . Die wist het nieuwe kampioenschap te beginnen zoals hij dat van 2009 was geëindigd: met een overwinning. Voor co-piloot Fréderic Miclotte was het tevens zijn eerst BK-overwinning.

Patrick Snijers was nog voor de start zo goed als uitgeteld voor de overwinning. Door problemen met een wielnaaf, een gloednieuw onderdeel, klokte hij 's morgens negen minuten te laat in op het podium wat hem 1'30" minuut straftijd opleverde. 'De Lange' lag lange tijd op een vierde plaats met zijn Impreza WRC maar wist uiteindelijk nog Nederlands kampioen Bernhard Ten Brinke (Focus WRC 08) voorbij te gaan. Melissa Debackere was met haar Corolla WRC geen partij voor de WRC's in de top-4 maar kon na een mooie strijd voor de vijfde plaats wel de Nederlanders Erik Van Loon (Focus WRC 08) en Bert de Jong (Lancer WRC 05) kloppen.

Achter de WRC's ging alle aandacht uit naar de goedgevulde groep N-categorie. Matthias Boon was met zijn Impreza N14 de eerste leider en stond zelfs vierde algemeen na de openingsronde. In de tweede boucle moest hij echter de handdoek werpen met versnellingsbakproblemen zodat Vincent Verschueren, die sterk debuteerde met de Impreza N15, het commando overnam. De Oost-Vlaming voelde echter al gauw de hete adem van Bob Colsoul (Lancer Evo X) in de nek. Na een spannend slot wist Verschueren uiteindelijk thuisrijder Colsoul te kloppen met slechts twee seconden verschil! De Nederlander Piet Van Hoof volgde met zijn Lancer Evo X als derde op 20" en rondde de top-10 algemeen af.

Daarachter gingen de Lancers van Romain, Cunin en Benoit de eerste C2 R2 Max uit de Citroën Racing Trophy vooraf. De Nederlander Hans Weijs Jr. haalde het er met meer dan twee minuten voorsprong op Xavier Baugnet. Croes en Neuville gingen van de baan in het wedstrijdbegin maar kwamen toch nog terug naar een respectievelijk derde en vierde plaats.

Bij de Historics moest favoriet Deveux (Escort MK 2) al vroeg aan de kant met mechanische problemen. Yves Bruneel (Ford Escort MK 2) won met meer dan vier minuten voorsprong op Fixion-teamgenoot Chris Debyser, eveneens met een BDA-Escort. Patrick Mylleville (Manta A) klopte Nico Wyffels (Escort MK 2) in de strijd om de derde plaats.

De reportage op Sporza is voorzien op zondagnamiddag om 13u45!

:: resultaten

25.02.10 ::  RS Moorslede: Mededelingen voor deelnemers
Nog drie weken en dan wordt het West-Vlaamse rallyseizoen op gang geschoten met de Rallysprint van Moorslede (21 maart). Marnik Malengier van Automobielclub Midden-Vlaanderen heeft alvast enkele nieuwigheden voor de deelnemers op een rijtje gezet.

- Na de technische kontrole op zaterdag zijn de deelnemers verplicht hun wagen in het gesloten wagenpark te plaatsen. Deze zal gelegen zijn op de parking van Geert Vandoorne, langs de provinciebaan Menen-Roeselare (net buiten Dadizele). Dit om de geluidsoverlast, op de vroege zondagmorgen, wat te vermijden.

-De plaatsen in het servicepark (zelfde plaats als editie 2009) zijn ter beschikking vanaf zaterdagnamiddag om 14 uur. Het aanmelden in het servicepark gebeurt enkel en alleen via de ingang aan café De Pompeschitter, op de Plaats te Dadizele en dit komende via de Geluwestraat ( kerkhof ) en Beselarestraat. Dit omdat de Plaats volledig verkeersvrij is. Er wordt slechts één servicewagen per team toegelaten. Servicekaart verplicht aan de voorruit te bevestigen, dit met vermelding startnummer en nummerplaat. Teams bestaande uit meerdere wagens, gelieve vooraf een seintje tav marnik.malengier@telenet.be en dit met vermelding van de leden van het team.

- Bij het aanmelden aan de ingang van het servicepark, gelieve de richtlijnen te volgen van de aanwezige security mensen. - De kans is heel groot dat de weg Dadizele – Moorslede onderbroken is door werken. Deelnemers komende uit de richting Moorslede, kunnen de wedstrijdwagen afladen op de parking van Dadipark (vroegere servicepark). De trailer kan daar, mooi aan de kant, achtergelaten worden. Let wel: de omleidingsweg door de werken loopt over deze parking. De Plaats in Dadizele (waar podium en tent staat) is volledig verkeersvrij vanaf zaterdagmiddag. Dus vermijd deze plaats bij het aankomen in het rallycentrum.

- Barbecues met open vuur zijn VERBODEN in het servicepark (elektrische toegelaten). GEEN trailers toegelaten in het servicepark. Respecteer de bewoners in het servicepark. (afval opruimen, gebruik onze sanitaire hokjes, vermijd geluidsoverlast op zaterdagnacht, respecteer tuintjes en grasperken,….)

- Het aanmelden naar de technische controle gebeurt via de Ledegemstraat en zo naar de parking op de Plaats. (naast de tent) Gelieve ook de timing te respecteren van de administratieve controle.

- Last but not least: onregelmatigheden (verkennen) die vastgesteld worden de weken voor de rallysprint kunnen bestraft worden.

Reglement, inschrijvingsformulier en meer info via www.omloopvanvlaanderen.be.

25.02.10 ::  Lay-out wagens Snijers, Debackere, De Jong en Ten Brinke
Een nieuw seizoen zorgt traditiegetrouw ook voor heel wat nieuwe lay-outs op diverse rallywagens. De wagens van Patrick Snijers (Impreza WRC '06), Melissa Debackere (Corolla WRC) en de Nederlanders Bert De Jong (Lancer WRC 05) en Bernard Ten Brinke (Focus WRC 07) werden alvast in een nieuw kleedje gezet. (foto's patricksnijers.com, steffix.be)

25.02.10 ::  Programma 2010: Johan Van Keer
Johan Van Keer heeft zijn programma voor 2010 bekend gemaakt. De Jetcar-patron gaat dit jaar niet meer aantreden in BK-wedstrijden maar verkiest nu eerder kleinere wedstrijden. Mogelijk gaat hij op twee paarden wedden want dit jaar staan zowel het volledige RACB Rally Criterium als het VAS-rallysprintkampioenschap op de voorlopige kalender. Samen met co-piloot Frank Van Perre heeft Van Keer 15 voorkeurswedstrijden uitgekozen. waaruit dan een definitieve kalender zal worden opgemaakt. De wagen van dienst blijft de vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo 9 groep A.

Johan Van Keer: "Eind 2009 vond ik het plezier in de rally terug. Verlost van alle beslommeringen rond verhuur en dergelijke kon ik weer met een open geest aan de start staan en we hebben ons goed geamuseerd. Het resultaat was dat we plots ook weer betere resultaten begonnen te rijden. Onze keuze voor dit seizoen was dan ook snel gemaakt. Het juiste programma hebben we nog niet, maar we hebben wel een schraplijst opgesteld. We proberen gewoon zoveel mogelijk van die rally’s te rijden. Ik moet mijn sponsors bedanken voor de geleverde inspanningen en ik hoop ze te kunnen belonen met enkele mooie uitslagen. Ambities spreken we echter niet uit. We willen gewoon zo veel mogelijk ons zelf en de toeschouwers amuseren. De ervaring leert dat we dan het best voor de dag komen."

Co-piloot Frank Van Perre: "Het eind van vorig seizoen was zo fantastisch dat ik er geen moment aan getwijfeld heb om dit jaar terug naast Johan plaats te nemen. Het ziet er een veelbelovend jaar uit en ik hoop dat we kunnen verder bouwen op de ervaringen van vorig seizoen. Ik kijk het komend seizoen hoopvol tegemoet en reken op enkele knalprestaties in de komende rally’s."

25.02.10 ::  Voorstelling Fixion en ConXion Rallysport
Gisteren vond in Worldkarts Kortrijk de voorstelling van Fixion en ConXion Rallysport plaats. Alle teams die komend seizoen onder de vlag van Fixion en ConXion gaan rijden werden er aan pers en publiek voorgesteld.

Fixion is het nieuwe project van Chris Debyser van ConXion en Kristof Goethals van Worldkarts. Fixion heeft als motto 'rallying from A to Z' en heeft dan ook een breed aanbod voor elke rallypiloot klaar: het verhuren van wagens, de verkoop van allerlei onderdelen (waaronder het gamma van Sparco, Stilo en Dunlop-banden) en het aspect marketing. De Fixion-shop zal in Worldkarts Kortrijk gevestigd zijn en zal op zaterdagnamiddag opengehouden worden door Lara Vanneste, het gezicht van Fixion.

Fixion heeft in het verhuuraanbod twee Ford Escorts MK II en zal zelf wagens van derden doorverhuren, zoals de BMW M3 groep A van Charles Schmid waarmee Vincent Verschueren dit jaar enkele regionale wedstrijden zal rijden. De Escorts, waarvan de service door het team van Paul Lietaer verzorgd zal worden, zullen beiden in het volledige BK Historic te zien zijn. Yves Bruneel en Kristof Goethals mikken op de titel terwijl Chris Debyser en François Geerlandt eerder amusement verkiezen. Verder zal Fixion nog enkele snelle Escort-piloten steunen. Geert Vandoorne zal met zijn Ford Escort MK I een combinatie van regionale en nationale wedstrijden afwerken. Bart Maes zal met een Fixion-Escort enkele regionale wedstrijden rijden in aanloop naar Ieper. Claudie Tanghe zal tot slot het team vervoegen in de Ypres Historic Rally, waar hij de geel-groene Escort MK 2 van Roland Vandermeersch zal besturen.

De blikvanger van het Fixion-team wordt echter Vincent Verschueren. De Historic-kampioen debuteert zaterdag met een Subaru Impreza N15 met Lara Vanneste aan zijn zijde. De Oost-Vlaming gaat voor de groep N-titel en wil in de top-5 van het BK eindigen. Verschueren kon de Subaru reeds aan de tand voelen tijdens een testsessie in Erquelinnes afgelopen maandag en was vooral onder de indruk van de remmen. Aan het eind van de voorstelling presenteerde Verschueren de Impreza op het kartcircuit van Worldkarts, waar hij samen met Andy Lefevere en zijn BMW M3 enkele rondjes draaide.

Naast Fixion zal ook het logo van ConXion weer op heel wat verschillende wagens prijken. In de moderne rally's zal het IT-bedrijf opnieuw Patrick Snijers, Andy Lefevere en Paul Lietaer steunen. Bij de Historics worden vooral Opel-teams gesteund.

Patrick Snijers was erg te spreken over de Fixion-Escort waarmee hij afgelopen weekend de Legend Boucles de Spa reed. 'De Lange' begint komend weekend aan een nieuwe titelcampagne met de Geko-Impreza WRC S12 en vreest vooral voor Pieter Tsjoen en zijn ietwat snellere Focus WRC '07.

Paul Lietaer verschijnt komend weekend niet in actie, ook niet in de Rallye des Routes du Nord. De Impreza WRC S5 van de Polle werd door wielrenner Gorik Gardeyn beschadigd tijdens tv-opnames voor Focus/WTV en afgelopen weekend ging Robert Droogmans van de baan met zijn Escort MK 2 in Spa. Lietaer zal er met de Subaru wel bij zijn in Moorslede en hoopt daarna de rest van het BK af te werken. Verder zal hij zijn Escort MK 2 terug opbouwen en verhuren en voor zichzelf een nieuwe Escort opbouwen.

Andy Lefevere gaat terug BK afwerken met zijn self-made BMW M3. De Beitemnaar hoopt vooral op droog weer om zo de strijd met oa. Vincent Verschueren. Komende zaterdag hoopt hij, indien het weer meezit, opnieuw net achter de WRC's post te vatten.

ConXion zal vooral bij de Historics opvallen, vooral dankzij de naamskoppeling met het BK Historic en de tv-reportages van Pitstop/Life TV. Gunther Monnens gaat opnieuw met de Transeurope van start, die hij deze winter nog wat wist te evolueren. De Limburger zoekt wel nog een co-piloot met budget om vanaf de TAC Rally het ganse BK te betwisten. "Ik was co van Gunther in de Sezoensrally maar dat was niet zo goed voor mijn hart.", waarschuwde Chris Debyser alvast.

Lieven Denys zal terug het BK Historic afwerken met zijn Opel Ascona in de ConXion-kleuren en zal ongetwijfeld de aandacht trekken met zijn spectaculaire rijstijl. De eigen Ascona's van het ConXion-team zullen bestuurd worden door Dirk Dumon enderzijds en Rudi Dekimpe (Boezings Rallyteam) anderzijds. Verder gaan ook Patrick Mylleville (Opel Manta A) en Philip Barbier (Porsche 911) onder de vlag van ConXion van start in het BK Historic.

:: Foto's Davy Naert

24.02.10 ::  De Subaru Impreza N14 van Vincent Verschueren
In primeur tonen we u de eerste beelden van de Subaru Impreza N14 van het Fixion-team. Met deze wagen zal Vincent Verschueren, genavigeerd door Lara Vanneste en Diederik Pattyn, het ganse Belgische kampioenschap afwerken. Het debuut is voorzien voor de Rally van Haspengouw van komende zaterdag.

       

       

       

Foto's Frederick Bekaert

24.02.10 ::  ConXion hoofdsponsor van de Ypres Historic Rally
Wat zou de Belgische rallysport nog voorstellen zonder de passie van enkele bedrijfsleiders? Wim Soenens koppelde de naam van Geko Woonwereld aan de IRC-wedstrijd in Ieper en geeft Melissa Debackere een fikse duw in de rug op weg naar haar eerste titel... Ondertussen steunt Chris Debyser met ConXion het BK Historic Rally en worden ze hoofdsponsor van de Ypres Historic Rally. De 18de editie zal dan ook de Ypres Historic Rally 'powered by ConXion' heten. Het zenuwcentrum van de rally blijft in Boezinge maar de deelnemers zullen wel even over het podium op de Grote Markt van Ieper passeren.

Chris Debyser van ConXioN: "Wij zijn de laatste jaren al heel actief geweest in het Historic gebeuren in België, en voor ons is deze deal met de Ypres Historic Rally de kroon op het werk. We zijn zeer blij te kunnen samenwerken met de professionele organisatie in Ieper en ons bedrijf zal hiermee ook zeker een sterkere uitstraling krijgen."

Philip Steyaert van de Ypres Historic Rally: "Het is duidelijk dat we blijven groeien met de Ypres Historic Rally en de aanwezigheid van een belangrijke partner als ConXioN is weer een belangrijke stap in de goede richting. We zijn er van overtuigd dat ConXioN Boezinge zal kunnen omtoveren tot een waar rallydorp waar alle fans zich zullen thuis voelen. De 'Ypres Historic Rally powered by ConXioN' is een must voor alle Historic rijders en de toeschouwers zullen eind juni eens te meer kunnen genieten van een stevig en mooi deelnemersveld."

De Ypres Historic Rally gaat door op vrijdag 25 en zaterdag 26 juni met de traditionele shakedown op woensdagavond 23 juni.

23.02.10 ::  Voorbeschouwing Rally van Haspengouw
Na een lange winterpauze, maar korter dan we gewoon waren, wordt het BK Rally komend weekend terug op gang geschoten met de Rally van Haspengouw. TRCH, de organiserende club, mag fier zijn op het verzamelde deelnemersveld met acht WRC's waarvan vijf afkomstig uit Nederland. Verder kan men in Landen rekenen op heel wat Historics, een hoogstaand veld in de Citroën Racing Trophy en bijna 50 Criterium-rijders.

BK: België vs. Nederland
2010 lijkt het jaar van de Nederlanders in het BK te gaan worden. De Rallye de Wallonie telt dit jaar mee voor het Nederlands kampioenschap terwijl de TAC Rally en de Sezoensrally op de kalender staan van de Euro Rally Challenge, een mini-kampioenschap dat zijn oorsprong in Nederland vindt. Als kers op de taart komen nog enkele naar Landen afgezakt om er hun eerste wedstrijdkilometers van het seizoen te rijden. Mark Van Eldik (Lancer WRC 05), Bernard Ten Brinke (Focus WRC 07), Bert de Jong (Lancer WRC 05), Erik Van Loon (Focus WRC 08) en Paul Allerts (Impreza WRC S5) gaan de uitdaging met drie hoofdrolspelers uit het BK 2009 aan: Pieter Tsjoen (Focus WRC 07), Patrick Snijers (Impreza WRC 06) en Melissa Debackere (Corolla WRC). Krijgen we een nieuw duel Snijers-Tsjoen of kan één van de Nederlanders meteen een vuist maken?
Achter het WRC-geweld gaan enkele snelle achtertrekkers van start, zoals de BMW M3 van Andy Lefevere en de NCRS-Porsche 911 GT3, voor het eerst bestuurd door Dominique Bruyneel. Het wordt echter vooral uitkijken naar de standaardklasse, die dit seizoen een revival lijkt te maken. Vincent Verschueren en Mathias Viaene stappen van de Historics over naar een Subaru en kunnen zich bij hun debuut meteen meten met referenties als Lhonnay (Lancer Evo 9) en Colsoul (Lancer Evo X). Romain (Lancer Evo 9), Langenakens (Lancer Evo X), Boon (Impreza N14) en de Nederlander Piet Van Hoof (Lancer Evo X) zullen zeker voor extra animo zorgen in groep N.
De Rally van Haspengouw krijgt slechts één promotiecup over de vloer maar mag zeker tevreden zijn met de inbreng van de Citroën Racing Trophy. Thierry Neuville krijgt er de Nederlander Hans Weijs, David Croes, Caren Burton, Bertrand Grooten, en Xavier Baugnet als belangrijkste concurrenten. In Landen gaat ook het Belgian ConXion Historic Rally Championship van start. Zo'n dozijn teams zijn ingeschreven voor de openingsmanche, met voorop de Escort MK 2 van Dirk Deveux en de Fixion-Escorts MK 2 van Yves Bruneel en Chris Debyser. De tegenstand zal vooral moeten komen van Tuur Vanden Abeele (BMW E21) en Philip Barbier (Porsche 911).
(deelnemerslijst BK)

Criterium:
De Criterium-wedstrijd moet het in Landen met minder Mitsubishi's dan gewoonlijk stellen. Streekrijder Jean-Yves Laruelle, vorig jaar derde, mag het in een Lancer Evo 9 opnemen tegen oa. Alain Renkin en Johan Van Keer, beiden eveneens in een Evo 9. Outsiders genoeg, met oa. Subaru-rijders Czech, Decloedt, Schepers en Heyrick, thuisrijder Deveux (Lancer Evo X) en de Kit Cars van Vermeulen (Corsa), Hosten (Corolla).
(deelnemerslijst Criterium)

Parcours & Timing
Ondanks het feit dat de vorige editie pas begin oktober doorging heeft de organisatie toch enkele wijzigingen doorgevoerd in het parcours. Er wordt gestart met de showproef van Brustem, gevolgd door de nieuwe proef van Halle-Booienhoven die bijna 15 km lang. Het tweede deel van elke wedstrijdronde bestaat uit de proeven Landen en Walshoutem. De BK-deelnemers rijden drie en een halve ronde, het Criterium werkt twee volledige ronden af gevolgd door een derde passage op Brustem. (timing)

Rallycentrum & Inkom
Het zenuwcentrum van de rally, met tent, wagenpark en servicepark, bevindt zich opnieuw rond de gebouwen van Colsoul Rallysport op de industriezone van Landen. Er is ook een gratis publieksparking voorzien. Een programmaboekje kost 5 € en een algemene inkomkaart 20 €, per proef betaal je 7 €.

Website organisatie: www.rallyvanhaspengouw.be.

23.02.10 ::  Volledig BK voor Melissa Debackere
Gisteren nog verscheen het nieuws dat Melissa Debackere haar sponsor Crack kwijtspeelde. De onduidelijkheid over haar programma die erop volgde heeft niet lang geduurd, want vandaag werd bekendgemaakt dat ze met een andere meubelketen scheep gaat. Met de steun van Stock Depot gaat Debackere het ganse BK afwerken met haar vertrouwde Toyota Corolla WRC.

Melissa Debackere: “Afgelopen weekend zat ik in zak en as nadat mijn vorige sponsor afhaakte. Al snel raakte ik aan de praat met Wim Soenens en maandagavond hadden we een akkoord. Stock-Depot, één van de bedrijven van Wim Soenens, geeft me de kans om het volledige kampioenschap af te werken. Ik start opnieuw met mijn vertrouwde Toyota Corolla WRC. Dat is niet meteen de snelste maar wel een zeer betrouwbare wagen die ik door en door ken. Mijn co-rijder wordt Bruno Brissart. Ik sta te popelen om zaterdag opnieuw aan de start van een rally te verschijnen. De voorbije weken waren niet de meest makkelijke, de onzekerheid was groot maar de opluchting nu is zo mogelijk nog groter!"

De Wervikse mikt op de titel nadat ze er al tweemaal dichtbij was. "In 2008 eindigde ik tweede en in 2009 derde. Telkens deed ik tot de laatste wedstrijd mee voor de titel, een fantastisch gevoel. Dit jaar mik ik opnieuw op de titel. In 7 wedstrijden start ik met de Toyota Corolla WRC, in de rally van Ieper start ik met een andere wagen maar een beslissing is daaromtrent nog niet genomen. Alles is de voorbije dagen in een stroomversnelling gekomen, maar het project van Ieper is nog niet concreet. Ik ben Wim Soenens van Stock-Depot en Kizz Me, mijn trouwe sponsor, zeer dankbaar voor deze kans.”, aldus Debackere.

Wim Soenens van Stock Depot: “Het zou jammer geweest zijn had Melissa dit seizoen niet kunnen rijden. Zij is een jonge dynamische vrouw met veel talent en boordevol plannen. Haar profiel komt perfect overeen met Stock-Depot, een meubelzaak dat zich op een jong en dynamisch publiek richt. Momenteel hebben we vier winkels, binnenkort openen we een vijfde winkel en de eerste in Limburg, meerbepaald in Genk. Geko steunt Patrick Snijers in zijn jacht op een achste titel, Stock-Depot steunt Melissa Debackere op zoek naar haar eerste titel. Ik ben blij dat ik mee mag bouwen aan het succes van de rallysport.”

23.02.10 ::  Ronny Hosten mikt op RACB Rally Criterium
Na zijn VAS-titel rally en rallysprint in 2007 liet Ronny Hosten zijn unieke Toyota Corolla Kit Car verder evolueren. Vorig jaar werd de wagen verder op punt gezet in een programma à la carte. De garagist uit Handzame heeft voor 2010, het tiende seizoen met de Corolla, opnieuw titelambities...

"Ik rij graag een kampioenschap maar het volledige VAS-kampioenschap afwerken is te druk voor mij als zelfstandige. Daarom gaan we in het kortere Criterium-kampioenschap van start, ook omdat er een mooie prijzenpot aan verbonden is en we enkele nieuwe wedstrijden leren kennen." zegt Ronny. Het seizoen van Hosten Rallysport begint dit weekend al in de Rally van Haspengouw, gevolgd door de TAC Rally, de Rallye de Wallonie, de Sezoensrally van Bocholt en de East Belgian Rally. Ronny krijgt opnieuw Jeroen D'hulster, webmaster van Shakedown.be, als co-piloot naast zich.

Daarnaast staan nog twee VAS-rally's in eigen streek op het programma: de Short Rally van Staden half augustus en de Hemicuda Rally eind september. Aangezien ook de Criterium-wedstrijden in Landen, Tielt en Bocholt meetellen voor het VAS-rallykampioenschap is ook in dit kampioenschap een goede klassering mogelijk. Halfweg het seizoen zal het programma dan ook geëvalueerd en eventueel gewijzigd worden. Dit alles wordt opnieuw mogelijk gemaakt door Domino, de modelbouwspecialist op de Zwarte Berg in Westouter.

Neem tot slot zeker ook een kijkje op de vernieuwde website van het team: www.hostenrallysport.eu.

23.02.10 ::  Sprint Race: Reeds 11 teams ingeschreven
De Sprint Race, het nieuwe concept van de Grand Prix Shakedown.be, heeft voor het ogenblik 11 teams op de voorlopige deelnemerslijst. Je deelname doorgeven kan nog een tijdje maar wie voor eind deze week inschrijft ontvangt 15 € korting! Wacht dus niet te lang, ook al ben je nog niet zeker over het aantal teamleden. De voorlopige deelnemerslijst staat zeker al garant voor een mooie wedstrijd op alle niveau's!

Meer info en voorlopige deelnemerslijst via de Sprint Race-website.

23.02.10 ::  Robin Buysmans wordt co-piloot van Mark Van Eldik
Eddy Chevallier, Fréderic Miclotte, Bjorn Degandt, Erwin Mombaerts, Eddy Smeets,... het rijtje Belgische co-piloten dat Nederlanders navigeert wordt steeds langer. Nu zal ook Robin Buysmans een Nederlandse topper gaan navigeren. Komend weekend maakt de vroegere co van Freddy Loix en Peter Hopmans zijn debuut naast Mark Van Eldik in zijn Mitsubishi Lancer WRC '05. Robin kwam in contact met Van Eldik via Maurice Bergsteijn met wie hij afgelopen weekend de Legend Boucles de Spa reed. Het duo zal zeker vier keer in België te zien zijn en maakt misschien wel kans op de... Belgische titel!

"Vanaf de Rally van Haspengouw zal ik Mark van Eldik navigeren in zijn Lancer WRC05. Nogal wat Nederlandse piloten doen tegenwoordig een beroep op Belgische copiloten, omdat wij toch wat meer internationale ervaring hebben. Met mijn ervaring kan ik Mark wellicht toch wat bij brengen, zeker in Belgische rally's. Mark van Eldik heeft zich immers ingeschreven voor het Belgisch kampioenschap, want hij rijdt de vier eerste manches van het BK: Haspengouw, de TAC en de Sezoens in het kader van het ERC, en de Rally van Wallonië, een manche van het Nederlands kampioenschap. Verder zullen we wellicht ook een groot deel van de rally's voor het Nederlands kampioenschap rijden, maar daarover hebben we nog niet gesproken. We moeten natuurlijk eerst zien of alles goed verloopt tijdens de Rally van Haspengouw, maar ik ben ervan overtuigd dat het wel zal klikken met Mark.", zegt Robin.

"Het is allemaal heel snel gegaan. We hebben een keer of vier telefonisch contact gehad. Ik moet zeggen dat het wel klikt met Mark. Hij voelt ook aan dat hij in het buitenland nood heeft aan een navigator met internationale ervaring. Bovendien ken ik de proeven in België, zodat ik hem in die wedstrijden zeker nuttige tips kan geven. Ik ben erg blij met deze samenwerking, want Mark van Eldik is zeker een van de snelste piloten van Nederland en met MML, het voormalige fabrieksteam van Mitsubishi, is de kwaliteit van de Lancer WRC05 gegarandeerd. Volgens Mark is het de beste WRC die hij ooit bestuurd heeft. Dat wil wat zeggen, want hij heeft ook nog een Subaru Impreza WRC S14...", aldus nog Robin Buysmans.

23.02.10 ::  Haspengouw: Melissa Debackere toch aan de start
Daags na het nieuws van de breuk met haar sponsor Crack is er opnieuw goed nieuws te horen uit het kamp van Melissa Debackere. De snelste dame van België gaat komend weekend niet van start in de Rallye des Routes du Nord maar wel in de Rally van Haspengouw. De deelname wordt mee mogelijk gemaakt door Stock Depot en kadert in een nieuwe BK-campagne.

Door de last-minute deelname van Debackere staan komend weekend 8 WRC-wagens aan de start in Landen.

23.02.10 ::  Toch geen Peugeot 207 Cup voor Jonas Langenakens
Jonas Langenakens zal dan toch niet deelnemen aan de nieuwe Peugeot 207 Cup. De Landenaar had een project opgezet met Ludo L'Hoyes om het ganse BK te rijden met de wagen van Erik Vleminckx en zijn team GV Rallyrent maar de plannen gaan uiteindelijk niet door. Langenakens neemt wel deel aan de Rally van Haspengouw komend weekend maar dan met een Mitsubishi Lancer Evo X van Guy Colsoul.

Erik Vleminckx is niet opgezet met de zaak. "Ikzelf was al een hele tijd met Jonas en zijn rechtstreekse 'entourage' bezig met het project en heb zelfs hun sponsordossier samengesteld. Toen Ludo L’Hoyes erbij betrokken werd, kwam er schot in de zaak om het seizoen op een gezonde wijze te kunnen starten. Tot dit weekend toe hebben wij en de mensen van Kronos Racing er in goed vertrouwen alles aan gedaan om op speciale vraag v an Jonas en zijn entourage de nieuwe wagen geleverd en wedstrijdklaar te krijgen voor de Haspengouw Rally, de thuiswedstrijd van Jonas in Landen. Nu maandagmorgen kreeg ik dan een telefoontje met de melding dat onze samenwerking geen doorgang kon vinden. De door hen aangehaalde redenen hiervoor zijn mij totaal ongegrond en creëren eerder de indruk dat elke stok…!? De ware reden zal later wel duidelijk worden. De toekomst zelf zal uitwijzen of hun beslissing uiteindelijk ten bate van hun pupil zal geweest zijn. Succes wens ik hem nog toe. Ik wens hier nog mijn bijzondere dank aan de mensen van Kronos Racing, Peugeot Belux en BVH Racing uit te spreken, voor hun extra gedane inspanningen om de wagen toch nog wedstrijdklaar te hebben deze week. Het is echt spijtig dat deze mensen hierdoor nu niet beloond zullen worden met het zien rijden van de wagen in Landen."

Vleminckx blijft wel geloven in de Peugeot 207 Cup en hoopt een ander jong talent aan het stuur van zijn wagen te krijgen. Geïnteresseerde piloten kunnen steeds contact opnemen via 0475 62 35 94 of gvrallyrent@gmail.com.

22.02.10 ::  Melissa Debackere niet langer gesteund door Crack
Heel wat programma's voor komend seizoen raakten pas laat deze winter bekend. Ook rond Melissa Debackere bleef het lang stil en tot nu toe weet de Wervikse nog altijd niet wat 2010 zal brengen. Zeker niet nadat ze vrijdag, net voor haar deelname aan de Legend Boucles de Spa met een Ascona, vernam dat ze niet langer op de steun van Crack kan rekenen...

“Het voorbije weekend was ik actief in de Legend Boucles de Spa, zodat ik niet kon reageren op het nieuws. Het afhaken van Crack als hoofdsponsor is natuurlijk een teleurstelling, maar ik wens in de eerste plaats André van Crack te bedanken voor het vertrouwen dat hij me gaf sinds Ieper 2007 tot en met het einde van het seizoen 2009. Dankzij de steun van Crack kon ik de voorbije twee seizoenen tot de laatste wedstrijd strijden voor de Belgische rallytitel en in België definitief doorbreken met mijn Toyota Corolla WRC. Daarom bedank ik Crack voor de kans die ze me gegeven hebben. Het was een erg aangename samenwerking.”, zegt Melissa in een persbericht.

Ondertussen is nog steeds geen duidelijkheid over haar rallyprogramma voor komend seizoen. “Nee, ik kan echt nog niks vertellen over mijn programma voor 2010. Ik vernam vorige week vrijdag dat Crack zou afhaken. We gaan in de komende dagen met mijn andere partners rond de tafel zitten om te beslissen welk programma we in 2010 zullen afwerken. Zodra er een defintieve beslissing genomen is, zal ik mijn programma zeker aankondigen.”, aldus nog Melissa Debackere.

21.02.10 ::  ConXion partner van het Belgian Historic Rally Championship
Het nieuwe BK-seizoen gaat komend weekend van start met de Rally van Haspengouw. Ook de Historics beginnen er hun kampioenschap, dat voor 2010 op een nieuwe partner mag rekenen. ConXion, tevens hoofdsponsor van de Ypres Historic Rally in 2010, gaat zijn engagement in het Belgische Historic-gebeuren nog versterken. De naam van het IT-bedrijf uit Deerlijk wordt gekoppeld aan het Historic-kampioenschap, dat vanaf nu dus het Belgian ConXioN Historic Rally Championship zal heten.

Chris Debyser van ConXion: "Voor elke manche van het Belgian ConXioN Historic Rally Championship voorzien we een uitgebreide reportage op Pitstop Life TV, waarbij we niet alléén aandacht zullen hebben voor onze piloten of de toppers. Alle deelnemers zullen aan de beurt komen. Bovendien zijn de beelden beschikbaar voor andere zenders. En dankzij het akkoord om ConXioN als partner te koppelen aan het Historic-kampioenschap, krijgen we de return als kers op de kaart. En dat is een uitstekende zaak voor onze dagelijkse business.”

Koen Wijckmans, RACB-coördinator van het BK Rally: "Het partnership met ConXioN laat ons toe om nog meer zichtbaarheid te geven aan de Historic-rally’s. Op dat vlak leverde RACB al heel wat inspanningen, zoals de creatie van een Team Historic-kampioenschap. Dankzij ConXioN gaan we de aandacht voor de Historic nog verbeteren.”

De RACB geeft ook nog mee dat de puntentelling voor zowel het BK bij de moderne als bij de Historics dit jaar wijzigt. De verdeling ziet er als volgt uit: 15 punten voor de winnaar, 12 voor de 2de, 10 voor de 3de en dan 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Enkel de eerste tien in het algemeen klassement scoren punten. Verder laat de federatie nog weten dat Sporza het BK blijft coveren met telkens een reportage van 10 à 15 minuten op zondagnamiddag. Ook het Team-kampioenschap, vorig jaar gewonnen door Jos Boon Racing bij de moderne en het SMS Team bij de Historics, wordt in 2010 terug georganiseerd.

21.02.10 ::  Criterium-programma voor Jan Czech
Na enkele drukke seizoenen wil Subaru-rijder Jan Czech het dit jaar wat rustiger aan doen. "Na twee jaren van ups en downs wil ik het voorzichtig aanpakken dit jaar door minder wedstrijden te rijden. Het feit is ook dat ik sinds vorig deels zelfstandig ben geworden en er meer werk begint binnen te komen, daarom is het moeilijk om nog een sterk gevuld seizoen te rijden zoals in het verleden. Komt er ook nog bij dat mijn zoon Keanu wielrenner is en dat ik toch meer wedstrijden zou willen bijwonen.", aldus de Oost-Vlaming.

"Dit jaar gaan we terug voor een Criterium-programma, maar deze begint alvast met een valse noot voor mij want momenteel zit ik met een gekneusde rib waar ik toch heel wat last van ondervind. Aanvullend zullen we starten in de ORC Rally en de RS van Moorslede. Gert Pauchet zal terug de nota's lezen en verder zullen we onze service laten verzorgen door Brecht Van Hecke. Evoluties aan de Subaru zijn dat er eindelijk een zesbak insteekt, die ons hopelijk een mooi zal seizoen zal bieden om zo een gooi te realiseren naar eindwinst in het Criterium. Maar eerst gaan we rijden en dan zien we wel.", aldus Jan Czech.

21.02.10 ::  Programma 2010: Bert Cornelis
Bert Cornelis begon 2009 uitstekend met zijn eerste algemene rallyzege in de Rallysprint van de Monteberg. Na een opgave in de ORC Rally bleef de Ford Escort Cosworth met WRC-look een eindje op stal. Samen met co-piloot Mathijs Debaeke onderwierp Bert de Escort ondertussen aan een revisie.

"De Escort werd deze winter volledig uit elkaar gehaald en zijn we op dit moment terug aan het monteren. Zowel binnen als buiten is deze herspoten. Verder hebben we ook een nieuwe motor die we, in samenwerking met Berts oom Dirk Vermeirsch hebben gemonteerd. Deze vervangt de vorige die een beetje meer vermogen en ALS heeft. Verder hebben we ook een nieuwe voorbrug gemonteerd.", vertelt Mathijs. "We hopen van start te kunnen gaan in Moorslede, waarna we zeker van start gaan in Tielt. Verder hangt ons seizoen een beetje af van onze agenda in de garage die we samen hebben opgestart. In ieder geval wordt het een spannende strijd met nonkeltje Dirk die ook regelmatig aan de start komt met zijn vertrouwde rode Sierra Cosworth."

Ook professioneel gaan Bert en Mathijs dus samenwerken in 2010. Samen openen ze langs de Staatsbaan in Handzame het Autobedrijf Cornelis-Debaeke. Zaterdagavond 27 februari nodigen ze er iedereen uit voor een drink en dit vanaf 17u.

21.02.10 ::  Bruno Thiry wint Legend Boucles de Spa
Bruno Thiry heeft gisteren de Legend Boucles de Spa gewonnen. Met een Audi Quattro groep 4 haalde hij het in de regelmatigheidsrally met 22 punten van Björn Waldegard in een Ford Escort MK II. Patrick Snijers werd in een Ford Escort MK II derde op bijna 55 punten. Het Classic-gedeelte (50 km/U gemiddeld) werd gewonnen door José Lareppe in zijn Opel Ascona B.

De sneeuw was in de omgeving van Spa op zowat alle plaatsen verdwenen maar dat maakte het parcours er niet mminder glad op. De vele Porsches en BDA-Escorts in de voorste gelederen kregen de pk's maar moeilijk aan de grond. Met een Audi Quattro leek Bruno Thiry dan ook over een ideaal wapen te beschikken. Samen met Nicolas Gilsoul, een co met heel wat ervaring in regelmatigheidswedstrijden, nam hij meteen de leiding. Na enkele RT's bleek duidelijk dat de Zweed Björn Waldegard met zijn Kinley-Escort MK II Thiry's belangrijkste tegenstander zou worden. Enkele smaakmakers waren ondertussen uit de wedstrijd verdwenen. 'Didi' Cols moest door motorproblemen nog voor RT 1 opgeven met de Fiat 131 Abarth S0-openingswagen. Ook François Chatriot (Mazda RX7 - koppeling), François Duval (Fiat 124 Spider - motor) en Vincent Verschueren (Opel Ascona A - achterbrug) haalden het einde van de openingsronde niet.

Thiry liet oa. door een lekke band enkele steken vallen waardoor de strijd met Waldegard, bijgestaan door Stéphane Prévot, spannend bleef tot het eind. 'Moustic' won uiteindelijk de wedstrijd met 22 punten voorsprong van Waldegard. Patrick Snijers, zesde halfweg wedstrijd, werd na een mooie remonte nog derde met de Fixion-Escort MK 2 BDA op 54,8 punten van de winnaar. Freddy Loix en echtgenote Els Brone verrasten door met de kleine Fiat Ritmo Abarth 125 naar de vierde plaats te rijden. Fast Freddy klopte in extremis streekrijder Kurt Heckters (Ford Escort MK 2). In zijn eerste wedstrijd met een achtertrekker, een Ford Escort MK 2, werd Thierry Neuville mooi zesde. De top-10 in de Legend-klasse werd vervolledigd door Stig Blomqvist (Escort MK 2), François de Spa (Mini Cooper S), Harri Rovanpera (Porsche 911) en Pascal Gaban (Opel Kadett).

De zege in de categorie Classic ging naar José Lareppe (Opel Ascona B), onlangs nog winnaar van de Historic Monte Carlo Rally. Hij haalde het 159 punten voorsprong van Dominique Holvoet (Toyota Celica), Claude Verhelle (Ford Cortina) werd derde op 161 punten.

De Legend Boucles de Spa bewees dit jaar nog maar eens dat de rallysport in België verre van dood is. Gratis inkom en een indrukwekkende deelnemerslijst met voornamelijke spectaculaire, achterwielaangedreven wagens brengen een massa volk op de been, soms wat te veel om nog comfortabel en vooral veilig van het vele spektakel te kunnen genieten.

:: Eindklassement Legend
:: Eindklassement Classic

19.02.10 ::  Legends BdS: Eerste 35 deelnemers & andere nuttige info
De organisatie van de Legends Boucles de Spa heeft vandaag de eerste 35 starters voor morgen bekendgemaakt, weliswaar in alfabetische volgorde. Onder hen ook de 'mysterieuze rijder' in de Gordon-Mazda RX7, niemand minder dan de Fransman François Chatriot.

Baguette-Baguette (Ford Escort MKII Gr.4)
Blomqvist-Jakobson (Zwe/Ford Escort MKII Gr.4)
Bodson-Chaboteau (Opel Ascona Gr.2)
Bouche-Pironnet (Porsche 911 Gr.4)
Bouvy-Toubon (Porsche 911 Gr.3)
Brasseur-Brasseur (Porsche 911 Gr.4)
Chatriot-Giraudet (Fra/Mazda RX7 Gr.B)
Chavan (Porsche 911)
Clarr-Garçon (Fra/Ford Escort Gr.2)
De Spa-Grogna (Mini Cooper)
Doctor (NL/Ford Escort MKII Gr.4)
Droogmans-Van Grieken (Ford Escort MKII Gr. 4)
Duez-K. Wauters (Porsche 911 Gr.4)
Duval-Bourdeaud’hui (Fiat 124 Spider Gr.3)
Gaban-André (Opel Kadett GTE)
Heckters (Ford Escort Gr.4)
Horion-Vandercam (Porsche 911 Gr.4)
Kalff (NL/Triumph TR7 V8 Gr.4)
Kelders-Kerkhove (Porsche 911 Gr.4)
Loix-Brone (Fiat Ritmo Gr.A)
Maes-Gérome (Opel Kadett GTE)
Munster-Hansen (Porsche 911 Gr.4)
Neuville (Ford Escort Gr.4)
Paveley (GB/Mazda RX7 Gr.B)
Rovanpera-Muth (Fin-Bel/Porsche 911 Gr.B)
Snijers-Vermeulen (Ford Escort MKII Gr.4)
Solloway-Golding (GB/Ford Escort MKII Gr.4)
Stouf-Erard (Ford Escort MKII Gr.4)
Thiry-Gilsoul (Audi Quattro Gr.4)
Timmers-Caro (Opel Ascona Gr.2)
Van de Poele-Chaumont (Porsche 911 Gr.4)
Van de Wauwer-Marnette (Lancia Beta Monte-Carlo)
Van Parijs (Mercedes 500)
Waldegard-Prévot (Zwe-Bel/Ford Escort MKII Gr.4)
Wilmus-Mahaut (Talbot Samba Gr.B)

S0 « Didi » - Cols (Fiat 131 Abarth Gr.4)
S1 A. Vatanen – M. Vatanen (Fin/Opel Ascona Gr.2)

Timing & Parcours
- Vanaf zaterdag 9u30 en dat tot iets voor middernacht, zijn er zijn 16 RT’s af te leggen, waarvan 8 verschillende.
- Er is een hergroepering in Blegny om 12u45 en er zijn doortochten in Spa ’s namiddags en bij valavond.
- De enige echte RT op onverhard is de Clémentine (2 x), al is er ook in Theux een strook onverhard.
- Ster, Creppe, Stoumont (de langste) en La Redoute maken deel uit van de klassiekers van de rally.
- De RT van Saive en de RT van Paradis (Aywaille) zijn dan weer showetappes, waarbij de laatste een totale nieuwkomer is.

Programmmaboekje
Voor de volledige deelnemerslijst en kaarten van de RT's verwijst de organisatie naar het programmaboekje, dat 52 bladzijden telt en te koop is voor de prijs van 8 €. Het is te verkrijgen op verschillende plaatsen:
- in de tent op het park des Sept Heures in het centrum van Spa
- tevens bij het binnenrijden van Spa (verlaten van de autostrade aan de Texaco pomp en aan de tunnel van de spoorweg als u van Theux komt - hier tot 9u30)
- ook op enkele RT’s (Place de Chevron)

De toegang is volledig gratis maar de organisatie vraagt wel steun door het kopen van het programmaboekje en/of een muts (5 €).

Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in het centrum van Spa, met assistentiepark van de voornaamste teams op de Place de l'Hôtel de Ville. De andere serviceplaatsen bevinden zich langs de Avenue Reine Astrid, die vanuit het centrum richting de start van de Clémentine gaat.

18.02.10 ::  Melissa Debackere in Rallye des Routes du Nord
In hetzelfde weekend als de Rally van Haspengouw gaat in Noord-Frankrijk de Rallye des Routes du Nord door. De wedstrijd rondom Armentières start op zaterdagmiddag 27 februari met twee doortochten op de proeven Kemmelhof (11,05 km), Godewaersvelde (6,85 km), Boeschepe (12,65 km). Op zondag staan nog driemaal de KP's Cul-Tout-Nu (7,3 km), Pays de l’Alloeu (14,1 km) en Les Weppes (8,5 km) op het programma.

De voorlopige deelnemerslijst al meer dan 120 deelnemers waaronder opnieuw heel wat Belgen. Melissa Debackere, die de wedstrijd vorig jaar won, verkiest de Routes du Nord boven de opener van het BK in Landen. Ze komt er opnieuw aan de start met haar Toyota Corolla WRC, bijgestaan door Bruno Bissart. Een andere Belgische podiumkandidaat is Claudie Tanghe met de Toyota Celica GT4 van ASD. Verder gaan oa. nog Piet Declercq (Lancer Evo 8 Philcars), Pieter Cailliez (Clio Williams) en Geert Vandoorne (Escort MK I) er van start.

:: Website
:: Voorlopige deelnemerslijst

18.02.10 ::  Volg live de Legends Boucles de Spa via Shakedown.be/LIVE
De Legends Boucles de Spa van komende zaterdag zal op allerhande manieren van dichtbij te volgen zijn. De resultaten per RT zullen te zien zijn op de website van de organisatie. Tevens kun je beroep doen op de SMS-dienst van de organisatie. Hiervoor dien je 'RALLY' te SMS'en naar het nummer 3070 om vervolgens de uitslagen per SMS binnen te krijgen.

Wie ook graag op de hoogte blijft van extra nieuws kan zaterdag de LIVE-module op onze website raadplegen. Hierin zullen we zoveel mogelijk nieuws vanop de proeven trachten te posten, zoals opgaves, randnieuws, speciale mededelingen,... en af en toe een overzicht van de resultaten. De LIVE-module is er ook in een aangepaste versie voor uw GSM, PDA of smartphone en kunt u vanop de proeven of om het even waar raadplegen via www.shakedown.be/live. Deze versie is zo simpel mogelijk gemaakt om het inladen met een GRPS-verbinding zo snel mogelijk te laten verlopen.

Het gaat om een 'proefproject' dat we graag zouden uitbreiden naar alle belangrijke rally's dit seizoen. Wie graag zijn medewerking wil verlenen door ons info te bezorgen vanop de proeven, die wij vervolgens kunnen verspreiden aan alle geïnteresseerde rallyliefhebbers, kan ons steeds een mail sturen, waarvoor dank!

18.02.10 ::  Nieuwe Clio Maxi voor Michaël Lynneel
Na enkele wedstrijden met een Citroën Saxo stapte Michäel Lynneel vorig jaar over naar een Renault Clio Maxi. De jonge piloot uit Koekelare kwam daarmee verrassend uit de hoek in de Short Rally van Staden, tot zijn wedstrijd op een paal eindigde. Daarop besliste het M&M-team om een volledig nieuwe Clio op te bouwen vanaf de kas van een Clio 2. In de ateliers van de Erik Qvick werd de Clio ondertussen naar een Clio Maxi omgetoverd. De wagen bevindt zich nu bij de spuiter om daarna klaargestoomd te worden voor het nieuwe seizoen. De Rallysprint van Moorslede zou de eerste wedstrijd moeten worden.

16.02.10 ::  Thibault Spillebeen in de Citroën Racing Trophy
Thibault Spillebeen maakte vorig jaar zijn rallydebuut naar aanleiding van de Patrick Snijers Rally Contest. De West-Vlaming, zoon van Seat-rijder Patrick, eindigde er tweede en mocht gratis de TBR Rally afwerken met een Citroën C2 R2. Daarnaast reed hij nog enkele andere wedstrijden met deze wagen, die hij ondertussen kocht en naar een C2 R2 Max liet evolueren. Met Jennifer Rambour als nieuwe co-pilote gaat Thibault de Citroën Racing Trophy rijden.

Thibault: "Met grote vreugde kan ik jullie meedelen dat de kogel eindelijk door de kerk is. Na lang getwijfeld te hebben over het al dan niet deelnemen aan de Rally van Haspengouw, kunnen Jennifer en ik jullie meedelen dat we er voor de volledige Citroën Trophy zullen bijzijn met een C2 R2 Max. En inderdaad, dit jaar probeer ik het met een nieuwe en vaste co-pilote, namelijk Jennifer Rambour. In samenspraak met New Caen Rally Sport hebben we beslist dat een samenwerking tussen twee jonge zielen, mits de nodige steun en bijsturing door meer ervaren mensen, kan leiden tot iets moois en vooral voor beiden een zeer leerrijke ervaring kan worden. Met als gevolg dat we dit jaar dus als het Geko Junior Rallyteam aan de start zullen verschijnen en op de steun en knowledge van NCRS zullen mogen rekenen om van dit seizoen een stralend geheel te maken. Jennifer en ik delen de zelfde motivatie en gedrevenheid, en dit kan, in mijn ogen, op langere termijn enkel bloeien tot een vastberaden en competitief duo. Met de nadruk op langere termijn, want in tegenstelling tot vorig seizoen, rijden we de volledige Trophy, aangevuld door de TAC Rally, en zullen we heel wat valstrikken en voor ons nog ongekende 'geheimen' moeten ontdekken, waardoor we dus opbouwend van start zullen moeten gaan zonder al te grote risico's te nemen. We willen samen leren, groeien, ontdekken en zeker niet te vergeten ook genieten."

Het duo Spillebeen/Rambour gaat met een volledige vernieuwe wagen van start. "De wagen is deze winter helemaal uit elkaar geweest, opgefrist, en omgetoverd tot een complete Max. Enkel de motor zullen we in de Haspengouw nog niet ter beschikking hebben, maar dit komt ideaal uit om de ophanging, remmen en algemen wegligging en reacties van de auto gedurende de eerste manche van het kampioenschap te leren kennen . We zullen proberen ons ritme manche na manche op te bouwen om op deze manier vooruitgang te boeken en samen heel wat progressie te maken. Het ziet er dus goed uit, nu enkel nog hopen dat de factor geluk ons ook zal vergezellen doorheen dit volledige seizoen. We kijken er alvast enorm naar uit. Langs deze weg wil ik ook onze sponsors en zeker mijn vader bedanken voor hun steun en het geloof dat ze in ons hebben. We doen ons best om jullie gedurende dit nieuwe rallyjaar mooie momenten te laten beleven.", aldus Thibault Spillebeen.

16.02.10 ::  Legends Bds: Ari Vatanen met Opel Ascona A
De Legends Boucles de Spa krijgt er in extremis nog een oud-wereldkampioen bij. Niemand minder dan Ari Vatanen zal komende zaterdag in Spa aanwezig zijn, dankzij de medewerking van Christian Kelders en Joris Erard. De wereldkampioen rally van 1981 zal een Opel Ascona A uit de SMS-stal van Stephen Vankemmel besturen, een S1-veiligheidswagen die buiten competitie rijdt. De Fin krijgt zijn 19-jarige zoon Max als co-piloot naast zich.

"Ik heb veel over de rally gehoord en heb veel vrienden in België, daarom zak ik ook naar Spa af. Maar ik wil vooral het publiek een fijne tijd bezorgen, net als de organisatoren. Uiteraard is het bijzonder om met mijn zoon te starten en ik kijk dan ook enorm naar zaterdag uit!”, aldus de Fin aan de organisatie.

16.02.10 ::  BK 2010: Buitenlanders scoren niet langer automatisch
In tegenstelling tot voorgaande jaren zullen buitenlandse piloten niet langer automatisch punten scoren voor het Belgisch kampioenschap. Om punten te behalen is een RACB-vergunning noodzakelijk of dient men, als buitenlander, vooraf in te schrijven.

"Elke piloot of co-piloot die in het bezit is van een vergunning van een andere ASN en die punten wil scoren in het Belgisch Rally Kampioenschap, dient zich vooraf in te schrijven bij RACB en te voldoen aan het inschrijvingsrecht van 200 €. De uiterste datum van inschrijving werd vastgesteld op 01/06/2010. Om punten te scoren in de wedstrijden die plaatsvinden voor 01/06/2010, is het noodzakelijk dat de piloot of co-piloot reeds in regel is met de inschrijving."

De vele Nederlanders die we dit jaar mogen verwachten in verschillende wedstrijden zullen dus enkel punten kunnen pakken indien ze zich vooraf inschrijven. Voor het Belgisch Historic-kampioenschap gelden dezelfde regels.

15.02.10 ::  Legends BdS: 'Didi' en Larry Cols met Fiat 131 Abarth
Het Abarth-team van Guy Moerenhout zal komende zaterdag nog een topper aan de start brengen. Jean-Marie Cols, beter bekend als 'Didi' en vader van Larry Cols, zal de Fiat 131 Abarth groep 4 besturen van het team besturen. De wagen, die rechtstreeks uit het Abarth-museum van Moerenhout komt, krijgt het nummer 0 op deuren. 'Didi' zal de functie van ouvreur op zich nemen en krijgt zoon Larry als navigator. Voor de oud-winnaar wordt het zijn terugkeer in de rallysport na bijna twee jaar afwezigheid.

15.02.10 ::  Rallye de Wallonie: AMC Namur verheugd met komst Nederlands kampioenschap
De Rallye de Wallonie kondigt zich, net zoals veel andere manches van het BK, veelbelovend aan. Automobile Club Namur zag De Clio R3 Trophy naar Ieper verhuizen, maar ondertussen kregen ze de komst van het Nederlands kampioenschap in de plaats.

De organisatie is ervan overtuigd dat de komst van de Nederlanders een surplus wordt. “Dat is uiteraard hetgeen we verwachten. Temeer omdat het Nederlandse reglement de ingeschreven piloten verplicht om aan alle manches deel te nemen. Kortom ik heb echt het gevoel dat dit de kers op de taart wordt, aangezien deze rally dus ook één van de objectieven zal zijn voor de Nederlandse tenoren. Hoe dan ook wil ik daarvoor Yves Matton en Bjorn Degandt bedanken, want het is dankzij hun medewerking, dat de KNAF onze rally op hun kalender gezet heeft.", aldus voorzitter Etienne Lerson.

Daarnaast zal de Rallye de Wallonie ook meetellen voor de Citroën Racing Trophy, de Fiesta Sport Trophy en de Peugeot 207 Cup. Verder wordt de indeling van de rally bevestigd: de ondertussen traditionele showproef op de Citadel vrijdagavond met twee meer compacte wedstrijddagen op zaterdag en zondag. Zaterdag staan drie ronden van vier proeven op het programma: Wartet, Mohiville, Natoye en Crupet. Op zondag moeten nog drie ronden van drie KP's afgewerkt worden: Malonne, Bois-de-Villers en Naninne, dat jaarlijks afwisselt met de proef van Loyers. De wedstrijd zal op zondag merkelijk vroeger eindigen, omstreeks 15u30 om precies te zijn.

Automobile Club Namur gaat ook verder dan de Rallye de Wallonie: op 1 augustus organiseren ze samen met Eric Debaty de Rallysprint van Haversin. Deze telt mee voor het Naams kampioenschap en, indien de aanvraag wordt goedgekeurd, ook voor het ASAF-kampioenschap. Verder wordt ook gewerkt aan de organisatie van een nieuwe manche voor het Belgisch rallycrosskampioenschap, die na Mettet (2007) en Chimay (2009) op een onuitgegeven maar ideaal gelegen plaats zal doorgaan.

14.02.10 ::  Legends Bds: Verschueren laatste maal met Ascona A
Als nationaal Historic-kampioen kan Vincent Verschueren komend weekend moeilijk ontbreken tijdens de Legends Boucles de Spa. Hoewel de Oost-Vlaming in zijn nog korte carrière al heel wat wedstrijden reed kwam hij nog nooit aan de start in Spa. Verschueren kan bij zijn debuut op de ervaren Fréderic Miclotte rekenen, met wie hij vorig jaar al samen de TAC Rally reed. In tegenstelling tot vele toppers neemt 'Tsanne' met een voor hem vertrouwde wagen deel, namelijk zijn Opel Ascona A waarmee hij vorig jaar de Historic-titel behaalde. Wegens zijn overstap naar de Fixion-Impreza N14 wordt de Legends Boucles de Spa hoogstwaarschijnlijk zijn laatste optreden met deze wagen.

Het Heli Racing-team zal zich in Spa proberen te meten met de vele toppers aan de start. "Zoals in 2009 blijft onze motivatie dezelfde, zo hard mogelijk rijden en waar het kan het publiek geven waarvoor het is gekomen, spektakel. Met het duo Verschueren-Miclotte in een wagen die ze door en door kennen, kan het niet verkeerd gaan. De ervaren Miclotte zal proberen Vincent, die er voor de eerste keer start, zo dicht mogelijk bij de toppers te brengen, want dat blijft ook onze bedoeling, ons meten met de Legends… Hopelijk mogen we jullie allemaal talrijk verwachten langs de proeven voor wat de laatste rit met de Ascona wordt…"

 

14.02.10 ::  Legends Bds: Debackere en Stouf onder de vlag van SMS
Zoals reeds eerder door de organisatie gemeld zal Melissa Debackere Stephen Vankemmel vervangen op één van zijn Opel Ascona's. Vankemmel moet forfait gegeven als gevolg van rugpijn waardoor hij waarschijnlijk pas halfweg het seizoen weer actief zal zijn.

Na het vertrek van Vincent Verschueren heeft Vankemmel enkele nieuwe piloten aangetrokken om onder de vlag van het SMS Team te komen rijden. Tuur Vanden Abeele rijdt alvast het ganse BK Historic met zijn BMW E21 en nu zal ook Stefaan Stouf de SMS-kleuren verdedigen. De Nieuwpoortse visboer begint komende zaterdag zijn seizoen in de Legends Boucles de Spa. Het strijdwapen wordt de Ford Escort MK II BDA terwijl Joris Erard opnieuw het navigatiewerk voor zijn rekening neemt. Tot slot zal ook José Lareppe het SMS-team vervoegen. Lareppe, die zijn Kadett GTE net als SMS-Ascona's bij Serge Lahouter laat preparen, won onlangs de prestigieuze Monte-Carlo Historic-rally en zal het ganse EK regularity rijden. In Spa, waar hij start in de Classic-wedstrijd (50 km/u), zal de ervaren Lareppe het SMS-team vooral op vlak van bandenkeuzes met raad bijstaan.

 

:: www.sms-team.be

14.02.10 ::  Programma 2010: Piet Declercq
Piet Declercq kiest dit seizoen terug voor een programma in eigen streek maar dan wel met een compleet andere wagen dan hij gewend is. De Reningelstnaar gaat de Historic-toer op met een Ford Escort MK I, meerbepaald de wagen van Peter Lemahieu.

"Dit jaar beginnen we er wat vroeger aan dan normaal met de Rallye des Routes du Nord op 26 en 27 februari in Frankrijk. Aanvankelijk hadden we er al met de Escort willen rijden maar die wagen voldeed niet aan de Franse voorschriften, er waren FIA-papieren noodzakelijk. Nu rijden we er met de Lancer Evo 8 van Philcars die hij overkocht van Jetcar, dus voor mij een bekende wagen. Wij danken alvast Philcars die voor ons, na jarenlange samenwerking, een inspanning doet om ons te laten starten onder zeer goede omstandigheden, alsook onze trouwe sponsors.", zegt Piet Declercq, die opnieuw met Nicolas Leeuwerck op pad gaat. "Een zeer gemotiveerde co-piloot en dat kan ons alleen maar goed doen."

Na de uitstap met de Lancer wordt het programma met de Escort MK I aangevat, namelijk de Rallysprint van de Monteberg en de Ypres Historic Rally. "Peter Lemahieu zal de Escort klaarstomen voor deze wedstrijden, waar we hopen goed voor de dag te komen met een voor mij een nieuwe ervaring, 'de achtertrekker'. Maar echt bang ben ik er niet van aangezien Peter ons enkele testsessies beloofde. We zien er echt naar uit om er aan te beginnen.", aldus nog Piet Declercq.

Om het programma mee te financieren houdt het team terug een Hesp aan 't spit in Reningelst en dit op zaterdag 19 juni.

11.02.10 ::  Legends Boucles de Spa: Zonder Bugalski, met Debackere
De Legends Boucles de Spa, de grandioze opening van het Belgische rallyseizoen, ligt minder dan 10 dagen voor ons. De organisatie zette volgende korte nieuwsfeiten op een rijtje.

:: Melissa Debackere komt de Belgische rallytop in het deelnemersveld vervoegen. De Wervikse vervangt Stephen Vankemmel in één van zijn SMS-Ascona's A.

:: Een goedgevulde deelnemersveld brengt jammergenoeg ook enkele forfaits met zich mee. Tot nu toe haakten reeds 23 teams af, met als belangrijkste forfait dat van Philippe Bugalski. Zijn Belgische co-piloot Yves-Mathieu Parent kreeg het budget niet rond om te starten met de tweede Audi Quattro van Morani-team, waarvan de eerste wagen voorzien is voor Bruno Thiry. Historicrally.be meldt ook de forfaits van Monnens (co afgehaakt), Vandoorne en Debyser (beiden tijdsgebrek). Momenteel bevat de deelnemersveld nog altijd 313 deelnemers.

:: Maxime Soulet komt wegens een probleem met de homologatie dan toch niet met een Ford Sierra Cosworth aan de start. De circuitrijder krijgt uiteindelijk een Ford Escort MK II onder de bips geschoven.

:: De organisatie deelt ook mee dat het gebruik van spijkerbanden verboden is, ondanks de ontstane geruchten. Op de onverhardproef Clémentine zijn onverhardbanden echter wel toegelaten.

:: De mysterieuze piloot, een voormalige WK-rijder waarvan de identiteit nog niet wordt prijsgegeven, zal de donderdag voor de wedstrijd zijn bolide kunnen testen, met name de Mazda RX7 groep B in de kleuren van Gordon. De locatie wordt uiteraard geheim gehouden.

:: Een andere mooie naam op de deelnemerslijst had deze van circuitrijder Stéphane Sarrazin kunnen worden. Er stond voor de voormalige F1-piloot een project met een Mini op til tot werkgever Peugeot daar een stokje voor stak. De wedstrijd ligt twee dagen voor de officiële persvoorstelling van het protoprogramma van Peugeot Sport, waardoor patron Olivier Quesnel vond dat hij zich daarop moest concentreren...

:: Sponsor Power Plus steunt in Spa het Abarth-team van Loix, Vandewauwer en Duval. Niels Albert, veldrijder van de gelijknamige ploeg, zal aanwezig zijn in het servicepark om handtekeningen en posters uit te delen.

:: Patrick Snijers, de winnaar van de laatste twee edities van de Legends Boucles de Spa, krijgt volgend weekend het startnummer 1 op de deuren. Het is echter nog niet zeker of sponsor Wim 'Geko' Soenens hem opnieuw zal navigeren in de Ford Escort MK 2 BDA.

10.02.10 ::  LRT Comines Rally op 2-3 oktober 2010
Een tijdje geleden schreven we al dat de LRT Comines Rally dit jaar in oktober zou doorgaan. Het Lys Racing Team heeft nu een definitieve datum gevonden, namelijk het eerste weekend van oktober. De ASAF-wedstrijd net over de grens met West-Vlaanderen gaat opnieuw door op twee wedstrijddagen, zaterdag 2 en zondag 3 oktober.

"Na vorig jaar twee evenementen (rally + historic rally) te hebben georganiseerd in april, op slechts twee weken tijd, was de motivatie van de organisatie heel wat verminderd. Eind 2009 kwam de motivatie toch terug, maar de keuze voor een datum was moeilijk want de kalenders zat bijna allemaal vol. Voor onze FIVA Historic Rally, het Critérium des Frontières, staat de datum al een tijdje vast op zaterdag 27 maart 2010. Voor de ASAF-rally, de LRT Comines Rally, was het iets moeilijker maar de keuze is uiteindelijk op het weekend van 2 en 3 oktober gevallen. De rally zal opnieuw over twee dagen gereden worden. Het voorlopige project bevat 4 KP’s op zaterdagavond (+/- 35 km) en 12 KP’s op zondag (+/- 85 km) voor een totaal van +/- 120 km. Ongeveer 80% van het parcours wordt nieuw in vergelijking met 2009.", aldus Francis Soete namens LRT.

Francis Soete verliet twee jaar geleden het bestuur van het Lys Racing Team maar zal dit jaar opnieuw aan de organisatie van de rally meewerken, weliswaar in iets minder mate en niet meer als bestuurslid. Soete zal zich met zijn kennis van het Nederlands vooral concentreren op de contacten met de Vlaamse teams die sinds zijn vertrek wat moeilijker liepen. De website van het Lys Racing Team is momenteel offline maar wordt binnenkort wellicht vervangen door een blog.

09.02.10 ::  Yves Bruneel met Fixion-Escort MK 2 in BK Historic
Na zijn nationale Historic-titel in 2005 met een Opel Manta A en enkele wedstrijden met de gekende Transeurope, stapte Yves Bruneel over naar de 'moderne' in verschillende Mitsubishi's en een Porsche 911 GT3. Samen met co-piloot Kristof Goethals maakt hij komend seizoen zijn terugkeer bij de Historics met een Ford Escort MK II BDA. Bruneel zal het ganse BK Historic afwerken en is daarmee meteen een serieuze titelkandidaat. De wagen waarmee zal worden gestreden is afkomstig van Fixion, de nieuwe structuur die co Kristof, uitbater van Worldkarts Kortrijk en Eurokart Poperinge, samen heeft opgezet met Chris Debyser van ConXioN.

Yves: "Na onze schitterende ervaring vorig jaar met de Escort BDA in Ieper had ik er toen reeds een vervolg aan willen breien, want het smaakte zeker naar meer. Onze tweede plaats was immers een sterke motivatie om met een dergelijke wagen terug eens aan de start te staan van een volledig kampioenschap. Samen met mijn co Kristof Goethals en Chris 'ConXioN' werd mij een fantastisch voorstel gedaan vanuit hun nieuw project FIXION. Het duurde niet lang vooraleer ik mijn sponsors kon overtuigen om mee te stappen in dit verhaal. Ik ben ongelooflijk content en zal er alles aan doen om zo hoog mogelijk in het kampioenschap te eindigen!”

09.02.10 ::  Legends: De Escort MK 2 van Waldegard/Prévot op schaal 1/43
Nog voor Blomqvist, Bugalski, Loix en nog zovele anderen de start nemen van de Legend Boucles de Spa, heeft het Britse Rallymodels al beslist om de Ford Escort MK2 RS 1800 Groep 4,waarmee Björn Waldegard en Stéphane Prévot zullen starten uit te brengen als schaalmodel. Het gaat hier over een Trofeu-diecast model, special edition op schaal 1/43 in de Kinley Tonic Water kleuren, zoals de wagen van Gilbert Stapelaere in het verleden. Het schaalmodel wordt wel maar in beperkte oplage gemaakt en bij bestelling ontvang je ook een onboard-DVD en gesigneerde postkaart van de Waldegard-Prévot Escort MK2. De prijs voor dit alles bedraagt 70 € inclusief verzending.

Om te reserveren contacteer andy@rally.models.co.uk, zie ook www.rallymodels.co.uk.

07.02.10 ::  Programma 2010: JMD Racing
Het JMD Racing Team van Jean-Marc Decloedt uit Oostende heeft opnieuw een goedgevulde rallykalender voor komend seizoen. Met zijn Subaru Impreza WRX '06 en co-piloot Hubert Uittenhove gaat Jean-Marc de meeste wedstrijden van het VAS-rallykampioenschap afwerken. Het seizoen start dus al binnen enkele weken in het Criterium van de Rally van Haspengouw. In juli er terug het traditionele drukke drieluik, met deelname aan de Short Rally van Tienen, gevolgd door de jaarlijkse barbecue en de thuiswedstrijd in Oudenburg.

27/02 - Haspengouw Rally
10/04 - TAC Rally Tielt
18/04 - Short Rally van Linter
30/05 - ORC Canal Rally
04/07 - Short Rally van de Suikerstreek
11/07 - JMD-Racing Team BBQ @ JMD-Club Oostende
18/07 - Short Rally Oudenburg-Jabbeke
15/08 - Short Rally van Staden
26/09 - Hemicuda Rally
17/10 - TBR Rally
21/11 - Short Rally van St-Truiden

> www.jmd-racing.be

07.02.10 ::  Meer info Alltec Seys Challenge
Bij Alltec Seys werd tijdens de voorbije opendeurdagen dit weekend de 'Alltec Seys Challenge' voorgesteld, de wedstrijd waarmee je een gratis rallysprint met de Alltec Seys-Clio RS kan winnen.

De Challenge is bedoeld voor piloten die een gans seizoen met een sticker van Alltec Seys op de wagen rondrijden. Deze stickers kunnen bij Alltec Seys verkregen worden of er mag ook een eigen ontwerp gemaakt worden. Elk team die publiciteit maakt heeft één kans om mee te dingen naar de hoofdprijs. Bijkomende kansen kun je verdienen door allerlei aankopen te doen bij Alltec Seys: per aankoopschijf van 150 € krijg je één bijkomende kans. Aan het eind van de wedstrijd wordt de auto met de mooiste decoratie verkozen, de winnende deelnemer krijgt hiervoor 10 extra kansen in de loting.

De wedstrijd loopt vanaf het afgelopen opendeurweekend (begin februari) tot eind juni. Op een persvoorstelling vlak voor de Ypres Rally zal een onschuldige kinderhand de winnaar trekken van de gratis rallyspint. Hoe hoger het aankoopbedrag en hoe mooier de decoratie op de wagen, hoe meer kans om te winnen dus.

Meer info op www.alltec-seys.be.

07.02.10 ::  Geko Ypres Rally: Sterk gewijzigd parcours
In een eerste versie van de 'rally guide' heeft de organisatie van de Geko Ypres Rally meer details bekendgemaakt over het parcours van de editie 2010. Super Stage heeft heel wat wijzigingen aan het tracé uitgevoerd want slechts enkele proeven blijven onveranderd.

Op vrijdag 25 juni staan terug twee ronden van drie proeven op het menu, goed voor bijna 100 km KP. Om 17u14 wordt gestart met de proef van Hollebeke, die verlengd werd tot 29 km. Daarna trekt men naar Westouter voor een KP van 5,95 km (editie 2008). Elke wedstrijdronde wordt afgesloten met KP Mesen-Sauvegarde, die van 22 naar 14 km werd ingekort. Omstreeks 22u30 wordt de eerste wagen terug op de Ieperse markt verwacht.

Op zaterdag 26 juni wordt wat vroeger dan gewoonlijk gestart. Om 11u11 wordt de nieuwe proef Poperinge aangevat, een KP van 14,90 km met start nabij De Lovie. Vervolgens gaat het richting Watou (12,40 km) en via de proef van Kemmelberg (10,23 km) keert men terug naar Ieper. In de tweede lus staan de proeven Langemark (18,90 km), Dikkebus (11,30 km) en Heuvelland (28,80 km) op het programma, gevolgd door een korte uitstap naar Frankrijk. De korte showproef Lille-Eurométropole in het centrum van Wasquehal wordt meteen gevolgd door een regroup. Omstreeks 18u beginnen de deelnemers aan de tweede lus Poperinge-Watou-Kemmelberg met daarna terug de proeven Langemark, Dikkebus en Heuvelland. De trip naar Noord-Frankrijk wordt niet meer herhaald zodat de rally traditioneel eindigt met de proef van Heuvelland, een ingekorte versie met finish in Wulvergem. Rond de klok van 23u zou de winnaar van de Geko Ypres Rally 2010 het podium in Ieper moeten oprijden.

:: Rally Guide 1 met voorlopige timing

06.02.10 ::  Sprint Race 6 maart: Met Matthias Boon en Vincent Verschueren...
De eerste deelnemers voor onze Sprint Race-kartwedstrijd zijn bekend. Momenteel zijn een viertal teams ingeschreven, waaronder enkele snelle namen uit de Belgische rallysport. Oa. Vincent Verschueren en Matthias Boon hebben hun deelname aan de Sprint Race bevestigd! De voorlopige deelnemerslijst kun je hier raadplegen. Nog even vermelden dat wie voor 26 februari inschrijft 15 € korting op de deelnameprijs van 295 € ontvangt, wacht dus niet te lang! Afspraak op zaterdag 6 maart in Worldkarts Kortrijk...

Meer info via de Sprint Race-website (ook te openen door te klikken op de banner bovenaan de site), via info@shakedown.be of (0498) 389652!

06.02.10 ::  Jonas Langenakens in de Peugeot 207 Cup
Het was lang stil rond de Peugeot 207 Cup, de nieuwe promotieformule binnen de Belgische rallysport. Gisterenavond echter kondigde Jonas Langenakens in Hasselt zijn deelname aan de Peugeot 207 Cup aan. Het project werd mee gerealiseerd door zijn nieuwe co-piloot Ludo L'Hoyes. Hun Peugeot 207 RC, met 1.6-turbomotor van 180 pk, werd opgebouwd bij Kronos Racing en wordt ter beschikking gesteld door GV Rallyrent, het team rond Erik Vleminckx. De service tijdens de wedstrijden zal verzorgd worden door BVH Racing uit Kortemark.

De Peugeot 207 Cup omvat zeven manches van het BK, te beginnen vanaf de TAC Rally. Toch zal het duo Langenakens/L'Hoyes het seizoen al starten in de Rally van Haspengouw, de thuisbasis van piloot Jonas, om aan elkaar en de wagen te wennen. Naast het programma met Langenakens zal Ludo L'Hoyes nog acht wedstrijden uit het VAS Historic-kampioenschap rijden, als co van Michel Smets in een Triumph TR7.

06.02.10 ::  Reglement & inschrijvingsformulier Rallysprint van Moorslede
Binnen anderhalve maand gaat het West-Vlaams rallyseizoen terug van start met de Rallysprint van Moorslede. De 9de editie gaat door op zondag 21 maart 2010. De gewijzigde proef van Dadizele (7,3 km) zal vier keer worden gereden: om 8u30, 11u30, 13u30 en 16u. Maximaal 130 teams worden toegelaten tot de start. Affiches zijn te verkrijgen in café De Pompeschitter in Dadizele (gesloten op maandag en dinsdag).

Het reglement en inschrijvingsformulier zijn vanaf nu te raadplegen op de website van Automobielclub Midden-Vlaanderen. Affiches zijn te verkrijgen in café De Pompeschitter in Dadizele (gesloten op maandag en dinsdag).

05.02.10 ::  Freddy Loix met Skoda Fabia Super 2000 in BK en IRC
Na lang onderhandelen is de kogel door de kerk: Freddy Loix kiest in 2010 voor een Skoda Fabia Super 2000. Met het team van René Georges, waarmee hij in 2007 al samenwerkte, gaat Loix een combinatie van wedstrijden uit het BK en IRC rijden. De precieze kalender zal later openbaar gemaakt worden.

Het programma komt er dankzij de steun van de Belgische Skoda-invoerder en een nieuwe sponsor, het Genste bedrijf BFO Family Office dat aan vermogenbeheer doet. Loix zal opnieuw worden bijgestaan door Fréderic Miclotte als co-piloot.

05.02.10 ::  Criterium-programma met BMW M3 E30 voor Gerry Heusdens
Gerry Heusdens en Nico Bolaerts van Rallyteam Slienes hebben hun plannen voor 2010 bekendgemaakt. De BMW M3 E30 zescilinder, die in 2009 al enkele mooie resultaten neerzette na een moeilijk begin, kreeg voor komend seizoen enkele evoluties. "Er werd overgeschakeld op een sequentiële versnellingsbak en de achterbrug werd vernieuwd en verstevigd. Met het weinige testwerk dat we konden doen konden we toch al vaststellen dat de volgende rally’s veelbelovend zullen zijn.", luidt het.

Het team mikt terug op het RACB Rally Criterium en gaat dan ook in alle vijf wedstrijden van het kampioenschap van start. Het programma wordt aangevuld met enkele wedstrijden in eigen streek.

05.02.10 ::  Kurt Vanderspinnen naar het Europese Historic-kampioenschap
Kurt Vanderspinnen gaat in 2010 een nieuwe uitdaging aan. Met zijn vertrouwde Ford Cortina Lotus MK 1 gaat het volledige Europese Historic FIA Rallykampioenschap met als doel de titel in categorie 1. Na deelname aan de Legends Boucles de Spa, een ideale opwarmer, gaat het team van Historic Rally Promotions van start in de San Remo Storico (Italië, 25/03) en vervolgens de Vltava Historic Rally (Tsjechië, 15/04). Van de 12 EK-manches tellen de zeven beste resultaten mee zodat er een selectie gemaakt zal worden.

Kurt Vanderspinnen : “We kiezen onze wedstrijden uit op basis van de aard en onze kennis van het parcours, maar ook vanuit het oogpunt tijdsbesteding en budget. Zo zijn er wedstrijden op de eilanden Cyprus en Elba, dewelke we links laten liggen wegens de lange verplaatsing, en ook de Acropolis wegens te ruw voor onze Cortina. Uiteraard zullen we in Ieper meestrijden, en daarna zijn we reeds zeker van deelname in Lahti (Finland, 06/08), Allianz Rally (Hongarijë, 15/10), en de Rally du Var (Frankrijk, 26/11). Echter staan nog de Rally Del Corallo (Sardinië, 21/05) en de Costa Brava (Spanje, 05/11) op het verlanglijstje. Hiervoor zoeken wij nog het nodige budget, maar we hebben alle vertrouwen dat dit goed komt.”

Ruud Strooper zal in het merendeel van de wedstrijden de taak als co-piloot op zich nemen. De logistiek en service worden verzorgd door Blix Motorsport samen met Filip Peeters, de eigen mecanicien van het team. “Een internationaal programma afwerken vergt veel samenwerking en organisatie. Het team, recent versterkt door PR-man Patrick Vrolix, is hier klaar voor. De sfeer is uitstekend en iedereen is uiterst gemotiveerd. De Lotus Cortina kennen we ondertussen door en door, en heeft zijn betrouwbaarheid reeds bewezen. We denken aanspraak te maken op de titel”.

Verder hoopt Vanderspinnen enkele andere teams warm te maken om mee naar het buitenland te trekken. "De ervaring van een rally op een zeer specifiek parcours, totaal verschillend van de Belgische rallywegen, is immers fantastisch. We beschikken, samen met Blix Motorsport, over de nodige infrastructuur om de administratieve en logistieke beslommeringen volledig te behartigen voor andere teams en kunnen een volledige ‘arrive & drive’ formule aanbieden. Geïnteresseerden kunnen ons altijd hierover contacteren via onze website”.", aldus Kurt Vanderspinnen.

05.02.10 ::  Eric Louies met BMW M3 in het BK
Eric Louies gaat dit seizoen de nationale toer op met zijn BMW M3. 'Gravelrabbit' komt in elke BK-wedstrijd aan de start, behalve dan in Ieper waar zijn spectaculaire achtertrekker niet toegelaten is. Het programma start in de Rally van Haspengouw, gevolgd door de TAC Rally, de Rallye de Wallonie, de Sezoensrally, de Omloop van Vlaanderen, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.

En er is meer... "We rijden ook enkele VAS-wedstrijden zoals de ORC Rally en de Short Rally van Oudenburg en proberen ook om de Short Rally's van de Suikerstreek en Kasterlee te rijden, afhankelijk van de beschikbare tijd. Alle wedstrijden worden gereden met de BMW M3. In de Rally van Haspengouw starten we nog met de oude motor en vanaf TAC met de nieuwe motor, een 3.2 CSL-blok. Langs deze weg wil ik ook de sponsors bedanken voor hun steun en vertrouwen want zonder hen is dit niet mogelijk.", aldus Eric Louies.

04.02.10 ::  Haspengouw: Thierry Neuville met C2 R2 Max van NCRS
Zoals gisteren reeds vermeld in onderstaand artikel neemt Thierry Neuville deel aan de Rally van Haspengouw. Het jonge supertalent gaat, samen met co-piloot Nicolas Klinger, voorlopig één manche van de Citroën Racing Trophy afwerken met een C2 R2 Max van New Caen Rallysport.

Thierry Neuville: “Wim Soenens, de baas van Geko Woonwereld en sinds enige tijd ook patron van het New Caen Rally Sport, heeft mij gevraagd of ik met een C2 R2 Max van NCRS wou rijden in de openingsmanche van het BK. Gezien wij pas in april in Turkije beginnen aan de campagne in het JWRC, kan ik best kilometers gebruiken om in het ritme te komen en mij klaar te stomen voor de grote afspraak in het WK. Maar als ik aan de start kom van een competitie wil ik altijd vooraan finishen en dus zal ik alles doen om Wim te bedanken met een zege in de Citroën Racing Trophy!”

“Het is voor ons een hele eer dat een piloot van het kaliber van Thierry onder onze kleuren zal aantreden. Met de ervaring die Thierry heeft met de Citroën hebben wij inderdaad de ideale piloot binnengehaald om onze know-how te tonen. Thierry zal beschikken over een nieuwe koets en werd ingeschreven in de Citroën Racing Trophy.”, aldus Wim Soenens in het RACB-persbericht.

03.02.10 ::  Voorlopige deelnemerslijsten Rally van Haspengouw
De Rally van Haspengouw, de openingsmanche van het BK eind februari, belooft alvast veel goeds. Enkele snelle Nederlanders hebben hun komst reeds bevestigd, oa. Mark Van Eldik (Lancer WRC '05), Bernhard Ten Brinke (Focus WRC '08), Bert de Jong (Lancer WRC '05), Erik Van Loon (Focus WRC '06) en Piet Van Hoof (Lancer Evo X). Flink weerwerk alvast voor Pieter Tsjoen, die er het Frans kampioenschap komt voorbereiden met Fréderic Miclotte als co-piloot. Er mogen nog heel wat inschrijvingen verwacht worden, oa. enkele C2-piloten uit de Citroën Racing Trophy. Thierry Neuville zal met de steun van Geko in een C2 R2 Max van New Caen Rallysport de strijd aangaan met oa. Burton, Croes, Baugnet, Heuninck,...

:: Nationaal
:: Criterium
:: Regularity

03.02.10 ::  Dit weekend opendeurdagen bij Alltec Seys
Alltec Seys, het autosport- en tuningcenter gelegen in Sint-Juliaan bij Ieper, houdt dit weekend opendeurdagen. Vanaf morgen donderdag 4 februari tot en met zondag 7 februari zijn alle autosportfanaten welkom in de shop van Nikolaas en Sylvie Seys voor een hapje, drankje en uiteraard tal van promoties. Op diverse producten van Sparco, Alpinestars, Sabelt,... worden grote kortingen gegeven. (klik op folder voor meer info)

Tijdens de opendeur is de shop op donderdag en vrijdag open van 8u30 tot 12u en van 13 tot 21u, op zaterdag en zondag is de winkel doorlopend open van 9u tot 18u. Iedereen wordt verwelkomd met warme glühwein en hapjes. Blikvanger wordt de 'Alltec Seys Challenge', een wedstrijd waarbij als hoofdprijs een rallysprint te winnen valt met een Clio RS uit de stal van Alltec Seys, volledig gratis!

03.02.10 ::  BK: David Bonjean met oa. 307 WRC en Octavia WRC
David Bonjean raakte pas vorig jaar echt bekend in de rallysport na enkele mooie prestaties met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N. Voor 2010 heeft de Waal een wel heel aantrekkelijk programma samengesteld. Autonews meldt dat Bonjean dit seizoen elf wedstrijden met vier verschillende wagens zal afwerken.

Bij GPC, waar hij de 207 S2000 huurde voor de afgelopen Condroz Rally, gaat Bonjean voor de Rallye de Wallonie en de Condroz de Peugeot 307 WRC van het team huren. In Ieper kiest hij hoogstwaarschijnlijk terug voor een Super 2000 van het GPC-team. In Tielt en de Omloop van Vlaanderen gaat Bonjean van start met de Skoda Octavia WRC van Bernard Munster, een wagen die hij ook graag in de Rallye de la Famenne zou inzetten. Voor de overige drie manches van het BK, de Haspengouwrally, Sezoensrally en East Belgian Rally, wordt geopteerd voor de Mitsubishi Lancer Evo 9 groep A van Alain Depierreux. Ook in de Rallye des Ardennes en de Franse Rallye du Var zou met deze Mitsu worden gereden.

De realisatie van dit programma is vooral mogelijk dankzij de nieuwe co-piloot van Bonjean, Harry Kloosterman.

03.02.10 ::  Claudie Tanghe met ASD-Celica GT4 ST205
Door drukke professionele bezigheden moest Claudie Tanghe zijn rally-activiteiten midden vorig jaar op een lager pitje zetten. Nu de rust wat teruggekeerd is laat de drukker uit Komen op zijn website zijn programma voor dit jaar weten.

"Na ons seizoen in 2009 met de C2 Max, waarbij we heel wat fun beleefden in de strijd met Patrick Snijers en GEKO-Wim Soenens, hadden wij opnieuw behoefte aan een goede 4x4 turbo. De Celica 4WD (ST-185) zal plaats maken voor een recentere GT-Four (ST-205), die onlangs door Hendrik Debackere (ASD) werd aangekocht. Het programma wordt zoals elk jaar aangevat met Les Routes du Nord en onze favoriete KP van Boeschepe. Vervolgens zullen wij naar Le Touquet trekken, dat met zijn vernieuwde datum de openingsproef wordt van het Frans asfaltkampioenschap. Komt daarna opnieuw het plezier van de Franse onverhardwedstrijden tjdens de zomermaanden in het gezelschap van talrijke Belgische teams die steeds meer de sfeer daar weten te scheppen. Wij zullen het seizoen in schoonheid eindigen met de Condroz.", aldus Claudie.

Tanghe, winnaar van de Ypres Historic Rally 2007, wil verder terug schitteren in de Ieperse klassieker. "Als regionaal team is het steeds moeilijk om aan de verleiding van de Ieperse rally te weerstaan. We zijn in contact om een plezante Historic-bolide aan de start te brengen in het zeer sfeervolle Boezinge, om zo weer vooraan mee te strijden zoals in 2007."

03.02.10 ::  Criterium: RACB bevestigt prijzenpot
Zoals reeds vermeld in VAS News had de RACB het idee om de laureaten van het RACB Rally Criterium enkele gratis nationale deelnames te schenken voor het seizoen 2011. De federatie heeft deze prijzenpot nu ook officieel bevestigd.

De organisatoren van de vijf Criteriumwedstrijden, Haspengouw, TAC, Wallonie, Bocholt en de East Belgian Rally, zullen een deel van de inschrijvingsgelden opzij leggen om aan het eind van het Criterium-kampioenschap gratis deelnames weg te schenken. De laureaat mag in 2011 aan drie nationale wedstrijden deelnemen, de tweede krijgt twee deelnames en de derde in het Criterium-eindklassement krijgt nog één gratis deelname. Een andere nieuwigheid dit seizoen is de puntentelling: om de kleinere teams meer kansen te geven op een hoge eindklassering zullen nu ook punten per klasse worden toegekend.

01.02.10 ::  Euro Rally Challenge in TAC Rally en Sezoensrally
De organisatie van de Euro Rally Challenge heeft de kalender voor komend seizoen bekend gemaakt. Het mini-kampioenschap keert in 2010 terug naar de basis, met vijf wedstrijden in drie verschillende landen. De Sezoensrally van Bocholt behoorde vorig jaar al tot de Euro Rally Challenge. Nieuw is echter de opener van het kampioenschap: de TAC Rally van Tielt begin april. De Euro Rally Challenge verzekert de komst van heel wat snelle Nederlanders, maar ook enkele Duitsers en Denen hebben opnieuw plannen om mee te rijden. Erik Wevers en Mark Van Eldik, initiatiefnemers van de Challenge, zullen alvast de partij zijn met hun WRC's.

Het Belgisch kampioenschap krijgt dit jaar dus een opvallend oranje tintje, vooral dan in de eerste helft van het seizoen. De Rallye de Wallonie telt namelijk mee voor het Nederlands kampioenschap en de Rally van Haspengouw heeft ook al contacten met enkele Nederlandse rallypiloten.

Na de Belgische manches trekken de deelnemers van de Euro Rally Challenge nog naar Duitsland voor de Thueringen Rallye Possneck en de Baja 300 Powerdays. Het kampioenschap eindigt met de Nederlandsde Hellendoorn Rally in september. Meer info en inschrijvingen via www.eurorallychallenge.eu.

01.02.10 ::  Ypres Rally: Geko Woonwereld lanceert VIP-programma
Geko Woonwereld, de nieuwe hoofdsponsor van de Geko Ypres Rally, lanceert voor deze wedstrijd een VIP-programma met bijhorende wedstrijd. Vanaf vandaag tot en met 10 juni ontvangen de klanten van de vijf interieurwinkels van de Geko-groep per aankoopschijf van 999 € een VIP-pakket. Dit pakket ter waarde van 99 € bevat een algemene inkomkaart voor de Geko Ypres Rally, een programmaboekje en een VIP-toegangskaart voor de Geko-arena op de Grote Markt van Ieper. In deze arena worden de VIP's voorzien van gratis drank, live-muziek en rallyresultaten en zullen ze perfect de serviceplaats van oa. Patrick Snijers, Didier Vanwijnsberghe en heel wat andere piloten van New Caen Rallysport kunnen aanschouwen.

Alle VIP's maken bovendien kans om voor één KP co-piloot te zijn in de Porsche 911 GT3 van het team. Er worden twaalf winnaars uitgeloot die elk één proef van de Geko Ypres Rally zullen kunnen meerijden en dit een kwartier voor de eerste IRC-deelnemer. Meer info via wim@gekowoonwereld.be.

Bekijk het nieuwsarchief