:: Resultaten
:: Foto's Frans Bonte
Om de deelnemers de kans te geven hun wagen tijdig klaar te stomen voor het nieuwe seizoen wordt de TAC Rally, de seizoensopener van vorig jaar, als testwedstrijd aanzien. De Trophy gaat pas echt van start in de Rallye de Wallonie, gevolgd door de Sezoensrally van Bocholt, een nieuwkomer op de Trophy-kalender. Daarna volgen nog de vertrouwde wedstrijden voor de Fiesta's: de Belgium Ypres Rally, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally. Om de concurrentie met de andere twee cups aan te gaan, de Citroën Racing Trophy en de Peugeot 207 Cup, kon Ford niet anders dan het premiestelstel aan te passen. De winnaar van elke manche krijgt net als bij Peugeot een premie van 4.000 €, de premies voor de ereplaatsen zijn iets lager. De tweede ontvangt nog 2.000 €, de derde 1.000 €. De vierde en vijfde in elke wedstrijd krijgen respectievelijk 500 € en 250 € in handen.
De nieuwe Fiesta R2, die reeds zijn snelheid toonde in de slotmanches van het BK, kan men vanaf een straatversie van de Fiesta opbouwen, de 1.6 van 120 pk die 11.182 € excl. BTW kost. Daar bovenop komt de M-Sport kit van 21.500 € excl. BTW, met oa. een sequentiële Sadev-vijfbak. Een rijklare Fiesta R2 is te koop bij Team Floral voor 41.500 € excl. BTW. Meer info over de Trophy en de Fiesta R2 bij Jean-Marc Valckenaere via info@teamfloral.be.
“Amper enkele uren nadat we aankondigden dat we al aan 170 deelnemers zaten, met dus nog amper 30 beschikbare plaatsen, kregen we plots 50 deelnemingsformulieren binnen en zaten we met een luxeprobleem”, legt Pierre Delettre uit. “Maandag tikten we af op 218, nu zitten we aan bijna 250. Een aantal toppers en buitenlanders moeten nog volgen en we wilden niemand ontgoochelen, niet de grote vissen ten voordele van de kleinere of omgekeerd. Er zat niets anders op dan met z’n allen samen te gaan zitten en onder leiding van coördinator Willy Lux een oplossing uit te dokteren. We hebben daarop het parcours en de timing gewijzigd, waardoor we vrijer zijn in het aantal deelnemers en ongetwijfeld het record van vorig jaar kunnen breken, dat op 246 stond. Gelukkig kunnen we tijdens de komende twee en een halve maand ons aanpassen aan de nieuwe situatie en ons voldoende reorganiseren.” Meteen kunnen een aantal laatkomers weer op beide oren slapen. “Mensen weigeren ligt niet in onze aard en strookt niet met de spirit van de rally, misschien moeten we de technische controle nu wel op woensdag beginnen, maar iedereen zal welkom zijn. Maar opgepast de inschrijvingen lopen tot de 20ste januari en daarna is het echt voorbij.” Noteer alvast dat enkele grote namen de lijst ondertussen wel vervoegd hebben en dat we onder meer Thierry Neuville verwelkomen. Ook zien we meer en meer buitenlanders, met een contingent Britten en staan er ook enkele mooie en unieke wagens op de lijst.
(persbericht race-rally)
Het seizoen start reeds vroeg in de Haspengouwstreek, met de nieuwe wedstrijd 'Poort van Haspengouw', twee weken later gevolgd door de Criterium-manche van de nationale Haspengouwrally. Behalve de Short Rally van Linter die van september naar april komt zijn er weinig verschuivingen te melden. TVC is na een sabbatjaar terug met hun wedstrijd in Sint-Truiden, dit keer met een short-versie half november.
07/02: Poort van Haspengouw
27/02: Rally van Haspengouw (Criterium)
21/03: Rallysprint van Moorslede
10/04: TAC Rally (Criterium)
25/04: Short Rally van Linter
01/05: Rallysprint van de Monteberg
22/05: Sezoensrally (Criterium)
30/05: ORC Rally
12/06: 12u van Wervik
04/07: Short Rally van de Suikerstreek
18/07: Short Rally van Oudenburg-Jabbeke
15/08: Short Rally van Staden
29/08: Short Rally van Kasterlee
26/09: Hemicuda Rally
17/10: TBR Rally
14/11: Short Rally van Sint-Truiden
Na de editie 2009 begin oktober is Topspeed Rally Club Haspengouw dan ook reeds volop de volgende editie aan het voorbereiden. Deze gaat terug op één dag door, namelijk zaterdag 27 februari 2010. De verkenningen en technische controle vinden plaats op vrijdag 26 februari. Hoewel er nauwelijks vijf maanden ligt tussen de twee edities heeft TRCH toch enkele veranderingen aangebracht. De wedstrijd start omstreeks 8u30 met de showproef Brustem gevolg door een klassieker die terug is van weggeweest: Halle-Booienhoven. Deze proef, gelegen in de gemeente Zoutleeuw, is met een opeenvolging van haarspeldbochten, kasseistroken en een klein stukje onverhard net geen 15 km lang. Na een servicebeurt trekken de wagens naar KP Landen, met de befaamde finish op de kasseien onder de brug, en KP Walshoutem. In totaal worden drie ronden van vier KP's gereden met daarachter nog éénmaal de proeven Brustem en Halle-Booienhoven. Na in totaal 14 KP's en 164 km tegen de klok is de finish voorzien omstreeks 19u30.
Samen met de BK-rally wordt opnieuw een Criterium-manche verreden en een regularity-wedstrijd. De 2de Gitter Regularity vormt de opener van het regularity-kampioenschap, een nieuwe discipline binnen de VAS.
Meer info op www.trch.be.
Op zondag was Verschueren vastbesloten zijn titel te kruiden met een nieuwe overwinning. Na drie proeven bedroeg de voorsprong van Monnens nog 33", één proef voor het einde was zijn bonus tot 13" gezakt... Het leek een dubbeltje op zijn kant te gaan worden, tot de Transeurope van Monnens met motorproblemen aan de finish van de slotproef verscheen. Verschueren bleek een halve minuut sneller en mocht zowel de zege als de meer dan verdiende Belgische titel bij de Historics vieren. De tweede plaats van Monnens bezorgde diens co-piloot Geert Beauprez de titel van bij de co-piloten. Vanwijnsberghe finishte met zijn Escort MK 2 als derde op meer dan drie minuten, Perneel (Escort MK 2) en Vankemmel (Ascona A) vervolledigden de top-5.
:: resultaten
De 36ste editie kon met de deelname van oa. François Duval opnieuw op een subliem deelnemersveld rekenen. 'Dudu' kwam de titelstrijd animeren in Hoei en dit met een originele Mitsubishi Lancer WRC '05. De voormalige WK-rijder moest zoals verwacht nog wat wennen aan zijn nieuwe bolide zodat de eerste besttijden naar Pieter Tsjoen en zijn Ford Focus WRC '08 gingen. De verschillen bleven echter miniem, zodat Tsjoen halfweg de eerste wedstrijddag slechts 5.6" voorsprong had op Duval. Snijers was met meer dan een minuut achterstand al uitgeteld voor de overwinning, na oa. tijdsverlies bij het inhalen van Debackere. Casier, vierde algemeen met zijn Skoda Fabia, nam de leiding bij de Super 2000's nadat Loix een kwartier verloor door elektriciteitsproblemen op zijn Peugeot 207.
Voor de start van de derde ronde wijzigde Duval met succes de afstellingen van de Britse Lancer. Met drie opeenvolgende scratches nam hij met bijna 16" voorsprong de leiding over van Tsjoen. Snijers mocht ondertussen een kruis maken over zijn achtste Belgische titel na een sortie op de achtste proef. Even later was het ook de beurt aan Duval, die zich op KP 9 liet verrassen en een elektriciteitspaal velde. Meteen verdween alle spanning uit de wedstrijd want Tsjoen kwam met meer dan vier minuten voorsprong op Bernd Casier opnieuw aan de leiding. De derde plaats was verrassend voor Olivier Collard en zijn Impreza N12 mini-groep A, die net de WRC's van Lietaer en Bruyneel achter zich hield.
Tsjoen kon op zondag rustig de wedstrijd controleren, al werd dit geen sinecure op de uiterst verraderlijke Condroz-wegen. De Structo-piloot won uiteindelijk met bijna zeven minuten voorsprong voor de tweede opeenvolgende keer de Condroz Rally. Bovendien werd Tsjoen voor de vijfde keer Belgisch kampioen. "Voor mij was de Condroz winnen veel belangrijker. Ik ben erg trots op deze overwinning na een rechtstreekse strijd met Duval en Snijers met gelijke wapens. De titel was geen doel op zich, want dan had ik de Rally van Haspengouw wel gereden in plaats van een uitstapje naar de Rally van Touquet in Frankrijk. Het was zeker geen kwestie van de druk af te houden. De vorige vier keer mikte ik wel resoluut op de titel en heb ik die ook behaald. Ik moet wel zeggen dat dit de moeilijkste Condroz Rally uit mijn loopbaan was. Door de regen was het parcours zaterdag extreem glad. Op de plaats waar Snijers van de baan vloog, had ik ook veel geluk. Ik loste omdat ik brokstukken zag en vol in vijfde gingen we helemaal dwars door die snelle bocht. Ik kon de Focus maar net op de baan houden…", aldus Tsjoen.
Achter Tsjoen reed Bernd Casier zich naar een onverhoopte tweede plaats met de Skoda Fabia S2000 van René Georges. Na een moeizaam wedstrijdbegin (13de na KP 6) werd Paul Lietaer uiteindelijk mooi derde met zijn Subaru Impreza WRC, echter één plaats te laag om de Belgische titel te pakken. Lietaer ging op zondag nog voorbij Olivier Collard, vierde met zijn Impreza N12 voor de WRC's van Bruyneel (Impreza WRCS5) en Bouche (Impreza WRC S9). Bouche ging in extremis nog voorbij Melissa Debackere, die op zaterdag tweemaal lek reed met de 207 S2000 van Peugeot België-Luxemburg maar na enkele mooie tijden op zondag toch nog zevende werd.
Fréderic Béco behaalde bij zijn debuut met de Subaru Impreza N14 van BMA de achtste plaats en de overwinning in groep N. Béco had in de standaardklasse 43" voorsprong op Raphaël Auquier (Lancer Evo X). Tussen beide groep N's reed Dominique Julien de Skoda Octavia WRC van BMA naar de negende plaats, na tijdsverlies door een gebroken cardan.
In de Citroën Racing Trophy kwam Hans Weijs Jr. Thierry Neuville bekampen. De indrukwekkende Nederlander ging snel van start maar verloor minuten nadat hij vast kwam te zitten in een veld. Neuville won de laatste manche van de Trophy ondanks twee lekke banden en een kromme achtertrein, goed voor de dubbele premie van 8000 €. Caren Burton finishte na een sortie als tweede C2 op meer dan twee minuten. De derde plaats ging naar David Croes voor Victorien Heuninck en Yves Matton.
De Fiesta Sporing Trophy werd opgesplitst in de bekende cup met oude groep N-Fiesta's en de nieuwe R2's. Bij de R2's was Matthias Boon bijna constant de snelste man in koers maar na een lekke band moest hij de zege aan Anthony Martin laten, die op zijn beurt een minuut sneller was dan Cédric De Cecco. Bij de N3's behaalde Ghislain de Mévius een jaar na zijn debuut zijn eerste overwinning.
:: resultaten
Meer beeldmateriaal via onderstaande links:
- Foto's test BMA - shakedown: Loïc Nautet -
Jerôme Deskeuvre
- Juha Bos
- Video test BMA: Rallye Provinciaux
- Video test BMA - shakedown - Gaban: John Michiels
De Cup-wagen is afgeleid van een standaard Peugeot 207 RC 16v met 175 pk (18.000 € BTWi), die dankzij een speciale asfaltkit (27.255 € BTWi) omgebouwd kan worden tot een Peugeot 207 RC Rallye R3. De wagen bezit een 1.6-turbomotor met 180 pk en is uitgerust met een Crabot-zesbak. De Cup wordt volgend jaar over de zeven manches van het BK gehouden, al zullen enkel de vijf beste resultaten meetellen voor het kampioenschap. Peugeot zorgt voor heel interessante premies per wedstrijd want per manche wordt niet minder dan 10.500 € uitgereikt en dit volgens onderstaande verdeelsleutel.
- 4.000 euro voor de winnaar
- 3.000 euro voor de tweede
- 2.000 euro voor de derde
- 1.000 euro voor de vierde
- 500 euro voor de vijfde
“In 2010, eerste jaar van de 207 Cup, rekenen we op een tiental deelnemers”, stelt Marc Van Dalen, directeur van Kronos Racing. “We zijn er van overtuigd dat de 207 Cup het plezier van de rallysport helemaal en integraal zal overbrengen!” Stéphane Le Guével, algemeen directeur van Peugeot België-Luxemburg: “Sinds het eind van de jaren ’70 wist Peugeot zich in de rallysport een eigen identiteit te vormen, zeker dankzij de successen in het wereldkampioenschap, maar niet alleen daardoor! Peugeot wist zijn uitstekende reputatie steeds te bevestigen door de organisatie van promotiecups. Door deze op economisch en technisch vlak competitieve monomerkencups wist Peugeot zich op te werpen als de ware referentie in de rallywereld. In 2010 willen we met de Peugeot 207 Cup nog wat meer van die unieke passie beleven en tegelijk zo dicht mogelijk bij de identiteit van ons huidige gamma blijven.”
De lancering van de Peugeot 207 Cup zal dit weekend op de nodige aandacht kunnen rekenen dankzij de deelname van BTCS-kampioen Fréderic Bouvy. Samen met Stéphane Prévot gaat de circuitpiloot aan de Condroz Rally deelnemen met een Peugeot 207 RC. Met startnummer 25 op de deuren is hij dan ook de zogenaamde 'Mistery Guest' die de organisatie in petto had. Voor velen een teleurstelling na de aankondiging van de organisatie, maar Bouvy is in feite de vervanger van een 'echte' grote naam die dan toch niet kon deelnemen.
Ter gelegenheid van de lancering van de Peugeot 207 Cup 2010 bieden Peugeot België- Luxemburg en Kronos Racing aan de eerste vijf inschrijvers de mogelijkheid om een 207 Cup-versie aan te kopen, helemaal gemonteerd en klaar om te racen in 2010, voor de uitzonderlijke totaalprijs van 54.570 euro BTWi. De montage gebeurt in de ateliers van Kronos Racing. Deze aanbieding geldt van 6 november tot 30 december 2009.
Meer info via info@peugeot207cup.be.
Links naar het beste beeldmateriaal van vandaag kunt u hieronder vinden:
- Foto's test MY Racing (Matton, Baugnet, Neuville,...): Loïc Nautet -
Jerôme Deskeuvre
- Foto's test Duval, Grooten, Bonjean: Loïc Nautet -
Jerôme Deskeuvre
- Juha Bos
- Video test Duval, Grooten, Bonjean: John Michiels -
Rallye Provinciaux -
CS Video
Aan het langverwachte duel tussen Patrick Snijers en Pieter Tsjoen kwam in Omloop van Vlaanderen al vroeg een eind. Komend weekend krijgen beide kemphanen een serieuze herkansing. In de Condroz Rally mogen Tsjoen (Focus WRC '07) en Snijers (Impreza WRC '06) bovendien de strijd aanbinden met niemand minder dan François Duval. 'Dudu' huurde bij MML Sports een Mitsubishi Lancer WRC, een nooit eerder vertoonde wagen in België. Duval heeft minder ritme dan zijn rechtstreekse concurrenten maar mag zeker vooraan verwacht worden vanaf de eerste meters. In de rand van de zegestrijd kunnen Tsjoen of Snijers zich tot Belgisch kampioen kronen.
Paul Lietaer en Melissa Debackere maken ook nog kans op de titel, al komen zij met iets minder performante bolides aan de start. Lietaer brengt net als Deferm, Gaban, Bouche en Bruyneel een Subaru Impreza WRC aan de start terwijl Dominique Julien kan verrassen met de BMA-Octavia WRC. Afgaand op zijn prestaties van vorig jaar zal Freddy Loix (Peugeot 207 Super 2000) zich niet ver van de snelste WRC's bevinden. Fast Freddy mag als favoriet bij de Super 2000's vooral op tegenstand van Bernd Casier (Skoda Fabia Super 2000) rekenen. Melissa Debackere maakt haar S2000-debuut met de tweede 207 van Peugeot België-Luxemburg, terwijl ook Bertrand Grooten (Punto) en David Bonjean (207) voor het eerst met een Super 200 van start gaan.
Daarnaast staan nog enkele (mini)-groep A 4X4's aan de start, waaronder de Lancers van Andy Lefevere, Stéphane Lhonnay en Olivier Cartelle en de Impreza N12 van Olivier Collard. Uitstekende referenties voor de snelste groep N's, waaronder Lancers van Raphaël Auquier, Cédric Verhees, Steve Vanbellingen en Peter Hopmans en de Subaru's van Cédric Cherain en Fréderic Béco.
De F2-categorie moet het zonder Kris Princen en zijn Clio R3 stellen zodat alle ogen gericht zijn op de R2's uit de Citroën Racing Trophy. Thierry Neuville krijgt in zijn gele C2 R2 Max oa. Hans Weijs Jr., Caren Burton, David Croes en Xavier Baugnet tegenover zich, zonder evenwel de Clio R3 van Koen Lauwaert te vergeten. Verder komen nog vier nieuwe Fiesta R2's aan de start (Boon, Martin, De Cecco en Ruyssen), het strijdwapen voor de Fiesta Trophy van volgend jaar. In de 'oude' Fiesta Trophy zijn Venant en de Mévius de favorieten.
Ook bij de Historics, die allemaal een hoog nummer toebedeeld kregen, zullen alle ogen gericht zijn op de titelstrijd. Vincent Verschueren (Opel Ascona A) heeft nog enkele punten nodig om de titel te pakken. Voor de zege mag de Heli-piloot tegenstand verwachten van Mathias Viaene, die na een pechvol seizoen met de Geko-Escort MK 2 teruggrijpt naar zijn Ascona A. Escort-rijders Vanwijnsberghe, Debyser en Maes vervolledigen het favorietengroepje. Outsider Monnens (Transeurope) en Barbier (Porsche 911) maken nog een kleine kans op de titel.
Parcours & Timing
De organisatie heeft de showproef op vrijdagavond laten vallen zodat de deelnemers zaterdagmorgen meteen met het echte werk starten. Op de eerste wedstrijddag
staan twee ronden van drie KP's en twee rondes van twee KP's op het programma. Zondag krijgen de deelnemers nog twee ronden van drie KP's voorgeschoteld.
KP Clavier is dit jaar nieuw, de andere proeven werden fel gewijzigd of worden omgekeerd verreden.
(timing zaterdag -
timing zondag )
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt opnieuw aan de oevers van de Maas in het centrum van Hoei.
Kaarten voor het hele weekend kosten 25 €, per proef betaal je 8 €. Meer info en voorverkoopadressen via de website van de Condroz Rally.
Website organisatie: www.condrozrally.be
LIVE resultaten via RIS Timing
Ondertussen werden vandaag reeds testsessies i.f.v. komend weekend uitgevoerd:
- Colsoul Rallysport: foto's Loïc Nautet -
Jerôme Deskeuvre
- Stefaan Prinzie (Subaru Impreza N12): foto's Tom Buyse