De Historics werkten vrijdagavond twee proeven af: Watou en Dikkebus. De eerste proef zorgde meteen voor heel wat commotie: een schuiver van de 000-wagen, een Porsche 911 GT3, zorgde voor verlies van koelvloeistof waarop heel wat deelnemers een slipper maakten. Eén van de grootste slachtoffers was Stefaan Stouf, die met zijn Escort MK 2 minutenlang bleef vaststeken in een gracht. Een andere favoriet, Geert Vandoorne in zijn Ford Escort MK I, kende problemen met de injectie op zijn BDA-krachtbron en moest op SuperRally rekenen om zaterdag te herstarten. Droogmans had ondertussen de leiding genomen: in de Escort MK 2 van Wim Soenens, voor de gelegenheid in de legendarische Belga-kleuren van weleer getooid, was hij over de twee vrijdagproeven zes seconden sneller dan Didier Vanwijnsberghe.
Toch was het niet Droogmans die zaterdag het parcours opende: vrijdagavond klokte Droogmans opzettelijk één minuut te laat in, goed voor 10 seconden straftijd en een tweede startpositie na Vanwijnsberghe die het parcours mocht schoonvegen. Het legde Droogmans geen windeieren: 'Drogen' zette de ene na de andere besttijd neer en pakte telkens uit op de lange proeven. Met bijna twee minuten voorsprong op het duo Vanwijnsberghe/De Buze mocht Droogmans de champagne gaan ontkurken in Boezinge. Na vier zeges in de moderne wedstrijd ('86, '88, '89 en '90) was dit al zijn vierde Historic-zege ('96, '97, '04 en '08). De Italiaan Enrico Brazzoli pakte de derde plaats met zijn Porsche, voor Stefaan Stouf die na zijn sortie op vrijdag en een lekke band nog naar de vierde plaats wist terug te keren. Ook Mario Vantieghem kende zijn deel van de pech maar finishte toch nog vijfde in de Ford Escort MK 2 van Paul Lietaer, die het na een motorbreuk op woensdag het met een BDA-motor van 50 pk minder moest stellen.
In de nationale MSA-wedstrijd leek Stephen Vankemmel op weg naar de dubbel voor zijn SMS-team, waarin voor de gelegenheid ook Droogmans werd opgenomen. De GSI-man nam vrijdagavond de leiding maar ging zaterdag iets te overmoedig van start. De Ascona A ging van de baan zodat merkgenoot Alain Vermeulen de leiding overnam. De Godrive-Ascona kreeg echter met pech af te rekenen zodat de derde van de drie grote favorieten bij de MSA-rijders aan kop kwam: Chris Debyser met de ex-Goudezeune Transeurope. De ConXion-zaakvoerder, bijgestaan door Filip Depelsmaeker, de vroegere co van Goudezeune, behaalde zo zijn eerste grote overwinning.
(volledige uitslag nog niet gepubliceerd)
Loix trok meteen alle registers open op weg naar zijn vijfde recordzege. De Peugeot-rijder reed vrijdagavond vijf scratches op zes proeven, goed voor een voorsprong van 22" op teamgenoot Nicolas Vouilloz, die de besttijd op de tweede doortocht op KP Langemark voor zijn rekening nam. De Italiaan Giandomenico Basso, de winnaar van de editie 2006, volgde met zijn Punto op 27", op korte afstand gevolgd door Casier (VW Polo S2000) en Snijers (Peugeot 207 S2000). Luca Rossetti was al meteen op achtervolgen aangewezen. De winnaar van vorig jaar kreeg nog voor de start 10" straftijd wegens te laat pointeren (oponthoud politie) en op de laatste proef ging anderhalve minuut verloren na een lekke band. De Peugeot-rijder viel naar de elfde plaats terug en was daarmee uitgeteld voor de overwinning. Ondertussen mochten enkele Super 2000-rijders al naar huis: Fontana en Solowow kenden mechanische pech, Kopecky en Isik gingen van de baan.
Zaterdagmiddag was Vouilloz vastbesloten de aanval op zijn teamgenoot in te zetten. De Fransman reed op de eerste drie proeven telkens de scratch maar deed daarbij nauwelijks iets van zijn achterstand af. KP Watou, de laatste proef van de eerste zaterdagronde, bracht geen geluk voor de Kronos-rijders. Vouilloz verloor een minuut na een sortie terwijl Loix het plots zonder vijfde versnelling moest stellen, waardoor Rossetti zijn eerste besttijd van de wedstrijd liet optekenen. Voor het aanvatten van de 42 km lange doortocht op Heuvelland had Loix plots meer dan een minuut voorsprong op Casier, met in zijn zog Basso, Vouilloz en Snijers. Rossetti was ondertussen naar de zesde plaats opgeklommen, geholpen door opgaves van Sola en Tirabassi (ophanging).
Loix kon ondertussen de wedstrijd beginnen controleren en liet de scratchtijden aan Vouiloz en Rossetti. Voor de start van de laatste ronde had Vouilloz zijn tweede plaats min of meer veilig gesteld, met een voorsprong van 28" op Casier. Het Kronos-duo werkte probleemloos de laatste twee proeven af en mocht als grote overwinnaar op het podium. Vouilloz doet met zijn tweede plaats een uitstekende zaak in het IRC, Loix is met een zege weer gelanceerd in het kampioenschap. Loix behaalde tevens de felbegeerde vijfde overwinning in Ieper, na zeges in 1996, 1997, 1998 en 1999. Fast Freddy breekt daarmee het record van vier zeges dat hij jarenlang deelde met Snijers, Droogmans en Staepelaere.
Met nog KP Kemmelberg en Heuvelland te gaan beloofde de strijd om de derde plaats ongemeen spannend te worden: Snijers en Rossetti volgden op respectievelijk 5" en 7" seconden van Casier! Rossetti zette de scratch neer op de laatste proef en zag zijn schitterende inhaalrace beloond met een podiumplaats. Zonder zijn tijdsverlies op vrijdag had de leider in het IRC ongetwijfeld meegespeeld voor de overwinning. Bernd Casier strandde op 5.9" van de derde plaats maar zette toch een puike prestatie neer met de VW Polo Super 2000, die ietwat topsnelheid tekortkwam. Patrick Snijers mocht zijn 30ste Ieper-deelname uiteindelijk afsluiten als vijfde, na een geslaagde kennismaking met de 207 Super 2000. Giandomenico Basso finishte uiteindelijk als zesde en eerste Abarth-rijder, nadat hij nog een minuut verloor door te vroeg inklokken.
Eén man stak er bovenuit bij de turbowagens: de Nederlander Jasper Van den Heuvel, die zijn Lancer Evo 9 op spectaculaire wijze naar de zevende plaats reed. Van den Heuvel had in het 'echte' groep N-klassement anderhalve minuut voorsprong op Dominique Bruyneel (Subaru Impreza N14), die in de laatste proef nog over Paul Lietaer (Lancer Evo 9) ging. Raphaël Auquier (VW Polo Super 2000) sloot de top-10 af en klopte nipt Melissa Debackere (Lancer Evo 9), die tweede wordt in de BK-tussenstand op 5 punten van leider Snijers.
Debackere had lang de Renault Clio R3 van Kris Princen in haar spoor, maar de Jetcar-piloot moest op twee proeven aan de kant met een kapotte motor. De F2-zege ging zo naar de jonge Duitser Anton Burkart (Citroën C2 S1600), die nipt Gilles Schammel (Renault Clio R3) voorafging.
In de Fiesta Sporting Trophy ging de eerste leider, Anthony Martin, van de baan op KP Langemark, waarbij de radiator brak en even later de motor stukging. Thierry Neuville nam de eerste plaats over en had een riante voorsprong toen drie proeven voor het einde de versnellingsbak het begaf. Xavier Baugnet ging zo met de overwinning lopen en neemt ook de leiding over in het kampioenschap. Thuisrijder Nikias Priem werd tweede, voor nieuwkomer Stijn Vandenberghe.
Van de 92 gestarte wagens haalden er 51 de finish. Opgaves waren er oa. van Travaglia (sortie), Van Tricht (sortie), Bettaga (sortie), Nijs (sortie), Deburghgraeve (aandrijving waterpomp), Vanderschelden (motor), Cetinkaya (sortie), Cools (sortie), Lauwaert (sortie), Prinzie (motorsteun), Lacante (sortie),...
:: uitslagen
De test werd even stilgelegd na een sortie van Bernd Casier. Bij zijn eerste passage kreeg de VW Polo Super 2000 met een lekke band af te rekenen en raakte de wagen daardoor van de weg, net voor een huis in een gevaarlijke freinage vol toeschouwers... Ondanks de al uitgebreide veiligheidsmaatregelen leken er toch iets te weinig stewards aanwezig om de vele en vaak eenmalige toeschouwers een veilige plaats toe te wijzen.
Tijdens de shakedown werden ook tijden opgemeten. Freddy Loix bleek nipt de snelste voor Luca Rossetti en merkgenoten Kopecky, Vouilloz en Toth. Klik hier voor alle tijden.
:: Foto's Frans Bonte
:: Foto's Jasper Boutte
Ondertussen waren heel wat teams bezig hun tenten op te slaan voor komend weekend. Even verderop vond de technische en administratieve controle plaats. Klik hier voor foto's.
:: Foto's Frans Bonte
:: Foto's Jasper Boutte
Morgen vindt de shakedown van de moderne rally plaats in Nieuwkerke van 19u tot 23u.
De nog maar 20-jarige Deburghgraeve reed vorig jaar drie regionale wedstrijden met een Peugeot 106 en werd daarbij opgemerkt door Timothy Van Parijs, die hem opnam in zijn Cartim Junior Team. In de eerste twee Trophy-wedstrijden deed Thijs het voortreffelijk: tweemaal aan de finish op een vijfde plaats, waardoor hij en Gregory de vierde plaats bezetten in het Trophy-kampioenschap. Na een sterke ORC Rally als voorbereiding, waar Thijs leermeester Van Parijs op de hielen zat, wordt vol vertrouwen uitgekeken naar de Ieperse rally. Toch zal de Ypres Westhoek Rally op een behouden tempo worden aangevat: finishen om ervaring op te doen en punten te pakken is de voornaamste doelstelling voor komend weekend. De Fiesta ST met startnummer 64 kun je donderdag al aan het werk zien op de shakedown in Nieuwkerke.
Dinsdag 24 juni
Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Monteberg-Kemmelberg - Kemmelberg - Westouter - Dikkebus - Heuvelland
Woensdag 25 juni
Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Langemark - Watou - Hollebeke - Mesen-Sauvegarde
Shakedown Historics - Boezinge - 20u t.e.m. 22u
Donderdag 26 juni
Technische controle deelnemers IRC/EK/BK - Bandencentrale VDK, Pilkemseweg Ieper
van 9u (# 100) tot 15u (# 1)
Shakedown deelnemers IRC/EK/BK - Nieuwkerke - 19u t.e.m. 23u
Vrijdag 27 juni
Technische controle Historics - Bandencentrale VDK, Pilkemseweg Ieper
van 8u (# 201) tot 12u (# 296)
17u30: Start Ypres Westhoek Rally op podium Ieper
20u00: Start Ypres Historic Rally op podium Boezinge
Vanaf volgende week is Power & Passion te beluisteren op Radio Contact Westhoek. "Deze radio is natuurlijk niet aan zijn proefstuk toe op rallygebied. Want sinds lang is ‘Contact Westhoek’ synoniem voor ‘rallyradio’ tijdens de Belgium Ypres Westhoek Rally, ook het komend weekend trouwens. Meteen een ideale gelegenheid om hun nieuwe telg in het programma-aanbod aan te bieden. Vanaf woensdag 2 juli is het dan ook zover: 'Power & Passion', wekelijks van 20 tot 22 uur, en dus terug in de Westhoek.", aldus Francis Veranneman.
De P&P-crew kun je dit weekend al aan het werk horen op Radio Contact Westhoek voor de verslaggeving van de Ieperse rally via 106.4 FM. De aflevering van Power & Passion, met een ruime vooruitblik op de Ypres Westhoek Rally, is vanaf morgen herbeluisterbaar op www.powerandpassion.be.
Bekijk hier een video aan de hand van John Michiels (jmvideo.be).
De organisatie heeft opnieuw aan het parcours gesleuteld. Met 18 stuks (4x4 proeven + een halve ronde) blijft het aantal KP's gelijk maar door het wijzigen van drie van die vier proeven daalde het aantal km KP naar 104. KP Kortemark, die met 7,7 km iets langer wordt dan vorig jaar, opent elk wedstrijdronde. Daarna wordt KP Gistel gereden, waar op dezelfde wegen van vorig jaar een nieuwe KP van 4,8 km werd uitgetekend. Vervolgens is het de beurt aan de twee klassiekers uit de Hemicuda Rally, de proeven De Mokker en Hovaeremolen. Op De Mokker (6,1 km) werden beide haarspelden van 180° geschrapt en wordt teruggegrepen naar de haarspeld uit de eerste edities. Een nieuw stukje asfalt zou het spektakelniveau daar ten goede moeten komen. KP Hovaeremolen (4,4 km) blijft ongewijzigd.
Het rallycentrum, met podium, servicepark en regroup op één site, bevindt zich opnieuw op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert te Koekelare.
Website Hemicuda Rally: www.hemicuda.be
Nikias Priem kende tegenslag in de eerste twee Trophy-wedstrijden, met een sortie in de East Belgian Rally en mechanische pech in de Rallye de Wallonie. De hoop op een goed eindresultaat in de Trophy is verdwenen maar voor eigen publiek wil Nikias zich komend weekend tonen. Maxim Froyman vervangt Diederik Pattyn in de rechterstoel en maakt zo meteen zijn debuut in de Ieperse rally.
Stijn Vandenberghe debuteert in Ieper in de Fiesta Sporting Trophy. Vandenberghe gaat van start met de Fiesta ST van Frederik Verstraete en wil zeker iets laten zien, in de hoop zijn Trophy-programma te kunnen verderzetten. In Ieper rijdt Stijn voor de eerste maal samen met Diederik Pattyn.
Foto's Tom Buyse
"Na vele jaren promotieformules te hebben gereden maken ook wij de overstap naar het Historic-gebeuren. De laatste jaren is deze tak van de autosport aan populariteit aan het winnen. We horen van toeschouwers vaak dat het 'mooier' is om naar te kijken en ook het aantal deelnemers zit nog steeds in de lift. Wij zijn vorig jaar beginnen denken in die richting en na een kennismaking met de Ford Escort van Geert Vandoorne waren we direct helemaal verkocht.", zegt co-piloot Tom Fieuw.
"We hebben dan een overeenkomst gesloten met Dieter Corneillie van CODI Cars uit Gullegem voor het seizoen 2008. Nu is men met man en macht bezig om de Ford Escort MK 2 uit 1978 klaar te stomen voor Ieper. Nu al kunnen we kennis maken met de sportieve geest van het Historic-gebeuren want de laatste dagen/weken konden we al rekenen op de steun van andere teams om ons te helpen. Fantastisch! Ons programma voor 2008 bestaat zeker uit Ieper en de Omloop van Vlaanderen. Daarna wordt beslist tussen Hemicuda en de TBR of Haspengouwrally alvorens naar de Condroz te trekken. Deze winter evalueren we dan samen met de sponsors, die trouwens zeer enthousiast zijn over de gemaakte keuze, of we verder gaan in deze discipline, maar er zal al veel moeten verkeerd lopen mocht dat het geval niet zijn. Wat de Ypres Westhoek Rally betreft hebben we de laatste twee jaar vroegtijdig de handdoek moeten gooien met mechaniche pech. Het podium halen in Boezinge is dan ook het enige doel voor de komende dagen, maar het allerbelangrijkste moet de "fun" worden.", aldus nog Tom Fieuw.
Het is de bedoeling om de wagen maandagavond voor te stellen op de persvoorstelling van Autostal Atlantic op de Grote Markt in Ieper, maar dat is nog niet zeker aangezien men nog volop bezig is aan de wagen.
In de overname zat ook de webshop en we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om deze volledig up-to-date te zetten." De webshop werd aangevuld met tal van nieuwe artikelen en ook enkele nieuwe rubrieken zoals autocross. Op de website van Alltec-Seys is ook een nieuwspagina en een fotogallerij toegevoegd. "We geloven sterk in internet en zijn dan ook van plan om de website zoveel mogelijk aan te passen."
De website is te bereiken via www.alltec-seys.be.
Chris Debyser, zaakvoerder van ConXion en teamchef van ConXion Rallysport, voert het veld aan met zijn Opel Transeurope (# 251). In deze ex-Goudezeune wagen wordt hij voor de eerste maal bijgestaan door de vroegere ervaren co-piloot van Gaby Goudezeune, Filip Depelsemaeker. Het duo mikt op een podiumplaats in de nationale MSA-wedstrijd binnen het Historic-gebeuren.
Naast de Transeurope heeft ConXion Rallysport ook nog twee Opel Ascona's in bezit. De 2.4-Ascona is voorzien voor Rudi Dekimpe en Geert Seys (# 268) van het Boezings Rally Team. Deze 'local heroes' hebben net als vorig jaar het eindpodium behalen als belangrijkste doelstelling. De 2-liter Ascona van het team wordt dit jaar bestuurd door Komenaar Patrick Milleville (# 263). Samen met Timothy Alliet zal zijn Historic-debuut ongetwijfeld met veel spektakel gepaard gaan.
Spektakel geven wordt ook de doelstelling van Lieven Denys (# 266), wiens eigen 2.4-Ascona voor de gelegenheid ook van het ConXion-logo voorzien zal zijn. Een ander extern team dat de steun van ConXion geniet is het MAS Racing Team van Patrick Mylleville en Freddy Maveau. Met de ex-Bruneel Manta A (# 281)
ConXion deinst er ook niet voor terug rechtstreekse tegenstanders te steunen. Alain Vermeulen, één van de concurrenten van Chris Debyser voor de zege in de MSA-wedstrijd, gaat met de steun van ConXion van start met de Opel Ascona van Godrive (# 251). De ervaren Poperingenaar won onlangs het Historic-gedeelte in de ORC Rally van Oostrozebeke, wat hem het volste vertrouwen geeft om in Ieper de nationale Historic-wedstrijd op zijn naam te schrijven.
ConXion is ook vertegenwoordigd in de Historic FIA-wedstrijd. Twee favorieten, beiden met een Ford Escort met BDA-motor, verschijnen er met het ConXion-logo op hun flanken aan de start. Stefaan Stouf (Ford Escort MK II, # 203) en Geert Vandoorne (Ford Escort MK I, # 206) bezitten beiden het nodige wedstrijdritme. Stouf ging dit jaar al enkele malen over de plas voor het Britse Historic-kampioenschap terwijl Vandoorne dit jaar al Historic-overwinningen boekte in de TAC Rally en de 12u van Wervik.
De negende wagen in ConXion-kleuren gaat van start in de moderne rally. Yves Bruneel (# 42) mikt met een gloednieuwe JDR-Lancer Evo 9 op een mooi resultaat in de rally waar hij vorig jaar al vroeg van de baan ging. Na een mooi resultaat in de afgelopen van 12u van Wervik zijn Yves en co-piloot Kristof Goethals gebrand op een sportieve revanche. Verder zal ConXioN nog te zien zijn op alle wagens die meestrijden in de Ford Fiesta Sporting Trophy, maar hierover volgt later meer info.
Dolfen is ook nog in het bezit van de ex-Beernaert Peugeot 106 Kit Car, die door Freddy Loix afgesteld werd voor diens deelname in de Rally van Komen. Aangezien een C2 R2 hem beter ligt en hij daarmee verder wil gaan, werd de wagen onlangs te koop gezet. "De Peugeot hoeft absoluut niet weg, het is een prachtige wagen en het zou heel moeilijk zijn voor mij moest die weg zijn. Ik heb echter een interessant voorstel gekregen van Caen Rallysport: de bedoeling is om de Peugeot te verkopen maar de sequentiële boite te houden, om die dan samen met een nieuwe kit van de R2 (Max?) in te bouwen in de blauwe groep N C2 van Caen die we zouden aankopen. Zowel ik als mijn co-piloot voelen ons zekerder in een C2 en daar draait het om.", aldus Dolfen.
"Het is voor mij altijd al een droom geweest om te kunnen rijden in Ieper en dit jaar kan ik dankzij Bouwkranen Ronsijn uit Ichtegem, als hoofdsponsor, hieraan deelnemen.", zegt Dieter. "Doelstelling is zeker in de kijker te rijden, met name tussen de 1600's wil ik toch zien hoe ver we geraken. Verder is het de bedoeling om eventueel volgend jaar al over te schakelen naar het nationale kampioenschap rally. Met welke wagen weet ik nog niet, maar er zijn wel al plannen in de richting van een C2. In Ieper wil ik zeker een mooi resultaat behalen want dit blijft voor mezelf de mooiste Belgische rally en mag dus zeker niet op mijn palmares ontbreken."
Een 'wedstrijd in de wedstrijd' wordt ongetwijfeld de onderlinge R2-strijd tussen verschillende streekrijders. Onder andere Cools, Pyck, Prinzie, Dolfen, Lacante en Vlaeminckx nemen ook met een Citroën C2 R2 deel in Ieper.
"Op het programma staan opnieuw de twee KP’s Retiesheike en Goor. KP Goor, die vorig jaar nog aangepast werd, blijft dit jaar ongewijzigd en omdat we Retiesheike in 2008 voor het 10de jaar rijden, hebben we besloten het rondje in tegengestelde richting te rijden, waardoor de startplaats gewijzigd is. Dus de beroemde passage over het bruggetje zal in tegengestelde richting gereden worden… dat wordt een hele uitdaging! Retiesheike zal goed zijn voor 12,8 km KP. De serviceplaats is ook dit jaar weer dicht bij de start. Ook dit jaar hebben we voor de toeschouwers enkele publiekzones uitgewerkt met de spectaculairste vlakbij het wedstrijdcentrum met zicht op de start en twee passages aan een haarspeldbocht!", zegt Filip.
Titanic rekent opnieuw op heel wat Nederlandse deelnemers, aangevoerd door Piet Van Hoof, die al vijf maal op rij wist te winnen in Kasterlee. Naast een gewijzigd parcours heeft men ook aan de formule van de 'demo-wagens' gesleuteld. Titanic zou dit graag omvormen tot een regularity-gedeelte binnen hun wedstrijd. "Primeur voor Vlaanderen is dat Titanic de intentie heeft om een ‘regularity’ te houden voor oude wagens. Het grote voorbeeld van het systeem is hier de Legends Boucles de Spa. De wagens moeten een gemiddelde snelheid van 50 km/u aanhouden op de KP’s. Dit zal gecontroleerd worden via geheime seconde controles die mee de uitslag bepalen. Een twintigtal wagens zullen mogen deelnemen onder dit systeem. Voorwaarde is dat de auto ouder is dan 25 jaar.", aldus nog Filip Dierckx.
Meer info over RT Titanic en de Short Rally van Kasterlee op www.titanic.be.
Dit jaar opnieuw zetten Autostal Atlantic en Ac Targa Florio zich in voor het Olivia Hendrickx Research Fund. Die stichting financiert onderzoek naar innoverende methodes om kinderen met kanker te genezen. Onderzoek dat toch al heel wat resultaten opleverde en waar heel wat zieke – soms zeer jonge – kinderen baat bij hadden. Vandaar de gedrevenheid van beide clubs om ook dit jaar een wezenlijke bijdrage te leveren.
Op zaterdag 21 juni 2008 wordt in de tent op de Grote Markt van Ieper een filmavond georganiseerd. De organistoren garanderen meer dan twee uur rallyplezier met onuitgegeven beelden van vorige edities van de Belgium Ypres Westhoek Rally. Wil je Gilbert Staepelaere, Tony Pond, Jimmy McRae of Belgische sterren zoals Robert Droogmans, Patrick Snijers of Marc Duez opniew aan het werk zien? Of snak je naar beelden van de Lancia 037, de MG Metro of de recentere versies van top racewagens, Het komt er allemaal aan bod, er is voor elk wat wils.
Plaats van het gebeuren: tent Grote Markt Ieper, tijdstip: 20 uur. Doorlopende vertoning van rallybeelden in een aangenaam muzikaal kader. De toegangsprijs, 5 Euro, en de andere opbrengsten van die avond gaan integraal naar het Olivia Hendrickx Research Fund. Ook echte rallyliefhebbers hebben het hart op de juiste plaats en steunen ongetwijfeld dit initiatief.
Bovendien wordt het origineel van de affiche, die voor die filmavond ontworpen werd door Luc Crop, per opbod verkocht. En het is niet zomaar een affiche, de organisatoren van de Belgium Ypres Westhoek Rally zorgen ervoor dat winnaar van de vorige edities van de rally het kunstwerk signeren. Een echt collectors item…. Bieden kan op de verschillende evenementen die georganiseerd woorden door Autostal Atlantic en AC Targa Florio in het kader van deze actie. Afwezigen hebben dus ongelijk.
(persbericht)
Scuderia Vervica had voor de 34ste editie van hun 12u van Wervik de meeste gelegenheidsrijders gegroepeerd in een aparte wedstrijd. De 'Ereprijs Tim Van Parijs' bracht vooral piloten aan de start die kwamen testen voor de Ypres Westhoek Rally die over twee weken plaatsvindt. In dit wedstrijdgedeelte stonden Desmet, Duquesne en Deconinck tegenover een resem groep N's. Voor de algemene overwinning moest ook nog rekening gehouden worden met Dirk Vermeirsch, ingeschreven in het VAS-gedeelte.
Vermeirsch opende met de scratch op KP Wervik terwijl Desmet de besttijd neerzette op Kruiseke. Met 5" verschil na twee proeven, met tussen de WRC's nog de Mitsu van Deconinck, leek een mooie driestrijd in de maak. De proef van Geluwe beliste er echter anders over. De eersten konden de proef in het droge afwerken terwijl Vermeirsch, in de later startende VAS-wedstrijd, de KP in de regen reed en zo meteen de voeling met de top verloor. John Deconinck zette de besttijd neer op de 22 km lange proef en nam na de eerste ronde de leiding met zijn Lancer Evo 8 groep A. Peter Desmet volgde op 10" terwijl Paul Lietaer derde lag op 31" en meteen alle groep N-collega's het nakijken gaf bij zijn debuut met een Lancer Evo 9 groep N.
In de tweede ronde liet de leider zich verrassen op KP Kruiseke. Deconinck mocht opnieuw starten, zoals het reglement in de Ereprijs TVP voorschreef, maar was met een forfaitaire tijd van 20 minuten uiteraard uitgeteld voor de overwinning. Desmet nam de leiding over en had na twee van de drie ronden 51" voorsprong op Lietaer, die zelf al 23" bonus had op zijn eerstvolgende groep N-concurrent Dominique Bruyneel. De Impreza-rijder zag Munster, Bruneel, Duquesne en Debackere volgen binnen de halve minuut.
De laatste ronde bracht geen veranderingen meer teweeg in de top-3. Desmet controleerde zijn voorsprong en won zo voor de tweede maal de 12u van Wervik, voor Lietaer, die bij zijn sterk Lancer-debuut nog twee besttijden neerzette op het einde. Dominique Bruyneel werd met de Impreza N14 van BMA derde op bijna anderhalve minuut. Bernard Munster, die eveneens met een N14 Ieper kwam voorbereiden, ging op de voorlaatste proef nog van de baan zodat Yves Bruneel (Lancer Evo 9) de vierde plaats overnam, voor Duquesne (Celica GT4), Debackere (Lancer Evo 9) en Van Parijs (Impreza N12), die problemen kende in de openingsronde (pook afgebroken). De laatste KP werd nog geannuleerd na een zwarte sortie van John Deconinck op een elektriciteitspaal.
De VAS-wedstrijd werd gewonnen door Dirk Vermeirsch, die door zijn deelname in het VAS-gedeelte (en daarbijhorend extra regenweer en normtijden) niet kon rivaliseren met de andere toppers. Vermeirsch haalde het met ruime voorsprong van Stefaan Prinzie (BMW M3) in Divisie 3. De top-5 vervolledigd door Marnic Van Lancker (BMW M3), Bart Pyck (Renault Mégane) en Kris Cools (Citroën C2 R2 Max). Bart Maes werd bij zijn debuut met een Lancer Evo 6, meerbepaald de wagen van Filip Pyck, derde algemeen bij de VAS-rijders en won in Divisie 1 & 2 voor Bert Coene (Lancer Evo 8) en Stefaan Vanneste (Peugeot 106).
Bij de Historics werd uitgekeken naar een duel tussen Geert Vandoorne en Didier Vanwijnsberghe. Laatstgenoemde kende echter al snel problemen met zijn Escort MK 2 waardoor Vandoorne zonder veel problemen het Historic-gedeelte kon winnen. Vanwijnsberghe rukte nog weer op van de zevende naar de tweede plaats, weliswaar op 2'15" van de winnaar. Gunther Monnens finishte in zijn gekende spectaculaire rijstijl als derde met de Manta A van Dirk Vandorpe, voor Debyser (Transeurope) en de Porsches van Verschaeve en Lievens.
:: Resultaten
Wie een programmaboekje wenst aan te schaffen hoeft morgen of zaterdag niet per se het rallycentrum (Broederschool Wervik) aandoen maar kan daarvoor ook terecht in het Jims Café (Menenstraat 207, Geluveld) bij Marnic Van Lancker. Het café is morgen open vanaf 11u met doorlopend rallybeelden.
Beauprez staat wel eerst nog een nieuwe uitdaging als co-piloot te wachten, meerbepaald bij een topper uit het Historic-gebeuren. In de Ypres Historic Rally rijdt Geert mee met Didier Vanwijnsberghe in zijn Ford Escort MK 2. Als voorbereiding rijden ze zaterdag de 12u van Wervik. "We starten in Wervik in het Historic-gedeelte met nummer 302. De Escort staat nog niet 'au grand complet', daar de injectie nog ontbreekt. Maar dat betekent geenszins dat we ons gaan laten veroordelen tot een tweederangsrol. We gaan ons van bij de start in de debatten mengen, al is de tegenstand niet te onderschatten met kleppers als Geert Vandoorne (Ford Escort MKI), Stephen Vankemmel (Opel Ascona) en Chris Debyser (Opel Transeurope). Wervik vormt de ideale voorbereiding voor de Ieperse rally twee weken later. Ongeveer een zelfde aard van parcours, zodat je meteen weet hoe de wagen zich zal gedragen. Voor ons zal het echter zeker ook nog wat zoeken zijn naar de juiste verstandhouding binnen de wagen. Maar bovenal doe je nog een aantal wedstrijdkilometers op, wat altijd belangrijk is in functie van een zware wedstrijd als de Ypres Historic Rally.", aldus Geert Beauprez.
Benoit. "Na enkele lange maanden van nadenken, want de tegenvaller in de Condroz met de Philcars saxo bleef toch wat hangen alsook de split door een meningsverschil met mijn co Ward, voel ik me klaar om de handdoek terug op te nemen. We gaan dus opnieuw van start in Ieper. In eerste instantie wou ik met een Clio Ragnotti van start gaan maar dat bleek deze keer niet haalbaar. We doen beroep op de C2 R2 van Flo Racing, want behalve de mechanische pech op KP 1 Dikkebus vorig jaar konden we nadien telkens op een perfecte wagen rekenen. Hoewel de resultaten (3de algemeen Ettelgem, 10de alg in de Boucles de la Semois) anders doen vermoeden heb ik nog behoorlijk veel werk om deze C2 naar mijn hand te zetten. Het is dan ook de bedoeling om niet te hard van stapel te lopen en in het begin de kat wat uit de boom te kijken. De concurentie in A6 en vooral bij de R2's is niet van de minste en heeft behalve enkelingen veel ritme in de benen. Ik zal dan ook heel tevreden zijn als we halverwege de zaterdag in de buurt kom van hun chrono's. Maar het is een lange wedstrijd en samen met co Tom Debergh gaan we vooral de nota's op punt stellen, want met zoveel nieuwe KP's zal dit zeer belangrijk zijn voor de volgende editie's. Verder hoop ik in november ook de Condroz te kunnen afwerken."
De inschrijvingen voor de Ypres Westhoek Rally blijven nog altijd binnenkomen. Ondertussen staat de teller op 95 teams, waarbij oa. Burkart (Citroën C2 S1600), Betti (Peugeot 207 S2000) en Tirbassi (Peugeot 207 S2000) onlangs aan de lijst zijn toegevoegd.
Drie wedstrijden in één, 115 deelnemers en 140 km KP
Vorig jaar pakte Scuderia Vervica uit met een grondige parcourswijziging. Door het uitbreiden van bepaalde proeven en het invoegen van rondjes werd het parcours
bijna 140 km lang. Aangezien het inschrijvingsbedrag (428 €) gebaseerd is op het aantal km KP haakten heel wat kleine teams af, zodat het aantal deelnemers
onder de 120 zakte. De kwaliteit blijft echter wel gegarandeerd, zeker nu Wervik twee weken voor de Ypres Westhoek Rally ligt. De meeste piloten die komen
proefrijden voor Ieper gaan van start in het wedstrijdgedeelte 'Ereprijs Tim Van Parijs', die tussen de Historics en de VAS-piloten rijden.
Opnieuw gaan een twintigtal VAS-Historics van start. Ook in Divisie 4 vinden we heel wat teams terug die ritme komen opdoen voor Ieper. Didier Vanwijnsberghe (Escort MK II, met Geert Beauprez als co-piloot), krijgt Geert Vandoorne (Escort MK I) als voornaamste tegenstander tegenover zich. Verder zien we oa. Debyser (Transeurope) en Vankemmel (Ascona A) een laatste oefengallop voor Ieper komen uitvoeren. Verrassende gast in Wervik is Gunther Monnens, aan de start met de Opel Manta A van Dirk Vandorpe.
Vorig jaar maakte Timothy Van Parijs in Wervik zijn comeback na zijn zwaar ongeval in de Condroz 2006. Een terugkeer die gepaard ging met massa's spektakel in de Mylle-Porsche 911 GT3. Het aparte wedstrijdgedeelte in deze editie van de 12u van Wervik kreeg dan ook de naam van dè smaakmaker uit de vorige editie. Van Parijs zou aanvankelijk opnieuw met de Porsche van start gaan, maar het is uiteindelijk de BMA-Impreza N12 geworden waarmee hij in Ieper deelneemt. Hij kan zich meteen meten met de N14's van Bernard Munster en Dominique Bruyneel uit hetzelfde team. Ook Frederik De Keyser komt in zijn Subaru Ieper voorbereiden. De Impreza's staan tegenover de Colsoul-Lancer van het Crack-team. Na jaren tegen Mitsubishi's gestreden te hebben met zijn Escort MK 2, BMW M3 en later Subaru, zal Paul Lietaer voor het eerst een Lancer besturen. Met teamgenote Melissa Debackere, die al in de RS van de Monteberg met de Evo 9 reed, heeft de Polle meteen al een referentie. Ook Filip Dekeerle en Yves Bruneel gaan met een Evo 9 van start. Het gedeelte Tim Van Parijs wordt verder aangevuld door de Historics van Duez (debuut Mercedes 500 SLC) en Vantieghem (debuut Escort MK 2 Lietaer), de Porsches 911 GT3 van Mylle en Soenens, de Fiesta's van Boon en Berville en de DMS-Celica GT4 bestuurd door Didier Duquesne. De favoriet voor de overwinning is echter Peter Desmet, die voor het eerst dit seizoen opnieuw in actie verschijnt met zijn Toyota Corolla WRC.
Naast oa. Desmet, Duquesne en de groep N's gaan nog heel wat favorieten van start in het VAS-gedeelte, met voorop Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC) en John Deconinck (Lancer Evo 8). Ook vooraan te verwachten in het VAS-veld: de 4x4's van Coene (Lancer Evo 8) en Czech (Impreza), de BMW's van Prinzie, Van Lancker, Cooman en Claesen (debuut BMW Compact) en de snelle voortrekkers van oa. Joseph (205 Maxi), Cools (C2 R2 Max Philcars), Kevin Tanghe (C2 R2 Max Caen), Pyck (Mégane), Dolfen (106 KC),...
>> deelnemerslijst Ereprijs Tim Van Parijs (genummerd)
>> volledige deelnemerslijst (niet genummerd)
Timing & Parcours
Het parcours is behoudens enkele kleine wijzigingen identiek gebleven aan dat van 2007. De drie proeven Wervik, Kruisek en Geluwe-Terhand worden elk
driemaal afgewerkt, goed voor 137 km tegen de klok. De eerste wagen gaat om 9u15 van start op het podium. De finish is voorzien om 18u30.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in de Broederschool van Wervik, gelegen in de Magdalenastraat. Het servicepark is gelegen op de industriezone van Wervik.
Toegangskaarten kosten 10 €, een programmaboekje 5 €. Wie zijn toegangskaart via de
website van Scuderia Vervica besteld krijgt er gratis een programmaboekje bij.
Website organisatie: www.scuderiavervica.be
De organisatie doet ook een oproep: "Autoclub TRT zoekt mensen om de ticketverkoop tijdens de short rally te verzorgen. Bent u geïnteresseerd en heeft u tijd op zondag 6 juli en wil u uw clubkas wat aandikken, dan kunt u voor meer info contact opnemen met Johan Dotremont (0477/58 28 88)."
“We bouwen in Slovakije nieuwe rallyversies van de Mercedes SLC 500, volledig volgens de specificaties van de fabriekswagens uit de jaren ‘70. Daarvoor hebben we een grote voorraad originele fabrieksonderdelen opgekocht. Ondertussen zijn al 3 wagens klaar en werden de eerste testen afgewerkt in Slovakije. SLC Racing wil deze wagens verhuren en heeft daarvoor een team gespecialiseerde mecaniciens om de service tijdens de evenementen te verzorgen. We zullen de wagens ook verkopen, want we zijn ervan overtuigd dat de unieke Mercedes SLC 500 een gegeerde en efficiënte rallywagen is voor Historic Rally’s.”, aldus SLC Racing.
Niemand minder dan Marc Duez werd aangetrokken om de wagen mee te ontwikkelen en af te stellen. Een eerste test op ware grootte wordt de 12u van Wervik, waar Duez samen met Hendrik Beatse de Ypres Historic Rally zal voorbereiden. De ambitie van SLC Racing is groot. "In Ieper mikken we met de Mercedes SLC 500 op een… podiumplaats! Maar, we kijken al verder, want in 2009 willen we met vijf van onze wagens deelnemen aan de East African Safari, de wedstrijd waarin de Mercedes SLC500 historie schreef.”
Marnik: "Gisteren rond een uur of drie in de namiddag kreeg ik het goede nieuws van Christophe Dos Santos van CDS Rallysport dat ik me mocht inschrijven voor de Rally van Ieper. Een dikke maand geleden deed Chrispthe me het voorstel om Ieper te rijden met één van zijn wagens Het ging namelijk over een C2 of een Subaru groep N (een oudere versie) ,daartussen mocht ik kiezen. Aangezien mijn ervaring gedurende enkele jaren in de Citroen Challenge was mijn keuze vlug gemaakt om te opteren voor een C2 R2 Nu moest er wel nog naar zo'n wagen gezocht worden. Afgelopen dinsdagnamiddag konden we zo’n machine gaan testen Ik was redelijk onder de indruk van het verschil tussen de Challenge-versie die ik kende en de R2. Deze wagen werd aangekocht door CDS Rallysport en wordt me ter beschikking gesteld voor Ieper Zo heb ik een kleine hoop hetzelfde te kunnen realiseren zoals vijf jaar geleden in Ieper, toen won ik voor er de Saxo-Challenge juist op mijn verjaardag. En nu krijg ik de kans Ieper te rijden met hopelijk een goede uitslag, terug juist op mijn verjaardag, de zondag na de finish, dat zou pas een droom zijn. Ik blijf wel realistisch, het is al een hele tijd dat ik nie meer met een voorwielaangedreven wagen gereden heb buiten mijn eenmalig optreden verleden jaar in Wervik met een Clio groep A. De bedoeling is het potentieel van de wagen te laten opmerken voor verdere verhuur nadien Voor huurprijzen en wedstrijden kan men zich alvast wenden tot CDS Rallysport via 0477/78.77.72."
Vooraleer in Ieper van start te gaan rijdt Van Lancker nog de 12u van Wervik met zijn BMW.
"Het nodige budget is gevonden, met veel steun van AD Garage dankzij mijn goeie vriend Marc Sinnaeve. We hopen ons in de kijker te rijden om zo eventueel verder te doen in de Trophy. Hierbij wil ik vrienden, sponsors en familie danken dat deze nieuwe uitdaging waargemaakt kan worden.", aldus Stijn, die genavigeerd zal worden door Diederik Pattyn.
Vandenberghe zal zich meteen kunnen meten met heel wat andere jonge talenten. Neuville, Martin, Cherain en Baugnet zetten in Ieper de titelstrijd verder, terwijl Priem, Berville en Deburghgraeve willen schitteren voor eigen publiek. Na zijn hoopvol debuut in de Wallonie wordt het ook weer uitkijken naar de prestatie van Matthias Boon. Het Fiesta-veld wordt in Ieper verder aangevuld door Stevy Courteyn, Burçu Cetinkaya, Marc Deblieck, Philip Maertens, Hein Derynck (buiten Trophy) en de Hongaar Fischer.
Vandaag vielen nog meer buitenlandse inschrijvingen te noteren. Alessandro Bettaga, actief in het JWRC met een Clio R3, zal van de partij zijn met een Honda Civic Type R R3 van het Italiaanse team Procar. De Italiaanse afvaardiging wordt versterkt door Alessio Pisi en Marco Cavigioli, beiden present met een Fiat Grande Punto... R3 diesel. Jaan Mölder, de jonge Est die het JWRC actief is met Frédéric Miclotte, is ook reeds ingeschreven met zijn Suzuki Swift Super 1600.
"Gisteren hebben we definitief de knoop doorgehakt. Tijdens de komende Ypres Westhoek Rally zullen we aan de start staan met onze Renault Clio R3. Deze zal echter in de gekende Jetcar-kleuren getooid worden. Het was een origineel idee van Jetcarbaas Johan Van Keer waarin beide partijen zich onmiddellijk konden vinden. De service zal zoals steeds verzorgd worden door het team van Eddy Spelmans. Ook Renault Sport is een actieve partner in dit project. Ook bij onze Franse vrienden is de motivatie groot. Zij zullen ons op alle vlakken bijstaan en vaardigen zelfs een ingenieur af. We zullen zeker ook aanwezig zijn op de shakedown om de rally op een ideale manier voor te bereiden.", valt te lezen op de website van Princen. Princen wordt meteen dè referentie voor de andere Clio R3-piloten aan de start, met name Gilles Schammel, Koen Lauwaert en Bernard Servais. Naast Princen, Van Keer en Van Tricht komt ook Jonas Langenakens in Ieper de kleuren van het Jetcar Racing Team en dit met een Lancer Evo 9. De voorlopige deelnemerslijst telt momenteel 80 teams.
Er was hiervan al een tijdje sprake; de incidenten van vorig jaar (klacht van Sola voor een gebeurtenis op KP Langemark) hebben alles in een stroomversnelling gebracht. Waar de FIA al jaren van droomde is nu een feit...
Het Yellow Flag System (hierna YFS) is volledig geënt op het Safety Tracking System (hierna STS). Continue plaatsbepaling en testen met de in het STS aanwezige cartografie laat Geofencing of gebiedsbewaking toe. Het gebruik van deze technologie is de enige methode om een dergelijk systeem te implementeren.
Het YFS is aldus volledig conform de FIA normen en laat de koersdirecteur toe om vanuit zijn "luie" zetel "real time" de deelnemers te waarschuwen voor elke obstructie op de KP's d.m.v. een YF device (krachtige LED-clusterlamp) bevestigd op het dashboard van de wagen. Al de wagens die zich tussen de Start en de plaats van de obstructie bevinden krijgen automatisch en na expliciete opdracht van de koersdirecteur een YF waarschuwing en worden aangemaand hun snelheid te minderen of te stoppen.
Vorig jaar heeft het Spaanse RACC een dergelijk systeem uitgetest met de bedoeling dit tijdens de Catalunya Rally 2008 te gebruiken. De Belgium Ypres Westhoek Rally zal dus voor een première zorgen door het Yellow Flag System als eerste werkelijk in dienst te brengen, eind juni, in de omgeving van Ieper.
(persbericht)
De nog maar tweede editie van de ORC Canal Rally kon rekenen op een wel erg uitgebreid deelnemersveld. Bijna 140 teams waren van de partij in Oostrozebeke, waaronder een 30-tal Historics. Meteen bleek dat weer geen maat stond op Lietaer en zijn Subaru Impreza WRC. De winnaar van de eerste editie ging meteen met het mes tussen de tanden van start. Op de eerste, lange proef van De Ginste pakte Lietaer meteen 9" op John Deconinck en 15" op Patrick Snijers. Deconinck verloor de aansluiting op tweede proef zodat Snijers de tweede plaats overnam. Lietaer had na de eerste boucle 21" voorsprong op Snijers, Andy Lefevere volgde met zijn BMW als derde op slechts 4", ondanks een tête-à-queue.
In de volgende rondes slaagden Snijers en Lefevere erin dichter in de buurt te komen van de tijden van Lietaer. De Polle liet zich echter op geen foutje betrappen en ook zijn Subaru Impreza WRC, voorzien van een nieuwe motor, gaf geen krimp. Lietaer mocht uiteindelijk met 49" voorsprong zijn tweede ORC-zege vieren. Patrick Snijers pakte met de Porsche 911 GT3 de tweede plaats, nadat hij de ganse dag op de hielen werd gezeten door Andy Lefevere, die finaal 20" moest toegeven.
Stefan Van Craenenbroeck, terug van weggeweest in de VAS-wedstrijden, eindigde op de vierde plaats met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5. Naar het einde toe was hij nog in felle strijd verwikkeld met Bert Cornelis. De streekrijder moest uiteindelijk 19" toegeven maar zorgde opnieuw voor een top-5 plaats met zijn spectaculaire Escort Cosworth. Na een tegenvallende Rallye de Wallonie liet Koen Lauwaert zijn nieuwe Renault Clio R3 debuteren op West-Vlaams parcours. Lauwaert finishte zesde en haalde het in de strijd om beste voorwielaangedreven wagen gemakkelijk van Grégoire Coulembier, mooi achtste met zijn Ford Puma Super 1600. Stefaan Prinzie reed zijn BMW M3 naar de zevende plaats. De negende plaats en zege in Divisie 1 & 2, de groep N binnen de VAS, ging naar Bert Coene (Mitsubishi Lancer Evo 8), voor de gelegenheid genavigeerd door zijn sponsor. Wim Lootens mocht na een sterke rally in eigen regio de top-10 afsluiten met zijn Renault Clio en doet daarmee een uitstekende zaak voor het VAS-kampioenschap waarop hij mikt.
In Divisie 1 & 2 haalde Bert Coene het met 49" voorsprong van Jan Czech (Subaru Impreza). De derde plaats was voor Timothy Van Parijs, die de ganse dag in een Fiesta-duel verwikkeld was met Thijs Deburghgraeve. Na een sortie waarbij hij 20" verloor moest Thijs met slechts 9" zijn leermeerster laten voorgaan. Benoit Huyghe (Renault Clio) maakte de top-5 in Div 1 & 2 rond.
Bij de Historics (Divisie 4) ging de zege naar Alain Vermeulen en de Opel Ascona van Godrive. De Poperingenaar moest aanvankelijk Mathias Viaene voor zich dulden, die op weg was met de BMW E21 van Tuur Vanden Abeele. Viaene kreeg echter een minuut straftijd na te laat inklokken, maar die straftijd werd eerst niet toegepast en Viaene werd als winnaar afgevlagd. Nadat de straftijd na een klacht toch werd toegekend ging de zege naar Vermeulen, voor Viaene en Geert Glorieux (Ford Escort MK 2). Die haalde het met slechts één seconde van Chris Debyser en zijn Transeurope. Filip Cailliau ging met zijn Audi Quattro als vijfde over de meet.
:: Resultaten
:: Teams mogen steeds hun reactie/wedstrijdverslag mailen naar info@shakedown.be, waarvoor dank!