Yves: "Na ons forfait in de East Belgian Rally kwam Barbier zich nestelen tussen de twee Fixion-teams. Het verschil in punten was miniem, waardoor de Condroz de scherprechter zou moeten worden. Deze strijd zal niet meer nodig zijn voor ons, door de toch wel spijtige forfaits van de tweede en derde in de rangschikking van het kampioenschap. We zijn zeker fier na een seizoen met ups en down de titel te hebben binnen gehaald, met als uitschieters de overwinning in de Haspengouwrally en Bocholt. De grootste ontgoocheling was er in de Ypres Historic Rally, waar we, met de eindmeet in zicht, de overwinning uit handen moesten geven door mechanische pech."
Kristof: "We zijn geslaagd in ons doel. We willen hierbij ook iedereen bedanken die ons heeft geholpen door het kampioenschap heen. Met de titel op zak kunnen we nu ontspannend naar de Condroz Rally toe leven. De Fixion-Escort is totaal gereviseerd, maar blijft op stal. We hoeven geen risico’s meer te nemen want de kampioenenwagen is reeds verkocht. In overleg binnen het Fixion-team en met de steun van ConXion en Worldkarts werd beslist om de Condroz af te werken met de Fixion-Subaru Impreza N14 groep N. We gaan proberen een verstandige wedstrijd te rijden, bekroond met een mooi resultaat."
Op zaterdag staan twee doortochten op de proeven Bas-Oha, Villers-le-Temple - Strée, Clavier en Marchin-Goesnes op het programma. De eerste proef start om 9u13 terwijl de eerste wagens omstreeks 21u terug in het rallycentrum mogen verwachten worden. Het zondaggedeelte start omstreeks 8u in Hoei voor twee passages in Lavoir, Wanze-Marneffe, een compleet vernieuwde Ben-Ahin, Vierset-Modave en Nandrin-Engis. Iets na 18u wordt de winnaar van de 37ste editie op het podium verwacht. Rallyradio (of een poging tot) mag men dit jaar verwachten via Maximum FM op 105.9 FM.
:: Timing zaterdag
:: Timing zondag
Een belangrijke organisatorische wijziging in 2011 is de verhuis van het rally HQ. Het servicepark en de 'Rally Village' blijven zich op en rond de Grote Markt van Ieper bevinden maar de headquarters en rekenkamer verhuizen naar het Ieper Business Park aan de rand van de stad. Dit valt voor de vele medewerkers makkelijk te bereiken en was tevens noodzakelijk door de uitbreiding van het Flanders Fields-museum in de Lakenhalle, waar het hoofdkwartier tot dit jaar gevestigd was. Het gesloten wagenpark verhuist eveneens mee naar de IPB-site.
De Geko Ypres Rally 2011 gaat door op vrijdag 24 en zaterdag 25 juni 2011.
Voor de 37ste editie zijn maar liefst negen WRC's ingeschreven. De meest in het oog springende deelname is die van Melissa Debackere, die haar vertrouwde Corolla WRC inruilt voor de Subaru Impreza WRC S12 die eerder dit seizoen door Patrick Snijers werd bestuurd. Snijers zelf moet door gebrek aan budget verstek geven voor de Condroz. Om diezelfde reden zien we ook Belgisch kampioen Pieter Tsjoen niet aan het werk in Hoei, maar de Structo-kleuren worden opnieuw verdedigd door Bernd Casier (Focus WRC '05). Verder zijn nog vijf Impreza's van verschillende generaties ingeschreven: Paul Lietaer (S5), Bertrand Grooten (S8), Xavier Bouche (S9), Hubert Deferm (S10) en David Bonjean (S11). De BMA-Octavia's zijn dit keer in handen van Dominique Julien en Jean-Pierre Vandewauwer. Munster zet ook zijn Impreza groep A in voor Dominique Bruyneel.
Naast het WRC-peloton mogen ook enkele Super 2000's aan de start verwacht worden, die in Condroz-omstandigheden steeds vooraan te vinden zijn. Het is daarom zeker uitkijken naar de tijden van Freddy Loix (Fabia S2000) en Thierry Neuville (207 S2000), die mogelijk een mooi duel kunnen uitvechten. Anthony Martin werkt nog aan een deelname met de Fiesta Super 2000 van Floral maar heeft met een Mitsubishi een 'plan B' achter de hand. In de Super 2000-categorie zien we ook terug de deelname van Didier Vanwijnsberghe en zijn Fabia.
In groep N zal alle aandacht uitgaan naar de titelstrijd waarvoor nog drie piloten in aanmerking komen: Romain (Lancer Evo X), Langenakens (Lancer Evo X) en Lhonnay (Lancer Evo 9). Zij mogen het opnemen tegen Subaru-rijders Collard en Boon, die niet aan punten hoeven te denken. Mathias Viaene komt niet aan de start terwijl Vincent Verschueren terug voor zijn Opel Ascona A kiest, waarmee hij meteen favoriet is bij de Historics.
De F2-categorie is opnieuw sterk vertegenwoordigd in Hoei, met voorop de Clio's R3 van Kris Princen en Cédric Cherain. In de Citroën Racing Trophy is het uitkijken naar Weijs Junior, Baugnet en Croes die allen nog in de running zijn voor de titel. In de Fiesta Sport Trophy is De Cecco op haar verwijderd van zijn eerste titel. Bij de 'achtertrekkers' is het uitkijken naar Chris Van Woensel en zijn Nissan 370Z en de Porsches 911 GT3 van Van Parijs, Duez en Gaban. Renaud Verreydt zien we opnieuw met een BMW M3 aan het werk.
De JMC Rally is de thuiswedstrijd van BMA dus kon Big Bernie himself uiteraard niet op de afspraak ontbreken. Munster kreeg echter al snel met turboproblemen af te rekenen op zijn Octavia WRC waardoor Olivier Cartelle in de tweede BMA-Octavia meteen de leiding nam. De streekrijder rondde zijn WRC-debuut met succes af door met 1'10" voorsprong te winnen van Dominique Kremer (Lancer Evo 9). Bruno Blaise (Clio) werd derde algemeen en winnaar in Divisie 3-2-1 voor Vandewauwer (Lancia Beta) en Hermann (Punto).
:: resultaten
Het startveld in de RS van Estinnes oogde minder aantrekkelijk. De algemene overwinning ging naar Fred Deroubauix (Peugeot 205), die in Divisie 3-2-1 won voor Vermeiren (Peugeot 106). In Divisie 4 ging de overwinning naar Gregory Brenta (Subaru Impreza) nadat favoriet Manu Bouts (BMW M3) van de baan ging. In Estinnes stonden met Bruneel (BMW Z3), Gouwy (Escort MK 2), Vermeulen (Escort Cosworth), Declerck (Opel Ascona),... heel wat Vlamingen aan de start maar hun resultaten zijn ons nog niet bekend.
De TBR Rally kon opnieuw op een sterkbezet deelnemersveld rekenen, met op kop Paul Lietaer en zijn Subaru Impreza WRC. De Polle was op de eerste KP, de nieuwe Zoningproef, meteen negen seconden sneller dan Melissa Debackere, die met haar Toyota Corolla WRC voor de meeste tegenstand moest gaan zorgen. In Oekene wist de Wervikse nog vijf seconden terug te pakken, maar na drie opeenvolgende besttijden van Lietaer keek ze na de eerste ronde op 11" achterstand aan. Op KP 6, de tweede doortocht op de Zoning, moest Debackere echter aan de kant na het raken van een boordsteen waarbij het wiel beschadigd werd.
Met de opgave van Debackere verdween meteen ook alle spanning uit de wedstrijd, want de Lancers van Lefevere en Coene konden Lietaer logischerwijs niet bedreigen. Lietaer zette de rest van de proeven op zijn naam en vergaarde uiteindelijk 3'05" voorsprong op Andy Lefevere. Voor 'Mister TBR' werd het maar liefst de twaalfde TBR-zege in dertig edities, nadat hij eerder ook al twee vroegere TBR-rallysprints wist te winnen. Andy Lefevere, die opnieuw een Lancer Evo X van Colsoul bestuurde, strandde net als in Koekelare op de tweede plaats. Bert Coene (Lancer Evo 9) werd derde op bijna vier minuten van de winnaar en deed opnieuw een uitstekende zaak voor het VAS-kampioenschap.
Achter het koptrio kregen we een mooi duel in de strijd om de eerste plaats bij de Historics. Gunther Monnens, recent nog winnaar van de Historic Omloop van Vlaanderen met de ConXion-Transeurope, wist in de eerste proeven een tiental seconden bonus te vergaren op Geert Vandoorne (Escort MK 1). Het verschil tussen beide kemphanen bleef vrijwel de ganse dag identiek, tot Monnens in de laatste proeven nog tot 20" kon uitlopen op de Ledegemnaar. Aanvankelijk waren Du Jardin (Lancer Evo 9) en Pyck (Celica GT4) sneller dan de Historic-toppers, maar zij verdwenen door respectievelijk een sortie en mechanische problemen uit koers.
Koen Lauwaert toonde zich de ganse dag veruit de snelste bij de F2's en leek op weg naar de zesde plaats, tot op de voorlaatste een wiel afbrak van zijn Renault Clio Williams. De zesde plaats ging zo naar Jordy Heyrick, die na heel wat pech in het begin van het seizoen zijn beste algemene resultaat ooit behaalde met de ex-JMD Subaru Impreza. Heyrick klopte Hans Vancampenhoudt, die i.f.v volgend seizoen de Fixion-Impreza N14 kwam testen waarmee Verschueren het BK rijdt. Hij klopte daarmee Fixion-teambaas Chris Debyser, derde bij de Historics met zijn Escort MK 2 na problemen met de versnellingsbak. Erik Vleminckx (BMW M3) en Tom Tytgat (Ascona B) sloten de top-10 af. Net buiten de top-10 finishte Hans Depla (Renault Clio) als snelste F2.
In Divisie 1-2 ging Stefaan T'Joens (Subaru Impreza) het snelst van start maar in de laatste ronde wist Nico Vanherzeele (Lancer Evo 8) het laken naar zich toe te trekken. Vanherzeele won met 8" van T'Joens, die door de opgave van Dolfen (Clio) wel de nieuwe VAS-kampioen is in de standaardklasse. Nico Denys (Saxo) werd derde voor Taveirne (Lancer Evo 6) en de Saxo's van Catelin en Deckmijn.
:: resultaten
1. Debackere Melissa - Toyota Corolla WRC
2. Lefevere Andy - Mitsubishi Lancer Evo X
3. Lietaer Paul - Subaru Impreza WRC
4. Coene Bert - Mitsubishi Lancer Evo 9
5. Debyser Chris - Ford Escort MK 2
6. Vandoorne Geert - Ford Escort MK 1
7. Monnens Gunther - Opel Transeurope
8. Vermeirsch Dirk - Ford Sierra Cosworth
9. Lauwaert Koen - Renault Clio Williams
10. Pyck Filip - Toyota Celica GT4
11. Du Jardin Bart - Mitsubishi Lancer Evo 9
12. Verschueren Vincent - Opel Ascona B
14. Deleersnijder Frank - Opel Manta B
15. Aerts Bart - Ford Escort MK 2
Resultaten zijn dankzij PAK West-Vlaanderen opnieuw live te volgen via onderstaande link. Ook op onze Facebook-pagina zullen we opnieuw enkele updates trachten te posten voor de thuisblijvers of mobiele surfers.
Revanche van Mister TBR?
De 30ste editie kan uiteraard niet zonder 'Mister TBR' Paul Lietaer, die er met zijn Subaru Impreza WRC aan de start komt. De Polle heeft
al 13 TBR-zeges op zijn naam en is, met het ritme van East Belgian
Rally indachtig, de favoriet voor de overwinning. De snor uit Heestert kan er revanche nemen op Melissa Debackere (Corolla WRC), van wie hij
nipt verloor in de ORC Rally.
Naast twee WRC's komen in Roeselare nog heel wat snelle 4x4's aan de start, zoals de Lancers van streekrijders Andy Lefevere (Evo X), Bert Coene (Ev 9)
en Bart Du Jardin (Evo 9). Filip Pyck kiest opnieuw voor de Celica GT4 terwijl ex-winnaar Hans Vancampenhoudt terug met de NCRS-Impreza op pad gaat.
Verder ingeschreven in de hoogste klasse: Cornelis (Escort Cosworth), Vermeirsch (Sierra Cosworth), Boulat (BMW M3), Heyrick (Impreza),...
Bij de voorwielaangedreven wagens is het uitkijken naar een clash tussen oa. Lauwaert (Clio Williams ipv R3), Coulembier (Puma Super 1600), Beernaert
(106), Depla (Clio), Vercruysse (Clio R3),... al wordt het zeker opletten voor Kevin Demaerschalk die zijn debuut maakt met de C2 R2 Max van Francis
Leroy. In Divisie 1-2 wordt Nico Vanherzeele (Philcars-Lancer Evo 8) de te kloppen man, al zal de meeste aandacht daar uitgaan naar de titelstrijd
tussen T'Joens (Impreza) en Dolfen (Clio). Verbeke (206), Vandeputte (Fiesta), Denys (Saxo) en revelatie Catelin (Saxo) mogen ook vooraan verwacht
worden bij de standaardwagens.
Zoals in de meeste West-Vlaamse VAS-rally's is het Historic-veld opnieuw enorm uitgebreid. Met de Tytgat-Ascona B waarmee hij in Oostrozebeke won
mag Vincent Verschueren het opnemen tegen oa. Debyser (Escort MK 2), Vandoorne (Escort MK 1) en Monnens (Transeurope).
(deelnemers)
Parcours & Timing
Voor deze jubileumeditie voorzag Team Bassin Roeselare een vijfde proef op de industriezone van Roeselare. Elke van de drie wedstrijdronden wordt
gestart met de Zoningproef die we kennen uit de Omloop van Vlaanderen. Daarna trekt men naar de rondkoers in Oekene, gevolgd door de KP's
Rumbeke, Moorslede en De Zilten.
Van deze vier vertrouwde proeven werd enkel KP Moorslede gewijzigd. De eerste wagen start om 8u op het podium, omstreeks 17u wordt
de winnaar terug in het rallycentrum verwacht. (timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum met servicepark en podium bevindt zich op de parking van de Expohallen in Roeselare. In de cafetaria
kun je terecht voor een inkomkaart, programmaboekje en de laatste tijden. De technische controle gaat zaterdagnamiddag door van 14u30
tot 20u30 in de gebouwen van Ingelbeen-Soete (Noordkaai 8, Izegem). De wedstrijd is ook live op de radio te volgen via Power & Passion (107.6 FM)
van 12u tot 18u.
Website organisatie: www.rallytbr.com
De voorlaatste manche van het BK moest het zonder Tsjoen, Snijers en Debackere in hun WRC's stellen, maar dankzij de komst van het Nederlands kampioenschap kon men in Sankt-Vith toch met een mooi deelnemersveld uitpakken. Bernd Casier, één van de grote favorieten voor de overwinning, kwam - wegens niet klaar - uiteindelijk niet met de Structo-Focus WRC '05 aan de start maar wel met de Focus WRC '08 waarmee Tsjoen reeds de Belgische titel behaalde. Casier had weinig tijd nodig om zich aan te passen en toonde zich meteen de snelste. Na de eerste ronde van drie proeven had hij al bijna een halve minuut bonus op Thierry Neuville, die voor eigen volk met een Kronos-207 Super 2000 aan de start verscheen. De West-Vlaming wist uiteindelijk alle 13 proeven op zijn naam te schrijven en behaalde met 1'32" voorsprong zijn eerste algemene BK-overwinning.
Thierry Neuville had het iets moeilijker in de strijd om de tweede plaats maar toonde zich vrijwel telkens sneller dan de WRC's van de Nederlanders Van Loon en Van Eldik. De thuisrijder wist in het wedstrijdslot nog tot 1'43" uit te lopen op Van Loon, die met zijn Focus het podium vervolledigde. Van Eldik toonde zich aanvankelijk sneller dan Van Loon, maar de Lancer-piloot viel naar de 43ste plaats terug na een tijdrovende sortie. Halfweg wedstrijd leek Kurt Heckters (Impreza WRC) op weg naar de vierde plaats maar de thuisrijder verdween met een sortie uit de wedstrijd. Paul Lietaer (Impreza WRC) nam zijn positie over maar verloor in de slotronde nog een positie als gevolg van een lekke band.
De vierde plaats ging zo naar groep N-winnaar Alexandre Romain (Lancer Evo X), die van bij de start op achtervolgen werd aangewezen na een vroege lekke band. De Nederlander Van der Marel (Lancer Evo 9) was aanvankelijk de eerste leider in de standaardklasse maar na diens opgave kwam Lhonnay aan de leiding, gevolg door Romain. Lhonnay werd tweede op 41" van Romain, Langenakens derde op 47". Achter de Nederlanders Bolhaar (Fabia WRC) en Kobus (Clio R3) vervolledigde Verschueren (Impreza N14) de top-10, als vierde in de standaardklasse.
In F2 was Kris Princen de snelste starter maar op KP 4 ging de Clio-rijder van de baan. De Nederlander Kobus nam het commando over en was de snelste F2 aan de finish op een negende plaats. Thuisrijder Bruno Thiry (C2 R2 Max) finishte als elfde en werd winnaar de Citroën Racing Trophy voor David Croes en Mike Souvigné.
Bij de achterwielaandrijvers stond aanvankelijk geen maat op Chris Van Woensel en zijn nieuwe Nissan 370Z. De bandenhandelaar leidde ruim in de klasse GT tot hij op KP 9 de handdoek moest werpen met een motorprobleem. De zege in GT ging uiteindelijk naar Patrick Snijers, in de bio-Nissan 350Z uit de Nederlandse cup waarin hij met ruime voorsprong won. Bij de Historics ging de zege naar Filip Barbier (Porsche 911) voor Gunther Monnens (Transeurope), die op zijn beurt nipt Dirk Deveux (Escort MK 2) klopte. Chris Debyser (Escort MK 2) moest opgeven.
In de laatste manche van het RACB Rally Criterium ging de overwinning naar Francis Lejeune (Porsche 911 GT3). Hij haalde het 1'44" van thuisrijder Hermann (Fiat Punto), net voor Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6) die de nieuwe eindwinnaar is het Criterium. Spiertz (C2 R2) werd vierde voor Van Keer (Lancer Evo 9) die tweede eindigt in de Criterium-eindstand.
:: uitslagen
In de mate van het mogelijke zullen we ook onze Facebook-pagina geregeld een update posten met het laatste belangrijke nieuws.
BK: Local heroes trekken de aandacht
Het seizoen loopt stilaan ten einde, wat helaas wil zeggen dat het budget van heel wat teams opgesoupeerd is. Om die reden komen oa. Snijers, Tsjoen
en Debackere niet aan de start met hun vertrouwde WRC's. Twee sponsors van de wedstrijd, Structo en Lambermont, sturen gelukkig wel hun gezanten uit.
Bernd Casier komt opnieuw met de wit-groene Focus WRC '05 aan de start en is daarmee één van de favorieten voor de overwinning. De West-Vlaming waagt
zich echter op onbekend terrein, net als Paul Lietaer met zijn Impreza WRC. Wie de streek wel uitstekend kent is Kurt Heckters, die voor de gelegenheid
de ex-Brunson Impreza WRC S8
in stelling brengt. Een andere 'local hero', Thierry Neuville, komt dan weer aan de start met zijn vertrouwde Peugeot 207 Super 2000 waarmee hij zeker
voorin verwacht mag worden. De Belgen krijgen terug het gezelschap van heel wat Nederlanders, oa. Van Eldik (Lancer WRC) en Van Loon (Focus WRC).
In groep N zijn Romain (Lancer Evo X) en Verschueren (Impreza N14) terug van de partij om het op te nemen tegen Langenakens (Lancer Evo X),
Lhonnay (Lancer Evo 9) en de Nederlander Van der Marel (Lancer Evo 9). In F2 is er de ruimbezette Citroën Racing Trophy (met deelname van Bruno Thiry!)
maar ook de komst van enkele Clio's R3 waaronder deze van Princen, De Winkel en Cherain. Ook de achterwielaangedreven wagens zijn opnieuw goed vertegenwoordigd,
met de GT's van Van Woensel, Van Parijs en de Nissans uit de Nederlandse 350Z Cup, waaronder een wagen bestemd voor Patrick Snijers. Tot slot is er nog de Historic-klasse waarin bijna enkel trouwe
kampioenschaprijders zijn ingeschreven, met uitzondering van Bruneel. Toch gaan we met oa. Monnens, Bruneel, Debyser en Deveux een mooie strijd tegemoet.
(deelnemerslijst)
Criterium: Laatste en beslissende manche
Het Criterium-kampioenschap is in Sankt-Vith aan zijn laatste en beslissende manche toe. Johan Van Keer (Lancer Evo 9), Jean-Luc Berleur (Lancer Evo 6)
en Alain Renkin (Lancer Evo X) maken nog kans op de titel en zijn tevens de favorieten voor de overwinning.
(deelnemerslijst)
Parcours & Timing
In tegenstelling tot de laatste East Belgian Rally zijn de proeven dit keer allemaal in de Oostkantons gelegen. De organisatie wijzigde
weinig aan de bestaande proeven, die toen al goed in smaak vielen. De deelnemers werken twee ronden van vijf KP's af, gevolgd door nog een
ronde van drie proeven. Het Criterium rijdt de eerste acht proeven.
(timing)
Rallycentrum
Het rallycentrum met podium en servicepark bevindt zich in het centrum van Sankt-Vith met cultuurcentrum 'Triangel' als uitvalsbasis. Toegang
tot alle proeven kost 20 €.
(plan rallycentrum)
Website organisatie: www.eastbelgianrally.eu
De wedstrijd ging reeds op zaterdagnamiddag van start voor twee ronden van twee proeven in de omgeving van Ploegsteert. Op het extreem vettige parcours wist Claudie Tanghe (Toyota Celica GT4) meteen naar de leiding te rijden. Ook op zondag stond geen maat op de Komense drukker. Tanghe won alle proeven en had aan de finish 3'06" voorsprong op Bert Coene (Lancer Evo 9), de winnaar van de vorige editie. Thuisrijder Patrick Milleville werd met de Heuninck-Lancer Evo 6 derde op meer dan vijf minuten van de winnaar.
De strijd om de vierde plaats algemeen was meteen ook deze voor de overwinning in Divisie 3-2-1. Zaterdagavond al hadden Laurent Wilkin (Peugeot 306) en Ringo Servais (Renault Clio) zich in de top-5 genesteld. In hun onderlinge duel op zondag was het uiteindelijk Servais die het met 2" voorsprong haalde van Wilkin. Komenaar Francis Soete (Clio) werd mooi derde en zesde algemeen. Xavier Debaere (Celica 4WD) klopte nipt Nico Vanherzeele (Lancer Evo 8) in de strijd om de vierde plaats in Divisie 4 en de zevende plaats algemeen.
Opgaves waren er oa. van Soenens (sortie), Hosten (sortie), Smette, Claeys, Bovart,...
:: uitslagen