Nu zaterdag organiseren Droogmans en Foulon een kip aan't spit met frietjes en een groentenbuffet à volonté, en dit op nauwelijks twee kilometer van de Monteberg (zaal Wielewaal Westouter). Hiervoor betaal je 10 €, inclusief aperitief. Er is tevens een tombola met prachtige prijzen, met onder andere een tv en een mountainbike. Robert Droogmans en tal van andere bekende rallypiloten zullen er aanwezig zijn. De ideale gelegenheid om de hongerige magen te vullen na een dagje rally op de Monteberg!
Naast Leune komt ook Didier Duquesne met een BMW aan de start. Hij rijdt voor gelegenheid met de ex-Ceenaeme M3 van Caen, daar de BMW Compact, de nieuwe wagen voor het MD Racing team van Duquesne, nog in opbouw is.
Xavier Bouche, die andere vaste klant in het BK, zegt op turbomagazine.be dat niet met zijn vertrouwde Clio zal deelnemen. Hij wil zijn Super 1600 niet te veel beschadigen op het onverhard, maar wel deelnemen met een 4x4 om zijn leiderspositie in het BK veilig te stellen. Over de keuze van de wagen beslist Bouche in de komende dagen. Bob Colsoul weet nog niet of hij deelneemt, want hetzelfde weekend wordt in Frankrijk de derde manche van het onverhardkampioenschap gereden.
Wie zich wel met een Super 1600 engageert is René Georges. Hij neemt er deel met één van zijn Polo's. Traditioneel gaan ook veel Nederlanders van start in Bocholt. Jonkers (Lancer E6.5), Leemans (Lancer E6), Hazeleger (Lancer E7), Verkooijen (Impreza) en Bergsteyn (Corsa) zijn reeds ingeschreven. De (voorlopig) eenmalige toelating van VAS-rijders slaat blijkbaar aan. Zo zullen onder meer Louies, De Keyser, Vleminckx, Verbeke en Swerts het regionale peleton vertegenwoordigen.
:: Voorlopige deelnemerslijst
:: Timing
:: Website Sezoensrally: www.rtmrally.tk
De Ypres Westhoek Rally lijkt dit jaar een waar Super 1600-feest te worden. Larry Cols, de winnaar van vorig jaar, mag het met zijn Renault Clio opnemen tegen Freddy Loix, die mede dankzij Crack, sponsor van de rally, met een Citroën C2 kan deelnemen. Renault wordt verder vertegenwoordigd door Simon Jean-Joseph, Kris Princen, Xavier Bouche, de Nederlander Jan de Winkel en de Noor Sveinvoll. De diversiteit aan merken zijn groot zijn, want er is de Ford Fiesta van Bruyneel, de Suzuki Ignis van de Pool Kosciuscko, de Fiat Punto van de Italiaan Basso en de VW Polo voor Zsolt Kakuszi. Bernd Casier, Belgisch kampioen S1600, is nog naar een wagen op zoek. Momenteel is er weinig sprake van groep N-wagens, want heel wat piloten die zich vorig jaar met een standaardwagen engageerden nemen dit keer ofwel deel met een Super 1600 ofwel in de Ypres Cat Rally.
Die Ypres Cat Rally doet er een proef minder over dan de YWR, maar zal zeker heel wat meer spektakel teweeg brengen. Patrick Snijers gaat van start met de Porsche GT3 en dit keer zou hij het wel eens mogen opnemen tegen Marc Duez. Enkele RMS-wagens hebben ook al hun komst bevestigd en hopelijk gaan er ook enkele WRC's van start.
Een derde bron van spanning en spektakel datzelfde weekend wordt de Ypres Historic Rally. Een wedstrijd die net als zijn grote broer aan de top van het EK staat, maar waar vooral de Belgen het mooie weer maken. We kijken al uit naar de strijd tussen Lietaer, Droogmans, Goudezeune, Vanwijnsberghe, Vandoorne, Stouf,...
Voor deze niet te missen afspraak zijn nu al tickets beschikbaar. Op www.ypresrally.com kun je alle verkooppunten vinden. Tickets in voorverkoop (tem 31 mei) kosten 30 €. Een prijs die lager ligt dan vorig jaar, en bovendien maak je nog eens kans op een verblijf voor 6 personen in de regio 'Alpes de Haute Provence', de streek van de Monte Carlo Rally.
De wedstrijden in Tienen en Roeselare zijn de enige die SVD dit seizoen zal afwerken. Geert Steenkiste, de tweede piloot van het team, komt niet in actie terwijl Christophe en Andy het wat rustiger aan zullen doen wegens verbouwingen en... het vaderschap. Voor Andy gebeurt dit over enkele maanden, Christophe is vandaag papa geworden! De nieuwe piloot van het team heet Xander.
De RS vangt zaterdag aan met twee verkenningsrondes om 10u en 11u. De wedstrijdrondes gaan van start om 13u, 15u en 17u. De volledige deelnemerslijst kunt u raadplegen op www.ypresrally.com. De deelnemerslijsten voor zondag (internationaal & historic) zijn nog niet volledig.
Wat als je als starter met een groot gestalte moet aftellen voor een Mini? Het overkwam gisteren Gunther Archie van AC Targa Florio. Op de knieën zitten was de enige oplossing. Gelukkig nam er maar één Mini deel en kwam de starter ervan af zonder rugklachten. (foto Brackx)
|
Dominique Bruyneel kon dankzij zijn vaste co voor deze wedstrijd met een Toyota Corolla WRC van start gaan. De wagen vergde wat aanpassing, zodat de tapijtenfabrikant pas derde lag na de eerste ronde. De leiding na die eerste drie KP's was in handen van Dirk Vermeirsch, op slechts 1" gevolgd door Bart Du Jardin. In het zog van Bruyneel vulden Lefevere, Boulat (!) en Lietaer de top-6 aan. Peter Desmet lag achtste met zijn Corolla WRC. Nicolas Leune (BMW Z3) was er toen al niet meer bij, want op KP 3 ging hij van de baan met zijn BMW Z3 (foto). Ook Cooman (motor) en Czech (sortie) waren toen al out.
Ondertussen kreeg Bruyneel de Corolla beter onder de knie, zodat hij na drie besttijden in de tweede ronde de leiding had overgenomen. Hij keerde naar de Steenakker terug met 12" bonus op de Mitsubishi van Bart Du Jardin. Door de opdrogende wegen kon Andy Lefevere oprukken naar de derde plek. Vermeirsch viel terug naar vier, terwijl Paul Lietaer de vijfde plek van Franky Boulat overnam. De VAS-kampioen liet op zijn beurt de 4x4's van Pyck, Herpoel en Barbier achter zich. Peter Desmet was ondertussen uit de top-10 verdwenen na een lekke band op KP 5, die hij verging op de proef. Bart Pyck, 9de na KP 3, gaf in de tweede ronde op met een kapotte versnellingsbak op zijn Mégane.
Bruyneel liep op KP 7 verder uit tot 22", maar op KP 8 liep het mis. Een lekke band linksachter zorgde voor 35" tijdsverlies, zodat de Corolla-piloot naar de derde plaats terugviel. Lefevere kreeg de leidersplaats in handen, Bruyneel en Du Jardin volgden na de derde boucle op 9". De overige posities in de top-7 bleven ongewijzigd. Barbier ging voorbij Herpoel naar de achtste plaats, terwijl Ronny Hosten de top-10 indook na de opgaves van Alliet en Claesen.
Lefevere ging als leider de vierde en laatste ronde in, maar op de proef van Kruiseke pakte Bruyneel al 5" terug. Net voor de start van KP Geluwe gingen de hemelsluizen nog eens open, en dat zal Andy Lefevere geweten hebben. Hij ging rechtdoor en verspeelde de leiderspositie. Bruyneel won zo de rally met uiteindelijk 25" voorsprong op Lefevere. Ook Vermeirsch en Du Jardin gingen rechtdoor op KP 11, zij werden derde en vierde op respectievelijk 50" en 1'18". Filip Pyck rukte in de regen nog op naar de vijfde plek, Lietaer viel door een verkeerde bandenkeuze terug naar zes. De zevende plaats ging naar Franky Boulat, die overduidelijk de beste was in klasse M. Barbier (Lancer), Herpoel (Sierra) en Vleminckx (Celica) vulden de top-10 verder aan.
Johan Lyphout eindigde schitterend 11de en tweede in klasse M met zijn Opel Kadett. Stef Depuydt werd 12de en won klasse L voor Vancampenhoudt (15de) en Coulembier (16de). Hij bleef nog net Ronny Hosten voor, die tijdens de voorlaatste proef rond ging. Bij de wagens op straatbanden (div 3-2-1) was Dany Claesen tot in de derde ronde de snelste. Hij lag tiende algemeen voor zijn opgave. Subaru-rijder Frederik De Keyser nam het commando over en won overtuigend, met bovendien een 14de plaats algemeen. De broers Beernaert (Peugeot 106) volgden op 3'. Jordy Heyrick (Corsa), Mathieu Faveere (106) en Filip Weyne (Ibiza) vervolledigden de top-5.
De Historic-wedstrijd werd gewonnen door Dirk Vandorpe in zijn Opel Manta. Door het forfait van Vandoorne en de vroege opgave van Vancoillie (riem) had hij al vroeg vrij spel. César Mottrie werd bij zijn debuut met zijn Opel Ascona A tweede, voor de nieuwe BMW 2002 van Fredericq Delplace. Ook Manuel Verhaeghe debuteerde met een Ascona, hij werd vierde op 2" van Delplace. Wim Ver Eecke finishte vijfde met zijn Escort, voor de MG A van Antoine Van Reet. Heel wat opgaves ook bij de Historics: Barbez (sortie), Fisher (sortie), Verhaeghe K (sortie), Smeets, Verhaeghe D, Kinsabil,...
:: uitslagen
:: resultaten per KP
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Teams mogen altijd hun reactie/verslag doormailen naar info@shakedown.be.
"Eind juni neem ik met een officiële Citroën C2 S1600 deel aan de Ypres Westhoek rally. Om de wagen af te stellen ga ik volgend weekend (13-15 mei) de Rallye Alsace Vosges (te Epinal) rijden als nul-wagen. Daags voordien zijn er ook al testen voorzien. Mits er nog enkele bijkomende onderhandelingen afgerond kunnen worden, is het ook niet uitgesloten dat ik vlak voor Ieper ook nog zal deelnemen aan een andere rally in Frankrijk.
Ik zal in Ieper dus in de beste omstandigheden en goed voorbereid aan de start komen en dus verwacht iedereen… een vijfde zege. Hoewel de concurrentie er zeker niet van de poes zal zijn, een uitdaging die ik echter graag wil aangaan, want hoe kan ik mijn rallycarrière beter opnieuw lanceren dan via een nieuw succes?"
De spanning zal ongetwijfeld te snijden zijn in Ieper, want naast een resem aangekondigde buitenlanders, waaronder Europees kampioen Simon Jean-Joseph, mag Loix het al zeker opnemen tegen de Clio's van Cols, Bouche en Princen en de Fiesta van Bruyneel. Bernd Casier zou ook deelnemen met een Super 1600.
Deelnemers
Met natte en vettige omstandigheden in het verschiet, gaan de WRC's zaterdag als favoriet van start. Dominique Bruyneel zal zich wellicht sneller kunnen aanpassen aan zijn Corolla WRC dan Peter Desmet, een gevolg van zijn 4x4-ervaring en competitieritme. Al zullen we dat pas weten eens de wedstrijd begonnen is, en met het voorval van Bruyneel vorig jaar (opgave KP 1) in achterhoofd zou de wedstrijd al eens onthoofd kunnen zijn voor die goed en wel begonnen is. Lefevere (BMW), Vermeirsch (Sierra Cosworth) en Lietaer (BMW) zullen in ieder geval klaar staan om elk foutje af te straffen. Daarachter mogen we ook de Mitsu's van Du Jardin, Pyck en Barbier vooraan verwachten, die bij nat weer in elk geval een voordeel hebben tegenover de BMW's van Leune en Alliet. Andere subtoppers zijn de 4x4's van Herpoel, Vleminckx, Broekaert, Alaerts en Van Keer en de voorwielaangedreven wagens van Pyck, Hosten, Boulat, Depuydt, Coulembier en Vancampenhoudt. Het wordt ook uitkijken naar het debuut van Alain Vermeulen met de M3 van Caen, de strijd in de divisie's 3-2-1 tussen Claesen en Dekeyser en de brede schuivers van onder meer Louies, Boury, Denys, Prinzie, Cooman, Spillbeen, Verbeke, Dene,...
(deelnemerslijst)
Timing & parcours
De wedstrijd begint dit jaar anderhalf uur vroeger dan vorig jaar, een gevolg van de vertragingen op de timing toen. Het parcours bestaat terug uit drie KP's, Kruiseke, Geluwe en Wervik, die respectievelijk 12, 17 en 5 km lang zijn. Tegenover vorig jaar zijn enkele kleine wijzingen aangebracht. Na vier doortochten zal er in totaal 116,44 km tegen de klok gereden zijn. (timing)
Rallycentrum & service
Het rallycentrum is terug gevestigd in de Broederschool in Wervik. Daar staat het overdekte podium, met in de dichte nabijheid de ruimtes voor radio, organisatie en pers. Even verder ligt de Steenakker, waar het gesloten wagenpark zich bevindt. De industriezone doet dienst als servicepark.
Rallyradio
De wedstrijd is live te volgen via Radio Pallieter op 89.9 FM. Men is nog dringend op zoek naar een reporter om tijden door te bellen, kandidaten kunnen zich wenden tot Dirk Degraeve (dirk.degraeve@radiopallieter.com).
Tickets
Een algemene toegangskaart kost 15 €, per proef betaal je 7 €. Een programmaboekje kost 3,5 €, maar maar mensen die hun kaart on-line bestellen krijgen deze er gratis bij.
Alle verdere info en live uitslagen: www.scuderiavervica.be.
:: De Toyota Corolla Kit Car van Ronny Hosten heeft een nieuwe decoratie meegekregen. Voor meer foto's kun je terecht op de website van het team. Hosten, die dit jaar onder meer het volledige VAS-rallykampioenschap afwerkt, gaat zaterdag van start met nummer 19. Anneke Bouchaert, de echtgenote van Filip Weyne, zal voor de gelegenheid de nota's lezen. De week daarna rijdt de garagist uit Handzame de RS van de Monteberg, met naast zich gelegenheidsco-piloot Stijn Vandermeersch. Eind juni dan staat de Ypres Cat Rally op het programma, dit keer met echtgenote Inge Brughmans in de rechterstoel. Langs deze weg wil Ronny zijn sponsors bedanken voor de steun.
|
:: Gisteren vond in Flanders Indoor Karting in Kortrijk de persvoorstelling van de 12u van Wervik plaats. De peter en meter van de wedstrijd werden er voorgesteld. Dany Colebunders neemt de rol van peter voor zijn rekening, terwijl Caroline Ex als meter werd gevraagd. De Miss Belgian Beauty kwam tweemaal aan de start in Wervik maar kan dit jaar niet kan deelnemen wegens verplichtingen in het buitenland. De avond werd afgesloten met twee kartwedstrijden tussen de aanwezige deelnemers en medewerkers.
Steven Delaere
Andy Caignie
Tino Goudeseune
Jean-Marie Vancayseele
Steven Ramboer
Deze mensen kunnen hun kaart afhalen in het rallycentrum (Broederschool) op vertoon van hun identiteitskaart.
:: Ook Benny Roosen wacht op onderdelen (schokdempers), zodat het team met de MG ZR noodgedwongen forfait moet geven. "We gaan de vrijgekomen tijd gebruiken om een grondige check-up te doen van de wagen, want rally's zoals de Rallye de Wallonie eisen hun tol.", aldus teambaas Valère Roosen. Het VJB Racing Team start wel in de Rallysprint van de Monteberg ter voorbereiding van twee BK-wedstrijden: de Sezoensrally van Bocholt en de Ypres Westhoek Rally.
:: Hetzelfde verhaal bij Paul Lietaer. De nieuwe motor van zijn BMW M3 is nu eindelijk binnen, maar het is nog wachten op een onderdeel. De rally zal dan ook terug met de oude krachtbron worden afgewerkt. Ondertussen is de Polle volop bezig aan zijn Ford Escort MK II, die in de Ypres Historic Rally debuteert. Deze week wordt de kas gespoten.
Op zaterdag komen de VAS-rijders aan de beurt, en ze zullen terug met veel zijn. Andy Lefevere werd vorig jaar nipt geklopt door Dirk Vermeirsch en wil deze keer beslist revanche nemen. Peter Desmet zou wel eens serieuze spelbreker kunnen zijn met zijn Toyota Corolla WRC. Andere opvallende namen voor de zaterdag zijn Alliet (BMW M3), Pyck (Lancer Evo 6), Cornelis (Escort Cosworth), Hosten (Corolla Kit Car) en Pauwelyn (Mercedes 190).
Op zondag is het dan de beurt aan de deelnemers van de internationale wedstrijd. Desmet, Vermeirsch en Pyck nemen er terug de start. Zij mogen Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo 8) bekampen, die de Ypres Westhoek Rally komt voorbereiden. Mike Oates, de niet zo snelle Engelsman met zijn Subaru Impreza WRC, zal er ook terug bij zijn, net als heel wat andere Engelsen. Ook de Historic-wedstrijd wordt terug een mix van Vlamingen en Engelsen. Didier Vanwijnsberghe is er ingeschreven met zijn nieuwe Ford Escort MK II.
De voorlopige deelnemers zijn terug te vinden op de website van AC Targa Florio: www.ypresrally.com.
Organiserende club RTM (Racing Team Moustache) kan alvast rekenen op een grote naam op hun affiche. Thuisrijder Patrick Snijers komt er namelijk aan de start met de tweede Toyota Corolla WRC van Future World. 'De Lange' gaat er voor niets minder dan de zege. De deelname aan de Sezoens met een WRC wil niet zeggen dat Snijers het Porsche-project laat varen, integendeel. In Autonews meldde de Alkenaar vorige week dat hij normaliter alle resterende BK-wedstrijden met de 911 GT3 afwerkt, met inbegrip van de Ypres Cat Rally.
Meer info over de Sezoensrally (timing, reglement, inschrijving,...) op www.rtmrally.tk.
PS: Gelieve eens op de banners op de foto, video- en zoekertjespagina te klikken. Een kleine moeite waarmee u ons steunt en zo het verder bestaan van deze site verzekerd wordt.
Uiteraard zal er in Wervik veel meer te zien zijn dan WRC's. Andere belangrijke namen op de starlijst zijn Lefevere, Lietaer, Vermeirsch, Du Jardin, Herpoel, Pyck, Alliet, Leune, Barbier, Hosten, Boulat, Vleminckx, Dobbelaere, Depuydt, Vancampenhoudt, Coulembier, Vermeulen, Cooman, Broekaert, Louies,... Bij de Historics, die het eerst van start gaan, zijn Vandoorne, Vancoillie, Delplace en Smeets de blikvangers. De complete (maar niet-genummerde) deelnemerslijst kan je hier raadplegen.
Hein Derynck debuteerde dit weekend met de Ford Fiesta ST, waarmee volgend seizoen een cup - de opvolger van de Focus Tour - wordt gereden. In de volgende manche van het BK, de Sezoensrally van Bocholt, zal Peter Hopmans de wagen van Floral, een 2-liter groep A, aan de tand mogen voelen. Hopmans zal genavigeerd worden door zijn verloofde Hilde Gijsbrechts.
Dankzij de inspannningen van tuner Floral kan er nog een vervolg komen op het Fiesta-project van Hopmans. De kans bestaat dat het volledige BK wordt afgewerkt met deze wagen, maar dan telkens met een andere co. Hanne Troonbeeckx, Elke Vanelderen, Roxane Kalishoek en Ellen Dufour hebben reeds toegestemd om de plaats in de rechterstoel in te nemen.
|
Geen verrassingen meer vandaag in Namen. Pieter Tsjoen reeg terug de besttijden aan elkaar, al liet hij de scratch op de voorlaatste proef aan Patrick Snijers. Die ging volop in de aanval, nadat hij 1'30" straftijd kreeg na te laat inklokken. De oorzaak lag bij een snelheidscontrole, waarbij zowel Snijers als Bodson betrokken waren. In de slotproeven kwam Snijers terug naar de tweede plaats, ongeveer een halve minuut voor Xavier Bouche in zijn Renault Clio Super 1600. Bouche ging nog voorbij Timothy Van Parijs, na hun spannend duel op zaterdag. Chris Van Woensel werd vijfde met zijn spectaculaire BMW M3. Yannick Bodson, die net als Snijers straftijd opliep, eindigde nog al zesde in zijn Porsche 911 GT3.
De zevende plaats ging naar Pascal Gaban, die met de Subaru Impreza WRX '05 van LDT groep N won. Hij haalde het met 2" van Lancer-piloot Steve Matterne. Gilles Schammel, de leider in de standaardklasse tot halfweg de tweede dag, gaf op met mechanische problemen. Ook Kris Princen gaf nog op toen de motor van zijn Clio RS het begaf. Net achter de koplopers in groep N werd Henri Schmelcher 9de algemeen met zijn Escort Cosworth. Melissa Debackere haalde nog net de top-10, nadat ze gisteren met pech achterop raakte na een lekke band. Thierry Bragard werd elfde en derde in groep N, voor de C2's uit de RACB Cup. Daar won Romain voor Croes en Boelens, al werd het klassement vanaf dan opgeschort (ivm technische keuring van de wagens).
Naast de Porsches zorgden vooral de BMW's voor het spektakel in en rond Namen. Bosmans gaf op in het begin van de eerste dag maar ging op de tweede dag terug van start. Eric Qvick verloor op de eerste dag veel tijd na een sortie maar reed de wedstrijd wel uit, net als Olivier Roulez, die groep S won. Deferm, Plessers en Molle gaven zondag op. Bij de Historics won Gaby Goudezeune voor Geert Kinsabil.
:: uitslagen
:: foto's: Koen Demeyere