De voorlopige deelnemerslijst bevat ondertussen een 60-tal namen. Gisteren werd de inschrijving van Matthias Boon met een Subaru Impreza N14 bevestigd. Ook ASAF-rijder Patrick Clajot zal van de partij zijn met zijn Lancer Evo 8.
De voorlopige deelnemerslijst bevat momenteel een 50-tal teams, met daarbij heel wat 4x4-rijders: Allerts (Impreza WRC S5), Hopmans (Lancer Evo 9), Laruelle (Lancer Evo 9), Hermans (Lancer Evo 6), Deveux (Lancer Evo 10), Lootens (Lancer Evo 6), Decloedt (Impreza WRX),... Verder zijn ook oa. thuisrijder Schmelcher (Porsche 911 GT3), Vermeulen (Corsa), Boulat (BMW M3) en Coulembier (Puma S1600) reeds ingeschreven maar er zijn zeker nog enkele snelle piloten op komst.
:: Reglement, inschrijvingsformulier en meer info via www.autoclubtrt.be
:: Voorlopige deelnemerslijst
“Eén van de gemeentes waar wij als verbinding door moesten, ziet problemen langs de expresweg van en naar de kustregio. Daardoor zijn wij noodgedwongen moeten terugvallen op ons parcours van vorig jaar. Gelukkig hadden wij dit nog achter de hand.”, aldus wedstrijdleider Eddy Hindryckx.
De Short Rally van Oudenburg-Jabbeke gaat door op zondag 19 juli en telt in totaal 71,2 km tegen de klok. Voor het reglement en inschrijvingsformulier kun je terecht op www.autoclubnoordzee.be.
De nationale MSA-wedstrijd, die één proef minder reed dan de FIA-wedstrijd, kende een mooie strijd tussen Mathias Viaene (Ford Escort MK 2) en Vincent Verschueren (Opel Ascona A). Vrijdagavond had Verschueren de leiding genomen, 37" sneller dan Viaene en zelfs een seconde sneller dan Stefaan Stouf, leider in de FIA-wedstrijd op dat moment. Zaterdag zette Viaene met zijn snellere Escort de jacht in op Verschueren om uiteindelijk na KP Kemmelberg de leiding over te nemen van de Ascona-rijder. Met 5" voorsprong op Verschueren vatte Viaene de laatste proef aan, maar de Geko-Escort MK 2 haalde het einde niet met een kapotte steekas. De Heli-Ascona van de jonge Verschueren, die het met heel wat minder vermogen moet doen dan de BDA-Escorts, won uiteindelijk de nationale wedstrijd en zet zo een serieuze stap richting Historic-titel. De Oost-Vlaming, die trouwens sneller was dan Vanwijnsberghe wanneer je de laatste KP van de FIA-wedstrijd niet meerekent, boekte hiermee de mooiste overwinning uit zijn nog jonge rallycarrière. De tweede plaats in de MSA-wedstrijd ging naar David Maslen (Triumph TR7 V8) op 2'12". Stephen Vankemmel (Ascona A) werd derde voor Tuur Vanden Abeele (BMW E21) en Bart Maes (Transeurope).
:: Resultaten FIA
:: Resultaten MSA
Van bij de start werd duidelijk dat de 45ste Belgium Ypres Rally een ware slijtageslag zou worden. François Duval (Skoda Fabia S2000) was het eerste slachtoffer door al in de eerste bocht van de eerste proef van de baan te gaan. Ook Nicolas Vouilloz was meteen uitgeteld voor de overwinning nadat hij drie minuten verloor door een sortie, zaterdag ging de Franse Peugeot-rijder opnieuw van de baan. Vouilloz' jongste teamgenoot bij Kronos, Thierry Neuville in de BFGoodrich-207, ging ook van de baan toen hij op een uitstekende vierde plaats lag. Geen geluk ook voor de titelkandidaten op de eerste wedstrijddag: Melissa Debackere (Lancer Evo X) maakte een sortie op de eerste proef en mocht niet meer herstarten terwijl Paul Lietaer op KP 4 af te rekenen kreeg met een defecte versnellingsbak op de Colsoul-Evo X. Patrick Snijers (Polo S2000) kende van bij de start motorproblemen en moest uiteindelijk aan de kant met een defecte stuurinrichting.
Ondertussen woedde vooraan een hevige strijd tussen de Kronos-Peugeots van Freddy Loix en Kris Meeke. Na de eerste zes proeven had Loix 4.9" voorsprong op Ieper-debutant Meeke. Zaterdagmiddag werd de secondenstrijd verdergezet, waarbij Meeke proef per proef kon naderen op Loix. Na de tweede doortocht op Langemark had de Brit met 0.8" de leiding overgenomen. Een KP later leek de strijd echter beslecht, want op Dikkebus (KP 13!) reed Loix net na de start lek nadat hij even te diep coupeerde. Het vervangen van het wiel op de proef kostte hem bijna twee minuten. Gewonnen spel dus voor Meeke, die 22 jaar na Jimmy McRae nog eens voor een Britse zege zorgt in Ieper. Met een nieuwe IRC-zege verstevigt de vertegenwoordiger van Peugeot UK zijn leiderspositie in het kampioenschap.
Achter het Peugeot-duo toonden de Skoda's van Jan Kopecky en Juho Hanninen zich bijzonder snel bij hun debuut op asfalt. Kopecky verloor vrijdag tijd door de sortie van Solowow en kon zaterdag niet meer naderen op het strijdende kopduo, maar met sterke tijden (oa. een scratch op Dikkebus) bleef hij wel constant in de buurt. De Tsjech strandde uiteindelijk op 20" van winnaar Meeke. De Fin Hanninen leek Loix nog van het podium te houden maar reed zelf lek in de laatste proef en moest zo vrede nemen met de vijfde plaats.
Pieter Tsjoen (Peugeot 207 S2000) zette de ganse zaterdag Giandomenico Basso (Abarth Punto S2000) onder druk in de strijd om de vijfde plaats, maar een lekke band in de laatste proef deed de Italiaan terugvallen naar de achtste stek. Na de lekke band van Hanninen werd Tsjoen in extremis nog vierde algemeen en eerste privé-rijder. De Luxemburger Gilles Schammel rondde zijn Super 2000-debuut af op een mooie zesde plaats na een spannende strijd met Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X), die hij op de laatste proef met één tiende van een seconde won! Achter Basso vervolledigden de Peugeots van Luca Betti en Corrado Fontana de top-10. Nadat het brandblussysteem plots in werking trad op zijn Abarth Super 2000, kreeg Bernd Casier ook nog af te rekenen met een lekke band en problemen met de differentiëlen waardoor de West-Vlaming pas 14de eindigde.
In de 'traditionele' groep N haalde Van den Heuvel (Lancer Evo X) het makkelijk van Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9, 12de) en thuisrijder Filip Pyck (Lancer Evo 8, 16de). Caren Burton (Citroën C2 R2 Max, 15de) was de beste in de Citroën Racing Trophy, voor Tanghe en Defays. Baugnet, Lefevere (beiden elektrisch probleem), Duquesne (motor), Lacante (brandje), Gaban (wielbouten gebroken) en Vlaeminck (sortie) moesten allen vroegtijdig aan de kant. Noteren we ook de 18de plaats (buiten de Trophy) van de jonge Fransman Victorien Heuninck in een gewone C2 R2.
In de Fiesta Sporting Trophy moesten eerste leider Cédric De Cecco samen met thuisrijder Nikias Priem vroeg opgeven met mechanische problemen, Stevy Courteyn ging op de eerste proef van de baan. Matthias Boon nam het commando over en boekte zonder forceren zijn derde overwinning op rij. Fréderic Berville leek op weg naar de tweede plaats toen hij met een afgebroken wiel in een gracht belandde. Raphäel Venant werd zo tweede voor Bart Ruyssen.
:: resultaten
Op de proef van 4,88 km werden ook tijden opgenomen, waaruit meteen al een klein beeld voor de wedstrijd kan worden opgemaakt. De Skoda's van Jan Kopecky en François Duval waren verrassend snel, net als Thierry Neuville (Peugeot 207 Super 2000). Zij deelden met drie de besttijd op de shakedown, met de Peugeots van Loix en Meeke op één tiende van een seconde afstand. Pieter Tsjoen (207 Super 2000) en Patrick Snijers (Polo Super 2000) moesten net als de Punto's van Basso en Casier meerdere seconden prijsgeven op de korte proef.
:: Tijden shakedown
:: Foto's Frans Bonte
:: Foto's Jasper Boutte
Super 2000: Peugeot voert indrukwekkend veld aan
In totaal mag de Belgium Ypres Rally 19 Super 2000's verwelkomen, onder wie elf Peugeots. De kans is dan ook reëel dat de overwinning naar een 207 Super
2000 gaat, zeker nu de andere Super 2000-wagen ofwel iets achterop hinken ofwel nog in volle ontwikkeling zijn. Het Peugeot-front wordt aangevoerd
door Freddy Loix, vijfvoudig Ieper-winnaar en uitstekend bezig aan zijn IRC-campagne. Uit de eigen Kronos-tal mag hij vooral tegenstand vrezen van Nicolas
Vouilloz en Kris Meeke, tevens zijn voornaamste tegenstanders in de Intercontinental Rally Challenge. Kronos brengt ook een 207 aan de start voor
de ervaren Pieter Tsjoen en de jonge S2000-debutant Thierry Neuville, die beiden kunnen verrassen in de Kattestad. Andere Peugeots zijn er voor
Betti, Schammel, Solowow, Fontana, Donchev en Lavio.
Abarth is minder sterk vertegenwoordigd dan andere jaren, maar het fabrieksteam met Giandomenico
Basso en Bernd Casier is zeker in staat vooraan mee te spelen. Skoda, de nieuwkomer in het IRC met een Fabia in volle ontwikkeling, brengt
fabriekswagens aan de start voor Jan Kopecky en Juho Hanninen. Het Belgische team van René Georges brengt daarnaast een Fabia S2000 in stelling voor
François Duval, die het debuut van de Skoda op asfalt ongetwijfeld mee kleur zal geven. René Georges zet verder een vertrouwde Polo Super 2000 in voor
Patrick Snijers, die hiermee eerder op BK-punten mikt dan een vijfde Ieper-zege.
Ieper mag verder op twee IRC-primeurs rekenen, meerbepaald de deelname van Proton en Opel. Proton zet de nieuwe Satria Super 2000 in voor de Engelsman
Guy Wilks. Het Engelse MSD-team komt naar Ieper afgezakt met de Opel Corsa Super 2000, bestuurd door de Fransman Alexander Bengué.
Groep N: Wie doet Van den Heuvel wat?
Hoewel de Super 2000's ook in klasse N4 uitkomen is er nog steeds een officieuze strijd tussen de 'traditionele' groep N's in Ieper. Jasper Van den Heuvel
start met zijn Mitsubishi Lancer Evo X opnieuw als favoriet in deze categorie. Melissa Debackere moet haar Corolla WRC uit het BK even achterwege laten
en kiest ook voor een Evo X uit de stal van Van den Heuvel. Een derde Evo X is in handen van Paul Lietaer, die met de steun van Colsoul Rallysport
dan toch bij de moderne ipv de Historics van start gaat. Verder is het uitkijken naar de snelle Oostenrijker Franz Wittmann (Lancer Evo 9) en de
BMA-Impreza N14 van Dominique Bruyneel. Andere Evo 9's zijn in handen van Romain, Lhonnay, Bonjean, Coene, Hermans,...
Citroën Racing Trophy: Baugnet tegenover de streekrijders
Met de overstap van Neuville en Schammel naar een Super 2000 moet de Citroën Racing Trophy het zonder twee toppers stellen. Wel kan men op de komst
van Claudie Tanghe rekenen, die de Franse Trophy op onverhard betwist. Met de C2 R2 Max van Caen mag hij het opnemen tegen oa. Xavier Baugnet,
Andy Lefevere, Caren Burton en Didier Duquesne. Benoit Lacante, Victorien Heuninck en Andy Gaban gaan met een gewone C2 R2 van start, die vanaf nu ook
kans maken op de premies van de Trophy.
Fiesta Sporting Trophy: Scoort Boon de hattrick?
De Fiesta Sporting Trophy brengt acht Fiesta's ST aan de start. Matthias Boon, na twee makkelijke overwinningen leider in de tussenstand, gaat als favoriet van start. Thuisrijders
Nikias Priem, Bart Ruyssen en Fréderic Berville moeten zijn voornaamste tegenstanders gaan worden. Cédric De Cecco debuteert in Ieper, Raphaël Venant
vervangt dan weer Fréderic Briclet en maakt zijn Fiesta-debuut. Stevy Courteyn, bijgestaan door François Geerlandt, en Philippe Maertens maken
het Fiesta-veld in Ieper compleet. Ford stelt in Ieper trouwens de nieuwe Fiesta R2 voor.
Timing & Parcours
Het parcours onderging opnieuw enkele wijzigingen. Op vrijdag gaat men van start met de proef van Mesen-Sauvegarde, gevolgd door KP Hollebeke die heel wat
langer werd. Daarna trekt men over de grens van Frankrijk voor de KP Lille-Métropole, een proef uit de vroegere Rallye des Flandres. Deze lus van drie
proeven wordt tweemaal afgewerkt.
Zaterdag staan twee lussen van vijf proeven op het programma. Elke lus bestaat uit twee ronden, te beginnen met de proeven Langemark - Dikkebus - Kemmelberg,
gevolgd door Westouter en de klassieker Heuvelland, die nu 32,75 km lang is. Heuvelland is dus opnieuw de laatste proef van de wedstrijd. Zaterdagavond
omstreeks 22u weten we wie de 45ste editie op zijn naam heeft geschreven.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum in Ieper blijft natuurlijk op de Grote Markt van Ieper, al zijn daar met de nieuwe organisatie SuperStage enkele veranderingen doorgevoerd.
Zo krijgt het podium een nieuwe plaats en maakte de grote tent plaats voor een 'Rally Village' met verschillende kleine tenten en standjes. De regroup
bevindt zich nu ook op de Grote Markt zelf. (plan rallycentrum)
Website organisatie: www.ypresrally.com
Donderdag is Nieuwkerke opnieuw de place-to-be voor de shakedown van de Ypres Westhoek Rally. Op het gekende parcours van 4,88 km wordt er van 19u tot 23u getest. Van 19u tot 20u30 zijn evenwel enkel de eerste 25 startnummers aan de beurt. Het parcours kun je hier, samen met alle andere proeven, in Google Maps bekijken.
De RTBF zal de 4 verschillende rechtstreekse uitzendingen van de klassementsproeven op vrijdag en zaterdag ook rechtstreeks op hun website brengen (www.rtbf.be/sport). De Live van KP 6 op vrijdagavond zal ook rechtstreeks te volgen zijn op La Deux (met een lichte vertraging). En op zondagavond, om 19u45 zal er eveneens op La Deux een speciale uitzending zijn van 26 minuten over de Belgium Ypres Rally!
Sporza zal, zoals voor alle wedstrijden van het Belgisch kampioenschap, een brede aandacht schenken. De reportage over de Belgium Ypres Rally gaat door op zondagnamiddag (uur nog te bepalen). Maar Eén gaat nog verder en zal tevens de Belgium Ypres Rally geven in het vrijdag Journaal van 13u, v an 19u en van 23u. Dan ook nog het Journaal op zaterdag van 13u, 19u en 23u en tenslotte ook op zondag in het Journaal van 13u.
Bij RTL is er het motorsportprogramma Moteurs dat een volledige uitzending aan de Belgium Ypres Rally zal wijden en Peter Baert zal in Pitstop op LifeTV ook de wedstrijd extra belichten met bijzondere aandacht voor het Belgisch kampioenschap en eveneens de Belgium Ypres Historic Rally. De lokale zender zullen dan van hun kant eerder de regionale piloten belichten. Dus voor zij die jammergenoeg de wedstrijd niet ter plaatse kunnen volgen, zijn er dus meer dan genoeg mogelijkheden om te volgen op televisie.
(persbericht)
(persbericht)
"Op de heenreis naar Duitsland heb ik een ommetje gemaakt voor de testen van Thierry Neuville, met de BFGoodrich Peugeot, bij te wonen. Ongelooflijk hoe, na een paar ritten, Thierry de wagen bijna helemaal onder de knie had. De grote glimlach op zijn gezicht na iedere run zei al genoeg. Tijdens de middagpauze hoorde Achim, Thierry’s co) dat ik nog geen zitje had voor Ieper. Een dag later, tijdens de verkenningen in Thüringen, kreeg ik een telefoontje van Frank Schröder of ik met hem in Ieper wou rijden. Een aanbod dat ik uiteraard direct aannam. Ik had al met de Duitstalige Belg in zijn Opel Astra OPC in 2003 de Rallye van Wallonie en Ieper gereden, waar we toen 18de algemeen en 1ste klasse N3 geworden zijn. Dit was trouwens ook het laatste keer dat ik Ieper bij de moderne wagens heb gereden, sindsdien heb ik 4x bij de Historics gereden; 2x met Stefaan Stouf en 2x met Heinz-Walter Schewe.", aldus Frank.
Zaterdag 13 juni
Vanaf vandaag tot aan de start van de rally is de Rally Shop op de Grote Markt van Ieper geopend. Hier kunt u terecht voor tickets en programmaboekjes.
Dinsdag 16 juni
> Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Mesen-Sauvegarde - Langemark - Kemmelberg – Heuvelland - Lille-Métropole (tot 24u)
Woensdag 17 juni
> Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Hollebeke - Dikkebus - Westouter - Watou (enkel Historics)
> Shakedown Historics - Boezinge - 20u t.e.m. 22u
Start in de Ravestraat, service in het centrum van Boezinge (parcours)
Donderdag 18 juni
> Technische controle deelnemers IRC/EK/BK - Peugeot-garage Duran, Albert Dehemlaan 3, Ieper
09h00 – 09h30: N° 80 tem 71
09h30 – 10h00: N° 70 tem 61
10h00 – 10h30: N° 60 tem 51
10h30 – 11h00: N° 50 tem 41
11h00 – 11h30: N° 40 tem 36
11h30 – 12h00: N° 35 tem 31
12.00 – 13.00 break
13h00 - 13h20: N° 30 tem 26
13h20 - 13h40: N° 25 tem 21
13h40 - 14h00: N° 20 tem 16
14h00 - 14h20: N° 15 tem 11
14h20 - 14h40: N° 10 tem 6
14h40 - 15h00: N° 5 tem 1
> Shakedown deelnemers IRC/EK/BK - Nieuwkerke - 19u t.e.m. 23u
Start, finish en service in het centrum van Nieuwkerke
Vrijdag 19 juni
> Technische controle Historics - Vervoer Dehem, Pilkemseweg 115A, Ieper
8h00 - 09h00: N° 200 tem 220
9h00 - 10h00: N° 221 tem 240
10h00 - 11h00: N° 241 tem 260
11h00 - 12h00: N° 261 tem ...
> 14u00: Meet & Greet en handtekeningensessie met eerste 30 deelnemers, Rally Village op Grote Markt
> 17u30: Start Ypres Westhoek Rally op podium Ieper
> 20u00: Start Ypres Historic Rally op podium Boezinge
Gisteren werkte Kronos een tweede testdag af, maar dan met Pieter Tsjoen en Thierry Neuville. Voor beiden werd het de eerste echte kennismaking met de Peugeot 207 Super 2000.
:: Test Duval-Duez: Frans Bonte
:: Test Duval: Jasper Boutte
:: Test Duval-Duez: Eigen foto's
:: Test Tsjoen-Neuville: Jean-Louis Hottelet
Precies om die gezelligheid extra te stimuleren, creëert "Superstage", de nieuwe organisator van de Belgium Ypres Westhoek Rally, een Rally Village op de Grote Markt van Ieper. "Alle aanpassingen in het rallycentrum op de Grote Markt staan in het teken van gezelligheid en sfeer op de grote markt," vertelt Christophe Vermeersch, de manager van het rallycentrum. "De grote publiekstent op de Grote Markt verdwijnt en maakt plaats voor een open Rally Village, met allerlei kraampjes, eet- en drankstanden, een discobar, enz. Naast de Rally Village is de fanclub van Freddy Loix vertegenwoordigd met een tent met twee verdiepingen. Op die manier willen we de ambiance op de Grote Markt stimuleren, ook wanneer de rallywagens uit het servicepark vertrokken zijn. Natuurlijk is de Rally Village en het servicepark voor iedereen vrij toegankelijk. De Rally Village zal vanaf woensdag al operationeel zijn. Vrijdag om 14h wordt een handtekeningensessie georganiseerd, waarbij alle toppers van de partij zullen zijn."
Wanneer de wagens terugkeren naar Ieper, zal er meer animo zijn door de gewijzigde opstelling van het podium en de hergroepering. "Het podium komt voor het gerechtsgebouw te staan. Naast de Rally Village zullen de rallywagens aanschuiven voor het podium. In plaats van de wagens een half uur in de Menenstraat te laten hergroeperen, wordt daarvoor nu een zone voorzien op de Grote Markt. Zo kan het publiek op de Grote Markt de wagens en de piloten langer van dichtbij bewonderen. We voorzien zelfs een soort catwalk in de Rally Village, waarop de speaker enkele piloten kan interviewen wanneer ze staan te wachten tijdens de hergroepering. Wanneer de wagens naar Ieper terugkeren zonder hergroepering, dan zullen we de nadarhekken open zetten, zodat de toeschouwers rond en tussen de wagens kunnen wandelen en ook een praatje kunnen maken met de piloten. Het publiek zal op de Grote Markt het ganse weekend verwend worden met actiebeelden op een groot videoscherm. Daarop worden ook de live-beelden van vier klassementsproeven die te zien zijn op Eurosport uitgezonden. Het kan voor heel wat ambiance zorgen, want ook de allerlaatste en beslissende proef wordt live uitgezonden."
De rallyliefhebbers zullen dit jaar bijzonder verwend worden tijdens de Belgium Ypres Westhoek Rally, met de introductie van de Spectator Arena's, wegwijzers en de Rally Village. Het belooft een feestelijke sfeer te worden op de Grote Markt van Ieper...
(persbericht)
Bij de Historics wordt het veld traditioneel opgedeeld in een FIA-wedstrijd (50 deelnemers) en een nationale MSA-wedstrijd (48 deelnemers). De Belgische Escort-rijders Stouf, Vandoorne, Vanwijnsberghe en Bruneel zullen het tegen enkele snelle buitenlanders mogen opnemen. Bij de MSA-deelnemers opent Verschueren (Ascona A) als leider in het Historic-kampioenschap de weg, voor oa. Viaene, Vankemmel, Monnens, Deveux, Maes,...
:: IRC
:: Historic FIA
:: Historic MSA
Carlo Vynckier, de broer van Karien, doet ondertussen een oproep. "Via deze weg zou ik een oproep willen doen om met al de mensen die maar iets met rally te maken hebben, samen iets te doen om mijn zus te herdenken en mijn schoonbroer en drie kinderen die zijn achter gebleven een hart onder de riem te steken. Ook niet te vergeten mijn ouders en mijn zus, de hele familie van Philippe en al de vrienden. Ieder idee kan naar mijn e-mailadres gestuurd worden via carlo.vynckier@telenet.be of telefonisch via 0475/40.24.56."
Langs deze weg bieden we de familie en vrienden van Karine onze oprechte deelneming aan in deze donkere periode.
Crack voluit voor de zege
In de thuisrally van Crack mogen we ons aan een mooi duel verwachten tussen de twee Crack-WRC's die het BK-betwisten: de Impreza WRC van Paul Lietaer
en de Corolla WRC van Melissa Debackere. Dirk Vermeirsch zorgt met zijn Impreza voor een derde WRC aan de start. De streekrijders mogen het opnemen
tegen niemand minder dan Pieter Tsjoen, die met de Fiat Punto Super 2000 weer aan een S2000 komt wennen met het oog op Ieper.
Didier Duquesne (Celica GT4), John Deconinck (Lancer Evo 9), Bernd Casier (Impreza '02), Vincent Verschueren
(Lancer Evo 9, dan toch in koers ipv 0-wagen) en
Yves Bruneel (Porsche 911 GT3) zijn enkele van de voornaamste kanshebbers op een dichte ereplaats. Dat kan ook gezegd worden van de drie C2's R2 Max
van Caen Rallysport, bestuurd
door Freddy Loix, Claudie Tanghe en Patrick Snijers! Het belooft er hard aan toe te gaan bij de F2's... Verder op de deelnemerslijst: Coulembier
(Puma S1600), Coene (Lancer Evo 9), Prinzie (BMW M3), Mortier (Saxo KC), Heuninck (Lancer Evo 6), Van Keer (Lancer Evo 9), Cools (C2 R2 Max),...
en een 20-tal Historics met op kop de Escorts van Monnens, Vandoorne en Vanwijnsberghe. Nog dit: Timothy Van Parijs
zal opnieuw het spektakel verzorgen met zijn Porsche 911 GT3 als 0-wagen.
>> deelnemerslijst
>> eerste startnummers
Timing & Parcours
Het parcours werd ten opzichte van vorig jaar grondig gewijzgd. De drie proeven Wervik, Kruiseke en Geluwe-Terhand worden elk
viermaal afgewerkt. De eerste wagen gaat om 9u van start op het podium in de Broederschool. De finish is iets voor 19u voorzien.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in de Broederschool van Wervik, gelegen in de Magdalenastraat. Het servicepark is gelegen op de industriezone van Wervik.
Toegangskaarten kosten 12 €, een programmaboekje 5 €. Wie zijn toegangskaart via de
website van Scuderia Vervica besteld krijgt er gratis een programmaboekje bij.
Website organisatie: www.scuderiavervica.be
:: Scuderia Vervica krijgt heel wat piloten aan de start die de Ypres Westhoek Rally komen voorbereiden. Zo komt Pieter Tsjoen weer wennen aan een Super 2000 in de Fiat Punto waarmee hij twee jaar geleden in Ieper reed. Dit jaar komt Tsjoen echter met een Peugeot 207 Super 2000 van Kronos aan de start in de Kattestad. Daar zal hij het mogen opnemen tegen Bernd Casier in een officiële Abarth Super 2000. In Wervik komt Casier wedstrijdritme opdoen met de Subaru Impreza WRX '02 van Gregory Moreels.
:: De Ford Escort MK 2 van Wim Soenens liep in de afgelopen ORC Rally motorschade op, waardoor men voor Freddy Loix noodgedwongen naar een andere bolide moest uitkijken voor komend weekend. Loix gaat van start met een Citroën C2 R2 Max van Caen Rallysport, net als Claudie Tanghe en Patrick Snijers. Een vierde C2 R2 Max is in handen van Kris Cools, die voor de gelegenheid nog eens de wagen van Philcars bestuurt.
:: Tuur Van Keer zet in Wervik zijn leerproces verder. In zijn derde wedstrijd met de Philcars-106 wordt de zoon van Johan Van Keer genavigeerd door Brecht Hoorne, reeds actief in het Jetcar Racing team als co-piloot van Kris Cools.
Volledige voorbeschouwing volgt!
De thuiswedstrijd van Geko Woonwereld kon uiteraard niet gereden worden zonder deelname van Patrick Snijers in de Impreza WRC S12 van het team. Het talrijk opgekomen publiek genoot dan ook met volle teugen van de passages van Snijers, maar van enige strijd om de overwinning was geen sprake. De Lange won het gemak de derde editie van de ORC Rally, een ideaal tussendoortje om het ritme te blijven voor de volgende BK-afspraak in Ieper. Achter Snijers nam Didier Duquesne de snelste start maar de Celica-rijder werd al snel bijgebeend door Andy Lefevere, die een spin maakte op de eerste proef. Duquesne en Lefevere maakten er vervolgens een mooi duel van, maar een lekke band voor Duquesne op de zevende proef zorgde voor de beslissende kloof. Lefevere reed zijn BMW naar de tweede plaats op 2'14" van Snijers, Duquesne moest uiteindelijk 3'28" toegeven.
In de strijd om de vierde plaats zat thuisrijder Kurt Braeckevelt (BMW M3) Melissa Debackere (Toyota Celica GT4) op de hielen, tot de Wervikse aan de kant moest door problemen met de benzinetoevoer. Even later moest ook Braeckvelt de rol lossen met mechanische problemen, waardoor hij ver terugviel in het klassement. Ondertussen waren met Verschueren (BMW M3 - tandwielring krukas) en Lauwaert (Clio - sortie) nog twee smaakmakers uit de wedstrijd verdwenen. Dominique Bruyneel reed naar de vierde plaats met de BMA-Impreza N14 waarmee hij Ieper kwam voorbereiden. Gunther Monnens strandde op 5" van Bruyneel met de Sierra Cosworth van Mies Racing, na een mooie strijd met Bert Cornelis (Escort Cosworth), die met de finish in zicht aan de kant moest met een oververhitte motor.
Grégoire Coulembier kende na de opgave van Lauwaert geen tegenstand meer in de F2-categorie en reed zijn Ford Puma Super 1600 naar een knappe zesde plaats. Didier Vanwijnsberghe werd zevende algemeen en winnaar bij de Historics met zijn Ford Escort MK 2. Hij kon nog nipt een oprukkende Yves Bruneel (Porsche 911 GT3) achter zich houden. Bert Coene (Lancer Evo 9) en Carlo Mylle (Porsche 911 GT3) maakten de top-10 volledig.
In Divisie 1 & 2 ging Bruyneel Coene met 43" vooraf. Kris Cools werd derde in zijn tweede wedstrijd met de Jetcar-Lancer Evo 8. De top-5 werd compleet gemaakt door de Nederlander Braat (Honda Civic Type R) en Stefaan Tjoens (Renault Clio). Bij de Historics had Vanwijnsberghe het aanvankelijk knap lastig met een sterke Mathias Viaene, tot de thuisrijder moest opgeven met zijn Opel Ascona A. Wim Decock (Porsche 911) reed zo naar een mooie tweede plaats, voor Timothy Van Parijs (Porsche 911), Tuur Vanden Abeele (BMW E21) en Johan Delaere (BMW 2002).
:: Uitslagen
:: Foto's & on-boardbeelden volgen!
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen via info@shakedown.be, waarvoor dank!