Het team ging meteen sterk van start op vrijdag, want na oa. een eerste scratch mochten ze als tweede algemeen het zaterdaggedeelte aanvatten. Op zaterdag namen ze nipt de leiding over, zondag konden ze hun voorsprong in moeilijke winterse omstandigheden verder uitbreiden. Vandaag werden met enige marge nog twee korte proeven afgewerkt. Het duo Stouf/Erard wist uiteindelijk met 1'18 te winnen van Gwyndaf Evans (Escort MK 2), Andrew Haddon (Escort MK 2) werd derde op 1'43", een dikverdiende zege na de vele pech die ze de afgelopen seizoenen vooral in Belgische wedstrijden kenden.
De andere Belgen aan de start haalden ook de finish, zo werd Christophe Jacob (Escort MK 2) 14de en Arnaud Clause (Escort MK 2) 23ste.
:: einduitslag
"Voor volgend seizoen zijn we ondertussen al rondgeraakt. We liepen al een tijdje met het idee om zelf een Evo X te bouwen. Maar door leveringsproblemen bij Mitsubishi kunnen we momenteel niet aan een nieuwe Evo X RS geraken. Hierdoor hebben we dan besloten om met verschillende partijen samen te zitten om tot de aankoop van een Evo X-rallyversie over te gaan. Na een grondige studie besloten we om een nieuwe Evo 10 'full spec' aan te kopen bij Van den Heuvel Motorsport. De wagen wordt op 1 december geleverd vanuit de ateliers waar er nog een testsessie van een dag voorzien wordt door Jasper Van den Heuvel en waarbij de mechaniekers ook een opleiding krijgen. Voor volgend jaar wordt er normaal opnieuw een à la carte programma opgesteld waar de West-Vlaamse wedstrijden centraal staan. De Evo 9 wordt deze winter helemaal onder handen genomen en er zijn momenteel onderhandelingen bezig om de wagen op enkele wedstrijden als 0-wagen te laten rijden met Lieven Ghekiere (van hoofdsponsor G&V, nvdr) aan het stuur."
:: uitslagen
Belgisch Kampioenschap
26/02: Rally van Haspengouw - Landen
09/04: TAC Rally - Tielt
22-24/04: Rallye de Wallonie - Namen
21/05: Sezoensrally - Bocholt
24-25/06: Geko Ypres Rally - Ieper
09-10/09: Omloop van Vlaanderen - Roeselare
08/10: East Belgian Rally - Sankt-Vith
05-06/11: Condroz Rally - Hoei
VAS
20/03: Rallysprint van Moorslede
30/04: Rallysprint van de Monteberg - Dranouter
29/05: ORC Canal Rally - Oostrozebeke
18/06: 12u van Wervik
03/07: Short Rally van de Suikerstreek - Tienen
17/07: Noordzeerally - Oudenburg
15/08: Short Rally van Staden
28/08: Short Rally van Kasterlee
04/09: Short Rally van Linter
25/09: Hemicuda Rally - Koekelare
16/10: TBR Rally - Roeselare
20/11: Short Rally van Sint-Truiden
Voor gedetailleerde kalender incl. rittensport zie www.vas.be
ASAF
Bekijk hier de voorlopige ASAF-kalender voor 2011.
Alain Penasse, Rally Manager Geko Ypres Rally: "Aangezien de Geko Ypres Rally er al vanaf de eerste editie van de Challenge bij was, hebben we het groeiende succes van het IRC van heel nabij meegemaakt. Intussen hebben we samen een uiterst succesvolle samenwerking op poten gezet. Gedurende de laatste editie konden we rekenen op een enorme wereldwijde TV coverage en we zagen ook buitengewoon veel toeschouwers langsheen het parcours. We zijn er dan ook van overtuigd dat we samen naar een nog eens hoger niveau kunnen overstappen in 2011."
IRC General Manager Marcello Lotti: "De Geko Ypres Rally is één van de voornaamste partners in de geschiedenis van het IRC en we zijn dan ook zeer blij om onze zeer goede samenwerking uit te breiden met nog eens drie jaar. De Geko Ypres Rally is vernieuwend en opwindend en brengt de rallysport dichter bij het publiek. De centrale ligging betekent dat ze gemakkelijk bereikbaar zijn voor de teams en de fans van over heel Europa. Het servicepark op de Grote Markt in het hart van de stad creëert een unieke sfeer die in lijn ligt met de geest van het IRC. Dankzij het enthousiasme en de professionaliteit van de organisatie, behoort de Geko Ypres Rally tot de hoogtepunten van het IRC-seizoen."
De Geko Ypres Rally is de vijfde ronde van de Intercontinental Rally Challenge 2011 die 12 wedstrijden zal tellen en vindt plaats van 23 tot 25 juni.
De Short Rally van Sint-Truiden vormde de finale van het VAS-rally -en rallysprintkampioenschap. Omdat er nog enkele titels verdeeld moesten worden mocht de organisatie heel wat kampioenschapsrijders verwelkomen, samen met een resem streekrijders goed voor zo'n 80 starters. Het deelnemersveld werd aangevoerd door Matthias Boon, die opnieuw met de Subaru Impreza groep A uit de stal van vader Jos in actie kwam. De topfavoriet ontgoochelde niet en kon vrij makkelijk een derde algemene overwinning boeken in zijn nog jonge carrière.
In de strijd om de tweede plaats was Bert Coene al vroeg uitgeteld toen op de derde proef de versnellingsbak nukkig begon te doen. De Lancer-piloot mocht echter wel de VAS-rallytitel in Divisie 3 vieren. Marc Streel (Lancer Evo 6) finishte als tweede op 36" van winnaar Boon. De voormalige profwielrenner klopte streekrijder Stefan Hermans (Lancer Evo 6.5) met drie seconden, al kreeg laatstgenoemde wel met technische problemen af te rekenen naar het einde toe. Johan Van Keer (Lancer Evo 9) werd vierde voor Olrik Hanegreefs (Lancer Evo 6).
Gunther Monnens finishte als zesde met de ConXion-Transeurope. De Limburger won niet enkel de Historic-wedstrijd maar klopte ook Michel Lamquet (BMW M3) in het officieuze klassement achterwielaangedreven wagens. Lamquet klopte op zijn beurt Tony Schepers (Subaru Impreza) met slechts twee tellen terwijl Erik Deveux (Lancer Evo X) wat verderop als negende werd afgevlagd.
De tiende plaats algemeen ging naar Nico Vanherzeele, die met de Lancer Evo 8 van Philcars opnieuw mocht zegevieren in Divisie 1-2. In de standaardklasse had Vanherzeele meer dan een minuut voorsprong op Stefaan T'Joens (Subaru Impreza), die na de rallytitel nu ook rallysprinttitel in Divisie 1 & 2 mocht vieren. Joël Van Leemputten (Clio) werd derde en won klasse D voor Steven Dolfen (Clio), Eddy Buntinx (Saxo) mocht als winnaar in klasse C de top-5 afsluiten.
Bijna twee minuten na een ongenaakbare Monnens pakte Bert Swerts (Opel Manta) de tweede plaats in Divisie 4. Swerts was 14" sneller dan Patrick Mylleville, die zijn eerste optreden maakte met de pas aangekochte Fixion-Escort MK 2. Hendrik Aerts (Porsche 911) werd vierde voor Daniël Verschaeve (Porsche 911).
Het startnummer 1 is voorzien voor Matthias Boon, die met een Subaru Impreza uit de stal van vader Jos meteen de favoriet voor de overwinning is. De concurrentie moet vooral van enkele Mitusbishi-piloten komen, waaronder Van Keer (Evo 9), Hermans (Evo 6.5), Deveux (Evo X) en Coene (Evo 9). Laatstgenoemde is ondertussen zeker van de VAS-rallytitel in Divisie 3 maar kan bij een mooi resultaat nog aardig opklimmen in het rallysprintkampioenschap, waarin Colin Degroote (co van Willy Cools) de beste papieren heeft. Streel (Lancer Evo 6), Schepers (Lancer Evo 6), Cornelis (Escort Cosworth), Hanegreefs (Lancer Evo 6) en Heyrick (Impreza) vullen het uitgebreide 4x4-veld aan, net als Jean-Marc Decloedt (Impreza) die na zondag zijn helm aan de haak hangt.
Verder staan nog heel wat snelle achtertrekkers aan de start, waaronder de BMW's van Boulat, Louies, Lamquet, Heusdens en Sutens. Uitstekende referenties voor Gunther Monnens, die met de ConXion-Transeurope favoriet is bij de Historics. In Divisie 4 zien we ook Mylleville (Manta), Swerts (Manta), Nemegheer (Escort MK 2),... op de deelnemerslijst. Wat extra 'historics' zullen van de partij zijn in de Trudo Regularity, een regelmatigheidswedstrijd voor wagens ouder dan 25 jaar. Deze gaat vijf minuten na de VAS-rally van start, startend elke 30 seconden.
Net als in Divisie 3 dient ook in Divisie 1 & 2 nog gestreden te worden voor de rallysprinttitel, nadat T'Joens zich al in Roeselare van de rallytitel verzekerde. De Subaru-rijder kan in Sint-Truiden de dubbel pakken maar dan dient hij wel nog voorbij Dolfen (Clio), Verhaeghe (Manta) en Deckmijn (Saxo) te raken die er ook allemaal de start nemen. Het deelnemersveld in Divisie 1 & 2 is verder niet sterkbezet maar toch kunnen favoriet Vanherzeele (Lancer Evo 8), Van Leemputten (Clio) of Bleser (R5 GT Turbo) de nodige punten afsnoepen.
(genummerde deelnemerslijst rally - genummerde deelnemerslijst regularity)
Parcours & Timing
De wedstrijd bestaat uit twee proeven die elk viermaal verreden worden, samen goed voor 64 km KP. Op KP Gelmen is aan de kiosk/petanquebaan een spektakelpunt
met eetgelegenheid voorzien.
De eerste proef start om 9u01, de finish is om iets na 16u voorzien.
(timing)
Rallycentrum
Het wedstrijdcentrum is gelegen in PC Sint-Martinus in Velm, met het wagenpark op het Velmerplein en in het servicepark in de nabijgelegen Hazelaarweg.
Een inkomkaart kost 10 €, een programmaboekje 2 €.
:: Voorlopige deelnemerslijst rally
:: Voorlopige regularity
De Short Rally van Sint-Truiden gaat door op zondag 21 november over vier ronden van twee proeven. KP Gelmen is een rondkoers van 8,5 km lang, Velm telt 7,5 km. Het wedstrijdcentrum is gelegen in PC Sint-Martinus in Velm, met het wagenpark op het Velmerplein en in het servicepark in de nabijgelegen Hazelaarweg. Inschrijven is nog steeds mogelijk, meer informatie via onderstaande links.
:: Reglement
:: Inschrijvingsformulier
De organisatie contacteren kan via shortrallysinttruiden@hotmail.com of trudoregularity@hotmail.com.
De 37ste editie begon zoals vele andere: met regen, regen die de al zo vettige proeven nog moeilijker maakten. Bernd Casier nam de snelste start, kortbij gevolgd door de Super 2000's van Thierry Neuville en Freddy Loix. Fast Freddy moest aanvankelijk Neuville voor zich dulden, maar de Oostkantonner bezweek onder de druk en maakte twee stuurfoutjes. Bij het tweede foutje in Stréé beschadigde de Peugeot-piloot zijn radiator, waardoor hij zes minuten te laat arriveerde in het servicepark en een minuut straftijd opliep. Na nog een lekke band in het donker bedroeg het verschil tussen beide kemphanen zaterdagavond meer dan vier minuten.
Casier vertrok zondagmorgen met 27" bonus op Loix uit het servicepark maar zag op de eerste proef zijn zegedroom uiteenspatten. De Focus WRC bleef haperen aan een verkeersdrempel, raakte vervolgens een paal en kwam ver in het veld terecht. Loix nam de leiding over en kon met vier minuten voorsprong op Neuville de wedstrijd gaan controleren. De Skoda-piloot bleef foutloos en van pech gespaard en wist zo, enkele dagen voor zijn 40ste verjaardag, voor de derde keer de Condroz Rally te winnen. Tevens schonk hij co-piloot Fréderic Miclotte de Belgische titel bij de co-piloten. Neuville klokte nog enkele besttijden en sloot een wisselvallig seizoen af met een mooie tweede plaats.
Na de opgave van Casier leek een van de vele WRC's het podium in te nemen maar niets was minder waar. Enkele outsiders waren al vroeg uitgeteld op zaterdag, waaronder Bouche (technisch defect), Julien (sortie) en Lietaer (wiel afgerukt). Deferm moest met een defecte turbo opgeven in de laatste proef op zaterdag terwijl Bonjean, verrassend derde na de eerste dag, met een beschadigd carter moest opgeven nog voor de eerste zondagproef. Melissa Debackere kon zo opklimmen naar het podium tot ook zij met mechanische problemen (rollager) naar het opgavepark werd verwezen. Na problemen met de versnellingsbak finishte Bertrand Grooten als eerste WRC-piloot op de vierde plaats.
De derde plaats was uiteindelijk verrassend weggelegd voor Stéphane Lhonnay, winnaar in groep N met zijn Lancer Evo 9 en tevens de nieuwe kampioen in de standaardklasse. Lhonnay kreeg de groep N-leiding in handen na de sortie van Romain op zaterdagavond en zag verder nog Langenakens (wielbouten afgebroken), Lefevere (benzinepomp), Collard (motor), Bruneel, Verhees, Biesheuvel (allen sortie) uit de wedstrijd verdwijnen. Achter Grooten reed Cédric Cherain zijn Renault Clio R3 naar een schitterende vijfde plaats. Hij won met ruime voorsprong de F2-categorie en klopte Didier Vanwijnsberghe, die mooi als zesde finishte met zijn Fabia Super 2000.
In de GT-klasse was Pascal Gaban (Porsche 911 GT3) de snelste starter maar na zijn sortie nam Marc Duez de leiding over. De veteraan wist Chris Van Woensel (Nissan 370Z) met een kleine halve minuut te kloppen. De Nederlander Hein Jonkers (Lancer Evo 6) werd negende, Renaud Verreydt sloot de top-10 af met zijn BMW M3. Bemerken we ook nog de knappe algemene resultaten van oa. Criterium-kampioen Berleur (Lancer Evo 6, 15de), Jehenson (Clio, 17de), Canal-Robles (Peugeot 106, 18de) en Castremanne (Swift, 20ste).
In de Citroën Racing Trophy maakten nog drie piloten kans op de titel. Hans Weijs ging het snelst van start maar verloor minuten na een sortie, terwijl David Croes een aanrijding had op de verbinding. Baugnet leek voor eigen publiek op weg naar de zege èn titel maar door een koprol op de laatste proef pakte Weijs, na een indrukwekkende remonte, alsnog de dubbel. Trophy-organisator Matton werd tweede voor Burton. In de Fiesta Trophy verzekerde Cédric De Cecco zich van zijn eerste titel. Bovendien won hij de laatste manche, nadat De Mévius als leider zwaar van de baan ging op zondag. Mathias Viaene werd tweede voor Bernard Servais.
Bij de Historics kregen we net als vorig jaar een duel tussen Gunther Monnens (Transeurope) en Vincent Verschueren (Ascona A). Met een kleine voorsprong op Verschueren moest Monnens op zaterdag de handdoek werpen, maar de Limburger kon herstarten op zondag waarna hij nog tweede werd. De zege ging niet naar Verschueren, die zaterdagavond in Clavier van de baan gang, maar wel naar Fagot (Escort MK 1), Lieven Denys (Ascona) werd derde.
:: Resultaten
Door budgettaire problemen moeten zowel Pieter Tsjoen als Patrick Snijers forfait geven voor de 37ste editie van de Condroz Rally. Toch zien we komend weekend een Subaru Impreza WRC S12 de strijd aanbinden met een Focus WRC in Structo-outfit... Bernd Casier neemt opnieuw de start met de Focus WRC '05 van Steven Vergalle en krijgt oa. Melissa Debackere als opponente, die voor het eerst de Impreza WRC S12 van Wim Soenens bestuurt. Het startveld heeft nog heel wat meer WRC's te bieden, zoals de Impreza's van Paul Lietaer (S5), Bertrand Grooten (S8), Xavier Bouche (S9), Hubert Deferm (S10) en David Bonjean (S11). Dominique Julien en Jean-Pierre Vandewauwer brengen elk een Skoda Octavia WRC van BMA aan de start. De WRC-rijders zullen hun handen vol hebben met twee snelle Super 2000-piloten, Freddy Loix (Fabia S2000) en Thierry Neuville (207 S2000), die met de voorspelde regen zeker voor een verrassing kunnen zorgen vooraan.
In groep N zal alle aandacht uitgaan naar de titelstrijd waarvoor nog drie piloten in aanmerking komen: Romain (Lancer Evo X), Langenakens (Lancer Evo X) en Lhonnay (Lancer Evo 9). Zij mogen het opnemen tegen Olivier Collard (Impreza N15), Lefevere (Lancer Evo X), Verhees (Lancer Evo X),...De F2-categorie is opnieuw sterk vertegenwoordigd in Hoei. Omdat zijn Clio R3 niet tijdig klaar zal raken moet Kris Princen helaas forfait geven, maar Cherain en de Tsjech Tomek brengen wel een Clio R3 aan de start. In de Citroën Racing Trophy is het uitkijken naar Weijs Junior, Baugnet en Croes die allen nog in de running zijn voor de titel. In de Fiesta Sport Trophy is De Cecco op haar na verwijderd van zijn eerste titel.
De GT-klasse wordt aangevoerd door Chris Van Woensel en zijn Nissan 370Z al mag ook heel wat spektakel verwacht worden van de Porsches 911 GT3 van Van Parijs, Duez en Gaban. Groep Retro-favoriet Renaud Verreydt zien we opnieuw met een BMW M3 aan het werk. Bij de Historics is het, net als vorig jaar, uitkijken naar een duel tussen Verschueren (Ascona A) en Monnens (Transeurope). Het Historic-veld is verder vooral een West-Vlaamse gelegenheid met deelname van Vanden Abeele (Claerhout-Porsche), Spillebeen (Seat 124), Denys (Ascona), Milleville (Manta),... (deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Dit ligt het zwaartepunt van de rally niet op zaterdag maar op zondag, met acht proeven op de eerste wedstrijddag (104 km) tegenover tien KP's (135 km) op de
slotdag. Zaterdag start de eerste om 8u30 op het podium in Hoei, zondag wordt de winnaar daar om iets na 18u gehuldigd.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt opnieuw aan de oevers van de Maas in het centrum van Hoei. Kaarten voor
het hele weekend kosten 20 €, per proef betaal je 8 €. Meer info en voorverkoopadressen via de
website van de Condroz Rally.
:: Resultaten