Winnaar van de spektakelprijs: Fangio Verbeke - Leo Dekeyser (Opel Ascona)
Winnaar van de pechprijs: Freddy Dekeersgieter - Kurt Vlieghe (Toyota Corolla)
Een tumultueus wedstrijdbegin in Ettelgem, dat kon je wel zeggen. Op de eerste KP, de korte proef van Westkerke, ging Freddy Dekeersgieter zwaar van de baan met zijn Toyota Corolla. De KP werd stilgelegd maar ook op KP 2 was het niet beter, integendeel. De proef werd er meermaals stilgelegd voor de sorties van ondermeer Van Driessche, Swerts, Lacante en D'Haene. Na een zoveelste oponthoud - er was toen al meer dan een uur vertraging op de timing - besliste de organisatie dan om de tweede ronde te laten starten.
Over naar het sportieve gedeelte dan. De eerste twee ronden werden op een droog wegdek verreden. Samen met het snelle parcours was dit een ideale combinatie voor de BMW van Andy Lefevere. De Roeselaarnaar had dan ook de leiding in handen na deze vier proeven, op al 28" gevolgd door Stefan Van Craenenbroeck in zijn Mitsubishi Lancer. Die andere Evo 6 in koers, de JDR-wagen van Tom Calcoen, moest al opgeven net na de start van KP 1 toen de voorbrug stuk ging.
Voor de start van de derde ronde maakte de zon plaats voor de voorspelde regen. Bijna alle toppers werkten KP 5 af op slicks of intermediums. De regen kwam echter met bakken uit de lucht en de wedstrijdleiding nam dan ook de verstandige beslissing om de teams tussen KP 5 en 6 van banden te laten wisselen. Na deze twee regenproeven zag Andy Lefevere zijn voorsprong dalen tot 9" op Kris Princen, die op het natte parcours heel wat tijd kon terugpakken. Van Craenenbroeck stond toen derde en achter hem klommen heel wat minder pk-sterke wagens op in het klassement.
De laatste ronde zou beslissend worden. De regen hield op maar het wegdek bleef natuurlijk nog nat en dat speelde in het nadeel van de BMW van Lefevere. De spektakelman hield echter stand en breidde zelfs zijn voorsprong op de laatste twee KP's nog uit tot 15 seconden. Na een dikverdiende overwinning in Zuid-Limburg behaalde Andy Lefevere in Ettelgem zijn tweede BMW-zege. Kris Princen werd net als vorig jaar tweede maar reed toch weer een sterke wedstrijd in zijn kleine Renault Clio. Stefan Van Craenenbroeck mocht de derde podiumtrap bestijgen. De Lancer-piloot blijft aan de leiding in het VAS-rallykampioenschap. Andy Lefevere verstevigt zijn positie in het VAS-rallysprintkampioenschap, na de opgaves van zijn naaste achtervolgers, Joeri Van Driessche, Bert Swerts en Eric Louies.
Achter dit drietal vochten een aantal Opel-rijders een mooie strijd uit voor de ereplaatsen. Eric Louies lag heel sterk vierde na KP 4 maar moest in de regenronde lossen na een afgebroken bougiekabel op zijn Kadett. Louies viel terug naar een achtste plaats en moest nog opgeven op de laaste proef na olieverlies. Willy Cools was eveneens snel onderweg en pakte met zijn 2.3 Kadett de vierde plaats in, op 8" gevolgd door Franky Boulat. De VAS-kampioen haalde het net van Frank Deleersnijder, die in de regen uitstekende tijden draaide (tweede tijd in ronde 3) met zijn Opel Manta. Ook Bert Bosmans (7de) en Ronny Declerck (9de) konden van de regen gebruik maken om te naderen in het klassement. Schitterende prestatie van Steven Vandenabeele, die met zijn VW Golf achtste werd voor de pk-sterkere wagens van Van Hove (Subaru) en Ceenaeme (BMW), die respectievelijk tiende en twaalfde werden. Op de elfde plaats vinden we Filip Dierckx, die prachtig resultaat neerzette met zijn Honda Civic op straatbanden. De top-15 werd afgesloten door Jeoffrey Lerminez, Didier Deboyser en Johan Caen, die de zege in klasse L pakte. Ook vermelden we nog de opgave van Steenkiste (sortie) en de forfaits van Clauwaert, Lyphout, Prinzie en Maroy.
:: Meer nieuws, reacties, foto's en filmpjes volgen zo snel mogelijk!
:: Volledige uitslag volgt!
:: Foto's: Koen Demeyere
KP Westkerke (3,4 km) werd vroeger verreden in de Rally van de Middenkust. Het is een korte maar snelle proef met veel waaiers en slechts een paar haakse situaties.
KP Ettelgem (11,0 km) is de proef van vorig jaar. Het einde is wel gewijzigd en de KP werd ook verlengd. Zo is de haarspeld achter de brug over de autosnelweg weggevallen (remember 2003: doughnut Verbeke). De proef eindigt nu daar. De andere haarspeld werd verder uitgebouwd als publiekszone met catering en toiletten.
Bart Sobry
Kristof Vanteghem
Quinten Dumarey
Veronique Declerck
Bert Verstraete
Kevin Verbeke
Jannicq Rosseel
Danny Vanhee
Jeffrey Verbeke
Peter Vermeersch
Deze mensen kunnen hun kaart zondag afhalen in het rallycentrum bij persverantwoordelijke Filip Dewulf (nabij het wagenpark en/of de Fonitel-bus).
Vraag 1:
Geef de top-3 uit de uitslag van de Rallysprint van Ettelgem 2003.
Vraag 2:
Hoeveel juiste antwoorden zullen wij ontvangen tussen maandag 12 juli en donderdag 15 juli om middernacht?
Uw hoef uw antwoord simpelweg te mailen naar info@shakedown.be en dit tot donderdag 15 juli om middernacht. De winnaars worden vrijdag bekend gemaakt. Veel succes!
Het deelnemersveld telt 120 wagens en zal ongetwijfeld garant staan voor zowel spanning als spektakel. Zowel voor de zeges in de verschillende klassen als voor de eindoverwinning zal het er ongetwijfeld hard aan toe gaan. Kris Princen, de tweede van vorig jaar, zou graag revanche nemen met zijn kleine maar snelle Clio Ragnotti. Hij zal het moeten opnemen tegen Andy Lefevere (BMW E36) en Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), de respectievelijke favorieten voor de titels in het VAS-rallysprint -en rallykampioenschap. Outsiders zijn er genoeg, denken we maar aan Johan Caen (Saxo Kit Car), Franky Boulat (Opel Kadett), Willy Cools (Opel Kadett), Joeri Van Driessche (Sierra Cosworth), Bert Swerts (Opel Kadett), Dirk Clauwaert (Sierra Cosworth), Geert Steenkiste (Astra Kit Car),... Ook aan spektakel zal er geen gebrek zijn met namen als Louies, Ceenaeme, Verbeke, Denys, Maroy, Prinzie en Bosmans op de deelnemerslijst.
De Bridgestone Short Rally van Ettelgem wordt over vier ronden van twee proeven verreden. De eerste KP is die van Westkerke, die vroeger werd verreden in de Rally van de Middenkust. Het betreft een korte maar snelle proef. KP Ettelgem is de proef van vorig jaar - toen de wedstrijd nog als rallysprint werd georganiseerd - maar met een gewijzigd einde. De KP is ook wat langer geworden. De eerste proef begint om 8u30, het einde van de rally is voorzien omstreeks 18u.
De deelnemerslijst kunt u hier raadplegen. Voor meer info kan men altijd terecht op de website van de organisatie.
Via onze site kunt u ook toegangskaarten winnen voor dit evenement, meer info hierover volgt binnenkort.
Het programma ziet er als volgt uit:
12u00: Voetbaltornooi – Wisselbeker Freddy Loix: Freddy en Sven nemen het met hun
respectievelijke ploeg op tegen teams van andere fanclubs, renstallen, partners… |
Yo de mannen… ça va ?
Na enkele sombere maanden, ziet de toekomst er opnieuw goed uit. Zoals jullie ondertussen wel weten zal ik in augustus met de officiële Peugeot 307 WRC de Duitsland rally rijden. Een week later staat de 14de Fanday Freddy Loix op het programma. Daar hoop ik samen met alle fans en sympathisanten de zomervakantie op een spetterende manier af te sluiten. Wie weet lukt het wel met champagne uit… Trier. Vooraf gaan we echter eerst opnieuw strijden om de Wisseltrofee Freddy Loix Zowel Sven als ikzelf hebben alvast een ploeg samengesteld die zeker kandidaat is om het voetbaltornooi te winnen. Vooral Sven is daar erg op gebrand want in al die jaren is hij daar als ex-voetballer nog nooit in geslaagd!. Gemakkelijk zal hij het alvast niet krijgen want zo te horen zijn ook de gereputeerde fanteams uit o.a. Ieper, Veulen, Borgloon en Spa weer van de partij. Wie weet zorgt één van de nieuwkomers deze keer wel voor de verrassing of misschien zitten er ook wel goeie shotters bij Peugeot België? Bovendien zou ik ook graag de voetbalkwaliteiten van sommige persjongen wel eens willen evalueren. En waarom zou uw elftal de grote beker niet kunnen winnen? Van één ding ben ik nu echter al zeker het zal net zoals de vorige jaren opnieuw een gezellig en zeer sportief tornooi worden. En wees gerust, na de heerlijke barbecue zullen we zeker opnieuw opgeladen zijn, om ook deze 14de fanday op een spetterende manier eigen aan de rallyfans af te sluiten… in de vroege uurtjes.
Dus… tot 28 op augustus,
Freddy Loix.
:: Meer info op www.freddyloix.com.
In het weekend van 24 en 25 juli trekken Timothy Van Parijs en Yves Peyskens naar Langres nabij Dijon om er met hun Lancer Evo 6 de Terre De Langres te rijden. "Vooral de formule spreekt ons aan, namelijk 's morgens verkennen met één passage over de tot dan geheime KP's. Voor het klassement hebben wij echter geen verwachtingen tegen kleppers zoals Munster, Sambourg, Tirabassi, Cuocq,... Finishen is de boodschap en veel ervaring opdoen omtrent nota's nemen, rijden op onverhard en dergelijke... en natuurlijk de niet geringe portie amusement!", aldus Yves Peyskens.
:: Van de 77 ingeschreven teams haalden slechts 39 de finish. Er waren ondermeer de opgaves van Saelens (Porsche, versnellingsbak vast), Debackere (BMW, oliefilter losgekomen), Stouf (Escort, kapotte motor), Gouwy (Alfa, sortie), Tachel (Fiat, geen benzinetoevoer meer), Casseyas (Escort, sortie),... Danny Vancoillie (Escort), Fredericq Delplace (Manta) en Nick Delbeke (Manta) moesten elk opgeven met een losgekomen wiel.
:: Robert Droogmans kwam aan de start met de ex-Gustavson Porsche, eigendom van een Bikschotenaar. 'Drogen' reed op de superspecial een ronde teveel en verloor zo al meteen meer dan twee minuten. Zaterdag reed hij dan nog eens lek, maar het team was toch meer dan tevreden met de tweede plaats. Bovendien was Droogmans erg spectaculair onderweg.
:: Gaby Goudezeune kende al pech op de eerste zaterdagproef. De Kemmelnaar reed lek en verloor vier minuten bij het vervangen van het wiel. Daarachter reed de Transeurope-piloot terug tijden in de top-5 om dan op 2" van de vijfde plaats te stranden.
:: De Mini van het duo Vermeulen/Barbez reed bijna de ganse wedstrijd in derde versnelling rond. Op de eerste proef in Geluveld begaf de koppeling, die op het einde ook nog begon te slippen. Het team deed er alles aan om uit te rijden, ook al was het dan constant in derde versnelling. Ze haalden uiteindelijk de finish als 36ste.
:: Tom Cooman kwam zijn pas aangekochte Opel GT meermaals testen op de shakedown, waar hij zich (als piloot van een Peugeot 106 Kit Car) echt moest aanpassen aan het remvermogen van deze Historic. De tijden op de eerste proeven vielen goed mee, op KP 3 noteerden de broers zelfs een 14de tijd. Op KP 4 moesten ze echter aan de kant met een kapotte steekas.
:: Spektakelman Jacques Maroy kwam niet aan de start omdat hij geen internationale vergunning kon verkrijgen. Hij heeft dan maar besloten om dit jaar nog enkele VAS-wedstrijden te rijden. Met zijn Escort MK I zien we de Zwevegemse landbouwer dit jaar nog in actie in de SR van Ettelgem (nog onzeker, staat op reservelijst), de RS van Soire Saint-Gery, de RS van Staden, de RS Targa Florio en de Hemicuda Rally.
:: Eindstand Historics (officieus)
:: Meer nieuws volgt!
Op de eerste proeven vanmiddag lag het parcours er nog nat bij, wat een voordeel opleverde voor de groep N's. Peter Bijvelds, de winnaar van de vrijdagproef, stond na drie KP's op kop maar verloor tijd toen de turbo stuk ging. Chris Van Woensel kwam zo aan de leiding, maar werd slachtoffer van de normtijd op KP Geluveld (a.g.v. de sortie van McShea). Mede door het opdrogen van de wegen moest hij zijn leiderspositie afstaan aan Larry Cols, die na 13 proeven nog altijd de leiding in handen heeft.
Chris Van Woensel volgt op 48"2 van de leider en staat op kop in de standaardklasse, op 16" gevolgd door Bijvelds, op 36" door Bouche en op 43" door Snijers, die problemen kende met de gaskabel op zijn Lancer.
Cols leidt de Super 1600-klasse met 1'47"5 voorsprong op Bernd Casier in zijn Fiat Punto. Casier heeft zelf 5" bonus op Jean-Joseph en 27" op Bruno Thiry. Luca Pedersoli kent problemen met de motor van zijn 306 Maxi en is twaalfde op ongeveer 2' van Thiry.
In F2 groep N staat Olivier Cartelle op kop na de opgave van Kris Princen. Alexandre Romain is de leider in de C2 Challenge met 24" voorsprong op Marnic Van Lancker.
De rally kende ook al heel wat opgaves. Oscar Svedlund belandde op de eerste proef in een gracht. Niall McShea ging op Geluveld zwaar van de baan. De co-piloot werd naar het ziekenhuis afgevoerd, gelukkig zonder veel erg. De KP werd geneutraliseerd. Pieter Tsjoen ging op Sauvegarde overkop met zijn Renault Clio. In Super 1600 zijn ook al de Saxo van Collard en de Corsa van Cavigioli verdwenen.
Ook de Historics kwamen vanavond in actie op KP Flanders Fields. Paul Lietaer zette er met zijn Ford Escort MK I de snelste tijd neer. Hij won er voor de Porsches van Bernard Munster en Omer Saelens. De top-5 werd aangevuld door de Escorts van Didier Vanwijnsberghe en Dirk Vermeirsch. Gaby Goudezeune draaide met zijn Transeurope de zesde tijd. Morgen staan voor de Historics 12 KP's op het programma's, met finish omstreeks 23u30 op het podium in Ieper.
|
:: Uitslag KP 1
:: Foto's van de start in Boezinge volgen binnenkort.
De Specators Special Stage is niet echt representatief te noemen, maar de groep N's hebben misschien wel de toon gezet voor het verdere verloop van de wedstrijd. Peter Bijvelds haalde het met zijn Evo 8 van merk- en landgenoot Jasper Van den Heuvel met 0"3. Niall McShea werd derde in de Crack-Lancer, voor Oscar Svedlund, vorig jaar al sterk presterend in Ieper.
Chris Van Woensel werd vijfde en eerste Belg, op 5"4 van de winnaar. Xavier Bouche en Dominique Bruyneel zijn met hun Lancer Evo 7 respectievelijk zesde en zevende in groep N. Kris Princen reed een schitterende 14de tijd algemeen en staat negende in de standaardklasse. Patrick Snijers verloor al meteen voeling met de top na een matige 20ste tijd.
Luca Pedersoli noteerde een zevende tijd en werd daarmee eerste niet-groep N. Hij was met zijn 306 Max net iets sneller dan Bruno Thiry en Larry Cols. Pieter Tsjoen is met zijn Clio derde in Super 1600, op zes tellen gevolgd door Bernd Casier. Jan de Winkel kwam met zijn Clio in een gracht terecht en hield zo Duez, Collard en Cavigioli op.
De snelste tijd in de C2 Challenge was voor Alexandre Romain. Hij haalde het van twee jonge leeuwen, Cédric Cherain en Jean-Louis Boesmans. Laatstgenoemde is bekend van de Yaris Cup en maakt in Ieper zijn rallydebuut. Boelens en Van Lancker vervolledigen de top-5.
De Spectators Special Stage lokte heel wat volk, maar werd ook gekenmerkt door een slechte tijdsopname. Op het parcours was ook veel grind aanwezig en door het rondensysteem werden deelnemers vaak opgehouden door tragere voorgangers.
:: Uitslag KP 1
:: Olivier Collard zal in de '24u' moeten optornen tegen een hele reeks meer geëvolueerde Super 1600's. "Het zal heel moeilijk zijn om mee te kunnen met de Clio's.", zegt co-piloot David Foulon. "Maar als ze er daar vooraan een ware strijd van maken kunnen wij misschien profiteren van een foutje om zo op te klimmen in het klassement. We zullen alleszins proberen om heel regelmatig te rijden want het is een lange rally." De Saxo Super 1600 werd gisteren getest op de shakedown en goed bevonden. "De wagen is gereviseerd geweest en is nu echt goed afgesteld. We rijden nu ook met Hankook-banden. Het is vooral dankzij Citroën Vanhulle dat we kunnen deelnemen, maar dan nog starten we terug met een klein budget".
:: Patrick Vandeputte is één van de vele amateurs die in Ieper aan de start verschijnt. Ook hij was gisteren aanwezig op de shakedown met zijn Honda Civic N2. "We hebben langsachter andere veren gestoken die wat zachter zijn. " Het was voor Patrick ook een kennismaking met zijn nieuwe co-piloot. De ambities van de Merkemnaar zijn niet hoog gegrepen. "De laatste twee keren moesten we telkens opgeven, ik zou nu toch graag uitrijden. Om mee te spelen voor de klassezege is onze wagen niet genoeg geëvolueerd. We rijden eigenlijk vooral voor de 'leute'.", aldus Patrick.
:: Lees op www.ypresrally.com ook hoe Niall McShea en Luca Pedersoli over de wedstrijd denken.