Opnieuw zakken enkele snelle Scandinaven af naar Spa, te beginnen met Stig Blomqvist. De Zweed is aan zijn zesde deelname toe in Spa en stapt dit keer in een Ford Escort MK II groep 4. De 'Stig' wordt vergezeld van landgenoot Bjorn Waldegard, aan de start met een Ford Escort MK II BDA van Christophe Jacob in de kleuren van Kinley en bijgestaan door Stéphane Prévot. Harri Rovanperä, vorig jaar nog in de Omloop van Vlaanderen met een Ascona A, kan danzkij co-piloot John Muth deelnemen met een nagelnieuwe Porsche 911 groep B uit de stal van Delahaye Racing. Een andere voormalige winnaar van WK-proeven die we in Spa mogen verwachten is Philippe Bugalski. 'Bug' kan dankzij onze landgenoot Yves-Mathieu Parent deelnemen met een Audi Quattro groep 4 uit 1984. Bruno Thiry komt met een gelijkwaardige wagen aan de start.
Met Thiry belanden we bij de uitgebreide Belgische top die telkens weer van de partij is tijdens de Legends. 'Moustic' krijgt gezelschap van Freddy Loix en François Duval, aan de start met een respectievelijk Fiat Ritmo Abarth groep A ex-Willy Plas en Fiat 124 Spider Groep 3 uit de stal van Guy Moerenhout. Zoals vanouds tekenen ook de 'Drie Musketiers' present in Spa: Patrick Snijers (Escort MK II Geko), Robert Droogmans (Escort MK II Lietaer) en Marc Duez (Porsche 911 groep 4), die Koen Wauters als co-piloot naast zich krijgt.
Verder op de deelnemerslijst: Munster (Porsche), Gaban (Kadett), Van de Wauwer (Lancia), Bouche (Porsche), Timmers (Ascona), Bodson (Ascona), Van Parijs (Mercedes 500), Heckters (Escort), Neuville (Escort), Collard (Kadett), Mathy (Escort), Deferm (BMW),... en uiteraard heel wat 'habitués' uit het Historic-gebeuren: nationaal kampioen Verschueren en Vankemmel met hun Ascona A en een Escort-armada met oa. Stouf, Monnens, Debyser, Vanwijnsberghe, Vandoorne,...
Alsof dat nog niet genoeg heeft de organisatie nog een 'mystery guest' in petto. Zijn naam wordt pas vlak voor de wedstrijd publiek gemaakt, maar in afwachting wordt elke dag wel een tip prijsgeven... Het gaat in elk geval om een buitenlandse vedette. Voor de piloot of pilote is de Mazda RX7 groep B van Christophe Jacob voorzien, voor de gelegenheid in de kleuren van Gordon.
:: Voorlopige deelnemerslijst Classic
:: Voorlopige deelnemerslijst Legend
"Hij zal zijn enorme ervaring delen met jullie waarbij vele aspecten aan de orde zullen komen die hij in zijn lange succesvolle internationale carrière heeft ontwikkeld. Voor de beginnende en gevorderde navigator zal het een waardevolle avond zijn, maar ook voor de rijders is het een leerzame ervaring. Uiteindelijk moet de opgedane kennis van deze avond door beide leden van de equipes in de praktijk gebracht worden tijdens een rally.", luidt het bij VM Motosport.
De avond begint om 19u in Van de Valk Hotel 'De Cantharel' aan de A1, afslag 19 bij Apeldoorn. Voor deze bijeenkomst wordt een bijdrage van 25 € per persoon gevraagd. Doordat het aantal beschikbare plaatsen beperkt is moet je je deelname aan deze informatieavond voor 24 februari bij kenbaar maken door een mailtje te sturen naar info@vm-motorsport.nl. Deelnemers ontvangen na afloop van de avond de nieuwe 2010 Van Merksteijn Motorsport-kalender.
"Na twee jaar met de C2 Challenge werd het tijd voor iets anders. De C2 werd verkocht in Nederland en een Mini Cooper S werd aangekocht. De wagen zal op punt worden gezet door M-Race Tech. Het is de bedoeling om enkele VAS-wedstrijden te rijden met mijn vrouw: de RS van Moorslede, de RS van de Monteberg, de ORC Rally, de 12u van Wervik en de TBR Rally. Verder ga nog in enkele BK-wedstrijden mee als co-piloot met Andy Lefevere met als eerste wedstrijd de Rally van Haspengouw.", aldus Steve Viaene.
Jos: "Na ons pechseizoen 2009 hebben we voor dit seizoen nog betere voorbereidingen gedaan om de mechanische problemen tot een minimum te beperken. Voor een klein team als het onze is het sowieso niet eenvoudig om budgettair voldoende binnen te halen om alles wat kan breken voor iedere wedstrijd te wisselen. Day V Tec doet er alles aan om na iedere wedstrijd de nodige assen te vervangen, diffs te controleren, bak opendoen .... Vorig jaar was het iedere keer wat anders wat brak zodat we veel te weinig aan de finish hebben gestaan."
"Voor 2010 zouden we er goed moeten voorstaan. Vooreerst ben ik tevreden dat we het hele BK met Wim Vleugels als co-piloot gaan rijden, zijn ervaring zou ons sneller moeten maken. We gaan ook starten in groep A met als enige grote wijziging de grote restrictor van 34 mm. Enkele jaren geleden reed ik met de Evo 6 ook enkele wedstrijden in deze uitvoering en het was de moeite waard. Onze ambitie is om regelmatig voor de top-10 algemeen te strijden. De auto heeft een grondige face-lift gekregen, de gele kleuren gaan ons geluk brengen, samen met het nummer 17.", aldus nog Jos Hermans.
:: Bekijk hier de trailer van de DVD.
Voor uittredend Europese Clio-kampioen Kris Princen was het vooraf duidelijk dat hij de Monte Carlo anders moest aanpakken dan zijn gebruikelijke aanvallende tactiek. Tijdens de verkenningen werd dan ook gezegd dat iedere KP overleven wellicht de enige manier was om een mooi resultaat in deze legendarische wedstrijd te behalen. Dat woord weerklonk tijdens de wedstrijd dan ook nog meermaals voor de start van de KP’s in de R3… Met die intentie werd ook de besneeuwde proloog SSS Lente / Col de Gaudissart op dinsdagavond aangevat. Proper rijden en geen stommiteiten begaan want deze KP was enkel om de startorde te bepalen. Bovendien was het voor Kris zijn eerste rit in de R3 sinds de sortie in de Var en de eerste keer met nagelbanden op de Clio R3. Met de 33ste plaats algemeen en 5de Clio kon het duo dan ook tevreden zijn… want het echte werk moest immers nog beginnen !
Tijdens dag 1 (woensdag) was Mathieu Arzeno de te kloppen man bij de R3’s. Hij zette de ene besttijd na de andere op de tabellen… Volgens het Belgische duo Princen-Smeets konden dergelijke tijden niet blijven duren als je wou overleven. Co Smeets moest tijdens de openingsproef nog even in het ritme van de Clio R3 komen en wennen aan het precieze notasysteem van zijn piloot. Niettemin klokten ze op de 45 km (!) van KP 2 St-Pierreville – Antraigues de 2de Clio-tijd. Na dag 1 konden Kris en Eddy gaan slapen als derde Clio na Arzeno en de verrassende Matteo Gamba.
Dag 2 (donderdag) zou typerend worden voor de Monte Carlo. Een lus van drie totaal verschillende KP’s waarvan er twee perfect met racing banden kunnen maar de middelste proef enkel bestond uit sneeuw en ijs. In functie van het motto Overleven vertrokken Kris en Eddy op vier nagelbanden waardoor ze op KP 5 en 7 wat tijd lieten liggen… Maar op KP 6 Bonnet-le-Froid werd dit ruimschoots goed gemaakt met een 17de tijd algemeen en de eerste scratch bij de R3’s. KP 6-9 was de meest memorabele proef waarbij het stuk richting flying finish in zesde versnelling tegen de begrenzer (168 km/u) verreden werd… op een sneeuwtapijt ! Naar verluidt was leider Arzeno (37 seconden trager op KP 6) geprikkeld door dit resultaat en vloog hij enkele KP’s later in het decor. In de tweede lus van deze drie donderdagse KP’s hielden Kris en Eddy het goede tempo aan. Hét verschil werd weeral gemaakt op de besneeuwde wegen rond St-Bonnet-le Froid – KP 9 was goed voor de tweede scratch bij de R3’s - zodat het Limburgse duo opklom naar de 14de plaats algemeen en de leiding in de European Trophee Clio R3.
De derde Monte-dag (vrijdag) was er een van ultra-lange verbindingsritten. Omstreeks 6u50 uit het parc fermé om 122 km te rijden naar KP 11 Mountauban waar het -10 graden was en de Clio opnieuw witte wegen voorgeschoteld kreeg… Inmiddels was duidelijk dat Princen zijn draai gevonden had op deze ondergrond: 16de tijd algemeen en maar liefst 42 seconden sneller dan naaste R3-achtervolger Campana. Vervolgens moest 240 km via binnenwegen afgelegd worden naar het mythische Monaco waar net op tijd gepointeerd werd na een verbindingsrit van 4u45 !
Voor de Nacht van de Lange messen aan te vatten, ging het Clio-duo aan tafel met de mecaniciens van Spelmans Preparation. Hét gespreksonderwerp was de bandenkeuze voor de avondproeven over de Col de Turini en Lantosque. Omstreeks 18u00 werd in Monaco by night vertrokken voor KP 12 en 13. In tegenstelling tot bijna alle anderen vertrok nummer 36 opnieuw met vier nagelbanden… Dat bleek geen ideale keuze maar toch kon Campana op beter schoeisel géén tijd goedmaken op de Belgische Clio. Dat lukte hem wel toen Princen lek reed op KP 13 (!). Meteen werd de voorsprong op Campana met 13 seconden ingekort. De nagels waren ondertussen wel allemaal verdwenen uit de banden van Princen.
Terug aan de haven van Monaco was er opnieuw een bandenvraagstuk voor de laatste passage op dezelfde KP’s. In het eerste stuk van KP 14 Piera Cava – Col de Vésubie was er sneeuw en ijs terwijl de afdaling na de passage op de top van de Turini sneeuwvrij was. KP 15 Lantosque – Lucéram was ook te doen op racing banden zodat het duo Princen-Smeets voor de laatste ronde vertrok op intermediates van BF Goodrich. Het kwam erop neer om de klim naar de Turini proper af te werken zonder rond te gaan of vast te geraken in de sneeuw… en vervolgens een supersnelle afdaling van de Turini te doen. Zo gezegd, zo gedaan, met een 14de tijd algemeen en een extra bonus van 38 seconden op Campana die daardoor een flinke mentale tik kreeg. Met 1min52,2 voorsprong aan de start van de slot-KP werden vanzelfsprekend géén risico’s meer genomen: Kris bracht de Spelmans-Clio naar de eindmeet en behaalde een onverhoopt resultaat bij zijn debuut in de Monte Carlo !
Kris Princen: "Onze deelname werd pas last minute beslist en kwam er mede dankzij Renault België. Vooraf had ik getekend voor een top drie plaats in de Trophée Renault Clio R3 maar dit had ik niet verwacht. Blijkbaar is onze tactiek de juiste geweest… Bovendien verliep de R3 als een Zwitsers uurwerk en dat is maar goed ook als je weet dat we dit avontuur met amper drie mecaniciens afwerkten (waarvan er dan nog eentje bijna constant weg was voor banden en tanken). Voor tuner Spelmans is dit een mooie opsteker na onze pechreeks van eind 2009. Hopelijk kunnen we deze lijn doortrekken in de Mille Miglia."
Eddy Smeets: "Voor mij is dit de moeilijkste en langste rally die ik ooit reed. Op 5 seconden na reden we maar liefst 5 uur klassementsproeven! Naast het gezellige serviceteam van Eddy Spelmans willen Kris en ik ook in het bijzonder ons ouvreur-duo David Croes / Kevin Pallen en facteur Karen danken. Zonder hen hadden we het einde nooit gehaald. M eermaals verwittigden ze ons voor valstrikken waar anderen zich wel lieten vangen. Het was de eerste keer dat ik met kopies van mijn eigen nota’s reed die de ouvreurs aanvulden met allerhande extra info. Een hele mondvol om te lezen maar wel onmisbare info! Tot slot wil ik ook nog Eddy Chevaillier danken voor de talrijke tips & tricks die hij me gaf bij de voorbereiding van dit memorabel evenement."
Het officiële einde van de rally was zaterdagmorgen omstreeks 11u00 op het paleizenplein in het prinsdom Monaco. Als winnaar van de tweewielaangedreven categorie speelden de fanfare het Belgisch volkslied voor Kris Princen en Eddy Smeets. De megagrote bekers en insignes van de Automobile Club de Monaco zullen ongetwijfeld een speciaal plaatsje krijgen bij Kris en Eddy !
(persbericht)
Ook Pieter Cailliez, Lauwaerts teamgenoot bij LC Racing, trekt over de grens. Eind februari neemt hij samen met Nico Beernaert deel aan de Rallye des Routes du Nord in Noord-Frankrijk en dit met de Renault Clio Williams van het team. Vervolgens staan, voornamelijk met de Clio Willams, een reeks West-Vlaamse wedstrijden op het programma, oa. al zeker de TAC Rally, de Short Rally van Staden en de TBR Rally. In deze wedstrijden zullen Bjorn Willaert en Nico Willems afwisselend de rechterstoel innemen.
Voor 2010 wordt het concept van 'P&P' lichtjes gewijzigd. Francis Veranneman: "We zijn toe aan de zesde jaargang, niet mis voor iets wat begon als een ‘folieke’. Op alles komt wel eens een reactie, hetzij direct, hetzij indirect, dus ook op onze activiteit. Sommigen dachten dat de muziek er teveel aan was op de site, of dat, op de radio, twee uur te lang was om te blijven hangen. Rekening houdende tevens met nog enkele eigen ervaringen achter de schermen, hebben we het concept geëvalueerd en wat veranderd. Zodoende is er besloten om de effectieve twee radio-uren te halveren, tot 1 uur dus. Het wordt een beetje ‘less is more, of misschien ‘geven en nemen’?" Minder uitzenduren zijn niet noodzakelijk minder interviews. "Het is zeker niet de bedoeling om het aanbod met interviews te verminderen. Wat vroeger opgenomen was in het tweede uur verhuist nu naar 'Power & Passion' – EXTRA, welke enkel via de site te beluisteren zal zijn. Dit geeft ons ook de kans om, wanneer we bv. ter plaatse op een rally aanwezig zijn en we een groot aantal interviews meebrengen, deze dan ook al kunnen posten op de site. Zodoende kunnen we die interviews, los van het ‘radioformat’, zonder uitstel laten horen. Op 'Power & Passion' – EXTRA zullen trouwens meestal ook de anderstalige interviews te horen zijn. Met dit nieuwe concept hopen we ook meer radio’s warm te kunnen maken voor ons programma. Enkele contacten zijn al gelegd en lopende. Ondertussen heeft één radio al effectief toegezegd, we verwelkomen dan ook graag vanaf volgende week de luisteraars van Radio Brouwer uit Oudenaarde en omstreken. Dit op hun frequentie 106.3 FM, op woensdagavond in prime time zelfs: van 18 tot 19 uur!", aldus Francis.
De overige frequenties waarop Power & Passion te horen is op woensdagavond blijven 107.6 FM (Izegem), 106.4 FM (Ieper) en 104.5 FM (Poperinge). Herbeluisterend kan steeds op de vernieuwde website www.powerandpassion.be.
Als top of the bill is er de voorstelling van de 'Alltec Seys Challenge', een wedstrijd waarbij als hoofdprijs een rallysprint te winnen valt met een Clio Rs uit de stal van Alltec Seys, volledig gratis! Hou zeker de website in de gaten voor meer info. Wees er dus bij vanaf donderdag 4 februari t.e.m. zondag 7 februari!
De wedstrijd werd gewonnen door de Fin Mikko Hirvonen, die met de Ford Fiesta Super 2000 van M-Sport een overtuigend debuut maakte. Sebastien Ogier (Peugeot 207 S2000) moest twee proeven voor het eind aan de kant met mechanische problemen zodat Juho Hanninen en Nicolas Vouilloz, beiden met een Skoda Fabia S2000, de resterende podiumplaatsen innamen. Stéphane Prévot werd achtste aan de zijde van Vigion (Peugeot 207 S2000).
:: uitslag
:: De RACB heeft vanaf dit seizoen Co-driver-vergunning geschrapt. Co-piloten die aan een BK-wedstrijd willen deelnemen dienen vanaf nu een vergunning C-Rally (250 €) of C-Rally Stage (200 €) te nemen.
:: Voor wie aan meerdere Criterium-wedstrijden wil deelnemen is er nog steeds de C-Short Rally (150 €). Wie met een VAS-vergunning aan een Criterium-wedstrijd wenst deel te nemen kan dit met een dagvergunning die in 2010 60 € kost, tegenover 50 € vorig seizoen. Deelnemers aan het Criterium dienen vanaf dit jaar ook verplicht alle brandwerende uitrusting te dragen (balaclava, lang ondergoed, schoenen en sokken).
:: Het HANS-systeem wordt in het BK verplicht vanaf 2011. Het dragen van een HANS-systeem werd eerder al in FIA-wedstrijden (bv. Ieper) verplicht en is vanaf dit jaar ook in Frankrijk de regel. In VAS-wedstrijden gaat de verplichting in vanaf 2013. Wel verplicht de VAS vanaf dit jaar reeds een nekband voor co-piloten.
"Ik bedank ten zeerste Stephen Vankemmel samen met zijn gehele SMS-crew voor de steun en het geloof dat ze in mij stellen. Met het SMS Team van Stephen, met enkel sterke piloten, gaan we op jacht om opnieuw de titel in het Belgisch Historic Teamkampioenschap te kunnen behalen.", aldus Tuur, die heel wat co-piloten naast zich zal krijgen in 2010. De eerste BK-wedstrijd, de Rally van Haspengouw, wordt gereden met co-piloot Peter Desmedt, Tielt en Omloop van vlaanderen worden gereden met Nico Beernaert. Vincent Van Quickenborne gaat voor de derde maal op rij navigeren in de Ypres Historic Rally terwijl Heikki Vandeputte de resterende BK-wedstrijden voor zijn rekening zal nemen.
Het BK-programma wordt nog aangevuld met regionale wedstrijden zoals Moorslede, TBR, Hemicuda, ORC en misschien nog enkele andere rally's. Ook de Rallysprint van de Monteberg staat op de kalender, waar Tuur met twee verschillende wagens zal deelnemen... "De zaterdag rijden we met de gekende BMW E21. Op zondag gaan we als grote BMW-maniak aantreden met de BMW M3 full group-A van Charly Schmid, de E30 waarmee Vincent Verscheuren verleden seizoen in de kleuren van Heli en SMS reed. Vincent zal ook dit seizoen terug regionale rally's rijden met deze group-A. Als co in de M3 word ik nogmaals bijgestaan door Nico Beernaert, teneinde het group-A geweld gecontroleerd te krijgen van start tot finish. Voor mij wordt het een compleet nieuwe ervaring om met een moderne topwagen te kunnen rijden. Nico en ikzelf kijken reeds enorm uit naar deze ervaring.”, aldus nog Tuur Vanden Abeele.
Rally van Haspengouw (Landen - 27 februari)
Tank S Rally (NL - Emmeloord - 19-20 maart)
Rally de Wallonie (Namen - 23-25 april)
Geko Ypres Rally (Ieper - 25-26 juni)
Exotic Green Rally (NL - Etten-Leur - 9-10 juli)
Omloop van vlanderen (Roeselare - 11-12 september)
East Belgian Rally (St-Vith - 8-9 oktober)
Rallye du Condroz (Hoei - 5-6 november)
Meer info op www.myracing.be.
De grote nieuwigheid dit jaar is de komst van het Nederlands kampioenschap naar Namen. De Rallye de Wallonie vervangt daarmee de Sezoensrally en zou garant moeten staan voor de deelname van enkele top-WRC's. De Clio R3 West-European Trophy is er niet meer bij maar de drie Belgische promotieformules zullen wel van de partij zijn: de Citroën Racing Trophy, de Peugeot 207 Cup en Fiesta Sport Trophy, waarvan 'de Wallonie' de seizoensopener wordt.
Vincent Verschueren: "We zijn zeer gelukkig een akkoord te hebben bereikt met de mensen van Symtech Racing. De wagen is een echt juweeltje en is zeker de beste groep N auto die ik ooit heb gezien. We mikken resoluut op de groep N titel volgend jaar maar we willen eveneens algemeen goed scoren. Ik ben ervan overtuigd dat dit mogelijk is met de Subaru STR09. De aankoop van deze wagen werd mogelijk gemaakt dankzij de belangrijke steun van ConXioN & Flanders Indoor Karting. Ik kijk al vol ongeduld uit naar de eerste wedstrijd!"
Chris Debyser van ConXioN: "Samen met Flanders Indoor Karting (FIK) slaan we de handen in elkaar in 2010. Naast onze opzet in de Historic waarover we binnenkort meer onthullen is dit project een eerste realisatie van onze samenwerking die voortaan als FIXION in de markt zal gezet worden. Met onze partner HELI zijn we in volle voorbereiding voor het opzetten van een schitterende campagne in een nieuw team met Vincent als spilfiguur bij de moderne. Vincent heeft verleden jaar reeds bewezen wat hij in zijn mars heeft. Nu dient dit bevestigd te worden met de overstap naar de moderne rally, maar in return krijgt hij topmateriaal uit de stal van Symtech Racing. Vincent zal in het BK zes wedstrijden rijden met onze vice-kampioene bij de co-piloten Lara Vanneste en twee wedstrijden met Diederik Pattyn."
Dirk Van der Sluys van Symtech Racing: "We zijn zeer blij dat onze wagen in handen komt van zo'n snelle piloot. Vincent is zeker een groot talent en we zijn ervan overtuigd dat hij volgend jaar volledig zal doorbreken. De Subaru STR09 waarmee hij in 2010 zal aantreden is wat dat betreft op zijn maat gemaakt snel, betrouwbaar en zeer competitief. We zullen hem het hele jaar blijven volgen en bijstaan met al onze kennis."
Thierry Neuville zit op een wolk. Met een beetje vertraging verzekerde de Kerstman hem van de deelname aan zes wedstrijden in het Junior Wereldkampioenschap in 2010. Een gouden aanbod voor de jonge ambassadeur van het RACB National Team die niet alleen de steun kreeg van RACB, maar ook van de structuur automeCAsolutions van het duo Bugalski-Azzolini. "Zonder het enthousiasme en de investering van deze twee partners, had ik dit nooit kunnen waarmaken.", jubelt Thierry. "Ik ben uitermate gelukkig en heb veel te danken aan de personen die jongeren zoals ikzelf helpen en ik wil hierin ook Willy Plas betrekken, met wie ik in 2009 een prachtig seizoen doormaakte. Ik mag van geluk spreken dat ik deze mensen ben tegengekomen. Ik ga dan ook alles doen om te bewijzen dat ik het vertrouwen van RACB en automecASolutions verdien. En mijn oren zullen nooit groot genoeg zijn om alle raad te registeren die ik zal krijgen van een zodanig ervaren rijder als Philippe Bugalski. Kunnen evolueren in zulke context, is voor een jonge rijder een uniek gegeven."
Een Citroën C2 Super 1600
Het seizoen van Thierry Neuville begint met twee proeven op het onverhard: Turkije en Portugal. De vertegenwoordiger van
het RACB National Team neemt er de start achter het stuur van een Citroën C2 Super 1600 van het Franse automecASolutions.
Daarop volgen vier rally’s op asfalt: Bulgarije, Duitsland, Frankrijk en Spanje Om hem bij te staan in deze nieuwe opdracht zal de
Belgische rijder kunnen rekenen op de diensten van Fransman Nicolas Klinger, met wie hij al samenwerkte tijdens de Rally van Spanje.
"Wij zijn uitermate fier dat Thierry zich in de belangstelling heeft weten te plaatsen van Philippe Bugalski en dat hij
dankzij hem een volgende stap kan zetten in zijn carrière.", onderstreept Geoffroy Theunis, directeur van RACB Sport.
"Herinneren we eraan dat Thierry de enige vertegenwoordiger is van het RACB National Team in de rallysport en dat
hij gedurende het voorbije seizoen uitzonderlijk sterk presteerde en heel wat mensen wist te overtuigen dat hij alles in huis
heeft om uit te groeien tot een groot kampioen. Wij zijn dan ook zeer blij dat wij hem kunnen helpen in dit uitdagende avontuur."
"Er zit toekomst in deze jongen"
Philippe Bugalski is vol lof over de jonge Belg: "Er zijn niet veel jonge talenten, jongeren die echt zin hebben om te
groeien, vooruitgang te boeken, sneller te presteren… Toen wij met mijn vennoot Marc Azzolini de Summer Rally Match organiseerden,
verraste Thierry ons meteen door zijn aanpak, zijn snelheid en de feeling die hij heeft met de auto. In zekere zin zie ik mezelf
terug in hem, toen ik begon met de rallysport. Zonder steun ben ik lange tijd op de sukkel geweest. Wat ik doe voor
Thierry, heb ik in een bepaalde periode moeten missen. Met zijn 21 jaar is hij nog zeer jong en toch toonde hij dat hij op alle terreinen
goed presteerde. Dat zijn de redenen waarom automecASolutions een tijd geleden besloot om alle krachten te bundelen en Thierry te
helpen bij het opzetten van een programma.”
De missie van Thierry is niet te onderschatten: in de wedstrijden die hij zal rijden, kent hij alleen het Spaanse tracé.
De vergelijking met zijn voorgangers in de Citroën C2 Super 1600, te weten Dani Sordo, Sébastien Ogier of Martin Prokop,
zal vlug gemaakt worden. "De C2 S1600 is het absolute wapen in het JWRC,“ herinnert de baas van automecASolutions.
“Thierry bewees zijn snelheid met de C2 R2 MAX. Een logisch vervolg was dus verdergaan met een voorwielaandrijver. Thierry heeft de
benen, maar ook het hoofd en dat sterkt mij in de overtuiging dat deze jongen nog een mooie toekomst voor zich heeft.
Dat is wat ik deze sympatieke kerel toewens.”
(persbericht RACB)
"Na een meer dan teleurstellend seizoen 2009, waar de Clio meer dan een miskoop bleek en ikzelf niet foutloos bleef op de KP's, gaan we deze nieuwe uitdaging aan. Deze winter hebben we dan ook serieus geënvesteerd in de Clio: zowel motor, ophanging, boite,... werden vernieuwd of op punt gezet. Ook voor mezelf hoop ik terug het niveau te halen van 2008. Aan de conditie wordt in ieder geval gewerkt... In eigen streek zijn we ook te zien maar dan met de BMW E30. De tijd voor verkenningen zal nu in ieder geval minder het probleem worden aangezien ik mee in de zaak van mijn ouders ben gestapt en meer de uren kan regelen. Vroeger moesten we soms dikwijls nog de ochtend van de rally nota's maken! Budgettair is ook alles rond dankzij onze nieuwe en trouwe partners, waarvoor nogmaals dank. Alles is er dus om er terug een geslaagd seizoen van te maken en alle teams een succesvol 2010 toe te wensen. Tot op de KP's..."
"Voor deze vierde editie bieden we de autosportliefhebber nog meer comfort aan: de evenementenhal Qubus in Oudenaarde werd volledig afgehuurd. Op 13 februari zal 945 m² ter jullie beschikking staan. Tim werkt hard achter de schermen aan het binnenhalen van de mooiste en snelste rallywagens die in ons land rondrijden. Vast staat nu al dat de twee nationale kampioenenauto's van 2009 zullen aanwezig zijn : de Ford Focus van Pieter Tsjoen uit Wortegem die samen met Eddy Chevalier misschien onverwacht maar verdiend de titel behaalde en de Opel Ascona A van Vincent Verschueren uit Zingem die samen met verschillende co-piloten de titel behaalde bij de Historics. Daarnaast zijn we ook bijzonder fier dat het nevenkampioenschap in België, de Ford Fiesta Trophy van de partij zal zijn. De kampioenenauto van Grégoire de Mévius, jawel de zoon van.... en de nieuwe Ford Fiesta R2 die in 2010 de strijd zal aanbinden met de Citroën C2 R2, ze zullen allemaal te zien zijn.", aldus Eric.
Op The Big Rally Event zul je tal van bekende piloten tegen het lijf kunnen lopen. "Deze avond biedt ook een unieke kans om de piloten in een omgeving zonder stress te ontmoeten. Een babbel met Pieter Tsjoen, een foto met Patrick Snijers, een handtekening van Melissa Debackere, we werken eraan. Tal van piloten en co-piloten maken hun opwachting. Dite event is als het ware tegelijkertijd de nieuwjaarsreceptie van de Belgische rallywereld en de officieuze start van het seizoen 2010, want nauwelijks één week later worden de Legend Boucles in Spa verreden en nog een week later opent de Haspengouw het Belgisch rallyseizoen."
Ook zou er nieuws over de BK-wedstrijden te rapen moeten zijn. "De onderhandelingen zijn nog aan de gang om de organisatoren van de Haspengouwrally, de TAC Rally, Rallye de Wallonie, Omloop van Vlaanderen, de Condroz en natuurlijk niet te vergeten de Ypres Rally. Kom en hoor wat dit jaar de nieuwigheden, de aanpassingen en de spanningen zullen zijn.", aldus nog Eric De Temmerman van Radio Brouwer, die samen met radiocollega Serge Dewolf en Timothy Van Parijs iedereen van harte welkom heet.
Als randanimatie zijn on-boardbeelden te zien en zullen tal van rallywagens van dichtbij te bewonderen zijn, tussendoor verzorgt Radio Brouwer de muziek en interviews met de genodigden. Afspraak op 13 februari in zaal Qubus in de Lindestraat in Oudenaarde, vlakbij het station gelegen.
"Naar aanleiding van een ernstig auto-ongeluk op 8 juli 2007 zal ik jammer genoeg, na 45 deelnames in de rallysport, mijn activiteiten tijdelijk of zelfs definitief dienen stop te zetten. Ik was al actief in de rallysport vanaf mijn 18de als co-piloot van de ondertussen, veel te vroeg, overleden Kristof Brion. Daarna nam ik de wagen over om zelf deel te nemen aan wedstrijden als piloot met wisselend succes. Vervolgens kocht ik mij een Honda CRX 1500 12V, waar we heel wat werk aan gehad hebben om deze helemaal te demonteren en terug op te bouwen, waar ik twee jaar mee reed. Mijn laatste investering was een Opel Ascona B van het jaar 1979, die we, mijn broer en ik, terug helemaal zelf opbouwden. Uit drie wagens hebben we één gemaakt. Deze was uitgerust met een 1600-krachtbron. Maar jammer genoeg is onze wedstrijd geëindigd in de Rally van Koekelare, overkop in een gracht en einde verhaal... Uiteindelijk heb ik mijn 1600 vervangen door een 2.0, en nog enkele andere snufjes, en dit in de hoop nog enkele wedstrijden te kunnen rijden, maar daar heeft het lot jammer genoeg anders over beslist. Gelukkig kan ik ook nog terugkijken op een deelname aan de Rally van Ieper in 2006 en mijn laatste wedstrijd de Rally van Wervik een jaar later. Maar dan kwam er die vervloekte 8 juli 2007...", aldus nog Benny Aeck.
"Op het programma staan opnieuw de West-Vlaamse VAS-wedstrijden, aangevuld met de TAC Rally, de Ypres Rally (waar we terug met de 33 mm-restrictor gaan rijden) en de Omloop Van Vlaanderen. Als test zouden we graag naar de Rally van Haspengouw trekken als de wagen tijdig klaar is. Wanneer de LRT Comines Rally terug georganiseerd wordt zijn we zeker terug van de partij om misschien onze overwinning van verleden jaar nog eens over te doen. Verder staat ons jaarlijks etentje gepland op 9, 10 en 11 juni 2010.", aldus nog Bert Coene.
De kalender van BC Racing bevat momenteel volgende wedstrijden:
(Rally van Haspengouw)
Rallysprint van Moorslede
TAC Rally
Rallysprint van de Monteberg
ORC Canal Rally
GEKO Ypres Rally
Short Rally van Oudenburg-Jabbeke
Short Rally van Staden
Omloop van Vlaanderen
Hemicuda Rally
TBR Rally
(persbericht)
De opener van het BK mikt op een hoogstaand deelnemersveld. "Als we afgaan op alle contacten die er nu al geweest zijn, kunnen we alleen maar positief zijn. Er is heel veel interesse uit Nederland, de thuishaven van heel wat WRC en andere topwagens. Ook van Belgische zijde horen wij positieve geruchten van kampioenen, ex-kampioenen en bijna kampioenen. Zodra er inschrijvingen binnenlopen op ons secretariaat, zullen we ze ook op onze website zetten zodat iedereen op de hoogte blijft. Bij deze ook onze dank aan alle mensen die ons helpen het enthousiasme voor onze wedstrijd hoog te houden.", zo meldt TRCH.
De Rally van Haspengouw wordt ook de opener van het Criterium-kampioenschap, dat in 2010 uit vijf wedstrijden bestaat. "Natuurlijk vergeten wij de mensen niet die van de Rally van Haspengouw gemaakt hebben wat het nu is, met name de regionale mensen en kleinere teams die meestal starten in de Criterium-wedstrijd. Alle organisatoren van een Criterium-wedstrijdhebben de koppen bij elkaar gestoken en willen van deze formule een springplank maken naar de nationale kampioenschappen. Vandaar dat er vanaf dit jaar extra prijzen worden voorzien voor de eerste drie piloten op het einde van het Criterium-kampioenschap. Deze zullen allemaal een aantal gratis deelnames krijgen (1e = 3 gratis deelnames, 2e = 2 gratis deelnames, 3e = 1 gratis deelname) aan de nationale gedeeltes van de 5 proeven in 2011 waar nu een Criterium-wedstrijd wordt georganiseerd. Ook de puntentelling voor het kampioenschap wordt onder handen genomen met extra punten per klasse, zodoende dat ook de kleinere klassen uitzicht hebben op een podiumstek in het kampioenschap. Hierover komt later nog meer informatie, als alles officieel wordt bekrachtigd door de RACB."
Naast het BK en het Criterium blijft de Gitter Regularity een derde onderdeel van de Haspengouwse rally. "Aangezien de 1e Gitter Regularity een regelrecht success mocht genoemd worden, en alle deelnemers enthousiast waren, gaan we dit jaar op dezelfde weg voort. Deze regularity met een gemiddelde snelheid van maximum 49 km/uur zal dit hetzelfde parcours rijden als de Criterium-deelnemers en vlak achter deze starten. Hierin zullen weerom een paar prachtige klassieke rallywagens te zien zijn, met een enorm hoog spektakel gehalte…", aldus nog Topspeed Racing Club Haspengouw.
Het (voorlopige) reglement en inschrijvingsformulier zijn nu beschikbaar op www.rallyvanhaspengouw.be.
"Na wat over en weer gemail werd er besloten om eens samen te komen en te praten over de kalender, voorwaarden enz... Na een leuke babbel van enkele uren en het overleg met teambaas papa Leone werd besloten om de handen in elkaar te slaan en een VAS-seizoen van 9 wedstrijden af te werken met de vertrouwde Citroën Saxo. Ons doel is het behalen van de titel in de klasse 2C en trachten zo hoog mogelijke te eindigen in de algemene stand.", aldus Robby.
Eddy en Robby gaan samen volgende wedstrijden afwerken:
26-27 feb: Rally van Haspengouw
17-18 april: Short Rally van Linter
21-22 mei: Sezoensrally Bocholt
11-12 juni: 12 uren van Wervik
3-4 juli: Short Rally van de Suikerstreek
25-26 sept: Hemicuda Rally Koekelare
16-17 okt: TBR Rally Roeselare
20-21 nov: Short Rally van St-Truiden
Verder heeft de Structo-piloot nog enkele wedstrijden in België gepland. Als voorbereiding op de Rally van Touquet start Tsjoen in de Rally van Haspengouw, de opener van het Belgisch kampioenschap eind februari. Ook de TAC Rally, waar Structo hoofdsponsor is, staat op het programma net als de Geko Ypres Rally waarbij opnieuw een Super 2000 zal worden ingezet. De deelname aan de Condroz Rally hangt af van het budget en het verloop van zijn Franse campagne.
De Sprint Race gaat door op zaterdagavond 6 maart in Worldkarts Kortrijk. Om 19u30 wordt iedereen verwacht zodat er omstreeks 20u met de kwalificatie gestart kan worden. Deelnemen kan per team van 2 tot 6 piloten en kost 295 €. Wie voor 24 februari inschrijft ontvangt 15 € korting en betaalt dus 280 € voor bijna vier uur kartplezier. We hopen dat het opnieuw een gezellige avond onder piloten en supporters mag worden!
Meer info via de Sprint Race-website (ook te openen door te klikken op de banner bovenaan de site), via info@shakedown.be of (0498) 389652!
RS Academy: 5 activiteiten
De voorbije drie jaar hebben de deelnemers van de Fiesta Trophy kunnen genieten van de
vele voordelen die de RS Academy te bieden heeft.
Ook dit jaar biedt de RS Academy tal van stages aan, nl. fysieke stages in de Vital Club onder
begeleiding van olympisch wereldkampioene judo, Ingrid Berghmans, een technische
opleiding in de Katho, de technische Hogeschool te Kortrijk én ook een cursus rijvaardigheid
op het testcircuit van Lommel.
Een test met de Fiesta S2000
Op het einde van het seizoen zal de winnaar van de FST België van 2010, tijdens de
internationale shoot-out, worden uitgenodigd door M-sport in Cockermouth, om deel te
nemen aan een reeks proeven aan het stuur van de Ford Fiesta S2000!
De sfeer van het R2 Café
Dé traditionele ontmoetingsplaats voor teams, organisatoren, media en genodigden, in het
hart van het Ford dorp, zal dit jaar worden omgedoopt tot R2 Café. Op het menu: dezelfde
sfeer en dito catering. Hier vinden ook na elke wedstrijd de prijsuitreikingen plaats.
Terre de Langres
De succesvolle ervaring met drie Fiesta ST’s in 2009 zorgde ervoor dat de FST promotors een
extra rally organiseren in Terre de Langres. Dit voor de deelnemers die zich graag willen
wagen aan een uitdagend, onverhard parcours. Deze wedstrijd behoort niet tot de Trophy.
Terre de Langres vindt plaats op een ideale datum voor de deelnemers van de FST 2010, nl. op
24 en 25 juli, i.e. één maand na de Geko Ieper Rally en anderhalve maand voor de Omloop van
Vlaanderen. Een niet te missen kans!
Ondertussen zijn reeds 10 kits van de nieuwe Ford Fiesta R2 verkocht. Tot 24 januari wordt de wagen voor een promotieprijs van 41.500 excl. BTW aangeboden. De Fiesta Sport Trophy Belgium loopt in 2010 over vijf wedstrijden: de Rallye de Wallonie, de Sezoensrally van Bocholt, de Geko Ypres Rally, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. Per wedstrijd zijn er premies voorzien met volgend stelsel:
1ste: € 4.000
2de: € 2.000
3de: € 1.000
4de: € 500
5de: € 250
Meer info via Jo Declercq via jdecler2@ford.com.
(persbericht)
"Na de Hemicuda Rally, waar ik sponsor was, kreeg weer zin om toch nog eens aan een wedstrijd deel te nemen. Niet bij de moderne maar bij de Historics, dat leek me wel iets. Ik gaf Dieter Corneillie groen licht om een mooie kas van een Ford Escort te zoeken om die volledig om te bouwen naar een groep 4 MK 2 RS 2000, deze heeft hij ondertussen gevonden. In 2010 zou ik graag enkele wedstrijden rijden om de wagen te leren kennen, voor 2011 zien we wel. Via mijn eigen zaak, DEMA-fix bvba, vond ik enkele leveranciers bereid om op de wagen te staan en zo het kostenplaatje iet of wat naar beneden te drukken. Dit jaar zou ik indien mogelijk graag een 5 à 6-tal wedstrijden rijden. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een geschikte co-piloot, liefst iemand uit West-Vlaanderen.", aldus Marc, die je voor meer info kunt bereiken via info@demafix.be.