Teamlid Koen Minne: "We hadden deze winter kosten nog moeite gespaard om onze AX een Maxi-look mee te geven. We kwamen aan de start in de Short Rally van Zuid-Limburg en finishten als eerste in de klasse 4L. Maar we wilden al een tijdje terug op straatbanden rijden maar dit ging niet met onze AX. Een paar weken voor de 12u van Wervik besloten we een Saxo te kopen en deze om te bouwen als rallyauto. De kas van de AX werd verkocht aan F2000 liefhebbers in Lyon en de mechaniek vanuit onze AX werd overgebouwd in de Saxo. Een kleine twee maand later staat de Saxo al aan de start in de Rally van de Suikerstreek. We hopen een mooie prestatie te kunnen neerzetten en een klasse-overwinning in de wacht te slepen."
|
Ondertussen onderging de voorlopige deelnemerslijst van de SR van Ettelgem een update. Nieuwe namen zijn ondermeer Claesen, Verbeke en Spillebeen. Bemerk ook de deelname van Koen Lauwaert, die zijn comeback maakt aan het stuur van de ex-Decloedt Clio. Meer info zie www.autoclubnoordzee.be.
Op vrijdag kregen de deelnemers van de Historic Rally drie proeven voorgeschoteld. Paul Lietaer, die aan de start stond met zijn nieuwe Ford Escort MK II, noteerde op elke KP de scratch. Zijn voorsprong bedroeg toen al 33" op Bernard Munster, die deelnam met de Porsche waarmee hij vorig jaar won. Geert Vandoorne lag derde met zijn Ford Escort MK I en leidde het MSA-klassement.
Zaterdag zette Lietaer zijn one-man show verder. De snor uit Heestert zette op elke KP de beste tijd neer, goed voor een totale voorsprong van 4'41 op Bernard Munster. Didier Vanwijnsberghe, die vrijdag drie minuten verloor, werd alsnog derde op bijna acht minuten. Dirk Vermeirsch werde vierde algemeen met zijn Porsche en haalde het bij de MSA-rijders van Geert Vandoorne met meer dan drie minuten. Yves Bruneel finishte als derde MSA-piloot en 10de algemeen met zijn Opel Manta.
|
Ook de Historic-wedstrijd werd een ware veldslag, want slechts 32 teams haalden het eindpodium. Ondermeer Stouf (sortie), Beeler, Taillieu, Cooman, Delplace, Degeyter en Vermeulen moesten de handdoek werpen. Ook Gaby Goudezeune gaf op in zijn laatste wedstrijd. De Transeurope kende motorproblemen.
:: uitslag
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen.
:: uitslag
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen.
Cols, Princen, Jean-Joseph, Bouche,... Renault was prominent aanwezig in Ieper en was dan ook topfavoriet voor de zege in de Kattenstad. Toch leek het vrijdagavond anders te gaan uitdraaien. Peter Bijvelds, de snelle Nederlander met zijn Lancer Evo 7, had na de eerste acht proeven de leiding genomen, al bedroeg zijn voorsprong slechts anderhalve seconde op Kris Princen. Simon Jean-Joseph lag derde op 12", Bouche en Basso volgden op bijna een halve minuut. Casier, toen zesde in zijn Peugeot, had al meer dan een minuut achterstand. De C2 van Freddy Loix had problemen met de gaskabel en was daardoor niet in de top-10 terug te vinden. Larry Cols, de winnaar van vorig jaar, was al uit de wedstrijd verdwenen door een koprol in Sint-Juliaan.
Op de eerste zaterdagproef had Princen Bijvelds al te pakken. De Nederlander, de hele dag onderweg zonder achterspoiler na een kleine sortie, werd na de openingsronde zelfs voorbijgegaan door Jean-Joseph. Bouche, die twee scratchtijden liet noteren, volgde op drie tienden van Bijvelds. De tijden van Loix verbeterden gestaag, zodat Fast Freddy kon opklimmen naar de achtste plaats en de Nederlanders de Winkel en Van den Heuvel in zicht kreeg. Italianen Basso (sortie) en Travaglia (motor) vulden ondertussen het lijstje opgevers aan.
De tweede ronde van de dag omvatte de lange KP's van Hollebeke en Heuvelland, met daartussen de nieuwe Middelhoek-proef. Jean-Joseph liet zich verrassen in Hollebeke en verloor meer dan zeven minuten. Hierdoor kon Xavier Bouche opklimmen naar de tweede plaats, maar de Waal ging van de baan op het einde van KP Heuvelland. Bijvelds lag terug tweede, maar kon zijn halve minuut achterstand behouden door een sterke tijd op KP Heuvelland, een proef waar normaal de S1600's in het voordeel zijn. Bernd Casier draaide ondertussen enkele mooie chrono's en lag derde, weliswaar op bijna twee minuten van de leider. Ook Loix ging sneller en sneller en lag ondertussen vierde op bijna drie minuten. De top-10 werd halfweg de tweede wedstrijddag vervolledigd door De Winkel, Koscuiszko, Gaban, Schammel, Pyck en Jean-Joseph.
De laatste doortocht op KP Sauvegarde betekende het einde voor Koscuiszko. De Pool met de Suzuki Ignis ging al vanaf de shakedown woensdag opvallend snel, al reed hij duidelijk op de limiet. Het was dan ook niet verwonderlijk dat hij van de baan ging. Voor de rest zorgde de derde ronde voor weinig veranderingen. Princen vergrootte zijn voorsprong op Bijvelds op 53", terwijl Loix kon naderen op Casier. Schammel nam door tijdsverlies van Gaban in Krombeke de tweede plaats in groep N over, maar haalde het einde van de volgende proef niet.
Voor het ingaan van de laatste ronde klokte de co-piloot van Bijvelds twee minuten te vroeg in. Ondanks twee minuten effectieve straftijd bleef Bijvelds tweede. Princen hoefde zich voor de laatste drie proeven niet meer te bekommeren om Bijvelds. De Truienaar won uiteindelijk oververdiend met 2'45" voorsprong zijn eerste Rally van Ieper. Voor co-piloot Dany Colebunders was het al de vijfde Ieper-zege, een nieuw record.
Bijvelds dus tweede, maar wie de derde plaats ging pakken werd maar in de laatste ronde beslist. Casier verloor in Hollebeke 50" en de derde plaats. De 206-piloot zette nog de scratch neer op de laatste proef, maar strandde op 8" van Loix. De Winkel en Jean-Joseph werden vijfde en zesde met hun Clio's, voor groep N-rijders Gaban en Pyck. De negende plaats ging naar Boelens, die met meer dan een minuut voorsprong op Croes (10de) de RACB Cup won. Schröder (14de) behaalde met zijn Astra de zege in F2 groep N voor Debackere (18de). Davy Vanneste gaf op als gevolg van een kapotte versnellingsbak op zijn Clio. Slechts 35 wagens haalden de finish.
:: uitslag
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen.
Foto's van David Mares zijn hier te bekijken.
Klik hier om videobeelden te zien van de test van Loix.
Bernd Casier zat vandaag voor het eerst achter het stuur van de Peugeot 206 Super 1600. Volgens Bernd's eerste indrukken had de Peugeot meer koppel dan de Punto waarmee hij vorig jaar reed. Hieronder enkele foto's ingezonden door Willy Weyens.
In totaal staan 110,985 wedstrijdkilometers op het programma, verdeeld over 15 KP's.
KP Industriepark (5,28 km) KP Outgaarden (11,43 km) KP Bost (4,98 km) KP Boutersem (8,08 km) |
08u30 09u02 09u35 10u07 |
11u30 12u02 12u35 13u07 |
14u30 15u02 15u35 16u07 |
17u25 17u57 18u30 - |
Het team Stefaan Stouf met co Frank Blondeel haalden in de laatste wedstrijden waar ze aan deelnamen telkens de algemene overwinning. Zowel in de Omloop van Vlaanderen, de TAC Rally als de Rallye des Routes du Nord in Frankrijk was het telkens 'prijs'. Ze hopen om met hun Ford Escort RS 1600 in de top-5 te kunnen eindigen, wat zeker een heel goed resultaat zou zijn tegen het kruin van Europese Historic-rallytop, met Paul Lietaer op kop.
Het tweede team is niemand minder Arnel Calcoen en Martin Prestage met de vertrouwde Ford Cortina Lotus 1600. Arnel behoorde in de late jaren '70 en begin jaren '80 bij de subtop van België en dit met een Escort RS 2000 groep 1 met amper 135 pk. Hij bracht er menig concurrent mee in vervoering. Hij hoopt op plaats in de eerste dertig van de algemene uitslag.
En het derde team uit Nieuwpoort is het duo Johan Gouwy - Alain Calcoen, waarover we het hier al eerder hadden. Voor hen is het eigenlijk de kat uit de boom kijken want ze komen voor deze rally aan de start met een Escort MK 2 1600. Na twee seizoenen met een Alfa Romeo Gullia Sprint 1600, die overal gekend en geliefd was, moeten ze tot hun spijt deze bolide op stal laten staan wegens het te laat verkrijgen van wisselstukken. Finishen is dus de boodschap.
Meer info op hun websites: www.kottensmotorsport.be - www.portello.tk.
:: Patrick Snijers en co Filip Dekeerle hebben het budget voor de rest van het seizoen rond. Zowel in de Omloop van Vlaanderen, de Rally van Haspengouw als de Condroz Rally komen ze aan de start met de Porsche 911 GT3. Misschien wordt één van de wedstrijden afgewerkt met een andere wagen, maar dat blijft nog een verrassing. Afgelopen zaterdag was er ook de Patrick Snijers Karting Trophy in Eurokart te Poperinge. Foto's van deze middag zijn te zien op de website van Snijers. Morgen werkt het Cobeltab-team de shakedown af in Nieuwkerke. De serviceplaats van de Cobeltab-teams zal zich ter hoogte van de brandweerkazerne bevinden.
:: De website van Davy Vanneste heeft een andere link meegekregen. Vanaf kun je zijn site bereiken via www.dazzlingdavy.be. Davy gaat in Ieper van start met een Renault Clio Ragnotti.
:: Op www.racb.be kun je nu een interview lezen met Luc Dehaene, burgemeester van Ieper.
:: David Foulon had normaal aan de start gestaan met Robert Droogmans in een Porsche in het Historic-gebeuren, maar zal nu als co-piloot fungeren bij Pascal Gaban. Met de Subaru Impreza WRX STi van LDT (Willy Lux) gaan ze als één van de favorieten van start bij de groep N-rijders. Het duo werkt ook de shakedown af nu woensdag.
:: Pieter Tsjoen ging afgelopen weekend proefrijden in de Saarland Rally in Duitsland. De Waregemnaar had vrijdagavond de leiding, maar ging gisterenmorgen op de eerste proef van de baan. Een steen deed het rechtervoorwiel afbreken. "Wat stof in de freinage, en we hebben geen ouvreurs en dat komt de nota's niet ten goede. Op een parcours dat je niet kent moet je altijd enkele risico's nemen.", zei Tsjoen aan de plaatselijke tv.
:: Bernard Munster komt aan de start met een Porsche bij de Historics, zo meldt WRC Place. Big Bernie was van plan om met één van zijn Subaru's te rijden in de Cats Rally, enkel indien Joost Boxoen zou starten met een van de BMA-Impreza's. Gezien Boxoen forfait geeft schakelt Munster dus over op de Porsche waarmee hij vorig jaar de FIA-wedstrijd reed en won, na diskwalifactie van Lietaer.
TOCO Racing, het team van de broers Cooman uit Wetteren, begon het seizoen met de ex-Monnens Ascona, maar aanhoudende pech deed hen overgaan tot de aankoop van een nieuw wapen. Zo werd de Mitsubishi Lancer Evo 6 mini groep A van Paul Allerts gekocht. Deze wagen bewees onlangs nog zijn potentieel tijdens de Sezoensrally, waar Gunther Monnens de wagen bestuurde en er een tijd lang op kop lag. De bedoeling is om volgend jaar het volledige BK te rijden met deze wagn. Dit jaar zijn nog enkele (provinciale) testwedstrijden voorzien, met om te beginnen de Rally van de Suikerstreek in Tienen. Maar eerst gaan Tom en Bart van start in de Ypres Historic Rally met hun blauw-gele Opel GT.
|
Filip Dierckx was tot vorig seizoen actief met een Honda Civic in klasse E, waarmee hij heel wat mooie resultaten behaalde. Verleden jaar pakte hij de titel in de klasse in zowel VAS-rally als rallysprint. In de Hemicuda Rally ging hij echter van de baan. De Civic werd heropgebouwd en verkocht aan Titanic-clubgenoot Guy Anthoni. Ondertussen werd begonnen met de opbouw van een Honda Integra (2F). Hiermee hoopt Filip terug vooraan mee te strijden in de divisie's op straatbanden. Het debuut is voorzien voor de Rally van de Suikerstreek in Tienen, die doorgaat op zondag 3 juli. Meer info en foto's van de wagen op de website van het team.
|
Het team en de wagen werden vannamiddag voorgesteld in Citroën-garage Vanhulle te Ieper. "Ik start niet voor een tweede of derde plaats.", zegt Loix. De Limburger komt alvast goed voorbereid aan de start. Hij kon de C2 reeds testen in de Alsace-Vosges, deels in de wedstrijd als 0-wagen, en er was ook de Rallye des Flandres waar hij extra competitieritme opdeed met de Saxo Kit Car van Leroy. Volgende week wordt er nog anderhalve dag getest, daarna wordt de wagen gereviseerd voor de shakedown op woensdagdavond. Om die felbegeerde recordzege te behalen zal echter hard gereden moeten worden. Cols, Princen en Jean-Joseph achter zich laten, het wordt een moeilijke opdracht.
De fanclub van Loix viert dit jaar zijn 15de verjaardag en daarom worden er speciale acties op touw gezet. Er is niet enkel de verkoop van speciaal uitgebrachte T-shirts, ook zijn er evenementen het ganse weekend door in Ieper. Het begint al op woensdagavond met een Shakedown Party in de speciale Fan Arena op de Grote Markt. Ook vrijdag en zaterdag zal daar worden gefeest. De leden van de fanclub kunnen in er telkens terecht voor 'refueling' tussen de ronden. Meer info over de speciale acties op www.freddyloix.com.
De Ypres Westhoek Rally wordt nog meer dan vorig jaar een S1600-treffen. Met kleppers als Loix, Cols, Princen, Bouche, Jean-Joseph, Casier,... mag dan ook felle strijd verwacht worden. Favorieten in groep N zijn Gaban, Bijvelds, Van den Heuvel en Colsoul. Verder hebben we nog Vanneste en Debackere in F2 groep N, de C2's uit de RACB Cup en een resem streekrijders, goed voor een totaal van 74 deelnemers. (starlijst YWR)
De toevoeging van de Ypres Cat Rally is ongetwijfeld een goeie zet van AC Targa Florio. Met Tsjoen in zijn vertrouwde Corolla en Porsches voor Snijers en Duez is spektakel gegarandeerd, zeker wanneer je er nog eens een Bodson, Van Woensel, Ceenaeme of Boury bijrekent. (starlijst YCR)
De Ypres Historic Rally heeft dit jaar de top-3 van het EK Historic aan de start. Toch gaan de Belgen ontegensprekelijk als favoriet van start. In de FIA-wedstrijd mag Lietaer zijn nieuwe MK 2 meten met onder meer Goudezeune, Stouf, Vanwijnsberghe en wellicht ook Munster. De nationale MSA-wedstrijd (vanaf nr 241) heeft als toppers Vandoorne, Vermeirsch en Vermeulen. (starlijst YHR)