"Het betreft een Peugeot 206 RC, full groep N. De wagen komt van Peugeot Sport en heeft alle laatste evoluties. Vorige week zondag werd de wagen afgehaald en 's namiddags was er een korte test met de nodige uitleg en afstellingen. Momenteel wordt de wagen in een nieuw kleedje gestoken en nog enkele details afgewerkt." Met zijn nieuwe wagen gaat Dieter ook op zoek naar andere oorden. "Na enkele seizoenen in het regionale circuit mee te draaien zal ik dit jaar mikken op het Belgische Kampioenschap, te starten in de TAC in Tielt. Verder volgen Comines, Wallonie, Monteberg, ORC, Ieper, Staden, Omloop van Vlaanderen, Haspengouw, Hemicuda, TBR en de Condroz Rally.", aldus Dieter Verbeke.
Marnik Malengier van AMV: "De contacten met de kampioen 2008 zijn praktisch rond, dus kunnen we aankondigen dat de goedlachse Hubert Deferm zijn Subaru Impreza WRC komt proberen in Moorslede. We kunnen hier spreken van een unicum, daar Hubert heel sporadisch in 'de Vlaanders' een wedstrijd komt rijden."
Moorslede wordt ook het debuut van Patrick Snijers in de nieuwe Subaru Impreza WRC '06 van Wim Soenens. De rallysprint zal als testbasis gebruikt worden want tussen de KP's door kan de wagen perfect afgesteld worden, bijgestaan door een ingenieur van Prodrive. "Reken daarbij Melissa Debackere en Paul Lietaer en we kunnen spreken van een mini BK-manche.", aldus nog Marnik Malengier.
De organisatie wijzigt voor de rest niets aan de formule. De snelste teams kunnen blijven rekenen op premies terwijl opnieuw drie tickets voor de Internationale Shoot-out bij M-Sport te winnen zijn. Zoals de voorgaande jaren mogen de eerste twee in de eindstand zich samen met een wildcard gaan tonen bij het team van Malcolm Wilson. De winnaar van de Trophy zal bovendien een bonusgeschenk krijgen. Aan de wagen uit de Trophy, de Ford Fiesta N3, wordt voor komend seizoen niets gewijzigd. De defintieve versie van het technisch reglement verschijnt eind februari op www.fiestasportingtrophy.be.
1 maart 2009: Rallysprint van Moorslede
11 april: TAC Rally Criterium Tielt
2 mei: Rallysprint Monteberg VAS
3 mei: Rallysprint Monteberg Internationaal
1 juni: ORC Rally Oost-Rozebeke
19 en 20 juni: Ypres Historic Rally
5 juli: Short Rally van de Suikerstreek Tienen
27 september: Hemicuda Rally Koekelare
18 oktober: TBR Rally Roeselare
Het MAS Racing Team nodigt iedereen ook uit naar hun eetfestijn op zaterdag 14 februari. Meer info hierover en over het team op www.mas-racing.be.
In de nieuwe Autonews, die vandaag verscheen, is meer info en een inschrijvingsformulier terug te vinden. De eerste selectiedag vindt plaats in Worldkarts Kortrijk op zaterdag 28 maart van 9u tot 17u en bestaat uit oa. een interview, examen, fysieke test en uiteraard een kartproef (waar wel een gewichtscoëfficiënt wordt op toegepast). Uit alle kandidaten worden 10 finalisten gekozen die op zaterdag 9 mei voor de eindoverwinning mogen strijden. Het inschrijvingsformulier dien je af te geven bij Geko Woonwereld in Zulte of op de stand van BMA of Autonews tijdens de Racing Show van Luik komend weekend. Deelnemen kost 100 €.
Ludo L'Hoyes: “Opvallend is bovendien dat sedert dit nieuws bekend is, het enthousiasme hier in de streek enorm is en we als organisatie ook op erg veel sympathie en steun kunnen rekenen. Niet zo verwonderlijk eigenlijk als je weet dat deze regio diverse rallytoptalenten voortbracht, maar al jaren geen eigen wedstrijd meer had. Patrick Snijers was trouwens de eerste om zijn deelname te bevestigen, al is het momenteel nog niet duidelijk of hij voor de GEKO-Porsche kiest, of hier zijn nieuwe Subaru wil testen i.f.v. de start van het BK. Ook de interesse van andere streekpiloten is groot en wellicht zullen ook veel piloten van buiten deze regio graag deze nieuwe rally willen ontdekken, al was het maar om te testen of als afwisseling voor de parcours die ze al jaren kennen. Kortom, hoewel ik daarover nu nog geen concrete gegevens heb, ben ik er zeker van dat we reeds voor deze eerste editie een sportief aantrekkelijke affiche kunnen aanbieden en… niet onbelangrijk is bovendien dat de toegang voor het publiek volledig gratis is !”
Het wedstrijdcentrum is gevestigd in de sporthal van Wellen. De rally gaat van start omstreeks 8u15 voor vier ronden van vier klassementsproeven (drie korte en één lange – 100% verhard), met stukken uit de vroegere Grenslandrally. In totaal krijgen de deelnemers zo'n 80 km KP aangeboden. De verkenningen en technische controle (Garage Wim Vanheers) gaan op zaterdag 21 maart door.
Vanaf begin februari kan je voor alle info (reglement, inschrijving, timing enz…) terecht op www.trudoracing.be. Voor specifieke vragen kan u reeds terecht bij Ludo L’Hoyes (GSM: 0475/75.64.21) of ludolhoyes@skynet.be.
“De Monte Carlo is de moeilijkste en meest opwindende van alle rally’s. Daarom ben ik ontzettend blij met mijn resultaat. Dit jaar zorgden de weersomstandigheden er voor dat het ingewikkelder dan ooit was om de wedstrijd onder de knie te krijgen. Daarom ben ik heel voorzichtig vertrokken. Samen met onze sportieve directeur Marc Van Dalen hadden we een strategie uitgedokterd waarbij we voorzichtig zouden beginnen, om dan langzaamaan het tempo op te voeren. Dat bleek een lonende tactiek. Bij de start van de laatste dag had ik nog uitzicht op de zege. Jammergenoeg moest ik op vrijdagochtend uitwijken voor een gecrashte auto en had daarbij geen andere keuze dan door de brokstukken te rijden. Door de lekke band die daarop volgde, moest ik me tevreden stellen met de tweede plaats. Dat kan de pret echter niet drukken, want ik had moeilijk op beter kunnen hopen. Vooral omdat mijn directe tegenstanders in de IRC Challenge achter mij finishen. Mijn campagne van 2009 begint heel wat beter dan het vorige seizoen.”, aldus Freddy Loix.
“Voor de start van de wedstrijd zei Freddy me dat hij hier niet wou vertrekken zonder punten voor het kampioenschap. Met nog 5 proeven te gaan zijn we daar voorlopig al in geslaagd, al was het niet evident. Voor mij was het alvast geen simpele opgave. Kort voor Kerstmis werd beslist dat Freddy en ik samen in zee gingen, en zo hadden we dus maar een korte periode om alles goed voor te bereiden. Een nieuwe piloot, een nieuwe wagen, een nieuw notasysteem, een nieuw team, alles is nieuw voor mij dus het vergt wel enige aanpassing, maar alles verloopt goed, ondanks het feit dat ik niet veel heb kunnen testen. Van de twee testdagen heb ik er maar één kunnen bijwonen, het testparcours zelf was nog kleiner dan dat van een sprint, dus de echte vuurdoop kwam er pas op woensdag, aan de start van de eerste proef. Maar al bij al zijn we beiden tevreden, we staan momenteel op een tweede plaats en we zullen er alles aan doen om deze te behouden.", aldus Isidoor.
"Als alles goed gaat hopen we dit jaar te kunnen starten met een Peugeot 205 Cup in Vlaanderen. De Cup zou gelden voor de toffe en betaalbare Peugeot 205 1600 GTI in Divisie 2 Indien er voldoende intresse is zou er de Peugeot 205 1900 GTI Div 2 worden bijgenomen. De Cup is vooral bedoeld voor beginnende piloten al zijn ervaren piloten zeker ook welkom. Er zullen een heleboel voordelen aan de Cup verbonden zijn zoals mooie kortingen op onderdelen, banden, olie, uitrusting,.... We zullen er voor zorgen dat alle teams voldoende aandacht krijgen van de media. We hopen op nog steun van enkele organisatoren zodat we een korting kunnen geven op het inschrijvingsgeld. Er zal steeds een stand voorzien zijn op het servicepark waar de deelnemers terecht kunnen voor info, hulp bij asistensie, alle nodige onderdelen en tijden van de wedstrijd. Om alles eerlijk te laten verlopen zullen alle wagens die deelnemen aan de cup zich moeten aanmelden met de wagen en zal de ECU worden uitgereikt en gelood alsook een controle van de wagen. Er zal een volledig technisch regelment worden uitgebracht zodat alles eerlijk verloopt. Bij het inschrijven van de cup zal een boek worden uitgreikt hoe de wagen moet worden gebouwd van A to Z. Voor verdere vragen of info kunnen jullie ons mailen op samaeymotorsport@hotmail.com.", aldus Pedro Samaey.
In 2009 gaat Stef op verschillende co-piloten beroep doen. "Buiten de vaste waarde Walter Van Gool is er vers bloed bijgekomen: Kasia Zelek, een jonge dame die haar eerste voetjes binnen de rallysport zet. Ze is gedreven en heeft een grote passie voor autosport. VG Racing heeft er dan ook alle vertrouwen is dat zij kan uitgroeien tot een goeie co. Haar twee zonen zijn al actief binnen het kartingcircuit, waarvan Mike vorig jaar bij de RACB nog binnen de prijzen viel.", aldus Stef, die nog laat weten dat de restaurantdagen van VG Racing doorgaan op 4 en 5 april.
Het seizoen van VG Racing start in Hannuit, gevolgd door de Circuit des Ardennes, Comines, Leptines, Rallye Salamandre, Claudy Desoil, Tienen, Rally des Bles, Marche en Famenne, Boucles de Semois, JL Dumont en Sombreffe.
Erik: "Johan Vandeweyers had destijds ook quasi geen ervaring en maakte zijn debuut als co bij mij. Ik mag wel zeggen dat hij dankzij mijn overgebrachte ervaring en natuurlijk zijn eigen inzet en gedrevenheid gekomen is tot waar hij vandaag staat. Daarom is het misschien het moment om deze keer iemand jong naast me mee te nemen en de kans te geven om hem te laten uitgroeien tot een goeie co. De jonge Sebastian van den Bergen 'Sebas' blijkt me aan alle gestelde criteria te beantwoorden en is niet helemaal onervaren door zijn opgedane ervaring in wedstrijden in Nederland. Hij is bovendien een goede automonteur wat ook een pluspunt uitmaakt en woont eigenlijk niet echt ver bij mij vandaan, net over de grens bij Hulst wat hierdoor verschillende praktische zaken vergemakkelijkt. Men kan zelfs stellen dat hij uiteindelijk een halve “Vlaming” is door zijn afkomst uit Zeeuws-Vlaanderen. De eerste grote test zal de Rally van Hannuit zijn. Ik heb er vertrouwen in en een goed gevoel over en dat is steeds een goede start."
"De ontbinding werd aangevraagd door het bestuur van de vzw. Gezien het organiseren van rally in België geen winstgevende activiteit is en vzw A.C. Targa Florio niet over reserves beschikt, was de vzw niet in staat het hoofd te bieden aan een fiscale schuld die teruggaat op de inkomstenjaren 1996-1997. Het huidige bestuur houdt er wel aan te verduidelijken dat er geen sprake is van fraude. A.C. Targa Florio heeft de RACB begin december 2008 op de hoogte gebracht van de beslissing om de ontbinding aan te vragen en van de daaruit volgende onmogelijkheid om verder de Belgium Ypres Westhoek Rally te organiseren. De federatie liet weten dat de Belgium Ypres Westhoek Rally 2009 alleszins niet van de kalender wordt geschrapt en dat er naar een oplossing wordt gezocht in de vorm van een nieuwe organisator."
Yves: "We hoeven jullie waarschijnlijk niet te vertellen hoe fier we zijn te mogen koersen met deze tot de verbeelding sprekende wagen. Zowel voor mezelf als voor mijn copiloot Kristof is dit een jongensdroom die in vervulling gaat." Het duo gaat met de Porsche van start in de TAC Rally, gevolgd door de 12u van Wervik, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. In de Ypres Westhoek Rally mag niet deelgenomen worden met de Porsche, maar daarvoor wordt nog een oplossing gezocht. "Een alternatief kan natuurlijk een éénmalige terugkeer naar Boezinge zijn om er de Historic Rally te betwisten, we zien wel!", aldus nog Yves Bruneel.
Kris: "De eerste kennismaking met de Subaru tijdens de RS Thy-le-Chateau is me zeer goed bevallen, zonder A.L.S en gewone benzine een 3de tijd algemeen had ik niet verwacht. Voor mij is dit een ideale wagen om ervaring op te doen met een 4x4. Onze eerste wedstrijd wordt de RS van Moorslede, die trouwens een thuiswedstrijd is voor mijn co Andy Vangheluwe die mij terug dit seizoen zal vergezellen, rekening houdende dat hij ook weer enkele wedstrijden naast Andy Lefevere zal zitten. Het programma wordt aangevuld met de TAC Rally, Oostrozebeke, Wallonie, Ettelgem, Omloop van Vlaanderen, Haspengouw en Condroz. De nieuwe lay-out van de wagen zal voorgesteld worden op ons jaarlijks eetfestijn waar we iedereen hartelijk welkom heten!"
De ribbetjesavond van rallyteam Cools-Vangheluwe gaat door op zaterdagavond 14 februari vanaf 19u30. Plaats van afspraak is Zaal De Kwelle in de Sint-Rijkersstraat in Alveringem, kaarten kosten 14€ voor volwassen en 8€ voor kinderen en zijn te verkrijgen via Café 't Wieltje in Alveringem of via 058/288608 of 0495/692490.
"Na de RS van Staden verleden jaar hebben we de smaak te pakken. We kunnen terug beroep doen op onze sponsors, aangevuld met enkele nieuwe. We rijden terug met de Peugeot 106 van Philcars. Die werd weer volledig op punt gezet en we kijken er weer naar uit om weer met hen samen te werken, want verleden jaar hebben we ons goed geamuseerd. Er was een heel goeie sfeer. We rijden zoals zovele eerst de RS van Moorslede, gevolgd door het ORC Rally van Oostrozebeke-Wielsbeke, daarna de RS van Staden en als het budget het toelaat zouden we graag afsluiten met de TBR in Roeselare. Ons doel is ons amuseren en natuurlijk een beetje meer ervaring opdoen met de Peugeot en de tijden wat verscherpen. Verleden jaar in Staden hadden we vooraf nog geen km tegen de klok gereden. Nu zullen we toch al iets beter voorbereid zijn. Mijn co Gregory en ik zullen er alles aan doen om ons zo goed mogelijk voor te bereiden. Om dit alles nog een beetje te financieren houden we ook een eetfestijn op 22 mei in het CC in Vlamertinge. Hopelijk komen onze supporters ons weer aanmoedigen. Hierbij wil ik zeker onze sponsors nog eens bedanken want in een tijd van financiële crisis blijven zij ons steunen. Als amateurteam kunnen we toch enkele keren onze hobby uitoefenen, ook dankzij een goed bestuur en familie.", aldus Didier.
Het reglement is nu reeds beschikbaar op www.omloopvanvlaanderen.be, de site waar in aanloop naar de rallysprint alle nieuwtjes en inschrijvingen te volgen zullen zijn.
Peter: "Reeds enige tijd word ik met mijn kartteam gesponsord door Speedwear.be. Zij vertegenwoordigen in België de merken van Alpinestars en ARAI Helmets en waren voornamelijk actief in karting en het circuitgebeuren. Door een uitbreiding van hun zaak wil Speedwear.be nu ook andere horizonten gaan verkennen, namelijk de rallysport. Met mij in hun rangen is het dan ook evident dat ik hun kleuren zal vertegenwoordigen. Wij hebben met Speedwear.be en Colsoul Rallysport een mooi programma samengesteld. Wij zullen het volledige BK rijden, aangevuld met de Rally van Hannuit als test. Aanvankelijk zullen wij starten met een ‘top’ Evo IX groep N om dan later in het seizoen over te stappen in een Evo X. Vanaf wanneer de nieuwe Lancer zal ingezet worden is nu nog niet geweten. Behalve de Rallye de Wallonie heb ik alle wedstrijden al eens gereden, maar dat dateert toch al van enkele jaren geleden. Dus ik wil vooral op regelmaat rijden om op deze manier zo hoog mogelijk te eindigen."
Hopmans krijgt voor zijn BK-campagne een nieuwe maar ervaren co-piloot naast zich: Johan Vandeweyers, die reeds het BK reed naast Erik Vleminckx. "In tegenstelling tot de voorgaande rally’s zal deze keer niet mijn verloofde Hilde (Gijsbrechts) de nota’s lezen. Zij heeft zich toegelegd op studies die veel van haar tijd en inzet vergen en dat is momenteel moeilijk te combineren met mijn programma. Uiteindelijk zal het een collega van mij worden die plaats neemt in het rechterzitje, namelijk Johan Vandeweyers. Johan zou zelf weer gaan rijden dit jaar, maar het voorstel dat ik hem voorlegde kon hij moeilijk weigeren. Ik ben ervan overtuigd dat Johan mij uitstekend zal navigeren en ik kijk al uit naar onze samenwerking.”, aldus Peter Hopmans.
ConXion-zaakvoerder Chris Debyser licht graag de plannen toe, te beginnen met het nieuws dat hij de Ford Escort MK 2 van Wim Soenens overkocht. "We kwamen tot een akkoord en zo verandert de bolide, die recentelijk nog in de ConXioN-kleuren de Rallye du Var won met Patrick Snijers, van eigenaar. Co-piloot van dienst blijft Kurt Declerck, de service voor de Escort BDA blijft verder door het team van Paul Lietaer vezorgd worden.", zegt Chris, die in 2009 een combinatie van BK-wedstrijden en buitenlandse rally's wil rijden.
"Dit betekent dat de Opel Transeurope, die met het oog op volgend seizoen volledig werd gereviseerd, te huur wordt aangeboden. Voor Ieper, de Omloop en wellicht ook de Condroz is de Transeurope al verhuurd aan niemand minder dan Bart Maes en Wouter Polfliet. We kunnen nu reeds melden dat het team met stijl haar intrede zal doen en er tijdens deze rally's een heuse feeststemming zal ontstaan dankzij de samenwerking met Picobello uit Roeselare en Las Vegas Zwarteberg. Ook Claudie Tanghe zal voor één rally plaats nemen in de Transeurope, al staat het wegens de drukke agenda van Claudie nog niet vast of dit Routes du Nord of de 12u van Wervik zal zijn.
De Opel Ascona 2.4 is de tweede extra wagen die werd aangekocht. De wagen die door Alain Vermeulen van de hand werd gedaan, zal nu een volledige revisie ondergaan. De wagen beschikt over een Ascona 400-bak en zal in de kleuren van ConXioN worden geplaatst. Bestuurder van dienst is Dirk Dumon en hij doet samen met Kristof Provoost een gooi naar het Historic VAS-kampioenschap. Dirk werkt ook enkele BK wedstrijden af. Dit betekent dat de twee andere Ascona's (2.0 en 2.4) samen met de Transeurope allen te huur worden aangeboden en er zo voor elke piloot volgens ervaring en/of budget een degelijke wagen kan worden voorgesteld. De service wordt verzorgd door Jean-Yves Maelfait die met z'n M RaceTech uit Ingelmunster meer dan z'n handen vol zal hebben om de 4 Opel's samen met zijn team op topniveau te houden en ervoor te zorgen dat de missie van ConXioN Rallysport ook voor 2009 realiteit wordt.
De Ascona 2.4 die reeds z'n strepen heeft verdiend (1ste plaats BK 2007) werd voorzien van een nieuwe motor en ondergaat momenteel tal van revisies. Ook dit jaar wordt deze opgeëist door het Boezings Rally Team voor alvast hun thuiswedstrijd Ieper en de Omloop, maar afhankelijk van de sponsors zullen hier wellicht ook een aantal extra BK-wedstrijden aan toegevoegd worden.
In de moderne wedstrijden zal ConXioN zich verder laten zien. Naast het feit dat ConXioN ook hoofdsponsor is van de Patrick Snijers Rally Contest, werd er ook een akkoord bereikt met Geko-baas Wim Soenens om Patrick Snijers te steunen in z'n BK-campagne. Een strategische plaats op de prachtige Subaru WRC moet leiden tot de naambekendheid van ConXioN in alle media over gans het land. ConXioN is immers een nationale speler geworden in het ICT-landschap en kan zo verder werken aan de naambekendheid van het informaticabedrijf.
Naast de Subaru zal ConXioN tevens in vol ornaat op de Porsche 911 GT3 prijken. Met deze wagen wordt gestart met Yves Bruyneel en Worldkarts Flanders Indoor Karting-baas Kristof Goethals die voor 4 wedstrijden (Tielt, Wervik, Omloop en Condroz) tekenen met deze imposante bolide. Benieuwd welk spektakel dit met zich zal meebrengen. Ook Patrick Snijers zal nog enkele lokale wedstrijden (zoals ORC) met de GT3 rijden in de ConXioN kleuren.
De BMW M3 van Andy Lefevere geniet het verdere vertrouwen van ConXioN en zal het in het Belgisch Kampioenschap ten strijde trekken met de steun van ConXioN. We hopen alvast op de ideale weersomstandigheden zodat Andy alle registers kan opentrekken met z'n blauwe raket en zo een gooi kan doen naar een podiumplaats.
Tot slot nog de Ford Fiesta Sporting Trophy waar ConXioN net als op het einde van vorig seizoen de jonge piloten een hart onder de riem wil steken door als algemene sponsor van de Trophy op te treden. Een extra verrassing is nog in de maak maar gezien nog niet alle partijen zijn gebriefd, houden we dit liever voor ons volgend persbericht. Intussen wenst ConXioN iedere rallys(up)porter een gezond, succesvol en sportief 2009!"
Isidoor: “Het is de droom van elke gemotiveerde copiloot om uiteindelijk door te stoten tot de top van de rallysport. Nooit had ik gedacht dat ik met Freddy omtrent zulke positie in gesprek zou komen. Zeker niet omdat ik de kunde en kennis van Robin altijd gewaardeerd heb en aldus Freddy en Robin als perfect team aanzie, de resultaten geven uiteindelijk het bewijs. Ik zie het feit dat ik de rechterzetel mag overnemen dan ook als een erkenning van aan wat ik de afgelopen jaren hard aan gewerkt heb. Doch is het zeker geen simpele opdracht en zal het van mezelf veel tijd, inzet en concentratie vragen. De testen die ik ondertussen met Freddy heb ondernomen waren tot wederzijdse voldoening wat me al heel wat vertrouwen geeft. We starten samen in de Monte Carlo welke als één van de moeilijkste en verradelijkste wedstrijd van het kampioenschap wordt aanzien. Voor aanpassing zal er helaas weinig tijd zijn.”