Subaru versus Toyota
In tijden waar er enkel nog rally's verdwijnen, slaagt een enthousiaste organisatie er in een nieuwe wedstrijd op poten
te zetten. Het team rond Dirk Vermeirsch kreeg meteen heel wat respons want meer dan 120 deelnemers tekenen present
voor de 1ste Short Rally van Oostrozebeke. Met een bijnaam als 'The Best in the West' moet Paul Lietaer natuurlijk
van de partij zijn om een gooi te doen naar de overwinning in deze nieuwe West-Vlaamse wedstrijd. De Polle, vorige zaterdag
nog winnaar in Wervik, mag het met zijn Subaru Impreza opnemen tegen de snelle Celica's GT4 van Melissa Debackere
en Didier Duquesne. Verder zijn oa. Pyck (Lancer Evo 6), Van Tricht (Subaru), Decloedt (Subaru), Cornelis (Sierra
Cosworth), Hopmans (Escort Cosworth), Hosten (Corolla Kit Car), Pyck (Mégane), Leune (BMW M3 E90), Prinzie
(Saxo Kit Car), Deheegher (Lancer Evo 8), Dobbelaere (Kadett), Ceenaeme (BMW M3), Soenens (BMW M3)... kandidaten voor de top-10.
In de strijd om de zege en ereplaatsen in Div 3-2-1 wordt uitgekeken naar oa. Czech (Subaru), Lootens (Clio), Christiaens (Clio),
Schokaert (Corsa), Hugaerts (Focus KC), Dolfen (C2 R2) en Coene (Fiesta ST). Voor het spektakel mogen we zeker rekenen op
Louies (Kadett) en de BMW's van Ceenaeme, Soenens, Breda, Vandenbulcke, Vandewaetere, Hanssens,... Wim Dereu bestuurt
de BMW 325i groep N van Caen, Patrick Milleville zien we aan het werk met de 325 E30 van Tim Alliet.
Spektakel zal er ook te zien zijn bij de Historics, die met bijna 25 zijn. De wedstrijd is een ideale voorbereiding
op de Ypres Historic Rally. Dat denken ook favorieten Droogmans (Porsche),
Vanwijnsberghe (Escort MK 2), Saelens (Porsche) en Beauprez (Porsche).
Net als in Wervik zet Carlo Mylle zijn Porsche 911 GT3 in voor een 'habitué' van het Duitse beest. Dit keer mag
Marc Duez het spektakel verzorgen als bestuurder van de 0-wagen. Kris Princen, een andere aangekondigde toppers, moet
forfait geven omdat de motor van zijn Renault Clio R3 nog niet klaar is.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours bestaat uit twee KP's, zijnde De Verre Ginste (9,63 km) en Wielsbeke (5,06 km). De eerste van de vier ronden
start om 8u op het podium. De finish is voorzien omstreeks om 17u45.
(timing)
Rallycentrum & Inkom
Het rallycentrum bevindt zich in het OC Mandelroos in Oostrozebeke, met vlak daarbij het podium en servicepark.
Opmerkelijk is dat de toegang volledig gratis is, al moet je wel over een kaart beschikken die je moet valideren in het rallycentrum.
Gratis kaarten zijn te verkrijgen in de meeste
handelszaken van Oostrozebeke. Vanaf zaterdagmiddag is het programmaboekje beschikbaar in OC Mandelroos.
Website organisatie: www.orc-rally.be.
"Aangezien de kooi in de wagen zo goed als intact is gebleven, hebben wij na advies van verschillende mensen besloten om de kas te herstellen en wedstrijdklaar te maken. Er is uiteraard heel wat werk aan, maar wij rekenen erop dat dit goed komt en wij zullen van deze gelegenheid gebruik om de wagen nog beter te maken o.a. de ophanging en het gewicht v/d wagen zijn zaken die stukken beter kunnen én moeten. Ik hoop vanaf 15 augustus met de Rallysprint van Staden weer te kunnen aansluiten bij ons programma… en wij zullen tijdens de Omloop van Vlaanderen aan het nationale gedeelte deelnemen dat gereden wordt op 8 & 9 september 2007. De TBR Rally zal vervangen worden door de Hemicuda rally die op 11/11 plaatsvindt. Uit respect voor de mensen van de autorenstal 'Atlantic' én aangezien zij deze wedstrijd jaarlijks organiseren hebben wij besloten om hieraan deel te nemen zodanig dat wij ook voor hen eens iets kunnen terug doen. Geruchten als zijnde dat 'Schmid Racing het voor bekeken zou houden…' willen we graag meteen de kop afsnijden.", aldus Bart Cooman.
"Dat we in onze eerste drie wedstrijden geen enkel mechanisch probleem hebben gehad verdient een dikke pluim voor onze tuner Charles Schmid… dat we driemaal zijn opgenomen in de eindklassering van de wedstrijd verdient tevens een dikke pluim voor heel Schmid Racing… en dat we een koprol gemaakt hebben in de extra ronde is dikke pech! Ik hoop dat we op het einde van het seizoen toch een positieve balans kunnen opmaken, maar dan horen jullie uiteraard wel van ons!"
Na een one-shot in de TAC Rally met een Lancer, staat Tom Cooman, broer van Bart, momenteel op non-actief. De Sierra Cosworth van Toco Racing staat te koop, maar het plan is om net als Bart een BMW M3 E30 in te zetten in het BK 2008.
De buitenlandse inbreng beperkt zich niet enkel tot Super 2000-piloten. Zo komt voormalig Europees kampioen Renato Travaglia aan de start met een Mitsubishi Lancer Evo 9 en brengt het Italiaanse JAS-team een Honda Civic R3 in stelling voor Luca Betti en Dani Sola. Natuurlijk zullen ook heel wat Belgische toppers op de afspraak zijn. Kris Princen brengt zijn Renault Clio R3 aan de start terwijl oa. Colsoul, Debackere, Lefevere, Bruyneel, Boelens,... voor een groep N kiezen.
Als we er de timing bijnemen zien we dat de wedstrijd op vrijdagavond iets later van start gaat dan gewoonlijk. De deelnemers starten om 18u op het podium om dan twee keer de lus Dikkebus-Zonnebeke-Langemark af te werken. Zaterdag staan opnieuw vier ronden op het programma, met twee keer de boucle Hollebeke-Heuvelland en Sauvegarde-Westouter-Watou-Krombeke/Vleteren. De winnaar wordt omstreeks 22u30 op het podium verwacht.
De Ypres Historic Rally, met Boezinge als uitvalsbasis, is reeds aan zijn 15de editie toe. Ook het deelnemersveld van de nevenwedstrijd belooft uitermate sterk te worden. Paul Lietaer is uiteraard opnieuw de te kloppen man met zijn Ford Escort MK 2. BDA-Escorts zijn er ook voor Didier Vanwijnsberghe, Geert Vandoorne, Stefaan Stouf en Claudie Tanghe, die de tweede Escort van Stouf zal besturen. Alain Vermeulen start met de Goudezeune-Transeurope, terwijl oa. Droogmans, Saelens, Schewe en Beauprez met een Porsche deelnemen. Een andere blikvanger wordt de Hongaar Leitold met een Fiat 131 Abarth. De Historics rijden op vrijdag enkel KP Hollebeke, om dan zaterdag tweemaal Hollebeke-Heuvelland en eenmaal Sauvegarde-Westouter-Watou-Krombeke/Vleteren aan te doen.
Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.ypresrally.com.
Het maximum aantal deelnemers (150) lijkt haalbaar. "De interesse blijft zéér groot want nog een 70-tal andere teams hebben informatie opgevraagd en toegezegd om in te schrijven. De Retro blijkt ook meer en meer opgenomen te worden in clubkampioenschappen en dat kan enkel maar positief zijn voor de inschrijvingen want in die clubs bevinden zich zéér zeldzame wagens met een soms ongelofelijke geschiedenis. De Ferrari-club uit Rijsel beloofde om met een aantal zéér zeldzame wagens mee te doen maar ook de Ierse Porsche-club en de Europese Abarth-club zal ons evenement voorstellen aan zijn leden. De eigenaars van een ex-Richards Burns Subaru en een Rothmans-Porsche (Adrian Kermode en Liz Jordan) zullen eerstdaags hun deelnemingsformulier opsturen.", aldus wedstrijdleider Stefaan Brackx.
De Ypres 24 Hours Retro denkt ook aan de toeschouwers. "Ondertussen is het publieksgedeelte op CAMSO in Warneton ook uitgegroeid tot een waar autosportevenement waarbij iedereen zijn gading zal vinden. Op 13 oktober gaan de deuren daar open voor de start van ... een Europees kampioenschap voor Super V8 wagens. Er zijn 3 manches voorzien en 's namiddags komen ook de deelnemers aan de Ypres 24 Hours Retro langs dit prachtige circuit waar tribunes tot 16.000 toeschouwers kunnen herbergen. We kijken ook om in de loop van de dag verschillende tuning-wagens, speciale carts, drifting, ... te kunnen programmeren. Het moet wel gezegd dat zonder de hulp van CAMSO-eigenaar en ex-Ypres Rally deelnemer Roland Vandermeersch het niet mogelijk zou zijn om al dit moois aan het publiek aan te bieden. Een aantal noodzakelijke veranderingen en verbeteringen in het oorspronkelijke programma zullen binnenkort ook op de website verschijnen."
Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.rallyevent.be.
Met een uitzonderlijk sterk startveld kondigde de 33ste 12u van Wervik zich veelbelovend aan. Peter Desmet mocht zijn titel verdedigen tegen oa. Lietaer, Colsoul, Deconinck,... maar werd vrijwel meteen uitgeteld voor de overwinning. Een lekke band op KP 2 deed de WRC-rijder meteen vier minuten verliezen. Toch kon Desmet daarna niet overtuigen, want het was Paul Lietaer die de forcing voerde. De Polle kreeg Bob Colsoul als voornaamste concurrent, maar wist na een gedeelde scratch op de eerste proef een kloofje te slaan op de lange proeven van Kruiseke en Geluwe. Uiteindelijk behaalde Lietaer met 30" voorsprong op Bob Colsoul zijn tweede overwinning met de Subaru Impreza.
Colsoul kwam ietwat parcourskennis te kort, maar toonde toch duidelijk het potentieel van de Lancer Evo 9 groep A. In de tweede ronde kwam de sterk rijdende Didier Duquesne (Toyota Celica GT4) gevaarlijk dichterbij, maar Colsoul wist de aanval van de Kortrijkzaan te counteren. Duquesne finishte uiteindelijk derde op 41". John Deconinck slaagde er met zijn Lancer Evo 8 groep A in mee te draaien met dit drietal, tot problemen met oa. de benzinepomp hem hem tijd deden verliezen.
Dominique Bruyneel won met de BMA-Subaru het duel voor de vierde plaats en de fictieve groep N-zege van Yves Bruneel (Lancer Evo 9), de eerste van het peloton JDR-Mitsu's. Achter Bruneel werd Bernd Casier zesde bij zijn Lancer-debuut, geplaagd door remproblemen. Deconinck werd uiteindelijk zevende, net voor Filip Barbier (Lancer Evo 6.5) en Stéphane Boelens (Lancer Evo 8). Stefaan Prinzie sloot met zijn BMW M3 de top-10 af, net voor de snelste F2 in koers, de Renault Clio van thuisrijder Davy Vanneste, die op zijn beurt sneller was dan de Lancers van Snaet en Dekeerle.
Vanneste haalde het in F2 van Marnic Van Lancker, 14de met de Seys-Clio. Van Lancker ging spektakelman Andy Lefevere vooraf, die met de BMW M3 van co Pieter Breda reed. Ronny Hosten (Corolla Kit Car) werd eerste VAS-rijder op de 16de plaats. Franky Boulat ging op de voorlaatste proef zwaar van de baan met zijn heropgebouwde Astra.
Stefaan Stouf (Ford Escort MK 2) finishte 17de en als winnaar bij de Historics, waar hij met bijna twee minuten voorsprong won van Mario Vantieghem (BMW 2002). Lemahieu (Escort MK 1), Taillieu (BMW) en Delplace (BMW) maakten de top-5 rond.
Wervik betekende ook de terugkeer van Timothy Van Parijs, die met de Porsche 911 GT3 van Carlo Mylle het parcours opende en dit met echtgenote Julie in de rechterstoel. Van Parijs leek in elk geval niets van zijn rij- en glijkunsten verloren te hebben, want het publiek genoot met volle geteugen van de talrijke spectaculaire passages...
:: Deelnemers mogen altijd hun verslag/reactie doorsturen via info@shakedown.be!
:: Resultaten
De voorlopige deelnemerslijst is terug te vinden op www.orc-rally.be.
Timothy: "Wervik is in aantocht, nog een paar dagen en het is zover... Iets waar we al een tijdje naar toe leefden hing aan een zijden draadje... In Bocholt konden we nog een laatste maal de Geko BMW aan het werk, waar we een prachtige wedstrijd van tal van piloten zagen, waaronder Boelens, die wat te overmoedig de laatste ronde van start ging met als gevolg een sortie en mijn Wervik viel in duigen... Maar niet met de mannen van Caen Rallysport, die nu de laatste loodjes aan het leggen zijn om de wagen zaterdag op en top aan de start te krijgen. Voor testen zal er niet veel tijd meer overschieten maar het belangrijkste is dat we er zaterdag zullen staan... Nogmaals dank aan de mannen."
Peter Desmet opnieuw de te kloppen man
Sinds zijn WRC-debuut in Wervik 2005 rijgt Peter Desmet de zeges aaneen. De winnaar van de editie 2006 zit in de 'winning mood', want vorig weekend won hij nog
de Noord-Franse Rallye des Flandres. In de tabaksstad is Desmet dan ook opnieuw de belangrijkste kandidaat voor de overwinning, al liggen natuurlijk heel wat
andere favorieten op de loer. Na zijn makkelijke overwinning in Komen zal Paul Lietaer zich zeker willen meten met zijn Subaru Impreza. Ook een Impreza, maar
dan een groep N-versie van BMA, is er voor Dominique Bruyneel, die opnieuw komt testen i.f.v. Ieper.
Bob Colsoul komt verder testen met de ondertussen bekende Mitsubishi Lancer Evo 9 groep A en brengt een Evo 9 groep N-exemplaar mee voor Eddy Snaet,
die zijn comeback maakt na 3,5 jaar inactiviteit. De Mitsu-invasie komt echter van JDR, dat in Wervik zes wagens aan de start brengt. Tuner John Deconinck
gaat zelf van start met de Lancer Evo 8 groep A waarmee Snijers in Bocholt reed en brengt daarnaast een Evo 9 in stelling voor niemand minder dan Bernd Casier,
die ritme komt opdoen voor de Ypres Westhoek Rally. JDR verhuurt ook een Evo 9 aan Yves Bruneel, een Evo 8 aan Stéphane Boelens en verzorgt de service voor
Filip Dekeerle (Evo 9) en Filip Barbier (Evo 6.5). Andere snelle 4x4's zijn er voor Filip Pyck (Lancer Evo 6) en Dany Claesen (Escort Cosworth). Ook BMW
is opnieuw goed vertegenwoordigd, met de M3-exemplaren van Nicolas Leune, Stefaan Prinzie en Marc Maertens. Andy Lefevere rijdt met de E36 M3 van Pieter Breda
terwijl Timothy Alliet een stapje hogerop zet met de E36 M3 in de kleuren van Geko.
In afwezigheid van Divisie 4-leider Van Tricht, mag Claesen het in de strijd om het VAS-kampioenschap opnemen tegen de snelle F2's van Franky Boulat (Opel Astra)
en Ronny Hosten (Toyota Corolla Kit Car). Zij krijgen concurrentie van oa. thuisrijder Davy Vanneste (Renault Clio), Bart Pyck (Renault Mégane), Marnic
Van Lancker (Renault Clio) en Grégoire Coulembier (Ford Puma Super 1600). Verder oog voor de snelle Kadetts van Dobbelaere en Cools, de Fiesta ST's van Coene en Priem en de Subaru van Jan Czech, leider in Div 3-2-1.
Ook de Historic-manche van de wedstrijd heeft opnieuw een uitstekend deelnemersveld. Daar mag Stefaan Stouf (Escort MK 2) het opnemen tegen
oa. Geert Vandoorne (Escort MK 1), Fredericq Delplace (BMW 2002), Mario Vantieghem (BMW 2002), Peter Lemahieu (Escort MK 2) en Pieter
Taillieu (BMW 320 E21).
Tot slot vermelden we nog de comeback van Timothy Van Parijs na zijn zwaar ongeval in de afgelopen Condroz Rally. Tim bestuurt de Porsche 911 GT3 van Carlo Mylle die ingezet wordt als 00-wagen.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De 12u van Wervik heeft dit jaar een wedstrijdronde minder (van vier naar drie) maar krijgt in ruil langere proeven. In totaal wordt maar liefst 141,3 km tegen de klok
afgewerkt, uitzonderlijk voor een regionale wedstrijd. De deelnemers starten met de hertekende KP Wervik (6,4 km), gevolgd door KP Kruiseke, ook al vernieuwd,
met stukken van vroeger en een lusje, goed voor een 17-tal km. Na een servicebeurt wordt KP Geluwe gereden, ook een showproef die 22 km lang, met oa. een dubbele
passage op de bekende kasseienstrook, die met het voorspelde regenweer zeker voor spektakel zal zorgen. De rally gaat zaterdag van start omstreeks 9u op
het podium, om daar terug te finishen om 19u40.
(timing)
Rallycentrum & Inkom
Het rallycentrum bevindt zich opnieuw in de Broederschool van Wervik. Daar gaat vrijdagavond ook de technische controle door. Het servicepark is gelegen
op de industriezone van Wervik. Een toegangskaart kost 10 €, een programma met overzichtskaart 5 €. De rally is live te volgen via Radio Pallieter
op 89.9 FM.
Website organisatie: www.scuderiavervica.be.
Marnick Wijffels
Luc Buyse
Andy Caignie
Kristof Osselaere
Geert Creus
Zij kunnen deze afhalen aan de infostand in het rallycentrum op vertoon van hun identiteitskaart. Ter info geven we nog even de juiste antwoorden mee.
1. Paul Lietaer won meermaals de 12u, maar in welk jaar voor het laatst en met welke wagen?
In 2001 met Ford Escort MK 2.
2. Hoeveel wedstrijdkilometer telt de 12u van Wervik dit jaar?
De 12u van Wervik wordt dit jaar over 141 km KP verreden.
3. Schiftingsvraag: Hoeveel unieke (=/= hits) bezoekers haalde Shakedown.be in april?
Blijkbaar door velen onderschat: in april kwamen 23354 verschillende bezoekers over de vloer.
Wij geven vijf vrijkaarten ter waarde van 10 € weg voor deze wedstrijd. Al belonen we terug de mensen die er enig opzoekingswerk voor over hebben, of over voldoende parate kennis beschikken. Mail de juiste antwoorden naar info@shakedown.be. Deelnemen kan tot dinsdagavond 22u. Succes!
1. Paul Lietaer won meermaals de 12u, maar in welk jaar voor het laatst en met welke wagen?
2. Hoeveel wedstrijdkilometer telt de 12u van Wervik dit jaar?
3. Schiftingsvraag: Hoeveel unieke (=/= hits) bezoekers haalde Shakedown.be in april?
In Bocholt ging de strijd om de Belgische titel verder. Met een nieuw opgebouwde Polo Super 2000 mocht Freddy Loix het opnieuw opnemen tegen Larry Cols, leider in de BK-tussenstand. De titelkandidaten namen meteen de beste start op de snelle Limburgse proeven. Cols, die het parcours ontdekte, nam meteen de leiding, gevolgd door Loix, die op KP 3 met een scheur in de uitlaatcollector af te rekenen kreeg. Patrick Snijers volgde als derde op 43" met de JDR-Lancer Evo 8. Ondertussen waren Kris Princen en Gunther Monnens, de groep N-favorieten, vooraan wegvallen. Princen verloor op KP 3 vijf minuten door een lekke band na een sortie, Monnens moest aan de kant met een gebroken transmissie op de Colsoul-Evo 9.
In de tweede ronde ging Cols op zijn elan verder: hij bleef de scratches op zijn naam schrijven, al moest Loix telkens minder toegeven door een beter afgestelde Polo en een erg aanvallende rijstijl. Fast Freddy vergrootte zijn voorsprong op Patrick Snijers, die op KP 6 even een schuiver maakte. Net als na de eerste ronde bleven de Nederlanders op de plaatsen 4 tot 6 postvatten, met Leemans voor Hazeleger en Faes.
In de derde en laatste ronde kon Cols controleren, terwijl Loix nog twee besttijden neerzette en uiteindelijk strandde op 1'21". Cols behaalde zijn derde BK-zege
op vier wedstrijden en verstevigt zijn leiderspositie in de tussenstand. Cols heeft met nog vier wedstrijden te gaan 22 punten voorsprong op Loix.
Patrick Snijers moest opnieuw opgeven met de finish in de zicht, nadat de koppakking van zijn Mitsu het begaf. De derde plaats ging zo naar Wout Hazeleger met
de ex-Makinen Lancer Evo 6.5. Hij ging over Ronald Leemans, vierde met zijn Lancer, nadat die lek reed. De vijfde plaats was voor Melissa Debackere (Toyota Celica GT4), na turboproblemen, twee lekke banden en een sortie.
Johan Faes (Lancer Evo 9) klopte nipt Hein Jonkers (Lancer Evo 6.5) voor de zesde plaats. Faes was ook de beste in groep N, voor de Evo 9's van Turrion en Princen en de Subaru's van Verkooijen, Venant en De Keyser, die de plaatsen 8 tot 12 bezetten. Koen Lauwaert was de beste F2 met zijn Citroën C2 R2 op de vijftiende plaats. Chris Debyser (Opel Ascona) was de enige Historic aan de finish. In totaal haalden 23 wagens de eindmeet. Andere opgaves: Van Woensel (transmissie), Hopmans (turbo), Boelens (sortie), Vleminckx (sortie),...
In de Criterium-manche stond opnieuw geen maat op Steve Matterne. Met de Colsoul-Lancer Evo 7 domineerde Matterne van start tot finish, om uiteindelijk met meer dan drie minuten voorsprong te winnen. Met drie zeges op vier wedstrijden, en met nog een manche te gaan, is Matterne meteen de nieuwe Criterium-kampioen. Franky Boulat bezette lang de tweede plaats, tot hij na koppelingsproblemen op zijn heropgebouwde Astra terugviel naar de vierde plek. Na zijn cardanbreuk (2' verlies) in het wedstrijdbegin was de jonge Kristof Van Tricht (Subaru Impreza) steeds de snelste na Matterne, zodat hij in extremis de tweede plaats pakte. Geert Vanlaer (Lancer Evo 6) finishte derde, voor Boulat en spektakelman Sutens (BMW), die nipt Vermeulen (Corsa) klopte.
:: Resultaten
:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be!
"Langs deze weg laat Automobielclub Midden Vlaanderen weten dat hun wedstrijd “Omloop van Vlaanderen” dit jaar niet zal meetellen voor het RACB Rally Criterium 2007. Op vraag van de gemeentebesturen om het aantal deelnemers te beperken (+/- 150) zodat de bewoners wat meer rust gegund wordt tussen de ronden dienen we als organisatie de beslissing te nemen om voor de editie 2007 geen Criteriumwedstrijd in te richten.
De “Omloop van Vlaanderen” telt wel mee voor het Belgian Rally Championship 2007, het Belgian Historic Rally Championship 2007, de Ford Fiesta Sporting Trophy 2007, de Chevrolet Kalos Cup, de Dunlop / Gambia MSA British Historic Rally Championship 2007 en de HRCR Classic Stage Rally Challenge 2007. De wedstrijd gaat door op 7, 8 & 9 september 2007, gaat over 8 verschillende klassementsproeven en telt +/-230 km KP.", aldus Marc Maesen namens AMV.
Verkleint Freddy Loix de kloof?
Na zijn forfait in de Rallye de Wallonie (wagen niet klaar) verloor Freddy Loix de aansluiting met Larry Cols in het BK. Fast Freddy is vastbesloten revanche te nemen
met een zege op de Maaskiezel, al krijgt de Polo Super 2000 heel wat ander 4x4-geweld tegenover zich. Vooral tegen de Mitsubishi's zal het, omwille van hun hogere topsnelheid op het snelle parcours, moeilijk optornen zijn. In de eerste plaats krijgt Loix opnieuw af te rekenen met Cols, die terug het budget bij mekaar kreeg voor de Lancer Evo 8 groep A van Colsoul. Melissa Debackere (Toyota Celica GT4) mag ook niet uit het oog worden verloren, net
als Kris Princen, die voor de gelegenheid de Lancer Evo 9 groep N van Jetcar bestuurt. Thuisrijders Patrick Snijers (Lancer Evo 8 groep A) en Gunther Monnens (Lancer Evo 9 groep N) behoren natuurlijk ook tot de favorieten. Verder is het uitkijken naar enkele snelle Nederlanders, zoals Leemans (Lancer Evo 6), Hazeleger
(Lancer Evo 6.5 ex-fabrieks) en Van Iersel (Impreza WRC), het debuut van Marc Turrion en zijn Lancer Evo 9 en de vertrouwde achterwielaangedreven wagens uit het BK, zoals de Nissan 350Z van Van Woensel, de Porsche van Schmelcher en de BMW's van Boelens en Maertens. Ook aan de start in de BK-manche: 4x4-subtoppers Jonkers, Verkooijen, Faes, Vleminckx, De Keyser, Nijs, Soenens, Hopmans en Roosen, C2 R2-rijders Lauwaert en Prinzie en Historic-piloten Debyser en Deveux.
Naast de 37 nationale deelnemers gaan ook 38 Criterium-rijders van start in Bocholt. Steve Matterne (Lancer Evo 7) is opnieuw topfavoriet en kan zaterdag al zekerheid krijgen over de titel, want na de manche in Bocholt rest enkel nog de Haspengouwrally. Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5) en Kristof Vermeulen (Opel Corsa), tweede en derde in het kampioenschap, gaan ook van start, net als VAS-rijders Kristof Van Tricht (Subaru Impreza), Dany Claesen (Escort Cosworth) en Franky Boulat met zijn heropgebouwde Opel Astra. Tot slot spektakel verzekerd met Ceenaeme, Sutens, Louies, Swerts, Schrooten, Plessers, Verbeke,... (deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours bestaat uit vier verschillende proeven, goed voor 167 km KP waarvan 30,86 % onverhard. De enige wijziging tegenover vorig jaar is dat de proef van Veldhoven omgekeerd wordt verreden. Scherprechter wordt opnieuw de showproef van KP Beek-Bree die 27 km lang is.
De start wordt omstreeks 9u gegeven op het podium om daar terug te finishen rond de klok van 20u. De Criterium-rijders rijden twee ronden, de BK-deelnemers drie.
(timing).
Rallycentrum & Toegang
Het rallycentrum bevindt zich op en rond het kerkplein van Bocholt. Een inkomkaart kost 15 €, een programmaboekje met oa. genummerde deelnemerslijst en overzichtskaart 5 €.
Website organisatie RTM met live resultaten: www.sezoensrally.be.
"Na vele telefoontjes en lange onderhandelingen is het uiteindelijk toch gelukt om met een topauto aan de start te komen in Bocholt! Ik ben deze namiddag samen met Guy Colsoul tot een akkoord gekomen om met een full spec Lancer Evo 9 groep N te starten! Het zal gezien het deelnemersveld welliswaar moeilijk zijn om dit jaar met de algemene zege te gaan lopen maar we kunnen toch zeker voluit voor de groep N zege strijden! Toch na een korte testsessie deze namiddag denk ik dat we toch redelijk vooraan kunnen eindigen met deze auto. Want het mag toch wel gezegd worden dat de groep N een heel stuk geëvolueerd is tegenover de Evo 6 waar ik in 2004 mee van start ging in Bocholt. Tevens hoop ik ook om nog een klein beetje te profiteren van de parcourskennis en mijn redelijke ervaring op de Bocholtse Maaskiezel. Het zal dus een spannende en zeer spectaculaire strijd worden, aangezien we keihard moeten aanvallen om er vooraan bij te zitten en de groep N-zege in de wacht te slepen! Samen met mijn co-pilote Edith Boonen kijk ik alvast ongeduldig uit naar zaterdag!", aldus Gunther Monnens.
Ook Bob Colsoul mag aan de start verwacht worden. Colsoul Rallysport verhuurt daar een Lancer voor Eddy Snaet, die zijn comeback maakt, en Bob zou van de gelegenheid gebruiken er te rijden met de Evo 9 groep N.
Het volledige verhaal, meer nieuwtjes en interviews kun je herbeluisteren op de website van Power & Passion.
Ondertussen blijft de de deelnemerslijst van de Sezoensrally updates ondergaan. Met Loix, Debackere, Princen, Snijers,... en wellicht ook Cols aan de start ziet de wedstrijd er veelbelovend uit. Daarnaast is er zoals steeds een sterke Nederlandse inbreng, met deelnames van Leemans, Verkooijen, Faes, Van Westing, Van Iersel en Jonckers. Het Criterium heeft al meer 30 deelnemers, met als blikvangers Matterne, Boulat, Van Tricht, Louies, Van Craenenbroeck, Vermeulen, Sutens,...
"Het Casier Historic Racing Team heeft na enkele jaren terug een exotische uitstap gemaakt en dit maal naar Griekenland voor deelname aan de 6de Acropolis Historic Rally 2007. Deze werd gereden in de week van 1 tot en met 5 mei. Driver Miguel en codriver Jacques waren al van 25 april aanwezig voor de verkenningen. Ook servicecrew Dieter en Bart zijn op 25 april vertrokken met de Datsun 240Z mee op de aanhangwagen richting Griekenland. Om het team volledig te maken zijn dan nog eens 9 personen naar Athene afgezakt op zondag 30 april om dit alles op de voet te volgen.
De rally zelf bestaat uit 19 klassementsproeven waarvan er 5 in gravel zijn en slechts 3 die dubbel worden gereden. Dus veel verkenwerk wetende dat alles ver uiteen ligt met volgende afstanden. Totale lengte van de rally is 1129 km bestaande uit 4 leg’s verdeeld over 3 dagen. Slechts 206 km is klassementsproef wat een idee geeft van de grote verbindingen. De start is in Athene om in een grote lus terug in Athene aan te komen. Die lus strekt uit tot 400 km ver.
Dinsdag 1 mei: het echte werk. In de voormiddag vanaf 10.00 de technische controle met aansluitend de administratieve controle die zoals iedere maal voor onze "Z" en crew geen problemen meebrengt. We zijn er ingeschreven in klasse C4C wat betekend in categorie 2 bij groep 4 met wagens van 2001 tot 2500 cc en daterend van 1970 tot 1975. Dit alles natuurlijk volgens de regels van het "FIA European Historic Sporting Rally Championship". Eenmaal dit achter de rug was er nog even de tijd om Athene een bezoekje te brengen. Om 17.00 de wagen in het "Parc Fermé" deponeren mocht niet worden vergeten om dan om 18.00 stipt vanuit het Zappeion even verder naar Acropolis te rijden voor de officiele start over het podium als 8ste wagen van de 63 ingeschreven wagens voor de snelheidsrally. Met het nodige interview en de aanwezigheid van de Belgische Ambassadeur kon dit topgebeuren van deze dag al niet meer stuk. Wat nu nog rest was rustig terugkeren naar Loutraki om dan woensdag tijdens een vrije dag samen terug wat aan sightseeing te doen.
Donderdag 3 mei om 08.07 was voor Miguel en Jacques het moment van de waarheid aangebroken en mochten ze starten vanuit het "Parc Fermé" in Zappeion naar SS1 Fyli. Leg 1 bestond uit 5 KP's waarvan tweemaal Fyli met in totaal 56 km SS en 188 km verbinding. In volgorde zijn dit Fyli (15,82km)- Skourta (5,87km) - Agios Merkourios (12,52km) -Fyli (15,82km) - Meletaki6,84km), allen asfalt. Vanaf de eerste meter het gaspedaal goed indrukken was de boodschap maar natuurlijk zonder het nemen van te veel risico's. Alles ging er prima met een doortocht achter de grote jongens. Bij de laatste doortocht "Meletaki" kwam hij trager door dan wat wij van hem gewoon zijn. Miguel had het gevoel dat de wagen begon te zweven en een eigen weg opwilde. Die indruk werd hem de kop ingedrukt door supporters en servicecrew na leg 1 in het serviceparc van Loutraki. Bij het checken van tijden bleek het in volgorde de 34e-25e-23e-27e-26e plaats te zijn en 24ste algemeen na leg 1. De eerste tijd is normaal te vinden daar het de eerste SS is voor Miguel wetende dat hij er even moet in komen. De volgende 4 is duidelijk verbetering te zien.
Nu was het wachten tot de start van leg 2. Dit zijn 4 nachtdoortochten in volgorde Soulinari-Gymno-Galata-Feneos en allen in asfalt, 42 km SS en 201 km verbinding. Om 20.00 start van de eerste wagen in Loutraki om in een lus van de 4 SS terug in Loutraki te overnachten van wagen en crew. Voor Miguel en Jacques is daar het noodlot toegeslagen. Na 500m weg van het Parc Fermé is een triangel van de achterbrug afgebroken en is de wagen dwars over de weg gekatapulteerd geweest naar een parking toe die de indruk van Miguel wel degelijk liet bevestigen van "zweven van de wagen". Gelukkig is dit alles niet gebeurd bij hoge snelheid want dan had het catastrofaal kunnen aflopen. Servicecrew was er gelukkig vlug bij en is er onmiddelijk in actie gevlogen met het demonteren van die achterbrug. Het bleek uiteindelijk een lasnaad te zijn die was gescheurd waardoor het wiel was losgekomen. Nu was de boodschap dit zo vlug mogelijk te rechten en terug te lassen om daarna te hermonteren want dit stuk hadden we in reserve niet mee. In de 30 min buiten de verbindingstijd was dit werk onmogelijk te doen. Daardoor werden ze buiten koers gezet voor de laatste 4 nacht SS's. Gelukkig kunnen ze volgens wat het reglement voorschrijft een aanvraag indienen tot herstart de volgende dag wat ze dan ook ogenblikkelijk hebben gedaan en ook werd goedgekeurd. Natuurlijk zijn er daar consequenties aan verbonden. De slechtste tijd wordt genomen van de niet gereden SS's (4 in ons geval) en daarbij 60 sec straftijd eveneens per SS. Dit is misschien jammer maar volledig uit koers na 1 dag met zo'n verre verplaatsing zou nog slechter geweest zijn.
Ondertussen waren Dieter en Bart er in geslaagd het probleem op te lossen en stond de wagen terug op de wielen waardoor de laatste TC "parc fermé in" niet in het gedrang kwam want dit had ons nogmaals 600" straftijd gekost. Iedereen was hierdoor wat van zijn melk geslagen en zat er een gezellig napraten op een terrasje niet meer in. Dan maar gaan slapen om er op vrijdag terug volop tegenaan te gaan. Nu was het nog afwachten op welke plaats we zouden mogen starten. Onze tijd was zeker de laatste, dat was zeker. Ongelooflijk maar waar zijn we als 16de wagen mogen starten en dit voor 6 SS met halverwege een regroup in Itea. Even opsommen: Pissia (7,03km) -Thisvi (12,69km) - Elikonas(7,33km) zijn de drie eersten op asfalt, daarna dus de regroup in Itea om vervolgens de volgende drie Vauxites (8,01km) - Agia Efthimia (10,04km) - Karoutes (17,77km) op gravel te betwisten. De supporters hebben ze slechts tweemaal zien voorbijkomen daar ook zij soms meer dan 10 km gravel moesten doen voor aan een spektakelpunt te geraken aan de SS. Nu kunnen we meedelen dat de "Z" er niet moest onderdoen voor de beteren onder het deelnemersveld. Dus was Miguel en Jacques zeker die ophanging vergeten en gingen ze er terug voor de 100% tegenaan. Dit bleek uiteindelijk 's avonds in de tijden van leg 3 bij aankomst in Delphi. In volgorde de 21ste-22ste-26ste op asfalt en de 33ste-36ste-29ste op gravel en reeds 40ste algemeen. Deze laatste drie zijn iets minder daar we gravel niet gewoon zijn te doen in Belgie. Dit was even wennen. Tot slot nog even een restaurantje doen was voldoende want iedereen was moe van de vele kilometers en had slaap nodig. 62 km SS en 283 km verbinding was meer dan genoeg geweest. Ook de supporters hadden hun deel gehad met gravelverbindingen aan 5 km/u met een olielek en lekke band tot gevolg.
Nu nog zaterdag met de resterende 4 SS van leg 4 Vauxites (8,01km) - Amfissa( 14,45km) op gravel, daarna regroup in Kouros en vervolgens Elikonas (9,22km) - Agios Merkourios (12,52km) op asfalt als afsluiters. Dit met zelfs nog betere tijden dan de vorige etappes. 36ste en 28este plaats op de gravel en de 25ste en 20ste plaats op asfalt. Dit voor 44 km SS en 246 km verbinding om dan om 17.00 aan te komen in Athene waar alles was begonnen. Het grote moment is natuurlijk over het podium te mogen rijden bij de finish wat dan ook is gelukt met een 34ste plaats algemeen. Uitstappen en een kort interview was genoeg om ons beeldmateriaal aan te vullen en iedereen uit zijn dak te laten gaan... Hadden we de breuk aan de achterbrug niet gehad was de uitslag zeker stukken beter geweest, maar dat zijn natuurlijk vijgen na pasen. Iedereen is toch gelukkig en voldaan en kan dan toch nagenieten van een drankje s'avonds op een terrasje naast de Acropolis.
Nu enkel nog de volgende morgen om 11.00 aan de Acropolis op de Philopappou Hill de prijsuitreiking bijwonen om vervolgens af te sluiten met de galalunch. Het was mooi geweest en iedereen heeft een onvergetelijk avontuur na te vertellen en heeft iets meegemaakt die in ons geheugen staat gegrift. Zeg Miguel.... wat is uw volgende avontuur? Wij gaan zeker terug mee...."
Meer info op www.casier-historic-racing.be.
Zoals steeds mag organiserende club Scuderia Vervica rekenen op een sterk deelnemersveld. De deelname van meervoudig winnaar Paul Lietaer met zijn Subaru Impreza is alvast verzekerd. Dominique Bruyneel, vaste klant in Wervik, komt de BMA-Impreza '06 groep N testen met het oog op Ieper. Het is ook uitkijken naar het debuut van de nieuwe BMW van Andy Lefevere.
Timing, voorlopige deelnemerslijst en verdere info terug te vinden op www.scuderiavervica.be.
Een voorlopige deelnemerslijst van de wedstrijd is reeds on-line op www.orc-rally.be.
Voor de start vielen al meteen twee belangrijke forfaits te noteren. Melissa Debackere kwam niet aan de start met de Lancer Evo 9 van Jetcar, Paul Lietaer moest al in de verkenningen aan de kant na technische problemen op zijn Subaru Impreza. De snelste tijd in de eerste van de vier reeksen was voor ex-winnaar Will Nicholls en zijn Subaru Impreza WRC. In de tweede ronde kon de Brit zijn tijd twee seconden scherper stellen, op 3" gevolgd door John Dalton, vorig jaar nog ongelukkig van de baan met zijn Darrian en op de koop toe aangereden. Die Dalton zette de scratch neer in de derde ronde en verbeterde ook de beste dagtijd. De laatste ronde beloofde dus een spannende duel te worden tussen Nicholls en Dalton. Dalton deed nog eens twee seconden van zijn tijd af, maar Nicholls deed nog een kleine seconde sneller over de 9 km, wat hem opnieuw de zege in Dranouter opleverde.
De derde plaats op bijna zeven seconden was voor Steve Hendy en zijn Ford Focus WRC. Hij was in zijn snelste rit 2" sneller dan Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth), de winnaar van zaterdag en eerste Belg. John Morgan (Lancer Evo 7) finishte als vijfde. Stefaan Stouf, winnaar bij de Historics met zijn Ford Escort MK 2 Stouf, haalde in de strijd om de zesde plaats van Filip Pyck (Lancer Evo 6), tweede in de VAS-wedstrijd. De Britten Simon, Fox en Bennett maakten de top-10 compleet. Piet Declercq (Lancer Evo 6, 11de), Bart Cooman (BMW M3, 12de), Bernie Ozeel (Citroën C2 R2, 13de) en Luc Vercruysse (Renault Clio, 14de) waren de andere landgenoten in de top-15. Bij de Historics haalden Van Maekelbergh (VW Golf) en Devos (Escort MK 2) net als gisteren de tweede en derde plaats bij de Historics.
Na de vier wedstrijdronden volgde een finale met de beste 10 met als inzet een gratis deelname aan de Ypres Westhoek Rally. De top-3 liet verstek gaan zodat de 11de, 12de en 13de ook konden deelnemen. De finale werd stilgelegd naar een sortie van Bart Cooman (BMW M3).
:: Uitslagen
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/wedstrijdverslag doorsturen via info@shakedown.be.
Dirk Vermeirsch, aan de start met zijn ex-Droogmans Sierra Cosworth i.p.v. de nog niet herstelde Escort, zette meteen de snelste tijd op de tabellen in de eerste reeks. Filip Pyck en Stefaan Prinzie volgden op respectievelijk 6 en 7 seconden, terwijl Andy Lefevere meteen 11 seconden liet liggen na een foutje met de Geko BMW M3. Een foutloze tweede reeks zorgde wel voor een scratch voor Lefevere in de tweede reeks, op een kleine seconde gevolgd door Dirk Vermeirsch, die zijn voorsprong vergrootte op Pyck en Prinzie. In de laatste reeks zette Vermeirsch nogmaals de besttijd neer, opnieuw gevolgd door Pyck, Prinzie en Lefevere, die met 4'59" wel de beste dagtijd op zijn naam zette. Vermeirsch won uiteindelijk met 12,3" voorsprong op Filip Pyck (Lancer Evo 6). Stefaan Prinzie volgde met zijn BMW M3 als derde, in dezelfde einddtijd gevolgd door Andy Lefevere. De E36 Beamers haalden het van Xavier Alliet (BMW M3 E30) en Nicolas Leune (BMW M3 E90). De zevende plaats was voor Thierry Dekoninck (Mitsubishi Lancer Evo 8), gevolgd door de BMW M3 van Didier Ceenaeme.
Rino Beernaert (Peugeot 106) finishte als achtste en winnaar in Divisie 3-2-1. Hij klopte nipt Piet Declercq, die de Jetcar-Lancer Evo 6.5 kwam testen met het oog op Ieper. Beernaert ging net als in Moorslede Luc Vercruysse (Renault Clio) vooraf in Div 3-2-1, gevolgd door Timothy Alliet (BMW 325), Didier Spillebeen (BMW 325) en Ronny Declerck (Opel Ascona).
Bij de Historics moest Lode Lemahieu (Ford Escort MK 1) al vroeg aan de kant, zodat de zege naar Peter Tack (Opel Kadett) ging. Die haalde het van Patrick Vanmaekelbergh (VW Golf) en Marc Devos (Ford Escort MK 2).
:: Uitslagen
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/wedstrijdverslag doorsturen via info@shakedown.be.
Twee dagen spanning en spektakel
Op zaterdag zijn zoals steeds 'de regionalers' aan de beurt op en rond de Monteberg. De tweede manche van het VAS-rallysprintkampioenschap krijgt een goeie
100 deelnemers over de vloer. Drie ex-winnaars van de regionale editie nemen het tegen elkaar op: Dirk Vermeirsch (Escort Cosworth ex-Schmelcher) staat
tegenover Thierry Dekoninck (Lancer Evo 7) en Andy Lefevere (BMW M3 Geko). Eveneens vooraan te verwachten: Pyck (Lancer Evo 6), Alliet (BMW M3), Leune
(BMW M3), Pauwelyn (Sierra Cosworth), Deleersnijder (Manta), Depuydt (Saxo Kit Car), Prinzie (BMW M3), Declercq (Lancer Evo 6), Roosen (Lancer Evo 9),
Czech (Impreza), Declerck (Ascona), Beernaert (106), Lemahieu (Escort MK I),,... Voor het spektakel mogen we zeker rekenen op de BMW's van oa. Spillebeen, Ceenaeme, Vandewaetere, Vandenbulcke, Alliet en Hanssens en de Conxion-Ascona van Frankie Geldhof.
(timing)
Zondag staat de internationale- en Historic RS op het programma, met daar respectievelijk 40 en 16 deelnemers. Ook daar treden VAS-rijders Deconinck, Vermeirsch, Pyck, Declercq en Leune aan. Zij krijgen concurrentie van oa. Paul Lietaer (Subaru Impreza), Steve Hendy (Ford Focus WRC), ex-winnaar Will Nicholls (Subaru Impreza WRC) en Melissa Debackere, die komt testen met de Van Keer-Lancer i.f.v. Ieper. Andere blikvangers op zondag zijn Ozeel (Citroën C2 R2), Cooman (BMW M3) en Historic-rijders Stouf (Escort MK 2) en 'terug van weggeweest' Vermeulen (Ascona). (deelnemerslijst zondag)
Timing & Parcours
Het alom bekende parcours is 9,1 km lang, met start aan de voet van de Monteberg. De VAS-rijders maken drie doortochten (13u-15u-17u), de deelnemers op zondag oorspronkelijk ook maar wegens het klein aantal deelnemers worden er dat waarschijnlijk vier. Tot slot volgt een finale met de beste 10 uit het klassement (= 10 beste
KP-tijden ipv totaaltijden), met als inzet een gratis deelname aan de Ypres Westhoek Rally. (timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in Dranouter (Heuvelland), met servicepark in de Kruisabelestraat (richting Kemmel-Wulvergem) en start-biertent in de Lettingstraat. Een
ingangskaart kost 8 € voor één dag of 10 € voor twee dagen.
Website organisatie: www.ypresrally.com/monteberg.
Samen werken ze alle manches af van het VAS-rallysprintkampioenschap, aangevuld met de Hemicuda Rally, hun thuisrally en afspraak van het jaar. De RS van Moorslede werd al gereden, volgende wedstrijden staan nog op het programma:
RS Monteberg
Short Rally Oostrozebeke
Short Rally Ettelgem
Short Rally Linter
RS Staden
Short Rally Kasterlee
RS Reningelst
Hemicuda Rally
Stefaan Brackx, persverantwoordelijke AC Targa Florio: "De inschrijvingen voor de Rallysprint van de Monteberg liepen tot afgelopen week traag binnen. Het leek alsof iedereen aan het wachten was of misschien zat het goede weer er ook wel voor iets tussen. Maar afgelopen vrijdag moest de fax overuren kloppen, zowel voor het zaterdagse als voor het zondagse deel ging het razend snel: de tellers staan nu ongeveer op 110 en 60. En er zijn héél wat "mooie" wagens bijgekomen! Bleek dat de Rallye de Wallonie heel wat deelnemers deed twijfelen want zo kort voor de de Rallysprint van de Monteberg kon mechanische pech of een sortie voor héél wat slapeloze nachten zorgen. Zodoende komen er tot op vandaag nog inschrijvingen binnen en we hebben dan ook beslist om pas komende woensdagavond de nummergeving te doen."
"Als we op het huidige aantal blijven op zondag zal er, tot ieders tevredenheid, een aanpassing gebeuren. Net zoals vorig jaar rijden de deelnemers na de middag 4 gechronometreerde rondes in plaats van de voorziene