In Divisie 3-2-1 ging de zege naar Timothy Alliet (BMW 325), die om zijn rallysprinttitel te verzekeren nog eens op straatbanden reed. Danny Vancoillie finishte met de Mies-Escort MK 2 op slechts 5 seconden. Jo Hendrickx won de Corsa-strijd van Jordy Heyrick voor de derde plaats, Johny Vanzeebroeck rondde de top-5 af met zijn Clio RS. In Div 5 (Historic) bereikten slechts twee wagens de finish. Van Ryckeghem (MG B) haalde het van Deveux (Escort MK 2). De wedstrijd werd gekenmerkt door heel wat uitvallers, niet zozeer door mechanische pech maar wel door de beruchte decibel-regel. Onder andere Xavier Alliet produceerde teveel lawaai en werd hierdoor uit koers gezet.
:: Alle uitslagen + foto's op www.vas.be.
:: Teams mogen altijd hun wedstrijdverslag mailen!
Bekijk hier nog eens de foto's van de vorige editie!
In 2007 staat de BYWR terug op de kalender van de Intercontinental Rally Challenge, het nieuwe kampioenschap dat voorbehouden is voor de Super 2000's, Super 1600's en Gr.N's. De blikvangers in dit kampioenschap zijn natuurlijk de Super 2000-wagens, waarvan heel wat nieuwe modellen in ontwikkeling zijn. Fiat, Peugeot, Volkswagen en Toyota zouden we volgend jaar al in het IRC mogen verwachten. Andere constructeurs, zoals Skoda, hebben plannen om een S2000 te ontwikkelen.
Om de wedstrijd nog aantrekkelijker te maken, zowel voor de piloten als voor de toeschouwers, werkt AC Targa Florio aan enkele belangrijke nieuwigheden voor de editie 2007. Daarover binnenkort meer.
Wim Lootens reed zich dit seizoen meermaals in de kijker. Hij won met zijn Saxo VTS het Criterium van de TAC Rally en ook in de nevenwedstrijd van de Omloop van Vlaanderen speelde hij mee
voor de zege... tot de wagen onherstelbaar beschadigd raakte na een sortie op een elektriciteitspaal. Wim en co Bert Minne lieten de moed niet zakken en zijn reeds begonnen met de opbouw van een Renault Clio RS groep N.
"Normaal starten we terug in het Criterium, met om te beginnen de Ardenne Blue en daarna de TAC Rally. Daarna maken we een balans over de twee gereden wedstrijden en kijken we of het interessant is om ons verder te mengen in het Criterium-kampioenschap. Alsook komen we aan de start in de VAS-rally's in Divisie 1-2-3."
|
De wedstrijd bestaat uit twee verkenningsronden (10u05 - 10u45) en vier wedstrijdrondes (13u00 - 14u10 - 15u20 - 16u30). De KP op en rond het circuit van Zolder is zo'n 10 km lang. Het volledige reglement en inschrijvingsformulier kun je terugvinden op www.wintercup.be.
De voorlopige deelnemerslijst bevat momenteel zo'n 55 teams en kun je hier raadplegen. Blikvanger is opnieuw Patrick Snijers, die samen met Luc Dethier een Mitsubishi Lancer aan de start brengt. Verder vinden we oa. Claesen (Escort Cosworth), Breyne (BMW M3 Geko), Spillebeen (BMW 325), Dedrijvere (BMW M3 Caen), Alliet (BMW 325), Cools (Kadett), Swerts (Manta), Vandeweyers (Celica GT4),... terug. Nicolas Leune zou ook terug starten met de BMW Z3 die hij van Prinzie terugkocht. Leune liet trouwens in Power & Passion weten dat hij het wrak van de ex-Lefevere BMW van Dereu kocht, om de motor in te bouwen in zijn BMW E90!
:: Voorlopige rallykalender 2007 (met dank aan OCMB)
De wedstrijd was al na de eerste KP zijn topfavoriet kwijt. Peter Desmet moest aan de kant met een kapotte oliekoeler op zijn Toyota Corolla WRC. Thuisrijder en ex-winnaar Thierry Dekoninck nam na KP 2 de leiding over, de Brit Pattison volgde op een seconde. Op de volgende proef pakte Pattison de scratch met 2" voorsprong op Dekoninck, zodat hij als leider naar het servicepark mocht. In de volgende ronde moest de dichtste belager van Patisson aan de kant met een kapotte koppeling, zodat de tweede plaats verrassend werd overgenomen door John Morgan (Lancer Evo 7), de Brit de we al vaker aan het werk zagen in België. Na de tweede ronde had Patisson 7" bonus op Morgan, Lietaer volgde met de Caen M3 op 10". Dirk Vermeirsch lag in zijn eerste wedstrijd met de ex-Schmelcher Escort vierde op 26".
In de resterende drie rondes ging de strijd vooraan op hetzelfde elan verder. Pattison bleef de scratches draaien, maar net toen hij een halve minuut voorsprong had uitgebouwd op Morgan kreeg hij 20" straftijd aangesmeerd. Ondanks een slotoffensief van Morgan kon Pattison uiteindelijk 11" voorsprong behouden. De zege ging dus naar één van de outsiders, die trouwens niet geheel onbekend is in België. Voor zijn opgave in de TAC Rally 2003, toen met een Escort Cosworth, reed de Brit er aan de leiding. John Morgan, ook al geen onbekende in ons land, zorgde met zijn Lancer Evo 7 voor de Britse dubbel.
Achter de Mitsubishi's finishte Paul Lietaer op een mooie derde plaats. De Polle reed voor de gelegenheid met de BMW M3 van Caen, een wagen die hij meteen onder de knie had. Hij had aan de finish 25" achterstand op de winnaar, ondanks hindering op de rondkoers van Gistel, waar trouwens ook Pattison en Morgan het slachtoffer van werden. De vierde plaats op een dikke minuut ging naar Dirk Vermeirsch, die rustig kennismaakte met de Escort Cosworth die hij van Henri Schmelcher kocht. Nicolas Leune (BMW M3) haalde het in de strijd om de vijfde plaats van de Nederlander Marcel Van Laarhoven (Escort Cosworth). Stefaan Stouf finishte zevende en eerste Historic, ondanks boiteproblemen op zijn Escort MK 2. De achtste plaats was voor Grégoire Coulembier, die met zijn Ford Puma Super 1600 als eerste F2 eindigde. Decloedt (Subaru) en Deleersnijder (Manta) maakten de top-10 rond.
In Div 5 (Historic) stond geen maat op Stefaan Stouf. Jacques Castelein finishte met zijn Porsche tweede op bijna 4 minuten, teamgenote Charlotte Castelein werd derde met haar Porsche. In Div 3-2-1 ging de zege naar Jordy Heyrick. De 20-jarige Corsa-rijder haalde het met slechts 4" van Marc Spilstyns (VW Golf). Tom Calcoen werd bij zijn debuut met de Opel Astra derde op 26".
De rally werd geteisterd door heel wat vertragingen, veroorzaakt door talloze sorties. Niet geheel onverwacht ging Wim Dereu van de baan met de ex-Lefevere BMW. Na enkele honderden meters op KP 1 raakte hij enkele bomen. De wagen is zwaar beschadigd, de co-piloot werd naar het ziekenhuis afgevoerd. In de volgende ronde gebeurde nog een sortie op datzelfde hobbelige stuk, dat trouwens op heel wat kritiek kon rekenen bij de piloten, net als de vangrails in de koorden die het couperen verhinderden. Jeffrey Dewulf raakte een elektriciteitscabine met de Caen-C2, terwijl Koen Lauwaert overkop ging met zijn Clio op KP De Mokker.
:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Meer nieuws, foto's en video's in de loop van de week on-line!
:: Verslagen/reacties van deelnemers mogen altijd gemaild worden naarinfo@shakedown.be.
Desmet opnieuw topfavoriet
Voor de 6de editie van de Hemicuda Rally kreeg de organisatie 112 deelnemers bijeen: 15 Historics, 54 Div 4-piloten en 43 Div 3-2-1-rijders. Peter Desmet schreef
dit seizoen al enkele regionale wedstrijden op zijn naam. Na winst in Wervik, Staden en Roeselare is de kans groot dat hij ook de Hemicuda Rally aan zijn zegelijstje kan toevoegen. Desmet, die
voor de gelegenheid zijn echtgenote als co-pilote naast zich krijgt, is met zijn Toyota Corolla WRC alvast de te kloppen man. Vermeirsch (Escort Cosworth ex-Schmelcher) en
Dekoninck (Lancer Evo 8) zijn met hun 4x4's klaar om elk foutje af te straffen. Andere favorieten zijn Patisson (Lancer Evo 6), Cornelis (Escort Cosworth), Lietaer (M3 Caen),
Alliet (M3), Leune (M3), Decloedt (Subaru),...
Met wisselvallige weersomstandigheden in het vooruitzicht, zijn er altijd wel verrassingen te verwachten, zeker in Koekelare. De piloten met minder pk-sterke wagens treden dan op de voorgrond. Denken
we maar aan Lauwaert (Clio), Boulat (Astra), Vermeulen (Corsa), Deleersnijder (Manta), Declerck (Ascona), Lyphout (Kadett), Swerts (Manta), Dewulf (C2),...
Bij de Historics start Stefaan Stouf (Escort MK 2) als favoriet. In Div 3-2-1 zijn er zoals gewoonlijk meerdere zegekandidaten: Vandeputte, Holsbeeks, Buntinx, Calcoen, Desreumaux, Spilstyns,...
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Naast de twee vertrouwde KP's rond Koekelare (De Mokker en Hovaeremolen met identieke eerste stuk) is er terug een gewijzigde derde KP, een snelle proef in Gistel van 10 km.
Er zijn in totaal 14 KP's, verdeeld over vier ronden van drie KP's en één ronde van twee KP's. De eerste wagen start omstreeks op het podium 8u, om tegen de klok van 18u
daar terug te finishen.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum (podium en wagenpark) is gelegen op het Sint-Maartensplein in het centrum van Koekelare. Het servicepark bevindt zich terug op de terreinen van Bouwmaterialen
Willaert, op de baan naar De Mokker. Plattegronden van rallycentrum, wagenpark en servicepark zijn terug te vinden op
www.hemicuda.be.
Toegangskaarten
Algemene toegangskaarten kosten 10 €.
Rallyradio
Crazy FM verzorgt op 106.8 FM live rallyradio, met tussenstanden en nieuwtjes vanuit het rallycentrum. Thuisblijvers kunnen de verslaggeving ook volgen
via de webstream.
Website Hemicuda Rally: www.hemicuda.be.
De verwachte strijd tussen het trio Duval-Tsjoen-Thiry barste vanaf de eerste KP los. Het was François Duval die de snelste start nam. Bruno Thiry, die nog moest wennen aan de 307 WRC, volgde na zes KP's op 16.8 seconden. Pieter Tsjoen moest 17.2" toegeven, nadat hij op KP 3 even tot de orde werd geroepen na een schuiver. In de tweede helft van de eerste wedstrijddag kon Duval zijn voorsprong seconde per seconde uitbreiden. Tsjoen ging over Thiry in de tussenstand, maar reed lek op de laatste proef van de dag, Wanze-Marneffe. Drie minuten en alle hoop op de zege gingen verloren. Duval kende problemen met de versnellingsbak van zijn Fabia, maar wist toch zijn voorsprong op Thiry uit te breiden tot 37".
Zondagmorgen zette Thiry de aanval in, maar zijn offensief was van korte duur. Twee schuivers deden hem meer dan een minuut verliezen. Met meer dan anderhalve minuut achterstand op Duval, mocht 'Moustic' zijn zegekansen opbergen. Duval bleef ondertussen aanvallen om de concentratie te behouden. De Skoda-rijder reed foutloos naar zijn eerste grote Belgische overwinning, een mooi geschenk voor de invoerder die hem een beperkte WK-campagne mogelijk maakte. Bruno Thiry finishte bij zijn one-shot met de 307 WRC tweede, voor de nieuwe Belgische kampioen, Pieter Tsjoen. Hij moest wel de rol lossen op het einde, aangezien de motor van zijn Focus met olieverlies kampte.
Achter dit ongenaakbare trio toonde Dominique Jullien zich aanvankelijk de snelste. Met de Subaru Impreza groep A van Bernard Munster kwam hij bijzonder sterk voor de dag. Halfweg de eerste wedstrijddag werd hij voorbijgegaan door Larry Cols, groep N-winnaar met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9. Jullien viel in het wedstrijdeinde nog terug van de vijfde naar de achtste plaats na een lekke band. De vijfde plaats, op meer dan een kwartier van de winnaar, ging zo naar Hubert Deferm. Na een lekke band op zaterdag maakte de kasseienlegger nog een mooie remonte. Yannick Bodson zag zijn regelmatige wedstrijd beloond met de zesde plaats. De Nederlander Piet Van Hoof pakte met zijn Lancer de zevende plaats.
Bob Colsoul finishte negende en tweede in groep N. De jonge Landenaar kon in de top-5 eindigen maar zag zaterdagavond de versnellingsbak van zijn Mitsu stukgaan. Op zondag kon hij herstarten, weliswaar met 5' tijdsverlies. Colsoul klopte in de finale Olivier Collard, tiende met zijn Clio en eerste F2 groep N. Hij liet in de standaarklasse oa. Verhees (Lancer Evo 7, 11de) en Lefevere (Impreza '06, 13de) achter zich.
Alexandre Busin werd met de Polo S1600 van René Georges winnaar in de A6-klasse. Op de proeven werd hij wel geklopt door de C2's R2 van Kris Meeke en Cédric Cherain. De indrukwekkende Meeke lag in de top-10 toen hij op vier proeven van het einde moest opgeven, Cherain verloor enkele plaatsen toen hij lek reed. In A6 moesten ook Schammel (Fiesta, motor) en Béco (C2 R2, motorsteun) aan de kant.
De derde plaats in A6, de zege èn de titel in de RACB Rally Cup ging naar David Croes. Hij was het ganse weekend in een felle strijd verwikkeld met Caren Burton, die ook nog kans maakte
op de titel. Met de finish in zicht moest Burton opgeven (cardan). Servais werd tweede C2, voor Grooten, Petitjean en Lauwaert.
In de Fiesta Sporting Trophy toonde Raphael Auquier zich terug de snelste, maar opnieuw kende hij pech dit seizoen. Twee cardanbreuken kostten hem de zege. Cedric Clément, twee
wedstrijden afwezig, nam het commando over, maar hij ging met de finish in zicht van de baan. De zege ging zo naar Nikias Priem, pas aan zijn tweede wedstrijd toe in de Trophy en meteen
één van de favorieten voor volgend jaar. Deblieck stelde met de tweede plaats zijn vice-titel veilig, Clément eindigde alsnog derde. Coene, Derynck en Tuteleers gaven op.
Heel wat de opgevers van dag 1 konden op zondag herstarten. Zo verzorgden Van Woensel (Nissan) en Boelens (BMW) het spektakel en stelden ze hun titels in respectievelijk GT en groep M veilig. Ook Renaud Verreydt verzorgde het ganse weekend het spektakel met de ex-Tanghe M3. Zaterdag moest hij wel aan de kant, toen de motor warm liep als gevolg van een defecte radiator.
De Condroz Rally sloot het seizoen 2006 in schoonheid af. De WRC's brachten heel wat volk op de been, wat voor heel wat verkeershinder zorgde in en rond Hoei. Het talrijk opgekomen publiek zorgde ook voor problemen met de veiligheid. Teveel toeschouwers en te weinig stewards zorgden voor heel wat onveilige situaties. De Belgische rallysport is opnieuw aan een ramp ontsnapt...
Een ander forfait, in wedstrijd dan toch, is dat van Freddy Loix. Gisteren ontdekte men dat het homologatie-dossier tussen de Automobielbond van Zuid-Afrika en de FIA niet compleet was. Starten is wedstrijd is dus onmogelijk, maar de FIA, RACB en Motor Club de Huy beslisten om de Polo Super 2000 alsnog toe te laten als openingswagen.
“We hoorden dat spijtige nieuws pas gisteren omstreeks het middaguur en zodoende was het niet meer mogelijk om in Zuid-Afrika tijdig nog één en ander te laten in orde brengen. Jammer, want de tests van de afgelopen dagen evolueerden positief. Het waren voor deze nieuwe wagen pas de eerste meters op asfalt en uiteraard moeten we i.f.v. de toekomst nog verder werken om o.a. de afstellingen te verfijnen. Maar na meer dan 300 testkilometers zonder enig technisch mankement, weet ik echter dat het goed zit en is ook iedereen binnen het team supergemotiveerd om de wagen verder klaar te stomen voor volgend seizoen. Te beginnen met de Condroz, waar we zullen starten als één van de nul-wagens en op die manier toch weer een massa gegevens en referenties verzamelen.”, aldus Loix op zijn website.
:: Foto's: Juha Bos & Willy Weyens
:: Foto's Juha Bos
Wie van de drie?
Duval, Thiry of Tsjoen. Skoda, Peugeot of Ford. Drie goeie piloten, die elk van start gaan met een top-WRC. Kan François Duval zijn matig WK-seizoen rechtzetten? Toont Bruno Thiry opnieuw dat hij
onklopbaar is op eigen terrein? Of geeft Pieter Tsjoen zijn Belgische titel glans met een overwinning waarbij wel tegenstand gemoeid is? In elk geval zal de strijd al vanaf de eerste KP losbarsten...
Ook de Nederlander Mark Van Eldik beschikt met zijn Subaru Impreza WRC '04 over een snelle wagen, maar hij zal ongetwijfeld moeten wennen aan het typische parcours. Misschien kan hij
het duel aangaan met Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC '99). Zoals eerder vermeld komt Patrick Snijers niet aan de start. Zaterdag raakte het budget toch rond, nadat een oude vriend/sponsor van hem hier
gelezen had dat er nog een tekort van 9000 € was... Uiteindelijk was het voor First Motorsport - omwille van logistieke en organisatorische redenen - niet mogelijk de tweede Fabia WRC in te zetten.
Groep A - RMS - GT: Spektakel verzekerd
In groep A mogen we enkele piloten net achter de WRC's verwachten. Denken we maar aan Bouche (Impreza), Julien (Impreza BMA), Duez (Lancer Evo 7)
of Turrion (Lancer Evo 6.5). In GT mag Van Parijs (Porsche) het terug opnemen tegen Van Woensel (Nissan), met Schmelcher (Porsche) in een bijrol.
In RMS zien we de Audi S2 van Yannick Bodson tegenover de BMW's van Verreydt, Boelens, Molle, Prinzie, Bouts,... Erik Qvick komt niet aan de start.
Groep N: Loix buiten categorie
Een Super 2000 in N4, niet echt logisch maar toch maakt dit Freddy Loix de favoriet in de klasse. Als de Polo tenminste kan rivaliseren met de snelle turbo's van
oa. Cols (Lancer Evo 9), Colsoul (Evo 9), Lefevere (Impreza '06) en Verhees (Lancer Evo 7). Pascal Smets, die terug wou starten met de BMA-Subaru,
moet om budgetaire redenen afhaken. In F2 groep N gaat Olivier Collard (Clio) als favoriet van start.
Super 1600 - A6: Schammel tegen de Polo's
Gilles Schammel zette in de Rally van Luxemburg een sterke prestatie neer in de Fiesta Super 1600 van Floral. Hij krijgt in eigen klasse tegenstand van de
Pool Solowow (Clio) en drie Polo's van René Georges, in handen van Busin, Kakuszi en Berwaert. Die laatste rijdt wel met een geëvolueerde versie die als M2000
gehomologeerd is. Bij de 1600's zien we ook de Kit Cars van Depuydt (Saxo) en Coulembier (Puma) en twee Citroëns R2. Wagens om in de gaten te houden, want ze worden
bestuurd door Fréderic Béco (die Yves Matton vervangt) en Kris Meeke!
Historics: West-Vlaams onderonsje
Jammergenoeg moeten we Lietaer en Beauprez missen, waardoor er slechts vijf oudjes de start nemen. Vanmarcke (Talbot),
Maertens (Manta), Vankemmel (Ascona), Vantieghem (debuut met nieuwe BMW 2002) en Verhaeghe (Triumph) zullen in elk geval voor spektakel zorgen.
Promotiecups
De RACB Rally Cup gaat een spannende finale tegemoet. Lauwaert, Burton of Croes, één van hen wordt de nieuwe kampioen. Benieuwd of Stéphane Lhonnay zich met de
ex-Olivier C2 zal kunnen meten met deze toppers.
In de Fiesta Sporting Trophy is de kampioen al gekend in de persoon van Bert Coene. Hij ontdekt de Condroz, in tegenstelling tot Derynck en Deblieck, die samen met Raphaël Auquier nog kans
maken op de tweede plaats in het kampioenschap. De volledige Trophy-voorbeschouwing kun je nalezen op
www.fiestasportingtrophy.be.
Timing & Parcours
Zes proeven op zaterdag, zes op zondag. Elk worden ze tweemaal afgewerkt, goed voor 24 KP's die samen 275,14 km tegen de klok vormen. Zaterdag vertrekt de eerste wagen
omstreeks 9u om rond 20u30 te finishen. Zondag begint men eraan om 7u30. De winnaar wordt omstreeks 18u op het podium verwacht.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is terug te vinden in het centrum van Hoei, langs de oevers van de Maas, in en rond de Avenue Delchambre.
Toegangskaarten
Algemene toegangskaart: 25 €
Prijs per KP: 8 €
Programmaboekje: 5 €
Rallyradio
Afstemmen op Radio Contact via 104.8 FM!
Website: www.condrozrally.be.
Autostal Atlantic en Autostal Hemicuda nodigen iedereen uit voor hun voorbeschouwing op maandag 6 november (20u-23u) in café De Kroon op het Sint-Maartensplein te Koekelare. Er zullen diverse piloten en co-piloten aanwezig zijn. Power&Passion-presentator Francis Veranneman zal alles in goede banen leiden. Voor wie niet aanwezig kan zijn: de uitzending is te volgen via 106.8 FM (regio Koekelare) of via de livestream op www.hemicuda.be of www.autostal-atlantic.be.
De grootste Condroz-test vindt morgen plaats, met de traditionele shakedown. Deze gaat door in Fumal van 12u tot 18u.