Het deelnemersveld belooft ongetwijfeld het beste in zeven edities te worden. Elk jaar kreeg Autostal Hemicuda en Autostal Atlantic wel één of meerdere BK-rijders aan de start, maar dit jaar is de inbreng wel uitzonderlijk. Eén van de publiekstrekkers wordt ongetwijfeld Patrick Snijers met de Porsche 911 GT3. Net als in de Haspengouw staat hij tegenover Kris Princen, opnieuw aan de start met de Lancer Evo 9 van Jetcar. De organisatie acht ook de kans groot dat Timothy Van Parijs van start gaat met zijn Porsche in Koekelare. John Morgan (Escort Cosworth Mies), vorig jaar nog mooi tweede, is ook terug van de partij. Het lijstje wordt verder aangevuld door Lietaer (Subaru), Lefevere (BMW), Vermeirsch (Sierra Cosworth), Hosten (Corolla Kit Car), Prinzie (BMW), Maertens (BMW), Decloedt (Subaru), Dobbelaere (Kadett), Van Tricht (Subaru), Pyck (C2 R2),...
Zoals elk jaar is ook nu weer aan het Hemicuda-parcours gesleuteld. Aan proeven De Mokker en Hovaeremolen, die een identiek eerste gedeelte hebben, werd niet geraakt, maar er zijn wel twee nieuwe proeven voor de editie 2007. KP Gistel wordt op een volledig ander parcours dan vorig jaar gereden. Deze proef van 4,37 km, ooit nog verreden in de Rally van de Middenkust, bestaat uit lange rechte stukken, onderbroken door T-situaties. KP Kortemark, ongetwijfeld de interessantse KP van de rally, gaat van start in Edewalle (naast lokaal Atlantic) en eindigt zo'n 7 km later in Werken. Snelle stukken worden er afgewisseld met technische gedeeltes, twee haarspelden,... kortom voor elk wat wils.
Voorlopige deelnemerslijst, timing en andere nuttige info op www.hemicuda.be.
Loix in het VW-persbericht: "Tuurlijk had ik deze wedstrijd willen winnen. Ik heb er trouwens alles aan gedaan om dat te bewerkstelligen, maar ik kon echt niet sneller. Niet vergeten dat Larry hier over een turboaangedreven Groep A kon beschikken, een wagen die heel wat krachtiger is dan een Super 2000. Ik ben echter heel blij vast te stellen dat onze Polo Super 2000 heel wat is geëvolueerd. Ons belangrijkste doel tijdens deze provinciale wedstrijd was nagaan in hoeverre we met de motor progressie hadden geboekt. Voortaan heb ik geen ‘gat’ meer in de lage toeren. Ik heb nu op elk moment power. Op de chronoritten rond Jalhay heb ik dat een aantal maal kunnen verifiëren: er zaten nogal wat smalle stroken in, tussen twee hagen. De auto moest telkens weer op gang getrokken worden. Een bemoedigende vaststelling aan de vooravond van de Condrozrally, volgend weekend in Hoei. Daar kan ik het met gelijke wapens opnemen tegen andere Super 2000’s en zal Larry een groep N besturen.” Dinsdag werkt Loix nog een testsessie af in functie van de Condroz Rally, waar de nadruk op de ophanging zal gelegd worden.
Achter het ongenaakbare duo Cols-Loix finishte Olivier Cartelle derde met een Lancer Evo 7. De vierde plaats in Divisie 4 was voor Olivier Zonderman, die een Subaru Impreza WRX '06 bestuurde van Jos Boon. Hij klopte nipt Francis Lejeune, die zijn nieuwe Porsche 911 GT3 kwam testen met het oog op de Condroz Rally.
Uitslagen via de website van de JMC Rally. (nog niet volledig)
Foto's Tom Buyse.
Verstraete, Priem, Coene, Perneel en Briclet kunnen mits een goeie prestatie nog een ereplaats behalen in de eindstand. Hein Derynck is natuurlijk ook weer van de partij, net als de Turkse Burcu Cetinkaya, afgelopen zondag nog pilote van de 0-wagen in de TBR Rally. De Fiesta Trophy krijgt opnieuw enkele 'gastrijders' over de vloer. Zo komt circuitrijder Stéphane Lemeret aan de start met een Fiesta ST die op bio-ethanol zal rijden. Het wordt een test i.f.v. volgend seizoen, om dan misschien alle ST's op de groene brandstof te laten rijden. Kristof Van Tricht, tot voor kort nog in de running voor de VAS-titel met zijn Subaru, zal deelnemen met de wagen van Peerlings terwijl Gregory Vanderstocken opnieuw met de wagen van Kurt Olivier zal rijden. Een andere, zeker niet te onderschatten nieuwkomer is Cédric Verhees, die de wagen van Cédric Clément kocht.
Tijdens de Condroz houdt Normfest, sponsor van Hastir, een grote wedstrijd waarbij een Ford Fiesta ST wegversie te winnen valt. Het volstaat om de top-5 van de Trophy in de Condroz te voorspellen om kans te maken. De ST kan ook ingewisseld worden voor een seizoen in de Fiesta Trophy met een ST van bij Didier Vertommen.
Startnummers van de ST's in de Condroz en meer info over de Normfest-wedstrijd op de FFST-website.
De deelnemerslijst wordt dit jaar in twee stukken opgesplitst. Eerst gaan de deelnemers van de EK-wedstrijd van start. De Condroz Rally telt nog altijd mee voor het EK coëfficiënt 10 en daarom dient een aparte wedstrijd gehouden te worden, voorbehouden voor Super 2000 en groep N. Deze zal een 30-tal wagens tellen, gevolgd door enkele wagens van de organisatie. Daarna komt de nationale wedstrijd door, met daarin de WRC's, GT's, RMS-wagens,...
In de EK-wedstrijd zijn alle ogen gericht op de Super 2000's. Freddy Loix (VW Polo), Bernd Casier (Peugeot 207) en François Duval (Fiat Punto) zullen ongetwijfeld een mooi gevecht om de overwinning leveren. Toch zullen we, zowel in droge maar zeker in natte omstandigheden, rekening moeten houden met Larry Cols, die na het débacle van Ieper opnieuw wil tonen wat een Lancer Evo 9 groep N waard is op EK-niveau. Andere Evo 9's zijn er voor Collard, Lhonnay, Turrion, Julien, Colsoul,... Alexandre Busin brengt de tweede VW Polo S2000 van René Georges aan de start.
De WRC's zijn natuurlijk favoriet in de nationale wedstrijd. Hubert Deferm (Impreza WRC) en Melissa Debackere (Corolla WRC) mogen hun duel van in de Haspengouwrally nog eens overdoen. Andere deelnemers met een 4x4 groep A zijn Massin (Impreza WRC S5 Deferm), Bodson (Audi), Hazeleger, Van Hoof, Vleminckx, Jonkers,... (allen Mitsubishi). Heel wat aandacht zal ook uitgaan naar de GT's. Chris Van Woensel (Nissan 350Z) krijgt maar liefst zeven Porsches om zich mee te meten. Of zes, want Timothy Van Parijs fungeert met zijn Porsche als 0-wagen. Patrick Snijers, Marc Duez, Francis Lejeune en Henri Schmelcher gaan met een 911 GT3 van start, Jean-Marc Gaban met zijn 993 terwijl Frédéric Flagothier voor het debuut van de Cayman S zorgt. Het spektakel zal verder verzorgd worden door de RMS-groep (met oa. Andy Lefevere met de Caen-M3) en de vele Historics: Paul Lietaer (Escort MK II), Christophe Jacob (Mazda RX7), Pascal Gaban (Kadett GTE),... om er maar enkele te noemen.
Bij de voorwielaangedreven wagens lijkt Kris Princen (Renault Clio R3) maar weinig concurrentie te zullen hebben. In A6 mag Jean-Yves Laruelle (VW Polo Super 1600) het opnemen tegen de vele C2's (al dan niet R2) van oa. Auquier, Lauwaert, Cherain, Burton, Cartelle, Grooten, Baugnet, Dumont... In N3 is het dan weer uitkijken naar de Fiesta Sporting Trophy, waar Servais, Martin en Hastir er een bloedstollende finale van kunnen maken.
Nieuw dit jaar in de Condroz Rally is de showproef op vrijdagavond. In Vierset gaan de wagens om 17u in omgekeerde volgorde van start, wat betekent dat de toppers rond 20u verwacht worden. De inkomprijs voor de showproef bedraagt 10 €, voor andere proeven betaal je per KP 8 €. De algemene inkom bedraagt 25 € of 30 € inclusief showproef. De shakedown gaat door op donderdag 1 november in Couthuin en dit van 12u tot 18u.
Voor wie nog meer beelden van de TBR wil zien:
:: Shakedown Rallyteam op KP Moorslede (met dank aan Christophe Panis - Rallyzone.be)
:: Compilatie TBR Rally (Christophe Panis - Rallyzone.be)
:: Jan Czech in de gracht (Michiel Ballyn)
Hoofdsponsor van het project is Yacco, aangebracht door co-piloot Jean-Pierre Delmelle, commercieel afgevaardigde van het bedrijf. "Ik wil alle mensen en sponsors bedanken die het project mee mogelijk gemaakt hebben, in het bijzonder Christophe Detandt en Jean-Pierre Delmelle van Yacco die hemel en aarde bewogen hebben de laatste maanden om me te kunnen laten rijden in de beste omstandigheden. Het was niet gemakkelijk maar ze zijn er in geslaagd. De beste manier om hen te bedanken is hen nu de overwinning proberen te schenken. Dat zal ook moeilijk zijn want ik zal de wagen pas woensdag of donderdag ontdekken terwijl de concurrentie terugkomt uit Valais (Casier en Loix) of Jalhay (Cols), maar ik zal me verweren als een leeuw.", aldus Dudu op zijn www.fduval.com.
De Fiat Punto Super 2000 wordt niet het Vergokan-exemplaar, wel een wagen van het Franse Automéca, waarvoor Duval intertijd in het WK met de Puma Super 1600 reed. De wagen zal gereviseerd zijn na het optreden in de Rally van Corsica, Abarth leent hen bovendien een nieuwe motor. Volgende woensdag arriveert het team in België om testen uit te voeren.
Duval mag het bij zijn S2000-debuut meteen opnemen tegen Loix (VW Polo Super 2000), Casier (Peugeot 207 Super 2000) en Larry Cols (Mitsubishi Lancer Evo 9). Zij gaan allen van de start in de EK-wedstrijd, die de nationale wedstrijd met de WRC's, groep A's, GT's, RMS-wagens,... voorafgaat.
Met 16 deelnemers in de klasse 2E hadden we meteen een pak tegenstanders om ons mee te meten. Toch hadden we voor de start al besloten ons weinig van tijden aan te trekken en ons eigen tempo te rijden, om zo zeker de finish te halen. Al van bij de eerste proef werd duidelijk dat we kalm moesten blijven. Op de rondkoers van Oekene kwamen we de ene na de andere gestrande wagen tegen. We moesten zelfs tweemaal bijna stoppen op het rondje voor de Opel GT van Bossu die net overkop was gegaan, zodat we met een matige tijd begonnen. De eerste ronde werkten we verder rustig af, om de KP's wat af te tasten en langzaam aan in het ritme te komen.
Tijdens de tweede ronde probeerden we onze tijden overal te verbeteren en dat lukte vrij aardig. Door het oponthoud in de eerste ronde draaiden we op Oekene maar liefst 47" sneller! Op Rumbeke deden we er 5" af terwijl we op De Zilten 4" sneller gingen. KP Moorslede reden we niet na het spijtige ongeval van Didier Spillebeen. Halfweg wedstrijd lagen we 74ste algemeen en 8ste in de klasse E.
Ondertussen verging het ons almaar beter: de piloot in het ritme, de wedstrijdbanden al wat gewend, de proeven al wat bekender,... kortom opnieuw goed voor enkele seconden winst op iedere KP. In de laatste ronde wilden we niets meer forceren zodat we overal wat trager draaiden, enkel op onze favoriete proef Rumbeke reden we voor de derde keer op rij dezelfde tijd. Op De Zilten verloren we nog 11" tegenover onze besttijd na een gele vlag-situatie, maar dat maakte op dat moment weinig uit... we hadden de finish gehaald! Uitbundige vreugdekreten vulden de cockpit bij het overschrijden van de finish van de laatste proef. Zonder één schrammetje, zelfs zonder één foutje in de ganse wedstrijd, reden we de 106 over het eindpodium.
Uiteindelijk werden we 67ste algemeen en 8ste in de klasse E. Drie proeven voor het einde lagen we nog 6de van de 11 wagens nog in koers (al wisten we dat toen zelf niet), maar door ons tragere tempo op de laatste proeven gingen Bouckaert en Demeyere ons nog voorbij. Veel beter doen kon bijna niet, want klasseconcurrenten met soms 40 pk meer kan je gewoonweg niet volgen, zelfs niet met het nemen van risico's wat we zeker niet wilden doen. De Peugeot is dan ook maar een simpele 8-klepper met nog geen 120 pk... Op de technische proeven van Rumbeke en De Zilten gingen we redelijk mee met klasseconcurrenten als Capoen, Demeyere, Lagache en Vandewalle maar het is ietwat frustererend om vast te stellen dat we dan heel wat meer sec/km verloren op de snellere proeven van Oekene en Moorslede, waar de lange versnellingsbak ons parten speelde. Zo waren er bijvoorbeeld maar enkele punten op het ganse parcours waar we naar vierde versnelling konden! Wat we wonnen na een goeie freinage verloren we dan weer in het accelereren... maar zo leer je wel tijd sprokkelen voor en in de bocht.
"Al bij al ben ik best tevreden over deze TBR Rally. Ons doel om de finish heelhuids te bereiken is voltooid en ik heb mij kostelijk geamuseerd: het typische parcours, een echte rally en een nieuwe co-piloot die het voortreffelijk deed! Met het oog op volgend jaar starten Jeroen en ik nog in de komende Hemicuda Rally! Ik kijk er al naar uit!", aldus Thijs, die wat mij betreft een pluim verdient voor zijn verstandige wedstrijd. Zelf vond ik het ook een schitterende ervaring, het co-pilotenvak bevalt mij uitstekend en het is al verlangen naar het volgende optreden... In Koekelare wordt opnieuw de aankomst halen het belangrijkste doel, zodat Thijs met het derde en laatst benodigde resultaat een hogere A3-vergunning kan krijgen.
Bij deze nog een woord van dank aan Philcars voor de uitstekende service, onze supporters voor de aanmoedigingen, onze sponsors voor de financiële steun, Andy Vangheluwe voor de hulp bij de voorbereiding, Team Bassin Roeselare voor de voortreffelijke organisatie, de fotografen voor de vele foto's,... Merci iedereen!
Foto's en onboardbeelden volgen!
Bekijk hier de voorlopige deelnemerslijst.
Ook nog meegeven dat de shakedown van de Condroz Rally doorgaat op donderdag 1 november van 12u tot 18u. De locatie wijzigde naar Couthuin.
“Gelukkig kan ik rekenen op Marc Timmers om me overal heen te brengen. Er werd mij vriendelijk een VW Caravelle ter beschikking gesteld, waarin een bed werd geplaatst. Eens de wedstrijd in Zwitserland is afgelopen hoef ik op de terugreis naar België enkel in te dommelen, om zo fris als een hoentje in Jalhay aan de start te komen.”, zegt Loix. “Het parcours van deze provinciale rally lijkt heel sterk op dat van de Condroz, waar we een week later aan de start staan. Omdat wedstrijdkilometers de ideale test zijn en omdat de rally bestaat uit vier lussen van drie korte chronoritten, hebben we er de mogelijkheid om bij elke assistentie wat andere afstellingen uit te proberen. Bovendien is het mooi meegenomen dat het startveld best indrukwekkend is. Zo kunnen we onze prestaties vergelijken met die van de tenoren van het Belgisch kampioenschap.”, aldus Loix, die wijst op de deelname van oa. Larry Cols (Lancer).
De Polo-rijder weet al waaraan te werken komende zondag. “Het ontwerp van de atmosferische tweeliter uit een Super 2000 maakt dat we nooit over een uitzonderlijk koppel zullen beschikken”, stelt Loix. “Dat is dan ook de reden waarom we aan dat aspect moeten werken om de wagen efficiënter te maken. In Jalhay zullen we meerdere opties uitproberen. Het smalle parcours zal ons toelaten om te meten of onze wijzigingen een positief gevolg hebben. Een test op ware grootte dus, die ons in de Condroz van pas zou moeten komen, vooral in de smalle en bochtige stroken, waar het toerental onder de 4500 toeren duikt.”
Alsof dat niet genoeg is wordt op maandag een volledige revisie voorzien alvorens dinsdag nog een uitgebreide testsessie te houden ter voorbereiding van de Condroz Rally.
Meer info over de JMC Rallye op www.jmcasbl.be.
Tim: "Wij starten als 0-wagen in de Condroz tussen het Europees gedeelte en de WRC's en GT's. Wij hadden al lang geleden aanvraag gedaan om als 0-wagen te rijden en die was goedgekeurd, maar van de FIA mogen er geen GTP als 0-wagen fungeren vandaar dat we na het Europees gedeelte rijden. Dat zullen normaal een dertigtal auto's zijn. Het zal voor mij een speciaal gevoel zijn want 2 november is het één jaar geleden van mijn ongeval van op de shakedown. We starten terug met onze Porsche die volledig hersteld is en met een nieuwe decoratie met als hoofdsponser en eigenaar Tabaknatie (mijn co Kurt) en Structo, een firma van Steven Vergalle. Wij gaan rijden om het publiek te vermaken en ook om er zelf veel plezier aan te beleven. Ik heb er ondertussen al een wedstrijd of drie opzitten met de auto van Carlo (Mylle, nvdr) en heb de automatismen allemaal terug gevonden, maar wel niet meer op de limiet, dat is voorgoed verleden tijd. We rijden zeker nog snel maar de laatste seconden laat ik voor de andere. Dat heb ik in de eerste plaats beloofd aan mijn vrouw en ook aan mij eigen opgelegd. Met Kurt is het voor het eerst terug samen na het ongeval vorig jaar. Ik wil ook iedereen bedanken, en zeker mijn vrouw, die mij door deze zware periode hebben geholpen, ook aan alle supporters die mij honderden mails hebben gestuurd en mij in de rally's aangemoedigd hebben. Na 2 november draai ik die bladzijde definitief om, en we gaan er een mooi weekend van maken."
Na het forfait van thuisrijder Andy Lefevere (motor M3 niet klaar) waren alle ogen gericht op Paul Lietaer. De Polle werd meteen tot topfavoriet gebombardeerd en enkel pech of een sortie zouden hem van de zege kunnen houden. De Subaru Impreza bewees na een moeilijk seizoensbegin zijn betrouwbaarheid terwijl 'Mister TBR' zelf alle valsstrikken ontweek. Het werd dan ook een walk-over voor Lietaer, die met grote voorsprong de 27ste TBR Rally op zijn naam schreef. Het was Polle's achtste TBR-zege al sinds hij in 1979 de eerste editie van de TBR Rally won. Aan de finish had Lietaer 3'33" voorsprong op Filip Pyck (Mitsubishi Lancer Evo 6), zelf ruim winnaar in Divisie 3-2-1.
Geen strijd om de eerste of tweede plaats maar wel om de derde stek. Die werd na de eerste ronde bezet door thuisrijder Xavier Alliet, op korte afstand gevolgd door Vandoorne, Dobbelaere en Hosten. Na de tweede ronde had Geert Vandoorne de derde plaats overgenomen met zijn Historic Escort MK I, op 13" gevolgd door Alliet. Even later moest de spectaculaire BMW-rijder aan de kant na remproblemen. Ondertussen werd Vandoorne op de hielen gezeten door Beernaert, die sterk voor de dag kwam met de C2 van Burton Racing, en kwam Marnic Van Lancker de top-5 binnen met de Caen M3.
Ronny Hosten was opnieuw op weg naar een top-5 plaats toen problemen met het stuurhuis hem tot opgave dwongen. Toch was Hosten al na de eerste proef zeker van de VAS-rallytitel in Divisie 4 na de opgave van Kristof Van Tricht (Subaru, versnellingsbak). De Handzamenaar was eerder al kampioen rallysprint geworden en scoort zo een opmerkelijke dubbel.
De strijd om de derde plaats bleef doorgaan tot de laatste proeven. Vandoorne had nog 8" voorsprong op Beernaert toen hij op de voorlaatste proef lek reed en de resterende podiumplaats aan Beernaert moest laten. Een onverwacht resultaat voor Beernaert bij zijn debuut met de C2 R2 van Burton, nadat hij in Ieper met een wagen van Caen reed. Vandoorne eindigde nog eervol vierde, voor Van Lancker die met de Caen M3 seizoen 2008 kwam voorbereiden. Dan pakt de Oost-Vlaming immers uit met een eigen BMW.
De zesde plaats ging naar Chris Dobbelaere (Opel Kadett), voor de Seys-Clio van Dimitri Christiaens. Marc Maertens, terug van de partij na zijn sortie in Wervik, scoorde een achtste plaats met zijn BMW M3. Luc Vercruysse zorgde voor een tweede top-10 plaats voor Alltec Seys met de groep N Clio. De top-10 werd afgesloten door Jordy Heyrick, die nog maar eens zijn talent toonde aan het stuur van zijn VW Golf II.
De 27ste TBR Rally kende heel wat opgaves. Op de eerste KP lieten heel wat teams zich meteen verrassen, oa. Techel, Bracke, Bossu, Vanneste... gingen van de baan op de gladde proef van Oekene. KP Moorslede werd stilgelegd na de zware sortie van Didier Spillebeen. De spektakelpiloot kwam er van af met een zwaar gekneusde arm, de wagen is total loss. Andere opgevers waren Decloedt (versnellingsbak), Coene (wiel afgebroken), Destoop (sortie),...
Het Shakedown Rallyteam is in zijn opzet geslaagd: de wedstrijd zonder brokken uitrijden. We reden over het eindpodium als 67ste algemeen en 8ste in de klasse E. Uitgebreid verslag volgt!
:: Uitslagen
:: Teams mogen altijd hun reactie/wedstrijdverslag mailen naar info@shakedown.be.
We danken ook onze sponsors: Gallon, Mecopol,, Kantoor Vanbavinckhove De Mokker en 't Hangartje Koekelare.
Foto's/filmpjes achteraf steeds welkom via info@shakedown.be, alvast bedankt!
Een ander forfait is dat van Steven Dolfen. De Peugeot 106 Kit Car die hij kocht van Rino Beernaert moet nog herspoten worden en zal dus niet op tijd klaar zijn.
Wijzelf (Deburghgraeve/D'hulster - Peugeot 106) gaan van start met nummer 107. Foto's/filmpjes steeds welkom!
"Nadat ik voor de Rally van Wervik een mooi cadeau kreeg van mijn vriendin (deelname met groep A Clio) vond ik me een beetje verplicht dit jaar nog eens iets terug te doen. Maar door te drukke werksomstandigheden was dat er nog niet van gekomen. Ik heb al veel geïnvesteerd dit jaar in rallymateriaal maar tot nog toe raakte er niets af of rijdensklaar en toen ik maandag eens infomeerde naar de stand van zaken kreeg ik het voorstel hier zondag te starten met den oranje BMW M3 van Caen. Na enkele telefoontjes met sponsors kon ik na een tweetal uurtjes bevestigen dat we gingen starten. Dus met deze een overgelukkige vriendin, want ik had het al van in de maand augustus voorspeld dat ik dit jaar niet meer ging rijden door teveel werk, maar zo zie je maar hé. Dus zondag eerste optreden met een dikke achterwielaangedreven wagen, dat zal meteen een voorproef zijn voor volgend jaar want tegen dan zal onze nieuwe wagen klaar zijn, een gelijkaardige M3 aan die waarmee we zondag gaan rijden.", aldus Marnic Van Lancker, die met nummer 27 van start gaat.
De Condroz Rally start vrijdagavond 2 november met een showproef in Vierset-Barse. Zaterdag en zondag staan telkens twee ronden van zes KP's op het programma. Bekijk hier de voorlopige voorlopige deelnemerslijst. Alle verdere info (timing onder 'Reglement') op www.condrozrally.be.
Lietaer versus Lefevere
Met oa. maar liefst drie Toyota Corolla's WRC aan de start kende de TBR Rally vorig jaar een topeditie. Dit jaar is het startveld iets minder sterk,
maar de strijd om de zege zal er niet minder om worden, integendeel. Na zijn vroege opgave in Oudenburg mag Andy Lefevere zijn nieuwe BMW
opnieuw meten met de Subaru Impreza van Paul Lietaer. Lefevere's prestatie in de afgelopen Omloop van Vlaanderen was veelbelovend, maar om 'Mister TBR'
Paul Lietaer te kloppen zal hard gereden moeten worden. Het belooft in elk geval een mooie strijd te worden.
Wie zal achter dit duo postvatten? De kanshebbers op ereplaatsen zijn talrijk: Alliet (BMW M3), Pyck (Mitsubishi Lancer Evo 6), Van Tricht (Subaru
Impreza), Decloedt (Subaru Impreza), Hosten (Toyota Corolla KC), Coulembier (Ford Puma Super 1600), Cornelis (Ford Sierra Cosworth), Maertens (BMW M3),
Dobbelaere (Opel Kadett),... Ook enkele snelle piloten uit Divisie 3-2-1 mogen niet vergeten worden:
Beernaert (Citroën C2 R2), Czech (Subaru Impreza), Christiaens (Clio), Heyrick (VW Golf II),...
In Divisie
5 (Historic) zijn een 20-tal wagens ingeschreven, met Debyser (Transeurope), Vandoorne (Ford Escort MK I) en Vankemmel (Ascona A) als favorieten.
Met het oog op spektakel is het dan weer uitkijken naar oa. BMW-rijders Ceenaeme, Spillebeen, Vandewaetere, Vandenabeele, Vandenbulcke,... en Opelisten
Verbeke (zowel Fangio als Jeffrey), Denys, Dejonghe, Callens,... De deelnemerslijst (per klasse) kun je
hier raadplegen, morgen (donderdag) komt de genummerde lijst online.
Timing & Parcours
De TBR Rally wordt opnieuw over vier ronden van vier proeven gereden. De KP's Rumbeke, Moorslede en De Zilten blijven ongewijzigd. KP Oekene werd opnieuw
hertekend. Na de start dienen daar twee rondjes gedraaid te worden. Zo zijn maar liefst drie passages aan 'De Groene Dreve' voorzien, wat deze
bekende plek wellicht opnieuw het meest bezochte punt van de rally zal maken.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is vrijwel identiek aan dat van de Omloop van Vlaanderen. Het servicepark, podium en wagenpark
zijn gelegen op de parking van de Hallen in Roeselare, het wedstrijdcentrum zelf situeert zich in en rond de cafetaria.
Rallyradio
Power & Passion gaat opnieuw live gedurende de wedstrijd.
Francis Veranneman en zijn ploeg zullen u radiogewijs op de hoogte houden van alle
nieuwtjes gedurende de wedstrijd. Van 13u tot 18u wordt er uitgezonden op Stadsradio IRO Izegem
(107.6 FM, tevens streaming) en Topradio Westhoek (105.0 FM). Stem alvast morgen af op Power &
Passion voor enkele TBR-interviews.
Verdere info & live resultaten op www.rallytbr.com.
"De 106 is verkocht, hopelijk beleeft Steven Dolfen er evenveel plezier aan als ik heb gehad. Ik heb nog niet beslist wat ik in de toekomst zal doen een wagen huren of iets nieuws in elkaar steken, het hangt wat af van de tijd die ik door het drukke werk weinig heb. In ieder geval wacht ik tot de nieuwe R2 kit beschikbaar is en wat de nieuwe evoluties zijn. Toch zag ik het niet zitten om dit weekend van de zijlijn de TBR mee te maken, vandaar dat ik heb beslist om een C2 R2 te huren bij Caren Burton. Zo an ik de vergelijking maken met de C2 van Caen waar ik in Ieper mee gestart heb. Voorbije weekend zijn we eens gaan testrijden en ik ben onder de indruk van de wagen en van de zeer professionele aanpak bij die mannen. Hopelijk beleven we een mooie en spannende wedstrijd dit weekend.", aldus Rino.
Franky: "Totaal onverwacht heb ik inderdaad de kans gekregen om deel te nemen aan de TBR Rally. Door de spijtige omstandigheden in Wervik, was ik aanvankelijk noodgedwongen om dit jaar een sabatjaar te houden. Ik ben dan ook zeer blij dat ik deze kans krijg want de passie is nog steeds volledig intact - stil zitten is niets voor mij, zo hoop ik toch nog een beetje in vorm te blijven. De wagen is een Historic Manta A van bouwjaar 1972 geprepareerd door Luc Boeckaert. Met een goede motor, goede sper en kort stuurhuis kan dit niet anders dan een super plezante en leerrijke ervaring worden. Ik kijk er dan ook zeer naar uit! Het is voor mezelf tevens de eerste rally-activiteit met een achterwielaangedreven wagen, misschien smaakt dit wel naar meer...? Mijn co Marc Roef heeft sinds vorige week zijn professionele activiteiten terug kunnen hervatten. Het herstel is goed verlopen maar voor hem is het toch nog te vroeg. Voor deze gelegenheid zal ik dan ook bijgestaan worden door Marjan De Coster. Marjan is sinds twee jaar zelf actief als piloot op circuit en zal voor de eerste maal in de rechterstoel plaatsnemen. Ik ben ervan overtuigd dat het een zeer aangenaam avontuur gaat worden voor ons beiden! Voor volgend jaar hebben we nog geen concrete plannen,we zullen verschillende opties bekijken en analyseren. To be continued...".
De eerste deelnemerslijst is reeds on-line op www.hemicuda.be. Daar prijkt al de naam van Kris Princen op, opnieuw aan de start met de Mitsubishi Lancer Evo 9 van Jetcar.
:: Bakker Wim Vlaeminck moest noodgedwongen op zoek naar een andere wagen nadat Caen Rallysport de vertrouwde wit-gele Citroën Saxo van de hand deed. Zodoende rijdt Wim samen met Geert Watteeuw het tweeluik TBR-Hemicuda met een Citroën C2 R2 van Caen. Dit uiteraard met het oog op volgend jaar, want men zou de R2 graag willen inzetten in de Ypres Westhoek Rally, de jaarlijkse vaste afspraak van het E-Crane Rallyteam.
:: De deelname van Jan Czech is nog niet zeker. "Gedurende de Rally van Haspengouw konden we vaststellen dat de remschijven veel barstjes begonnen te vertonen, zodoende werden nieuwe schijven aangekocht en geplaatst. Zaterdag bij het inrijden van de nieuwe schijven heeft de versnellingsbak of hopelijk de koppeling het begeven en komt onze deelname voor de TBR Rally in het gedrang. Maandag gaan we in overleg met garage Thienpont kijken of we het euvel kunnen oplossen want het zijn maar 40 punten die ons weerhouden om algemeen kampioen te worden in Div 1-2-3.", aldus de Oost-Vlaamse Subaru-rijder.
:: Een andere Subaru-piloot zal zeker wèl van de partij zijn. De Impreza van Jean-Marc Decloedt zou eindelijk van alle problemen verlost moeten zijn nu de computerdoos in Australië onder handen werd genomen. In de thuiswedstrijd van co-piloot Andy Vangheluwe zijn de verwachtingen alvast hoog... Lees de volledige voorbeschouwing op www.jmd-racing.be.
:: Een opmerkelijke naam op de inschrijvingslijst is die van Jeroen Vanhoenacker. Joeni is sinds zijn zelfstandige activiteiten de laatste minder actief. Na zijn optreden in de RS van Moorslede van 2005 met een Lancer Evo 8 zagen we hem enkel nog vorig jaar kortstondig aan het werk in zijn thuiswedstrijd, de Short Rally van Oudenburg. Zijn Kadett zou voor de TBR Rally plaatsmaken voor de BMW M3 van Caen, maar uiteindelijk kiest Joeni voor de Chevrolet Kalos als strijdwapen.
:: Afgelopen vrijdag werd de 27ste TBR Rally aan pers en publiek voorgesteld. Wat het parcours betreft werd enkel KP Oekene (nu 12 km) onder handen genomen. Op deze proef zullen de deelnemers twee rondjes moeten rijden, waardoor wordt maar liefst driemaal per KP de bekende passage aan de 'Groene Dreve' wordt aangedaan.
:: Power & Passion gaat opnieuw live gedurende de wedstrijd. Francis Veranneman en zijn ploeg zullen u radiogewijs op de hoogte houden van alle nieuwtjes gedurende de wedstrijd. Van 13u tot 18u wordt er uitgezonden op Stadsradio IRO Izegem (107.6 FM, tevens streaming) en Topradio Westhoek (105.0 FM). Stem alvast morgen af op Power & Passion voor enkele TBR-interviews.
De TBR Rally heeft ondertussen een 100-tal inschrijvingen, bekijk de voorlopige lijst hier. Reeds deelname van oa. Lefevere (BMW M3), Lietaer (Subaru Impreza) en de BMW's van Alliet, Ceenaeme, Joeni (!), Spillebeen, Coene,... Meer nieuws volgt!
De derde plaats was voor Erik Degeling en zijn Lancer Evo 6, op een minuut gevolgd door Erik Deveux en zijn Lancer Evo 6.5. Mario Vantieghem finiste mooi vijfde met zijn Historic Porsche 911. Ceenaeme, Vermeulen, Wilmots, Schepers en Listrez maakten de top-10 rond. Vroege opgaves waren er van VAS-titelkandidaten Hosten (Corolla KC, olieleiding) en Van Tricht (Subaru, differentieel). Jan Nijhof, de Nederlander met de BMW M3 Compact, moest in de tweede ronde aan de kant toen hij de vierde plaats bezette.
:: Uitslagen
:: Reacties/verslagen van teams zijn steeds welkom op info@shakedown.be.
Een korte maar intense wedstrijd, een snel parcours en een handvol favorieten: de Rally van Haspengouw zag er veelbelovend uit. De snelste wagen van het pak, de ex-Van Eldik Subaru Impreza WRC S10 van Hubert Deferm, ging meteen met de eerste scratch lopen. De kasseienlegger moest echter nog altijd aanpassen aan zijn nieuwe bolide zodat enkele foutjes niet uitbleven. De leider na de eerste wedstrijdronde was dan ook Larry Cols, die maar al te graag zijn Belgische titel wou vieren met een zege in het kamp van tuner Colsoul. Cols had na 5 proeven 4" voorsprong op Deferm, Loix volgde verrassend als derde op 16". Melissa Debackere lag reeds 21" achter nadat ze wat moest wennen aan de Corolla WRC van Peter Desmet. Snijers, die vooral op het onverhard tijd moest prijsgeven met de Porsche 911 GT3, volgde als vijfde op 29".
Tijdens de tweede boucle maakte Deferm meteen 3" goed op Cols, maar een proef later kreeg hij de leiding cadeau nadat de Mitsubishi-rijder een kleine minuut en alle winstkansen verloor na een lekke band. Deferm had plots 28" bonus, tot hij de KP daarop een houten elektriciteitspaal raakte en meer dan 20" verloor... Een lekke band op het onverhard van Zepperen deed hem nog eens 20" verliezen, zodat hij voor het ingaan van de laatste ronde terug tweede lag, op 9" van leidster Debackere... Loix, Snijers en Cols volgden binnen de 20".
De laatste boucle van drie KP's zou beslissend gaan worden. Deferm nam op Landen 3" en op Neerlanden 8" terug op Debackere... opnieuw aan de leiding dus met 3" voor het ingaan van de laatste proef! Op KP Lincent was hij nog eens een seconde sneller dan Debackere, wat hem zijn tweede BK-zege opleverde, nadat hij vorig jaar de Sezoensrally won. Debackere strandde eervol tweede op 4 luttele seconden. Patrick Snijers wist dankzij enkele sterke chrono's in het slot nog op te klimmen naar de derde plaats op 13" van de winnaar. Loix kon nog net Cols met 4" afhouden voor de vierde plaats.
Achter de top-5 gaapte een kloof van bijna twee minuten met groep N-winnaar Kris Princen, die opnieuw over de Lancer Evo 9 van Jetcar kon beschikken. Princen had ruime voorsprong op de Porsche 911 GT3 van Henri Schmelcher. Erik Vleminckx finishte mooi achtste met de Jetcar-Evo 6.5, voor Burton (C2) en Barbier (Lancer Evo 6.5). In de Fiesta Sporting Trophy ging het opnieuw tussen Martin, Hastir en Servais voor de zege. Na de opgave van Hastir haalde Martin het met 4" van Servais. Priem, Coene en Briclet maakten de top-5 compleet.
Oa Van Woensel (olieleiding), De Keyser, Turrion, Hendy, Jonckers,... moesten vroegtijdig aan de kant.
:: Uitslagen
:: Reacties/verslagen van teams zijn steeds welkom op info@shakedown.be.
Bernard Verhalle
Jan Poffe
Anne Debruyne
Mario Plevoets
Glenn Vermander
Ter info de juiste antwoorden:
1.TRCH werd opgericht in 1999.
2.Kristof Vermeulen finishte vorig jaar tweede in het Criterium.
3.De verbinding tussen KP 4 en 5 bedraagt 8.5 km.
Schiftingsvraag: De besttijd bedroeg 55.236".
De winnaars ontvangen nog een mail met verdere info.
BK: Cols op een zucht van de titel
Het BK 2007 is nog niet ten einde, maar nu al is het één van de meeste geanimeerde kampioenschappen van de laatste jaren. In bijna elke wedstrijd kregen
we een secondenstrijd tot op de laatste proeven, bijna telkens met Larry Cols en Freddy Loix op het voorplan. Door twee opgaves (Ieper-Omloop) en een forfait
(Wallonie) van 'Fast Freddy' kon Cols een comfortabele voorsprong nemen, zelfs al werd hij gediskwalificeerd in Ieper.
Loix moet dit weekend al winnen om nog enige aanspraak te kunnen maken op de titel. Een aartsmoeilijke, zoniet onmogelijke klus op het snelle parcours
dat 'de Haspengouw' kent. Terwijl de WRC's, GT's en de turbo-groep A-N's vlot 200 km/u en meer halen moet de VW Polo Super 2000 het stellen met
een top van 168 km/u. Ook op regenweer, waarin de Polo de kloof kan dichten, moet wellicht niet gerekend worden. Zo wordt de favorietenrol opnieuw
toebedeeld aan Larry Cols (Lancer Evo 8 groep A), al zal de Ardenees het zeker moeilijk hebben met de WRC's van Melissa Debackere
(Toyota Corolla WRC van Peter Desmet) en Hubert Deferm (Subaru Impreza WRC S10). Patrick Snijers (Porsche 911 GT3) en de Brit Steve Hendy
(Ford Focus WRC) maken ook aanspraak op een podiumplaats. Verderop in de top-10 is het dan weer uitkijken naar oa. Van Woensel (Nissan 350Z), Princen,
Turrion (beiden Lancer Evo 9 gr N), Jonkers en Vleminckx (beiden Lancer Evo 6.5 gr A).
(deelnemerslijst)
Criterium: Colsoul en zijn klanten
Met 67 deelnemers doet het RACB Rally Criterium beter dan zijn nationale grote broer, maar met een inschrijvingsprijs die slechts de helft bedraagt
voor drie proeven minder is dit niet verwonderlijk. Thuisrijder Bob Colsoul gaat met de Lancer Evo 9 groep A van het huis als topfavoriet van start.
Met verder CRS-Lancers voor Lhonnay (Evo 9 groep N met oog op Condroz) en Criterium-kampioen Matterne (Evo 7 groep A) is zelfs een volledig Colsoul-podium
mogelijk. Naast Matterne zijn ook de andere vaste Criteriumrijders van de partij: Vandenberghe (106), Vermeulen (Corsa), Ceenaeme (BMW), Claesen
(Escort Cosworth),... aangevuld met VAS-titelkandidaten Hosten (Corolla Kit Car) en Van Tricht (Subaru). Ook aan de start: Listrez (Felicia KC),
Degeling (Lancer Evo 6), Deveux (Lancer Evo 6), Windmolders (BMW M3), Wilmots (Renault R5 GT Turbo), Czech (Subaru), Valepin (VW Golf),...
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Het parcours onderging dit jaar enkele serieuze wijzigingen. Er wordt van start gegaan met KP Landen (9.99 km), met oa. de jump op de industriezone maar dit keer zonder
de bekende finish aan de spoorwegbrug in Walbets. Neerlanden vormt met zijn 14 km de scherprechter van de wedstrijd. Lincent (11 km), de proef rond de autostrade,
is de derde in het rijtje, waarna de deelnemers op servicebeurt mogen. Daarna gaat het naar Zepperen (7,42 km met veel onverhard), gevolgd door Gelmen,
een rondkoers van 10 km die nog gebruikt werd in de Short Rally van Sint-Truiden.
De BK-rijders werken 2x5 KP's af, gevolgd door één boucle van drie KP's. Het Criterium, dat 5 minuten na de laatste BK-deelnemer van start gaat,
rijdt enkele de eerste twee ronden. (timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum is gelegen in het centrum van Landen. Het hoofdkwartier, waar je terecht kunt voor kaarten (15€ algemene inkom)
en een programmaboekje, is gelegen in het gemeentehuis. (plan)
Opgelet voor wie van de autostrade E40 komt: grote werken langs de baan Walshoutem-Landen, omrijden langs Gingelom!
Website organisatie: www.rallyvanhaspengouw.be.
"Daar we de bouw van de nieuwe Clio financieel wat onderschat hadden om hem volledig op punt te krijgen, besloten we af te wachten tot na ons eetfestijn in september om terug te rijden. Maar ondertussen kregen we de mogelijkheid om onze Clio te verkopen. Dankzij de steun die we krijgen van de plaatselijke Renault-concessie V&D Motors Tielt verkozen we bij Renault te blijven. En zo zijn we op zoek gegaan naar een betrouwbare Clio, met ietwat meer vermogen, sequentiële versnellingsbak,... Daar het een circuitauto is moeten o.a. nog de rolkooi, ophanging,... aangepast worden. Als alles goed verloopt kunnen we nog enkele rally's rijden dit jaar om de auto helemaal op punt te hebben voor volgend jaar."