[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Archief]

30.06.09 ::  Inschrijvingen Short Rally van de Suikerstreek verlengd
De inschrijvingen voor de Short Rally van de Suikerstreek van komende zondag blijven nog een tijdje open. "Wegens het lage aantal inschrijvingen heeft Autoclub TRT besloten om de inschrijvingen nog niet af te sluiten. $ Er kan ingeschreven worden tot donderdag 2 juli om 12 uur om op de genummerde deelnemerslijst te staan, daarna is het nog mogelijk om in te schrijven tot zaterdag 4 juli om 11 uur en dit zonder bijkomende kosten.", aldus Els Ons namens de organisatie.

De voorlopige deelnemerslijst bevat ondertussen een 60-tal namen. Gisteren werd de inschrijving van Matthias Boon met een Subaru Impreza N14 bevestigd. Ook ASAF-rijder Patrick Clajot zal van de partij zijn met zijn Lancer Evo 8.

27.06.09 ::  Testdag Bitburg herleeft in Bastogne
Allerts Autosport organiseerde vroeger testdagen in Bitburg maar wijkt hiervoor nu uit naar de veemarkt van Bastogne. Samen met EVA Racing Events wordt er op zaterdag 18 en zondag 19 juli opnieuw een testsessie georganiseerd. Op een vernieuwd parcours met tarmac en gravel worden met een maximum van 35 alle wagens toegelaten. Wel is het verplicht om met een helm te rijden. De servicezone is overdekt en er is mogelijkheid tot catering. Bastogne ligt op slechts 120 km van Maastricht. De prijs bedraagt 125 € voor één dag, voor beide betaal je slechts 200 €. Meer info en inschrijven is mogelijk via erik.vleminckx@telenet.be of p.allerts@home.nl.

25.06.09 ::  Voorlopige deelnemerslijst Short Rally van de Suikerstreek
Op zondag 5 juli gaat in Tienen de Short Rally van de Suikerstreek door. Autoclub TRT voorziet er vier ronden van twee KP's die elk ongeveer 10 km lang zijn. Tevens is er voor de eerste keer een regularity-gedeelte voorzien. Het wedstrijdcentrum is gevestigd bij garage Manu, Bleyveld te Hoegaarden. In dit industrieterrein zal zowel het wedstrijdcentrum, service -en wagenpark terug te vinden zijn.

De voorlopige deelnemerslijst bevat momenteel een 50-tal teams, met daarbij heel wat 4x4-rijders: Allerts (Impreza WRC S5), Hopmans (Lancer Evo 9), Laruelle (Lancer Evo 9), Hermans (Lancer Evo 6), Deveux (Lancer Evo 10), Lootens (Lancer Evo 6), Decloedt (Impreza WRX),... Verder zijn ook oa. thuisrijder Schmelcher (Porsche 911 GT3), Vermeulen (Corsa), Boulat (BMW M3) en Coulembier (Puma S1600) reeds ingeschreven maar er zijn zeker nog enkele snelle piloten op komst.

:: Reglement, inschrijvingsformulier en meer info via www.autoclubtrt.be
:: Voorlopige deelnemerslijst

21.06.09 ::  Short Rally van Oudenburg-Jabbeke blijft op vertrouwd parcours
De Short Rally van Oudenburg-Jabbeke combineert al jaren de oude rallysprintproef met een korte KP in Westkerke. Voor de editie 2009 was sprake van een nieuwe KP maar die kan om technische en organisatorische redenen niet gereden worden.

“Eén van de gemeentes waar wij als verbinding door moesten, ziet problemen langs de expresweg van en naar de kustregio. Daardoor zijn wij noodgedwongen moeten terugvallen op ons parcours van vorig jaar. Gelukkig hadden wij dit nog achter de hand.”, aldus wedstrijdleider Eddy Hindryckx.

De Short Rally van Oudenburg-Jabbeke gaat door op zondag 19 juli en telt in totaal 71,2 km tegen de klok. Voor het reglement en inschrijvingsformulier kun je terecht op www.autoclubnoordzee.be.

21.06.09 ::  Ypres Historic Rally: Zeges voor Vanwijnsberghe en Verschueren
De Ypres Historic Rally deed vrijdag tweemaal KP Watou aan en één keer de Franse proef in Lille-Eurométropole. In de FIA-wedstrijd moesten de Belgische Escort-rijders aanvankelijk hun meerdere erkennnen in de Italiaan Salvatore Riolo (Porsche 911). Hij reed de besttijd op de eerste twee proeven, maar op KP Watou nam Stefaan Stouf de leiding over, op 8" gevolgd door Didier Vanwijnsberghe. Stouf kende echter opnieuw geen geluk in Ieper, want zaterdagmiddag moest hij aan de kant met een kapotte versnellingsbak. Vanwijnsberghe nam de leiding over en verloor al snel enkele concurrenten: Vandoorne verloor drie minuten met mechanische problemen terwijl Riolo samen met enkele andere Porsche-rijders met motorproblemen af te rekenen kreeg. Yves Bruneel kon bij zijn debuut met de ConXion-Escort MK 2 nog enigzins aanklampen en strandde uiteindelijk op een dikke minuut van winnaar Vanwijnsberghe. Geert Vandoorne werd derde voor Samuel Graham en Tom Tytgat.

De nationale MSA-wedstrijd, die één proef minder reed dan de FIA-wedstrijd, kende een mooie strijd tussen Mathias Viaene (Ford Escort MK 2) en Vincent Verschueren (Opel Ascona A). Vrijdagavond had Verschueren de leiding genomen, 37" sneller dan Viaene en zelfs een seconde sneller dan Stefaan Stouf, leider in de FIA-wedstrijd op dat moment. Zaterdag zette Viaene met zijn snellere Escort de jacht in op Verschueren om uiteindelijk na KP Kemmelberg de leiding over te nemen van de Ascona-rijder. Met 5" voorsprong op Verschueren vatte Viaene de laatste proef aan, maar de Geko-Escort MK 2 haalde het einde niet met een kapotte steekas. De Heli-Ascona van de jonge Verschueren, die het met heel wat minder vermogen moet doen dan de BDA-Escorts, won uiteindelijk de nationale wedstrijd en zet zo een serieuze stap richting Historic-titel. De Oost-Vlaming, die trouwens sneller was dan Vanwijnsberghe wanneer je de laatste KP van de FIA-wedstrijd niet meerekent, boekte hiermee de mooiste overwinning uit zijn nog jonge rallycarrière. De tweede plaats in de MSA-wedstrijd ging naar David Maslen (Triumph TR7 V8) op 2'12". Stephen Vankemmel (Ascona A) werd derde voor Tuur Vanden Abeele (BMW E21) en Bart Maes (Transeurope).

:: Resultaten FIA
:: Resultaten MSA

18.06.09 ::  YWR: Indrukwekkende zege van Kris Meeke
Kris Meeke heeft op een verbluffende wijze de 45ste Belgium Ypres Rally gewonnen. De Brit lag het ganse weekend in een secondenstrijd met Kronos-teamgenoot Freddy Loix, tot een lekke band voor de Belg op drie proeven van het einde de wedstrijd besliste. Meeke, voor het eerst aan de start in Ieper, haalde het met 20" van Jan Kopecky (Fabia Super 2000), Loix werd nog derde op 1'40". Tsjoen (207 Super 2000) werd in extremis vierde na een lekke band van Hanninen en Basso in de laatste proef.

Van bij de start werd duidelijk dat de 45ste Belgium Ypres Rally een ware slijtageslag zou worden. François Duval (Skoda Fabia S2000) was het eerste slachtoffer door al in de eerste bocht van de eerste proef van de baan te gaan. Ook Nicolas Vouilloz was meteen uitgeteld voor de overwinning nadat hij drie minuten verloor door een sortie, zaterdag ging de Franse Peugeot-rijder opnieuw van de baan. Vouilloz' jongste teamgenoot bij Kronos, Thierry Neuville in de BFGoodrich-207, ging ook van de baan toen hij op een uitstekende vierde plaats lag. Geen geluk ook voor de titelkandidaten op de eerste wedstrijddag: Melissa Debackere (Lancer Evo X) maakte een sortie op de eerste proef en mocht niet meer herstarten terwijl Paul Lietaer op KP 4 af te rekenen kreeg met een defecte versnellingsbak op de Colsoul-Evo X. Patrick Snijers (Polo S2000) kende van bij de start motorproblemen en moest uiteindelijk aan de kant met een defecte stuurinrichting.

Ondertussen woedde vooraan een hevige strijd tussen de Kronos-Peugeots van Freddy Loix en Kris Meeke. Na de eerste zes proeven had Loix 4.9" voorsprong op Ieper-debutant Meeke. Zaterdagmiddag werd de secondenstrijd verdergezet, waarbij Meeke proef per proef kon naderen op Loix. Na de tweede doortocht op Langemark had de Brit met 0.8" de leiding overgenomen. Een KP later leek de strijd echter beslecht, want op Dikkebus (KP 13!) reed Loix net na de start lek nadat hij even te diep coupeerde. Het vervangen van het wiel op de proef kostte hem bijna twee minuten. Gewonnen spel dus voor Meeke, die 22 jaar na Jimmy McRae nog eens voor een Britse zege zorgt in Ieper. Met een nieuwe IRC-zege verstevigt de vertegenwoordiger van Peugeot UK zijn leiderspositie in het kampioenschap.

Achter het Peugeot-duo toonden de Skoda's van Jan Kopecky en Juho Hanninen zich bijzonder snel bij hun debuut op asfalt. Kopecky verloor vrijdag tijd door de sortie van Solowow en kon zaterdag niet meer naderen op het strijdende kopduo, maar met sterke tijden (oa. een scratch op Dikkebus) bleef hij wel constant in de buurt. De Tsjech strandde uiteindelijk op 20" van winnaar Meeke. De Fin Hanninen leek Loix nog van het podium te houden maar reed zelf lek in de laatste proef en moest zo vrede nemen met de vijfde plaats.

Pieter Tsjoen (Peugeot 207 S2000) zette de ganse zaterdag Giandomenico Basso (Abarth Punto S2000) onder druk in de strijd om de vijfde plaats, maar een lekke band in de laatste proef deed de Italiaan terugvallen naar de achtste stek. Na de lekke band van Hanninen werd Tsjoen in extremis nog vierde algemeen en eerste privé-rijder. De Luxemburger Gilles Schammel rondde zijn Super 2000-debuut af op een mooie zesde plaats na een spannende strijd met Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X), die hij op de laatste proef met één tiende van een seconde won! Achter Basso vervolledigden de Peugeots van Luca Betti en Corrado Fontana de top-10. Nadat het brandblussysteem plots in werking trad op zijn Abarth Super 2000, kreeg Bernd Casier ook nog af te rekenen met een lekke band en problemen met de differentiëlen waardoor de West-Vlaming pas 14de eindigde.

In de 'traditionele' groep N haalde Van den Heuvel (Lancer Evo X) het makkelijk van Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9, 12de) en thuisrijder Filip Pyck (Lancer Evo 8, 16de). Caren Burton (Citroën C2 R2 Max, 15de) was de beste in de Citroën Racing Trophy, voor Tanghe en Defays. Baugnet, Lefevere (beiden elektrisch probleem), Duquesne (motor), Lacante (brandje), Gaban (wielbouten gebroken) en Vlaeminck (sortie) moesten allen vroegtijdig aan de kant. Noteren we ook de 18de plaats (buiten de Trophy) van de jonge Fransman Victorien Heuninck in een gewone C2 R2.

In de Fiesta Sporting Trophy moesten eerste leider Cédric De Cecco samen met thuisrijder Nikias Priem vroeg opgeven met mechanische problemen, Stevy Courteyn ging op de eerste proef van de baan. Matthias Boon nam het commando over en boekte zonder forceren zijn derde overwinning op rij. Fréderic Berville leek op weg naar de tweede plaats toen hij met een afgebroken wiel in een gracht belandde. Raphäel Venant werd zo tweede voor Bart Ruyssen.

:: resultaten

18.06.09 ::  YWR: Verslag shakedown
Na de Historics gisteren was het vanavond de beurt aan de deelnemers van de IRC-wedstrijd om hun wagen af te stellen voor komend weekend. In tegenstelling tot vorige edities was het eerste anderhalf uur van de shakedown voorbehouden voor de eerste 25 starters. Op Lietaer na was de complete top-25 op de afspraak, het publiek kon dan ook van heel wat Super 2000-passages genieten. Na 20u30 mochten ook de andere deelnemers hun wagen afstellen, met ook hier een grote opkomst: zowat 55 van de 70 deelnemers waren van de partij in Nieuwkerke. Andy Lefevere zorgde even voor oponthoud nadat hij de Caen C2 R2 Max op het dak legde op de markt van Nieuwkerke.

Op de proef van 4,88 km werden ook tijden opgenomen, waaruit meteen al een klein beeld voor de wedstrijd kan worden opgemaakt. De Skoda's van Jan Kopecky en François Duval waren verrassend snel, net als Thierry Neuville (Peugeot 207 Super 2000). Zij deelden met drie de besttijd op de shakedown, met de Peugeots van Loix en Meeke op één tiende van een seconde afstand. Pieter Tsjoen (207 Super 2000) en Patrick Snijers (Polo Super 2000) moesten net als de Punto's van Basso en Casier meerdere seconden prijsgeven op de korte proef.

:: Tijden shakedown
:: Foto's Frans Bonte
:: Foto's Jasper Boutte

18.06.09 ::  YWR: Geslaagde Historic-shakedown in Boezinge
Beletteraar Steffix bezorgde ons het resultaat van hun werk op de Mitsubishi Lancer Evo X waarmee Melissa Debackere en Bruno Brissart dit weekend de Belgium Ypres Rally betwisten.

 

17.06.09 ::  YWR: Geslaagde Historic-shakedown in Boezinge
Vanavond werd de Belgium Ypres Rally op gang geschoten met de shakedown voor de Historics in Boezinge. Het publiek was massaal aanwezig, net als heel wat toppers: Vanwijnsberghe, Stouf, Vandoorne, Verschueren, Vankemmel, Vantieghem,... vermaakten het publiek met meerdere runs. Daarnaast maakten ook enkele buitenlanders en heel wat streekrijders reeds de verplaatsing naar Boezinge. Viaene en Monnens, favorieten in de MSA-wedstrijd, waren de grote afwezigen. Tijdens en na de shakedown was in het opnieuw op de koppen lopen in het sfeervolle rallycentrum.

:: Foto's Frans Bonte
:: Foto's Jasper Boutte

17.06.09 ::  YWR: Vrijdagnamiddag Meet & Greet met de toppiloten
Op vrijdagnamiddag 19 juni om 14 uur is er in de 'Rally Village' op de Grote Markt in Ieper, net als vorig jaar de 'Meet & Greet' waarbij de fans via een handtekeningsessie, kunnen kennismaken met de toppiloten. In 2008 organiseerde de Belgium Ypres Rally voor het eerst een 'Meet & Greet' op vrijdagnamiddag, en het werd een groot succes. Vele fans konden er handtekeningen verzamelen, een praatje maken met hun sterren en op de foto gaan met hen. Dit jaar zullen ze er opnieuw zijn! Een twintig piloten (de toppers met onder andere Loix, Casier, Vouilloz, Snijers, Duval, Van den Heuvel, Debackere, Schammel, Neuville enz.) zullen met co-piloten en in race-overall gedurende 1 uur aanwezig zijn in de 'Rally Village' om de fans te ontmoeten. Een zeer goeie reden om vroeger af te zakken naar de Kattestad!

17.06.09 ::  YWR: Voorbeschouwing Belgium Ypres Rally
De komende dagen staan Ieper en omstreken opnieuw op z'n kop voor de Belgium Ypres Rally. Onder leiding van de nieuwe organisatie SuperStage, dat 'Westhoek' in de naam van de rally liet wegvallen, mag de Ieperse rally een recordaantal Super 2000's verwelkomen. Vijfvoudig Ieper-winnaar Freddy Loix lijkt in zijn IRC-thuiswedstrijd over de beste papieren te beschikken. Afwachten of Duval, Vouilloz, Meeke, Tsjoen of een andere Super 2000-rijder een vuist kan maken...

Super 2000: Peugeot voert indrukwekkend veld aan
In totaal mag de Belgium Ypres Rally 19 Super 2000's verwelkomen, onder wie elf Peugeots. De kans is dan ook reëel dat de overwinning naar een 207 Super 2000 gaat, zeker nu de andere Super 2000-wagen ofwel iets achterop hinken ofwel nog in volle ontwikkeling zijn. Het Peugeot-front wordt aangevoerd door Freddy Loix, vijfvoudig Ieper-winnaar en uitstekend bezig aan zijn IRC-campagne. Uit de eigen Kronos-tal mag hij vooral tegenstand vrezen van Nicolas Vouilloz en Kris Meeke, tevens zijn voornaamste tegenstanders in de Intercontinental Rally Challenge. Kronos brengt ook een 207 aan de start voor de ervaren Pieter Tsjoen en de jonge S2000-debutant Thierry Neuville, die beiden kunnen verrassen in de Kattestad. Andere Peugeots zijn er voor Betti, Schammel, Solowow, Fontana, Donchev en Lavio.
Abarth is minder sterk vertegenwoordigd dan andere jaren, maar het fabrieksteam met Giandomenico Basso en Bernd Casier is zeker in staat vooraan mee te spelen. Skoda, de nieuwkomer in het IRC met een Fabia in volle ontwikkeling, brengt fabriekswagens aan de start voor Jan Kopecky en Juho Hanninen. Het Belgische team van René Georges brengt daarnaast een Fabia S2000 in stelling voor François Duval, die het debuut van de Skoda op asfalt ongetwijfeld mee kleur zal geven. René Georges zet verder een vertrouwde Polo Super 2000 in voor Patrick Snijers, die hiermee eerder op BK-punten mikt dan een vijfde Ieper-zege.
Ieper mag verder op twee IRC-primeurs rekenen, meerbepaald de deelname van Proton en Opel. Proton zet de nieuwe Satria Super 2000 in voor de Engelsman Guy Wilks. Het Engelse MSD-team komt naar Ieper afgezakt met de Opel Corsa Super 2000, bestuurd door de Fransman Alexander Bengué.

Groep N: Wie doet Van den Heuvel wat?
Hoewel de Super 2000's ook in klasse N4 uitkomen is er nog steeds een officieuze strijd tussen de 'traditionele' groep N's in Ieper. Jasper Van den Heuvel start met zijn Mitsubishi Lancer Evo X opnieuw als favoriet in deze categorie. Melissa Debackere moet haar Corolla WRC uit het BK even achterwege laten en kiest ook voor een Evo X uit de stal van Van den Heuvel. Een derde Evo X is in handen van Paul Lietaer, die met de steun van Colsoul Rallysport dan toch bij de moderne ipv de Historics van start gaat. Verder is het uitkijken naar de snelle Oostenrijker Franz Wittmann (Lancer Evo 9) en de BMA-Impreza N14 van Dominique Bruyneel. Andere Evo 9's zijn in handen van Romain, Lhonnay, Bonjean, Coene, Hermans,...

Citroën Racing Trophy: Baugnet tegenover de streekrijders
Met de overstap van Neuville en Schammel naar een Super 2000 moet de Citroën Racing Trophy het zonder twee toppers stellen. Wel kan men op de komst van Claudie Tanghe rekenen, die de Franse Trophy op onverhard betwist. Met de C2 R2 Max van Caen mag hij het opnemen tegen oa. Xavier Baugnet, Andy Lefevere, Caren Burton en Didier Duquesne. Benoit Lacante, Victorien Heuninck en Andy Gaban gaan met een gewone C2 R2 van start, die vanaf nu ook kans maken op de premies van de Trophy.

Fiesta Sporting Trophy: Scoort Boon de hattrick?
De Fiesta Sporting Trophy brengt acht Fiesta's ST aan de start. Matthias Boon, na twee makkelijke overwinningen leider in de tussenstand, gaat als favoriet van start. Thuisrijders Nikias Priem, Bart Ruyssen en Fréderic Berville moeten zijn voornaamste tegenstanders gaan worden. Cédric De Cecco debuteert in Ieper, Raphaël Venant vervangt dan weer Fréderic Briclet en maakt zijn Fiesta-debuut. Stevy Courteyn, bijgestaan door François Geerlandt, en Philippe Maertens maken het Fiesta-veld in Ieper compleet. Ford stelt in Ieper trouwens de nieuwe Fiesta R2 voor.

> genummerde deelnemerslijst

Timing & Parcours
Het parcours onderging opnieuw enkele wijzigingen. Op vrijdag gaat men van start met de proef van Mesen-Sauvegarde, gevolgd door KP Hollebeke die heel wat langer werd. Daarna trekt men over de grens van Frankrijk voor de KP Lille-Métropole, een proef uit de vroegere Rallye des Flandres. Deze lus van drie proeven wordt tweemaal afgewerkt. Zaterdag staan twee lussen van vijf proeven op het programma. Elke lus bestaat uit twee ronden, te beginnen met de proeven Langemark - Dikkebus - Kemmelberg, gevolgd door Westouter en de klassieker Heuvelland, die nu 32,75 km lang is. Heuvelland is dus opnieuw de laatste proef van de wedstrijd. Zaterdagavond omstreeks 22u weten we wie de 45ste editie op zijn naam heeft geschreven. (timing)

Rallycentrum
Het rallycentrum in Ieper blijft natuurlijk op de Grote Markt van Ieper, al zijn daar met de nieuwe organisatie SuperStage enkele veranderingen doorgevoerd. Zo krijgt het podium een nieuwe plaats en maakte de grote tent plaats voor een 'Rally Village' met verschillende kleine tenten en standjes. De regroup bevindt zich nu ook op de Grote Markt zelf. (plan rallycentrum)

Website organisatie: www.ypresrally.com

16.06.09 ::  YWR: Voorstelling Linea Rallyteam
Vanavond vond in café Linea de voorstelling van het nieuwe Linea Rallyteam plaats. Café Linea steunt vier rallyteams uit de streek van Ieper en is daarnaast het clublokaal van de nieuwe fanclub van Bernd Casier. De wagen van Stefaan Vannasche en Gwenda Van Oudendycke (Historic #219) was niet aanwezig, de Godrive-Monza is immers nog buiten strijd met een kapotte versnellingsbak.
De Fiesta's ST van Bart Ruyssen/Gregory Verfaillie (#63) en Nikias Priem/Jeroen Wydaeghe (#65) waren wel aanwezig. Zij gaan met elkaar de strijd aan in de Fiesta Sporting Trophy. Jeroen Tommelein en Maxim Froyman behoren met hun Peugeot 205 ook tot het Linea Rallyteam maar komen niet als duo aan de start in Ieper. Maxim rijdt wel de Ypres Historic Rally als co-piloot van Koenraad Huyghe (Opel Manta B).

 

 

16.06.09 ::  YWR: Shakedown op woensdag en donderdag
Traditiegetrouw kunnen de deelnemers van de Ypres Westhoek Rally en Ypres Historic Rally hun wagens afstellen op de daarvoor voorziene shakedown. Woensdag is het de beurt aan de Historics in Boezinge, al jarenlang het rallycentrum van de nevenwedstrijd. De service bevindt zich in het centrum van Boezinge, het parcours (3 km) start net buiten het centrum in de Ravestraat. Bekijk hier het parcours met de publiekszones. Er wordt gereden van 20u tot 22u.

Donderdag is Nieuwkerke opnieuw de place-to-be voor de shakedown van de Ypres Westhoek Rally. Op het gekende parcours van 4,88 km wordt er van 19u tot 23u getest. Van 19u tot 20u30 zijn evenwel enkel de eerste 25 startnummers aan de beurt. Het parcours kun je hier, samen met alle andere proeven, in Google Maps bekijken.

16.06.09 ::  Ook in België veel Ypres Rally op tv
De inspanningen van Eurosport om de Belgische IRC-manche op het scherm te brengen zijn immens. Vier proeven rechtstreeks op Eurosport, maar ook live beelden uit het servicepark en nabeschouwing de week nadien, een nog nooit geziene actie van Eurosport. Maar de Belgische tv-zenders zullen zeker ook veel aandacht besteden aan de Belgium Ypres Rally 09. RTBF, RTL, Sporza, LifeTV en lokale zenders zoals WTV en TV Limburg gaan uitgebreid in op de het sportevenement in de Westhoek.

De RTBF zal de 4 verschillende rechtstreekse uitzendingen van de klassementsproeven op vrijdag en zaterdag ook rechtstreeks op hun website brengen (www.rtbf.be/sport). De Live van KP 6 op vrijdagavond zal ook rechtstreeks te volgen zijn op La Deux (met een lichte vertraging). En op zondagavond, om 19u45 zal er eveneens op La Deux een speciale uitzending zijn van 26 minuten over de Belgium Ypres Rally!

Sporza zal, zoals voor alle wedstrijden van het Belgisch kampioenschap, een brede aandacht schenken. De reportage over de Belgium Ypres Rally gaat door op zondagnamiddag (uur nog te bepalen). Maar Eén gaat nog verder en zal tevens de Belgium Ypres Rally geven in het vrijdag Journaal van 13u, v an 19u en van 23u. Dan ook nog het Journaal op zaterdag van 13u, 19u en 23u en tenslotte ook op zondag in het Journaal van 13u.

Bij RTL is er het motorsportprogramma Moteurs dat een volledige uitzending aan de Belgium Ypres Rally zal wijden en Peter Baert zal in Pitstop op LifeTV ook de wedstrijd extra belichten met bijzondere aandacht voor het Belgisch kampioenschap en eveneens de Belgium Ypres Historic Rally. De lokale zender zullen dan van hun kant eerder de regionale piloten belichten. Dus voor zij die jammergenoeg de wedstrijd niet ter plaatse kunnen volgen, zijn er dus meer dan genoeg mogelijkheden om te volgen op televisie.

(persbericht)

15.06.09 ::  Inschrijvingen Short Rally van Staden geopend
Na vijftien rallysprints besloot Automobielclub Staden dit jaar een Short Rally in te richten. Op zaterdag 15 augustus staan in Staden vier ronden van twee proeven (7,5 en 10,8 km) op het programma. Het reglement en on-line inschrijvingsformulier zijn vanaf nu beschikbaar op www.amcstaden.be.

15.06.09 ::  YWR: Jeannick Breyne gehuldigd voor 25ste deelname
Zaterdag werd Jeannick Breyne, tot zijn eigen grote verrassing, in de bloemetjes gezet. Aanleiding was zijn 25ste opeenvolgende deelname aan de Ypres Westhoek Rally. Voor een Ieperling een unicum en dit kon natuurlijk niet zomaar voorbijgaan. Heel wat familie, vrienden, mensen uit de autosportwereld en een deel van de piloten en co-piloten waarmee hij ooit in Ieper aan de start kwam (bv. Geert Beauprez, Filip Barbier, Stefaan Prinzie, Thierry Dekoninck, Nick Delbeke, Freddy Maveau,...) waren aanwezig. Jeannick werd ondermeer door de Ieperse burgemeester in de bloemetjes gezet, die hem niet allen eerde voor de rallyprestaties. De burgemeester verklaarde zelfs een beetje supporter van het eerste uur te zijn van Jeannick. Maar hij eerde hem ook voor zijn 'mens' zijn, iemand die nooit de inzet van anderen vergeet. Ook een delegatie van de Ieperse organisatie en van autostal Duindistel waren aanwezig. Nadien werden alle aanwezigen verwend met de heerlijke beenham geserveerd door het Elckerlyck-team. Jeannick en zijn groep One Less zorgden nadien nog voor een prachtige ambiance en een prachtige afsluiter van de dag.

(persbericht)

15.06.09 ::  YWR: Frank Schröder genavigeerd door Frank Blondeel
Afgelopen weekend trok Frank Blondeel opnieuw naar Duitsland om er de Thüringen Rallye rijden met Porsche-rijder Schewe. In deze manche van het ERC werden ze 14de algemeen en tweede Porsche. Op weg naar Duitsland legde Frank contacten voor een deelname in Ieper als co-piloot.

"Op de heenreis naar Duitsland heb ik een ommetje gemaakt voor de testen van Thierry Neuville, met de BFGoodrich Peugeot, bij te wonen. Ongelooflijk hoe, na een paar ritten, Thierry de wagen bijna helemaal onder de knie had. De grote glimlach op zijn gezicht na iedere run zei al genoeg. Tijdens de middagpauze hoorde Achim, Thierry’s co) dat ik nog geen zitje had voor Ieper. Een dag later, tijdens de verkenningen in Thüringen, kreeg ik een telefoontje van Frank Schröder of ik met hem in Ieper wou rijden. Een aanbod dat ik uiteraard direct aannam. Ik had al met de Duitstalige Belg in zijn Opel Astra OPC in 2003 de Rallye van Wallonie en Ieper gereden, waar we toen 18de algemeen en 1ste klasse N3 geworden zijn. Dit was trouwens ook het laatste keer dat ik Ieper bij de moderne wagens heb gereden, sindsdien heb ik 4x bij de Historics gereden; 2x met Stefaan Stouf en 2x met Heinz-Walter Schewe.", aldus Frank.

13.06.09 ::  YWR: Volgende week in en rond Ieper
De Ypres Westhoek Rally gaat pas volgende vrijdag officieel van start, maar in de aanloop naar de rally gonst het reeds van de voorbereidingen in en rondom Ieper. Een overzicht van de verschillende activiteiten:

Zaterdag 13 juni
Vanaf vandaag tot aan de start van de rally is de Rally Shop op de Grote Markt van Ieper geopend. Hier kunt u terecht voor tickets en programmaboekjes.

Dinsdag 16 juni
> Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Mesen-Sauvegarde - Langemark - Kemmelberg – Heuvelland - Lille-Métropole (tot 24u)

Woensdag 17 juni
> Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Hollebeke - Dikkebus - Westouter - Watou (enkel Historics)
> Shakedown Historics - Boezinge - 20u t.e.m. 22u
Start in de Ravestraat, service in het centrum van Boezinge (parcours)

Donderdag 18 juni
> Technische controle deelnemers IRC/EK/BK - Peugeot-garage Duran, Albert Dehemlaan 3, Ieper
09h00 – 09h30: N° 80 tem 71
09h30 – 10h00: N° 70 tem 61
10h00 – 10h30: N° 60 tem 51
10h30 – 11h00: N° 50 tem 41
11h00 – 11h30: N° 40 tem 36
11h30 – 12h00: N° 35 tem 31
12.00 – 13.00 break
13h00 - 13h20: N° 30 tem 26
13h20 - 13h40: N° 25 tem 21
13h40 - 14h00: N° 20 tem 16
14h00 - 14h20: N° 15 tem 11
14h20 - 14h40: N° 10 tem 6
14h40 - 15h00: N° 5 tem 1

> Shakedown deelnemers IRC/EK/BK - Nieuwkerke - 19u t.e.m. 23u
Start, finish en service in het centrum van Nieuwkerke

Vrijdag 19 juni
> Technische controle Historics - Vervoer Dehem, Pilkemseweg 115A, Ieper
8h00 - 09h00: N° 200 tem 220
9h00 - 10h00: N° 221 tem 240
10h00 - 11h00: N° 241 tem 260
11h00 - 12h00: N° 261 tem ...

> 14u00: Meet & Greet en handtekeningensessie met eerste 30 deelnemers, Rally Village op Grote Markt
> 17u30: Start Ypres Westhoek Rally op podium Ieper
> 20u00: Start Ypres Historic Rally op podium Boezinge

13.06.09 ::  YWR: Voorstelling Linea Rally Team
Vier rallyteams uit het Ieperse hebben zich onlangs verenigd in het Linea Rally Team, met café Linea in Ieper als clublokaal. Drie daarvan komen volgend weekend aan de start van de Ypres Westhoek Rally. Bart Ruyssen en Gregory Verfaillie nemen het in de Fiesta Sporting Trophy op tegen Nikias Priem en Jeroen Wydaeghe. Stefaan Vanasche en Gwenda Van Oudendycke gaan opnieuw in de Ypres Historic Rally van start met de Godrive-Monza. Komende dinsdag 16 juni stellen deze teams zich voor in Café Linea in A. Merghelynckstraat 18 in Ieper. Iedereen is er vanaf 20u welkom voor een drankje en een hapje.

12.06.09 ::  YWR: Test Duval & Snijers
Het team van René Georges werkte vandaag opnieuw een uitvoerige testsessie af voor de Ypres Westhoek Rally. François Duval zette zijn testwerk verder met de Skoda Fabia Super 2000. Ondertussen kwam ook Patrick Snijers testkilometers afmalen met de VW Polo Super 2000.

 

:: Foto's Frans Bonte

11.06.09 ::  YWR: Test Duval, Duez, Tsjoen & Neuville
Vandaag maakte François Duval voor het eerst kennis met zijn strijdwapen voor de Ypres Westhoek Rally, de Skoda Fabia Super 2000 gerund door het team van René Georges. Op dezelfde testbasis kwam Marc Duez kennismaken met de Castelein-Porsche 911 waarmee in hij de Ypres Historic Rally van start gaat.

Gisteren werkte Kronos een tweede testdag af, maar dan met Pieter Tsjoen en Thierry Neuville. Voor beiden werd het de eerste echte kennismaking met de Peugeot 207 Super 2000.

 

 

:: Test Duval-Duez: Frans Bonte
:: Test Duval: Jasper Boutte
:: Test Duval-Duez: Eigen foto's
:: Test Tsjoen-Neuville: Jean-Louis Hottelet

11.06.09 ::  YWR: Lay-out wagens Snijers & Loix
Het ontwerp van de Peugeot 207 Super 2000 van Freddy Loix werd net als vorig jaar door kinderen ontworpen. Een jury koos twee ontwerpen uit 940 inzendingen, die elk een zijde van de 207 zullen sieren. De VW Polo Super 2000 van René Georges, bestuurd door Patrick Snijers, komt dan weer in het gekende Geko-blauw te staan.

 

10.06.09 ::  YWR: Tent maakt plaats voor Rally Village
Internationaal is de Belgium Ypres Rally niet enkel befaamd om zijn specifiek parcours met smalle, hobbelige baantje in de Westhoek, maar vooral ook om zijn unieke sfeer in het centrum van de stad Ieper. Terwijl heel wat internationale rally's verhuizen naar onpersoonlijke en saaie rallycentra buiten de stad, is Ieper al die jaren trouw gebleven aan zijn eigenheid. Het rallycentrum slaat jaarlijks zijn tenten op midden in de bruisende stadskern van Ieper. Het zorgt voor een unieke ambiance op de Grote Markt.

Precies om die gezelligheid extra te stimuleren, creëert "Superstage", de nieuwe organisator van de Belgium Ypres Westhoek Rally, een Rally Village op de Grote Markt van Ieper. "Alle aanpassingen in het rallycentrum op de Grote Markt staan in het teken van gezelligheid en sfeer op de grote markt," vertelt Christophe Vermeersch, de manager van het rallycentrum. "De grote publiekstent op de Grote Markt verdwijnt en maakt plaats voor een open Rally Village, met allerlei kraampjes, eet- en drankstanden, een discobar, enz. Naast de Rally Village is de fanclub van Freddy Loix vertegenwoordigd met een tent met twee verdiepingen. Op die manier willen we de ambiance op de Grote Markt stimuleren, ook wanneer de rallywagens uit het servicepark vertrokken zijn. Natuurlijk is de Rally Village en het servicepark voor iedereen vrij toegankelijk. De Rally Village zal vanaf woensdag al operationeel zijn. Vrijdag om 14h wordt een handtekeningensessie georganiseerd, waarbij alle toppers van de partij zullen zijn."

Wanneer de wagens terugkeren naar Ieper, zal er meer animo zijn door de gewijzigde opstelling van het podium en de hergroepering. "Het podium komt voor het gerechtsgebouw te staan. Naast de Rally Village zullen de rallywagens aanschuiven voor het podium. In plaats van de wagens een half uur in de Menenstraat te laten hergroeperen, wordt daarvoor nu een zone voorzien op de Grote Markt. Zo kan het publiek op de Grote Markt de wagens en de piloten langer van dichtbij bewonderen. We voorzien zelfs een soort catwalk in de Rally Village, waarop de speaker enkele piloten kan interviewen wanneer ze staan te wachten tijdens de hergroepering. Wanneer de wagens naar Ieper terugkeren zonder hergroepering, dan zullen we de nadarhekken open zetten, zodat de toeschouwers rond en tussen de wagens kunnen wandelen en ook een praatje kunnen maken met de piloten. Het publiek zal op de Grote Markt het ganse weekend verwend worden met actiebeelden op een groot videoscherm. Daarop worden ook de live-beelden van vier klassementsproeven die te zien zijn op Eurosport uitgezonden. Het kan voor heel wat ambiance zorgen, want ook de allerlaatste en beslissende proef wordt live uitgezonden."

De rallyliefhebbers zullen dit jaar bijzonder verwend worden tijdens de Belgium Ypres Westhoek Rally, met de introductie van de Spectator Arena's, wegwijzers en de Rally Village. Het belooft een feestelijke sfeer te worden op de Grote Markt van Ieper...

(persbericht)

10.06.09 ::  YWR: Paul Lietaer dan toch bij de Historics
Na een jaar afwezigheid in de Ypres Historic Rally is Paul Lietaer er terug bij. 'De Polle' zou aanvankelijk opnieuw aan de IRC-wedstrijd deelnemen met een Mitsubishi Lancer, maar in laatste instantie wijzigden de plannen. Lietaer gaat met zijn Ford Escort MK 2 met het nummer 201 van start in de Historic FIA-wedstrijd en wordt er opnieuw de te kloppen man.

09.06.09 ::  YWR: Genummerde deelnemerslijst on-line
Afgelopen weekend werden de inschrijvingen voor de Ypres Westhoek Rally afgesloten. In totaal gaan 73 teams van start in de IRC-wedstrijd. Er zijn 19 Super 2000's ingeschreven, waarvan elf Peugeots, drie Skoda's, twee Abarths, één Opel, één VW en één Proton. De top-25 wordt verder doorspekt met enkele snelle traditionele groep N's, met voorop Jasper Van den Heuvel in zijn Lancer Evo X, die eenzelfde wagen verhuurt aan Melissa Debackere. Paul Lietaer gaat dan weer met een Evo X van start van bij Colsoul. Dominique Bruyneel zweert trouw aan de Impreza N14 van BMA.

Bij de Historics wordt het veld traditioneel opgedeeld in een FIA-wedstrijd (50 deelnemers) en een nationale MSA-wedstrijd (48 deelnemers). De Belgische Escort-rijders Stouf, Vandoorne, Vanwijnsberghe en Bruneel zullen het tegen enkele snelle buitenlanders mogen opnemen. Bij de MSA-deelnemers opent Verschueren (Ascona A) als leider in het Historic-kampioenschap de weg, voor oa. Viaene, Vankemmel, Monnens, Deveux, Maes,...

:: IRC
:: Historic FIA
:: Historic MSA

09.06.09 ::  YWR: Kronos-test Loix en Meeke
Kronos werkte vandaag een test af in aanloop naar de Ypres Westhoek Rally. Het team uit Namen zet in Ieper vijf Peugeots 207 Super 2000 in. Op een bekende testbasis net over de Waalse grens stelden Freddy Loix en Kris Meeke hun wagen af in zowel droog weer als regenweer.

:: Foto's Frans Bonte

08.06.09 ::  Uitvaartplechtigheid Karien Vynckier
De uitvaartplechtigheid van Karien Vynckier vindt plaats op vrijdag 12 juni om 10u in de Sint-Medarduskerk in Wervik. De rouwbrief kunt u hier in detail bekijken.

Carlo Vynckier, de broer van Karien, doet ondertussen een oproep. "Via deze weg zou ik een oproep willen doen om met al de mensen die maar iets met rally te maken hebben, samen iets te doen om mijn zus te herdenken en mijn schoonbroer en drie kinderen die zijn achter gebleven een hart onder de riem te steken. Ook niet te vergeten mijn ouders en mijn zus, de hele familie van Philippe en al de vrienden. Ieder idee kan naar mijn e-mailadres gestuurd worden via carlo.vynckier@telenet.be of telefonisch via 0475/40.24.56."

07.06.09 ::  Rouwregister Karien Vynckier
Er werd een rouwregister geopend voor Karien Vynckier. Via www.imkarienvynckier.mygb.nl kunt u uw medeleven betuigen.

06.06.09 ::  12u van Wervik stilgelegd na dodelijk ongeval
De 12u van Wervik werd vanmiddag opgeschrikt door een zwaar ongeval met dodelijke afloop. Op KP 4 kwam de Citroën C2 R2 Max van Kris Cools tegen een boom terecht. Co-pilote Karien Vynckier overleefde de klap niet. Kris Cools werd zwaargewond naar het ziekenhuis afgevoerd. De organisatie besloot de wedstrijd meteen te annuleren.

Langs deze weg bieden we de familie en vrienden van Karine onze oprechte deelneming aan in deze donkere periode.

04.06.08 ::  Voorbeschouwing 12u van Wervik
Twee weken voor de Ypres Westhoek Rally kan de 12u van Wervik opnieuw op een subliem deelnemersveld rekenen. Voor Loix, Tsjoen, Casier, Snijers,... is Wervik ideaal om in het ritme te blijven en te wennen aan de typische West-Vlaamse wegen.

Crack voluit voor de zege
In de thuisrally van Crack mogen we ons aan een mooi duel verwachten tussen de twee Crack-WRC's die het BK-betwisten: de Impreza WRC van Paul Lietaer en de Corolla WRC van Melissa Debackere. Dirk Vermeirsch zorgt met zijn Impreza voor een derde WRC aan de start. De streekrijders mogen het opnemen tegen niemand minder dan Pieter Tsjoen, die met de Fiat Punto Super 2000 weer aan een S2000 komt wennen met het oog op Ieper. Didier Duquesne (Celica GT4), John Deconinck (Lancer Evo 9), Bernd Casier (Impreza '02), Vincent Verschueren (Lancer Evo 9, dan toch in koers ipv 0-wagen) en Yves Bruneel (Porsche 911 GT3) zijn enkele van de voornaamste kanshebbers op een dichte ereplaats. Dat kan ook gezegd worden van de drie C2's R2 Max van Caen Rallysport, bestuurd door Freddy Loix, Claudie Tanghe en Patrick Snijers! Het belooft er hard aan toe te gaan bij de F2's... Verder op de deelnemerslijst: Coulembier (Puma S1600), Coene (Lancer Evo 9), Prinzie (BMW M3), Mortier (Saxo KC), Heuninck (Lancer Evo 6), Van Keer (Lancer Evo 9), Cools (C2 R2 Max),... en een 20-tal Historics met op kop de Escorts van Monnens, Vandoorne en Vanwijnsberghe. Nog dit: Timothy Van Parijs zal opnieuw het spektakel verzorgen met zijn Porsche 911 GT3 als 0-wagen.

>> deelnemerslijst
>> eerste startnummers

Timing & Parcours
Het parcours werd ten opzichte van vorig jaar grondig gewijzgd. De drie proeven Wervik, Kruiseke en Geluwe-Terhand worden elk viermaal afgewerkt. De eerste wagen gaat om 9u van start op het podium in de Broederschool. De finish is iets voor 19u voorzien. (timing)

Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in de Broederschool van Wervik, gelegen in de Magdalenastraat. Het servicepark is gelegen op de industriezone van Wervik. Toegangskaarten kosten 12 €, een programmaboekje 5 €. Wie zijn toegangskaart via de website van Scuderia Vervica besteld krijgt er gratis een programmaboekje bij.

Website organisatie: www.scuderiavervica.be

03.06.09 ::  12u van Wervik met Loix, Tsjoen, Casier,...
:: De 12u van Wervik van komende zaterdag belooft opnieuw een echte topper te worden. Meer dan 100 zijn ingeschreven, de voorlopige deelnemerslijst kunt u hier hier raadplegen.

:: Scuderia Vervica krijgt heel wat piloten aan de start die de Ypres Westhoek Rally komen voorbereiden. Zo komt Pieter Tsjoen weer wennen aan een Super 2000 in de Fiat Punto waarmee hij twee jaar geleden in Ieper reed. Dit jaar komt Tsjoen echter met een Peugeot 207 Super 2000 van Kronos aan de start in de Kattestad. Daar zal hij het mogen opnemen tegen Bernd Casier in een officiële Abarth Super 2000. In Wervik komt Casier wedstrijdritme opdoen met de Subaru Impreza WRX '02 van Gregory Moreels.

:: De Ford Escort MK 2 van Wim Soenens liep in de afgelopen ORC Rally motorschade op, waardoor men voor Freddy Loix noodgedwongen naar een andere bolide moest uitkijken voor komend weekend. Loix gaat van start met een Citroën C2 R2 Max van Caen Rallysport, net als Claudie Tanghe en Patrick Snijers. Een vierde C2 R2 Max is in handen van Kris Cools, die voor de gelegenheid nog eens de wagen van Philcars bestuurt.

:: Tuur Van Keer zet in Wervik zijn leerproces verder. In zijn derde wedstrijd met de Philcars-106 wordt de zoon van Johan Van Keer genavigeerd door Brecht Hoorne, reeds actief in het Jetcar Racing team als co-piloot van Kris Cools.

Volledige voorbeschouwing volgt!

02.06.09 ::  ORC Rally: Patrick Snijers zonder tegenstand
Patrick Snijers heeft met gemak de 3de ORC Rally op zijn naam geschreven. Met zijn Subaru Impreza WRC S12 had hij aan de), finish meer dan twee minuten voorsprong op Andy Lefevere (BMW M3), die op zijn beurt Didier Duquesne (Toyota Celica GT4) klopte. Dominique Bruyneel (Impreza WRX N14) werd vierde en winnaar in Divisie 1-2. Didier Vanwijnsberghe (Ford Escort MK 2) was de beste bij de Historics.

De thuiswedstrijd van Geko Woonwereld kon uiteraard niet gereden worden zonder deelname van Patrick Snijers in de Impreza WRC S12 van het team. Het talrijk opgekomen publiek genoot dan ook met volle teugen van de passages van Snijers, maar van enige strijd om de overwinning was geen sprake. De Lange won het gemak de derde editie van de ORC Rally, een ideaal tussendoortje om het ritme te blijven voor de volgende BK-afspraak in Ieper. Achter Snijers nam Didier Duquesne de snelste start maar de Celica-rijder werd al snel bijgebeend door Andy Lefevere, die een spin maakte op de eerste proef. Duquesne en Lefevere maakten er vervolgens een mooi duel van, maar een lekke band voor Duquesne op de zevende proef zorgde voor de beslissende kloof. Lefevere reed zijn BMW naar de tweede plaats op 2'14" van Snijers, Duquesne moest uiteindelijk 3'28" toegeven.

In de strijd om de vierde plaats zat thuisrijder Kurt Braeckevelt (BMW M3) Melissa Debackere (Toyota Celica GT4) op de hielen, tot de Wervikse aan de kant moest door problemen met de benzinetoevoer. Even later moest ook Braeckvelt de rol lossen met mechanische problemen, waardoor hij ver terugviel in het klassement. Ondertussen waren met Verschueren (BMW M3 - tandwielring krukas) en Lauwaert (Clio - sortie) nog twee smaakmakers uit de wedstrijd verdwenen. Dominique Bruyneel reed naar de vierde plaats met de BMA-Impreza N14 waarmee hij Ieper kwam voorbereiden. Gunther Monnens strandde op 5" van Bruyneel met de Sierra Cosworth van Mies Racing, na een mooie strijd met Bert Cornelis (Escort Cosworth), die met de finish in zicht aan de kant moest met een oververhitte motor.

Grégoire Coulembier kende na de opgave van Lauwaert geen tegenstand meer in de F2-categorie en reed zijn Ford Puma Super 1600 naar een knappe zesde plaats. Didier Vanwijnsberghe werd zevende algemeen en winnaar bij de Historics met zijn Ford Escort MK 2. Hij kon nog nipt een oprukkende Yves Bruneel (Porsche 911 GT3) achter zich houden. Bert Coene (Lancer Evo 9) en Carlo Mylle (Porsche 911 GT3) maakten de top-10 volledig.

In Divisie 1 & 2 ging Bruyneel Coene met 43" vooraf. Kris Cools werd derde in zijn tweede wedstrijd met de Jetcar-Lancer Evo 8. De top-5 werd compleet gemaakt door de Nederlander Braat (Honda Civic Type R) en Stefaan Tjoens (Renault Clio). Bij de Historics had Vanwijnsberghe het aanvankelijk knap lastig met een sterke Mathias Viaene, tot de thuisrijder moest opgeven met zijn Opel Ascona A. Wim Decock (Porsche 911) reed zo naar een mooie tweede plaats, voor Timothy Van Parijs (Porsche 911), Tuur Vanden Abeele (BMW E21) en Johan Delaere (BMW 2002).

:: Uitslagen
:: Foto's & on-boardbeelden volgen!
:: Teams mogen steeds hun reactie/verslag mailen via info@shakedown.be, waarvoor dank!

Bekijk het nieuwsarchief