[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Standen]   [Archief]

30.05.08 ::  Short Rally van de Suikerstreek op 6 juli
Een nieuwe editie van de Suikerstreekrally leek er dit jaar eerst niet te komen maar gelukkig hield een groep enthousiastelingen de wedstrijd in leven. De rally doet het dit jaar met twee proeven, waardoor het een B-Short wordt en zo ook meetelt voor het VAS-rallysprintkampioenschap. Nieuw is ook dat het rallycentrum (wedstrijdcentrum, service en wagenpark) naar Hoegaarden verhuist en dit in de omgeving van Garage Manu.

"Zaterdag zullen de verkenningen plaatsvinden alsook de technische keuring, die door zal gaan bij Garage Manu. Zondag verlaat de eerste wagen om 8u30 het wagenpark en zal terug op het eindpodium zijn omstreeks 17u30. Er zullen 8 KP’s gereden worden (4 x 2 proeven). De eerste proef is 4,8 km en de tweede proef zal 12,75 km bedragen. De proeven zijn 100 % verhard!", aldus autoclub TRT.

Het reglement en inschrijvingsformulier kunnen aangevraagd worden via dotremontbjorn@hotmail.com of els.ons@skynet.be.

30.05.08 ::  YWR: Bestel nu reeds je tickets
De Ypres Westhoek Rally nadert met rasse schreden. Nog een viertal weken en dan staat Ieper weer op z'n kop voor de grootste Belgische rallywedstrijd van het jaar. Het deelnemersveld ziet er nu al indrukwekkend uit zodat de organisatie dan ook heel wat volk op de proeven verwacht.

"Om lange wachtrijen te vermijden bij de ticketverkoop, wordt de toeschouwers de mogelijkheid geboden om hun tickets in voorverkoop aan te schaffen. Het levert bovendien een mooie besparing op, want je betaalt slechts 30 € voor twee volledige dagen spektakel van de bovenste plank in plaats van 35 € voor een weekendkaart tijdens de dagen van de wedstrijd.", luidt het bij AC Targa Florio. Meer info over de ticketverkoop op www.ypresrally.com in de rubriek 'Tickets'.

De voorlopige deelnemerslijst is de laatste dagen trouwens fel gegroeid, mede door het feit dat wie nog voor 1 juni inschrijft en betaalt 500 € korting krijgt op het inschrijvingsbedrag. Nu reeds verzekerde deelname van 11 Super 2000's, 2 Super 1600's, een twintigtal 4x4 groep N's en nog eens een tiental deelnemers uit de nieuwe R-klasse (Clio R3 of C2 R2). Klik hier om alle voorlopig ingeschreven teams te zien.

29.05.08 ::  Voorbeschouwing ORC Canal Rally
De Oostrozebeekse Rally Club richt zondag voor tweede maal de ORC Rally in. De jongste wedstrijd van Vlaanderen kan op heel wat belangstelling rekenen. Zo'n 130-tal piloten zullen in Oostrozbeke aan de start staan, onder hen enkele grote namen. Met Snijers, Lietaer, Lefevere en Van Parijs heeft men aan publiekstrekkers in elk geval geen gebrek.

Tweede editie volboekt
Paul Lietaer, die als 'the best in the West' al omzeggens alles won wat er te winnen viel in West-Vlaanderen, moest er vorig jaar natuurljk bij zijn bij de eerste editie van de ORC Rally van Oostrozebeke, een gloednieuwe wedstrijd georganiseerd door een ervaren team. De Polle schreef de eerste editie op zijn naam en is ook dit jaar weer van de partij. Vooraleer het tweeluik Wervik-Ieper aan te vatten met een Colsoul-Lancer Evo 9 wil de snor maar al te graag nog een overwinning toevoegen op het nog jonge palmares van zijn Subaru Impreza WRC. Lietaer krijgt de snelle achtertrekkers van Patrick Snijers (Porsche 911 GT3) en Andy Lefevere (BMW M3 E46) tegenover zich en verder de 4x4's van John Deconinck (Lancer Evo 8), Bert Cornelis (Ford Escort Cosworth), Bert Coene (Lancer Evo 8), Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Jean-Marc Decloedt (Subaru Impreza N12),... Snelle RWD-Opels zijn in handen van oa. Dobbelaere, Cools, Deleersnijder en Declerck terwijl Louies, Prinzie en Braeckevelt elk een spectaculaire BMW M3 aan de start brengen. Bij de voorwielaangedreven wagens is het dan weer uitkijken naar oa. Lauwaert (Clio R3), Christiaens (C2 R2 Max), Coulembier (Puma S1600), Pyck (Mégane), Heyrick (VW Golf), Dolfen (106), Lootens (Clio) en de Fiesta's van Van Parijs en diens poulain Deburghgraeve, bijgestaan door Fréderic Miclotte.
De VAS Historics zijn ook weer goed vertegenwoordigd, met deelname van oa. Debyser, Maroy, Denys, Geldhof, Verhaeghe, Tack, Viaene, Vanden Abeele, Tytgat,... Spektakel verzekerd, bovendien nog voor de doorkomst van de eerste moderne wagen. De 000-wagen, de Ford Sierra Cosworth 2WD van Mies, wordt trouwens bestuurd door Ivan Viaene,
(deelnemerslijst)

Timing & Parcours
De ORC Rally kreeg er dit jaar een mooie proef bij op grondgebied Hulste. De opener van elke wedstrijdronde, KP Oostrozebeke, werd licht gewijzigd tegenover vorig jaar, KP Wielsbeke bleef onveranderd. De drie proeven dienen viermaal afgewerkt te worden, goed voor zo'n 80 km tegen de klok. Om 8u gaat de eerste deelnemer van start op het podium, omstreeks 18u30 wordt daar de winnaar gehuldigd. (timing)

Rallycentrum
OC Mandelroos in Oostrozebeke vormt opnieuw het rallycentrum van de wedstrijd. Het podium zal vlak voor het ontmoetingscentrum opgesteld worden, service gebeurt in de omliggende straten. (omgevingsplan)

Website organisatie: www.orc-rally.be

28.05.08 ::  Eerste info Short Rally van Oudenburg-Jabbeke
Op zondag 20 juli gaat in en rond Ettelgem opnieuw de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke door. Door een kleine wijziging op de tweede proef komt het totaal aantal wedstrijdkilometer dit jaar op 71,2 te staan. Het reglement en inschrijvingsformulier zijn nu reeds beschikbaar op de website van Autoclub Noordzee via www.autoclubnoordzee.be.

De organisatie is ook nog op zoek naar mensen die de inkomposten willen bemannen. Vereningen die de clubkas willen spijzen kunnen hiervoor contact opnemen met het secretariaat van de club op 0477 30 68 75 (Filip Dewulf) of mail naar info@autoclubnoordzee.be.

28.05.08 ::  YWR: Patrick Snijers wint stuur BF Goodrich Peugeot
Vandaag werd beslist wie in de Ypres Westhoek Rally de derde Peugeot 207 Super 2000 van Kronos zal besturen. BFGoodrich, Kronos en de RACB, die een tijd geleden alle Belgische piloten opriepen hun kandidatuur te stellen voor het stuur, legden vandaag vijf namen voor aan een jury van journalisten. Met Patrick Snijers, Pieter Tsjoen, Melissa Debackere, Alexandre Romain en Olivier Cartelle hadden ze zowel voor gevestigde waarden als jonge talenten gekozen.

Een jury van 16 journalisten, bijgestaan drie personen die respectievelijk RACB, Kronos en BFGoodrich vertegenwoordigden, mochten elk één geheime stem uitbrengen. Patrick Snijers haalde het uiteindelijk met bijna de helft van de stemmen: 8 juryleden kozen voor hem, tegenover 4 voor Romain, 3 voor Tsjoen en 2 voor Debackere en Cartelle.

“Ik ben zeer tevreden dat ik werd gekozen voor het BFGoodrich Drivers Team. Ik bedank de journalisten en BFGoodrich dat zij mij dit vertrouwen geven. Ik ben al ongeduldig om te bewijzen dat ik de juiste keuze ben. Mij doel is duidelijk: recordman worden in het aantal overwinningen in Ieper!”, aldus Snijers in een reactie aan de RACB.

Snijers wordt teamgenoot van Freddy Loix, mederecordhouder inzake het aantal overwinningen (4) in Ieper. Om zijn 30ste deelname in Ieper goed voor te bereiden werkt Snijers op 18 juni een eerste test af met de Peugeot 207 Super 2000.

27.05.08 ::  ORC: Timothy Van Parijs met Ford Fiesta
De ORC Rally van komende zondag in Oostrozebeke belooft meer dan de moeite te worden. Zo'n 140 teams zijn ingeschreven, waaronder Lietaer (Subaru Impreza WRC), Lefevere (BMW M3 E46), Snijers (Porsche 911 GT3), Deconinck (Lancer Evo 8) en Mylle (Porsche 911 GT3, 0-wagen).

Timothy Van Parijs zou voor een derde Porsche 911 GT3 zorgen, maar de wagen zal niet tijdig klaar raken aangezien de versnellingsbak nog in revisie is. Tim gaat daarom van start met een Ford Fiesta ST en dit met echtgenote Julie als co-pilote. Met deze deelname wil Timothy in het ritme blijven en zich vooral voorbereiden op...

> Voorlopige deelnemerslijst
De nummerverdeling gebeurt morgenavond in Moorea, Rijksweg 159 in Wielsbeke.

25.05.08 ::  JMD Racing stelt nieuwe Subaru voor
Deze winter liet het JMD Racing Team een Subaru Impreza WRX N12 opbouwen bij Jos Boon. Piloot Jean-Marc Decloedt en co-piloot Andy Vangheluwe kenden een succesvol debuut van de wagen in de afgelopen LRT Comines Rally. Vooraleer op West-Vlaamse bodem te verschijnen stelde JMD Racing de wagen voor in hun eigenste Clio Club in Oostende.

Het team werkt dit seizoen de rest van het VAS-rallykampioenschap af, te beginnen met de ORC Rally van Oostrozebeke komende zondag. Daar wordt Jean-Marc bijgestaan door Henk Vanpoucke als co-piloot, die aanvankelijk in de TAC Rally zou navigeren maar de wagen raakte toen niet tijdig klaar. Andy, de vaste co-piloot van Jean-Marc, zal echter niet moeten toekijken want hij neemt volgende zondag plaats naast Andy Lefevere (BMW M3 E46).

Juli wordt een belangrijke maand voor het JMD Racing Team want een week na de jaarlijkse barbecue (zondag 13 juli) vindt de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke plaats, de thuisrally van Jean-Marc en de nieuwe hoofdsponsor van het team, Recuperatiebedrijf Willems uit Snaaskerke.

Meer info, foto's en ondertussen beroemde on-boardbeelden op www.jmd-racing.be.

20.05.08 ::  Nieuwe Peugeot 205 voor Pedro Samaey
Pedro Samaey stond even op non-actief wegens de opbouw van een nieuwe wagen: een Peugeot 205 in Maxi-uitvoering, althans de buitenkant. Het debuut is voorzien in de Slalom van Doornik komende zondag. Daarna staat de Claudy Desoil Rally op het programma, gevolgd door de 12u van Wervik, de Hemicuda Rally en de TBR Rally. Marc Claeys wordt Pedro's nieuwe co-piloot.

Meer info op de website van PS Rallysport.

19.05.08 ::  Voorlopige deelnemerslijst ORC Rally Oostrozebeke
Voor de tweede editie van hun wedstrijd pakt de Oostrozebeekse Rally Club uit met een rally van drie verschillende KP's. De proeven van de ORC Canal Rally bevinden zich in Oostrozebeke, Wielsbeke en Hulste (Harelbeke) en dienen elk viermaal afgewerkt te worden, goed voor 80 km tegen de klok. Nu al zijn een 90-tal teams ingeschreven.

Patrick Snijers staat nog niet op de inschrijvingslijst maar wordt zeker de blikvanger in Oostrozebeke met de Geko-Porsche 911 GT3. Andere namen die in het oog springen op de voorlopige deelnemerslijst zijn oa. Lauwaert (Renault Clio R3), Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Braeckevelt (BMW M3), Van Lancker (BMW M3), Coene (Lancer Evo 8), Pyck (Renault Mégane), Decloedt (Subaru Impreza WRX N12), Dobbelaere (Opel Kadett), Dolfen (Citroën C2 R2), Christiaens (Citroën C2 R2 Max), Czech (Subaru Impreza),...

In Oostrozebeke wordt ook het Shakedown Rallyteam herenigd: wij (Deburghgraeve/D'hulster) nemen er deel met een Ford Fiesta ST, meerbepaald de wagen waarmee Courteyn de Trophy rijdt.

:: Voorlopige deelnemerslijst

19.05.08 ::  Nieuwe co-piloot voor Stevy Courteyn
Stevy Courteyn maakte vorig jaar zijn debuut in de Rally van Haspengouw met een Ford Fiesta ST. Dit jaar zet hij in de Ford Fiesta Sporting Trophy zijn leerschool verder. In de Rallye de Wallonie reed de zoon van tv-maker Chris Courteyn met Frank Blondeel naast zich. Ondertussen werd een vaste co-piloot gevonden waarmee Stevy het seizoen zal afwerken: Jeroen Wydaeghe. Jeroen deed al ervaring op naast onder meer Steven Dolfen, Christophe Samyn en Stijn Vandenberghe en kennen we ook als serviceman bij Philcars. Voor hun eerstvolgende manche van de Fiesta Trophy in Ieper probeert het duo samen nog de 12u van Wervik, de thuiswedstrijd van Jeroen, af te werken.

19.05.08 ::  Win gratis deelname RS Staden
Op 12 juli organiseren Jeoffrey Lerminez, John Azou en Kurt Vlieghe een eetfestijn tvv hun rally-activiteiten. Die avond verloot Freddy Dekeersgieter, tuner van hun Toyota Celica GT4, een gratis deelname aan de Rallysprint van Staden met zijn Toyota Starlet 1.3i. Zowel de huur, verzekering als inschrijving zijn gratis. Twee gelukkigen zullen die avond worden uitgeloot aan de hand van hun inkomkaart, de één als piloot en de ander als co-piloot.
Meer info op www.autosdekeersgieter.be.

17.05.08 ::  Sezoensrally: Erik Wevers van start tot finish
Erik Wevers heeft de Sezoensrally van Bocholt op zijn naam geschreven. De Nederlander domineerde de wedstrijd van start tot finish met zijn Ford Focus WRC '06 en had uiteindelijk 2'26" voorsprong op Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC), die de leiding overneemt in het BK. Harry Kleinjan, nog een ERC-deelnemer, werd derde met zijn Skoda Fabia WRC, voor Monnens en Debackere. Snijers, Princen en Casier moest allen aan de kant met motorproblemen.

Regenbuien hadden het anders al verraderlijke onverhard omgetoverd tot een schaatspiste. Een van de eerste slachtoffers vanmorgen was de Nederlander René Kuipers, die met zijn Ford Focus WRC '06 van de baan ging, waarop de wagen even vuur vatte. De openingsronde zorgde ook voor de opgave van twee kampioenschapsrijders. Patrick Snijers had al meteen met motorproblemen te kampen op de Impreza groep A van BMA en verdween uit koers nog voor die goed en wel begonnen was. Even later moest ook Kris Princen aan de kant na een defecte distributieriem op de Jetcar-Lancer Evo 8. Andere favorieten kenden ook hun tegenslag in de beginfase: Deferm en Auquier reden lek, Kleinjan gingen even van de baan nadat hij schrok van de gestrande Evo van Princen en Monnens reed zijn ophanging achteraan stuk, met daarnaast problemen met het ALS op zijn Lancer. Ondertussen voerden de Nederlanders het klassement aan: Erik Wevers had na vier proeven 24" voorsprong op Mark van Eldik. Op iets meer dan een minuut volgden de WRC's van Deferm, Kleinjan en Debackere, onderling gescheiden door enkele seconden.

Bernd Casier lag op dat moment vijfde met de VW Polo Super 2000, maar de West-Vlaming moest in de eerste proef van de tweede ronde aan de kant met een defecte motor. Eén proef later verliet nog een topper de wedstrijd: Mark van Eldik raakte van de baan met zijn Subaru Impreza WRC '06. Hij reed de proef nog uit maar had al te veel tijd verloren. Ondertussen bleef Wevers de besttijden aaneenrijgen, goed voor een voorsprong van een dikke twee minuten op Hubert Deferm, die ondertussen een twintigtal seconden bonus had op Kleinjan. Verlost van alle problemen maakte Monnens ondertussen jacht op de vierde plaats van Debackere.

In de laatste ronde wijzigden de posities vooraan nauwelijks. Wevers nam gas terug en vergrootte zijn voorsprong amper. De WRC-tuner uit Markelo won met 2'26" voorsprong de vierde manche van het BK en derde van de Euro Rally Challenge, het kampioenschap waarin hij de leiding overneemt van Van Eldik. Wevers was duidelijk een maat te sterk voor Deferm, die na zijn lekke band ook nog enkele foutjes maakte door concentratieproblemen, dixit de kasseienlegger. De snor doet wel een schitterende zaak voor het BK want met deze tweede plaats neemt hij de leiding over in de tussenstand ten koste van Snijers. Harry Kleinjan (Skoda Fabia WRC) eindigde derde op meer dan drie minuten van de winnaar. Thuisrijder Gunther Monnens wist nog over Melissa Debackere te gaan in de strijd om de vierde plaats: de groep A-Lancer haalde het van de Toyota Corolla WRC met negen seconden.

Tussen alle turbowagens in reed Raphaël Auquier de VW Polo Super 2000 van René Georges naar een anonieme zesde plaats, maar hij kon wel rivaliseren met Casier tot diens opgave. Na een achtste plaats in de Wallonie toonde Jonas Langenakens opnieuw zijn talent door met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5 groep A als zevende te finishen, voor een peloton snelle groep N's. In die groep N bleef het spannend tot het einde. Kristof Van Tricht (Lancer Evo 9) pakte er in extremis de overwinning met nadat hij in de laatste KP voorbij de Nederlander Faes ging, die geruime tijd de leiding had. Van Tricht klopte Faes uiteindelijk met 2", in groep N gevolgd door Lhonnay, Pedersen, Vleminckx en De Keyser.

Bij de Historics tenslotte noteren we de overwinning van Dirk Deveux (Ford Escort MK 2) voor Stephen Vankemmel (Opel Ascona A) en de Brit Stephen Stringer (Chrysler Sunbeam).

:: Resultaten

17.05.08 ::  Sezoensrally: Nipte Criterium-zege voor Bob Colsoul
Bob Colsoul heeft in een Mitsubishi Lancer Evo 9 het Criterium van de Sezoensrally gewonnen. De Landenaar nam vanmorgen meteen de leiding maar werd daarna de ganse dag onder druk gezet door Marc Turrion en zijn Lancer Evo 7. Colsoul hield stand en won na acht KP's uiteindelijk met 4 seconden verschil van Turrion. John Deconinck (Lancer Evo 8) draaide na een gemiste start nog enkele besttijden, goed voor de derde plaats op 15" van de winnaar.

Tegen de top-3 was geen kruid opgewassen want de vierde aan finish, Dany Claesen met zijn Ford Escort Cosworth, eindigde al op meer dan drie minuten van het Mitsubishi-trio. Claesen doet een goede zaak in het Criterium-kampioenschap en zag zijn belangrijkste concurrent daarin, Erik Degeling (Lancer Evo 6), opgeven in de tweede ronde. De vijfde plaats was voor Tony Schepers (Subaru Impreza) na een duel met Paul Allerts, zesde met zijn Lancer Evo 8.5. Eric Louies, woonachtig in West-Vlaanderen maar afkomstig uit Bocholt, reed zijn spectaculaire BMW M3 naar een zevende plaats tussen het 4x4-geweld. Jan Czech finishte als 8ste met zijn Subaru Impreza, net voor de broer van zijn co-pilote, Wim Lootens (Renault Clio). Patricia Nijs (Subaru Impreza) vervolledigde de top-10.

:: Resultaten

17.05.08 ::  Sezoensrally: Wevers op kop halfweg koers
In Bocholt werden ondertussen zes van de twaalf proeven gereden. De Nederlander Erik Wevers nam vanaf de eerste proef de leiding met zijn Ford Focus WRC '06. Wevers heeft bijna twee minuten voorsprong op Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC), die tijd verloor na een lekke band. Daarachter volgen binnen een twintigtal seconden Debackere (Corolla WRC), Monnens (Lancer Evo 8 - achterophanging stukgereden) en Kleinjan (Fabia WRC - minuut verloren na sortie). Raphaël Auquier ligt zesde met de VW Polo S2000, voor een weer verrassende Jonas Langenakens, die met zijn Lancer Evo 6.5 een resem Evo 9's voorblijft. Eerste groep N is de Nederlander Johan Faes op de achtste plaats.

Ondertussen zijn reeds heel wat opgaves te melden. Het onverhard zorgt zoals steeds voor een slijtageslag en de regen zorgt voor extra verraderlijke proeven, wat enkele sorties tot gevolg heeft. Snijers (Impreza), Princen (Lancer) en Casier (Polo S2000) moesten allen aan de kant met motorproblemen. De Nederlanders Kuipers (Focus WRC), Van Eldik (Impreza WRC), Jonkers (Lancer) gingen van de baan.

:: Live resultaten

16.05.08 ::  Dieter Thys met ex-Ruyssen VW Golf II
Na jaren Historic-rally's te hebben gereden met een Mini gaat Dieter Thys dit seizoen de moderne toer op.

Dieter: "Eindelijk, de kogel is door de kerk. Nadat onze Mini tijdens de winter van eigenaar is veranderd, was het de bedoeling om zelf een nieuw rallyvoertuig op te bouwen. Het was geen geheim dat we ooit een serieuze stap hogerop wilden zetten. En aangezien naast een Classic Mini ook Volkswagen ons nauw aan het hart ligt, lag het voor de hand dat we in deze richting zouden gaan werken. Een Golf 3 GTI-kas stond reeds klaar om op te bouwen, toen we plots een telefoontje kregen van Bart Ruyssen. Die contacteerde ons om te zien of we geen interesse hadden om zijn VW Golf 2 ‘mini kit-car’ over te nemen. We twijfelden geen moment. Na wat heen en terug bellen, en na overleg met onze hoofdsponsor Agence Cambré kwamen we vlug tot een overeenkomst. Deze Golf werd in 2004-2005 door J-M Dehaye gebouwd en afgewerkt tot in de details. J-M Dehaye is vooral gekend voor het bouwen van Volkswagen circuit auto’s. Het motorblok is een echt ‘VW motorsport’ exemplaar van 190 pk en de versnellingsbak is een ‘dog-box’ van het merk Drenth gebouwd door Rudy Leblon Racing. De voor -en achtertrein staan zo’n 3,5 cm breder dan een standaard Golf 2."

"We gaan nu de auto bij Rudy Leblon aan een volledige check-up onderwerpen, aanpassen naar onze wensen, en daarna uitgebreid mee testen. We staan ingeschreven om de ORC Rally te rijden in Oostrozebeke, waar we de Golf zouden laten debuteren. Maar dit is wel onder voorbehoud: we gaan enkel van start indien we de auto volledig kaar krijgen.", aldus Dieter. "Ons nieuw rallyspeeltje zal daarna officieel worden voorgesteld tijdens een grootse BBQ à volonté, die doorgaat op zondagmiddag 13 juli in een reuzefeesttent aan het zwembad van De Haan vanaf 11.30 u. (Sparrenboslaan)."

Kaarten voor de BBQ à 13 € enkel verkrijgbaar in voorverkoop met vermelding van naam + aantal personen, kinderen eten aan 8 €. Zie ook www.reuzebarbeque.tk, meer info via Dieter (0475 35 21 11) of Emeric (0476 24 15 93) of mail: dieter.thys@telenet.be of le-coq-motorsport@telenet.be.

16.05.08 ::  Vooruitblik 12u van Wervik
Dankzij een ideale datum wordt de 12u van Wervik dit jaar een uitstekende testrally voor de Ypres Westhoek Rally. De wedstrijd wordt op zaterdag 14 juni verreden, precies twee weken voor de Ieperse rally. De organisatie van de grootste VAS-rally van het seizoen heeft dan ook een apart wedstrijdgedeelte ingericht voor alle gelegenheidsdeelnemers in Wervik, met naast alle piloten die i.f.v. Ieper rijden ook deelnemers die de strijd in het VAS-kampioenschap niet wensen te verstoren. Die nevenwedstrijd, Ereprijs Tim Van Parijs genoemd, kan nu al rekenen op deelname van oa. Carlo Mylle (Porsche 911 GT3), Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC), Dominique Bruyneel (Subaru Impreza gr N), Marc Duez (Mercedes 500 SLC) en uiteraard Timothy Van Parijs zelf (Porsche 911 GT3). De Crack-Lancers Evo 9 voor Melissa Debackere en Paul Lietaer worden nog verwacht en met oa. Priem, Deburghgraeve, Berville en Boon komt ook een delegatie van de Fiesta Trophy Ieper voorbereiden.

De 12u van Wervik loopt opnieuw over drie ronden van drie KP's, waaronder de 22 km-lange proef van Geluwe. De VAS-Historics openen het parcours, gevolgd door de deelnemers aan de Ereprijs Tim Van Parijs en de piloten ingeschreven onder de VAS-wedstrijd.

Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.scuderiavervica.be.

14.05.08 ::  Voorbeschouwing Sezoensrally Bocholt
Al jaren is de Sezoensrally van Bocholt het 'kleine broertje' in het BK, maar dit jaar kan men toch niet meer naast de eendagsrally met het vele onverhard kijken. Dankzij de Euro Rally Challenge komt een Nederlandse invasie WRC-rijders de Belgen bekampen op de typische Maaskiezel. Tegen oa. Wevers en Van Eldik in wagens van de laatste generatie wordt het moeilijk opboksen voor de Belgische favorieten, met voorop Snijers, Deferm, Debackere, Princen en Monnens.

Oranje boven?
De Euro Rally Challenge doet dit jaar twee Belgische rally's aan: de Sezoensrally en de Condroz Rally. Voor de eerste Belgische afspraak van het mini-EK zijn alle, hoofdzakelijk Nederlandse, toppers uit het kampioenschap present: Erik Wevers (Ford Focus WRC '06), Mark Van Eldik (Subaru Impreza WRC '06), René Kuipers (Ford Focus WRC '06), John Temmink (Skoda Fabia WRC '05) en Harry Kleinjan (Skoda Fabia WRC '05). Daarentegenover is de Belgische WRC-inbreng maar magertjes, met WRC's voor Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). De overige kampioenschapsrijders, met op papier minder snelle wagens, mogen we echter ook vooraan verwachten. Patrick Snijers ruilt de Porsche even in voor een Subaru Impreza groep A van bij BMA terwijl Kris Princen trouw blijft aan de Lancer Evo 8 van Jetcar. Een goede 4x4 is het ideale wapen op de Maaskiezel, dat denkt ook Gunther Monnens. Met een Lancer Evo 8 groep A van Colsoul is de thuisrijder alvast goed gewapend voor een uitschieter. Het valt af te wachten of de Belgen een vuist kunnen maken tegen de Nederlanders, voor wie het onverhard zeker niet vreemd is. Om WRC's die vorig jaar nog in WK reden te kloppen zullen de Belgen alle parcourskennis en lef uit de kast mogen halen. De voorspelde regenbuien zullen daarenboven zeker voor extra spanning en spektakel zorgen.

De Super 2000's zullen het moeilijk krijgen op het snelle parcours met de vele lange rechte stukken. Bernd Casier en Raphaël Auquier, beiden met een VW Polo, zullen zich samen met de Nederlander Dennis Kuipers (Peugeot 207 Super 2000) vooral op een onderlinge strijd concentreren. Het veld wordt aangevuld door heel wat snelle groep N's. Oa. Lhonnay, Van Tricht, Vleminckx, Hopmans, Langenakens, Nijs, Hermans, De Keyser, Pedersen,... brengen een in deze wedstrijd populaire Lancer of Impreza aan de start. Zo ook de de Nederlanders Leemans, Garvelink, Jonkers, Van Iersel en Faes.

Voorwielaangedreven wagens zijn minder geliefd in Bocholt. Bernard Servais zet zijn BK-campagne verder met de Renault Clio R3 en krijgt de Nederlander Jan de Winkel in een identieke wagens als concurrent. Bij de 'achtertrekkers' maakt Wim Soenens zijn debuut met de Geko-Porsche 911 GT3, met Henri Schmelcher als referentie. De Historics tenslotte moeten het buiten West-Vlaanderen voornamelijk met kampioenschapsrijders doen: oa. Vanallemeersch en Debyser nemen de uitdaging aan.

Het Criterium kan rekenen op een goeie 40 deelnemers. Bob Colsoul staat tegenover John Deconinck in een strijd der Mitsubishi-tuners. Andere Lancers zijn in handen van Marc Turrion (Evo 7) en Stefan Van Craenenbroeck (Evo 6.5) terwijl Paul Allerts deelneemt met een Toyota Celica en Patricia Nijs haar comeback maakt met een Subaru. Verder aan de start: Claesen, Degeling, Czech, Louies, Sutens,...

>> deelnemerslijst

Parcours & Timing
Behalve wijzigingen op KP Beek-Bree (één rondje minder + verandering aan de finish) is het parcours identiek gebleven aan dat van vorig jaar. De vier KP's dienen elk driemaal te worden afgewerkt. Het Criterium rijdt enkel de eerste twee rondes, na de nationale deelnemers.

>> timing

Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich opnieuw op en rond het kerkplein van Bocholt. Dit jaar werd, als gevolg van het toegenomen deelnemersveld, het servicepark nog uitgebreid naar de omliggende straten. Een algemene inkomkaart kun je er verkrijgen voor 15 €.

Website organisatie: www.sezoensrally.be

14.05.08 ::  Geen BK meer voor Benny en Johny Roosen
De broers Benny en Johny Roosen zullen niet langer BK-wedstrijden afwerken. Tijdsgebrek en een incident in de Rallye de Wallonie liggen aan de basis van hun beslissing. Het VJB Racing Team zal nu een regionaal programma uitwerken met de Mitsubishi Lancer Evo 9.

"Enerzijds worden alle wedstrijden in het BK op zaterdag verreden en de verkenningen vinden plaats op vrijdag en soms zelfs al vanaf donderdag. Voor het VJB Racing team is het stilaan een onbegonnen zaak geworden om zich met het oog op de professionele bezigheden nog vrij te maken op weekdagen. Regionale rally’s op zaterdag en zondag zijn daarentegen geen probleem. Anderzijds, en onrechtstreeks ook een gevolg van de timing van de BK rally’s, wordt het voor kleine privé teams stilaan onmogelijk gemaakt om nog deel te nemen aan het BK. Een en ander heeft te maken met het debacle in de Rallye de Wallonie waar we op vrijdagnamiddag uit protest vertrokken. De door de organisatie ons toegewezen serviceplaats werd daar plots verboden door een agent van de lokale politie omwille van zogenaamde veiligheidsredenen na een klacht van één van de omwonenden. In principe moet elke wedstrijdorganisatie een rits van veiligheidsplannen, inclusief service-park, voorleggen vooraleer een rally kan starten, maar dat volstaat blijkbaar niet meer. Als de lokale politie dan ook nog ongeziene corrupte spelletjes speelt en de organisatie geen passend antwoord kan formuleren hoeft het voor het VJB Team niet meer. Als je na twee uur discussie, drie PV’s voor fout parkeren op een toegewezen plaats (servicewagen, verkenningswagen + rallywagen) en 1,5 uur voor de start met heel hebben en houden moet verkassen naar een initieel volgens de veiligheidsplannen ‘verboden plaats’ staat je hoofd er echt niet meer naar. Dit vinden wij totaal niet BK waardig, zeker als je behoorlijk respectloos (en dat is nog zacht uitgedrukt) behandeld wordt door bepaalde individuen uit de wedstrijdorganisatie. 2008 zal dus een regionaal à la carte programma worden waarmee VJB Racing opnieuw plezier wil beleven aan de rallysport.", aldus co-piloot Johny Roosen.

14.05.08 ::  Geert Beauprez co-piloot van Didier Vanwijnsberghe
Enkele dagen geleden maakte Geert Beauprez bekend dat hij de Ypres Historic Rally als co-piloot van een topper zou betwisten. Toen leek al tussen de regels te lezen dat het niet meer boterde in het team van de blauw-rode Porsche, waarmee hij dit jaar voor de BK-titel wou gaan.

"Vrijdagavond kwam ik tot het besluit dat ik niet meer bij het Porsche-team behoor, daar ik op het huwelijksfeest van Jeannick Breyne en Silvy alleen maar genegeerd ben door iedereen van het team. Het ‘waarom’ weet ik zelf niet, maar ik voelde reeds een paar weken dat er iets niet klopte, gezien de manier dat ze op mij reageerden of negeerden. De enige reden die ik kan bedenken zou zijn, dat ik enkele weken terug gezegd heb dat sommige teamleden blijkbaar andere prioriteiten stelden dan verder te werken aan de nieuwe Porsche, die eigenlijk reeds ging klaar zijn tegen Tielt of uiterlijk de Wallonie. Anders zou ik absoluut niet kunnen denken dat ik maar iets verkeerd gedaan of gezegd heb. Bij deze is het hoofdstuk ‘Porsche’ voor mij dan ook definitief afgelopen.”, aldus Beauprez.

In zijn tijdelijke carrièrewending als co-piloot zal Beauprez plaatsnemen in de Ford Escort MK 2 van Didier Vanwijnsberghe. “Ik kreeg te horen dat Guy Faveere met Ieper niet naast Didier Vanwijnsberghe zou plaatsnemen in de co-zetel en dacht meteen mijn kans te gaan om met hem een akkoord te bereiken. Het was reeds jaren mijn droom om eens in zo’n Escort plaats te nemen en bij deze wil ik Didier bedanken om me die kans te geven. Zo is meteen besloten om ook samen Wervik te rijden , om toch een beetje op elkaar ingespeeld te zijn. Daarna volgt de kers op de taart, namelijk de Ypres Historic Rally eind juni, waar we supergemotiveerd aan de start zullen verschijnen!”

13.05.08 ::  Mario Vantieghem met Lietaer-Escort in Wervik en Ieper
Mario Vantieghem verbaasde onlangs in de TAC Rally door met zijn Porsche 911 even de BDA-Escorts af te troeven. Na de RS van de Monteberg werd de Porsche van de hand gedaan om plaats te maken voor een nieuw project: de opbouw van een Ford Escort MK II. In afwachting gaat het team in de Ypres Historic Rally van start met een onbetwiste topwagen...

Co-piloot Heikki Vandeputte: "We starten in Wervik en Ieper met de BDA-Escort van Paul Lietaer. We hadden al langer zin om met Paul zijn Escort te rijden in Ieper, maar daar Paul nog geen zekerheid had over zijn deelname en wij nog twijfelden of we met de Porsche zouden rijden of niet, werd er nog afgewacht. Na de Monteberg en de razendsnelle verkoop van de Porsche kwam alles in een stroomversnelling. Paul kreeg groen licht voor de Mitsu en na een samenkomst vrijdag laatstleden werden de laatste zaken besproken en werd er tot een akkoord gekomen. Voor ons een prachtige mogelijkheid om met een absolute topwagen voor de dag te komen in de voor ons belangrijkste rally van het jaar. We rijden zeker al die twee rally's en nadien wordt er terug samengekomen om het vervolg te bespreken. Zeker is dat we een nieuwe Ford Escort MK II kas gaan laten maken. Daar deze nog niet onmiddellijk zal klaar zijn en het seizoen nog lang is.... maar zoals gezegd, meer na Ieper."

   

De Ypres Historic Rally moet het dit jaar dus zonder publiekstrekker Lietaer stellen, want die gaat dus van start in de moderne wedstrijd met een Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N van Colsoul Rallysport. De Polle vormt een team samen met Melissa Debackere, die een dergelijk exemplaar al kwam testrijden op de Monteberg. Lietaer en Debackere ruilen hun door Crack gesponsorde WRC's dus in voor identieke Lancers, uiteraard ook in de kleuren van de plaatselijke meubelfabrikant.

12.05.08 ::  Ferdi Perneel met Ford Escort MK 2
Na zijn optreden in de Ford Fiesta Sporting Trophy was het even stil rond Ferdi Perneel. De Fiesta ST werd verkocht aan Xavier Baugnet en ondertussen werd in stilte aan een compleet nieuw project gewerkt. Perneel gaat vanaf nu de Historic-toer op met een Ford Escort MK 2, een wagen die hij huurt aan zijn vroegere mechaniekers.

"Na 15 jaar rallysport met voorwielaangedreven auto's beginnen we dit jaar aan een nieuwe uitdaging. Op mijn 40ste verjaardag heb ik beslist om met een Historic Ford Escort MK 2 te gaan rijden. Carl Lagae en Didier Muylle, twee kerels die mij al 10 jaar steunen en bijstaan in de rallysport als mechaniekers, zijn een eigen zaak opgestart, CRE Group genaamd. CRE staat voor Classic Rally Engineering en zij zullen hoofdzakelijk Historic Ford Escorts opbouwen, verhuren, onderhouden en onderdelen verdelen. Zij hebben de afgelopen maanden prachtig werk geleverd door een MK 2 te bouwen die volgens mij gezien mag worden. Het gaat om een Groep 4 met 2-liter Pinto-motor. Met de steun van mijn trouwe sponsor Vynckier die Tengtools en VTC vertegenwoordigt, zal ik deze Ford Escort proberen te temmen in Bocholt, Ieper, Omloop en de Condroz. Mijn co-piloot wordt opnieuw Filip Collez. Onze ambitie is zoveel mogelijk plezier beleven.", aldus Ferdi Perneel.

 

12.05.08 ::  Geert Beauprez als co-piloot in Ypres Historic Rally
Het zat Geert Beauprez dit seizoen nog niet mee in zijn Historic-campagne. De Porsche 911 moest al meermaals met aan de kant, wat hem zijn titelambities deed opbergen. 'De Buze' gooit het in de topafspraak van het seizoen, de Ypres Historic Rally, verrassend over een andere boeg door als co-piloot van start te gaan. Met wie en in welke wagen blijft voorlopig nog even geheim, maar het zou gaan om een Belgische toppiloot die zeker aanspraak maakt op de algemene zege. Twee weken voordien neemt het duo de start in de 12u van Wervik als test.

Geert Beauprez: "Na de vele problemen met de Porsche de afgelopen maanden had ik niet zoveel vertrouwen meer in de wagen. Men was wel een nieuwe aan het opbouwen, maar dat houdt natuurlijk ook altijd een zeker risico in. Toen ik de kans kreeg om co-piloot te zijn van piloot X in minimum twee rally's, heb ik geen moment getwijfeld. Wees er zeker van dat ik minstens evenveel plezier zal beleven. En de mensen zullen zeker niet naast de naam Beauprez kunnen kijken. Bovendien kan ik nu al meegeven dat dit zeker niet het einde zal zijn van het tijdperk van De Buze als piloot. Neem het van mij aan dat ik dit seizoen zeker nog eens achter het stuur van een rallybolide zal terug te vinden zijn."

De naam van de piloot wordt binnen enkele dagen bekend gemaakt.

11.05.08 ::  Voorlopige deelnemerslijst Sezoensrally Bocholt
Volgende week zaterdag gaat in Bocholt de Sezoensrally door. Dankzij de komst van de ERC Challenge kan de kleinste BK-rally rekenen op een subliem deelnemersveld. De Belgische kampioenschapsrijders mogen het opnemen tegen een resem buitenlandse WRC's: Deferm (Impreza WRC) en Debackere (Corolla WRC) krijgen oa. Kuipers (Focus WRC '06), Wevers (Focus WRC '06), Van Eldik (Impreza WRC '06), Kleinjan (Fabia WRC '05) en Temmink (Fabia WRC '05) tegenover zich.

In Super 2000 zien we de deelnames van Bernd Casier en Raphaël Auquier met hun Polo's, aangevuld met de Peugeot 207 S2000 van Nederlander Dennis Kuipers. De andere BK-rijders zijn uiteraard ook van de partij in Bocholt. Patrick Snijers laat de Geko-Porsche aan Wim Soenens en kiest voor de Subaru Impreza groep A van Bernard Munster. Kris Princen (Lancer Evo 8) is natuurlijk ook van de partij, net als de 4x4's van Van Tricht, Vleminckx, De Keyser, Lhonnay, Van Keer, Faes, Jonkers, Hopmans,... Timothy Van Parijs komt niet aan de start.

Het Criterium telt momenteel een 40-tal inschrijvingen, met oa. Claesen, Degeling, Czech, Louies, Allerts, Van Craenenbroeck, Lootens, Sutens,... als bekendste namen.

>> Voorlopige deelnemerslijst

07.05.08 ::  On-boardbeelden Rallysprint van de Monteberg
In de videosectie zijn nu twee on-boardvideo's te bekijken van afgelopen weekend. Op zaterdag reden we mee met Bert Cornelis, die zijn spectaculaire Ford Escort Cosworth naar de vijfde plaats wist te sturen in het VAS-gedeelte. Op zondag was het de beurt aan Thijs Deburghgraeve, de Shakedown.be-medewerker die dit jaar de Ford Fiesta Sporting Trophy afwerkt maar zich, met oog voor spektakel, eens kwam amuseren op en rond de Monteberg.

Klik hier voor de on-boardbeelden!

06.05.08 ::  BFGoodrich Drivers Team: 54 kandidaten voor stuur Peugeot S2000
De kandidaten voor het BFGoodrich Drivers Team zijn bekend. Eén van de 54 ingeschreven deelnemers zal in de Ypres Westhoek Rally team vormen met Freddy Loix en Nicolas Vouilloz aan het stuur van een Peugeot 207 Super 2000. Uit de kandidaten zullen BFGoodrich en Kronos Racing nu drie finalisten kiezen, die op 28 mei worden voorgedragen aan een jury van journalisten. Deze jury zal aan de hand van een geheime stemming punten geven aan de kandidaten. De uiteindelijke winnaar komt eind juni aan de start in Ieper met een Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van BFGoodrich.

De lijst kandidaten bevat zowel bekende als minder bekende namen. Enkele kanshebbers zijn oa. Patrick Snijers, Chris Van Woensel, Melissa Debackere, Pieter Tsjoen, Andy Lefevere, Koen Lauwaert, Marc Duez, Pascal Gaban, Koen Lauwaert, Claudie Tanghe...

De 54 kandidaten zijn (alfabetisch): Adam Pascal - Beco Frédéric - Beernaert Rino - Berville Frédéric - Blaise Bruno - Bodson Yannick - Bouts Manu - Bruneel Yves - Cartelle Olivier - Clarys Pascal - Clément Cédric - Coene Bert - Cornélis Bert - Croes David - Dahm Karl-Heinz - De Broeck Sébastien - De Stoop Kevin - Debackere Melissa - Degryse Maarten - Demeyere Peter - Diels Patrick - Duez Marc - Gaban Pascal - Grooten Bertrand - Heusdens Gerry - Hosten Ronny - Lauwaert Koen - Lefevere Andy - Lievens Wouter - Lottin Kenneth - Louies Johnny - Maes Bart - Martin Anthony - Milleville Patrick - Osselaere Kristof - Pyck Filip - Romain Alexandre - Sinnaeve Bernard - Smets Pascal - Snijers Patrick - Soulet Maxime - Tanghe Claudie - Timmers Marc - Tjsoen Pieter - Valepin Laurent - Van Laer Jan - Van Woensel Chris - Vanderstocken Greg - Vanlerberghe Marc - Vanneste Davy - Vanzeebroeck Johnny - Venant Raphaël - Vercruysse Luc - Vermeirsch Dirk

04.05.08 ::  RS Monteberg Inter: Paul Lietaer wint Impreza-onderonsje
Na de regionale sprint op zaterdag was het zondag de beurt aan de internationale - en Historic-rallysprint. Zoals elk jaar maakten veel Britten de oversteek met veelal mooie en originele wagens. Will Nicholls, al enkele jaren vaste klant en reeds meerdere malen winnaar, zag zijn tegenstanders van in de voorgaande edities dit keer ook met een Subaru Impreza WRC uitpakken. Paul Lietaer en Dirk Vermeirsch kwamen de afgelopen edities telkens iets te kort voor de eindzege tegenover de WRC van Nicholls. Nu stonden ze beiden met hun Impreza tegenover het meer geëvolueerde exemplaar van de Brit.

In tegenstelling tot de zaterdag, waar het optellen van de verschillende KP-tijden het eindklassement bepaalt, is 's zondags de snelst gereden tijd van belang. In de eerste van de vier te rijden ronden zette Paul Lietaer meteen de toon. Met zijn Impreza was hij enkele tienden sneller dan merkgenoot Vermeirsch, die de regionale rallysprint won maar toch sneller draaide dan op zaterdag. Will Nicholls tikte als derde aan.

In de tweede ronde werden de tijden gevoelig verbeterd maar de posities bleven hetzelfde. Lietaer draaide 3" sneller dan Vermeirsch, die Nicholls maar nipt achter zich hield. Jasper Van den Heuvel, ook geen onbekende op de Monteberg, kon het ritme van de WRC's niet volgen maar wist op spectaculaire wijze opnieuw als vierde aan te tikken met zijn Lancer Evo 9.

Ook in de derde ronde toonde Paul Lietaer zich de beste door opnieuw de scratch te draaien en zelfs nog een halve seconde van zijn besttijd af te doen. Will Nicholls noteerde de tweede tijd en ging daarmee over Dirk Vermeirsch. De winnaar van het zaterdaggedeelte zette dit echter recht in de laatste ronde. Zowel Vermeirsch als Nicholls deden nog wat van hun tijd af, maar het was uiteindelijk de Belg die het haalde met 15 honderdsten verschil. Aan de kop van de wedstrijd ging de Polle nog iets sneller zodat hij opnieuw de Monteberg-rallysprint aan zijn palmares mocht toevoegen.

Op 9" van de besttijd van Lietaer werd Jasper Van den Heuvel vierde bij zijn voorbereiding voor Ieper. De Brit Anderson finishte als vijfde met zijn Mitsubishi Galant en haalde het daarmee nipt van Melissa Debackere (Lancer Evo 9). Claudie Tanghe werd 7de met de Citroën C2 R2 Max van Caen, voor de Mitsubishi's van Van den Brink, Van Keer en Declercq. Net buiten de top-10 is de eerste Historic terug te vinden. Stefaan Stouf (Ford Escort MK 2) haalde het daar van merkgenoten Potter en Maybury.

:: Resultaten
:: Teams mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!

04.05.08 ::  RS Monteberg VAS: Eerste WRC-zege voor Dirk Vermeirsch
Dirk Vermeirsch heeft in de regionale Rallysprint van de Monteberg zijn eerste overwinning met zijn Subaru Impreza WRC '99 gehaald. De Pittemnaar was na drie rondes bijna 16" sneller dan de BMW M3 E46 van Andy Lefevere. De derde plaats ging naar Melissa Debackere, die een Lancer Evo 9 van bij Colsoul kwam testen met het oog op de Ypres Westhoek Rally.

Filip Pyck finishte met zijn vertrouwde Lancer Evo 6 als vierde, net voor de Ford Escort Cosworth van Bert Cornelis. Johan Van Keer (Lancer) en Geoffrey Lerminez (Celica GT4) waren de overige 4x4-rijders in de top-10. Eric Louies finishte in de eerste wedstrijd met zijn BMW M3 als achtste, voor de imposante Peugeot 205 Maxi van Bjorn Joseph. Willy Cools hield in een Opel-duel Frank Deleersnijer met twee seconden van de tiende plaats.

In divisie's van de standaardwagens (1 & 2) was Filip Pyck de snelste voor Luc Vercruysse (Renault Clio) en Nikias Priem (Ford Fiesta). Bij de Historic (Divisie 4) ging de zege naar Geert Glorieux (Ford Escort MK 2) voor Nico Wyffels (Ford Escort MK 2) en Tuur Vanden Abeele (BMW E21).

:: Resultaten
:: Teams mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!

01.05.08 ::  Dodelijk ongeval in RS Haillot
Gisteren sloeg in de ASAF-rallysprint van Haillot het noodlot toe. De Peugeot 106 van de broers Jean-Marie en Eddy Becker ging er van de baan en kwam op een elektriciteitspaal terecht. Co-piloot Eddy werd met zware verwondingen naar het ziekenhuis afgevoerd maar overleed er bij aankomst. De wedstrijd werd onmiddelijk stilgelegd.

Langs deze weg willen we de familie en vrienden van Eddy veel sterkte toewensen in deze moeilijke periode.

01.05.08 ::  Voorbeschouwing Rallysprint van de Monteberg
Komend weekend wordt in Dranouter de Rallysprint van de Monteberg verreden. Zaterdag staat de tweede manche van het VAS-rallysprintkampioenschap op het programma. Na de regionale rijders is het zondag de beurt aan de internationale - en Historic-wedstrijd met ook nu weer de komst van heel wat buitenlanders.

VAS: Opnieuw Dirk Vermeirsch?
Op zaterdag zullen een 110-tal teams de start nemen in de regionale Rallysprint van de Monteberg. De VAS-wedstrijd heeft opnieuw een mooi deelnemersveld bij mekaar gekregen, met op kop Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC S5) en Andy Lefevere (BMW M3 E46). Op de deelnemerslijst vinden we ook Melissa Debackere en Henri Schmelcher terug, die beiden een Lancer komen testen i.f.v. Ieper, respectievelijk een Evo 9 van Colsoul en de Evo 8 van Paul Allerts. Andere 4x4's zijn in handen van Pyck (Lancer Evo 6), Cornelis (Escort Cosworth), Declercq (Lancer Evo 6.5), Van Keer (Lancer Evo 9), Beyne (Lancer Evo 6), Beauprez (Impreza),... Verder merken we de deelname op van oa. Joseph (Peugeot 205 Maxi), Alliet (BMW M3), Louies (BMW), Cools (Kadett), Deleersnijder (Manta), Declerck (Ascona), Ceenaeme (BMW M3), Breda (BMW M3), Geldhof (Ascona),...
>> deelnemerslijst VAS

Inter + Historic: Belgisch-Britse WRC-strijd
Hoewel de interesse de laatste jaren verminderd is, zakken elk jaar nog heel wat Engelsen af naar Dranouter om er de Internationale Rallysprint van de Monteberg te rijden. Will Nicholls, al jaren een vaste klant met zijn Impreza WRC, start opnieuw als favoriet. Paul Lietaer wordt met zijn Subaru Impreza WRC één van zijn belangrijskte concurrenten. Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC S5) en Melissa Debackere (Lancer Evo 9), op zaterdag al actief, nemen ook de start op zondag. Verder zien we de deelname van Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo 9), Dick Mauger (Ford Focus WRC), Chris Tilly (Metro 6R4), Stefaan Stouf (Escort MK II), Bert Coene (Lancer Evo 8), Paul Allerts (Lancer Evo 8), Mario Vantieghem (Porsche 911), Claudie Tanghe (Citroën C2 R2),...
>> deelnemerslijst Inter + Historic

Parcours & Timing
Het parcours blijft onveranderd: de KP start aan de voet van de Monteberg en eindigt er na een tweede passage ongeveer 9 km later. Klik hier voor de timing van beide dagen.

Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in Dranouter (Heuvelland), met servicepark in de Kruisabelestraat (richting Kemmel-Wulvergem) en start-biertent in de Lettingstraat. Een ingangskaart kost 8 € voor één dag of 10 € voor twee dagen.

Website organisatie: www.ypresrally.com/monteberg.

01.05.08 ::  Win een zitje als co-piloot met Concept Fashion Store
Concept Fashion Store, met 9 kledingwinkels en ruim 30 topmerken, organiseert een wedstrijd waarbij je kans maakt om als co-piloot mee te rijden. Deelnemen is eenvoudig: SMS CFS naar 3447 (1 € per bericht - max. 3 berichten per deelname), je krijgt een schiftingsvraag terug en je stuurt je antwoord door. Als winnaar rij je als co-piloot mee in een rallysprint en krijg je een extra kledingcheque van CFS ter waarde van 150 euro. De tweede prijs is een kledingcheque t.w.v. 125 euro, derde prijs een kledingcheque t.w.v. 100 euro, vierde prijs een kledingcheque t.w.v 75 euro, vijfde tot en met de tiende prijs een kledingcheque t.w.v. 50 euro.

Alle wedstrijdinfo op www.conceptfashion.be - Foto's van de wagen op www.retromobiel.be.

Bekijk het nieuwsarchief