Manu Racing is ook volop bezig met de heropbouw van twee VW Golf GTI-exemplaren. "De GTI's gaan kunnen ingezet worden voor zowel VAS, ASAF en het BK Historic (inclusief Ieper). De jonge piloot Tommy Aeck uit Ieper, die ik verleden jaar liet rijden met één van m'n Ascona's in Ieper en Reningelst, rijdt er gans het seizoen mee. De tweede wagen is bedoeld voor verhuur aan low budget of om er servicemensen of vrienden mee te laten rijden. Ik zoek ook nog servicemensen die vergoed worden voor hun diensten of die eventueel eens mogen rijden met een van m'n Golfs." Alle wagens worden onderhouden door EP Motorsport.
Meer info over Manu Racing op deze pagina, www.manuracing.tk of www.manuswinkel.tk.
Dany heeft ook nog altijd zijn Peugeot 205 Maxi in bezit. "Doordat de koper van mijn 205 Maxi afgehaakt heeft zal ik dit jaar de auto in de verhuur aanbieden. De 205 is reeds verhuurdvoor de Monteberg met optie voor twee bijkomende wedstrijden door dezelfde huurder. Ik realiseer me dat dit een druk rallyjaar zal worden en hoop dan ook dat de mechaniek ons niet teveel in de steek laat.", aldus Dany.
Didier zal terug in eigen streek rijden, met om te beginnen de RS van Moorslede, gevolgd door het TAC Criterium, RS Monteberg, Wervik, Oostrozebeke, Ettelgem, RS Staden, Omloop van Vlaanderen Criterium, TBR en misschien de RS van Zolder.
Komende zaterdag 3 februari is er trouwens het jaarlijkse eetfestijn van het Blue Racing Team. Iedereen is welkom vanaf 19u30 in de Rijkschool in de Bellevuestraat in Izegem. Op het menu staat stoofvlees met frietjes. Kaarten kosten 12,5 €, te verkrijgen via Didier.
Het nieuwe rallyteam nodigt iedereen uit op hun eetfestijn op zaterdag 17 en zondag 18 februari in Boezinge. Meer info via hun website www.boezingsrallyteam.tk of boezingsrallyteam@telenet.be.
Het IRC (Intercontinental Rally Challenge) belooft voor een schitterend startveld te zorgen in Ieper. Persverantwoordelijke Stefaan Brackx: "Er zullen heel wat toppers en topteams aan de start komen in Ieper. De organisatoren kregen al de bevestiging dat het fabrieksteam van Fiat twee Grande Punto's Super 2000 zal inzetten. Een wagen zal toevertrouwd worden aan de winnaar van 2006 en de regerende Europese kampioen, Giandomenico Basso, terwijl de andere Fiat bestuurd zal worden door de snelle Italiaan Andrea Navarra. Peugeot Spanje betwist ook het volledige IRC-seizoen met twee 207's Super 2000. De twee toppiloten van dienst zijn Frans kampioen Nicolas Vouilloz en Enrique Garcia Ojeda (in Ypres 2006 nog 7de). En dit is nog maar het begin, want er komen zeker nog meer van die spectaculaire en gillende Super 2000's aan de start."
Eén van de belangrijkste wijzigingen voor het nieuwe VAS-seizoen zijn de banden. Vanaf 2007 zijn deze vrij, wat dus wil zeggen dat iedereen mag kiezen of men op straatbanden of wedstrijdbanden rijdt. De aparte klassering tussen Div 4 en Div 3-2-1 blijft evenwel bestaan. De nieuwe maatregel is een stap terug in het zoveel mogelijk gelijk maken van de VAS-reglementen met die van de ASAF. Zo stelt zich een probleem in de LRT Comines Rally, een ASAF-wedstrijd die meetelt voor het PAK-kampioenschap van West-Vlaanderen, waar men in Div 3-2-1 op straatbanden zal moeten rijden. De nieuwe regel zal er wel voor zorgen dat heel wat teams uit Divisie 4 terug zullen overstappen naar een lagere divisie, om zo meer punten te pakken, die anders worden afgenomen door 'kleppers' en andere eenmalige starters die niet voor het kampioenschap rijden.
Een andere wijziging op technisch vlak is het minimumgewicht. Op basis van de cilinderhoud zal elke wagen aan een bepaald minimumgewicht moeten voldoen. Dit met de bedoeling om de wagens niet dusdanig te verlichten dat de veiligheid in het gedrang komt (dmv gebruik polyester, plastic ruiten,...). Volgende minimumgewichten zijn vanaf 2007 van toepassing:
Divisie 1: volgens PVG-nummer
Divisie 2: volgens homologatie
Divisie 3 en 4: volgens cilinderinhoud:
tot 1400cm³: 840kg
1401cm³ - 1600cm³: 920kg
1601cm³ - 2000cm³: 1000kg
2001cm³ - 2500cm³: 1080kg
2501cm³ - 3000cm³: 1150kg
Boven 3000cm³: 1230kg
Divisie 5: volgens homologatiefiche of Technisch Nationaal Paspoort
Ook nieuw is het palmaressysteem voor het behalen van een vergunning. Om over te gaan naar een hogere vergunning zijn resultaten nog altijd van belang, maar deze zullen vertegenwoordigd worden door punten. Men moet een bepaald aantal punten behaald hebben om over te gaan naar een hogere vergunning, bv. van B+ naar A3. Wie als co-piloot ooit zelf het stuur in handen wil nemen, wordt afgeraden een B-co te nemen aangezien men hiermee geen punten kan mee verzamelen.
Achteraf kon het publiek de micro zelf in handen nemen om de desbetreffende verantwoordelijken allerhande vragen te stellen. Zo kwam het verzoek om alcoholcontroles uit te voeren meermaals aan bod. De VAS is hiermee bezig maar de bevoegdheid om dit uit te voeren vormt alsnog een probleem. De vangrails die het couperen in de Hemicuda Rally verhinderden vormden een ander pijnpunt. Om de organisatie de opruimkosten door de gemeente te besparen zal men deze maatregel blijven doorvoeren.
De ex-Van Hove/Scheers Subaru Impreza WRX wordt momenteel gereviseerd en zal nadien van nieuwe kleuren voorzien worden. Hiervoor doet het team een oproep aan alle artistieke rallyliefhebbers. Net zoals bij Hubert Deferm wordt de winnaar beloond met een codrive. PR-verantwoordelijek Han De Bock. 'Iedereen die wil, kan op basis van deze foto’s een design uitwerken wat hij of zij het beste vindt passen bij onze wagen. De voorkeur wordt gegeven aan een strak en sober ontwerp (waarbij de sponsors goed zullen overkomen). Kleurkeuze is vrij, wijzelf hadden de kleuren grijs en felblauw in gedachten. Vermits we nog druk in onderhandeling zijn met enkele sponsors, hoeven deze nog niet in het ontwerp geplaatst te worden. Uiterste inzenddatum is 28 februari. Natuurlijk zijn jullie inspanningen niet voor niets. Degene die het mooiste ontwerp instuurt, krijgt de kans om eens plaats te nemen naast Kristof tijdens de eerst volgende testsessie (locatie en datum nader te bepalen). Zeker de moeite waard dus!
Het ontwerp (bestand en formaat niet van belang), vragen en opmerkingen graag per mail naar handebock@skynet.be. Meer info over het team op www.vtrallysport.be.
Zoals elk jaar zakken vooral veel West-Vlamingen af naar de Rallye des Routes du Nord in Noord-Frankrijk. Deze wedstrijd, die promoveerde naar Divisie 1, gaat door op zaterdag 24 en zondag 25 februari. Enkele KP's, zoals Boeschepe en Kemmelhof, liggen vlakbij de grens met België. Het rallycentrum is terug gevestigd in Armentières. Wat de Vlaamse inbreng betreft zijn Mottrie en Vankemmel al ingeschreven bij de Historics. Claudie Tanghe brengt de ex-Debackere Celica 4WD aan de start. De voorlopige deelnemerslijst, timing en alle andere info kun je terugvinden op www.lesroutesdunord.com.
Hetzelfde weekend, maar dan enkel op zondag, gaat met de ASAF-rallysprint Blanc Bleu de eerste Belgische wedstrijd door. Rondom rallycentrum Mohiville krijgen de deelnemers vier keer de proef van 12,9 km voorgeschoteld. Alle info op www.ecurie-les-aigles.be.
Het daaropvolgende weekend staat de eerste BK-rally van het seizoen op het programma, de Ardenne Bleue Rally. De nieuwe organisatie voegde er de 'East Belgian Rally', eigenlijk de nieuwe naam, niet zonder reden aan toe. De wedstrijd wijkt dit jaar uit naar de Oostkanons, met proeven rond Bütgenbach, Meyrode en en Burg-Reuland (19,62 km). Het parcours bevat evenwel nog de bekende proeven van Pepinster, Theux en Ster en het rallycentrum blijft zich rond Spa bevinden: start in Verviers, service en regroup nabij de karting van Spa-Francorchamps en de finish van elke wedstrijddag in het centrum van Stavelot. Zondag zullen de deelnemers van het RACB Rally Criterium het deelnemersveld vervoegen. Voor reglement, inschrijvingsformulier en timing verwijzen we naar www.eastbelgianrally.be.
Op zondag 11 maart staat de Rally van Hannuit geprogrammeerd. Deze kreeg er ten opzichte van vorig jaar een KP bij, wat zorgt voor drie boucles van vijf KP's. De deelnemers krijgen maar liefst 172,08 km KP aangeboden. Het reglement kun je reeds raadplegen op www.hesbayemotorclub.be.
De eerste Vlaamse wedstrijd is de Rallysprint van Moorslede op zondag 18 maart. Op de website van organisator Automobielclub Midden-Vlaanderen, www.omloopvanvlaanderen.be, is reeds het reglement en inschrijvingsformulier terug te vinden. De deelname van Renaud Verreydt en zijn spectaculaire BMW M3 is reeds verzekerd.
We sluiten het rijtje af met de Rally van Sint-Truiden, de opener van het VAS-rallykampioenschap op zondag 25 maart. Geen 'short rally' meer, want de wedstrijd is uitgegroeid tot een rally van type A met 107 km KP. Hiervoor werd KP Velm aan het parcours toegevoegd. De drie proeven dienen elk viermaal gereden te worden. Ook het rallycentrum is verplaatst naar Velm. Het reglement is reeds te raadplegen op www.tienseveiligheidsclubvzw.be.
De website over onze kartwedstrijd op zaterdag 10 februari zullen we wel blijven updaten met de laatste nieuwtjes.
Bij deze wil ik jullie ook allemaal een gezond, gelukkig en sportief 2007 toewensen!
"Eerst en vooral wil ik jullie een gelukkig en gezond 2007 wensen. Volgend jaar zijn we terug van de partij in de fiestasportingtrophy. Na een succesvol jaar in de Trophy blikken we even terug op het voorbije jaar. De wagen werd compleet nieuw opgebouwd door Werner, Johan, Carolien, Frans, Luc en mezelf. Na een test in de Rallysprint van Moorslede, onze thuiswedstrijd, werd de wagen goed bevonden, nog een paar kleine details die moesten veranderd worden en we waren klaar voor de eerste wedstrijd in de Trophy. In de TAC Rally wonnen we de eerste wedstrijd in de Trophy nadat Frederik Verstraete uitviel. In de Wallonie kenden we op het eind van de wedstrijd een beetje problemen, ik misschakelde en er werd een klep geplooid. We reden de wedstrijd uit en eindigden toch nog tweede in de Trophy. In Ieper wilden we bevestigen, de wagen kreeg een grote onderhoudsbeurt, alles werd bekeken om zeker niet uit te vallen met mechanische pech. Na Tim Van Parijs, gelegenheidspiloot in de Trophy, draaiden we alle best tijden. We werden dus opnieuw tweede in de Trophy en verstevigden zo onze eerste plaats in het eindklassement. Na het verlof werd de Omloop Van Vlaanderen gereden te Roeselare. De stress begon te komen, we stonden ruim voor op de tweede in de eindklassering, maar we konden nog veel verliezen met nog drie wedstrijden te gaan. We besloten om de wedstrijd op zekerheid te rijden en ons doel was te eindigen in de top-3. Na een wedstrijd zonder problemen en waar hard gestreden werd, zeker de tweede dag, waar er 4 Fiesta's binnen enkele seconden aan het strijden waren. We eindigden opnieuw tweede en bevestigden zo nog meer onze leidersplaats in de Trophy. Met nog twee wedstrijden te gaan konden enkel nog Hein Derynck en Raphael Auquier ons bedreigen voor de eerste plaats. Daarvoor moesten beiden wel de twee wedstrijden winnen. We vertrokken dus naar de Haspengouw. Nog nooit duurde een wedstrijd zo lang en nog nooit maakte ik zoveel fouten. Toch konden we nog derde eindigen en waren we zeker van onze eerste plaats in het eindklassement. We besloten toch nog om de Condroz te gaan rijden en dit in functie van volgend jaar, om de wedstrijd te leren kennen. De eerste dag was ik grieperig en kon langs geen kanten de eerste Fiesta's volgen. De tweede dag was de gezondheid beter maar op een jump brak de bovenste bevestiging van een schokdemper en stopten we de wedstrijd om meer schade te voorkomen. Voor komend seizoen zullen we opnieuw de Trophy gaan rijden. We zijn nog bezig om de wagen te verkopen en een totaal nieuwe op te bouwen, maar als de wagen niet verkocht is tegen halfweg januari, dan gaan we terug van start met de 'oude' wagen. Eveneens zullen enkele provinciale wedstrijden gereden worden met de Fiesta, misschien wel met andere (krachtigere) motor. Bedankt aan alles sponsors en supporters!"