[Algemeen]   [Teams]   [Extra]   [Archief]

29.10.09 ::  Condroz: Lay-out Subaru Impreza WRC S5 Pascal Gaban
De organisatie van de Condroz Rally heeft de volledige genummerde deelnemerslijst gepubliceerd voor volgend weekend. In totaal komen meer dan 180 teams aan de start in Hoei. De afsluiter van het BK kan rekenen op de deelname oa. van 10 WRC's en 5 Super 2000's. De organisatie heeft nog de deelname van een grote naam in petto. Het zou gaan om een extra zegekandidaat die met nummer 25 van start zal gaan, maar zijn identiteit zal nog geheim gehouden worden tot komende vrijdagavond.

:: Genummerde deelnemerslijst

29.10.09 ::  Condroz: Lay-out Subaru Impreza WRC S5 Pascal Gaban
Pascal Gaban komt sinds langs nog eens met een 'dikke' wagen aan de start van een grote wedstrijd. De voormalige wereldkampioen groep N zette samen met co-piloot Jean-Pierre Delmelle een deelname op met een Subaru Impreza WRC S5 , meerbepaald de wagen van Xavier Bouche. Hoewel hij met deze 10 jaar oude wagen niet voor de overwinning kan meestreden hoopt Gaban om zich te mengen in de strijd om de ereplaatsen.

29.10.09 ::  Condroz: Autostal Atlantic goed vertegenwoordigd in Hoei.
Komend weekend (7-8 november) zijn alle ogen gericht op de Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het Belgisch Rallykampioenschap. Tussen de meer dan 180 inschrijvingen terug heel wat toppers, die allemaal uitdrukkelijk willen present zijn aan in Hoei. Noemen we maar voor de vuist weg Freddy Loix, François Duval, Patrick Snijers, Pieter Tsjoen, Bernd Casier, Melissa Debackere en andere Paul Lietaers.

Ook Autostal Atlantic is meer dan goed vertegenwoordigd aan de boorden van de Maas. Meer dan 20 teams zullen de kleuren van de West-Vlaamse renstal zo hoog mogelijk proberen te houden. Wie kunnen we komend weekend allemaal bewonderen ?

- Frank Baert-Kevin Destoop (BMW M3)
- Philip Barbier-Daniel Defever (Porsche 911)
- Yves Bruneel-Kristof Goethals (Porsche 996 GT3)
- Filip Cailliau-Stefaan Vanassche (Opel Ascona)
- Mathias Colman-Claude Debue (Ford Fiesta ST)
- Claude Deruyck-Thomas Hellebuyck (VW Golf)
- Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MK II)
- Benoit Huyghe-Stefaan T'Joens (Renault Clio)
- Koen Lauwaert-Diederik Pattyn (Renault Clio R3 Maxi)
- Andy Lefevere-Nico Beernaert (Mitsubishi Lancer Evo IX)
- Bart Maes-Wouter Polfliet (Ford Escort MK II)
- Gunther Monnens-Geert Beauprez (Opel Transeurope)
- Phil Nijs-Steven Ramboer (Subaru Impreza)
- Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Subaru Impreza)
- Patrick Spillebeen-Geert Casier (Seat 124 Abarth)
- Thibault Spillebeen-Frank Werner (Citroën C2 R2)
- Bart Vanhaverbeke-Fritz Vanhaverbeke (Mercedes 500 SLC)
- Stephen Vankemmel-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A)
- Didier Vanwijnsberghe-Virginie Cnockaert (Ford Escort)
- Luc Vercruysse-Heikki Lysy (Renault Clio)
- Matthias Viaene-Pieter Vyncke (Opel Ascona A)
- Jean Pierre Vandewauwer-Jelle Van Dael (Fiat 500 Abarth)

Jelle Van Dael, beter gekend als BV en zangeres van danceformatie Lasgo, liet zich ook bij autostal Atlantic aansluiten. Meteen hebben voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindryckx er een heel opvallende en mooiogende verschijning bij! Ze maakt haar rallydebuut aan de zijde van ervaren rat en immer goedlachse Jean-Pierre Vandewauwer, in een kleine Fiat 500 Abarth.

Autostal Atlantic is ook met hun eigen assistentiestand aanwezig in Hoei, om alle leden bij te springen waar en wanneer nodig. U bent er steeds welkom.

(persbericht)

29.10.09 ::  Condroz: Bart Maes opnieuw met Ford Escort MK II
Eén van de blikvangers bij de Historics wordt ongetwijfeld Bart Maes. De West-Vlaming maakte in de Short Rally van Staden een opvallend debuut met de Ford Escort MK 2 van Chris 'ConXion' Debyser. Met diezelfde wagen "Het is voor ons alweer drie lange maanden geleden dat we nog eens konden meestrijden, want in Roeselare waren we al na één KP out.. We zien ernaar uit en hopen aan de finish te staan van dit groots rallyfeest en liefst met een goed resultaat.. Rock'n & Roll! See you in Huy!", aldus Bart.

29.10.09 ::  Condroz: François Duval met Mitsubishi Lancer WRC
De laatste weken en dagen gonsde het van de geruchten over de deelname van François Duval aan de Condroz Rally. 'Dudu' zal uiteindelijk met een Mitsubishi Lancer WRC aan de start verschijnen. Het gaat om de wagen van de Nederlander Mark Van Eldik, een WRC die nog nooit te zien was in een Belgische wedstrijd. Met de steun van oa. Gordon en co-piloot André Leyh gaat Duval de strijd aanbinden met oa. Tsjoen (Focus WRC '07) en Snijers (Impreza WRC '06).

Ondertussen is de website van de Condroz Rally opnieuw bereikbaar. De lijst met maar liefst 183 inschrijvingen kunt u hier raadplegen! De organisatie heeft nog de deelname van een vedette in petto, waarvan de naam geheim gehouden zal worden tot de technische controle volgende vrijdag.

28.10.09 ::  Condroz: Melissa Debackere test Peugeot 207 Super 2000
“Wat een belevenis, wat een plezier, zo efficiënt ! ”, jubelde een breed lachende Melissa Debackere nadat ze voor een eerste keer met haar 207 S2000 had gereden. Op dinsdag 27 oktober mocht de jonge amazone gedurende een hele dag haar 207 S2000 voor de Condrozrally aan de tand voelen. Melissa nam eerst plaats naast Freddy Loix, die haar tot in het kleinste detail inwijdde in het functioneren van de wagen ingezet door Peugeot België- Luxemburg.

“Toen ik naast hem zat, leek alles zo eenvoudig. Hij stelde me onmiddellijk gerust. Freddy is niet alleen een schitterende rijder, aldus een enthousiaste Melissa. Maar ook een uitstekend leraar. Hij legde me uit hoe het rijgedrag van de Peugeot soms nogal ‘actief’, om niet te zeggen ‘agressief’ kan zijn, eenvoudigweg omdat de wagen ontworpen is om zo te besturen.” Vervolgens nam Melissa plaats achter het stuur, met Freddy naast zich. “De atmosferische motor van de 207 S2000 heeft er baat bij dat je hem tot in de hoogste toeren jaagt. Nogal een verandering van de turbo-wagens die ik tot nu toe bestuurde. Ik zal mijn automatismen moeten aanpassen, maar ik weet nu al dat de muziek uit de uitlaatpijp de toeschouwers tijdens de Condroz evenveel zal plezieren als mij vandaag.” De testsessie verliep volgens het vaste scenario, waarbij Bruno Brissart de plaats van Freddy Loix innam.

“Ik wou een ervaren corijder naast mij, iemand die ik goed ken ook. Samen met Bruno heb ik al de Franse Routes du Nord gewonnen. Hij is altijd cool, maar ook hij was verbaasd door de balans en de uitstekende wegligging van de Peugeot. Een echte koersauto, zeg maar. De sturing en de ophanging zorgen voor een duivelse precisie. Dankzij deze test heb ik me al goed kunnen aanpassen en besef ik dat ik nog heel wat vooruitgang kan boeken. Bruno woonde alle technische gesprekken bij. Hij zal me helpen om de tips van mijn ingenieur Benoit, Marc Van Dalen en Freddy in de praktijk om te zetten.” Het team van Peugeot België-Luxemburg is goed gerodeerd. Een testsessie wordt altijd gevolgd door een lange debriefing.

“Ik begin nu pas te beseffen wat een buitenkans dit is, om hun manier van werken te ontdekken en te beleven. Ze zijn ongelooflijk precies, hebben aandacht voor elk detail, maar alles verloopt in een opperbeste sfeer. Ik was aangenaam verrast door de sfeer, de samenwerking, de wijze waarop iedereen er alles aan doet om vooruitgang te boeken. De hulp van Freddy en de ingenieurs hebben me heel veel tijd doen winnen. Het duurde niet lang vooraleer ik me aan het stuur van mijn Peugeot echt begon te amuseren. Ik kan haast niet wachten om in de Condroz te starten, want ik weet nu al dat ik over alle middelen beschik om er een mooi resultaat neer te zetten.” (persbericht)

 

27.10.09 ::  Eerste info Legend Boucles de Spa 2010
Al geruime tijd is Willy Lux de lokale overheden aan het overtuigen om van de 5de editie van de Legend Boucles de Spa opnieuw een schitterend evenement te maken. De rally is en blijft immers de grootste in zijn soort in ons land.

“Het parcours bevat opnieuw goed 150 km RT’s, waarvan 95% verschillend is dan de editie van vorig jaar”, legt de voormalige co van Marc Duez uit die het parcours van de rally uitzet. “De klassiekers zijn er weer bij, maar ook enkele mooie nieuwe stukken parcours.”

Meer komen we echter niet te weten, maar we weten allemaal dat sommige piraten er alles aan zullen doen om het geheim van het parcours te schenden en illegale, en voor de bewoners storende, verkenningen te doen. Daarom richt de organisatie op vrijdag 19 februari, de dag voor de rally, een officiële verkenningsdag in. “De teams die in de klasse Legend (80 km/u) ingeschreven zijn, ontvangen een overzicht van de RT’s en kunnen op vrijdag tussen 9u en 16u op het parcours om er nota’s te nemen. Ze mogen zo vaak als mogelijk de etappes verkennen, maar de weg wordt niet afgesloten en de politie zal controles verrichten. Let wel, zij die voor de rally betrapt worden, die komen gewoon niet aan de start”, is Willy Lux zeer duidelijk.

Drie andere vernieuwingen staan eveneens op het lijstje. Vooreerst zullen de fans één week langer op hun favoriete rally moeten wachten. “We mogen onze rally om veiligheidsredenen niet meer samen met het begin van de carnavalsfestiviteiten in Malmedy organiseren. De politie heeft met beide evenementen zoveel werk dat ze op twee afzonderlijke data aanstuurden. Bovendien konden we toch moeilijk opnieuw de Sint Valentijn van onze deelnemers verpesten”, lacht Pierre Delettre. “We vallen ook met geen andere rally samen en de mensen die aan de historische Monte Carlo deelnemen, hebben tijd genoeg om zich op ons evenement voor te bereiden.”

We zullen dus een week langer op onze favoriete rally moeten wachten, maar de deelnemers hebben dus een week meer om zich voor te bereiden. Op 1 november gaan de inschrijvingen op de site www.race-rally.be van start. “We beperken het aantal inschrijvingen tot 220 en de datum van betaling zal bepalend zijn”, legt Pierre Delettre uit. “Het meest opvallende aan de editie 2010 is misschien wel de reorganisatie van het hele evenement. Om de stad Spa, de dorpen van de rally, maar ook de deelnemers – die vaak laat aankomen - te ontlasten, gaan beide categorieën samen starten, rond 9u30, maar de Legend (80 km/u) en de Classic (50 km/u) zullen een parallel parcours afleggen. Een voorbeeld, als de ‘80’ aan RT 1 beginnen, dan zullen de ‘50’ misschien met RT 5 starten en zo gaat het heel de rally door. Soms zullen de toeschouwers dus eerst de snelste wagens zien, soms de tragere deelnemers. We hebben berekend dat de laatste deelnemers rond 1u18 zullen aankomen, terwijl de eerste wagens uit de beide reeksen iets na elven al inSpa zullen zijn. Ook de prijsuitreiking heeft dezelfde avond nog plaats.”

Last but not least heeft de organisatie een nieuw systeem voor de timing geïnstalleerd. “Het satellietsysteem Tripy is bijzonder nauwkeurig en sluit alle discussies uit. Het verplicht ons wel om €100 meer als inschrijving te vragen.” De rest van de verrassingen houden we voorlopig voor ons. Houd uw mailbox in het oog, want vooral op vlak van grote namen op de deelnemerslijst volgt er nog zeer leuk nieuws. Het prachtige parcours, het talrijke publiek, het weer, de schitterende organisatie... maken dat deze rally stilaan een must voor de liefhebber wordt. Afspraak op 20 februari in de Ardennen...

(persbericht)

26.10.09 ::  Bernd Casier wint JMC Rally
Bernd Casier heeft gisteren de JMC Rally in Jalhay gewonnen. In de thuishaven van René Georges Rallysport kwam Casier de Skoda Fabia Super 2000 aan een testen voor de Condroz Rally. De West-Vlaming kende weinig of geen tegestand en won met anderhalve minuut voorsprong van Alain Depierreux (Lancer Evo 9). Francis Lejeune (Porsche 911 GT3) werd derde in Divisie 4 op bijna drie minuten. In Divisie 3-2-1 ging de zege naar Bruno Blaise (Renault Clio) voor Charlier (Peugeot 306) en Dewaleffe (Peugeot 206). (foto Tom Buyse)

:: Resultaten
:: Video John Michiels

19.10.09 ::  TBR Rally: Dertiende zege voor 'Mister TBR'
Paul Lietaer heeft met zijn Ford Escort MK 2 de 29ste TBR Rally gewonnen. Na de opgave van leider Lefevere haalde 'de Polle' het na een mooi duel met 13" van Koen Lauwaert (Clio R3). Vincent Verschueren (BMW M3) werd derde op 1'13", Monnens (Porsche 911 GT3) en Divisie 1-2-winnaar Coene (Lancer Evo 9) maakten de top-5 rond. Geert Vandoorne (Escort MK 1) was de beste bij de Historics.

Met het oog op de Condroz Rally kwam Andy Lefevere een Mitsubishi Lancer Evo 9 uittesten in Roeselare. De wagen en het parcours hadden geen geheimen meer voor de thuisrijder zodat het helemaal geen verrassing was dat hij de eerste besttijden liet noteren. Na de eerste ronde van vier proeven had Lefevere al een halve minuut voorsprong op Lietaer, die op zijn beurt Lauwaert op zes seconden zag volgen. Lauwaert maakte zijn achterstand op Lietaer goed in de tweede ronde en had halfweg wedstrijd de tweede plaats van Lietaer overgenomen, weliswaar met slechts één seconde bonus op 'de Snor'.

Terwijl Lefevere de scratches voor zijn rekening bleef nemen ging alle aandacht naar het duel tussen Lietaer en Lauwaert. 'De Polle' zette in de derde ronde de aanval in op de pas heropgebouwde Clio R3 van Lauwaert en pakte opnieuw de tweede plaats over met vier seconden voorsprong. Het duel voor de tweede plaats werd er plots één over de overwinning, want bij het ingaan van de vierde en laatste ronde verdween leider Lefevere uit koers. Net toen hij een minuut voorsprong bij mekaar gereden had moest de tweevoudige TBR-winnaar op KP Oekene aan de kant met een kapotte motor.

Op KP Oekene wist een ontketende Lauwaert nog drie seconden terug te nemen op Lietaer, wat het onderling verschil terug op één seconde bracht. In de laatste drie proeven ging echter ook 'Mister TBR' er nog eens goed voor gaan zitten. Na oa. een serieuze uithaal op KP Moorslede mocht de Polle als uiteindelijke winnaar het podium op. Voor Lietaer, die nog steeds kans maakt op de Belgische titel, was het al zijn 13de TBR-zege, de vroegere rallysprints meegerekend. Lauwaert strandde na een sterke wedstrijd uiteindelijk op 13" van Lietaer en evenaarde zijn beste algemene resultaat ooit.

Vincent Verschueren (BMW M3) en Gunther Monnens (Porsche 911 GT3) hadden nog maar weinig kilometers in de benen met hun wagens om meteen voorin mee te draaien maar wisten in het slot van de wedstrijd toch enkele sterke tijden neer te zetten. Verschueren werd derde op een 1'13" van de winnaar, Monnens vierde op 1'42". De vijfde plaats ging naar een sterke gestarte Bert Coene (Lancer Evo 9), die voor eigen volk ook de zege in Divisie 1-2 (groep N) pakte. Mathias Viaene had weinig tijd nodig om zich aan te passen aan de Citroën C2 R2 Max en werde zesde algemeen, 25" sneller dan Victorien Heuninck (Lancer Evo 6), tweede in Divisie 1-2. Na een spin en wegliggingsproblemen in het wedstrijdbegin finishte Ronny Hosten met zijn Toyota Corolla Kit Car als achtste algemeen. De negende plaats was voor ex-winnaar Bart Pyck met zijn Renault Mégane.

De top-10 werd afgesloten door Geert Vandoorne (Ford Escort MK 1), die het Historic-gedeelte op zijn naam schreef nadat leider Debyser (Escort MK 2) moest opgeven in de slotronde. Vandoorne klopte na een sterk slot Wouter Lievens (Porsche 911) met 23". Bart Aerts (Escort MK 2), de nieuwe VAS Historic-kampioen, finishte derde voor Verschaeve (Porsche 911) en Declerck (Opel Ascona).

:: uitslagen

15.10.09 ::  Voorbeschouwing TBR Rally
De TBR Rally sluit dit jaar terug het VAS-rallykampioenschap af. Traditiegetrouw staan in Roeselare zowat alle regionale vedetten aan de start en dat is ook dit jaar niet anders. Het belooft een mooie strijd te worden tussen oudgedienden en jong geweld.

Lefevere voor eigen volk?
Andy Lefevere, de winnaar van vorig jaar, komt een Lancer Evo 9 testen met het oog op de Condroz Rally. De thuisrijder mag het opnemen tegen heel wat snelle achtertrekkers, waaronder de Escort MK 2 van 'Mister TBR' Paul Lietaer, de Geko/ConXion-Porsche 911 GT3 van Gunther Monnens en de Heli-BMW M3 van Vincent Verschueren. Het groepje achterwielaangedreven wagens wordt aangevuld door de BMW's van oa. Eric Louies, Marnick Van Lancker en Pieter Breda en de Historics van oa. Geert Vandoorne (Escort MK 1) en Chris Debyser (Escort MK 2). Koen Lauwaert (Clio R3), Ronny Hosten (Corolla Kit Car), Grégoire Coulembier (Puma S1600), Mathias Viaene (C2 R2 Max), Filip Pyck (Clio) en Rino Beernaert (106) zijn dan weer de blikvangers in de F2-categorie. In Divisie 1 & 2 mag thuisrijder Bert Coene (Lancer Evo 9) weerwerk verwachten van Victorien Heuninck (Lancer Evo 6). (genummerde deelnemerslijst)

Timing & Parcours
De wedstrijd wordt opnieuw over vier ronden van vier KP's verreden. De proeven Rumbeke, Moorslede en De Zilten bleven onverhard, de rondkoers op KP Oekene wordt in omgekeerde richting gereden. Zondagochtend wordt omstreeks 8u de start gegeven op het podium, de finish is voorzien rond 17u30. (timing)

Rallycentrum
Het rallycentrum met servicepark en podium bevindt zich op de parking van de Expohallen in Roeselare. In de cafetaria kun je terecht voor een inkomkaart, programmaboekje en de laatste tijden. De technische controle gaat zaterdagnamiddag door van 14u30 tot 20u30 in de gebouwen van Ingelbeen-Soete (Noordkaai 8, Izegem).

Website organisatie: www.rallytbr.com

09.10.09 ::  Condroz: Freddy Loix en Melissa Debackere met Peugeot 207 S2000
Nu het IRC-klassement zo goed als beslist is, had het voor Peugeot België-Luxemburg geen zin meer om nog naar de Rally van Schotland te trekken. Voor Freddy Loix werd met de Condroz Rally een ideale vervangwedstrijd gevonden. "Ik ben in de wolken. De Condroz is één van mijn favoriete wedstrijden. Voor mij is het rallysport pur sang: de grip verandert voortdurend, we rijden steeds op de limiet, je moet bij het sturen heel wat improviseren en het contact met het publiek is er uniek.”, aldus Freddy Loix, meervoudig winnaar in Hoei.

Net als vorig jaar komt Peugeot met twee wagens naar Hoei afgezakt. De tweede 207 Super 2000 is niet voor Nicolas Vouilloz bestemd, wel voor een tweede Belgische piloot. De naam 'Neuville' circuleerde een tijd, maar uiteindelijk werd Melissa Debackere gevraagd de wagen te besturen. De Wervikse laat voor de slotmanche van het BK haar Toyota Corolla WRC achterwege en maakt in Hoei haar debuut met een Super 2000.

Marc Van Dalen van Kronos: “We konden er niet omheen. Melissa boekt steeds meer vooruitgang en staat op kop van het Belgisch rallykampioenschap. In juni, tijdens de verkiezing van de BFGoodrich-rijder voor de Belgian Ypres Rally, eindigde ze tweede, net achter het jonge talent Thierry Neuville. Het lijkt ons logisch dat Peugeot België-Luxemburg haar een kans geeft.”

Melissa: "Wat een schitterend cadeau! Ik mag voor het meest professionele team van België rijden. Ik weet nu al dat ik enorm veel zal leren, vooral omdat ik teamgenote word van één van mijn idolen.” Die Freddy Loix hoopt Melissa zoveel mogelijk te helpen. “Ik zal er alles aan doen om Melissa zo snel mogelijk met de Peugeot 207 S2000 te laten rijden. Dat zal niet moeilijk zijn: het is een heel efficiënte wagen, die de rijder veel vertrouwen inboezemt. Melissa mag me alles vragen, ik zal mijn ervaring met plezier delen. Tijdens de wedstrijd moet ze echter geen cadeautjes verwachten: ik zal me van bij de start honderd procent geven.”, aldus Loix.

08.10.09 ::  Voorlopige deelnemerslijst TBR Rally
Over een tiental dagen gaat in Roeselare de 29ste TBR Rally door. De afsluiter van het West-Vlaamse rallyseizoen èn het VAS-kampioenschap ziet er opnieuw veelbelovend uit. Team Bassin Roeselare kan reeds op een 80-tal deelnemers rekenen. 'Mister TBR' Paul Lietaer kan uiteraard niet op de afspraak ontbreken, hij gaat in het Historic-gedeelte van start met zijn Ford Escort MK 2. Een andere smaakmaker wordt ongetwijfeld Gunther Monnens, die zijn debuut maakt met de Porsche 911 GT3 van Wim Soenens. De Limburger wordt gesteund door Geko, ConXion en Eurokart en krijgt net als in de Rally van Haspengouw Geert 'De Buze' Beauprez naast zich als co-piloot. Thuisrijder en ex-winnaar Andy Lefevere ruilt in Roeselare zijn BMW M3 voor een Mitsubishi Lancer Evo 9. Verder mogen we oa. Louies (BMW M3), Van Lancker (BMW M3), Lauwaert (Clio R3), Hosten (Corolla Kit Car), Coulembier (Puma Super 1600), Coene (Lancer Evo 9), Vandoorne (Escort MK 1), Debyser (Escort MK 2),... aan de start verwachten.

De volledige voorlopige deelnemerslijst is terug te vinden op www.rallytbr.com.

04.10.09 ::  Haspengouw Criterium: Matterne scoort de hattrick
Naast de nationale wedstrijd, met slechts 30 starters en 20 finishers, was er gelukkig nog een Criterium-manche in de Rally van Haspengouw. Zo'n 50 teams namen de start, met Mitsubishi-rijder Steve Matterne (Lancer Evo 9) als favoriet. De streekrijder ontgoochelde niet en zette meteen de besttijden neer op de twee show-KP's in Brustem, 13" sneller dan Stefan Van Craenenbroeck (Lancer Evo 6.5). Wim Lootens (Lancer Evo 6) volgde zaterdagavond op een mooie derde plaats op 21" van de leider.

Zondag ging Matterne op zijn elan verder, door net als Snijers in de nationale wedstrijd, alle scratches op zijn naam te schrijven. Matterne won uiteindelijk met 2'01" voorsprong op Van Craenenbroeck, goed voor een derde opeenvolgende Criterium-zege in Landen. Van Craenenbroeck voelde de ganse wedstrijd de hete adem van Jean-Yves Laruelle (Lancer Evo 9) in de nek maar klopte de Waal uiteindelijk met bijna 9" voorsprong. Na de vroege opgave van Lootens (transmissie) verzekerde Van Craenenbroeck zich ook van de titel in het RACB Rally Criterium.

De vierde plaats ging naar John Deconinck (Lancer Evo 9), die na zijn zwarte sortie in Wervik vorig jaar verder vertrouwen kwam opdoen. De West-Vlaming ging in de laatste proeven nog voorbij Erik Degeling (Lancer Evo 6). Erik Deveux (Lancer Evo X) werd zesde terwijl Kristof Vermeulen (Opel Corsa) het van Franky Boulat (BMW M3) haalde in de strijd om de zevende plaats en eerste tweewielaangedreven wagen. De Lancers Evo 6 van Paguay en Berleur vervolledigden de top-10.

De Criterium-wedstrijd was tevens de voorlaatste manche van het VAS-rallykampioenschap, waarin in zowel Divisie 3 en Divisie 1-2 de laureaten bekend zijn. Grégoire Coulembier had aan de 14de plaats en een tweede plaats in de klasse genoeg om kampioen te worden in Divisie 3. Stefaan T'Joens, 22ste na diverse problemen met zijn Subaru Impreza, verlengt zijn titel in Divisie 1-2.

:: uitslagen

04.10.09 ::  Patrick Snijers wint Rally van Haspengouw
Patrick Snijers heeft zonder veel tegenstand de Rally van Haspengouw gewonnen. Met zijn Subaru Impreza WRC S12 had hij meer dan twee minuten voorsprong op Melissa Debackere (Toyota Corolla WRC). De Nederlander Hein Jonkers (Lancer Evo 6) finishte als derde, Paul Lietaer (Impreza WRC) werd vierde. Dirk Deveux (Ford Escort MK 2) won bij de Historics.

De rally begon zaterdagnamiddag op het oude vliegveld van Brustem met een showproef die de deelnemers tweemaal moesten afwerken. Patrick Snijers zette meteen de toon voor de rest van de wedstrijd door twee overtuigende besttijden neer te zetten. 'De Lange' mocht met met een voorsprong van 29" op Debackere gaan slapen, Lietaer volgde na een foutje op 47". In het zaterdaggedeelte zagen we meteen Boon (Subaru - motor), Langenakens (Mitsubishi - cardan) en de Porsches van Schmelcher (transmissie), Soenens en Mylle (beiden wiel afgerukt) uit de wedstrijd verdwijnen. Langenakens en Schmelcher zouden evenwel herstarten op zondag dankzij SuperRally.

Bij het begin van de tweede dag vielen meteen weer enkele opgaves te noteren, oa. Lefevere (BMW M3, motorstoringen), Lhonnay (Lancer Evo 9, benzinedruk) en Auquier (Lancer Evo X, versnellingsbak) moesten de handdoek werpen. Ondertussen bleef Snijers de ene besttijd na de andere klokken, goed voor een kleine minuut bonus op Debackere aan het einde van de eerste ronde. Een ronde later was zijn voorsprong al uitgelopen tot 1'35". Uiteindelijk won Snijers met 2'04" voorsprong op Melissa Debackere de Rally van Haspengouw, een broodnodige zege om nog kans te maken op de Belgische titel.

In de strijd om de tweede plaats had Lietaer het verschil op Debackere van 16" (zondagochtend) naar 11" herleid, tot hij zich liet verrassen tijdens de tweede doortocht op KP Velm. De 'snor' hield aan zijn sortie een lekke band over en verloor hierdoor enkele minuten, maar wist in de laatste ronde toch nog van de zesde naar de vierde plaats terug te komen. Lietaer blijft leiden in de BK-tussenstand maar ziet wel Debackere gelijk komen (elk 35 punten) en Snijers naderen tot op één punt (34 punten). Met Tsjoen als vierde in de tussenstand (29 punten) gaan we met de Condroz Rally een superspannende slotmanche tegemoet.

De derde plaats ging naar de Nederlander Hein Jonkers op bijna vijf minuten van de winnaar. Thuisrijder Bob Colsoul werd vijfde algemeen en winnaar in groep N met zijn Mitsubishi Lancer Evo X na een mooie strijd met Chris Van Woensel, zesde met zijn Nissan 350Z en de beste in de GT-klasse. Paul Allerts reed zijn Impreza WRC naar een eenzame zevende plaats terwijl Peter Hopmans (Lancer Evo 9) achtste werd en tweede in groep N, genoeg om de titel in de standaardklasse binnen te rijven. Hopmans ging Jonas Langenakens (Lancer Evo 6) vooraf, die zonder zijn SuperRally-straftijd van 5 minuten had meegestreden voor het podium.

De top-10 werd afgesloten door Historic-winnaar Dirk Deveux (Ford Escort MK 2). De streekrijder veroverde zondagmorgen de leiding nadat Vincent Verschueren (Opel Ascona A) 20" verloor na een schuiver. In zijn jacht op de leiderplaats brak Verschueren echter een cardan, waarna Deveux met bijna een minuut voorsprong won van Gunther Monnens (Transeurope). Filip Barbier (Porsche 911) finishte derde en wordt zo nog de belangrijkste titelconcurrent voor Verschueren.

:: uitslagen

Bekijk het nieuwsarchief