Niet enkel kwantitatief maar ook kwalitatief gooit men opnieuw hoge ogen in Staden. Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC) komt in aanloop naar de Omloop van Vlaanderen zijn titel verdedigen en krijgt oa. Bernard Munster (Skoda Octavia WRC) tegenover zich. Een derde WRC is er voor Bart Maes die debuteert met een Skoda Octavia. Het 4x4-veld wordt verder aangevuld met oa. Vermeirsch (Sierra Cosworth), thuisrijder Snaet (Lancer Evo X), de Britten Morgan (Escort Cosworth) en Rowe (Lancer Evo 3) en VAS-kampioenschapsrijders Van Keer en Coene, beiden in een Lancer Evo 9. Andy Lefevere voert met oa. Verschueren, Braeckevelt, Vleminckx, Alliet, Heusdens en Louies een indrukwekkende BMW M3-armada aan.
Hans Vancampenhoudt is met een Subaru Impreza favoriet in Divisie 1-2 terwijl Hosten (Corolla KC), Demaerschalk (Fiesta R2), Lerminez (C2 R2 Max) en Beernaert (Peugeot 106) de blikvangers zijn bij de voorwielaangedreven wagens. Met bijna 40 inschrijvingen zullen ook de Historics weer nadrukkelijk aanwezig zijn. Voor oa. Stouf (Escort MK 2), Debyser (Escort MK 2), Janssens (Porsche 911) en Vanden Abeele (BMW E21) is Staden een ideale voorbereiding op de volgende BK-manche in het naburige Roeselare.
Marc Maesen: “Het was reeds een paar jaar dat de nationale federatie, de media en de buitenlandse deelnemers aandrongen om op vrijdag méér dan alleen de technische en administratieve controle op het programma te zetten. De showproef die we vorig jaar hebben georganiseerd maakte duidelijk dat ook het publiek, dat massaal aanwezig was, een etappe op vrijdag wel zag zitten.”
Een rally over drie dagen is niet meer “in” en daarom drong een grote verandering zich op.
”Intern bij AMV was de meerderheid snel gewonnen voor de grootste verandering aan het
concept van de Omloop van Vlaanderen, met name de rally verder organiseren over twee dagen maar dan
wel op vrijdag en zaterdag.”
Een grote aanpassing die toch wel wat gevolgen en reactie teweeg brengt?
“Zoals reeds eerder gezegd waren de federatie, de pers en de buitenlandse deelnemers
vragende partij. Maar ook de bewoners langs de verschillende klassementsproeven zijn voorstander want zo
krijgen ze hun zondagse rust terug. Voor de talrijke medewerkers is de druk meer verdeeld en is er op
zondag voldoende tijd om alles terug in orde te zetten. Het afbreken van de veiligheidsvoorzieningen en het
opruimen van het materiaal zorgde vroeger voor een grote druk want niet iedereen kon zomaar extra verlof
nemen op maandag. “
Ook voor de overheidsdiensten en de wedstrijdverantwoordelijken is dit een grote aanpassing.
“Zowel bij de gemeenten als bij de politie was er geen probleem en kregen we snel groen
licht. We waren ons bewust dat het rapper gezegd dan gedaan was maar we kunnen bij AMV rekenen op
een groep gemotiveerde jonge mensen die de verandering als een uitdaging aangingen. Eén vereiste hebben
we altijd vooropgesteld en dat was: niveau houden!”
Concreet, wat kunnen we verwachten?
“De veiligheids- en parkoerverantwoordelijken hadden een serieuze kluif aan de Omloop van
Vlaanderen 2010. Zij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele klassementsproeven te
hertekenen en zijn uitgekomen op een totaal van 215 wedstrijdkilometers. Waarvan ongeveer 35 km op
vrijdag. De deelnemers mogen dus rekenen op twee mooi gevulde dagen. Op vrijdag is er de technische en
administratieve controle gevolgd door enkele klassementsproeven met misschien wel geen al te groot
aantal kilometers maar voldoende om de toppers de kans te geven om een goede startpositie voor de
tweede dag af te dwingen. Op zaterdag zal er van start tot aankomst een serieuze brok rallysport op het
programma staan met nog ongeveer 180 km aan klassementsproeven. “
De jubileumeditie van vorig jaar die een onverdeeld succes is geworden kreeg nog een kroontje voor zijn
werk, letterlijk zelfs!
”Inderdaad, we hebben vorig jaar een dossier ingediend om de titel ‘Koninklijk’ aan te
vragen. Het heeft heel wat werk gekost want er moest een lijvig dossier opgemaakt worden wat uiteindelijk
door koning Albert II getekend werd “voor akkoord”. Op 10 mei hebben we dan uit de handen van
gouverneur Breyne deze bekroning ontvangen. Het was ons niet zo zeer om de titel te doen, maar het is een
erkenning voor alle medewerkers die zich gedurende 50 jaar belangeloos ingezet hebben.”
Timing, reglement en inschrijvingsformulier zijn reeds beschikbaar op www.omloopvanvlaanderen.be.
Het klassement werd bevroren na de eerste wedstrijddag. Jean-Marie Cuoq (Peugeot 307 WRC) had op dat moment anderhalve minuut voorsprong op Bernard Munster (Skoda Octavia WRC). De andere Belgen aan de finish waren Stefaan Prinzie (Subaru, 20ste), Claudie Tanghe (Celica GT4, 26ste), Dimitri Bruyneel (Subaru, 36ste), Timothy Van Parijs (Fiesta R2, 55ste), Francis Listrez (Skoda Felica, 80ste) en Dirk Depuydt (Saxo T4, 82ste). Dominique Bruyneel (Skoda Octavia WRC) moest al op de eerste proef opgeven met een defecte versnellingsbak. (foto's Tom Buyse)
Verder mogen nog heel wat piloten verwacht worden die de Omloop van Vlaanderen komen voorbereiden, zoals Paul Lietaer (Subaru Impreza WRC), Andy Lefevere (BMW M3) en Kurt Braeckevelt (BMW M3). Indien de wagen tijdig klaar raakt zal ook Vincent Verschueren (BMW M3) van de partij zijn.
Voorlopige deelnemerslijst, reglement en inschrijvingsformulier via www.amcstaden.be.
Hou deze site in de gaten want vanaf begin augustus vallen er tien duo-tickets te winnen!
De eendagswedstrijd telt 166 km KP verdeeld over vijf verschillende proeven: Büllingen (14,25 km), Bütgenbach (11 km), Amel (10,5 km), Sankt Vith (14,98 km) en Burg-Reuland (14,99 km). Het wedstrijdcentrum zal gelegen zijn in Sankt-Vith. De organisatie is in handen van de Tieltse Automobielclub in samenwerking met de lokale autoclub van Sankt-Vith.
Meer info via www.eastbelgianrally.eu.
Reglement, timing en inschrijvingsformulier zijn vanaf nu beschikbaar op www.hemicuda.be.
Reglement en inschrijvingsformulier zijn vanaf nu beschikbaar op www.titanic.be.
Autoclub Noordzee had met zo'n 100 starters wat minder deelnemers dan gewoonlijk maar kon toch op een mooi startveld rekenen. Een topfavoriet stak er niet echt bovenuit zodat er een open strijd voor de overwinning verwacht mocht worden. Vanaf de start ging tweevoudig winnaar Paul Lietaer (Escort MK 2) in de clinch met John Morgan (Escort Cosworth). De Brit ging het snelst van start maar moest halfweg wedstrijd toch Lietaer voor zich dulden, al bleven de verschillen enorm klein.
Kris Cools, die met de Lancer Evo X groep N reed waarmee Langenakens twee weken geleden won in Tienen, zat na een lange inactiviteit vrijwel meteen terug in het goeie ritme. Vanop een derde plaats halfweg wedstrijd reed de voormalige Belgische kartingkampioen in de derde ronde naar de leiding. In slotronde zette Cools nog twee overtuigende besttijden neer, zodat hij in zijn thuisrally verdiend zijn eerste algemene overwinning mocht vieren.
Met zijn ex-fabrieks Escort strandde John Morgan uiteindelijk op net geen 10 seconden, maar hij wist Lietaer wel nog met zes tienden te kloppen. Achter het koptrio bezette de Brit Andy Rowe aanvankelijk de vierde plaats met zijn Lancer Evo 3 maar hij werd al snel gepasseerd door Matthias Boon, die voor de gelegenheid de Subaru Impreza WRX van Jean-Marc Decloedt bestuurde. Boon werd vierde algemeen op 21" van de winnaar, Rowe moest aan de finish 46" toegeven. Hij wist daarmee net Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) af te houden. De Ford-tuner was op zijn beurt nipt sneller dan Bert Coene (Lancer Evo 9). Kurt Braeckevelt (BMW M3) werd achtste op net geen 50" van de winnaar, wat toont dat de verschillen de ganse dag heel klein bleven.
Op ruimere afstand reed Bert Cornelis zijn Escort Cosworth naar de negende plaats. Hij versloeg nipt thuisrijder Jordy Heyrick (Subaru Impreza) die broer Andy Heyrick (Subaru Impreza) en debutant Olivier Van Oost (Lancer Evo 9) achter zich wist te houden. Steven Dolfen reed zich net buiten de top-15 naar de zege in Divisie 1-2 voor T'Joens (Subaru) en Capoen (Peugeot 205).
Het Historic-gedeelte werd de ganse dag gedomineerd door Vincent 'Skurie' Verschueren en Tuur 'Turie' Vanden Abeele, die het stuur deelden van de BMW E21 van laatstgenoemde. In de voorlaatste proef schoof 'Skurie' echter in een gracht waardoor Lode De Keyser (Porsche 911) mocht zegevieren voor Deleersnijder (Opel Manta) en Qvick (BMW E21).
Foto's Koen Demeyere
:: Uitslagen
In totaal zijn zo'n 100 teams ingeschreven voor de wedstrijd van Autoclub Noordzee. Tweevoudig winnaar Paul Lietaer is van de partij met zijn Ford Escort MK 2 en wordt zeker een te duchten tegenstander voor oa. Kris Cools (Lancer Evo X) en Matthias Boon (JMD-Impreza WRX). Melissa Debackere (Toyota Celica) haakt in laatste instantie af omdat er bij ASD geen wagens meer beschikbaar zijn door een rally in Frankrijk. Het 4x4-veld wordt verstrekt door oa. Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth), Bert Cornelis (Escort Cosworth), Bert Coene (Lancer Evo 9), thuisrijder Jordy Heyrick (Impreza) en debutant Olivier Van Oost (Lancer Evo 9), de zoon van Eddy Van Oost die al een aardig parcours op circuit afwerkte. Na sterke prestaties in Oostrozebeke en Wervik mag ook FIRC-deelnemer Andy Rowe (Lancer Evo 3) terug vooraan verwacht worden. Voor het BMW-geweld zorgen oa. Braeckevelt, Sutens en Cokelaere met hun M3's terwijl het Verschueren en Vanden Abeele het stuur zullen delen van de Historic-BMW E21 van laatstgenoemde. Wim Soenens zorgt met zijn spectaculaire Porsche 911 GT3 voor een extra attractie in de kuststreek. (genummerde deelnemerslijst)
Parcours & Timing
De wedstrijd wordt terug verreden over vier doortochten op de proeven Ettelgem en Westkerke. De rondkoers van Ettelgem werd hertekend waardoor
de KP nu 16,7 km lang is. De eerste proef start om 8u30, omstreeks 16u45 al rijdt de winnaar over het podium in Ettelgem.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich terug in Ettelgem, met wagenpark en regroup rechtover feestzaal Monico. De servicezone bevindt zich opnieuw
in de Zerkegemsestraat en de Ettelgemstraat vlakbij de start van de eerste proef.
Website organisatie: www.autoclubnoordzee.be
Op vrijdag vertrekken de deelnemers om 19u30 voor de proeven van Staden (11,5 km) en Beveren (19,82 km) met tussenin een regroup van een halfuur. Zaterdag staan drie ronden van vier KP's op het programma: Hooglede (9,53 km), Passendale (14,46 km), Rumbeke (18,88 km) en Zilverberg (17,71 km). Omstreeks 21u zou de winnaar bekend moeten zijn. De Historics werken op vrijdag eerst KP Beveren en daarna KP Staden af om daarna alle zaterdagproeven te rijden na de deelnemers van de moderne wedstrijd.
De timing, het reglement en inschrijvingsformulier van beide wedstrijden zijn vanaf nu beschikbaar op www.omloopvanvlaanderen.be.
"Matthias wou graag deelnemen met de Subaru Impreza groep A waarmee hij in Tienen reed, maar de wagen bleek na de sortie erger beschadigd dan gedacht en bovendien raakte het budget niet helemaal rond. Ik wou hem steunen en stelde daarom voor om met mijn wagen te rijden.", vertelt Jean-Marc. "We hopen onze hoofdsponsor Willems een mooi resultaat te schenken in hun thuiswedstrijd. De Subaru wordt deze week nog volledig nagekeken bij Jos Boon om niets aan het toeval over te laten. Matthias wil meestrijden voor de overwinning."
Hubert 'Bert' Uittenhove, de vaste co-piloot van het team, zal Boon navigeren bij zijn debuut in Oudenburg. Het duo krijgt oa. Debackere (Celica), Cools (Lancer Evo X) en Vermeirsch (Sierra Cosworth) als tegenstanders voor de overwinning.
De Citroën Racing Trophy maakte voor de tweede keer een uitstap naar Nederland, weliswaar zonder Caren Burton en thuisrijder Hans Weijs Junior, die de WK-manche van Bulgarije reed. Xavier Baugnet nam de snelste start maar pakte zaterdagnamiddag één minuut straftijd na een inklokfout. David Croes nam zo de leiding over en wist uiteindelijk met 1'09" voorsprong te winnen. Bovendien werd de Brabander negende algemeen en tweede F2. De Waal Nicolas Damsin werd in een gewone C2 R2 derde voor Thibault Spillebeen en Ronny Foxius.
:: Uitslagen
Neuville was na de eerste wedstrijddag 1.8" trager dan de jonge Fransman Mathieu Arzeno met een identieke wagen. “Het was een mooie strijd, maar ik had nog iets achter de hand”, legde Neuville uit. “Ik wist dat ik nog sneller kon." Wat hij ’s anderendaags dan ook deed, vanaf de eerste kilometers, in de regen… “Ik had beslist om op de tweede dag wat aan te vallen”, bevestigde de rallyrijder van het RACB National Team. “In de eerste chronorit van 27,46 km was ik 21 seconden sneller, zelfs zonder over de beste regenbanden te beschikken. Arzeno maakte wat kleine foutjes en toen hij na de volgende chronorit helemaal terugviel , kon ik de wedstrijd beginnen controleren. Ik ben zeer tevreden over dit resultaat, te meer omdat ik met de C2 S1600 nog nooit op asfalt had gereden. Ik draag deze trofee dan ook op aan Philippe Bugalski en zijn automecASolutions team. Het is dankzij hun ervaring dat mijn perfect functioneerde, dat ik me zo goed voelde aan het stuur. Dankzij kon ik over goede info beschikken die mijn gebrek aan ervaring compenseerde.”
Philippe Bugalski was op zijn beurt heel lovend voor Neuville: “Thierry zette een schitterende wedstrijd neer, want ondanks het feit dat de weg heel glad was en de grip voortdurend wijzigde, maakte hij geen enkele fout. Hij kon snel genoeg rijden om zijn concentratie te behouden. Ik moet hem feliciteren met het feit dat hij in deze omstandigheden de wedstrijd wist te winnen. Op zaterdag had hij nog sneller kunnen gaan, maar dat was niet nodig. Hij heeft heel intelligent gereden.”
De volgende JWRC-manche is bijna een thuiswedstrijd voor Neuville: de WK-rally van Duitsland van 20 tot 22 augustus.
Ook Vincent Verschueren zal van de partij zijn met de Historic-BMW E21 van Tuur Vanden Abeele met wie hij het stuur zal delen. Viervoudig winnaar Andy Lefevere zal er dan weer niet bij zijn. De BMW M3 zal niet tijdig hersteld raken na de sortie in de afgelopen ORC Rally.
De Exotic Green Rally is ook het decor voor de vijfde manche van de Citroën Racing Trophy Benelux. Een zestal Citroën C2’s zullen hier voor de overwinning strijden. De Belgen Baugnet, Croes, Spillebeen en Damsin nemen het op tegen de Luxemburger Foxius en de Nederlander Wawrzyniak. In groep N zien we ook nog een Belgische deelname van Cappelle, die zijn Subaru Impreza WRX aan de start brengt. Last but not least zal Chris Van Woensel het spektakel verzorgen als X-auto en dit met een op biomethanol voortgestuwde BMW M3.
Meer info via www.exoticgreenrally.nl.
Reglement, inschrijvingsformulier en voorlopige deelnemerslijst via
www.autoclubnoordzee.be
Het podium werd volledig bezet door thuisrijders want David Croes (Citroën C2 R2 Max) werd schitterend tweede op 1'21" en klopte Henri Schmelcher (Porsche 911 GT3) met vijf seconden. Paul Allerts (Skoda Octavia WRC) werd vierde voor Gerry Heusdens (BMW M3) en de Lancers Evo X van Yves Van Colen en Erik Deveux. Tony Schepers (Subaru Impreza) eindigde achtste terwijl Patrick Schockaert (Citroën C2 R2) nipt Benny Roosen (Lancer Evo 9) klopte voor de negende plaats.
Stefaan T'Joens (Subaru Impreza) werd twaalfde en won in Divisie 1-2 voor de Clio's van Dolfen en Remilly. Bij de Historics won Hendrik Aerts (Escort MK 1) met ruime voorsprong van Stefan Van Craenenbroeck (Toyota Corolla).
Opgaves waren er oa. van Van Keer (Lancer Evo 9 - differentieel), Boulat (BMW M3 - koppeling),...
Net als vorig jaar komt Paul Allerts terug aan de start met een WRC, dit keer met de Skoda Octavia WRC van BMA. De Nederlander mag zich echter aan zware concurrentie verwachten in Tienen, vooral dan van enkele streekrijders. Landenaar Jonas Langenakens (Lancer Evo X) bijvoorbeeld, die nog in het ritme van Ieper zit. In navolging van Matthias Boon vorig jaar kan hij zondag zijn eerste algemene overwinning behalen. Andere snelle 4x4-rijders aan de start zijn Hermans (Lancer Evo 6), Deveux (Lancer Evo X), Roosen (Lancer Evo 9), Van Colen (Lancer Evo X), Van Keer (Lancer Evo 9), Clajot (Lancer Evo X) en Schepers (Impreza). Bij droog weer mag zeker ook de Porsche 911 GT3 van thuisrijder Henri Schmelcher vooraan verwacht worden. Hetzelfde geldt voor de BMW's van Lamquet, Heusdens, Sutens en Boulat. Ook enkele snelle F2's maken aanspraak op een notering in de top-10. Voor eigen volk neemt David Croes (C2 R2 Max) het op tegen Vermeulen (Corsa KC) en Schockaert (C2 R2). (genummerde deelnemerslijst)
Na de VAS-rally wordt opnieuw een Regularity-wedstrijd gereden met een 20-tal wagens ouder dan 25 jaar. Eddy Chevallier, co-piloot van Pieter Tsjoen, maakt er zijn debuut als piloot met een MG. (deelnemerslijst Regularity)
Timing & Parcours
Voor de derde editie werd het parcours terug gewijzigd. KP Outgaarden (10 km) bleef behouden, Goetsenhoven wordt vervangen door de showproef
van Bost (5,5 km). In totaal staan vijf wedstrijdronden op het programma, goed voor 76,5 km tegen de klok. De eerste wagen start om 8u45 op
het podium
en wordt er terug verwacht om 17u35.
Rallycentrum
Het rallycentrum is terug gelegen in de industriezone van Hoegaarden (inrit rechtover brouwerij). Voor tickets en programmaboekjes
kun je terecht in Garage Manu (Bleyveld 2, Hoegaarden). Daar vindt op zaterdag ook de technische controle plaats.
Website organisatie: www.autoclubtrt.be