Alle info & voorlopige deelnemers kunt u terugvinden op onze mini-website:
>> open website
Verschueren gaat dit seizoen het volledige BK Historic-kampioenschap betwisten met zijn Opel Ascona A. In de TAC Rally zal Vincent voor de gelegenheid bijgestaan worden door Fréderic Miclotte als co-piloot. Het duo hoopt er alvast op regenweer om de BDA's te kunnen volgen. Vanaf de Rallye de Wallonie neemt Maaike Vandenhende, net als in Moorslede, de rechterstoel in, afgewisseld met enkele gelegenheidsco-piloten.
Naast het BK Historic zal Verschueren ook nog enkele VAS-wedstrijden rijden met een door Charles Schmid nieuw opgebouwde BMW M3 E30 full groep A. De wagen in de kleuren van Heli zal waarschijnlijk voor het eerst te zien zijn tijdens de Rallysprint van de Monteberg. De andere BMW M3 E30 (6-cilinder) en de Lancer Evo 9 van het team staan te koop. Verder zal Vincent nog Dunlop Sport Maxx Endurance Cup rijden op circuit met een BMW 130i.
“We zien en kennen de auto’s, de rijder en de co-rijder, maar de hele ploeg die zich ontfermt over de voorbereiding van de auto staat al te vaak in de schaduw,” zegt Koen Wijckmans, coördinator van het BK Rally. “En we hebben het dan niet alléén over grote, bekende teams die makkelijker de krantenkoppen halen. Heel wat kleinere teams runnen auto’s, zij strijden via hun rijder wel voor de zege met andere tuners, maar aan de eindmeet gaat alle aandacht naar de man of vrouw achter het stuur. Het is daarom ook dat wij punten uitdelen volgens de klasse en niet volgens het algemeen klassement. Precies om iedereen de kans te geven mee te strijden voor deze titel.”
Elk team moet op voorhand, per rally, 2 formaties nomineren die punten kunnen scoren. Ook de Historic Rally krijgt een eigen teamkampioenschap, maar de punten worden daar gegeven volgens het algemeen klassement van de Historic-wedstrijd. Het BK Teams zal enkel plaatsvinden indien er voor elk kampioenschap minstens 5 teams zich hebben ingeschreven. Onder 'team' verstaan we een formatie die zowel instaat voor de voorbereiding als de bijstand van één of meerdere auto’s.
(racb press)
:: uitslagen
De jongeren werden verdeeld in vijf groepen, die in beurtrol vijf verschillende proeven afwerkten. Om de natuurlijke snelheid te meten was er natuurlijk de kartproef. De deelnemers kregen 10 minuten om een zo snel mogelijke rondetijd neer te zetten. In een tweede heat van tien minuten werd gekeken of er op regelmaat gereden kon worden: telkens een zo constant mogelijke rondetijd draaien was hier de bedoeling.
Omdat niet enkel snelheid van belang is werden ook heel wat andere eigenschappen van de kandidaten getest. Een tweede proef was een vragenlijst waarin op uiteenlopende kennis werd getest. Enkele vragen die in een IQ-test thuishoren werden afgewisseld met vragen over de carrière van Patrick Snijers en algemene (rally)kennis. Wanneer debuteerde Patrick Snijers? Wie is de eerste Minister van België? En hoeveel manches telt het Frans kampioenschap onverhard?
De meest gevreesde proef voor velen was de fysieke test. Het evenwicht van de kandidaten werd het eerst op de proef gesteld, door een minuut lang geblinddoekt op één been proberen te staan. Daarna werden de armspieren op de proef gesteld met oa. pompoefeningen en werd ook nog de 'beeptest' gelopen. Een vierde proef bestond uit het vervangen van een wiel op een C2 R2 Max van Caen Rallysport. Niet zozeer de tijd van de wielwissel was van belang, wel werd hoe gekeken hoe handig en precies men te werk ging.
Om na te gaan hoe het gesteld was met de motivatie van de kandidaten werd iedereen aan een interview onderworpen. Voor een indrukwekkende jury (met oa. Freddy Loix, Bernd Casier, Tim Van Parijs, Melissa Debackere, Fréderic Miclotte, Didier Vanwijnsberghe,...) werd gevraagd jezelf kort voor te stellen, waarbij de jury nog enkele aanvullende vragen stelde.
Na een lange dag was het Patrick Snijers himself die omstreeks 18u30 de namen van de tien finalisten bekend maakte. Niet onverwacht bevat het lijstje enkele bekende namen, zoals Bertrand Grooten (6de in de Condroz Rally 2008) en Julien Marmifero (ASAF-piloot en superfinalist tijdens de Ford RACB Rally Contest 2008). André Gaban en Thibault Radoux staan bekend als 'zonen van' terwijl Christophe Doublet de vijde Waalse kandidaat is. De vijf Vlaamse finalisten zijn Polle Geusens, Timothy Laporte, Thibault Spillebeen, Sidney Van Nieuwenhove en Stijn Weytens en zijn reeds actief in karting.
Op zaterdag 9 mei mogen de finalisten het - op een nog te bepalen locatie - tegen elkaar opnemen in een Citroën C2 R2. De inzet is het stuur van deze wagen voor drie wedstrijden: de ORC Rally, Ypres Westhoek Rally en Terre de Langres in Frankrijk. De tweede mag gratis de TBR Rally afwerken.
Na elk twee testruns te hebben afgelegd kon de strijd losbarsten. Als eerste vatte Stefan Everts de klim aan. Voor de wedstrijd had Everts er nochtans geen goed oog in: “Als je onze banden vergelijkt met die van Loeb dan zie je onmiddellijk al een groot verschil en ook zijn vierwielaandrijving zal in zijn voordeel spelen.”, aldus Everts.
Het verschil bedroeg op het einde slechts één tiende van een seconde in het voordeel van... Everts. Sebastien Loeb moest het onderspit delven in zijn WRC en mocht dan ook als tegenprestatie, samen met co-piloot en VRT-wielercommentator Michel Wuyts, de motor van Stefan een schrobbeurt geven.
Stefan: “Voor mij is het een fantastisch gevoel, ik ben misschien de enigste die dit jaar Loeb zal kunnen verslaan en dan nog in deze moeilijke omstandigheden… Na voor de eerste maal van de rallysport geproefd te hebben in de Legends Boucles de Spa is dit opnieuw een aangename ervaring met de sport, al zal ik steeds mijn passie volgen en een overstap naar vier wielen hoort niet bij de mogelijkheden.”
Loeb: “Het was een plezier om deze battle te spelen, ik heb mij super geamuseerd, maar het parcours lag er zeer glad bij en de chicane net voor de finish remde mij teveel af om een snelle tijd te kunnen neerzetten…”
Wuyts: “Ik heb de hemel gezien! Sebastien heeft mij getoond dat ik helemaal niet met de auto kan rijden. Telkens zag ik paaltjes en bomen op mij afkomen en telkens werden deze mooi ontweken, gewoon fantastisch! Sebastien stelde mij wel op mijn gemak, want een minuut voor de start kreeg hij telefoon en die heeft hij dan ook nog rustig beantwoord…”
:: Nationaal
:: Criterium
:: Slowly sideways
"Ik wil ook nog eens mijn sponsors voor dit jaar die dit ook mogelijk maken. een dikke merci zeggen: Tegels Delaere, Elastische Voegwerken François Rowald, Meubelen BOLIGNA Poperinge, Keurslager Ignace & Liliane Poperinge en Heuninck Sport. Op 1 mei organiseren we ook de jaarlijks karting in Warneton, die doorgaat op een 1 km lang parcours door de straten van Warneton, een 6-uur durende wedstrijd met een uur kwalificatie vooraf met 2 tot 8 piloten per kart. Meer info en regelment via levolantdorkarting@yahoo.fr of bmwtimo@skynet.be."
De Rallye des Ardennes kan verder weer op een uitgebreid deelnemersveld rekenen, met om en bij de 180 deelnemers. Hubert Deferm, de winnaar van vorig jaar, zal in zijn BMW Compact heel wat weerwerk krijgen van Lancer-rijders Bonjean, Clajot, Damis, Damsin, Hermans, Rowe, Vertommen, Degeling, Morimont en Wauthier zonder ook te Subaru's van Dupuis en Massin te vergeten. Bij de achterwielaangedreven wagens wordt Deferm vergezeld door oa. Lamquet (BMW) en Porsche-rijders Kelders, Schmelcher, Lejeune en Ubaghs. Verder aan de start: Debaty (Sierra Cosworth), Souvigné (Saxo KC), Wilders (Civic Type R) en Matthias Boon (Fiesta ST), die na zijn onverhardrally in Groot-Brittanië weer ritme komt opdoen op asfalt i.f.v. de TAC Rally. Eric Moulin neemt een sabbatjaar zodat de zege in Divisie 3-2-1 net als in Hannuit misschien naar Fréderic Tufano (Peugeot 306) kan gaan, al zijn er met oa. Balthasar, Benoit, Boelens, Bouts, Deroubaix, Hébette, Heckters, Blaise, Castremanne,... tegenstanders in overvloed.
De wedstrijd wordt zondag over drie ronden van vier verschillende proeven verreden: Chévetonge (13,29 km), Fonds de Leffe (7,73 km), Molignee (10,46 km) en Drehance (17,19 km). De start wordt omstreeks 8u gegeven nabij het rallycentrum nabij het Technisch Instituut van de Franstalige Gemeenschap (Chemin d’Herbuchenne, Citadelle). De algemene toegang bedraagt 6 €, een programmaboekje kost 2,5 €.
"Wij zijn uitermate fier over het resultaat. Op zaterdag tekende we voor een 5de en een 6de snelste tijd algemeen. Deze C2 R2 Max stuurt ontzettend doeltreffend, maar eenvoudig was de opdracht niet. In tegenstelling tot de meeste, Franse tegenstrevers die hier aantraden, ontdekten wij het parcours en die opdracht was moeilijker dan wat we hadden verwacht. De wegen lagen er glad bij en soms waren ze bezaaid met kiezel. Daarenboven zorgden de talrijke heuvels voor extra stuurmanskunst."
De wedstrijd was nochtans niet op een ideale manier begonnen voor de ploeg van het RACB National Team. "Eerst reden we lek en in de tweede rit maakte ik een spin, hetgeen ons kostbare tijd kostte. In de tweede omloop beging ik geen fouten meer, maar een nieuwe lekke band, op 4 km van de finish, maakte dat ik niet hoger kon eindigen in het klassement.”
Voor de finale proeven op zondag besloot Thierry Neuville niet meer tot het uiterste te gaan. "Het had geen zin meer om volgas te gaan en onnodige risico’s te nemen. Ik kon de overwinning toch niet meer behalen. Ik heb de resterende kilometers benut om samen te werken met de ingenieurs van de ploeg van Citroën en zodoende mijn ervaring op het vlak van afstellingen bij te scherpen. Het is daarom dat ik bewust de hele dag met hetzelfde type van banden ben blijven rijden. Kwestie van dezelfde raakpunten te behouden. Het was een boeiend en vruchtbaar weekend: de leden van het Citroën Racing zijn zeer professioneel en de C2R2 Max is uitermate competitief in groep R, zoals de verwezenlijkte tijden in deze categorie duidelijk aantoonden. Achim, mijn co, en ikzelf zijn tevreden dat wij tijdens onze eerste wedstrijd onder de kleuren van RACB National Team zo goed hebben weten te presteren. Dat motiveert ons nog meer voor het vervolg van het seizoen."
De tweevoudige kampioen van België N1 (2007 en 2008) stippelde een erg ambitieus programma uit voor 2009. Opvallend veel buitenlandse wedstrijden maar uiteraard doet Renaud Bronkart ook nu weer een gooi naar de Belgische titel in de klasse N1. Co-piloten zijn afwisselend Adeline Fracasso en Jacques France. Op de lijst met buitenlandse wedstrijden staan ondermeer legendes als de Mille Miglia (april), Manx (juli), Barum (augustus), San Remo (september), Bohemia en Valais (beide in oktober). Deze lijst wordt aangevuld met de grote Belgische rally’s (Wallonie, Sezoens, Ieper, Roeselare, Haspengouw en Condroz).
Omwille van de deelname aan de Mille Miglia slaat Renaud Racing Team dit jaar de TAC-rally over en doet de Rally des Ardennes dienst als laatste voorbereiding op de legendarische rally in de regio van Brescia. Voor dit laatste seizoen is de website van Renaud Racing Team overigens totaal vernieuwd. De nieuwe site is terug te vinden op www.renaudracingteam.be.
(persbericht)
Baert: "Dankzij een samenwerking met Chris Courteyn brengen we een zeer gevarieerd aanbod. Eerst en vooral kijken naar eigen Vlaamse evenementen. Zo gaan we bijzondere aandacht besteden aan de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, een circuit-competitie voor GT- en toerwagens die zeer in de lift zit." "Rally koesteren we zeer met sterke beelden van het Belgisch kampioenschap, waarin Patrick Snijers op een achtste titel gaat jagen. Ook buitenlandse rally's krijgen een plaats in Pitstop.tv. We kijken ondermeer naar het WK rally. Rallycross, één van de meest spectaculaire takken van autosport, ontbreekt uiteraard niet op Pitstop.tv. Zowel het toonaangevende Europees én het Belgisch kampioenschap worden uitgezonden. En we gaan de autosportliefhebbers laten kennismaken met een nieuwe tak: driften! Gecontroleerd driften met een auto levert fantastische beelden op. Bovendien worden ook de motoliefhebbers bediend, want we hebben een overeenkomst met Motorsportschool Zolder voor de TV-productie van een tiental motoraces."
Er staat niet alleen competitie op het programma. Pitstop.tv biedt teams en organisatoren ook de kans om zichzelf in de uitzending voor te stellen. Baert: "Er komt een onderdeel 'TeamTV', waarin rijders en teams in de spotlights komen. En organisatoren kunnen bij ons hun evenement komen aankondigen." Life!TV, digitaal (in het basispakket van Telenet Digital) én analoog te ontvangen in Vlaanderen, wordt de nieuwe thuishaven van Pitstop.tv. Baert: "We beginnen met een programma van één uur, maar we hebben al plannen voor meer. Het programma loopt gedurende één week met 4 uitzendingen per dag, telkens op glijdende uren, ook in prime time. Zo bieden we iedereen de kans om het programma te bekijken. Elke woensdag starten we met een nieuwe uitzending van één uur."
Vanaf 1 april om 21 uur is Pitstop.tv het niet te missen rendez-vous voor motorsportliefhebbers. Afspraak op Life!tv én op internet via www.pitstoptv.be!
(persbericht)
Neuville werkt dit weekend de eerste wedstrijd van zijn campagne af, de Franse Rally Epernay-Vins de Champagne, de eerste manche van de Franse Citroën Racing Trophy.
Gisteren kon Neuville kennismaken met zijn strijdwapen voor komend weekend, de Citroën C2 R2 Max.
Thierry: "Op initiatief van MY Racing hebben wij ter voorbereiding van de rally kunnen kennismaken met de C2 R2 Max.
Bij deze gelegenheid kregen we de gelegenheid ook de installaties van Citroën Racing te bezoeken.
Voor ons was dat een magisch moment. Wij namen een kijkje in de werkplaatsen waar
de C4 WRC van het WK Rally wordt klaargemaakt, alvorens we aan de tests begonnen van de C2 R2 Max.
Op de piste die door het team wordt gebruikt om alle auto’s aan een eerste check te onderwerpen,
deed ik een verkenning aan de zijde van Philippe Bugalski. Hij legde mij de werking van de auto uit en wees mij op de valstrikken die het tracé telt.
Nadien was het mijn beurt om enkele ritjes af te haspelen. Ik zal
deze namiddag niet snel vergeten. In de eerste plaats omwille van de prestaties en het gedrag van de Citroën C2
R2 Max, maar ook omdat ik kon samenwerken met de techniciens van Citroën Racing.
Na elke test ontfermde een ingenieur zich over mij en werd ik bedolven
onder de vragen over het rijgedrag van de auto. In functie van mijn bemerkingen,
werd het chassis hier en daar aangepast en voelde ik dat de auto zich steeds beter begon te gedragen."
Thierry en co-piloot Achim Maraite zitten met de Rally Epernay–Vins de Champagne, de eerste manche van de Citroën Racing Trophy in Frankrijk, een kleine stap in het onbekende. "Ik heb geen enkel idee van wat ons staat te wachten. Ik heb gehoord dat de Franse parcours nog meer bochten tellen dan wat we hier bij ons kennen, maar dat het asfalt daarentegen minder glad is. Wij gaan de vier klassementsproeven die worden verreden in de wijngaarden drie keer verkennen. Hoe dan ook, ik ga niets forceren. Wij gaan rustig vertrekken, kwestie van de auto onder de knie te krijgen. Met acht C2 R2’s aan de start en veelal rijders die de Franse wedstrijden goed kennen, zal het erop aankomen géén etappes over te slaan. In functie van onze positie, gaan we nadien het ritme aanpassen.”
De eerste manche van het Frans kampioenschap Divisie 1 heeft plaats over twee dagen: zaterdag betwisten de deelnemers twee ronden van telkens twee klassementsproeven. Zondag staan er drie ronden op het programma met ook twee chronoritten, in totaal goed voor 130 km tegen de klok.
"Na een desastreus jaar als 2008 zag ik het eventjes niet meer zitten, ik zei dan ook maar eventjes. Deze winter hebben Willem, Johan en ik verbeteringen aangebracht aan de Subaru om tijdens de servicebeurten alles vlotter te laten verlopen. Met het vooruitzicht om over te schakelen naar een mini-groep A konden we deze veranderingen doen. Verder werd de motor serieus onder de loep genomen en werd uiteindelijk een nieuwe computer geinstalleerd. Na een bescheiden 18de plaats in Moorslede konden we vaststellen dat de motor nog niet het volle vermogen had. Dit weekend hebben we de computer verfijnd met een zeer goed resultaat. Zo kan ik laten weten dat we er helemaal klaar voor zijn om het rallyseizoen aan te vatten. Zo zullen we het Criterium rijden en het VAS-rallykampioenschap. Door professionele verplichtingen kon co Gert Pauchet eerst niet starten in Tielt, zodat ik genoodzaakt was een vervanger te zoeken die ik vond in Yves Bruyneel. Nadien zal Gert het volledige seizoen het team vervolledigen, terwijl hij toch in Tielt plaats zal nemen in de rechterzit van de Metro 6R4 van Joop Schouten. Verder kan ik ook melden dat Johan Bracke, mijn vaste mecanieker van de Mini die deze ook kohct, bijna klaar is met de heropbouw van de befaamde gele Mini, zo zou hij toch proberen er terug bij te zijn in de Monteberg. Mensen die zich geroepen voelen om co-piloot te zijn kunnen zich altijd wenden tot ons. Wat betreft Willem D'Hondt worden er plannen gemaakt om terug een rallywagen te maken, een Opel Corsa C 2-liter 16-klepper. Zo zullen we de Willem terug te zien krijgen onder zijn gekende rallystyle.", aldus Jan Czech.
"Sinds onze laatste wedstrijd samen, een jaar geleden bij de Oberland Rally had ik niet veel meer gehoord van Heinz-Walter maar begin februari heeft hij mij opgebeld met de vraag of ik zijn team-coördinator wou zijn. Mijn taak is grondzakelijk de logistiek van alle verplaatsingen te organiseren en alle reglementen uitpluizen. Vooral dit laatste is nodig want co-piloot en Porsche-tuner Uwe Niermann is vooral meer gespecialiseerd in circuit dan rally's. Ik zal ook de Firma Niermann helpen want die heeft verschillende klanten die ook Europese circuitwedstrijden rijden met Porsche, zo zal ik dus aanwezig zijn in Spa en Zolder maar ook op het Circuit van Catalunya in Spanje, Silverstone en Monza. Ik zal wel waarschijnlijk een paar keren moeten instaan als co wanneer Uwe Niermann niet kan. Vorig week zaten we in Zuid-Bayern voor de eerste manche van het Kampioenschap, de Oberland Rally, een rally die ikzelf vorig jaar met Schewe gereden heb. We waren toen 12de geëindigd maar dit keer hadden we minder geluk want 4 KP's voor het einde heeft HW een 'freinage' gemist met als resultaat: 20 man nodig en 15' verloren om de Porsche uit de sneeuw te halen en terug op de baan te krijgen! Binnen twee weken al is de volgende manche, de 'Wikinger Rallye', 120 km ten noorden van Hamburg, deze wedstrijd staat voor de eerste keer op de kalender en zal voor iedereen nieuw zijn.", aldus Frank, die ook nog plannen heeft met andere piloten. "Verder is er nog Paddy White, die heeft interesse om de Euro Rally Challenge van Erik Wevers te rijden maar nog niks is beslist, hij zal eerst, midden april de rally 'Circuit of Ireland' rijden. Ik zal ook nog een paar VAS-wedstrijden rijden maar daar is ook nog niks concreet. Het enige waar ik nog geen plannen voor heb is voor Ieper en ik zou ook graag de 'Terres de langres' rijden, dus alle voorstellen welkom!."
Dit seizoen wordt ook een rallyrijder in het RACB National Team opgenomen. De beloftevolle Thierry Neuville, vorig jaar winnaar van de Ford RACB Rally Contest, zal dit jaar kunnen rekenen op een gelijkaardige financiële steun, fysieke training en dito media-aandacht als de drie beloften in de éénzitterij. Het programma van Neuville is nog niet volledig gekend, maar dit weekend staat hij wel al zeker aan de start van Rally Epernay-Vins de Champagne met een Citroën C2 R2.
Brian: "We gaan nog af en toe samen rijden met een gehuurde wagen. Vorige week werd onze 206 verkocht en zo moeten we op zoek naar een nieuw wedstrijdwapen. Ondertussen wordt voor mezelf een Citroën Saxo opgebouwd, de wagen is reeds gestript en zou moeten afgewerkt geraken voor de thuisrally in Wervik. Foto's volgen op onze website. Momenteel zijn we aan het onderhandelen om aan de start te komen in Tielt."
Brian en co Thierry Ganne zullen alvast van start gaan in Wervik, Oudenburg, Staden, de Hemicuda en de TBR Rally met de Saxo.
Alle info & voorlopige deelnemers kunt u terugvinden op onze mini-website:
>> open website
Het volledige reglement en inschrijvingsformulier zijn vanaf nu beschikbaar op www.lysracingteam.be.
"Nieuwe wedstrijden ontdekken is altijd leuk. We beginnen de Trophy in de Rally de Wallonie, een wedstrijd die mij zeker ligt. Daarna reizen we naar Spanje, Ierland, Italië, Zwitserland en afsluiten doen we in Frankrijk. Momenteel weet ik nog niet tegen wie ik zal moeten strijden, maar binnenkort zullen er wel meer namen verschijnen op de deelnemerslijst. Ik hoop echt dat er enkele snelle piloten zullen deelnemen zodat er om elke seconde gestreden moet worden.", zegt Kris op zijn website."Momenteel wordt de Clio trouwens herspoten en is er een nieuwe decoratie voorzien. Niet alleen de buitenkant wordt onder handen genomen, ook onder de motorkap zal er flink gesleuteld worden. De wagen krijgt ook alle evoluties van 2009. Zo krijgt de motor iets meer pk's, ongeveer 250pk, waardoor we weer wat sneller worden. Met deze evoluties komt de wagen wel nog niet op het niveau van bijvoorbeeld een Renault Clio Maxi, maar we zullen het zeker voelen."
Princen wordt in zijn Europese avontuur opnieuw bijgestaan door Bram Eelbode als co-piloot, behalve dan voor de Spaanse manche. Daar zal Kevin Pallen de notao's voor zijn rekening nemen. Om het notasysteem al wat gewoon te raken zullen ze samen vooraf de Rallye de Trois-Ponts afwerken met de Clio Ragnotti van Kevin.
Het reglement en inschrijvingsformulier zijn nog maar net verschenen maar toch is er al een beeld op te maken van het deelnemersveld. De organisatie rekent op de deelnames van Snijers, Tsjoen, Deferm en Debackere in hun WRC's. Daarnaast mag 'de Wallonie' ook de deelnemers van de Renault Clio R3 West European Trophy verwelkomen, waarvan de Belgische manche de eerste van zes wedstrijden is. De Rallye de Wallonie is ook de tweede manche in de Fiesta Sporting Trophy en het RACB Rally Criterium.
Meer info op www.automobileclubnamur.be.
:: Uitslag
De KP Burdinne waar het ongeval gebeurde werd voor de rest van de dag geannuleerd maar de wedstrijd gaat gewoon door. De Nederlander Jasper van de Heuvel heeft reeds een comfortabele voorsprong op vader en zoon Colsoul.
Het programma van Franky start dit weekend in Hannuit, gevolgd door de Waalse proeven in Komen (18 april), Hesbaye (24 mei), JL Dumont (19 september) en Sombreffe (18 oktober). Op VAS-niveau staan rally's van de Suikerstreek (5 juli), Kasterlee (30 augustus), Linter (6 september) op het programma, aangevuld met de Criterium-wedstrijd van de Haspengouwrally (4 oktober).
"Een gedeelte van de geruchten die rondgaan zijn waar, alle vergunningen waren wel degelijk in orde in tegenstelling tot de geruchten die er rondgingen, zowel van de betrokken gemeentes als van de provincie. We gaan onze wedstrijd enkel verschuiven naar een latere datum. Op de KP van Vliermaal was er kritiek van enkele omwonenden die de rally zouden willen tegenhouden en een kortgeding inspannen tegen ons en tegen de gemeente Kortessem. In principe hebben die enkelingen geen kans van slagen met hun opzet maar het risico was een beetje groot om voorlopig verder te doen, alhoewel we nog steeds groen licht hadden van de burgemeester en de politie om verder te doen. Iemand driegde zelfs met hardhandige optreden de dag zelf. Iets wat we uiteraard niet willen meemaken om de veiligheid van de piloten en toeschouwers niet in het gedrang te brengen. Daarom is woensdagnamiddag besloten, in samenspraak met de gemeentebesturen en de politie, om de wedstrijd te verschuiven naar een latere datum op het jaar. De politie en gemeentebesturen blijven ons steunen in onze organisatie en de politie heeft zelfs voorgesteld om samen met hun een mooier parcours, met meer kilometers en minder omwonenden uit te tekenen. Ze blijven nog steeds voor 100% achter onze plannen staan. Verder nieuws zal meegedeeld worden zodra dit beschikbaar is.", aldus Ludo L'Hoyes.
De nieuwe co:
Deze wedstrijd zal trouwens ook de ideale generale repetitie zijn betreffende de samenwerking met zijn nieuwe copiloot – Sebastian van den Berghen.
Deze uit Nederland (regio Hulst) afkomstige jonge kerel had al enkele jaren als co ervaring opgedaan in het Nederlandse Kampioenschap Rally en nam afgelopen winter met beide handen de openstaande vacature van copiloot bij Erik aan.
De BMW M3 Coupé
Deze gekende M3 zal, getooid in de nieuwe kleuren, zijn potentieel willen aantonen op de snelle verkavelingwegen die deze wedstrijd rijk is. Tenminste indien de weergoden een beetje meezitten, want bij natte weersomstandigheden veranderen deze wegen in modderpaden en zal het geen evidente opdracht worden om de vele paarden op de weg te krijgen en zullen zelfs de juiste evenwichtskunsten nodig zijn om op de weg te kunnen blijven.
De concurrentie:
Met een totaal van 250 ingeschreven auto’s, waarvan een pak buitenlanders met WRC’s of ander potente 4x4 aangedreven machines, dan nog vele Belgen met vergelijkbaar materiaal komen we toch op een totaal van een 50-tal potentiële kandidaat top 10 rijders.
Er zal dus zeker zeer snel gereden moeten worden om een top 20 positie te halen.
Erik en Sebastian kijken vol vertrouwen uit naar hun eerste wedstrijd samen. Erik hierover: “ De keuze voor Hannuit te rijden is excellent. Zonder enige druk voor een resultaat kunnen we de wedstrijd aansnijden en kan de nieuwe samenwerking dankzij de toch vele kilometers klassementsproeven op punt gezet worden. Voor mezelf is het toch weer van de Condroz Rally verleden jaar geleden dat ik met de wagen gereden heb en is deze wedstrijd belangrijk in opbouw van mijn competitieritme. Natuurlijk hoop ik op droge weersomstandigheden zodat ik beter de mogelijkheden van de wagen leer benutten. De evolutie van onze eigen tijden in de wedstrijd zal hierbij een belangrijke parameter zijn van de progressie. Ik kijk er alleszins al echt naar uit om terug met die toffe wagen te gaan rijden.”
(persbericht)
Mathias: "Dankzij een aantal mooie sponsordeals kunnen wij dit jaar een 3 of 4-tal rally’s starten met een zeer mooie wagen, namelijk de Ford Escort MK 2 van Wim Soenens. Deze wagen wordt momenteel volledig nieuw opgebouwd in het atelier van Paul Lietaer. Mijn vaste co-piloot en vriend Pieter Vyncke zal mij weer door de smalle wegen van Vlaanderen loodsen. Zoals het er nu uitziet starten we met deze bolide in de TAC Rally, ORC Rally , 24u van Ieper en de Omloop van Vlaanderen, maar voor deze laatste hebben we het budget nog niet rond."
Verder zal het duo Viaene-Vyncke ook aan het werk te zien zijn in de Rallye de Wallonie en de Condroz Rally, maar dan met de vertrouwde Opel Ascona A. "Vorig jaar is er flink geïnvesteerd door de sponsor en eigenaar van de wagen, Vymetal Recycling, we willen dan ook het volledige potentieel nu eens benutten in deze rally’s. In de Condroz Rally bleek deze al zeer snel te zijn maar hadden we nog wat last van kinderziektes. Ondertussen zijn deze verholpen en is er nog geïnvesteerd in de bekabeling, het dashboard en een volledige gereviseerde versnellingsbak. Verder zal deze wagen ook starten in de ORC Rally, de 24u van Ieper en de Omloop van Vlaanderen met niemand minder dan Dominique Bruyneel aan het stuurdan, die vind ik toch een mooie aanwinst is voor de Historic-rally's.", aldus Mathias.
Het team laat ook nog weten dat wie interesse heeft om de Ascona te huren steeds kan mailen naar pieter@vymetal.be. "Ook wil ik verder iedereen bedanken die een duit in het zakje deed om dit mooi seizoen te kunnen opstarten. Nu nog wat geluk erbij en het belooft een mooi rallyjaar te worden.", aldus nog Mathias Viaene.
Opnieuw Snijers?
Na de Legend Boucles de Spa (Porsche 911) en de Rallysprint van Moorslede (Impreza WRC S12) gereden èn gewonnen te hebben, stapt Patrick Snijers
komende zondag opnieuw in de vertrouwde Porsche 911 GT3. Ook nu gaat de Geko-rijder als favoriet van start, met Nederlander Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo X)
als belangrijkste tegenstander voor de zege. Vanuit Nederland komen ook de WRC's van Huzink (Fabia WRC), Temmink (Impreza WRC S12)
en Van Lieshout (Escort WRC) naar Hannuit afgezakt. Uit eigen land zorgen vader en zoon Colsoul voor de nodige Mitsubishi-concurrentie,
aangevuld met de Evo's van Benoit, Clajot, Hopmans, Jonkers, Laruelle, Noël, Streel, Van Colen en Vertommen en de Subaru's
van Allerts, Massin, C. Noël en Verkooijen. Schmelcher, Lejeune en Kuipers brengen hun Porsches aan de start terwijl BMW opnieuw goed vertegenwoordigd
is met oa. Boulat, Deferm, Diels, Lemmens, Sacré en Vleminckx. Reken daarbij nog eens de volledige ASAF-top (met uitzondering van Eric Moulin)
en nog een resem buitenlanders en je weet het dan meer dan druk wordt op de rallypaden rond Hannuit. Er werd dan ook beslist om elke 40 seconden van
start te gaan op de proeven!
Parcours & Timing
De vijf proeven, allemaal verschillend tegenover vorig jaar, worden elk driemaal verreden. De start is voorzien om 8u31 op het podium, de finish
omstreeks 19u.
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich opnieuw in en rond de overdekte markt van Hannuit, waar zaterdag vanaf 17u de technische controle doorgaat. Je kunt
er ook terecht voor een programmaboekje met parcours, volledige deelnemerslijst en timing. De toegang tot de proeven is gratis!
Website organisatie: www.hesbayemotorclub.be
Wim De Boeck en Dirk Van der Sluys zijn geen onbekenden in het autosportmilieu. Beiden hebben al zowat alle facetten van het autosport gebeuren gezien en Wim werkte in het verleden voor STT, Future World, Racing for Belgium en Syms Europe en was jaren actief in PWRC, BK, EK en Rally America. Dirk van zijn kant deed zijn ervaringen op bij Mitsubishi, Suzuki, Honda, Syms Europe en Ypres Rally, en dit in het JWRC, IRC en WTCC. Beiden slaan nu de handen in elkaar om van Symtech Racing een vooraanstaand autosport bedrijf te maken.
Wim De Boeck : "De bedoeling met Symtech Racing is van autosport in de ruime zin te benaderen. We zullen inderdaad rally wagens verhuren, in eerste instantie Subaru grN, maar we zullen veel verder gaan dan dat. We kijken naar andere wagens zoals Super 2000 en/of R3 of zelfs historic, en we kijken ook naar circuit. Eén van onze hoofdactiviteiten zal zeker ook de verkoop van wisselstukken zijn en de bouw van nieuwe Subaru's grN. We zullen de verdeling hebben van tal van interessante motorsport onderdelen (waaronder ook nog de Syms wisselstukken) en zullen zelf bepaalde onderdelen ontwikkelen. Daarnaast zullen we ook nog technische consultancy geven en zelfs ons personeel verhuren aan bepaalde teams. Alle details zullen binnenkort te lezen zijn op onze nieuwe website."
Dirk Van der Sluys : "Na beiden 25 ervaring in de autosport was de tijd rijp om zelf een bedrijf op te starten. Belgische bedrijven in de autosport hebben bepaalde voordelen zoals de geografische ligging, de communicatie en de kennis. Onze relatie met Syms blijft verder bestaan en we zullen dan ook nog kunnen genieten van hun know-how, ontwikkelingen en eigen onderdelen. We zijn er dan ook van overtuigd dat we op korte tijd van Symtech Racing een volwaardige speler op de autosport markt kunnen maken."
Symtech Racing zal meteen met een eigen vaste ingenieur van start gaan. De Engelsman Darren Papworth heeft zijn diensten in het verleden al bewezen bij Mardi Gras Motorsport, M-Sport, MLP, Prodrive en Syms Europe. Zijn kennis en relaties zullen zeker een meerwaarde betekenen voor het nieuwe Symtech Racing.
Symtech Racing zal gevestigd zijn in een goeduitgeruste werkplaats in Grobbendonk bij Herentals en in de komende weken zal het aankondigen welke programma's en projecten het zal afwerken in 2009.
(persbericht)
Matthias doet ons ook graag zijn relaas van zijn belevenissen bij M-Sport. Hierbij het verhaal, vorige week donderdag geschreven, toen zijn deelname aan de Malcolm Wilson Rally nog onzeker was.
"Twee wagens klaar in vijf dagen."
Verleden week donderdag (19 februari) startten we aan de Focus van Steve Perez, een wagen waarmee Matthew Wilson enkele WK-rally’s reed in 2007.
Deze werd volledig gestript en het chassis werd opnieuw gespoten. Men kon het vergelijken met de opbouw van een nieuwe wagen.
Aangezien de wagen pas het weekend erop moest rijden, hadden we nog 5 dagen om hem klaar te krijgen en een test te doen. Meer
dan tijd genoeg dus, toch volgens de M-Sport normen.
Plotseling werd op maandagmiddag (23 februari) beslist dat ook Paul Bird, gewezen nationaal kampioen in Engeland, diezelfde rally in een Focus zou rijden. “Er is toch helemaal geen wagen klaar”, zei onze teamchef. “Geen probleem, dan maken we er gewoon een ‘nieuwe’ bij”. (Met nieuw bedoel ik een oudere wagen die volledig gestript en gespoten werd). Ineens moesten we binnen deze 5 dagen dus niet één, maar wel twee wagens klaar krijgen!
Het team organiseerde zich goed, iedereen nam zijn verantwoordelijkheid en de werken gingen snel vooruit. Echter hebben we toch enkele avonden tot diep in de nacht moeten doorwerken om ze klaar te krijgen tegen deze donderdag, 5 dagen later dus. Deze middag zijn we beide wagens gaan testen in Greystoke Forest, het bos dat eigendom is van Malcolm Wilson en waarin ook de Fietsa Shoot-Out werd georganiseerd. We kenden niet één probleem met de wagens en de piloten waren tevreden over de handeling van de wagen. Na de test stond er nog één activiteit op het tijdsschema, nl. de wagens terug doen blinken… Hoewel het al in zes dagen niet meer geregend had (uniek in “The Lakedistrict”) lag de omloop er toch vettig bij. Het was dus toch nog een hele karwei om de klus geklaard te krijgen. Maar goed, we hebben onze target gehaald, de wagens waren op tijd klaar!
See you soon,
Matthias
De 8ste RS van Moorslede kon op een sterk BK-getint deelnemersveld rekenen. Maar liefst 4 WRC's stonden aan de start, vooral om zich voor te bereiden op de komende grote afspraken in de Rallye des Routes du Nord of Tielt. Patrick Snijers was met de gloednieuwe Subaru Impreza WRC S12 in Geko-kleuren de grootste blikvanger van het pak. Nadat hij zaterdag al even had kennisgemaakt met zijn nieuwe bolide, won hij met gemak de eerste twee doortochten. Halfweg wedstrijd had 'de Lange' 10" voorsprong op Debackere, Lietaer en Munster volgden op respectievelijk 16" en 20" van de leider.
Snijers maakte het nog spannend in de laatste twee ronden, door eerst bij de start van KP 3 en later halfweg KP 4 even stil te vallen. Toch wist Snijers nog één seconde voorsprong te houden op Melissa Debackere om de eerste maar wellicht niet laatste zege met zijn nieuwe aanwinst te boeken. Debackere, tweevoudig winnaars in Moorslede, was net als vorig jaar teamgenoot Paul Lietaer te snel af was. De snor finishte met zijn Impreza WRC op 14" van de winnaar. Bernard Munster werd met zijn pas aangekochte Skoda Octavia WRC Evo 3 vierde op 25".
Achter het WRC-peloton werd een mooie strijd uitgevochten tussen de snelste voor- en achterwielaangedreven wagen van het deelnemersveld. Lefevere klopte bij zijn Porsche-debuut Koen Lauwaert (Clio R3) met vijf seconden. Bert Coene (Lancer Evo 9) verraste door mee te draaien met eerstgenoemden, maar een afgesprongen turbodarm deed hem naar de 15de plaats terugvallen. Na de uitsluiting van Hermans (Lancer Evo 9) won Coene alsnog Divisie 1 & 2 voor Luc Vercruysse (Renault Clio, 16de) en Mehdy Capoen (Peugeot 205, 19de).
Geert Vandoorne finishte met zijn Ford Escort MK I als 7de algemeen en winnaar bij de Historics. De Ledegemnaar haalde het met 16" van een alweer verrassende Vincent Verschueren, knap achtste met zijn Opel Ascona A. Gunther Monnens (Opel Manta A) vervolledigde met een 10de plaats algemeen het Historic-podium. Daar tussenin reed de Fransman Victorien Heuninck (C2 R2) zich naar de 9de plaats, als tweede F2 en winnaar in de drukbezette klasse F, voor Vermeeren (Saxo KC, 11de), Cools (Subaru, 12de) Vanneste (C2 R2 Max, 13de) en Lerminez (C2 R2 Max, 14de). Noteren we ook nog dat Xavier Alliet (BMW), Pieter Cailliez (Clio Williams) en Pieter Breda (BMW M3) in de top-10 genoteerd stonden toen ze alledrie uitgeschakeld werden na een lichte sortie.
:: resultaten
:: Deelnemers mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be waarvoor dank!