"Het wordt een feestelijk aflevering als het ware! Bernd Casier, François Duval en Mark Vandalen (Kronos) hebben de Belgische driekleur uitzonderlijk verdedigd! Kijken wie we aan de lijn krijgen vanavond. Verder blikken we, zoals beloofd, nog eens kort terug op de prestaties van Bert Coene en Rino Beernaert in de Rallysprint van Moorslede. We hebben nog plaats normaal voorzien om ons lijstje verder af te werken betreffende de VAS-kampioenen. Deze week wordt dat een gesprekje met Liesbeth Dousy, co van Pedro Dierickx. Mocht er nog tijd zijn dan hopen we nog Jos Boon (tuner) te kunnen bellen en/of Frederik Verstraete (Ford Fiesta Trophy). Verder misschien ook nog, maar dan wel ten zeerste onder voorbehoud... Malcolm Wilson van M-Sport (Ford - WRC). Wie vraagjes heeft kan ze alvast mailen op francis@topradiowesthoek.be." Afspraak vanavond tussen 20u en 22u op Topradio Westhoek 105.0 FM.
Ondertussen zijn de deelnemers voor de eerste editie van de Trophy bekend: Raphaël Aucquier/Laurent Dujacquier (BHR), Cédric Clément/Alexandre Gallet (Vertommen Racing), Bert Coene/Werner Thores (Vandergucht Racing), Marc Deblieck/Andy Vangheluwe (Move Brugge), Hein Derynck/Christian Malais (Hasselt Motor), Frederik Verstraete/Tony Vandamme (KATHO-hogeschool Kortrijk) en Patricia Nijs/Deborah Claesen (Stad Genk). Zeven duo's al, en er zijn nog projecten met teams van Philcars met Gunther Monnens en Garage Peerlings. Vanaf Ieper zal misschien ook een wagen voor de pers worden ingezet.
Meer info over de Trophy op www.fiestasportingtrophy.be.
:: Bron: www.turbomagazine.be
Nog even meedelen dat de Zoningproef dit jaar wegvalt, wegens uitbreiding van de industriezone en ontoereikende publiekszones op vlak van veiligheid. Er zijn dus 4 ronden van 4 KP's te rijden (151,2 km) voor de BK-rijders en 3x4 KP's (113,4 km) voor de Criterium-piloten. Op woensdag er is een shakedown op KP De Ratte van 19u tot 22u.
Over een maand wordt in Komen de 4de LRT Comines Rally gereden. Zoals elk jaar probeert de organisatie het evenement
te veranderen en verbeteren. Dit jaar heeft het team van Francis Soete opnieuw het parcours aangepakt. De vier KP's
zijn twee nieuwe, onuitgegeven proeven en twee hertekende klassiekers. In totaal staan 15 KP's
(3x4 + 1x3 KP's) op het menu, goed voor 120 wedstrijdkilometers. Deze ASAF-rally zal terug meetellen
voor het PAK-kampioenschap van West-Vlaanderen zodat het deelnemersveld weer een mix van ASAF- en VAS-rijders zal worden.
Het rallycentrum is opnieuw gelegen in en rond het Koninklijk Atheneum van Komen. Reglement, inschrijvingsformulier en timing zijn ondertussen terug te vinden op de site van het Lys Racing Team (nieuwe link!): www.lysracingteam.be. |
Voor de start moesten al twee kleppers afhaken voor deze 5de RS van Moorslede: Andy Lefevere wegens ziekte en Yannick Bodson op doktersbevel (pijnlijke schouder). De strijd om de zege ging dus draaien tussen de BMA-Subaru van Boxoen en de imposante Porsche GT3 van Van Parijs. De scratch in de openingsronde ging naar Boxoen, op 7" gevolgd door Lietaer en Pyck. Van Parijs had met een vierde plaats op 9" zijn start ietwat gemist, maar maakte dit goed in de volgende ronden. Hij was eerst twee tienden trager en vervolgens één en twee seconden sneller dan Boxoen, waardoor hij op zes tellen van de Subaru-rijder strandde. Een derde zege dus voor Boxoen in zijn thuiswedstrijd, maar Van Parijs ging met een 4'55" wel met de beste dagtijd naar huis.
Achter het kopduo troefde Paul Lietaer heel wat modern materiaal af met zijn Ford Escort MK II. De Polle werd mooi derde op een halve minuut van de winnaar. Filip Pyck eindigde met zijn Lancer Evo 6 vierde op 41", Jean-Pierre Vandewauwer vijfde op 55" met de ex-Qvick BMW van Caen. Vande ging merkgenoot Xavier Alliet met 5" vooraf, gevolgd door de Fransman Herman (Lancer Evo 7). Björn Joseph (Peugeot 205) eindigde schitterend als eerste F2 op een achtste plaats. De 4x4's van Barbier (Lancer Evo 6) en Claesen (Escort Cosworth) sloten de top-10 af.
Rino Beernaert, 23ste algemeen met zijn Peugeot 106, was de beste in Divisie's 3-2-1. Hij had 17" voorsprong
op BMW-rijder Timothy Alliet en bijna een halve minuut op Clio-piloot Joël Van Leemputten. Faveere en Vandenabeele
maakten de top-5 rond terwijl Kevin Hoet (8ste) en Jan Winnock (9ste) sterk voor de dag kwamen bij hun rallydebuut.
Bij de Historics eindigde Geert Vandoorne (13de algemeen) tweede op meer dan een minuut achter de ongenaakbare
Lietaer. Dirk Vandorpe (Manta), Pieter Taillieu (BMW) en Kristoff Bruneel (Manta) waren de overige finishers in de eerste
vijf.
Opgaves te noteren van onder meer Snijers (BMW), Monnens (BMW), Spillebeen (BMW - cardan), Prinzie (BMW), Vlemincx (Celica), Maes (Escort Cosworth), Calcoen (Cortina Lotus), Schouten (Metro 6R4),...
:: Resultaten
:: Foto's: Carl Daems
:: Teams mogen altijd hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be.
Andy: "Hierbij bevestig ik het forfait in de RS van Moorslede. Ik wil even kwijt dat ik er heel moeilijk mee heb. Ik zag het deze week echt zitten, het nieuwe parcours was zeker in het voordeel van de BMW en de nieuwe asfaltstroken gaven enorm veel grip, tot ik woensdagavond rug- en buikpijn kreeg. Donderdag was het helemaal afgelopen: koorts, overgeven, enz... Alles wat je niet moet hebbben in een rallywagen. Ik vind het echt balen, zo dicht bij de deur, zoveel supporters,... We werken al het hele jaar iedere dag tot 21u 's avonds omdat het hier zo druk is, nog geen enkele dag ziek geweest en als er dan eindelijk eens tijd is voor ontspanning ben ik dan ziek. Ik wens alle andere teams en de organisatie een veilige en gezegende rally. En al doe ik zelf niet mee, ik zal duimen voor de andere BMW's, BMW boven!".
Hier kun je enkele foto's bekijken van de opbouw van de nieuwe ex-Priaulx BMW E46 van Lefevere.
Zijn 205 van vorig jaar gaat Dieter verhuren: "Verder zal ik me ook bezighouden met de verhuur van mijn Peugeot 205 Rallye, waarmee ik vorig seizoen mooie prestaties behaald heb. Deze wagen komt dit weekend aan de start in Moorslede waar Ruben Caes zijn debuut als piloot zal maken. Hij wordt vergezeld van Sam Devriendt." Dieter zal zich ook ontfermen over de 205 (klasse 2D) van Andy Casteleyn en Hans Huygebaert.
Er is ook een site van het team on-line verschenen: www.verbekerallysport.be, momenteel nog volop in ontwikkeling. Het team Casteleyn-Huygebaert heeft een eigen website: www.rallyteam-casteleyn-huyghebaert.be.
"Wij, AMV en Werkgroep De Pompeschitter, zijn klaar met de voorbereidingen van onze rallysprint. Wij doen alles eraan opdat alles zo veilig en vlot mogelijk kan verlopen. Doch we hebben niet alles in de hand en daarom richten wij ons met dit schrijven naar de toeschouwers. Ons nieuw parcours loopt deels over de industriezone van Moorslede. Opgelet: komende van Moorslede (zone rond de brede haarspeldbocht) mag er NIEMAND door van publiek naar de overkant van de industriezone (ook niet in de omgekeerde richting ). Hou hiermee rekening. Loop aub niet door fabrieken of firma's die daar gevestigd zijn. Er staan daar trouwens ook privéhuizen tussen. Heb eerbied voor die mensen hun eigendom (dus opgelet met sigaretten, ga niet plassen tegen die mensen hun gebouw of in hun tuin). Als jullie met zijn allen daarmee rekening houden, kunnen we eventueel in de komende jaren van deze zone gebruik blijven maken. Hou jullie allen aan de veiligheidsregels, volg de opmerkingen van de stewards en de baanposten. Hou jullie overal langs het parcours aan de 10m-zone, ook in de niet aangeduide verboden zones. Hou aub de evacuatiewegen vrij. Als jullie allen evenveel inspanningen doen, zoals wij om deze rallysprint te kunnen organiseren, dan zullen we zeker spreken van een geslaagde wedstrijd. Allen van harte welkom op zaterdag en zondag te Dadizele."
Boxoen versus Lefevere?
De Rallysprint van Moorslede, vorig jaar al de grootste VAS-rallysprint, is met 140 deelnemers volgeboekt. Joost Boxoen,
de winnaar van de editie's 2003 en 2005, start ook nu weer als favoriet. Hij mag het met een Subaru Impreza groep A
van BMA opnemen tegen onder meer Andy Lefevere (BMW E36), Timothy Van Parijs (Porsche 911 GT3), Yannick Bodson (Audi S2),
en de BMW's van Snijers, Vandewauwer en Monnens. Paul Lietaer (Escort MK II) start als topfavoriet bij de Historics maar zal ook
algemeen vooraan terug te vinden zijn. Andere outsiders zijn Pyck, Barbier, Van Keer, Beyne en Hermant (allen Lancer),
Claesen (Escort Cosworth), Vleminckx (Celica 4WD), Alliet (BMW M3),... Snelle voorwielaangedreven wagens zijn dan weer
in handen van Pyck (Mégane), Ozeel (Clio), Perneel (Focus), Joseph (205),... Voor het spektakel is het uiteraard uitkijken
naar de vele BMW's, Opels en Fords, die ook goed vertegenwoordigd zijn bij de Historics.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Dit jaar werd het parcours serieus gewijzigd. De start werd verlegd, het showgedeelte nabij het vroegere onverhardgedeelte
geschrapt, een nieuw stuk in de buurt van de industriezone van Moorslede,... Het parcours is nu 9,2 kilometer lang
geworden en wordt viermaal verreden. Er wordt op zondag geen verkenning meer gereden, zodat meteen met een wedstrijdronde
van start wordt gegaan om 8u30. De andere drie ronden starten om 11u00, 13u30 en 14u00.
(timing)
Rallycentrum
De wedstrijd mag dan wel Rallysprint van Moorslede heten, het rallycentrum bevindt zich in Dadizele. Daar bevindt zich
het servicepark (parking Dadipark), wedstrijdsecrateriaat, podium (markt Dadizele), wagenpark,... Een plannetje
van het rallycentrum kun je hier
bekijken.
Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be.
De RS van Moorslede is de tweede wedstrijd meetellend voor het Shakedown Lettering Game. Het reglement kun je hier nog eens nalezen. Het getal 97 (huisnummer permanentie voor de wedstrijd) is dit keer het winnende nummer. Deelnemers, mailen dus naar info@shakedown.be om kans te maken op een waardebon!
Bjorn en Brian Renier kiezen in 2006 voor à la carte programma met een Peugeot 196 Rallye
in klasse 2D. Dit weekend wordt van start gegaan in Moorslede. Daarna volgen
de 12u van Wervik, de Short Rally van Oudenburg, de TBR Rally en de Hemicuda Rally.
Dit lijstje wordt tussendoor aangevuld met enkele rallysprints en misschien ook nog
een wedstrijd buiten eigen provincie, namelijk de Short Rally van Kasterlee.
|
Jammer voor de toeschouwers, maar dit jaar wordt geen Ypres Cats Rally meer gereden. "De Ypres Cats rally, een wedstrijd voor WRC’s en andere R-M-S en GT wagens krijgt geen vervolg. Het was niet haalbaar om een derde wedstrijd te organiseren naast de Belgium Ypres Westhoek rally en de Ypres Historic rally. We mogen het risico niet lopen om onze Europese coëfficiënt van beide rally’s te verliezen. En ook niet uit het oog te verliezen is de vaststelling dat er heel wat bijkomende kosten zijn om een extra wedstrijd te organiseren. Het aantal inschrijvingen in de Ypres Cats rally vorig jaar was ook niet van die orde dat de inspanningen lonend waren.", luidt het.
Verder zal de shakedown van de EK-rally (donderdag 22 juni om 19u in Nieuwkerke) dit jaar na de technische controle plaatsvinden, wegens een opmerking van de FIA-observer vorig jaar. De technische controle gaat door op donderdag in Westhoek Expo van 8u tot 16u, te beginnen met de hoogste nummers. De shakedown van de Historics gaat terug door in Boezingen en dit op woensdagavond.
Wat betreft de timing blijft de '24u' een tweedaagse wedstrijd. Nieuwigheid dit jaar is dat de Historics als eerste zullen starten, één uur na de laatste deelnemer gevolgd door de deelnemers aan de EK-wedstrijd. Op vrijdag is er een nieuwe proef, KP Langemark (22 km), die grotendeels bestaat uit de vroegere KP's Sint-Juliaan en Merkem. KP Middelhoek valt weg op zaterdag maar daarentegen zal Hollebeke iets langer worden. In totaal wordt 293 km tegen de klok afgewerkt, of 51,4% van de totaal af te leggen afstand.
Qua deelnemers is nog niets of weinig bekend, maar de organisatie hoopt binnenkort enkele namen vast te leggen. Peugeot Spanje zou alvast het EK rijden met twee wagens.
Net als de Ardenne Bleue Rally en de Short Rally van Sint-Truiden werd ook in Hannuit van start gegaan
onder winterse omstandigheden. Koud was het blijkbaar niet alleen voor de toeschouwers, maar ook voor de wagens.
Zo kreeg de Brit Barton zijn Impreza WRC niet aan de start in het wagenpark. De deelnemers namen een rustige
start op de verraderlijke proeven. Hubert Deferm, die zijn Impreza WRC ondertussen onder de knie begint te krijgen,
had na de eerste ronde de leiding met 29" voorsprong op Guy Colsoul. Marc Turrion volgde met zijn Lancer op drie tellen van Colsoul, Xavier
Bouche lag bij zijn kennismaking met zijn nieuwe Subaru vierde.
"Ik wilde eerst zeker zijn dat de wagen klaar zou zijn.
Daardoor begon ik te laat aan de verkenningen en kon ik maar twee ronden afwerken. Ik moet de wagen
nog ontdekken en ik heb geen enkele proef deftig kunnen rijden. De motor
hapert wanneer de boost komt en ik moest twee proeven rijden met een kapotte aandrijfas.
Met de diffs geblokkeerd, was het weggedrag op zijn minst nerveus te noemen. Voor mij is de
rally nog niet echt begonnen."
In de tweede ronde was het echter al afgelopen voor 'ZaZa', die een onderdeel
dat met de versnellingsbak verbonden is stuk zag gaan. Ook Marc Turrion moest in de tweede boucle aan de kant met
een kapotte transmissie.
Deferm was zo al van enkele belagers verlost en kon rustig zijn voorsprong uitbreiden, tot bijna
anderhalve minuut aan de finish. "Het is een overwinning die bijzonder veel deugd doet,
want deze rally geniet heel wat uitstraling in de regio. Ik had al twee keer de Rally JL Dumont in Waremme gewonnen,
maar hier won ik nog nooit. Vorig jaar was ik goed op weg, maar kwam ik in de problemen.
Het was zeker niet eenvoudig, want het startveld was sterk. We hebben gas moeten geven.
Het was niet mijn eerste overwinning, dus ik kon de stress in de laatste ronde redelijk
snel van me af houden. Ik kwam vol vertrouwen aan de start en het is me gelukt.", aldus de kasseienlegger.
Guy Colsoul,
wiens zoon vorig jaar won in Hannuit, eindigde als tweede, voor de toch wel verrassende Brit Steve Hendy met zijn
Ford Escort WRC. Na een zesde plaats in 2004 en een vijfde in 2005 werd Kris Princen
dit keer vierde met zijn Clio Ragnotti.
"Ik moet gewoon de volgende jaren terug aan de start komen. Binnen drie jaar, zou ik moeten winnen."
In Div 4 ging Princen de schitterende Kristof Vermeulen (Opel Corsa) vooraf, die een onopvallende
wedstrijd reed aangezien hij pas startnummer... 118 had! Vermeulen, die de leiding
neemt in het VAS-kampioenschap, klopte nipt Martin Fox (Subaru). Legros, Schmelcher,
Van Colen en Schiettecatte maakten de top-10 in Divisie 4 compleet.
In Div 3-2-1 ging de overwinning overtuigend naar Eric Moulin, vijfde algemeen met zijn Astra. Hij haalde het
van Fréderic Béco (C2, + 1'43") en Francis Gilles (Escort Cosworth, +2'24"). Thuisrijder Jean-Yves Laruelle versloeg met
de VW Polo S1600 van Georges nipt Laurent Valepin (Golf) voor de vierde plaats.
De Rally van Hannuit telde voor de eerste keer mee voor het VAS-kampioenschap. Net als vorige week in
Sint-Truiden kenden de vertrouwde gezichten maar weinig succes. Div 4-kampioen Franky Boulat (Astra)
gaf al vroeg op met een kapotte versnellingsbak, net als Dany Claesen (Escort Cosworth). Ronny Hosten (Corolla)
bleef vaststeken in een veld terwijl Wim Alaerts vijfde lag na de tweede ronde maar daarna terugviel naar de 15de plaats
in Div 4. De leiding in Div 4 gaat zo naar Kristof Vermeulen. Ook in Div 3-2-1 zaten maar weinig Vlamingen voorin,
op uitzondering van Wilmots (R5, 7de) en Conard (R5, 11de).
:: Einduitslag D4 & D321
:: Foto's en video volgen in de loop van de avond/week!
:: Teams mogen altijd hun reactie/verslag doorsturen naar info@shakedown.be!
:: Freddy Loix gaat in Hannuit de Ford Fiesta Super 1600 van Floral Racing besturen! Zoals eerder vermeld gebeurt dit naar aanleiding van het VRT-programma 'Witte Raven'. Loix heeft woensdag met de wagen gereden en zal dat ook in Hannuit doen met de witte raaf als co-piloot. Volgende week dan zal Loix de raaf opleiden als rallypiloot in een Ford Fiesta ST. De finale van het programma is op 19 maart in Lommel.
:: Forfait in Hannuit voor Didier Ceenaeme. 'CD' brak dinsdag een vinger en moet daardoor de ex-Qvick BMW van Caen aan de kant laten staan. In Moorslede zal de wagen bestuurd worden door Jean-Pierre Vandewauwer. Didier zelf zal er met zijn Opel Ascona starten, om dan in Tielt terug met de BMW deel te nemen.
Inschrijven voor de quiz en meer info via www.miesracing.be/rallyparty.
Bart: "Na het seizoen 2003-2004 met onze gele Kadett B en het seizoen 2005 met onze Manta A waarin we 'Algemeen Belgisch Historic Kampioen' werden, zal het seizoen 2006 er weer helemaal anders uitzien voor ons. Onze rood-witte Manta (ex-Godrive) zal dit jaar op stal blijven. In seizoen 2006 hebben we het voorrecht om de TAC Rally, Ypres Historic Rally en de Omloop van Vlaanderen te mogen rijden met de Trans Europe 2800 van Gaby Goudezeune, met misschien als bonus nog de Rally van Wervik. Geen makkelijke opdracht, maar deze kans, zeg maar drooom, mochten en konden we niet aan ons laten voorbijgaan."
"Jammergenoeg moeten we wederom een melding doen van een overlijden in het rallywereldje. Guido Loosvelt, mede-stichter van TBR, Team Bassin Roeselare, en de daaraan verbonden 'TBR Rally', is verleden week overleden na een slepende ziekte. Hij wordt woensdagochtend in Hooglede ten grave gedragen. Samen met Ignace Dumortier (tevens TBR-pionier van het eerste uur) blikken we in 'Power & Passion' terug naar de verwezenlijkingen van Guido binnen zijn club. In aflevering 38 van 'uw appeltje tegen de rallydorst' hebben we het tevens over de Short Rally van Sint Truiden. Dat met Ronny Hosten en Robert Droogmans. Zij het voor de één met wat leukere herinneringen dan de andere! We lopen verder ons lijstje af met 'tuners en hun plannen in 2006'. Daarbij zijn we aangekomen bij Jos Boon. Geert Grooten op zijn beurt zal ons ongetwijfeld veel kunnen vertellen over de rally van het komende weekend te Hannuit. Verder bellen we eventueel nog met een kampioen uit de VAS- en/of PAK-lijst van 2005. En als 'top of the bill' strikken we misschien nog Marc Van Dalen van Kronos, om hem te feliciteren met de eerste overwinning van zijn team in Mexico. Toen we hem maandagavond polsten zat hij in de transit-zone in Chicago en wist hij niet of hij een jet-lag verder ging zitten en bereikbaar ging zijn op dinsdagavond, Belgische tijd, rond 21u15. We proberen het in ieder geval! Aan jullie om misschien alvast enkele vragen klaar te stomen op francis@topradiowesthoek.be. Dat mogen trouwens vragen zijn voor al onze gasten die in ons programma terechtkomen!"
Luisteren is de boodschap dus op Topradio Westhoek 105.0 FM tussen 20u en 22u!
:: Bron: www.ypresrally.com.
De Rally van Hannuit, die ondertussen 193 starters heeft, kan ook rekenen op de komst van niemand minder dan Freddy Loix! Fast Freddy zal de 000-wagen bemannen in het kader van het VRT-programma 'Witte Raven'. Hij mag een leek in het wereldje begeleiden als co-piloot. Gelukkig zal Loix ook twee proeven zelf aan het stuur zitten (KP 5 en 7).
(persinfo)
De wedstrijd had vooraf te lijden onder enkele forfaits. Guy Colsoul en Bart Windmolders moesten hun Mitsu's noodgedwongen aan de kant laten wegens professionele omstandigheden en ook Tuteleers en Beyne waren er niet. Steve Matterne kreeg zo nog meer ogen op hem gericht. Hij had met de Colsoul-Lancer Evo 8 de beste wagen in handen, zeker toen de rally geteisterd werd door een sneeuwbui. Matterne maakte zijn favorietenrol waar en reed snel een ruime voorsprong bijeen. De revelatie van het BK 2004 won uiteindelijk met 49" voorsprong.
Verrassende tweede achter Matterne werd Tony Schepers met zijn Subaru Impreza. Hij had bijna een halve minuut voor op Geert Vanlaer, die zijn beste prestatie ooit neerzette met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6. De vierde plaats was ook al een verrassing. Die ging naar Wim Alaerts met zijn Impreza WRX '03, die in net hetzelfde kleedje als de nieuwe '06 Sub van Phil Nijs stak. Nijs zelf moest bij zijn debuut opgeven met een kapotte benzinepomp. Peter Hopmans kwam terug spektakel brengen met een Evo 7 van bij Colsoul. Hij maakte de top-5 rond op 2'24" van de winnaar.
In F2 ging de zege naar Kristof Vermeulen, zesde algemeen met zijn Opel Corsa. Hij haalde het nipt van Jean-Marie Decloedt met zijn new-look Subaru Impreza. Aan de rand van de top-10 speelde zich een Porsche-strijd af. Robert Droogmans (8ste) was de beste onder de 911's met zijn Historic-exemplaar. 'Drogen' versloeg met 15" Christian Guillemin, die op zijn beurt Henri Schmelcher bij zijn Porsche GT3-debuut één seconde voorbleef.
Vermeulen won de strijd bij de voorwielaangedreven wagens maar moest wel eerst Boulat en Hosten als concurrenten dulden. Franky Boulat debuteerde in Sint-Truiden met zijn nieuwe Astra, maar moest vroegtijdig aan de kant na een gebroken cardan. Ondanks de Astra-bom was Ronny Hosten lange tijd de beste onder de kampioenschapsrijders. Met zijn Toyota Corolla Kit Car droei hij halfweg wedstrijd zelfs helemaal voorin mee, tot hij in een veld belandde en enkele minuten vaststak. Een wedstrijdcommissaris bevrijdde hem uiteindelijk met zijn voertuig uit zijn hachelijke positie maar aangezien dit niet toegelaten is werd Hosten (pas achteraf) uit de uitslag geschrapt. Weinig succes ook voor de andere vaste VAS-rijders, Dany Claesen (Escort Cosworth, opgave) en Erik Vleminckx (Celica GT4, laatste).
Stefan Trekels (BMW M3) was, ondanks de niet echte ideale omstandigheden voor zijn wagen, de beste in de Divisie's 3-2-1. Bij de piloten op straatbanden won hij ruim van Daniëls (R5 Turbo) en Buntinx (Saxo). Bij de Historics was Willy Cools de winnaar met zijn Opel Kadett, voor Peter Frans. Bij zijn Ascona-debuut ging hij nipt Frans Van Ryckeghem (MG B) vooraf.
:: Foto's: Koen Demeyere & Juha Bos - Meer foto's volgen!
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag doorsturen naar info@shakedown.be!
Aanwezige toppers uit eigen land zijn onder andere Bouche (wellicht Clio S1600), Deferm (Impreza WRC), Schmelcher (Porsche 911 GT3), Princen (Clio Ragnotti), Laruelle (Polo S1600 op straatbanden), De Keyser (Impreza WRX), Colsoul (Lancer), Turrion (Lancer) en Béco (Citroën C2). Zij mogen het opnemen tegen een horde buitenlanders, vooral dan Britten en Denen: Barton (Impreza WRC), Hendy (Escort WRC), Fox (Impreza gr A), Cook (Talbot Sunbeam Lotus), Pilgaard (Lancer), Knudsen (Lancer), Pedersen (BMW) en jonge talenten Johanssen (Corsa S1600) en Andersen (Peugeot 106). Ook het VAS-kampioenschap vaardigt enkele snelle namen af, met Boulat (Astra), Hosten (Corolla KC), Claesen (Escort Cosworth), Bulen (Escort WRC) en Vleminckx (Celica 4WD). BHR stelt zijn nieuwe Nissan 350Z voor, terwijl ook spektakel verwacht mag worden van Guillemin (Porsche 911), Ceenaeme (BMW 325) en uiteraard de vele andere achtertrekkers uit VAS en vooral ASAF.
De deelnemers dienen in totaal 145 km tegen de chrono af te werken, verdeeld over drie ronden van vier KP's, die allemaal langer dan 10 km zijn. Het rallycentrum onderging enkele wijzigingen. De organisatie kan dit jaar (wegens verplaatsing naar zondag) beschikken over de lokalen van de Muziekacademie, vlak naast de Overdekte Markt. Dankzij de nieuwe ringweg rond Hannuit, zal de Landensesteenweg afgesloten worden voor het verkeer en als servicepark dienen. Voor wie nog niet helemaal overtuigd is om naar Hannuit af te zakken: de toegang is volledig gratis! Een programmaboekje kost 3 €.
Timing
Zaterdag 11 maart
08u30-22u00: Verkenningen
17u00-21u00: Technische keuring in het CTA, Rue des Moissons in Hannuit
18u00-22u00: Voorstelling van de teams in de Overdekte Markt
Zondag 12 maart
08u21: Start 1ste ronde
12u01: Start 2de ronde
15u31: Start 3de ronde
18u00: Aankomst
22u30: Prijsuitreiking
Na twee jaar met een Peugeot 205 en drie seizoen met de gele Peugeot 106 Rallye gaan Vincent Verstraete
en Yves Bruyneel van Rallyteam Vigil opnieuw een stapje hogerop. Voor het nieuwe seizoen kochten ze
de Peugeot 106 GTI (klasse 3I) van Stefaan Vanneste. "Daarmee zullen we in 2006 deelnemen aan het VAS-rallykampioenschap,
enkele VAS-rallysprints en enkele rally's op nationaal niveau in het RACB Rally Criterium.
We gaan dus een druk rallyseizoen tegemoet, beginnend dit weekend met de Short Rally van Sint-Truiden.", aldus Vincent.
Het team heeft ook een nieuwe website:
www.rallyteamvigil.tk.
|
Short Rally van Sint-Truiden
Rallye de Hannut
Rallysprint van Moorslede
TAC Rally
Rallysprint van de Monteberg
12 uren van Wervik
Rally van de Suikerstreek
Short Rally van Oudenburg
Rallysprint van Staden
Short Rally van Kasterlee
Omloop van Vlaanderen
Rally van Haspengouw
TBR Rally
Hemicuda Rally
Colsoul-Mitsu's favoriet
Net als vorig jaar, toen de wedstrijd de Short Rally van Zuid-Limburg heette, mogen we ons verwachten
aan een onderonsje tussen Mitsubishi's uit de Colsoul-stal. Niet Bob maar wel Guy Colsoul zullen we aan het
werk zien met de nieuwe Lancer Evo 9. Hij mag het opnemen tegen twee klanten, Steve Matterne en Peter Hopmans.
Henri Schmelcher kunnen we als outsider aanzien bij zijn debuut met zijn nieuwe Porsche 911 GT3. Er zijn ook
nog voor Porsches voor Christian Guillemin en niemand minder dan Robert Droogmans, die zeker voor spektakel zullen zorgen.
De felbezette klasse N bestaat verder uit Lancers voor Beyne, Windmolders, Van Keer en Vanlaer, de Subaru's
van Nijs (debuut met de '06 versie), Decloedt, Alaerts en Schepers, de Cosworth's van Claesen, Maes en Jambe
en de Toyota's van Vleminckx, Potvin en Tuteleers. Het clubje wordt vervoegd door Bert Swerts
met zijn Kadett en Didier Ceenaeme met de ex-Qvick BMW van Caen. In F2 is er het debuut van VAS-kampioen
Franky Boulat met zijn nieuwe Astra. Hij zal
zich meteen kunnen meten met Hosten (Corolla KC) en Vermeulen (Corsa). In Div 3-2-1 hebben we te maken met enkele
snelle R5's, de Clio van Vanleemputten, de Tigra van Czech, de Saxo van Buntinx,... genoeg materiaal voor
een open strijd dus. De VAS-Historics tenslotte komen met een zevental aan de start, oa Cools, Victor, Van Ryckeghem,...
:: Deelnemerslijst
Timing & parcours
08u31: TK wagenpark out
08u51: KP 1 Engelsmanshoven
09u21: KP 2 Gelmen
11u11: KP 3 Engelsmanshoven
11u41: KP 4 Gelmen
13u31: KP 5 Engelsmanshoven
14u01: KP 6 Gelmen
15u51: KP 7 Engelsmanshoven
16u21: KP 8 Gelmen
16u51: TK wagenpark in
Rallycentrum
Het wedstrijdcentrum en de servicezone is gelegen rondom de gebouwen van BKA, Nijverheidslaan 4062 in Sint-Truiden.
Deze valt te bereiken via de baan Sint-Truiden-Borgloon (Tongerensesteenweg, N70)
Toegang & programmaboekje
Toegangskaarten kosten 8€, programmaboekjes 2€. Het programmaboekje is wel enkel te koop in het wedstrijdcentrum.
Website organisatie: www.tienseveiligheidsclubvzw.be.
Geïnteresseerde sponsors zijn trouwens nog altijd meer dan welkom, mail ons voor meer info!
:: Reglement
Dit jaar staat het volledige VAS-rallysprintkampioenschap op het programma. Daar de short rally's ook voor dit kampioenschap meetellen, beginnen we er dit weekend al met de Short Rally van Sint-Truiden. Het winnend getal is 20, dit is het startnummer van mede-organisator Luc Hugaerts. Deelnemers kunnen vanaf nu mailen naar info@shakedown.be om deel te nemen. Veel succes!
De deelnemers krijgen een geheim parcours voorgeschoteld van om en bij de 240 kilometer, verdeeld over drie etappes van elk ongeveer 80 km. De kunst zal er ook dit jaar in bestaan om trachten de juiste route te construeren (bol-pijl, kaartlezen, pijlenrit, puntenrit, blinde lijn,...) en op de 31 tijdcontroles op tijd te klokken.
Om de ex-aequo's van elkaar te scheiden, worden er twee RT's (regularity tests) gereden (Torhout en Gullegem). Op deze proeven moet het team de opgegeven gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk aanhouden, zodat ze op de exacte seconde aan de (geheime) flying finish voorbijkomen. Geen sinecure... maar elk jaar zijn er teams die er in slagen om deze proeven op 0 strafpunten te rijden.
Onder de ingeschreven wagens tellen we heel wat oudere sportieve modellen, zoals een Renault 8 ('61), een Volvo Amazone ('64), diverse 'Coopers' ('70, '71, '74, '75, '76 en '97), twee Porsches 911 ('69 en '74), Ford Escort MK II en RS 2000 ('76, '78 en '79), een BMW 635 ('76),...
Voor wie de wagens en de deelnemers aan het werk wil zien op zaterdag 4
maart:
13u01: Start etappe 1 - DadiPark, Moorsledestraat, Dadizele
15u20: Aankomst etappe 1 - Den Os en den Ezel, Aartrijkestraat, Jabbeke (Snellegem)
18u10: Aankomst etappe 2 - De Mythe, Stationsstraat, Ardooie
21u15: Aankomst etappe 3 - DadiPark, Moorsledestraat, Dadizele
Meer info en een lijst van de ingeschreven teams is te vinden op www.hemicuda.be.