[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

20.07.05 ::  Geen updates meer tem 31 juli
De site wordt tem zondag 31 juli niet meer bijgewerkt. Reden hiervan is het jaarlijkse Chirokamp dat ditmaal in Retie doorgaat. Er zal dan ook geen verslag van de RS van Linter on-line geplaatst worden. Foto's en videobeelden volgen daarna, net als de foto's van Frans Bonte van Ettelgem. Frans is er namelijk ook even tussenuit.

19.07.05 ::  Voorlopige deelnemerslijst RS Linter
De voorlopige deelnemerslijst voor de RS van Linter van komende zondag telt nu bijna 50 namen. Vooraan mogen we ons opmaken voor een Mitsu-strijd tussen Bart Du Jardin en Suikerstreek-winnaar Marc Turrion. Andere blikvangers zijn Windmolders (Lancer Evo 6.5), Vermeulen (Corsa), Bosmans (BMW), Alaerts (Subaru), Jambe (Sierra Cosworth), Declerk (Ascona), Scheers (Subaru), Sutens (BMW Compact) en Swerts (Kadett).

:: Voorlopige deelnemerslijst

19.07.05 ::  Nu donderdag RS Solre Saint-Géry
De Rallysprint van Solre Saint-Géry, verreden in de streek van de vroegere Bianchi Rally, gaat zoals gewoonlijk door op 21 juli, de nationale feestdag. De KP van de naar verluid één van de mooiste sprints van België is 10,65 km lang, bestaand uit hobbelige wegen, haarspeldbochten in het centrum en heel wat op-en-neer gedoe. Het wedstrijdcentrum is in zaal Esperance in Solre. De eerste start wordt gegeven om 9u30.

Een kleine 100 wagens zouden er de start nemen, met als favorieten Dewulf (Celica 4WD), Molle (BMW M3), Du Jardin (Lancer E6), Bodson (Audi) en Deferm (Subaru), die zijn BMW Compact van de hand deed. Kortom, een wedstrijd die met een mooi deelnemersveld en dito parcours zeker de verplaatsing waard is.

:: Bron: Geert Grooten

19.07.05 ::  Reglement/inschrijving RS Linter
Komende zondag organiseert de Tiense Veiligheidsclub (TVC) voor de tweede maal hun Rallysprint van Linter (Orsmaal). De wedstrijd telt mee voor het VAS-rallysprintkampioenschap, alsook voor het VAS-Historickampioenschap. Het parcours is er 8,8 km lang (100% verhard) en wordt viermaal verreden. Om 8u en 9u zijn er de officiële verkenningsritten, de wedstrijdrondes zelf starten om 11u31, 13u11, 14u51 en 16u31. Het wedstrijdcentrum is gelegen nabij de voetbalkantine van Sporting Orsmaal-Linter.

Organisator Bruno Vandeput meldt dat er nog steeds kan ingeschreven worden. Een deelnemerslijst komt vanavond of morgen nog on-line. De deelname van Chris Van Woensel werd aangekondigd maar gaat niet door. De versnellingsbak van zijn M3 is nog altijd binnen bij Sadev voor herstelling.

:: Reglement
:: Inschrijvingsformulier

17.07.05 ::  Andy Lefevere heer en meester in Ettelgem
Andy Lefevere heeft op overtuigende wijze de Short Rally van Ettelgem gewonnen. Het was zijn tweede zege in Ettelgem en zijn tweede dit seizoen, na winst in de TAC Rally. Kris Princen kon Lefevere nooit bedreigen en werd helemaal kansloos na een lekke band. Het podium werd vervolledigd door Dirk Vermeirsch en Nicolas Leune. De zege in Div 3-2-1 ging naar Frederik De Keyser.

Ludo L'Hoyes, de gelegenheidsco-piloot van Kris Princen, had dit keer een Lancer Evo 8 gr N uit de stal van Colsoul gehuurd. Na twee tweede plaatsen had de Wintercup-organisator hier graag eens gewonnen, maar dat was buiten Andy Lefevere gerekend. De BMW-rijder nam al vanaf KP 1 het heft in handen, en toen Princen op KP 2 rondging en de motor liet afslaan, werd al meteen een kloofje geslaan. De Limburger had toen al 24" achterstand, Vermeirsch stond tweede op 19". Franky Boulat was toen al uit de wedstrijd verdwenen nadat een wiel van zijn Kadett afbrak.

Tijdens de tweede lus ging Lefevere op zijn elan verder. Princen en Vermeirsch kregen ondertussen snel door dat de BMW-raket niet te pakken was en concentreerden zich op een onderling duel. Na KP 4, ofte halfweg wedstrijd, stond Princen één seconde van Vermeirsch en diens tweede plaats verwijderd. Thuisrijder Nicolas Leune lag toen mooi vierde, voor een sterk rijdende Deleersnijder. Erik Qvick, die met de Caen M3 op pad was nadat zijn eigen Beamer afgekeurd werden wegens een verlopen keuringsbewijs, lag zesde. Vleminckx, Lyphout, Lacante en Hosten vervolmaakten de eerste tien. De leiding in Div 3-2-1 (straatbanden) was voor Frederik De Keyser, die 11de algemeen lag.

Princen ging op KP 5 over Vermeirsch naar de tweede plaats, maar reed lek op proef 6. Met nog 5 km voor de boeg besloot het team de band ter plaatse ter vervangen. Zes minuten ging verloren, met een diepe duik in het klassement tot gevolg. Lefevere vergrootte zijn voorsprong tot meer dan een minuut op Vermeirsch. Ondertussen was Erik Qvick uit de wedstrijd verdwenen (steekas). Leune klom op het podium, terwijl Deleersnijder en Vleminckx de top-5 indoken.

In vierde en laatste ronde bleven de posities in de top-5 ongewijzigd. Winst dus voor Lefevere, die de concurrentie overklaste met zijn BMW. We kijken alvast uit naar de BMW-strijd in Staden tussen Lefevere, Van Woensel en Lietaer (met nieuwe motor uit DTM M3). Aan de zijde van Dirk Vermeirsch werd Joeni Vanhoenacker in zijn thuiswedstrijd mooi tweede op 1'17". Leune finishte onverhoopt derde met zijn BMW Z3 op twee minuten, voor klasse M-winnaar Frank Deleersnijder (Opel Manta) en Erik Vleminckx (Toyota Celica GT4), eerste kampioenschapsrijder. Achter de top-5 werd in de laatste ronde nog een felle strijd geleverd tussen het trio Lyphout, Hosten en Lacante. Hosten haalde het met 6" van Lacante (7de) en Lyphout (8ste). Nikolaas Seys (Renault Clio) en Ronny Declerck (Opel Ascona), die 20" verloor na een lekke band op KP 2, sloten de top-10 af. Jean-Marie Decloedt (Subaru Impreza) werd in de laatste KP nog uit die top-10 geslagen. In Div 4 verder nog een vermelding voor Björn Joseph en het eerste succes met zijn nieuwe 205 (13de) en het spektakel van thuisrijder Fangio Verbeke (15de).

Frederik De Keyser was van start tot finish de beste in Div 3-2-1. Wim Lootens (Citroën Saxo) werd mooi tweede op 48", BMW-rijder Timothy Alliet eindigde als derde op 1'34". Patrick Vandeputte (Honda Civic) finishte sterk vierde, voor Raecke en De Schrijver, die een ex-aequo eindtijd hadden. Maar door een snellere tijd op KP 1 pakte Raecke de vijfde plaats en de zege in klasse J. Bij de Historics was David Victor (Ford Escort MK II) de beste, voor thuisrijder Dieter Thys (Mini) en Wim Ver Eecke (Ford Escort).

Met een mooi deelnemersveld, stralend zomerweer en een toffe sfeer in het rallycentrum kan men van een geslaagde 2de Short Rally van Ettelgem spreken. Enkel zagen veel deelnemers geen graten in het nut van de tonnen langs het parcours, terwijl de toeschouwers 'geplaagd' werden door overijverige security- en politiemensen.

:: Uitslagen
:: Foto's en videobeelden volgen!
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen!

15.07.05 ::  Maandag in Power & Passion op Topradio
Na afloop van de Short Rally van Ettelgem zal er maandag natuurlijk heel wat te horen zijn rond deze wedstrijd in "Power & Passion". Francis Veranneman is terug uw gastheer tussen 20u en 22u op Topradio Westhoek (105.0 FM). "Alweer uitgebreid aandacht voor de Short Rally van Ettelgem, maar deze keer natuurlijk met een nabeschouwing! Normaal gezien wordt het een goedkope telefoonrekening deze week daar we zelf de helden, maar ook de onvermijdelijke pechhebbers, ter plaatse aan de tand zullen voelen!".

Maandag was in het programma te horen dat BMW-rijder Xavier Alliet zondag niet aan de start komt. De showman moet die dag helaas werken.

12.07.05 ::  Mecopol Racing Team gooit hoge ogen
Na twee seizoenen met een BMW 320 in de plaatselijkse reeksen, debuteerde het Mecopol Racing Team vorige zondag in autocross van Meulebeke met hun nieuwe BMW 325. In de reeks standaard + 1600 werd in de eerste twee reeksen meteen gewonnen. In de finale en de algemene eindstand moest piloot Arne Deburghgraeve vrede nemen met de tweede plaats. Alvast een hoopgevend debuut voor het team uit Woumen, dat gesteund wordt door Mecopol, Kantoor Vanbavinckhove (De Mokker), Brandstoffen Bolle (Diksmuide, Oudenburg, De Klijte) en deze site. De belettering werd verzorgd door ID Lettering.

11.07.05 ::  Ettelgem: Forfait Paul Lietaer
Paul Lietaer komt komende zondag niet aan de start van de Short Rally van Ettelgem. De Polle ging er normaal gezien starten met de nieuwe motor in zijn BMW M3, maar omdat een onderdeel (poulie) nog niet binnen is moet hij noodgedwongen forfait geven.

Bron: www.paullietaer.tk

10.07.05 ::  Van Woensel aan de start in Linter en Staden
Chris Van Woensel heeft een drukke agenda. Vorige zondag reed hij in Tienen, dit weekend nam hij de start van de BHV Expo Groep Rally in Nederland. Door een niet nader gekend motorprobleem moest de BMW-rijder er opgeven. De volgende wedstrijden voor het team uit Schriek worden de rallysprints van Linter (24 juli) en Staden (15 augustus).

In Staden mag CVW het alvast opnemen tegen BMW-collega Andy Lefevere, de winnaar van vorig jaar. Ook Paul Lietaer zal erbij zijn. Het reglement en inschrijvingsformulier van de RS van Staden zijn al beschikbaar op de website van AMCS: www.amcstaden.be. De proef van 10,5 km is identiek gebleven aan die van vorig jaar. De eerste en enige verkenningsrit start om 8u. De wedstrijd zelf bestaat dit jaar uit 4 ipv 3 ronden, die beginnen om 9u30, 11u45, 14u00 en 16u30.

09.07.05 ::  Alle info Short Rally van Ettelgem
Op zondag 17 juli gonst Ettelgem terug van het rallygeweld voor de tweede daar georganiseerde short rally. Autoclub Noordzee, de nieuwe organisatie van het evenement, heeft terug een mooi deelnemersveld bij elkaar gebracht voor de vierde manche van het VAS-rallykampioenschap en de derde manche van het VAS-rallysprintkampioenschap. Een overzicht van alle info:

Deelnemers
Wie twee weken na de Ieperse klassieker zowel de winnaars van zowel de Europese als de Historic-wedstrijd aan de start kan krijgen, mag terecht fier zijn. Kris Princen en Paul Lietaer behoren meteen ook tot de favorieten in Ettelgem. Na twee tweede plaatsen gaat Princen dit jaar resoluut voor de overwinning. Met de steun van Wintercup-organisator Ludo L'Hoyes kan hij met een Lancer Evo 7 van start gaan. Bij droog weer zal Princen het zeker niet makkelijk krijgen tegen Andy Lefevere, de winnaar van vorig jaar. De BMW-rijder won dit jaar al op nationaal niveau, maar nog niet regionaal. Scherprechter in dit duel wordt misschien wel Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), die voor de gelegenheid Jeroen Vanhoenacker naast zich krijgt. Thuisrijder Joeni moet forfait geven als piloot nadat hij zijn Kadett plooide in Tienen. Verder wordt het ook opletten voor het BMW-kwartet Lietaer, Qvick, Leune en Alliet. Franky Boulat mag ook weer vooraan worden verwacht met zijn snelle Kadett, net als collega-kampioenschapsrijders Hosten en Vleminckx. Andere snelle namen in divisie 4 zijn Louies, Deleersnijder, Scheers, Lyphout, Declerck en Seys. In de divisie's 3-2-1 gaat de favorietenrol naar het onafscheidelijke duo Claesen & De Keyser. Tenslotte zullen de schuivers uitgebreid verzorgd worden door Louies, Verbeke, Spillebeen, Tanghe, Alliet (2x), Dereu, Prinzie, Demeyere,... (deelnemerslijst)

Parcours
De wedstrijd wordt terug verreden over vier ronden van twee proeven, Westkerke en Ettelgem, die ongewijzigd bleven tegenover vorig jaar. Westkerke is een korte, snelle proef terwijl KP Ettelgem, de vroegere rallysprintproef, met zijn 11 km de hoofdbrok van iedere ronde wordt. In totaal leggen de deelnemers 57,76 km af.

Timing
08u30: KP Westkerke 1
08u45: KP Ettelgem 1
11u00: KP Westkerke 2
11u15: KP Ettelgem 2
13u30: KP Westkerke 3
13u45: KP Ettelgem 3
16u00: KP Westkerke 4
16u15: KP Ettelgem 4

Voor alle bijkomende info kunt je terecht op www.autoclubnoordzee.be.

09.07.05 ::  Maandag in "Power & Passion" op Topradio
Maandagavond tussen 20u en 22u staat al de 8ste aflevering van "Power & Passion" op Topradio Westhoek (105.0 FM) op het programma. Francis Veranneman vertelt wat er deze keer te horen valt. "Uitgebreid aandacht voor de Short Rally van Ettelgem, naar aanleiding van de persconferentie van vrijdag 8 juli. Verder aandacht voor het regionale rallyteam Wullen-Raeckelboom, die tweede werden in hun klasse in Tienen. Last-minute items' zijn eventueel nog mogelijk!".

05.07.05 ::  Peter Hopmans met Lancer Evo 7 in Kasterlee
Peter Hopmans opende het VAS-seizoen met een zege in de MCZ Wintercupfinale. Met diezelfde Lancer Evo 7, die hij eind vorig seizoen al kon testrijden in Zolder, reed hij de Short Rally van Zuid-Limburg, maar de vliegende rijkswachter verloor er heel wat tijd door pech. Door met de Ford Fiesta ST van Floral te rijden in Bocholt ging het programma voor 2005 een compleet andere richting op. Peter zal nu terug eens met een Evo kunnen rijden in de Short Rally van Kasterlee op zondag 28 augustus en dit dankzij gelegenheidsco Ludo L'Hoyes, Jet Transport & Expeditie en Publides. De ambitie van het duo is uiteraard om zo hoog mogelijk te eindigen.

04.07.05 ::  Marc Turrion wint Rally van de Suikerstreek
De Rally van de Suikerstreek in Tienen werd gewonnen door Marc Turrion. Het haalde het met zijn Lancer Evo 6,5 van Henri Schmelcher (Ford Escort Cosworth), die lek reed. Guy Colsoul vervolledigde met zijn Lancer Evo 8 het podium. In de divisie's 3-2-1 ging de zege alweer naar Frederik De Keyser (Subaru Impreza). Hij haalde het van David Wilmots (R5 GT Turbo) en Filip Dierckx (Honda Integra).

Na de vroege opgaves van Chris Van Woensel (M3, versnellingsbak) en Frits Van Eerd (Lancer, turbo), draaide de strijd om de zege in Tienen uit op een duel tussen Henri Schmelcher en Marc Turrion. Aanvankelijk was Schmelcher de snelste, maar een lekke band bezorgde hem tijdsverlies. Turrion nam zo de leiding over en behield die tot aan de finish. De Lancer-rijder won uiteindelijk met 48" voorsprong. Guy Colsoul, die voor de gelegenheid eens achter de stuur van een Evo 8 kroop, werd derde op 2" van Schmelcher. Paul Fowden volgde met zijn Subaru Impreza op meer dan twee minuten van de winnaar. De top-5 werd compleet gemaakt door Franky Boulat, met grote voorsprong terug beste voorwielaangdreven wagen en beste kampioenschapsrijder. Met zijn Kadett klopte hij nipt Yves Fourdin, die kwam testrijden met zijn pas aangekochte BMW M3. Wim Alaerts werd zevende met zijn Subaru, voor Kristof Vermeulen, die werkelijke stuntte met zijn kleine Corsa. Bert Bosmans haalde het met 2" van Ronny Hosten voor de negende plaats.

 
Schmelcher zag een thuiszege aan zijn neus voorbijgaan, terwijl Guy Colsoul nog een Mitsu bestuurde.

Met alweer een opgave voor Dany Claessen, zet Frederik De Keyser nu al een goeie stap richting titel. De Subaru-piloot was terug de beste in de divisie's op straatbanden, met als bonus een mooie 12de plek algemeen. Hij won met bijna 3' voorsprong op David Wilmots in zijn R5 GT Turbo. Derde werd Filip Dierckx, die voor een mooi debuut zorgde met zijn Honda Integra. Wim Lootens, voor het eerst in actie met zijn Saxo, werd vierde voor Hendrickx, Benaets en Vandenberghe.

 
Christophe Desimpel werd met de Camerlynck-Saxo 15de algemeen, Wilmots (19de) eindigde 2de in div 3-2-1.

De organisatie in Tienen liep niet van leien dakje. De timing kende vertraging en KP 3 werd de ganse dag niet gereden, veroorzaakt door een gebrek aan baanposten. Zaterdag waren er problemen op de keuring want heel wat teams werden (aanvankelijk) afgekeurd.

:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere

04.07.05 ::  Vanavond in 'Power & Passion' op Topradio
Francis Veranneman brengt vanavond terug zijn rallyprogramma 'Power & Passion', te horen op Topradio Westhoek op 105.0 FM. Wat valt er te beluisteren? "We zitten met nog met naweeën van de Ypres Westhoek Rally. Er is natuurlijk de lijst met de winaars van onze rallypakketten van verleden week! We hopen deze keer wél Paul Lietaer aan de lijn te krijgen, bezig met de BMW te reviseren tegen de Short Rally van Ettelgem! We bellen met enkele 'mindere goden' om te weten hoe zij het stelden op de Ieperse binnenwegen. oa het Topradio-rallyteam Bollier-Parmentier. En er zijn nog gesprekken met Melissa Debackere en Yves Préal. Deze laatste heeft het voor Floral Racing over de Ford Fiesta's, de S1600 en de ST. Weer veel rallyvoer voor de rallyliefhebber dus!", aldus Francis.

02.07.05 ::  Deelnemerslijst/info Rally van de Suikerstreek
Morgen zondag wordt in Tienen de Rally van de Suikerstreek afgewerkt, de derde manche van het VAS-rallykampioenschap. Een overzicht van de nodige info:

Deelnemers
De deelnemersvelden van de VAS-rally's worden steeds aantrekkelijker. Ook in Tienen staan enkele toppers aan de start, denken we maar aan Van Eerd (Lancer Evo 7), Van Woensel (BMW M3), Schmelcher (Escort Cosworth) of Turrion (Lancer Evo 6.5). Andere namen die in staat zijn vooraan mee te spelen zijn Fourdin (BMW M3), Bosmans (BMW M3), Cooman (Lancer Evo 6.5), Croes (Astra/C2), Leune (BMW Z3), Desimpel (Saxo KC) en natuurlijk ook de vaste kampioenschapspiloten, vertegenwoordigd door ondermeer Boulat (Kadett), Hosten (Corolla KC), Claesen (Escort Cosworth) en De Keyser (Subaru). We bemerken ook de 'comeback' van Guy Colsoul, die uiteraard met een Lancer zal starten. De volledigde deelnemerslijst kun je hier bekijken.

Timing & Parcours
KP Industriepark (5,28 km)
KP Outgaarden (11,43 km)
KP Bost (4,98 km)
KP Boutersem (8,08 km)
      08u30
      09u02
      09u35
      10u07
      11u30
      12u02
      12u35
      13u07
      14u30
      15u02
      15u35
      16u07
      17u25
      17u57
      18u30
      -
In totaal staan 110,985 wedstrijdkilometers (10% onverhard) op het programma, verdeeld over 15 KP's.

Rallycentrum
Provinciaal Internaat Tienen (Anemonenlaan)

Bekijk hier het nieuwsarchief