"Zaterdag zullen de verkenningen plaatsvinden alsook de technische keuring, die door zal gaan bij Garage Manu. Zondag verlaat de eerste wagen om 8u30 het wagenpark en zal terug op het eindpodium zijn omstreeks 17u30. Er zullen 8 KP’s gereden worden (4 x 2 proeven). De eerste proef is 4,8 km en de tweede proef zal 12,75 km bedragen. De proeven zijn 100 % verhard!", aldus autoclub TRT.
Het reglement en inschrijvingsformulier kunnen aangevraagd worden via dotremontbjorn@hotmail.com of els.ons@skynet.be.
"Om lange wachtrijen te vermijden bij de ticketverkoop, wordt de toeschouwers de mogelijkheid geboden om hun tickets in voorverkoop aan te schaffen. Het levert bovendien een mooie besparing op, want je betaalt slechts 30 € voor twee volledige dagen spektakel van de bovenste plank in plaats van 35 € voor een weekendkaart tijdens de dagen van de wedstrijd.", luidt het bij AC Targa Florio. Meer info over de ticketverkoop op www.ypresrally.com in de rubriek 'Tickets'.
De voorlopige deelnemerslijst is de laatste dagen trouwens fel gegroeid, mede door het feit dat wie nog voor 1 juni inschrijft en betaalt 500 € korting krijgt op het inschrijvingsbedrag. Nu reeds verzekerde deelname van 11 Super 2000's, 2 Super 1600's, een twintigtal 4x4 groep N's en nog eens een tiental deelnemers uit de nieuwe R-klasse (Clio R3 of C2 R2). Klik hier om alle voorlopig ingeschreven teams te zien.
Tweede editie volboekt
Paul Lietaer, die als 'the best in the West' al omzeggens alles won wat er te winnen viel in West-Vlaanderen, moest er vorig jaar natuurljk bij zijn bij de
eerste editie van de ORC Rally van Oostrozebeke, een gloednieuwe wedstrijd georganiseerd door een ervaren team. De Polle schreef de eerste editie op zijn
naam en is ook dit jaar weer van de partij. Vooraleer het tweeluik Wervik-Ieper aan te vatten met een Colsoul-Lancer Evo 9 wil de snor maar al te graag
nog een overwinning toevoegen op het nog jonge palmares van zijn Subaru Impreza WRC. Lietaer krijgt de snelle achtertrekkers van
Patrick Snijers (Porsche 911 GT3) en Andy Lefevere (BMW M3 E46) tegenover zich en verder de 4x4's van John Deconinck (Lancer Evo 8), Bert Cornelis (Ford Escort Cosworth), Bert Coene
(Lancer Evo 8), Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Jean-Marc Decloedt (Subaru Impreza N12),... Snelle RWD-Opels zijn in handen van oa. Dobbelaere,
Cools, Deleersnijder en Declerck terwijl Louies, Prinzie en Braeckevelt elk een spectaculaire BMW M3 aan de start brengen.
Bij de voorwielaangedreven wagens is het dan weer uitkijken naar oa. Lauwaert (Clio R3), Christiaens (C2 R2 Max),
Coulembier (Puma S1600), Pyck (Mégane), Heyrick (VW Golf), Dolfen (106), Lootens (Clio) en de Fiesta's van Van Parijs en diens poulain Deburghgraeve,
bijgestaan door Fréderic Miclotte.
De VAS Historics zijn ook weer goed vertegenwoordigd, met deelname van oa. Debyser, Maroy, Denys, Geldhof, Verhaeghe, Tack, Viaene, Vanden Abeele,
Tytgat,... Spektakel verzekerd, bovendien nog voor de doorkomst van de eerste moderne wagen. De 000-wagen, de Ford Sierra Cosworth
2WD van Mies, wordt trouwens bestuurd
door Ivan Viaene,
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De ORC Rally kreeg er dit jaar een mooie proef bij op grondgebied Hulste. De opener van elke wedstrijdronde, KP Oostrozebeke, werd licht gewijzigd tegenover
vorig jaar, KP Wielsbeke bleef onveranderd. De drie proeven dienen viermaal afgewerkt te worden, goed voor zo'n 80 km tegen de klok. Om 8u gaat de eerste
deelnemer van start op het podium, omstreeks 18u30 wordt daar de winnaar gehuldigd.
(timing)
Rallycentrum
OC Mandelroos in Oostrozebeke vormt opnieuw het rallycentrum van de wedstrijd. Het podium zal vlak voor het ontmoetingscentrum opgesteld worden, service
gebeurt in de omliggende straten.
(omgevingsplan)
Website organisatie: www.orc-rally.be
De organisatie is ook nog op zoek naar mensen die de inkomposten willen bemannen. Vereningen die de clubkas willen spijzen kunnen hiervoor contact opnemen met het secretariaat van de club op 0477 30 68 75 (Filip Dewulf) of mail naar info@autoclubnoordzee.be.
Een jury van 16 journalisten, bijgestaan drie personen die respectievelijk RACB, Kronos en BFGoodrich vertegenwoordigden, mochten elk één geheime stem uitbrengen. Patrick Snijers haalde het uiteindelijk met bijna de helft van de stemmen: 8 juryleden kozen voor hem, tegenover 4 voor Romain, 3 voor Tsjoen en 2 voor Debackere en Cartelle.
“Ik ben zeer tevreden dat ik werd gekozen voor het BFGoodrich Drivers Team. Ik bedank de journalisten en BFGoodrich dat zij mij dit vertrouwen geven. Ik ben al ongeduldig om te bewijzen dat ik de juiste keuze ben. Mij doel is duidelijk: recordman worden in het aantal overwinningen in Ieper!”, aldus Snijers in een reactie aan de RACB.
Snijers wordt teamgenoot van Freddy Loix, mederecordhouder inzake het aantal overwinningen (4) in Ieper. Om zijn 30ste deelname in Ieper goed voor te bereiden werkt Snijers op 18 juni een eerste test af met de Peugeot 207 Super 2000.
Timothy Van Parijs zou voor een derde Porsche 911 GT3 zorgen, maar de wagen zal niet tijdig klaar raken aangezien de versnellingsbak nog in revisie is. Tim gaat daarom van start met een Ford Fiesta ST en dit met echtgenote Julie als co-pilote. Met deze deelname wil Timothy in het ritme blijven en zich vooral voorbereiden op...
> Voorlopige deelnemerslijst
De nummerverdeling gebeurt morgenavond in Moorea, Rijksweg 159 in Wielsbeke.
Het team werkt dit seizoen de rest van het VAS-rallykampioenschap af, te beginnen met de ORC Rally van Oostrozebeke komende zondag. Daar wordt Jean-Marc bijgestaan door Henk Vanpoucke als co-piloot, die aanvankelijk in de TAC Rally zou navigeren maar de wagen raakte toen niet tijdig klaar. Andy, de vaste co-piloot van Jean-Marc, zal echter niet moeten toekijken want hij neemt volgende zondag plaats naast Andy Lefevere (BMW M3 E46).
Juli wordt een belangrijke maand voor het JMD Racing Team want een week na de jaarlijkse barbecue (zondag 13 juli) vindt de Short Rally van Oudenburg-Jabbeke plaats, de thuisrally van Jean-Marc en de nieuwe hoofdsponsor van het team, Recuperatiebedrijf Willems uit Snaaskerke.
Meer info, foto's en ondertussen beroemde on-boardbeelden op www.jmd-racing.be.
Meer info op de website van PS Rallysport.
Patrick Snijers staat nog niet op de inschrijvingslijst maar wordt zeker de blikvanger in Oostrozebeke met de Geko-Porsche 911 GT3. Andere namen die in het oog springen op de voorlopige deelnemerslijst zijn oa. Lauwaert (Renault Clio R3), Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5), Braeckevelt (BMW M3), Van Lancker (BMW M3), Coene (Lancer Evo 8), Pyck (Renault Mégane), Decloedt (Subaru Impreza WRX N12), Dobbelaere (Opel Kadett), Dolfen (Citroën C2 R2), Christiaens (Citroën C2 R2 Max), Czech (Subaru Impreza),...
In Oostrozebeke wordt ook het Shakedown Rallyteam herenigd: wij (Deburghgraeve/D'hulster) nemen er deel met een Ford Fiesta ST, meerbepaald de wagen waarmee Courteyn de Trophy rijdt.
Regenbuien hadden het anders al verraderlijke onverhard omgetoverd tot een schaatspiste. Een van de eerste slachtoffers vanmorgen was de Nederlander René Kuipers, die met zijn Ford Focus WRC '06 van de baan ging, waarop de wagen even vuur vatte. De openingsronde zorgde ook voor de opgave van twee kampioenschapsrijders. Patrick Snijers had al meteen met motorproblemen te kampen op de Impreza groep A van BMA en verdween uit koers nog voor die goed en wel begonnen was. Even later moest ook Kris Princen aan de kant na een defecte distributieriem op de Jetcar-Lancer Evo 8. Andere favorieten kenden ook hun tegenslag in de beginfase: Deferm en Auquier reden lek, Kleinjan gingen even van de baan nadat hij schrok van de gestrande Evo van Princen en Monnens reed zijn ophanging achteraan stuk, met daarnaast problemen met het ALS op zijn Lancer. Ondertussen voerden de Nederlanders het klassement aan: Erik Wevers had na vier proeven 24" voorsprong op Mark van Eldik. Op iets meer dan een minuut volgden de WRC's van Deferm, Kleinjan en Debackere, onderling gescheiden door enkele seconden.
Bernd Casier lag op dat moment vijfde met de VW Polo Super 2000, maar de West-Vlaming moest in de eerste proef van de tweede ronde aan de kant met een defecte motor. Eén proef later verliet nog een topper de wedstrijd: Mark van Eldik raakte van de baan met zijn Subaru Impreza WRC '06. Hij reed de proef nog uit maar had al te veel tijd verloren. Ondertussen bleef Wevers de besttijden aaneenrijgen, goed voor een voorsprong van een dikke twee minuten op Hubert Deferm, die ondertussen een twintigtal seconden bonus had op Kleinjan. Verlost van alle problemen maakte Monnens ondertussen jacht op de vierde plaats van Debackere.
In de laatste ronde wijzigden de posities vooraan nauwelijks. Wevers nam gas terug en vergrootte zijn voorsprong amper. De WRC-tuner uit Markelo won met 2'26" voorsprong de vierde manche van het BK en derde van de Euro Rally Challenge, het kampioenschap waarin hij de leiding overneemt van Van Eldik. Wevers was duidelijk een maat te sterk voor Deferm, die na zijn lekke band ook nog enkele foutjes maakte door concentratieproblemen, dixit de kasseienlegger. De snor doet wel een schitterende zaak voor het BK want met deze tweede plaats neemt hij de leiding over in de tussenstand ten koste van Snijers. Harry Kleinjan (Skoda Fabia WRC) eindigde derde op meer dan drie minuten van de winnaar. Thuisrijder Gunther Monnens wist nog over Melissa Debackere te gaan in de strijd om de vierde plaats: de groep A-Lancer haalde het van de Toyota Corolla WRC met negen seconden.
Tussen alle turbowagens in reed Raphaël Auquier de VW Polo Super 2000 van René Georges naar een anonieme zesde plaats, maar hij kon wel rivaliseren met Casier tot diens opgave. Na een achtste plaats in de Wallonie toonde Jonas Langenakens opnieuw zijn talent door met zijn Mitsubishi Lancer Evo 6.5 groep A als zevende te finishen, voor een peloton snelle groep N's. In die groep N bleef het spannend tot het einde. Kristof Van Tricht (Lancer Evo 9) pakte er in extremis de overwinning met nadat hij in de laatste KP voorbij de Nederlander Faes ging, die geruime tijd de leiding had. Van Tricht klopte Faes uiteindelijk met 2", in groep N gevolgd door Lhonnay, Pedersen, Vleminckx en De Keyser.
Bij de Historics tenslotte noteren we de overwinning van Dirk Deveux (Ford Escort MK 2) voor Stephen Vankemmel (Opel Ascona A) en de Brit Stephen Stringer (Chrysler Sunbeam).
:: Resultaten
Tegen de top-3 was geen kruid opgewassen want de vierde aan finish, Dany Claesen met zijn Ford Escort Cosworth, eindigde al op meer dan drie minuten van het Mitsubishi-trio. Claesen doet een goede zaak in het Criterium-kampioenschap en zag zijn belangrijkste concurrent daarin, Erik Degeling (Lancer Evo 6), opgeven in de tweede ronde. De vijfde plaats was voor Tony Schepers (Subaru Impreza) na een duel met Paul Allerts, zesde met zijn Lancer Evo 8.5. Eric Louies, woonachtig in West-Vlaanderen maar afkomstig uit Bocholt, reed zijn spectaculaire BMW M3 naar een zevende plaats tussen het 4x4-geweld. Jan Czech finishte als 8ste met zijn Subaru Impreza, net voor de broer van zijn co-pilote, Wim Lootens (Renault Clio). Patricia Nijs (Subaru Impreza) vervolledigde de top-10.
:: Resultaten
Ondertussen zijn reeds heel wat opgaves te melden. Het onverhard zorgt zoals steeds voor een slijtageslag en de regen zorgt voor extra verraderlijke proeven, wat enkele sorties tot gevolg heeft. Snijers (Impreza), Princen (Lancer) en Casier (Polo S2000) moesten allen aan de kant met motorproblemen. De Nederlanders Kuipers (Focus WRC), Van Eldik (Impreza WRC), Jonkers (Lancer) gingen van de baan.
Dieter: "Eindelijk, de kogel is door de kerk. Nadat onze Mini tijdens de winter van eigenaar is veranderd, was het de bedoeling om zelf een nieuw rallyvoertuig op te bouwen. Het was geen geheim dat we ooit een serieuze stap hogerop wilden zetten. En aangezien naast een Classic Mini ook Volkswagen ons nauw aan het hart ligt, lag het voor de hand dat we in deze richting zouden gaan werken. Een Golf 3 GTI-kas stond reeds klaar om op te bouwen, toen we plots een telefoontje kregen van Bart Ruyssen. Die contacteerde ons om te zien of we geen interesse hadden om zijn VW Golf 2 ‘mini kit-car’ over te nemen. We twijfelden geen moment. Na wat heen en terug bellen, en na overleg met onze hoofdsponsor Agence Cambré kwamen we vlug tot een overeenkomst. Deze Golf werd in 2004-2005 door J-M Dehaye gebouwd en afgewerkt tot in de details. J-M Dehaye is vooral gekend voor het bouwen van Volkswagen circuit auto’s. Het motorblok is een echt ‘VW motorsport’ exemplaar van 190 pk en de versnellingsbak is een ‘dog-box’ van het merk Drenth gebouwd door Rudy Leblon Racing. De voor -en achtertrein staan zo’n 3,5 cm breder dan een standaard Golf 2."
"We gaan nu de auto bij Rudy Leblon aan een volledige check-up onderwerpen, aanpassen naar onze wensen, en daarna uitgebreid mee testen. We staan ingeschreven om de ORC Rally te rijden in Oostrozebeke, waar we de Golf zouden laten debuteren. Maar dit is wel onder voorbehoud: we gaan enkel van start indien we de auto volledig kaar krijgen.", aldus Dieter. "Ons nieuw rallyspeeltje zal daarna officieel worden voorgesteld tijdens een grootse BBQ à volonté, die doorgaat op zondagmiddag 13 juli in een reuzefeesttent aan het zwembad van De Haan vanaf 11.30 u. (Sparrenboslaan)."
Kaarten voor de BBQ à 13 € enkel verkrijgbaar in voorverkoop met vermelding van naam + aantal personen, kinderen eten aan 8 €. Zie ook www.reuzebarbeque.tk, meer info via Dieter (0475 35 21 11) of Emeric (0476 24 15 93) of mail: dieter.thys@telenet.be of le-coq-motorsport@telenet.be.
De 12u van Wervik loopt opnieuw over drie ronden van drie KP's, waaronder de 22 km-lange proef van Geluwe. De VAS-Historics openen het parcours, gevolgd door de deelnemers aan de Ereprijs Tim Van Parijs en de piloten ingeschreven onder de VAS-wedstrijd.
Meer info en voorlopige deelnemerslijst op www.scuderiavervica.be.
Oranje boven?
De Euro Rally Challenge doet dit jaar twee Belgische rally's aan: de Sezoensrally en de Condroz Rally. Voor de eerste Belgische afspraak van het mini-EK
zijn alle, hoofdzakelijk Nederlandse, toppers uit het kampioenschap present: Erik Wevers (Ford Focus WRC '06), Mark Van Eldik (Subaru Impreza WRC '06),
René Kuipers (Ford Focus WRC '06), John Temmink (Skoda Fabia WRC '05) en Harry Kleinjan (Skoda Fabia WRC '05). Daarentegenover is de Belgische WRC-inbreng
maar magertjes, met WRC's voor Hubert Deferm (Subaru Impreza) en Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). De overige kampioenschapsrijders, met op papier
minder snelle wagens, mogen we echter ook vooraan verwachten. Patrick Snijers ruilt de Porsche even in voor een Subaru Impreza groep A van bij BMA
terwijl Kris Princen trouw blijft aan de Lancer Evo 8 van Jetcar. Een goede 4x4 is het ideale wapen op de Maaskiezel, dat denkt ook Gunther Monnens.
Met een Lancer Evo 8 groep A van Colsoul is de thuisrijder alvast goed gewapend voor een uitschieter. Het valt af te wachten of de Belgen een vuist
kunnen maken tegen de Nederlanders, voor wie het onverhard zeker niet vreemd is. Om WRC's die vorig jaar nog in WK reden te kloppen zullen de Belgen alle
parcourskennis en lef uit de kast mogen halen. De voorspelde regenbuien zullen daarenboven zeker voor extra spanning en spektakel zorgen.
De Super 2000's zullen het moeilijk krijgen op het snelle parcours met de vele lange rechte stukken. Bernd Casier en Raphaël Auquier, beiden met een VW Polo, zullen zich samen met de Nederlander Dennis Kuipers (Peugeot 207 Super 2000) vooral op een onderlinge strijd concentreren. Het veld wordt aangevuld door heel wat snelle groep N's. Oa. Lhonnay, Van Tricht, Vleminckx, Hopmans, Langenakens, Nijs, Hermans, De Keyser, Pedersen,... brengen een in deze wedstrijd populaire Lancer of Impreza aan de start. Zo ook de de Nederlanders Leemans, Garvelink, Jonkers, Van Iersel en Faes.
Voorwielaangedreven wagens zijn minder geliefd in Bocholt. Bernard Servais zet zijn BK-campagne verder met de Renault Clio R3 en krijgt de Nederlander Jan de Winkel in een identieke wagens als concurrent. Bij de 'achtertrekkers' maakt Wim Soenens zijn debuut met de Geko-Porsche 911 GT3, met Henri Schmelcher als referentie. De Historics tenslotte moeten het buiten West-Vlaanderen voornamelijk met kampioenschapsrijders doen: oa. Vanallemeersch en Debyser nemen de uitdaging aan.
Het Criterium kan rekenen op een goeie 40 deelnemers. Bob Colsoul staat tegenover John Deconinck in een strijd der Mitsubishi-tuners. Andere Lancers zijn in handen van Marc Turrion (Evo 7) en Stefan Van Craenenbroeck (Evo 6.5) terwijl Paul Allerts deelneemt met een Toyota Celica en Patricia Nijs haar comeback maakt met een Subaru. Verder aan de start: Claesen, Degeling, Czech, Louies, Sutens,...
Parcours & Timing
Behalve wijzigingen op KP Beek-Bree (één rondje minder + verandering aan de finish) is het parcours identiek gebleven aan dat van vorig jaar. De vier KP's
dienen elk driemaal te worden afgewerkt. Het Criterium rijdt enkel de eerste twee rondes, na de nationale deelnemers.
>> timing
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich opnieuw op en rond het kerkplein van Bocholt. Dit jaar werd, als gevolg van het toegenomen deelnemersveld, het servicepark
nog uitgebreid naar de omliggende straten. Een algemene inkomkaart kun je er verkrijgen voor 15 €.
Website organisatie: www.sezoensrally.be
"Enerzijds worden alle wedstrijden in het BK op zaterdag verreden en de verkenningen vinden plaats op vrijdag en soms zelfs al vanaf donderdag. Voor het VJB Racing team is het stilaan een onbegonnen zaak geworden om zich met het oog op de professionele bezigheden nog vrij te maken op weekdagen. Regionale rally’s op zaterdag en zondag zijn daarentegen geen probleem. Anderzijds, en onrechtstreeks ook een gevolg van de timing van de BK rally’s, wordt het voor kleine privé teams stilaan onmogelijk gemaakt om nog deel te nemen aan het BK. Een en ander heeft te maken met het debacle in de Rallye de Wallonie waar we op vrijdagnamiddag uit protest vertrokken. De door de organisatie ons toegewezen serviceplaats werd daar plots verboden door een agent van de lokale politie omwille van zogenaamde veiligheidsredenen na een klacht van één van de omwonenden. In principe moet elke wedstrijdorganisatie een rits van veiligheidsplannen, inclusief service-park, voorleggen vooraleer een rally kan starten, maar dat volstaat blijkbaar niet meer. Als de lokale politie dan ook nog ongeziene corrupte spelletjes speelt en de organisatie geen passend antwoord kan formuleren hoeft het voor het VJB Team niet meer. Als je na twee uur discussie, drie PV’s voor fout parkeren op een toegewezen plaats (servicewagen, verkenningswagen + rallywagen) en 1,5 uur voor de start met heel hebben en houden moet verkassen naar een initieel volgens de veiligheidsplannen ‘verboden plaats’ staat je hoofd er echt niet meer naar. Dit vinden wij totaal niet BK waardig, zeker als je behoorlijk respectloos (en dat is nog zacht uitgedrukt) behandeld wordt door bepaalde individuen uit de wedstrijdorganisatie. 2008 zal dus een regionaal à la carte programma worden waarmee VJB Racing opnieuw plezier wil beleven aan de rallysport.", aldus co-piloot Johny Roosen.
"Vrijdagavond kwam ik tot het besluit dat ik niet meer bij het Porsche-team behoor, daar ik op het huwelijksfeest van Jeannick Breyne en Silvy alleen maar genegeerd ben door iedereen van het team. Het ‘waarom’ weet ik zelf niet, maar ik voelde reeds een paar weken dat er iets niet klopte, gezien de manier dat ze op mij reageerden of negeerden. De enige reden die ik kan bedenken zou zijn, dat ik enkele weken terug gezegd heb dat sommige teamleden blijkbaar andere prioriteiten stelden dan verder te werken aan de nieuwe Porsche, die eigenlijk reeds ging klaar zijn tegen Tielt of uiterlijk de Wallonie. Anders zou ik absoluut niet kunnen denken dat ik maar iets verkeerd gedaan of gezegd heb. Bij deze is het hoofdstuk ‘Porsche’ voor mij dan ook definitief afgelopen.”, aldus Beauprez.
In zijn tijdelijke carrièrewending als co-piloot zal Beauprez plaatsnemen in de Ford Escort MK 2 van Didier Vanwijnsberghe. “Ik kreeg te horen dat Guy Faveere met Ieper niet naast Didier Vanwijnsberghe zou plaatsnemen in de co-zetel en dacht meteen mijn kans te gaan om met hem een akkoord te bereiken. Het was reeds jaren mijn droom om eens in zo’n Escort plaats te nemen en bij deze wil ik Didier bedanken om me die kans te geven. Zo is meteen besloten om ook samen Wervik te rijden , om toch een beetje op elkaar ingespeeld te zijn. Daarna volgt de kers op de taart, namelijk de Ypres Historic Rally eind juni, waar we supergemotiveerd aan de start zullen verschijnen!”
Co-piloot Heikki Vandeputte: "We starten in Wervik en Ieper met de BDA-Escort van Paul Lietaer. We hadden al langer zin om met Paul zijn Escort te rijden in Ieper, maar daar Paul nog geen zekerheid had over zijn deelname en wij nog twijfelden of we met de Porsche zouden rijden of niet, werd er nog afgewacht. Na de Monteberg en de razendsnelle verkoop van de Porsche kwam alles in een stroomversnelling. Paul kreeg groen licht voor de Mitsu en na een samenkomst vrijdag laatstleden werden de laatste zaken besproken en werd er tot een akkoord gekomen. Voor ons een prachtige mogelijkheid om met een absolute topwagen voor de dag te komen in de voor ons belangrijkste rally van het jaar. We rijden zeker al die twee rally's en nadien wordt er terug samengekomen om het vervolg te bespreken. Zeker is dat we een nieuwe Ford Escort MK II kas gaan laten maken. Daar deze nog niet onmiddellijk zal klaar zijn en het seizoen nog lang is.... maar zoals gezegd, meer na Ieper."
De Ypres Historic Rally moet het dit jaar dus zonder publiekstrekker Lietaer stellen, want die gaat dus van start in de moderne wedstrijd met een Mitsubishi Lancer Evo 9 groep N van Colsoul Rallysport. De Polle vormt een team samen met Melissa Debackere, die een dergelijk exemplaar al kwam testrijden op de Monteberg. Lietaer en Debackere ruilen hun door Crack gesponsorde WRC's dus in voor identieke Lancers, uiteraard ook in de kleuren van de plaatselijke meubelfabrikant.
"Na 15 jaar rallysport met voorwielaangedreven auto's beginnen we dit jaar aan een nieuwe uitdaging. Op mijn 40ste verjaardag heb ik beslist om met een Historic Ford Escort MK 2 te gaan rijden. Carl Lagae en Didier Muylle, twee kerels die mij al 10 jaar steunen en bijstaan in de rallysport als mechaniekers, zijn een eigen zaak opgestart, CRE Group genaamd. CRE staat voor Classic Rally Engineering en zij zullen hoofdzakelijk Historic Ford Escorts opbouwen, verhuren, onderhouden en onderdelen verdelen. Zij hebben de afgelopen maanden prachtig werk geleverd door een MK 2 te bouwen die volgens mij gezien mag worden. Het gaat om een Groep 4 met 2-liter Pinto-motor. Met de steun van mijn trouwe sponsor Vynckier die Tengtools en VTC vertegenwoordigt, zal ik deze Ford Escort proberen te temmen in Bocholt, Ieper, Omloop en de Condroz. Mijn co-piloot wordt opnieuw Filip Collez. Onze ambitie is zoveel mogelijk plezier beleven.", aldus Ferdi Perneel.
Geert Beauprez: "Na de vele problemen met de Porsche de afgelopen maanden had ik niet zoveel vertrouwen meer in de wagen. Men was wel een nieuwe aan het opbouwen, maar dat houdt natuurlijk ook altijd een zeker risico in. Toen ik de kans kreeg om co-piloot te zijn van piloot X in minimum twee rally's, heb ik geen moment getwijfeld. Wees er zeker van dat ik minstens evenveel plezier zal beleven. En de mensen zullen zeker niet naast de naam Beauprez kunnen kijken. Bovendien kan ik nu al meegeven dat dit zeker niet het einde zal zijn van het tijdperk van De Buze als piloot. Neem het van mij aan dat ik dit seizoen zeker nog eens achter het stuur van een rallybolide zal terug te vinden zijn."
De naam van de piloot wordt binnen enkele dagen bekend gemaakt.
In Super 2000 zien we de deelnames van Bernd Casier en Raphaël Auquier met hun Polo's, aangevuld met de Peugeot 207 S2000 van Nederlander Dennis Kuipers. De andere BK-rijders zijn uiteraard ook van de partij in Bocholt. Patrick Snijers laat de Geko-Porsche aan Wim Soenens en kiest voor de Subaru Impreza groep A van Bernard Munster. Kris Princen (Lancer Evo 8) is natuurlijk ook van de partij, net als de 4x4's van Van Tricht, Vleminckx, De Keyser, Lhonnay, Van Keer, Faes, Jonkers, Hopmans,... Timothy Van Parijs komt niet aan de start.
Het Criterium telt momenteel een 40-tal inschrijvingen, met oa. Claesen, Degeling, Czech, Louies, Allerts, Van Craenenbroeck, Lootens, Sutens,... als bekendste namen.
Klik hier voor de on-boardbeelden!
De lijst kandidaten bevat zowel bekende als minder bekende namen. Enkele kanshebbers zijn oa. Patrick Snijers, Chris Van Woensel, Melissa Debackere, Pieter Tsjoen, Andy Lefevere, Koen Lauwaert, Marc Duez, Pascal Gaban, Koen Lauwaert, Claudie Tanghe...
De 54 kandidaten zijn (alfabetisch): Adam Pascal - Beco Frédéric - Beernaert Rino - Berville Frédéric - Blaise Bruno - Bodson Yannick - Bouts Manu - Bruneel Yves - Cartelle Olivier - Clarys Pascal - Clément Cédric - Coene Bert - Cornélis Bert - Croes David - Dahm Karl-Heinz - De Broeck Sébastien - De Stoop Kevin - Debackere Melissa - Degryse Maarten - Demeyere Peter - Diels Patrick - Duez Marc - Gaban Pascal - Grooten Bertrand - Heusdens Gerry - Hosten Ronny - Lauwaert Koen - Lefevere Andy - Lievens Wouter - Lottin Kenneth - Louies Johnny - Maes Bart - Martin Anthony - Milleville Patrick - Osselaere Kristof - Pyck Filip - Romain Alexandre - Sinnaeve Bernard - Smets Pascal - Snijers Patrick - Soulet Maxime - Tanghe Claudie - Timmers Marc - Tjsoen Pieter - Valepin Laurent - Van Laer Jan - Van Woensel Chris - Vanderstocken Greg - Vanlerberghe Marc - Vanneste Davy - Vanzeebroeck Johnny - Venant Raphaël - Vercruysse Luc - Vermeirsch Dirk
In tegenstelling tot de zaterdag, waar het optellen van de verschillende KP-tijden het eindklassement bepaalt, is 's zondags de snelst gereden tijd van belang. In de eerste van de vier te rijden ronden zette Paul Lietaer meteen de toon. Met zijn Impreza was hij enkele tienden sneller dan merkgenoot Vermeirsch, die de regionale rallysprint won maar toch sneller draaide dan op zaterdag. Will Nicholls tikte als derde aan.
In de tweede ronde werden de tijden gevoelig verbeterd maar de posities bleven hetzelfde. Lietaer draaide 3" sneller dan Vermeirsch, die Nicholls maar nipt achter zich hield. Jasper Van den Heuvel, ook geen onbekende op de Monteberg, kon het ritme van de WRC's niet volgen maar wist op spectaculaire wijze opnieuw als vierde aan te tikken met zijn Lancer Evo 9.
Ook in de derde ronde toonde Paul Lietaer zich de beste door opnieuw de scratch te draaien en zelfs nog een halve seconde van zijn besttijd af te doen. Will Nicholls noteerde de tweede tijd en ging daarmee over Dirk Vermeirsch. De winnaar van het zaterdaggedeelte zette dit echter recht in de laatste ronde. Zowel Vermeirsch als Nicholls deden nog wat van hun tijd af, maar het was uiteindelijk de Belg die het haalde met 15 honderdsten verschil. Aan de kop van de wedstrijd ging de Polle nog iets sneller zodat hij opnieuw de Monteberg-rallysprint aan zijn palmares mocht toevoegen.
Op 9" van de besttijd van Lietaer werd Jasper Van den Heuvel vierde bij zijn voorbereiding voor Ieper. De Brit Anderson finishte als vijfde met zijn Mitsubishi Galant en haalde het daarmee nipt van Melissa Debackere (Lancer Evo 9). Claudie Tanghe werd 7de met de Citroën C2 R2 Max van Caen, voor de Mitsubishi's van Van den Brink, Van Keer en Declercq. Net buiten de top-10 is de eerste Historic terug te vinden. Stefaan Stouf (Ford Escort MK 2) haalde het daar van merkgenoten Potter en Maybury.
:: Resultaten
:: Teams mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
Filip Pyck finishte met zijn vertrouwde Lancer Evo 6 als vierde, net voor de Ford Escort Cosworth van Bert Cornelis. Johan Van Keer (Lancer) en Geoffrey Lerminez (Celica GT4) waren de overige 4x4-rijders in de top-10. Eric Louies finishte in de eerste wedstrijd met zijn BMW M3 als achtste, voor de imposante Peugeot 205 Maxi van Bjorn Joseph. Willy Cools hield in een Opel-duel Frank Deleersnijer met twee seconden van de tiende plaats.
In divisie's van de standaardwagens (1 & 2) was Filip Pyck de snelste voor Luc Vercruysse (Renault Clio) en Nikias Priem (Ford Fiesta). Bij de Historic (Divisie 4) ging de zege naar Geert Glorieux (Ford Escort MK 2) voor Nico Wyffels (Ford Escort MK 2) en Tuur Vanden Abeele (BMW E21).
:: Resultaten
:: Teams mogen steeds hun wedstrijdverslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
Langs deze weg willen we de familie en vrienden van Eddy veel sterkte toewensen in deze moeilijke periode.
VAS: Opnieuw Dirk Vermeirsch?
Op zaterdag zullen een 110-tal teams de start nemen in de regionale Rallysprint van de Monteberg. De VAS-wedstrijd heeft opnieuw een mooi deelnemersveld
bij mekaar gekregen, met op kop Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC S5) en Andy Lefevere (BMW M3 E46). Op de deelnemerslijst vinden we ook Melissa
Debackere en Henri Schmelcher terug, die beiden een Lancer komen testen i.f.v. Ieper, respectievelijk een Evo 9 van Colsoul en de Evo 8 van Paul Allerts.
Andere 4x4's zijn in handen van Pyck (Lancer Evo 6), Cornelis (Escort Cosworth), Declercq (Lancer Evo 6.5), Van Keer (Lancer Evo 9), Beyne (Lancer Evo 6), Beauprez (Impreza),...
Verder merken we de deelname op van oa. Joseph (Peugeot 205 Maxi), Alliet (BMW M3), Louies (BMW), Cools (Kadett), Deleersnijder (Manta), Declerck (Ascona), Ceenaeme (BMW M3),
Breda (BMW M3), Geldhof (Ascona),...
>> deelnemerslijst VAS
Inter + Historic: Belgisch-Britse WRC-strijd
Hoewel de interesse de laatste jaren verminderd is, zakken elk jaar nog heel wat Engelsen af naar Dranouter om er de Internationale Rallysprint van de
Monteberg te rijden. Will Nicholls, al jaren een vaste klant met zijn Impreza WRC, start opnieuw als favoriet. Paul Lietaer wordt met zijn Subaru Impreza
WRC één van zijn belangrijskte concurrenten. Dirk Vermeirsch (Subaru Impreza WRC S5) en Melissa Debackere (Lancer Evo 9), op zaterdag al actief, nemen
ook de start op zondag. Verder zien we de deelname van Jasper Van den Heuvel (Lancer Evo 9),
Dick Mauger (Ford Focus WRC), Chris Tilly (Metro 6R4), Stefaan Stouf (Escort MK II), Bert Coene (Lancer Evo 8), Paul Allerts (Lancer Evo 8), Mario Vantieghem (Porsche 911),
Claudie Tanghe (Citroën C2 R2),...
>> deelnemerslijst Inter + Historic
Parcours & Timing
Het parcours blijft onveranderd: de KP start aan de voet van de Monteberg en eindigt er na een tweede passage ongeveer 9 km later. Klik
hier voor de timing
van beide dagen.
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich in Dranouter (Heuvelland), met servicepark in de Kruisabelestraat (richting Kemmel-Wulvergem) en start-biertent in de Lettingstraat. Een ingangskaart kost 8 € voor één dag of 10 € voor twee dagen.
Website organisatie: www.ypresrally.com/monteberg.
Alle wedstrijdinfo op www.conceptfashion.be - Foto's van de wagen op www.retromobiel.be.