De 4x4's zullen opnieuw talrijk aanwezig zijn met de Lancers van Langenakens, Van Keer, Hermans, Clajot, Roosen, Deveux, Van Colen,... Serieuze tegenstand alvast voor Paul Allerts die dit keer met de Skoda Octavia WRC van BMA naar Tienen afzakt. Thuisrijder Henri Schmelcher zal ook van de partij zijn met zijn Porsche 911 GT3 net als BMW-rijders Boulat, Sutens en Heusdens. Met oa. Croes (C2 R2 Max), Vermeulen (Corsa KC) en Loos (Fiesta R2) is ook de F2-klasse goed vertegenwoordigd.
Vrijdagnamiddag werd vrijwel meteen duidelijk dat de hoofdrolspelers van de vorige editie ook nu weer voor de overwinning zouden strijden. Freddy Loix en Kris Meeke streden om elke seconde maar het was de Limburger die als leider de eerste etappe mocht afsluiten. Na zes proeven had hij bijna zes seconden voorsprong genomen op Meeke. Kopecky volgde als derde voor de Peugeots van Neuville en Tsjoen, die een sterke start hadden genomen. Outsiders Hänninen en Sarrazin waren ondertussen uit de wedstrijd verdwenen nadat ze beiden van de baan gingen.
Het zaterdaggedeelte werd aangevat met de nieuwe proeven Proven-Vleteren en Watou. Het Poperingse uitstapje zorgde echter meteen voor enkele slachtoffers. Op de eerste proef ging Pieter Tsjoen van de baan terwijl Watou het einde betekende voor Kris Meeke, die er een koprol maakte. Vanaf dan was de spanning grotendeels uit de wedstrijd verdwenen: Loix had plots een halve minuut voorsprong op Kopecky, die met een tweede plaats een uitstekende zaak kon doen in het IRC-kampioenschap. Neuville lag mooi derde, een plaats die ook hij ten allen prijze wou veilig stellen.
Loix kende nog even last met de remmen van zijn Fabia Super 2000 maar mocht uiteindelijk, na een lange dag controleren, al voor de zesde keer zegevieren in de Kattestad. De 'keizer van de Westhoek' scherpt hiermee zijn eigen record van vijf zeges scherper, twee meer dan Snijers, Droogmans en Staepelaere. Kopecky werd eervol tweede en wist dankzij enkele besttijden zijn achterstand op de winnaar tot 21" terug te brengen. Een schiterrende derde plaats was weggelegd voor de jonge belofte Thierry Neuville, die nog maar eens zijn talent bevestigt en bij het veilig stellen van zijn resultaat nog enkele knappe chrono's liet optekenen.
Bernd Casier eindigde terug net naast het podium maar reed opnieuw een sterke wedstrijd met de Skoda Fabia S2000 van RGRS. Andreas Mikkelsen werd verrassend vijfde met de Ford Fiesta Super 2000 die voor het eerst in België aan het werk te zien was. De Portugees Bruno Magalhaes (207 S2000) was lange tijd op jacht naar de zesde plaats van Patrick Snijers (207 S2000) maar kreeg deze uiteindelijk cadeau nadat 'de Lange' op de laatste proef moest opgeven met een kapotte motor. Solowow (Fiesta S2000), Betti (207 S2000), Fontana (207 S2000) en Oleksowicz (Fiesta S2000) maakten de top-10 volledig.
Het groep N-gebeuren werd van bij de start gedomineerd door Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X). Na zijn opgave door mechanische problemen op zaterdagmorgen nam Alexandre Romain (Lancer Evo X) het commando over. De Waal bezette de tiende plaats algemeen tot twee lekke banden en een intercoolerprobleem hem deden terugvallen. De overwinning leek naar Mathias Viaene (Lancer Evo X) te gaan maar door een lekke band op de laatste proef ging Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9) in extremis met de bloemen gaan lopen. Viaene werd nog tweede voor Langenakens en Romain. Melissa Debackere (Impreza N12) gaf al op de eerste proef op met elektrische problemen terwijl ook Arai (ophanging) en Prinzie (sortie) het einde niet haalden. Vincent Verschueren (Impreza N14) maakte een sortie op vrijdag en maakte van SuperRally gebruik om te herstarten op zaterdag, maar kende problemen met het differentieel en de versnellingsbak.
In de Clio European Trophy was Kris Princen de eerste leider maar hij moest vroegtijdig de strijd staken met een defecte alternator. Ook onze andere landgenoot in deze Trophy, Koen Lauwaert, was al vlug uitgeschakeld na een sortie. De overwinning ging naar de Nederlander Kevin Abbring die 33" sneller was dan Pierre Campana. Mauffrey, Bettaga en Biasion vervolledigden de top-5 op ruime afstand.
Ook in de Citroën Racing Trophy was er met Hans Weijs Junior een Nederlander aan het feest. Ondanks versnellingsbakproblemen op het einde haalde hij het met meer dan een minuut van de Brit McCormack. Ronny Foxius werd derde in de Trophy maar hij werd wel voorafgegaan door oa. Vanneste en Lacante die buiten de Trophy reden. Auquier (elektrische panne), Boon (motor) en Burton (sortie) moesten vroegtijdig aan de kant.
In de Fiesta Sport Trophy kenden de favorieten elk hun tegenslag. Cédric Cherain moest als leider aan de kant met een kapotte motor terwijl Cédric De Cecco 10 minuten verloren met een defecte gasklep. Kevin Demaerschalk verloor dan weer meer dan 7 minuten met een sortie waardoor de overwinning naar Ghislain de Mévius ging voor Anthony Martin en Filip Pyck.
:: resultaten
Reeds heel wat opgaves op de eerste wedstrijddag: Sarrazin (sortie), Hanninen (sortie), Verschueren (sortie), Bruyneel (motor), Lauwaert (sortie), Princen (motor), Priem (massa losgekomen), Kajetanowicz (differentieel), Debackere (elektronica),...
:: Live resultaten IRC
:: Live resultaten Historic FIA
:: Live resultaten Historic MSA
Reeds heel wat opgaves op de eerste wedstrijddag: Sarrazin (sortie), Hanninen (sortie), Verschueren (sortie), Bruyneel (motor), Lauwaert (sortie), Princen (motor), Priem (massa losgekomen), Kajetanowicz (differentieel), Debackere (elektronica),...
:: Live resultaten IRC
:: Live resultaten Historic FIA
:: Live resultaten Historic MSA
De organisatie zorgt ook voor resultaten op het internet via onderstaande links:
:: Live resultaten IRC
:: Live resultaten Historic FIA
:: Live resultaten Historic MSA
Tot slot mag op onze Facebook-pagina geregeld een update verwacht worden.
Jan Kopecky (Fabia S2000) toonde zich de snelste op het parcours van 4,88 km. De Tsjech was precies een seconde sneller dan Freddy Loix (Fabia S2000), Kris Meeke (207 S2000) reed de derde tijd. Bruno Magalhaes (207 S2000) verraste met een vierde tijd voor Hänninen (Fabia S2000) en Neuville (207 S2000). Hoewel de shakedown niet altijd representatief is voor de wedstrijd toonden buitenlanders Kajetanowicz en Arai (beiden Impreza N14) dat ook met hen rekening zal moeten worden gehouden in de groep N-strijd. Abbring en Mattei deelden de besttijd bij de Clio's, Weijs Junior en Martin waren de snelste in de respectievelijk Citroën Racing Trophy en Fiesta Sport Trophy.
Morgen is het de beurt aan de deelnemers van de 'moderne' wedstrijd om hun wagen af te stellen in Nieuwkerke. Van 18u30 tot 20u30 is de shakedown voorbehouden voor de eerste 25 startnummers, daarna kunnen alle deelnemers testen tot 23u. Het parcours van 4,88 km is hier te bekijken via Google Maps.
:: Test Tsjoen-Sarrazin: Video Thijs Mahieu
:: Test Loix-Hänninen: Foto's Jasper Boutte
Alain Penasse van vzw SuperStage had het in eerste instantie over de organisatie zelf, die heel wat vlotter verliep dan vorig jaar toen ze het werk van AC Targa Florio overnamen. Er werden opnieuw enkele nieuwigheden ingevoerd, zoals een verbeterde bewegwijzering, videobeelden die live vanop de proeven op de Grote Markt zullen worden uitgezonden en een grondig gewijzigd parcours. "Toeschouwers gaan niet graag elk jaar naar dezelfde proeven kijken. Aangezien ze 1/3de van ons budget vertegenwoordigen moeten we ze dus verwennen.", luidt het. Penasse werd geflankeerd door Xavier Gavory, coördinator van het IRC-kampioenschap. Hij had het vooral over de indrukwekkende evolutie van het kampioenschap. Ieper is er al sinds de start in 2006 bij.
Johan Taffin, koersdirecteur van de Ypres Historic Rally, is tevreden over de opkomst bij de 'oudjes'. "Ik denk dat we het mooiste plateau hebben sinds de start van de wedstrijd in 1993. Enkele jaren geleden moesten we kiezen tussen de Engelse MSA-rijders of het Europese FIA-kampioenschap. We zijn blij dat we de weg van het FIA-kampioenschap hebben gekozen, want er staan in de FIA-wedstrijd zo'n 24 EK-deelnemers aan de start. In totaal is de Historic-wedstrijd goed voor 14 verschillende nationaliteiten."
Luc Dehaene is niet enkel burgemeester van Ieper maar ook een echte fan die nog de eerste editie van de rally levendig meemaakte. De Ypres Rally is niet enkel op economisch vlak een zegen voor de streek. "Promotioneel is dit voor een kleine stad als Ieper werkelijk onbetaalbaar."
Er waren ook enkele piloten van de partij die samen met presentator Dirk Van der Sluys vooruitblikten op komend weekend. Melissa Debackere kreeg in extremis het budget voor de Peugeot 207 Super 2000 van Barroso Sport niet rond. In de Subaru Impreza N12 van NCRS werd een alternatief gevonden maar Melissa beseft maar al te goed dat de wagen niet krachtig genoeg is om mee te strijden voor de overwinning in de standaardklasse. Toch hoopt ze iets goed te maken met haar parcourskennis en zo net op of naast het groep N-podium te eindigen.
Bernd Casier kon afgelopen donderdag de Skoda Fabia Super 2000 van RGRS testen en was danig onder de indruk. "Het is ongelooflijk om te zien hoe de wagen geëvolueerd is sinds de Condroz Rally vorig jaar.", aldus Casier die voorzichtig op de top-5 mikt.
Chris Atkinson en co-piloot Stéphane Prévot reden gisteren nog de Rallye de la Haute Senne om de Proton Satria Super 2000 verder af te stellen op asfalt. "Het wordt de eerste echte confrontatie met de andere Super 2000's aangezien we in Maleisië en Japan enkel groep N-wagens als tegenstanders hebben. Toch is er nog een klein verschil.", vertelde Atkinson, wiens talent niet zal volstaan om dat verschil te compenseren.
Foto's www.berndcasier.com
Zaterdag 19 juni
Vanaf vandaag tot aan de start van de rally is de Rally Shop op de Grote Markt van Ieper geopend. Hier kunt u terecht voor tickets en programmaboekjes.
De shop is tot dinsdag telkens open van 14u tot 19u. Woensdag en donderdag kan je er 13u tot 21u terecht, vrijdag en zaterdag van 9u tot 21u.
Dinsdag 22 juni
> Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Langemark - Dikkebus - Westouter - Watou - Proven/Vleteren
Woensdag 23 juni
> Officiële verkenningen van 7u tot 22u
KP's Lille-Eurométropole - Kemmelberg - Heuvelland - Hollebeke - Mesen-Sauvegarde
> Shakedown Historics - Boezinge - 19u t.e.m. 22u
Start in de Ravestraat, service in het centrum van Boezinge (parcours)
Donderdag 24 juni
> Technische controle deelnemers IRC/EK/BK - Peugeot-garage Duran, Albert Dehemlaan 3, Ieper
08h00 – 09h00: nummers 91 / 90 / 89 / 88 / 87 / 86 / 61 / 60 / 59 / 58 / 57 / 56 / 31 / 30 / 29 / 28 / 27 / 26
09h00 – 10h00: nummers 85 / 84 / 83 / 82 / 81 / 80 / 55 / 54 / 53 / 52 / 51 / 50 / 25 / 24 / 23 / 22
10h00 – 11h00: nummers 6 / 5 / 4 / 14 / 12 / 11 / 21 / 20 / 19 / 18
11h00 – 12h00: nummers 10 / 9 / 8 / 7 / 3 / 2 / 1 / 17 / 16 / 15
12h00 – 13h00: break
13h00 - 14h00: nummers 67 / 66 / 65 / 64 / 63 / 62 / 37 / 36 / 35 / 34 / 33 / 32 / 49 / 48 / 47 / 46 / 45 / 44
14h00 - 15h00: nummers 73 / 72 / 71 / 70 / 69 / 68 / 43 / 42 / 41 / 40 / 39 / 38 / 79 / 78 / 77 / 76 / 75 / 74
15h00 - 16h00: herkeuring
> Shakedown deelnemers IRC/EK/BK - Nieuwkerke - 18u30 t.e.m. 23u
Start, finish en service in het centrum van Nieuwkerke (parcours)
Van 18u30 tot 20u30 enkel de eerste 25 startnummers, vanaf 20u30 tot 23u alle deelnemers
Vrijdag 25 juni
> Technische controle Historics - Vervoer Dehem, Pilkemseweg 115A, Ieper
07h30 - 08h30: N° 200 tem 220
08h30 - 09h30: N° 221 tem 240
09h30 - 10h30: N° 241 tem 260
10h30 - 11h30: N° 261 tem 280
11h30 - 12h30: N° 281 tem 300
> 13u00: Fotoshoot met alle toppiloten op de Grote Markt
> 13u30: Meet & Greet en handtekeningensessie met toppiloten, Rally Village op Grote Markt
> 16u00: Start Geko Ypres Rally op podium Ieper
> 17u45: Start Ypres Historic Rally 'powered bij ConXion' op podium Boezinge
Het officiële Proton-team zal van de partij zijn met de Satria's Super 2000 van Chris Atkinson en Alister Mcrae. In hun zog komt ook Tom Cave met een derde Satria een testrally voor Ieper afwerken. Na zijn opgave in Wervik komt Patrick Snijers nog wat extra kilometers malen met de Peugeot 207 Super 2000. Dat geldt ook voor diens teamgenoot bij NCRS, Matthias Boon met de Citroën C2 R2 Max. Boon krijgt met thuisrijder Raphäel Auquier, die eveneens Ieper komt voorbereiden met een C2 R2 Max, een leuke speelkameraad. De deelnemerslijst bevat meer dan 130 teams met verder Hermans (Lancer Evo 6), Scailliet (BMW E90), Depierreux (Lancer Evo 9), Vertommen (Lancer Evo 8), Leger (Impreza),...
Het rallycentrum bevindt zich op de Grote Markt van Braine-le-Comte. Daar vindt zaterdag van 14u45 tot 15u15 een handtekeningensessie plaats met alle grote namen. Aansluitend is er de technische controle. Zondag start de rally om 8u voor vier ronden van drie KP's, die 8.15 km, 10.12 km en 8.53 km lang zijn. De eerste proef bevat bijan 17 % onverhard.
:: Deelnemerslijst
:: Website organisatie: www.braineautoclub.be
:: Foto's Frans Bonte
:: Test Loix-Hänninen - Video Thijs Mahieu
Komende zaterdag 19 juni zakt het Skoda-team af naar Skoda-garage Verbeke Autotechniek in Roeselare (Bruggesteenweg 542) en dit tussen 18u en 19u30. Freddy Loix en Juho Hänninen, die beiden met een officiële Skoda Fabia Super 2000 van start gaan, zullen er alvast van de partij zijn met hun wagens. Ook enkele andere Belgische toppiloten zullen aanwezig zijn. Iedereen is er welkom voor een drankje, hapje, praatje, handtekening,... Bovendien zijn er drie VIP-duotickets te winnen onder de aanwezigen!
Volgende woensdag 23 juni verzamelen heel wat Ford-teams bij garage Devos & Dewanckel langs de Albert Dehemlaan in Ieper. Oa. de Ford Fiesta's Super 2000 van Mikkelsen en Oleksowicz zullen er te bezichtigen zijn. Verder zullen ook de deelnemende Fiesta Super 1600, enkele Fiesta's R2 uit de Fiesta Sport Trophy en andere Ford-rallywagens aanwezig zijn. Iedereen is er welkom vanaf 18u.
Bekijk onderstaande flyers voor meer info!
De FIA-wedstrijd bevat vooral deelnemers aan het EK Historic maar uiteraard ook enkele snelle Belgen waaronder Tanghe, Stouf, Vandoorne, Droogmans en Maes, allen met een BDA-Escort. Bij de buitenlandse deelnemers springen vooral Jimmy Mcrae (Vauxhall Chevette HSR) en Bjorn Waldegard (Mercedes 500 SLC) in het oog. Grote afwezige dit jaar is Paul Lietaer, wiens Escort verhuurd is aan Robert Droogmans. De nieuwe Escort MK 2 die de Polle aan het opbouwen is zal niet tijdig klaar zijn.
In de nationale MSA-wedstrijd komen met Bruneel, Debyser, Deveux, Monnens, Vanden Abeele,... oa. alle kampioenschapsrijders aan de start. Nieuw is dat beide wedstrijden op vrijdag een verschillend tracé rijden. De FIA-piloten rijden enkel KP Hollebeke terwijl de MSA-rijders naar Westouter en Mesen-Sauvegarde trekken. Op zaterdag rijden zowel FIA als MSA dezelfde 10 proeven.
:: Genummerde deelnemerslijst Historics
:: Timing FIA-wedstrijd
:: Timing MSA-wedstrijd
Achter de snelste Super 2000's mag een spannende strijd tussen de echte groep N's verwacht worden, met een 15-tal Lancers tegenover een handvol Subaru's. Verder zijn de promotiecups goed vertegenwoordigd in Ieper. De Clio European Trophy kan op 11 Clio's R3 rekenen terwijl er 14 C2's zijn ingeschreven, die al dan niet meestrijden in de Citroën Racing Trophy. De Fiesta Sport Trophy mag 13 wagens aan de start verwachten.
De week na Ieper, op zondag 4 juli om precies te zien, is er al de Short Rally van de Suikerstreek in Tienen. Autoclub TRT heeft voor deze editie 76,5 km tegen de klok in petto. Het rallycentrum is terug gelegen rondom Garage Manu in het industriepark van Hoegaarden. Een twintigtal deelnemers zijn reeds ingeschreven en het lijkt er met deelname van oa. Van Keer, Clajot, Roosen, Deveux, Van Colen,... een ware Lancer-battle te gaan worden. Op www.autoclubtrt.be kun je het reglement, het inschrijvingsformulier en de voorlopige deelnemerslijst raadplegen.
Twee weken later wordt in de kuststreek de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke gereden. Autoclub Noordzee sleutelde aan het parcours waardoor nu 82,4 km KP zal worden gereden. Voor een voorlopige deelnemerslijst is het nog vroeg maar viervoudig winnaar Andy Lefevere (BMW M3) zou alvast opnieuw aan de start staan. Surf naar www.autoclubnoordzee voor het reglement en inschrijvingsformulier.
Automobielclub Staden pakte vorig jaar voor het eerst uit met de Short Rally van Staden. Door een brand in de week voor de rally moest de nieuwe KP Oostnieuwkerke toen fel ingekort worden maar dit keer staat er wel een proef van een dikke 10 km op het programma. Aan het eind van deze KP werd het onverhardgedeelte wel geschrapt. Vier doortochten in Oostnieuwkerke en Staden zijn samen goed voor 71,2 wedstrijdkilometers. Als traditionele aanloop naar de Omloop van Vlaanderen mogen er opnieuw enkele toppers aan de start worden verwacht. Voor het reglement, inschrijvingsformulier en de voorlopige deelnemerslijst kun je terecht op www.amctaden.be.
Grote afwezige vanmorgen in Wervik was Melissa Debackere, die forfait gaf met motorproblemen (ALS) op haar Toyota Corolla WRC. Bernd Casier was wel van de partij met de Skoda Octavia WRC, dankzij een aanbod van Bernard Munster om nog wat extra ritme op te doen voor Ieper. Casier had de wagen blijkbaar meteen onder de knie want in de eerste ronde zette hij meteen drie overtuigende besttijden neer, 24" sneller dan Loix en Lietaer. Ook in de volgende ronden stond geen maat op de spectaculaire Casier, die op één na alle scratches neerzette en een mooie overwinning aan zijn palmares mocht toevoegen.
Loix en Lietaer konden Casier nooit bedreigen en concentreerden zich dan maar op een onderling duel. Lietaer had na KP 5 net één seconde bonus genomen op Loix toen hij op KP 6 problemen kreeg met de benzinedruk op zijn Impreza WRC. De Polle verloor een kleine minuut en pakte later nog eens twee minuten straftijd. De motor bleef het team zorgen baren maar toch wist de Snor nog naar de vijfde plaats te remonteren. Freddy Loix behaalde zo de tweede plaats op een dikke minuut van winnaar Casier. Halfweg koers had Loix een halve minuut voorsprong op Patrick Snijers die net als Fast Freddy de Ypres Rally kwam voorbereiden. 'De Lange' leek met de NCRS-Peugeot 207 Super 2000 op weg naar de derde plaats tot op het onverhard van Kruiseke (KP 8) een schokdemper achteraan brak.
Vincent Verschueren nam de resterende podiumplaats voor zijn rekening op twee minuten van de winnaar. De regerende Historic-kampioen was vooral blij dat de motorproblemen op de Fixion-Impreza N14 verleden tijd zijn. Didier Vanwijnsberghe, die dankzij tips van Loix veel progressie maakte, zorgde met zijn Fabia Super 2000 voor een derde Skoda in de top-4. Lietaer wist in de slotronde nog de snelle Engelsman Andy Rowe (Lancer Evo 3) van de vijfde plaats te houden. In een onderling Impreza N12-duel klopte Dominique Bruyneel Stefaan Prinzie met 25" voor de zevende plaats.
De top-10 werd vervolledigd door twee Escort-piloten die de ganse dag de Historic-strijd kleurden. Yves Bruneel (Escort MK 2) ging het snelst van start maar viel na KP 4 met een lekke band terug naar de derde plaats. Claudie Tanghe (Escort MK 2) nam even de leiding, werd dan gepasseerd door Vandoorne en ging vervolgens van de baan op de achtste proef. Vandoorne (Escort MK I) moest uiteindelijk op één proef van het einde buigen voor Bruneel (Escort MK II), die met 7" voorsprong de Historic-manche wist te winnen. Wouter Lievens (Manta) leek op weg naar een schitterende derde plaats maar ging nog van de baan op de laatste proef. Chris Debyser kon zo mee op het podium met de Opel Ascona A van Verschueren.
Net buiten de top-10 vinden we de eerste F2 terug, de C2 R2 Max van Matthias Boon. Hij haalde het met 43" van NCRS-teamgenoot en thuisrijder Davy Vanneste, die wat tijd verloor met diverse problemen. Benoit Lacante (C2 R2) kon rivaliseren met dit duo maar gaf in het slot van de wedstrijd op met een tijdrovende lekke band.
In Divisie 1 & 2 won Nico Vanherzeele (Philcars-Lancer Evo 8) met een halve minuut voorsprong van Stefaan T'Joens (Impreza), thuisrijder Steven Dolfen (Clio Ragnotti) werd derde.
:: Resultaten
:: Het Boezings Rallyteam van Rudi Dekimpe en Geert Seys werkt in Wervik de eerste wedstrijd van het seizoen af. "Na een veel te lange winterstop kunnen we eindelijk van start gaan dit weekend in de Geko rally van Wervik. We starten opnieuw dit jaar met de vertrouwde Opel Ascona 2.4. De wagen heeft gedurende de winterstop een grondige onderhoudsbeurt ondergaan en werd nog onlangs getest in de Rally van Oostrozebeke. We hebben er dan ook alle vertrouwen in. Ons wagennummer is H223."
:: Bram Fonteyne en Rik Vintevogel van FB Motorsport stellen komend weekend hun vernieuwde Volvo 240 voor. Na een opbouw die anderhalve maand langer dan verwacht duurde worden in Wervik de eerste wedstrijdkilometers gereden. "De Volvo 240 is qua motorisatie geëvolueerd van 110 pk naar een 175 pk, er werd een andere versnellingsbak geplaatst en we zullen voor het eerst starten op koersbanden. Het wordt de bedoeling om de wagen terug te leren kennen vooral naar grip en rempunten toe, daarna zullen we proberen stelselmatig op te bouwen. Over het eindpodium kunnen rijden zou een grote voldoening zijn voor onze nieuwe sponsor Cnockaert nv uit Wervik en voor Andy, de mecanicien die toch meer dan enige vrije tijd in de Volvo 240 heeft gestopt. Als afsluiter kunnen we nog melden dat we op 19 juni een feestje geven naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van FB Motorsport, meer info op www.fbmotorsport.tk.
:: Na een geslaagde presentatie in de ORC Rally is Didier Vanwijnsberghe zaterdag aan de eerste echte wedstrijdkilometers toe met zijn nieuwe Skoda Fabia Super 2000. "Voor ons wordt deze rally één grote test, dit alles in functie van de komende Geko Ypres Rally. Het ligt niet in onze bedoeling om ons in Wervik meteen te gaan meten met kleppers als Freddy Loix, Patrick Snijers, Paul Lietaer en Melissa Debackere. De wagen nog beter leren kennen, verder afstellen waar nodig en vooral heelhuids de finish bereiken, dat zal zaterdag de voornaamste doelstelling zijn. Eindplaats doet er niet toe, als we zaterdagavond maar met een tevreden gevoel uit de Skoda kunnen stappen. Dit zou ons meteen in de gepaste sfeer brengen om naar Ieper toe te leven. Ook hier gaan we ons niet aan een pronostiek wagen. Met de volledige top uit het IRC-kampioenschap en het kruim van de Belgische piloten aan de start is het heel moeilijk om een plaats voorop te stellen. Op zaterdagavond in de kattenstad op het eindpodium staan, zou al een gevoel van tevredenheid in het team brengen. Maar toch willen we de kleuren van de mensen die dit mogelijk hebben gemaakt, goed verdedigen. Zonder de inbreng van Stortbeton Declercq, Betesco en Total zou het Skoda-avontuur voor ons immers niet mogelijk zijn geweest.", aldus Didier.
:: Ook het Lievens Historics Team gaat van start in Wervik. Na de tegenslagen in Moorslede (sortie) en de ORC (motor) de Opel Manta B werd de Manta weer rijklaar gemaakt. De wagen zal bestuurd worden door de jonge Wouter Lievens, bijgestaan door Nico Hoflack. Na goede resultaten in de Hemicuda en TBR Rally vorig jaar zijn ze stiekem gebrand op een nieuwe podiumplaats. In laatste instatie werd beslist dat ook vader Patrick aan de start komen met de vertrouwde Porsche 911. De vader-zoon clash, voorzien voor de Omloop van Vlaanderen, komt er dus vroeger dan voorspeld.
Wervik is al enkele jaren de ideale voorbereidingswedstrijd voor Ieper, wat het deelnemersveld telkens een enorme boost gaf. Voor deze editie
is de inbreng echter wel enorm want zelfs één van de topfavorieten voor de Ypres Rally, Freddy Loix, gaat zaterdag van start in de tabaksstad.
Fast Freddy zal met zijn Skoda Fabia Super 2000
een vette kluif hebben aan het WRC-duo Debackere-Lietaer. De 'Polle' is in de thuishaven van sponsor Crack belust
op revanche na zijn nipte verlies in de ORC Rally. Hij moest er de de duimen leggen voor Melissa Debackere, die na haar sterke prestatie in Oostrozebeke
een goeie kans maakt om voor de eerste maal haar thuisrally te winnen. Uiteraard zijn er met Bernard Munster (Octavia WRC) en Dirk Vermeirsch (Impreza
WRC) nog enkele kapers op de kust. Verder is het uitkijken naar het debuut van Patrick Snijers met de NCRS-Peugeot 207 S2000 en de eerste
echte wedstrijd van Didier Vanwijnsberghe en zijn Fabia S2000.
Met Verschueren (Impreza N14), Bruyneel (Impreza N12), Prinzie (Impreza N12) komen ook nog enkele groep N-piloten de laatste kilometers maken
voor Ieper. Enkele buitenlanders uit de FIRC zijn ook terug van de partij, waaronder de snelle Rowe (Lancer Evo 3) en Morgan met de ex-Snijers Escort Cosworth.
Matthias Boon en thuisrijder Davy Vanneste besturen dan weer elk een C2 R2 Max uit de NCRS-stal. In de F2-klasse krijgen ze oa.
Coulembier (Puma S1600), Lacante (C2 R2) en Beernaert (106) als tegenstanders. Bij de achterwielaangedreven wagens wordt het uitkijken naar
een wederoptredende Peter Desmet (BMW M3), Franky Boulat (BMW M3), spektakelpiloot Wim Soenens (Porsche 911 GT3) en merkgenoot Schewe.
De wedstrijd kan tot slot op een 30-tal Historics rekenen die voor de moderne wagens van start gaan. Bruneel, Maes en Vandoorne krijgen in hun BDA-Escorts
gezelschap van Gunther Monnens (Transeurope) en Chris Debyser (Ascona A Verschueren). Ook Claudie Tanghe komt ritme opdoen voor Ieper, niet
met de Camso-Escort maar wel met de BDA-Escort MK 2 van Daniël Verschaeve.
(deelnemerslijst)
Parcours & Timing
Scuderia Vervica is trouw gebleven aan het parcours van vorig jaar, dat bestaat uit vier ronden van drie proeven. Na een opwarmer in Wervik
trekt men naar KP Kruiseke om dan na een korte servicebeurt de lange proef van Geluwe aan te vatten. De eerste wagen start om 9u op het podium
om daar omstreeks 19u weer te finishen.
(timing)
Rallycentrum
Voor een programmaboekje (5 €) en inkomkaart (12 €) kun je terecht in de Broederschool, gelegen in de Magdalenastraat 29 in Wervik.
Het servicepark bevindt zich in de industriezone (Robert Klingstraat).
Website organisatie: www.scuderiavervica.be
Ruim 120 deelnemers schreven zich in maar enkel de eerste startnummers werden publiek gemaakt:
1. Loix/Miclotte - Skoda Fabia Super 2000
2. Snijers/Cokelaere - Peugeot 207 Super 2000
3. Lietaer/Vandeputte - Subaru Impreza WRC
4. Debackere/Dekeyser - Toyota Corolla WRC
5. Munster/Vanneste - Skoda Octavia WRC
6. Vermeirsch/Degroote - Subaru Impreza WRC
7. Vanwijnsberghe/Cnockaert - Skoda Fabia Super 2000
8. Bruyneel/Wallays - Subaru Impreza N12
9. Verschueren/Bradt - Subaru Impreza N14
10. Boon/Sonck - Citroën C2 R2 Max
11. Vanneste/Masschelein - Citroën C2 R2 Max
:: Volledige deelnemerslijst
:: Volledige voorbeschouwing volgt!
Wedstrijdleider Pierre Vercruysse: "Het is eenvoudiger de rally te organiseren in oktober dan in april (omwille van communiefeesten en akkers waarop gezaaid wordt) want het veroorzaakt soms schade aan de teelt. Dankzij ons professionalisme krijgen we de onvoorwaardelijke steun van de stad Komen-Waasten. Zoveel mogelijk overlast vermijden verhoogt de overlevingskansen van onze sport."
Het was zaakvoerder Xavier Debaere van Steffix zelf die naar de organisatie toestapte. Jacques Samyn, voorzitter van het Lys Racing Team: "Toen Xavier ons voorstelde er de Steffix Comines Rally van te maken, hebben we deze kans gegrepen om werk te maken van de uitstraling: Steffix.com zorgt voor de communicatie, een kostelijke zaak. Vergeet niet dat de toegang tot de KP’s gratis is… "
Zijn passie voor de rallysport blijft zijn eerste motivatie, maar toch beseft zaakvoerder Xavier Debaere dat geografische uitbreiding van belang is. "Dit partnership is een lokaal gebeuren, maar de media-aandacht vanuit Vlaanderen als vanuit Wallonië is interessant voor ons bedrijf. Steffix.com verbinden met een sportief evenement legt nog eens de nadruk op ons dynamisch en reactief karakter."
Zoals de vorige jaren is de wedstrijd open voor alle piloten die over een Europese licentie beschikken. De zaterdag zal in de buurt van Ploegsteert gereden worden zoals vorig jaar. Op zondag zal één van de KP’s starten op het speedwaycircuit van Warneton.
Alle info zal op de nieuwe website www.stefixcominesrally.com te vinden zijn.
:: Eén van de laatste S2000-inschrijvingen kwam van Mark Van Eldik, de Nederlander die dit jaar het BK opvrolijkt met zijn Mitsubishi Lancer WRC '05 en Subaru Impreza WRC S14. Aanvankelijk stond Ieper niet op zijn kalender maar uiteindelijk verschijnt Van Eldik, samen met zijn Belgische co Robin Buysmans, er toch aan de start. Voor de gelegenheid wordt een Skoda Fabia Super 2000 gehuurd van Wevers Sport. Het team van Erik Wevers kocht namelijk heel recent een wagen van Réne Georges, meerbepaald de wagen in Portugal door Eyvind Brynildsen werd bestuurd.