In 2007 ging Ford België in samenwerking met de RACB nog een stap verder. Onder de naam Ford RACB Rally Contest, gingen beide partners de challenge aan om jong talent de zoeken onder jongens en meisjes tussen 18 en 23, ongeacht of ze reeds ervaring hadden in de autosport of niet. Via enkele praktische proeven waaraan alle kandidaten dienden deel te nemen werden 20 finalisten geselecteerd die een reeks veeleisende testen moesten ondergaan: een TV interview, fysieke en psychologische testen, een theoretische examen en praktische rijproeven. Zij werden hierbij gevolgd door professionele piloten en copiloten die de opdracht kregen hen streng te beoordelen.
Anthony Martin, toen 22 jaar oud, kwam als winnaar uit de Ford RACB Rally Contest 2007 en kon met de steun van Ford en RACB deelnemen aan de Ford Fiesta Sporting Trophy 2007. En de tests van de Contest bleken een zeer goede waardemeter aangezien de 2007 winnaar en zijn copiloot Eric Borguet al van bij het begin van de FFST meestreden voor de overwinnning. Een tweede plaats in de allereerste rally van het seizoen, een eerste plaats in de tweede rally (Wallonie), nog een tweede overwinning in de Haspengouw rally en tenslotte de tweede plaats in het eindklassement van 2007, met hetzelfde puntentotaal als de uiteindelijke winnaar. Het succes van de Contest-formule en de oproep van veel enthousiaste jongeren moedigde Ford en de RACB ertoe aan om door te gaan. Vandaar dat beide partners beslisten om een tweede editie te lanceren en de Ford RACB Rally Contest 2008 van start te laten gaan op zaterdag 23 februari 2008. Wie interesse heeft om deel te nemen aan de Ford RACB Rally Contest 2008 vindt alle informatie en inschrijvingsmodaliteiten op de websites van de Ford Fiesta Sporting Trophy (www.fiestasportingtrophy.be) of de RACB (www.racb.com).
Naast de tweede editie van de Contest wilden geen van beide partners echter de winnaar van de eerste editie als een blok laten vallen. Anthony Martin en zijn co hadden immers op alle vlakken bewezen goede leerlingen te zijn. Bovendien engageerde het team zich reeds om in 2008 opnieuw van start te gaan in de Belgische Ford Fiesta Sporting Trophy. Vandaar dat Ford en de RACB een manier wilden vinden om het nog jonge team een steuntje in de rug te geven, onder de vorm van een nieuwe ervaring. De exacte details hiervan zullen later meegedeeld worden. Wij wensen het nog jonge team veel succes toe in hun nieuwe seizoen.
Persbericht Ford/RACB
De datumwijziging van de East Belgian Rally heeft als gevolg dat ook de RS van Moorslede van datum wordt gewijzigd. De VAS-seizoensopener stond namelijk geprogrammeerd op zondag 15 maart. Om het verlies aan toeschouwers en deelnemers (oa. testende BK-piloten) te beperken werd door organisatie AMV besloten de RS van Moorslede op zondag 2 maart te organiseren.
"Deze rally van 5 spéciales gaat door midden in het centrum van Warschau, de hoofdstad van Polen. Op het einde van de rally zaterdag rijden de eerste dertig dan nog eens een superspéciale voor het vele publiek. Enkele grote namen zijn reeds ingeschreven waaronder al een zestal WRC's.", aldus co-piloot Frank. Meer info op www.barborka.pl.
Marnik Malengier: "Wij, Automobielclub Midden Vlaanderen, organisator van de Omloop van Vlaanderen, Rallysprint van Moorslede en de Nachtuilenrit, zijn
op zoek naar mensen die interesse hebben voor de autosport, vooral in de rallysport.
En dan specifiek voor mensen die misschien eens iets meer willen dan alleen maar gaan kijken naar wedstrijden. Mensen die ook de andere kant van
een wedstrijd eens willen leren kennen. Mensen die wel willen helpen op de rally, maar niet goed weten bij wie of waar ze moeten zijn.
Het is onze bedoeling om geïnteresseerden alles van een rally te leren kennen. En via deze weg nieuwe mensen te kneden om onze rangen te versterken.
Misschien zit er onder jullie een toekomstige wedstrijdleider??
Het is de bedoeling dat we regelmatig (eventueel maandelijks) op een gezellige manier eens samenkomen. Onze taak is om iedere geïnteresseerde wegwijs
te maken in de rallysport, zowel theoretisch als praktisch.
En dit op volgende onderwerpen:
• Wat houdt een rallywedstrijd in?
• Hoe wordt een wedstrijd georganiseerd?
• Wat zijn de verschillende functies op een wedstrijd?
• Wat is een veiligheidsboek, roadboek, wegboek,...
• Opstelling van snelheidsetappes
• Werking tijdscontroles, start, stop, dispatching, rekenkamer, enz...
• Helpen bij andere organisaties
En dit kan nog uitgebreid worden.
De drempelvrees om bij deze groep te horen is nogal vaak: "ja, maar dan zien we geen rally meer". Wel, ikzelf en mijn collega’s kunnen
bevestigen dat dit zeker niet klopt. Integendeel, je wordt er nauwer bij betrokken. Je kent er na een tijdje vele piloten en organisatoren.
En de rally zal je zeker nog zien, maar de wedstrijd ga je op een heel andere manier beleven. En je zal het zien, je zult trots zijn om erbij te horen.
Mannen, jongens, maar ook vrouwen, meisjes of koppels die interesse hebben, mogen altijd op één of ander manier contact met ons opnemen.
Drempelvrees is niet nodig, en men hoeft niets te bewijzen om er bij te horen. Enkel rallygenegen zijn, en zin hebben voor organiseren.
Voor mensen met een rijbewijs is de afstand geen probleem. Indien er liefhebbers zijn zonder rijbewijs, liefst nabije
omgeving Roeselare. Minimumleeftijd: 16-17 jaar."
Contactgegevens:
info@omloopvanvlaanderen.be
Marnik: 0496/88.15.98 na 16.00 uur
Peter: 0477/41 97 11 na 19.00 uur
www.omloopvanvlaanderen.be
Na een wedstrijd met heel wat sorties en vertragingen gingen de bloemen uiteindelijk naar Jean-Philippe Radoux, die opnieuw een Mitsubishi Lancer van JDR bestuurde. Fréderic Béco werd tweede met zijn Citroën C2 R2 op een dikke minuut. In de strijd om de zege in Div 3-2-1 haalde het nipt van Kurt Heckters (Ford Escort).
:: Uitslagen
Vele bekende en minder bekende praatgasten schuiven mee aan tafel voor een gesprek over het voorbije seizoen 2007 en de eventuele plannen voor 2008
De special guest van de avond is het Multy Construct Rallyteam van Phil Nijs.
Verschillende items zullen aan bod komen:
- Chris Van Woensel, Marc Turrion, Gregory Coulembier, Benny Roosen, Gunther Monnens, Koen Lauwaert, Henri Scmelcher en Erik Vleminckx
praten over de nationale wedstrijden.
- Hein Dewitte, Stefan Hermans (comeback), Stefaan Van Gool, Fangio Verbeke en enkele Beamer-piloten waaronder Timothy Alliet vertegenwoordigen
het provinciale luik van de sport.
- Via Yves Bruneel, Lieven Denys, Peter Frans en Alain Vermeulen worden de populaire Historics belicht!
- Met o.a Jean Pierre Deleersnijder wordt er over de veiligheidsproblemen in België gepraat.
- Over het mediabeleid wordt gepraat met o.a Stefaan Brackx (pers Ieper-Omloop), David Derdaele (Rallylovers) en Koen Demeyere (fotograaf Autonews).
- Tenslotte komen ook weer navigatoren aan het woord: Davy Thierie, Kris Botson, Erwin Mombaerts, Kristof Goethals, Bart Vansteeland, Kurt Guillemyn, enz...
Info ivm de opleidingen:
Opleiding veiligheidschef (reeds enkele jaren niet meer georganiseerd): Bestaat uit twee halve dagen. De eerste halve dag (theoretisch)
wordt gehouden op 15/12 van 14:00 tot 18:00 uur in zaal "The Pocket", Kasteelstraat 75 te 9140 Temse. Dit eerste gedeelte omvat vooral de
theoretische onderwerpen.
Voor het tweede deel van de opleiding kunnen de kandidaten dan 's namiddags aansluiten op de andere veiligheidsdagen.
Opleiding baancommissaris en/of steward: De opleiding bestaat uit een volle dag met theoretische en praktische onderwerpen. De eerste opleidingsdag wordt gehouden in de Brandweerkazerne van Poperinge en dit op 12/01/2008. Een tweede dag wordt nog georganiseerd in de provincie Limburg of Antwerpen. Meer informatie over deze opleidingdagen kan gevonden worden op www.vasveiligheid.be.
Wie een veiligheidsfunctie niet meteen ziet zitten kan ook meehelpen met de technische posten: tijdscontroles, start en TRC's, want deze mensen zijn ook steeds moeilijker te vinden. Ook hierover is meer info te vinden op www.vasveiligheid.be. U kunt ook Jan Vervisch contacteren via (03) 4890990 of vervisch@scarlet.be.
Dit is de voorlopige BK-kalender 2008:
East Belgian Rally (datum nog te bepalen)
TAC (5 april)
Rallye de Wallonie (25-27 april)
Sezoensrally (17 mei)
Belgium Ypres Westhoek Rally (27-28 juni)
Omloop van Vlaanderen (13-14 september)
Haspengouwrally (5 oktober)
Condroz Rally (8-9 november)
Opgelet: enkel dit filmpje is momenteel te bekijken, de rest van de video's is even onbereikbaar wegens onderhoudswerken!
"Eénmaal gebeten door de de rallymicrobe, dan laat deze je niet meer los! De passie voor rally zit toch zo diep bij mij dat we actief op zoek zijn naar oplossingen voor volgend seizoen om op zijn minst enkele rally's te kunnen rijden. Iets concreet kunnen we nog niet zeggen waar we hebben zeker de ambitie om terug te rijden. We hopen onze ambitie te kunnen realiseren. Om het budget een beetje te 'spijzen' hebben we gezamenlijk met het team besloten om dit jaar toch een eetdag te organiseren, namelijk volgende week zaterdag.", aldus Franky. Meer info over de eetdag op de teams-pagina.
Met het ritme van de TBR Rally nog wat in de benen beslisten we meteen aan een vlot tempo te starten. In de klasse E, dit keer 13 deelnemers sterk, waren we meteen mee met de kopgroep. Een vijfde, derde en zesde tijd zorgden voor een vierde plaats na drie KP's. Op KP Kortemark verloren we echter de aansluiting. Een regenbui had het parcours net kletsnat gemaakt en op onze intermediums gingen we tweemaal rechtdoor, waarbij de tweede keer de motor afsloeg. De eerste ronde sloten we af op een zesde plaats in de klasse en een 65ste plaats algemeen op 102 deelnemers nog in koers.
Voor de tweede ronde lieten we de regenbanden aanrukken, die we de rest van de dag lieten liggen. De koorden werden alsmaar dieper en vettiger - op sommige plaatsen was het bijna autocross - en hier en daar mochten we ook door een regenbui rijden. Genoeg om het tempo wat te laten zakken en op 'safe'-modus verder te rijden, want het parcours werd alsmaar verraderlijker en we wilden ons zeker niet laten vangen. Zo verloren we natuurlijk terrein op de concurrentie en vielen we terug naar de zevende plaats in de klasse. Ondertussen oefenden we nog wat met de handrem op KP Kortemark: leuk maar natuurlijk ook niet bevorderlijk voor de tijden.
In de vierde en voorlaatste ronde mochten we voor het eerst in het donker rijden. KP Kortemark in het donker èn in de regen... makkelijk is anders, maar zo waren we weer een ervaring rijker. Na Kortemark restten ons nog Gistel en De Mokker in het donker. Net voor de start van KP Gistel houdt de lichtbak voor het bekeken, waardoor we de proef op een gezapig tempo afwerken. Hierdoor verliezen we 18" op klassegenoot Declerck, die ons zo nog de zevende plaats afsnoept. Aangekomen aan de TK van de laatste KP, De Mokker, krijgen we het bericht dat de proef geannuleerd is door de sortie van John Morgan. Oef! Geen extra tijdsverlies zonder lichtbak in het donker... en opnieuw aan de finish!
Uiteindelijk worden we 8ste in de klasse E, 26ste in Divisie 3-2-1 en 55ste algemeen. Jammer van het tijdsverlies op het einde, maar we zijn tevreden over onze goeie tijden in het wedstrijdbegin, vooraleer we het tempo lieten zakken om zeker te kunnen uitrijden... want dat was opnieuw het voornaamste doel van onze deelname. Met weer bijna 100 wedstrijdkilometers meer op de teller zijn we weer heel wat ervaring rijker. Met drie resultaten op drie deelnames heeft piloot Thijs ook zijn A3-vergunning beet, waardoor volgend jaar met een snellere wagen gestart kan worden.
Bij deze ook een woord van dank aan sponsors Mecopol en Schrijnwerkerij Deburghgraeve, Philcars voor de alweer uitstekende service en de supporters die weer en wind trotseerden om ons aan te moedigen. Ondertussen denken we reeds volop aan volgend seizoen... we houden u op de hoogte!
Foto's: Tino Goudeseune & Koen Demeyere
Meer foto's en onboardbeelden volgen!
Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic hadden mooi volk samengekregen voor hun 7de Hemicuda Rally. Debackere, Princen, Snijers en Vleminckx: vier piloten uit de top-10 van het BK stonden aan de start in Koekelare. Melissa Debackere opende het snelst met haar Toyota Corolla WRC, maar de verschillen bleven klein. Na KP 3 had ze 2" voorsprong op Kris Princen, maar op KP 4 sloeg het noodlot opnieuw toe voor de snelste rallypilote van België. De Corolla moest aan de kant met koppelingsproblemen. Princen sloot zo de eerste ronde als leider af, voor Snijers en Lietaer.
De Truienaar bleef de ganse dag zijn voorsprong op Snijers verder uitbreiden, tot maximaal 1'06" op Patrick Snijers. Die moest op proef 15 aan de kant met een afgebroken wiel op de Geko-Porsche 911 GT3. Paul Lietaer nam de tweede plaats over, maar met een voorsprong van 1'18" was Princen al bijna zegezeker. Toch duwde hij nog eens door op de twee laatste proeven in het donker om zo met 1'44" voorsprong de 7de Hemicuda Rally te winnen. Bij tuner JetCar werd het een hoogdag, want Erik Vleminckx en teambaas Johan Van Keer plaatsten de overige Lancer Evo 9 op de plaatsen drie en vier. Vleminckx was tevens de beste in Div 3-2-1, voor Milleville (Lancer Evo 8, 8ste) en Spilstyns (VW Golf II, 19de).
De vijfde plaats leek naar John Morgan te gaan, maar de Brit kwam op de laatste proef op een elektriciteitspaal terecht. De rijke Brit kocht de Escort Cosworth van Vermeirsch waarmee hij onderweg was dan maar over. De vijfde plaats ging zo naar Andy Lefevere, die zijn BMW E46 met nieuwe motor kwam afstellen in regenweer. Phil Nijs finishte zesde algemeen met zijn Impreza '06. Zijn teamgenoot bij Jos Boon Racing, Kristof Van Tricht, kende minder geluk want hij bleef 8' vaststeken in een gracht. Zoniet was een podiumplaats met de '06-Impreza zeker mogelijk geweest.
Na de vroege opgave van VAS-kampioen Ronny Hosten (Corolla Kit Car - motor) finishte de Puma S1600 van Grégoire Coulembier als eerste voorwielaangedreven wagen en dit op een zevende plaats. Komenaar Milleville werd achtste met de JDR-Lancer Evo 8, voor Chris Dobbelaere (Kadett) en Jean-Marc Decloedt, die bij het laatste optreden met zijn huidige Subaru de top-10 afsloot.
Het regenweer maakte de wegen buitengewoon vettig, wat natuurlijk voor spektakel zorgde maar ook voor enkele sorties. Naast Morgan ging ook Alliet, Heyrick, Houttekiet, Vandenberghe,... van de baan.
De Hemicuda Rally betekende ook de derde rally van het Shakedown Rallyteam. Uitrijden was de boodschap om piloot Thijs Deburghraeve aan zijn derde en laatst benodigde resultaat voor een A3-vergunning te helpen. We slaagden in onze opdracht en loodsten de Philcars-106 over de vettige wegen naar een 55ste plaats algemeen, een 26ste plaats in Divisie 3-2-1 en een 8ste plaats in klasse E. Uitgebreid verslag volgt!
:: Foto's en onboardbeelden volgen!
:: Teams mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be, waarvoor dank!
:: Uitslagen
Nu we nog wat in ritme van de TBR Rally zitten, elkaar al wat gewend zijn in de wagen en een eerste ervaring op wedstrijdbanden hebben, zou het al heel wat beter moeten gaan. We starten opnieuw met de doelstelling zoveel mogelijk te leren, elke ronde de tijden te verbeteren en vooral uit te rijden. Volgens de weerberichten krijgen we in de loop van de dag een bui voorgeschoteld waardoor het parcours er vettig zal bijliggen. Kortom, een echte Hemicuda Rally!
Klasse 2E is met 13 teams opnieuw goed vertegenwoordigd op de deelnemerslijst. De concurrentie is iets minder sterk dan in de TBR Rally, maar opnieuw koesteren we geen hoge ambities in het klassement. Zo zijn rechte stukken, zoals op KP Gistel, onze Peugeot 106 8-klepper niet gunstig gezind, maar we hopen toch het verschil in seconde/km met de klassereferenties wat te verkleinen. De regen zou het pk-verschil al een beetje moeten compenseren. In elk geval blijft 'First learn to finish before finish first' het motto... want een derde uitslag is noodzakelijk om volgend jaar meteen met een A3-vergunning van start te gaan.
Bij deze willen we ook de mensen die onze deelname mogelijk maakten bedanken voor hun steun en vertrouwen!
Voor supporters en fotografen: we gaan van start met nummer 89. Beeldmateriaal mag steeds bezorgd worden via
info@shakedown.be, waarvoor dank! Kom ook gerust eens langs op de Philcars-servicestand.
Startveld met (inter)nationale allures
De Hemicuda Rally mag elk jaar wel enkele gastrijders verwelkomen, maar de editie 2007 is wel extra speciaal. Een eerste verrassing
is Peter Bijvelds, die na lange inactiviteit nog eens het stuur van zijn Lancer Evo 8 groep N in handen neemt en zo weer wat competitieritme wil opdoen.
Dat kan niet gezegd worden van Melissa Debackere, Patrick Snijers, Paul Lietaer en Andy Lefevere. Zij reden vorig weekend nog de Condroz Rally, waar het
rijden in vettige omstandigheden wellicht een goeie oefening was voor komende zondag. Wordt Melissa Debackere, net als twee jaar terug aan de start met
de Corolla WRC, de te kloppen vrouw? Weerwerk mag ze ieder geval verwachten van Paul Lietaer, die voor de seizoensafsluiter weer overschakelt naar zijn
Subaru Impreza. Ook Andy Lefevere zal een iets krachtigere bolide in handen hebben, namelijk zijn eigen BMW M3 E46. In de droge Omloop van Vlaanderen
presteerde zijn nieuwe bolide uitstekend, maar wat doet de Beamer in (hoogstwaarschijnlijk) regenachtige omstandigheden? Patrick Snijers is een andere
favoriet, die aan het stuur van de Geko-Porsche 911 GT3 zeker niet vergeten mag worden.
Bij de outsiders mogen we zeker de 4x4's van Kris Princen (Lancer Evo 9 Jetcar), Erik Vleminckx (Lancer Evo 9 Jetcar), John Morgan (Mies-Escort
Cosworth) en Dirk Vermeirsch (Sierra Cosworth) rekenen. Andere top-10 kanshebbers zijn Hosten (Corolla KC), Van Tricht (Impreza '06 Boon),
Milleville (Lancer Evo 8), Decloedt (laatste optreden met huidige Impreza), Pyck (C2 R2), Coulembier (Puma S1600), Nijs (Impreza), Van Laarhoven
(Escort Cosworth), Claesen (Escort Cosworth), Roosen (Lancer Evo 9), Dobbelaere (Kadett), Prinzie (BMW M3), Heyrick (VW Golf II),... en dan
vergeten we er wellicht nog enkele die in het voorspelde regenweer wel eens voor een verrassing kunnen zorgen. De Historics (Divisie 5) gaan als
eerste van start. Oa. Geldhof (Ascona), Deveux (Escort MK 2), De Keyser (Porsche) en de Nederlander Schouten (Metro 6R4) zijn daar de blikvangers.
Op het lijstje spektakelmannen prijken dan weer Ceenaeme, Alliet, de broers Verbeke, Dereu, Dejonghe, Callens,...
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De Hemicuda Rally krijgt er dit jaar een nieuwe KP bij. In de gemeente Kortemark werd een interessante proef van 7 km uitgetekend, met start aan
het clublokaal van Atlantic in Edewalle en finish in Werken. KP De Mokker en KP Hovaeremolen, met identieke eerst gedeelte, blijven onveranderd. Het
tracé van KP Gistel is volledig veranderd. De bij Zevekote gelegen proef telt 4 km en wordt vooral gekenmerkt door lange rechte stukken.
De eerste deelnemer gaat omstreeks 8u van start vanop het podium voor vier ronden van vier proeven, aangevuld met Gistel en De Mokker. In totaal
staan dus 18 KP's op het menu, goed voor zo'n 100 km tegen de klok. Het ontkurken van de champagne door de winnaar mag verwacht worden tegen de
klok van 18u.
(KP's & timing)
Rallycentrum
Dit jaar worden podium, servicepark en regroup op één locatie gegroepeerd: de terreinen van Bouwmaterialen Willaert (Oostmeetstraat).
Daar kan men zaterdag ook terecht voor de technische controle en dit vanaf 14u, te
beginnen met de hoogste nummers.
(plan rallycentrum & servicepark)
Website organisatie: www.hemicuda.be.
J. LEENDERS - Ichtegem
K. GUILLEMYN - Hulste
S. VERKEMPINCK - Moere
G. CUYLLE - Koekelare
P. LOGGHE - Houthulst
P. MANTELS - Zelem
W. KNOCKAERT - Ieper
W. VERSTICHEL - Rumbeke
D. BARBEZ - Westouter
B. CLAUW - Zarren
Zij kunnen hun gratis ticket komen afhalen, mits voorlegging van hun identiteitskaart, in de loods van de firma Willaert, Oostmeetstraat 100 te Koekelare, en dit op zaterdagnamiddag vanaf 16.00 uur of op zondag vanaf 08.00 uur bij de "Ticketstand". Mocht de "Ticketstand" evenwel niet open zijn zaterdag dan kan het ticket afgehaald aan de toog in de kantine bij Mevrouw Ariane Delaere."
We vermelden nog even dat eind dit seizoen (over enkele weken) een DVD met de beste onboardbeelden van 2006 en 2007 te koop zal aangeboden worden! Daarop komt ondermeer de 28 km lange Condroz-KP van Wanze-Marneffe aan boord bij Raphaël Auquier! Hou de site in de gaten!
Daniel: "Ik ben met m'n Manta uitgevallen in de Omloop en deze is tot op heden, wegens ontbreken van een wisselstuk en de nodige tijd van onze tuner Frans Beuckelaere, nog niet rijvaardig. Desalnietemin hadden wij nog graag door al onze pech van dit jaar nog eens gereden en via Johan Caen hebben wij dus de mogelijkheid om met de E36 M3 van hem te rijden, waarmee Andy Lefevere dit weekend nog de Condroz reed. Het is wel de bedoeling om verder met de Manta te rijden volgend jaar maar misschien gaan we toch een paar keer een topwagen huren. Ons doel is amusement en vooral uitrijden in Koekelare. Een eerste test voelde onmiddelijk goed aan. Zondag zal er de eerste specials behouden worden gestart, het is ook de eerste keer dat ik in Koekelare rij. Naarmate de wedstrijd verder zal evolueren zien we wel om het tempo op te drijven."
De 34ste Condroz Rally begon vrijdagavond met een showproef in Vierset-Barse. In het donker lieten heel wat 'local heroes' zich verrassen, wat meteen voor heel wat vertragingen zorgde. Naar het einde toe kwam een dichte mist opzetten, wat zorgde voor heel wat gehinder en moeilijkheden. Ook de favorieten bleven niet gespaard, zo ging Hubert Deferm al meteen van de baan met zijn Impreza WRC, maar zaterdag kon de kasseienlegger herstarten. Bernd Casier zette de sterkste tijd neer op de vrijdagproef: op de 8 km lange KP wist hij Freddy Loix meteen op 10" te zetten, gevolgd door Bouche, Duval en Bouffier.
Mist op vrijdag, regen op zaterdag. Een fijne motregen had het parcours op sommige plaatsen in een modderpoel herschapen. De favorieten wisten zich echter probleemloos door de typische vettige Condroz-omstandigheden te loodsen. Halfweg de eerste wedstrijddag had François Duval een minieme voorsprong van 10" op Freddy Loix, die weliswaar met technische problemen (versnellingsbak en uitlaatcollector) kampte op zijn Polo S2000. In de resterende zaterdagproeven slaagde Loix erin de achterstand van 10" op Duval om te buigen in een voorsprong van 35". Vooral in het donker maakte de Limburger het verschil. Fast Freddy kon met een comfortabele voorsprong aan de slotdag beginnen, maar plots werd een straftijd van 6' aangerekend wegens het te vroeg binnenrijden in een controlezone. Loix en Volkswagen probeerden de misstap nog goed te praten, maar de organisatie hield het been stijf: de tijdstraf bleef, adieu zege en genoeg voor VW om uit de wedstrijd te stappen. Na Ieper en Omloop komt opnieuw een eigenaardig wedstrijdfeit de strijd vooraan verstoren.
Duval mocht zo als leider de zondagproeven aanvatten, maar de zege was nog lang niet binnen. Een kapotte alternator zorgde ervoor dat de voorsprong op Bernd Casier (Peugeot 207 Super 2000) bijna gehalveerd werd (van 30 naar 17 seconden), maar de Punto Super 2000 van AutoMéca hield het vol tot de finish. Duval wint zo, twee weken voor zijn 27ste verjaardag, voor de tweede opeenvolgende keer de Condroz Rally. Bernd Casier mocht als tweede het podium op, op 27" van Duval, maar ook hij werd zondag door alternatorproblemen geplaagd. De derde plaats was voor Bryan Bouffier, die sterk voor de dag kwam met de BMA-Subaru Impreza '06. In de echte groep N ging hij Xavier Bouche (Lancer Evo 8 JDR) met meer dan vier minuten vooraf.
Na de 30 deelnemers van de EK-wedstrijd werd de nationale wedstrijd verreden. Daarin vertrokken de WRC's van Deferm en Debackere als favorieten, maar zij mochten de zege al snel vergeten. Deferm liep straftijd op na zijn herstart op zaterdag (sortie op showproef vrijdag) terwijl Debackere zaterdag opgaf met een defect differentieel. Zondag herstartte de Corolla-pilote maar echt haar draai vinden kon ze niet op de vettige proeven. De Porsches konden zo op het voorplan treden, waarbij Marc Duez zich de meerdere toonde van Patrick Snijers. Op andere banden zette Snijers zondag de aanval in op Duez. Net toen Snijers de leiding had overgenomen ging Duez van de baan. Snijers finishte nog vijfde algemeen met de Geko-Porsche 911 GT3.
Dominique Julien klopte Stéphane Lhonnay (beiden Lancer Evo 9) voor de zesde plaats met vier seconden. Hubert Deferm werd nog achtste met zijn Impreza WRC, voor de eerste voorwielaangedreven wagen in de uitslag, de Renault Clio R3 van Kris Princen, die meerdere technische problemen kende. Yannick Bodson mocht met zijn imposante Audi S2 de top-10 afsluiten, net voor de Nissan 350Z van Chris Van Woensel, kampioen in de GT-klasse. Bij de officieuze C2 R2-strijd wist Olivier Cartelle (14de) Cédric Cherain te kloppen, al moesten ze in het wedstrijdbegin wel de duimen leggen voor Raphaël Auquier, die aan de kant moest met een motorbreuk op de wagen van Lhonnay.
Het Condroz-weekend moest uitsluitsel geven in de Ford Fiesta Sporting Trophy. Bernard Servais domineerde de ganse wedstrijd en mocht in extremis ook de titel op zak steken. Door een gelijke puntenstand met Martin, derde in Hoei, moest het aantal scratches de doorslag geven. Servais wist 31 scratches te verzamelen over het ganse seizoen, tegenover 29 besttijden voor Martin. De Ford RACB Rally Contest-winnaar mocht het seizoen als tweede in de Trophy afsluiten. Thuisrijder Verhees finishte tweede in het Condroz-klassement, voor Martin, Priem en Hastir.
Bij de Historics ging de zege naar Paul Lietaer, 40ste algemeen en opnieuw één van de spektakelmakers van het weekend met zijn Ford Escort MK II. De Polle moest wel eerst Pascal Gaban voor laten gaan, tot die op zondag van de baan ging met zijn Kadett GTE. West-Vlamingen Vankemmel (Ascona) en Lemahieu (Escort MK I) mochten mee op het Historic-podium.
:: Foto's en onboardbeelden volgen!
:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen naar info@shakedown.be!
:: Uitslagen