De Rally van Sint-Truiden kreeg slechts 51 teams aan de start maar wist toch mooi volk te lokken. Zo maakte Bob Colsoul zijn debuut met de Mitsubishi Lancer Evo X. Na de eerste ronde van drie proeven lag de streekrijder aan de leiding maar op KP 4 moest de gloednieuwe Mitsu aan de kant met motorproblemen. Ondertussen waren al heel wat outsiders uit koers verdwenen: Schepers, Nijs, Van Keer, Ubaghs,... lieten zich allemaal verrassen door het extreem vettige parcours en gingen van de baan.
Stefan Hermans (Lancer Evo 6) had ondertussen even de leiding genomen maar moest al snel Stéphane Lhonnay (Lancer Evo 9) voor zich laten. Hermans kon min of meer aanklampen maar moest naar het einde toe definitief de rol lossen met motorproblemen, waardoor Lhonnay zegezeker werd. Hermans finishte uiteindelijk nog tweede op 2'21" van winnnaar Lhonnay, die zo zijn nationale groep N-titel op gepaste wijze kwam vieren.
De derde plaats op bijna vier minuten van de winnaar ging naar Erik Deveux (Lancer Evo 6), die nog nipt Benny Roosen (Lancer Evo 9) kon afhouden. Ronny Hosten, terug na meer dan een jaar inactiviteit, reed zijn Toyota Corolla Kit Car naar de vijfde plaats, als eerste bij de tweewielaangedreven wagens.
Op ruime afstand van de top-5 finishte Willy Cools (Opel Kadett) na veel problemen als zesde. Cools en co Colin Degroote waren voor de start al zeker van hun titel van respectievelijk kampioen en vice-kampioen in Divisie 3. Jean-Marc Decloedt (Subaru Impreza N12) kende opnieuw pech (gebroken pont) maar haalde toch de finish op een zevende plaats. Jamoulle (Octavia KC), Heusdens (BMW M3) en Verbeke (Ascona) maakten de top-10 rond. De elfde plaats en zege in Divisie 1-2 gingen naar een indrukwekkende Bert Truyens (Daihatsu Charade), voor Robby Vanhees (Ford Fiesta) en Roeland Thijs (Opel Corsa). Bij de Historics ging de zege naar Paul Quatannens (Escort MK 1).
:: algemene einduitslag
:: alle uitslagen (RAR-bestand)
:: Deelnemers mogen steeds hun verslag/reactie doorsturen via info@shakedown.be
Twee nationale kampioenen en een Lancer Evo X
Ondanks het lage aantal deelnemers (53) wist de organisatie toch enkele mooie namen naar Sint-Truiden te lokken. Zo staat Belgisch kampioen Hubert Deferm
aan de start, niet met één van zijn Impreza's maar wel zijn BMW Compact waarmee hij puur voor het plezier rijdt. Nog een RACB-kampioen op de deelnemerslijst,
maar dan in groep N, is Stéphane Lhonnay, die zijn titel komt vieren met zijn vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo 9. Diens tuner, Colsoul Rallysport, speelt er in elk geval
een thuismatch en brengt ook de nieuwe Lancer Evo X in stelling voor Bob en Tom Colsoul. De Mitsu-rijders gaan in elk geval als favorieten van start
en moeten al zeker geen rekening houden met Paul Allerts, die forfait moet geven met zijn Skoda Octavia WRC.
Het 4x4-veld wordt verder aangevuld door de Lancers van Johan Van Keer
(Evo 9), Erik Deveux (Evo 6.5), Stefan Hermans (Evo 6), Benny Roosen (Evo 9) en een resem Subaru-rijders, met oa. Phil Nijs, Kristof Van Tricht,
Jean-Marc Decloedt, Tony Schepers en Patrice Nijs. Bij de voorwielaangedreven wagens is het uitkijken naar de geëvolueerde Toyota Corolla Kit Car van
Ronny Hosten,
de regerende VAS-kampioen die na een jaar inactiviteit zijn wederoptreden maakt. Fréderic Jamoulle (Octavia KC), Francis Listrez (Felica KC)
en Steven Dolfen (106 KC)
zorgen voor nog meer Kit Car-geweld terwijl oa. Heusdens, Verbeke, Trekels, Schrooten,... voor het nodige spektakel zullen zorgen. De VAS Historics worden
vertegenwoordigd door oa. Chris Debyser (Transeurope) en Peter Frans (Ascona A).
(deelnemerslijst)
Parcours & Timing
Het parcours bestaat opnieuw uit drie verschillende proeven die elk vijfmaal verreden moeten worden. Er wordt begonnen met de proef van Aalst, gevolgd
door de KP's Kerkom en Gelmen. In totaal staat bijna 130 km KP tegen de chrono op het programma. De wedstrijd gaat van start omstreeks 8u in het rallycentrum
om daar rond 17u30 weer te eindigen.
Rallycentrum
Het rallycentrum situeert zich rondom het Parochiaal Centrum van Velm, met het servicepark in de Hazelaarweg. De algemene toegang bedraagt 10 €.
Volledige voorbeschouwing volgt!
De Belgische afvaardiging bestaat uit de eerste twee in de eindstand van het kampioenschap, aangevuld met een piloot die een wildcard krijgt uitgereikt. Martin is er na zijn tweede plaats opnieuw bij in Engeland, samen met winnaar Xavier Baugnet. De genomineerden voor de wildcard waren Thierry Neuville, Matthias Boon en Cédric De Cecco. Aanvankelijk werd Neuville als grote kanshebber getipt maar de jury koos uiteindelijk voor Matthias Boon. De 19-jarige Boon wist in zijn pas eerste rallyseizoen enkele keren te verrassen, door oa. aan de leiding te rijden in de Haspengouwrally en de Condroz Rally.
De FFST ShootOut gaat door op 9 en 10 december.
:: uitslagen
Ook de Historic-nevenrally kan op enkele Belgische deelnames rekenen. Patrick Snijers en Wim Soenens starten er met de Ford Escort MK 2 BDA waarmee ze de Legend Boucles de Spa wonnen. Didier Vanwijnsberghe start er opnieuw met zijn Ford Escort MK 2.
01/03: Rallysprint van Moorslede
11/04: TAC Rally (RACB Criterium)
02/05: Rallysprint van de Monteberg
23/05: Sezoensrally (RACB Criterium)
01/06: ORC Canal Rally Oostrozebeke
05/07: Short Rally van de Suikerstreek
19/07: Short Rally van Oudenburg
15/08: Rallysprint van Staden
30/08: Short Rally van Kasterlee
04/10: Rally van Haspengouw (RACB Criterium)
18/10: TBR Rally
De Rally van Sint-Truiden betekent ook de terugkeer van Ronny Hosten. De regerende VAS-kampioen rally en rallysprint gaat opnieuw met zijn Toyota Corolla Kit Car van start, die voorzien zal zijn van een vernieuwde motor.
Inschrijven voor de Rally van Sint-Truiden kan steeds, het reglement en inschrijvingsformulier kunt u hieronder terugvinden.
:: Voorlopige deelnemerslijst
:: Reglement & inschrijvingsformulier
De rally begon op vrijdagavond met een showproef in het centrum van Hoei. Een zegen voor de organisatie en de uitgenodigde VIP's maar eerder een noodzakelijk kwaad voor de piloten en de echte rallyfans. Omdat de toppers in de regen moesten rijden kon Chris Van Woensel van zijn vroege startpositie - men reed in omgekeerde volgorde - profiteren om de scratch neer te zetten. De Nissan-rijder was vier tellen sneller dan Pieter Tsjoen (Focus WRC), op de voet gevolgd door de Super 2000's van Loix en Casier.
De wedstrijd begon pas echt op zaterdagmorgen. Op de supergladde proef van Ben-Ahin maakte favoriet Tsjoen een schuiver, een fout die hem meteen een achterstand van 15" opleverde. De Peugeots van Loix en Vouilloz waren verrassend snel op de Condroz-proeven en bezetten de eerste twee plaatsen na de openingsronde. Tsjoen volgde op 13", wat verderop lag Deferm in strijd met Casier en Snijers. Na de eerste doortocht op Vierset-Modave en Marchin-Goesnes had Tsjoen de leiding overgenomen van Loix, hetzij slechts met één seconde. De Peugeots bleven aanklampen en het duurde tot de laatste proef op zaterdagavond vooraleer Tsjoen een kloofje kon slaan. De Focus-rijder sloot de dag af met 17" voorsprong op Loix en 48" op Vouilloz, de rest volgde al op meer dan twee minuten.
Loix was vastbesloten om zondagmorgen de leiderspostie aan te vallen, maar de Peugeot-rijder ging iets te overmoedig van start. De 207 Super 2000 dook zwaar van de baan, waardoor Tsjoen meteen van zijn grootste zegeconcurrent was verlost. Nicolas Vouilloz werd zijn dichtste achtervolger maar ook de IRC-kampioen ging van de weg. Peugeot België-Luxemburg maakte na afloop bekend dat het IRC-programma met Loix en Vouilloz volgend jaar wordt verder gezet, maar er werd met geen woord gerept over beide sorties. Ondertussen nam Tsjoen alle besttijden voor zijn rekening en kon hij met ruime voorsprong de Condroz Rally winnen, de enige BK-rally die de viervoudige Belgische kampioen nog niet op zijn palmares had staan.
In Hoei ging de aandacht vooral naar de finale van de titelstrijd tussen Deferm, Debackere en Snijers. Het waren ook deze hoofdrolspelers uit het kampioenschap die de ereplaatsen in beslag namen. Melissa Debackere scoorde met de oudste WRC van het pak een prima vijfde plaats, maar titelrivaal Deferm eindigde tweede waardoor hij zich met één puntje voorsprong de nieuwe kampioen van België mag noemen. Achter Deferm scoorde Bernd Casier een mooie podiumplaats met de VW Polo Super 2000. Patrick Snijers finishte als vierde met de Subaru Impreza S5 van Deferm.
Op ruime afstand van de top-5 speelde zich een mooie strijd af in de standaardklasse. Gilles Schammel debuteerde in de Impreza '08 van SYMS en vocht een spannend duel uit met Bertrand Grooten in een gelijkaardige wagen van BMA. De verrassende Grooten haalde het met amper 5" van Schammel, Olivier Collard (Impreza '06) volgde als derde op een dikke halve minuut. De Nederlander Dennis Kuipers (Focus WRC '06) versloeg nipt Stéphane L'Honnay (Lancer Evo 9), de nieuwe groep N-kampioen, voor de negende plaats.
In F2 waren de vele Citroëns niet opgewassen tegen de Renault Clio R3 van Kris Princen, die zaterdagavond achtste algemeen lag. Zondagmorgen moest hij echter aan de kant toen een cardan op de startlijn van de eerste proef. De zegestrijd in F2 werd zo een R2 Max-duel tussen Bruno Thiry en Sebastien Ogier, die constant een secondenspel uitvochten, tot Ogier moest opgeven met een gebroken versnellingsbak. Thiry finishte als eerste in F2, voor Burton (C2 R2) en Croes (Clio), winnaar in N3. Bij de GT's ging de zege naar Chris Van Woensel (Nissan 350Z, 11de), die het makkelijk haalde van Porsche-rijders Lejeune en Tanghe.
De Fiesta Sporting Trophy kende een spannende ontknoping in Hoei. Thuisrijder Xavier Baugnet verloor op de eerste proef meteen drie minuten door een sortie. Niet Anthony Martin of Thierry Neuville maar Matthias Boon nam de leiding na de eerste proeven, tot de versnellingsbak hem in de steek liet. Neuville ging even van de baan waardoor Martin zaterdagavond de leiding had, voor een sterk teruggekeerde Baugnet. Martin moest zondagmorgen echter de versnellingsbak laten vervangen, wat hem straftijd en de leidersplaats kostte. Baugnet nam de leiding over en won zijn thuiswedstrijd voor Neuville en Martin en mocht zich na afloop ook tot kampioen kronen.
:: uitslagen
Bij de Condroz-previews valt te lezen hoe Thiry en Ogier vooruitblikken naar de Condroz Rally.