[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

31.03.08 ::  TAC: Shanna Parent debuteert met Fiesta ST
De TAC Rally wordt het rallydebuut van Shanna Parent. Shanna toonde reeds haar snelheid in het kartingwereldje en behoorde onlangs tot de 20 finalisten van de Ford RACB Rally Contest. De 20-jarige Vlaams-Brabanste zal het vanaf dit jaar in de rallysport proberen met een Ford Fiesta ST. Op het programma dit jaar staan de TAC Rally, de Sezoensrally van Bocholt, de thuiswedstrijd in Haspengouw en misschien de Ypres Westhoek Rally. Dit alles met oog op deelname aan de volledige Fiesta Sporting Trophy in 2009. Shanna wordt bijgestaan door Maaike Vandenhende, die al ervaring opdeed naast Benoit Lacante, Jean-Marc Decloedt en Patrick Vanmaekelbergh. "In Tielt gaan we vooral ritme op doen, de auto leren kennen, en heel veel leren…", aldus Maaike.

31.03.08 ::  TAC: Team-nieuws in aanloop naar de TAC Rally
:: Alvast geen Jean-Marc Decloedt in Tielt. Normaal had de nieuwe Subaru Impreza WRX '06 van de Oostendenaar moeten debuteren als 0-wagen, maar de wagen is niet tijdig klaar geraakt. Jos Boon en zijn ploeg hopen de wagen nu klaar te krijgen tegen de LRT Comines Rally.

:: Het team van Geert Beauprez zet alle middelen in voor de Historic-titelstrijd. Na de motorbreuk op de Porsche in Stavelot werd even overwogen om met de minder krachtige Porsche van Krist Vansuypeene van start te gaan in Tielt. Daarop werd echter besloten toch een nieuwe krachtbron in de blauwrode 911 te leggen. "En natuurlijk is het nog altijd uitkijken naar de komst van de nieuwe Porsche, waaraan volop gesleuteld wordt ten huize Windels, en waarmee we normaliter gezien zullen debuteren in Wervik om dan de klassieker in eigen streek, de Ypres Historic Rally aan te snijden in de hoop even goed te doen als de laatste twee jaar, toen we telkens tweede eindigden.", aldus Geert Beauprez.

:: Het was de laatste weken 'volle bak' bij Philcars in Wervik, want in een mum van tijd werd daar een gloednieuwe Citroën C2 R2 Max opgebouwd. Dit weekend maakte de motor zijn eerst omwentelingen, een moment waarbij Kris Cools en Andy Vangheluwe uiteraard aanwezig waren. Zij zullen dit weekend de eerste wedstrijdkilometers afwerken met de wagen. Als alles goed verloopt met de afwerking zal het team woensdag de shakedown rijden. Foto's van de wagen in 'bijna af'-staat en video's van het eerste motorlawaai, beiden aan de hand van Redgy Marchand, kun je hier bekijken.

:: Ook de andere Belgische C2 R2 Max zou woensdag zijn eerste kilometers rijden, bevestigt Claudie Tanghe, die voor de gelegenheid de Caen-Max zal proefrijden. Zijn bevindingen zullen achteraf uitgebreid te lezen zijn in Autonews, het magazine dat de drukker uit Komen uitgeeft.

31.03.08 ::  TAC: Woensdag shakedown op KP De Ratte
Naar jaarlijkse traditie gaat de woensdagavond voor de TAC Rally een shakedown door op de vroegere KP De Ratte. Van 19u tot 22u kunnen de deelnemers die dit wensen hun bolide afstemmen voor de typische Tieltse wegen en tegelijk wat ritme opdoen. De start van de proef bevindt zich in de Willekomstraat, te bereiken via de Wingensesteenweg (baan Tielt-Wingene). Ook het publiekspunt valt via deze weg te bereiken. De inkomprijs bedraagt 5 €. (© op tekst ;))

:: Deelnemerlijst BK + Historic
:: Deelnemerlijst Criterium

31.03.08 ::  Hubert Deferm wint Rallye des Ardennes
De Rallye des Ardennes, de vroegere Circuit des Ardennes in de streek van Dinant, werd gisteren gewonnen door Hubert Deferm. Met zijn Impreza WRC S5, en niet de nieuwere S10 waarmee hij volgende week in Tielt start, haalde hij het makkelijk van Yannick Bodson en zijn Audi S2. De spektakelman uit Bomal bleef op zijn beurt de Lancers van Van Hoof, Ubaghs, Leonard en Bonjean voor, gevolgd door de Astra van Eric Moulin, winnaar in Div 3-2-1 met zijn Astra.

:: Uitslagen

30.03.08 ::  Nieuw op het web (update)
Dit weekend werden de nummers uitgereikt aan de deelnemers van de TAC Rally van komende zaterdag. Zo'n 150 teams nemen in Tielt de start in de tweede wedstrijd het BK. Het kwalitatief sterk deelnemersveld valt in vier onderdelen te splitsen:

- De Historic-rijders gaan als eerste van start in dit in omgekeerde volgorde: van nummer 130 en naar 101. Met het Escort-trio Vandoorne, Vanwijnsberghe en Stouf ligt bij de oudjes een mooie strijd in het verschiet.
- Daarna gaan de moderne wagens uit het BK van start, te beginnen met Bernd Casier en de VW Polo Super 2000, die vorig jaar in Tielt won met Freddy Loix. Casier mag het opnemen tegen de WRC's van Debackere, Lietaer, Deferm en Vermeirsch en de snelle achtertrekkers van Snijers, Van Parijs en Lefevere.
- Vanaf KP 3 vervoegen de Criterium-rijders het veld, die na de laatste twee proeven uit de eerste ronde nog twee volledige lussen rijden. Zo'n 70 piloten zijn momenteel ingeschreven, maar enkelen (aangeduid met * op deelnemerslijst) daarvan staan wel op een reservelijst wegens een te hoog aantal inschrijvingen. Voor de Criterium-zege is het uitkijken naar oa. Coene, Van Craenenbroeck, Alliet, Claesen, Cornelis,...
- Vanaf de tweede ronde kunnen de toeschouwers genieten van de attractie van de wedstrijd, ter gelegenheid van de 35ste editie. Vanaf dan gaan een tiental wagens van 'Slowly Sideways' op de KP's toeren en dit tussen de 000 en 00 wagen. Het veld omvat wagens met een rijke geschiedenis in de rallywereld, oa. Metro 6R4, Audi Quattro, Lancia 037,...

Bekijk hier de genummerde deelnemerslijsten:
:: Deelnemerlijst BK + Historic
:: Deelnemerlijst Criterium

Meer TAC-nieuws in de loop van de week!

27.03.08 ::  Nieuw op het web (update)
Enkele nieuwe websites ivm de rallysport verschenen onlangs on-line:

- Nikias Priem, de Ieperse piloot uit de Fiesta Sporting Trophy die onder de vlag van Carimt rijdt, heeft een nieuwe website, terug te vinden via www.nprallysport.eu.
- Op www.mas-racing.be kun je het team van Patrick Mylleville en Freddy Maveau (Opel Manta ex-Bruneel) volgen. Patrick maakt zijn debuut als piloot in de TAC Rally.
- Frederik Benouwt maakte een website over de verschillende Kit Cars die de rallysport rijk is. Neem zeker eens een kijkje op www.freewebs.com/the-kitcar-site.
- Fotograaf Wesley Horemans is vanaf nu on-line terug te vinden op www.kezzel.be.

26.03.08 ::  Volkswagen verder met Bernd Casier
Na het spijtige voorval met de Polo Super 2000 enkele weken geleden heeft VW beslist om door te gaan met hun rallyprogramma. Larry Cols wordt vervangen door Bernd Casier, die vanaf de TAC Rally de Polo zal besturen. Casier zal de rest van het BK afwerken met enkele IRC-manches als extra.

J-G Mal-Voy, voorzitter van de Belgian VW Club uit: "Ter nagedachtenis aan Hans Goudezeune hebben we beslist ons programma verder te zetten. Onze VW Polo neemt dus vanaf volgende week deel aan alle manches van het Belgisch Kampioenschap Rally. Het genezingsproces van Larry Cols zal er ongetwijfeld een van lange duur worden en op dit moment valt het nog maar af te wachten of hij nog zin zal hebben om zijn rallycarrière verder te zetten. Bijgevolg hebben wij contact opgenomen met Bernd Casier. Onze keuze voor Bernd is logisch: niet alleen heeft hij al heel wat ervaring met een Super 2000, daarenboven kent hij dankzij vroegere deelnames de Belgische parcours zeer goed."

Bernd Casier: “Ik besef goed in welke moeilijke context ik achter het stuur van deze wagen zal kruipen, analyseert Bernd Casier. In de wetenschap dat het de verantwoordelijken van de Belgian VW Club zijn die me hebben gecontacteerd, wil ik hun blijk van vertrouwen in ieder geval niet beschamen. Ik ben zeer gemotiveerd om de kwaliteiten van deze Super 2000 in de verf te zetten. Het is ook leuk om het programma aan te vangen met een rally bij mij in de buurt, een rally die ik goed ken en waar ik ooit mijn competitiedebuut kende. Mijn laatste deelname dateert alweer van twee jaar terug, maar ik herinner me dat deze rally in het Tieltse zeker niet de gemakkelijkste is. Ik ben zelfs van mening dat hij moeilijker is dan de Belgium Ypres Westhoek Rally, meer bepaald omdat je er te maken hebt met verschillende types van asfalt. In principe zal ik enkele dagen voor de start de VW Polo al een keertje kort aan de tand kunnen voelen. Het belangrijkste voor mezelf en voor het team van René Georges is dat we zoveel mogelijk wedstrijdkilometers kunnen maken. Vorig jaar heb ik twee maal kunnen vaststellen tot wat deze Super 2000 in staat is. Hopelijk kan ook ik het dit seizoen ondervinden!”, aldus Bernd Casier.

Bij tuner René Georges is men volop bezig met het klaarstomen van een nieuwe Polo. "Het nieuwe exemplaar van de Polo Super 2000 is op woensdag 26 maart uit Zuid-Afrika aangekomen, aldus René Georges. We gaan de wagen helemaal uit elkaar halen en terug opbouwen. Iets dat we in het begin van het jaar al eens hebben gedaan met de vorige wagen en toen een maand in beslag heeft genomen omdat we toen elk onderdeel in detail wilden bekijken. Dat werkje hebben we gelukkig achter de rug, maar het zal noodzakelijk zijn om bijna dag en nacht te werken om er voor de TAC Rally te staan.”

Bernd en co-piloot Fréderic Miclotte zullen ook nog deelnemen aan enkele IRC-manches. “Samen met de Belgian VW Club en René Georges Rally Sport trekken we ook naar het IRC kampioenschap bevestigt de piloot. Aan welke wedstrijden we zullen deelnemen ligt nog niet vast, maar de bedoeling is te starten in enkele proeven waar ik ook vorig jaar heb aan deelgenomen. Dit zal me de kans bieden om zoveel mogelijk ervaring op te doen met de VW Polo Super 2000."

25.03.08 ::  Pauwels bouwt nieuwe Evo 8 voor Princen
Een tegenvallende East Belgian Rally heeft de motivatie bij het JetCar Racing Team en Pauwels Motorsport duidelijk niet aangetast. In de ateliers van Koen Pauwels in men volop bezig met de opbouw van een gloednieuwe Lancer Evo 8 groep A, nadat de vorige Lancer tweemaal zwaar van de baan ging in de omgeving van Stavelot. Een extra inspanning van enkele sponsors zorgt ervoor Kris Princen en Bram Eelbode in de komende TAC Rally met propere lei van start kunnen gaan.

Teambaas Johan Van Keer: “Als privé-team komt zo’n tegenslag als in de East Belgian Rally natuurlijk iets zwaarder aan dan als voor een fabrieksteam. Zodoende hebben we toch even moeten overleggen omtrent onze toekomst met Kris Princen. Zelf heb ik er geen seconde aan getwijfeld dat die toekomst er nog zou zijn. Kris heeft erg mooie dingen laten zien in de Oostkantons maar kende ook de nodige pech. Iedereen heeft daaruit geleerd en de partners geloven nog steeds in het Jetcar-KP-project. We hebben in Stavelot misschien een veldslag verloren maar zeker nog niet de oorlog. Onze titelambities zijn intact: Kris en Bram zijn supergemotiveerd om zich in Tielt opnieuw van hun beste kant te laten zien."

Tuner Koen Pauwels: “Tijdens de voorbije dagen is al volop gewerkt aan een nieuwe Evo 8 groep A. ’s Woensdags na de EBR stond er al een nieuwe kas mét rolkooi klaar. Die zijn we nu met man en macht aan het opbouwen. Normaal gezien had ik het afgelopen weekend in Lydden Hill de openingsmanche van het Engels Rallycrosskampioenschap gereden maar ik opteerde om tijdens het paasweekend door te werken aan de Evo 8. Kris en ik hebben uitvoerig overlegd hoe we de wagen verder naar zijn wensen kunnen aanpassen en opbouwen. Ons streefdoel is om de wagen uiterlijk tegen de shakedown van TAC Tielt klaar te hebben.. Kris en Bram zullen dan daar de wagen opnieuw testen."

Kris Princen: "Al snel bleek dat àlle neuzen in dezelfde richting stonden… Het is hartverwarmend om te zien hoe de mechaniekers al bezig zijn aan de wagen. In TAC Tielt zullen we de EBR-gebeurtenissen proberen te doen vergeten met een mooi resultaat. De Jetcar Evo 8 is immers een fantastische wagen. Mochten de sorties in de EBR te wijten zijn aan eventuele verkeerde afstellingen, dan neem ik die volledig voor mijn rekening. De gesprekken met Koen Pauwels na de EBR waren erg leerrijk en als piloot wil ik me nu volledig toeleggen om de Evo 8 groep A perfect naar mijn hand af te stellen. Het verschil tussen de kleine voortrekker en de krachtigere 4x4 turbo is tè groot om te switchen tussen deze wagens. Daarom zal ik ook niet meer aan de start komen met mijn Clio R3. Dit is zeker geen makkelijke beslissing geweest maar ik denk dat het wel de juiste is als we ons Jetcar Evo 8 avontuur tot een mooi einde willen brengen.“

24.03.08 ::  Francis Gilles wint RS Marchin
Zoals elk jaar wordt op Paasmaandag de Rallysprint van Marchin georganiseerd. De organisatoren hadden wellicht nooit durven denken dat hun evenement nog in winterse omstandigheden verreden zou worden. De wegen waren vrij van sneeuw, maar toch spekglad wat voor heel wat sorties zorgden. Drie favorieten haalden het einde niet: zowel Patrick Ubaghs (Lancer Evo 9), Philippe Dewulf (Celica 4WD) als Melissa Debackere (Corolla WRC) staakten de strijd in de tweede wedstrijdhelft. Uiteindelijk ging Francis Gilles onverwacht met de zege lopen. Met zijn Escort Cosworth op straatbanden haalde hij het van Docquier (Escort Cosworth, winnaar Divisie 4) met 36 seconden. Jean-Luc Leruth, ook al uit Divisie 3-2-1, werd derde met een Opel Corsa.

:: Uitslagen

24.03.08 ::  TAC: Dubbel debuut voor C2 R2 Max
In de afgelopen Rallye des Routes du Nord konden we al even voorproeven van de Citroën C2 R2 Max, een indrukwekkende evolutie van de C2 R2, bestuurd door Philippe Bugalski. Vanaf de TAC Rally zullen we geregeld twee Max-versies van Belgische makelij in actie zien.

De C2 R2 Max van Caen Rallysport debuteert in Tielt met Claudie Tanghe aan het stuur. De Autonews-uitgever gaat de wagen aan de test op ware grootte onderwerpen, samen met zijn vaste co-piloot Denis Squédin waarmee hij meestal op Frans onverhard actief is.

De tweede R2 Max wordt gerund door Philcars in Wervik. Kris Cools, vorig jaar actief met de Saxo van Philcars, zal met de wagen debuteren in Tielt. "Tanghe zal een mooie tegenstander en referentie zijn voor ons, maar we maken ons geen illusies. Kris heeft nog nooit met dergelijke versnellingsbak gereden. De wagen leren kennen met het oog op een mooi seizoen zal op de eerste plaats komen.", aldus co-piloot Andy Vangheluwe.

Enkele foto's van de R2 Max van Philcars in opbouw, die ook te volgen is op de website van Kris Cools.

   

24.03.08 ::  Lay-out Lancer Evo 9 Bruneel-Goethals
Met een Evo 9 groep N in deze kleuren gaan Yves Bruneel en Kristof Goethals dit seizoen een beperkt programma afwerken. Het seizoen met de Evo 9 van bij JDR begint in Tielt, om vervolgens de 12u van Wervik, Ypres Westhoek Rally, Omloop van Vlaanderen en Condroz Rally af te werken.

24.03.08 ::  Kris Princen verder met Lancer Evo 8
Vorig weekend maakte Kris Princen in de East Belgian Rally twee zware sorties bij zijn debuut met de Mitsubishi Lancer Evo 8 groep A van Jetcar. Gisteren zaten alle betrokken partijen rond tafel, waarbij men beslist heeft door te gaan met het BK-programma.

Kris Princen in zijn nieuwsbrief: "Gisteravond hebben Bram, Jetcarbaas Johan Van Keer en ikzelf eens samen gezeten om ons te beraadslagen over de toekomst. Na een week van alles eens op een rijtje te zetten was het voor elk van ons heel belangrijk om elkaars meningen en analyses te aanhoren en te bespreken. Al snel werd duidelijk dat alle neuzen in dezelfde richting stonden en dat iedereen verder wou doen met het programma met de Evo 8 groep A.

Tijdens de hele week heb ikzelf met verschillende mensen gesproken over mogelijke oorzaken of wat ik verkeerd heb gedaan in Spa. Samen met tuner Koen Pauwels zijn we tot een aantal oplossingen gekomen om de baanvastheid van de achtertrein van de Evo nog te verbeteren. Want laat ons duidelijk zijn: de Jetcar Evo 8 is een fantastische auto en eventuele foute afstellingen neem ikzelf persoonlijk volledig voor mijn rekening. Belangrijk voor mij was echter om te kunnen concluderen wat er haperde en hoe ik mijn rijstijl nog verder moet aanpassen aan de 4x4. Dankzij vele gesprekken met Koen denk ik daarin geslaagd te zijn.

Meer nog, ik denk dat we hier als team nog versterkt gaan uitkomen en het is werkelijk hartverwarmend om te zien hoe de mechaniekers supergemotiveerd aan het werk zijn om de auto terug in topconditie te brengen voor Tielt. Ik hoop dat we daar de gebeurtenissen in Spa kunnen doen vergeten en dat we daar de start kunnen geven van een reeks mooie resultaten voor het Jetcar Racingteam. Ik zou iedereen van harte willen bedanken voor de steun de afgelopen week en voor het vertrouwen van het ganse Jetcarteam evenals van Pauwels Motorsport voor de toekomst. Ook al onze sponsors zou ik persoonlijk willen danken voor hun extra financiële inspanning.

Nog een beslissing die ik voor mezelf heb genomen is dat ik niet meer aan de start zal komen met mijn Clio R3. Naar mijn inziens is het immers onmogelijk om te switchen tussen twee totaal verschillende types van auto's. Ik wil mij nu volledig concentreren op het rijden met de 4x4-Mitsubishi. Dit is zeker geen gemakkelijke beslissing maar ik denk dat het de enig goede weg is. Het verschil tussen de kleine voortrekker en de krachtige 4x4 is immers enorm... Zo, ik hoop jullie massaal in Tielt te mogen begroeten. Wij zullen alleszins ter voorbereiding de shakedown voor de rally rijden om eens te kijken of de veranderingen in de setup inderdaad het beoogde resultaat opleveren. Groeten aan allen en tot in Tielt!"

24.03.08 ::  Eerste deelnemers TAC Rally
De tweede manche van het BK, de TAC Rally van Tielt, nadert met rasse schreden. De Tieltse Automobielclub heeft voor hun eendagswedstrijd op zaterdag 5 april opnieuw een aantrekkelijke wedstrijd klaar. Het parcours werd in ieder geval grondig gewijzigd, terwijl ook de deelnemerslijst zeker opnieuw de moeite zal lonen.

De eerste deelnemers van zowel de BK- als Criterium-wedstrijd zijn nu reeds terug te vinden op www.tacrally.be.

21.03.08 ::  Larry Cols aan de beterhand
Vorige week maandag raakte Larry Cols zwaargewond bij een test met de VW Polo Super 2000, waarbij ingenieur Hans Goudezeune om het leven kwam. Cols verblijft nog altijd in het CHU-ziekenhuis in Luik, waar zijn toestand de laatste dagen verbeterd is.

Ondertussen werd de beademingsmachine afgekoppeld en kan Larry zelfstandig ademen. "Larry praat al weer, maar slechts enkele woorden, want hij is nog onder invloed van de geneesmiddelen.", valt te lezen op zijn website, die men telkens up to date houdt met de laatste stand van zaken over zijn gezondheidstoestand.

18.03.08 ::  Verhuis van server nekt site en e-mail
Wegens de verhuis naar een andere server ondervond u wellicht problemen om afgelopen vrijdag en maandag de site te bezoeken. Ook het e-mailverkeer naar info@shakedown.be kende enkele dagen een slechte werking. Wie tot gisteren berichten heeft gestuurd die nog niet werden beantwoord of waarvan de inhoud nog niet op de site is verschenen, gelieve dit opnieuw te doen. Onze excuses voor het ongemak.

17.03.08 ::  Freddy Loix wint East Belgian Rally
Freddy Loix heeft zonder veel tegenstand de East Belgian Rally gewonnen. In deze testwedstrijd voorafgaand aan zijn IRC-campagne moest Loix aanvankelijk Kris Princen voor zich dulden, maar toen die van de baan ging kon Fast Freddy vrij makkelijk naar de zege rijden. Hij had uiteindelijk een kleine twee minuten voorsprong op Kurt Heckters (Lancer Evo 8) die op de slotdag nog voorbij Patrick Snijers (Porsche 911 GT3) ging.

Kris Princen toonde zaterdagmorgen meteen dat hij de Lancer Evo 8 groep A al goed onder de knie had. De JetCar-piloot nam de eerste drie scratches voor zijn rekening en keerde met een voorsprong van 18" op Loix naar Stavelot terug voor de eerste servicebeurt. Even later verdween de leider echter uit koers, want op KP Ster sloeg de Lancer overkop. Loix nam het commando over en bouwde gestaag een mooie voorsprong uit op Patrick Snijers: 1'35" na de 12 zaterdagproeven. Heckters volgde als derde met Lancer Evo 8 groep A, voor de GT's van Duez, Van Woensel en Lejeune.

Zondagmorgen viel de regen met bakken uit de lucht, wat de anders al zo moeilijke proeven nog verraderlijker maakte. Loix kon rustig de 207 S2000 afstellen voor de regen terwijl hij de besttijden liet aan Kurt Heckters, die volop jacht maakte op de tweede plaats van Snijers. Benadeeld door zijn achterwielaangedreven Porsche slaagde Snijers er niet in Heckters achter zich te houden. Ondertussen streed de plaatselijke Lancer-rijder voor elke scratch tegen Princen, die opnieuw van start was gegaan, tot die opnieuw van de baan ging op de voorlaatste proef, Rivage. De Lancer van Princen kwam op zijn dak in een rivier terecht, waarbij de bemanning maar net snel genoeg uit de wagen kon ontsnappen.

Uiteindelijk wist Loix met 1'57" voorsprong op Heckters de East Belgian Rally te winnen. Het werd zijn tweede rally met Kronos en opnieuw één met een zege, nadat hij in 2003 de Condroz Rally won met een Peugeot 206 WRC. Het overlijden van Hans Goudezeune afgelopen maandag, de ingenieur waarmee Loix vorig jaar nauw samenwerkte, wierp wel een schaduw over zijn zege en de ganse rally. De wedstrijd begon dan ook met een minuut stilte en op het eindpodium bleef de champagne achterwege.

Achter Heckters finishte Patrick Snijers als derde èn eerste kampioenschapsrijder met zijn Porsche 911 GT3. Hij won in de GT-klasse met ruime voorsprong van Marc Duez (Porsche) en Chris Van Woensel (Nissan 350Z), die de top-5 compleet maakten. Stéphane Lhonnay pakte met zijn Lancer Evo 9 de zesde plaats en de zege in groep N voor Frederik De Keyser (11de, Subaru), die nipt Vleminckx (12de, Mitsubishi) en Zonderman (13de, Subaru) vooraf ging. Luxemburger Gilles Schammel, zevende met zijn Renault Clio R3, was de beste voorwielaangedreven wagen en won in de slotproef nog een plaats ten koste van Steve Hendy. De Brit ging in de laatste proef nog even van de baan met zijn Ford Focus WRC, opgejaagd in zijn strijd met Lhonnay om de zesde plaats.

De top-10 werd vervolledigd door twee snelle thuisrijders: Bruno Blaise met zijn spectaculaire Opel Corsa en Serge Meurens, vorig jaar nog groep N-winnaar met zijn Renault Clio. Een andere piloot uit de streek, Thierry Neuville, verraste door zaterdagavond de leiding te nemen in de Ford Fiesta Sporting Trophy. De 19-jarige laureaat van de Ford RACB Rally Contest werd op zondag naar de vierde plaats verwezen in de Trophy na een kleine sortie en cardanbreuk, maar gaf wel zijn visitekaartje af, met daarop oa. een groep N-scratch en 10de tijd algemeen in het donker. Anthony Martin won de openingsmanche van de Trophy voor Cédric Cherain en Xavier Baugnet.

Bij de Historics ging de zege naar Paul Vanallemeersch met zijn Ford Escort MK I, na de opgave van streekrijder Hermans en zijn Ascona 400. Stephen Vankemmel ging zaterdag al op de eerste proef van de baan maar startte zondag opnieuw terwijl Geert Beauprez op de zesde proef aan de kant moest met motorpech op zijn Porsche.

:: uitslagen

13.03.08 ::  In memioram Hans Goudezeune
Een bericht vanwege de Belgian VW Club.

Hans werd geboren op 14 september 1984 in Poperinge. Als inwoner van Kemmel en zoon van Gaby kreeg hij de microbe van de rallysport met de papfles mee. Vader Gaby, zelf een voortreffelijk piloot, nam de laatste 30 jaar aan tientallen rally’s deel en het dorpje Kemmel is elk jaar in juni het strijdtoneel van een van de bekendste chronoritten van de Belgium Ypres Westhoek Rally.

Allesbehalve verwonderlijk dus dat zijn passie voor autosport en mechaniek uiteindelijk zouden leiden tot het behalen van een ingenieursdiploma aan de Hogeschool HTS Autotechniek Arnhem (Nederland). In 2004, op aanraden van Marc Duez, vervoegt Hans een eerste maal het team van René Georges Rally Sport voor een stage van 6 maanden. Het bevalt hem zo goed en hij integreert zo snel in de kleine structuur, die op dat ogenblik enkele exemplaren van de VW Polo Super 1600 runt, dat hij er uiteindelijk een jaar zou blijven.

In 2005 gaat hij aan de slag bij Future World om het jaar erop - nog steeds in het kader van zijn opleiding - terug te keren bij René Georges. Ondanks zijn nog jeugdige leeftijd wordt Hans een van de pijlers van het kleine team uit Jalhay. Geregeld trekt hij ook naar Zuid-Afrika waar de VW Polo Super 2000 wordt ontwikkeld of vind je hem bij Volkswagen Motorsport als vertegenwoordiger van het Belgische team.

Vorig jaar had Hans samen met Freddy Loix een belangrijk aandeel in de ontwikkeling van de VW Polo Super 2000, het onderwerp trouwens van zijn thesis. In juli behaalde hij zijn diploma als ingenieur en het is die functie die hij sinds 1 februari 2008 bekleedde bij René Georges Rally Sport. Hans overleed op maandagnamiddag 10 maart tijdens een testsessie van de VW Polo Super 2000 bestuurd door Larry Cols, huidig Belgisch kampioen rally. Deze test - ter voorbereiding van de East Belgian Rally - vond plaats op een plattelandsweg tussen Rodt en Recht in de buurt van Sankt-Vith. Het traject was afgesloten voor het verkeer en maakte geen deel uit van het rallyparcours.

De Belgian VW Club, VW Import en de N.V. D’Ieteren wensen hun medeleven en steun te betuigen aan de familie Goudezeune - Morreel en aan Melissa Debackere. Aangezien het hele team van René Georges Rally Sport aanwezig zal zijn bij de uitvaartplechtigheid van Hans, zal er geen Polo Super 2000 aan de start verschijnen van de East Belgian Rally.

Van zodra de omstandigheden het toelaten, zullen de Belgian VW Club en zijn partners berichten over de toekomst van hun deelname aan het Belgisch Kampioenschap Rally 2008.

13.03.08 ::  EBR: De Peugeot 207 Super 2000 van Freddy Loix
Peugeot presenteert de Peugeot 207 Super 2000 waarmee Freddy Loix en Robin Buysmans dit weekend de start nemen van de East Belgian Rally.

 

Meer nieuws over het team op de pas opgerichte site www.peugeotrally.be.

13.03.08 ::  EBR: Onderbezette shakedown in Stavelot
Gisteren werd in Stavelot de shakedown van de East Belgian Rally gehouden. Zowel in de voor- als namiddag kon getest worden op de vroegere KP Wanneranval, maar slechts een tiental deelnemers daagden op. Naast de Clio's van Servais en Constant, de Porsche van Lejeune en de Boon-Subaru van Zonderman was er ook een delegatie uit de Fiesta Trophy al naar Stavelot afgereisd. Teamfloral verzorgde de service voor vijf Fiesta-piloten: Anthony Martin, Cédric De Cecco, Thierry Neuville (winnaar Ford RACB Rally Contest), Thijs Deburghgraeve èn Timothy Van Parijs, die zijn Fiesta kwam afstellen voor Nikias Priem.

 

13.03.08 ::  Voorbeschouwing East Belgian Rally
Komend weekend gaat in Stavelot het Belgisch kampioenschap 2008 van start. Het wordt een openingsmanche in mineur, na het spijtige ongeval van afgelopen maandag. De wedstrijd gaat gewoon door maar de organisatie houdt er zich aan hun medeleven te betuigen aan de getroffen families. Enkele teams verkiezen niet te starten, wie wel deelneemt zal ongetwijfeld het voorval indachtig zijn.

De East Belgian Rally moet het zonder de deelnames van Debackere, Deferm en Auquier stellen, die naar aanleiding van het tragische gebeuren van maandag verkiezen forfait te geven. We beperken ons tot het overlopen van de belangrijkste deelnemers voor komend weekend: Freddy Loix (Peugeot 207 Super 2000), Kris Princen (Lancer Evo 8 groep A), Patrick Snijers (Porsche 911 GT3), Yannick Bodson (Audi S2 ipv de geplande Subaru Impreza WRC S5), Steve Hendy (Ford Focus WRC), Kurt Heckters (Lancer Evo 8 groep A), Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9 groep N), Marc Duez (Porsche 911 GT3), Chris Van Woensel (Nissan 350Z), Henri Schmelcher (Porsche 911 GT3), Andy Lefevere (BMW M3 E46), Francis Lejeune (Porsche 911 GT3), Bernard Servais (Renault Clio R3), Gilles Schammel (Renault Clio R3),... De Historics, die voor de moderne deelnemers van start gaan, bestaan uit een sterke West-Vlaamse delegatie met oa. Beauprez (Porsche), Debyser (Transeurope) en Vankemmel (Ascona A). Bij de Criterium-deelnemers, die enkel de zondagproeven rijden, zien we de deelname van oa. Boulat (BMW M3), Radoux (Lancer Evo 9), Claesen (Escort Cosworth), Heyrick (VW Golf II),...

De organisatie gaf enkel de eerste 10 startnummers vrij:
1. Loix-Buysmans (Peugeot 207 S2000)
(2. Cols-Godde (VW Polo S2000))
3. Princen-Eelbode (Mitsubishi Lancer Evo 8-A8)
4. Snijers-Grooten (Porsche 911 GT3-GTP24)
(5. Debackere-Geerlandt (Toyota Corolla WRC- A8))
(6. Deferm-Lavaerts (Subaru Impreza WRC "S10"- A8))
7. Duez-Beatse (Porsche 911 GT3-GTP24)
8. Bodson-Dejalle (Subaru Impreza WRC-A8)
9. Hendy-Davies (Ford Focus RS WRC-A8)
(10. Auquier-Pirotte (VW Polo S2000))

Bekijk hier de (niet-genummerde) deelnemerslijst van zowel BK als Criterium.

De timing kunt u hier terugvinden. Dit jaar is Stavelot het zenuwcentrum van de rally met hoofdkwartier, servicepark en podium rond de Adbij gevestigd.

Live resultaten via RIS Timing
Website organisatie: www.eastbelgianrally.be

11.03.08 ::  EBR: Melissa Debackere niet aan de start
Melissa Debackere wil bij deze de media en alle rallyliefhebbers op de hoogte brengen van haar beslissing om volgend weekend niet deel te nemen aan de East Belgian Rally. Melissa werd maandag diep getroffen door het heengaan van Hans Goudezeune, sinds enige maanden haar geliefde. In deze dagen van intens verdriet, wenst Melissa de familie van Hans bij te staan om samen het verlies van hun geliefde te verwerken. De families Goudezeune en Debackere vragen daarom met aandrang om in alle sereniteit en rust afscheid te kunnen nemen van Hans. U zal ongetwijfeld begrijpen dat de getroffen families geen verdere verklaringen wensen af te leggen.

11.03.08 ::  EBR: Morgen shakedown in Wanne
De organisatie bevestigt dat de shakedown van de East Belgian Rally morgen wel degelijk doorgaat, ondanks het tragische gebeuren van gisteren. Er kan getest worden van 9u tot 12u en van 13u tot 17u en dit op de vroegere KP 'Wanneranvalle' in de omgeving van Wanne. De servicezone ligt wel in Stavelot en dit in de nabijheid van de sporthal.

10.03.08 ::  PAK West-Vlaanderen houdt Junior-kampioenschap
Het Provinciaal Autosport Komitee van West-Vlaanderen, beter gekend als de West-Vlaamse VAS-afdeling, richt dit jaar een Junior-kampioenschap in. Het richt zich op de jonge West-Vlaamse rallypiloten die geboren zijn na 1 januari 1985. Het kampioenschap omvat alle West-Vlaamse regionale wedstrijden en de LRT Comines Rally, wat het totaal op tien manches brengt. Met hun uitslagen in de diverse wedstrijden kunnen de jongeren punten verdienen, die toegekend worden volgens het resultaat in de klasse. Aan het einde van het seizoen worden mooie prijzen verdeeld. De hoofdprijs is een gratis 'all-in' deelname aan de RS van Moorslede of RS van de Monteberg 2009 met een groep A-wagen. Voor de tweede, derde en vierde plaats in het kampioenschap is er een waardebon voorzien ter waarde van respectievelijk 450 €, 300 € en 150 € voor deelnames aan rally’s en/of rallysprints meetellend voor het West-Vlaams kampioenschap in 2009.

Deelnemen kan simpelweg door je naam door te geven aan het PAK-secretariaat via secretaris Luc Desmet.
Voor alle reglementen en tussenstanden zie www.pakwvl.tk.

10.03.08 ::  Nieuw op het net
Enkele nieuwe sites met betrekking tot de rallysport zagen onlangs het daglicht:

- De kersverse webstek van Geert Beauprez (Porsche 911) heet www.debuze.be.
- Nog een Historic-rijder online: spektakelrijder Jacques Maroy via www.freewebs.com/fordrallyteammaroy.
- Ook Alain Vermeulen en Bart Ruyssen hebben nu een site: zie www.rallyteam-vermeulen-ruyssen.tk.
- Een must-see voor modelbouwers: www.jawi-team-riessen.nl, met heel wat decals van Belgische wagens.

10.03.08 ::  Hans Goudezeune overleden
Bij een test met de VW Polo Super 2000 vannamiddag is Hans Goudezeune om het leven gekomen. Hans, zoon van Gaby Goudezeune en ingenieur bij het team van René Georges, was passagier van Larry Cols tijdens de testrit. Cols zelf werd naar het ziekenhuis overgebracht.

Langs deze weg willen we ons medeleven aanbieden aan de familie en vrienden van Hans en wensen we Larry een spoedig herstel toe.

09.03.08 ::  Tweede Hannuit-zege voor Erik Wevers
Erik Wevers heeft voor de tweede keer de Rally van Hannuit op zijn naam geschreven. Na zijn eerste zege in 2003, toen nog in het Divisie 2-kampioenschap met een Toyota Celica GT4, besloot de Nederlander dit jaar opnieuw naar Hannuit afzakken om zijn pas aangekocht Ford Focus WRC '06 af te stellen. Het werd een walkover voor de prepateur want na 15 proeven wist hij meer dan twee minuten voorsprong te vergaren op Philippe Stéveny. Deze plaatselijke Kia-dealer huurde voor de gelegenheid een Toyota Corolla WRC van bij Wevers en zorgde daarmee voor een dubbel in het team.

Een andere Nederlander met topmateriaal, René Kuipers en zijn Subaru Impreza WRC '06, had ook zicht op een podiumplaats tot hij iets over halfweg wedstrijd de handdoek moest werpen met een defecte stuurbekrachtiging. De derde plaats ging zo naar Patrick Snijers, die de Porsche 911 GT3 aan een laatste test voor de East Belgian Rally van volgend weekend kwam onderwerpen. Snijers volgde op bijna drie minuten van Wevers. De top-5 werd compleet gemaakt door twee Mitsubishi-rijder: de Nederlander Hein Jonkers en ex-winnaar Bob Colsoul, slechts gescheiden door vier seconden.

Henri Schmelcher finishte als zesde met zijn Porsche 911 GT3, voor Coffey (Impreza WRC), Laruelle (Celica GT4) en Leemans (Lancer Evo 6). De tiende plaats algemeen ging naar de winnaar in Divisie 3-2-1: Eric Moulin met zijn Opel Astra, die het met ruime voorsprong haalde van Tufano (Peugeot 306) en Jacob (Opel Manta).

:: Uitslagen
:: Foto's Frans Bonte

09.03.08 ::  Erik Wevers aan de leiding in Rally van Hannuit
Erik Wevers heeft van bij de start de leiding genomen in de Rally van Hannuit. Met zijn pas aangekochte Ford Focus WRC '06 heeft na zeven proeven of bijna net halfweg wedstrijd 40" voorsprong op thuisrijder Philippe Stéveny met een Toyota Corolla WRC. Wevers' landgenoot René Kuipers ligt derde met zijn Subaru Impreza WRC '06 op 1'07". Patrick Snijers (Porsche) en Hein Jonkers (Lancer) vervolledigen momenteel de top-5. In Div 3-2-1 ligt Eric Moulin momenteel aan de leiding.

:: Tussenstanden

08.03.08 ::  Nieuwe Lancer Evo 7 voor Marc Turrion
Marc Turrion ruilt voor het nieuwe seizoen zijn Lancer Evo 9 groep N in voor een Lancer Evo 7 groep A. Morgen vindt het wedstrijddebuut plaats in de Rally van Hannuit, waar Marc en co Geert Herbots van start gaan met nummer 6. David Cortvrient bezorgde ons enkele foto's vanuit het atelier van Turri Motorsport.

 

08.03.08 ::  Bettens-Dehouck verder met Citroën Saxo
Renaat Bettens en Peter Dehouck gaan in 2008 verder met hun vertrouwde Citroën Saxo groep A. De schoenverkoper opteert opnieuw voor een beperkt programma in eigen streek. De rally's van Wervik en Ieper staan al zeker op de kalender. "De bedoeling is van de Saxo nog iets te verbeteren door hem op Profex-vering te zetten.", aldus Renaat.

Om dit alles te financieren geeft het duo een eetfestijn (kip aan't spit) met achteraf een party. Dit gaat door op 21 juni vanaf 20u in de Fiat-showroom van Garage Claus in Geluveld. Kaarten kosten 12 € en zijn verkrijgbaar bij Peter (0496/25 20 13) en Renaat (0475/77 83 11).

07.03.08 ::  Testsessies in aanloop naar East Belgian Rally
Deze week onderwierpen enkele teams hun wagens reeds aan een eerste test met het oog op de komende East Belgian Rally. Voor vele deelnemers werd het een eerste kennismaking met hun nieuwe strijdwapen.

Begin deze week stak Burton Racing van wal met een test van het ganse team. Caren Burton en Olivier Cartelle onderwierpen hun C2 R2's aan een test. Bernard Servais kwam zijn gloednieuwe Renault Clio R3 afstellen terwijl Cédric Cherain kwam proefrijden met de Fiesta ST waarmee Servais vorig jaar kampioen werd. Van deze shakedown in Ferrières verwijzen we graag naar naar volgend media-materiaal: foto's Jerome Deskeuvre, Rallye Racing en deze video (RS Video).

Gisteren ging het JetCar Racing Team hun verschillende Mitsubish's gaan afstellen. Kris Princen, speerpunt van het team, kwam de Mitsubishi Lancer Evo 8 groep A testrijden terwijl Erik Vleminck en teambaas Johan Van Keer de Lancers Evo 9 groep N aan de tand voelen. Jonas Langenakens reed zijn eerste meters aan het stuur van de Lancer Evo 6.5 groep N. Verslag en foto's zijn terug te vinden op www.jetcar-racingteam.be.

Vandaag was het de beurt aan Freddy Loix om zijn bolide af te stellen voor de East Belgian Rally. In de Oostkantons kwam hij de nu nog spierwitte Peugeot 207 Super 2000 van Kronos testrijden. David Mares trok naar de test in het Duitstalige landsgedeelte, zijn foto's kun je hier bekijken. Zie hier ook een video, opnieuw aan de hand van RS Video.

Volgende week woensdag richt de organisatie nog een officiële testdag in. Op een vroegere Spa-proef kunnen alle deelnemers de ganse dag hun wagen komen afstellen en dit voor de prijs van 100 €. Het servicepark bevindt zich in Stavelot, tevens het rallycentrum van de wedstrijd zelf. In de loop van volgende week vindt ook nog enkele aparte testen van teams (oa. René Georges) plaats.

06.03.08 ::  Wervik: Marc Duez met Mercedes 500 SLC
Onlangs lieten de organisatoren van de 12u van Wervik weten een extra wedstrijdgedeelte te houden voor de vele nationale piloten die hun evenement aandoen. In de 'Ereprijs Tim Van Parijs' gaat Tim zelf natuurlijk van start, maar ook enkele andere kleppers hebben hun komst reeds aangekondigd. Zo komt Patrick Snijers de Ypres Westhoek Rally voorbereiden met de Subaru Impreza N14 groep N van BMA.

Een andere grote naam aan de start is Marc Duez. "We zijn fier om te kunnen melden dat ook niemand minder dan Marc Duez Wervik zal rijden en dat met een pracht van een wagen: een Mercedes 500 SLC. Liefhebbers van Historic-wagens zullen zo ook kunnen meegenieten van ons nieuw wedstrijdgedeelte. Hopelijk volgen er nog enkele kleppers. In ieder geval zijn wij reeds blij met deze twee levende en nog rijdende legendes van de Belgische rallysport.", aldus Filiep Forrest van Scuderia Vervica.

Meer info over de Mercedes 500 SLC waarmee gereden wordt op www.slcracing.eu.
Het reglement en inschrijvingsformuler van de 12u van Wervik is reeds online op www.scuderiavervica.be.

06.03.08 ::  Stefaan Stouf naar het Brits Historic-kampioenschap
Stefaan Stouf gaat dit jaar een nieuwe uitdaging aan. De Nieuwpoortse visboer haalt zijn Ford Escort MK I RS 1600 van stal om er over de plas het Brits Historic-kampioenschap te gaan rijden. Met co-piloot Joris Erard trekt hij dit weekend naar Nottinghamshire voor de eerste manche, de Robin Hood Forest Stages Rally.

"Naast wij zijn vele toppiloten geregistreerd in het kampioenschap om regerend kampioen David Stokes van de troon te helpen. Voor de eerste manche zijn zo'n 100 historics ingeschreven waaronder David Stokes (Escort RS 1600), Stig Blomqvist (RS 1600), Bjorn Waldegard (Stratos), Mark Solloway (RS 1600), Ernie Graham (RS 1600), Jimmy McRae (Porsche 911), Martin McCormack (RS 1800),... Het rallycentrum van de Robin Hood Historic Rally is in Nottinghamshire (Clumber Park) en de keuring gaat door op zaterdagmiddag 12u in Tuxford. In totaal zijn er 11 kp's (3 zaterdagavond en 8 zondagvoormiddag) in het Sherwood Forest.", zegt Joris.

Het duo hoopt binnen de eerste 12 te eindigen en ging daarom reeds gaan testen in Wales. In het bekende Sweetlamb Complex werd afgelopen maandag samen proefgereden met Historic-kampioen David Stokes, die Stouf 'a born forest driver' noemde. "Na een uitgebreide verwelkoming van pers en piloten hebben we de nodige kilometers opgedaan. Een unieke test op het Britse gravel, dat er heel nat en ijzig bij lag, heeft het team het volle vertrouwen gegeven om van start te gaan!", aldus Joris Erard.

06.03.08 ::  Nieuwe Subaru Impreza voor JMD Racing
Het JMD Racing Team van Jean-Marc Decloedt gaat dit seizoen met een nieuwe wagen van start. De tweedeurs-Impreza groep A wordt vervangen door een recentere Subaru: een Impreza '05 groep A met de looks van een 2006-model. De opbouw van de wagen in de ateliers van Jos Boon is volop bezig en via foto's te volgen op de website van het team.

De voorstelling van de wagen is voorzien op 29 maart, uiteraard in de gezellige club van het team in Oostende. De week daarop wordt van gestart gegaan in de TAC Rally en dit als nulwagen. Na de LRT Comines Rally staan alle West-Vlaamse VAS-rally's op het programma, aangevuld met de Short Rally's van Linter en Sint-Truiden. De thuisrally in Oudenburg staat uiteraard met stip genoteerd op de kalender, zeker nu JMD's nieuwe hoofdsponsor, Recuperatiebedrijf Willems NV uit Snaaskerke, de wedstrijd zelf steunt. Ook te onthouden is 13 juli: dan gaat de barbecue van het team door.

Jean-Marc zal opnieuw genavigeerd worden door Andy Vangheluwe. Aangezien Andy ook een programma afwerkt met Kris Cools zal Jean-Marc met een andere co rijden voor de wedstrijden die samenvallen in beide programma's, de TAC Rally en de Short Rally van Oudenburg. In Tielt gaat Henk Vanpoucke JMD vergezellen, de co voor Oudenburg valt nog te beslissen.

In elk geval mogen we weer heel wat leuke beelden van 'West-Vlamse rallytrips' verwachten... A la Bouche!

06.03.08 ::  Renier Rallysport in 2008
De broers Bjorn en Brian Renier gaan in 2008 verder met hun Peugeot 206 GTI. "Voor ons vierde seizoen gaan we terug van start met de vertrouwde Peugeot 206, waaraan tijdens de winter niks is veranderd. Enkel kan de look nog iets wijzigen. We gaan dit tweede jaar met de 206 wat gaan rijden voor goede klassementen, na een kennismakingsjaar vorig jaar.", aldus co-piloot Brian.

De 'rendieren', zoals ze genoemd worden in Philcars-stal waar de 206 op service gaat, gaan van start in volgende wedstrijden: TAC Rally Criterium, LRT Comines Rally, 12u van Wervik, Short Rally van Oudenburg-Jabbeke (onder voorbehoud), RS van Reningelst, TBR Rally en Hemicuda Rally.

Co-piloot Brian kroop in de vorige Hemicuda Rally zelf al eens achter het stuur en kreeg daarbij de smaak te pakken. "In Wervik zullen we met twee wagens rijden, ikzelf met de 206 en Bjorn met een Fiesta ST uit de Trophy.", zegt Brian. "In Reningelst rij ik met een gelegenheidsco, mijn vrouw Mireille. Voor de rest van het programma ga ik in de vertrouwde (rechter)stoel plaatsnemen.", aldus Brian Renier.

06.03.08 ::  Geen C2 R2 Max in de East Belgian Rally
In de komende East Belgian Rally zal nog geen Citroën C2 R2 Max te zien zijn. Een dergelijke wagen zou ingezet worden door het team van Kris Cools en Philcars maar een late levering van motoronderdelen beletten hun deelname. Citroën Sport kan zijn klanten pas vanaf 15 maart van de gepaste onderdelen voorzien. Kris Cools en Andy Vangheluwe hopen nu hun Max-debuut te kunnen maken in de TAC Rally. Bij Philcars in Wervik is men alvast druk bezig met de opbouw van de wagen. Voor foto's, surf naar de website van Kris Cools.

06.03.08 ::  Vooruitblik Rally van Hannuit
Na de RS van Moorslede vorige zondag wordt komende zondag ook het ASAF-seizoen op gang geschoten. Traditiegetrouw gebeurt dit met de Rally van Hannuit, één van de populairste rally's uit Wallonië. De vroegere BK-wedstrijd kan met een uitzonderlijk deelnemersveld, want naast de vaste ASAF-klanten zullen heel wat buitenlanders en BK-rijders van de partij zijn in Hannuit, vooral om te testen en competitieritme op te doen.

De deelnemerlijst telt maar liefst 190 teams met als belangrijkste buitenlanders de Nederlanders Kuipers (Impreza WRC S12), Wevers (Focus WRC 06), Leemans (Lancer) en Jonkers (Lancer) en de Britten Coffey (Impreza WRC S9) en Turnbull (Impreza WRC S11). Bij de Belgen is het vooral uitkijken naar Snijers (Porsche), Gaban (Porsche), Grauwels (Golf KC), Dumont (C2 R2), Schmelcher (Porsche), Turrion (Lancer Evo 7), Stéveny (Corolla WRC?), Laruelle (Celica), Nijs (Subaru), Cooman (BMW M3),.... Wel is er het forfait van Hubert Deferm, de winnaar van de jongste twee edities die zou deelnemen met zijn Impreza WRC S5. De kasseienlegger gaat de East Belgian Rally gaan verkennen in de plaats.

Zondagmorgen wordt omstreeks 8u30 de start gegeven voor de eerste van drie wedstrijdronden. Elke ronde bevat vijf proeven, samen goed voor meer 170 km KP. De finish is voorzien omstreeks 18u35. Het rallycentrum met servicepark bevindt zich rondom de overdekte markt in Hannuit. De toegang tot alle proeven is volledig gratis.

:: Deelnemerslijst

05.03.08 ::  Layout Fiesta's Cartim Rallyteam
Op de pagina ingestuurde video's zijn nu twee videofragmenten te zien die ons werden bezorgd door deelnemers aan de afgelopen RS van Moorslede. Een eerste, indrukwekkende fragment is dat van Björn Joseph, die de derde wedstrijd afwerkte met zijn imposante Peugeot 205 Maxi. Het werd wel de eerste keer met de nieuwe motor, een 306 Maxi-exemplaar goed voor 280 pk, wat dan ook op heel wat publieke belangstelling kon rekenen. Op het einde is nog een sortie te zien aan hoge snelheid, oorzaak van een slecht spoor. De eerstvolgende wedstrijden voor Bjorn zijn de RS van de Monteberg en de 12u van Wervik.

Een tweede fragment is dat van Peter Demeyere die ons mee aan boord neemt van de Citroën C2 van Caen.
Andere videobeelden, al dan niet onboard, mogen steeds bezorgd worden via info@shakedown.be.

05.03.08 ::  Layout Fiesta's Cartim Rallyteam
De Fiesta's van het Cartim Rallyteam worden in gereedheid gebracht voor het nieuwe rallyseizoen. De wagens bestemd voor Nikias Priem en Thijs Deburghgraeve worden een dezer dagen beletterd volgens onderstaande ontwerpen. Volgende woensdag staat alvast de shakedown van de East Belgian Rally op het programma voor het team als ultieme test voor de openingsmanche van de Ford Fiesta Sporting Trophy. (klik op afbeelding voor grotere versie)

 

05.03.08 ::  Mini-programma voor Serge Leen en Robby Vanhees
Serge Leen en Robby Vanhees gaan in 2008 maar een beperkt programma afwerken. De Limburgers starten hun seizoen dit weekend in Hannuit, maar gaan daarna het aantal wedstrijd tot een minimum herleiden omdat ze beiden vader worden. Ze blijven hun Ford Fiesta XR2i trouw.

"Na maanden zonder rally begint het seizoen eindelijk weer. Zondag zullen Serge en ik de start nemen in Hannut.", zegt Robby Vanhees. "De auto is deze winter weer volledig nagekeken en klaar voor dit jaar. Ons programma zal zijn: Rally van Hannut, Sezoensrally (Criterium), Rally van Haspengouw (Criterium), Hemicuda en Rally Van Sint-Truiden, weliswaar onder voorbehoud. Zoals jullie zien hebben we voor mooie, lange rally's gekozen zodat we toch een plezant jaar gaan hebben, kort maar krachtig... De TAC Rally hebben we geschrapt wegens de te drukke agenda, maar in de plaats kiezen we nog een rally in de zomer.", aldus de co-piloot.

05.03.08 ::  Thierry Neuville wint Ford RACB Rally Contest
Thierry Neuville is eindwinnaar geworden in de Ford RACB Rally Contest. De 19-jarige Waal won vandaag de superfinale van de talentenjacht en komt daardoor aan de start van de Ford Fiesta Sporting Trophy. Neuville, afkomstig uit Sankth-Vith, haalde het van Mathias Boon (Pellenberg) en Julien Marmifero (Oupeye).

Na een finale met technische problemen op de Ford Fiesta's vorige zondag in Brugge, werd vandaag in Lommel de superfinale gehouden tussen de drie beste kandidaten uit de 20-koppige finale. Op de 'proving ground' werd enkel naar de chrono gekeken, want de overige kwaliteiten (fysiek en kennis van talen en reglementen) werden reeds zondag getest. Neuville kwam als beste uit de rijtesten met de Fiesta ST uit de Trophy. "Ik besef nog niet goed wat mij overvalt. Natuurlijk droomde ik ervan om de Contest te winnen, maar ik wist dat de opdracht zeer moeilijk zou zijn. Voor de finale waren er twintig kandidaten en in de superfinale, hier in Lommel, nam ik het op tegen twee zware concurrenten.”, aldus het aanstormende talent in het RACB-communiqué.

De jonge Waal uit de Oostkantons komt voor twee belangrijke weekends te staan: komend weekend de verkenningen van de East Belgian Rally en de week daarop de wedstrijd zelf, de eerste manche van de Fiesta Sporting Trophy. Het wordt een thuisrally voor de Duitstalige Belg en bovendien zeker geen maidentrip: hij reed reeds een klimkoers en twee rally's, oa. de B-Short des Crêtes waarin hij meteen 9de werd in Div 3-2-1 in derde in de klasse na kleppers als Béco en Blaise.

04.03.08 ::  Cam Racing Trophy: Promotiecup met Peugeot 106 N1
C.A.M. Racing is gesticht door Charles-Antoine Hastir en Marc De Meuter, twee personen die de rallysport in het bloed hebben, die hun passie willen delen en vooral doorgeven. Charles-Antoine en Marc willen iedereen die interesse heeft in de rallywereld, de mogelijkheid bieden te evolueren in een klein team met professionele context. Dit team richt zich hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend, op jongeren, omdat C.A.M. Racing zijn ervaring wil delen door bijvoorbeeld briefings en debriefings voor iedere wedstrijd te houden, een heel belangrijk gegeven. Kennis en ervaring wordt enerzijds verworven door een goede communicatie tussen piloot en copiloot, maar ook met de rest van het team. C.A.M. Racing wil een sterke boodschap geven : succes wordt in team behaald.

Een piloot die goed of zelfs zeer goed wil worden, kan hier enkel in slagen als hij door een team gedragen wordt. Dit is ook de manier waarop C.A.M. Racing de zaken bekijkt, wij zijn één en dezelfde persoon, één team, een groep die openstaat om nog groter te worden. C.A.M. Racing is er zich echter van bewust dat de rally een veeleisende en dure sport. Net daarom hebben we besloten de C.A.M. Racing Trophy op te richten met 5 wedstrijden in heel België. Een nationale Trophy met een team dat professioneel voor de dag komt, trekt ongetwijfeld de aandacht. Op die manier kunnen ook sponsors overtuigd worden, want geld is nu éénmaal een cruciaal gegeven voor deze sport. Daarom ook wil C.A.M. Racing een Trophy organiseren met 5 Peugeot 106 xsi voor een aantrekkelijke prijs. De grootste troef van C.A.M. Racing is, om te kunnen gaan met de wensen van alle sponsors, want wij kunnen de gewenste infrastructuren voorzien. C.A.M. Racing biedt VIP ruimtes aan voor sponsors, piloten, copiloten, alsook voor alle kennissen en vrienden. C.A.M. Racing zorgt ervoor dat rally mogelijk is voor iedere beurs en steeds weer een feest wordt.

De Cam Racing Trophy (hierna CRT genoemd) is een organisatie van C.A.M. Racing sprl. De Cam Racing Trophy is voorbehouden voor Peugeots 106 1400 Xsi fase 1 Groep N, die eigendom zijn van C.A.M. Racing sprl en te huur worden aangeboden. De Cam Racing Trophy omvat 5 wedstrijden. Het inschrijvingsbedrag voor de geselecteerde wedstrijden zit in de huurprijs inbegrepen. De deelnemers kunnen gebruiken maken van de centrale infrastructuur van de Trophy om hun partners uit te nodigen (formules en voorwaarden op aanvraag).

Kalender
• Criterium TAC Rally (Tielt) : 5 april 2008
• Critérium Rallye de Wallonie (Namen) : 26 of 27 april 2008
• Rallye de la Famenne (Marche) : 24 augustus 2008
• Rallye Jean-Louis Dumont (Waremme) : 21 september 2008
• Critérium Haspengouwrally (Landen) : 5 oktober 2008

De inschrijvingsgelden voor de CRT bedragen 500 €. In deze prijs zitten volgende zaken inbegrepen: 2 FIA gehomologeerde racepakken, 2 polars, 2 polo’s en 2 petjes in de kleuren van de Trophy. De betaling van de eerste 2 wedstrijden (3000 €) en van de waarborg (2000 €), dus in totaal 5500 €, moet 3 weken voor de eerste wedstrijd gebeuren. Bij een te groot aantal deelnemers zal enkel de volgorde van betaling op de rekening van C.A.M. Racing sprl de deelnemers (normaal gezien 5) bepalen. Het saldo voor de 3 laatste wedstrijden (4500 €) zal ten laatste gestort worden op 31 juli.

Toegelaten wagens
De wagen die ter beschikking gesteld wordt, is een Peugeot 106 1400 Xsi fase 1 van de Cam Racing sprl. De kleur is blauw. Uitrusting : ophanging Bilstein, filetée vooraan, Eprom aangepast, Ferodo Ds 2500 remblokken vooraan, Bf Goodrich banden G-profiler 2 185/55/14, korte overbrenging. De deelnemers behouden dezelfde wagen van de eerste tot de laatste wedstrijd ; een lottrekking zal gehouden worden in het bijzijn van de piloten.

Premies
Volgende premies zijn voorzien voor iedere wedstrijd van de CRT voor de regelmatig ingeschreven deelnemers:
1ste plaats : 300 € - 2de plaats : 200 € - 3de plaats : 100 €
De eindwinnaar van de CRT mag deelnemen aan de Rallye du Condroz aan het stuur van dezelfde wagen waarmee hij de Trophy gereden heeft. Alle kosten zijn inbegrepen, uitgezonderd de waarborg en het inschrijvingsgeld van de rally zelf. Hij krijgt ook 10 VIP-plaatsen ter beschikking in de voorziene tent, ter waarde van elk 100 €, en een aankoopbon bij C.A.M. Racing (waarde nog te bepalen). De 2de krijgt de huur van de Condrozrally aan de prijs van die van een wedstrijd van de Trophy, nl. 1250 € ipv 2200 €, alsook 5 VIP-plaatsen en een aankoopbon bij CAM Racing. De 3de tenslotte krijgt een korting van 450 € op de huurprijs voor de Condrozrally, die dan nog slechts 1750 € bedraagt, alsook 2 VIP-plaatsen en een aankoopbon bij CAM Racing.

Organisatie van de Cam Racing Trophy
C.A.M. Racing Sprl
85 rue de Huy
4537 Chapon-Seraing
Tel : 019 / 67 88 05

Contactpersonen
Marc De Meuter - 0475 / 32 73 96 - marc.demeuter@camracing.be
Bestuurder van Cam Racing et coordinator van de Trophy
Charles-Antoine Hastir - 0478 / 87 97 42 - charles-antoine.hastir@camracing.be
Bestuurder van Cam Racing

(persbericht)

04.03.08 ::  Rally van Haspengouw terug over twee dagen
De Rally van Haspengouw gaat in 2008 opnieuw over twee wedstrijddagen door. Wegens de tv-coverage op Sporza moet een BK-rally op zondag voor 16u beëindigd worden. Voor een ééndagsrally met 140 km KP leek dit niet mogelijk, zodat dan maar geopteerd werd om zaterdagnamiddag al te starten met de wedstrijd.

"Het rallyfeest zal van start gaan op zaterdagnamiddag 4 oktober 2008 voor 3 lussen van 2 klassementsproeven. De eerste wagen start op het podium om 16u31. Op zondag 5 oktober volgen nog 2 lussen van 4 klassementsproeven en 1 lus van 3 proeven zodat we de eerste wagen op het podium mogen verwachten rond 16u00. In totaal zullen 17 proeven worden afgewerkt. De klassementsproeven op zaterdag verschillen van deze op zondag.", zo luidt het. Het RACB Rally Criterium rijdt enkel op zondag.

De verkenningen van de voorlaatste manche van het BK gaan door op vrijdag en zaterdag, de technische nazichten vinden plaats op zaterdagvoormiddag. De wedstrijd wordt ook voorzien van een nieuw rallycentrum. "Het Haspengouws rallycircus verhuist naar de gebouwen van Guy Colsoul Rallysport op het industrieterrein van Landen. De laatste jaren was het moeilijk werken in het centrum van Landen. Het plaatsgebrek en de negatieve reacties deden het bestuur besluiten uit te wijken naar Roosveld.", aldus organiserende club TRCH.

Een andere nieuwigheid is de nieuwe voorzitter bij de club. Ludo Vanmunster wordt vervangen door Benny Giebens. Meer info over de Rally van Haspengouw op www.rallyvanhaspengouw.be en info@rallyvanhaspengouw.be.

03.03.08 ::  Nieuwe website voor Gregory Verfaillie
Gregory Verfaillie gaat dit seizoen de Fiesta Trophy betwisten als co-piloot van Thijs Deburghgraeve. De Ieperling heeft zopas een eigen site gelanceerd om zijn sponsors in het daglicht te stellen en te berichten over zijn wedervaren in Trophy met Thijs. Je kan de website een bezoekje brengen via www.vrallysport.be. Vermelden we ook nog dat Gregory met zijn bedrijf Intimo allerhande kledij kan bedrukken en borduren voor u en uw rallyteam. Meer info via gregory.verfaillie@telenet.be of (0475) 26 18 57.

De wagen waarmee Thijs en Gregory de Trophy zullen afwerken onder de vlag van Cartim, de Fiesta ST van Kristof Verloo, was afgelopen weekend te zien op de opendeurdagen van de KATHO-hogeschool in Kortrijk.

 

03.03.08 ::  SRP Racing stelt seizoen 2008 voor
Zaterdagavond werd in Liedekerke het nieuwe seizoen van SRP Racing voorgesteld. Het team bestaat al jaren uit de duo's Van Craenenbroeck-De Bolle en Schokaert-Heymans. De co-piloten geven wat meer uitleg bij programma voor dit jaar.

Stefan Van Craenenbroeck en Peter De Bolle gaan verder met de Mitsubishi Lancer Evo 6. "Na een paar tegenvallende prestaties vorig jaar, werd besloten om de Mitsubishi eens een grondige revisie te geven. Zowat alle mechaniek, behalve de motor werden vernieuwd of gereviseerd. Ook hebben we nog geprobeerd om de wagen een beetje sneller te maken, of we hier zijn in gelukt zal ons duidelijk worden tijdens de eerste wedstrijd.", zegt Peter, die samen met Stefan geen kampioenschap zal aandoen. "Na enkele jaren tevergeefs te hebben geprobeerd om een compleet kampioenschap te rijden hebben Stefan en ik dit jaar besloten om een programma à la carte af te werken met de wedstrijden die we graag rijden.” Er wordt gestart in de TAC Rally (Criterium) en daarna worden vooral ASAF-sprints gereden, aangevuld met de Short Rally van Linter, de Sezoensrally en de Sombreffe Rallye.

Patrick Schokaert en Jurgen Heymans wisselen hun Opel Corsa voor een Citroën C2. “Na ons testritje vorig jaar waren we overtuigd van het potentieel en de efficientie van zo'n wagen. We waren al langer op zoek naar iets waarmee we beter konden doen dan met de Corsa. Dit leek ons de beste manier. En qua betrouwbaarheid moeten we ons, denk ik, ook geen zorgen maken Citroën heeft alles uitvoerig getest en ontwikkeld.”, aldus Jurgen. Het duo werkt het volledige VAS-rallykampioenschap af, te beginnen met het Criterium van de TAC Rally.

Meer info via www.srp-racing.be.

03.03.08 ::  Een Lancer Evo 9 groep N voor Stéphane Lhonnay
Na twee rally's in 2007 met een Lancer Evo 9 groep N, heeft Stéphane Lhonnay besloten zelf een dergelijke wagen aan te schaffen om het ganse Belgische kampioenschap mee af te werken. De snelle Waal, die overkomt van een Citroën C2 R2, wordt meteen één van de grote favorieten voor de groep N-titel. De wagen werd gekocht bij Guy Colsoul Rallysport en zal er ook onderhouden worden. Voor de servicebeurten tijdens de wedstrijd wordt net als vorig jaar beroep gedaan op Philcars.

03.03.08 ::  Superfinale Ford RACB Rally Contest uitgesteld
Gisteren vond in het Verkeers Opleidings Centrum in Brugge, waar ook de RACB- en VAS-stages gehouden worden, de finale van de Ford RACB Rally Contest plaats. Twintig jongeren tussen 18 en 24 uit gans België waren van de partij om het tegen elkaar op te nemen in diverse proeven. In de belangrijkste proef, de rijproef, liep het echter spaak waardoor nog geen winnaar bekend is. Wegens onvoorziene technische problemen met de wagens werd de superfinale uitgesteld naar een van de komende dagen.

De superfinalisten zijn Mathias Boon uit Pellenberg, Julien Marmifero uit Oupeye en Thierry Neuville uit Sankt-Vith. Eén van hen zal dit jaar te zien zijn in de Fiesta Sporting Trophy met de wagen waarmee Anthony Martin vorig jaar reed. Mathias Boon is beter bekend als zoon van Subaru-tuner Jos Boon. Hij heeft geen wedstrijd-ervaring in tegenstelling tot de Walen Marmifero en Neuville, die er reeds enkele rally's hebben opzitten.

Klik hier voor meer foto's. (racb.com)

02.03.08 ::  Tweede opeenvolgende zege voor Melissa Debackere
Melissa Debackere heeft voor de tweede opeenvolgende keer de Rallysprint van Moorslede gewonnen. Met haar Toyota Corolla WRC ging ze in de laatste ronde nipt voorbij Paul Lietaer, die drie rondes lang de leiding had met zijn Subaru Impreza WRC. John Deconinck (Lancer Evo 8) finishte als derde, voor Patrick Snijers (Porsche) en Andy Lefevere (BMW).

Het al rijkelijk gevulde deelnemersveld kreeg er zaterdagnamiddag nog een klepper bij. Na zijn vroege opgave in de Rallye des Routes du Nord (commande versnellingsbak) repte Paul Lietaer zich naar de technische keuring van de RS van Moorslede met zijn nieuwe Subaru Impreza WRC. De Polle werd meteen bij de favorieten gerekend om het op te nemen tegen oa. Debackere, Deconinck en de Porsches. Geholpen door het wedstrijdritme dat hij zaterdag kon opdoen zette Lietaer meteen de snelste tijd neer in de eerste ronde, 2" sneller dan Deconinck en 4" sneller dan Debackere.

Lietaer moest in de tweede ronde nipt de scratch laten aan Debackere, maar zag ondertussen John Deconinck de rol lossen nadat die even rechtdoor gegaan was met zijn Lancer Evo 8. "Een leuke en gemakkelijke wagen om te besturen, veel makkelijker dan de groep A.", aldus Lietaer over zijn nieuwe aanwinst. Toch moest hij finaal de duimen leggen voor de iets meer geëvolueerde WRC van Melissa Debackere. Met nog twee besttijden wist Melissa haar 3"46 achterstand om te buigen in één seconde voorsprong! Het zorgde voor de tweede opeenvolgende zege van Debackere in Moorslede, terwijl Lietaer met een tweede plaats nog voor een 'Crack-dubbel' zorgde. Melissa en co-pilote Kathy Vercruysse, echtgenote van Peter Desmet, zorgen wellicht ook voor een unicum door als vrouwelijk duo een algemene zege te noteren.

Mitsubishi-tuner Deconinck mocht mee op het podium met zijn Lancer Evo 8 en wist uiteindelijk de Porsche van Patrick Snijers en de BMW van Andy Lefevere achter zich te houden, die met hun krachtige achterwielaangedreven wagens tijd verloren in de natte openingsronde. Na een schuiver in de derde ronde moest Lefevere uiteindelijk 39" toegeven in zijn duel met Snijers. Lefevere ging met 6" een andere thuisrijder vooraf, Filip Barbier met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5 groep N. Barbier klopte op zijn beurt nipt Timothy Van Parijs, die met zijn Porsche 911 GT3 vooral het spektakel kwam verzorgen.

Aan de rand van de top-10 werd het nog spannend naar het einde toe, want Filip Pyck (Lancer Evo 6) wist maar nipt Patrick Milleville (Lancer Evo 9) en Yannick Bodson (Audi S2) achter zich te houden voor de achtste plaats. Koen Lauwaert haalde nog eens zijn oude Renault Clio van stal en pakte daarmee de 11de plaats en zege bij de F2's. Wat verder in de algemene stand pakte Geert Vandoorne (Ford Escort MK I) de zege bij de Historics. Hij won met 9" van Geert Beauprez (Porsche 911). Roelens, Denys en Vanallemeersch maakten de top-5 bij de oudjes rond.

De wedstrijd werd even stilgelegd na sorties van oa. Dolfen (Saxo) en Daele (Lancer Evo 6). Verder merkten we ook de knappe debuten op van oa. Braeckevelt en de ex-Ceenaeme BMW en Björn Joseph met zijn indrukwekkende Peugeot 205 Maxi.

:: Uitslag
:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie bezorgen via info@shakedown.be, waarvoor dank.
:: Foto's volgen!

02.03.08 ::  Claudie Tanghe zegeviert in Rallye des Routes du Nord
Claudie Tanghe heeft de Rallye des Routes du Nord op zijn naam geschreven. De Komenaar haalde het met zijn Toyota Celica 4WD met een kleine minuut van José Barbara (Subaru Impreaza WRC). Tanghe had gisterenavond al de leiding in handen, maar dreigde die vandaag kwijt te spelen door de veel snellere proeven van het zondaggedeelte. Een zelfde scenario zoals vorig jaar het geval was werd het niet, want Tanghe behield zijn voorsprong en vergroote die zelfs nog en haalde het zo met zijn 'oude' Celica 4WD van de Subaru Impreza WRC '04 van 'good old' José Barbara.

Bertrand Honvault werd met een Toyota Celica GT4 derde op meer drie minuten. Gaby Goudezeune finishte als vierde bij zijn eerste wedstrijd met zijn VW Polo Super 2000. Jean-Jacques Lebrun (Toyota Celica GT4) vervolledigde de top-5.

Historic-uitslag volgt later - voorlopig geen resultaten beschikbaar

:: Eindstand

01.03.08 ::  RdN: Claudie Tanghe leidt, Lietaer out maar morgen in Moorslede
Net als vorig jaar heeft Claudie Tanghe de leiding genomen in de Rallye des Routes du Nord. Na de eerste wedstrijddag van zes proeven hij heeft 24" voorsprong op José Barbara met zijn Subaru Impreza WRC. Gaby Goudezeune ligt 7de, Grégoire Coulembier 17de.

Paul Lietaer moest al na de derde proef opgeven bij zijn debuut met de Subaru Impreza WRC na een breuk van de commande van de versnellingsbak. Paul gaat morgen opnieuw de WRC verkennen, niet in Noord-Frankrijk maar wel in de RS van Moorslede!

:: Tussenstand

01.03.08 ::  Nieuwe adverteerder: Alltec Seys
Sinds vandaag staat er met Alltec Seys een nieuwe adverteerder op de site. Alltec Seys is het autosportcenter van Nikolaas Seys uit Sint-Juliaan (Langemark). Je kan er terecht voor allerhande autosportbenodigdheden van verschillende grote merken: Sparco, Alpinestars, OMP, Oreca,... Daarnaast is er een breed gamma tuningaccessoires, die in de achterliggende garage gemonteerd kunnen worden.

Alltec Seys kan daarnaast zorgen voor de service van uw rallywagen en verhuurt ook zelf drie rallywagens. Het gamma omvat drie Renault Clio's. De eerste is een groep N, die de voorbije jaren en ook dit seizoen vooral door Luc Vercruysse bestuurd zal worden. De vroegere groep A Clio werd omgebouwd naar een mini groep A en rijdt dit weekend met Geert Bertier in de RS van Moorslede. De derde Clio, een Ragnotti-kas met de mechaniek van de oude groep A, is momenteel in opbouw. Normaal is het debuut voorzien voor de LRT Comines Rally, opnieuw met Geert Bertier aan het stuur. Dimitri Christiaens zal er ook al enkele koersen mee rijden, maar de wagen, met 230 pk en sequentiële zesbak, is nog vrij voor heel wat wedstrijden.

Meer info via www.alltec-seys.be.
Alltec Seys zoekt ook nog dringend een ervaren mechanieker, meer info op hun website.

01.03.08 ::  Xavier Baugnet in de Ford Fiesta Sporting Trophy
De Ford Fiesta Sporting Trophy heeft er voor het nieuwe seizoen een jongere bij. Xavier Baugnet zal samen met Olivier Beck het ganse kampioenschap betwisten, te beginnen met de East Belgian Rally. De 21-jarige Baugnet, zoon van de verongelukte Jean-François Baugnet, was reeds actief met een Citroën Saxo en C2 R2 en kocht zich voor 2008 de Fiesta ST van Ferdi Perneel.

Co-piloot Olivier Beck: "We gaan deelnemen aan alle manches van de Trophy en misschien nog een uitstap naar Nederland maken om één van onze sponsors te plezieren, maar we weten nog niet welke wedstrijd. Xavier zal verder blijven rijden met zijn C2 R2 in regionale wedstrijden. Zelf zelf zal ik C2 R2 besturen in de RS van Haillot en de Rallye J-L Dumont. Verder zal ik nog Olivier Collard navigeren in de Rallye de la Semois, maar met welke wagen is nog niet beslist."

De Fiesta Sporting Trophy ziet dit jaar de kampioenen van 2006 en 2007 (Bert Coene en Bernard Servais) vertrekken, maar de jongeren nemen het roer over. Met oa. Martin, Cherain, Verhees, Priem, Baugnet, Cetinkaya, Deburghgraeve, Berville en de winnaar van de Ford RACB Rally Contest gaan we een mooi seizoen tegemoet.

01.03.08 ::  Nieuwe decoratie Renault Mégane Bart Pyck
Voor de start van het nieuwe seizoen zette Bart Pyck zijn vertrouwde Renault Mégane in een nieuw kleedje. Bart en co Erwin Lefever gaan morgen van start in de Rallysprint van Moorslede met het nummer 80.

 

28.02.08 ::  De Keyser Sport dit weekend weer van start
Ook het team van Lode De Keyser uit Merkem schiet dit weekend weer in actie. Of wedstrijden, want de drie Historic-Porsches gaan van start in twee verschillende wedstrijden.

"Bart Maes en co Wouter Polfliet starten met de hen vertrouwde Porsche 911 van 1976 in de Rallye des Routes du Nord. Dit doen ze samen met Lode De Keyser en co Kris Willaert, die starten met een 'geleende' Porsche 911 van een goede vriend. Beiden hopen in de Routes du Nord hun mannetje te kunnen staan tussen het grote Historic-geweld van mannen als Vankemmel, Lemahieu, Vermeulen ea.", aldus Manu Mackelberg, die zelf van start gaat met de derde Porsche in de Rallysprint van Moorslede. "Met co Kris D'Alleine starten we de herstelde Porsche 911 van 1981 in de RS van Moorslede en hopen we na de tegenslag van vorig jaar in de TBR op een zorgeloze wedstrijd.", aldus de Woumenaar.

Bekijk het nieuwsarchief