:: Frederik De Keyser (Subaru Impreza): "De ASAF Sombreffe Rally werd dus de afsluiter van ons seizoen, aangezien deze proef ook meetelde voor het VAS-kampioenschap. Doordat we vorig jaar reeds als toeschouwer aanwezig waren, wisten we al dat het een totaal ander parcours was dan we gewend zijn in de VAS. Op bepaalde momenten tijdens de verkenning keken we zelfs meerdere keren in het roadbook om zeker te zijn dat we juist zaten. We kwamen tweevaksbanen tegen, we reden langs smalle straatjes tussen de huizen door, enz.: blijkbaar is men daar nog veel verdraagzamer t.o.v. de rallysport. Aangezien het 's nachts ook nog eens flink geregend had, pakten we de eerste ronde rustig aan. Dat bleek ook de goede keuze, want doordat de waalse deelnemers er een andere mentaliteit op na houden, was de lijst van de uitvallers snel bijzonder groot. Tijdens de eerste ronde lagen de wegen er gevaarlijk en vettig bij, maar gelukkig hadden wij een stel nieuwe banden gekocht die deze omstandigheden perfect aankunnen. De Markgum banden verteerden deze condities vrij goed. We merkten dit pas goed toen we tijdens de tweede ronde noodgedwongen een stel andere banden moesten steken, aangezien één wiel een lek vertoonde aan het ventiel. Op de vettige stroken was de wagen dan heel wat nerveuzer en het leek bij momenten wel of we met een achterwielaandrijving op weg waren. Gelukkig konden onze servicemannen het ventiel herstellen dankzij de hulp van de teams van Boulat en Hosten en voor de volgende proef staken we dus opnieuw de Markgums op de wagen. We werkten de wedstrijd verder af zonder problemen en daarbij verbeterden we onze eigen tijden steeds. Het enige minpunt van de organisatie was dat we weinig op de hoogte waren van de tussenstanden en de klassementen. Op het eindpodium was het dus een grote verrassing voor ons dat we een schitterende 10de plaats algemeen haalden!!! Daarbij werden we ook nog eens 4de in Div 1-2-3. Ik wil bij deze ook de mensen bedanken die ons tijdens dit mooie seizoen op gelijk welke manier gesteund of geholpen hebben. Het was een prachtige ervaring en smaakt zeker naar meer... Op naar 2006."
:: Franky Boulat (Opel Kadett) verzekerde zich in Sombreffe van zijn derde VAS-titel. ""Deze derde titel is ditmaal absoluut voor mijn serviceteam : het is slechts
dankzij hun inspanningen dat we 'überhaupt' nog in Sombreffe konden
starten. Vrijdagnamiddag omstreeks 16u00 zag het ernaar uit dat we forfait
moest geven: de motor van de Kadett was stuk gevlogen en had ernstige
schade opgelopen. Mijn trouwste servicemensen (Filip & Luc) hebben de ganse
nacht van vrijdag op zaterdag doorgewerkt (terwijl ik lag te slapen, zij
het nerveus en onrustig). Slechts zaterdag morgen om 8u30 was de motor
klaar om terug op te starten. De ganse motor was ondertussen gereviseerd
die nacht, met dank aan allen die meegewerkt hebben! De eerste twee boucles
in Sombreffe was er een zeer spannende strijd voor de 1ste F2 wagen met
Hosten (Corolla Kit Car) en Moulin (Astra Kit Car), het verschil was zeer
beperkt en de finale in de derde boucle beloofde nog spannend te zijn, er
werd gestreden om de eer van snelste F2. Helaas sloeg zowel voor Hosten als
voor onszelf het noodlot toe want we kregen beide te kampen met technische
problemen. Een onderdeel van de bediening in de versnellingsbak was
losgekomen in onze Kadett. Na ongeveer 20 minuten verloren te hebben op de
proef zijn we erin geslaagd om de wagen manueel in derde versnelling te duwen
en zo de proef uit te rijden. De maximum rijtijd was niet overschreden en
zo hebben we toch nog de finish gehaald. Dit leverde ons meteen nog
enkele punten die we nodig hadden om het kampioenschap te winnen! Hierdoor
zijn we voor de derde opeenvolgende keer Algemeen VAS Kampioen Rally. We zijn
uiteraard zeer tevreden over het seizoen: we zijn telkens de snelste
titelkandidaat geweest, hebben telkens meegestreden voor snelste F2-wagen
(enkel in TBR hebben we Lauwaert laten voorgaan), de kers op de taart zijn
twee algemene podiumplaatsen (3de in Titanic en 2de in Hemicuda Rally). De
beginfase van Wervik in de stromende regen is een andere positieve
uitschieter: na de eerste drie proeven stonden we daar 3de algemeen voor de twee
WRC's van Desmet en Bruyneel.
Voor 2006 staan onze plannen nog niet vast, alles zal afhangen van het
beschikbare budget. Het ganse team is en blijft natuurlijk supergemotiveerd! We zullen jullie tijdig op de hoogte houden van onze plannnen. Om met de
supporters bij te praten en te vieren organiseren we een Eetfestijn op
zaterdag 26/11 in de parochiezaal Zammel/Geel, iedereen welkom!."
Over de gebeurtenissen op KP 10: "Om geen vertekend beeld te
krijgen geven wij graag onze versie van de feiten: alles is perfect volgens de
reglementering verlopen, dit is niet enkel mijn mening maar tevens van de
verantwoordelijke sportcommisie die dit voorval heeft geanalyseerd bij het
einde van de wedstrijd."
:: Erik Vleminckx (Toyota Celica GT4) maakte geen kans maar op de titel, maar mag toch van een geslaagde campagne spreken. Het verslag door co Johan Vandeweyers: "In de voor het Maximize-Denoo rallyteam laatste rally van 2005, was afgesproken dat iedereen zich zou gaan amuseren. Maar met een bang hart kropen Erik en Johan op KP 2 Villers, met een proestende Celica GT4 uit een meterslange waterplas. Zou dit al game-Over zijn? En de rally is eigenlijk nog niet echt begonnen. Met een raterende motor werd de rest van het traject afgelegd. Ingehaald door Stefan Van Craenebroeck en Peter De Bolle. Wat een tegenslag. In de wagen werd zelfs al gesproken over misschien moeten opgeven. Maar het bleek gelukkig slechts een vochtige stroomverdeler te zijn. Na de snelle herstelling door Freddy, kruisten twee opgeluchte blikken elkaar. Weer een les geleerd. En nochtans, Erik stuurde de GT4 slechts vrij traag het water in. Maar door de diepte van de "plas" veroorzaakte de tewaterlating een golf, die door het motorcompartiment moet geklotst hebben. Omdat het team zich niet wilde bekommeren om de tijden, werd verder gereden op een behoudend tempo, maar wel snel genoeg om bijwijlen spectaculair te passeren. Het was voor rijder en co heel plezant, om de toeschouwers enthousiast te zien reageren op de voorbijglijdende Celica. Het parkoers van deze mini-Condroz leent er zich toe om, door de gladde ondergrond, en de stukjes onverhard, de bochten op een wel erg leuke manier te ronden. Op het einde van de wedstrijd werd er in de wagen een weddenschap afgesloten. De piloot beweerde als tiende geëindigd te zijn. De co rekende uit aan de hand van gereden tijden en uitvallers dat er waarschijnlijk een twaalfde plaats zou inzitten. Een koffie was de inzet. Erik won zijn koffie, maar dat bleek nadien op een vergissing gebaseerd. Dertiende luidde het harde verdict. Sombreffe was voor het Dekeersgieter-team een heel leuke ervaring, en een mooie seizoensafsluiter. Erik eindigt als derde in het VAS-kampioenschap, en als klassekampioen in 4N. Een geslaagde come-back na twintig jaar afwezigheid, waarbij Freddy Dekeersgieters Prima Donna - de Toyota Celica GT4 - een zeer betrouwbare partner bleek te zijn. Het seizoen 2005 is een jaar geweest van opbouw. Het verkennen van de eigen grenzen en het gewennen aan een 4x4-wagen waren de eerste prioriteiten. Ook het ontdekken van de hedendaagse vlaamse rallywegen was een hele opgave. Met de ervaring die afgelopen seizoen vergaard werd, kunnen in 2006 zeker snellere tijden gerealiseerd worden. Het Dekeersgieter-Maximize-Denoo rallyteam hoopt erop om volgend jaar te kunnen strijden voor de VAS-kroon. Maar iedereen is zich ervan bewust dat om zulk een doel te bereiken, een hoop externe factoren zullen meespelen. Het team houdt eraan om kampioen Franky Boulat en Secundo Ronny Hosten proficiat te wensen, alsook hun teamleden. Het was een mooi strijd. Volgend jaar opnieuw?"
Verder nog wat P&P-nieuws. "Zoals al eerder gemeld, is er dus op maandag 31/10 geen uitzending. Zodoende is er jammergenoeg geen vooruitblik naar de Condroz. Maar op 7 november blikken we wel terug natuurlijk! Ook tijdens de winterperiode gaan we het programma gewoon verder zetten. Dan bekijken we wie wat won tijdens het afgelopen seizoen. Zeker op provinciaal gebied! Ook zullen we de bezielers van de bekendste rallysites uitnodigen om hun 'troetelkind' even voor te stellen."
De Rallye de Sombreffe, één van de laatste grote ASAF-wedstrijden en tevens de laatste manche van het VAS-kampioenschap, kon over heel wat titels uitsluitel brengen. Door het forfait van Hubert Deferm (familiale redenen) was Yannick Bodson, die niet ingeschreven stond, al voor de start zeker van de Waalse titel in Div 4. Ook Philippe Dewulf (wagen niet klaar) kwam niet aan de start, zodat de Vlamingen het vooraan mochten gaan uitvechten.
Zoals verwacht schoot Timothy Van Parijs (Mitsubishi Lancer Evo 6) het snelst uit de startblokken. Na de eerste ronde van vier KP's - KP 2 werd zaterdag geschrapt - had hij een halve minuut voorsprong op Marc Turrion. Stefan Van Craenenbroeck volgde als derde op een minuut. In de tweede ronde kreeg Van Parijs met turboproblemen af te rekenen, die hem 10" kosten. Het vervangen van de turbo kostte hem (door het te laat pointeren in de service) nog eens 25". Zijn 13" voorsprong voor de laatste ronde kon de Oost-Vlaming nog uitbreiden naar 33" in de laatste ronde. Van Craenenbroeck strandde op 1'31".
Achter dit drietal vochten Moulin (Astra) en Dumon (Subaru) voor de zege in Div 3-2-1. Beiden reden in de laatste ronde lek, maar Moulin, die zelfs tweemaal plat viel, verloor minder tijd. Moulin haalde het uiteindelijk met 18" van Dumon, Buriau (Subaru) werd derde op 38". VAS-kampioen Frederik De Keyser (Subaru) eindigde mooi vierde en 10de algemeen. Manta-rijder Raymond Horgnies kon zich verzekeren van zijn maar liefst negende titel in Div 3-2-1.
De strijd om de zesde plaats algemeen was er een tussen Hosten en Boulat, tevens de resterende kanshebbers voor de VAS-titel in Divisie 4. Hosten ging met 7" voorsprong op Boulat de laatste ronde in, maar moest toen opgeven met een gebarsten remschijf. Boulat kreeg op KP 10 problemen met de bediening van zijn Kadett-versnellingsbak en verloor meer dan 20'. Ondanks illegale service op de proef, waarvan één van onze fotografen getuige was, werd hij alsnog geklasseerd. Hoe dan ook kon Boulat (door de opgave van Hosten) zijn titel in Div 4 verlengen.
Andere VAS-rijders aan de finish waren onder meer Vlemincxk (8ste D4), Swerts (10de D4), Vandenberghe (20ste D321) en Faveere (24ste D321). Cools, Schockaert, Christiaens, Pynebrouck en Verbeke gaven op.
:: Einduitslag (Algemeen/Div4/Div321)
:: Foto's David Mares
:: Teams mogen altijd hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be.
Volgend seizoen proberen we door te gaan met de wedstrijd, maar het moest natuurlijk leuker zijn mochten er ook andere bedrijven hun producten (of kortingen erop) ter beschikking stellen om zo hun naambekendheid te vergroten. Geïnteresseerden kunnen altijd een e-mail sturen.
:: Collega-Minirijder Gino Carpentier hangt de helm aan de haak. "Mijn vrouw is bevallen van een schattige tweeling, twee dochtertjes. Met mijn vrouw had ik een afspraak dat de rally zolang duurt totdat er kindjes kwamen.", aldus Gino. Zo zet hij zijn rode Mini te koop, zie onze zoekertjespagina.
:: Nog meer nieuws vanuit de kraamafdeling. Andy Vangheluwe, de co-piloot van het SVD Racing Team en beter bekend als 'de kleen', werd begin deze week vader van een dochter, Sara. Met vrouwtje Sofie is hij van plan een groot gezin te bouwen. Onze gelukwensen aan de trotse ouders!
:: Steve Daele deed zijn wagen van de hand en is nu op zoek naar een nieuwe uitdaging. "Ik heb mijn Clio Williams die ik begin dit jaar van Dewulf gekocht had verkocht. De wagen is door een Frans rallyteam gekocht en zal uitkomen in de klasse F2000. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe wagen, ik weet nog niet wat, er zijn tal van opties. Het is best mogelijk dat ik voor het volgende seizoen zal huren. We zien wel..."
:: Er werd heel wat over gepraat de laatste weken: komt er een 26ste editie van de TBR Rally of niet? Het antwoord door organisator Ignace Dumortier: "We zullen proberen om volgend jaar opnieuw de TBR Rally in te richten. Eerst dient er een deftige evaluatie gemaakt te worden van de huidige editie voorlaeer we opnieuw van start gaan. We hopen dat we uit onze 'problemen' geraken en zullen proberen om er volgend jaar opnieuw iets goeds van te maken.", aldus Ignace.
Bernard Munster heeft zondag de JMC Rally van Jalhay gewonnen. Met zijn nieuwe Subaru Impreza had hij meer dan een minuut voorsprong op Kris Princen in zijn Clio Ragnotti. De derde plaats was voor de imposante Audi van Patrick Fastré. De JMC Rally bracht ook Larry Cols (Clio, foto) en Guy Colsoul (Lancer) aan de start, maar beiden kenden pech. Cols finishte nog als zesde terwijl Colsoul definitief moest opgeven (boîte). (uitslag) :: Foto: Carl Daems, binnenkort meer op www.rallyphotos.be en nu reeds op www.rallyfoto.be. |
Vanmorgen maakte iedereen zich op voor een duel Desmet-Lefevere. De thuisrijder bleek de enige die de WRC kon bijbenen, nadat hij in de eerste ronde drie van de vier scratches had genoteerd. Lefevere was evenwel op KP 1 even de maïs gaan opzoeken, vandaar dat hij na de eerste boucle aankeek op een achterstand van 9" op Desmet. De rest van de top-6 lag niet veraf: Van Woensel op 13", Du Jardin op 17" en even verder Lietaer en Pyck op respectievelijk 22 en 24 tellen.
Lefevere had in de tweede ronde al twee seconden van zijn voorsprong afgedaan, toen hij op KP 7 iets te ver coupeerde en een velg kapot reed. De BMW-rijder had geen reservewiel mee, wat het einde van zijn wedstrijd betekende. Over en out ook met de zegestrijd, want Desmet had na de tweede ronde - halfweg wedstrijd - al 22" voorsprong op Du Jardin, die over Van Woensel was gegaan. Lietaer en Pyck werden vierde en vijfde, terwijl een terug uitmunende Lauwaert de rest van het veld aanvoerde. Hij had zelfs 24" voorsprong op Franky Boulat. Alliet, Coulembier en Hosten volgden op korte afstand van de VAS-kampioen.
Desmet kon al beginnen controleren vanaf de derde ronde, waarvan KP Rumbeke geannuleerd werd wegens een oliespoor. Van Woensel, Du Jardin en Lietaer namen de (gedeelde) scratches voor hun rekening, maar hun posities wijzigden niet. Lietaer kon wel op 4" naderen van M3-collega Van Woensel, die nu zelf op twee tellen van Du Jardin stond. Filip Pyck was al op een achterstand van meer dan een minuut aangewezen.
De leiderspositie kwam in de laatste ronde niet meer in gedrang, waardoor Desmet zijn tweede overwinning van het jaar kon boeken. De rest van de top-4 ging nog tot het uiterste in de laatste vier KP's. De tijdsverschillen per proef waren heel miniem, maar toch kon Van Woensel nog op gelijke hoogte komen met Du Jardin. En omdat de CVW sneller was op de eerste KP, werd hij als tweede afgevlagd op 21" van de winnaar. Du Jardin werd ondanks een sterke wedstrijd toch nog derde, terwijl Polle Lietaer vierde bleef op 25". De anonieme vijfde plaats ging naar de Lancer Evo 6 van Filip Pyck op 1'16".
De klasse M werd gewonnen door Koen Lauwaert, tevens zesde algemeen met zijn Clio. Hij ging Xavier Alliet (BMW M3) met 34" vooraf en was zelfs 47" sneller dan klassereferentie Franky Boulat (Opel Kadett). Die had maar 4" bonus op Ronny Hosten (Toyota Corolla KC), die door een opgelost elektronicaprobleem de kloof met zijn titelconcurrent merkelijk kon dichten. Wie van de twee kampioen wordt weten we volgend weekend in Sombreffe. Boulat moet uitrijden om zijn titel te verlengen. Achter Hosten sloot Geert Vandoorne (Escort MK I) de top-10 af. Hij finishte ook als eerste deelnemer in Div 3-2-1. Finishten verder in de top-15: Coulembier, Pyck, Deleersnijder, Prinzie en Claesen.
In Div 3-2-1 ging de zege dus naar Geert Vandoorne. Hij had bijna 2' voorsprong op Dany Claesen (Escort Cosworth). VAS-kampioen Frederik De Keyser (Impreza) werd als derde afgevlagd, voor kemphanen Vandeputte (Civic) en Alliet (BMW).
Spektakel was er alleszins genoeg op de proeven rondom Roeselare. Dank aan onder meer Spillebeen, Louies, Denys, Verbeke, Ceenaeme, Dereu, Sutens, Doughnut Dene,... Laten we hopen dat ook volgend jaar de immer mooie 'TBR' kan en zal doorgaan!
:: Uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Foto/video zo snel mogelijk on-line!
:: Teams mogen altijd hun verslag/reactie mailen naar info@shakedown.be.
In Sombreffe mogen de VAS-rijders zich meten met de toppers uit het ASAF-kampioenschap. En die zullen talrijk aanwezig zijn, met deelname van onder meer Deferm (Subaru), Dewulf (Celica 4WD), Bodson (Audi S2), Roulez (BMW), Mineur (Saxo KC), Horgnies (Manta), Warzée (Suzuki),... Zij mogen het opnemen tegen heel wat Vlamingen, waaronder Mitsu-rijders Van Parijs, Turrion en Van Craenenbroeck. Hosten, Boulat, Vlemincxk, Sutens, Verbeke, Czech, Cools, Swerts, Bulen, De Keyser,... zijn enkele van de vaste VAS-piloten aan de start. De voorlopige deelnemerslijst kun je hier raadplegen.
De Rallye de Sombreffe telt 118,3 wedstrijdkilometers, over twee boucles van 5 KP's en één boucle van 4 proeven.
KP 1: Jemeppe - 10,9 km (100 % verhard)
KP 2: Boignée - 5,6 km (75% verhard - 25 % onverhard)
KP 3: Villers la Ville - 9,5 km (90 % verhard - 10 % onverhard)
KP 4: Humerée - 8,5 km (95 % verhard - 5% onverhard)
KP 5: Tongrinne - 7,4 km (100 % verhard )
De verkenningen, technische en administratieve controles gaan door op zaterdag 22 oktober. Op zondag wordt omstreeks 8u45 de eerste boucle aangevat. De tweede en derde gaan van start om 12u45 en 16u30, de finish is voorzien rond de klok van 19u.
Website: www.rallysamourai.be.tf.
Organisator Ludo L'Hoyes: "Door het plotste en onverwachte wegvallen van onze hoofdsponsor zijn wij niet in de mogelijkheid om de Wintercup te organiseren, Wij hebben de laatste dagen alle mogelijkheden bekeken om toch iets te doen en alsnog te organiseren. Tijdens onze vergadering van woensdag 12 oktober is de beslissing gevallen om dit jaar geen Wintercup of rallysprint te organiseren gezien het grote fianciële risico dat er aan verbonden is. Door het wegvallen van de inkomsten van de hoofdsponsor is er een onzekerheid dat de organisatie op een positieve balans zal uitkomen. Daarom hebben we besloten om nu reeds volop te beginnen aan de editie van 2006 en deze optimaal voor te bereiden."
Kan Desmet de Beamers afhouden?
Om en bij de 130 teams zijn ingeschreven voor de jubileumeditie van de TBR Rally. Traditiegetrouw kan de mini-Omloop van Vlaanderen uitpakken met een sterk en gevarieerd deelnemersveld. Wat betreft de strijd vooraan, verwachten we ons aan een mooi gevecht tussen de WRC van Peter Desmet en de 'Beamers' van Chris Van Woensel, Paul Lietaer en thuisrijder Andy Lefevere.
Verder vooraan te verwachten zijn Du Jardin, Pyck (2x), Vleminckx, Boulat, Hosten, Deleersnijder, Alliet, Lauwaert, Dobbelaere, Lyphout, Louies, Vandoorne, Duquesne, Claesen, De Keyser, Seys, Joseph, Decloedt, Prinzie, Coulembier, Desimpel, Vandoorne,... Voor het spektakel kunnen we terug beroep doen op Sutens, Spillebeen, Denys, Ceenaeme, Verbeke, Dene,... Let vooral op de schuivers van Danny Vancoillie, want het zijn zijn laatste... daarom ook dat hij voor de gelegenheid startnummer 1 meekreeg.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours van de 25ste TBR Rally is ongewijzigd gebleven aan dat van vorig jaar: 4 KP's, die elk viermaal verreden worden. De doortochten op de proeven in Oekene, Rumbeke, Moorslede en De Zilten zijn goed voor een totaal van 96.6 km tegen de klok.
(timing)
Rallycentrum & Servicezone
Het podium en wagenpark zijn gelegen op de parking van de Expohallen in Roeselare. De technische controle op zaterdag gaat door bij Sunoco, Noordkaai 8 te Izegem, vanaf 14u.
:: Rallyradio via Topradio Westhoek op 105.0 FM.
:: Live resultaten via deze link.
:: Verdere info: www.rallytbr.com.
Nu zondag verzorgt Topradio Westhoek trouwens de verslaggeving van de TBR Rally. Francis: "Er zijn nieuwsflashes (info, tijden en interviews) te verwachten om 11 uur en 13 uur (+/- 20-tal minuten) en van 15 tot 17 uur is er constant RALLY-REPORT-RADIO met de laatste updates en de aankomst met live-interviews!" Afstemmen op 105.0 FM is dus de boodschap!
(Excuseer voor de laattijdige aankondiging, te wijten aan internetproblemen die sinds vandaag van de baan zijn.)
Freddy Loix moest, na zijn pech van gisteren (lekke band en straftijd voor het vervangen van de turbo), vandaag 15" zien goed te maken op Xavier Bouche. De Focus-piloot was gisterenavond al zeker van de titel en ging vanmorgen sterk van start om Loix alsnog van de zege te houden. Het duurde 7 KP's vooraleer Loix Bouche te pakken had. Bouche drong daarna niet meer aan en finishte uiteindelijk op 30" van Fast Freddy, die 'de Haspengouw' aan zijn rijkgevuld palmares kan toevoegen. (reactie's onderaan)
Geen strijd meer voor de ereplaatsen vandaag. Melissa Debackere finishte met de Toyota Corolla WRC van Peter Desmet derde op meer dan vijf minuten. Hubert Deferm stond sinds lang nog eens aan de finish van een nationale wedstrijd. Zijn nieuwe Subaru parkeerde hij op de vierde plaats op 8'05", bijna twee minuten sneller dan Chris Van Woensel met de BMW M3. Volgende zondag zien we CVW terug in de TBR Rally. De zesde plaats was voor thuisrijder Kris Princen, meteen ook (eenzaam) winnaar in groep N met zijn kleine Clio.
Achter dit zestal finishte Cédric Cherain als eerste C2-rijder, maar omdat deze buiten competitie rijdt ging de zege in de RACB Cup voor het eerst naar Caren Burton. David Croes finishte als tweede op anderhalve minuut. Stéphane Boelens verlengt zijn titel bij de C2's, hoewel de Cup nu niet meer door Citroën maar door de RACB wordt georganiseerd. Bij de Historics was de zege voor Yves Bruneel (Opel Manta) nadat Stefaan Stouf in de voorlaatste KP moest opgeven. Het werd een West-Vlaams onderonsje met verder aan de finish (en op het podium) Kinsabil en Debyser, weliswaar op 20' en 25'.
Reacties van de top-3 van op racb.be.
Freddy Loix: "Ik heb zeker moeten aanvallen. Men mag niet vergeten dat deze wagen al een zekere leeftijd heeft. Wanneer je dan een rijder aan het stuur zet die voluit aanvalt, gaat er al eens wat kapot. In plaats van te controleren, moest ik voluit in de achtervolging na de 40” tijdverlies in de service en Xavier bleef ook snelle chrono’s draaien. Het was dus niet zo eenvoudig als gedacht, maar ik ben blij voor George Tracey, de Ierse eigenaar van de wagen, dat ik hem deze zege kan aanbieden. Afspraak volgende week in de Rally Ireland, waar ik een Suzuki Ignis Super 1600 zal besturen!”
Xavier Bouche: “Dit was een superseizoen. Ik was al zeker van de titel in Super 1600, maar nu heb ik ook de algemene titel te pakken. Deze Focus WRC is fantastisch. Ik hoop ook volgend jaar met deze wagen te kunnen rijden. Jammer dat ik Freddy niet kon afhouden. Zaterdagavond verloren we kostbare tijd door een gescheurde uitlaatcollector. Zonder die problemen had ik het nog willen zien…”
Melissa Debackere: “In het begin van de wedstrijd verloor ik wat tijd door een losgekomen darm van de luchtinlaat, waardoor we turbodruk verloren. Nadien heb ik alles op alles gezet om A8-kampioen te worden. Nu nog de titel van vice-kampioen veilig stellen in de Condroz."
:: Alle uitslagen
:: Foto's: Carl Daems
Xavier Bouche komt in Landen sterker voor de dag dan in Roeselare. Na een scratch op KP 1, sloot hij de eerste ronde af op 4" van Loix. De Focus-rijder zag Loix in de tweede ronde uitlopen, maar toen die in de derde ronde op het punt stond een halve minuut te pakken ging het fout. Op KP 10 ging de Limburger iets te breed met zijn 206, waardoor hij de achterbumper beschadigde met een lekke band tot gevolg. Zijn voorsprong was helemaal weg toen hij de volgende proeven met turboproblemen moest afwerken. In de laatste boucle kon Loix zijn achterstand van 44" doen slinken naar 15 tellen. Uitsluitsel morgen tijdens de nog 12 af te werken proeven.
Achter Bouche en Loix reed Melissa Debackere zich vandaag naar de derde plaats. Vanmorgen moest ze wel even Piet Van Hoof laten voorgaan, maar de Lancer-piloot ging overkop op KP 4. Door een onverklaarbaar vermogensverlies zag Melissa Hein Jonkers dichterbij komen, maar die moest aan het einde van de derde ronde aan de kant met een gebroken aandrijfas. Hubert Deferm staat bij zijn "comeback" op nationaal niveau vierde met zijn nieuwe Subaru Impreza groep A, aangekocht bij Munster. Chris Van Woensel is met zijn BMW M3 vijfde op al bijna zes minuten.
In groep N wordt het mooie weer gemaakt door Kris Princen. De Clio-rijder staat zesde algemeen en leidt de standaardklasse met ruime voorsprong, nadat Steve Matterne met zijn Lancer van de baan ging. Cédric Cherain doet momenteel één plaats beter dan in de Omloop. Dit keer rijdt hij wel met een Citroën C2, maar omdat hij met Michelins ipv Pirelli's rijdt, neemt hij niet (officieel) deel aan de RACB Cup. Cherain heeft 4" voorsprong op Caren Burton, de officiële leider in de Cup. Croes, 10de algemeen, volgt op bijna een minuut.
In de Historic-wedstrijd heeft Stefaan Stouf (na 15 KP's) zoals verwacht de leiding. Hij heeft bijna twee minuten voorsprong op Yves Bruneel (Opel Manta) en Michel Bergsteyn (Opel Kadett). Debyser en Kinsabil zijn de overige deelnemers nog in koers. Na twee dagen wedstrijd zullen trouwens maar weinig teams de finish halen. Nu al zijn onder meer Schmelcher (turbo), Bosmans (versnellingsbak), Vanhees (versnellingsbak), De Koning, Hermans, Dekeerle,... Bart Du Jardin gaf forfait wegens gezondheidsredenen.
:: Alle uitslagen
:: Foto's: Koen Demeyere
Innige deelneming aan de familie en vrienden van Bianca in deze moeilijke periode.
Chris Van Woensel in een persbericht: "We hadden deze winter al plannen om met de Nissan uit te komen in de nieuwe categorie voor GT's, maar toen bleek het reglementair nog niet te kunnen. Achter de schermen zijn we verder blijven werken aan het project en alles is rond voor 2006 en de volgende drie seizoenen, want het is een programma voor drie jaar. De Nissan 350 Z staat al in het atelier! Ik rij dolgraag met de BMW en ook het publiek geniet van de M3, maar verschillende commerciële partners gaven de voorkeur aan een moderner model. De Nissan 350Z is natuurlijk publicitair enorm aantrekkelijk. Het is een bloedmooie GT. Bovendien weer een achterwielaandrijver. Technisch heeft de Nissan een geweldig potentieel. De 3,5-liter V6 produceert 280 pk, ongeveer evenveel als onze huidige BMW-motor. De motor wordt bovendien veel gebruikt in de autosport, want het is dezelfde krachtbron die door Renault gebruikt wordt in de Mégane Trophy. We moeten zeker niet alles zelf ontwikkelen. Alle mogelijke competitieonderdelen voor een Nissan 350 Z zijn al verkrijgbaar. Maar, in eerste instantie zullen we de wagen redelijk standaard houden, om kilometers te maken en ervaring op te doen. Stelselmatig zal de Nissan verder evolueren. Hoe hoog we met de 350 Z kunnen mikken is ook voor mij een vraagteken, maar dat ik me ga amuseren met de Nissan en de fans weer zullen genieten, dat staat nu al vast!"
Dit weekend rijdt Van Woensel samen met Koen Crombez de 12u van Haspengouw met de vertrouwde M3. Over twee weken wordt er gestart in de TBR Rally. In de laatste wedstrijd met de BMW zal Rik Snaet de nota's voorlezen. Eind dit seizoen volgt nog de Condroz Rally, waarin CVW wellicht zal starten met een wagen die kan winnen in de Europese wedstrijd.
Geen geluk voor de favoriete vanmorgen. Melissa Debackere moest op KP 2 de strijd staken met turboproblemen op de Desmet-Corolla. Andy Lefevere zette ondertussen de toon voor de rest van de wedstrijd. Na de eerste ronde van drie KP's had hij al 20" voorsprong op Paul Lietaer. Koen Lauwaert lag derde op 33", Opel-rijders Boulat en Deleersnijder volgden op 5" van de Clio. Een ronde en enkele regenbuien later was de leiding nog steeds voor Lefevere. Paul Lietaer ging op KP 5 van de baan met zijn M3 terwijl Koen Lauwaert tijd verloor door een normtijd op die KP. Zo konden Boulat (+53") en Deleersnijder (+ 55") oprukken naar de tweede en derde positie. Lauwaert lag vierde, voor de Escort Cosworth op straatbanden van een schitterende Dany Claesen. Lyphout, Declerck, Dobbelaere, Hosten en Decloedt namen de resterende top-10 posities in. Publiekslieveling Jean-Pierre Vandewauwer was toen al uit de wedstrijd verdwenen, toen de Caen M3 af te rekenen kreeg met een geblokkeerde versnellingsbak.
Na drie ronden of 9 KP's had Lefevere zijn voorsprong op Boulat uitgebreid tot 59". Claesen had de derde plek van Deleersnijder overgenomen, terwijl vader en zoon Lyphout vijfde werden na de opgave van Lauwaert (sortie KP 7). Na KP 10 werden ze zelfs vierde, toen Frank Deleersnijder (Manta) van de baan ging. Twee proeven later verdween thuisrijder Ronny Declerck van de tabellen, toen zijn Ascona af te rekenen kreeg met een kapotte achterbrug.
Geen wijzigingen in de top-5 tijdens de laatste ronde. Lefevere bleef op de baan en pakte zijn derde Hemicuda-zege, na winst in 2002 en 2004. Franky Boulat, die in functie van het VAS-kampioenschap bijna de volle pot punten meegraaide, deed met de tweede plaats een positie beter dan vorig jaar. Dany Claesen werd verrassend derde algemeen en eerste in Div 3-2-1, waarin Frederik De Keyser reeds zeker is van de titel. Onverwacht maar oververdiend is de vierde plaats van Johan Lyphout, bezig aan een sterk seizoen met zijn Opel Kadett. Chris Dobbelaere finishte met zijn Kadett als vijfde en ging nog net Filip Barbier (Lancer Evo 6.5) vooraf, die in zijn eindsprint Ronny Hosten versloeg, 7de met zijn Corolla Kit Car. Thuisrijder Koen Beyne (Laner Evo 6) pakte in extremis de achtste plaats, na een aanval op Vleminckx (Celica GT4, 9de) en Decloedt (Impreza, 10de).
De zege in Div 3-2-1 was dus voor Dany Claesen, die het met 2'30" haalde van Frederik De Keyser (Subaru Impreza), de nieuwe kampioen. Timothy Alliet werd derde met zijn BMW 325, voor Vandenberghe (Ibiza), De Schrijver (Mazda) en Schokaert (Corsa). Bij de Historics was Marc Maertens de verrassende winnaar. Met zijn Manta ging hij Delplace (BMW) en Bruneel (Ascona) vooraf. Dieter Thys (Mini)