Wegens het succes van vorig jaar zijn dit jaar slechts 120 wagens toegelaten. Elke wagen dient ook een echte oldtimer (min. 25 jaar oud) te zijn. Stefaan Brackx van YRRO: "Nieuw dit jaar is dat er, naast de openingsavondrit op vrijdag, ook een nachtrit op zaterdag geprogrammeerd is, net zoals in de goede ouwe tijd dus. De sfeer van de Rally van Ieper tijdens de jaren ’70 zal terug naar boven komen! De inschrijvingsprijs is vastgelegd op 350 euro en we verzekeren dat u opnieuw een prachtig pakket voor uw geld zal krijgen. We serveren een mooi parcours, 400 kilometer lang over 3 dagen samen met flinke dosis authentieke sfeer, kwaliteitsvolle maaltijden en veel rijgenot op die typische Westhoekwegen. Om er net als vorig jaar een succes van te maken rekenen we op alle liefhebbers en eigenaars van (sportieve) historische wagens. Het parcours zal opgemaakt worden door twee nieuwe mensen binnen het organiserende team. Johnny Borret, vorig jaar zelf deelnemer, en Benoit Lacante bezitten reeds heel wat ervaring en staan borg voor een prachtig uitgewerkt roadbook voor de 2de editie van de Ypres 24 Hours Retro. We hebben zeker rekening gehouden met de bevindingen en opmerkingen van vorig jaar."
Meer info en de nodige documenten zijn terug te vinden op www.rallyevent.be.
Ondertussen zijn reeds een 70-tal teams ingeschreven voor de RS van Staden. Bekijk hier de voorlopige deelnemerslijst.
Bruyneel had de wedstrijd kunnen winnen zonder de opgelopen 10" straftijd voor een valse start. "Het is altijd jammer om zo dicht bij een zege te moeten stranden. Natuurlijk, zonder die straftijd… Toch ben ik heel tevreden over onze prestatie. De Subaru Impreza N14 blijft evolueren en ik zit nu vol vertrouwen achter het stuur. We krijgen steeds nieuwe evoluties, de meest recente waren wijzigingen aan de ophanging achteraan, die nu heel efficiënt werkt. Sinds Ieper is de motor even krachtig bij lage als bij hoge toeren en dat is een waar plezier!”, aldus Bruyneel, die samen met BMA een vaste klant is in het kampioenschap.
Claudie Tanghe miste na een kapotte achtertrein net het podium, maar de Komenaar toonde zich na afloop toch tevreden. "Zeer veel voldoening voor onze vijfde onverhardrally met een duidelijke vooruitgang in de chronos. Heel veel toffe en soms warme momenten met Denis in de auto die resulteren in een opmerkelijke 4de plaats met onze overjaarse Celica! Een heerlijke sfeer onder de piloten in het Frans onverhardkamioenschap, zowel tussen de Belgen en de Fransen en vooral een dikke proficiat aan Bob, Tom en Dominique voor hun resultaten! Blijft nog enkel de Celica terug wat op te lappen en hem klaar te stomen voor onze volgende onverhard, de Terre de Cardabelles half oktober.", aldus Claudie op zijn website.
Een Belg die voor het eerst kwam proeven van het Franse onverhard was Wim 'Geko' Soenens. Bij zijn debuut op onverhard èn met een voortrekker, een Citroën C2 R2 van Caen Rallysport, finishte Soenens als 58ste en winnaar in klasse A6. Co-piloot Björn Degandt: “Onze verwachtingen waren niet hoog gespannen door de vele onbekende factoren. Plezier en ervaring opdoen waren de belangrijkste doelstellingen. Wel, we hebben ons enorm goed geamuseerd en veel ervaring opgedaan. Wim heeft me overigens aangenaam verrast. Hij heeft op alle vlak enorm veel progressie gemaakt en heeft me mooie dingen laten zien.” Wim: “Eigenlijk is dit een heel goede leerschool en zouden meer Belgische piloten hiervan moeten komen proeven. Ik kom in ieder geval nog terug!”
Johan Van Keer werd met de Lancer Evo 8 groep A van zijn team als één van de favorieten aangekondigd, maar met een ingetrokken rijbewijs moest de Jetcar-patron noodgedwongen forfait geven. Voor de zegestrijd werden alle ogen dan maar gericht op het M3-trio Alliet-Prinzie-Louies, dat het mocht opnemen tegen Paul Lietaer. Ondanks een minder krachtige BDA-reservemotor in zijn Ford Escort MK 2 - de injectiemotor brak op de shakedown van de Ypres Historic Rally, waar Mario Vantieghem de wagen bestuurde - nam de Polle meteen de leiding in handen. In zijn snelle openingsronde had de snor na twee proeven meteen 14" voorsprong vergaard op de BMW M3 van Eric Louies, Coene en een verrassende Joseph deelden de derde plaats.
Ook in de tweede ronde bleek Lietaer ongenaakbaar voor de BMW's, al kwam de remonterende Xavier Alliet wel dicht in de buurt met zijn BMW M3 E30. Alliet rukte op naar de tweede plaats, voor merkgenoten Louies en Prinzie met hun E36 M3's. Coene had ondertussen 4" afstand genomen van Joseph in het duel om de vijfde plaats. In de strijd om beste voorwielaangedreven wagen was Joseph zijn dichtste concurrenten al kwijtgespeeld: Dolfen (C2 R2 Max, KP 1) en Pyck (Mégane, KP 4) gingen van de baan terwijl Cools (C2 R2 Max) de versnellingsbak brak na KP 4.
In de derde boucle bleef Lietaer de snelste, al verkleinden de verschillen met de BMW's. Alliet viel na 30" verlies op KP 6 terug van de tweede naar de zesde plaats terwijl Stefaan Prinzie naar de tweede stek was opgeklommen. Met nog twee proeven te gaan bedroeg het verschil met merkgenoot Louies slechts drie seconden. Björn Joseph lag op zijn beurt maar één seconde verwijderd van de vierde plaats van Bert Coene.
Paul Lietaer had ondertussen al genoeg voorsprong bijeengereden (36") om ongestoord naar zijn tweede opeenvolgende Oudenburg-zege te rijden. Lietaer focust zich nu op de Omloop van Vlaanderen, waar hij zijn Subaru Impreza WRC opnieuw kan meten op nationaal niveau. In de strijd om de ereplaatsen moest Stefaan Prinzie nog één seconde toegeven op Eric Louies, zodat de Stesha-BMW na Wervik voor de tweede maal een tweede plaats pakte dit seizoen. Eric Louies en zijn BMW M3 E36 schitterenden met een derde plaats. Met een scratch in de laatste proef kwam Xavier Alliet nog terug naar de vierde plaats. Björn Joseph finishte met dezelfde eindtijd als Bert Coene, maar door een snellere tijd op KP 1 pakte Coene de vijfde plaats met zijn Lancer Evo 8 ten nadele van de indrukwekkende 205 Maxi.
Op ruim anderhalve minuut van de winnaar reed spektakelman Didier Ceenaeme (BMW M3) zich naar de zevende plaats, zes tellen voor de Kadett van Willy Cools. Chris Dobbelaere (Opel Kadett) en Johan Caen (Citroën C2 R2) vervolledigden de top-10. In Divisie 1 & 2 waren het Benoit Huyghe (Clio) en Bjorn Renier (Fiesta ST) die het podium compleet maakten na een ongenaakbare Coene.
Bij de VAS Historics reed Chris Debyser ruim aan de leiding met zijn Transeurope toen plots de motor de geest af. Michel Casseyas nam in de Vankemmel-Ascona de leiding over en haalde het met 12" van Tom Tytgat (Opel Kadett). Het was de eerste Historic-overwinning voor de Kortrijkzaan, die met de SMS-Ascona graag verder zou gaan in het BK. Geert Glorieux (Ford Escort MK II) eindigde als derde.
:: Uitslagen
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag/reactie doormailen naar info@shakedown.be, waarvoor dank.
Open strijd, onverwachte winnaar?
De Short Rally van Oudenburg-Jabbeke krijgt in tegenstelling tot vele andere regionale wedstrijden geen BK-rijders over de vloer. Drievoudig winnaar
Andy Lefevere geeft ook verstek, terwijl de Subaru Impreza WRC van Paul Lietaer in revisie is. De Polle komt echter wel aan de start met zijn
Ford Escort MK 2, die het na de motorbreuk in Ieper voorlopig met een minder krachtige reservemotor moet doen. In dat opzicht zouden we wel eens een hoogst
interessante zegestrijd kunnen krijgen, met een winnaar die nog nooit op het hoogste podiumschavot stond. Op de twee snelle
proeven rond rallycentrum Ettelgem zijn vooral de BMW's van Xavier Alliet en Stefaan Prinzie
in de gaten te houden. Eric Louies en zijn BMW M3 E36 mogen we ook niet vergeten, net als de 4x4's van Johan Van Keer (Lancer Evo 9),
Bert Coene (Lancer Evo 8) en thuisrijder Jean-Marc Decloedt (Impreza WRX '06). Daarnaast neemt nog een resem snelle piloten met voorwielaangedreven wagens de start:
Joseph (Peugeot 205 Maxi), Cools (C2 R2 Max), Dolfen (C2 R2 Max), Pyck (Renault Mégane), Lootens (Renault Clio), Heyrick
(VW Golf), Verbeke (Peugeot 205),... maken allen aanspraak op een top-10 plaats. Dan kan zeker ook gezegd worden van oa. Deleersnijder (Manta),
Cools (Kadett), Dobbelaere (Kadett), Declerck (Ascona), Ceenaeme (BWM M3) en hun snelle achtertrekkers. Debyser (Transeurope), De Keyser (Porsche 911) en
Verschaeve (Porsche 911) zijn de blikvangers bij de VAS Historics, naast Lietaer die er als topfavoriet start.
(deelnemerslijst)
Parcours & Timing
Het parcours van de short rally onderging een wijziging in het begin van de lange proef van Ettelgem. Daar moeten immers twee rondjes gereden worden alvorens de rest
van de bijna 14 km lange proef af te werken. Elke wedstrijdronde (vier in totaal) opent met de korte proef van Westkerke (3 km). De eerste deelnemer vat
om 8u30 de eerste proef aan, het eindpodium is voorzien omstreeks 17u30.
(timing)
Rallycentrum
Hartje Ettelgem is opnieuw het rallycentrum van deze wedstrijd, met een feesttent in de Schoolstraat en wagenpark (Dorpsstraat) en servicepark (Zerkgemstraat)
in de nabije omgeving. Een inkomticket inclusief programmaboekje kost 10 €.
Website organisatie: www.autoclubnoordzee.be.
"Zeer jammer, maar in de plaats kunnen we de WK-rally van Duitsland doen, wat ook niet mis is. Daar kunnen we rijden tegen Timothy Van Parijs, Anthony Martin en de andere Fiesta's uit de internationale Trophy, wat denk ik heel interessant zal worden.", aldus de winnaar van de Ford RACB Rally Contest.
Automobielclub Midden-Vlaanderen heeft opnieuw gesleuteld aan het parcours. Op zaterdag worden drie ronden van vijf proeven gereden. De rally wordt aangevat met een gewijzigde KP Izegem, gevolgd door de 'circuitproef' Zoning. Na een servicebeurt gaat het richting Passendale, Zilverberg en Rumbeke, drie proeven op rij van meer dan 10 km. Zondag staan drie ronden van vier proeven op het programma: Zoning (andere versie dan op zaterdag), Beveren (verlengd tot 10,15 km), Hooglede (wisselt elk jaar af met KP Gits) en de nieuwe proef van Westrozebeke. De Historics rijden op zaterdag alle 15 proeven en dit voor de moderne deelnemers. Op zondag rijden ze twee wedstrijden en dit na de moderne deelnemers.
Timing, reglement en inschrijvingsformulier van zowel de moderne als Historic Omloop van Vlaanderen zijn beschikbaar op www.omloopvanvlaanderen.be.
De voorlopige deelnemerslijst kun je terugvinden op www.autoclubnoordzee.be.
Jacques Maroy en Wouter Knockaert gingen in het begin van KP Heuvelland zwaar van de baan met hun Ford Escort MK I. "Na twee bochten op de KP kwamen we uit een blinde vlotte rechtse bocht en stond de gecrashte Opel van Koenraad Huyghe volledig dwars over de weg. Wij kwamen er à fond aan en werden door geen enkele marshall verwittigd. Door het uitwijkmanoeuvre zijn we dwars op een elektriciteitspaal beland, die doormidden brak en op de baan belandde. De Escort is enorm zwaar beschadigd, maar wij kwamen er nog goed vanaf.", zegt Wouter. "Een onverantwoorde daad van de organisatie om ons op de baan te sturen of geen enkele verwittiging te geven van wat er was. Men liet ons blindelings naar een versperde weg rijden met alle gevolgen vandien."
Voor spektakelpiloot Maroy zit het seizoen er noodgedwongen op. "Hoewel ons geen enkele schuld of fout treft en we het slachtoffer zijn van een organisatorische fout, moeten wij zelf opdraaien voor de geleden schade aan de Escort: vernielde zijkant, dak, schade aan nieuwe achterbrug en mogelijk ook aan de nieuwe versnellingsbak,... Budgettair is dit momenteel niet meer mogelijk. Blijkbaar trek je als deelnemer altijd aan het kortste eind. Wij zien wel wat de toekomst brengt.", aldus nog Wouter Knockaert.
"Na in onze thuisrally elk afzonderlijk gereden te hebben, Brian met onze 206 en ik met de Fiesta, werd wel eens gegrapt om de rest van het seizoen met de Fiesta verder te rijden. Na verloop van tijd begon het toch op een project te lijken en werd gezocht naar een budgetvriendelijke oplossing om dit tot stand te brengen. Dus onder voorbehoud van tegenslag bestaat ons programma uit de drie resterende VAS-rallywedstrijden in West Vlaanderen: Oudenburg, Hemicuda en TBR. Bij deze hoop ik mijn prestatie van Wervik te bevestigen. Voorts wil ik onze partners nog bedanken voor de inspanningen en het vertrouwen: merci Hein, Phil, Koen, Brian,..", aldus Bjorn Renier.
Automobielclub Staden heeft voor de 15de editie een vernieuwd parcours voorzien. De nieuwe KP van 11,1 km blijft in het tweede deel gelijk aan de proef van vorig jaar, het eerste deel is volledig vernieuwd. Het reglement en inschrijvingsformulier (tevens on-line) zijn vanaf vandaag beschikbaar op www.amcstaden.be.
Andy Lefevere was als de te kloppen man naar Tienen afgezakt, maar voor de West-Vlaamse BMW-rijder werd het allesbehalve een walkover. Thuisrijder Henri Schmelcher nam na een schuiver van Lefevere de beste start met zijn Porsche 911 GT3 en kon al snel een kleine voorsprong uitbouwen. Lefevere reageerde met een reeks scratchtijden en kon in de laatste ronde uiteindelijk over de Posche wippen, om zo met 6" voorsprong de eerste overwinning met zijn BMW M3 E46 te pakken.
Stefan Hermans finishte als derde met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6 op 1'24", een uitstekend resultaat voor de thuisrijder die dit jaar zijn comeback maakte na een periode van inactiviteit. Hermans versloeg de Toyota Celica 4WD van Paul Allerts. Willy Cools sloot met zijn Opel Kadett de top-5 en bleef oa. Vanlaer (Lancer Evo 9), Jambe (Sierra Cosworth), Heusdens (BMW M3 E30) en Roosen (Lancer Evo 9) voor. Cools' teamgenoot Bert Swerts sloot de top-10 af, voor West-Vlamingen Decloedt (Subaru Impreza) en Dolfen (Peugeot 106).
In Divisie 1&2 mocht Stefaan T'Joens (Renault Clio) zegevieren voor Thierry Techel (Subaru Impreza). Matthias Boon kende minder geluk in zijn thuiswedstrijd. De Fiesta ST waarvan hij het stuur deelde met David Croes kreeg met versnellingsbakproblemen af te rekenen, maar het duo Boon-Croes werd toch nog derde. T'Joens werd in de algemene uitslag voorafgegaan door Historic-winnaar Peter Frans. In die Divisie 4 haalde het Frans (Opel Ascona A) het makkelijk van Aerts (Escort MK II) en Vanryckeghem (MG B).
:: uitslagen
Lefevere voert 70-koppig veld aan
In de lange pauze naar de Omloop van Vlaanderen
toe neemt Andy Lefevere zondag de start in Tienen met zijn BMW E46. Met de bolide waarmee hij bijna een jaar geleden debuteerde was Lefevere al vaak
dicht bij de overwinning, maar dit weekend zou het wel eens raak kunnen zijn. De niet overweldigende tegenstand bestaat uit oa. Schmelcher (Porsche 911 GT3),
Allerts (Toyota Celica 4WD), Clajot (Lancer Evo 7), Deveux (Lancer Evo 6,5), Decloedt (Impreza WRX '06) , Vanlaer (Lancer Evo 9), Hermans (Lancer Evo 6),
Roosen (Lancer Evo 9),...
Verder mogen we met Boulat, Claesen, Windmolders en Trekels enkele spectaculaire BMW's aan de start verwachten terwijl met oa. Lootens (Clio), Dolfen (C2 R2 Max),
T'Joens (Clio), Hugaerts (Focus), Schokaert (C2 R2) en thuisrijder Boon (Fiesta) een mooie strijd bij de voorwielaangedreven wagens in het verschiet ligt.
(genummerde deelnemerslijst).
VAS-kampioenschaprijder Jan Czech moet forfait geven met zijn Subaru. "Helaas hebben we deze avond moeten vaststellen dat hoogstwaarschijnlijk de motorblok er aan is voor de moeite. Bij het aflaten van de olie vonden we metaalstukjes.", aldus Czech
Timing & Parcours
De Short Rally van de Suikerstreek wordt over vier ronden van twee KP's gereden: Bost (4.8 km) en Outgaarden (12.75 km), die 100% verhard zijn. De eerste KP is voorzien rond 9u,
omstreeks 17u30 moet de winnaar het rallycentrum bereiken voor het eindpodium.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum met servicezone en wagenpark is gelegen in Hoegaarden nabij Garage Manu (Bleyveld).