[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

20.07.04 ::  Tijdelijke webmaster-wissel
Omdat de webmaster tot 31 juli op verlof is zal de site upgedate worden door interim-webmaster Björn Bryon. Alle nieuwtjes en verslagen (van Ettelgem en TVC RS) mogen dan ook naar hem worden gemaild: bryonsje@hotmail.com.

20.07.04 ::  Eerste deelnemers RS Staden
De eerste voorlopige deelnemerlijst van de Rallysprint van Staden die doorgaat op zondag 15 augustus kun je hier raadplegen. Check regelmatig de website van AMCS (www.amcstaden.be) voor updates.

20.07.04 ::  Voorlopige deelnemerslijst RS TVC
De voorlopige deelnemerslijst van de TVC Rallysprint is hier te bekijken. Blikvangers op deze lijst zijn: Dujardin (Lancer Evo 6), Ceenaeme (BMW 325), Bosmans (BMW E30), Cools (Kadett), Louies (Kadett), Pauwels (Focus Kit Car), Vanhoenacker (Kadett), Swerts (Kadett), Vanlaer (Lancer Evo 6),...

19.07.04 ::  Nieuws uit Ettelgem (1)
Bekijk hier alle verslagen van de Short Rally van Ettelgem.

19.07.04 ::  SR Ettelgem: Alle uitslagen
:: Algemeen eindklassement
:: Klassement per klasse
:: Historic klassement per klasse

Winnaar van de spektakelprijs: Fangio Verbeke - Leo Dekeyser (Opel Ascona)
Winnaar van de pechprijs: Freddy Dekeersgieter - Kurt Vlieghe (Toyota Corolla)

18.07.04 ::  Andy Lefevere wint Short Rally van Ettelgem
Andy Lefevere heeft de Short Rally van Ettelgem op zijn naam geschreven. Hij haalde het van Kris Princen, die in de regen een bondgenoot vond en zo kon naderen op Lefevere. De BMW-piloot hield stand in de slotronde en behaalde zo zijn tweede opeenvolgende overwinning dit seizoen. De derde plaats was voor Stefan Van Craenenbroeck, gevolgd door Kadett-piloten Willy Cools en Franky Boulat.

Een tumultueus wedstrijdbegin in Ettelgem, dat kon je wel zeggen. Op de eerste KP, de korte proef van Westkerke, ging Freddy Dekeersgieter zwaar van de baan met zijn Toyota Corolla. De KP werd stilgelegd maar ook op KP 2 was het niet beter, integendeel. De proef werd er meermaals stilgelegd voor de sorties van ondermeer Van Driessche, Swerts, Lacante en D'Haene. Na een zoveelste oponthoud - er was toen al meer dan een uur vertraging op de timing - besliste de organisatie dan om de tweede ronde te laten starten.

   

Over naar het sportieve gedeelte dan. De eerste twee ronden werden op een droog wegdek verreden. Samen met het snelle parcours was dit een ideale combinatie voor de BMW van Andy Lefevere. De Roeselaarnaar had dan ook de leiding in handen na deze vier proeven, op al 28" gevolgd door Stefan Van Craenenbroeck in zijn Mitsubishi Lancer. Die andere Evo 6 in koers, de JDR-wagen van Tom Calcoen, moest al opgeven net na de start van KP 1 toen de voorbrug stuk ging.

Voor de start van de derde ronde maakte de zon plaats voor de voorspelde regen. Bijna alle toppers werkten KP 5 af op slicks of intermediums. De regen kwam echter met bakken uit de lucht en de wedstrijdleiding nam dan ook de verstandige beslissing om de teams tussen KP 5 en 6 van banden te laten wisselen. Na deze twee regenproeven zag Andy Lefevere zijn voorsprong dalen tot 9" op Kris Princen, die op het natte parcours heel wat tijd kon terugpakken. Van Craenenbroeck stond toen derde en achter hem klommen heel wat minder pk-sterke wagens op in het klassement.

   

De laatste ronde zou beslissend worden. De regen hield op maar het wegdek bleef natuurlijk nog nat en dat speelde in het nadeel van de BMW van Lefevere. De spektakelman hield echter stand en breidde zelfs zijn voorsprong op de laatste twee KP's nog uit tot 15 seconden. Na een dikverdiende overwinning in Zuid-Limburg behaalde Andy Lefevere in Ettelgem zijn tweede BMW-zege. Kris Princen werd net als vorig jaar tweede maar reed toch weer een sterke wedstrijd in zijn kleine Renault Clio. Stefan Van Craenenbroeck mocht de derde podiumtrap bestijgen. De Lancer-piloot blijft aan de leiding in het VAS-rallykampioenschap. Andy Lefevere verstevigt zijn positie in het VAS-rallysprintkampioenschap, na de opgaves van zijn naaste achtervolgers, Joeri Van Driessche, Bert Swerts en Eric Louies.

Achter dit drietal vochten een aantal Opel-rijders een mooie strijd uit voor de ereplaatsen. Eric Louies lag heel sterk vierde na KP 4 maar moest in de regenronde lossen na een afgebroken bougiekabel op zijn Kadett. Louies viel terug naar een achtste plaats en moest nog opgeven op de laaste proef na olieverlies. Willy Cools was eveneens snel onderweg en pakte met zijn 2.3 Kadett de vierde plaats in, op 8" gevolgd door Franky Boulat. De VAS-kampioen haalde het net van Frank Deleersnijder, die in de regen uitstekende tijden draaide (tweede tijd in ronde 3) met zijn Opel Manta. Ook Bert Bosmans (7de) en Ronny Declerck (9de) konden van de regen gebruik maken om te naderen in het klassement. Schitterende prestatie van Steven Vandenabeele, die met zijn VW Golf achtste werd voor de pk-sterkere wagens van Van Hove (Subaru) en Ceenaeme (BMW), die respectievelijk tiende en twaalfde werden. Op de elfde plaats vinden we Filip Dierckx, die prachtig resultaat neerzette met zijn Honda Civic op straatbanden. De top-15 werd afgesloten door Jeoffrey Lerminez, Didier Deboyser en Johan Caen, die de zege in klasse L pakte. Ook vermelden we nog de opgave van Steenkiste (sortie) en de forfaits van Clauwaert, Lyphout, Prinzie en Maroy.

:: Meer nieuws, reacties, foto's en filmpjes volgen zo snel mogelijk!
:: Volledige uitslag volgt!
:: Foto's: Koen Demeyere

17.07.04 ::  Timing Short Rally van Ettelgem
08u30: KP Westkerke 1
08u45: KP Ettelgem 1
11u00: KP Westkerke 2
11u15: KP Ettelgem 2
13u30: KP Westkerke 3
13u45: KP Ettelgem 3
16u00: KP Westkerke 4
16u45: KP Ettelgem 4

KP Westkerke (3,4 km) werd vroeger verreden in de Rally van de Middenkust. Het is een korte maar snelle proef met veel waaiers en slechts een paar haakse situaties.

KP Ettelgem (11,0 km) is de proef van vorig jaar. Het einde is wel gewijzigd en de KP werd ook verlengd. Zo is de haarspeld achter de brug over de autosnelweg weggevallen (remember 2003: doughnut Verbeke). De proef eindigt nu daar. De andere haarspeld werd verder uitgebouwd als publiekszone met catering en toiletten.

17.07.04 ::  Tom Calcoen met Lancer Evo 6 in Ettelgem
De Short Rally van Ettelgem krijgt er in laatste instantie nog een favoriet bij. Tom Calcoen komt er morgen niet aan de start met zijn vertrouwde Opel Ascona maar met een Mitsubishi Lancer Evo 6 van JDR. De Nieuwpoortenaar reed eerder al eens met een Lancer Evo 7 in de rally van Hannuit vorig jaar. Calcoen en co Kristoff Bruneel hebben startnummer 29.

16.07.04 ::  Winnaars wedstrijd SR Ettelgem
De winnaars van een gratis toegangskaart voor de Short Rally van Ettelgem zijn:

Bart Sobry
Kristof Vanteghem
Quinten Dumarey
Veronique Declerck
Bert Verstraete
Kevin Verbeke
Jannicq Rosseel
Danny Vanhee
Jeffrey Verbeke
Peter Vermeersch

Deze mensen kunnen hun kaart zondag afhalen in het rallycentrum bij persverantwoordelijke Filip Dewulf (nabij het wagenpark en/of de Fonitel-bus).

16.07.04 ::  Bericht aan deelnemers SR Ettelgem
De teams die ingeschreven zijn voor de Bridgestone Short Rally van Ettelgem en forfait dienen te geven, worden met aandrang gevraagd dit zo snel mogelijk te laten weten aan de wedstrijdleiding. Dit uiterlijk voor de aanvang van de administratieve controle (en bij voorkeur op vrijdag 16 juli), zodat de reserveteams alsnog kunnen opgeroepen worden. De wedstrijdleiding is te bereiken via (050) 815800 of (0477) 170008.

15.07.04 ::  25 juli: RS TVC te Linter
De Tiense Veiligheidsclub organiseert op zondag 25 juli voor de tweede keer de TVC Rallysprint en dit te Linter (Orsmaal). De wedstrijd start om 9u voor de eerste verkenningsronde, om 10u gevolgd door de tweede trainingsdoortocht. De rallysprint bestaat uit vier ronden die starten om 11u30, 13u10, 14u50 en 16u30. Het parcours heeft een lengte van 8,5 km.
Er zijn reeds 59 ingeschreven wagens met als belangrijkste Bart Dujardin (Lancer Evo 6), Bert Bosmans (BMW E30), Willy Cools (Opel Kadett), Didier Ceenaeme (BMW 325), Joeri Van Driessche (Sierra Cosworth), Eric Louies (Opel Kadett), Koen Pauwels (Focus Kit Car),... Inschrijven kan nog tot 16 juli bij Bruno Vandeput (tel/fax: 016/78 86 87).

> Reglement
> Voorlopige deelnemerslijst

14.07.04 ::  Eerste info RS van Staden
Op 15 augustus wordt voor de 11de keer de Rallysprint van Staden georganiseerd door Automobielclub Staden. Deze wedstrijd, die altijd veel deelnemers en volk aantrekt, wordt ditmaal over een totaal nieuw parcours verreden. Het traject bevindt zich tussen Staden en Westrozebeke en is 10,5 km lang. De trainingsronden starten om 9u00 en 10u00. De drie wedstrijdronden beginnen om 11u30, 13u45 en 16u00.
Voor een deelnemerslijst is het natuurlijk nog wat vroeg maar Thierry Dekoninck en Paul Lietaer, de winnaars van de voorbije twee edities, zijn al aangekondigd. Voorts mogen we alle toppers uit het VAS-rallysprintkampioenschap verwachten, naast de gekende streekrijders.
Reglement en inschrijving zijn te vinden op www.amcstaden.be.

11.07.04 ::  Win 10 kaarten voor de SR van Ettelgem
Maak kans op een toegangskaart voor de Short Rally van Ettelgem van komende zondag door onderstaande vragen te beantwoorden:

Vraag 1:
Geef de top-3 uit de uitslag van de Rallysprint van Ettelgem 2003.

Vraag 2:
Hoeveel juiste antwoorden zullen wij ontvangen tussen maandag 12 juli en donderdag 15 juli om middernacht?

Uw hoef uw antwoord simpelweg te mailen naar info@shakedown.be en dit tot donderdag 15 juli om middernacht. De winnaars worden vrijdag bekend gemaakt. Veel succes!

10.07.04 ::  Deelnemerslijst Short Rally van Ettelgem
Gisteren vond in zaal Sarkoheem te Zerkegem de persvoorstelling van de Short Rally van Ettelgem plaats, die op zondag 18 juli wordt verreden. Het deelnemersveld, de timing en het parcours werden er voorgesteld. Daarnaast was er een woordje van de schepen van sport uit Jabbeke, Daniël Vanhessche, die het vooral had over de veiligheid, en een optreden van de dansgroep Vanya.

Het deelnemersveld telt 120 wagens en zal ongetwijfeld garant staan voor zowel spanning als spektakel. Zowel voor de zeges in de verschillende klassen als voor de eindoverwinning zal het er ongetwijfeld hard aan toe gaan. Kris Princen, de tweede van vorig jaar, zou graag revanche nemen met zijn kleine maar snelle Clio Ragnotti. Hij zal het moeten opnemen tegen Andy Lefevere (BMW E36) en Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), de respectievelijke favorieten voor de titels in het VAS-rallysprint -en rallykampioenschap. Outsiders zijn er genoeg, denken we maar aan Johan Caen (Saxo Kit Car), Franky Boulat (Opel Kadett), Willy Cools (Opel Kadett), Joeri Van Driessche (Sierra Cosworth), Bert Swerts (Opel Kadett), Dirk Clauwaert (Sierra Cosworth), Geert Steenkiste (Astra Kit Car),... Ook aan spektakel zal er geen gebrek zijn met namen als Louies, Ceenaeme, Verbeke, Denys, Maroy, Prinzie en Bosmans op de deelnemerslijst.

De Bridgestone Short Rally van Ettelgem wordt over vier ronden van twee proeven verreden. De eerste KP is die van Westkerke, die vroeger werd verreden in de Rally van de Middenkust. Het betreft een korte maar snelle proef. KP Ettelgem is de proef van vorig jaar - toen de wedstrijd nog als rallysprint werd georganiseerd - maar met een gewijzigd einde. De KP is ook wat langer geworden. De eerste proef begint om 8u30, het einde van de rally is voorzien omstreeks 18u.

De deelnemerslijst kunt u hier raadplegen. Voor meer info kan men altijd terecht op de website van de organisatie.

Via onze site kunt u ook toegangskaarten winnen voor dit evenement, meer info hierover volgt binnenkort.


De enthousiaste organisatie van de Bridgestone Short Rally van Ettelgem.

09.07.04 ::  Fanday Freddy Loix op 28 augustus
De fanclub van Freddy Loix organiseert op zaterdag 28 augustus voor de 14de maal de Fanday Freddy Loix en dit in sportcentrum 'De Zeemeeuw' te Millen. De organisatie kiest terug voor de vertrouwde formule, namelijk het welgekende voetbaltornooi, een WRC-stand en de alom geprezen van barbecue van Freddy's moeder. Daarnaast vallen er nog enkele speciale attracties te verwachten.

Het programma ziet er als volgt uit:

12u00: Voetbaltornooi – Wisselbeker Freddy Loix: Freddy en Sven nemen het met hun respectievelijke ploeg op tegen teams van andere fanclubs, renstallen, partners…
17u00: Finale voetbaltornooi
17u30: Barbecue, met uitgebreide groentebar (inschrijven is wenselijk)
20u00: Prijsuitreiking voetbaltornooi
21u00: Live optreden (covergroep)
Doorlopend animatie, WRC-stand, info Fanclub…

Yo de mannen… ça va ?
Na enkele sombere maanden, ziet de toekomst er opnieuw goed uit. Zoals jullie ondertussen wel weten zal ik in augustus met de officiële Peugeot 307 WRC de Duitsland rally rijden. Een week later staat de 14de Fanday Freddy Loix op het programma. Daar hoop ik samen met alle fans en sympathisanten de zomervakantie op een spetterende manier af te sluiten. Wie weet lukt het wel met champagne uit… Trier. Vooraf gaan we echter eerst opnieuw strijden om de Wisseltrofee Freddy Loix Zowel Sven als ikzelf hebben alvast een ploeg samengesteld die zeker kandidaat is om het voetbaltornooi te winnen. Vooral Sven is daar erg op gebrand want in al die jaren is hij daar als ex-voetballer nog nooit in geslaagd!. Gemakkelijk zal hij het alvast niet krijgen want zo te horen zijn ook de gereputeerde fanteams uit o.a. Ieper, Veulen, Borgloon en Spa weer van de partij. Wie weet zorgt één van de nieuwkomers deze keer wel voor de verrassing of misschien zitten er ook wel goeie shotters bij Peugeot België? Bovendien zou ik ook graag de voetbalkwaliteiten van sommige persjongen wel eens willen evalueren. En waarom zou uw elftal de grote beker niet kunnen winnen? Van één ding ben ik nu echter al zeker het zal net zoals de vorige jaren opnieuw een gezellig en zeer sportief tornooi worden. En wees gerust, na de heerlijke barbecue zullen we zeker opnieuw opgeladen zijn, om ook deze 14de fanday op een spetterende manier eigen aan de rallyfans af te sluiten… in de vroege uurtjes.

Dus… tot 28 op augustus,

Freddy Loix.

:: Meer info op www.freddyloix.com.

08.07.04 ::  Belgen op de Franse toer
Komend weekend komen Davy Vanneste en Claudie Tanghe in actie in de Rallye du Rouergue. Dazzling Davy rijdt er de vierde manche van de Clio Cup, terwijl sponsor Tanghe er met zijn BMW M3 aan de start komt. De wedstrijd kun je hier live volgen.

In het weekend van 24 en 25 juli trekken Timothy Van Parijs en Yves Peyskens naar Langres nabij Dijon om er met hun Lancer Evo 6 de Terre De Langres te rijden. "Vooral de formule spreekt ons aan, namelijk 's morgens verkennen met één passage over de tot dan geheime KP's. Voor het klassement hebben wij echter geen verwachtingen tegen kleppers zoals Munster, Sambourg, Tirabassi, Cuocq,... Finishen is de boodschap en veel ervaring opdoen omtrent nota's nemen, rijden op onverhard en dergelijke... en natuurlijk de niet geringe portie amusement!", aldus Yves Peyskens.

07.07.04 ::  YWR: Reacties uit Ieper (1)
Lees hier de reacties over de Ypres Westhoek Rally.

05.07.04 ::  Lietaer met MK 2 in Omloop van Vlaanderen
Paul Lietaer was de morele winnaar van de Ypres Historic Rally van afgelopen weekend. De Polle werd echter gediskwalificeerd omdat homologatiepapieren van de Escort MK I niet in orde waren. Lietaer is momenteel bezig met de opbouw van een Escort MK II, waarmee hij zal starten in Roeselare! Het volledige verslag de wedstrijd kun je lezen op www.paullietaer.tk.

05.07.04 ::  Dewulf wint RS Achene
Philippe Dewulf en Ivan Eelbode hebben gisteren de Rallysprint van Achene gewonnen. Ze haalden het van Francis Listrez (Skoda Felicia Kit Car) en Geert Vanlaer (Lancer Evo 6 ex-Van Woensel). Na de eerste proef stond Bart Du Jardin nog aan de leiding, maar aan de start van KP 2 moest hij aan de kant met een defecte benzinepomp op zijn Lancer Evo 6. Verder was er nog het forfait van Hubert Deferm (wagen niet klaar) en de opgave van Christian Guillemin (Porsche).
:: Bron: Geert Grooten

04.07.04 ::  YWR Historic: Meer nieuws
:: Paul Lietaer kende zo zijn deel van de pech. De versnellingsbak van de Escort MK I moest vervangen worden waardoor de Polle te laat het servicepark verliet en straftijd opliep. Tijdens de laatste doortocht op Heuvelland reed hij nog eens lek en verving het wiel op de proef. Door de hele dag de ene na de andere scratch te rijden had Lietaer alsnog genoeg voorsprong om te winnen. Maar tijdens de technische controle na de wedstrijd werd een (nog onbekende) onconformiteit vastgesteld en Lietaer werd uit de uitslag geschrapt.

:: Van de 77 ingeschreven teams haalden slechts 39 de finish. Er waren ondermeer de opgaves van Saelens (Porsche, versnellingsbak vast), Debackere (BMW, oliefilter losgekomen), Stouf (Escort, kapotte motor), Gouwy (Alfa, sortie), Tachel (Fiat, geen benzinetoevoer meer), Casseyas (Escort, sortie),... Danny Vancoillie (Escort), Fredericq Delplace (Manta) en Nick Delbeke (Manta) moesten elk opgeven met een losgekomen wiel.

:: Robert Droogmans kwam aan de start met de ex-Gustavson Porsche, eigendom van een Bikschotenaar. 'Drogen' reed op de superspecial een ronde teveel en verloor zo al meteen meer dan twee minuten. Zaterdag reed hij dan nog eens lek, maar het team was toch meer dan tevreden met de tweede plaats. Bovendien was Droogmans erg spectaculair onderweg.

:: Gaby Goudezeune kende al pech op de eerste zaterdagproef. De Kemmelnaar reed lek en verloor vier minuten bij het vervangen van het wiel. Daarachter reed de Transeurope-piloot terug tijden in de top-5 om dan op 2" van de vijfde plaats te stranden.

:: De Mini van het duo Vermeulen/Barbez reed bijna de ganse wedstrijd in derde versnelling rond. Op de eerste proef in Geluveld begaf de koppeling, die op het einde ook nog begon te slippen. Het team deed er alles aan om uit te rijden, ook al was het dan constant in derde versnelling. Ze haalden uiteindelijk de finish als 36ste.

:: Tom Cooman kwam zijn pas aangekochte Opel GT meermaals testen op de shakedown, waar hij zich (als piloot van een Peugeot 106 Kit Car) echt moest aanpassen aan het remvermogen van deze Historic. De tijden op de eerste proeven vielen goed mee, op KP 3 noteerden de broers zelfs een 14de tijd. Op KP 4 moesten ze echter aan de kant met een kapotte steekas.

:: Spektakelman Jacques Maroy kwam niet aan de start omdat hij geen internationale vergunning kon verkrijgen. Hij heeft dan maar besloten om dit jaar nog enkele VAS-wedstrijden te rijden. Met zijn Escort MK I zien we de Zwevegemse landbouwer dit jaar nog in actie in de SR van Ettelgem (nog onzeker, staat op reservelijst), de RS van Soire Saint-Gery, de RS van Staden, de RS Targa Florio en de Hemicuda Rally.

04.07.04 ::  YWR: Larry Cols wint Ypres Westhoek Rally
Lees hier het volledige verslag.

04.07.04 ::  YWR Historic: Eerste zege voor Munster
Bernard Munster heeft voor de eerste maal de Ypres Historic Rally op zijn naam geschreven. Hij won er voor Paul Lietaer, die op de laatste proef een wiel moest verwisselen en zo de zege verloor. De Polle werd uiteindelijk nog tweede, al vernemen we net dat hij gediskwalificeerd zou zijn (reden nog onbekend). De derde (tweede) plaats was voor Robert Droogmans in de ex-Gustavsson Porsche en dit op bijna vier minuten. Verder volgen Vanwijnsberghe, Vandoorne, Goudezeune, Tanghe en Vermeirsch. De Historic-wedstrijd werd gekenmerkt door heel wat opgaves maar ook door heel wat publieke belangstelling. De piloten krijgen er tenminste nog applaus voor hun doortochten...

:: Eindstand Historics (officieus)
:: Meer nieuws volgt!

04.07.04 ::  YWR: Cols leidt na dag 1
Larry Cols staat na de eerste echte wedstrijddag op kop in de Ypres Westhoek Rally. De Clio-piloot heeft 48" voorsprong op Chris Van Woensel in zijn Lancer Evo 7, de leider in groep N. Peter Bijvelds staat na turboproblemen derde algemeen voor Xavier Bouche en Patrick Snijers. De leiding in de C2 Challenge is voor Alexandre Romain.

Op de eerste proeven vanmiddag lag het parcours er nog nat bij, wat een voordeel opleverde voor de groep N's. Peter Bijvelds, de winnaar van de vrijdagproef, stond na drie KP's op kop maar verloor tijd toen de turbo stuk ging. Chris Van Woensel kwam zo aan de leiding, maar werd slachtoffer van de normtijd op KP Geluveld (a.g.v. de sortie van McShea). Mede door het opdrogen van de wegen moest hij zijn leiderspositie afstaan aan Larry Cols, die na 13 proeven nog altijd de leiding in handen heeft.

Chris Van Woensel volgt op 48"2 van de leider en staat op kop in de standaardklasse, op 16" gevolgd door Bijvelds, op 36" door Bouche en op 43" door Snijers, die problemen kende met de gaskabel op zijn Lancer.

Cols leidt de Super 1600-klasse met 1'47"5 voorsprong op Bernd Casier in zijn Fiat Punto. Casier heeft zelf 5" bonus op Jean-Joseph en 27" op Bruno Thiry. Luca Pedersoli kent problemen met de motor van zijn 306 Maxi en is twaalfde op ongeveer 2' van Thiry.

In F2 groep N staat Olivier Cartelle op kop na de opgave van Kris Princen. Alexandre Romain is de leider in de C2 Challenge met 24" voorsprong op Marnic Van Lancker.

De rally kende ook al heel wat opgaves. Oscar Svedlund belandde op de eerste proef in een gracht. Niall McShea ging op Geluveld zwaar van de baan. De co-piloot werd naar het ziekenhuis afgevoerd, gelukkig zonder veel erg. De KP werd geneutraliseerd. Pieter Tsjoen ging op Sauvegarde overkop met zijn Renault Clio. In Super 1600 zijn ook al de Saxo van Collard en de Corsa van Cavigioli verdwenen.

:: Stand na 13 KP's

03.07.04 ::  YWR Historic: Paul Lietaer op kop
Ook de Historics kwamen vanavond in actie op KP Flanders Fields. Paul Lietaer zette er met zijn Ford Escort MK I de snelste tijd neer. Hij won er voor de Porsches van Bernard Munster en Omer Saelens. De top-5 werd aangevuld door de Escorts van Didier Vanwijnsberghe en Dirk Vermeirsch. Gaby Goudezeune draaide met zijn Transeurope de zesde tijd. Morgen staan voor de Historics 12 KP's op het programma's, met finish omstreeks 23u30 op het podium in Ieper.

:: Uitslag KP 1
:: Foto's van de start in Boezinge volgen binnenkort.

03.07.04 ::  YWR: Bijvelds wint superspecial
Peter Bijvelds heeft verrassend de openingsproef van de Ypres Westhoek Rally gewonnen. Het werd een complete buitenlande invasie daar in Hollebeke want de top-4 werd aangevuld door de Lancers van Van den Heuvel, McShea en Svedlund. Chris Van Woensel is eerste Belg op een vijfde plaats. In Super 1600 leidt Bruno Thiry voor Cols en Tsjoen.

De Specators Special Stage is niet echt representatief te noemen, maar de groep N's hebben misschien wel de toon gezet voor het verdere verloop van de wedstrijd. Peter Bijvelds haalde het met zijn Evo 8 van merk- en landgenoot Jasper Van den Heuvel met 0"3. Niall McShea werd derde in de Crack-Lancer, voor Oscar Svedlund, vorig jaar al sterk presterend in Ieper.

Chris Van Woensel werd vijfde en eerste Belg, op 5"4 van de winnaar. Xavier Bouche en Dominique Bruyneel zijn met hun Lancer Evo 7 respectievelijk zesde en zevende in groep N. Kris Princen reed een schitterende 14de tijd algemeen en staat negende in de standaardklasse. Patrick Snijers verloor al meteen voeling met de top na een matige 20ste tijd.

Luca Pedersoli noteerde een zevende tijd en werd daarmee eerste niet-groep N. Hij was met zijn 306 Max net iets sneller dan Bruno Thiry en Larry Cols. Pieter Tsjoen is met zijn Clio derde in Super 1600, op zes tellen gevolgd door Bernd Casier. Jan de Winkel kwam met zijn Clio in een gracht terecht en hield zo Duez, Collard en Cavigioli op.

De snelste tijd in de C2 Challenge was voor Alexandre Romain. Hij haalde het van twee jonge leeuwen, Cédric Cherain en Jean-Louis Boesmans. Laatstgenoemde is bekend van de Yaris Cup en maakt in Ieper zijn rallydebuut. Boelens en Van Lancker vervolledigen de top-5.

De Spectators Special Stage lokte heel wat volk, maar werd ook gekenmerkt door een slechte tijdsopname. Op het parcours was ook veel grind aanwezig en door het rondensysteem werden deelnemers vaak opgehouden door tragere voorgangers.

:: Uitslag KP 1

02.07.04 ::  Deelnemerslijst Short Rally van Ettelgem
De deelnemerslijst van de Short Rally van Ettelgem telt nu al 133 ingeschreven teams. Dertien daarvan staan op een reservelijst. De volledige lijst (volgens volgorde van inschrijving) is hier te bekijken. Meer info over de wedstrijd kun je ook altijd vinden op www.brutusracing.be.

02.07.04 ::  YWR: Foto's Ieper & technische controle Historics
Op de fotopagina kun je nu enkele sfeerbeelden bekijken van in Ieper deze namiddag. Heel wat teams waren druk in de weer om alles in gereedheid te brengen voor de superspecial van vanavond. In de Westhoek Expo ging de technische controle voor de Historics door. Het FIA-reglement zorgde voor enkele gefronste wenkbrauwen. Zo moest Paul Lietaer enkele stickers laten verdwijnen van zijn Escort en mocht Johan Gouwy terug naar huis om bumpers om op zijn Alfa te plaatsen, om alsnog door de keuring te raken.

02.07.04 ::  YWR: Foto's Ieper & technische controle Historics
Op de fotopagina kun je nu enkele sfeerbeelden bekijken van in Ieper deze namiddag. Heel wat teams waren druk in de weer om alles in gereedheid te brengen voor de superspecial van vanavond. In de Westhoek Expo ging de technische controle voor de Historics door. Het FIA-reglement zorgde voor enkele gefronste wenkbrauwen. Zo moest Paul Lietaer enkele stickers laten verdwijnen van zijn Escort en mocht Johan Gouwy terug naar huis om bumpers om op zijn Alfa te plaatsen, om alsnog door de keuring te raken.

02.07.04 ::  YWR: De Opel Manta van Daniel Cappelle
Daniel Cappelle en Tineke Cappele debuteren in Ieper met hun nieuwe Opel Manta. Ze hebben startnummer 253. Zoon Pedro Cappelle komt aan de start met de Ford Escort Mexico MK I, waarmee Daniel vroeger reed.

           

02.07.04 ::  YWR: Verslag shakedown Historics
Gisteren werd in Boezinge de shakedown voor de Historics gehouden. De testrit voor de oudjes kon op heel wat publieke belangstelling rekenen. Heel wat toppers kwamen hun wagen afstellen voor de 12de Ypres Historic Rally. Zo verzorgden de Escorts van Paul Lietaer, Didier Vanwijnsberghe en Danny Vancoillie het spektakel en maakten Bernard Munster en Robert Droogmans kennis met hun Porsche. Verder stonden ook Debackere (BMW 2002), Casier (Datsun 240Z), Cooman (Opel GT), Jensen (Porsche 911), Maes (Opel Manta), Masschelein (Escort MK I),... aan de start van het 1,35 km lange parcours. Marco Cavigioli, de Italiaan met zijn Opel Corsa Super 1600, was ook van de partij. Hij kon woensdagavond, op de shakedown van de moderne wagens, niet testen omdat de nieuwe motor pas gisteren werd geleverd en kreeg dan de toestemming om tussen de Historics zijn motor in te rijden. Filmpjes komen binnenkort on-line.

01.07.04 ::  YWR: Voorbeschouwing Pyck-Collard-Vandeputte
:: Filip Pyck komt in Ieper aan de start met zijn Lancer Evo 6, voorzien van een nieuwe motor na pech in de vorige wedstrijd dit seizoen. Vorige zondag werd die getest in Frankrijk en ook gisteren op de shakedown. Het team beseft dat de tegenstand in de klasse N4 zeker niet van de minste is en dat het moeilijk wordt om het resultaat van vorig jaar (14de algemeen) te evenaren. (Bron: www.rtoudvlaenderen.be)

:: Olivier Collard zal in de '24u' moeten optornen tegen een hele reeks meer geëvolueerde Super 1600's. "Het zal heel moeilijk zijn om mee te kunnen met de Clio's.", zegt co-piloot David Foulon. "Maar als ze er daar vooraan een ware strijd van maken kunnen wij misschien profiteren van een foutje om zo op te klimmen in het klassement. We zullen alleszins proberen om heel regelmatig te rijden want het is een lange rally." De Saxo Super 1600 werd gisteren getest op de shakedown en goed bevonden. "De wagen is gereviseerd geweest en is nu echt goed afgesteld. We rijden nu ook met Hankook-banden. Het is vooral dankzij Citroën Vanhulle dat we kunnen deelnemen, maar dan nog starten we terug met een klein budget".

:: Patrick Vandeputte is één van de vele amateurs die in Ieper aan de start verschijnt. Ook hij was gisteren aanwezig op de shakedown met zijn Honda Civic N2. "We hebben langsachter andere veren gestoken die wat zachter zijn. " Het was voor Patrick ook een kennismaking met zijn nieuwe co-piloot. De ambities van de Merkemnaar zijn niet hoog gegrepen. "De laatste twee keren moesten we telkens opgeven, ik zou nu toch graag uitrijden. Om mee te spelen voor de klassezege is onze wagen niet genoeg geëvolueerd. We rijden eigenlijk vooral voor de 'leute'.", aldus Patrick.

:: Lees op www.ypresrally.com ook hoe Niall McShea en Luca Pedersoli over de wedstrijd denken.

01.07.04 ::  Info RS Achene
Naast de Ypres Westhoek Rally wordt dit weekend ook de Rallysprint van Achene verreden. Deze gaat door op zondag 4 juli op een parcours van 12,39 km met 5% onverhard. De KP's starten om 10u00, 12u50, 15u00 en 17u10. Het rallycentrum bevindt zich op het industrieterrein. Er zijn de deelnames van ondermeer Schepers (°1, Audi), Du Jardin (°2, Mitsubishi) en Deferm (°3, Subaru, deelname nog niet zeker wegens motorproblemen).
:: Bron: G.Grooten

Bekijk hier het nieuwsarchief