Turrion & Princen vs. Jonkers en de Boon-armada
De 24ste editie van de Rally van de Suikerstreek krijgt 67 deelnemers over de vloer. Onder hen gastrijder Kris Princen,
die afgelopen weekend een sterke prestatie neerzette in Ieper. Met zijn Renault Clio R3 is de Truienaar alvast één van
de favorieten. Een andere kanshebber is Marc Turrion, aan zijn tweede wedstrijd toe met zijn nieuwe Mitsubishi Lancer
Evo 9. De snelle Nederlander Hein Jonkers brengt ook een Lancer aan de start, maar dan een Evo 6,5. De stal van tuner Boon
is goed vertegenwoordigd, met de Impreza groep N voor Jos Boon himself, aangevuld met de groep A-wagens van
Kristof Van Tricht, Jean-Marc Decloedt en Phil Nijs. Andere 4x4's zijn er voor Claesen (Escort Cosworth),
Roosen (Lancer Evo 9), Vanlaer (Lancer Evo 6), Deveux (Lancer), Leger (Subaru) en Czech (Subaru).
O.a. Schmelcher (Porsche 991 GT3), Prinzie (BMW M3), Cools (Kadett), Ceenaeme (BMW M3) en Windmolders (BMW M3) zullen zorgen
voor het spektakel met hun
spectaculaire achterwielaangedreven wagens.
In F2 mogen we ons aan een interessante strijd verwachten tussen Hosten (Corolla KC), Vermeulen (Corsa) en Croes (C2),
verderop aangevuld met Lootens (Clio), Dolfen (C2 R2) en Schokaert (Corsa).
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De Rally van de Suikerstreek gaat zondagochtend omstreeks 8u van start op het podium. Op het menu staan vier ronden
van drie KP's: Industrie, Outgaarden en Boutersem. In totaal worden 107 km KP afgewerkt waarvan 10% onverhard.
Na de proeven Industrie en Boutersem is er telkens een service van 20 minuten, gevolgd door KP Outgaarde
"Outgaarden is de langste proef van deze rally. Ze is net geen 15 km lang en
dit zonder rondjes te rijden! Er zit echt alles in deze proef: onverhard, kassei, brede en smalle
wegen, snelle stukken en dan weer technische gedeelten. Voor ieder wat wils.", aldus de organisatie.
De winnaar wordt om 18u45 op het podium verwacht.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in en rond het Provinciaal Internaat, gelegen in de Hamelendreef in Tienen. De industriezone
Grijpenveld (Esperantolaan) doet dienst als servicezone.
De toegangsprijs bedraagt 7,5 €, een programmaboekje kost 3 €.
Website organisatie: www.autoclubtrt.be.
Daarnaast zal Loix de Fiat Punto Super 2000 van Vergokan besturen in vier manches van het IRC. De combinatie van IRC en BK met wagens van verschillende merken vormt geen probleem voor Volkswagen. "De Club heeft daar niets op tegen en wenst Freddy bij deze veel succes bij zijn buitenlandse wedstrijden.", aldus het persbericht.
Meer info op www.autoclubtrt.be (startnummers vanavond online)
:: Christophe Panis
:: John Michiels
:: Glenn Lambert
Later deze week verschijnen nog drie on-boardcompilaties on-line!
Met Cols en Colsoul verdwijnen twee namen uit de top-10. Andrea Navarra pakt zo de derde plaats en extra punten voor het IRC. Bernd Casier wordt vierde en evenaart daarmee zijn vierde plaats van vorig jaar.
Cols, leider in het BK, zou trouwens stoppen met zijn campagne wegens 'einde budget', zo meldt Power & Passion. Voorts meldt met P&P dat Freddy Loix wellicht de nieuwe piloot van de Vergokan-Punto wordt. Het persbericht van VW liet reeds uitschijnen dat het programma met de Polo in België wordt stopgezet.
Het programma met de Fiat Punto Super 2000 gesteund door Vergokan gaat gewoon verder. Voor de vier resterende wedstrijden zal een andere piloot plaatsnemen naast Eddy Chevallier. Tsjoen zal wel actief blijven als manager van het team, dat in 2008 het volledige IRC wil betwisten.
De strijd om de zege werd verder gezet door Didier Vanwijnsberghe (Escort MK 2), Stefaan Stouf (Escort MK 2) en Claudie Tanghe, die voor de gelegenheid de Escort MI I van Stouf bestuurde. Stouf had even de leiding in handen maar kende weer geen geluk in Ieper. Hij verloor vier minuten toen de gascommande het begaf en vervolgens de directie plooide na een foutje. Vanwijnsberghe en Tanghe gingen zo een rechstreeks duel aan, met een spetterende slotronde. Het was uiteindelijk Claudie Tanghe die het met 9" haalde van Vanwijnsberghe. Saelens (Porsche), Vantieghem (BMW) en Graham (Escort MK 2) maakten de top-5 rond.
In de nationale MSA-wedstrijd stond geen maat op Fredericq Delplace, die met zijn BMW 2002 met bijna twee minuten voorsprong won van Geert Beauprez in de Tuthill-Porsche 911. Stephen Vankemmel vervolledigde het podium met de ex-Mottrie Ascona A 2.4. Dirk Vermeirsch finishte als vierde met zijn Escort MK 2. Alain Vermeulen werd vijfde in een moeilijke wedstrijd voor de Transeurope van Godrive.
:: Resultaten FIA
:: Resultaten MSA
De tweede ronde lijkt dan ook een secondenstrijd tussen Navarra en Loix te gaan worden. Helaas gooien lekke banden op Zonnebeke roet in het eten. Navarra kan nog doorrijden en verliest een minuut terwijl Loix het wiel wisselt en drie minuten laat liggen. Nicolas Vouilloz (Peugeot 207 Super 2000) neemt zo de leiding over, kortbij gevolgd door Pieter Tsjoen (Fiat Punto Super 2000). De laatste proef van de dag, KP Langemark van bijna 22 km, zou gaan beslissen wie op zaterdag het parcours mag openen. Vouilloz verliest er 15" en de leidersplaats nadat hij gas mindert voor een gele vlag voor de gecrashte Punto van Fontana, die men na de eerste ronde terug in de gracht had geduwd. 'Geen tijd om te takelen', zo luidde het. Tsjoen mag zo als leider gaan slapen, maar een klacht van Dani Sola (Honda Civic R3), die stopte voor de gele vlag, zorgt ervoor KP Langemark geannuleerd wordt.
Zo mag Vouilloz toch als leider aan de tweede wedstrijddag beginnen. In de regen van Sauvegarde en Westouter verliest de Fransman kostbare seconden ten koste van Tsjoen, die opnieuw op kop komt. Freddy Loix draait sterke tijden in de regen, alvorens op te geven met waterverlies in de motor van zijn Polo. Vouilloz duikt van de baan in Krombeke en even later is het ook de beurt aan leider Tsjoen, die met zijn Punto een weide binnen rijdt en niet meteen de uitgang vindt. Tsjoen verliest meer dan een minuut en geeft later op met een kapotte transmissie.
Tijd voor een nieuwe leider in de persoon van Luca Rossetti (Peugeot 207 Super 2000). De Italiaan, bezig aan een sterk debuut in Ieper, wordt op de hielen gezeten door merkgenoot Bernd Casier, die de koppositie overneemt na de eerste doortocht op Heuvelland. Het mag echter niet zijn voor Casier, die op twee proeven van het einde een gracht opzoekt en drie minuten verliest. De koppositie komt opnieuw in handen van Rossetti. Enrique Garcia-Ojeda (Peugeot 207 Super 2000) en Larry Cols (Lancer Evo 9), onderling door nog geen twee seconden gescheiden, volgen binnen de minuut. Met nog 48 km KP te gaan, waaronder de lange proef van Heuvelland, is alles nog mogelijk.
In de laatste ronde begint Rossetti op veilig te rijden, terwijl Garcia-Ojeda en Cols zich volop storten op het duel om de tweede plaats. Met een supertijd op Hollebeke neemt de Spanjaard de tweede positie over van Cols, die nu moeten rekenen op zijn specialiteit, Heuvelland, om nog iets goed te maken. Cols wordt er even gehinderd door Travaglia, geplaagd door remproblemen op zijn Lancer Evo 9, en kan daardoor slechts 0.8" goedmaken op Garcia-Ojeda. Na een slechte start met elektronicaproblemen en een schuiver finisht Cols nog derde, bovendien 'best performer' met vier scratches in zijn mooie remonte. Cols moet Garcia-Ojeda met 0.8" laten voorgaan, die op zijn beurt 16" achterstand heeft op de winnaar, Luca Rossetti. De Italiaan werd het ganse weekend gespaard van pech en bleef op de baan, waarmee je in deze Ieper-editie automatisch goed eindigde. Maar dan nog kwam de debutant bijzonder sterk voor de dag op het typische parcours, dat er dit jaar extreem verraderlijk bijlag.
Achteraf wordt Cols nog uit de uitslag geschrapt, waardoor Andrea Navarra derde wordt en zijn leiderspositie in de Intercontinental Rally Challenge verder verstevigt. Bernd Casier wordt na zijn schuiver nog vierde, gevolgd door de andere officiële Fiat-rijder, Umberto Scandola, die een iets anoniemere wedstrijd reed dan vorig jaar. Urmo Aava pakt de zesde plaats en zege in Super 1600 met zijn Suzuki Swift. Na de diskwalificatie van Cols wordt Patrick Snijers eerste Mitsubishi-rijder op een zevende plaats. Iliev (Lancer Evo 9), De Winkel (Clio Super 1600) en Jean-Joseph (C2 Super 1600) maken de top-10 rond.
Thomas Czopik werd 11de met de tweede Polo Super 2000 van René Georges. Na een kleine sortie finishte Kris Princen (Renault Clio R3) 12de, voor de Lancer Evo 9 van Travaglia, die remproblemen kende en tweemaal lek reed. Princen won het Clio-duel van Collard, 16de met het exemplaar van MI. De R3-Honda's van Sola en Betti haalden de finish niet.
Filip Barbier (Lancer Evo 6.5) werd eerste streekrijder op een 17de plaats. Andere streekrijders kenden minder geluk. Op vrijdag gingen oa. Dominique Bruyneel, Yves Bruneel, Eddy Snaet, Filip Dekeerle,... van de baan. Andy Lefevere stak lange tijd vast in een gracht op Langemark, herstartte op zaterdag en finishte nog 45ste, alvorens gediskwalificeerd te worden. Melissa Debackere gaf vrijdag op met een kapotte versnellingsbak maar startte zaterdag opnieuw. Luikenaar Stéphane Boelens draaide mooie tijden in groep N met de JDR-Mitsu tot ook bij hem de boite kapot ging.
In de Fiesta Sporting Trophy pakte Charles-Antoine Hastir zijn eerste overwinning. Anthony Martin was aanvankelijk de snelste, maar hij verloor veel tijd na een breuk aan de ophanging. Streekrijders Deblieck en Perneel mochten mee op het FFST-podium. Coene en Servais kenden pech maar werden toch nog vierde en vijfde. Martin behoudt de leiding in het kampioenschap maar wordt op de hielen gezeten door Hastir en Servais.
Bekijk nu reeds volgende shakedown-video's:
:: Glenn Lambert
:: Christophe Panis
 
Op woensdagavond zijn de Historics aan de beurt. In thuishaven Boezinge mag er getest worden van 20u tot 22u. Langs het parcours zijn diverse publiekszones voorzien, die het best te bereiken zijn vanuit Zuidschote. Het servicepark is gelegen in het centrum van Boezinge.
Donderdag is Nieuwkerke (Heuvelland) de plaats van afspraak voor de shakedown van de moderne wedstrijd. Van 19u tot 23u wordt opnieuw getest op de gekende proef van bijna 5 km, met start net buiten het centrum en finish net na de spectaculaire passage op de markt.
Wie klopt de Polle?
Het succes van Historic-rally is al langer dan vandaag bekend. De Ypres Historic Rally, dit jaar al voor de 15de keer
verreden, moest zelfs deelnemers op een wachtlijst plaatsen. Uiteindelijk mogen dan toch alle 87 ingeschreven teams van
start gaan. Opnieuw wordt een onderverdeling gemaakt tussen de deelnemers met FIA-paspoort van hun wagen en de nationale
MSA-rijders.
De topfavorieten gaan van start in de FIA-wedstrijd, met op kop Paul Lietaer. De winnaar van vorig jaar voorzag zijn Ford Escort MK II RS 1800 van een vernieuwde motor met extra pk's, waardoor 'de Polle' nog moeilijker te kloppen wordt. Zijn dichtste belager wordt misschien opnieuw Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK II), die vorig jaar verrassend de leiding nam op vrijdagavond. Een andere snelle BDA-Escort MK 2 is in handen van Stefaan Stouf. De Nieuwpoortenaar vormt team met Claudie Tanghe, die met de Escort MK I RS 1600 van Stouf van start gaat. Ook Geert Vandoorne mogen we met zijn ex-Lietaer Escort MK I tot de favorieten rekenen. In het Porsche-kamp vinden we onder meer Robert Droogmans, Omer Saelens en de Duitser Heinz-Walter Schewe terug. Verder oog voor enkele buitenlanders, zoals de Britten Graham (Escort), Frattaroli (Datsun 240Z) en de Hongaren Leitold (Fiat 131 Abarth) en Gall (Ascona B).
In de nationale MSA-wedstrijd is het uitkijken naar oa. Alain Vermeulen (Transeurope), Geert Beauprez (Porsche 911) en Chris Browne (Escort MK I), de snelle Brit die we kennen uit de Omloop van Vlaanderen. Andere blikvangers zijn Delplace (BMW 2002), Maes (Porsche), Vermeirsch (Escort MK 2), Vandorpe (Manta), Gaban (Kadett), Vankemmel (Ascona), Van Lancker (Golf I), Denys (Ascona) en BK-leider Debyser (Manta). (deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Ook de Historics gaan van start op vrijdag, maar zij rijden slechts één proef meer, namelijk KP Hollebeke. Zaterdag staan drie boucles op het programma: tweemaal Hollebeke/Heuvelland met tussenin de boucle Sauvegarde-Westouter-Watou-Krombeke/Vleteren. De finish is voorzien omstreeks 20u00 in Boezinge. Tegenover vorig jaar is enkel de proef van Krombeke/Vleteren gewijzigd.
(timing)
Rallycentrum & Inkom
Het podium en servicepark bevinden in het centrum van Boezinge. Algemene inkomkaarten kosten 35 €, kaarten per KP 8 €. Klik
hier voor meer info over de tickets.
Website organisatie: www.ypresrally.com.
Grandioze Super 2000-strijd in de maak!
Het EK rally waarvoor de Ypres Westhoek Rally meetelt bracht de laatste jaren weinig extra toppers aan de start. Sinds vorig jaar telt de '24u van Ieper' ook mee voor de Intercontinental Rally Challenge, een veelbelovend kampioenschap dat de ambitie
heeft het'WK bis' te worden. De IRC, gesteund door Eurosport, kende vorig seizoen een kalme start, maar vanaf dit jaar, en eigenlijk pas vanaf Ieper, gaat de IRC echt van start.
De Super 2000-wagens die dit nieuwe kampioenschap kenmerken zijn in Ieper aan een eerste echte strijd op asfalt toe. Maar
liefst 14 Super 2000's gaan van start in de Kattenstad, met officiële steun van Fiat, Peugeot en Volkswagen.
Het officiële Fiat-team komt naar Ieper met Andrea Navarra en Umberto Scandola. Zeker de jonge Scandola, die vorig jaar in een vijver dook, mag opnieuw tot de topfavorieten gerekend worden. Een tweede opeenvolgende Italiaanse zege lijkt zeker niet uitgesloten. In het Fiat-kamp krijgt hij alvast concurrentie van Pieter Tsjoen, de Belgische kampioen die reeds drie wedstrijden met een Punto S2000 reed. Een Punto Super 2000 is er ook voor de Pool Michael Solowow, de Italiaan Corrado Fontana en de Turk Volkan Isik.
Ook Peugeot is goed vertegenwoordigd in Ieper met zes 207 Super 2000's op de startlijst. Bernd Casier debuteert met de 207 van Peugeot België-Luxemburg, waarmee we hem zeker in de voorste gelederen mogen verwachten. Ook de Fransman Vouilloz en de Spanjaard Garcia-Ojeda, die uitkomen voor Peugeot Spanje, mogen we vooraan verwachten. De Italiaan Luca Rosetti bewees al snel te zijn in eigen land, net als de Hongaar Janos Toth. De Italiaan Marco Cavigioli nam al meermaals de start in Ieper maar potten breken deed hij er nooit.
De Volkswagen Polo Super 2000 wordt in Europa ontwikkeld in het privé-team van René Georges. Het kleine team kon reeds enkele successen boeken met de Polo, onder meer met Freddy Loix in het BK. Fast Freddy kent de wagen ondertussen door en door, ideaal om te mikken op een vijfde recordzege in Ieper. De Pool Tomasz Czopik ontdekt Ieper met de tweede Polo van René Georges.
Nu de Super 2000 het strijdros bij uitstek is, is het startveld in Super 1600 sterk verminderd, al zijn ze zeker niet te verwaarlozen. In het kader van zijn EK-campagne komt Simon Jean-Joseph opnieuw naar Ieper afgezakt, dit keer met een Citroën C2 Super 1600. Hij mag het opnemen tegen Urmo Aava met zijn Suzuki Swift Super 1600, waarmee hij vorig jaar al indruk maakte. Ook de Nederlander Jan de Winkel zien we opnieuw aan de start met zijn Renault Clio Super 1600. Een vierde S1600 is de C2 van de pas 18-jarige Brit Darren Gass. Het wordt ook uitkijken naar de prestatie's van de nieuwe R3's tegenover de Super 1600's, in het bijzonder de Clio van Kris Princen. Een tweede Clio R3, de huurwagen van Motorsport International, is er voor Olivier Collard. Youngsters Luca Betti en Dani Sola nemen beiden deel met een officiële Honda Civic Integra Type R.
De groep N-wagens kunnen in normale omstandigheden niet meedstrijden voor de zege, maar wanneer het begint te regenen kunnen ze misschien voor de verrassing zorgen. De 4x4-turbowagens vinden immers sneller tractie op de hobbelige asfaltproeven. Eén van de favorieten in de standaardklasse - S2000 niet meegerekend die ook in N4 uitkomen - is ongetwijfeld Larry Cols, de leider in het BK, die met een Mitsubishi Lancer Evo 9 van Colsoul van start gaat. Andere snelle Evo 9's zijn er voor de Italiaan Renato Travaglia en landgenoten Andy Lefevere, Bob Colsoul, Melissa Debackere en Stéphane Boelens. Viervoudig winnaar Patrick Snijers komt met een Evo 8 aan de start terwijl Dominique Bruyneel opnieuw de BMA-Subaru in stelling brengt. In N3 is Davy Vanneste (Renault Clio RS) opnieuw de topfavoriet.
Verder mogen we nog een mooie strijd verwachten in A6, tussen de Saxo Kit Cars van Prinzie en de Tsjech Tlustak en de verschillende C2 R2's aan de start. Tussen Schammel, Burton, Lhonnay en streekrijders Lauwaert, Lacante, Beernaert en Ozeel kan het wel eens heel spannend worden. Ook in de Ford Fiesta Sporting Trophy zal om elke seconde gestreden worden, met voorop Servais, Martin, Verstraete, Coene en Clément. (deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De wedstrijd gaat opnieuw van start op vrijdagavond, maar dit keer iets later dan anders. Om 18u start de eerste deelnemer
vanop het podium voor twee ronden van drie proeven: Dikkebus, Zonnebeke en Langemark. Zaterdag staan vier boucles
op het programma: tweemaal Sauvegarde-Westouter-Watou-Krombeke/Vleteren en tweemaal Hollebeke/Heuvelland. De finish is
voorzien omstreeks 22u30. Tegenover vorig jaar is enkel de proef van Krombeke/Vleteren gewijzigd.
(timing)
Rallycentrum & Inkom
Het podium en servicepark bevinden op en rond de Grote Markt in Ieper. Het gesloten wagenpark, waar ook de technische controle
doorgaat, is gelegen bij Autonoom op de Oostkaai. Algemene inkomkaarten kosten 35 €, kaarten per KP 8 €. Klik
hier voor meer info over de tickets.
Website organisatie: www.ypresrally.com.
"Het wedstrijdcentrum en serviceplein zijn weer gelegen op Retiesheike, vlak naast KP 1, de 10 km lange showproef waar men de wagens tweemaal ziet passeren. De tweede KP (Goor) is flink gewijzigd en aangevuld met een tweede gedeelte onverhard waardoor de proef een lengte heeft van 5 km.", zegt Filip Dierckx van AC Titanic. "Om de toeschouwers extra te verwennen zijn we op zoek naar enkele exclusieve historische rallywagens om net als vorig jaar enkele “legends” te laten voorrijden. We kunnen alvast vermelden dat Jan Van der Marel heeft toegezegd om z’n nieuwe Oreca Porsche 997 als 0–wagen voor te rijden, met als copilote een mooie BV waarvan we de naam nog even geheim houden. Er is ook een samenwerking aangegaan met Rallyworld TV die voor een mooi wedstrijdverslag zullen zorgen met niet alleen aandacht voor de topwagens maar ook voor alle klasse winnaars. Een voorbeschouwing is alvast te bekijken. Reden genoeg dus om het laatste weekend van augustus af te zakken naar Kasterlee. 26 augustus, een datum om te onthouden!", aldus nog Filip Dierckx.
Ondertussen zijn reglement en inschrijvingsformulier terug te vinden op www.titanic.be.
"Na 12 jaar rally rijden heb ik in samenspraak met ons hele rallyteam besloten om er een punt achter zetten. Wij hebben 12 jaar het beste van onszelf gegeven. Veel vrienden en kennissen bijgekregen en ons goed geamuseerd, wat volgens mij toch het belangrijkste is. Wat mij heeft doen besluiten om ermee te stoppen heeft veel te maken met de zware crash die wij vorig jaar maakten. Ik heb tijdens de talrijke koprollen mijn helm verloren, kreeg een klap op mijn hoofd, waardoor ik een bloeding in mijn oog kreeg. Het herstel aan mijn oog heeft enige tijd gevergd wat met mijn zelfstandig beroep niet erg gemakkelijk was. Een Nederlander heeft de crash gefilmd en mij bezorgd. Ik was wel geschrokken en denk dat je dit geen twee keer zonder kleerscheuren overdoet. Wat het mij wat makkelijker heeft gemaakt om ermee te stoppen is het feit dat mijn zoon Jellen die inmiddels 14 jaar is sedert november zijn voetbalschoenen heeft geruild voor de crossfiets. Hij heeft vorige winter reeds verschillende wedstrijden gereden bij de aspiranten. Hij rijdt nu wegwedstrijden om hem klaar te maken tegen volgend crossseizoen bij de nieuwelingen. Ik ga samen met hem trainen en mis natuurlijk geen enkele wedstrijd. Ik geniet daar evenveel van. Wij willen iedereen nog het beste en veel succes toewensen.", aldus François Schiettecatte.
Vancampenhoudt kon de wagen al even aan een test onderwerpen. "De eerste meters waren wat aftastend, alles is nieuw: de sequentiële bak, achterwielaangedreven,... het voelde wel direct goed aan, de wagen stuurt perfect in, heeft grip (ondanks de slicks op een beetje natte asfalt) en is controleerbaar in de slip met een goed te doseren gaspedaal,... Ik heb al met verschillende groep A's gereden, maar deze voelt het beste aan, als je die bak hoort grommen komt het echte rallygevoel snel boven... Maar het zal aanpassen worden, vooral aan de versnellingsbak.", aldus Hans, die opnieuw genavigeerd wordt door Johan Vereecke.
Casier ging met het team van Kronos testen op de bekende testbasis van Ferrières. De shakedown met de nieuwe 207 Super 2000 werd zowel in droog weer als in de regen afgewerkt. "De Peugeot 207 S2000 is een prachtige wagen en heeft direct bekoord. We begrijpen nu het verschil tussen de S2000 en de S1600. Ondanks de weinige kilometers dit jaar voelden we ons reeds na enkele kilometers volledig in onze sas en gaf de wagen ons direct vertrouwen. We hebben veel testwerk kunnen doen, maar we zijn ervan overtuigd dat we de wagen nog optimaler kunnen afstellen. Tevens zijn er nog evoluties mogelijk op de wagen, die we momenteel nog niet hebben. We hebben ons echter nog niet kunnen meten met de andere S2000, zodoende dat we daar nog een beetje in het duister tasten. Maar we zijn er tevens van overtuigd dat er, met ons zelfde ritme van verleden jaar, zeker en vast potentieel in de wagen zit.", vertelt Bernd op zijn website, waar ook enkele foto's van de test te zien zijn.
Melissa Debackere gaat in Ieper van de start met de Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N van Jet Car & Pauwels, dezelfde wagen waarmee Princen in Bocholt reed. "Het is de eerste keer dat ik met een Gr. N4 wagen rij. Ik heb in 2005 in groep N gereden met de Peugeot 206 RC maar dat is totaal niet te vergelijken met deze auto. De wagen voelt heel stabiel aan maar geeft uiteindelijk weinig gevoel van snelheid. Echter de chrono liegt niet. Johan en Koen van Pauwels Motorsport hebben een goede auto opgezet. Alles is netjes en proper afgewerkt, Isidoor en ik kijken dan ook met vertrouwen uit naar de grootste rally in België. Echter gezien de deelnemerslijst ga ik al mijn ervaring mogen aanwenden om de concurentie te kunnen volgen. Maar deze test heeft me al heel veel zin gegeven, dus tussen de oren zit het goed...”, aldus Melissa.
"Door de tegenslagen (en bijbehorende kosten) in het begin van ons seizoen, hebben we ons budget eens opnieuw moeten bekijken. Gezien onze zoektocht naar sponsoring ook vruchteloos gebleven is, kwamen we tot de conclusie dat het beter zou zijn om forfait te geven voor de Rally van Ieper. Zeker omdat dit de duurste wedstrijd van het seizoen is, maar ook omdat we voor ons kampioenschap daar geen punten zullen sprokkelen. Tegen al die Super 2000's in onze klasse is onze standaardwagen zeker niet opgewassen. Meer dan waarschijnlijk wordt er in de plaats aan een VAS-wedstrijd deelgenomen (Suikerstreek?).", aldus Frederik van Kitana Racing.
De eerste ORC Rally van Oostrozebeke leek uit te draaien op een rechtstreeks duel tussen Paul Lietaer en Melissa Debackere, nadat Didier Duquesne forfait gaf. De Polle ging het snelst van start maar ondanks motorproblemen slaagde Melissa er in aan te klampen. Halfweg wedstrijd had de Impreza zes seconden voorsprong op de Celica GT4. In de tweede wedstrijdhelft bleef Debackere telkens dicht in de buurt van de snor, maar haar achterstand liep uiteindelijk uit tot 15". Voor Lietaer werd het zijn tweede overwinning in een goeie week tijd, nadat hij vorige zaterdag de 12u van Wervik won. Lietaer blijft zo in het ritme voor Ieper, waar hij met de Escort MK 2 (met vernieuwde motor) als favoriet van start gaat bij de Historics. Ook voor Debackere, onderweg met de echtgenote van Peter Desmet als co-pilote, waren de kilometers welkom met het oog op Ieper, waar ze deelneemt de Lancer Evo 9 groep N van Jetcar.
Achter het 4x4-duo reed Stéphane Boelens naar de derde plaats. Hij verving Geko-baas Wim Soenens aan het stuur van de BMW M3 van het huis. Boelens werd derde op 1'16", bijna een halve minuut sneller dan Filip Pyck, die met zijn Lancer Evo 6 Divisie 3-2-1 op zijn naam schreef. Door een foute bandenkeuze kon Pyck aanvankelijk moeilijk afstand nemen van Ronny Hosten (Corolla Kit Car), tot die op de laatste KP een cardan brak en zijn vijfde plaats verloor aan Nicolas Leune (BMW M3). Hosten werd nog zesde, 5" voor titelconcurrent Kristof Van Tricht, die tijd verloor door differentieelproblemen op zijn Subaru Impreza.
Didier Vanwijnsberghe finishte achtste algemeen met zijn Escort MK 2 en won het Historic-gedeelte, voor Vanmaekelbergh (VW Golf) en Vanmarcke (Talbot). Thuisrijder Chris Dobbelaere (Kadett) eindigde negende, net voor Stefaan Prinzie, die ritme kwam opdoen voor Ieper met de Saxo Kit Car van Depuydt en net als in Wervik de top-10 afsloot. In Div 3-2-1 was de Lancer van Pyck ongenaakbaar en ook Dimitri Christiaens werd met heel wat voorsprong tweede met de Seys-Clio. Wim Lootens (Clio) klopte Steven Dolfen (C2 R2) in de laatste proef in de strijd voor de derde plaats, Marc Spilstyns (VW Golf) maakte de top-5 rond.
We noteren ook nog de forfaits van Renzo Herpoel, Bart Pyck en Jacques Deheegher en de opgaves van Vanlaer (wiel afgebroken), Decloedt (elektronica), Beauprez (versnellingsbak), Glorieux (sortie), Verhaeghe, Spillebeen,...
:: Resultaten
:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be!
Fréderic op de website van Bernd: "Op donderdag 24 mei hebben we een bezoek gebracht aan de ateliers van Kronos, het team waar we dit jaar met werken. Bernd en ik zijn zeer goed ontvangen geweest door Marc Van Daelen (manager), Jean-Pierre Mondron (manager), Luc Manset (coordinator) en Jean-Pierre De Backer (ingenieur). Na een uurtje vergaderen hebben we een bezoek gebracht aan het complete gebouw. We zijn gestart bij de burelen, die versierd zijn met prachtige actiefoto's en bekers van de behaalde overwinningen. Daarna zijn we de werkplaats ingedoken, met een bezoekje aan hun klein museum. Hier staan verschillende circuit auto's en tevens een Xsara WRC "showcar". Na de rondleiding in de werkplaats en een voorstelling aan alle mechaniekers konden we eindelijk ons nieuw rallywapen bewonderen. Het is een mini WRC en is prachtig gebouwd. We hebben reeds de zetels, het stuur en de pedalen afgesteld, zodat we daar geen tijd mee verliezen op onze 2 testdagen. Met onze nummerplaat "IRC207" komen we zeker in beeld en we staan te popelen om er te rijden. Het team is uiterst gemotiveerd en gaat er ook alles aan doen om schitterende resultaten neer te zetten."