Langs deze weg bieden we ook ons medeleven aan de getroffen familie en vrienden aan.
Het rallycentrum is terug gelegen op en rond het terrein van voetclub SC Orsmaal, te bereiken via de Helen-Bosstraat in Orsmaal. Bezoekers kunnen gebruik maken van de parking van het gemeentehuis van Linter in de Helen-Bosstraat, van daaruit is het slechts 300 meter te voet naar de kantine. Het rallycentrum is dus niet rechtstreeks met de auto te bereiken.
Voor de vijfde editie van de wedstrijd werd terug wat aan het parcours gesleuteld. "In vergelijking met vorig jaar hebben we KP Neerhespen verlengd met ongeveer een 2-tal km, met de gekende haarspeld van Neerlanden op het einde. Hierdoor wordt op KP Orsmaal slechts 1 rondje gedraaid. Op aanraden van enkele ervaren piloten hebben we halfweg op de kasseistrook een chicane ingebouwd om de snelheid naar beneden te halen en de veiligheid van de deelnemers nog te verhogen.", aldus Bruno Vandeput. De proeven worden elk vijfmaal afgelegd, goed voor een totaal van 64 km KP.
Een voorlopige deelnemerslijst is nog niet vrijgegeven maar de organisatie gaf wel reeds mee dat oa. Deveux (Lancer Evo X), Houttekiet (205 Maxi) en Schrooten (Manta) reeds zijn ingeschreven. Men hoopt natuurlijk dat er meer deelnemers aan de start verschijnen dan vorig jaar. Indien er meer dan 75 deelnemers zijn wordt er zelfs een deel van het inschrijvingsgeld teruggestort. Verder is er ook terug een regularity-wedstrijd voorzien voor alle wagens ouder dan 25 jaar. Zij rijden na de rallywedstrijd 10 RT's aan een vooropgesteld gemiddelde van 49,99 km/u.
:: Reglement
:: Reglement Regularity
:: Inschrijvingsformulier
:: Inschrijvingsformulier Regularity
Verdere vragen en info via shortrallylinter@hotmail.com of regularitylinter@hotmail.com.
De wedstrijd werd op het einde ontsierd door een zwaar ongeval waarbij vier zwaargewonden vielen. De Subaru van Thierry Dupuis botste op de wagen van de tijdsopname aan de flying finish van KP Chevetogne. Vooral de twee tijdsopnemers zouden er erg aan toe zijn.
:: Foto's Tom Buyse
:: Uitslag Divisie 4
:: Uitslag Divisie 3-2-1
Peugeot Belux is al sinds 2007 actief met een Super 2000-programma, eerst met Bernd Casier en later met Freddy Loix en Nicolas Vouilloz. Eind vorig jaar besloot Peugeot echter de kaart van de jeugd te trekken. Er werd op zoek gegaan naar een jong talent maar met Thierry Neuville, de grote hoop van de Belgische rallysport, moest niet lang gezocht worden. De 21-jarige Neuville werkte vorig jaar al met Peugeot samen nadat hij het BFGoodrich-stuur won voor de Ypres Rally, een wedstrijd waarin hij eens te meer indruk maakte vooraleer van de baan te gaan.
Samen met Nicolas Klinger start Neuville volgende maand al zijn IRC-programma in de Rally van de Canarische eilanden. In eigen land zal Neuville aan het werk te zien zijn in de Ypres Rally en de Condroz Rally.
28/04-01/05: Rally Islas Canarias (Spanje)
04-06/06: Rally d’Italia Sardegna (Italië)
24-26/06: Geko Ypres Rally (België)
27-29/08: Barum Czech Rally Zlin (Tsjechië)
23-35/09: Rallye Sanremo (Italie)
15-17/10: RAC MSA Rally of Scotland (GB)
5-7/11: Rallye du Condroz (België)
De vraag die iedereen zich stelt is waarom Didier de overstap maakt van een snelle Escort BDA in Historic naar een moderne topwagen. "De beslissende factor was de Rally van Ieper. Ik wandelde vorig jaar nog eens over de Grote Markt in Ieper en de sfeer tijdens die topwedstrijd blijft toch uniek. De Historic Ypres Rally is uitgeweken naar Boezinge, waar niet dezelfde sfeer heerst. Sinds de komst van het IRC trekt de Historic ook minder publiek. Nu mijn schoonbroer Wim Soenens met zijn bedrijf Geko hoofdsponsor is geworden van de Ypres Rally, wilde ik er dit jaar absoluut opnieuw bij zijn. We zijn dan op zoek gegaan naar een wagen. Een WRC was geen optie, want daarmee mag je niet starten in Ieper. Een Groep N spreekt me niet aan, dus werd het een Super 2000. We kwamen uiteindelijk uit bij de Skoda Fabia, een wagen die in het IRC zijn niveau al bewezen heeft. De aankoop zelf heeft nog heel wat tijd gekost. Bij Skoda Motorsport had men blijkbaar geen haast om de deal af te ronden, maar nu is alles geregeld. Eind mei zal onze nieuwe Skoda Fabia Super 2000 geleverd worden."
Didier Vanwijnsberghe beseft heel goed dat hij enige tijd nodig zal hebben om zich aan te passen aan deze topwagen. Een Super 2000 is, volgens de piloten die ermee gereden hebben, niet de makkelijkste wagen. "Dat hoor ik ook vertellen, maar ik kan er niet over oordelen. Ik heb nog nooit gereden met een Super 2000. Nee, ik heb er zelfs geen meter mee getest voor ik de wagen kocht. Ik besef heel goed dat ik in Ieper seconden aan de broek zal krijgen van de toppers in het IRC. Ik ga me zeker niet met hen meten. Voor mij komt het plezier op de eerste plaats. Ik wil me amuseren en de finish halen. Ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat ik geen Loix, Duval, Snijers of Casier ben! Een plaats in de top 15 is misschien haalbaar, maar in feite is het resultaat minder belangrijk. Ik krijg van mijn sponsors een unieke kans om met een topwagen aan de start te komen. Zo een kans laat je niet liggen."
Natuurlijk heeft Didier de wagen niet enkel aangekocht voor Ieper. "Nee, we zullen voor de Rally van Ieper de wagen al eens testen tijdens de ORC in Oostrozebeke en in Wervik. Samen met het team van René Georges zullen we nog twee testdagen afwerken, waarbij ik de hulp heb gevraagd aan Freddy Loix om mijn wagen af te stellen. Daar heb ik geen kaas van gegeten, want een oude Escort BDA heeft maar één afstelling: de stand van het gaspedaal. Na Ieper zal ik in België nog de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally rijden, met als afsluiter de Rallye du Var in Frankrijk. Tenminste, als alles goed verloopt, want ik kan me geen schade veroorloven. In principe gaan we ook in 2011 verder met de Fabia S2000, maar alles zal afhangen van de running cost en de ervaringen aan het stuur. Voorlopig concentreer ik me op de Geko Ypres Rally, waar ik na het vertrek van mijn super co De Buze genavigeerd zal worden door de uiterst gemotiveerde Virginie Cnockaert. Ik kijk al uit naar mijn 20ste deelname in Ieper met de Fabia!"
(persbericht)
Eén van de favorieten komende zondag wordt ongetwijfeld Matthias Boon, die er zijn tweede wedstrijd van het seizoen zal afwerken met de Subaru Impreza N14 uit de stal van vader Jos. "Met één WRC en vele groep A's aan de start wordt het een uitdaging om de rally te winnen. Ik ga er wel van start met een nieuwe co-piloot aangezien mijn vaste co, Daniël Sonck, bezet is door professionele bezigheden. Sebastien Cosse, afkomstig van Dinant, zal mij navigeren en de nota's in het Frans voorlezen. Dankzij Sebastien vonden we ook enkele lokale sponsors.", aldus Matthias Boon.
De Rallye des Ardennes gaat zondag omstreeks 8u15 voor drie ronden van vijf verschillende KP's, goed voor een totaal van 163 km KP. Het rallycentrum is gelegen in en rond het Technisch Instituut van de Franse gemeenschap langs de Chemin d’Herbuchenne (Citadelle) in Dinant.
Ook de voorlopige deelnemerslijst van het Criterium ziet er veelbelovend uit, met Moorslede-winnaar Didier Duquesne (Toyota Celica GT4) als blikvanger. Koen Lauwaert mogen we ook aan de start verwachten met zijn Renault Clio R3, hij vervangt teamgenoot Pieter Cailliez die zich onverwacht niet kan vrijmaken om te rijden met de Clio Williams.
“Afgezien van enkele proeven uit de buurt van Bergen, waarmee ik reeds tijdens mijn deelnames aan de Rallye Charlemagne in 1999 en 2000 kennis maakte, zal alles voor mij totaal nieuw zijn. Toch kijk ik al reikhalzend uit naar mijn deelname in Jambes, niettegenstaande enige nederigheid wellicht op zijn plaats is voor deze uitdaging. Maar ik kom in de eerste plaats om te leren, te beginnen met de verschillende soorten asfalt, die erg veel verschillen van wat we in Frankrijk gewoon zijn. Kortom leren en tevens genieten zijn zowel voor mezelf als voor mijn co-piloot Cédric Mondon het enige doel.", aldus Eric Brunson.
“Het is van 2006 geleden dat ik nog eens deelgenomen heb aan een wedstrijd van het onverhard kampioenschap. Destijds reed ik vier van in totaal zes wedstrijden van het kampioenschap met een Toyota Celica. In België rijden we zelden op onverhard, enkel de Sezoensrally is de uitzondering. Voor mij mag er best wat meer gravel in de rally’s verweven zitten, ik vind het zeer leuk! Het zal wel een hele aanpassing worden want het is al een tijd geleden dat ik nog eens met een voortrekker reed maar dat zal wel loslopen. Bruno Brissart is mijn co-rijder en ideale gids in dit soort wedstrijden.", aldus Melissa Debackere in een persbericht.
Eddy: "Het was een spannend weekend in en rond Emmeloord. Bernhard en ik hebben in Tank S nieuwe nota's gemaakt tijdens het verkennen en hadden alles door het korte tijdschema slechts 3 keer kunnen afrijden. Een paar weken geleden in Landen was onze eerste wedstrijd samen en dus ook onze eerste meters in de auto als team. Ik heb toch een ander accent en spreek de woorden al eens anders uit dan zijn vorige navigator. Het is voor Bernhard dus een aanpassing geweest. Deze verliep vlot, maar moet nog wel bijgewerkt worden. Het is pas zijn 2 jaar dat hij achter het stuur van een rallyauto zit. Een circuitpiloot heeft nogal de neiging om de bochten niet scherp genoeg op te schrijven. Ze hebben er een andere visie over dan wij als pure rallymensen. Peter (Van Merksteijn, red) Junior heeft dit ook, maar dat ben ik nu al gewoon. Een ander probleem is het parcours in Nederland. Alle bochten worden er afgezet met vaten vol met water of bandenstapels. Je kunt er nergens snijden. Dit betekent dat de hoek van de bocht eigenlijk achter die stapel zit en je laat moet insturen. Dit is ideaal om je bochten snelheid te breken... maar niet ideaal om te rijden. Een Nederlandse rallypiloot die niet buiten zijn grens gaat, zal nooit snel zijn. Hij leert zijn bochtensnelheid niet opbouwen. Met zo'n WRC moet je al gas geven als je de bocht instuurt. Het is te zeggen, als je al 1/4 in je bocht bent moet je al gas geven zodat de aandrijving van de achterwielen zijn werk kan doen. In Nederland is dat dus niet mogelijk. Dit maakt het moeilijk, je kan pas gas geven NA de bocht waardoor de auto dan al eens gemakkelijk uitbreekt achteraan. Daarom geef ik een goeie raad aan Nederlandse piloten die in de toekomst verder willen komen, ga rijden in het buitenland. Ik breek niet de wedstrijden af, neen zeker niet, want deze was heel goed georganiseerd. De weergoden zijn niet gunstig geweest voor de wedstrijdleider maar ook niet voor de vele vrijwilligers die hebben meegeholpen aan start, tijdscontrole en of baanposten. Ik wens daarom deze mensen speciaal te bedanken voor dit weekend. Aan de start van een bepaalde proef zag ik op zeker moment evenveel water aan iemand zijn broekspijpen uitstromen als op onze voorruit. Ja, dat was moedig van die mensen. Om even terug te komen op onze rally. De motor van de Focus is pas op het allerlaatste moment van M-Sport terug gekomen. Dus geen testritje vooraf, geen enkele meter voor Bernhard. De setting van de schokdempers en de veren had ik na Haspengouw laten aanpassen evenals de verhoudingen van de versnellingsbak. Op de eerste proeven was het dus aanpassen voor de piloot. Daarom hebben wij het iedere keer de eerste doortochten in de proeven rustig gedaan. De concurrentie kwam dan weer sterk terug, maar de tweede doortochten hebben we dan steeds wat geduwd en zo terug kunnen uitlopen. Van Eldik werd buiten wedstrijd gezet wegens een verkeersovertreding en onze vriend Croes heeft zelfs de start van de eerste proef niet gehaald. Hij werd ook aan de kant gezet. Zaterdagochtend stonden wij dan plots aan de leiding en hebben die ook niet meer afgestaan, ook al was op zeker moment Erik Van Loon teruggekomen tot op 1.2 sec. Onze auto was perfect, Bernhard heeft zichzelf tijdens de wedstrijd nog helemaal aangepast en het ging steeds beter. Dit belooft een mooie toekomst voor de volgende wedstrijden."
Eddy Smeets finishte 13de algemeen en 4de in groep N als co van Nelis Verkooijen in een Subaru Impreza N14. Xavier Baugnet finishte als 16de en tweede in Citroën Racing Trophy na een ongenaakbare Hans Weijs Junior. Thibault Spillebeen behaalde de 4de plaats in de Trophy en werd 32ste in de eindstand.
:: Resultaten
De 9de editie van de Rallysprint van Moorslede, de traditionele openingswedstrijd van het VAS-kampioenschap, kreeg vanmorgen bijna 120 teams aan de start. Alle ogen waren gericht op Paul Lietaer, die zijn pas herstelde Subaru Impreza WRC kwam testrijden voor de TAC Rally. In een natte openingsronde wist de Polle meteen 11" voorsprong te vergaren op Didier Duquesne met de DMS-Celica GT4. In de tweede ronde verzamelde hij nog eens 5" extra bonus maar in de derde ronde liep het verkeerd voor de topfavoriet. Lietaer liet zich verrassen in de rechtse na het vroegere onverhard-gedeelte en kwam vast te zitten in een gracht. De Snor besefte al snel dat hij de zege mocht vergeten en verkoos het veilig takelen van de wagen boven het duwwerk van toeschouwers.
Didier Duquesne nam zo de leiding over met een voorsprong van meer dan 20" op Andy Lefevere (BMW M3). Na twee tweede tijden en een scratch toonde Duquesne zich nog eens de snelste in de laatste ronde waarna hij zijn eerste algemene zege mocht gaan vieren. Thuisrijder Lefevere strandde uiteindelijk op een kleine halve minuut van de winnaar. Dirk Vermeirsch werd met zijn gereviseerde Ford Sierra Cosworth derde algemeen op 9" van Lefevere. Bert Coene tikte met zijn groep A-Lancer Evo 9 voor eigen volk als vierde aan op 55". In een onderlinge BMW-strijd haalde Xavier Alliet het van Kurt Braeckevelt voor de vijfde plaats, kortbij gevolgd door Historic-winnaar Bart Maes (Escort MK II) en Thierry Cokelaere (BMW M3). Thierry Dekoninck (Lancer Evo 7) moest vroeg opgeven terwijl Vincent Verschueren (BMW M3) minuten verloor na een afgesprongen alternatorriem.
Patrick Milleville finishte met de Renault Clio van ASD als negende algemeen en haalde het in een onderlinge F2-strijd van Vincent Vermeeren (Citroën C2 R2 Max, 11de) en Rino Beernaert (Peugeot 207 RC Cup, 13de). In Divisie 1 & 2 (groep N) ging de overwinning naar Geert Bertier, die 15de algemeen werd bij zijn debuut met de Lancer Evo 8 van Philcars. Dieter Verbeke (Peugeot 206 RC) haalde het in de strijd om de tweede plaats nipt van Mehdy Capoen (Peugeot 205).
Bij de Historics ging de eerste besttijd naar Bart Maes (Escort MK II), die zijn voornaamste concurrent Vandoorne (Escort MK I) meteen 16" zag verliezen. Na twee rondes had Maes 11" voorsprong op een verrassende Frank Deleersnijder (Opel Manta). Hij liet de scratches vervolgens aan Monnens en Vandoorne en won uiteindelijk de Historic-nevenwedstrijd met 17" voorsprong op Deleersnijder. Vandoorne finishte nog derde bij de Historics in zijn thuiswedstrijd terwijl Ronny Declerck (Opel Ascona) mooi vierde eindigde. Na 30" straftijd moest Gunther Monnens (Escort MK 2 Mies Racing) vrede nemen met de vijfde plaats.
:: Resultaten
Interessanter was de strijd bij de voorwielaangedreven wagens waarbij Thierry Neuville (Citroën C2 R2 Max) opnieuw een hoofdrol speelde. De jonge Belg gaf andermaal zijn visitekaartje af door meteen mee te draaien met Emmanuel Guigou (Clio R3) en Marc Amourette (C2 Super 1600) aan de rand van de top-10. Na een schitterende tweede tijd vanmorgen reed Neuville even aan de leiding in F2, maar uiteindelijk finishte hij vijfde algemeen op 4.6" van Guigou, voor Amourette en enkele WRC's.
:: Einduitslag
De snelste wagen uit de Blue Racing garage is ongetwijfeld de BMW M3 E30 van Xavier Alliet, alleen was de betrouwbaarheid vorig seizoen ver zoek… “Ik ben nu reeds een tiental jaren actief, maar 2009 was zonder twijfel het grootste rampseizoen uit mijn carrière. Voorts is ook de versnellingsbak met dogbox niet de ideale formule gebleken voor onze wagen, waardoor we de wagen nu terug in de oude configuratie van 2008 geplaatst hebben. Zonder Dogbox hoop ik nu op wat meer bedrijfszekerheid. Tot slot hebben we ook nog aan de gewichtsverdeling gewerkt. Door wat meer gewicht op de voortrein te leggen, zal de wagen nu minder agressief (hoekig) rijgedrag vertonen,” vertelt Xavier ons. Een ambitieuze voorspelling blijft voorlopig uit… “Alles is natuurlijk beter dan vorig jaar, maar ik hoop toch om met te kunnen meten met de top-10 van de VAS wedstrijden,” besluit Xavier, die afwisselend genavigeerd zal worden door Kevin Muyllebrouck, Patrick Depoortere en Wim Vanhuysse.
De tweede wagen van het team, een BMW 327i E30, wordt bestuurd door spektakelman Didier Spillebeen… “Voor mij was het een relatief rustige winter. In de loop van vorig seizoen ben ik overgestapt naar een 2700cc motor, maar die gaf aanvankelijk niet de gewenste meerwaarde aan pk’s. Motorstoringen speelden ons lang parten, maar net voor de TBR Rally 2009 vonden we de oorzaak. Tijdens de winter hebben we nu alles op punt gesteld en een grote revisie gedaan. Onze Beamer draait nu goed en ik start het seizoen met vertrouwen,” aldus Didier. “Door mijn keuze voor de 2700cc motor, zit ik in de zwaarste categorie van het regionale kampioenschap. Dit wil zeggen dat we het moeten opnemen tegen de WRC’s, dikke Gr A’s, de talrijke BMW M3’s en nog meer supersnelle bolides. Allemaal wagens met ruim 100pk meer dan wij… Met hen concurreren om de klassewinst is uitgesloten, maar toch willen we ons in de kijker rijden. Daarom wil ik me in de eerste plaats amuseren en het publiek laten genieten van spectaculaire doortochten. En wie weet kunnen we zoals in het verleden op regelmaat nog eens een algemene top-30 scoren. Dit jaar ga ik ook terug van start in de Omloop Van Vlaanderen, wat de kers op de taart moet zijn.” Didier Spillebeen zal net als vorig jaar met verschillende copiloten aantreden. Wim Coghe, Kevin Muyllebrouck, pa Rik Spillebeen, Wim Vanhuysse en Jurgen Pauwels lossen elkaar af in de hotseat.
Kalender 2010:
* RS Moorslede
* TAC Rally Criterium
* VAS RS Monteberg
* Internationale RS Monteberg (enkel Didier)
* Short Rally Van Staden
* Omloop Van Vlaanderen (enkel Didier)
* Hemicuda Rally (enkel Xavier en Didier onder voorbehoud)
* TBR Rally
(persbericht)
Erik: "In een eerste fase zal de nadruk gelegd worden op de verkoop van rallybanden en het opbouwen van een klantenbestand hiervoor en in een tweede fase zal de markt van de circuitbanden dan aangesneden worden. Door met beide betrokken partijen de krachten te bundelen kunnen we de markt beter en sneller bedienen, korter bij de klanten staan en ook het nodige deskundig advies geven. Bij Autosport Company zelf zijn ze volop bezig met verbouwingen om hun magazijncapaciteit extra te vergroten om een voldoende voorraad banden in huis te kunnen nemen om onze klanten een goede belevering te garanderen. Daar de leveringen vanuit Nederland steeds binnen korte tijdspanne en zelfs indien nodig binnen 24u (bij voorraad) gebeuren, kunnen we hierdoor, zelfs zonder eigen magazijn in België, onze Belgische klanten vlot bedienen. Ik denk er wel aan om in België enige strategische verdeelpunten te creëren waar de klanten hun bestelde banden gemakkelijk kunnen ophalen. Bij BVH Racing (Brecht Van Hecke) in Kortemark hebben we reeds zo een eerste verdeelpunt."
Vleminckx is overtuigd van de Hankook-kwaliteit en zal uiteraard ook het rubber onder zijn BMW M3 monteren. "Wij durven stellen dat we met deze banden een zeer competitieve band aan de rijders/teams kunnen aanbieden aan een schappelijke prijs. In Nederland zijn dit jaar al verschillende toprijders op Hankook-rallybanden aan het rijden en ik ben positief verrast door het zeer hoge niveau van hun prestaties. Om de capaciteiten en mogelijkheden van deze banden aan het publiek en de andere rijders aan te tonen zal ikzelf met Hankook-rallyschoeisel onder de GV Rallyrent-BMW M3 Coupe het verdere BK Rally afwerken vanaf de TAC Rally.", aldus nog Erik Vleminckx.
Meer info via www.autosportcompany.nl, fouryouprojects@gmail.com of 0475/623594.
In de thuishaven van co-piloot Kristof Dejonghe kan Paul Lietaer komende zondag niet op de afspraak ontbreken. Op voorwaarde dan dat zijn Subaru Impreza WRC tijdig hersteld raakt, want deze werd door wielrenner Gorik Gardeyn beschadigd tijdens tv-opnames. Vorig jaar moest de Polle nog buigen voor enkele andere BK-kleppers die kwamen testen voor de TAC Rally maar door een kalenderverschuiving - de BK-rijders hebben de eerste afspraak reeds achter de rug - kan de wedstrijd hier niet meer van profiteren. De Snor brengt de enige WRC aan de start en is bijgevolg ook de topfavoriet voor de overwinning. Bij het minste foutje of akkefietje zijn de tegenstanders echter niet veraf, zoals daar zijn Andy Lefevere (BMW M3), Vincent Verschueren (BMW M3), Didier Duquesne (Toyota Celica GT4), Thierry Dekoninck (Lancer Evo 7) en Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth). Ook niet te vergeten is thuisrijder Bert Coene met zijn groep A-Lancer Evo 9, net als de snelle BMW's van oa. Alliet, Cokelaere, Braeckevelt en Breda. Daarnaast gaan in Moorslede een indrukwekkend aantal Historics van start. Gunther Monnens (Transeurope) mag zich met oa. Geert Vandoorne, Chris Debyser en Bart Maes, allen in een BDA-Escort, aan sterke tegenstand verwachten. (deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours werd een 100-tal meter ingekort maar is voor de rest identiek aan dat van vorig jaar. Er is geen voorafgaande verkenning met de wedstrijdwagen
op zondag zodat om 8u30 meteen gestart wordt met een wedstrijdronde. De overige ronden gaan van start om 11u, 13u30 en 16u.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is terug in Dadizele gevestigd. Het podium bevindt zich op de markt van Dadizele, vlakbij Café De Pompeschitter met het servicepark
in de omliggende straten. De inkom bedraagt 10 €.(plattegrond rallycentrum)
Bericht van de organisatie: "Opgelet, de weg Moorslede-Dadizele is afgesloten wegens wegenwerken. Dit situeert zich in het voorste gedeelte, tussen de kerk van Dadizele en de parking van Dadipark. De omleiding loopt langs de Waterstraat (daarom is de KP ingekort). De Plaats is volledig verkeersvrij, dus gelieve deze te vermijden."
Website organisatie: www.omloopvanvlaanderen.be
Deze week had Power & Passion verder nog oa. Chris Van Woensel en Paul Lietaer aan de lijn, herbeluisteren kan op www.powerandpassion.be.
"Waar velen tot op heden de Tengtools-Escorts niet altijd van elkaar konden onderscheiden of zelfs als één beschouwden vinden vanaf heden beide wagens onder de vleugels van CREGroup. De programma’s voor 2010 van beide wagens liggen nog niet vast maar wel al dat ze beiden zullen starten in de Ypres Historic Rally en de Omloop van Vlaanderen. Olivier Kurt en Fieuw Tom starten zondag aanstaande al in Moorslede en zullen dit jaar proberen alle regionale proeven (met uitzondering van TAC, die dan wel de start is voor Ferdi) af te werken.", luidt het bij CREGroup.
Het team doet meer dan alleen het beheer van deze Escorts. "Naast deze Escort presenteren we zondag nog twee nieuwe wagens, namelijk de BDG van Daniël Verschaeve die zijn debuut maakt alsook Frank Caby die voor het eerst terug aantreedt met een nieuwe wagen. Deze wagens zullen te zien zijn in onze service area en ook het beheer voor en na de wedstrijden wordt door CRE verzorgd. We proberen de wagens perfect aan de start te brengen en blijven ook betrouwbaarheid hoog in het vaandel te houden. Dit laatste is waar CREGROUP dan ook voor staat. Sinds de oprichting van CREGroup werd alles in het werk gesteld om de wagens telkens optimaal af te leveren wat aan de meet zijn vruchten afwierp. Dankzij de trouwe sponsoring van TENGTOOLS aan Ferdi Perneel en Filip Collez, konden we ook van in het begin telkens een mooi programma vooropstellen met de Escort. Daar komt nu ook o.a. Kurt Olivier en Tom Fieuw bij die Tengtools en CREGroup mee in het licht stellen en waarmee we een mooi rallyseizoen tegemoet gaan. De vijf Escorts worden samen aan het publiek voorgesteld tijdens de persvoorstelling na de rallysprint van Moorslede.", aldus nog Carl Lagae van CREGroup.
"We gaan dit jaar een gemengd programma rijden, volgens tijd en... budget. We starten als opwarmer in de RS van Moorslede, daarna rijden we de ORC Rally, Wervik en vervolgens Ieper. Dit allemaal met de 'ConXioN-Las Vegas' Ford Escort. Na Ieper wordt het ook nog overwegend provinciaal, we weten nog niet met welke wagen. Moderne misschien...", aldus Bart Maes.
Volgend weekend gaat Frank in de Franse Rallye de Touquet van start. "Ik zal er de nota’s lezen voor de Engelsman Christopher Guichot de Fortis. Chris was regelmatig te zien in België in oa. de Rally de Wallonie en Ypres Westhoek Rally met een grijze Honda Civic. Sinds vorig jaar rijdt hij met een Fiat Stilo Trofeo. Dit zijn wagens opgebouwd door Abarth voor een merkencup (Italië en Engeland) in 2002 en 2003. Samen zullen we nog in juli de ‘Manx International’ en in oktober de ‘Rallye d’Antibes’ rijden.", zegt Frank.
Verder staan nog een aantal wedstrijden met de Duitse Porschist Heinz-Walter Schewe op het programma, met wie hij ondertussen een vertrouwd duo vormt. "Dit jaar zullen we 'à la carte' rijden want HW heeft vorig jaar de firma van tuner Niermann opgekocht. De firma heet nu ‘Automobiel Zentrum Aachen' en ze zijn ook verhuisd naar de hallen van het vroegere slachthuis in Aachen. Ze doen in onderhoud van voornamelijk Porsches maar ook andere exclusieve wagens en hebben het nu zo druk dat de mecaniciens niet op lange verplaatsing voor wedstrijden meekunnen. Ze zijn wel begonnen met de opbouw van een nieuwe wagen voor HW, een Porsche 911 Turbo uit 1976. De bedoeling is om ermee te starten in de 'ORC Canal Rally' in Oostrozebeke eind mei. Ik heb HW bijna overtuigd om deel te nemen aan de nieuwe Flanders International Rally Challenge, voor drie rally’s tenminste (oa. Wervik). Verder zullen we ook nog aan de ‘Rallye de la Famenne’, de ‘East Belgian Rally’ en de ‘Köln-Ahweiler’ deelnemen. Misschien beginnen we eind april al in de ‘ADAC Sullinger Rallye’ met de GT3, kwestie van een beetje wedstrijdritme op te bouwen want HW heeft sinds augustus niet meer mogen rijden! De GT3 staat trouwens te koop. Voor de Geko Ypres Rally heb ik nog niets maar ik hoop wel nog een co-zitje te vinden!", aldus Frank Blondeel.
Moorslede wordt ook het debuut van Steve Viaene met zijn Mini Cooper S in onderstaande lay-out, verzorgd door Matthias Viaene van Tsuboweb.
Het team blikt eerst nog even terug op 2009 en dit met gemengde gevoelens... "Enkel het goede onthouden van 2009... En het goede was dat ik kon uitpakken met een totaal vernieuwde wagen, inclusief nieuwe hoofdsponsor en een nieuwe co. Nog een positief punt was dat ik mij in bepaalde proeven juist kon plaatsen achter nationale kleppers. Het negatieve luik van 2009 bestond uit de aanhoudende ontstekingsproblemen en een kapotte achteras...", vertelt Frank Deleersnijder.
"Even werd er aangedacht om de Manta van de hand te doen en uit te kijken naar 'iets' dat sneller is dan mijn Opel maar... ik wilde toch wel nog eens alles uit de kast halen, zonder problemen met een wagen die mij zéér nauw aan het hart ligt. Het is weinigen gegeven om bijna 18 jaar met één dezelfde kas wedstrijden te rijden.", zegt Frank. "Er werd dan maar besloten om nog eens te investeren in de Manta en nog enkele verbeteringen aan te brengen. Meteen werd het project voor een nieuwe wagen in de kast geborgen voor minstens één jaar. Ik kijk volop uit naar de start in Moorslede, wat meteen al een serieuze test wordt ginds met al die nationale kleppers aan de start. Mijn laatste deelname in Moorslede dateert alweer van 2007, er werd toen nog in de andere richting gereden. Maar mijn co-piloot Kurt Guillemyn heeft nog de nota's van afgelopen jaren van zijn deelnames met Hein Dewitte en echt veel aanpassing zal ik niet nodig hebben om direct in het goede ritme te zitten. En nu maar hopen op een probleemloos seizoen...", aldus nog Frank Deleersnijder.
De wedstrijd telt maar liefst zes verschillende proeven: Orp-Jauche, Wansin, Poucet, Avin, Ciplet en Cras-Avernas, die elk twee keer worden gereden. In totaal staat 136 km tegen de chrono op het menu. De eerste wagen gaat om 9u van start op het podium in Hannuit, de finish is voorzien omstreeks 17u20. Het rallycentrum is gelegen in en rond de overdekte markt van Hannuit.
Programma 2010:
14/03: Rally d'Hannut
02/05: Leptines Rally
22/05: Sezoensrally Criterium
04/07: Short Rally van de Suikerstreek
29/08: Rally van Kasterlee
17/10: Rallye de Sombreffe
21/11: Rally van Sint-Truiden
Meer info over het VJB Racing Team op www.vjbmotors.be/rally.html.
Reglement & inschrijvingsformulier zijn raadpleegbaar via www.orc-rally.be.
De wagen werd vorig jaar enthousiast onthaald in de Rallye du Valais, waarna Jean Ragnotti ermee als 0-wagen fungeerde in de Rallye du Var. In het weekend van 10 en 11 april wordt in de Franse rally 'Grasse Fleurs et Parfum' de eerste manche van de Trophéé Twingo F2 France gereden. Twee weken later zal Guigou, derde in het Frans kampioenschap 2009 en in 2004 enkele keren in België actief, de wagen presenteren aan het Belgische publiek. Benieuwd hoe de Twingo R2 zich zal verhouden tegenover de vele Fiesta's en C2's R2 die in Namen aan de start verwacht worden...
Ondertussen is het reglement, inschrijvingsformulier en de timing van de Rallye de Wallonie reeds terug te vinden op de vernieuwde website van de organisatie: www.automobileclubnamur.be.
Geert Grooten, co-piloot van Jordan: "Lange tijd waren we met Erik Vleminckx in gesprek om één van zijn wagens aan te kopen maar die verkoos begrijpelijk deze toch beiden te houden. Gisteren werd besloten om de BMW M3 E90 (ex-WTCC) van Nicolas Leune aan te kopen. We willen de wagen weer in orde krijgen voor de Wallonie zodat we de TAC noodgedwongen, wegens tijdsgebrek, links moeten laten liggen. Toch willen we voordien nog ergens aan de start komen en dit enkel om de wagen wat onder de knie te krijgen. De eigen BMW 328i is ondertussen van de hand gedaan en in goede handen!"
In de kwalificatiesessie maakten de drie piepjonge piloten van het team 'F1 Café' meteen hun favorietenrol waar. Ze klokten er de snelste tijd voor De Zwientjes en Jos Boon Racing. In de eerste wedstrijd wist F1 Café meteen een mooie voorsprong te nemen op het team van De Zwientjes, dat vrijwel meteen moest buigen voor Matthias Boon, die de start nam voor Jos Boon Racing, en Team Maverick. In het tweede deel van de eerste race wisten De Zwientjes terug te keren naar de tweede stek, terwijl Jos Boon Racing naar de zesde plaats terugviel. Het team van Garage Vantieghem werd na een sterk einde nog derde, voor Team Maverick en de Petrolheads.
Voor de tweede wedstrijd gingen de eerste zes teams in omgekeerde volgorde van start, waardoor Jos Boon Racing als eerste mocht vertrekken vanop de startgrid. Met de ervaren Kevin Demaerschalk aan het stuur wist het team een kleine bonus te verzamelen op de rest van het veld tot F1 Café en De Zwientjes kwamen opzetten. Na enkele wissels kwam F1 Café terug aan de leiding, kortbij gevolgd door De Zwientjes. Het bleef spannend tot het eind maar uiteindelijk behaalde F1 Café met twee overwinningen ook de eindzege in deze 1ste Sprint Race. De twee varkensboeren van De Zwientjes moesten vrede nemen met de tweede plaats. Met een derde plaats in de tweede race wist Jos Boon Racing uiteindelijk ook de podiumplaats in het eindklassement te veroveren. Garage Vantieghem en Team Maverick eindigden zowel in de tweede wedstrijd als in de einduitslag op een respectievelijk vierde en vijfde plaats.
Bij deze willen we Worldkarts en alle deelnemers nog eens van harte bedanken voor de meer dan geslaagde avond! Afgaand op de positieve reacties sloeg het nieuwe concept duidelijk aan. We hopen iedereen terug te mogen begroeten op de volgende editie!
Einduitslag (punten)
1. F1 Café - 210 (90 + 120)
2. De Zwientjes - 175 (75 + 100)
3. Jos Boon Racing - 144 (54 + 90)
4. Garage Vantieghem - 137 (67 + 80)
5. Team Maverick - 135 (60 + 75)
6. Petrolheads - 127 (57 + 70)
7. Heli Racing - 95 (45 + 50)
8. The Hunters - 92 (32 + 60)
9. KP Racing - 70 (48 + 22)
10. OPC Racing - 57 (19 + 38)
11. VDB Racing - 55 (27 + 28)
12. The Rallytourists - 46 (21 + 25)
De Trophy-winnaar krijgt dit jaar een test in een Ford Fiesta Super 2000 aangeboden. Kampioen worden en vervolgens de testdagen meemaken, dat is het doel dat Cherain zich dit seizoen stelt. "Ik wil er tonen welke progressie ik het afgelopen seizoen heb gemaakt op het verraderlijke parcours in Frankrijk.", zegt Cherain, die zijn seizoen start in de Rallye des Trois-Ponts. Na deze testwedstrijd in aanloop naar de eerste Trophy-wedstrijd, de Rallye de Wallonie eind april, staan nog de Geko Ypres Rally, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally op het programma. "De Trophy is zowel financieel als sportief erg aantrekkelijk. De tegenstand kondigt zich in elk geval veelbelovend aan. Het doel is om te tonen hoe ik geëvolueerd ben op vlak van pilotage, maar ook als mens. Ik reken erop om mee te strijden voor de titel, al zullen we hiervoor sterk moeten presteren tijdens de wedstrijden, die we bovendien beter zullen moeten aanpakken."
Cherain doet dit seizoen beroep op een ervaren co-piloot, Cédric Pirotte, die hij reeds kent sinds zijn debuut in karting. "Cédric heeft een ongelooflijke ervaring in de Belgische wedstrijden. Ik denk dat hij elke wedstrijd al minimum 15 keren heeft gereden. Hij kent de proeven in alle richtingen en weet elk putje liggen.", aldus nog Cédric Cherain, die op de premies in de Trophy rekent om de WK-wedstrijden in Frankrijk en Duitsland aan zijn programma toe te voegen.
Geert Beauprez: "Ik ben zeker niet over één nacht ijs gegaan. Er zijn heel wat slapeloze uurtjes mee gemoeid, maar mijn besluit staat vast. De Buze zal niet meer te vinden zijn op de startlijsten. De reden? Ik ben gewoonweg te veel ontgoocheld in sommige mensen. Ik was zeker klaar om een nieuw seizoen aan te snijden. Maar dan gebeuren er dingen die je op een bepaald moment eens allemaal op een rijtje zet en die je doen nadenken. En wat is er mooier dan te stoppen op een hoogtepunt, net na het behalen van de Belgische titel Historic bij de co-piloten? Ik wil langs deze weg alle piloten bedanken die me in 2009 een fantastisch seizoen geschonken hebben, met zeges in Tielt, Wallonie en Ieper, nog zo’n hoogtepunt, en ereplaatsen in Bocholt, Omloop van Vlaanderen, Haspengouw en de Condroz. Daarom dank je wel Didier Vanwijnsberghe, Vincent Verschueren, Gunther Monnens en Patrick Milleville. Ook de vele mecaniciens in de diverse teams, waarmee ik altijd een prima verstandhouding had, wil ik een dankwoordje toegooien. Ook niet te vergeten mijn tijdopnemers Dirk en Tony, die krachten noch moeite spaarden om er van de eerste tot de laatste minuut bij te zijn. Ook een dankwoord aan de vele mensen die ons altijd aan de kant stonden aan te moedigen. En natuurlijk moet ik ook mijn familie bedanken, voor het begrip bij het veel uithuizig zijn, en de mensen uit mijn naaste entourage. Maar zeker ook de sponsors en in het bijzonder Conxion ofte Chris Debyser moet ik bedanken voor de grote steun die ze me gaven en het begrip bij mijn beslissing. Maar dat wil niet zeggen dat je mij niet meer zal zien op de rally’s. Ik zal er op regelmatige tijdstippen bij zijn om de (ex-?)collega’s aan te moedigen.”
Meer info en voorlopige deelnemerslijst via de Sprint Race-website.
De inschrijvingen voor de TAC Rally zijn vanaf vandaag geopend. De editie 2010 heeft op een kleine wijziging op KP Oosthoek na hetzelfde parcours als vorig jaar. In totaal staan 16 KP's en 165,4 km KP op het programma. Het RACB Rally Criterium rijdt vanaf KP 3 10 proeven mee voor een totaal van 99,3 km tegen de klok. Op woensdagavond 7 april is van 19u tot 22u opnieuw een shakedown voorzien op KP De Ratte.
Op de vernieuwde website van de Tieltse Automobielclub, www.tacrally.be, kun je alvast de timing, het reglement, inschrijvingsformulier en heel wat andere nuttige info terugvinden.
Het duo gaat voor de Geko Ypres Rally en de Condroz Rally opnieuw een deelname met een Super 2000 opzetten. Daarnaast gaan Casier en Caesemaeker dankzij Structo in drie BK-wedstrijden van start met de Ford Focus WRC '05 van Steven Vergalle: de TAC Rally, de Rallye de Wallonie en de East Belgian Rally. De wagen werd vorig jaar nog bestuurd door Timothy Van Parijs, die zelf een stap terugzet naar de Punto Super 2000 van Vergalle.
"Zoals aangekondigd was de eerste afspraak van LC Racing al meteen een trip naar het buitenland, meerbepaald naar de regio van Armentières voor de Routes du Nord. Pieter Cailliez startte er met Nico Beernaert in de Clio Williams. De piloot had echter een moeilijk opgave voor de boeg: Pieter moest niet alleen de rally ontdekken maar ook het ontdekken van het rijden in de regen. Na 2 jaar rallyrijden was dit immers de eerste keer dat Pieter in de regen reed. Na de eerste dag en 5 gereden kp's stond Pieter 40e algemeen, een mindere prestatie die hij volledig aan zichzelf toeschreef wegens een totaal gebrek aan vertrouwen. Op zondag moest het Belgische duo in letterlijk stormachtige omstandigheden de baan op, in een weer dat heel wat teams verraste. Pieter ontweek echter alle valstrikken van het immens vettige parcours en klom nog op naar de 27ste plaats algemeen en een 3e plaats in de klasse A7. Volgende afspraak wordt de TAC Rally begin april, waar Pieter met Bjorn Willaert als co in het Critérium zal starten met de Williams."