Een kleine 100 wagens zouden er de start nemen, met als favorieten Dewulf (Celica 4WD), Molle (BMW M3), Du Jardin (Lancer E6), Bodson (Audi) en Deferm (Subaru), die zijn BMW Compact van de hand deed. Kortom, een wedstrijd die met een mooi deelnemersveld en dito parcours zeker de verplaatsing waard is.
:: Bron: Geert Grooten
Organisator Bruno Vandeput meldt dat er nog steeds kan ingeschreven worden. Een deelnemerslijst komt vanavond of morgen nog on-line. De deelname van Chris Van Woensel werd aangekondigd maar gaat niet door. De versnellingsbak van zijn M3 is nog altijd binnen bij Sadev voor herstelling.
Ludo L'Hoyes, de gelegenheidsco-piloot van Kris Princen, had dit keer een Lancer Evo 8 gr N uit de stal van Colsoul gehuurd. Na twee tweede plaatsen had de Wintercup-organisator hier graag eens gewonnen, maar dat was buiten Andy Lefevere gerekend. De BMW-rijder nam al vanaf KP 1 het heft in handen, en toen Princen op KP 2 rondging en de motor liet afslaan, werd al meteen een kloofje geslaan. De Limburger had toen al 24" achterstand, Vermeirsch stond tweede op 19". Franky Boulat was toen al uit de wedstrijd verdwenen nadat een wiel van zijn Kadett afbrak.
Tijdens de tweede lus ging Lefevere op zijn elan verder. Princen en Vermeirsch kregen ondertussen snel door dat de BMW-raket niet te pakken was en concentreerden zich op een onderling duel. Na KP 4, ofte halfweg wedstrijd, stond Princen één seconde van Vermeirsch en diens tweede plaats verwijderd. Thuisrijder Nicolas Leune lag toen mooi vierde, voor een sterk rijdende Deleersnijder. Erik Qvick, die met de Caen M3 op pad was nadat zijn eigen Beamer afgekeurd werden wegens een verlopen keuringsbewijs, lag zesde. Vleminckx, Lyphout, Lacante en Hosten vervolmaakten de eerste tien. De leiding in Div 3-2-1 (straatbanden) was voor Frederik De Keyser, die 11de algemeen lag.
Princen ging op KP 5 over Vermeirsch naar de tweede plaats, maar reed lek op proef 6. Met nog 5 km voor de boeg besloot het team de band ter plaatse ter vervangen. Zes minuten ging verloren, met een diepe duik in het klassement tot gevolg. Lefevere vergrootte zijn voorsprong tot meer dan een minuut op Vermeirsch. Ondertussen was Erik Qvick uit de wedstrijd verdwenen (steekas). Leune klom op het podium, terwijl Deleersnijder en Vleminckx de top-5 indoken.
In vierde en laatste ronde bleven de posities in de top-5 ongewijzigd. Winst dus voor Lefevere, die de concurrentie overklaste met zijn BMW. We kijken alvast uit naar de BMW-strijd in Staden tussen Lefevere, Van Woensel en Lietaer (met nieuwe motor uit DTM M3). Aan de zijde van Dirk Vermeirsch werd Joeni Vanhoenacker in zijn thuiswedstrijd mooi tweede op 1'17". Leune finishte onverhoopt derde met zijn BMW Z3 op twee minuten, voor klasse M-winnaar Frank Deleersnijder (Opel Manta) en Erik Vleminckx (Toyota Celica GT4), eerste kampioenschapsrijder. Achter de top-5 werd in de laatste ronde nog een felle strijd geleverd tussen het trio Lyphout, Hosten en Lacante. Hosten haalde het met 6" van Lacante (7de) en Lyphout (8ste). Nikolaas Seys (Renault Clio) en Ronny Declerck (Opel Ascona), die 20" verloor na een lekke band op KP 2, sloten de top-10 af. Jean-Marie Decloedt (Subaru Impreza) werd in de laatste KP nog uit die top-10 geslagen. In Div 4 verder nog een vermelding voor Björn Joseph en het eerste succes met zijn nieuwe 205 (13de) en het spektakel van thuisrijder Fangio Verbeke (15de).
Frederik De Keyser was van start tot finish de beste in Div 3-2-1. Wim Lootens (Citroën Saxo) werd mooi tweede op 48", BMW-rijder Timothy Alliet eindigde als derde op 1'34". Patrick Vandeputte (Honda Civic) finishte sterk vierde, voor Raecke en De Schrijver, die een ex-aequo eindtijd hadden. Maar door een snellere tijd op KP 1 pakte Raecke de vijfde plaats en de zege in klasse J. Bij de Historics was David Victor (Ford Escort MK II) de beste, voor thuisrijder Dieter Thys (Mini) en Wim Ver Eecke (Ford Escort).
Met een mooi deelnemersveld, stralend zomerweer en een toffe sfeer in het rallycentrum kan men van een geslaagde 2de Short Rally van Ettelgem spreken. Enkel zagen veel deelnemers geen graten in het nut van de tonnen langs het parcours, terwijl de toeschouwers 'geplaagd' werden door overijverige security- en politiemensen.
:: Uitslagen
:: Foto's en videobeelden volgen!
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen!
Maandag was in het programma te horen dat BMW-rijder Xavier Alliet zondag niet aan de start komt. De showman moet die dag helaas werken.
Bron: www.paullietaer.tk
In Staden mag CVW het alvast opnemen tegen BMW-collega Andy Lefevere, de winnaar van vorig jaar. Ook Paul Lietaer zal erbij zijn. Het reglement en inschrijvingsformulier van de RS van Staden zijn al beschikbaar op de website van AMCS: www.amcstaden.be. De proef van 10,5 km is identiek gebleven aan die van vorig jaar. De eerste en enige verkenningsrit start om 8u. De wedstrijd zelf bestaat dit jaar uit 4 ipv 3 ronden, die beginnen om 9u30, 11u45, 14u00 en 16u30.
Deelnemers
Wie twee weken na de Ieperse klassieker zowel de winnaars van zowel de Europese als de Historic-wedstrijd aan de start kan krijgen, mag terecht fier zijn. Kris Princen en Paul Lietaer behoren meteen ook tot de favorieten in Ettelgem. Na twee tweede plaatsen gaat Princen dit jaar resoluut voor de overwinning. Met de steun van Wintercup-organisator Ludo L'Hoyes kan hij met een Lancer Evo 7 van start gaan. Bij droog weer zal Princen het zeker niet makkelijk krijgen tegen Andy Lefevere, de winnaar van vorig jaar. De BMW-rijder won dit jaar al op nationaal niveau, maar nog niet regionaal. Scherprechter in dit duel wordt misschien wel Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), die voor de gelegenheid Jeroen Vanhoenacker naast zich krijgt. Thuisrijder Joeni moet forfait geven als piloot nadat hij zijn Kadett plooide in Tienen. Verder wordt het ook opletten voor het BMW-kwartet Lietaer, Qvick, Leune en Alliet. Franky Boulat mag ook weer vooraan worden verwacht met zijn snelle Kadett, net als collega-kampioenschapsrijders Hosten en Vleminckx. Andere snelle namen in divisie 4 zijn Louies, Deleersnijder, Scheers, Lyphout, Declerck en Seys. In de divisie's 3-2-1 gaat de favorietenrol naar het onafscheidelijke duo Claesen & De Keyser. Tenslotte zullen de schuivers uitgebreid verzorgd worden door Louies, Verbeke, Spillebeen, Tanghe, Alliet (2x), Dereu, Prinzie, Demeyere,... (deelnemerslijst)
Parcours
De wedstrijd wordt terug verreden over vier ronden van twee proeven, Westkerke en Ettelgem, die ongewijzigd bleven tegenover vorig jaar. Westkerke is een korte, snelle proef terwijl KP Ettelgem, de vroegere rallysprintproef, met zijn 11 km de hoofdbrok van iedere ronde wordt. In totaal leggen de deelnemers 57,76 km af.
Timing
08u30: KP Westkerke 1
08u45: KP Ettelgem 1
11u00: KP Westkerke 2
11u15: KP Ettelgem 2
13u30: KP Westkerke 3
13u45: KP Ettelgem 3
16u00: KP Westkerke 4
16u15: KP Ettelgem 4
Voor alle bijkomende info kunt je terecht op www.autoclubnoordzee.be.
Na de vroege opgaves van Chris Van Woensel (M3, versnellingsbak) en Frits Van Eerd (Lancer, turbo), draaide de strijd om de zege in Tienen uit op een duel tussen Henri Schmelcher en Marc Turrion. Aanvankelijk was Schmelcher de snelste, maar een lekke band bezorgde hem tijdsverlies. Turrion nam zo de leiding over en behield die tot aan de finish. De Lancer-rijder won uiteindelijk met 48" voorsprong. Guy Colsoul, die voor de gelegenheid eens achter de stuur van een Evo 8 kroop, werd derde op 2" van Schmelcher. Paul Fowden volgde met zijn Subaru Impreza op meer dan twee minuten van de winnaar. De top-5 werd compleet gemaakt door Franky Boulat, met grote voorsprong terug beste voorwielaangdreven wagen en beste kampioenschapsrijder. Met zijn Kadett klopte hij nipt Yves Fourdin, die kwam testrijden met zijn pas aangekochte BMW M3. Wim Alaerts werd zevende met zijn Subaru, voor Kristof Vermeulen, die werkelijke stuntte met zijn kleine Corsa. Bert Bosmans haalde het met 2" van Ronny Hosten voor de negende plaats.
Met alweer een opgave voor Dany Claessen, zet Frederik De Keyser nu al een goeie stap richting titel. De Subaru-piloot was terug de beste in de divisie's op straatbanden, met als bonus een mooie 12de plek algemeen. Hij won met bijna 3' voorsprong op David Wilmots in zijn R5 GT Turbo. Derde werd Filip Dierckx, die voor een mooi debuut zorgde met zijn Honda Integra. Wim Lootens, voor het eerst in actie met zijn Saxo, werd vierde voor Hendrickx, Benaets en Vandenberghe.
De organisatie in Tienen liep niet van leien dakje. De timing kende vertraging en KP 3 werd de ganse dag niet gereden, veroorzaakt door een gebrek aan baanposten. Zaterdag waren er problemen op de keuring want heel wat teams werden (aanvankelijk) afgekeurd.
:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
Deelnemers
De deelnemersvelden van de VAS-rally's worden steeds aantrekkelijker. Ook in Tienen staan enkele toppers aan de start, denken we maar aan Van Eerd (Lancer Evo 7), Van Woensel (BMW M3), Schmelcher (Escort Cosworth) of Turrion (Lancer Evo 6.5). Andere namen die in staat zijn vooraan mee te spelen zijn Fourdin (BMW M3), Bosmans (BMW M3), Cooman (Lancer Evo 6.5), Croes (Astra/C2), Leune (BMW Z3), Desimpel (Saxo KC) en natuurlijk ook de vaste kampioenschapspiloten, vertegenwoordigd door ondermeer Boulat (Kadett), Hosten (Corolla KC), Claesen (Escort Cosworth) en De Keyser (Subaru). We bemerken ook de 'comeback' van Guy Colsoul, die uiteraard met een Lancer zal starten. De volledigde deelnemerslijst kun je hier bekijken.
Timing & Parcours
KP Industriepark (5,28 km) KP Outgaarden (11,43 km) KP Bost (4,98 km) KP Boutersem (8,08 km) |
08u30 09u02 09u35 10u07 |
11u30 12u02 12u35 13u07 |
14u30 15u02 15u35 16u07 |
17u25 17u57 18u30 - |
Rallycentrum
Provinciaal Internaat Tienen (Anemonenlaan)