:: Team reviews
Ondertussen blijven de inschrijvingen voor de 1ste Short Rally van Staden vlot binnenstromen. Momenteel zijn zo'n 70 deelnemers ingeschreven, met Vermeirsch (Impreza WRC), Alliet (BMW M3), Prinzie (BMW M3) en Coene (Lancer Evo 9) als opvallendste namen. De inschrijvingen van oa. Snijers (Porsche 911 GT3), Lietaer, Hosten en Verschueren worden nog verwacht.
Bij de andere 4x4-rijders werd Chris Van Woensel (Lancer Evo 9) 14de en Cédric Cherain (Subaru Impreza) 20ste, Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9) haalde het einde niet. De prestatie van het weekend kwam echter van Thierry Neuville (Citroën C2 R2 Max), die in zijn eerste echte onverhardrally de Citroën Racing Trophy wist te winnen. Na een rustige start lag Neuville lang op een derde plaats in de Trophy. Een in chrono's ongenaakbare Bryan Bouffier had dan al veel tijd verloren na een lekke band en sortie. Neuville ging uiteindelijk in de slotproef nog over Jacquot en Comoli om met één seconde voorsprong zijn tweede Franse Trophy-overwinning te pakken. Bovendien finishte de jonge RACB-beschermeling als tiende algemeen. Claudie Tanghe werd 17de algemeen en zesde in de Citröen Racing Trophy.
Verderop in het klassement werd nog een onderlinge strijd uitgevochten tussen Wim Soenens (Saxo T4) en Stefaan Prinzie (C2 R2 Max), waarbij de Geko-patron het met 8" voorsprong haalde. De Caen-bolides finishten respectievelijk 51ste en 54ste algemeen. Team Floral bracht drie Fiesta's ST aan de start, waarbij Timothy Van Parijs (58ste) won van Cédric De Cecco (62ste) en Anthony Martin (64ste). Laurent Valepin (VW Golf GTI) werd 75ste. (foto's Tom Buyse)
Vierde zege voor Andy Lefevere?
De Ford Focus WRC van Steve Hendy is op papier de snelste wagen aan de start. De Brit komt ritme opdoen voor de komende Omloop van
Vlaanderen, nadat hij er vorig jaar zwaar van de baan ging. Andy Lefevere, drievoudig winnaar in Ettelgem,
lijkt zeker in staat de Brit te kloppen met zijn BMW M3 en wordt dan ook, indien het weer wat meezit, de te kloppen man in de kuststreek. Paul Lietaer en Dirk Vermeirsch gaan ook
van start, niet met hun Impreza's WRC maar wel met hun oude vertrouwde wagens, respectievelijk de Ford Escort MK 2 en Ford Sierra Cosworth. Het BMW-front
wordt verstrekt door de M3's van oa. Vincent Verschueren, Kurt Braeckevelt, Stefaan Prinzie, Xavier Alliet en Eric Louies. Bij de 4x4's zien we
de deelname van de Brit Reed (Ford Escort Cosworth), thuisrijders Decloedt (Impreza WRX), Beyne (Lancer Evo 7) en Heyrick (Impreza WRX)
en Divisie 1-2-favoriet Coene (Lancer Evo 9). Coulembier
(Puma S1600), Heuninck (C2 R2) en Schockaert (C2 R2) vormen het favorietengroepje bij de voorwielaangedreven wagens. De Fransman Mortier brengt zijn
Saxo Kit Car aan de start terwijl Hendrick Debackere (Renault Clio) dochter Melissa vervangt, die met een been in het gips zit na een val.
(genummerde deelnemerslijst)
Parcours & Timing
Aanvankelijk had Autoclub Noordzee een volledige proef opgenomen, maar uiteindelijk bleef alles bij het oude. Er wordt gestart met de korte
proef van Westkerke (3,4 km) gevolgd door KP Ettelgem, 14 km met in het begin een rondkoers.
De eerste deelnemer vat om 8u30 de eerste proef aan, het eindpodium is voorzien omstreeks 17u30.
(timing)
Rallycentrum
Hartje Ettelgem is opnieuw het rallycentrum van deze wedstrijd, met een feesttent in de Schoolstraat en wagenpark (Dorpsstraat) en servicepark (Zerkgemstraat) in de nabije omgeving.
Website organisatie: www.autoclubnoordzee.be
Timing
Zaterdag 1-08: Publicatie van het wedstrijdreglement
Zaterdag 26-09
11:30 uur: Verdeling roadbook
14:00 uur: Administratieve controle
14:30 uur: Technische Controle
Zondag 27-09
07:30 uur: Opening gesloten wagenpark
07:50 uur: Start van de wedstrijd - Podium
08:15 uur: Start KP 1
18:30 uur: Aankomst winnaar op het podium
20:45 uur: Prijsuitreiking
Ondertussen kunt u hier de voorlopige deelnemerslijst van de Short Rally van Staden raadplegen.
Zo'n 60 teams waren naar Hoegaarden afgezakt voor de 2de Short Rally van de Suikerstreek. Paul Allerts debuteerde er met zijn Impreza WRC, ex-winnaar en thuisrijder Henri Schmelcher bracht zijn Porsche 911 GT3 aan de start. De meeste aandacht ging evenwel naar Matthias Boon, die in eigen streek debuteerde met een Subaru Impreza WRX N14 uit het atelier van vader Jos. Op de eerste proef draaide hij meteen een gedeelde scratch (samen met Peter Hopmans) om daarna alle besttijden op zijn naam te schrijven. De 20-jarige Boon behaalde zo een dik jaar na zijn debuut in de rallysport zijn eerste algemene overwinning. Het Subaru-verhaal krijgt wellicht nog een vervolg voor Boon in het BK later dit seizoen.
Achter Boon leek Schmelcher voor het tweede opeenvolgende jaar op weg naar de tweede plaats maar op KP 5 moest de Porsche-rijder aan de kant met motorproblemen. Peter Hopmans (Lancer Evo 9) pakte zo de tweede plaats op 36" van winnaar Boon, thuisrijder Stefan Hermans (Lancer Evo 6) werd derde op 1'49". Na de opgave van Allerts (Impreza WRC - servo) en de lekke band van Clajot (Lancer Evo 8) vochten David Croes (Citroën C2 R2 Max) en Ronny Hosten (Corolla Kit Car) nog een mooi duel uit voor de vierde plaats en de zege bij de F2's. Hosten verloor door regenweer in de laatste proef zijn 5" voorsprong op Croes, die door een betere startpositie de regen nog net kon ontwijken. De strijd werd zo ex-aequo beëindigd, waarbij Croes als vierde geklasseerd werd door een snellere tijd op de eerste proef.
Franky Boulat pakte in Tienen de zesde plaats met zijn BMW M3, 6" voor de broers Roosen met hun Lancer Evo 9. Jan Czech (Subaru Impreza) eindigde achtste en doet samen met Patrick Schockaert (C2 R2, 9de) een mooie zaak in het VAS-kampioenschap, aangezien Grégoire Coulembier (Puma S1600) 's morgens niet uit het servicepark wegraakte met ontstekingsproblemen. De top-10 werd afgesloten door Geert Vanlaer met zijn Lancer Evo 9.
In Divisie 1-2 klopte Stefaan T'Joens (Subaru Impreza) de Fransman Gaquere (Renault Clio) met 22", al liep die wel een minuut straftijd op. Joël Van Leemputten (Renault Clio) werd derde op anderhalve minuut. Bij de Historics (Divisie 4) ging de zege naar Bart Aerts (Escort MK 2), die 30" sneller was dan Ronny Declerck (Opel Ascona). Daniël Verschaeve (Porsche 911) finishte derde op drie minuten.
:: uitslagen
:: Foto's & on-boardbeelden volgen!
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen via info@shakedown.be, waarvoor dank!
Schmelcher sant in eigen land?
Henri Schmelcher moest vorig jaar nipt de zege laten aan Andy Lefevere en zijn BMW.
Ook dit jaar zal de Porsche-rijder met stevige concurrentie af te rekenen krijgen in eigen streek. Zo zijn er de snelle Lancers van oa. Peter Hopmans (Evo 9),
Jean-Yves Laruelle (Evo 9), Stefan Hermans (Evo 6) en ASAF-habitué Patrick Clajot (Evo 8). Meteen goeie referenties voor Matthias Boon, die in eigen
streek zijn debuut maakt met een Subaru Impreza WRX N14. De Nederlander Paul Allerts debuteert in Tienen dan weer met zijn Impreza WRC S5. Verder nog aan
de start: de 4X4's van oa. Roosen (Evo 9), Deveux (Evo X), Vanlaer (Evo 9) en Decloedt (Impreza WRX '06), de snelle voorwielaangedreven wagens van oa.
Croes (C2 R2 Max), Hosten (Corolla Kit Car), Vermeulen (Corsa Kit Car) en Coulembier (Puma S1600) en de achterwielaandrijvers van oa. Boulat (BMW M3)
en Cools (Kadett).
(genummerde deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De wedstrijd verloopt over vier ronden van twee proeven (9,12 en 10,22 km), met start om 8u45 in het rallycentrum. De finish is voorzien omstreeks
17u45.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum met wagenpark en servicepark is gelegen rondom Garage Manu in Hoegaarden (Bleyveld).
Website organisatie: www.autoclubtrt.be.
Op 11, 12 en 13 september 2009 is men toe aan de 50e editie en om dit op een passende manier te vieren is een werkgroep de voorbije maanden druk in de weer geweest. Afgelopen weekend, met de opening van de Batjes, was er op de Grote Markt in Roeselare reeds een voorsmaakje te zien. Op de stand van BMW kon men genieten van beelden uit de rijke geschiedenis van AMV. Speciaal voor dit jubileumjaar is er ook een krantje gedrukt en dit is samen met de Weekbode in Roeselare bedeeld. Nog enkele duizenden exemplaren zullen verdeeld worden tijdens de rally.
Gisterenavond was er de plechtige opening van de tentoonstelling "50 jaar AMV" in de inkomsthal van het Stadhuis in Roeselare.
Vanaf vandaag kan iedereen een kijkje komen nemen tijdens de openingsuren van het Stadhuis, Botermarkt 2 in Roeselare.
Schepen van sport, José Debels, verwelkomde het bestuur van AMV, sympathisanten en leden van de pers. "Roeselare, sportstad in het centrum van
West-Vlaanderen, is een levende stad waar heel wat verenigingen sinds jaar en dag hun vaste stek hebben. Ook Automobielclub
Midden-Vlaanderen is een vaste waarde die ervoor zorgt dat de internationale rally, de Omloop van Vlaanderen,
veel toeschouwers trekt die kennismaken met de stad en dat is voor het stadsbestuur voldoende reden om de organisatie te steunen in hun
activiteiten. Heel wat restaurants en cafés doen goede zaken en de hotels lopen telkenmale vol in ter gelegenheid van de rally. Af en
toe zijn er nog inwoners die vragen om de rally terug te brengen naar de Markt en het centrum maar de
organisatie vertrok noodgedwongen in 1989 naar de Expohallen te Schiervelde en het is praktisch niet haalbaar om de klok terug te draaien".
Voorzitter Marc Maesen richtte een woordje van dank naar het stadsbestuur, de eigen medewerkers en in het bijzonder de kleine
groep die een mooie overzichtstentoonstelling heeft gemaakt. "De tentoonstelling loopt nog tot eind juli en we nodigen
iedereen uit om een kijkje te komen nemen. Bij deze gelegenheid kan ik ook aankondigen dat de 50e Omloop van Vlaanderen
éénmalig terugkomt naar het centrum. Op vrijdag 11 september zullen de rallywagens pointeren op de Grote Markt en via de Ooststraat
gaan ze overnachten op en rond het Polenplein. Op zaterdagmorgen vertrekken de teams aan het stadhuis."
Van een primeur gesproken!"
Wat mogen we nog verwachten in 2009? De organisatoren doen er alles aan om van de 50e editie van de Omloop van Vlaanderen een speciale uitgave te maken. Het volgende kan men nu reeds verklappen: de rally gaat van start op... vrijdagavond met een showproef van 15 km lang op klassementsproef Beveren. Voor het publiek zal er alles aan gedaan worden om er een waar feest van te maken. Er komt één grote publiekszone met speaker, animatie, drank- en eetgelegenheden en je hebt er een overzicht op de start en finish. De wagens komen driemaal langs deze publiekszone gereden en de startvolgorde is omgekeerd. Dus eerst de traagste Historic tot de numéro uno bij de Historics en dan de moderne wagens volgens numerieke volgorde.
Mer nieuws in de komende weken en maanden via www.omloopvanvlaanderen.be.
(persbericht)