[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

25.06.06 ::  Vooruitblik Suikerstreek & Ettelgem
De Ypres Westhoek Rally is nog maar afgelopen of er liggen al weer twee VAS-rally's in het verschiet.

Volgende zondag wordt in Tienen de Rally van de Suikerstreek verreden. Op het menu staan drie verschillende proeven, waarvan KP Industriepark (8,93 km) 5x en de KP's Outgaarden (15,86 km) en Boutersem (5,67 km) 4x gereden worden, in totaal goed voor 13 KP's. De voorlopige deelnemerlijst bevatte op 19/06 een 50-tal teams, onder wie Schmelcher (Porsche 911 GT3), Claesen (Escort Cosworth), Turrion (Lancer Evo 6), Boulat (Astra), Alaerts (Impreza WRX), Swerts (Kadett),... De voorlopige deelnemerslijst en timing kun je terugvinden op www.autoclubtrt.be.

Eén van de deelnemerende teams in Tienen is het JMD Racing Team van Jean-Marc Decloedt (Subaru Impreza ex-Bollaert). Die zal genavigeerd worden door Andy Vangheluwe, co-piloot van het SVD Racing Team, dat onlangs het Saxo Kit Car-programma samen met Christof Desimpel stopzette. Andy: "Na die hele affaire hadden we er beiden eventjes genoeg van, totdat op zekere dag Jean-Marc mij vroeg om hem bij te staan in de Rally van de Suikerstreek. Jean-Marc, die we allemaal kennen als een toffe gast, kon ik dit moeilijk weigeren. De Subaru zal nu voorzien zijn van een Crabot-versnellingsbak. Hopelijk kunnen we samen een mooi resultaat behalen."

Twee weken na Tienen, op zondag 16 juli, staat de Short Rally van Ettelgem op het programma. De deelnemers krijgen terug vier ronden van twee proeven (Westkerke & Ettelgem) voorgeschoteld, goed voor 57,76 km KP. Net als bij de vorige edities kan Autoclub Noordzee rekenen op de komst van Kris Princen, ditmaal met zijn vertrouwde Renault Clio Ragnotti. Momenteel zijn een 70-tal deelnemers ingeschreven, met als voornaamste Louies (Kadett), Spillebeen (BMW), Declerck (Ascona), Alliet (BMW), Leune (BMW), Vanlaer (Lancer Evo 6), Deleersnijder (Manta),... Eén van de blikvangers wordt ongetwijfeld Jeffrey Verbeke, die de BMW M3 - de vierdeurs-versie - van Caen Rallysport zal besturen. Eind dit seizoen rijdt Jeffrey er nog de Hemicuda Rally mee. Alle info op www.autoclubnoordzee.be.

25.06.06 ::  YWR Historic: Overwinningen voor Lietaer en Vandoorne
Paul Lietaer heeft voor de tweede opeenvolgende keer de Ypres Historic Rally gewonnen, zijn vierde Historic-zege in totaal. In tegenstelling tot vorig jaar werd het voor 'De Polle' geen walkover. Vrijdagavond moest hij Vanwijnsberghe met 4" laten voorgaan. Zaterdagmiddag verloor Lietaer op de eerste proef nog eens een minuut, zodat de Escort-piloot meteen op achtervolgen werd aangewezen. Na een sterke remonte had Lietaer na KP Krombeke/Vleteren Vanwijnsberghe te pakken. Uiteindelijk won hij met 48" voorsprong op Vanwijnsberghe. De Duitser Heinz-Walter Schewe werd derde op meer dan 8 minuten. Perrard (Porsche) en Vanmarcke (Talbot) maakten de top-5 rond.
Geert Vandoorne, derde algemeen met zijn Ford Escort MK I, won het nationale deel (MSA) van de wedstrijd. Hij had meer dan 3' voorsprong op Geert Beauprez (Porsche 911). Op meer dan 8 minuten volgden Opel-rijders Bergsteijn, Viaene en Vandorpe.

 

25.06.06 ::  YWR: Overtuigende zege van Giandomenico Basso
Giandomenico Basso heeft de 42ste Belgium Ypres Westhoek Rally gewonnen. De Italiaan was met zijn Fiat Punto S2000 50" sneller dan Kris Princen, de winnaar van vorig jaar met zijn Clio S1600. Larry Cols (Lancer Evo 9) volgde als derde op 55". Loix (C2 S1600) en Casier (Clio S1600) maakten de top-5 rond. Bij de Historics gingen de overwinningen naar Paul Lietaer (FIA, Escort MK II) en Geert Vandoorne (MSA, Escort MK I).

Voor de start was het nog niet helemaal duidelijk wat de nieuwe Super 2000's in Ieper zouden gaan uitrichten. Waren de wagens, en vooral de piloten, snel genoeg om de ervaren S1600 en groep N-rijders in de Westhoek te bekampen? De twijfel verdween al meteen na de eerste proeven, toen eerst Scandola en later Basso de besttijden liet optekenen. Basso ging als leider de tweede dag in, met 20" voorsprong op Scandola op 43" op Princen. Zatermiddag ging Scandola echter iets te onstuimig van start. In de waaiers na de jump van Westouter kwam de 21-jarige Italiaan in een vijver terecht, waarbij de Punto helemaal onder water dook.

 

Basso vergrootte ondertussen zijn voorsprong tot maximaal 1'17", maar nam nadien wat gas terug. Uiteindelijk behaalde de Punto-rijder met een kleine minuut voorsprong zijn eerste Ieper-zege. Het is zes jaar geleden dat, toen met Lundgaard, nog eens een buitenlander in Ieper won. Basso is de tweede Italiaan die kan zegevieren in de Kattenstad, na Miki Biasion in 1983. Basso kende een fout- en pechloze wedstrijd, in tegenstelling tot veel van zijn tegenstanders. Zo verloor Kris Princen, tweede op 50", een 20-tal seconden nadat bij een schuiver de motor afsloeg. Larry Cols, winnaar in 2004, kon zo nog gevaarlijk dichterbij komen, maar strandde met zijn Lancer Evo 9 op 5" van de Clio-rijder.

Freddy Loix (Citroën C2 S1600) reed lek op vrijdag, maar kon dankzij enkele knappe chrono's op zaterdag terugkomen naar de vierde plaats. Hij versloeg Bernd Casier (Renault Clio S1600), die vrijdag even de baan ging en zaterdag 10" straftijd opliep na het vervangen van de versnellingsbak (1' te laat uit service). JWRC-rijder Urmo Aava eindigde met zijn Suzuki Swift S1600 als zesde, weliswaar op meer dan 5' van de winnaar. De Est had slechts 10" voorsprong op de Enrique Garcia-Ojeda, de Spaanse Peugeot-rijder. Bob Colsoul werd achtste met de Lancer Evo 9 uit eigen huis en zorgde voor de Colsoul-dubbel in groep N. Aanvankelijk was Andy Lefevere met de Impreza '06 van Jos Boon sneller, maar met de finish in zicht liet de streekrijder het tempo zakken. Hij werd uiteindelijk 9de algemeen en 3de in groep N, net voor merkgenoot Dominique Bruyneel, die de top-10 afsloot.

 

Martin Prokop, die andere JWRC-rijder aan de start, eindigde pas 11de met zijn C2 S1600. Hij ging net Clio-rijder Michael Solowow vooraf. Cavigioli (Clio S1600), Hazeleger (Lancer Evo 7) en Bouffier (206 S1600), die vrijdag 4' in een gracht bleef steken, vervolledigden de top-15. Andere buitenlanders haalden de finish niet. Zo gingen de Nederlanders de Winkel (Clio) en Bijvelds (Lancer) van de baan. Ook Patrick Snijers belandde in een gracht op vrijdag. De Mitsubishi-rijder herstartte op zaterdag maar moest opgeven met een gebroken remklauw.

Davy Vanneste schitterde met een 16de plaats algemeen en de zege in N3 met zijn Renault Clio. Hij had bijna 3' voorsprong op Olivier Collard. In de RACB Rally Cup ging de zege naar Caren Burton, voor Servais en Lauwaert. Laatstgenoemde had de leiding toen hij lek reed op KP Heuvelland. In de Fiesta Sporting Trophy was gelegenheidsrijder Timothy Van Parijs overtuigend de snelste, maar aangezien hij geen vaste Trophy-rijder is, ging de volle pot naar Bert Coene. De West-Vlaming zet zo een flinke stap richting titel. Deblieck en Derynck pakten de resterende podiumplaatsen.

:: Resultaten
:: Deelnemers mogen altijd hun wedstrijdverslag/reactie doormailen!
:: Foto's: Carl Daems - Stijn Desnyder - Eigen foto's

21.06.06 ::  YWR: Shakedown Historics gaat niet door!!!
Het was even voor 18u in het regionaal nieuws op de radio te horen: de shakedown van de Historics vanavond in Boezinge gaat niet door. Door een administratief probleem kon de burgemeester van Ieper geen toestemming geven om te rijden.

"Door een administratieve vergetelheid is het document "Checklist voor de Medisce Discipline: Invulblad" niet correct ingevuld en niet opgestuurd naar de dringende Medische Hulpverlening in Brugge. Hierdoor kan de Burgemeester van Ieper geen toelating geven voor doortocht van de shakedown te Boezinge.", zo meldt de organisatie.

20.06.06 ::  YWR: Prinzie met nieuw design op Camerlynck-Saxo
Aangezien in Ieper geen BMW's (althans geen GT's) toegelaten zijn, moet Stefaan Prinzie terugvallen op een alternatief. Voor het tweede jaar op rij huurt hij de Citroën Saxo Kit Car van Stef Depuydt (Camerlynck Rallysport). Co-piloot Steven Ramboer van ID Lettering gaf de wagen voor de gelegenheid een nieuwe lay-out, die u hieronder kan bewonderen.

 

19.06.06 ::  YWR: Voorstelling Atlanic-piloten
Vanavond werden op de Grote Markt in Ieper alle deelnemers aan de YWR van Autostal Atlanic aan het publiek voorgesteld. De West-Vlaamse autostal is alvast goed vertegenwoordigd in de topper, zowel in de moderne als de Historic-wedstrijd. David Mares nam er enkele foto's.

19.06.06 ::  Morgen in "Power & Passion" op Topradio Westhoek
Morgenavond hoort u tussen 20u en 22u de 53ste aflevering van 'Power & Passion', de eerste die ook voor alle inwoners buiten Zonnebeke-Ieper-Roeselare te beluisteren is! P&P gaat namelijk on-line vanaf woensdag via www.powerandpassion.be. De site zal ook telkens de inhoud van het komende programma aankondigen, zodat dit hier voor het laatst gebeurd.

Presentator Francis Veranneman: "Voortaan kan de dinsdagse live-aflevering (steeds via TopRadio Westhoek, 105 FM) vanaf de woensdag, één week lang (opnieuw) beluisterd worden via onze site! Een mooiere start kunnen we ons niet voorstellen: de 'Belgium Ypres Westhoek Rally'. Afgelopen donderdag was er de druk bijgewoonde persconferentie omtrent België's mooiste, en wij waren er ook. Vandaar dat we u deze week een aantal vooraf opgenomen interviews kunnen voorschotelen. Met name: voorzitter André Bostyn (over de organisatie en aanverwanten), koersdirecteur 'moderne' Ignace Becquart (over de veranderingen qua parcours en het "cartracking system"), Jacques Behar (directeur Eurosport over het IRC), Danny Colenbunders (ex-winnaar én 'man van de RACB'), Bernd Casier (mogelijke winnaar), Davie Meert (Ford Fiësta Sporting Trophy) en Johan Taffin (koersdirecteur 'Historics'). Maandag testten Kris en Bernd de Clio's in Abbeville (Fr). Kevin was erbij en brengt verslag uit. Normaal gezien bellen we nog met Dominique Bruyneel (n.a.v. zijn avonturen in Frankrijk en zijn voorbereiding op Ieper. Verder denken we ook even te horen hoe reporter Kristof Martens (Flying Finish) het stelde in Ierland tijdens de 'Donegal Rally'. Zo, een redelijk belegde boterham! Veel luisterplezier!"

17.06.06 ::  Freddy Loix test C2 in Duitsland
Freddy Loix heeft gisteren in Duitsland een testsessie afgewerkt met de Citroën C2 Super 1600. De test ging door in Sehndorf nabij Luxemburg, waar daags voordien ook al JWRC-piloten Meeke en Tirabassi konden testen.

“Het ging heel goed vandaag, dit is een geëvolueerde versie van de C2 en t.o.v. vorig jaar valt vooral de verbeterde wegligging op. Na deze doorgedreven test ben ik alvast erg tevreden over de basisafstelling. Op een meer specifiek testparcours is het volgende week nog de bedoeling om de final tuning te doen. Mits goede keuzes kunnen we zeker de iets hogere topsnelheid van de Renaults compenseren. Positief is verder dat ook de samenwerking met Kurt Declerck erg vlot verloopt. Gisterenavond hebben we het notasysteem grondig doorgenomen en vandaag zaten vanaf de eerste runs meteen op dezelfde golflengte.”, aldus Loix op zijn website.

Ondertussen is de lay-out van de C2 waarmee Loix en Declerck in Ieper zullen rijden bekend. Net als vorig jaar zal de fanclub van Freddy Loix uitdrukkelijk aanwezig zijn in het rallycentrum. Het weekendprogramma voor alle Loix-fans kun je hier raadplegen.

 

16.06.06 ::  YWR Historic: Voorbeschouwing Windels/Maveau
Na ongeveer 18 jaar inactiviteit maakte Geert Windels uit Zonnebeke vorig jaar zijn comeback in de Ypres Historic Rally. Hij deed dit met Freddy Maveau, die zijn reeds 25-jarige carrière als co-piloot begon naast Geert. Met de Porsche 911 van Daniel Defever stonden ze toen 11de na de eerste dag, maar maar door gebrek aan goede banden volgde halfweg de tweede dag een kleine sortie met de opgave tot gevolg.

Het duo had eerst gepland om met een andere, snellere Porsche te starten, maar dat ging niet door. Freddy: "Tot voor enkele weken was het de bedoeling dat we gingen rijden met de wagen van Geert Beauprez en Daniel Defever, daar het de bedoeling was dat zij een Porsche gingen huren. Maar doordat een bepaalde persoon de gemaakte afspraken niet nakwam rijden we terug met de wagen van vorig jaar. Dankzij het team Beauprez-Defever kunnen we dit jaar wel beschikken over goede Kumho-banden."

Aangezien Geert nu slechts sporadisch in actie komt, primeert het plezier. "We hopen ons een weekend goed te amuseren en natuurlijk de finish te bereiken in Boezinge op zaterdagavond. Met het prachtig deelnemersveld is het moeilijk te voorspellen op welke plaats we zullen eindigen in het eindklassement. Verder wens ik ieder team een sportieve en veilige rally toe.", zegt Freddy. "Ik wil nog Daniel Defever, co-piloot van Geert Beauprez, bedanken voor het ter beschikking stellen van de wagen. Verder wil ik ook nog ons serviceteam bedanken en ook onze vrouwtjes voor de vele avonden dat ze alleen thuis zaten.", aldus nog Freddy Maveau.

16.06.06 ::  YWR: Een Lancer Evo 9 voor Jos Hermans
Met een Lancer Evo 6 groep A komt ex-rallycrosser Jos Hermans dit seizoen uit in het BK. Samen met co-piloot Davy Thierie heeft Jos de smaak goed te pakken. Zo finishten ze in de afgelopen Sezoensrally als negende. Ook in Ieper komen Jos en Davy aan de start, maar dan met een nieuwe Mitsubishi Lancer Evo 9. Momenteel wordt door preprateur Koen Pauwels de laatste hand gelegd aan de wagen. Na Ieper zal beslist worden of de wagen in groep N-configuratie blijft of evolueert naar een groep A.

Jos: "Starten in de grootste rally van België, en dit dan nog met een nieuwe wagen, dat is heel mooi. Van kinds af aan gingen we elk jaar kijken naar Ieper, en dan maar dromen om daar ooit ook eens aan de start te staan. Welnu, onze droom wordt werkelijkheid. De eerste meters zullen gereden worden op de shakedown te Nieuwkerke."

Meer foto's en info op www.rally-seventeen.be.

16.06.06 ::  Programma 2006: E-Crane Rallyteam
Wim Vlaeminck en Geert Watteeuw van het E-Crane Rallyteam uit Loppem hebben hun programma voor 2006 bekend gemaakt. Met hun wit-gele Citroën Saxo van Caen starten ze alvast in de Ypres Westhoek Rally volgend weekend. Daarna volgen de Omloop van Vlaanderen, de TBR Rally en de Hemicuda Rally. Meer info over het team op www.ecrane-rally-team.tk.

16.06.06 ::  YWR: Kom dit weekend voorproeven in Ieper!
Ook het weekend voor de wedstrijd zal Ieper al bol staan van rally-activiteit. Zo worden dit weekend heel wat evenementen georganiseerd in en rond de bekende tent op de Grote Markt van Ieper. Een overzicht:

Vrijdag 16/06
Vanaf 17u: Tent open, verkoop tickets, programma,...
Vanaf 18u: Breugelmaaltijd met tombola, waaronder twee gratis zitjes als co tijdens de RS Reningelst. Eveneens ticket Ypres Westhoek Rally te winnen.
23u: Trekking tombola

Zaterdag 17/06
Vanaf 10u: Tent open, verkoop tickets, programma,...
Vanaf 14u: Pannenkoeken te verkrijgen
18u: Start dag 2 Breugelmaaltijd met tombola, waaronder een zitje als co tijdens RS Reningelst. Eveneens ticket Ypres Westhoek Rally te winnen.
23u: Trekking tombola.

Zondag 18/06
Vanaf 10u: Tent open, verkoop tickets, programma,...
11u (ongeveer): Aperitiefconcert
14u15: Wijndegustatie
15u: Modedefilé
16u30: Debat tussen organisator van de Belgium Ypres Westhoek rally en publiek, met moderator Dirk Tyteca.
18u: Voorstelling 6-tal deelnemende rallywagens, met moderator Dirk Tyteca.
20u: Optreden covergroep.
22u15: Trekking tombola, aansluitend op optreden
- Wie op zondag meteen 10 drankbons aankoopt, maakt kans bij de trekking 's avonds op een gratis inkom tijdens de RS Reningelst 2006.
- Aanwezigheid van Ford Escort Historic Club.

Maandag 19/06
16u: Tent open, verkoop tickets, programma,...
18u: Plaatsing wagens autorenstal Atlantic op de grote markt van Ieper.
19u30: Voorstelling autorenstal Atlantic in de publiekstent van Targa Florio. Samenwerking tussen AC Targa Florio en Atlantic, met moderator Dirk Tyteca.

16.06.06 ::  YWR: Shakedown op woensdag en donderdag
Wie niet kan wachten tot vrijdag om het rallygeweld in actie te zien, kan natuurlijk al woensdag en/of donderdag terecht in Boezinge en Nieuwkerke, voor de ondertussen bekende shakedowns. Nieuw dit jaar is dat de Historics op woensdag trainen ipv donderdag. In Boezinge krijgen ze dezelfde testproef als vorig jaar voorgeschoteld.

De EK-deelnemers testen dit jaar op donderdag ipv woensdag. Deze maatregel komt er nadat een FIA-observer van mening was dat de shakedown na de technische controle moet plaatsvinden. Plaats van afspraak is opnieuw Nieuwkerke, voor een KP van een kleine 5 km. De shakedown kan telkens op heel wat publieke belangstelling rekenen, waardoor het vanuit publicitair standpunt erg interessant is voor de deelnemers om aanwezig te zijn. Zoals steeds mogen heel wat toppers verwacht worden.

16.06.06 ::  YWR: Meetellend voor het IRC, met steun van Eurosport
AC Targa Florio wordt dit jaar beloond voor hun jarenlange inzet. Dankzij hun goeie reputatie in het EK is de wedstrijd opgenomen in een nieuw kampioenschap, het IRC (International Rally Challenge). Dit jaar staan vier proeven op de kalender: Zuid-Afrika (25/28 mei), Ieper (23/24 juni), Madeira (3/5 augustus) en San Remo (15/16 september). De Ieperse wedstrijd is reeds voor drie jaar aan het IRC verbonden, dat tevens de steun krijgt van Eurosport. Zij zullen minstens één uur beelden op tv brengen, en er is zelfs kans dat er live-beelden te zien zullen zijn.

16.06.06 ::  YWR: Safety Tracking System verhoogt veiligheid
Eén van de belangrijkste vernieuwingen in de 42ste Ypres Westhoek Rally is het Safety Tracking System. Dergelijk systeem wordt al in het WK gebruikt en zal in de toekomst wellicht ook verplicht worden in het EK. Targa Florio is alvast goed voorbereid, want in samenwerking met de Ieperse firma Geodynamics ontwikkelden ze een eigen systeem.

"Onder impuls van Denis Dujardin (auteur van het roadbook), die er een erezaak heeft van gemaakt om het systeem van nul op te starten, kunnen we wel stellen dat de wagens op de voet zullen gevolgd worden van de start op vrijdag tot op het podium zaterdagnacht. Samen met de jonge Ieperse firma Geodynamics is Denis er in geslaagd om op een korte periode een systeem te ontwikkelen dat om de vijf seconden een signaal vanuit de wagens doorstuurt naar de controlekamer in Ieper. Voor die massale gegevensdoorstroming kunnen we rekenen op de volledige medewerking van Proximus.", aldus persverantwoordelijke Stefaan Brackx.

Wanneer een deelnemer 30 seconden stilstaat door bv. pech of een sortie, wordt automatisch een waarschuwingssignaal doorgegeven aan het rallycentrum. Na 60 seconden volgt een alarmsignaal, dat alle hulpdiensten, inclusief rescueheli, de baan kan opsturen. De deelnemers kunnen op hun ingebouwde GPS-box ook zelf signalen doorsturen, d.m.v. zogenaamde panic buttons. Door de groene knop kunnen ze aangeven dat hun stilstand geen tussenkomst nodig heeft. De rode knop zal meteen een medische interventie op gang brengen.

16.06.06 ::  YWR: Parcours & Timing
Het parcours en de timing ondergingen dit jaar opnieuw enkele veranderingen. Zo wordt op vrijdag de nieuwe proef Langemark gereden, een samenvoeging van de KP's Sint-Juliaan en Merkem, goed voor 21,86 km. Samen met de proeven van Dikkebus en Zonnebeke wordt deze op vrijdag tweemaal verreden. Op zaterdag valt KP Middelhoek weg en wordt Westouter iets korter na het schrappen van het onverhard op het einde. KP Hollebeke wordt dan weer iets langer.
De belangrijkste vernieuwing: de Historics starten dit jaar voor de EK-rijders!

Volledige timing: PDF - HTML.

16.06.06 ::  YWR Historic: Wie klopt Paul Lietaer?
De Ypres Historic Rally is net als zijn grote broer uitgegroeid tot één van de grootste van Europa. Er komen minder buitenlandse toppers aan de start, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de Belgische kleppers.

Favoriet is ongetwijfeld Paul Lietaer, koning van het spektakel met zijn Ford Escort MK II. De Polle komt uit in het FIA-deel van de wedstrijd, waarin ook Didier Vanwijnsberghe (Escort MK II), Stefaan Stouf (Escort MK II), Omer Saelens (Porsche), Claudie Tanghe (Porsche), Mario Vantieghem (Escort MK II), Dirk Vermeirsch (BMW 2002) en Filip Vanmarcke (Talbot Lotus) van start gaan. De buitenlandse delegatie bestaat uit ondermeer Bianchini (Lancia Stratos) en de Porschisten Stoschek, Schewe, Parisi en Perrard.

De nationale rijders starten in de MSA-wedstrijd (vanaf nummer 240). Favorieten daar zijn Robert Droogmans (Porsche), Geert Beauprez (Porsche) en Geert Vandoorne (Escort MK I). Ook Bruneel (Transeurope), Maertens (Ascona 400), Maes (Porsche), Viaene (Ascona A), Vandorpe (Manta A) en Delplace (BMW 2002) maken kans op een dichte ereplaats. Als co-piloot van Stephen Vankemmel, zal politicus Jean-Marie Dedecker ongetwijfeld voor de nodige media-aandacht zorgen.

:: Deelnemerslijst

16.06.06 ::  YWR: Derde opeenvolgende zege voor Renault?
De strijd om de zege in Ieper belooft spannender dan ooit te worden. Het lijkt wel of het beste uit de editie's 2004 en 2005 is samengegooid. Voeg daarbij nog twee Super 2000-wagens en enkele andere buitenlandse toppers (waaronder twee grote namen uit het JWRC) en je kan er prat op gaan dat we een secondenstrijd van jewelste gaan krijgen.

Uit de vele toppers kunnen toch enkele favorieten naar voren geschoven worden. In de eerste plaats Kris Princen, winnaar van de jongste editie. De Truienaar kan terug over een Clio S1600 van LAD beschikken. Dat kan ook Bernd Casier, die dit jaar actief is in het JWRC. Een derde snelle Renault-rijder is Xavier Bouche, die vorig jaar vooraan kon meedraaien tot hij van de baan ging. De buitenlanders De Winkel, Solowow, Cavigioli en Odlozilik gaan ook van start met een Clio. Een tweede S1600-kamp is dat van Citroën. Net als vorig jaar brengen ze een C2 in stelling voor Freddy Loix. Fast Freddy werd toen derde, maar zonder pech en met evoluties op de wagen kan Loix zijn vijfde Ieper-zege pakken. Een tweede C2 is er voor Martin Prokop, een snelle Tsjech die uitkomt in het JWRC. Een andere topper uit het WK voor juniors is Urmo Aava. De Est brengt een officiële Suzuki Swift S1600 aan de start. Peugeot Spanje komt naar Ieper met wagens voor de Fransman Bryan Bouffier en de Spanjaard Garcia Ojeda. Tot slot is er nog de Swift van de spectaculaire Pool Kosciuzko en de Corsa van de Brit Egerton.

De Super 1600's zullen het knap lastig hebben met heel wat snelle groep N-wagens. Bij regenweer zullen de 4x4's in het voordeel zijn, maar ook bij droog weer kunnen ze vooraan meestrijden. Denken we maar aan het exploot van Peter Bijvelds vorig jaar, toen die de leiding had op vrijdagavond. De Nederlander is er dit jaar opnieuw bij, maar zal zich kunnen verwachten aan sterke concurrenten in de klasse. Zo nemen Snijers, Cols en Colsoul elk met een Lancer Evo 9 deel. Daartegenover staan de Subaru's versie '06 van Munster, Lefevere en Bruyneel. Jasper Van den Heuvel, die andere snelle Noorderbuur, is er ook terug bij, net als zijn landgenoten Verkooijen, Hazeleger, Moree en Eckhaus. Uit eigen land vinden we kampioenschapsrijders Nijs, Dekeyser en Hermans en streekpiloten Pyck, Barbier, Dekeerle, Beyne en Algoedt terug op de deelnemerslijst.

Dit jaar zien we in Ieper voor het eerst de wagens uit de nieuwe Super 2000-klasse in actie. De Fiat Punto is voorlopig de enige met een vast programma op Europese bodem. Al van bij zijn debuut toonde de wagen zich competitief op asfalt door sneller te zijn dan de Super 1600's en groep N's. Fiat brengt in de Kattenstad Punto's in stelling voor de Italianen Basso en Scandola. Vooral eerstgenoemde moeten we in de gaten houden, want vorig jaar was hij al erg snel met zijn Super 1600. Gaat dit jaar terug een buitenlander met de zege lopen?

Ook in de buik van het peloton zal om elke seconde gestreden worden. Zo mag Olivier Collard een Clio-duel aangaan in N3 met Davy Vanneste. In dezelfde klasse rijden de Fiesta's uit de Sporting Trophy, waar WK-rijder Gilles Schammel en gelegenheidspiloot Timothy Van Parijs het mogen opnemen tegen vaste waarden Verstraete, Coene, Aucquier, Clément, Derynck, De Blieck, Nijs en Tuteleers. De C2's uit de RACB Rally Cup zijn minder talrijk. Koen Lauwaert krijgt dit keer Burton, Servais, Boesmans, Olivier en Melin als concurrenten.
Zoals altijd nemen in Ieper heel wat streekrijders deel. Didier Ceenaeme zal in elk geval opvallen (en het spektakel verzorgen) met de BMW 325 groep N van Caen. Pyck (Megane), Ozeel (Clio) en Perneel (Focus) rijden in A7. In A6 kunnen Prinzie (Saxo Kit Car) en Coulembier (Puma S1600) mikken op een top-15 plaats. In dezelfde klasse vinden we de Saxo's van Lacante, Bettens, Beernaert, Vlaeminck, Declercq, Vanslembrouck, Daele en Vanhee terug.

Kortom, vooraf een pronostiek opmaken is een moeilijke taak. Wie de 42ste editie op zijn naam mag schrijven, weten we volgende week zaterdag omstreeks 22u.

:: Deelnemerslijst

Bekijk hier het nieuwsarchief