Melissa Debackere de te kloppen vrouw
Zondag nemen 12 Historics, die als eerste voorbijkomen, en 103 VAS-rijders deel aan de 5de Hemicuda Rally. Melissa Debackere gaat aan het stuur van de tweede Corolla WRC van Peter Desmet als favoriete van start. Met haar 4x4 heeft ze een streepje voor op de BMW's van Andy Lefevere en Paul Lietaer. Verder vooraan te verwachten zijn onder meer Barbier, Vleminckx, Coulembier, Prinzie, Boulat, Hosten, Lauwaert, Claesen, De Keyser,... en de snelle achtertrekkers van Deleersnijder, Vandewauwer, Declerck, Lyphout, Cools, Swerts en vele anderen. Voor spektakel kunnen we terug rekenen op Louies, Sutens, Spillebeen, Ceenaeme, Verbeke, Vermeulen, Dereu,... Het vettige parcours en de wisselende weersomstandigheden zullen ongetwijfeld voor enkele verrassingen zorgen.
(deelnemerslijst)
Timing & Parcours
De Hemicuda Rally wisselt voor de derde opeenvolgende keer van derde KP. Deze is dit keer in Gistel gelegen. Deze wordt 5x verreden, KP De Mokker evenveens 5x en KP Hovaeremolen 4x. In totaal betekent dit 14 KP's, met start van KP 1 om 8u16.
(timing -
KP-kaart)
Rallycentrum & Servicezone
Het podium en wagenpark zijn gelegen in het centrum van Koekelare (Sint-Maartensplein). Het servicepark bevindt zich op de terreinen van Bouwmaterialen Willaert, waar ook de technische controle doorgaat. De documentencontrole en prijsuitreiking gaan door in Zaal De Gouden Triangel.
(plan rallycentrum)
:: Toegangskaarten kosten 6 €, programmaboekje en stafkaart inbegrepen.
:: De ganse dag rallyradio via TROfm op 106.8 FM of via de webradio.
:: Live resultaten via www.hemicuda.be/resultaten.
:: Verdere info: www.hemicuda.be.
De Leersnijder Jean-Pierre
Coördinator VAS
0485/18.90.34
deleersnijder.jctf@telenet.be
:: Alle info op www.rallytbr.com.
:: Alle info op www.rallytbr.com.
Op maandag 26 september wordt een voorbeschouwing gehouden van de Hemicuda Rally op lokale radio TROfm. Wie in de regio Torhout-Koekelare-Gistel woont kan deze volgen via 106.8 FM. Er is ook een webstream beschikbaar die je via een link op de site van Autostal Atlantic kan beluisteren.
Het deelnemersveld bevat verder de Toyota's van Vleminckx en Hosten, de Fords van Cornelis, Vermeulen en Claesen, de BMW's van Sutens, Tanghe, Spillebeen, Alliet en Dereu en de Opels van Boulat, Deleersnijder, Dobbelaere, Louies, Verbeke, Denys, Declerck, Cools, Lyphout, Ceenaeme,... In de F2-strijd mag thuisrijder Koen Lauwaert (Clio) het deze keer opnemen tegen Coulembier (Puma), Prinzie (Saxo KC) en VAS-rijders Hosten en Boulat.
De volledige timing van de Hemicuda Rally te Koekelare is ook al bekend. De KP's Hovaeremolen, Gistel en De Mokker worden elk vijfmaal verreden, met start op het podium op 8u.
De voorlopige deelnemerslijst, timing, afstanden per KP, nieuwsflashes,... zijn terug te vinden op www.hemicuda.be.
Tsjoen begon vanmorgen met een dikke minuut voorsprong op Bouche aan de slotdag. De Corolla-rijder kende zaterdag evenwel enkele kleine problemen (oa bang bang, koppeling), maar ook Bouche kende zijn deel van de pech. Een verkeerde bandenkeuze zorgde voor de beslissende kloof. De Focus-piloot kon gisteren nog enkele scratches uit de brand slepen, vandaag stelde hij zijn positie veilig in functie van het kampioenschap. Hij liet Tsjoen nog eens een minuut uitlopen, goed voor diens derde zege in Roeselare. Gelegenheidsco-piloot en sponsor Steven Vergalle reed in Roeselare zijn laatste wedstrijd.
Achter het duo Tsjoen-Bouche nam Peter Desmet (Toyota Corolla WRC) gisteren vrij snel de derde plaats in, toen Bernard Munster (Subaru Impreza) al vroeg moest opgeven met een defecte versnellingsbak. Desmet ging vandaag echter in de fout op de Zoning. Melissa Debackere (Toyota Celica 4WD) nam zo de resterende podiumplaats over, maar één proef later moest ze aan de kant met een kapotte turbo. De derde plek, op meer dan 9 minuten, ging uiteindelijk naar Andy Lefevere, die met zijn BMW tijd verloor in de regen tegenover de 4x4's. Yannick Bodson, die het ganse weekend het spektakel verzorgde met zijn Audi, werd zaterdag achteruit geslagen door problemen met de stuurbekrachtiging maar finishte alsnog vierde op 10'15".
Kris Princen had de leiding in groep N, toen hij zaterdagmorgen op KP Gits van de baan ging. Gilles Schammel (Lancer Evo 7) nam de leiding in de standaardklasse over en stond deze niet meer af. Aan de finish had de Luxemburger meer dan 2' voorsprong op Filip Barbier, zevende algemeen met zijn Lancer Evo 6.5. Vanmorgen werd Barbier nog voorbijgesneld door Christophe Neyrinck (Lancer Evo 7), tot die moest opgeven in de laatste ronde.
De Fiesta Super 1600 haalde niet enkel de finish maar werd nog eens zesde algemeen. Timothy Van Parijs kwam goed voor de dag met de Ford, maar miste een referentie. In klasse A6 haalde hij het van een verrassende Cédric Cherain, die met zijn Saxo kon profiteren van zijn hoger startnummer (en beter weer). Hij eindigde niet enkel schitterend achtste algemeen, maar hield ook de C2's uit de RACB Cup achter zich. Daarin had Boelens lange tijd de leiding, maar toen die vanmiddag lek reed pakte Petitjean de eerste plek over. Servais, Boesmans, Jansemme en Beernaert waren de overige finishers in de Cup. Verder ook een pluim voor VAS-habitué Kristof Vermeulen, mooi 11de met zijn Opel Corsa.
:: Foto's: Koen Demeyere
:: Uitslagen
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be.
:: Uitslagen
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag mailen naar info@shakedown.be.
Bekijk hier de gewijzigde startlijst.
:: Verslag Erik Vleminckx, door co Johan Vandeweyers. "Omdat in de Short van Kasterlee bij de Dekeersgieter-Celica GT4 de koppeling stuk ging, werd beslist om alvorens de drie laatste rally’s van het VAS-kampioenschap aan te vatten, eerst nog een test op ware grootte uit te voeren. Deze ASAF-rallysprint moest ook uitsluitsel geven of Johan Vandeweyers, de BMW-piloot van Herkenrode Rallysport Team, de geschikte vervanger kon zijn van de ervaren Geert Grooten. In de opbouw van de wedstrijd werd door Erik tijdens de eerste rit een strak tempo aangehouden, evenwel zonder forceren. Hij moest zelf aan het gedrag van de koppeling wennen, en de nieuwe 'co' moest in zijn maidentrip kunnen volgen met lezen. Het resulteerde in een vijfde tijd, achter de lokale rijders die het parkoers als hun broekzak kennen. In de tweede rit werd de test iets intensiever. Na enkele foutjes van Johan kwam er toch een nog een tweede tijd uit, ex-aequo met twee franstalige concurrenten. Op de Celica viel niks aan te merken. Erik kreeg van Freddy de toelating om 'ervoor te gaan'. De nota’s kwamen deze keer perfect, maar één R4 in onderstuur wrong een topchrono de nek om. Weer tweede. Maar in de klassering stond het Oost-Vlaams–Limburgse team wel op de tweede plaats, op 4" van Raphael Venant met zijn Impreza en slechts enkele tienden voor Stephane Petitjean. Deze sympathieke piloot kennen we uit de C2 Challenge, maar zijn cupwagen evolueerde tot een heuse kitcar, een spurtbommetje. In de finale klassementsproef moest dus de eindklassering opgemaakt worden. Emmanuel Cantraine, toverde met zijn Lancia Delta Integrale, net als inde derde reeks, de scratch op de tabellen. Maar Erik schudde de tweede dagtijd uit zijn mouw, zonder ook maar één moment de wagen in gevaar te brengen. Eindresultaat: Na ongeveer twintig jaar afwezigheid in de rallysport, haalt Erik Vleminckx de oppergaai binnen in deze Rallysprint de Hainaut – Memorial Karel Mairesse. Conclusie: de Celica is weer betrouwbaar, en tussen piloot en co klikt het. In deze configuratie zal voor de VAS-titel 2005 gestreden worden. Volgende afspraak : Hemicuda Rally in Koekelare."
:: Verslag Bert Bosmans, door co Jo Van Lee. "Afgelopen weekend werd er door het Bosmans-team deelgenomen aan de 1ste Rallyesprint Villersois. Deze deelname moest doorgaan als test en opwarmer voor de Omloop van vlaanderen die het komend weekend plaats vindt. Het was immers al van de Suikerstreekrally geleden dat Bert nog eens aan het stuur van de Beamer had kunnen draaien en omdat er nog wat aanpassingen aan de ophanging gebeurd waren wilde men voor de Omloop toch nog even rijden. Vanaf het begin verliep eigenlijk alles vlekkeloos: de wagen liep goed en piloot en co-piloot zaten meteen ook terug in het goede ritme, wat de tweede tijd algemeen (D4+123) wel bewees. Enkel de snelle Toyota van Dewulf klokte sneller af. Voor de tweede reeks kwamen er buien aanzetten en kon men nog overgaan op regenrubber. Tot grote verbazing van Jo en Bert werd er ook in de tweede reeks als tweede afgeklokt op slechts twaalf seconden vanDewulf, maar wel voor de 4x4 Cosworth van Gilles en de Boon-Subaru die Massin bestuurde. In de derde reeks werd er een derde tijd gedraaid maar toch werd er wat tijd verloren doordat de baan niet echt nat genoeg was en de achterste banden te warm werden. Voor de start van de vierde zou het spannend worden daar Massin tijdens de derde reeks toch dichtbij was gekomen. Echter op enkele bochten van het einde kwam een geblokkerde handrem roet in het eten gooien en moest men even beroep doen op de materiaalkoffer van een baanpost waarvoor onze dank. Na enkele minuten kon de weg dan verder gezet worden nadat Bert de druk van de leiding had gelaten. Het klassement was om zeep en daar het nog enkele uren ging duren werd beslist van de wagen vervroegd mee naar huis te nemen; waardoor er geen officieel resultaat is. Feit is echter wel dat Jo en Bert zich goed geammuseerd hebben op het mooie parcours en al in het goede ritme zitten voor volgende week."
:: Stouf-Blondeel (Ford Escort MK 1 RS 1600): "Stefaan Stouf en Frank Blondeel behoren volgens insiders tot de kanshebbers voor de editie 2005. Of ze hun prachtige overwinning zullen kunnen overdoen is andere koek. Vooreerst is er het forfait van Jimmy McRae met de Goudeseune Opel, maar Paul Lietaer, Vanwijnsberghe, Vandoorne,... zonder de snelle Engelse boys te noemen, er zal veel moeten gebeuren maar je weet nooit. Een schuiver of te laat remmen en het is zo gebeurd, niemand is feilloos. Na zijn overwinningen in de Routes du Nord en Tielt en na de opgave in Ieper, waar hij derde FIA stond, kreeg de Escort vorige week een check-up van Stefaan. Momenteel gaat veel tijd in de bouw van een Escort MK II. We tonen binnenkort een reeks nieuwe beelden van de opbouw."
:: Lijst Moderne (76 deelnemers)
:: Lijst Historic (74 deelnemers, startlijst onderaan)
Organisator Ludo Vanmunster: "Natuurlijk zijn wij als organisator fier om een piloot van dit kaliber aan de start te krijgen. Freddy was al bij het eerste contact laaiend enthousiast. En Freddy komt om te winnen, dit was één van zijn voorwaarden. Wij zijn ervan overtuigd dat dit kan. Zijn keuze viel op de Peugeot 206 WRC waar hij 2 jaar geleden de Condroz Rally mee won. De Peugeot van George Tracy is pas volledig gereviseerd en wordt door Freddy zelf in Ierland afgesteld. Een ingenieur van Kronos zal instaan voor de assistentie tijdens de rally. Misschien is dit het sein voor de rest van de Belgische top om zich in te schrijven want nu krijgen zij in eigen land nog eens deftige concurrentie."
|
De wedstrijd breidt dit jaar uit van één naar twee wedstrijddagen. Daarmee wil men terug naar de jaren '70, toen de Haspengouwrally aan top van België stond. “Wij willen als organisatie groeien. Het is zeker niet onze bedoeling om ons te meten met de grotere Belgische wedstrijden als Ieper en de Condroz. Wij varen onze eigen koers. Het initiatief rond Freddy Loix is maar een schakel in dit proces. De uitbouw van onze rally tot een tweedaagse is voor ons een veel belangrijker stap, samen met de uitbreiding van het aantal kilometers wedstrijd. Dit laatste wordt door de piloten geapprecieerd, al zal niet iedereen het hiermee eens zijn… Naast de moderne rally richten wij ook opnieuw een Historic Rally in. Om de ‘Historic’ deelnemers naar Landen te lokken doen wij iets speciaals voor hen. Voor iedere groep van 5 deelnemers geldt de regel: 5 kopen, 4 betalen.”
En TRCH heeft nog een andere nieuwigheid te melden. De technische controle die aanvankelijk was voorzien bij Guy Colsoul Rallysport, verhuist naar de Opel vestiging van Soers in Neerwinden. In de jaren 70 was deze garage het Mekka voor alle Opel rallyliefhebbers. "Pierrot Soers is al vanaf het begin een loyale partner voor ons. Hij is heel enthousiast met dit initiatief en voelt daarbij terug de kriebels van de gloriejaren van Soers Tuning. Ik denk dat ook het plaatselijk publiek uit Haspengouw massaal zal afzakken naar deze technische keuring want ‘Soers Tuning’ klinkt hier nog altijd als muziek in de oren.”
In Landen wordt traditiegetrouw ook aan de randanimatie gedacht. “Vorig jaar hadden wij op vrijdagavond een Italiaans buffet, dit jaar gaan wij de Spaanse toer op in het Amfitheater, in volle rallycentrum. Na dit etentje is het tijd om eens flink uit de bol te gaan. Samen met de supportersclub van Freddy Loix wordt op vrijdagavond een spetterende rallyfuif georganiseerd. In Ieper was er al een voorsmaakje hiervan…”
Bron: www.trch.be.
BK: Duel Tsjoen-Bouche?
Dit keer niet één, maar wel vijf WRC's aan de start in Roeselare! Naast twee Britten met een Impreza, zijn er de Corolla's van Tsjoen en Desmet en de Focus van Bouche. Iedereen hoopt natuurlijk op een duel Tsjoen-Bouche. De Vergokan-rijder heeft echter een perfect afgestelde Corolla, terwijl de Focus van Bouche zich nog zal moeten aanpassen aan het typisch West-Vlaamse parcours. Afwachten dus of Bouche enig weerwerk kan bieden. Favorieten voor een top-5 plaats zijn er genoeg, denken we maar aan Munster (Subaru), Bodson (Audi), Lefevere (BMW), Debackere (Celica), Du Jardin (Lancer), Schmelcher (Escort Cosworth), Van Woensel (BMW M3), Desmet (Corolla WRC) of een snelle Brit. In groep N mag Schammel (Lancer) het opnemen tegen de Clio's van Princen en Vanneste, terwijl Van Parijs (Fiesta) en Coulembier (Puma) de enige vertegenwoordigers van de S1600-klasse zijn. Prinzie (Saxo KC), Barbier (Lancer), Pyck (Mégane) en Neyrinck (Lancer) zijn enkele van de vele streekrijders aan de start. Vergeten we ook de RACB Cup niet, waarin Boelens met comfortabele voorsprong leidt. Tot slot zijn er nog de BMW/RMS-rijders Van Woensel, Bosmans, Duquesne, Dereu en Plessers, die ongetwijfeld voor spektakel zullen zorgen. (voorlopige deelnemerslijst)
Historics: Opnieuw Lietaer?
De vierde editie van de Historic Omloop van Vlaanderen kan uitpakken met meer dan 70 deelnemers, waarvan ongeveer de helft Britten. Net als in de Ypres Historic Rally gaat Paul Lietaer (Ford Escort MK II) als topfavoriet van start, zeker de concurrentie nu minder sterk is dan in Ieper. De strijd voor de ereplaatsen zal des te spannender zijn, met voorop de Escorts van Vanwijnsberghe, Stouf (winnaar vorig jaar), Vandoorne en Vancoillie, de Opels van Vandorpe, Bruneel, Viaene, Tack en Cooman en de BMW van Delplace. Enkele snelle Britten, die komen strijden voor hun 'Armajaro Historic Championship' of de 'HRCR Classic Stage Rally Challenge' vallen ook niet uit te sluiten. Kortom, spektakel troef en dus zeker niet te missen! (voorlopige deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Omdat de wedstrijd dit jaar (omwille van de Formule 1-wedstrijd in Francorchamps) een week later georganiseerd wordt, zijn nogal wat verschuivingen gebeurd in de timing. Rondom Roeselare zijn dan namelijk ook andere festiviteiten gepland. Zo bestaat het zaterdaggedeelte nu uit de proeven Passendale (4x), Zilverberg (4x), Rumbeke (4x), Zoning (2x, 1 verkenning) en Gits (3x), goed voor 17 KP's. Op zondag wordt nog driemaal het rondje Izegem, Zoning, Oekene en De Ruiter afgewerkt, goed voor een totaal van 243,34 km tegen de klok. Omstreeks 16u kennen we de winnaar. (timing BK)
De Historics werken op zaterdag drie KP's minder af dan de BK-deelnemers. De boucle Passendale-Zilverberg-Rumbeke rijden ze dus niet meer. Op zondag rijden ze twee ipv drie ronden van vier KP's, om dan even voor 15u het eindpodium over te rijden.
(timing Historics)
Rallycentrum
Het rallycentrum bevindt zich zoals steeds in de Expo Hallen in Roeselare, nabij de Ring. Het servicepark ligt op de parking van de Hallen. De technische controle vindt plaats in BMW-garage Hendrickx en dit op vrijdag van 15u tot 21u45. Zelfde plaats maar een iets vroeger einde voor de Historics.
Toegangskaarten
Alle info op deze pagina.
Verdere info: www.omloopvanvlaanderen.be.
"Pieter Tsjoen rijdt zo goed als zeker niet de Condroz.
Hij wordt rond die periode voor de tweede keer vader.
Er is wel een waterkansje dat we hem aan het werk zien in de TBR Rally!
Hij verwacht weinig tegenstand van Xavier Bouche in Roeselare. Dit wegens het feit dat de Corolla perfect kan afgesteld worden naar het Roeselaarse parcours met de gegevens van de voorgaande jaren. Voor Bouche wordt het daarom op dat punt allemaal een beetje nieuw.
Niettemin hoopt hij natuurlijk op een gevechtje!
Timothy Van Parijs beslist pas na Roeselare of de resterende vooropgestelde rally's worden gereden. Hij ziet het wel 'wreed' zitten met de Ford. Als carrossier mocht hij één en ander nog herstellen nadat de Fiesta uit Engeland terug kwam. Zodoende kon hij van dichtbij zien dat de Super 1600 'een serieus machien' is! Laat ons hopen!
Bernard Munster komt naar Roeselare met de geëvolueerde Groep A Subaru, één van de nieuwe die hij onlangs kocht. De testrace hoopt hij net als verleden jaar tot een goed eind te brengen.
Hij wist toch te vertellen dat de WRC-versie nog niet verkocht is, en dat de ander groep A toch nog bestemd is voor Hubert Deferm, ondanks de berichten dat deze zou stoppen met rallyrijden.
Andy Lefevere, van het regionaal Radio Contact Rally-team, denkt dat top-5 zeker weer haalbaar is en hoopt de tijden van Munster te kunnen halen!
"'t Wordt zeker oppassen geblazen op de nieuwe stukken asfalt", weet Andy. Bijvoorbeeld het stuk achter de Betonfabrieken Vandenbulcke-Olivier in Beitem. Hij denkt dat er velen er zich zullen mispakken
Heu, wij denken dat ook!
Nu Bart Du Jardin in Roeselare woonachtig is, hoopt hij als eerste Roeselaarnaar te kunnen eindigen. Maar dan zal het wel moeten regenen. Kwestie van Andy achter zich te kunnen houden.
Kris Princen hoopt op een sportief gevecht met Davy Vanneste. Beide Clio's zouden aan elkaar moeten gewaagd zijn.
Wij hopen dit ook!"
TOCO-teamlid Bernard Boeckx: "Na hun schitterende 9de plaats van vorig jaar in het Historic gedeelte zullen de gebroeders Cooman dit jaar met niet minder tevreden zijn. Het zal echter geen sinecure worden om deze prestatie te evenaren met een 70-tal inschrijvingen in de Historic wedstrijd. De tegenstanders Stouf, Van Coillie, Vandoorne, Vanwijnsberghe, Delplace, Vancoillie, Vandorpe, Viaene, … zullen hard van start gaan en het zal zeker enige aanpassing vergen om direct in het ritme te zitten. De Ypres Westhoek Rally was voor het team de laatste echte competitiewedstrijd en dit zal zich in het eerste wedstrijdgedeelte mogelijk laten voelen. Echter kocht het team deze maand een nieuwe Historic-wagen om zeker mee te kunnen strijden in de hoogste regionen van het Historic-klassement. In de ateliers van Gaby Goudezeune liet het team zijn oog vallen op een schitterende Opel Ascona A, bouwjaar 1972. Nog voor de start van de Omloop zal de Ascona worden voorzien van een competitiever motorblok. Met het oog op de toekomst werd ook een heel arsenaal wisselstukken aangekocht om deze wagen steeds in de beste omstandigheden aan de start van een wedstrijd te laten verschijnen."
Tom wordt in Roeselare terug vergezeld door zijn broer. "Het team kan ook weer over zijn sterkste formatie beschikken. Na een aantal niet onverdienstelijke invalbeurten van gelegenheidsco-piloot Frederick Bekaert is het terug de beurt aan Bart Cooman om de ‘hotseat’ naast broer Tom in te nemen. Alle factoren wijzen in de richting van een knap resultaat, hopelijk laat de ‘wet van Murphy’ ons deze keer links liggen in Roeselare."
:: Algemeen
:: Per klasse
:: Div 1-2-3
:: Div 4-5
De 4de Historic Omloop van Vlaanderen heeft reeds meer deelnemers dan zijn moderne broer. Niet minder dan 73 teams zijn al ingeschreven, onder wie heel wat Engelsen. De meeste aandacht gaat natuurlijk naar de Belgen, met op kop Paul Lietaer (Escort MK 2). Na zijn zege in Ieper start hij als de (niet) te kloppen man. De rest van de Historic-top is natuurlijk ook aanwezig: Stouf (Escort MK 1, winnaar vorig jaar), Vandoorne (Escort MK 1), Vanwijnsberghe (Escort MK 2), Delplace (BMW 2002), Vancoillie (Escort MK 2), Vandorpe (Manta), Viaene (Ascona),... Onder de vele Engelsen valt vooral de deelname van Jimmy McRae op.
De timing en voorlopige deelnemerslijst van elke wedstrijd is te bekijken op www.omloopvanvlaanderen.be.
In afwezigheid van Andy Lefevere keek iedereen uit naar een duel Vermeirsch-Lietaer. In Staden kon de Polle zijn M3, voorzien van een nieuwe motor, eens meten met Lefevere, dit keer was het de beurt aan Vermeirsch. Het was de Sierra-rijder die de snelste tijd reed op de openingsproef, op 1"3 gevolgd door Pyck en op 1"6 door Lietaer. Ook in tweede ronde reed Vermeirsch de scratch, waarmee hij 1" sneller was dan Lietaer en 6"4 dan Pyck, die het kopduo moest laten gaan. Lietaer echter liet de moed niet zakken en deed in de derde ronde maar liefst 4"1 beter dan Vermeirsch en 14"1 dan Pyck. Met een voorsprong van 1"5 ging 'The Best in the West' de laatste ronde in, waar hij nog eens 5" bonus kon nemen. Meer dan voldoende dus voor een tweede BMW-zege, na de LRT Comines Rally eerder dit jaar. Vermeirsch strandde uiteindelijk op 7"2, terwijl thuisrijder Pyck derde eindigde op 28"9.
Koen Lauwaert kon van het bochtige parcours gebruik maken om nog beter te doen in Staden. Ondanks een foutje (rechtdoor) in de eerste ronde reed hij zijn Clio naar een schitterende vierde plaats op 54". Hij ging met 3" de Lancer Evo 6 van Koen Beyne vooraf. Xavier Alliet (BMW M3) viel nog uit in de laatste reeks zodat zijn zesde plaats naar Bart Pyck (Renault Mégane) ging. Hij ging dankzij een snelle tijd in de laatste ronde nog Nikolaas Seys (Renault Clio) voorbij. Renzo Herpoel (Ford Sierra Cosworth) finishte als achtste, op één tiende gevolgd door Björn Joseph (Peugeot 205). Thuisrijder Piet Declerq (Citroën Saxo) sloot de top-10 af.
In Div 3-2-1 ging de overwinning verrassend naar Patrick Vandeputte, die bovendien mooi 15de eindigde met zijn Honda Civic. Hij haalde het met 4" van Timothy Alliet (BMW 325). Verder volgden Vandenberghe (Ibiza TDI), Vandenabeele (Corolla) en Claeys (106).
We vermelden nog de opgaves van ondermeer Vermeulen, Tanghe, Ceenaeme, Sutens en Crombez en de spectaculaire passages van Boury, Dene, Lootens, Wallijn, Sutens, Spillebeen,...
:: Alle uitslagen
:: Deelnemers mogen altijd hun reactie/verslag e-mailen!
:: Foto's: Koen Demeyere
Vermeirsch, Lietaer of Pyck
Dirk Vermeirsch (Ford Sierra Cosworth) startte vorig jaar al als favoriet maar kreeg toen met pech af te rekenen. Om in deze editie revanche te nemen moet hij wel Paul Lietaer zien te verslaan, wiens M3 sinds Staden competitiever is geworden. Filip Pyck, de winnaar van vorig jaar met zijn Lancer Evo 6, zou in dit duel wel eens scheidsrechter kunnen spelen. Voorts komen nog heel wat snelle namen aan de start. Alliet (M3), Vermeulen (M3 Caen), Maes (M3), Prinzie (Z3 ex-Leune), Deleersnijder (Manta) en Declerck (Ascona) vertegenwoordigen de achterwielaangdreven wagens, terwijl ondermeer Seys (Clio), Pyck (Mégane), Lauwaert (Clio), Claesen (205), Joseph (205), Lacante (Saxo), Dejonghe (106) en Declercq (Saxo) onder elkaar zullen uitmaken wie de snelste voortrekker is.
In Div 3-2-1 (straatbanden) zijn de favorieten Alliet (BMW), Buntinx (Saxo), De Schrijver (Mazda), Vandenberghe (Ibiza), Vandeputte (Civic), Vandenabeele (Corolla), Weyne (Ibiza),... Het spektakel zal terug verzorgd worden door ondermeer Boury, Dene, Spillebeen, Lootens, Ceenaeme, Wallijn, Alliet, Tanghe, Sutens,... Tien van de 96 ingeschreven teams zijn VAS-Historics, die als laatste starten, met daar voorop Thys (Mini), Victor (Escort MK 2), Maroy (Escort MK 1) en Taillieu (BMW E21). (afdrukbare deelnemerslijst)
Timing & Parcours
Voor de tweede editie kan Targa Florio uitpakken met een volledig nieuwe KP van 11,3 km. De proef bevat voor elk wat wils: een showrondje, een dubbel punt, een jump, waaiers maar ook korte bochten,... Het plannetje van de KP kun je hier bekijken. Om 8u gaat de eerste en enige verkenningsronde van start. De wedstrijdronden vinden plaats om 10u, 13u, 15u en 17u.
Rallycentrum & Servicezone
De tent en bus (met uitslagen ed.) bevindt zich aan de start aan café Boerenhol (kruispunt Feutenaarsstraat met Driegoenstraat). Om 20u vindt daar de prijsuitreiking plaats. De servicezone werd verplaatst naar het centrum van Reningelst en bevindt zich dus niet meer op de baan Reningelst-Vlamertinge.
Verdere info: www.ypresrally.com.